"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Dit is mijn eerste en enige gitaar waar ik op speel/gespeeld heb. Dus de Epi Les Paul word de 2de.
Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy
Een beetje wennen aan je handpositie op de hals, vingerzettingen, maar dat went heel snel. Ook met ‘Hendrix style’-grepen.Moechy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:34:
Hoe vertaalt zich dat in spelen?
Dit is mijn eerste en enige gitaar waar ik op speel/gespeeld heb. Dus de Epi Les Paul word de 2de.
Ik heb zelf een paar Dean Hardtails gehad met een fikse hals, nog net geen ‘baseball neck’, maar dat speelde prima.
Ik heb dan ook geen petieterige handjes… maar ook geen kolenschoppen à la Hendrix, Vai of Gilbert. Die pak(k/t)en ‘gewoon’ een complete barré met hun duim.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Die Ibanez is waarschijnlijk D achtig, de Gibson C achtig, al dan niet chunky of baseballbat.
Ik speel zelf het meest op D (Jackson RR/Dinky, ESP SV) en V (Dean RZR), maar de C (Gibson V) speelt ook prima weg. De reden dat ik die minder gebruik is omdat er geen Floyd op zit dus dan moet je echt kunnen spelen om te soleren en daar heb ik al 25 jaar net te weinig geduld voor
Nogmaals, ik weet niet in welke regio je woont, maar het kan dus echt ‘on the cheap’! Inclusief versterker!McLambo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:02:
[...]
We zijn al een klein stukje verder, budget is ongeveer 160-180 euro voor het instrument, dan moet er nog een versterker bij.
Waar zit momenteel de meeste bang voor buck in deze budget range? HB of Squire? Iemand die er wat over kan vertellen? Op internet zijn de meningen nogal wisselend.
Yamaha’s zijn prima, laat hem desnoods een keer goed afstellen door een professionele ‘tech’ met verse snaren… geen geld!
Setup kost je doorgaans max. €75 inclusief een verse set snaren? Misschien heeft-ie dat niet eens nodig en ben je voor zo’n €35 klaar.
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
En, @McLambo, word to the wise: houd budget over voor geluidsisolatie en oordopjes. Of een uitkoopregeling met je buren.
[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 19-01-2022 12:50 ]
Inderdaad heel persoonlijk. De 50s hals is vrij fors, wat dieper zeg maar. De 60s is (bij Gibson, epi weet ik niet zeker) wat minder fors maar geen tandenstoker. Zoals genoemd is inderdaad de snaarspanning anders bij een les paul. Het buigen zou iets makkelijker moeten gaan.Moechy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:34:
Hoe vertaalt zich dat in spelen?
Pak per gitaar echt even de tijd om het uit te proberen. Om even te wennen en dan pas oordelen of het fijn voelt. Als je van de een naar de andere hals springt dan voelt het altijd als een mega verschil, wat bij wat langer spelen wel meevalt.
Daarnaast is de radius bij een les paul anders. Oftewel, hoe vlak is de toets. Bij vintage (style) fender is dit vrij rond en bij les pauls een heel stuk vlakker. Ook hier speelt persoonlijke voorkeur de belangrijkste rol. Heel kort door de bocht (er is ongetwijfeld iets wat er niet helemaal aan klopt), bij een rondere toets is het moeilijker om een lage afstelling van je snaren te bewerkstelligen. Het is moeilijker om grote bends te maken met behoud van volume.
Let op moeilijker maar niet onmogelijk uiteraard. Mayer, hendrix, Clapton enz lijken er niet veel moeite mee te hebben.
Lang verhaal kort. Als je Gibson style gitaar goed afgesteld is zou je de snaren makkelijker moeten kunnen buigen dan bij een vintage style fender.
Hangt ook af van de afstelling van de tremolo. Op een gitaar met een Floyd trek je de brug ook omhoog als je bend dus dat compenseert een deel van het scale length verschil weer.anie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:24:
[...]
Lang verhaal kort. Als je Gibson style gitaar goed afgesteld is zou je de snaren makkelijker moeten kunnen buigen dan bij een vintage style fender.
Ik weet niet of ik wat dit betreft verschil merk tussen Jackson (met Floyd) en Gibson (zonder). Het soepelste gaat het op mijn Dean (Gibson scale length met een Floyd).
Lang verhaal kort. Niet over nadenken en gewoon lekker spelen
Als beginner ben je er niks meer en je gitaar ontstemt gelijk elke keer (mijne deed dat toch) snaren vervangen was ook een bitch vond ik om ze terug op goede spanning te krijgen.
Tijd voor wat anders maar dan komt de vraag wat, Boss Katana (en dan 50 of 100) of toch een kleine buizenversterker... ik speel eigenlijk nooit hard op een versterker dus echte power heb ik niet nodig, wel een dikke sound.
Voor mensen regio midden NL, Hi Gain Houten heeft opheffingsuitverkoop. Vanmiddag gekeken maar helaas niks interessants voor mij, wel voor een hoop andere merkte ik. Ze gaan geleidelijk hun magazijn leeg laten lopen, maar geen korting op Fender/Gibson etc.
Iets met een 12” speaker is aan te raden.Linkser schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:42:
Mijn oude Marshall amp heeft de geest gegeven (jeej!), was geen buizen versterker of überhaupt iets bijzonders.
Tijd voor wat anders maar dan komt de vraag wat, Boss Katana (en dan 50 of 100) of toch een kleine buizenversterker... ik speel eigenlijk nooit hard op een versterker dus echte power heb ik niet nodig, wel een dikke sound.
Voor mensen regio midden NL, Hi Gain Houten heeft opheffingsuitverkoop. Vanmiddag gekeken maar helaas niks interessants voor mij, wel voor een hoop andere merkte ik. Ze gaan geleidelijk hun magazijn leeg laten lopen, maar geen korting op Fender/Gibson etc.
Als je een budget en wat criteria in gedachten hebt, zijn suggesties zo gedaan.
Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik wil eigenlijk, iets veelzijdigs misschien.Ramzzz schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:03:
[...]
Iets met een 12” speaker is aan te raden.
Als je een budget en wat criteria in gedachten hebt, zijn suggesties zo gedaan.
Niet iets waar een optreden mee gedaan kan worden maar gewoon voor thuis.
Ik ben eigenlijk steeds minder tevreden over mijn line 6 spider iv 75w, ook al ben ik maar een beginner, ik begin me meer en meer te storen aan de sound en het legio aan instelmogelijkheden, er zit teveel op vind ik.
Iemand suggesties? Het is vooral om thuis te spelen dus 20watt is wel voldoende vermoed ik. Ik had ook zelf gedacht aan buizen, die sound spreekt me wel aan.
Is het dan beter voor een combo te gaan?
Ik speel momenteel vooral rock/classic rock/metal op beginnersniveau.
Is dit genoeg info? Budget zou ik +-300 euro zetten. Tenzij jullie echt zeggen nee kijk voor 350 - 400 euro is dit echt een goede! (Ik zeg maar wat).
Maar geluidsbeleving is enorm persoonlijk, net als (muziek)smaak en speelstijlen).
Ik heb zowel 5W- als 15W-, 30W- en 50W-versterkers thuis, combo’s en head/cabs, en ik gebruik voornamelijk de 5W. Waarmee je de buren al aardig tureluurs kunt krijgen.
Ik adviseer iets met een 10”- of 12”-speaker, waarmee het gitaarspectrum goed kan worden weergegeven.
Het heeft wel veel zin om in dit topic terug te lezen, er staan al heel veel suggesties in…
[ Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 23-01-2022 12:57 ]
Ik heb zo'n air gehad geinig ding. Af en toe verbindingsproblemen. Eigenlijk vind ik het meest jammere dat je geen patches kunt downloaden voor de air. Dat heb ik ook met mijn waza air (headphones), toch wel een gemis.Linkser schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:36:
Iemand hier met een Boss Katana Air, want dat zou voor mij echt geweldig zijn (mocht het geluid goed zijn).
Klein, draadloos en niet te hard.
Nadeel van de katana 50 is dat de footswitch er niet op kan. Ik zou daarom een 100 nemen.
ooit een gewone strat met floyd rose gehad. Die ontstemde inderdaad continu. Sindsdien altijd een top-lock gehad, en dan met fijnstemmers op de tremolo (zoals Ibanez edge of low-pro edge tremolos). Initieel stemmen is iets meer werk (omdat je de top-lock moet vastzetten, en dan nog iets moet bijstemmen), maar vanaf dat moment blijft de stemming superstabiel.Moechy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:22:
Ik heb ook een Floyd rose maar die heb ik vastgezet door de brug te blokkeren in de body met een blokje hout.
Als beginner ben je er niks meer en je gitaar ontstemt gelijk elke keer (mijne deed dat toch) snaren vervangen was ook een bitch vond ik om ze terug op goede spanning te krijgen.
De tremolo op een normale Strat is geen Floyd Rose. Een FR is juist zo'n ding met een top lock en fijnstemmers op de brug. Een Ibanez Lo-Pro is dan ook een (gelicenseerde) FR-afgeleide.LinuxMan schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:05:
[...]
ooit een gewone strat met floyd rose gehad. Die ontstemde inderdaad continu. Sindsdien altijd een top-lock gehad, en dan met fijnstemmers op de tremolo (zoals Ibanez edge of low-pro edge tremolos). Initieel stemmen is iets meer werk (omdat je de top-lock moet vastzetten, en dan nog iets moet bijstemmen), maar vanaf dat moment blijft de stemming superstabiel.
Maar helaas is ook niet elke Floyd met fijnstemmers en top-lock even goed. Ik heb hier bijvoorbeeld een Charvel Model 6 uit '87 met een Jackson JT-6 erop (ook een gelicenseerde FR-kopie), en die is niet stabiel te krijgen. Op een andere gitaar heb ik een slechte Ibanez Lo-Pro Edge zitten. De 'messen' waar de brug mee in de posten in het body hangt werden bij die bruggen niet altijd af-fabriek scherp genoeg geleverd, waardoor de brug nooit helemaal terug komt waar'ie hoort als je de arm loslaat. Dan kun je qua afstelling kiezen of je'm na een duik of juist na het omhoog trekken correct wil hebben

Lang verhaal kort: Een Floyd (of andere zwevende brug) zou ik zeker niet op mijn enige gitaar willen hebben, veel teveel gedoe. Als je al iets hebt met een vaste brug is't natuurlijk enorm veel lol om zo'n ding erbij te hebben
Ticking away, the moments that make up a dull day
Mja ik had een Squier met een zwevende floyd rose zonder fijnstemmers en zonder top-lock. Is dat dan geen strat meer? Het was in ieder geval een ellende ding als het op stemmen aankwam.Wormaap schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:16:
De tremolo op een normale Strat is geen Floyd Rose. Een FR is juist zo'n ding met een top lock en fijnstemmers op de brug.
Nooit problemen mee gehad. Ik heb met name ervaring met (Lo-Pro en reguliere) Edge bruggen op Ibanez gitaren. Ik moet/moest misschien eens per week een miniem beetje aan de fijnstemmer draaien, zijn/waren superstabiel. Wel de betere Ibanez modellen (Prestige).Een Ibanez Lo-Pro is dan ook een (gelicenseerde) FR-afgeleide.
Maar helaas is ook niet elke Floyd met fijnstemmers en top-lock even goed. Ik heb hier bijvoorbeeld een Charvel Model 6 uit '87 met een Jackson JT-6 erop (ook een gelicenseerde FR-kopie), en die is niet stabiel te krijgen. Op een andere gitaar heb ik een slechte Ibanez Lo-Pro Edge zitten. De 'messen' waar de brug mee in de posten in het body hangt werden bij die bruggen niet altijd af-fabriek scherp genoeg geleverd, waardoor de brug nooit helemaal terug komt waar'ie hoort als je de arm loslaat. Dan kun je qua afstelling kiezen of je'm na een duik of juist na het omhoog trekken correct wil hebben
Lang verhaal kort: Een Floyd (of andere zwevende brug) zou ik zeker niet op mijn enige gitaar willen hebben, veel teveel gedoe. Als je al iets hebt met een vaste brug is't natuurlijk enorm veel lol om zo'n ding erbij te hebbenEn de Kahler 2710 op mijn andere Model 6 is juist niet van stemming af te krijgen als de snaren eenmaal gerekt zijn
Het zal vast een Strat geweest zijn, maar niet elke zwevende brug is een Floyd RoseLinuxMan schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:28:
[...]
Mja ik had een Squier met een zwevende floyd rose zonder fijnstemmers en zonder top-lock. Is dat dan geen strat meer? Het was in ieder geval een ellende ding als het op stemmen aankwam.
Die Lo-Pro Edge hier zit op een RG7620, die is van voordat Ibanez hun high-end gitaren 'Prestige' ging noemen. Maar dat ze niet allemaal goed zijn is ook online ruim bekend.[...]
Nooit problemen mee gehad. Ik heb met name ervaring met (Lo-Pro en reguliere) Edge bruggen op Ibanez gitaren. Ik moet/moest misschien eens per week een miniem beetje aan de fijnstemmer draaien, zijn/waren superstabiel. Wel de betere Ibanez modellen (Prestige).
Maar eens hoor, als het eenmaal zit en goed afgesteld is, dan zit het prima. Maar even omstemmen is er niet bij, snaren vervangen kost veel tijd, stemmen kost een stuk meer tijd. Iedereen moet zelf weten wat'ie doet, uiteraard, maar ik zou nooit een beginner een Floyd of andere zwevende brug aanraden.
Thx voor de tips alvast!Ramzzz schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:56:
Het blijft enorm persoonlijk… ik kan een enorme lijst versterkers verzinnen, binnen en buiten dit budget, die voor ‘thuis’ uitstekend zouden zijn.
Maar geluidsbeleving is enorm persoonlijk, net als (muziek)smaak en speelstijlen).
Ik heb zowel 5W- als 15W-, 30W- en 50W-versterkers thuis, combo’s en head/cabs, en ik gebruik voornamelijk de 5W. Waarmee je de buren al aardig tureluurs kunt krijgen.
Ik adviseer iets met een 10”- of 12”-speaker, waarmee het gitaarspectrum goed kan worden weergegeven.
Het heeft wel veel zin om in dit topic terug te lezen, er staan al heel veel suggesties in…
Topic ben ik ondertussen inderdaad aan het doorspitten
Altijd leuk om nog een plasje over te doen.Moechy schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:59:
[...]
Thx voor de tips alvast!
Topic ben ik ondertussen inderdaad aan het doorspitten
Die Line6 is potent, doe die nog maar niet weg met jou muziekstijl. Ideaal metal geval, namelijk.
Maar gewoon als los idee, een los 1x12 cabinet (en dan doe je gewoon de Harley Benton G112 Vintage) á 150 en een mini versterkertje van Joyo . De Meteor of Zombie lijken me aardig te passen in jou straatje. 300 € en klaar ! vergeet bij afrekenen niet een speakerkabeltje mee te bestellen.
Voordeel: Een zeer goed cabinet, beter dan dit krijg je niet voor dit geld. Sterker nog, een beter cabinet (1x12) dan dit is er pas vanaf echt serieus meer geld.
En je kan elke maand een nieuwe Joyo mini amp erbij kopen
Nadelen ? meer plek, meer spul. En ! je hebt geen effecten eraan zitten. Dus, geen reverb, geen extra pre ampje, geen delay voor de leuk, geen stemapparaat. Kaal. dat is soms best moeilijk spelen. Je kan natuurlijk een super goedkoop Multi effect ding in de loop zetten, ben je het goedkoopst weg. Maar ja, dan zit je weer met heel veel instellingen...
Of juist een top met wat meer instellingen, maar wel overzichtelijk, ik zie even snel een Hotone Mojo Attack voor 170 staan, lijkt me ook een mooie. (ech wel!)
De keuze is reuze, zoals het gezegd is.
Maar wat je ook kiest, een 12" speaker is wel een bijna eis. Darell Brown heeft daar nog een youtube-je over gemaakt, geloof ik.
Spark 40? Leuk ding voor relatief weinig geld.Linkser schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:42:
Mijn oude Marshall amp heeft de geest gegeven (jeej!), was geen buizen versterker of überhaupt iets bijzonders.
Ik lees op de (veelal Amerikaanse) fora wel wat negatieve dingen. Mensen irriteren zich aan dat ding na langere tijd.synx6 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:28:
[...]
Spark 40? Leuk ding voor relatief weinig geld.
De Yamaha TR 10 serie is wat dat betreft een betere keuze.
Iets groter is waarschijnlijk de Boss Katana niet te verslaan, als het om solid state modelling versterkers gaat. Wil je gewoon clean en simpel, dan kom je op iets uit als een Fender Champion.
Waiting on the world to change
Voor het geld en eenvoud is de spark prima. Heb er eentje sinds een maand of 6. Gaat vaker aan dan de kemper. Dat zegt wel iets denk ik.pinda powerrr schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:36:
[...]
Ik lees op de (veelal Amerikaanse) fora wel wat negatieve dingen. Mensen irriteren zich aan dat ding na langere tijd.
De Yamaha TR 10 serie is wat dat betreft een betere keuze.
Iets groter is waarschijnlijk de Boss Katana niet te verslaan, als het om solid state modelling versterkers gaat. Wil je gewoon clean en simpel, dan kom je op iets uit als een Fender Champion.
De TR10 is een mooi alternatief. Wat ik wil zeggen, als je alleen thuis speelt. Kijk eens naar dit soort versterkertjes. Wellicht een verrassing hoe goed die zijn geworden.
THR10 geeft je het buizengevoel en is bovendien een prima bluetooth speakertje! (mocht je daar behoefte aan hebben)synx6 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:13:
[...]
Voor het geld en eenvoud is de spark prima. Heb er eentje sinds een maand of 6. Gaat vaker aan dan de kemper. Dat zegt wel iets denk ik.
De TR10 is een mooi alternatief. Wat ik wil zeggen, als je alleen thuis speelt. Kijk eens naar dit soort versterkertjes. Wellicht een verrassing hoe goed die zijn geworden.
Ik denk persoonlijk dat zo'n cabinet snel overkill word voor hier thuis en nogal lomp is. Maar het idee is leuk en ik neem het zeker mee.MsD schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:21:
[...]
Altijd leuk om nog een plasje over te doen.![]()
Die Line6 is potent, doe die nog maar niet weg met jou muziekstijl. Ideaal metal geval, namelijk.
Maar gewoon als los idee, een los 1x12 cabinet (en dan doe je gewoon de Harley Benton G112 Vintage) á 150 en een mini versterkertje van Joyo . De Meteor of Zombie lijken me aardig te passen in jou straatje. 300 € en klaar ! vergeet bij afrekenen niet een speakerkabeltje mee te bestellen.
Voordeel: Een zeer goed cabinet, beter dan dit krijg je niet voor dit geld. Sterker nog, een beter cabinet (1x12) dan dit is er pas vanaf echt serieus meer geld.
En je kan elke maand een nieuwe Joyo mini amp erbij kopenOf juist even doorsparen voor een iets grotere, of mooiere, of whatever. (bugera v22...)
Nadelen ? meer plek, meer spul. En ! je hebt geen effecten eraan zitten. Dus, geen reverb, geen extra pre ampje, geen delay voor de leuk, geen stemapparaat. Kaal. dat is soms best moeilijk spelen. Je kan natuurlijk een super goedkoop Multi effect ding in de loop zetten, ben je het goedkoopst weg. Maar ja, dan zit je weer met heel veel instellingen...
Of juist een top met wat meer instellingen, maar wel overzichtelijk, ik zie even snel een Hotone Mojo Attack voor 170 staan, lijkt me ook een mooie. (ech wel!)
De keuze is reuze, zoals het gezegd is.
Maar wat je ook kiest, een 12" speaker is wel een bijna eis. Darell Brown heeft daar nog een youtube-je over gemaakt, geloof ik.
Line 6 is een beetje te zien wat ik er mee doe en wat de volgende versterker dan word.
Zaterdag ga ik naar Keymusic in Antwerpen voor die Les Pauls te proberen en gelijk eens te kijken of ze daar een buizencombo hebben die aan mijn wensen voldoet.
Yamaha THR30IIW lijkt wel goed aan te sluiten op wat ik zoek eigenlijk!goddegoddeot schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:46:
[...]
THR10 geeft je het buizengevoel en is bovendien een prima bluetooth speakertje! (mocht je daar behoefte aan hebben)
stevige prijs maar ook steviger geluid n .Linkser schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:17:
[...]
Yamaha THR30IIW lijkt wel goed aan te sluiten op wat ik zoek eigenlijk!
Ik heb nu een aantal maanden een Spark, en ben positief verrast over het geluid. Ik kom van een Pod XT, en de modelling in de Spark is echt wel een stuk volwassener. Met name de presets door anderen gemaakt en in de cloud gezet zijn waardevol. Ik wist niet dat mijn (budget) giraar zo lekker kon klinken 😀.goddegoddeot schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:46:
[...]
THR10 geeft je het buizengevoel en is bovendien een prima bluetooth speakertje! (mocht je daar behoefte aan hebben)
Gebruik hem tevens als BT speaker. Ook handig om tracks mee te spelen.
Bij les speel ik oo een katana 50, klinkt ook wel goed, alleen een stuk groter.
Eigenlijk wel nieuwgierig hoe de yamaha klinkt😇
[ Voor 10% gewijzigd door McLambo op 24-01-2022 13:24 ]
[ Voor 98% gewijzigd door McLambo op 24-01-2022 13:24 . Reden: foutje ]
Een Katana 50 of 100 lijkt mij zo overkill voor mijn thuis situatie, ik speel alleen en niet in band (nog heb ik die ambitie).
Wil geen ruzie met mijn buren (of mijn kinderen wakker houden) en ga echt voor gemak.
Daarom lijkt mij een wireless oplossing, met een kleine handzame versterker die niet te veel volume heeft...
Alleen heeft de katana misschien betere opties voor modulatie..
De katana heeft ook een 0.5Watt settingLinkser schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:56:
[...]
Een Katana 50 of 100 lijkt mij zo overkill voor mijn thuis situatie, ik speel alleen en niet in band (nog heb ik die ambitie).
Wil geen ruzie met mijn buren (of mijn kinderen wakker houden) en ga echt voor gemak.
Daarom lijkt mij een wireless oplossing, met een kleine handzame versterker die niet te veel volume heeft...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ja maar heb je dan ook niet echt een geknepen sound?
Dat de versterker bijna smeekt, zet me aub harder...
Nee hoor, ik (als beginnend gitarist) ervaar em dan niet als geknepenLinkser schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:46:
[...]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Vox heeft ook de valvetronix serie en de AV serie (hoewel deze uit productie lijkt). Deze hebben allemaal een power level knop. Ik heb zelf de vt40+, voor thuis ideaal dat je hem op +-15 watt kan zetten. Ze hebben er ook nog een buis ingedaan, een soort hybride oplossing. Ik weet niet hoeveel marketing het is, maar toen ik hem gekocht had vond ik de vox wel het beste/warmste klinken. Stuk minder blikkerig dan andere kleine versterkers.Linkser schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:56:
[...]
Notoir versterkersloper Jan Akkerman (zit altijd met zijn tengels aan de knoppen en versjteert het geluid tijdens concerten @pinda powerrrArthur23 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:48:
[...]
Vox heeft ook de valvetronix serie en de AV serie (hoewel deze uit productie lijkt). Deze hebben allemaal een power level knop. Ik heb zelf de vt40+, voor thuis ideaal dat je hem op +-15 watt kan zetten. Ze hebben er ook nog een buis ingedaan, een soort hybride oplossing. Ik weet niet hoeveel marketing het is, maar toen ik hem gekocht had vond ik de vox wel het beste/warmste klinken. Stuk minder blikkerig dan andere kleine versterkers.

Wat een ellende was dat zegRamzzz schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:05:
[...]
Notoir versterkersloper Jan Akkerman (zit altijd met zijn tengels aan de knoppen en versjteert het geluid tijdens concerten @pinda powerrr) speelde de laatste keren dat ik hem zag spelen, met Vox modeling versterkers.

Over hybride versterkers gesproken, ik heb jarenlang een Marshall Valvestate gehad. Ook met een buis in de voorversterker, eindtrap was solid state.
Waiting on the world to change
Heb ik ook gehad. Vooral de looks waren awesomepinda powerrr schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:39:
[...]
Wat een ellende was dat zegzo'n groot gitarist, maar zoveel gedraai is niet goed. En dan nog wel met een modeling versterker.
Over hybride versterkers gesproken, ik heb jarenlang een Marshall Valvestate gehad. Ook met een buis in de voorversterker, eindtrap was solid state.
Overigens heb ik nooit het idee gehad dat die buis in de voorversterker echt het verschil merkte. Sowieso zijn de ontwikkelingen van Solid state /digitale amps zo hard gegaan. Die boss katana 100 zou ik elke dag verkiezen boven die marshall.
Denk dat het vooral je oren zijn die je smeken. De loudness knop en bijbehorende FM curveLinkser schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:46:
[...]
Dan had je een 8280 waarschijnlijk. Wat mij betreft top versterkers, maar ik weet dat de meningen sterk verschillen.anie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:18:
[...]
Heb ik ook gehad. Vooral de looks waren awesome8282 bi chorus uit mijn hoofd.
Overigens heb ik nooit het idee gehad dat die buis in de voorversterker echt het verschil merkte. Sowieso zijn de ontwikkelingen van Solid state /digitale amps zo hard gegaan. Die boss katana 100 zou ik elke dag verkiezen boven die marshall.
Ik gebruik nog steeds een Marshall 8240 stereo chorus (de eerste serie, met Celestion G12T-75 speakers). Bepalend voor het '90 metal geluid, zoals Chuck Schuldinger van Death, en de mannen van Meshuggah, maar ook bands als ZZ-top gebruikte Valvestate voor de sound. Latere modellen met de Celestion Blackback speakers vind ik veel minder lekker klinken, een beetje dun.
Vaak gebruik ik alleen de eindtrap + speakers overigens. Door naar de stereo return jacks de output van mijn Line6 modelling spul te sturen, en daar dan "combo poweramp" als output mode in te stellen. Een soort best of both worlds
Die heeft vast nooit verder open gestaan dan '3' ...pinda powerrr schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:30:
Toevallig nog een plaatje van mijn Valvestate in mijn fotoalbum.
[Afbeelding]
Heb het ding voor meer geld verkocht dan ik dacht dat het waard was.
"Ja één keer, ik weet het nog goed. Dat was die dag dat de politie aan de deur kwam..."Ramzzz schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:59:
[...]
Die heeft vast nooit verder open gestaan dan '3' ...
Blijft mooi.
Hopeloos ingehaald door modernere technieken, maar blijkbaar slaat het concept 'buis' nog steeds aan. Ik heb hier ook die Zoom multi effecten staan, hebben ook een buisje erin. Zelfde idee, nog mooiere uitvoering. Kan je blenden tussen het creamy buis geluid en het harde transistor gedoe.
Iets wat elk modelling ding nu nog beter kan . Maar het idee was leuk.
Een 2x12 combo is misschien wel de meest ondergewaarde combo die er is tegenwoordig. Maar vroeger toerde bijna elke grunge band wel met een Fendertje. Was meestal meer dan hard genoeg. Ook voor veel mensen. Jessus, wat kunnen die hard. De eerste keer dat ik een Fender Twin-reverb vol open hoorde wist ik echt niet wat me overkwam. Die 180 Watt versie is zooo gaaf. Die staat nog op mijn Want-To-Have lijstje. Gewoon, daarom.
Maar goed, ik heb hier ook een paar amps waarmee je je rug om zeep kunt helpen. Dat is geen exclusieve Fender-eigenschap.
Een verdubbeling in het aantal ‘watt’ van een versterker levert (als ik het me goed herinner) maar 3 dB aan ‘meegeluid’ op (logaritmische schaal).
Dus van 50 W naar 100 W is niet heel erg schokkend. Je kunt met 5 W ‘buizen’ al prima je oren om zeep helpen.
Ik heb mijn 50 W Selmer Treble ‘n’ Bass precies één keer volledig opengedraaid, incl. de extra voorversterker (extra ECC-83) die erin is ingebouwd, en de veel efficiëntere ringkerntrafo die er nu inzit. Hiermee ging hij een ruime 5 dB (berekend) dan harder dan ervoor.

Dat was genoeg om een heel gebouw op zijn grondvesten te laten trillen. Episch…
Maar dat hoeft voor mij niet meer.
Het verschil in volume tussen 50 en 100 Watt hoor je inderdaad niet zomaar. Het enige is misschien een stukje overhead als je 'm echt hard zou zetten. Maar meestal merk dat dan toch al niet meerRamzzz schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:20:
@MsD een Twin gaat echt ver-schrik-ke-lijk hard. En als je solliciteert naar rugklachten, is het een aanrader.
Maar goed, ik heb hier ook een paar amps waarmee je je rug om zeep kunt helpen. Dat is geen exclusieve Fender-eigenschap.
Een verdubbeling in het aantal ‘watt’ van een versterker levert (als ik het me goed herinner) maar 3 dB aan ‘meegeluid’ op (logaritmische schaal).
Dus van 50 W naar 100 W is niet heel erg schokkend. Je kunt met 5 W ‘buizen’ al prima je oren om zeep helpen.
Ik heb mijn 50 W Selmer Treble ‘n’ Bass precies één keer volledig opengedraaid, incl. de extra voorversterker (extra ECC-83) die erin is ingebouwd, en de veel efficiëntere ringkerntrafo die er nu inzit. Hiermee ging hij een ruime 5 dB (berekend) dan harder dan ervoor.![]()
Dat was genoeg om een heel gebouw op zijn grondvesten te laten trillen. Episch…
Maar dat hoeft voor mij niet meer.
Johan Segeborn heeft een leuk stukje over volume en wattage, en het aantal speakers. Het is inderdaad niet heel ingewikkeld, en je zelf niet blindstaren op wattage is een wijze les.
Als je thuis meer dan 5 watt nodig hebt woon je erg afgelegen.
Ik prijs mezelf gelukkig de hardste bands live gezien te hebben, en alle technici horen vloeken en schelden als ze een brullende marshall stack moesten uitversterken. Dat is niet altijd makkelijk. (Dinosaur Jr.) legendarisch hard.
Ik kan altijd zeggen dat het niet meer hoeft, maar eigenlijk lieg ik dan een beetje. Als ik bij een concert ben en ik zie de decibel meter net boven de 100 Db komen vind ik het toch een beetje jammer dat je niet meer bij een knetterharde ervaring staat. Veel en veel beter voor de oren, dat zeker, maar toch.... Soms mist er wel wat.
Maar goed. Geneuzel
Ik ben heel blij dat ik ook lekker zachtjes death metal kan maken. Mijn vrouw en kinderen zijn nog veel blijerder daarmee.
Hier heb ik ooit een belachelijk simpele, maar stiekem érg goed werkende truc voor geleerd. Werkt wel alleen met closed-back kisten. De projectie van een closed-back speakerkast is behoorlijk nauw. Dat is ook wat ze in kleinere zalen zo irritant maakt, omdat de mensen die er recht voor staan alleen gitaar horen, terwijl mensen die een paar stappen ernaast staan de gitaar nauwelijks horen.MsD schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:45:
Ik prijs mezelf gelukkig de hardste bands live gezien te hebben, en alle technici horen vloeken en schelden als ze een brullende marshall stack moesten uitversterken. Dat is niet altijd makkelijk.
Maar als je het ding in plaats van recht, haaks op het podium zet, dan blaas je iedereen op het podium lekker omver, terwijl je geluidsman er geen last van heeft en gewoon je gemic'te sound kan inmixen. Op die manier heb ik met een ENGL Fireball en een Peavey 5150 tegelijk, allebei op een eigen 4x12 gespeeld zonder ruzie te krijgen met de geluidsman
Wat je zegt over harde bands kan ik wel een beetje in meegaan. Al moet ik aan de andere kant ook zeggen dat ik het niet mis om op de camping op Wacken mijn oordoppen in te moeten hebben omdat Ministry anders nog steeds pijnlijk hard was...
[ Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 26-01-2022 11:07 ]
Ik was die keer mijn oordopjes vergeten… schitterende concert, waanzinnig rocktonen, maar wat die kneiterharde metal tonen met mijn gehoor hebben gedaan, is inmiddels schier onomkeerbaar.
En dan is dat dus een artiest die al jaren zelf lijdt aan tinnitus, en jarenlang alleen met een koptelefoon op op het podium kon staan. Ook toen…
Geluidsdruk ervaren, die orgastische dreun in je middenrif, dat is de essentie van een waanzinnig lekkere rock-ervaring.
Maar doe in vredesnaam goeie dopjes in…
Het goede nieuws is, dat ook Paul Gilbert weer een manier heeft gevonden om ermee om te gaan.
:strip_exif()/f/image/yOYZWvtQRzmOh62Db7bBZ4vX.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens, hier een ‘bewijs’ - foto van de amps van Jantje A. Die 2 Vox-modellingcombo’s links naast het drumstel waren van hem…
:strip_exif()/f/image/U6aLZQI5d2AXPYbCaA4VB6yM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Ramzzz op 26-01-2022 11:25 ]
Op graspop een keer klapperende broekspijpen gehad door de Anthrax dubbel-bass. Was vast ook niet goed voor mijn oren, maar wel gaafWormaap schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:01:
Wat je zegt over harde bands kan ik wel een beetje in meegaan. Al moet ik aan de andere kant ook zeggen dat ik het niet mis om op de camping op Wacken mijn oordoppen in te moeten hebben omdat Ministry anders nog steeds pijnlijk hard was...
Een 8240! Topding!pinda powerrr schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:30:
Toevallig nog een plaatje van mijn Valvestate in mijn fotoalbum.
[Afbeelding]
Heb het ding voor meer geld verkocht dan ik dacht dat het waard was.
Of je gooit een rijtje stacks op het podium, heeft iedereen lol, of je richt ze inderdaad schuin. Punt is meer dat het soms zo hard ging dat de mics er niks meer mee konden. Als die gewoon dichtploppen is het hele verhaal qua PA natuurlijk over. Zo vaak meegemaakt met echt hoge volumes.Wormaap schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:01:
[...]
Hier heb ik ooit een belachelijk simpele, maar stiekem érg goed werkende truc voor geleerd. Werkt wel alleen met closed-back kisten. De projectie van een closed-back speakerkast is behoorlijk nauw. Dat is ook wat ze in kleinere zalen zo irritant maakt, omdat de mensen die er recht voor staan alleen gitaar horen, terwijl mensen die een paar stappen ernaast staan de gitaar nauwelijks horen.
Maar als je het ding in plaats van recht, haaks op het podium zet, dan blaas je iedereen op het podium lekker omver, terwijl je geluidsman er geen last van heeft en gewoon je gemic'te sound kan inmixen. Op die manier heb ik met een ENGL Fireball en een Peavey 5150 tegelijk, allebei op een eigen 4x12 gespeeld zonder ruzie te krijgen met de geluidsman
Plus dat als de gitaren onversterkt harder gaan dan het drumstel wel versterkt, da's ook lullig.
Wat dat betreft is volumebeperking ook vanuit de technische kant wel fijn.
En vroegâh deden we geen dopjes in. Dat was of niet stoer, of te duur, of het was er niet, of we waren te lam om ze in te doen. Achteraf enorme spijt van, ja.
Ik heb nog ergens een stukje krant liggen van een Dinosaur Jr. concert in Paradiso, aantal jaar terug, waarin stond dat het gebouw weer op zijn palen stond te schudden, en de ruiten het zwaar hadden (zoiets was de strekking) Terwijl we erbij stonden en blij waren dat het niet meer zo hard als vroeger was
Hardste dingen die ik heb meegemaakt waren zeker niet altijd Metal (al was Dark Angel ergens 1990 WEL erg hard) Motorhead, ja, duh. The Swans, dat ging hard. Heel erg hard.
Als niet alleen je broekspijpen wapperen, maar ook je sokken....
wel gitaarles gehad maar destijds niet verder mee gegaan (spijt als haren op m'n hoofd).
Intussen wil ik weer beginnen en had ook al een paar jaar een iAxe van Behringer liggen
maar wil nu voor een Brian May Guitars Red Special gaan (niet de Super, is buiten budget).
En dat gecombineerd met een Vox Vt20X en ook via AmpliTube 5.
Dit omdat ik een mega fan van Queen en Brian May ben. Heeft er iemand in deze draad reeds ervaring met die gitaar? Of wil er misschien vanaf? (zou me niet voor kunnen stellen dat je die gitaar kwijt zou willen, ik zou zelf dat nooit doen :-) , maar proberen kan altijd dacht ik zo )
Je bedoelt niet de versie die Guild bouwde?cooper_s1 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:52:
Goedemiddag, ik ben (redelijk) nieuw op deze draad op GoT, in een ver en grijs verleden heb ik
wel gitaarles gehad maar destijds niet verder mee gegaan (spijt als haren op m'n hoofd).
Intussen wil ik weer beginnen en had ook al een paar jaar een iAxe van Behringer liggen
maar wil nu voor een Brian May Guitars Red Special gaan (niet de Super, is buiten budget).
En dat gecombineerd met een Vox Vt20X en ook via AmpliTube 5.
Dit omdat ik een mega fan van Queen en Brian May ben. Heeft er iemand in deze draad reeds ervaring met die gitaar? Of wil er misschien vanaf? (zou me niet voor kunnen stellen dat je die gitaar kwijt zou willen, ik zou zelf dat nooit doen :-) , maar proberen kan altijd dacht ik zo )
Het is een ‘vreemde eend’, een totaal eigen idee over het bouwen een gitaar, en kent eigenlijk geen vergelijkingsmateriaal. De replica’s en andere kopieën zullen waarschijnlijk weinig met het origineel overeenkomen.
Single coils, allerlei pickup selectors, met in fase/uit fase switches, etc.
Wikipedia: Red Special
De ‘originele’:
https://shop.brianmayguitars.co.uk/
Interessant, nice to have, leuk om eens te proberen, maar ik zou er zelf niet snel aan beginnen, zelfs niet als groot fan van Brian May.
Nee, ik bedoel inderdaad niet die Guild... die zijn intussen erg duur. Burns heeft ze ook gemaakt.Ramzzz schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:13:
[...]
Je bedoelt niet de versie die Guild bouwde?
Het is een ‘vreemde eend’, een totaal eigen idee over het bouwen een gitaar, en kent eigenlijk geen vergelijkingsmateriaal. De replica’s en andere kopieën zullen waarschijnlijk weinig met het origineel overeenkomen.
Single coils, allerlei pickup selectors, met in fase/uit fase switches, etc.
Wikipedia: Red Special
De ‘originele’:
https://shop.brianmayguitars.co.uk/
Interessant, nice to have, leuk om eens te proberen, maar ik zou er zelf niet snel aan beginnen, zelfs niet als groot fan van Brian May.
Ik ben op zoek naar een van brianmayguitars inderdaad. Schijnt op het tremolo na behoorlijk goede kopie te zijn.
Inclusief lucht kamers in de gitaar en de wijze van opbouwen van de gitaar.
Als er iemand is die m kwijt wil nogmaals :-) ik hou me ernstig aanbevolen... ondertussen zoek ik natuurlijk wel door...
Maar of het ook wat is?
https://www.thomann.de/nl/harley_benton_bm_75_trans_red.htm
Een reviewcooper_s1 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:18:
[...]
Nee, ik bedoel inderdaad niet die Guild... die zijn intussen erg duur. Burns heeft ze ook gemaakt.
Ik ben op zoek naar een van brianmayguitars inderdaad. Schijnt op het tremolo na behoorlijk goede kopie te zijn.
Inclusief lucht kamers in de gitaar en de wijze van opbouwen van de gitaar.
Als er iemand is die m kwijt wil nogmaals :-) ik hou me ernstig aanbevolen... ondertussen zoek ik natuurlijk wel door...
Dat van die oncomfortabel dikke hals is inderdaad iets dat ik me voor de geest kan halen, ja.
Nee, zover wil ik ook niet in budget zakken, dit is alleen qua uiterlijk enigzins gelijkend...Ramzzz schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:35:
Het kan goedkoper…
Maar of het ook wat is?
https://www.thomann.de/nl/harley_benton_bm_75_trans_red.htm
Ik zal hier dan meer eens een echt persoonlijke onthulling doen, ik ben gitaar gaan spelen (mede) vanwege mijn Tinnitus.Ramzzz schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:12:
Mijn meest extreme ervaring van geluidsdruk was niet eens bij Van Halen (beginnende tinnitus kreeg een optater) of Mastodon en Tool (daar nog een paar scheppen bovenop), beide in Ahoy’, maar in de kleine Boerderij, Zoetermeer, bij een betrekkelijk intiem concert van Paul Gilbert.
Ben een 90s kid, in mijn tiener jaren zwaar metal fan en heb HEEL veel gezien.
Metallica (3 keer ofzo), Ozzy (met Zakk), Black Sabbath (met Dio!~
Kan eigenlijk geen herinnering terug halen waar mijn Tinnitus niet aanwezig is geweest, twee jaar geleden kreeg ik er echt last van in het dagelijkse leven, ging veel dingen niet meer doen uit angst.
Op aanraden (van een specialist) ben ik toen juist iets gaan doen, wat ik altijd al heb willen doen, maar dacht juist vanwege Tinnitus niet meer mogelijk was of op zijn minst geen goed idee was.
Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb zeg! zeker omdat het mij mede door de corona shit heen heeft geholpen. Ben ik Hendrix 2.0, nee, kan ik strak de maat houden of snelle akkoorden maken, niet altijd maar don't care, heb enorm veel plezier ermee!
Nu weer on topic! dat is wel een van de reden dat ik geen grote herrie bak als versterker wil en eigenlijk alleen maar met de Mustang Micro speel maar ben die koptelefoon zat, dus vandaar dat ik een kleine practice amp wil aanschaffen.
Nog steeds op zoek naar gitaar nummer 2, die DC Junior van Harley Benton terug moeten sturen en wil nog steeds een mooie Stratocaster, deze hardtail (Robert Cray) of toch maar "gewoon" een Player Plus...
Dat kan je nog niet zeggen zonder ze beiden in je handen te hebben gehad en al die verschillende tonen ga je in het aankomende jaar nog niet gebruiken, trust me.cooper_s1 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:17:
[...]
Nee, zover wil ik ook niet in budget zakken, dit is alleen qua uiterlijk enigzins gelijkend...
Ga eens naar een winkel en probeer daar wat dingen uit en luister goed naar het advies van de zaak.
Oh en zoek een leraar, dat helpt echt bij het maken van stappen en is gewoon ook leuk!
Vwb die Harley Benton, dat zie ik op het plaatje alLinkser schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:22:
[...]
Dat kan je nog niet zeggen zonder ze beiden in je handen te hebben gehad en al die verschillende tonen ga je in het aankomende jaar nog niet gebruiken, trust me.
Ga eens naar een winkel en probeer daar wat dingen uit en luister goed naar het advies van de zaak.
Oh en zoek een leraar, dat helpt echt bij het maken van stappen en is gewoon ook leuk!
En qua lessen, ja, dat ga ik ook binnenkort regelen...
I'll keep you posted welke het geworden is
Waar?Moechy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:59:
Komende zaterdag eindelijk kijken voor een nieuwe EPI les paul en gelijk eens wat <20W buizenbakkies proberen. 😁
I'll keep you posted welke het geworden is
Check de Peavey Classic 20's ook even, als ze die hebben - erg mooie bakkies!
AnthraxLinuxMan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:42:
[...]
Op graspop een keer klapperende broekspijpen gehad door de Anthrax dubbel-bass. Was vast ook niet goed voor mijn oren, maar wel gaaf
Maar in de openlucht is het toch anders. Metallica gehoord openlucht in Arhem, luid maar prima. Paar jaar later overdekt, na een half uur weggegaan omdat ik het idee kreeg dat ieder moment het bloed uit mijn oren ging stromen.
Sindsdien meestal wel oordoppen bij me maar dat zou niet nodig moeten zijn. Teveel geluidsdruk betekent vaak ook dat het geluid ruk is omdat het in je oren zelfs gaat oversturen. Er is veel onkunde toch nog steeds in de geluidstechniek en zeker bij Metallica zelf (gezien de mastering van sommige albums niet gewoon niet om aan te horen was - ik ken demo's die beter klinken maar artiesten in die fase zijn vaak nog niet zo stokdoof).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Keymusic antwerpen. Vroeger was er een hele grote hier in sint-niklaas maar die is dicht. Antwerpen zou ook XXL moeten zijn dus ben benieuwdRamzzz schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:01:
[...]
Waar?
Check de Peavey Classic 20's ook even, als ze die hebben - erg mooie bakkies!
Ze hebben er enkel een 50 en die valt ruim buiten budget 😅
[ Voor 8% gewijzigd door Moechy op 26-01-2022 18:28 ]
Budget?Moechy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:26:
[...]
Keymusic antwerpen. Vroeger was er een hele grote hier in sint-niklaas maar die is dicht. Antwerpen zou ook XXL moeten zijn dus ben benieuwd
Ze hebben er enkel een 50 en die valt ruim buiten budget 😅
Om en bij de 300 ongeveer, uiterste strek tot 400 😅
Gitaar is ook 600 ongeveer. Dus dan heb ik 1000 uitgegeven en dan is het wel even welletjes 🙈
Ik heb net even meegekeken op de site van key in België maar ik zie dat ze in Antwerpen maar 1 buizenversterker in die prijsklasse hebben. Een blackstar van 1watt, misschien nog maar even afwegen af het afreizen naar Antwerpen het echt waard is.Moechy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:50:
[...]
Om en bij de 300 ongeveer, uiterste strek tot 400 😅
Gitaar is ook 600 ongeveer. Dus dan heb ik 1000 uitgegeven en dan is het wel even welletjes 🙈
Misschien wel een goede mogelijkheid om wat andere "niet buizen" versterkers uit te proberen.
Dat concludeerde ik dus ook.anie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:44:
[...]
Ik heb net even meegekeken op de site van key in België maar ik zie dat ze in Antwerpen maar 1 buizenversterker in die prijsklasse hebben. Een blackstar van 1watt, misschien nog maar even afwegen af het afreizen naar Antwerpen het echt waard is.
Misschien wel een goede mogelijkheid om wat andere "niet buizen" versterkers uit te proberen.

@Moechy zoiets zou voor jou zeer goed zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Ramzzz op 26-01-2022 22:06 ]
Ja enkel de 1watt versie van blackstar idd.anie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:44:
[...]
Ik heb net even meegekeken op de site van key in België maar ik zie dat ze in Antwerpen maar 1 buizenversterker in die prijsklasse hebben. Een blackstar van 1watt, misschien nog maar even afwegen af het afreizen naar Antwerpen het echt waard is.
Antwerpen is hier op 20km van, dus voor mij is het niet ver 😁
Maar ik ga sowieso eens rondsnuffelen. Zou wel graag een buisje hebben, aangezien ik nu al een modelling Line 6 heb. (Spider iv 75)
Ik zag in het topic veel de Ht5R voorbijkomen, op thomann valt die nog mee van prijs, misschien wel een kanshebber. 2dehands zijn er amper hier in België helaas.
Ja heb al eens 2dehands gekeken maar helaas in België zijn er geen of in niet zo goede staat.Ramzzz schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:58:
[...]
Dat concludeerde ik dus ook.
@Moechy zoiets zou voor jou zeer goed zijn.
Heb wel een ht5r op thomann gezien, is kijken wat die Ht1r doet bij key.
@Moechy Goedkoper dan dit wordt het niet echt:Moechy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:50:
[...]
Ja heb al eens 2dehands gekeken maar helaas in België zijn er geen of in niet zo goede staat.
Heb wel een ht5r op thomann gezien, is kijken wat die Ht1r doet bij key.
Blackstar HT5-R
https://www.marktplaats.n...554-blackstar-ht5r-reverb
Blackstar HT5
https://www.marktplaats.n...710-blackstar-ht5-te-koop
Blaskstar ID:60 TVP
https://www.marktplaats.n...2-als-nieuw-blackstar-set
Vox AC4
https://www.marktplaats.n...ac4-c1-bl-limited-edition
Vox AC10
https://www.marktplaats.n...1-ac-10-gitaar-versterker
Vox AC15
https://www.marktplaats.n...r/m1800949012-vox-ac15-c1
Hughes & Kettner Tubemeister
https://www.marktplaats.n...-5-combo-buizenversterker
Peavey Windsor - met Boss GT-6

https://www.marktplaats.n...bo-full-tube-met-boss-gt6
Marshall Origin 20
https://www.marktplaats.n...versterker-met-footswitch
en nog één:
https://www.marktplaats.n...et-12-celestion-greenback
En als je echt een hekel hebt aan je buren:
Marshall Halfstack, 1960A JCM900 en AVT50H, los of als set

https://www.marktplaats.n...-en-avt50h-los-of-als-set

En misschien wel de mooiste:
Marshall Class 5 (met flightcase

https://www.marktplaats.n...erker-c5-01-en-flightcase
[ Voor 90% gewijzigd door Ramzzz op 27-01-2022 17:57 ]
Maar ik neem het zeker mee 😁
Ik heb nog aangevuld...Moechy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:56:
Gek hoeveel er bij jullie te koop staan. Hier welgeteld 2 🙈
Maar ik neem het zeker mee 😁

Vanuit België zit je zo in
Breda: https://www.marktplaats.n...-5-combo-buizenversterker
Roosendaal: https://www.marktplaats.n...bo-full-tube-met-boss-gt6
[ Voor 41% gewijzigd door Ramzzz op 27-01-2022 17:59 ]
Ziet er niet slecht uitRamzzz schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:58:
[...]
Ik heb nog aangevuld...
Vanuit België zit je zo in
Breda: https://www.marktplaats.n...-5-combo-buizenversterker
Roosendaal: https://www.marktplaats.n...bo-full-tube-met-boss-gt6
Bedankt voor de linkjes al!
Ik heb de H&K Tubemeister 5 head, en kan je zeggen: dat ding gaat. Prachtige cleans, boost ingebouwd, als je het leuk vindt een XLR uit (redbox), en geen probleem om behoorlijk hard of heerlijk zacht te spelen.Moechy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:02:
[...]
Ziet er niet slecht uit![]()
Bedankt voor de linkjes al!
Oh, en blauwe lampjes.
Blackstar Ht5 heads te koop.
Werkt da eigenlijk los of heb je sowieso een cabinet nodig?
Bij een losse head/top heb je sowieso nog een cab nodig. Er zit in een head geen speakerMoechy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:31:
Hier in BE staan wel veel (ik neem het even als voorbeeld)
Blackstar Ht5 heads te koop.
Werkt da eigenlijk los of heb je sowieso een cabinet nodig?
Aha duidelijk. Ik vroeg me het al af of die heads misschien 2x3cm hadden of dergelijke 😅Wormaap schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:33:
[...]
Bij een losse head/top heb je sowieso nog een cab nodig. Er zit in een head geen speaker
Nope, bij de Tubemeister 5 Head kun je prima zonder cab.Wormaap schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:33:
[...]
Bij een losse head/top heb je sowieso nog een cab nodig. Er zit in een head geen speaker
Ja, je kan natuurlijk via de XLR-uitgang naar een HiFi-set, audio-interface of mengpaneel. Maar je hebt nog steeds iets nodig dat van je elektrische signaal bewegende lucht maakt. Tenzij je de combo i.p.v. de head neemt natuurlijk. De Marktplaatslink voor een Tubemeister die @Ramzzz postte is dan ook een combo.ybastiaans schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:02:
[...]
Nope, bij de Tubemeister 5 Head kun je prima zonder cab.
[ Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 28-01-2022 11:33 ]
Nice!Moechy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:12:
[Afbeelding]
Kleine sneakpeek, morgen betere plaatjes schieten.
En heb ook gelijk een boss katana 50 meegenomen, wat een geluid 😁
Had de ht5r ook getest maar de katana was toch meer mijn stijl en 100x beter dan de line 6 die ik heb.
Jammer van die Katana, het had zo mooi kunnen zijn…
[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 29-01-2022 22:59 ]
Ik heb de ht5r getest maar vond de katana toch iets tofferRamzzz schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:13:
[...]
Nice!
Jammer van die Katana, het had zo mooi kunnen zijn…
Tussen de 50's en 60's vond ik naar gevoel niet zo heel veel verschil zitten.
Ja de 50's zijn nek is licht merkbaar dikker.
En de 60's heeft blijkbaar grover-tuners, die zijn chroom en dat vond ik net wat mooier dan dat mat"ivoor" op de 50's.
Het weinige day ik kon spelen klonk in ieder geval goed, gelukkig had ik een maatje mee die wel goed kan spelen om toch een beetje de echte sound mee te krijgen.
Die katanas zijn echt top. Zeker op laag volume bijna niet te overtreffen (ok ok, enigszins in deze prijsklasse bedoel ik dan). Als je een Android telefoon /tablet hebt en nog een tientje over hebt kun je de App katana librarian aanschaffen. Dan heb je dus geen pc / laptop nodig om de sounds te tweaken en kun je makkelijk presets downloaden en erop zetten.
Oh dat is zeker waar, maar het verschil is dat de head prima zonder 'load' kan opereren. De meeste amps met een XLR uit hebben nog steeds een aangesloten speaker nodig ook al zet je de master volume op 0, anders blaas je je eindtrap op. Dat is bij de Tubemeister dus niet nodig.Wormaap schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:18:
[...]
Ja, je kan natuurlijk via de XLR-uitgang naar een HiFi-set, audio-interface of mengpaneel. Maar je hebt nog steeds iets nodig dat van je elektrische signaal bewegende lucht maakt. Tenzij je de combo i.p.v. de head neemt natuurlijk. De Marktplaatslink voor een Tubemeister die @Ramzzz postte is dan ook een combo.
Ahja, dan hadden we de vraag allebei net wat anders geïnterpreteerd. Ik las'm als dat de vraag was of de head zelf al geluid maakt zonder enige verdere vorm van air-wiggler, maar wat jij noemt kan natuurlijk ookybastiaans schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:22:
[...]
Oh dat is zeker waar, maar het verschil is dat de head prima zonder 'load' kan opereren. De meeste amps met een XLR uit hebben nog steeds een aangesloten speaker nodig ook al zet je de master volume op 0, anders blaas je je eindtrap op. Dat is bij de Tubemeister dus niet nodig.
Maar @anie, voegt zo'n versterker echt nog iets toe in jouw geval? Volgens mij heb je aardig mooi spul voor handen, is het dan niet meer een gimmick geworden (luxe probleem, I know...).anie schreef op zondag 30 januari 2022 @ 06:51:
Gaaf! Heel veel plezier ermee, ziet er in ieder geval heel goed uit.
Die katanas zijn echt top. Zeker op laag volume bijna niet te overtreffen (ok ok, enigszins in deze prijsklasse bedoel ik dan). Als je een Android telefoon /tablet hebt en nog een tientje over hebt kun je de App katana librarian aanschaffen. Dan heb je dus geen pc / laptop nodig om de sounds te tweaken en kun je makkelijk presets downloaden en erop zetten.
Ik merk dat ik dat bijvoorbeeld heb de nieuwe squiers, waanzinnig gaaf om mee te beginnen, meer gitaar dan je je kon wensen vroeger om op te beginnen, maar ze zijn maken geen gehakt van Custom Shop of iets dergelijks. Gewoon extreem veel bang for buck... Toch?
Stukje gebruiksgemak die presets. Leuk hoor, een lage watt boutique amp maar als je daar alle pedalen + instellingen bij moet pluggen dan ben je best lang bezig om even een liedje te spelen. Zo'n katana doet dat dan meer dan voldoende. Het is zeker geen heilige graal geluid wat er uit een Katana komt. Maar wat er uit een kleine buizenbak komt ook niet.Teleluvr schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:51:
[...]
Maar @anie, voegt zo'n versterker echt nog iets toe in jouw geval? Volgens mij heb je aardig mooi spul voor handen, is het dan niet meer een gimmick geworden (luxe probleem, I know...).
Ik merk dat ik dat bijvoorbeeld heb de nieuwe squiers, waanzinnig gaaf om mee te beginnen, meer gitaar dan je je kon wensen vroeger om op te beginnen, maar ze zijn maken geen gehakt van Custom Shop of iets dergelijks. Gewoon extreem veel bang for buck... Toch?
Plus. Als je wil oefenen thuis dan gaat al dat tweaken aan de knoppen van de oefentijd af. Het is ook allemaal nog niet zo makkelijk om alle effecten op elkaar af te stemmen.
Ik merk zelf dat ik vaak even een kwartiertje of half uurtje kan vinden om te spelen. Meestal speel ik clean en dan pak ik de deluxe en ga ik een beetje klooien met een looper pedal en een booster/overdrive. Maar als ik echt iets na wil spelen dan is de katana echt een uitkomst.
[ Voor 19% gewijzigd door anie op 30-01-2022 15:12 ]
Waar speel ik op? Mijn Fender headphone amp van 9 tientjes.
Zit altijd in de gotaar met koptelefoon aangesloten en tuner op de headstock. Tunen is amper nodig, dus pakken en gaan binnen 30 seconden.
Gemak.
Niet echt. Versterker en effecten staan bij elkaar, alles aangesloten <klik> (voeding aan) <klik> (amp aan) - 10 seconden wachten - <klik> van standby af, en gaan met die banaan... met de op dat moment actuele iteratie van mijn pedalboard dan.anie schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:06:
[...]
Stukje gebruiksgemak die presets. Leuk hoor, een lage watt boutique amp maar als je daar alle pedalen + instellingen bij moet pluggen dan ben je best lang bezig om even een liedje te spelen. Zo'n katana doet dat dan meer dan voldoende. Het is zeker geen heilige graal geluid wat er uit een Katana komt. Maar wat er uit een kleine buizenbak komt ook niet.
Plus. Als je wil oefenen thuis dan gaat al dat tweaken aan de knoppen van de oefentijd af. Het is ook allemaal nog niet zo makkelijk om alle effecten op elkaar af te stemmen.
Ik merk zelf dat ik vaak even een kwartiertje of half uurtje kan vinden om te spelen. Meestal speel ik clean en dan pak ik de deluxe en ga ik een beetje klooien met een looper pedal en een booster/overdrive. Maar als ik echt iets na wil spelen dan is de katana echt een uitkomst.
Ok maar als je als beginner/intermediate dan iets in een andere stijl wil spelen ben je toch veel tijd kwijt aan het pedaaltjes draaien enz. Ik geloof wel dat als je veel ervaring hebt je dat redelijk snel kan doen. Maar ik in ieder geval niet en iemand die nu echt het na jaren weer gaat oppakken... Om over het budget nog maar te zwijgen. En hoeveel beter is het geluid dat op laag volume niveau? Die dingen zijn niet voor niks megapopulair.Ramzzz schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:36:
[...]
Niet echt. Versterker en effecten staan bij elkaar, alles aangesloten <klik> (voeding aan) <klik> (amp aan) - 10 seconden wachten - <klik> van standby af, en gaan met die banaan... met de op dat moment actuele iteratie van mijn pedalboard dan.
Mooie gitaar! Sunburst toch?Moechy schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:37:
[Afbeelding]
Zoals beloofd 😁
Mocht er iemand interesse hebben in een Line 6 spider Iv 75w 😅
Ik heb ook nog een zwarte Epi LP standard. Speel er nog steeds veel op.
Epiphone is echt een 'bang for your buck' merk. Veel speelplezier ermee!