"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Absoluut. Anders mag het niet van mijn vriendin. Dat is de enige reden dat het kon
Lekker final countdown oefenen... best pittig nog.
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Ik hou me aanbevolen voor de volgende. Dan heb ik ook nog wat tijd om te oefenenGitarist schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:57:
Voor hen die dit bericht nog niet eerder hebben gezien en geïnteresseerd zijn om te komen!
Mocht je nog willen komen: het is 28 november in Enschede!
[...]
En dan dacht ik dat bassisten soms knap erg waren voor wat betreft het vervangen van snaren.... Rustig maar, ik verwissel ze meestal 1x per jaar.Ramzzz schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 03:47:
Wakker liggen ‘s nachts…
On the plus side:
[Afbeelding]
![]()
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
https://max.guitars/nl/fender-mustang-micro-us-ca-eu-au-jp
What's a cube to you?
De mijne ligt voor me.KnoxNL schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:43:
Mijne staat (denk ik ) nog steeds voor volgend jaar gepland vanuit Thomann
🎸
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Nu gitaartje afgestoft maar zodra ik mijn kabel (ook zonder de gitaar) in mijn versterker doe dan begint de versterker enorm te brommen.
Iemand enig idee waar ik de oorzaak hiervoor kan zoeken? Ligt het aan de (waarschijnlijk goedkope) kabel, of zou er met de versterker iets aan de hand zijn?
Zo te lezen pikt je gitaarkabel iets op. Zonder kabel bromt de versterker niet?Mr_DD schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:52:
Ik ben sinds een paar dagen ook maar weer eens begonnen met gitaarspelen Ik heb ooit (zonder enige voorkennis) een 2e hands gitaar met versterker op MP gekocht, maar had wat gebrek aan tijd.
Nu gitaartje afgestoft maar zodra ik mijn kabel (ook zonder de gitaar) in mijn versterker doe dan begint de versterker enorm te brommen.
Iemand enig idee waar ik de oorzaak hiervoor kan zoeken? Ligt het aan de (waarschijnlijk goedkope) kabel, of zou er met de versterker iets aan de hand zijn?
Als dat het geval is zou ik een andere kabel proberen c.q. aanschaffen.
Mocht hij dan nog steeds brommen, zo het misschien aan de input van je versterker kunnen liggen.
[ Voor 6% gewijzigd door apollo13 op 06-11-2021 14:20 ]
apollo13
Kan zijn dat de versterker een geaard stopcontact nodig heeft. Mijn Peavey heeft dat ook, dikke brom als ik hem ongeaard aansluit, met randaarde prima.Mr_DD schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:52:
Ik ben sinds een paar dagen ook maar weer eens begonnen met gitaarspelen Ik heb ooit (zonder enige voorkennis) een 2e hands gitaar met versterker op MP gekocht, maar had wat gebrek aan tijd.
alles kan off-topic
Heb ik ook geprobeerd, helaas geen verschil.Ankona schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:13:
[...]
Kan zijn dat de versterker een geaard stopcontact nodig heeft. Mijn Peavey heeft dat ook, dikke brom als ik hem ongeaard aansluit, met randaarde prima.
Zonder kabel bromt hij inderdaad niet. Toch maar een andere kabel aanschaffen dan.apollo13 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:18:
[...]
Zo te lezen pikt je gitaarkabel iets op. Zonder kabel bromt de versterker niet?
Als dat het geval is zou ik een andere kabel proberen c.q. aanschaffen.
Mocht hij dan nog steeds brommen, zo het misschien aan de input van je versterker kunnen liggen.
Als het zo bromt…Mr_DD schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:54:
[...]
Heb ik ook geprobeerd, helaas geen verschil.
[...]
Zonder kabel bromt hij inderdaad niet. Toch maar een andere kabel aanschaffen dan.
gitaar <~~ kabel ~~> versterker
… en je hebt hem geaard aangesloten, kan het best zijn dat je pickup of je kabel iets oppikt dat niet ontstoord is.
Dus, zonder andere apparaten ertussen, zoals @LinuxMan ook al suggereert (geen kans op aardlus).
Rest dus nog de test:
- Andere kabel proberen.
- Andere gitaar proberen.
[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 07-11-2021 11:13 ]
Gebruik je nog andere apparatuur in het signaalpad (effectpedaal of stemapparaat)? Het kan zijn dat je met een aardlus te maken hebt. Probeer dan alle apparatuur vanuit het zelfde stopcontact van stroom te voorzien.Mr_DD schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:52:
Heb het op verschillende verdiepingen/groepen van mn huis getest, denk niet dat aan andere apparatuur ligt.Ramzzz schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:10:
[...]
Als het zo bromt…
gitaar <~~ kabel ~~> versterker
… en je hebt hem geaard aangesloten, kan het best zijn dat je pickup of je kabel iets oppikt dat niet ontstoord is.
Dus, zonder andere apparaten ertussen, zoals @LinuxMan ook al suggereert (geen kans op aardlus).
Rest dus nog de test:En anders eens kijken wat voor elektrische apparaten er in de buurt aan staan.
- Andere kabel proberen.
- Andere gitaar proberen.
Nee, zit verder niets anders tussen. Ik ga binnenkort een andere kabel bestellen. Of hopelijk nog een kennis vinden waarvan ik er één (of gitaar/versterker) zou kunnen testenLinuxMan schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:11:
[...]
Gebruik je nog andere apparatuur in het signaalpad (effectpedaal of stemapparaat)? Het kan zijn dat je met een aardlus te maken hebt. Probeer dan alle apparatuur vanuit het zelfde stopcontact van stroom te voorzien.
[ Voor 42% gewijzigd door Mr_DD op 07-11-2021 13:36 ]
Nieuwsgierigheid, wat is hier nu de laatste statusupdate van?Gitarist schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:07:Tweakers Gitaarmeet 2021
Beste volgers van dit topic: vandaag precies twee jaar geleden toog een illuster gezelschap bestaande uit Tweakers uit dit topic af naar Den Haag om daar in een ruimte samen te komen en elkaar te verblijden met de mooiste zaken op het gebied van gitaren, versterkers en effectpedalen, ondersteund door de nodige sterke verhalen en uiteraard de mooiste muzikale uitspattingen van de heren*. Het was een gezellige middag!
[Afbeelding] [Afbeelding]
Aangezien dit al weer twee jaar geleden is en de coronacrisis eindelijk een beetje voorbij lijkt te raken, lijkt het mij hoog tijd om weer een Tweakers Gitaristenmeet te organiseren!Locatie
Het moet gaan om een locatie die goed bereikbaar is voor de meesten, dus het liefst enigszins centraal in het land. Ook moet het vrij ruim zijn en moet er (heerlijke) herrie gemaakt mogen worden. Het liefst is er ook een drumstel aanwezig. En elektriciteit is ook wel fijn![]()
Een goede optie is wellicht Popcentrum Amersfoort. Maar uiteraard zijn er wellicht ook nog andere goede ruimtes denkbaar.
Één grote(re) ruimte is heel leuk, maar het zou ook misschien leuk zijn om naast de "hoofd"ruimte ook een of twee kleinere jamhokken te hebben.Datum
Ik denk dat een weekenddag het handigste is. Misschien een zaterdag/zondag in november?
Ik zou 20 of 27 november willen voorstellen. Maar uiteraard moeten we dit met z'n allen bepalen.Wat wordt er van je verwacht?
Niet veelHet doel is vooral om een gezellige middag te beleven en lekker te genieten van elkaars gitaren, pedaaltjes, amps en ander moois. En natuurlijk is het ook leuk als we een beetje jammen.
Het is niet verplicht om ál je gear mee te nemen (mag uiteraard wel). En ook hoef je je niet bezwaard te voelen als bij jou de hobby nog niet zo uit de hand is gelopen als bij mij
Iedereen is welkom! Uiteraard zijn bassisten, mandolinisten, ukelelelespelers e.d. ook van harte welkom!
*De vorige keer waren er alleen heren. Supergezellig natuurlijk, maar uiteraard zijn ook mensen van andere geslachten van harte welkom!
Dit kwam ook in de evaluatie naar voren: vorige keer liep het jammen soms een beetje ongestructureerd. Dat is op zich niet erg, maar na 5x een blues schema in een andere toonsoort te hebben ingezet is het ook wel eens leuk als we ergens anders overheen kunnen jammen. Daarom wil ik me wel commiteren aan het verzorgen van een aantal akkoordenschema's in diverse stijlen (Now you shred, anyone?). Dat zal ik dan een aantal keer printen zodat we enige houvast hebben tijdens de jams.Wie doet er mee?
"Let me know in the comments below"
De Tweakers die tot nu toe meedoen:Wat kost da?
Het is niet waarschijnlijk dat we kosteloos een ruimte kunnen vinden. Daarom lijkt het me wel zo eerlijk als we de kosten die we moeten maken met z'n allen delen.
Aangezien we nog niks geboekt hebben is het nog niet duidelijk wat de kosten zijn.
Maar... hoe meer mensen meedoen, hoe lager de kosten per persoon.
Ik heb al bij @Gitarist aangegeven dat ik niet kan, maar het jeukt wel!
Mijn dank is groot, ik heb er net eentje besteld!Rizzi schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:14:
Voor degene die nog geïnteresseerd is in een Fender Mustang Micro, Max Guitar heeft er nog een aantal in voorraad:
https://max.guitars/nl/fender-mustang-micro-us-ca-eu-au-jp
Ik heb je bericht gelezen, dank! En uiteraard jammer dat je er niet bij kan zijn.Teleluvr schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:58:
[...]
Nieuwsgierigheid, wat is hier nu de laatste statusupdate van?
De meet gaat door, tenzij verscherpte maatregelen t.z.t. roet in het eten gooien.
Als alles goedkomt is het zondag 28 nov in Enschede.
Ik houd die shop al een maand of 2 in de gaten. Helaas nooit een qua prijs/kwaliteit verhouding een goede gitaar gezien. Ze zijn vaak ook echt in een erbarmelijke staat, heel anders dan in de Amerikaanse demo shop.Linkser schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:52:
De Gibson Demo Shop heeft nu een "Europa" afdeling, benieuwd waar ze die gitaren dan laten of dat ze die bij bestellen vanuit America pas echt verschepen.
Ja dat viel mij ook al op, de huidige selectie is echt niet best…..anie schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:14:
[...]
Ik houd die shop al een maand of 2 in de gaten. Helaas nooit een qua prijs/kwaliteit verhouding een goede gitaar gezien. Ze zijn vaak ook echt in een erbarmelijke staat, heel anders dan in de Amerikaanse demo shop.
ik weet dat er in de Amerikaanse versie wel eens toppers tussen staan. Zou best wel eens oude meuk van Europese dealers kunnen zijn.
Eerst vooral naar allerlei Squiers gekeken, vooral de Jazz Bass, maar inmiddels een deal om een echte Fender Mustang Bass (short scale) op te halen voor de prijs van een Squier.
Klein beetje klussen, met name de passieve pickups terugzetten, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik denk dat ik hem ook nog laat refinishen.
Jullie mogen raden welke kleur.
Wat krijg ik als ik het goed raadRamzzz schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:58:
Zo … een lange zoektocht naar een budgettair interessante basgitaar is ten einde.
Eerst vooral naar allerlei Squiers gekeken, vooral de Jazz Bass, maar inmiddels een deal om een echte Fender Mustang Bass (short scale) op te halen voor de prijs van een Squier.
Klein beetje klussen, met name de passieve pickups terugzetten, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik denk dat ik hem ook nog laat refinishen.
Jullie mogen raden welke kleur.

Candy apple red!
apollo13
apollo13 schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:55:
[...]
Wat krijg ik als ik het goed raad![]()
Candy apple red!

Candy Apple Red Velvet-cookies...
Overigens, ik had het bod nog niet gedaan, of er post iemand een Candy Apple Red Jaguar Bass -

Alle CAR-bassen die ik tegenkwam waren of veel te duur (meest overpriced Squiers of 'vintage' geprijsde Fenders), of de verkoper reageerde gewoon niet.

Op Reverb / eBay meerdere interessante, maar dan weer veel verkopers die niet willen verzenden.
[ Voor 36% gewijzigd door Ramzzz op 08-11-2021 20:10 ]
Hoe handig ben je, D.I.Y wise? Misschien een andere kleur nemen en zelf gaan spuiten/klussen.
apollo13
Redelijk, maar spuiten zou ik liever door een pro laten doen - en ik heb best wel wat spuitervaring.apollo13 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 00:09:
@Ramzzz
Hoe handig ben je, D.I.Y wise? Misschien een andere kleur nemen en zelf gaan spuiten/klussen.
Het gaat dit jaar gebeuren op 28 november te Enschede in De Studios van Metropool onder het Wilmink theater.Teleluvr schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:58:
[...]
Nieuwsgierigheid, wat is hier nu de laatste statusupdate van?
[ Voor 58% gewijzigd door ElectricHead op 09-11-2021 11:06 ]
[ Voor 100% gewijzigd door ElectricHead op 09-11-2021 11:06 ]
Ik heb ‘m nog niet…ElectricHead schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:48:
Maare, pics @Ramzzz. Ik ben niet zo van zelf de short scale bassen bespelen, maar ik vind ze altijd erg mooi om te bewonderen!
/f/image/UHwP22DvZgFknHbeJkfFNyRg.png?f=fotoalbum_large)
Da's 'm ja? Oi... somebody butchered that.....
Dat was het idee. Ik was eerst van plan om een ‘partscaster’-projectje te gaan maken, maar dit werkt ook.ElectricHead schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:51:
[...]
Da's 'm ja? Oi... somebody butchered that.....Een MM StingRay brug met een niet standaard pickup. On the other hand: mooi hobby project.
Onderdelen zitten erbij.
:strip_exif()/f/image/edVsYptSYyQy6vo1VQi0F7ZG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Ramzzz op 09-11-2021 15:56 ]
Update: kabel van iemand geleend, en de brom is wegMr_DD schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:31:
[...]
Heb het op verschillende verdiepingen/groepen van mn huis getest, denk niet dat aan andere apparatuur ligt.
[...]
Nee, zit verder niets anders tussen. Ik ga binnenkort een andere kabel bestellen. Of hopelijk nog een kennis vinden waarvan ik er één (of gitaar/versterker) zou kunnen testen

Inmiddels had ik wel al gekeken naar een ander versterkertje en overweeg ik een Blackstar ID:Core V3 Stereo 10 aan te schaffen omdat daar wel wat leuke effecten in zitten.
Of kan ik dan beter mijn Park (by Marshall) G15R houden en voor dat geld een paar pedaaltjes kopen?
Weet je al wat voor een stijl je wil spelen? Als je dat nog niet weet, ga dan voor een cleane Fender ofzo en verkloot het geluid later eventueel met effecten. Een Orange, Vox of Marshall krijg je nooit clean, een Fender wel vies.Mr_DD schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:04:
[...]
Update: kabel van iemand geleend, en de brom is weg![]()
Inmiddels had ik wel al gekeken naar een ander versterkertje en overweeg ik een Blackstar ID:Core V3 Stereo 10 aan te schaffen omdat daar wel wat leuke effecten in zitten.
Of kan ik dan beter mijn Park (by Marshall) G15R houden en voor dat geld een paar pedaaltjes kopen?
alles kan off-topic
Ik heb nog geen idee, ik heb momenteel al een Marshall versterker, die doet het verder prima maar kan geen hele bijzondere dingen. Ik vond die Blackstar wel cool omdat je daar al standaard verschillende effecten op hebt zitten. Maar voor die ca 130 euro kan ik ook pedaaltjes kopen ipv een versterker.Ankona schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:11:
[...]
Weet je al wat voor een stijl je wil spelen? Als je dat nog niet weet, ga dan voor een cleane Fender ofzo en verkloot het geluid later eventueel met effecten. Een Orange, Vox of Marshall krijg je nooit clean, een Fender wel vies.
Ik weet alleen niet wat verstandiger zou zijn. (waarschijnlijk gewoon nog even blijven oefen en nog niet teveel aan randzaken denken, maar dat klinkt zo saai
Dat zou ik doen inderdaad. Gewoon nog even oefenen en langzaam aan een paar pedalen verzamelen.Mr_DD schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:58:
[...]
Ik heb nog geen idee, ik heb momenteel al een Marshall versterker, die doet het verder prima maar kan geen hele bijzondere dingen. Ik vond die Blackstar wel cool omdat je daar al standaard verschillende effecten op hebt zitten. Maar voor die ca 130 euro kan ik ook pedaaltjes kopen ipv een versterker.
Ik weet alleen niet wat verstandiger zou zijn. (waarschijnlijk gewoon nog even blijven oefen en nog niet teveel aan randzaken denken, maar dat klinkt zo saai)
Wegens de verscherpte regels m.b.t. de coronasituatie hebben we besloten om de meet die aanvankelijk was gepland voor 28 november te verplaatsen naar een nog nader te bepalen datum in februari/maart 2022.
Ik heb inmiddels een nieuwe datumprikker uitgestuurd aan degenen waarvan ik een emailadres heb.
Uiteraard biedt dit weer nieuwe kansen aan mensen die er op 28 november niet bij konden zijn
Gitarist schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:07:Tweakers Gitaarmeet 2021
Beste volgers van dit topic: vandaag precies twee jaar geleden toog een illuster gezelschap bestaande uit Tweakers uit dit topic af naar Den Haag om daar in een ruimte samen te komen en elkaar te verblijden met de mooiste zaken op het gebied van gitaren, versterkers en effectpedalen, ondersteund door de nodige sterke verhalen en uiteraard de mooiste muzikale uitspattingen van de heren*. Het was een gezellige middag!
[Afbeelding] [Afbeelding]
Aangezien dit al weer twee jaar geleden is en de coronacrisis eindelijk een beetje voorbij lijkt te raken, lijkt het mij hoog tijd om weer een Tweakers Gitaristenmeet te organiseren!Locatie
Het moet gaan om een locatie die goed bereikbaar is voor de meesten, dus het liefst enigszins centraal in het land. Ook moet het vrij ruim zijn en moet er (heerlijke) herrie gemaakt mogen worden. Het liefst is er ook een drumstel aanwezig. En elektriciteit is ook wel fijn![]()
Een goede optie is wellicht Popcentrum Amersfoort. Maar uiteraard zijn er wellicht ook nog andere goede ruimtes denkbaar.
Één grote(re) ruimte is heel leuk, maar het zou ook misschien leuk zijn om naast de "hoofd"ruimte ook een of twee kleinere jamhokken te hebben.Datum
Ik denk dat een weekenddag het handigste is. Misschien een zaterdag/zondag in november?
Ik zou 20 of 27 november willen voorstellen. Maar uiteraard moeten we dit met z'n allen bepalen.Wat wordt er van je verwacht?
Niet veelHet doel is vooral om een gezellige middag te beleven en lekker te genieten van elkaars gitaren, pedaaltjes, amps en ander moois. En natuurlijk is het ook leuk als we een beetje jammen.
Het is niet verplicht om ál je gear mee te nemen (mag uiteraard wel). En ook hoef je je niet bezwaard te voelen als bij jou de hobby nog niet zo uit de hand is gelopen als bij mij
Iedereen is welkom! Uiteraard zijn bassisten, mandolinisten, ukelelelespelers e.d. ook van harte welkom!
*De vorige keer waren er alleen heren. Supergezellig natuurlijk, maar uiteraard zijn ook mensen van andere geslachten van harte welkom!
Dit kwam ook in de evaluatie naar voren: vorige keer liep het jammen soms een beetje ongestructureerd. Dat is op zich niet erg, maar na 5x een blues schema in een andere toonsoort te hebben ingezet is het ook wel eens leuk als we ergens anders overheen kunnen jammen. Daarom wil ik me wel commiteren aan het verzorgen van een aantal akkoordenschema's in diverse stijlen (Now you shred, anyone?). Dat zal ik dan een aantal keer printen zodat we enige houvast hebben tijdens de jams.Wie doet er mee?
"Let me know in the comments below"
De Tweakers die tot nu toe meedoen:
[list]
• Gitarist
• @Ramzzz
• @SjakieDeBoer
• @pinda powerrr
• @Wormaap
• @franssie
• @KnoxNL
• @Zorro
• @anie
• @ElectricHead
[/list]Wat kost da?
Het is niet waarschijnlijk dat we kosteloos een ruimte kunnen vinden. Daarom lijkt het me wel zo eerlijk als we de kosten die we moeten maken met z'n allen delen.
Aangezien we nog niks geboekt hebben is het nog niet duidelijk wat de kosten zijn.
Maar... hoe meer mensen meedoen, hoe lager de kosten per persoon.
Gitarist schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:17:
Hallo allemaal,
Wegens de verscherpte regels m.b.t. de coronasituatie hebben we besloten om de meet die aanvankelijk was gepland voor 28 november te verplaatsen naar een nog nader te bepalen datum in februari/maart 2022.
Ik heb inmiddels een nieuwe datumprikker uitgestuurd aan degenen waarvan ik een emailadres heb.
Uiteraard biedt dit weer nieuwe kansen aan mensen die er op 28 november niet bij konden zijnWil je er ook graag bij zijn, stuur me dan even een DM met je mailadres. @TheCapK en @Masch van jullie ontvang ik ook graag je mailadres per DM
[...]
Weet je zeker dat dit een Stingray-brug is?ElectricHead schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:51:
[...]
Da's 'm ja? Oi... somebody butchered that.....Een MM StingRay brug met een niet standaard pickup. On the other hand: mooi hobby project.
Ik zie veel Mustangs met zo’n (soort) brug namelijk…
Pickup is een actieve, gaat wat mij betreft er snel weer uit. Ik zit te zoeken naar ‘period correct’ onderdelen, heb jij daar een idee van, met name waar die te koop zijn? Online of fysiek maakt me niet uit.
Vrij zeker dat het geen Mustang brug is. Die loopt namelijk van nek naar brug van breed naar smal. Ik zet zo wel even wat foto's op de app. 😉Ramzzz schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:50:
[...]
Weet je zeker dat dit een Stingray-brug is?
Ik zie veel Mustangs met zo’n (soort) brug namelijk…
Pickup is een actieve, gaat wat mij betreft er snel weer uit. Ik zit te zoeken naar ‘period correct’ onderdelen, heb jij daar een idee van, met name waar die te koop zijn? Online of fysiek maakt me niet uit.
Waarschuwing, hier volgt een post met een relatief hoog emo-gehalte
Hier helaas erg weinig de laatste dagen. Ik weet niet precies waarom. Doordat er allerlei activiteiten zijn weggevallen is er in theorie genoeg tijd, alleen merk ik aan mezelf dat het (net als in eerdere "lockdowns" - al kan je nog niet echt van een lockdown spreken) gewoon aan zin ontbreekt. Ben gewoon een beetje in mineur.
Dus worden de avonden nu vooral gespendeerd aan doelloos series kijken en voor de tv hangen. Ik had zó productief kunnen zijn...

Ik wil niet zeggen dat ik in de put zit, maar ik voel me ook niet fantastisch.
Zoals het in het nummer 'Twee Koude Handen' wordt verwoord: "ik ben niet ziek, maar ik had beter moeten zijn"
Komt wel weer goed, maar moet gewoon even door deze periode heen.
Ik herken het wel een beetje - een dipje momenteel, geen inspiratie. Maar dat wijd ik aan de najaarsdepressie - traditionele dip.Gitarist schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:05:
Ja wordt er nog een beetje gitaar gespeeld?
Hier helaas erg weinig de laatste dagen. Ik weet niet precies waarom. Doordat er allerlei activiteiten zijn weggevallen is er in theorie genoeg tijd, alleen merk ik aan mezelf dat het (net als in eerdere "lockdowns" - al kan je nog niet echt van een lockdown spreken) gewoon aan zin ontbreekt. Ben gewoon een beetje in mineur.
Dus worden de avonden nu vooral gespendeerd aan doelloos series kijken en voor de tv hangen. Ik had zó productief kunnen zijn...![]()
Ik wil niet zeggen dat ik in de put zit, maar ik voel me ook niet fantastisch.
Zoals het in het nummer 'Twee Koude Handen' wordt verwoord: "ik ben niet ziek, maar ik had beter moeten zijn"
[YouTube: Twee Koude Handen]
Komt wel weer goed, maar moet gewoon even door deze periode heen.

[ Voor 82% gewijzigd door Ramzzz op 24-11-2021 12:47 ]
Supergaaf pedalboard. Jammer dat het waarschijnlijk nooit een podium gaat zienRamzzz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:46:
O, ja en het vervolg...
[YouTube: My ULTIMATE PEDALBOARD (it blew my mind 🤯)]

Wat ik vooral interessant blijf vinden is dat schakelsysteem (TheGigRig). Aan de ene kant lijkt me dat superhandig (vooral voor MIDI-gestuurde pedalen), maar aan de andere kant denk ik dat ik er niet geschikt voor ben. Ik wissel nogal eens van samenstelling op m'n pedalboard en met zo'n switcher blíjf ik herprogrammeren

Hmm van een najaarsdip heb ik normaal gesproken geen enkele last. Ik functioneer juist heel goed op donker en kouIk herken het wel een beetje - een dipje momenteel, geen inspiratie. Maar dat wijd ik aan de najaarsdepressie - traditionele dip.
Te groot, te zwaar en veel te veel ‘ome trick ponies’ of dusdanig veelzijdige pedalen dat de handleiding van ééntje al vuistdik is.
Not my cup of tea.
Mijn dreamboard zou in ieder geval meer bestaan uit simpele klassiekers, zoals mijn DL6, Thorpy Veteran, een simpele Boss chorus, de goedkoopste EHX flanger.
Simpel maar tijdloos en toepasbaar.
Vwb de winterdip:
Ik heb jaren alleen akoustisch gespeeld, ongeveer sinds de vorige meet.
Afgelopen weekend heb ik mijn setup weer aangesloten in relatief simpele vorm:
- Blackstar series one 45
- Effects loop: Reverb en delay
- Front: Thorpy Veteran
Thats it voor nu
Nog nauwelijks gespeeld, maar het kan weer.
Mooiste vind ik nog dat mijn custom shop strat, die in de tussentijd nooit meer gestemd is, niet in de koffer heeft gezeten maar gewoon in de woonkamer, studeerkamer en slaapkamer heeft gestaan (alleen met wisselende invloeden, want regelmatig staan ramen wagenwijd open om te luchten, en hangt was te drogen op de studeerkamer, etc) oppakte en die gewoon gestemd was

Fender
Het zijn wel de oldschool tuners, dat helpt.
Maw, ik begin juist weer zin te krijgen!
Hebben jullie tips voor een all in one, multi effect die een beetje sturdy is voor spelen op kut feestjes?
Voor een band van mij zoek ik een makkelijkere setup voor live. We doen alles met in-ear via Ableton, dus het liefst een multi effect met XLR uit.
Eigenlijk ben ik een groot voorstander van een mooie amp en pedalen, maar voor dit project wil ik het eigenlijk lekker handzaam.
In de studio heb ik een Mesa Boogie Studio .22. En gebruik meestal Fender 'Muddy Waters' Telecaster en een Fender Vintera Stratocaster
Jullie ervaring met een van deze?
https://www.thomann.de/nl/nux_mg_30.htm
https://www.thomann.de/nl/hotone_ampero.htm
(deze heeft dus XLR uit, dus een pro)
https://www.thomann.de/nl/line6_pod_go.htm
(het gaat om dit bandje: YouTube: BAUKRAFT - KIBBELING)
http://www.brianesselbrugge.nl
Ja hoor, we bassen er hier nog vrolijk op los. Gelukkig ook nog steeds in de repetitieruimte (al bekruipt mij langzaam het gevoel dat dat binnenkort weer afgelopen zal zijn tot maart/april).....Gitarist schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:05:
Ja wordt er nog een beetje gitaar gespeeld?
Dus worden de avonden nu vooral gespendeerd aan doelloos series kijken en voor de tv hangen. Ik had zó productief kunnen zijn...
Er vliegt af en toe nog een sprankje inspiratie voorbij, maar minder op het moment. Komt denk ik ook omdat ik op het moment veel andere dingen aan mijn kop heb (het bedrijf).
Als er straks weer een echte lockdown komt, zal het wel weer hetzelfde gaan als vorig jaar. Af en toe op zondag naar m'n bandmaatje en gewoon lekker even jammen.
Als je dat wilt, kun je ook een (goedkopere) multi-effectenbak combineren met een amp/cab simulator, die heeft dat meestal wel.
De TC Electronic Plethora, Moore Black Truck, etc. zijn wel heel veelzijdig.
Ik heb zelf een Carl Martin Quattro, en die heeft eigenlijk alles dat ik nodig heb, maar geen CLR uit. Dan zou ik ook eerder een amp/cab simulator erachter hangen.
Zoiets:
Geweldig ding. Kan je echt van alles mee, met je pc de geluiden maken, en alle aansluitingen die je nodig hebt. Inclusief een send return voor je extra effecten.
Goedkoper vind je niet.
Een hd500 (of 400) is ook leuk.
De rack versies zijn natuurlijk zeker een optie, Los midi pedaal erbij en gaan.
Ik zelf heb een paar dingen van nux, maar vind het net niks. Beetje mindere simulatie van alles. Hotone ken ik zelf (nog) niet, maar die kleine versterkers van hun zijn wel heel cool.
Low budget, 2e hands line6 of een boss gx700 (? Uit m'n hoofd) Duur? Kemper en de nieuwe line6, of fractal.
Ik heb op mijn '85 vintage re-issue ook vintage tuners met die gaten bovenin - die ontstemmen nooit. Geen idee waarom ze er ooit vanaf gestapt zijn. Die dingen zijn echt de bom zo goed.KnoxNL schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:24:
<>
Mooiste vind ik nog dat mijn custom shop strat, die in de tussentijd nooit meer gestemd is, niet in de koffer heeft gezeten maar gewoon in de woonkamer, studeerkamer en slaapkamer heeft gestaan (alleen met wisselende invloeden, want regelmatig staan ramen wagenwijd open om te luchten, en hangt was te drogen op de studeerkamer, etc) oppakte en die gewoon gestemd was![]()
Fender![]()
![]()
Het zijn wel de oldschool tuners, dat helpt.
edit en die set is ook nog van de vorige meeting, zo vaak speel ik niet op die plank. Was in stemmig op de G snaar na maar daar heb ik altijd iets mee, wound or not.
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 25-11-2021 22:40 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ook vorige week en deze week in wat winkels een aantal strats, tele’s en PRS varianten geprobeerd. Eerlijk gezegd nog nergens een wauw gevoel bij gehad 🤨 daardoor ook wel weer blij met mijn Epi Les Paul.
Zit er nu aan te denken om een “cheap” Harley Benton DC junior te bestellen om daar wat dingen qua afstelling zelf aan te leren. Uiteindelijk pickup te vervangen dat soort dingen.
@ElectricHead Hij ziet er - naast een verbouwing (JP-elementen verwijderd, actief element ingebouwd, brug vervangen) - nog als nieuw uit, alle originele + een set Mustang-elementen en slagplaten zitten er nog bij.
Olympic white met een 'mint green' slagplaat, ziet er best goed uit. Alle lak nog pico bello.
Cool! Gelukkig dat ie in het "echt" dan minder aangerand lijkt dan op de eerder gedeelde foto's.Ramzzz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:25:
Zojuist mijn 'nieuwe' Fender Mustang (short scale) basje opgehaald.
@ElectricHead Hij ziet er - naast een verbouwing (JP-elementen verwijderd, actief element ingebouwd, brug vervangen) - nog als nieuw uit, alle originele + een set Mustang-elementen en slagplaten zitten er nog bij.
Olympic white met een 'mint green' slagplaat, ziet er best goed uit. Alle lak nog pico bello.
Zie hier:ElectricHead schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:12:
[...]
Cool! Gelukkig dat ie in het "echt" dan minder aangerand lijkt dan op de eerder gedeelde foto's.Ik zeg dus: FOTO!
:strip_exif()/f/image/8HXcIlItC7Ii6sGAhKa8BEiP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n3YlOmpUA9Vyp0G4FCSlgBlp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vGy3QIZaFj7HhWKiamQ76cim.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/As8RrZyRFmmuSH5KNeXPqreP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CSx3kmVCHaqrvYTfjCQkHqdz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kzMFT7e7gKyXWYGDKqIqUlOF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lQ4ZU5bivWg1VcXkm6lSXtPH.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ‘gat’ voor de JP-elementen is gedicht.
Kan er ook weer uit, maar ik heb zoals gezegd de echte ‘Mustang’ elementen (gedeelde) met bedrading compleet er ook bij, net als een tweede alagplaat en nog een set bedrading.
En de verplaatste Jack-output is vanwege de bedrading van het (actieve) EMG-element.
De brug is alsnog een (zware) Mustangbrug, blijkt.
Leuk ding, speelt gemakkelijk, en leuk voor erbij, ik ben geen bassist, dus short scale is voor mij ideaal.
De hals, kop, en de body zijn echt nog als nieuw verder. Dus: happy camper!
En dan zeg ik, voor €250,- een echte Fender… ka-tching!
Ziet er inderdaad op de bodge van de J-pickup die er uitgesloopt is heel nice uit!Ramzzz schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:58:
[...]
Zie hier:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het ‘gat’ voor de JP-elementen is gedicht.
Kan er ook weer uit, maar ik heb zoals gezegd de echte ‘Mustang’ elementen (gedeelde) met bedrading compleet er ook bij, net als een tweede alagplaat en nog een set bedrading.
En de verplaatste Jack-output is vanwege de bedrading van het (actieve) EMG-element.
De brug is alsnog een (zware) Mustangbrug, blijkt.
Leuk ding, speelt gemakkelijk, en leuk voor erbij, ik ben geen bassist, dus short scale is voor mij ideaal.
De hals, kop, en de body zijn echt nog als nieuw verder. Dus: happy camper!
En dan zeg ik, voor €250,- een echte Fender… ka-tching!
Niet verwacht eigenlijk dat het een Mustang brug is, ik blijf er bij: vind het er niet op lijken, mgoed.
Een Mexicaanse Fender, but hey: who's counting! (zegt de gene met een Koreaanse Fender die eigenlijk in licentie is gebouwd of zoiets)
Short scale, ondanks mijn kleine handen, lijkt me werkelijk niets. Ik speel dan inmiddels ook alweer zo lang bas dat ik dat eigenlijk gewoon ben..... Toen ik de eerste keer een 5-snaar oppakte had ik ook zoiets van: dit wordt nooit wat... Hoe dan, zo'n breed fretboard. En tegenwoordig kijk ik daar al niet meer raar tegen op.
Zou je me een plezier willen doen? Wanneer de meet de volgende keer door gaat deze eens mee willen nemen? Want stiekem wil ik 't wel eens uitproberen, zo'n short scale.
Ging nog verrassend goed.
Lachen man, 0.10 vergeleken met die 0.13 op mijn Taylor. Was even vergeten hoe dat voelde.
Preventief maar gelijk een nieuwe versterker gekocht, die lock-down vond ik wel een mooie smoes om die 40 jaar oude Peavey met brakke knoppen maar eens te vervangen.
(nu maar even niet spelen, weet zeker dat het tegen gaat vallen. Net in de kou een tijd staan snoeien in de tuin dus mijn vingers zijn gevoelloos en stijf)
alles kan off-topic
Man en paard! Namen en rugnummers!Ankona schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:44:
Vanmorgen ook weer een tijdje gespeeld en dat zal de komende weken nog wel meer voorkomen dan ik gewend was. Naast rellen op straat is gitaarspelen zo ongeveer het enige wat nog mag.
Preventief maar gelijk een nieuwe versterker gekocht, die lock-down vond ik wel een mooie smoes om die 40 jaar oude Peavey met brakke knoppen maar eens te vervangen.
(nu maar even niet spelen, weet zeker dat het tegen gaat vallen. Net in de kou een tijd staan snoeien in de tuin dus mijn vingers zijn gevoelloos en stijf)
Fender champion 100.
(ding kost geen drol, lekker grote speakers, goede reviews en clean Fender geluid)
alles kan off-topic
En wat voor één! Special Edition Keeley Katana clean boost. Alleen te verkrijgen bij Sweetwater in de US. Mijn nicht uit Amerika was zo lief deze even mee te nemen op haar tripje naar Nederland.
Does it live up the hype? Yes it does!
Ik had al een clean boost, maar de ene boost is de andere niet, blijkt wel.
:strip_exif()/f/image/altND6sM8X8STLFVi2BMeTee.jpg?f=fotoalbum_large)
Waiting on the world to change
Wow die lookspinda powerrr schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:30:
New Pedal Day!
En wat voor één! Special Edition Keeley Katana clean boost. Alleen te verkrijgen bij Sweetwater in de US. Mijn nicht uit Amerika was zo lief deze even mee te nemen op haar tripje naar Nederland.
[Afbeelding]
Alleen al daarom zou ik hem haast willen kopen!
Maar gaaf hoor! Gefeliciteerd
Maar ongetwijfeld een fijn apparaat!
Qft. Doe mij er maar een!Gitarist schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:37:
[...]
Wow die looks![]()
Alleen al daarom zou ik hem haast willen kopen!
Maar gaaf hoor! Gefeliciteerd
Happy NPD!pinda powerrr schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:30:
New Pedal Day!
[Afbeelding]
But... It's pink!!! I'll pass.
:strip_exif()/f/image/4XUiOO4iwfsJUYBvBvOFgEdC.jpg?f=fotoalbum_large)
Klein chipje in het fretboard, voel het niet met het spelen, vraag me of dit nog verder kwaad kan.
Tuners niet perfect maar blijft tot nu toe goed in tune.
Mijn plan is om uiteindelijk een refin (naar echt TV Yellow en Nitro) te doen, andere brug/tuners/pickguard en pickup.
Maar voor nu even spelen op dat ding!
Ik vind dit echt niet kunnen. Sorry, ik snap dat je er trots op bent maar dit kan echt niet, ik kan me hier ook best over opwinden!Linkser schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:41:
NGD! Voor onder de 200€ tot nu echt top.
[Afbeelding]
Klein chipje in het fretboard, voel het niet met het spelen, vraag me of dit nog verder kwaad kan.
Mijn plan is om uiteindelijk een refin (naar echt TV Yellow en Nitro) te doen, andere brug/tuners/pickguard en pickup.
Zie ik daar nou een kerstboom staan? Nu, terwijl Sinterklaas nog in het land is? Dat kan dus echt niet. En dan ook nog een plastic nepboom?
alles kan off-topic
nepboom > echte boom (met kat en kleine kinderen).Ankona schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:54:
[...]
Ik vind dit echt niet kunnen. Sorry, ik snap dat je er trots op bent maar dit kan echt niet, ik kan me hier ook best over opwinden!
Zie ik daar nou een kerstboom staan? Nu, terwijl Sinterklaas nog in het land is? Dat kan dus echt niet. En dan ook nog een plastic nepboom?
Maaarrrrrruuuh qua timing (helemaal eens), valt in het rijtje geven en nemen
Damn, nu ben ik aan het twijfelen over de rode voor onder de boom...Linkser schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:41:
NGD! Voor onder de 200€ tot nu echt top.
[Afbeelding]

Ben nu bezig om zelf dat ding af te stellen, dat gaat iets minder. Niet veel intonatie mogelijk met die brug, tuners die nu wat sneller instabiel zijn.Teleluvr schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:49:
[...]
Damn, nu ben ik aan het twijfelen over de rode voor onder de boom...
[Afbeelding]
Verder voor het geld, echt wel oké.
Voor dat geld is er ook goed te upgraden. P90 heb ik nog... Goede tuners, betere brug, electronica is ook eenvoudig...Linkser schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:51:
[...]
Ben nu bezig om zelf dat ding af te stellen, dat gaat iets minder. Niet veel intonatie mogelijk met die brug, tuners die nu wat sneller instabiel zijn.
Verder voor het geld, echt wel oké.
Ik vraag me toch echt af wat jij daar mee moet met jouw collectieTeleluvr schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:06:
[...]
Voor dat geld is er ook goed te upgraden. P90 heb ik nog... Goede tuners, betere brug, electronica is ook eenvoudig...
Of is het gewoon om lekker aan te sleutelen zonder zorgen te hoeven hebben dat je iets sloopt?
Alles is leuk. En ik heb geen Junior.KnoxNL schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:20:
[...]
Ik vraag me toch echt af wat jij daar mee moet met jouw collectie
Of is het gewoon om lekker aan te sleutelen zonder zorgen te hoeven hebben dat je iets sloopt?
Maar zeker een mooie gitaar @Teleluvr en @Linkser. Heb zelf een HB BZ-5000 Jazz bass. Iets meer het midden segment. Ook een fijne bas met hier en daar wat kleine dingen waar ik me aan stoor. Maar genoeg mogelijkheden om de bas te upgraden.
Het was gewoon een leuke 5-snarige 24-fret bas voor een schappelijk prijsje omdat ik dat zocht.... Nu alleen op de achtergrond gedrukt door mijn Fender Deluxe Jazz Bass 24 V.
Ik twijfel alleen over het terugsturen, die nek bij de gewone is wel echt dun dun. Stuk dunner als het Slim Taper profiel van mijn Les Paul. Die FAT modellen zijn weer net iets dikker… dus misschien dat ik die wil.
Ik ga specifiek de fat bestellen om die reden. Het schijnt dat die halzen helemaal niet echt fat zijn, vooral niet zo achterlijk dun.Linkser schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:43:
[...]
Ik twijfel alleen over het terugsturen, die nek bij de gewone is wel echt dun dun. Stuk dunner als het Slim Taper profiel van mijn Les Paul. Die FAT modellen zijn weer net iets dikker… dus misschien dat ik die wil.
Ik ben van kamp dikke hals is dikke toon...
Komend weekend weet ik meer over de dikte van de hals!
[ Voor 5% gewijzigd door Teleluvr op 05-12-2021 19:26 ]
YouTube: I PLAYED JIMI HENDRIX' $10,000,000 GUITAR
[ Voor 12% gewijzigd door ElectricHead op 06-12-2021 10:40 ]
Iemand een idee waarom dit is?
Ja vet he... Doet hij toch leuk hoor, dat hij hiervoor wordt uitgenodigd. En knap dat hij er op kon spelen, laatst zag ik een filmpje van Josh Homme die geen normale noot uit de George Harrison tele kreeg. Snap ik ook hoor, ik zou hem denk ik nog geeneens op kunnen tillen (los van het gewicht van volledig rosewood).
YouTube: Josh Homme playing George Harrison's Telecaster
Ja, schijnt echt een kutgitaar te zijn, maar toch wil ik er een, want Sjors.anie schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:49:
[...]
Ja vet he... Doet hij toch leuk hoor, dat hij hiervoor wordt uitgenodigd. En knap dat hij er op kon spelen, laatst zag ik een filmpje van Josh Homme die geen normale noot uit de George Harrison tele kreeg. Snap ik ook hoor, ik zou hem denk ik nog geeneens op kunnen tillen (los van het gewicht van volledig rosewood).
YouTube: Josh Homme playing George Harrison's Telecaster
Does not compute... Feedback is "modern". Daarvoor was het Rock Palace. Kwam er vroeger vaak met mijn pa als kleine jongen, toen nog in het oude pand (recht tegenover het huidige pand). Kwam je nog wel eens Earring leden tegen, want geloof dat Caesar Zuiderwijk er iets mee te maken had ofzo.Frieks schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:54:
Laatst een oude 80's Encore strat opgepikt van mp (sticker van Feedback Den Haag zit er nog op, gaaf!). Ding was zo ranzig als het maar kon dus grondig schoongemaakt. Tijdens het schoonmaken de brugzadels verwijderd. Kom ik er achter dat de schroeven waarmee je zadels vastzet verschillende lengtes hebben. 3x kort en 3x lang, hetzelfde geldt voor de veertjes.
Iemand een idee waarom dit is?
Om de hoek was de veel grotere winkel Servaas. Dat was nog eens een snoepwinkel voor muzikanten....

Ik vergeet altijd dat ie hier ook rond lurkt.
@anie Mjah, als ik de gitaar van Ringo of Jimi Hendrix vast zou houden zou het mij ook moeite kosten om er een goede toon uit te krijgen...... En ohja: iele gitaren.
Eerst was ik van plan een elektrische gitaar tussen de €100 en €200 te kopen, want voor hetzelfde geld wordt het helemaal niets en mis ik de discipline. Is dat nou slim of kan ik beter iets tussen de €300 en €400 kopen zo dat ik iets koop waar ik langer mee vooruit en meer het gevoel krijg dat het zonde is als ik er niks mee doe?
Ook wil ik er niemand mee lastig vallen en dus enkel het geluid op de koptelefoon hebben. Nu zag ik dat de IK multimedia iRig HD 2 direct op mijn Ipad Pro of PC kan aangesloten worden. Zou dat wat zijn voor mijn situatie of ben ik beter af met bijvoorbeeld een VOX amPlug? (Fender Mustang Micro zie ik net ook als optie)
Ook zag ik in de Youtube reacties wat berichten staan over een pro setup. Is dit echt nodig voor een beginner of komt dat later wel?
Natuurlijk is dit soort informatie op internet te vinden, maar ik vertrouw al jaren op het advies van medetweakers die er in het algemeen geen belang bij hebben dus als iemand mij de goede kant op kan sturen dan top.
Tegenwoordig heb je Bax en Thomann. Gewoon online snoepwinkels. Gewoon bij elkaar klikken en je hoeft je vrouw niet uit te leggen waar je was. (mogelijk wel wat discussie als de bankrekening weer eens ruim voor het einde van de maand leeg is)pinda powerrr schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:03:
[...]
Does not compute... Feedback is "modern". Daarvoor was het Rock Palace. Kwam er vroeger vaak met mijn pa als kleine jongen, toen nog in het oude pand (recht tegenover het huidige pand). Kwam je nog wel eens Earring leden tegen, want geloof dat Caesar Zuiderwijk er iets mee te maken had ofzo.
Om de hoek was de veel grotere winkel Servaas. Dat was nog eens een snoepwinkel voor muzikanten....niet alles was beter vroeger, maar die zaken wel!
alles kan off-topic
Feedback kwam eigenlijk pas naar het centrum nadat het oude pand was afgefikt in de jaren '90 (aan de Loosduinseweg).pinda powerrr schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:03:
[...]
Does not compute... Feedback is "modern". Daarvoor was het Rock Palace. Kwam er vroeger vaak met mijn pa als kleine jongen, toen nog in het oude pand (recht tegenover het huidige pand). Kwam je nog wel eens Earring leden tegen, want geloof dat Caesar Zuiderwijk er iets mee te maken had ofzo.
Om de hoek was de veel grotere winkel Servaas. Dat was nog eens een snoepwinkel voor muzikanten....niet alles was beter vroeger, maar die zaken wel!
Servaas is eerst opgegaan in Feedback/Servaas. En later is Rock Palace ook nog gefuseerd met Feedback en toen ging het weer anders heten en toen ging het allemaal om zeep...

En Rock Palace kwam ook pas na Feedback - er was een tijd dat ze alledrie bij elkaar zaten, dat was handig.
Heb het even in chronologische volgorde gezetRamzzz schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:48:
[...]
Feedback kwam eigenlijk pas naar het centrum nadat het oude pand was afgefikt in de jaren '90 (aan de Loosduinseweg).
Servaas is eerst opgegaan in Feedback/Servaas. En later is Rock Palace ook nog gefuseerd met Feedback en toen ging het weer anders heten en toen ging het allemaal om zeep...![]()
En Rock Palace kwam ook pas na Feedback - er was een tijd dat ze alledrie bij elkaar zaten, dat was handig.
- 1929 oprichting Muziekwinkel Servaas
- 1985 oprichting Rock Palace, Den Haag
- 1986 oprichting Feedback, Rotterdam
- 1992 oprichting KeyMusic, België
- 1994 overname Servaas door Feedback
- 2013 overname Feedback door KeyMusic
- 2019 KeyMusic faillissement
Feedback had destijds alleen filialen in Rotterdam, Eindhoven en Utrecht.
In 1985 werd Rock Palace, nu Keymusic Den Haag, opgestart door drummer Cesar Zuiderwijk en bassist Rinus Gerritsen van de bekende Haagse band ‘Golden Earring’. Zij wilden met de nieuwe winkel een ontmoetingsplek creëren voor muzikanten. De winkel is in de loop der jaren uitgegroeid tot een cultureel muziekcentrum waar ook carrières van artiesten als Anouk en bands als Kane en Di-rect zijn begonnen.
Rock Palace is sinds 1994 onderdeel geworden van KEYMUSIC. Sinds april 2021 is de winkel opnieuw terug te vinden op de prachtlocatie waar het allemaal ooit begon.
Dus je hebt wel gelijk, maar ook niet helemaal
Er zitten overigens nog meer stappen tussen als je een beetje gaat graven in de historie van de Haagse muziekwinkels.
Lachende derde blijft toch Max Guitars, die nu de kennis in huis heeft qua personeel en ja, die komen oa van die muziekwinkels die failliet zijn gegaan.
Allereerst is beginnen met gitaarspelen een goede beslissingBeakzz schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:23:
Altijd spijt gehad dat ik geen gitaar heb leren spelen dus als 40-er wil ik toch eens een goede poging wagen en aangezien er een lange sabbatical aan komt lijkt mij dit een goed moment. Om die reden wat vragen : (als dit niet het juiste topic is hoor ik het graag)
Eerst was ik van plan een elektrische gitaar tussen de €100 en €200 te kopen, want voor hetzelfde geld wordt het helemaal niets en mis ik de discipline. Is dat nou slim of kan ik beter iets tussen de €300 en €400 kopen zo dat ik iets koop waar ik langer mee vooruit en meer het gevoel krijg dat het zonde is als ik er niks mee doe?Een mooie en fijne gitaar komt het speelgenot ook ten goede natuurlijk.
Ook wil ik er niemand mee lastig vallen en dus enkel het geluid op de koptelefoon hebben. Nu zag ik dat de IK multimedia iRig HD 2 direct op mijn Ipad Pro of PC kan aangesloten worden. Zou dat wat zijn voor mijn situatie of ben ik beter af met bijvoorbeeld een VOX amPlug? (Fender Mustang Micro zie ik net ook als optie)
Ook zag ik in de Youtube reacties wat berichten staan over een pro setup. Is dit echt nodig voor een beginner of komt dat later wel?
Natuurlijk is dit soort informatie op internet te vinden, maar ik vertrouw al jaren op het advies van medetweakers die er in het algemeen geen belang bij hebben dus als iemand mij de goede kant op kan sturen dan top.
Qua gitaar zit er naar mijn ervaring wel verschil tussen een +-100 euro gitaar en 250+. Alles staat of valt bij de afstelling, maar over het algemeen zijn de stemmechanieken, hals en elektronica wel degelijker. Ik heb ook geen pro setup gedaan toen ik mijn beginnen ooit kocht, de standaard setup van de winkel zeg maar.
Een goed merk in het budget is bijvoorbeeld Squier affinity en classic vibe, het 'ondermerk' van Fender. Maar ook Epiphone en Ibanez hebben goede instappers. Deels ook afhankelijk van de muziek die je wilt spelen, opzich kan met iedere gitaar wel het meeste. Maar ben je een pure metal of rock liefhebber dan is een humbucker element leuk (tegenover single coil elementen, meestal in squier/fender gitaren) en die vind je weer vaker terug in Epiphones en Ibanez gitaren.
[Humbucker elementen geven een 'vetter' geluid, meer middenfrequenties en meer output. Single coils hebben juist meer hoog en een helderder maar dunner geluid.]
Dus ik zou de aller goedkoopste niet nemen, maar voor laat zeggen 200-400 kun je echt prima gitaren kopen waar je ook een tijd mee vooruit kunt.
Met ipad interfaces e.d. heb ik geen ervaring. Wel is het zo dat veel versterkers een koptelefoon uitgang hebben, dus dan kun je alsnog stil spelen. Qua prijs ben je denk ik wat goedkoper af met een interface/fender mustang micro.
Thanks voor je uitgebreide reactie.Arthur23 schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:45:
[...]
Allereerst is beginnen met gitaarspelen een goede beslissing![]()
Qua gitaar zit er naar mijn ervaring wel verschil tussen een +-100 euro gitaar en 250+. Alles staat of valt bij de afstelling, maar over het algemeen zijn de stemmechanieken, hals en elektronica wel degelijker. Ik heb ook geen pro setup gedaan toen ik mijn beginnen ooit kocht, de standaard setup van de winkel zeg maar.
Een goed merk in het budget is bijvoorbeeld Squier affinity en classic vibe, het 'ondermerk' van Fender. Maar ook Epiphone en Ibanez hebben goede instappers. Deels ook afhankelijk van de muziek die je wilt spelen, opzich kan met iedere gitaar wel het meeste. Maar ben je een pure metal of rock liefhebber dan is een humbucker element leuk (tegenover single coil elementen, meestal in squier/fender gitaren) en die vind je weer vaker terug in Epiphones en Ibanez gitaren.
[Humbucker elementen geven een 'vetter' geluid, meer middenfrequenties en meer output. Single coils hebben juist meer hoog en een helderder maar dunner geluid.]
Dus ik zou de aller goedkoopste niet nemen, maar voor laat zeggen 200-400 kun je echt prima gitaren kopen waar je ook een tijd mee vooruit kunt.
Met ipad interfaces e.d. heb ik geen ervaring. Wel is het zo dat veel versterkers een koptelefoon uitgang hebben, dus dan kun je alsnog stil spelen. Qua prijs ben je denk ik wat goedkoper af met een interface/fender mustang micro.
Op de een of andere manier trekt het merk Epiphone mij het meest, maar die doen dus volgens jou niet echt wat ik wil? Mijn smaak rock zit toch vooral in de commerciële hoek en zeker geen heavy metal. Eerder nog tussen rock en akoestisch in (Guns 'n Roses, Oasis, Nirvana, Muse en Radiohead zeg maar). Eerst wilde ik juist voor een akoustische gitaar gaan, maar dit schijnt wat beter voor de vingers te zijn en dat je zo kan spelen met het type geluid heeft mij naar de elektrische kant gedreven.
En een gitaar proberen zit er voor mij niet in, want ik kan toch zo goed als geen noot spelen
Waar nu een beetje naar zit te kijken :
Epiphone Slash AFD LP Outfit : https://www.thomann.de/nl...8ULbUCTKmckxoCcXoQAvD_BwE
Schijnt best lekker te spelen en hoe dan ook leuk voor aan de muur als ik er klaar mee ben (als Slash fan).
Of iets mee uitgeven voor de Epiphone Les Paul Junior Vintage Sunburst : https://www.bax-shop.nl/e...nburst-elektrische-gitaar (of de vriendelijker geprijsde non Junior
Zag ook nog een Harley Benton Les Paul SC550 Deluxe erg goede reviews krijgen, maar zie weer mixed berichten hier op Tweakers over de kwaliteit.
Van de week nog maar eens goed zoeken en dan de knoop doorhakken.
Dat bedoelde ik idd te zeggen. Dat als je op zo'n bizarre gitaar nog goed kunt spelen dat je echt ballen van staal hebt.ElectricHead schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:55:
[...]
Ik vergeet altijd dat ie hier ook rond lurkt.
@anie Mjah, als ik de gitaar van Ringo of Jimi Hendrix vast zou houden zou het mij ook moeite kosten om er een goede toon uit te krijgen...... En ohja: iele gitaren.
Van Josh Homme begreep ik het ook volkomen.
Ben ongeveer 9 maanden geleden begonnen (30+).Beakzz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 02:33:
[...]
Op de een of andere manier trekt het merk Epiphone mij het meest, maar die doen dus volgens jou niet echt wat ik wil?
En een gitaar proberen zit er voor mij niet in, want ik kan toch zo goed als geen noot spelen
Kon geen noot spelen en had echt geen enkel idee toen ik mijn eerste gitaar ging kopen, wat een Epiphone 60s Les Paul Iced Tea is geworden.
Wat achteraf voor mij ook goede tips zijn geweest;
- Koop een gitaar die ervoor zorgt dat je hem vaak pakt (looks en feel zijn dus wel voor een deel belangrijk) en zorg dat die altijd beschikbaar is. Hij hangt hier naast de bank aan de muur.
- Als het nog lukt, ga naar een winkel, vraag of ze hem kunnen afstellen voor je, daarnaast zit er vaak een service beurt bij na enkele maanden
- Ga op les, ik vond dat ook een dingetje om te doen, maar zoek desnoods een-op-een les in plaats van met een aantal kinderen in een zaal
Want er gaan genoeg momenten zijn dat je denkt, waarom doe ik dit eigenlijk of ik kan er eigenlijk helemaal niks van. Ik denk dan even terug aan dat moment in de gitaarwinkel; waarop ik de gitaar amper goed kon vasthouden en dan valt alles weer mee!
Met de genres die jij zegt heb je aan een Les Paul geen verkeerde gitaar hoor! Helemaal in het straatje van de Les Paul, niet voor niets gebruikt Slash hemBeakzz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 02:33:
[...]
Thanks voor je uitgebreide reactie.
Op de een of andere manier trekt het merk Epiphone mij het meest, maar die doen dus volgens jou niet echt wat ik wil? Mijn smaak rock zit toch vooral in de commerciële hoek en zeker geen heavy metal. Eerder nog tussen rock en akoestisch in (Guns 'n Roses, Oasis, Nirvana, Muse en Radiohead zeg maar). Eerst wilde ik juist voor een akoustische gitaar gaan, maar dit schijnt wat beter voor de vingers te zijn en dat je zo kan spelen met het type geluid heeft mij naar de elektrische kant gedreven.
En een gitaar proberen zit er voor mij niet in, want ik kan toch zo goed als geen noot spelenDus ik zal het met reviews en looks moeten doen en dan gewoon hard oefenen, maar als ik het leuk vind en het echt oppak dan ga ik waarschijnlijk toch snel voor een betere dus het hoeft nu ook niet gelijk de perfecte keuze te zijn.
Epiphone Slash AFD LP Outfit : https://www.thomann.de/nl...8ULbUCTKmckxoCcXoQAvD_BwE
Schijnt best lekker te spelen en hoe dan ook leuk voor aan de muur als ik er klaar mee ben (als Slash fan).
Of iets mee uitgeven voor de Epiphone Les Paul Junior Vintage Sunburst : https://www.bax-shop.nl/e...nburst-elektrische-gitaar (of de vriendelijker geprijsde non Junior
Zag ook nog een Harley Benton Les Paul SC550 Deluxe erg goede reviews krijgen, maar zie weer mixed berichten hier op Tweakers over de kwaliteit.
Volgens de NPO :
Hoewel de naam Max Guitar redelijk nieuw is in muziekminnend Den Haag heeft eigenaar Robbert van der Ende al een aardige staat van dienst. Begin jaren tachtig begon hij met de muziekwinkel Feedback. Eerst in de Edisonstraat en later aan de Loosduinseweg. Het zag er allemaal goed uit voor Feedback en voor Robbert. Ondertussen kwam er een grootschalig filiaal in Rotterdam bij en werden er regelmatig workshops en concerten gegeven aan de Loosduinseweg. Tot dat in 1992 een brand bijna een einde maakte aan Feedback Den Haag.
Wat mij opvalt is dat Epiphone best vaak te zien is bij best serieuze gitaristen (een squier zie je eigenlijk nooit in video's). Dit zegt mij dat Epiphone dus best wel ok is (of is het het gemis van een MiM variant bij Gibson waardoor je voor 600 euro wel een echte Fender kunt kopen maar bij Gibson voor een instapper rond de 1000 euro neer moet tellen?)Beakzz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 02:33:
[...]
En een gitaar proberen zit er voor mij niet in, want ik kan toch zo goed als geen noot spelenDus ik zal het met reviews en looks moeten doen en dan gewoon hard oefenen, maar als ik het leuk vind en het echt oppak dan ga ik waarschijnlijk toch snel voor een betere dus het hoeft nu ook niet gelijk de perfecte keuze te zijn.
Wat betreft akoestisch, dan heb je nog het verschil tussen klassiek (nylon snaren) en western (staal). Klassiek is eigenlijk een heel ander instrument met andere technieken. Prima te combineren, ook leuk. Misschien wel leuker (maar dat is persoonlijk) Je zou hem er altijd bij kunnen kopen, voor rond de 150 euro heb je al hele leuke instrumenten. (Ik heb de combinatie van een Gibson Les Paul en een Alhambra 7P, beide instrumenten zijn veel beter dan mijn gitaarkunsten en aan beide beleef ik veel plezier)
alles kan off-topic
Keuze was toen ook tussen een Epi Les Paul en de Strat. Ik neigde eerst ook naar de Les Paul maar het gewicht weerhield me er van. Tegenwoordig heb ik dat verlies weer aangevuld met een Tokai Love Rock (Les Paul model) en geen spijt van. Eigenlijk heb ik inmiddels een kleine verzameling opgebouwd met de meest voorkomende modellen. Een superstrat (Ibanez) een Telecaster (Squier, ik verbaas me over de kwaliteit) en een Western gitaar.
Wat ik wel heb gemerkt is dat ik door te beginnen met de Spaanse (nylon snaren) gitaar de moeilijkheidsgraad wat hoger lag. Tenminste zo voelt het bij mij. Voordeel is wel weer dat die snaren toch iets minder snijden dan van een elektrische gitaar (eelt kweken!! veel spelen!!). Dus dat is nog wel een dingetje.
Tegenwoordig speel ik meer bas dan gitaar omdat ik dat instrument een kleine 12 jaar geleden heb opgepikt nadat ik mijn plezier in het gitaar spelen had verloren. Inmiddels is dat wel weer terug en pak ik ook weer met plezier een gitaar op.... Alleen voelen die dingen een beetje ielig aan tegenwoordig.
@anie Ik zie trouwens dat ik in mijn post in alle enthousiasme George Ringo heb genoemd..... Eigenlijk moet je 'm dus meer lezen als: Wanneer ik het instrument van een bekend muzikant zou bespelen zou ik ook nervous as heck zijn.
@Ankona Het komt wel voor dat Squiers gebruikt worden hoor. Ze vallen alleen soms wat minder snel op. Ik heb een paar voorbeelden, maar kan ze niet zo snel benoemen.
[ Voor 5% gewijzigd door ElectricHead op 07-12-2021 08:41 ]
Mijn 2 centen.Beakzz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 02:33:
[...]
Die epiphone van Slash is bagger. sorry.daar betaal je net teveel voor iets wat een naampje meekrijgt alsof het dan wel goed is. Elke Harley Benton of Fazley van dat bedrag is beter. Epiphone is zeker een gaaf merk, maar dan wel in het ietsje duurdere segment, zo vanaf 500€ ( ik noem maar wat)
Om nu alleen voor de looks te gaan....
Loop gewoon eens een gitaarwinkel in. Stel je vraag, leg uit dat je er niks van kan, maar wel misschien iets wil leren, en dat de gitaar ook aan de muur leuk moet zijn. Eens zien wat een verkoper durft aan te dragen. Is echt de leukste manier om er mee bezig te gaan. En iedereen heeft een keer die stap moeten maken hoor
Er is zoveel meer dan Gibson/Epiphone en Fender/Squier. Voor minder geld meer spul.Als je van rock houdt, SG modellen zijn soms zo ontzettend leuk om mee te beginnen. Les Paul modellen zo mooi, Superstrats van Yamaha zo goed, Harley Benton met echt goedkope goede dingen.
Let wel dat echt bijna elke gitaar een afstelbeurt nodig heeft. Als je nog nooit zoiets hebt vastgehad, ga naar de winkel, geef ze een paar tientjes, en loop als een gelukkig persoon weer naar huis.
Nog beter, neem les. Dan leer jij binnen een half jaar de kneepjes van het vak, en en passant nog wat info over je gitaar.
Beter nog, begin met lessen, en vraag aan je leraar wat hij voor gitaar zou aanbevelen, en loop met die info naar de gitaarwinkel.
Ik denk dat jij voor 250€ een heerlijke en best mooie gitaar kan scoren waar je echt veel plezier meer kan hebben.
En dan moet dat geluid eruit. Een eenvoudige interface zoals je zegt is top. Hartstikke leuk. Maar een kleine versterker is nog topper. Een eenvoudige Line6 of Boss Katana, Spark of Yamaha, er is zoveel keuze...
Je kan altijd je koptelefoon inpluggen, dus dat is het probleem niet, maar je kan ook, als je even helemaal alleen thuis bent, en de buren ook weg zijn, gewoon echt geluid maken. En dat is echt het leukste. Echt.
Tweedehands een enorm aanbod, en dat is echt niet heel duur.