Toon posts:

Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 59 60 61 Laatste
Acties:

• McLambo
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 07:15

McLambo

MTB Junky

Ik heb geen Strat, dus geen ervaring mee, maar als het zo hoort -> d:)b

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 00:00

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ok, ik wil een looper pedal. Ik denk maar gewoon een simpele, maar hoe lastig/irritant is dat dubbelklikken om de loop te stoppen? Of went dat zo?

• pinda powerrr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:09

pinda powerrr

Slow down...

ZieMaar! schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:50:
Ok, ik wil een looper pedal. Ik denk maar gewoon een simpele, maar hoe lastig/irritant is dat dubbelklikken om de loop te stoppen? Of went dat zo?
Went wel, alles valt en staat met timing. Ik heb zelf een TC Electronic Ditto Looper. Supersimpel, maar werkt perfect. Nu nog gebruiken....blijkt dat ik er dus niks mee doe :')

Ik zou zeker niet gelijk voor de duurste Boss gaan, want die hebben nogal steile leercurve vanwege de vele mogelijkheden.

Twice as much ain’t twice as good

• Ramzzz
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Topicstarter
Elk heeft zijn eigen timing/switch handigheid.

Ik heb heel ingewikkelde gehad, maar zweer bij de TC Electronic Ditto - de eenvoudige.

Maar er zijn inmiddels uitgebreidere versies van, met opnamemogelijkheid, etc.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• anie
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 26-11 05:56
Ik heb een Boss RC3, fijn apparaatje. Iets met een drumritme erin is wel fijn om de maat te houden. Echt uren speelplezier ermee!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Tnx. TC Electronic Ditto Lijkt idd een van de meest logische opties. Ik ga eens kijken, lijkt me wel handig om een beetje te improviseren.

• Vinnocchio
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 00:06
Ik heb een Lekato looper, hier zit ook een tuner in. Kan ook handig zijn.

• Jaspervl
  • Registratie: april 2011
  • Nu online
Ik was ook aan het kijken voor een looper. Aan het twijfelen tussen de ditto+ en de Boss rc5 (die vanwege de drummachine momenteel de voorkeur heeft).
Eens even naar Lekato kijken :)

• Gitarist
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Tweakers Gitaarmeet 2021

Beste volgers van dit topic: vandaag precies twee jaar geleden toog een illuster gezelschap bestaande uit Tweakers uit dit topic af naar Den Haag om daar in een ruimte samen te komen en elkaar te verblijden met de mooiste zaken op het gebied van gitaren, versterkers en effectpedalen, ondersteund door de nodige sterke verhalen en uiteraard de mooiste muzikale uitspattingen van de heren*. Het was een gezellige middag!

Aangezien dit al weer twee jaar geleden is en de coronacrisis eindelijk een beetje voorbij lijkt te raken, lijkt het mij hoog tijd om weer een Tweakers Gitaristenmeet te organiseren!
Het moet gaan om een locatie die goed bereikbaar is voor de meesten, dus het liefst enigszins centraal in het land. Ook moet het vrij ruim zijn en moet er (heerlijke) herrie gemaakt mogen worden. Het liefst is er ook een drumstel aanwezig. En elektriciteit is ook wel fijn :+

Een goede optie is wellicht Popcentrum Amersfoort. Maar uiteraard zijn er wellicht ook nog andere goede ruimtes denkbaar.

Één grote(re) ruimte is heel leuk, maar het zou ook misschien leuk zijn om naast de "hoofd"ruimte ook een of twee kleinere jamhokken te hebben.
Datum
Ik denk dat een weekenddag het handigste is. Misschien een zaterdag/zondag in november?

Ik zou 20 of 27 november willen voorstellen. Maar uiteraard moeten we dit met z'n allen bepalen.
Wat wordt er van je verwacht?
Niet veel ;) Het doel is vooral om een gezellige middag te beleven en lekker te genieten van elkaars gitaren, pedaaltjes, amps en ander moois. En natuurlijk is het ook leuk als we een beetje jammen.

Het is niet verplicht om ál je gear mee te nemen (mag uiteraard wel). En ook hoef je je niet bezwaard te voelen als bij jou de hobby nog niet zo uit de hand is gelopen als bij mij ;)
Iedereen is welkom! Uiteraard zijn bassisten, mandolinisten, ukelelelespelers e.d. ook van harte welkom!
*De vorige keer waren er alleen heren. Supergezellig natuurlijk, maar uiteraard zijn ook mensen van andere geslachten van harte welkom!

Dit kwam ook in de evaluatie naar voren: vorige keer liep het jammen soms een beetje ongestructureerd. Dat is op zich niet erg, maar na 5x een blues schema in een andere toonsoort te hebben ingezet is het ook wel eens leuk als we ergens anders overheen kunnen jammen. Daarom wil ik me wel commiteren aan het verzorgen van een aantal akkoordenschema's in diverse stijlen (Now you shred, anyone?). Dat zal ik dan een aantal keer printen zodat we enige houvast hebben tijdens de jams.
Wie doet er mee?
"Let me know in the comments below"

De Tweakers die tot nu toe meedoen:
Wat kost da?
Het is niet waarschijnlijk dat we kosteloos een ruimte kunnen vinden. Daarom lijkt het me wel zo eerlijk als we de kosten die we moeten maken met z'n allen delen.
Aangezien we nog niks geboekt hebben is het nog niet duidelijk wat de kosten zijn.

Maar... hoe meer mensen meedoen, hoe lager de kosten per persoon.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Ik ben erbij! (8>

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• SjakieDeBoer
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:37
Ik ben semi-intermediate gitarist en heb dit jaar een Ditto Looper gekocht, en ik ben er zoooo blij mee. Heb er echt al heel veel van geleerd en timing is eventjes oefenen maar zo overheen te komen.
Nogal een lurker geweest in dit topic, maar hier wil ik wel graag aan meedoen. Zolang het geen Zuid-Limburg wordt, kan (wil ;)) ik in principe overal komen met eigen vervoer.

• Gitarist
  • Niet online
Leuk, @Ramzzz en @SjakieDeBoer. Jullie staan erbij

• Kapoen
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:47
Jaspervl schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:13:
Ik was ook aan het kijken voor een looper. Aan het twijfelen tussen de ditto+ en de Boss rc5 (die vanwege de drummachine momenteel de voorkeur heeft).
Eens even naar Lekato kijken :)
De Boss RC-3 heeft ook een aantal drum loops ingebouwd, en is wellicht goedkoper dan de RC5.

Ik heb hier ondertussen ook al 3 loop pedalen liggen 8)7
- JamMan Stereo: was mijn eerste (foute aankoop) looper. Veel te moeilijk voor mij qua bediening.
- TC Ditto Looper (enkelvoudig basis model): de beste looper voor een beginner denk ik, de éénknopsbediening is geniaal
- Boss RC-3: toch gekocht omdat de (basis) Ditto geen storage heeft, en om ideeën uit te wisselen met mijn gitaarleraar was dat toch een gemis. Ik wilde wel bij een enkelvoudige bediening blijven, en je kan dit pedaal instellen naar smaak qua (dubbel)klik gewoontes.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

@Gitarist Wat denk je! Daar ga ik wel even ruimte voor in de agenda maken! Moet wel heel gek lopen wil ik dit mis gaan lopen, zeker gezien vorige keer superleuk was! *O*

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:10

Wormaap

Moderator Foto & Video
@Gitarist: Als (vooral) lurker lijkt me dit ook wel leuk, dus ik wil wel meedoen :)
Ik drum, bas en keyboard ook, dus in een jam ben ik flexibel :+

[Voor 30% gewijzigd door Wormaap op 15-09-2021 14:16]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Frieks
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 26-11 15:04
Zijn er Tweakers die bekend zijn met "Roderich Paesold" gitaren?
Ik heb een P185 op zolder liggen en weet hem niet goed op waarde schatten.

Ik speel nu op een Harley Benton (eigen merk van Thomann), maar wil ondertussen wel een upgrade. De vraag is of dat dan de Roderich Paesold of een Martin wordt..

• Gitarist
  • Niet online
Leuk, @pinda powerrr en @Wormaap! Ook jullie namen heb ik toegevoegd aan het lijstje.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als enorme beginner sla ik dit exemplaar maar even over, maar zodra ik iets meer gevorderd ben lijkt dit me heel leuk (als iedereen hier in het echt net zo aardig is als in dit topic :)).

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
ZieMaar! schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:46:
Als enorme beginner sla ik dit exemplaar maar even over, maar zodra ik iets meer gevorderd ben lijkt dit me heel leuk (als iedereen hier in het echt net zo aardig is als in dit topic :)).
Veel aardiger nog! :+

• Gitarist
  • Niet online
Nee, @ZieMaar! voel je alsjeblieft niet bezwaard. Ieder niveau is welkom en mijn indruk van de vorige keer is juist dat er in deze "community" veel respect naar elkaar is en een gezonde interesse in elkaar's spel en gear. Dus geen enkele reden om je 'te min' te voelen voor ons. Ik zou haast willen zeggen: "zie maar" wat je doet (pun inteded), maar het zou leuk zijn als je komt ;)

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Tnx voor de bemoedigende woorden :). Ik kijk 't wel heel even aan. Het lijkt me namelijk wél erg leuk :).

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

ZieMaar! schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:46:
Het is ook gewoon leuk om andermans gitaren te zien, en met name de grote verscheidenheid aan effecten die worden meegebracht. Zie het als een dag in een gitaarwinkel met alleen maar aardige mensen. Daarom zou het leuk zijn als het lukt om één of twee break-out kamers te hebben om even met een bepaald effect, gitaar oid te kunnen klooien zonder de rest te storen of andersom (en met tien gitaristen iets improviseren is nogal uitdagend, om maar te zwijgen over de geluidsdruk. Neem oordoppen mee).

@Gitarist November is in mijn agenda altijd best een saaie maand dus zet mij er maar bij - zou ik niet kunnen dan draag ik wel bij aan de huur (dat was de vorige keer ook niet echt een groot bedrag zeg maar EDIT: het was nog geen 9 euro, met extra ruimtes zal het duurder worden maar nog steeds minder dan het goedkoopste effectenpedaaltje)
.

[Voor 6% gewijzigd door franssie op 15-09-2021 17:37. Reden: typo & prijsindicatie]

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:49
Gitarist schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:07:

Tweakers Gitaarmeet 2021

Beste volgers van dit topic: vandaag precies twee jaar geleden toog een illuster gezelschap bestaande uit Tweakers uit dit topic af naar Den Haag om daar in een ruimte samen te komen en elkaar te verblijden met de mooiste zaken op het gebied van gitaren, versterkers en effectpedalen, ondersteund door de nodige sterke verhalen en uiteraard de mooiste muzikale uitspattingen van de heren*. Het was een gezellige middag!
[Afbeelding][Afbeelding]

Aangezien dit al weer twee jaar geleden is en de coronacrisis eindelijk een beetje voorbij lijkt te raken, lijkt het mij hoog tijd om weer een Tweakers Gitaristenmeet te organiseren!
Het moet gaan om een locatie die goed bereikbaar is voor de meesten, dus het liefst enigszins centraal in het land. Ook moet het vrij ruim zijn en moet er (heerlijke) herrie gemaakt mogen worden. Het liefst is er ook een drumstel aanwezig. En elektriciteit is ook wel fijn :+

Een goede optie is wellicht Popcentrum Amersfoort. Maar uiteraard zijn er wellicht ook nog andere goede ruimtes denkbaar.

Één grote(re) ruimte is heel leuk, maar het zou ook misschien leuk zijn om naast de "hoofd"ruimte ook een of twee kleinere jamhokken te hebben.
Datum
Ik denk dat een weekenddag het handigste is. Misschien een zaterdag/zondag in november?

Ik zou 20 of 27 november willen voorstellen. Maar uiteraard moeten we dit met z'n allen bepalen.
Niet veel ;) Het doel is vooral om een gezellige middag te beleven en lekker te genieten van elkaars gitaren, pedaaltjes, amps en ander moois. En natuurlijk is het ook leuk als we een beetje jammen.

Het is niet verplicht om ál je gear mee te nemen (mag uiteraard wel). En ook hoef je je niet bezwaard te voelen als bij jou de hobby nog niet zo uit de hand is gelopen als bij mij ;)
Iedereen is welkom! Uiteraard zijn bassisten, mandolinisten, ukelelelespelers e.d. ook van harte welkom!
*De vorige keer waren er alleen heren. Supergezellig natuurlijk, maar uiteraard zijn ook mensen van andere geslachten van harte welkom!

Dit kwam ook in de evaluatie naar voren: vorige keer liep het jammen soms een beetje ongestructureerd. Dat is op zich niet erg, maar na 5x een blues schema in een andere toonsoort te hebben ingezet is het ook wel eens leuk als we ergens anders overheen kunnen jammen. Daarom wil ik me wel commiteren aan het verzorgen van een aantal akkoordenschema's in diverse stijlen (Now you shred, anyone?). Dat zal ik dan een aantal keer printen zodat we enige houvast hebben tijdens de jams.
Wie doet er mee?

Wat kost da?
Het is niet waarschijnlijk dat we kosteloos een ruimte kunnen vinden. Daarom lijkt het me wel zo eerlijk als we de kosten die we moeten maken met z'n allen delen.
Aangezien we nog niks geboekt hebben is het nog niet duidelijk wat de kosten zijn.

Vorige keer was leuk, dus ik wil me in principe wel weer aanmelden.

Ik zal niet al mijn gear weer meenemen, ik heb vooral gitaren/amps en minder pedalen omdat ik meer van de "basic sounds" houd. De vorige keer was er dan ook meer interesse in de boards van eenieder (wat prima is) en minder in al mijn gear, dus dat maakt het ook een wat zinloze excercitie.

Maar om gewoon "aanwezig te zijn" lijkt me wel weer leuk.

Vwb het voorbereiden van een aantal akkoordenschemas en de mogelijkheid tot opsplitsen in meerdere kleine ruimtes/settings is iets waar ik me zeker in kan vinden en wat als leerpunt van de vorige editie zeker meegenomen kan worden.

• Zorro
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 26-11 12:26
@Gitarist : Present!

Erg leuk vorige keer dus dat gaan we niet missen :)

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

• anie
Ik ben er ook graag bij (echte naam Sander). Al moet ik wel een kleine slag om de arm houden omdat ik in november /december ga verhuizen.

• michielRB
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online

michielRB

SciHub: vrije wetenschap

franssie schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:28:
@michielRB Rather go blind, samen met het hondje van Dirkie - een van de bestere smartlappen.

editL die versie komt niet in de buurt van Erra James
Zonder Etta James ook maar iets te kort willen doen, ben ik het absoluut niet eens dat de versie van Beth Hart en Joe Bonamassa het er niet bij halen.
Maar dat komt waarschijnlijk dat ik wat minder heb met de jazzy muziek en zelf veel meer in de Blues/Blues-Rock richting zit.
IMO is de versie van Etta James gewoon aan de saaie kant als jet het vergelijkt met het vocale- en gitaar 'geweld' van Beth en Joe.
Maar een jazz purist zal msischien zijn neus ophalen voor die 'herrie'. :+

[Voor 5% gewijzigd door michielRB op 16-09-2021 00:53]

⛔Tracken of betalen⛔ Scihub voor vrij toegankelijke wetenschappelijke documentatie

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het is de RC5 van Boss geworden! Even yt filmpjes kijken voor hoe het precies werkt en dan lekker aanklooien :).

Wat meer een theoretische vraag (misschien een domme), maar ik heb pas over 2 weken weer les en wil niet iets verkeerd aanleren…Stel, ik wil een beetje Blues improviseren en wil dat doen met een scale in (bijv) A. Ik wil dan dus via de looper mijn eigen begeleiding inspelen. Dat moet dan toch ook in A en dan bijv een I IV V progression, dus A, D en E en dan is het het meest logisch om toch gewoon de standaard 12 bar blues te gebruiken? En als ik dan voor een scale in bijv E kies, dan wordt het E, A B? Da’s een beetje het idee toch?

• apollo13
  • Laatst online: 26-11 19:17
ZieMaar! schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:32:
Het is de RC5 van Boss geworden! Even yt filmpjes kijken voor hoe het precies werkt en dan lekker aanklooien :).

Wat meer een theoretische vraag (misschien een domme), maar ik heb pas over 2 weken weer les en wil niet iets verkeerd aanleren…Stel, ik wil een beetje Blues improviseren en wil dat doen met een scale in (bijv) A. Ik wil dan dus via de looper mijn eigen begeleiding inspelen. Dat moet dan toch ook in A en dan bijv een I IV V progression, dus A, D en E en dan is het het meest logisch om toch gewoon de standaard 12 bar blues te gebruiken? En als ik dan voor een scale in bijv E kies, dan wordt het E, A B? Da’s een beetje het idee toch?
Volgens mij, een beginnend gitarist, klopt het wat je zegt.
Ik kan dit boek aanraden: https://www.loekvanderkna...peel-blues-en-rock-1.html
Mijn leraar en ik gebruiken deze tijdens de lessen.

Er staan ook een aantal alternatieve 12 bar blues in. Een hoop licks etc, handig als je wilt improviseren.

[Voor 5% gewijzigd door apollo13 op 16-09-2021 11:56]

apollo13

• anie
ZieMaar! schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:32:

Exact. Ik weet niet hoe je in je pedaaltjes en versterkers zit maar als die niet in grote getalen aanwezig zijn is het makkelijkst om eerst met de volumeknop van je gitaar volledig open een goede leadsound te vinden.
Als je eerst de akkoorden inspeelt doe je dat met het volume wat teruggedraaid (soms ook fijner om voor de akkoorden een tussenpositie van de pickups re pakken en voor lead alleen hals of brug. Maar geheel afhankelijk van wat voor geluid je wil bereiken en wat voor gitaar je hebt). En als je dan eroverheen gaat pingelen dan zet je het volume op de gitaar weer volledig open.

Veel plezier.

Oja, zet eerst de drum aan en leer goed meetellen. Op de 1 tel trap je het pedaal in. Gelijk 12 bars inspelen is heel frusterend, kans is groot dat het ergens in die 12 bars misgaat of dat je weer relatief langs moet wachten om een extra laag toe te voegen. Experimenteer bijvoorbeeld eerst even met 2 bars A en D. Dan heb je meer "klikmomenten" om te oefenen.

[Voor 8% gewijzigd door anie op 16-09-2021 12:00]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Het nadeel dat ik van Boss-pedalen kan noemen is het pedaal - relatief niet subtiel in te trappen.

Dat is bij o.a. de Ditto wel subtieler.

Voor je timing is dat prettiger.

Aan de andere kant is een Boss-pedaal minder gemakkelijk te missen… :+

[Voor 28% gewijzigd door Ramzzz op 16-09-2021 12:20]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
apollo13 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:55:
[...]

Volgens mij, een beginnend gitarist, klopt het wat je zegt.
Ik kan dit boek aanraden: https://www.loekvanderkna...peel-blues-en-rock-1.html
Mijn leraar en ik gebruiken deze tijdens de lessen.

Er staan ook een aantal alternatieve 12 bar blues in. Een hoop licks etc, handig als je wilt improviseren.
Herkenbaar boek (toverde mijn leraar ook te voorschijn en gaan we verder gebruiken :)). Ik heb via activemelody al eea gedaan, maar dat wordt snel erg moeilijk, dus dit is beter denk ik.

• JPS
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Dag gitaarfanaten!

Vorig jaar ben ik hier goed geholpen om voor mijn dochter (nu 14j) een mooie elektrische gitaar en amp te kunnen kopen. Deze bevallen prima! Ze speelde al langer akoestisch elektrisch en dit blijkt een mooie verrijking voor haar speelplezier te zijn.

Het leukste vindt ze spelen en zingen tegelijk, op de gitaar en ook op de (digitale) piano. Ze vind het leuk om dat op te nemen en gebruikt daarvoor haar telefoon :/ Dus dat kan beter, maar er is zoveel te koop dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb wat rond gezocht en kwam uit bij USB audio interfaces, zoals de Focusrite Scarlett 2i2. Daarmee kun je dan 2 kanalen opnemen.

Is dit wat ik moet hebben (met 1 of 2 microfoons?), of moet ik naar heel andere oplossingen kijken?

Achtergrondinfo en een recap van wat ze heeft:
* PRS Tremonti custom elektrische gitaar
* Tanglewood elektrisch akoestisch gitaar met ingebouwd element
* Line 6 Spider V60, modelling amp. Deze heeft geen XLR; wel kan de headphone als een line-out worden ingesteld. Kan via USB op een laptop/ipad worden aangesloten, maar heeft helaas geen microfoonaansluiting dus vandaar dat ik nu een oplossing zoek
* devices: ipad, desktop met USB en laptop (met USB-C). Voor flexibiliteit/compatibiliteit lijkt me de laptop het handigste voor de audio opname en bewerking. Heeft ook webcam om met beeld op te nemen.
* vooralsnog is ze (nog) niet bezig met allerlei geluidseffecten en audiobewerking. Makkelijk opnemen en terugluisteren/delen (liefst dus met beeld!) is het belangrijkste.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
@JPS dat zou moeten werken, ja.

Misschien wel een DI na de akoestische gitaar, maar wellicht zit dat al in de interface ingebouwd?

• JPS
  • Niet online
Ik weet niet precies wat DI is? In de El-Ak gitaar zit een element en is gewoon met jackplug op een amp aan te sluiten. Dus ook op een audio interface ga ik vanuit?

En even een vraag over aansluiten van de volelektrische PRS op zo'n audio interface. Moet/kan dat dan met de Line6 Spider V er tussen, of ook direct op de audio interface? Maar bij dat laatste mis je dus wel alle line6 geluidseffecten?

• dropkikker
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 22:06
Hoi!

Een tijdje terug ben ik overgestapt op het spelen via een interface, maar nu na een tijdje kom ik erachter dat dit toch niet mijn ding is en ik toch liever via een versterker speel.

Nu hoop ik dat jullie mij kunnen helpen, want ik kom er echt niet meer uit!

Ik ben op zoek naar een versterker, head of combo maakt mij niet uit, waar ik mijn ideale geluid uit kan halen en dat is erg moeilijk om te vinden!

Ik speel voornamelijk punk/hardcore/metal en ik vind de bas erg belangrijk, ik wil de palmmutes kunnen voelen in mijn buik.

Iets wat goed in de buurt komt is dit :

YouTube: Volbeat - Guitar Gangsters & Cadillac Blood (Lyrics) HD

Maar ik zit natuurlijk ook met een budget en met ongeveer 600 euro te besteden is het niet veel, maar misschien is er toch wat beschikbaar op de markt..

Ik zat al te kijken naar de Bugera 6262, maar 120 watt is voor thuis wel een beetje overkill natuurlijk, dus ik hoop dat jullie nog ideeën hebben!

• Gitarist
  • Niet online
Hoi @dropkikker wat jij wil is eigenlijk wat velen van ons willen. Alleen is het helaas nogal tegenstrijdig met het "overkill" verhaal.

Ik kan me voorstellen dat als je in een vrijstaand huis woont en je (evt.) huisgenoten het accepteren, het heerlijk is om een dikke buizenbak te kopen en die lekker open te zetten. Alleen hebben velen van ons die luxe helaas niet.

Dan kan je uiteraard een kleine(re) versterker kopen, maar mijn ervaring is dat kleine versterkers vaak toch niet zo lekker klinken en een grote versterker op laag volume geeft vaak niet het gewenste effect.

Als de buren geen probleem zijn (of je zo hard speelt dat je het gebel/geschreeuw van de buren/huisgenoten niet hoort), dan is een buizencombo misschien wel wat voor jou. Misschien iets van Blackstar o.i.d.?
Je kan bij de grotere muziekinstrumentensites vaak heel goed filteren op buizencombo en dan het prijsbereik aangeven.

Een andere optie is om een soort dummy load te kopen. Dat is een apparaatje die ervoor zorgt dat een dikke versterker toch op laag volume lekker klinkt (en tegelijk wel z'n vermogen "kwijt kan"). Maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan...

Maar er is nog een aspect, vaak komt het geluid van een gitarist/band niet alleen uit de versterker. Ook de gitaar en eventuele effectpedalen zijn zeer van belang

• MsD
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 26-11 19:13
@JPS
Een leuke audio interface zou perfect moeten werken.
Ik zou zelf iets nemen met meer dan 2 ingangen. Heb zelf een stuk of 8, dat is ook niet echt nodig denk ik. Aantrekkelijk :behringer umc404hd iets meer dan 100€, erg goed ding.
En koop een leuke microfoon. Is echt iets waar je lang veel plezier van gaat hebben. Shure 58 is de standaard, en niet zomaar. De behringer kloon is qua geluid net zo goed, maar dan moet je 'm wel op een standaard zetten. Deze is ongeschikt om in je hand te houden. Kost wel maar 2 tientjes.

Maar zoals ik altijd zeg, lood om oud ijzer. Ook met de niet perfecte dingen kan je hele gave dingen doen. Ik zelf ben echt El cheapo, en dat vind ik leuk. En merk dat er op die manier gewoon heel veel te leren valt, en dat het niet al mijn geld kost.
Hou je geld over om meer te kopen 🤔

@dropkikker

Dure band wil je namaken.
Ik heb een bugera 6262. Die is zeker te hard. Dat ding blaast de ramen uit ons huis. Als ik geen zin heb in stofzuigen doe ik een hm2 in de 6262. Dan verpulverd het stof en waait weg. Door de gebarsten ramen van de overburen. Nee, ik zou iets relaxeder inzetten.

Als ik zo even snel kijk gebruiken die pipo's best een smak apparatuur.
Die ene gewoon een kemper. Dat is valsspelen 😋
Maar wel een leuk idee. Gewoon een stevig multi effect scoren, ik moet heel even aan zo'n oude boss denken oranje geval, 19", daar is waanzinnig veel spul mee gemaakt.
Of een line6 vetta. Daar is ook elk geluid mee te maken, laatst eentje op MP gezien, meen iets van 400€ met speaker.
Of gewoon een katana/spider v/spark/yamaha trs.

Op modelling gebied is er zo veel. En ik denk dat je die richting een beetje op moet.

• JPS
  • Niet online
Dank @MsD. Via MP net een Focusrite 2i2 3th gen gekocht. Had inderdaad ook wel een 4i4 op het oog ivm meerdere kanalen, maar dit is mooi om te zien of het wat is en upgraden kan altijd nog.

Dan toch nog even de openstaande vragen. Hoe sluit ik de elektrische gitaar aan? Gaat dat via de line6 amp of direct?
En hoe neem je de Elektrisch Akoestische gitaar het best op? Via de jack output van het element rechtstreeks op de Audio interface of met een 2e microfoon voor de gitaar?

Qua zangmicrofoon zat ik me in te lezen en zie dat vaak condensatormicrofoons worden gebruikt voor de thuisopnamen. Bijv de Rode NT1 komt veel langs. Of is dynamisch hier beter/flexibeler?

• MsD
JPS schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:07:
Dank @MsD. Via MP net een Focusrite 2i2 3th gen gekocht. Had inderdaad ook wel een 4i4 op het oog ivm meerdere kanalen, maar dit is mooi om te zien of het wat is en upgraden kan altijd nog.

Dan toch nog even de openstaande vragen. Hoe sluit ik de elektrische gitaar aan? Gaat dat via de line6 amp of direct?
En hoe neem je de Elektrisch Akoestische gitaar het best op? Via de jack output van het element rechtstreeks op de Audio interface of met een 2e microfoon voor de gitaar?

Qua zangmicrofoon zat ik me in te lezen en zie dat vaak condensatormicrofoons worden gebruikt voor de thuisopnamen. Bijv de Rode NT1 komt veel langs. Of is dynamisch hier beter/flexibeler?
Ik hoop dat ik geen onzin ga praten :-)

1-je kan je gitaar zo inpluggen en via een DAW (reaper ;) ) je hele geluid maken, maar ik zou een kabeltje van je line6 naar de focusrite maken. Kan je gewoon je al gemaakte geluiden blijven gebruiken, wel zo makkelijk, en je kan dan later eens gaan experimenteren met alle mogelijkheden van geluidsbewerking (en creatie) op de pc

2- Eeuwige discussie. Je hebt een aansluiting op de akoestische, ik zou die gebruiken. het is echt wel even werk om zowel de goede microfoon als de juiste plaatsing te vinden als je voor de gitaar wil opnemen. kan wel heel erg mooi klinken. Maar ik zou gewoon inpluggen, wel zo makkelijk, en zeker niet verkeerd.

3-shure sm58 is echt wel de standaard voor zang, en een verder zeer veelzijdig ding.
Ja kan wel een condensator mic kopen, in principe heel erg mooi, maar erg gevoelig (vandaar ook dat hele rekwerk) in mijn ervaring (n=1) is het meer werk om dat geluid mooi te maken. Het lukt mij niet om zonder bewerking er iets lekkers uit te halen, maar dat zegt misschien meer over mijn ' skillzz' :/
Maar omdat er een behoorlijk lineare input is heb je natuurlijk ook elk geluidje op band. De shure is iets minder gevoelig, maar wel weer geschikt om voor je gitaar te zetten.
Tja...

• JAMF
  • Registratie: november 2007

JAMF

010 the number of the best

Gitarist schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:24:
Hoi @dropkikker wat jij wil is eigenlijk wat velen ...(knip)....

Maar er is nog een aspect, vaak komt het geluid van een gitarist/band niet alleen uit de versterker. Ook de gitaar en eventuele effectpedalen zijn zeer van belang
En vergeet vooral de invloed van de gitarist niet...
Bij sommige gitaristen lijkt de toon zowat uit hun handen te komen, ongeacht welke gitaar /versterker ze gebruiken..

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

JAMF schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:35:
[...]

En vergeet vooral de invloed van de gitarist niet...
Bij sommige gitaristen lijkt de toon zowat uit hun handen te komen, ongeacht welke gitaar /versterker ze gebruiken..
Om daar maar even een recent voorbeeld van te laten zien. Tone is in the fingers.
John Mayer die bij studenten invalt. Speelt op een gitaar van $150 en een versterker van $100 en tóch is het helemaal John Mayer die je hoort.

• dropkikker
Ik heb gelukkig het voordeel dat ik in een vrijstaand huis woon, dus de buren zullen weinig last van mij hebben :) Hoogstens dat de vrouw een keer gaat schreeuwen :+

Ik ben al echt dagen aan het kijken en kom er maar niet uit wat nu het beste is om aan te schaffen, heb al zitten kijken naar een Blackstar TVP 100, maar daar heb ik ook mijn twijfels over of ik daar 'mijn' geluid uit ga krijgen. Voor nu gaat mijn voorkeur dan ook echt uit naar een Bugera 6262 met Harley Benton 2X12 cab met V30 speakers erin.

@MsD Ik heb even gekeken naar die Line 6 Vetta op zich ook wel een geinig ding! Maar is zal die techniek nu ondertussen niet verouderd zijn?
Hoe bevalt de Bugera jou dan qua geluid, krijg je er echt een dikke metal/hardcore geluid uit met genoeg laag?
Hoi @dropkikker wat jij wil is eigenlijk wat velen van ons willen. Alleen is het helaas nogal tegenstrijdig met het "overkill" verhaal.

Ik kan me voorstellen dat als je in een vrijstaand huis woont en je (evt.) huisgenoten het accepteren, het heerlijk is om een dikke buizenbak te kopen en die lekker open te zetten. Alleen hebben velen van ons die luxe helaas niet.

Dan kan je uiteraard een kleine(re) versterker kopen, maar mijn ervaring is dat kleine versterkers vaak toch niet zo lekker klinken en een grote versterker op laag volume geeft vaak niet het gewenste effect.

Als de buren geen probleem zijn (of je zo hard speelt dat je het gebel/geschreeuw van de buren/huisgenoten niet hoort), dan is een buizencombo misschien wel wat voor jou. Misschien iets van Blackstar o.i.d.?
Je kan bij de grotere muziekinstrumentensites vaak heel goed filteren op buizencombo en dan het prijsbereik aangeven.

Een andere optie is om een soort dummy load te kopen. Dat is een apparaatje die ervoor zorgt dat een dikke versterker toch op laag volume lekker klinkt (en tegelijk wel z'n vermogen "kwijt kan"). Maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan...

• MsD
@dropkikker laag, jazeker. Bijna log.
Een cabinet is meestal relevanter voor dat stukje geluid. Ik. Zelf heb 2 stuks London City cabs. Die zorgen er bijna voor dat je geen bassist meer nodig hebt. Al moet ik zeggen dat mijn LC Pershing nog iets dieper gaat, dat is echt een bizar ding. 200 watt puur geweld, en dol op pedalen.
Want elk extreem metal geluid zal je toch met pedalen moeten maken. En welke versterker is eigenijk minder relevant dan welke pedalen, en vooral, welk cabinet. Die speakers maken je laatste beetje geluid.
Maar een goede overdrive met een leuke distortion geeft al aardig het geluid wat je wil hebben.

Een vetta is inderdaad een beetje ouderwets, maar zeker niet minder. Dino Cazares heeft zijn geluid ermee gemaakt, Erik Sprooten (Inquisitor/Ancient Rites) speelde er jaren mee. Blijft gewoon een heel gaaf ding. (wel die versie 2, dan toch.)

Maar als je ergens een leuke marshall op de kop kan tikken (8100/8200) heb je natuurlijk übercult geluid in je kamer staan. Die heeft zo'n fijne knop om je send/return mooi te regelen.
Die zware blackstars zijn heel gaaf. I am morbid speelt daar op. Toch niet de minsten. Al verdacht ik ze ervan vooral door een Axe te spelen en die dingen alleen maar als eindtrap te gebruiken.

--mocht je die 6262 een keer willen uitproberen kan je 'm wel eens lenen.
Ik gebruik 'm toch niet zoveel. Bij mij thuis is momenteel niet echt een optie, maar ik kan je ook wel een cab meelenen.

Zorg dan wel dat je spieren een beetje opgewarmd zijn. Samen bijna 100 kilo 😁

Ik blijf bezig.

Die london city Pershing is een Randall kloon. Ik heb ook nog even zo'n 2x12 combo gehad, transistor bakbeest. Even de naam kwijt, ging iets harder dan een opstijgende raket.
Maar peavey heeft natuurlijk ook valveking serie. Die is er ook in combo versie. Enorm ondergewaardeerd geval, is nu voor erg weinig te koop. En ook die heeft wat aardige truukjes. Is voor veel bands de back up versterker to have. Gaat nooit stuk, en kan alles aan.
Kan ik je zo aanraden. 2x12 is ook wel zat voor thuis. Eigenlijk. En buizen zijn toch wel kool 😎

[Voor 25% gewijzigd door MsD op 17-09-2021 22:32]

• apollo13
  • Laatst online: 26-11 19:17
@JPS Misschien dat dit je ook nog wat verder kan helpen in je zoektocht.

apollo13

• JPS
  • Niet online
Nuttige info @MsD & @apollo13 !
Is inderdaad ook gewoon veel experimenteren, maar ik heb nu wel beeld hoe de startopstelling er uit kan zien.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Dang - net even op mijn Les Paul zitten jammen, en was speelt dat toch eenvoudig en soepel zeg... :D

Nee, ik ga hier geen lans breken voor een weetikveelhoeveel inches vs weetikveelhoeveel inches 'scale length', maar die kortere mensuur op deze Gibson doet wel iets goed ergens.

Ik speel net zo graag op een Strat of een Tele, maar na anderhalve maand geen Les Paul spelen (waarvan een maand ook niets anders, geen gitaar mee op vakantie) is het wel weer een eye opener. :P

Ik moet wel snel die nut laten vervangen, de snaren lopen er niet echt soepel door, het lijkt wel trekdrop. :+

[Voor 10% gewijzigd door Ramzzz op 18-09-2021 15:33]

• dropkikker
Nou.. hier schiet de zoektocht naar een nieuwe amp echt niet op! Was ik eerst overtuigd dat er een Bugera 6262 zou komen met 2X12 cabinet, kom ik nu een Hughes&Kettner Grandmeister 36 tegen welke ook wel een lekker metal geluid produceert :)

Kennen jullie deze versterker toevallig?

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Ze worden behoorlijk goed aangeprezen.

O.a. vergeleken met een ‘Deluxe 40’:

Vergis je niet, 46 watt is f****** luid… ;)

• Vinnocchio
Ramzzz schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 18:27:
Ze worden behoorlijk goed aangeprezen.

O.a. vergeleken met een ‘Deluxe 40’:

[Video: Hughes & Kettner Grandmeister Deluxe 40 & Grandmeister 36 Comparison]

Vergis je niet, 46 watt is f****** luid… ;)
Alleen al om de looks zijn die om te watertanden :9~

• Señor Sjon
  • Laatst online: 23:08

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

* Señor Sjon meldt.

Onder grote druk van mijn kinderen (6+8) jaar overstag gegaan om te kijken naar gitaren. Bij een tante van ze kunnen ze niet van haar gitaar afblijven, dus na maanden zeuren, twee identieke 3/4e gitaren via MP op de kop getikt. Jeweetwel, als je ze niet hetzelfde geeft is de volgende oorlog nooit ver weg. :P

Vaderlief natuurlijk ook even pielen en ben al met apps (simplyguitar en justin guitar) aan de slag met hun gitaartjes. Voor mij een compleet nieuwe wereld aangezien ik tot afgelopen zaterdag nog nooit een gitaar in handen heb gehad. :+ Merk nou al dat mijn linkervingertoppen het niet zo tof vinden. :P Die moeten gevlochten worden in posities die ze 40 jaar nog nooit gezien hebben. Maar goed, 3/4e gitaren hebben smalle halsjes en ik werk met kroketten, dus handig dat je met 1 vingertop 2 snaren op de 2e fret vast kan zetten en er 1 in de weg kan zitten, maar dat is in de regel niet de bedoeling.

Om met de kinderen samen op te trekken ben ik ook aan het kijken voor een eigen gitaar. Ik neig naar akoestische western met klassiek uiterlijk. Ik heb een kleine shortlist verzameld, die jullie geheid af gaan schieten. :+ Ook zijn er natuurlijk veel quitters die nu stoppen waar ik misschien een voordeeltje uit kan halen. ;) Dus tips en parels zijn welkom.

Wat ik zoal gevonden heb.
Fender CD-60S > 174-200 euro afhankelijk van kleur, maar ook veel op MP te vinden. De 's' is solid top wat ik begrijp beter is dan multiplex.
Harley Benton CG45
Harley Benton GS-Travel
Ik heb qua apparatuur, motoren e.d. altijd een zwak voor Yamaha gehad dus ook deze ontbreekt niet op mijn lijstje, een F310 startersset.

Zitten hier nou keuzes bij waar je gillend voor weg moet rennen? Of wellicht betere opties?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 23:21
Señor Sjon schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:13:
* Señor Sjon meldt.

Onder grote druk van mijn kinderen (6+8) jaar overstag gegaan om te kijken naar gitaren. Bij een tante van ze kunnen ze niet van haar gitaar afblijven, dus na maanden zeuren, twee identieke 3/4e gitaren via MP op de kop getikt. Jeweetwel, als je ze niet hetzelfde geeft is de volgende oorlog nooit ver weg. :P

[Afbeelding]

Vaderlief natuurlijk ook even pielen en ben al met apps (simplyguitar en justin guitar) aan de slag met hun gitaartjes. Voor mij een compleet nieuwe wereld aangezien ik tot afgelopen zaterdag nog nooit een gitaar in handen heb gehad. :+ Merk nou al dat mijn linkervingertoppen het niet zo tof vinden. :P Die moeten gevlochten worden in posities die ze 40 jaar nog nooit gezien hebben. Maar goed, 3/4e gitaren hebben smalle halsjes en ik werk met kroketten, dus handig dat je met 1 vingertop 2 snaren op de 2e fret vast kan zetten en er 1 in de weg kan zitten, maar dat is in de regel niet de bedoeling.

Om met de kinderen samen op te trekken ben ik ook aan het kijken voor een eigen gitaar. Ik neig naar akoestische western met klassiek uiterlijk. Ik heb een kleine shortlist verzameld, die jullie geheid af gaan schieten. :+ Ook zijn er natuurlijk veel quitters die nu stoppen waar ik misschien een voordeeltje uit kan halen. ;) Dus tips en parels zijn welkom.

Fender CD-60S > 174-200 euro afhankelijk van kleur, maar ook veel op MP te vinden. De 's' is solid top wat ik begrijp beter is dan multiplex.
Harley Benton CG45
Harley Benton GS-Travel
Ik heb qua apparatuur, motoren e.d. altijd een zwak voor Yamaha gehad dus ook deze ontbreekt niet op mijn lijstje, een F310 startersset.

Zitten hier nou keuzes bij waar je gillend voor weg moet rennen? Of wellicht betere opties?
Leuk!

Paar algemene opmerkingen, klassiek en western is toch wel verschillend. Dus als je met je kinderen mee wil doen.... (Ik heb zelf voor mijn kinderen er een Yamaha C40M bijgekocht. Zij zijn wat ouder, dus aan een 4/4 formaat toe al is het voor erbij, de een speelt piano, de ander bas. Maar voor het geld vind ik het een leuk instrument. - maar wel klassiek. Dat is toch het mooist. Ik heb niets met western ;) )
En een tweede, is voor de 6-jarige een 3/4 niet wat te groot?

Wat betreft solid top. Ja, dat klinkt beter. Goedkope instrumenten zijn helemaal gelamineerd, dure helemaal massief. Semi goedkope instrumenten pakken grote winst door een massief bovenblad te gebruiken, dat klinkt al een stuk beter maar blijft redelijk betaalbaar.

alles kan off-topic

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Het voordeel van de 6-jarige is dat het een snelgroeiend jongetje met calimerocomplex is (jongste thuis), dus als ik met een 1/2e thuiskom is het gelijk mayhem. :P

Correct me if I'm wrong:
western = stalen snaren
klassiek = nylon snaren

Of denk ik te simpel?

• Ankona
Zal wel iets te simpel zijn maar in al zijn eenvoud klopt het wel ongeveer. (bij de nylon snaren heb je in elk geval nog klassiek en flamenco - en wellicht nog wat exoten waar je verder nooit van hoort... - bij western heb je ook nog wat smaken)

in mijn ogen (maar waarschijnlijk ook iets te simplistisch) is western vooral voor begeleiden waarbij de stalen snaren zorgen voor meer volume. Met klassiek kun je meer kanten op maar speel je op laag volume. (en het klinkt ook anders)

alles kan off-topic

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Die Fender is een prima koop, ik heb bijna dezelfde maar dan zonder solid top (had toen te lange levertijd) en die bevalt goed en de S zal vast beter klinken (al is dat in het begin niet de limiterende factor ;)).

• anie
Señor Sjon schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:13:
* Señor Sjon meldt.

[Afbeelding]

Harley Benton CG45
Harley Benton GS-Travel

Leuk, lekker pingelen!

De fender is volgens mij een prima instapgitaar (niet letterlijk, dan gaat hij kapot). Als je er 2e hands 1 voor een aardig prijsje op de kop kan tikken dan zeker doen. Misschien ergens wegbrengen om hem lekker licht af te laten stellen en dan ben je helemaal ready to go. In deze fase is bespeelbaarheid echt veel belangrijker dan een nuance in de klank.

Veel plezier!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Niet alleen een gitaar kopen hè? Ook picks, tuner, standaard en evt tas (voor buiten de deur optredens, op lessen)…Allemaal voor nu gewoon goedkoop bij Bax oid kopen.

Lokale gitaarshop kan evt ook, de mijne checkt en matcht de laagste internetprijzen in de regel en een live winkel is leuker (en afstellen is fijn).

Justinguitar is wel echt fijn, omdat die je ook een goede oefenroutine aanleert. En als je het allemaal leuk vindt, is het het begin van veel geld de deur uit.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Daarom keek ik met een schuin oog naar de Yamaha F310, die heeft alles in 1 pakket. ;)

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Is volgens mij ook een prima optie. Ik heb toen ik begon uitgebreid online gezocht, volgens mij stond die ook in de shortlist…

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

De search in de afgelopen paar topics laat er weinig over los, wordt maar een enkele keer benoemd. :)

Heb ook dit topic aan de topicreeks toegevoegd... hij stond nog los van de andere 7 delen.

• Gitarist
  • Niet online
Voor hen die het gemist hebben en erbij willen zijn :)
Gitarist schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:07:

Tweakers Gitaarmeet 2021

[Afbeelding][Afbeelding]

Datum

Wie doet er mee?

Wat kost da?

• Vinnocchio
NGD!! Nouja, gisteren eigenlijk al. Eastman ac308ce LTD :)

Beastman 8)

• franssie

franssie

Save the albatross

Señor Sjon schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:34:
Daarom keek ik met een schuin oog naar de Yamaha F310, die heeft alles in 1 pakket. ;)
Toch, als je kinderen op Nylon staan dan kom je er met staal bovenuit. Ik heb misschien nog wel een beginner slimline 4/4 liggen ergens - zal morgen eens kijken. Brede hals (klassiek) maar ik begreep dat je daar wel de vingers voor hebt.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Ik begrijp dat 4/4 vaanf 11 jaar is, dus ben benieuwd of ze op nylon blijven. Als ze er iets mee gaan doen natuurlijk.

• ybastiaans
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 26-11 11:19

Na een aantal jaar gitaar spelen en met hout bezig zijn heb ik mijn eerste gitaar gebouwd. Iepen body, hals van esdoorn en wenge en toets van zircote. De hardware is van Gotoh en is allemaal in Cosmo Black (was nog flink zoeken om een set compleet te krijgen, vooral de reverse tuners), de electronica, halspen en overige onderdelen komen van StewMac en de pickup is een Lollar Dogear P90.

Er zitten wat kleine schoonheidsfoutjes in (de groene verf die ik gebruikt heb is heel lastig te schuren, de brug pinnen zitten net verkeerd geboord, ik had geen rekening gehouden met dat de gaatjes van de tuners niet uit moeten lijnen met het midden van het stemmechaniek maar met de tangens van de buitendiameter) maar hij intoneert perfect en speelt als een zonnetje!

Ik zit te twijfelen om hem nog een keer kaal te schuren en opnieuw te verven, maar voorlopig blijft hij mooi zo.

• Ankona
Gaaf. Wat ik mij bij zo'n project altijd afvraag is hoe je de frets op de juiste positie zet.

alles kan off-topic

• Gitarist
  • Niet online
ybastiaans schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:23:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na een aantal jaar gitaar spelen en met hout bezig zijn heb ik mijn eerste gitaar gebouwd.[...]
Wat een gaaf ding!

• ybastiaans
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 26-11 11:19
Ankona schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:53:
Gaaf. Wat ik mij bij zo'n project altijd afvraag is hoe je de frets op de juiste positie zet.
Ik heb er een kleine verstekbak voor gemaakt met een oud zaagblad en bij stewmac het goedkoopste al gezaagde fretbord voor gekocht in de juiste schaallengte. Vervolgens gebruik ik de masking tape & super glue trick (aanrader!) om het nieuwe fretbord op de achterkant van de al gezaagde te lijmen, en dan kun je dus de gezaagde slots in het voorgezaagde bordje als het ware precies op de goede plek 'overzagen' in het nieuwe fretbord.

Een alternatief is uitmeten, en daarvoor kun je liniaals kopen of het gewoon op internet vinden en uit meten maar dat komt mij een beetje te precies. En de echte kanonnen kunnen het natuurlijk uitrekenen want er zijn gewoon formules voor :-)

• Gitarist
  • Niet online
Teleluvr schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:49:
Even een crosspost uit het Lego topic:

[...]
Ik had dit helemaal gemist, maar wat cool is dit zeg!

Wel jammer dat het geen Tele is :+

• ElectricHead
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 26-11 17:54

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

@ybastiaans dat is een friggin' awesome build! :)
@Teleluvr ik had hem al eens eerder gezien als Lego fan. Maar ik vind 'm wel grappig, maar niet Must have.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• Gitarist
  • Niet online
@Ramzzz @SjakieDeBoer @pinda powerrr @Wormaap @franssie @KnoxNL @Zorro @anie @ElectricHead

Willen jullie mij jullie mailadres toesturen in een privébericht? Dan kan ik een Datumprikker verzenden om zo de meest geschikte datum te kunnen kiezen. d:)b (overigens credits voor @Ramzzz voor dit idee)

En voor de anderen die eventueel zin hebben om mee te doen met onze Tweakers GitaarMeet 2021, jullie zijn ook nog van harte welkom. Ik ontvang dan graag jullie mailadres per DM.

[Voor 6% gewijzigd door Gitarist op 23-09-2021 14:02]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Ik ga vanmiddag pas een gitaar halen, dus dat is een gevalletje (waaaay) too soon.

• Gitarist
  • Niet online
Misschien, maar misschien ook niet hoor, @Señor Sjon! Alleen stellen wij ons niet aansprakelijk voor aanwakkeren van mogelijk ontluikende GAS >:) ;)

Gear Acquisition Syndrome

Maar zonder gekheid: je bent van harte welkom hoor!

• franssie

franssie

Save the albatross

Señor Sjon schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:04:
Ik ga vanmiddag pas een gitaar halen, dus dat is een gevalletje (waaaay) too soon.
Nog zes, zeven weken. Tijd genoeg >:) :7

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Prepare for:

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Gitarist schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:09:
Misschien, maar misschien ook niet hoor, @Señor Sjon! Alleen stellen wij ons niet aansprakelijk voor aanwakkeren van mogelijk ontluikende GAS >:) ;)

Gear Acquisition Syndrome

Maar zonder gekheid: je bent van harte welkom hoor!
Ik heb meer GAS hobby's, dat is niet beperkt tot instrumenten kan ik verklappen...

• MsD
Gitaar meet gaat 'm (jammer genoeg) niet worden. Dit is voor ons een waanzinnige drukke periode.

Ook ben ik helemaal niet van een beetje jammen met elkaar, dat is dan eigenlijk wel debiel van mij.

Wel heb ik heul veul pedaaltjes. En kan ik gruwelijk hard.
Maar of ik daar iedereen blij mee zal kunnen maken durf ik ernstig te betwijfelen.

Post tegen die tijd wel even wat foto's, denk dat iedereen hier dat leuk vind om te zien.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Veel te weinig info zo, deze post. Waar? Wat? Waarom?

;).

Ik heb nu een week mijn looperpedaal en mijn versterker zit ie of overal voor, of overal achter. Da's niet handig, dus ik wil meer pedalen nu, Overdrive, EQ, Reverb etcetera. Je hebt vrij betaalbare alles-in-één pedaaltjes, terwijl de losse basispedaaltjes ook niet zo duur zijn. Maakt dat nog heel veel uit?

• franssie

franssie

Save the albatross

ZieMaar! schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:25:
[...]

;).

Ik heb nu een week mijn looperpedaal en mijn versterker zit ie of overal voor, of overal achter. Da's niet handig, dus ik wil meer pedalen nu, Overdrive, EQ, Reverb etcetera. Je hebt vrij betaalbare alles-in-één pedaaltjes, terwijl de losse basispedaaltjes ook niet zo duur zijn. Maakt dat nog heel veel uit?
Welkom bij de GAS club. Vet verschil zit 'm voornamelijk in de bediening. Losse pedalen zijn makkelijker om de juiste instellingen te vinden (overzichtelijker vind ik). Voordeel van een alles in één setje is dat het compacter is en je je instellingen kan opslaan in het geheugen. Dus je kan makkelijker schakelen tussen verschillende geluiden waar je bij losse pedalen dan al je pedaaltjes af kan lopen stellen tijdens een nummer ;-)
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit, je kan ook beide doen oOo

• michielRB
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online

michielRB

SciHub: vrije wetenschap

GAS-club top 10:
https://invidio.xamh.de/watch?v=ldriUP_DBmo

Voor mij is het niet zo moeilijk om niet besmet te raken met het GAS virus: ik heb gewoon geen geld om gitaren te gaan hoarden.

⛔Tracken of betalen⛔ Scihub voor vrij toegankelijke wetenschappelijke documentatie

• ElectricHead

ElectricHead

MsD schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:47:
Gitaar meet gaat 'm (jammer genoeg) niet worden. Dit is voor ons een waanzinnige drukke periode.

Ook ben ik helemaal niet van een beetje jammen met elkaar, dat is dan eigenlijk wel debiel van mij.

Wel heb ik heul veul pedaaltjes. En kan ik gruwelijk hard.
Maar of ik daar iedereen blij mee zal kunnen maken durf ik ernstig te betwijfelen.

Post tegen die tijd wel even wat foto's, denk dat iedereen hier dat leuk vind om te zien.
Ik denk dat mijn Eden iedereen de moeder overstemt. ;) Een WT-800.....

• Ankona
michielRB schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:11:
GAS-club top 10:

Voor mij is het niet zo moeilijk om niet besmet te raken met het GAS virus: ik heb gewoon geen geld om gitaren te gaan hoarden.
Wat moet je met zoveel gitaren? Waarom zou je ze kopen?

Ik vind dat ik met (niet alleen voor mijzelf) 10 "gitaren" (waaronder dus een ukelele en twee bassen) in huis al overdreven rijk bedeeld ben. (Zeker aangezien ik eigenlijk helemaal niet zo goed speel, ik vind het alleen leuk)

alles kan off-topic

• ElectricHead

ElectricHead

Ankona schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:37:
[...]

Wat moet je met zoveel gitaren? Waarom zou je ze kopen?

Ik vind dat ik met (niet alleen voor mijzelf) 10 "gitaren" (waaronder dus een ukelele en twee bassen) in huis al overdreven rijk bedeeld ben. (Zeker aangezien ik eigenlijk helemaal niet zo goed speel, ik vind het alleen leuk)
Heb wel last van GAS, maar wat ik heb is wel functioneel en zit weinig overlap in. Kom op een totaal van 12 gitaren en bassen evenredig verdeeld over beide categorieën. :) En nee, de meeste van mijn instrumenten kosten me geen hele armen of benen. ;)

[Voor 6% gewijzigd door ElectricHead op 23-09-2021 16:44]

• TMDC
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 26-11 10:08
ElectricHead schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:31:
[...]

Dan zou ik die Eden 4x10 die er achter staat meenemen, niet die GK ;)

Oefenruimte Atak trouwens? Komt me heel bekend voor.

• Gitarist
  • Niet online
michielRB schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:11:
GAS-club top 10:

Haha cool hoor!

Ik heb zelf vrij weinig met JB, maar hij heeft wel een mooie collectie :9~

Je kan je idd afvragen wat je met zoveel gitaren moet, alleen denk ik dat het antwoord op @Ankona 's vraag is "omdat het kan" en omdat hij het leuk vindt.

Ikzelf heb ook 10 gitaren, een mandoline en een ukelele en daar kan en mag iemand uiteraard ook vraagtekens bij plaatsen. En daarnaast ook nog een paar amps en goed gevuld pedalboard.

Maar ik vind het leuk en ben ook van mening dat het meeste wel een functie vervuld. Ik voel mijn niks meer of minder dan iemand die "maar" één gitaar heeft.
Ik begrijp de mensen die 300+ DVD's, 10+ vishengels, meerdere auto's of ..... hebben ook niet, maar je hoort me er ook niet over. Zolang iedereen maar een hobby heeft waar hij/zij blij van wordt en mee kan ontspannen.

• ElectricHead

ElectricHead

TMDC schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:47:
[...]

Dan zou ik die Eden 4x10 die er achter staat meenemen, niet die GK ;)

Oefenruimte Atak trouwens? Komt me heel bekend voor.
Helaas is die Eden daar achter niet van mij maar van Atak Metropool. Dus ja, daar is dat inderdaad. ;) De GK is van mij en trust me: die gaat ook hard. :D Overigens sinds vorige week ook weer 'n stuk dynamischer omdat ik de pre-buis in de Eden heb vervangen.

[Voor 11% gewijzigd door ElectricHead op 23-09-2021 17:23]

• MsD
ElectricHead schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:31:
[...]

[Afbeelding]
Tja, nu kunnen we natuurlijk een partij bas/gitaar discussie maken.

Doe ik niet.

Maar die 4x10 is leuk. Absoluut.
Of dat tegen mijn hm2 geweld op kan is natuurlijk een uitproberen waard 🤘🎼

Voor jouw info, ik sta nog steeds met mijn kop in de speakers te brullen dat het harder moet. Haha, vroegah, toen was het nog echt hard. 😳
Eigenlijk natuurlijk ook een oude zak aan het worden en blij dat je niet elke keer met fluitende oren naar huis kachelt.

En over gitaar en spul hoarden. Het kan echt ook goedkoop. Ik heb ook niet zo heel veel te besteden, en de prijzen van gitaren hier doet mij soms vol afgunst kijken. Maar dan kijk ik wat ik zo door de jaren heen heb lopen verzamelen, beetje slim inkopen, beetje rustig marktplaats in de gaten houden, en echt wel leuke dingen staan nu.

Als ik nu de prijzen zo nazoeken op Reverb zou ik een hele mooie auto kunnen scoren 😝
Voor de aanschafprijs van een fiets.

• Zorro
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 26-11 12:26
Als ik nu de prijzen zo nazoeken op Reverb zou ik een hele mooie auto kunnen scoren 😝
Voor de aanschafprijs van een fiets.
Ja dat moet kunnen.

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

• anie
Uuhmm begrijp ik goed dat we nu gitaar collecties aan het rationaliseren zijn?

Ik weet niet of ik hier nog bij wil horen... Brrrr

[Voor 3% gewijzigd door anie op 23-09-2021 22:02]

• anie
anie schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:00:
Uuhmm begrijp ik goed dat we nu gitaar collecties aan het rationaliseren zijn?

Ik weet niet of ik hier nog bij wil horen...🤔 Brrrrrrrr

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

ZieMaar! schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:25:
[...]

;).
Een zwarte Fender CD-60S via MP van een alleraardigste muzikant die zijn collectie wat aan het uitdunnen was.

Hij heeft de snaren wat lager gezet, is makkelijker indrukken ook nog. :)

• anie
Top! Stemapparaatje die op de kop kan (clip on tuner) erbij, wat plectrums en je kan helemaal los.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Gebruik nu gewoon een app voor stemmen. :)

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Late en ietwat chaotische reactie, maar dan toch maar:
dropkikker schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:23:
Ik speel voornamelijk punk/hardcore/metal en ik vind de bas erg belangrijk, ik wil de palmmutes kunnen voelen in mijn buik.
...
Maar ik zit natuurlijk ook met een budget en met ongeveer 600 euro te besteden is het niet veel, maar misschien is er toch wat beschikbaar op de markt..
...
Ik zat al te kijken naar de Bugera 6262, maar 120 watt is voor thuis wel een beetje overkill natuurlijk, dus ik hoop dat jullie nog ideeën hebben!
Kijk naar lunchbox amps. Voor de prijs van die bugera 6262 met te veel watts voor oefenruimte en podia en veel te veel watts voor thuis heb je bijna een EVH 5150 lunchbox. Dan heb je en iets dat op 4 watt kan en wel de pre buizen die je wilt hebben voor een mooie sound. Plus een resonance knop, da's voor het laag wat de presence voor het hoog is.

Ik heb een EVH 5150 III LBX (4-16W) een EVH 5150 III 50w en een Peavey 5150 120W. Die LBX staat op 2 platen en regelmatig op het podium. De 50W variant heeft toevallig vorige week op het podium gestaan maar die gaat in de verkoop. De Peavey is een beest en die gaat nooit weg, maar verder dan 3 op de schaal van 10 gaat die nooit open, zelfs niet in een oefenhok van 5x5 met de rest van een blackmetalband erbij.

Moraal van het verhaal: veel vermogen is eigenlijk nergens meer goed voor, tenzij je heel clean wilt spelen, en zo klonk het niet ;)
Huh wat? Nou, mijn ervaring is totaal anders, zie hierboven. Die 5150 16W is helemaal top. Ik heb ook een Victory Kraken van 50W, ook een lunchbox formaat. Van die 5150 kan je vinden dat die qua kanalen en switching niet heel handig is maar hij klinkt als een beest. Die Kraken is wat dat laatste betreft ook top, maargoed das eigenlijk een amp die ook al te zwaar is die ze in een kleine metalen behuizing hebben gepropt, dat zou je valsspelen kunnen noemen :P
Met een loadbox oid gaat dat thuis an sich prima, ik ben best enthousiast over de <100euro loadbox van bugera. Zuigt het wat sound weg?Ja. Is dat heel erg. Nee.
MsD schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:23:
@dropkikker laag, jazeker. Bijna log.
Een cabinet is meestal relevanter voor dat stukje geluid. Ik. Zelf heb 2 stuks London City cabs. Die zorgen er bijna voor dat je geen bassist meer nodig hebt. Al moet ik zeggen dat mijn LC Pershing nog iets dieper gaat, dat is echt een bizar ding. 200 watt puur geweld, en dol op pedalen.
Want elk extreem metal geluid zal je toch met pedalen moeten maken. En welke versterker is eigenijk minder relevant dan welke pedalen, en vooral, welk cabinet. Die speakers maken je laatste beetje geluid.
Maar een goede overdrive met een leuke distortion geeft al aardig het geluid wat je wil hebben.
Yikes, meningen verschillen maar hier ben ik het toch wel heel erg mee oneens :P Pedalen zijn een laatste stukje smaakmaker maar maken zeker niet het geluid. Ik heb ook jaren met pedalen lopen kutten totdat ik begreep dat de pre-amp buizen zijn waar het moet gebeuren. Dus als je overdrives nodig hebt om een metalgeluid te krijgen werk je wat mij betreft met een ruk amp (no offense :D ). Ik heb ooit de bevreemdende ervaring gehad dat een koper voor een ENGL SE met een Boss Heavy metal aankwam om naar dat ding te luisteren :? Dat klonk dus voor geen meter :O . Luister, left hand path is een topplaat maar 1) de rotzooi waar entombed toen mee moest werken maakt niet dat je die elementen ook bij goed spul kan/hoeft toe te passen 2) jij bent entombed niet. Maar nogmaals, smaken verschillen ;)

Begin vooral met een goede amp, of je dan in marshall land, mesaboogie land of 5150 land wilt wonen is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Dat merk je snel genoeg. Ik krijg persoonlijk geen zinnig geluid uit een mesaboogie, marshall gaat wel en op een 5150 maakt het voor mij minder uit hoe de knoppen staan, vet klinkt het toch wel. Ja, dus, okee, de gitarist en hoe die speelt zijn ook een belangrijke factor.

Daarna komt zeker de cab, of liever, de speakers. Wie het hout eromheen maakt boeit meestal weinig, v30 speakers daarentegen geven je geluid wel weer een duw een bepaalde kant uit. Maar na wat je vingers, je gitaar en je amp doen is de rest eigenlijk een serie van EQ's. Ik speel ook met regelmaat over een VHT cab (geen idee wat voor speakers, maar geen v30's) en daar krijg ik ook mijn sound wel uit, alleen moet ik de knoppen dan heel anders zetten dan bij een set v30's. Zelfde met een marshall cab eigenlijk. Maar bij twijfel: v30 :)
Een vetta is inderdaad een beetje ouderwets, maar zeker niet minder. Dino Cazares heeft zijn geluid ermee gemaakt, Erik Sprooten (Inquisitor/Ancient Rites) speelde er jaren mee. Blijft gewoon een heel gaaf ding. (wel die versie 2, dan toch.)
Als iemand nog zoekt naar zijn sound zijn modelers inderdaad een prima startpunt. Kunnen meestal ook op een makkelijke manier een stuk zachter wegens de (vaak) losse of solid state eindversterker.

Ik heb het hier volgens mij wel eens genoemd, ik heb (inmiddels ongeveer 15 jaar geleden ofzo :X )een tijd op een pod xt pro gespeeld. Toen ik daar alle modelletjes een paar jaar op had gebruikt wist ik wel met welke buizenfamilie ik wilde trouwen. Leerzame reis, vooral ook omdat zo'n modeler honderd keer meer instellingen heeft dan je ooit nodig had.
Die london city Pershing is een Randall kloon. Ik heb ook nog even zo'n 2x12 combo gehad, transistor bakbeest. Even de naam kwijt, ging iets harder dan een opstijgende raket.
Maar peavey heeft natuurlijk ook valveking serie. Die is er ook in combo versie. Enorm ondergewaardeerd geval, is nu voor erg weinig te koop. En ook die heeft wat aardige truukjes. Is voor veel bands de back up versterker to have. Gaat nooit stuk, en kan alles aan.
Kan ik je zo aanraden. 2x12 is ook wel zat voor thuis. Eigenlijk. En buizen zijn toch wel kool 😎
Tsjah, bezig blijf je altijd natuurlijk, er is gewoon best veel leuk spul :)

Mijn GAS gaat momenteel richting de Driftwood mini nightmare. Als iemand hier nog een EVH 5150 III 50W wil kopen heb ik genoeg bij elkaar om er daar een van aan te schaffen ;)

En 2x12's zijn ondergewaardeerd. Sjouwen makkelijker, passen beter in je auto, nemen thuis minder ruimte in en klinken hetzelfde, alleen de spreiding van het geluid is minder, maar dat heb je eigenlijk nooit nodig.

[Voor 3% gewijzigd door Jheroun op 24-09-2021 00:07]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Señor Sjon schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:16:
Gebruik nu gewoon een app voor stemmen. :)
Dat werkt op zich prima, al vind ik het met een clipon wel sneller en makkelijker gaan. Toch zijn dat vooral van die typische Sinterklaas en verjaardagscadeau:).

Net als een setje nieuwe snaren, een snaarwinder, meer picks, etc.

• Ankona
Jheroun schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:54:
Late en ietwat chaotische reactie, maar dan toch maar:

[...]

Kijk naar lunchbox amps. Voor de prijs van die bugera 6262 met te veel watts voor oefenruimte en podia en veel te veel watts voor thuis heb je bijna een EVH 5150 lunchbox. Dan heb je en iets dat op 4 watt kan en wel de pre buizen die je wilt hebben voor een mooie sound. Plus een resonance knop, da's voor het laag wat de presence voor het hoog is.

Ik heb een EVH 5150 III LBX (4-16W) een EVH 5150 III 50w en een Peavey 5150 120W. Die LBX staat op 2 platen en regelmatig op het podium. De 50W variant heeft toevallig vorige week op het podium gestaan maar die gaat in de verkoop. De Peavey is een beest en die gaat nooit weg, maar verder dan 3 op de schaal van 10 gaat die nooit open, zelfs niet in een oefenhok van 5x5 met de rest van een blackmetalband erbij.

Moraal van het verhaal: veel vermogen is eigenlijk nergens meer goed voor, tenzij je heel clean wilt spelen, en zo klonk het niet ;)
Persoonlijk hou ik er wel van als een versterker wat over heeft en met gemak ook de lage tonen mooi weer kan geven. Daarnaast, een grote kast vult de kamer beter (niet alleen fysiek, maar ook met geluid, het is dan minder dat dingetje daar waar het geluid uit komt maar gewoon overal geluid)

En ja, ik hou van clean en zit meer op het idee om de versterker zo clean mogelijk te hebben en met stompboxen het geluid te vernaggelen zoals je wil.

alles kan off-topic

• anie
ZieMaar! schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:38:
[...]

Dat werkt op zich prima, al vind ik het met een clipon wel sneller en makkelijker gaan. Toch zijn dat vooral van die typische Sinterklaas en verjaardagscadeau:).

Net als een setje nieuwe snaren, een snaarwinder, meer picks, etc.
Inderdaad, voor een tientje heb je een prima apparaatje dat je leven een stuk makkelijker maakt. Scheelt ook dat je niet zo afhankelijk bent van omgevingsgeluid.

• Gitarist
  • Niet online
Jheroun schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:54:

[...]
Huh wat? Nou, mijn ervaring is totaal anders, zie hierboven. Die 5150 16W is helemaal top. Ik heb ook een Victory Kraken van 50W, ook een lunchbox formaat. Van die 5150 kan je vinden dat die qua kanalen en switching niet heel handig is maar hij klinkt als een beest. Die Kraken is wat dat laatste betreft ook top, maargoed das eigenlijk een amp die ook al te zwaar is die ze in een kleine metalen behuizing hebben gepropt, dat zou je valsspelen kunnen noemen :P
Het zal inderdaad verschil in smaak zijn, maar ik vind een dikke buizenbak lekkerder klinken dan een klein ampje.

En daarnaast kan je ook discussiëren over wat "klein" is. Ik heb het over 0,5/1/5 watt klein en vind 16watt buizen al behoorlijk aan de maat ;)

Maar ik speel geen metal dus dat verklaart het misschien

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Van die apparaten van een tientje lees ik dan weer erg wisselende verhalen.

Ik moet vanmiddag toch e.e.a. ophalen, heb een standaard te weinig thuis.
Plectrums worden door Justin Guitar zo dun mogelijk aangeraden, dus kwam op deze twee uit.
https://www.bax-shop.nl/p...tuks/product-details.html of https://www.bax-shop.nl/p...-met-12-plectrums-0-46-mm

Zo'n stemclip-on zijn er (natuurlijk) weer tig verschillende van. Sommigen branden de goedkope dingen helemaal af, terwijl anderen een T30 of T60 wel prima vinden. De polytune zie ik ook positief langskomen, maar die is gelijk 40+ euro.

[Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 24-09-2021 12:44]

• anie
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:42:
Van die apparaten van een tientje lees ik dan weer erg wisselende verhalen.

Ik moet vanmiddag toch e.e.a. ophalen, heb een standaard te weinig thuis.
Plectrums worden door Justin Guitar zo dun mogelijk aangeraden, dus kwam op deze twee uit.
https://www.bax-shop.nl/p...tuks/product-details.html of https://www.bax-shop.nl/p...-met-12-plectrums-0-46-mm

Zo'n stemclip-on zijn er (natuurlijk) weer tig verschillende van. Sommigen branden de goedkope dingen helemaal af, terwijl anderen een T30 of T60 wel prima vinden.
Ik gebruik een TC electronic polytune clip on voor het wat serieuzere werk.

Op mijn akoestische in de woonkamer heb ik zo'n T30.

Werkt echt prima en vele malen beter dan je telefoon.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

T60 is weer chromatisch begrijp ik waardoor je alles kan 'verplaatsen'. Jaja, als muziekdislect is het wel een leercurve. :P

Pagina: 1 ... 59 60 61 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee