Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Toen ik mijn gitaar binnen kreeg ben ik eerst aan de slag gegaan met Yousician. Maar daar miste ik toch wel wat in. Voelt een beetje klinisch op een of andere manier.
Nu 3 lessen gehad bij mijn oude gitaarleraar en gaat nu echt met sprongen vooruit.
Ik heb via hem software Guitar Pro aanbevolen gekregen. Voor het meeste huiswerk stuurt hij ook de betreffende bestanden toe om dan met dat programma mee te spelen.
Erg handig programma; bepaalde gedeeltes op loop zetten, vertragen, metronoom erbij, voor mij nu ideaal.
Zit nu beetje te kloten met Dead Skin Mask van Slayer, had niet verwacht dat ik die nu al mee kon spelen. Of in ieder geval bepaalde gedeeltes van het nummer
Qua niveau ben ik net iets meer dan een beginner. Ik speel alleen thuis, dus hoef er niet mee op te treden. Ik speel niet specifiek een bepaald genre en heb een vrij brede interesse. Maar distortion moet wel in orde zijn.
Nu zag ik deze:
Marshall MG100DFX
Een oudje, maar wel alles wat ik wil (Meer dan voldoende vermogen, paar effecten als chorus en reverb)
En ik zag deze:
Orange Crush 35 RT
Deze is iets minder uitgebreid qua effecten maar ik lees dat dit ook een goede versterker is. En deze is maar een paar jaar oud. (Maakt dat uberhaupt uit?)
Heeft iemand misschien ervaring met deze versterkers?
Voor mij de beste amp sims die ik heb geprobeerd. Geen verdere connectie of belang bij het bedrijf, ik ben gewoon fan
Ticking away, the moments that make up a dull day
Als je stijl heel divers is, zou je dan niet liever voor een cleane versterker gaan met een losse distortion? Dan kun je alle kanten op. Met zo'n Marshall/Orange/Vox etc veroordeel je je wel tot (hard)rock sound. (Iets wat met een Fender + (multi)effect pedaal ook mogelijk is)Aeon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:58:
Na vele jaren mijn oude Epiphone Les Paul uit de mottenballen gehaald. Ik heb heel lang niet gespeeld en ik wil het weer gaan oppakken. Ik heb alleen nog een versterker nodig. Ik heb een beperkt budget en was wat gaan zoeken op Marktplaats. Daar zag ik er een aantal die in het budget vallen, maar ik zoek wat advies.
Qua niveau ben ik net iets meer dan een beginner. Ik speel alleen thuis, dus hoef er niet mee op te treden. Ik speel niet specifiek een bepaald genre en heb een vrij brede interesse. Maar distortion moet wel in orde zijn.
Nu zag ik deze:
Marshall MG100DFX
Een oudje, maar wel alles wat ik wil (Meer dan voldoende vermogen, paar effecten als chorus en reverb)
En ik zag deze:
Orange Crush 35 RT
Deze is iets minder uitgebreid qua effecten maar ik lees dat dit ook een goede versterker is. En deze is maar een paar jaar oud. (Maakt dat uberhaupt uit?)
alles kan off-topic
Boss katana, makkelijker verschillende tonen indraaien wordt het niet.Aeon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:58:
Na vele jaren mijn oude Epiphone Les Paul uit de mottenballen gehaald. Ik heb heel lang niet gespeeld en ik wil het weer gaan oppakken. Ik heb alleen nog een versterker nodig. Ik heb een beperkt budget en was wat gaan zoeken op Marktplaats. Daar zag ik er een aantal die in het budget vallen, maar ik zoek wat advies.
Nu zag ik deze:
Marshall MG100DFX
En ik zag deze:
Orange Crush 35 RT
Edit: vet trouwens dat je hem weer hebt gepakt! Veel plezier
In welke range van Fender moet ik het zoeken? (Erg verwarrend, Champ, Champion, Performer, Frontman, Twin, etc.)
En ik zie ook een leuke Boss Katana 50 MK1. Maakt die MK1 veel uit tov MK2? Voor zover ik kan zien alleen wat meer / andere effecten.
Dank
Waiting on the world to change
Mk2 heeft idd iets meer onboard effecten. Daarnaast allemaal net wat nieuwer.Aeon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:47:
Een Fender of Boss Katana is een betere optie als ik het zo lees.
In welke range van Fender moet ik het zoeken? (Erg verwarrend, Champ, Champion, Performer, Frontman, Twin, etc.)
En ik zie ook een leuke Boss Katana 50 MK1. Maakt die MK1 veel uit tov MK2? Voor zover ik kan zien alleen wat meer / andere effecten.
Dank
Verschil vooral belangrijk als je van plan bent om presets van andere gebruikers te gebruiken. Er is een flinke community actief die patches (combinatie van amp + effecten om een nummer of artiest direct na te kunnen spelen) met elkaar deelt. Als je de mk2 hebt kun je wel mk1 patches gebruiken maar andersom niet. Steeds meer patches zijn mk2. Als je voor een prikkie een mk1 kan scoren zou ik het doen.
Als je toch voor de mk2 gaat. De footswitch is alleen compatible met de 100w.
Hier de katana 100 mk2 gekocht. Zag een scherpe prijs bij musicstore, waar tweedehands toen nog boven zat (en dit was een nieuw, geen refurbished, geretourneerd model).Aeon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:47:
Een Fender of Boss Katana is een betere optie als ik het zo lees.
Dank
De foot switch optie vond ik wel meerwaarde en weken later ook deze erop aangesloten.
Overigens de katana 100 staat op het etiket voor 77W te boek…
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
De MK2 zal voor dat prijsverschil voor mij geen meerwaarde hebben.
Klinkt als een goede deal! En mocht je toch een mk2 willen dan heb je deze zo weer verkocht.Aeon schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:53:
Ik kan een Katana 50MK1 krijgen zo rond de 125,- De Mk2 (nieuw) zo rond 299.
De MK2 zal voor dat prijsverschil voor mij geen meerwaarde hebben.
Ik kom na een tijdje weer eens op dit topic aangezien ik gitaarlessen ga nemen en stuit gelijk op handige info.anie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:12:
[...]
Boss katana, makkelijker verschillende tonen indraaien wordt het niet.
Edit: vet trouwens dat je hem weer hebt gepakt! Veel plezier
Heb nu een ouwe FM65R alleen krijg daar geen lekker geluid uit dus plug mn gitaar vaak in op de audio interface met een virtuele amp.
Is alleen niet zo heel praktisch als je even de gitaar wil pakken dus ben op zoek naar een andere amp.
De Orange amp die @Aeon aangeeft had ik ook precies gezien op mp.
Alleen na de berichten hier ga ik eens verder kijken naar een Katana.
De vele ingebouwde effecten en power control lijken me wel wat.
Spullekes te koop: https://tweakers.net/aanbod/user/826015/
Nice!Aeon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:18:
Het is de Katana MK1 geworden. Aangesloten op mijn PC en alles lijkt te werken. Alleen nog geen idee hoe die instellingen werken. Het geluid is erg goed. Bedankt voor jullie feedback!![]()
Kan je de mod ook los van de Booster instellen? Ik wil bijv. alleen Chorus, en geen overdrive.
[Afbeelding]
Mooi kleurtje LP trouwens. Gibson? Epiphone?
Ik kan je helaas niet helpen met praktische info over de Katana, maar er zijn Katanagebruikers genoeg hier.
[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 12-04-2022 13:13 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik heb het inmiddels gevonden. Die booster/mod draaiknop bestaat uit 2 delen. Eerste deel uit de booster, 2e uit de mod.
Nog wel even flink prutsen om het juiste geluid eruit te krijgen (Overdrive, effecten, etc) Maar dat komt wel goed.
Na 20 jaar moet je er niet 'misschien' nieuwe snaren op zettenAeon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:05:
Thanks, het is een Epiphone. Heeft denk ik een jaar of 20 in een tas gezeten. Hij speelt erg stroef (maar dat kan ook zijn omdat ik zo lang niet gespeeld heb) en misschien zal ik er toch andere snaren op moeten zetten.
Ah, ok. Ja dat is niet gek idd.Wormaap schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:12:
[...]
Na 20 jaar moet je er niet 'misschien' nieuwe snaren op zetten

Maakt het nog uit op deze gitaar of ik een 0.10 of 0.09 snarenset neem?
Als je er het zelfde op zet als wat er nu op zit, dan heb je kans dat de intonatie nog in orde is (al kan die na 20 jaar ook wel verlopen zijn). Als je een andere dikte gebruikt zal de gitaar sowieso opnieuw geïntoneerd moeten worden. Misschien is het sowieso verstandig om hem na al die tijd een beetje liefde door een gitaartechnicus te laten geven. Kost een paar tientjes, maar dan speelt'ie wel weer als nieuwAeon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:16:
[...]
Ah, ok. Ja dat is niet gek idd.![]()
Maakt het nog uit op deze gitaar of ik een 0.10 of 0.09 snarenset neem?
Op mijn strat komen binnenkort eens 0.11 erop aangezien die toch meestal in D-standaard of lager staat. Ff intonatie terug aanpassen. Ze moeten er alleen eens opkomen 🙈 net zoals de hals eens oliën enzo 😅
Voor de akoestische Hudson ligt hier ook nog een vers setje klaar maar ik speel liever dan dat ik ze vervang.
Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy
Ah goed dat je het zegt, dat moet ik ook nodig weer eens doen!Moechy schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:29:
[...] net zoals de hals eens oliën enzo 😅[...]
* Gitarist heeft dat in al die jaren dat 'ie gitaar speelt (onderhand 30 jaar) nog maar 1x gedaan
Euhhhh, moet dat?Gitarist schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:55:
[...]
Ah goed dat je het zegt, dat moet ik ook nodig weer eens doen!![]()
* Gitarist heeft dat in al die jaren dat 'ie gitaar speelt (onderhand 30 jaar) nog maar 1x gedaan
;-)pinda powerrr schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:22:
Die olie wordt alleen geadviseerd op rosewood/Pau Ferro necks. Op een Maple moet je het niet smeren.
Voor niet-maple fretboards is deze wel zo prettig. Je hals een beetje geolied houden voorkomt dat je zweet erin trekt als'ie uitdroogt. Daarnaast speelt een droge hals ook niet fijn. Ik doe dat af en toe bij een snaarwissel als ik eraan denk, maar zeker niet elke keer. Als ik eens per jaar per gitaar haal is het veel.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik dacht dus echt even de hele hals....dit spul gebruik ik ook wel, maar dan voor het fretboard.Wormaap schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:35:
[...]
Voor niet-maple fretboards is deze wel zo prettig. Je hals een beetje geolied houden voorkomt dat je zweet erin trekt als'ie uitdroogt. Daarnaast speelt een droge hals ook niet fijn. Ik doe dat af en toe bij een snaarwissel als ik eraan denk, maar zeker niet elke keer. Als ik eens per jaar per gitaar haal is het veel.
Kreeg een leuk tegoed van mijn energieleverancier, dus tijd voor een aanschaf.
Aangezien ik nog geen akoestische gitaar heb ben ik aan het shoppen naar een leuke/goede.
Budget is €500,- Enige echte "eis" is een model met een cutaway.
Onderstaande wil ik gaan proberen in mijn lokale gitaarshop:
Baton Rouge AR21C/ACE
Eastman PCH1-GACE Grand Auditorium
Fender CD-140SCE all mahogany
Ibanez AW54CE OPN
Stanford Radiotone studio 49G ECW. Nog een onbekend merk voor mij, wil ik dus eens gaan uitproberen.
Hebben jullie nog suggesties en of tips voor een ander merk/type?
apollo13
/i/2005044652.png?f=fpa_original)
Voor de geïnteresseerden en voor hen die dit in de toekomst teruglezen, de link naar het artikel.
Hebben ze er geen Seagull, Takamine, Martin, Taylor, Guild? Ook evt. Hudson?apollo13 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:16:
Folks, problemen in huize Apollo, zwaar in de stress door GAS!!!
Aangezien ik nog geen akoestische gitaar heb ben ik aan het shoppen naar een leuke/goede.
Baton Rouge AR21C/ACE
Ibanez AW54CE OPN
Stanford Radiotone studio 49G ECW. Nog een onbekend merk voor mij, wil ik dus eens gaan uitproberen.
Martin en Taylor hebben ze wel, maar boven mijn budget.Ramzzz schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:52:
[...]
Hebben ze er geen Seagull, Takamine, Martin, Taylor, Guild? Ook evt. Hudson?
Takamine en Guild ken ik van naam, weet niet hoe de kwaliteit van deze gitaren zijn, heb je een goede op het oog?
Hudson en Seagull zijn de grote onbekende, die ga ik eens opzoeken op het grote www.
apollo13
Paar jaar geleden in dezelfde range gezocht, gespeeld, uren internet filmpjes gekeken, nog een paar uur snachts met captions aan, weer gespeeld, weer gekeken en uiteindelijk voor de epiphone masterbilt dr-500mce gekozen. Was echt een hele leuke gitaar!apollo13 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:16:
Baton Rouge AR21C/ACE
Ibanez AW54CE OPN
Heb een tijd terug nog wat van die dingen bespeeld. De duurdere Sigma's speelden beter dan de goedkopere Martin's.
En heb je die video's van Paul Davids gekeken over de verschillende acoustische gitaren? Echt informatief!!!
Yep, beide video's van Paul, hoop goede info in die 2.pinda powerrr schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:17:
@apollo13 Sigma heb je ook nog. Was/is submerk van Martin.
Heb een tijd terug nog wat van die dingen bespeeld. De duurdere Sigma's speelden beter dan de goedkopere Martin's.
En heb je die video's van Paul Davids gekeken over de verschillende acoustische gitaren? Echt informatief!!!
Wat ik ergens anders zag op YT, is dat wat jij hoort als gitarist, anders is dan wat je publiek hoort. De gitarist zit boven/achter de soundhole, publiek zit er "recht" voor en hoort dus wat anders. Als ik mijn keuze tot 2 gitaren heb verminderd wil ik ze dus ook vanaf de andere kant horen. Even de verkoper vragen op beide iets te spelen voor mij.
apollo13
pinda powerrr schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:17:
@apollo13 Sigma heb je ook nog. Was/is submerk van Martin.

En ja, die bewuste video van @Luapper is erg informatief. De rest overigens ook.
Overigens, @apollo13 op voorhand, die 'cutaway' is behoorlijk 'overrated' - ik wilde het eerst zelf ook, maar effectief zou ik dat gewoon niet gebruiken...
[ Voor 26% gewijzigd door Ramzzz op 14-04-2022 19:50 ]
Meteen daarover een vraagje aan jou en de anderen. Ik ben momenteel een stuk aan het oefenen en moet daar tm de 19e fret spelen, hoe makkelijk is dat te doen zonder cutaway?Ramzzz schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:47:
[...]
ik bedoelde Sigma, en typte Hudson.
En ja, die bewuste video van @Luapper is erg informatief. De rest overigens ook.
[YouTube: Finding the PERFECT GUITAR: Body Shapes]
Overigens, @apollo13 op voorhand, die 'cutaway' is behoorlijk 'overrated' - ik wilde het eerst zelf ook, maar effectief zou ik dat gewoon niet gebruiken...
Body shapes heb ik nog geen ervaring mee, maar ik ga liever voor een maatje kleiner, een GA lijkt mij visueel prettiger spelen en vasthouden. Ik ga volgende week naar de winkel, dan weet ik waarschijnlijk ook al veel beter welke type mij het best past. Ben een lange slungel van 1.87, denk dus dat alle soorten wel goed te bespelen zijn.
apollo13
Zn die is eigenlijk van de vriendin maar die speelt er niet meer op 😅
Dat is ook een Hudson (HD STXE DREADNOUGHT) echt een fijne gitaar en mooie klank. Deze middag nieuwe snaren van eEixir op gelegd. 12 - 52 geloof ik.
Dus Hudson is ook wel een aanrader vind ik zelf, blijft perfect gestemd ook. Zat 13 jaar in de zak met dezelfde snaren en waren maar een halve toon ontstemd 😅
Kwam deze net tegen op marktplaats, wellicht kun je er wat mee: https://www.marktplaats.n...h1-gace-2-uur-op-gespeeldapollo13 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:16:
Baton Rouge AR21C/ACE
Ibanez AW54CE OPN
Thanks, goede prijs. Alleen balen dat het 2,5 uur rijden isDjiee schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:32:
[...]
Kwam deze net tegen op marktplaats, wellicht kun je er wat mee: https://www.marktplaats.n...h1-gace-2-uur-op-gespeeld
apollo13
Dat is balen! In mijn ogen is die Eastman 1 van de betere keuzes van dat rijtje dat je opnoemde, zeker voor deze prijs een no-brainer.apollo13 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:35:
[...]
Thanks, goede prijs. Alleen balen dat het 2,5 uur rijden is
Welnee joh. Gezin in de dierentuin dumpen! Ideaal gezinsuitje 😜apollo13 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:35:
[...]
Kijk hier eens, tijdelijk korting: https://theguitarshop.eu/...-classic-gigbag-included/apollo13 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:35:
[...]
Ietsje duurder maar wel volledig massief: https://theguitarshop.eu/...lb-open-bore-light-burst/
Dank voor de tip, en dat heb ik dus gedaan. Ik had zelf zitten prutsen ivm fretbuzz, en was niet echt goed gekomen. Ik kreeg em niet zuiver meer, en ondanks dat ik de brug had verhoogd, nog steeds fretbuz.Wormaap schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:20:
[...]
Als je er het zelfde op zet als wat er nu op zit, dan heb je kans dat de intonatie nog in orde is (al kan die na 20 jaar ook wel verlopen zijn). Als je een andere dikte gebruikt zal de gitaar sowieso opnieuw geïntoneerd moeten worden. Misschien is het sowieso verstandig om hem na al die tijd een beetje liefde door een gitaartechnicus te laten geven. Kost een paar tientjes, maar dan speelt'ie wel weer als nieuw
Dus toch maar naar de specialist gebracht. Het was wat duurder dan een paar tientjes, Nieuwe snaren, frets staken teveel uit (afvijlen dus) nek bijstellen en intoneren. Alles bij elkaar 100,- Maar was het waard.
Hij speelt als nieuw (beter dan nieuw, want hij is volgens mij nooit goed afgesteld)
Zie heel veel lovende reviews, maar toch ook redelijk wat zeer negatieve.
Ben op zoek naar kleine versterker die ik in de tuin kan gebruiken voor gitaar en ook om muziek af te spelen (hoeft niet persé via Bluetooth).
Andere optie die ik tot nu toe heb gevonden is de Blackstar beam.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik kan alleen maar goede dingen zeggen over de BEAM - fantastisch geluid uit die kleine bakkies. Ik heb er 2…Arquero schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:19:
Heeft iemand hier ervaring met de Positive Grid Spark?
Zie heel veel lovende reviews, maar toch ook redelijk wat zeer negatieve.
Ben op zoek naar kleine versterker die ik in de tuin kan gebruiken voor gitaar en ook om muziek af te spelen (hoeft niet persé via Bluetooth).
Andere optie die ik tot nu toe heb gevonden is de Blackstar beam.
Als ik dan 2 nadelen mag noemen: geen accu, geen handgreep.
Verder uitstekend, Bluetooth (backing tracks bijv.) werkt perfect veel ingebouwde effecten, eenvoudige bediening.
Zat gisteren je review te lezen van de beamRamzzz schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:10:
[...]
Ik kan alleen maar goede dingen zeggen over de BEAM - fantastisch geluid uit die kleine bakkies. Ik heb er 2…
Als ik dan 3 nadelen mag noemen: geen accu, geen handgreep.
Verder uitstekend, Bluetooth (backing tracks bijv.) werkt perfect veel ingebouwde effecten, eenvoudige bediening.
Kan me inderdaad voorstellen dat het lastig is dat er geen handvat oid bij zit.
Volgens mij hebben ze dat bij de ID:Core 10/20/40 V3 wel gedaan; soort uitsparing in de achterzijde.
Ik denk dat ik voor de Beam ga. Wacht alleen even met bestellen tot 17 mei. Zag op facebook een melding voorbij komen dat er op die dag iets onthuld zou worden."Experience the future of guitar amplification".
Komt misschien nog wat leuks uit dan
[ Voor 16% gewijzigd door Arquero op 05-05-2022 09:26 ]
Ja, er wordt flink geteased…Arquero schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:21:
[...]
Zat gisteren je review te lezen van de beam
Kan me inderdaad voorstellen dat het lastig is dat er geen handvat oid bij zit.
Volgens mij hebben ze dat bij de ID:Core 10/20/40 V3 wel gedaan; soort uitsparing in de achterzijde.
Ik denk dat ik voor de Beam ga. Wacht alleen even met bestellen tot 17 mei. Zag op facebook een melding voorbij komen dat er op die dag iets onthuld zou worden."Experience the future of guitar amplification".
Komt misschien nog wat leuks uit dan
Ik wil dit graag verlagen maar ik ben een beginner die niet veel verstand heeft van gitaren.
Kan iemand mij een goede gitaar winkel aanraden waar ze de snaren kunnen verlagen in de omgeving Rotterdam?
Ik heb veel filmpjes op youtube gekeken maar ik wil niet graag het risico lopen dat ik mijn gitaar stuk maak aangezien het best duur was. Dankuwel.
Als je een half uurtje wilt rijden, max guitar in den haaginsomniaaa schreef op zondag 8 mei 2022 @ 01:57:
De snaren op mijn acoustische Taylor 214ce zijn erg hoog. 4mm voor de dikke E snaar op de 12e fret.
Ik wil dit graag verlagen maar ik ben een beginner die niet veel verstand heeft van gitaren.
Kan iemand mij een goede gitaar winkel aanraden waar ze de snaren kunnen verlagen in de omgeving Rotterdam?
Ik heb veel filmpjes op youtube gekeken maar ik wil niet graag het risico lopen dat ik mijn gitaar stuk maak aangezien het best duur was. Dankuwel.
Historisch gezien heb ik altijd sub 500,- gitaren gehad, maar sinds een jaartje of anderhalf heb ik een Guild F512 12-snarige akoestische gitaar. Was met bijna 4000,- een rib uit m'n lijf, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad.
Welnu mijn dilemma. Hij is toe aan nieuwe snaren, en ik wil heel graag de klank houden die hij uit de fabriek had. Voorheen kocht ik altijd dezelfde snaren als die Guild er zelf op zet, maar die beginnen langzaamaan slecht leverbaar en zeldzaam te worden. Ik moet dus op zoek naar een alternatief. Mag ik er vanuit gaan dat, als ik snaren van zogenaamd hetzelfde materiaal, coating en dikte koop van bijvoorbeeld een ander merk, dat dit dan hetzelfde klinkt?
Het re-stringen van een 12-snaar is best een priegelwerkje, dus dat doe ik liever niet te vaak als het niet hoeft.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Machtige gitaar...Blaat schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:28:
Misschien een ontzettende noob vraag, zeker voor iemand die al 25 jaar gitaar speelt maar ik zit met een dilemma.
Historisch gezien heb ik altijd sub 500,- gitaren gehad, maar sinds een jaartje of anderhalf heb ik een Guild F512 12-snarige akoestische gitaar. Was met bijna 4000,- een rib uit m'n lijf, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad.
Welnu mijn dilemma. Hij is toe aan nieuwe snaren, en ik wil heel graag de klank houden die hij uit de fabriek had. Voorheen kocht ik altijd dezelfde snaren als die Guild er zelf op zet, maar die beginnen langzaamaan slecht leverbaar en zeldzaam te worden. Ik moet dus op zoek naar een alternatief. Mag ik er vanuit gaan dat, als ik snaren van zogenaamd hetzelfde materiaal, coating en dikte koop van bijvoorbeeld een ander merk, dat dit dan hetzelfde klinkt?
Het re-stringen van een 12-snaar is best een priegelwerkje, dus dat doe ik liever niet te vaak als het niet hoeft.

Lijkt me een lastig klusje...
Ik zweer zelf bij Elixir Nanoweb-snaren, maar ik kan werkelijk niets zeggen over het verschil met de 'originele'.
En ik weet niet of ze 12-snarige gitaarsnaren hebben, zal op zich wel.
Ze bestaan.
https://www.thomann.de/nl/elixir_11152.htm of waar dan ook. Afhankelijk van waar je huis woont

[ Voor 13% gewijzigd door Ramzzz op 11-05-2022 10:42 ]
Je gaat hoe dan ook verschil horen, puur omdat je er nieuwe snaren op zet en je meest recente klankherinnering die is van de huidige, oude snaren. Veel merken snaren produceren die zelf niet, zo ook Guild. Het schijnt dat D'Addario ze maakte voor een groot deel van de tijd, dus je zou daar kunnen zoeken?Blaat schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:28:
Misschien een ontzettende noob vraag, zeker voor iemand die al 25 jaar gitaar speelt maar ik zit met een dilemma.
Anderzijds vind ik Elixers op akoestisch erg fijn, dus ik zou persoonlijk die kiezen. Wellicht een subtiel klankverschil, maar dat kan ook positief zijn natuurlijk.
Naja die D'Addario's is precies wat ik tot nu toe steeds kocht. Maar die bestellen wordt steeds lastiger.Mj2sL schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:46:
[...] Het schijnt dat D'Addario ze maakte voor een groot deel van de tijd, dus je zou daar kunnen zoeken?
Gewoon de sprong in het diepe nemen dus? Tot nu toe is het Elixer 2, rest 0 dus let's go.Anderzijds vind ik Elixers op akoestisch erg fijn, dus ik zou persoonlijk die kiezen. Wellicht een subtiel klankverschil, maar dat kan ook positief zijn natuurlijk.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Waarom breng je zo'n gitaar niet gewoon naar de gitaarboer? Gaat hij 'm helemaal fixen zoals jij wil, beetje schoonmaken en de snaren erop zetten. En daar weet hij (of zij, natuurlijk) meestal genoeg van om een weloverwogen keuze in te kunnen maken.Blaat schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:49:
[...]
Naja die D'Addario's is precies wat ik tot nu toe steeds kocht. Maar die bestellen wordt steeds lastiger.
[...]
Gewoon de sprong in het diepe nemen dus? Tot nu toe is het Elixer 2, rest 0 dus let's go.
Ik merk dat ik erg vaak vergeet om de gitaren onderhoud te geven als ik snaren wissel. Ook omdat ik tegenwoordig redelijk veel snaren er doorheen jaag. Rotwerkje...
Maar grijp dit moment aan om te zorgen dat er ook wat fysieke liefde in het hout komt. 😉
Verder weet ik geen ruk van akoestische snaren. Behalve dat ik akoestisch elixers heb. Want die roesten het minste. ( bij mij dan)
+1MsD schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:58:
[...]
Waarom breng je zo'n gitaar niet gewoon naar de gitaarboer? Gaat hij 'm helemaal fixen zoals jij wil, beetje schoonmaken en de snaren erop zetten. En daar weet hij (of zij, natuurlijk) meestal genoeg van om een weloverwogen keuze in te kunnen maken.
Ik merk dat ik erg vaak vergeet om de gitaren onderhoud te geven als ik snaren wissel. Ook omdat ik tegenwoordig redelijk veel snaren er doorheen jaag. Rotwerkje...
Maar grijp dit moment aan om te zorgen dat er ook wat fysieke liefde in het hout komt. 😉
Verder weet ik geen ruk van akoestische snaren. Behalve dat ik akoestisch elixers heb. Want die roesten het minste. ( bij mij dan)
@Blaat Voor een dergelijke kostbare gitaar is dit echt wel een goed idee.
Babyborsteltje of kwastje voor het schoonmaken van het hardnekkige vuil en de lastige hoekjes. Hele gitaar schoonmaken met een demiwater-vochtige microvezeldoek en als alles goed droog is, het Ebbenhouten fretboard helemaal in de olie zetten.
Zoveel liefde geven aan de gitaar is een klusje van pakweg 2 uur, maar het is het waard.
Enige wat ik niet doe is naar de afstelling kijken. Wellicht dat het om die reden slim is om naar een gitaarboer te gaan.
Onderhoud - altijd goed. Ik ben er zelf wat laks in, moet ik toegeven.Blaat schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:05:
Die liefde geef ik zelf ook elke keer hoor! Als de snaren eraf gaan pak ik ook een babyborsteltje, kwastje, een microvezeldoek, demi-water en fretbordolie.
Babyborsteltje of kwastje voor het schoonmaken van het hardnekkige vuil en de lastige hoekjes. Hele gitaar schoonmaken met een demiwater-vochtige microvezeldoek en als alles goed droog is, het Ebbenhouten fretboard helemaal in de olie zetten.
Zoveel liefde geven aan de gitaar is een klusje van pakweg 2 uur, maar het is het waard.
Enige wat ik niet doe is naar de afstelling kijken. Wellicht dat het om die reden slim is om naar een gitaarboer te gaan.
Zeker als de nieuwe snaren niet hetzelfde zijn - andere spanning, wellicht iets andere afstelling nodig.
Zoals gewoonlijk ben ik naar mijn lokale dealer gegaan hier in Alkmaar.
Het is, na bijna twee uur spelen op verschillende gitaren, de Eastman PCH1 GACE CLA, die het won van de concurrentie.
Ik heb de Yamaha, Baton Rouge en de Sigma een kans gegeven. De Baton Rouge viel al snel af. Deze was “levenloos”. Geen karakter, een hoop tonen in de midrange, hoog en laag nauwelijks aanwezig.
Het leek ook of, als ik een beetje kracht zou zetten, de tuners in tweeën kon breken.
De Yamaha was al een stuk beter, maar was qua speelbaarheid minder.
Het was lange tijd een strijd tussen de twee overgebleven kandidaten. De Sigma was een prima gitaar, heerlijk om op te spelen, mooi tonen die goed werden geprojecteerd.
Toch won dus de Eastman. Deze klonk wat warmer, had een mooiere lage-E en was beter in evenwicht als je alle snaren tegelijkertijd strumde. Hij speelde ook heerlijk, dit ook omdat er maar een hele dunne laklaag op de gitaar zit. Action is uitstekend, merkte wel dat ik wat meer kracht moest zetten op de snaren. Mijn T386 speelt lichter, wat logisch is. Nog een verschil tussen mijn elektrische en de PCH1 is de nek. De PCH1 heeft een wat plattere achterkant en de zijkanten zijn wat ronder.
Al met al een blije Tweaker hier met zijn nieuwe speeltje.
Foto’s, klik voor groter:
:strip_exif()/f/image/bWvSmkVkYNI76PrVIzcyWjSy.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/XNeK5Jftw1763Al2TpNeooNy.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/5Ig5ogMa3L5BS3PsVBHvQLvF.jpg?f=fotoalbum_medium)
De kleuren van de foto’s zijn niet helemaal je van het. In het echt zit er minder rood in, denk aan de kleur van een viool of cello (tabak). Er zit ook een referentie in de naam van de gitaar. CLA staat voor Classic, als in klassieke snaarinstrumenten.
Oh, de afwerking van de gitaar is uitstekend. Nergens een scherp of ruw randje te vinden op de hele gitaar.
Specs:
· Neck Material:Maple
· Fingerboard:Ovangkol
· Fingerboard Radius:12"
· Neck Profile:Traditional Even "C"
· Nut:Bone 1 3/4"
· Fretwire:22 Jescar-FW43080
· Scale Length:25.4"
· Bracings:X-Braced
· Body Top:Solid Sitka Spruce
· Body Back/Sides:Laminated Sapele
· Bridge/Saddle:Ovangkol/Bone, 2 5/32" Spacing
· Rosette:Abalone
· Truss Rod:Dual Acting
· Binding:Top and Back
· Binding Material:Black Plastic
· Inlay:Pearl Dots
· Bridge Pins:White Plastic w/black dots
· Body Top Finish:Satin Finish
· Back/Sides Finish:Satin Finish
· Hardware Color:Nickel
· Tuners:Pingwell RM 1171-CVR 3+3
· Electronics:Eastman Pickup by Fishman
· Strings:D'Addario .012-.053 #EXP16
· Action Height:12th fret 3/32" on the bass side and 2/32" on the treble side
apollo13
Da's denk flink balen? Hebben ze daar niet zoiets als een verlanglijstje? En dan een functie aanvinken, als hij leverbaar is, mailtje sturen naar jou.Linkser schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:55:
Vandaag was de Stone Blue SE Silver Sky op voorraad bij Thomann... twijfel twijfel... CC pakken... refreshen.... anddd... 6/8 weken levertijd.
apollo13
Naaah, ik wil hem graag proberen want veel specs lijken me wel te bevallen.apollo13 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:16:
[...]
Da's denk flink balen? Hebben ze daar niet zoiets als een verlanglijstje? En dan een functie aanvinken, als hij leverbaar is, mailtje sturen naar jou.
Maar nergens op voorraad om in een shop te proberen... daar gaan ze (nog) te hard voor.
Bij Thomann kan je na 30 dagen nog terug sturen.
Verlanglijstje staat aan, daar kreeg ik alleen geen melding van.
Jammer! Ik zou benieuwd naar zijn naar een ongesponsorde ervaring. Wel met roze bril uiteraard!Linkser schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:55:
Vandaag was de Stone Blue SE Silver Sky op voorraad bij Thomann... twijfel twijfel... CC pakken... refreshen.... anddd... 6/8 weken levertijd.
Wel super verwarrend, een groot label met 'available now' en daaronder levertijd 6-8 weken...Does not compute!
[ Voor 13% gewijzigd door Teleluvr op 17-05-2022 20:30 ]
Speel nu veel dingen waar een Strat of een single coil geluid bij moet eigenlijk, RHCP solo's, slechte pogingen om de meester Knopfler te benaderen, etc.Teleluvr schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:29:
[...]
Jammer! Ik zou benieuwd naar zijn naar een ongesponsorde ervaring. Wel met roze bril uiteraard!
Wel super verwarrend, een groot label met 'available now' en daaronder levertijd 6-8 weken...Does not compute!
Daarnaast heb ik ook maar één elektrische gitaar en speel ik al een jaar
PRS heeft wel qua positionering de SE SS echt goed neergezet in mijn optiek, zeker na de Fender prijsstijgingen. Gemiddeld 1k met een Rosewood board, die Pau Ferro boards van Fender

De andere kleuren zijn wel leverbaar maar die lopen niet echt volgens mij, ze hadden gewoon een Candy Apple Red variant moeten doen
Linkser schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:48:
[...]
Daarnaast heb ik ook maar één elektrische gitaar en speel ik al een jaar
That's the spirit!!!
En ik denk dat PRS heus wel meer kleuren gaat uitbrengen. Voorlopig is het overal ter wereld uitverkocht en kunnen ze de vraag niet aan. Zodra daar een mini dipje in zit, nieuwe kleuren en bam, daar gaat het weer!
Ik wilde ook nog een specifiek Fender model proberen, helaas niet in de winkel en verkrijgbaar op korte termijn.
De verkoper vertelde mij dat Fender leveringsproblemen had. De gitaren zijn er wel, de containers om ze te vervoeren niet.
De winkel heeft bevindt zich op de begane grond, de twee verdiepingen erboven staan nu mudvol met gitaren, amps, keyboards etc. De reden waarom ze nu zo'n grote voorraad hebben is volledig te wijten aan de leveringsproblemen voor alle gear. Wel een duur geintje voor de eigenaar.
Hun gigbags beginnen op te raken zei de verkoper, ze zijn nu in Europa op zoek naar goede en betaalbare gigbags, leveringen uit China zijn niet betrouwbaar genoeg op het moment.
Dus mochten jullie iets willen kopen en je shop heeft het op vooraad, aanschaffen die zooi... GAS.
apollo13
Het is echt erg, zie op Thomann 14/18 weken staan bij sommige modellen...apollo13 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:51:
Nog even een vervolg op mijn laatste post en die van @Linkser
Daarom ga ik denk ik toch maar die SS SE bestellen, anders weer verkopen als die niet bevalt.
Power is net gedaan, nog paar kleine dingetjes doen als de patchkabels maken, midi aansluiten, en tie wrappen...dan instellen van de ES8.... al met al een flink karwijtje... maar het resultaat is wel tof
:strip_exif()/f/image/w33668J9zUiEN0R200nrCtiL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0xSiNPU9wsjYRBW5LyCG9rAU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FT9Ay3d52st62qlc8pChVXOY.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/DF7MMUPty0KU4YQHbRoxdF5G.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/atb7oY8rJblgjRGgMkwMBPCX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Wat zou ik ermee kunnen doen eventueel? Er zit voor mij toch een bepaalde waarde aan.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
- Verkopen.Meg schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 03:31:
Ik heb vroeger veel gitaar gespeeld, daar ben ik mee gestopt, mijn gitaar heb ik nog maar die staat in zijn hoes te verstoffen.
Wat zou ik ermee kunnen doen eventueel? Er zit voor mij toch een bepaalde waarde aan.
- Bespelen.
- Aan de muur hangen.
Zoiets? Heel erg veel meer opties zijn er geloof ik niet. Als je ervan af wil moet je ook even kijken of je niet wil doneren. Zijn genoeg make a wish programma's daarvoor.
Ik zou 'm gewoon weer in gebruik nemen. Veel te leuk.
Cheers man
Ligt er een beetje aan. Als het een hele oude Gibson Les Paul is oid, wil ik 'm best overkopen voor 100 euro ;-)Meg schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 03:31:
Ik heb vroeger veel gitaar gespeeld, daar ben ik mee gestopt, mijn gitaar heb ik nog maar die staat in zijn hoes te verstoffen.
Maar denk dat ophangen/neerzetten toch wel leuk is. Voordeel als je 'm neer zet in de buurt, dat je 'm een keertje weer oppakt. Wellicht sparkt het weer joy
Apollo bied 101 eurogitaarwerk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:52:
[...]
Cheers man
[...]
Ligt er een beetje aan. Als het een hele oude Gibson Les Paul is oid, wil ik 'm best overkopen voor 100 euro ;-)
Maar denk dat ophangen/neerzetten toch wel leuk is. Voordeel als je 'm neer zet in de buurt, dat je 'm een keertje weer oppakt. Wellicht sparkt het weer joy

Zet hem in het zicht, koop een setje nieuwe glimmende snaren en bedenk wat je daar mee kunt doen.
apollo13
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Want op zich sluit ik hem goed aan, toch? Op de amp in, dus buiten de settings van de katana om (omdat anders ook de drum en bas aangepast wordt). Je kan ook een mixer aansluiten, maar dat voegt volgens mij voor mij nu niet zoveel toe…
Ik heb er één gehad, maar loopte hem naar een aparte versterker (split signal) zodat ik het gitaargeluid apart had van de ritmesectie.ZieMaar! schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:17:
Ik heb een Digitech Band Trio + gekocht! Superieur speelgoed, lekker om te klooien en te oefenen. Ik heb een kabeltje te weinig om mijn Amplifi 100FX aan te sluiten op de effectloop, dus hij gaat ff rechtstreeks de ‘amp in’ van mijn Katana 50 in, maar nu vind ik het gitaargeluid wel wat slecht. Ik denk dat dat deels komt door de Digitech (die heeft wat presets maar dat is niet top), dus hopelijk wordt het beter met fatsoenlijke effects….
Want op zich sluit ik hem goed aan, toch? Op de amp in, dus buiten de settings van de katana om (omdat anders ook de drum en bas aangepast wordt). Je kan ook een mixer aansluiten, maar dat voegt volgens mij voor mij nu niet zoveel toe…
Via marktplaats een Beam gescoord. Wat een bak herrie komt er uit zo'n klein ding zegRamzzz schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:10:
[...]
Ik kan alleen maar goede dingen zeggen over de BEAM - fantastisch geluid uit die kleine bakkies. Ik heb er 2…
Als ik dan 2 nadelen mag noemen: geen accu, geen handgreep.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/czNezxBbfZMUCegbkyCFpdH4.jpg?f=user_large)
Leuk speelgoed!
Ik vind mijn Katana wat aan de grote kant voor thuis, dus iets kleiners is eigenlijk wel een optie. De katana is nog niet van 0.5W afgeweest en zelfs dat is hard zat.
Ja, klopt: ID:Core Beam.ZieMaar! schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:03:
Check, check dubbelcheck maar dat is dan ID:Core die op de tafel staat, toch? Mooi formaatje....
Ik vind mijn Katana wat aan de grote kant voor thuis, dus iets kleiners is eigenlijk wel een optie. De katana is nog niet van 0.5W afgeweest en zelfs dat is hard zat.
Mijn andere versterker (HT-5RH) heb ik ook altijd op 0,5 watt staan thuis, is luid genoeg.
Ik heb 2 van die ID:Core BEAM-versterkers, en je kunt er gerust een lekkere jamsessie thuis mee beleggen, die dingen gaan hard zát.ZieMaar! schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:03:
Check, check dubbelcheck maar dat is dan ID:Core die op de tafel staat, toch? Mooi formaatje....
En geschikt voor elektrische gitaar, (elektro)akoestisch, basgitaar (!) en (Bluetooth- of jack) audio streaming.
Dus je jam track en gitaar samen over 1 versterker, met volop ingebouwde effecten en gainstructuren.
Mijn HT5-R heeft die optie (0,5W) niet, maar het lukt best zonder. Alhoewel ik relatief gezien misschien wat luider speel.Arquero schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:20:
[...]
Ja, klopt: ID:Core Beam.
Mijn andere versterker (HT-5RH) heb ik ook altijd op 0,5 watt staan thuis, is luid genoeg.

[ Voor 22% gewijzigd door Ramzzz op 23-05-2022 13:54 ]
En die jamtrack gaat dan niet langs die effecten? Ik zie volgens mij maar 1 ingang...Want dat is volgens mij deels mijn puzzel nu (al hoef ik de effecten niet per se uit de versterker te halen, de FX100 is ook prima en wat losse pedaaltjes zijn ook altijd leuk).Ramzzz schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:52:
[...]
Ik heb 2 van die ID:Core BEAM-versterkers, en je kunt er gerust een lekkere jamsessie thuis mee beleggen, die dingen gaan hard zát.
En geschikt voor elektrische gitaar, (elektro)akoestisch, basgitaar (!) en (Bluetooth- of jack) audio streaming.
Dus je jam track en gitaar samen over 1 versterker, met volop ingebouwde effecten en gainstructuren.
[...]
Mijn HT5-R heeft die optie (0,5W) niet, maar het lukt best zonder. Alhoewel ik relatief gezien misschien wat luider speel.
Op zich ook niets mis meeRamzzz schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:52:
[...]
Mijn HT5-R heeft die optie (0,5W) niet, maar het lukt best zonder. Alhoewel ik relatief gezien misschien wat luider speel.
Nope. Alleen wat via de instrument jack gaat, wordt door de voorversterker / effecten gehaald.ZieMaar! schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:36:
[...]
En die jamtrack gaat dan niet langs die effecten? Ik zie volgens mij maar 1 ingang...Want dat is volgens mij deels mijn puzzel nu (al hoef ik de effecten niet per se uit de versterker te halen, de FX100 is ook prima en wat losse pedaaltjes zijn ook altijd leuk).
Er is een aparte ingang voor audio, en dat kan ook via Bluetooth. Kijk maar eens goed linksboven…
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JGTnE7GsGphcoiqdp3P03pJJ.jpg?f=user_large)
Ik heb er dus 2 in deze kleur.
Ik denk dat de witte een betere WAF heeft. Maar deze kleur (oxblood) past beter bij mijn Artisans.
[ Voor 33% gewijzigd door Ramzzz op 23-05-2022 15:44 ]
Blackstar ID:Core B.E.A.M. Wit review door Ramzzz
Betekent wel dat ik mijn loopertje (rc5) niet meer nodig heb (ik gebruikte daar ook maar 10% van de opties)…

Wit is vrij relatief als je deze naast elkaar hebt
Zeker nog wel een beginner dus, lekker fanatiek wel spijt dat ik nooit eerder ben begonnen, maar pak het volgens mij wel redelijk op allemaal tot dusver.
Volg voornamelijk de uitgebreide cursus van Justin Sandercoe (justinguitar.com) , zit redelijk wat structuur in, nouja in ieder geval in de beginner grades 1 tm 3, ben nu met Grade 4 ( de eerste van intermediate bezig) dan is het allemaal wel wat chaotischer moet ik zeggen. Maar hij komt in ieder geval erg symphatiek over in zijn filmpjes en uitleg is ook erg duidelijk!
Ben ook al tijdje met theorie ernaast bezig wat ik erg interessant vind, nu had ik een vraagje voor de kenners hier, er wordt namelijk daar aanbevolen om een looper pedal te halen gezien dat ook handig is om te oefenen voor bepaalde dingen dat je even wat akkoordjes kan spelen en vervolgens met de major scale er overheen kan improviseren etc. Maar als ik online zoek voor zo'n pedal kom ik nogal wat verschillende tegen, emand enig idee wat handig is om mee te beginnen? Liefst dus niet een te ingewikkelde nog voor deze leek:)
Heb zelf trouwens een fender player strato + Boss katana mk2 50 W.
Playstation 5
Ik ken dat pedaal niet, maar je leest er veel goeds over. Ik speel ongeveer net zolang en heb gister mijn RC5 verkocht, omdat ik genoeg heb aan de Digitech Band Creator Trio.Ramzzz schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:01:
@Stylze velen zullen beamen: TC Electronic Ditto.
Simpeler en gemakkelijker dan dat wordt het niet.
Een looper is leuk maar helpt ook vooral om strak te spelen, daarvoor vind ik ingebouwde drums wel lekker. Ik weet niet of die TC dat ook heeft?
De Katana is heel fijn (ik heb em zelf ook), maar kent geen effectsloop. Dat maakt een looper wel iets onhandiger, omdat je niet kan variëren in geluid (anders dan dmv je gitaar). Allemaal prima overkomelijk maar de stap naar meer pedalen is een kwestie van tijd
Playstation 5
@Stylze ik heb zelf een TC Electronic Ditto en kan bevestigen wat Ramzz zegt, het is een doodeenvoudig pedaal. Je haalt er alleen uit wat je er zelf insteekt (wat initieel een beetje confronterend kan zijn, maar laat dat je progressie niet tegenhoudenRamzzz schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:01:
@Stylze velen zullen beamen: TC Electronic Ditto.
Simpeler en gemakkelijker dan dat wordt het niet.
Eventueel kan je nog afwegen of je de klassieke Ditto of nieuwere Ditto+ wil. De Ditto+ is een stuk duurder, maar biedt wel de mogelijkheid om (meerdere) dingen op te slaan en te verbinden met je PC. Dat is wel handig om voorgemaakte backing tracks (van bv. joetjuub) af te spelen op je versterker.
Moest je ooit overwegen om les te nemen of te jammen met andere mensen is het wel fijn om jouw ideeën mee te kunnen nemen, met de klassieke Ditto kan je dat dus niet.
@ZieMaar! zowel de klassieke Ditto als deze nieuwere hebben geen ingebouwde drums (vziw).
Ik heb zelf nog een andere klassieker liggen hier die wel die functionaliteit biedt, de Boss RC-3.
De Boss RC-3 kan ik ook aanraden, maar die heeft dus wat meer toeters en bellen
*edit* ik heb even op thomann/musicstore/... gekeken en deze dingen vallen mij op:
- de Ditto+ en Boss RC-3 zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse, in dat geval gaat mijn voorkeur uit naar de RC-3 vanwege de extra opties (zoals drums)
- helaas is de RC-3 wel slecht verkrijgbaar zo te zien, niet alle winkels verkopen deze

[ Voor 15% gewijzigd door Kapoen op 28-05-2022 15:35 ]
Clowns to the left of me, Jokers to the right
Zo ook de TC Electronic WireTap Riff Recorder.
https://www.tcelectronic.com/product.html?modelCode=P0CM1
Ook een tof ding. Opslagmogelijkheden en zo.
Ik heb trouwens ook de EHX 720 looper, die slaat ook loops op, en is stereo.
https://www.ehx.com/products/720/