Arquero schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:21:
Wat zijn jullie ervaringen met looper pedalen?
Ik denk er aan om er een aan te schaffen, maar je komt echt van alles tegen van bv. de TC Ditto(+) zonder extra functies tot aan complete one-man-band pedalen.
Maar zijn bijvoorbeeld de drumritmes ook een echte toevoeging die je vaak gebruikt, of is het meer een gimmick die leuk is om eens te proberen?
Ik heb er ondertussen 3, 4 als je de extra gimmick meetelt die in mijn TC Flashback (Delay) zit.
Van mezelf vind ik dat ik verkeerd was om als eerste aankoop een pedaal (Digitech JamMan stereo) met heel veel knoppen en functies in huis te halen. Op termijn is al dat geweld best leuk, maar ik besloot dat ik beter af was met een 'barebones' aanpak. De TC Ditto (basis versie, vorige generatie) is één van mijn betere aankopen op dat gebied.
Slechts 1 knop om alles te bedienen, super eenvoudig en dus weinig afleiding bij het effectief spelen.
Dit pedaal biedt niets anders dan hetgeen je er zelf insteekt, en om te leren loopen is dat denk ik een goede aanpak.
Dit gezegd zijnde, mijn ditto (ik weet niet hoe dat zit in de nieuwe versie) heeft geen geheugen. Dat was vervelend om ideeën te bespreken met mijn gitaarleraar, dus ik heb ook nog een andere klassieker in huis gehaald die het midden houdt tussen de ditto en de jamman: de boss rc-3.
Het boss pedaal is nog steeds een '1 button' pedaal, maar met een aantal opties (oa. ook drums) die wel nuttig zijn zoals een geheugen, meerdere tracks,... het vraagt wel weer meer gewenning qua bediening natuurlijk.
Ik kan helaas niet aangeven wat voor jou de beste optie is, bekijk waar je naartoe wil:
- gewoon als oefening (ritmisch/akkoorden/improvisatie/...), al dan niet met mogelijkheid om te wisselen tussen strofe/refrein structuren.
- soundscaping/ambient (zoals chords of orion op youtube)
- mengen met andere instrumenten of je stem
- ...
Triestig nieuwtje, Taylor Hawkins de drummer van de Foo Fighters is overleden:
Taylor Hawkins, drummer van Foo Fighters (50), overleden tijdens tournee