Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 82 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:20
Let wel even op ofdat je metrische of inch schroefdraad moet hebben voordat je de schroefdraad vernaggel.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-05 13:18

pinda powerrr

Slow down...

Zodra er over metrisch en inches wordt gesproken:

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/qlerjb9topf11.jpg

Waiting on the world to change

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:37
Ronster schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:33:
[...]

Ik zie mezelf al zo'n 30 jaar als LP man, dus kan me dit wel voorstellen :P
Zo ben ik ook erg benieuwd hoe het de strat zal vergaan :+
Ergens is het logisch dat deze LP me goed ligt, mijn allereerste elektrische gitaar was stiekem een LP.

De Godin Detour (silver), op eerste zicht een zogenaamde superstrat.
Maar het gewicht (loodzwaar) en humbuckers zeggen Les Paul :+
Niet meteen zichtbaar op de foto's, maar deze gitaar heeft een kortere
Gibson mensuurlengte itt de Fender standaard.

Prijs/kwaliteit waarschijnlijk de beste gitaar die ik ooit had, achteraf bekeken heb ik heel veel spijt dat ik deze verkocht heb |:(

Afbeeldingslocatie: https://images.reverb.com/image/upload/s--ExgLj_YI--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progressive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1477429623/xmhvcllbudipzwghf6se.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images.reverb.com/image/upload/s--9g3NIDOW--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progressive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1475196124/gzqarp591pfg7hyhxpgt.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images.reverb.com/image/upload/s--29hwIQkz--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progressive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1475196072/god7tphtfufa6bsrw3td.jpg

Wat betreft de stratocaster, die heb ik vandaag meegenomen naar een repetitie en meteen
wist ik weer waarom ik deze ooit heb gekocht. Het ding speelt echt als een mes door boter, het meest comfortabele instrument in mijn 'collectie'. Er is geen enkele reden om deze te laten gaan :9

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 16:43

Stoney3K

Flatsehats!

Wormaap schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:42:
[...]

Maar nu buzzt de gitaar een beetje in wat er over is van de lock-nut. Niet hard genoeg om hoorbaar te zijn door een versterker ofzo, maar wel nét irritant. Als ik de blokjes terug doe, maar niet vastschroef, dan buzzen die harder dan zonder. Heeft iemand hier suggesties over hoe ik van die buzz af kom zonder de topkam helemaal te vervangen?
Locks er terug op zetten maar niet vast draaien, en daartussen een dun stukje vilt.

Als de snaren zonder locks al buzzen dan zit de topkam sowieso te laag, want dan hoor je de snaren over de eerste fret heen rammelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 29-04-2023 18:57 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:52

franssie

Save the albatross

@Stoney3K Bij verse snaren zal de lock de snaar wat omhoog buigen, maar dat moet er na een dag (of uur?) of twee wel uit zijn. Lijkt mij dat de topkam niet te laag is. Denk zelf dat het het sitar effect is zoals geopperd. En daar zou een stukje vilt wel tegen kunnen helpen wellicht, geen gek idee.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:22
De snaren buzzen in de topkam, en dat komt door een combinatie van het effect dat @Mj2sL noemde en het feit dat de toplock niet als een nut netjes ingevijld is voor de snaren die erin liggen, maar meer ruimte heeft. Omdat het vastzetten van een Floyd best een gangbaar ding is, hoopte ik dat iemand hier misschien ervaring had met een makkelijke hack om dat beetje buzz kwijt te raken :)

Een viltje is nog wel de moeite van het proberen waard. Anders ga ik eens kijken of ik de schroefgaten waarmee de toplock gemonteerd zit kan hergebruiken voor een verwijderbare normale nut :9 Ik wil het omkeerbaar houden, dus een nut erop lijmen (ook omkeerbaar natuurlijk, maar minder makkelijk) wil ik voorkomen.

[ Voor 29% gewijzigd door Wormaap op 29-04-2023 19:40 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-05 18:54
Wormaap schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:36:
De snaren buzzen in de topkam, en dat komt door een combinatie van het effect dat @Mj2sL noemde en het feit dat de toplock niet als een nut netjes ingevijld is voor de snaren die erin liggen, maar meer ruimte heeft. Omdat het vastzetten van een Floyd best een gangbaar ding is, hoopte ik dat iemand hier misschien ervaring had met een makkelijke hack om dat beetje buzz kwijt te raken :)

Een viltje is nog wel de moeite van het proberen waard. Anders ga ik eens kijken of ik de schroefgaten waarmee de toplock gemonteerd zit kan hergebruiken voor een verwijderbare normale nut :9 Ik wil het omkeerbaar houden, dus een nut erop lijmen (ook omkeerbaar natuurlijk, maar minder makkelijk) wil ik voorkomen.
Overigens is dit misschien een (dure) oplossing ipv vervangen topkam: https://www.thomann.de/in...ocking_nut_assembly_c.htm
franssie schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:57:
[...]

Drie stuks, dus met 7 snaren heb je drie sets nodig. Ik denk dat een ritje naar ijzerwinkel of Hornbach goedkoper is voor de 'duimschroeven'(ik heb er geen Nederlandse vertaling van kunnen vinden).
Ai, ik kan niet tellen. |:( Ja, dan is dat inderdaad geen optie.

[ Voor 16% gewijzigd door Mj2sL op 29-04-2023 20:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Mj2sL schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:53:
[...]

Overigens is dit misschien een (dure) oplossing ipv vervangen topkam: https://www.thomann.de/in...ocking_nut_assembly_c.htm
Drie stuks, dus met 7 snaren heb je drie sets nodig. Ik denk dat een ritje naar ijzerwinkel of Hornbach goedkoper is voor de 'duimschroeven'(ik heb er geen Nederlandse vertaling van kunnen vinden).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
franssie schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:57:
[...]

De meeste locknuts hebben een schroef per twee snaren. Uiteraard moet mijn 7-snaar locknut dan weer vier schroeven hebben, dus dan zou ik alsnog twee sets nodig hebben. En dat wordt wel wat te gortig ja :+

Het is ook echt maar een heel klein buzzje dat vooral opvalt als ik onversterkt zit te spelen, dus 'niet oplossen' is ook gewoon prima :P

[ Voor 11% gewijzigd door Wormaap op 29-04-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wormaap schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:36:
Als de buzz inderdaad veroorzaakt wordt door het heen en weer schuiven van de snaren in de slots dan kun je dat behoorlijk oplossen met een viltje.

Anders de eeuwenoude truc: Een haarelastiekje om de hals precies op het punt dat de snaren van de topkam af komen. Bassisten doen dat al heel lang. ;)

Wil je trouwens thumbscrews, dan kun je nog zoeken naar 'knopschroeven' of gekartelde schroeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 29-04-2023 21:36 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-05 13:04
Gisteren een aantal uren bezig geweest met het uit elkaar halen en grondig schoonmaken van de als 99 gekochte US Strat. Heb er een lekkere soep van kunnen trekken. Gadver wat was ze smerig :o

Maar nu weer squeeky clean.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBedINR_ZQgl6ohtIM5CY8Ak1-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SRkRdrTmsgHdad4grgfUqUW.jpg?f=fotoalbum_large

Nu had ik al wat twijfels. Ik zag dat 99 standards het spaghetti font logo hebben (de mijne heeft het oude logo) en het serialnr staat bij bij op de voorkant. Bij andere 99’s staat deze achterop.
Uiteindelijk ben ik er dus achter gekomen dat het een 90 US Standard is.
Ik heb dus een apart beestje op de kop getikt >:)

Ik vind het wel grappig :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ronster op 02-05-2023 10:54 ]

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ronster schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:44:
Gisteren een aantal uren bezig geweest met het uit elkaar halen en grondig schoonmaken van de als 99 gekochte US Strat. Heb er een lekkere soep van kunnen trekken. Gadver wat was ze smerig :o

Maar nu weer squeeky clean.

[Afbeelding]

Nu had ik al wat twijfels. Ik zag dat 99 standards het spaghetti font logo hebben (de mijne heeft het oude logo) en het serialnr staat bij bij op de voorkant. Bij andere 99’s staat deze achterop.
Uiteindelijk ben ik er dus achter gekomen dat het een 90 US Standard is.
Ik heb dus een apart beestje op de kop getikt >:)

[YouTube: Dating an "N9" Fender Serial Number - This Stratocaster Tried to Hide its Age]

Ik vind het wel grappig :)
Nice! Gefeliciteerd met deze aanwinst! :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Ramzzz schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:51:
[...]

Nice! Gefeliciteerd met deze aanwinst! :)
Thx!
Was even bang dat me een Partscaster was aangesmeerd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Ronster schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:54:
[...]

Thx!
Was even bang dat me een Partscaster was aangesmeerd :+
Kan alsnog. :+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Haha niet! :P

Heb videos en foto’s gezien van 90 en 91 strats en die zien er van binnen en buiten identiek uit. Gelukkig. >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 09:10

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik meld me ook maar weer :). Nadat mijn leraar gestopt was, dacht ik zelf wel verder te kunnen...Maar, ik miste toch de stok achter de deur en er gingen soms weken voorbij dat ik de gitaar niet meer oppakte en dat is zonde, want ik heb er echt veel lol in.

De queeste naar een nieuwe leraar was lastig; ik weet wat ik zoek en wat ik wil en dan is het opeens wat meer uitzoekwerk dan alleen beschikbaarheid (en die is al lastig) :). Uiteindelijk een ervaren gitarist gevonden die het puur uit liefhebberij doet. Focus lekker op blues, ook aandacht voor geluid en vooral ook lekker samen spelen. Alleen het feit dat ik volgende week progressie wil laten zien is al de moeite van het lesnemen waard :).

Tegelijk op zoek naar een andere versterker. De Katana is perfect, maar ik zoek iets compacters met BT streaming. De usual suspect heeft me al van een hoop tips voorzien via DM (dank nogmaals @Ramzzz :)), dus het vooral nog YT kijken, reviews lezen en wachten tot ik de Katana kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 23:46
Even een vraag over jullie ervaring met luchtvochtigheid en gitaren. Heb hier nieuwbouw woning, weinig planten, lage temp verwarming. Recent gemeten zat de luchtvochtigheid rond de 30-35%. Als ik een luchtbevochtiger in zet, hoe lang moeten de gitaren hieraan wennen om rond de 50% vochtigheid te geraken? Kwestie van een paar dagen? Of weken?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:49
NielsTn schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:46:
Even een vraag over jullie ervaring met luchtvochtigheid en gitaren. Heb hier nieuwbouw woning, weinig planten, lage temp verwarming. Recent gemeten zat de luchtvochtigheid rond de 30-35%. Als ik een luchtbevochtiger in zet, hoe lang moeten de gitaren hieraan wennen om rond de 50% vochtigheid te geraken? Kwestie van een paar dagen? Of weken?
Geen idee.

Alles, van Squier tot custom shop en Taylor 914 etc etc staat hier in de woonkamer/slaapkamer, waar ik iedere nacht het raam open heb, regen, wind, kou, warmte, sneeuw, whatever.

Geen merkbaar effect tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@NielsTn hangt wel van de gitaar af. Mijn accoustische met klankkast heb ik in een ruimte waar het standaard vochtig(er) is. De planken (strat etc) staan in kamers waar het ook vaan maar 35% is. Kan wat crack in de lak geven - boeit me niet. Bij de klankkasten ben ik er dus wat voorzichtiger mee, een krom bovenblad buig je niet terug, de nek van een strat kan je stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ZieMaar! schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:19:
Tegelijk op zoek naar een andere versterker. De Katana is perfect, maar ik zoek iets compacters met BT streaming. De usual suspect heeft me al van een hoop tips voorzien via DM (dank nogmaals @Ramzzz :)), dus het vooral nog YT kijken, reviews lezen en wachten tot ik de Katana kwijt ben.
Positive Grid Spark (of Mini) het overwegen waard? Anders een Yamaha THR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
  • Laatst online: 18:02
Even een andere vraag, staat er in jouw huis geen raampje of iets anders op een kier?
30-35% is behoorlijk laag. Misschien krijg je, zonder luchtbevochtiger en met wat spul opengezet, het al rond de 40-60%. Ideaal voor mens en gitaar. >:)

Een paar tips: https://www.gezondheidsne...-luchtvochtigheid-in-huis

[ Voor 7% gewijzigd door apollo13 op 04-05-2023 19:48 ]

apollo13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Ik kan er geen zinnig woord over zeggen, maar als je een tas/koffer hebt, is dat de allerbeste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ramzzz schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:54:
[...]

Ik kan er geen zinnig woord over zeggen, maar als je een tas/koffer hebt, is dat de allerbeste plek.
om je snaren verrot te laten roesten wel ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Stoney3K schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:46:
[...]

Positive Grid Spark (of Mini) het overwegen waard? Anders een Yamaha THR.
Die en de favoriet van @Ramzzz staan idd op de shortlist :). Maar eerst nog even van de oude af zien te komen. Morgen ff langs de shop hier rijden, misschien kan ik daar een inruildealtje maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
apollo13 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:46:
[...]

Even een andere vraag, staat er in jouw huis geen raampje of iets anders op een kier?
30-35% is behoorlijk laag. Misschien krijg je, zonder luchtbevochtiger en met wat spul opengezet, het al rond de 40-60%. Ideaal voor mens en gitaar. >:)

Een paar tips: https://www.gezondheidsne...-luchtvochtigheid-in-huis
Hier zijn tochtstrips recent vervangen, maar dauerluft rooster staan geopend en CO2-balans ventilatie werkt 24/7.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

ZieMaar! schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:37:
[...]

Die en de favoriet van @Ramzzz staan idd op de shortlist :). Maar eerst nog even van de oude af zien te komen. Morgen ff langs de shop hier rijden, misschien kan ik daar een inruildealtje maken :).
De favoriet van @Ramzzz is toch de Blackstar HTr-5? :+ daar zit geen Bluetooth op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-05 10:56
ZieMaar! schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:37:
[...]

Altijd leuk, shoppen!

De spark is niet te vergelijken met de katana, in mijn bescheiden opinie doe je dan echt een stap terug qua toonopties. In de spark zit zo ontzettend veel bas dat zelfs als je de bas helemaal wegdraait hij nog steeds bassig klinkt. Daarnaast matcht hij qua volume ook niet. De grid is echt een leuk hebbeding om een beetje mee te spelen met backing tracks maar geen volwaardige versterker. Heb ze beiden in huis gehad en naast elkaar gebruikt.

Ik ben helaas niet meer echt op de hoogte van andere modellen met Bluetooth dus kan je niet verder inspireren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

anie schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:23:
[...]

Altijd leuk, shoppen!

De spark is niet te vergelijken met de katana, in mijn bescheiden opinie doe je dan echt een stap terug qua toonopties. In de spark zit zo ontzettend veel bas dat zelfs als je de bas helemaal wegdraait hij nog steeds bassig klinkt. Daarnaast matcht hij qua volume ook niet. De grid is echt een leuk hebbeding om een beetje mee te spelen met backing tracks maar geen volwaardige versterker. Heb ze beiden in huis gehad en naast elkaar gebruikt.

Ik ben helaas niet meer echt op de hoogte van andere modellen met Bluetooth dus kan je niet verder inspireren.
Ik heb zelf een Spark en volgens mij verschilt de bassigheid echt per exemplaar. Bovendien kun je dat een aardig stuk dempen door de baspijp dicht te maken (bv. met een oude sok) en er is in de laatste update door Positive Grid al aardig wat bas uitgehaald in het EQ gedeelte.

Qua volume is ie prima om te oefenen en te pielen in de huiskamer, maar inderdaad niet gig-able. Als je dat wil dan moet je echt wat groters hebben, maar ik weet zo geen versterkers van podiumformaat (dus met een 1x12" of meer) die ook Bluetooth kunnen.

Mijn favoriet is dan weer de Vox AC15, alleen heeft die natuurlijk helemaal geen Bluetooth :+

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 04-05-2023 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
pinda powerrr schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:18:
[...]

De favoriet van @Ramzzz is toch de Blackstar HTr-5? :+ daar zit geen Bluetooth op :P
@ZieMaar! refereert aan de ID:Core BEAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ramzzz schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:44:
[...]

@ZieMaar! refereert aan de ID:Core BEAM.
Ah, had het kunnen weten _O-

Ze zoeken nog mensen hoor @Ramzzz https://www.sound-service.eu/nl/jobs

:P *;

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
I speak no German whatsoever.

Ik ken überhaupt maar één woord Duits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:31
Sheibe? 😅

Heeft er trouwens iemand ervaring met de Tc electronic Angel wing-chorus pedal? Op andertons krijgt ie lovende kritieken qua prijs kwaliteit.

Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
anie schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:23:
[...]

Altijd leuk, shoppen!

Wat bedoel je met volwaardig? Die van mij komt mijn hobbykamer niet uit, dus qua volume heb ik weinig nodig. De katana voelt daarmee dus ook overpowered en is ook wat groot, dat ruil ik graag in voor fijne oefenfeatutes.

Dat bt gemist bij de katana is overigens door Ali opgelost, voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Gaan er trouwens nog mensen naar Bridge Guitar Festival in Eindhoven?

* Stoney3K heeft in ieder geval tickets voor Steve Vai op zondag.

Voor de rest van het weekend kijk ik nog wel even wat er te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Stoney3K schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:24:
Gaan er trouwens nog mensen naar Bridge Guitar Festival in Eindhoven?

* Stoney3K heeft in ieder geval tickets voor Steve Vai op zondag.

Voor de rest van het weekend kijk ik nog wel even wat er te doen is.
Ik zat er net even naar te kijken nav een mailing van de Effenaar.

Vai doe ik niet deze keer, niet met het orkest en ook niet "the afternoon with Vai".

Heel veel respect voor die man maar ik heb hem vaak genoeg gezien en mijn muzieksmaak is wat veranderd.

Ik kijk wel nog met een schuin oog naar Erick Steckel, en de set van Jan Akkerman en Stochelo Rosenberg. Nog even kijken of ik iemand mee krijg. De laatste 2 keren dat ik mijn vriendin mee heb genomen naar gitaarmuziek pakte dat toch wat minder uit (Dirty Honey o.a.) :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anie
ZieMaar! schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:51:
[...]

Wat bedoel je met volwaardig? Die van mij komt mijn hobbykamer niet uit, dus qua volume heb ik weinig nodig. De katana voelt daarmee dus ook overpowered en is ook wat groot, dat ruil ik graag in voor fijne oefenfeatutes.

Dat bt gemist bij de katana is overigens door Ali opgelost, voor nu.
Blijkbaar is er een update geweest die het bas probleem heeft opgelost. Ik heb die van mij ongeveer een jaar geleden verkocht dus ik kan daar niet over oordelen.

Volwaardig, is inderdaad nogal multi interpretabel :D

Ken je dat gevoel, als iedereen uit huis is en je ff die 12 inch speaker van de Katana laat brullen? Zo niet, zsm doen! Er ging voor mij een wereld open toen ik voor het eerst op een beetje volume speelde. Zo ja, dat ga je nooit voelen bij een Grid. Dus als je echt wil spelen op huiskamervolume dan mis je er niet zoveel aan. Als je af en toe even wil beuken dan ga je het echt missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
Ja maar dat tipt toch niet aan die DSL20 met die 2x12inch ff openzetten die ik nu heb 😅

Fucking hell, dat ding is echt luid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIN_hWLzc3inmzHqrVbjrC2S4Rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lLkg1tOXJsYIn2vwijt7Oeh.jpg?f=fotoalbum_large

SORRY, ZEI IEMAND LUID!?

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-05 13:19

cooper_s1

MINI's rule

Ik heb een Ibanez AEG 20NNT op de kop getikt maar nu heeft men er stalen snaren op gezet, gezien de mechanieken moeten hier toch nylon snaren op?
Ik kan verder helaas niets over de gitaar vinden verder via Google...
Kan het ook zijn dat de de hogere spanning van de snaren omdat deze staal zijn er permanente vervorming van de hals kan ontstaan?
Hij ziet er verder erg goed uit moet ik zeggen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5gPk1g4ZZTvCUGobPxzXfu-Dvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5opXTTgdu8gsEwCHtK6M6lH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9156VlH-TZl48aNBpPzobnEva8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJxVurn2K4B38C9OtRCWbfgm.jpg?f=fotoalbum_large
En er zat een nieuwe benen brug en een zadel bij ook

[ Voor 51% gewijzigd door cooper_s1 op 05-05-2023 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

cooper_s1 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:22:
Ik heb een Ibanez AEG 20NNT op de kop getikt maar nu heeft men er stalen snaren op gezet, gezien de mechanieken moeten hier toch nylon snaren op?
Kan het ook zijn dat de de hogere spanning van de snaren omdat deze staal zijn er permanente vervorming van de hals kan ontstaan?
Hij ziet er verder erg goed uit moet ik zeggen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die lijkt mij voor nylon inderdaad. Alsof ze er een andere hals op hebben gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

franssie schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:28:
[...]

Die lijkt mij voor nylon inderdaad. Alsof ze er een andere hals op hebben gezet...
Geen idee over de hals, lijkt me gewoon zoals het hoort. Ik heb de snaren eraf gehaald in elk geval.
En even goed schoongemaakt, een laagje nicotine zat erop, bleh...
Hoe kan ik het fretboard eigenlijk goed reinigen? Mag dat met een schuursponsje voorzichtig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@cooper_s1 deze lijkt hetzelfde type te zijn, Nylon dus.
https://www.kleinanzeigen...atural/2424062264-74-9429
Nylon snaren hebben ook wel wat spanning hoor, dus dat hoeft niet gelijk een probleem te zijn dat er een tijdje staal op stond.
Voor wat betreft schoonmaken fretboard, eerst beginnen met een warm vochtig dokje (zoals je dat in een Japans restaurant krijgt), schuurspons zou ik niet doen, hooguit met de niet schurende kant.
Maak het hout niet te nat, droog het steeds na met een andere doek. En bij elke snarenwissel herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Moechy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:07:
Sheibe? 😅

Heeft er trouwens iemand ervaring met de Tc electronic Angel wing-chorus pedal? Op andertons krijgt ie lovende kritieken qua prijs kwaliteit.
Ik denk dat je de Tone City Angel Wing bedoelt.

Klein en dapper chorusje, veel gehoord in hun filmpjes. Prima, niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ramzzz schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:40:
[...]

Ik denk dat je de Tone City Angel Wing bedoelt.

Klein en dapper chorusje, veel gehoord in hun filmpjes. Prima, niet duur.
Ja precies.
Haal die 2 wel vaker door elkaar 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anie
Moechy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:28:
Ja maar dat tipt toch niet aan die DSL20 met die 2x12inch ff openzetten die ik nu heb 😅

Fucking hell, dat ding is echt luid.
Ja mijn 100 watt marshall jvm 2x12 is ook een beetje over de top voor thuis, of waar dan ook..

Misschien toch nog maar eens op marktplaats knallen.

Sv20 staat dan op het lijstje om hem mee te vervangen, de weber attenuator staat er al voor klaar.
cooper_s1 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:10:
[...]

Geen idee over de hals, lijkt me gewoon zoals het hoort. Ik heb de snaren eraf gehaald in elk geval.
Hoe kan ik het fretboard eigenlijk goed reinigen? Mag dat met een schuursponsje voorzichtig?
Nee geen schuurspons. Als het heel vies is dan gewoon met een warme doek eerst. Ik heb een fretboard cleaner die ik er daarna opspuit.als het echt een dikke laag troep is dan schraap ik voorzichtig met een (pin)pasje het meest grove weg. Daarna opnieuw met de cleaner en dan met een doekje, gelijk de fretjes oppoetsen en een olie op het fretboard. Best lekker klusje, muziekje of podcast op de achtergrond en lekker je tijd voor nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Als ik soms lees wat voor groot onderhoud mensen aan hun gitaren hebben, vraag ik me ook wel eens af wat ze er dan allemaal mee doen… :+

Ik zie dat soort viezigheid niet op mijn instrumenten… :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ramzzz schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:55:
Als ik soms lees wat voor groot onderhoud mensen aan hun gitaren hebben, vraag ik me ook wel eens af wat ze er dan allemaal mee doen… :+

Inderdaad. De "meest vieze" gitaar die ik heb is mijn Ibanez maar die is dan ook al 15jaar oud 😅
Heeft beetje kleurverschil op de nek en op de brug, nog eens 15 jaar erbij en ik heb een echte relic 😁.
Maar het scheelt volgens mij al, als je niet rookt of dergelijke bij je gitaren. Teer is zowzt de grootste vuiligheid die er is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Ramzzz schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:55:

Degene van wie ik hem gisteren kocht was een bijzonder verstokt roker... ik kwam daar binnen en had gelijk met 1 teug adem een half pakje shag gerookt... en ik ben al 16 jaar gestopt zelf gelukkig..
Ergo, daardoor was de gitaar smerig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

cooper_s1 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:21:
[...]

Degene van wie ik hem gisteren kocht was een bijzonder verstokt roker... ik kwam daar binnen en had gelijk met 1 teug adem een half pakje shag gerookt... en ik ben al 16 jaar gestopt zelf gelukkig..
Ergo, daardoor was de gitaar smerig..
Vergeet ook niet dat als je een vintage gitaar ergens koopt, de kans groot is dat de vorige muzikant er op het podium mee heeft gestaan toen er in alle kroegen nog gerookt mocht worden. En dat ze zelf meestal ook flink stonden te stoken, vaak meer dan alleen tabak :+

* Stoney3K gaat zich daarom niet aan vintage versterkers wagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 06-05-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
cooper_s1 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:10:
[...]

Schuurspons is te grof.

Maar als je niet bang bent, kun je een een niet-gelakte donkere hals prima het ergste vuil eraf halen met staalwol (hele fijne).

Moet je wel bijna geen kracht zetten en de wol het werk laten doen, anders heb je alsnog krassen.

Maar wel heel effectief en ik ken meerdere luthiers die zo de ergste gunk er af halen.

Zelf heb ik het op mijn Taylor 914CE gedaan [/NoFear]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-05 13:49

jantjeharing

Seriële monomanist

Wormaap schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:42:
[...]

Maar nu buzzt de gitaar een beetje in wat er over is van de lock-nut. Niet hard genoeg om hoorbaar te zijn door een versterker ofzo, maar wel nét irritant. Als ik de blokjes terug doe, maar niet vastschroef, dan buzzen die harder dan zonder. Heeft iemand hier suggesties over hoe ik van die buzz af kom zonder de topkam helemaal te vervangen?
Had je al geprobeerd de retainer lager te zetten? Voor het geval het buzzt aan de achterkant van de kam..

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

cooper_s1 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:22:
Hij ziet er verder erg goed uit moet ik zeggen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
De nieuwe nylon snaren zitten erop, maar nu heb ik een mega fretbuzz, zeker bij de eerste frets bij de hoge snaren... ik hoop niet dat ik een miskoop gedaan heb.. De hoge E heeft het zelfs zo dat ik de eerste 2 frets gebruik en dezelfde toon krijg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

cooper_s1 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:38:
[...]

De nieuwe nylon snaren zitten erop, maar nu heb ik een mega fretbuzz, zeker bij de eerste frets bij de hoge snaren... ik hoop niet dat ik een miskoop gedaan heb.. De hoge E heeft het zelfs zo dat ik de eerste 2 frets gebruik en dezelfde toon krijg..
Topkam veel te laag? Kan goed zijn dat die te ver is ingesleten door de hoge spanning van de stalen snaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Stoney3K schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:29:
[...]

Topkam veel te laag? Kan goed zijn dat die te ver is ingesleten door de hoge spanning van de stalen snaren.
Ik ga morgen J.W. Eleveld benaderen hiervoor in Vianen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Kan zijn dat de gitaar zich weer even moet zetten, maar inschakelen van een professional is altijd een goed idee

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39

MsD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnvFqli53NAnwFnHTL3B-Sn6TVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3KjIP0BgAHIxHEbsZ5Tf0U7.jpg?f=fotoalbum_large

GAS!

Voor de prijs van een pakje snaren (ok, dure snaren dan...) een London City Spitfire mk2 opgehaald.
Vergelijkbaar met een Fender MiM. Eén fretje waar ik een heeeeeeel klein beetje aan moet vijlen, verder helemaal in topstaat. Mooi rood, ik hou van rood. 😀

Speelt als een tierelier. Miste die twang als ik rustige dingen wil doen. Erg leuk.

Ik heb ook een LC vs1 gehad, maar deze is echt veel beterder.

Blijblijblij 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Waar in Apeldoorn zit die winkel met dit soort mooie aanbiedingen dan @MsD ;)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39

MsD

ZieMaar! schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:44:
Waar in Apeldoorn zit die winkel met dit soort mooie aanbiedingen dan @MsD ;)?
Marktplaats 👌

Nog een hele mooie Lag akoestische gitaar voor 150? 👉

Liep er toevallig tegenaan, zoek eigenlijk al een poosje een rode LC Spitfire, nou, bij deze dus.
Ook gewoon bijna niet op gespeeld, en om de hoek. Kon 'm lopend ophalen 😉

Soms kom je gewoon de dingen tegen die je wil hebben, en dan net ietsje fijner dan gehoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

cooper_s1 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:33:
[...]

Ik ga morgen J.W. Eleveld benaderen hiervoor in Vianen...
Bij dhr. Eleveld geweest en die gaat 'm fixen, de hals schijnt te stellen te zijn gelukkig.
Toen hij hoorde dat er stalen snaren op hadden gezeten had hij wel zoiets van oh nee, dat moet echt niet...
Afijn volgende week is hij klaar... ben benieuwd.. nu eens naar een gitaarles op zoek..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tuckson
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-03-2024
Rhahyrion schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:46:
[...]

Ik heb een Boss Katana mk2 100w voor thuisgebruik en als gitaar een PRS SE Custom 24 https://www.google.com/am...prs-se-custom-24-sapphire.
Een 100 w voor thuisgebruik?
Woon je op een eiland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Tuckson schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:01:
[...]

Woon je op een eiland?
Dat ding kan echt serieus zacht. Zit ook een attenuator op.

Zelfs mijn 45 watt buizenbak gebruik ik thuis. Weliswaar zonder attenuator maar hij heeft een master. Gaat prima en klinkt nog steeds lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anie
[...]

Woon je op een eiland?
Idd attenuator erop. Belangrijkste is dat de MK2 versie wel de mogelijkheid heeft om de footswitch te koppelen. Bij de 50w gaat dat niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhahyrion
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
[...]

Woon je op een eiland?
:D

Wat ze hierboven eigenlijk ook al aangaven.

Je hebt een power control setting zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmOcjWRu2ctJO6_8RvtBgK1AvaM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xhIkt0TUUpW5I3FjWI8jdwzL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Heeft iemand ervaring met de VOX VT20X? Is dat een geschikte versterker om eens mee te beginnen?
Ik vind de vele mogelijkheden van die versterker wel gaaf...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

cooper_s1 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:22:
Heeft iemand ervaring met de VOX VT20X? Is dat een geschikte versterker om eens mee te beginnen?
Waar het op neer komt met Guitar Aquisition Syndrome, is:
1) je eerste gitaar ik ruk
2) je eerste versterker is ruk
3 t/34 best leuk om dingen te wisselen
35) fuck, ik had mijn eerste gitaar nooit moeten verkopen
36) waarom is die versterker die zo goed klonk niet meer te vinden (die je zelf ook ooit verkocht).

Maakt dus niet uit wat je koopt als het enigszins fatsoenlijk spul is, en hou het. Koop bij en handel daar mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
cooper_s1 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:22:
Eerlijk gezegd, waarom gewoon niet?

Ik heb Jan Akkerman de laatste jaren alleen maar met deze versterkers op het podium gezien.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQkjjc3M_weqEOyrQIQITavn7qHoziKsSgsp224IjLgznwHURS-2VQ6z7hYQRbxa84qjse4i-BQuwAPjAslImIC4oCYEdkUFKCbp3kl_x80q35HlokHApZhJw

https://voxamps.com/en-xa/product/av60/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ER1RkGtDVOvtHZHIXgCOvqFnqnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkWtSmtU9qqJUNh2NpAc1U4G.jpg?f=fotoalbum_large

Bewijs. :7

Bedrijfszekerder dan het geklooi van hem met o.a. Koch en Marble (volledig buizen), waar hij tijdens toeren altijd op zat af te geven tijdens het spelen. (8>

Er moet iets goed zijn aan Vox 'solid state'-versterkers, dus waarom niet. Ga er eens op proberen te spelen voor de zekerheid.

[ Voor 19% gewijzigd door Ramzzz op 12-05-2023 23:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Ramzzz schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:38:
[...]

Eerlijk gezegd, waarom gewoon niet?

Ik heb Jan Akkerman de laatste jaren alleen maar met deze versterkers op het podium gezien.

[Afbeelding]

https://voxamps.com/en-xa/product/av60/

[Afbeelding]

Bewijs. :7

Bedrijfszekerder dan het geklooi van hem met o.a. Koch en Marble (volledig buizen), waar hij tijdens toeren altijd op zat af te geven tijdens het spelen. (8>

Er moet iets goed zijn aan Vox 'solid state'-versterkers, dus waarom niet. Ga er eens op proberen te spelen voor de zekerheid.
Ergo, ik ga er 1 voor een heel net bedrag ophalen maandagavond... al diverse YT's gekeken en heb zoiets van ja, dat wordt m..
Er zitten gewoon heel veel mogelijkheden op en aan...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

cooper_s1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:17:
[...]

Ergo, ik ga er 1 voor een heel net bedrag ophalen maandagavond... al diverse YT's gekeken en heb zoiets van ja, dat wordt m..
Er zitten gewoon heel veel mogelijkheden op en aan...
Heb je je gitaar al terug? Anders heb je binnenkort een versterker zonder gitaar, wij weten wat voor ellende daar van gaat komen (nog een gitaar) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:30:
[...]

Heb je je gitaar al terug? Anders heb je binnenkort een versterker zonder gitaar, wij weten wat voor ellende daar van gaat komen (nog een gitaar) :+
It takes one to know one… _O-

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Het juiste aantal gitaren is altijd n+1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:15:
[...]

Het juiste aantal gitaren is altijd n+1.
Yes! (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

[...]

Die is al terug, maar dat is dus een elektro acoustische. Maar ik had al jaren 2 elektrische gitaren staan die ik dan ook kan gaan bespelen. Die zijn overigens wel gewoon goed bespeelbaar :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

De VOX VT20X heb ik net opgehaald, als nieuw! Dat wordt komende dagen lekker rommelen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wormaap
Wormaap schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:54:
Het wordt weer lente, de vogeltjes fluiten, het zonnetje schijnt én er wordt weer een Tweakers Gitaarmeet gepland! Kom op elkaars gear kwijlen (wel even afvegen!), kletsen, jammen en het gezellig hebben!

De datum is: Zondag 11 juni 2023 van 12:00 tot 17:00 (of later als mensen nog samen willen gaan eten ofzo).
De plek is: The Music Space in Utrecht. Vijf minuutjes van de A2 en er is gratis parkeerplaats.
Kosten: Enigszins afhankelijk van het aantal deelnemers, maar denk aan ongeveer 15 euro. Dit wordt gebruikt voor de huur van de ruimtes en iets te knagen :)

Klinkt goed, I'm in! Meld je aan door een DM naar mij te sturen. Ik zal een DM-groep aanmaken waarin we de verdere details bespreken :)

De meeting is voor iedereen, dus wil je heel graag komen maar zijn de kosten écht een probleem, dan laat me even wat weten en dan kijken we wat er geregeld kan worden :)
Schaamteloze self-quote! Over iets minder dan een maand is het zover, het beste gitaarevenement van het jaar, dit wil je niet missen! *O* Genoeg hype zo? :P
Meedoen kan nog steeds, gewoon een DM'etje mijn kant op en het is geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Wil toch even hier wat depen.

Heb nu sinds december vorig jaar 1x per week gitaarles. Ik merk dat ik behoorlijk vooruit ga (ik ben toen ook pas begonnen met spelen).

Mijn leraar is echter een perfectionist. Zoals bijvoorbeeld dat de timing bij triooltjes perfect moet zijn, een microbend, een normale bend, etc allemaal perfect moet zijn. Als dat niet zo is blijft 'ie het herhalen. Ergens is dat natuurlijk zeer goed, want alleen zo kun je beter worden, maar soms denk ik ook wel eens 'het zal wel'.

Is bovenstaande in een beginner situatie goed? Of zou het meer moeten focussen op het spelen an sich vinden jullie?

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Dean Martin schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:49:

Heb nu sinds december vorig jaar 1x per week gitaarles. Ik merk dat ik behoorlijk vooruit ga (ik ben toen ook pas begonnen met spelen).

Mijn leraar is echter een perfectionist. Zoals bijvoorbeeld dat de timing bij triooltjes perfect moet zijn, een microbend, een normale bend, etc allemaal perfect moet zijn. Als dat niet zo is blijft 'ie het herhalen. Ergens is dat natuurlijk zeer goed, want alleen zo kun je beter worden, maar soms denk ik ook wel eens 'het zal wel'.

Is bovenstaande in een beginner situatie goed? Of zou het meer moeten focussen op het spelen an sich vinden jullie?
Een beetje perfectionisme is prima, helemaal als beginner. Maar... dat houdt op wanneer het aan je motivatie begint te knagen. Dus als het op het punt komt waar je twijfelt of je er nog wel zin in hebt of daar heen lijkt te gaan, dan is het zeker niet raar om dat met je leraar te bespreken :)
Daarnaast is het natuurlijk ook niet verboden om buiten de lessen op eigen houtje nummers te leren en daarmee dat perfectionisme en je eigen behoefte om meer te spelen te combineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
Ik heb bij mijn leraar juist soms andersom, dat ik mij in eerste instantie afvraag of dat hij er niet harder op moet hameren.

Aan de andere kant hebben sommige zaken ook tijd nodig.

Ik merk ook bij de zaken die ik zelf oefen dat er voor mijn gevoel na een tijdje geen progressie meer in zit. Dan stop ik en ga ik wat anders oefenen. Als ik er dan later weer aan begin dan gaat het vaak ineens een heel stuk beter terwijl ik er juist even niks aan heb gedaan.

Dus de waarheid zal in het midden liggen. Blijven hameren op een element heeft niet altijd evenen veel zin als go with the flow.

Het is ook zo dat als ik wat los laat ik het relaxter ga spelen en daarmee ook weer progressie komt.

De sleutel voor mij is wel om elke keer dat ik wat speel het net een stukje beter te spelen dan de keer daarvoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NielsTn
Dean Martin schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:49:

Hebben we dezelfde docent? ;)

Ik zou juist vooral eerst globaal mn weg op de gitaar willen kennen, alvorens punctueel de hele theorie tot in perfectie.
Bedoel: liever een riff lekker kunnen tokkkelen zodat het herkenbaar is, en daarna details op techniekjes/theorie...

* NielsTn kruipt weer terug om Sweet home alabama te oefenen 😢

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 21-05-2023 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-05 20:32
cooper_s1 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:25:
De VOX VT20X heb ik net opgehaald, als nieuw! Dat wordt komende dagen lekker rommelen...
Leuke keuze! Ik heb zelf de iets oudere vt40+, vond ik destijds het beste geluid in dat segment (fender mustang, roland cube etc.), neem wel wat tijd om wat met de presets te spelen want je kunt echt veel verschillende geluiden er uit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Arthur23 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:09:
[...]

Leuke keuze! Ik heb zelf de iets oudere vt40+, vond ik destijds het beste geluid in dat segment (fender mustang, roland cube etc.), neem wel wat tijd om wat met de presets te spelen want je kunt echt veel verschillende geluiden er uit halen.
Thnx, ik heb al een dedicated laptop om als DAW te gaan fungeren ingericht en daar ook vast de VOX software opgezet... nu nog even tussen mn kabels zoeken of ik nog een mini-usb kabel heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimijames75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-05 00:19
Misschien heeft iemand voor mij advies, ik heb een oude (loodzware) Epiphone Genesis gekregen toen ik iemand hielp met verhuizen. Ik kende de gitaar niet. Nu zit er een vreemde abr 1 achtige brug op die een tegenovergestelde radius heeft dan het fretboard. Speelt voor geen meter. De snaren lopen dus in een kommetje snaar 3/4 als laagste. Iemand enig idee of dit een originele brug is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMG4gKfLL2szgujpB7FM06ThQbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8CpTAZ6r9gvc6gGulvxua0O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgw4XQTkkWetyS68aVVM5Zg3QMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWk7QcR9ld3a3Ln2BdIDPFPw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbW1E8pYmDfDOe1UeKWeXgtAkFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrwsEGtrH1xnkZxCr8zzp7HD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Jimijames75 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:59:
Misschien heeft iemand voor mij advies, ik heb een oude (loodzware) Epiphone Genesis gekregen toen ik iemand hielp met verhuizen. Ik kende de gitaar niet. Nu zit er een vreemde abr 1 achtige brug op die een tegenovergestelde radius heeft dan het fretboard. Speelt voor geen meter. De snaren lopen dus in een kommetje snaar 3/4 als laagste. Iemand enig idee of dit een originele brug is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor zover ik kan vinden, is die origineel, maar wel heel apart ingesteld.

Zo hoort het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9eqqxQ4xeFaUqSOOjtgKtOFpV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rM4lCnSsXMGFVOBdrcCh6USt.jpg?f=fotoalbum_large

Een setup kan dit helemaal verhelpen.

Kun je eventueel zelf, maar voor een habbekrats doet een 'pro' het voor je, en dan moet-ie helemaal OK zijn.

Het is best een aardig model gitaar. Ik heb 30+ jaar geleden geprobeerd er één te vinden die én betaalbaar én goed was. Maar ja dat was 'pre-internet', en nu hoef ik er geen meer. :+

[ Voor 21% gewijzigd door Ramzzz op 23-05-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimijames75
@Ramzzz Dank voor de moeite, ik ga er even mee puzzelen om het werkend te krijgen. Ik weet ook niet of het wat voor mij is, ding is enorm zwaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56

hneel

denkt er het zijne van

Het schijnt vaker te gebeuren dat die brug krom trekt. Ik heb het zelf ook meegemaakt met een oude Les Paul clone.
Enige oplossing: vervangen door een nieuwe.

'bridge collapse' noemen ze het in het engels

[ Voor 15% gewijzigd door hneel op 23-05-2023 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimijames75
@hneel Hmm dat is een fenomeen waar ik nog nooit van had gehoord, zou het probleem kunnen zijn! Dank voor de info.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
hneel schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:36:
Het schijnt vaker te gebeuren dat die brug krom trekt. Ik heb het zelf ook meegemaakt met een oude Les Paul clone.

We’ll cross that bridge when we come to it…

O, wacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blYp1b3DfEvGZH24hUfa_XRuxfs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/ljxokwNY4l9HwssQzUwzblFi.gif?f=user_large

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Laatst online: 18:02
@Jimijames75 Ik zou bijna denken dat de brug een optater heeft gekregen? Maar op de foto zie ik geen beschadigingen onder de brug. Zie jij iets van beschadigingen op die plek?

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 12:23
@Jimijames75 Zijn de brugzadels er niet gewoon verkeerd om in terug gezet door iemand die hem ooit heeft schoon gemaakt oid?

[ Voor 89% gewijzigd door pennywiser op 23-05-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
hneel schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:36:

Inderdaad zeg, nog nooit van gehoord, maar dat is het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jimijames75
@apollo13 zou best een optater kunnen zijn, ik zie wel een beschadiging aan de binnenkant van de case waar de gitaar in heeft gezeten. Ik ga ik even tune o’matic van mijn les Paul gebruiken, mocht dat goed werken dan koop ik een losse bridge om het te fixen.

@Ramzzz @apollo13 @pennywiser @hneel Dank u allen, ik heb weer wat nieuws geleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:20:
[...]

Inderdaad zeg, nog nooit van gehoord, maar dat is het.
Ja, bizar, weer wat geleerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-05 20:32
Jimijames75 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij zit die brug gewoon verkeerd om. Als je kijkt op de internet foto van @Ramzzz zitten de stelschroefjes niet aan de elementkant, en bij jouw exemplaar zitten ze wel aan de kant van het element. En een stuk staal van deze dikte dusdanig verbuigen door een valpartij dan lijkt mij dat je het ook op andere plekken moet zien. Maar als niet-gitaar-onderhoud-professional denk ik wel dat dit te fixen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Het hoeft nog geen eens een valpartij te zijn kennelijk.

https://hazeguitars.com/blog/gibson-bridge-collapse

Al is in dit blog de buiging wel minder dan bij @Jimijames75 . Dus die brug zal wel een stukje geholpen zijn.

En zo'n brug zelf, niet de kammetjes die er in zitten, is toch niet van staal maar van aluminium of messing? Messing is ook wel stevig maar minder dan staal volgensmij.

[ Voor 4% gewijzigd door Edgenumber op 24-05-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Arthur23 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:00:
[...]

Volgens mij zit die brug gewoon verkeerd om. Als je kijkt op de internet foto van @Ramzzz zitten de stelschroefjes niet aan de elementkant, en bij jouw exemplaar zitten ze wel aan de kant van het element. En een stuk staal van deze dikte dusdanig verbuigen door een valpartij dan lijkt mij dat je het ook op andere plekken moet zien. Maar als niet-gitaar-onderhoud-professional denk ik wel dat dit te fixen is
Dacht ik eerst ook. De stelschroef inkepingen links en rechts zitten echter wel aan de "goede" kant de onderkant, zoek maar eens een goede brug op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimijames75
@Arthur23 Het maakt in principe niet uit waar de stelschroefjes zitten, soms zitten ze aan de element kant voor betere toegang omdat iemand de stop bar hoger heeft staan. Je moet er alleen de zadels goed hebben staan. Ik denk dat het ook niet door een valpartij komt, het is echt metaal moeheid.

@Edgenumber Dat is het idd, bridge collapse :)

Ik heb het inmiddels even tijdelijk gefixt met een brug van mijn Les Paul, en dan werkt het prima. Even een nieuwe bestellen en dan kan ik hem verder afstellen. Tis op zich een leuk ding, komt uit 1980, loodzwaar en best wat sustain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Nice

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Misschien een waardeloze kick, maar voor mezelf een teken dat ik progressie maak.

Honky Tonk Women (op deze manier YouTube: How to play Honky Tonk Women | Guitar Lesson in Open G) lukt me.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dean Martin schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:40:
Misschien een waardeloze kick, maar voor mezelf een teken dat ik progressie maak.

Honky Tonk Women (op deze manier YouTube: How to play Honky Tonk Women | Guitar Lesson in Open G) lukt me.
Altijd waardevol. Veel posts gaan over apparatuur alles wat aanzet tot spelen is beter!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Ik heb wat tijd over - between jobs - en ben naast wat nummers voor gitaarles, ook wat nummers die ik nog nooit heb geprobeerd te spelen aan het uitproberen.

Jeff Beck - Come Dancing
Herbie Hancock - Cantaloupe Island

En wat Golden Earring-nummers, voor de lol. Nooit geprobeerd dus keimoeilijk, dacht ik.

Maar kennelijk gaat dat me tegenwoordig wat gemakkelijker af en is het moeilijkheidsniveau daarvan inmiddels niet meer zodanig dat het moeite kost.

oOo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
Spelen? Dat doen we ook nog inderdaad :) Ik ben bij m'n les de laatste tijd bezig geweest met Stevie Ray Vaughan - Pride and Joy, en Eric Johnson - Cliffs of Dover. Beiden niet afgemaakt omdat ik bij dat soort nummers eigenlijk altijd een deel leer en dan na een tijdje zin krijg in wat anders en ondertussen lang genoeg speel om te weten dat ik mezelf dan ook niet proberen te dwingen iets te blijven oefenen waar ik eigenlijk geen zin meer in heb :+ Van beide trouwens wel weer een hoop geleerd, want met m'n leraar samen analyseren we de nummers waar we aan werken ook, om de vragen 'waarom klinkt dit zoals het klinkt?' en 'hoe kan ik iets van deze sound in mijn eigen spel verweven?' te beantwoorden :)

In het kader van kleine mijlpaaltjes heb ik laatst wel mijn eerste Dream Theater/Petrucci solo (Another Day) op niveau 'als ik hem zo live zou spelen zou ik me er niet voor schamen' gekregen. Dus niet perfect, maar wel goed genoeg om er een béétje trots op te zijn :+

Op les ben ik afgelopen week begonnen met deze:

Voor prog-metal redelijk straightforward, maar wat tricky dingetjes. Triolen die niet netjes drie noten per snaar zijn en redelijk eenvoudige arpeggio's die dan wel weer naadloos aan elkaar moeten terwijl je in een 16e 7 frets omhoog moet enzo :X

En ja, ik heb even een 'vingervlugheid oefenen'-periode, sue me :+

Pagina: 1 ... 82 ... 96 Laatste