Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Grote Gitaartopic - deel 8

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 20:47
Vandaag even terug geweest met mijn Les Paul 60's standard, is nu goed (en dus fijn) afgesteld.
Maakt inderdaad een wereld van verschil, stond bizar hoog afgesteld.

Progressie is nog niet echt top want speel nog niet veel, probeer wel consistent elke dag 15 minuten te pakken.
A, D en E akkoorden achter elkaar te spelen, dat gaat met vallen en opstaan :)

[Voor 37% gewijzigd door Linkser op 20-04-2021 19:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 01:43
Een handigheidje bij het spelen van die drie akkoorden is gebruiken van je wijsvinger als anker op de G-snaar.
Deze vinger glijd alleen maar omhoog en omlaag tussen fret 1 en 2. Alleen je middel- en ringvinger worden verplaatst. Het A-akkoord is wel even lastig in het begin, je twee andere vingers moeten boven en onder je wijsvinger worden geplaatst. Maar als je dit eenmaal doorhebt wordt het switchen tussen deze 3 akkoorden en stuk makkelijker.
Linkser schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:45:
Vandaag even terug geweest met mijn Les Paul 60's standard, is nu goed (en dus fijn) afgesteld.
Maakt inderdaad een wereld van verschil, stond bizar hoog afgesteld.

Progressie is nog niet echt top want speel nog niet veel, probeer wel consistent elke dag 15 minuten te pakken.
A, D en E akkoorden achter elkaar te spelen, dat gaat met vallen en opstaan :)

apollo13

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 03:49
apollo13 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:22:
Een handigheidje bij het spelen van die drie akkoorden is gebruiken van je wijsvinger als anker op de G-snaar.
Deze vinger glijd alleen maar omhoog en omlaag tussen fret 1 en 2. Alleen je middel- en ringvinger worden verplaatst. Het A-akkoord is wel even lastig in het begin, je twee andere vingers moeten boven en onder je wijsvinger worden geplaatst. Maar als je dit eenmaal doorhebt wordt het switchen tussen deze 3 akkoorden en stuk makkelijker.

[...]
Toen ik dit las dacht ik echt wtf.

Toen dacht ik: Bij A je wijsvinger op de G snaar? Ik kan het wel maar in 25 jaar nooit in me opgekomen.

Toen ben ik gaan googelen en het is schijnbaar inderdaad een ding :P :

Echt bizar maar het zal wel werken voor mensen, you learn something new everyday :+

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:06

franssie

Save the albatross

ik zal morgen eens proberen of dat werkt. Wel een andere manier om het aan te vliegen dus het onderzoeken waard.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• pinda powerrr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:36

pinda powerrr

Slow down...

Zo op de late avond liggen mijn vingers in de knoop in mijn gedachten :+ Ik ken deze manier ook niet, morgen proberen!

The blues ain't nothing but a good man feeling bad

• apollo13
@all, krampen en breuken in jullie vingers zijn voor eigen rekening. ;)
Kwam deze truc een jaartje geleden tegen op YT, mijn leraar was toen ook verbaasd.
Dacht eigenlijk dat dit onder gitaristen wel bekend was.

Leuk om te lezen dat deze newbie de "oude" rotten nog wat kan leren. _O-

[Voor 15% gewijzigd door apollo13 op 21-04-2021 00:30]

apollo13

• torp
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10-06 17:41
What I Like About You aan het leren? Het kan wel, maar het ziet er wel minder strak uit dan op het plaatje.

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 19:08

ZieMaar!

Moderator General Chat
Justinguitar leert je, volgens mij, ook precies die drie akkoorden als eerst, juist vanwege die pivot vinger. Mijn gitaarleraar vond het A akkoord overigens wel wat vreemd op die manier, maar goed, wat werkt, dat werkt :).

Na een tijd worstelen op I see fire (en dan nu nog vooral het slagje en je hand op een natuurlijke manier doorbewegen) begint dat ergens op te lijken. Tussendoor blackbird ook maar ff geleerd en veel geoefend met een metronoom, lastig, maar leuk. Het is geen rechte lijn omhoog, soms gaat het sneller en soms wat langzamer, maar ik verbaas me toch wel echt over wat ik allemaal in die paar maanden kan. Dat had ik echt nooit verwacht.

Next big thing: echt soepel barre akkoorden pakken. Het idee snap ik, als ik ze rustig pak, speel ik ze zuiver, met een beetje nadenken weet ik alles te vinden op het fretboard, maar toepassen in liedjes, dat is wel een ander verhaal :).

Mooi man, gitaar spelen.

• Linkser
Is er nog een specifiek stem apparaat die jullie aanbevelen, al die apps werken niet echt voor mij...

• apollo13
Linkser schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:06:
Is er nog een specifiek stem apparaat die jullie aanbevelen, al die apps werken niet echt voor mij...
Zo'n clip-on stem apparaatje werkt prima. Heb deze ooit eens bij Ali gescoord en werkt wat mij betreft prima.
https://ae01.alicdn.com/k...Bass-Chromatic-Violin.jpg
Geschikt voor meerdere soorten snaarinstrumenten en ook chromatic.

Wat betreft die apps, heb er ook een paar op mijn 06 staan. Ze werken wel, maar zijn nogal afhankelijk van je microfoon kwaliteit en vaak gevoelig voor omgevingsgeluid. Pano-tuner is de app die ik soms nog wel eens gebruik.

[Voor 22% gewijzigd door apollo13 op 21-04-2021 10:46]

apollo13

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb zo'n clipon (Bax shop eigen merk) en één ingebouwd op mijn metronoom, beiden werken prima. Maar waarom werken die apps niet? Die heb ik ook wel eens gebruikt en dat ging ook prima.

[Voor 31% gewijzigd door ZieMaar! op 21-04-2021 10:47]

• Ramzzz
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Ziet alles :|

Topicstarter
Clip-ons van Korg (PitchClip) en TC Electronic (Polytune Clip) zijn uitstekend.

Wel af en toe vermoeiend omdat de batterij stiekem toch steeds leegloopt ondanks dat je hem nauwelijks aan hebt, maar verder prima!

Ik heb er een in elke gitaartas/koffer. Kosten ook niet de wereld.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• KnoxNL
Ramzzz schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:57:
[...]

Clip-ons van Korg (PitchClip) en TC Electronic (Polytune Clip) zijn uitstekend.

Wel af en toe vermoeiend omdat de batterij stiekem toch steeds leegloopt ontmand fat je hem nauwelijks aan hebt, maar verder prima!

Ik heb er een in elke gitaartas/koffer. Kosten ook niet de wereld.
Ik zweer ook bij Korg, maar dan deze:

https://www.bol.com/nl/p/...-iVZntVH_TfxoCOWEQAvD_BwE

Batterij levensduur is goed te noemen. Wel voor de zekerheid een CR232 achter de hand houden.

• Linkser
ZieMaar! schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:46:
Ik heb zo'n clipon (Bax shop eigen merk) en één ingebouwd op mijn metronoom, beiden werken prima. Maar waarom werken die apps niet? Die heb ik ook wel eens gebruikt en dat ging ook prima.
Ik heb het idee dat die me alle kanten op stuurt, dat de microfoon op mijn iPhone misschien te gevoelig is.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Linkser schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:16:
[...]

Ik heb het idee dat die me alle kanten op stuurt, dat de microfoon op mijn iPhone misschien te gevoelig is.
Dat kan, ik heb ook een iPhone maar herken dat minder, maar pak eigenlijk echt veel, veel makkelijker de clipon :).

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ik heb de TC Electronics Polytune vanaf het moment dat die gereleased werd in NL. En pas één keer de batterij vervangen....

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
pinda powerrr schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:47:
Ik heb de TC Electronics Polytune vanaf het moment dat die gereleased werd in NL. En pas één keer de batterij vervangen....
De Polytune Clip bedoel je? ;)

Ik heb voornamelijk ruzie met de batterijen van de Korg PitchClip en RimPitch tuners.

Ik gebruik de tuners amper, en de batterijen zijn vrijwel altijd leeg wanneer ik ze wil gebruiken.

Maar dat kan aan mij liggen (die CR-batterijen lomp met de vingers aanraken betekent dat ze snel leeglopen). ;)

Doorgaans gebruik ik ‘gewoon’ een stempedaal.

[Voor 21% gewijzigd door Ramzzz op 21-04-2021 15:21]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• anie
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:23
pinda powerrr schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:47:
Ik heb die polytune clip nu meer dan een half jaar maar nog geen batterij vervangen. Heb meerdere door heb huis liggen, aliexpress en van bax maar die van poly clip is echt met afstand de meest prettige.

• Gitarist
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Kan ik hier ook biechten?

Heb zojuist een impulsaankoop gedaan.
Gretsch G2215-P90

B-stock bij Bax

M'n eerste Gretsch!

• Gitarist
  • Niet online
Ik heb zelf de clip-on tuner van D'Addario (de 'Eclipse CT-17') en die bevalt heel goed. Goed leesbaar en doet z'n werk.

• Gitarist
  • Niet online
KnoxNL schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:39:
[...]

Toen dacht ik: Bij A je wijsvinger op de G snaar? Ik kan het wel maar in 25 jaar nooit in me opgekomen.

[Afbeelding]

Echt bizar maar het zal wel werken voor mensen, you learn something new everyday :+
Ook nog even inhakend op het plaatje, dat A-akkoord. Niet met de bedoeling om je aan te vallen of wat, maar ben ook benieuwd naar jouw mening hierover, @apollo13

Ik zou het aan "beginnende" gitaristen afraden om het A-akkoord op die manier te pakken. Je maakt de beste toon door je vinger zo veel mogelijk naar rechts te zetten in het vakje. Als je het A-akkoord op die manier pakt, dan zit je wijsvinger best wel links in het vakje.
Als je al genoeg kracht in je vingers hebt (en een goede gitaar), dan komt dat wel goed en dan maak je met je kracht een hoop goed wat 'mis' gaat bij niet goed gepositioneerde vingers. Maar bij beginners is dat nogal tricky en kan het leiden tot geratel.

Maar, de kern van het verhaal is wel juist. Probeer altijd te zoeken naar een 'gemeenschappelijke' vinger (of in het Engels ook wel: pivot-finger) in twee elkaar opvolgende akkoorden en die dan laten staan.
A is echter een vreemde eend in de bijt en heeft met weinig tot geen akkoorden een gemeenschappelijke vinger. Alle leerlingen die ik ooit les heb gegeven hebben daar problemen mee gehad in het begin.

[Voor 18% gewijzigd door Gitarist op 22-04-2021 13:21]

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Gitarist schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:54:

Gretsch G2215-P90
[YouTube: Gretsch® G2215-P90 Streamliner™ Junior Jet™ Club]
B-stock bij Bax

M'n eerste Gretsch!
Je zonden zijn je vergeven! _/-\o_

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
KnoxNL schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:39:
[...]

[Afbeelding]

Hmmm... ik vind dat niet lekker gaan, maar misschien als je net begint met spelen, dat het niet uit maakt waarbij kramp en blaren van krijgt... :+

Gretsch G2215-P90
B-stock bij Bax

M'n eerste Gretsch!
Nooooiiiceee! :D

Veel plezier ermee!

Ik zal ook maar even op opbiechten - als we toch bezig zijn :+ - dat ik ernstig GAS heb van P90-gitaren...

De Gibson BFG Les Paul lonkt enorm... 🤔

@pinda powerrr :+

[Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 22-04-2021 14:11]

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Ramzzz schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:09:
Ik zal ook maar even op opbiechten - als we toch bezig zijn :+ - dat ik ernstig GAS heb van P90-gitaren...
Waarom verbaast me dit nou helemaal niets? :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Wormaap schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:19:
[...]

Waarom verbaast me dit nou helemaal niets? :P
Dat is wekelijk het enige, qua elektrische gitaar, dat ik nog nooit heb gehad.

Nodig? Nee. Totaal niet.

Nice to have, dat wel.

En je kunt - v.z.i.w. - elke € maar 1x uitgeven.

Misschien kan ik daar mijn nog niet ingeruilde MiM Stratocaster voor inzetten. 🤔

<zwengelt Google maar weer eens aan>

[Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 22-04-2021 14:43]

• TweakMDS
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12-06 00:39
Ik heb héél binnenkort (ik hoop dat het zaterdag lukt) een Eastman E1OM. Ik was al een tijd op zoek naar iets in die richting, maar kon niet echt een knoop doorhakken. Nadat mijn nichtje er een had was ik eigenlijk wel om. Helaas had zij de laatste "Classic" (sunburst-achtig) en ben ik maar voor gewoon voor standaard gegaan. Als ik de keuze had gehad was ik misschien esthetisch gezien wel voor die finish gegaan, maar onder de streep maakt het me niet heel veel uit. Ik vond een OM model ook wel een ideaal formaat om lekker mee op de bank of aan de bureaustoel te hangen.

Nu nog fatsoenlijk leren spelen...
Ik speel nu dagelijks zo'n kwartiertje tot half uurtje op een vrij nare Stagg C440, die zo slecht is afgewerkt dat ik soms mijn ringvinger aan een fret open haal, en mijn andere speeltijd gaat heel veel in de bariton Ukulele zitten. Dde uke gaat me best goed af, maar begint hier en daar wel een beetje te beperken.

Gelukkig begrijpen jullie allemaal dat het aan de gitaar ligt, dus met een nieuwe, betere gitaar kan ik ineens wel heel goed spelen :+

• KnoxNL
Proficiat @Gitarist , mooie aanwinst!

• Gitarist
  • Niet online
Dat ziet er uit als een heel mooie gitaar, en zéker een upgrade vanaf je huidige gitaar. Gefeliciteerd!
Gelukkig begrijpen jullie allemaal dat het aan de gitaar ligt, dus met een nieuwe, betere gitaar kan ik ineens wel heel goed spelen :+
Uiteraard! ;)

Er zit wel degelijk een kern van waarheid in. Er zit (vaak) wel degelijk een wereld van verschil in speelbaarheid tussen een stuk brandhout met snaren en een prijsklasse (of een paar prijsklasses) hoger. En mijn ervaring is: betere bespeelbaarheid > meer lol > meer spelen > meer skills

• TheCapK
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 11-06 11:42

TheCapK

It's always tease, tease,

Gitarist schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:15:
Er zit wel degelijk een kern van waarheid in. Er zit (vaak) wel degelijk een wereld van verschil in speelbaarheid tussen een stuk brandhout met snaren en een prijsklasse (of een paar prijsklasses) hoger. En mijn ervaring is: betere bespeelbaarheid > meer lol > meer spelen > meer skills
Wat natuurlijk het belangrijkste is: goed afstellen. Een goed afgestelde goedkope gitaar kan beter spelen dan een slecht afgestelde dure gitaar.
Een dure gitaar kan zeker goed zijn, alhoewel dat bij bv Gibson niet automatisch het geval is, maar als deze niet goed is afgesteld dan zal hij niet goed aanvoelen...

Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!

• apollo13
Gitarist schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:14:
[...]

Ook nog even inhakend op het plaatje, dat A-akkoord. Niet met de bedoeling om je aan te vallen of wat, maar ben ook benieuwd naar jouw mening hierover, @apollo13

Ik zou het aan "beginnende" gitaristen afraden om het A-akkoord op die manier te pakken. Je maakt de beste toon door je vinger zo veel mogelijk naar rechts te zetten in het vakje. Als je het A-akkoord op die manier pakt, dan zit je wijsvinger best wel links in het vakje.
Als je al genoeg kracht in je vingers hebt (en een goede gitaar), dan komt dat wel goed en dan maak je met je kracht een hoop goed wat 'mis' gaat bij niet goed gepositioneerde vingers. Maar bij beginners is dat nogal tricky en kan het leiden tot geratel.

Maar, de kern van het verhaal is wel juist. Probeer altijd te zoeken naar een 'gemeenschappelijke' vinger (of in het Engels ook wel: pivot-finger) in twee elkaar opvolgende akkoorden en die dan laten staan.
A is echter een vreemde eend in de bijt en heeft met weinig tot geen akkoorden een gemeenschappelijke vinger. Alle leerlingen die ik ooit les heb gegeven hebben daar problemen mee gehad in het begin.
Ik voel me totaal niet aangevallen hoor. Als je gitaar leert spelen moet je tegen kritiek kunnen, en er van leren.

Ik heb net nog even de klassieke manier van het A-akkoord geprobeerd, je hebt naar mijn idee hetzelfde probleem wat betreft dat er één vinger teveel naar links zit. Je wijsvinger (1). https://i.pinimg.com/orig...19dc74a862b8e94fd5311.jpg Het plaatje gebruikt vingers 2,3,4, maar ik ga ervan uit dat 1,2,3 de standaard manier is.
Persoonlijk denk ik dat beide manieren evenveel kracht vergen. Als je als beginner het A-akkoord leert kennen zou ik nu, als ik leraar was, nu de "nieuwe" methode aanleren vanwege de voordelen van de pivot.

[Voor 5% gewijzigd door apollo13 op 22-04-2021 15:34]

apollo13

• Gitarist
  • Niet online
apollo13 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:23:
[...]

Ik voel me totaal niet aangevallen hoor. Als je gitaar leert spelen moet je tegen kritiek kunnen, en er van leren.

Ik heb net nog even de klassieke manier van het A-akkoord geprobeerd, je hebt naar mijn idee hetzelfde probleem wat betreft dat er één vinger teveel naar links zit. Je wijsvinger (1).
True, maar je kan dan iig nog moeite doen om je wijsvinger zo veel mogelijk naar rechts te drukken.
https://i.pinimg.com/orig...19dc74a862b8e94fd5311.jpg Het plaatje gebruikt vingers 2,3,4, maar ik ga ervan uit dat 1,2,3 de standaard manier is.
Ik ken A niet anders als met vingers 1, 2 en 3. Dat wil niet zeggen dat 2, 3 en 4 pertinent verkeerd is. Mijn devies is altijd 'als het goed klinkt', is het goed. Maar ik probeer m'n leerlingen het wel altijd op de manier te leren zoals ik het geleerd heb (op de klassieke manier).

En dat brengt me bij punt 2. Mijn leraren hamerden (pun intended) altijd enorm op de positie van de duim. Die moest altijd achter de hals, ongeveer achter het tweede vakje en niet zichtbaar boven de hals. Op de foto zie ik die persoon dat niet doen. Maar, ikzelf betrap me er ook op dat m'n handpositie er met de jaren steeds slordiger uit gaat zien, maar dat ik nog altijd een prima toon eruit haal. En het lukte ome Jimi ook, die maakte nota bene een barree met z'n duim 8) En dat lukt mij toch echt niet. (heck, ik vind D/F# al bijna niet te doen, die pak ik bijna liever met de wijsvinger op de F# en de rest van het D-akkoord met de andere vingers :') )
Maar ik probeer als ik lesgeef het wel op de nette manier te doen. O-)
Met de duim op de juiste plek kan je gewoon het meeste kracht zetten.

Ik leg het altijd uit aan de hand van het pakken van een glas of flesje. Dan zit je duim ook altijd tegenover je vingers. Dus stel dat je wijs/middel/ring/pink aan de rechterkant van het flesje zitten, kan je het beste "grijpen" als je duim aan de andere kant van het flesje zit, zo ongeveer recht tegenover je middelvinger en ringvinger.
Ik denk dat die analogie ook opgaat voor het fretten van een noot of akkoord.
Persoonlijk denk ik dat beide manieren evenveel kracht vergen. Als je als beginner het A-akkoord leert kennen zou ik nu, als ik leraar was, nu de "nieuwe" methode aanleren vanwege de voordelen van de pivot.
Ik weet het niet. Misschien heb je gelijk en kosten beide manieren evenveel kracht. Maar toch denk ik dat het verstandiger is om 1, 2, 3 (of 2, 3, 4) te doen t.o.v. 2, 1, 3, juist doordat de positie van de wijsvinger (op de g snaar) altijd erg veel naar links zal blijven. Je kan je vingers niet kruisen. Terwijl als je drie op een rijtje hebt, je nog wel moeite kan doen om ze zo recht mogelijk boven elkaar te krijgen.

• Gitarist
  • Niet online
TheCapK schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:21:
[...]

Wat natuurlijk het belangrijkste is: goed afstellen. Een goed afgestelde goedkope gitaar kan beter spelen dan een slecht afgestelde dure gitaar.
Een dure gitaar kan zeker goed zijn, alhoewel dat bij bv Gibson niet automatisch het geval is, maar als deze niet goed is afgesteld dan zal hij niet goed aanvoelen...
Is helemaal waar!
Maar bij de goedkope(re) akoestische gitaren zijn de afstelmogelijkheden vaak beperkt of niet-bestaand.

Maar ik merk regelmatig ook dat goedkope 'beginners'gitaren slecht afgevijlde frets hebben, afbrekende stemmechanieken, slecht lopende stemmechanieken, slordige afwerking.
Ten minste, dan heb ik het echt over de Staggs van vroeger of de Bullit Strat.

En dan is het echt een verademing als je daarna wat beters in je handen hebt.

De Squiers en instap Epiphones zijn meestal wel redelijk.

• TweakMDS
TheCapK schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:21:
[...]

Ik vond het al heel wat dat TFOA even contact met me op nam om te vragen hoe ik de afstelling wilde. En dat het überhaupt gebeurt, al is het maar even 5 minuten de aandacht van een expert die kijkt of alles ok staat :)

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ik krijg zojuist een foto doorgemaild van mijn oom: "heb je de Telecaster wel eens gezien met de lak er nog op?"

Oftewel nu mijn (heeft hij aan mij gegeven) Telecaster 1968 Blue Floral <3
Naast hem op de foto mijn pa met een Höffner vioolbas en daarnaast een andere bekende van de familie met een mooie Fender Jaguar.
Er staat naar huidige maatstaven een klein fortuin op die foto 8)7

Als voorbeeld, die linker heb ik dus, alleen dan niet meer met de originele bloemen lak.

• Gitarist
  • Niet online
pinda powerrr schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:08:
Ik krijg zojuist een foto doorgemaild van mijn oom: "heb je de Telecaster wel eens gezien met de lak er nog op?"

Oftewel nu mijn (heeft hij aan mij gegeven) Telecaster 1968 Blue Floral <3
Naast hem op de foto mijn pa met een Höffner vioolbas en daarnaast een andere bekende van de familie met een mooie Fender Jaguar.
Er staat naar huidige maatstaven een klein fortuin op die foto 8)7

Als voorbeeld, die linker heb ik dus, alleen dan niet meer met de originele bloemen lak.

[Afbeelding]
Holy ***(@(@(@(*!#I wat vet! :9~ :9~ :9~ Jouw oom is de mannelijke versie van een suikertante!

Damn! Hoe speelt en klinkt 'ie?
En wat voor lak zit er dan op eigenlijk?

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Gitarist schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:11:
[...]

Holy ***(@(@(@(*!#I wat vet! :9~ :9~ :9~ Jouw oom is de mannelijke versie van een suikertante!

Damn! Hoe speelt en klinkt 'ie?
En wat voor lak zit er dan op eigenlijk?
Jij hebt er ook op gespeeld bij de GoT Guitar Meet ;)

Is nu lang niet meer zo mooi als toen :'(

• KnoxNL
pinda powerrr schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:18:
[...]

[Afbeelding]
Ik wil de originele foto. :(

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

KnoxNL schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:22:
[...]

Ik wil de originele foto. :(
Origineel zijn ze haast niet meer te vinden. Fender had de superieure techniek om bloemetjesbehang op de gitaar te plakken en af te werken met blanke lak. Niet heel gek dat er "craquelé" kwam :+

Of bedoel je de foto uit ca 1972 van mijn oom?

• KnoxNL
pinda powerrr schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:51:
[...]

Origineel zijn ze haast niet meer te vinden. Fender had de superieure techniek om bloemetjesbehang op de gitaar te plakken en af te werken met blanke lak. Niet heel gek dat er "craquelé" kwam :+

Of bedoel je de foto uit ca 1972 van mijn oom?
Die laatste dus :9

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

@KnoxNL op verzoek:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KnoxNL
Ja fantastisch! Wat een gave foto. Dank! O+

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:13
Te gek om een muzikale foto van je ouders/grootouders te hebben!
Dit is sowieso een waanzinnig toffe foto, door de nette kleding en dan dat hippe/foute blue flower patroon erbij. Gaaf!

Onze familie is/was niet zo muzikaal, vader had wel talent, maar nooit veel mee gedaan, een blauwe maandag wat gedrumd en gitaargespeeld, maar in huis heb ik nooit instrumenten gezien. Hij speelde alleen zondagochtend op de potjes van het beleg :')

Members only:

[Voor 59% gewijzigd door Teleluvr op 23-04-2021 09:28]

• Gitarist
  • Niet online
pinda powerrr schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:18:
[...]

[Afbeelding]
Aah ok is dat die!? Ik las het alsof je de gitaar recent gekregen hebt.

Maar cool hoor! 8) :9~

• Thinlanet
  • Laatst online: 07-06 00:53
Hoi allen,

Ik speel al jaren zo af en aan wat gitaar ter ontspanning. Veelal akoustisch, terwijl ik ook een Epiphone ES heb staan met Fender Superchamp X2. Zoals menig hier in deze thread heb ik ook last van "kartonnen wandjes" en speel ik op de ES met Amp eigenlijk enkel wanneer ik zeker weet dat mijn buren niet thuis zijn. Ook mijn vrouw heeft een lichte allergie voor het geluid van tokkelen/oefenen/uitproberen ipv volledige nummers te spelen. Allemaal begrijpbaar dus daarom ben ik op zoek naar een mini-amp om via mijn koptelefoon (Beyerdynamic dt 770 pro 8 ohm) te kunnen spelen en mijn buren alsmede vrouw hun rust te gunnen.

Mijn oog is gevallen op de iRig HD2 maar ook Line6 SonicPort en xSonic xTone. Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen en eventueel andere interessante "spelers" op de markt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:18
@Thinlanet
Weinig ervaringen hier met die dingen, de Line6 wel eens gehad, maar weggedaan.

Ik vind het grote nadeel dat je deze apparaten eigenlijk niet goed stand-alone kan gebruiken. Je moet ze altijd aan je telefoon of pc hangen, klinkt leuk, maar leid gigantisch af als je gewoon lekker wil tokkelen. Als je juist wel op je pc wil spelen, neem dan een goede audio interface, Focusrite/Behringer, is een beetje om het even.

Ik speel al best lang en veel op een gewoon multi-effecten ding als ik gewoon wil spelen. Keus genoeg, en gewoon knopjes waar je aan kan draaien, en fysieke instellingen. Kan je ook nog eens makkelijk verplaatsen.

Opties zat, Line6/Zoom/Moeer.

Je kan zo uitgebreid als je wil, alles kan. Verschillen tussen de apparaten zijn er natuurlijk wel, de een doet het rot met distortion, de ander is juist een Reverb held, beetje lood om oud ijzer als je lekker wil spelen, en je moet ze allemaal, echt waar, tunen en tweaken. Maar dat geld eigenlijk voor alle spullen die je je eigen wil maken.

Gewoon even Thomann/Bax uitchecken en dan bij je lokale gitaarwinkel kopen. Maak je vriendjes :-)
(https://www.thomann.de/nl...r=true&feature-46725=true)
(https://www.bax-shop.nl/multi-effect-pedaal?o=product_price)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Thinlanet schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:43:
Hoi allen,

Ik speel al jaren zo af en aan wat gitaar ter ontspanning. Veelal akoustisch, terwijl ik ook een Epiphone ES heb staan met Fender Superchamp X2. Zoals menig hier in deze thread heb ik ook last van "kartonnen wandjes" en speel ik op de ES met Amp eigenlijk enkel wanneer ik zeker weet dat mijn buren niet thuis zijn. Ook mijn vrouw heeft een lichte allergie voor het geluid van tokkelen/oefenen/uitproberen ipv volledige nummers te spelen. Allemaal begrijpbaar dus daarom ben ik op zoek naar een mini-amp om via mijn koptelefoon (Beyerdynamic dt 770 pro 8 ohm) te kunnen spelen en mijn buren alsmede vrouw hun rust te gunnen.

Mijn oog is gevallen op de iRig HD2 maar ook Line6 SonicPort en xSonic xTone. Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen en eventueel andere interessante "spelers" op de markt.
Ik heb de iRig een tijd gebruikt, tot de koptelefoon-uitgang werd wegbezuinigd op de iPhone... 😂

Ligt hier stof te vangen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Thinlanet schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:43:
Hoi allen,

Fender heeft recent de Fender Mustang Micro uitgebracht. Volgens de reviews een perfect apparaat!

Hebben we niet lang geleden uitgebreid over gehad in dit topic, dus --> search

Enige nadeel is dat iedereen het ding wil hebben en het nu overal uitverkocht is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thinlanet
  • Laatst online: 07-06 00:53
@pinda powerrr , @Ramzzz , @MsD

Dank allemaal voor jullie input. Hoewel ik meestal in mijn hobbykamer speel en mijn pc daar staat, lijkt mij een Fender Mustang Micro wel een fijn apparaat om ook nog wat meer bewegingsvrijheid te hebben. Als het allemaal bevalt kan ik alsnog voor een audio interface gaan.

Daarnaast wel fijn dat een aantal presets overeen komen met mijn Superchamp als ik het zo lees; het zal ongetwijfeld anders klikken als de buis in de Superchamp, maar ik ben erg benieuwd.

Ik ga de Fender bestellen en een paar weken wachten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 12-06 12:27
Ik zie dat de kringverjaardagen vroeger een stuk leuker waren.

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
Ramzzz schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:03:
[...]

Ik heb de iRig een tijd gebruikt, tot de koptelefoon-uitgang werd wegbezuinigd op de iPhone... 😂

Ligt hier stof te vangen...
Werkt die iRig ook niet gewoon met dit verloopje?

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Gitarist schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:22:
[...]

Werkt die iRig ook niet gewoon met dit verloopje?
[Afbeelding]
Waar moet de iRig zelf dan ingeprikt worden? :P

• Gitarist
  • Niet online
Wormaap schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:45:
[...]

Waar moet de iRig zelf dan ingeprikt worden? :P
Ik weet niet welke iRig het is, maar ik had er vroeger eentje en die plugde je in de hoofdtelefoon uitgang van de iPhone. Vervolgens kon je je gitaar in die iRig pluggen en kon je daar ook een hoofdtelefoon op inpluggen. In die iRig zelf zat een batterij. Maar ik begrijp dat de huidige generatie z'n stroom haalde uit de iPhone? Ja dan wordt het lastig |:(

• Gitarist
  • Niet online

Gretsch G2215-P90
B-stock bij Bax

M'n eerste Gretsch!
De impulsaankoop lijkt misschien op een mislukking/teleurstelling uit te draaien

Heb hem binnen, maar er zitten best wel wat beschadigingen op de brug. Lijkt of die brug eraf is geweest en er opnieuw is opgezet, alleen niet zo netjes. Verder loopt de hoge e-snaar aan (is te fixen, maar ok).
En verder steekt er een schroefje enorm ver uit het halselement (kan je er uiteraard wel indraaien, maar vreemd is het wel).

Ik snap dat het een b-stock is dus dat de verpakking open is geweest, maar hier lijkt meer aan de hand.

Nog eens even goed nadenken of ik hem wel wil houden :/

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Gitarist schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:05:
[...]

De impulsaankoop lijkt misschien op een mislukking/teleurstelling uit te draaien

Heb hem binnen, maar er zitten best wel wat beschadigingen op de brug. Lijkt of die brug eraf is geweest en er opnieuw is opgezet, alleen niet zo netjes. Verder loopt de hoge e-snaar aan (is te fixen, maar ok).
En verder steekt er een schroefje enorm ver uit het halselement (kan je er uiteraard wel indraaien, maar vreemd is het wel).

Ik snap dat het een b-stock is dus dat de verpakking open is geweest, maar hier lijkt meer aan de hand.

;w

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

[...]

Ach, bekijk het van de positieve kant, binnenkort vakantiegeld. Kun je een nieuwe kopen :+

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TweakMDS
Vanmiddag kwam spontaan mijn Eastman E1OM al binnen.
Ik had hem eigenlijk pas morgen verwacht, maar manmanman, wat klinkt dat ding goed! Met name bij het subtiele vingerwerk lijkt het wel of de reverb knop gewoon vol open staat.

Stalen snaren is wel even wennen, mijn vingertoppen zijn nu alweer naar de klote, en misschien had ik er ook niet meteen anderhalf uur achter elkaar op moeten spelen .___.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Gitarist schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:03:
[...]

Ik weet niet welke iRig het is, maar ik had er vroeger eentje en die plugde je in de hoofdtelefoon uitgang van de iPhone. Vervolgens kon je je gitaar in die iRig pluggen en kon je daar ook een hoofdtelefoon op inpluggen. In die iRig zelf zat een batterij. Maar ik begrijp dat de huidige generatie z'n stroom haalde uit de iPhone? Ja dan wordt het lastig |:(
Oh hee, de iRig 2 werkt nog steeds op die manier. Ik dacht dat ze allemaal in de Lightningpoort prikten, maar dat is helemaal niet zo :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
[...]

Update: ik heb hem inmiddels een paar speelbeurten gegeven en een beetje bijgesteld waardoor de e-snaar niet meer aanloopt en ik moet zeggen: hij speelt en klinkt toch eigenlijk best wel lekker... ik merk dat het de beschadigingen(tjes) wel een beetje doet vergeten... misschien toch maar houden dan? :?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10-06 08:44
Hoppa! meldt zich hier ook maar eens. Na mijn gitaarspel 20 jaar te hebben verwaarloosd, ben ik sinds vorige maand weer begonnen met spelen. Roestig is de beste omschrijving. Zowel mijn spel als de snaren.

Toen ik 20 jaar geleden stopte (vanwege diverse complexe breuken in hand en pols) heb ik mijn Ibanez RG470 verkocht. Eerder ooit een Custom Epiphone Les Paul gehad in blauwe sunburst, maar die had een constructiefout en op weg terug van de fabriek naar de winkel na een reparatie is die onherstelbaar beschadigd geraakt. Daar heb ik overigens, ondanks goede compensatie vanuit de winkel, nog altijd een trauma van :-D. Dat ding was echt extreem mooi.

Momenteel speel ik op mijn Fender acoustische gitaar. Dat Fender zich overigens ooit heeft verlaagd tot deze gitaar is bizar, want het is een zeer matig apparaat. Om de boel een beetje op te leuken ben ik begonnen met basgitaar lessen en heb me ook een heel simpel instap basje aangeschaft via Marktplaats (Gear4Music huismerk).

Omdat ik in de loop der jaren ook wat klushandigheden heb opgedaan, heb ik nu een basgitaar bouwpakket besteld. Mocht daar een bevredigend resultaat uitkomen, ga ik daarna aan de slag om een blauwe LesPaul te maken. Want trauma's moet je uiteindelijk gewoon bij de ballen pakken!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Linkser
Gisteren weer even wat vaart kunnen maken, A,D en E gaan wat beter achter elkaar.... tot ik bij een oefening kom (Johnny Cash - Walk The Line). Op Very Slow gaat die aardig, Slow al wat minder, maar ga er zeker nog veel mee oefenen :).

Trouwens echt helemaal gebeten door het Les Paul virus, man wat zijn die burst kleuren toch gaaf. Voel me totaal nog niet Les Paul waardig met drie schamele akkoorden 😂 maar zeer tevreden met mijn keuze, het helpt echt als hem ziet en denkt wat een mooie gitaar dan pak je hem toch wat sneller van de muur.

Maar Iced Tea is toch wel de mooiste burst (in mijn optiek) 😇

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Gitarist schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:11:
[...]

Update: ik heb hem inmiddels een paar speelbeurten gegeven en een beetje bijgesteld waardoor de e-snaar niet meer aanloopt en ik moet zeggen: hij speelt en klinkt toch eigenlijk best wel lekker... ik merk dat het de beschadigingen(tjes) wel een beetje doet vergeten... misschien toch maar houden dan? :?
Foto's? ;)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 00:13
Linkser schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:18:

Trouwens echt helemaal gebeten door het Les Paul virus, man wat zijn die burst kleuren toch gaaf. Voel me totaal nog niet Les Paul waardig met drie schamele akkoorden 😂 maar zeer tevreden met mijn keuze, het helpt echt als hem ziet en denkt wat een mooie gitaar dan pak je hem toch wat sneller van de muur.
Oei, als ik je een financieel advies mag geven, zoek snel een vaccin. Dit is het resultaat van 5 jaar slachtoffer te zijn van dat virus.. :|

<3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Biggg schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:33:
[...]

Oei, als ik je een financieel advies mag geven, zoek snel een vaccin. Dit is het resultaat van 5 jaar slachtoffer te zijn van dat virus.. :|

[Afbeelding]
<3
Zijn dat (op de rechter na) allemaal Gibsons, of is (bijv. de Goldtop) een Chibson? Of zelfbouw?

Die (wrap-around) brug ziet er behoorlijk dodgy uit...

Ik herken het virus wel.

Niet dat ik veel Gibsons heb, zelfs helemaal (nog) geen LP, maar ik had dat met mijn vorige gitaren (later alsnog allebei verkocht), dat ik ze in meerdere kleuren wilde, voor diverse stemmingen (van de gitaren :+ )...

[Voor 16% gewijzigd door Ramzzz op 25-04-2021 12:37]

• Gitarist
  • Niet online
Ik moet hem nog even ontdoen van het plastic, dat moment wilde ik nog even uitstellen tot ik definitief de knoop doorhak hem te houden of terug te sturen... Daarna foto's. Of niet natuurlijk ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
<3
Da's een mooie collectie, @Biggg!

Ik heb een beetje hetzelfde, maar dan met Teles ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 00:13
Ramzzz schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:35:
[...]

Zijn dat (op de rechter na) allemaal Gibsons, of is (bijv. de Goldtop) een Chibson? Of zelfbouw?

Die (wrap-around) brug ziet er behoorlijk dodgy uit...
Yep, allemaal Gibsons.

De goldtop is dit model: https://www.zzounds.com/item--GIBESLP9015

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Nice - ik heb nog nooit zo'n scheve brug gezien, eerllijk gezegd...

Het is wel één van de mooiere modellen LP. O+

P90's - die moet ik nog eens... :P
Gitarist schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:41:
[...]

Ik moet hem nog even ontdoen van het plastic, dat moment wilde ik nog even uitstellen tot ik definitief de knoop doorhak hem te houden of terug te sturen... Daarna foto's. Of niet natuurlijk ;)
Hoe moeten we je anders van goedbedoeld maar verder volstrekt zinloos advies dienen? :+

[Voor 49% gewijzigd door Ramzzz op 25-04-2021 12:46]

• Linkser
[...]

[Afbeelding]
<3
Afgesproken O-) dat ik minimaal een jaar moet wachten en meer progressie gemaakt moet hebben om een tweede gitaar te verantwoorden... maar wat een gave collectie!

Eigenlijk wil ook "gewoon" naar gitaarles alleen dat is nu allemaal online (via zoom enzovoorts) en moet nog een leraar vinden.
Members only:

Zolang het online is zie ik de meerwaarde nog niet echt, al ben ik nu aan het einde van de free omgeving van JustinGuitar dus ik moet de afweging maken of ik daar mee door wil :/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
Even wat fotootjes gemaakt 8)

Disclaimer: ik geef het toe, ik ben een zeikerd. Misschien verwacht ik teveel van een nieuwe gitaar (en zeker in deze prijsklasse - € 359), maar ik twijfel echt heel erg of ik het erbij moet laten zitten of niet.

Een totaalshot. Mooi issie hè :9

Detailshot van de beschadiging (of viezigheid, krijg het er iig niet zo 1-2-3 af) aan de rechterkant.
Let ook op de groefjes van snaren. Dit zou je "verwachten" bij een gitaar die al enkele jaren oud is en al heel wat snaarwissels heeft meegemaakt. Niet bij een gitaar waar als het goed is in de fabriek een setje is opgezet en verder nog niet.
NB Het plastic zit er nog op. Op de slagplaat is het beschermingsplastic nogal beschadigd (was al zo, komt niet door mij en kan ik mee leven) dus dat ziet er vreemd uit. Maar dat is volgens mij geen probleem, want als je het plastic eraf haalt is hij weer maagdelijk schoon, verwacht ik.

De andere kant. Hier zijn ook wat vreemde plekjes te zien die ik niet bij een nieuwe gitaar zou verwachten.

Deze is misschien een beetje flauw en het is (denk ik :? ) eenvoudig te fixen, maar waarom staat dat schroefje zo hoog?

Verder klinkt het als je de gitaar heen en weer beweegt ook alsof er een schroefje los ronddwaalt door de gitaar, maar dat kan ook wat loshangende bekabeling zijn.

Tsja... wat denken jullie?

[Voor 4% gewijzigd door Gitarist op 26-04-2021 11:03]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Gitarist schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:01:
[...]

Even wat fotootjes gemaakt 8)

Disclaimer: ik geef het toe, ik ben een zeikerd. Misschien verwacht ik teveel van een nieuwe gitaar (en zeker in deze prijsklasse - € 359), maar ik twijfel echt heel erg of ik het erbij moet laten zitten of niet.

Een totaalshot. Mooi issie hè :9
[Afbeelding]

Detailshot van de beschadiging (of viezigheid, krijg het er iig niet zo 1-2-3 af) aan de rechterkant.
Let ook op de groefjes van snaren. Dit zou je "verwachten" bij een gitaar die al enkele jaren oud is en al heel wat snaarwissels heeft meegemaakt. Niet bij een gitaar waar als het goed is in de fabriek een setje is opgezet en verder nog niet.
NB Het plastic zit er nog op. Op de slagplaat is het beschermingsplastic nogal beschadigd (was al zo, komt niet door mij en kan ik mee leven) dus dat ziet er vreemd uit. Maar dat is volgens mij geen probleem, want als je het plastic eraf haalt is hij weer maagdelijk schoon, verwacht ik.
[Afbeelding]

De andere kant. Hier zijn ook wat vreemde plekjes te zien die ik niet bij een nieuwe gitaar zou verwachten.
[Afbeelding]

Deze is misschien een beetje flauw en het is (denk ik :? ) eenvoudig te fixen, maar waarom staat dat schroefje zo hoog?
[Afbeelding]
Verder klinkt het als je de gitaar heen en weer beweegt ook alsof er een schroefje los ronddwaalt door de gitaar, maar dat kan ook wat loshangende bekabeling zijn.

Tsja... wat denken jullie?
Retour. Zonder enige twijfel.

Dit is geen ‘B-stock’, maar gewoon een beschadigd product. Die moet met 50% korting in de ramsj.

Schandalig dat ze het zo verkopen. De brug is ‘fubar’. Gewoon gesloopt in feite. Zulke groeven zij het gevolg va mishandeling... :F

Los daarvan, P90 + Filtertron? Dat is een soort ‘holy grail’ van gitaren die ik nog ‘moet hebben’ - damn!
O, wacht effe, die ‘Filtertron’-look zag ik toevallig (!) net gisteren in deze video, over ‘buying budget guitars’.

Sowieso een kanaal dat interessant is voor elke gitarist, voor zover iemand hier ‘m nog niet kende.

Het is geen Filtertron lijkt mij, maar een humbucker verpakt als Filtertron.

Is dat een afgeleide van de ‘Jet’? Die configuratie heb ik nog nooit gezien!

En uiteraard, een prachtige gitaar! O+

[Voor 8% gewijzigd door Ramzzz op 26-04-2021 11:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:18
@Linkser
Vraag eens bij DB's. Die weten je wel op weg te helpen. En als je echt 6 goed wil worden, Mike Ferguson.

@Gitarist als je 'm mooi vind, en hij met een beetje care weer goed is, dan heb je wel een mooie. Ik zou 'm even, in overleg met de verkoper, naar een shop brengen voor een beurt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PakoeDIEP
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12-06 09:45
De pandemie heeft ervoor gezorgd dat ik toch (ondanks jaren uitstellen) een nieuwe hobby ga oppakken. Het wordt tijd dat ik ga leren een basgitaar te spelen.
Ik heb altijd wel wat met de diepere tonen gehad, al het muziek waar ik naar luister speelt bas een diepe rol (hardstyle, tech house, trap etc.).

Een maat van me had een oude Hyundai gitaar liggen die ik mocht overnemen, maar dat ding is intussen flink aangepakt. Geluid kraakt als de kabel verkeerd hangt en de draaiknoppen hangen er ook haast aan.

Foto schaamteloos gestolen van Google.

Dus ben ik opzoek gegaan naar een leuke beginners gitaar. Idee is liever iets meer uit te geven, dan te weinig.
Dinsdag ben ik van plan langs de lokale muziekwinkel te gaan om wat meer info te vergaren, maar mijn ogen zijn gevallen op een Ibanez SR300. Volgens de online experts schijnt dit wel een perfecte te zijn voor iemand zoals ik. Wat denken jullie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
PakoeDIEP schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:26:
De pandemie heeft ervoor gezorgd dat ik toch (ondanks jaren uitstellen) een nieuwe hobby ga oppakken. Het wordt tijd dat ik ga leren een basgitaar te spelen.
Ik heb altijd wel wat met de diepere tonen gehad, al het muziek waar ik naar luister speelt bas een diepe rol (hardstyle, tech house, trap etc.).

Een maat van me had een oude Hyundai gitaar liggen die ik mocht overnemen, maar dat ding is intussen flink aangepakt. Geluid kraakt als de kabel verkeerd hangt en de draaiknoppen hangen er ook haast aan.
[Afbeelding]
Foto schaamteloos gestolen van Google.

Dus ben ik opzoek gegaan naar een leuke beginners gitaar. Idee is liever iets meer uit te geven, dan te weinig.
Dinsdag ben ik van plan langs de lokale muziekwinkel te gaan om wat meer info te vergaren, maar mijn ogen zijn gevallen op een Ibanez SR300. Volgens de online experts schijnt dit wel een perfecte te zijn voor iemand zoals ik. Wat denken jullie?
Daar kun je veel plezier van hebben, die worden eigenlijk overal wel goed gewaardeerd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KnoxNL
@Gitarist Ik zou m terugsturen ondanks dat het een goedkoop ding is.

Ik ga hier even de aanname doen dat dit een model is wat in de winkel gehangen heeft en door Jan en alleman misbruikt is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
KnoxNL schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:48:
@Gitarist Ik zou m terugsturen ondanks dat het een goedkoop ding is.

Ik ga hier even de aanname doen dat dit een model is wat in de winkel gehangen heeft en door Jan en alleman misbruikt is.
Exact.

En als je ‘m zo in de winkel aantrof, kocht je ‘m niet.

Postorder is geen excuus voor wanprestatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
Dank, @Ramzzz, @MsD en @KnoxNL voor jullie mening. Jullie hebben gelijk. Dat wordt een enkeltje Goes.

En @Ramzzz, dat is idd waar. Als ik hem zo in de winkel was tegengekomen had ik er even op gespeeld om hem daarna weer terug te hangen en eventueel een nieuwe te bestellen.
Dat is het risico van online bestellen. Heb twee keer eerder een gitaar online besteld en die was perfect. Deze keer is het dus misgegaan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Gitarist schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:05:
Dank, @Ramzzz, @MsD en @KnoxNL voor jullie mening. Jullie hebben gelijk. Dat wordt een enkeltje Goes.

En @Ramzzz, dat is idd waar. Als ik hem zo in de winkel was tegengekomen had ik er even op gespeeld om hem daarna weer terug te hangen en eventueel een nieuwe te bestellen.
Dat is het risico van online bestellen. Heb twee keer eerder een gitaar online besteld en die was perfect. Deze keer is het dus misgegaan.
Mooi, geen enkele aanval van GAS is het waard om een gemankeerd product te accepteren - voor teveel geld.

Het minste dat ze bij Bax hadden kunnen doen is de brug vervangen, of de prijs fors verlagen, zodat jij een min of meer acceptabele aankoop had gedaan.

Als dit bij hen voor B-stock mag doorgaan, dan is mijn mening: daar koop ik dan niets meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
@Ramzzz Tsja, ik heb bij m'n Supro amp geluk gehad. Dat was een b-stock en daar was ook alleen de doos beschadigd volgens de beschrijving, maar dat was ook echt zo. Verder was er echt een flink prijsverschil met de "nieuw" waarde.

Ik denk nog steeds dat het toen om een foutje ging ;) In mijn voordeel.

Maar goed, retouraanvraag is ingediend dus ik ga hem weer inpakken.

Nu nog even nadenken of ik alsnog een nieuwe wil of toch het geld voor iets anders ga gebruiken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Gitarist schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:14:
@Ramzzz Tsja, ik heb bij m'n Supro amp geluk gehad. Dat was een b-stock en daar was ook alleen de doos beschadigd volgens de beschrijving, maar dat was ook echt zo. Verder was er echt een flink prijsverschil met de "nieuw" waarde.

Ik denk nog steeds dat het toen om een foutje ging ;) In mijn voordeel.

Maar goed, retouraanvraag is ingediend dus ik ga hem weer inpakken.

Nu nog even nadenken of ik alsnog een nieuwe wil of toch het geld voor iets anders ga gebruiken.
B-stock wordt (imho) ook gebruikt om op een dubieuze manier geld te verdienen.

B-stock ≠ showroommodel
B-stock ≠ kapot retour gekomen
B-stock ≠ beschadigd geleverd
Etc.

B-stock is een product waarvan de verpakking een beetje schmutzig is of een beetje beschadigd, met een spiksplinternieuw product erin. Een ‘open box’, etc.

Dit lijkt op ‘hopen dat de klant het niet ziet’ en ‘god zegene de greep’.

Verwerpelijk.

Het is toch potverdorie geen Marktplaats-tokkie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
Ramzzz schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:06:
[...]

B-stock wordt (imho) ook gebruikt om op een dubieuze manier geld te verdienen.

B-stock ≠ showroommodel
B-stock ≠ kapot retour gekomen
B-stock ≠ beschadigd geleverd
Etc.

B-stock is een product waarvan de verpakking een beetje schmutzig is of een beetje beschadigd, met een spiksplinternieuw product erin. Een ‘open box’, etc.

Dit lijkt op ‘hopen dat de klant het niet ziet’ en ‘god zegene de greep’.

Verwerpelijk.

Het is toch potverdorie geen Marktplaats-tokkie?
Inderdaad, door deze ervaring met de Gretsch krijg ik het gevoel alsof Bax niet (helemaal) eerlijk omgaat met het B-stock aspect. Daarvoor was ik er (door mijn positieve ervaring met de Supro amp) dus nog wel positief over.

Op de artikelpagina van de Gretsch stond een vrij uitvoerige beschrijving van 'wat er nou zo b-stock aan is' samen met een een aantal foto's. Maar bij die Gretsch stond dus dat het alleen om een beschadigde doos ging. Verder zag ik wel wat fotootjes (in overigens bedenkelijke kwaliteit, maar soit) maar geen zichtbare beschadigingen/lelijkheden.

Maar goed, weer een goede les geleerd laten we maar zeggen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

https://www.nrc.nl/nieuws...t-in-zijn-botten-a4041337

Steve Cropper - een gitarist waarvan ik de naam niet kende tot vandaag.

Blijkt de gitarist te zijn uit een muziekfilm die ik 150 maal gezien heb, Blues Brothers.
Heeft Sitting on the dock of a bay postuum afgemaakt na het overlijden van Otis Redding.

Heel vreemd om pas zo laat deze man te ontdekken. En alles klinkt bekend. JJ Cale heeft deze platen ook denk ik.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
franssie schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:46:
https://www.nrc.nl/nieuws...t-in-zijn-botten-a4041337

Steve Cropper - een gitarist waarvan ik de naam niet kende tot vandaag.

Blijkt de gitarist te zijn uit een muziekfilm die ik 150 maal gezien heb, Blues Brothers.
Heeft Sitting on the dock of a bay postuum afgemaakt na het overlijden van Otis Redding.

Heel vreemd om pas zo laat deze man te ontdekken. En alles klinkt bekend. JJ Cale heeft deze platen ook denk ik.
De man is een Telecasterlegende.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

top nummer (en vele andere ook - ik ken echt bijna al zijn muziek maar kende vreemd genoeg zijn naam niet, en deze man leeft ook nog gewoon, hoe mooi kan een dag zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Vraag me af, vanavond was het concert van The Livestreamers, hebben jullie vast van gehoord (of ook gekeken gezien het aantal streams). Ik zet dat dan op, pak de gitaar erbij en ga gewoon alles meespelen. Eigenlijk elk nummer ken je wel van de radio, maar zo goed als niks is "in je eigen straatje".
Ik vind dit dus een heerlijke manier van oefenen. Op gehoor gewoon gaan. Paar keer misgaan met wat akkoorden uiteraard, maar juist daardoor steeds makkelijker meedoen, want veel nummers zitten hetzelfde in elkaar qua opbouw.

Doen jullie zoiets ook weleens?
Ik pak ook wel eens een Spotify lijst, om mezelf te pushen niet elke keer naar hetzelfde te luisteren en te spelen.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
pinda powerrr schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:50:
Vraag me af, vanavond was het concert van The Livestreamers, hebben jullie vast van gehoord (of ook gekeken gezien het aantal streams). Ik zet dat dan op, pak de gitaar erbij en ga gewoon alles meespelen. Eigenlijk elk nummer ken je wel van de radio, maar zo goed als niks is "in je eigen straatje".
Ik vind dit dus een heerlijke manier van oefenen. Op gehoor gewoon gaan. Paar keer misgaan met wat akkoorden uiteraard, maar juist daardoor steeds makkelijker meedoen, want veel nummers zitten hetzelfde in elkaar qua opbouw.

Ik pak ook wel eens een Spotify lijst, om mezelf te pushen niet elke keer naar hetzelfde te luisteren en te spelen.
Regelmatig. :)

• KnoxNL
@pinda powerrr Ik heb dat dan weer totaal niet. Ben nogal set in my ways, weet wat ik mooi/;eul vind, etc.

Tv heb ik niet, radio staat nooit aan. spotify etc doe ik niet aan, ik luister dus altijd mijn eigen muziekcollectie die ik door de jaren heen heb opgebouwd.

• Kapoen
  • Laatst online: 23:41
KnoxNL schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:27:
@pinda powerrr Ik heb dat dan weer totaal niet. Ben nogal set in my ways, weet wat ik mooi/;eul vind, etc.

Tv heb ik niet, radio staat nooit aan. spotify etc doe ik niet aan, ik luister dus altijd mijn eigen muziekcollectie die ik door de jaren heen heb opgebouwd.
Ik weet natuurlijk niet hoe breed jouw smaak is, dus alvast mijn verontschuldigingen voor verkeerde veronderstellingen.

Heb je geen schrik dat je door bij je collectie te blijven je andere dingen mist? Mijn groeiende interesse in muziek en het moment dat ik koos om gitaar te leren spelen vallen ongeveer samen (x jaren geleden). En als ik bekijk naar wat ik toen luisterde en nu mag ik wel stellen dat mijn collectie/pallet enorm verbreed is.

Eerst op aangeven van mijn toenmalige gitaarleraar, maar ondertussen ben ik altijd actief op zoek naar nieuwe muziek/geluiden. *edit* misschien moet ik dit beter duiden, wat ik bedoel is dat ik graag zaken aan elkaar link en zo altijd nieuwe ontdekkingen doe.

Een gekend voorbeeld voor veel gitaristen, de Hendrix 'lead chord' tone. Ik wil graag weten van waar die stijl komt, en dan luister je automatisch naar Curtis Mayfield, Steve Cropper, Cornell Dupree, Wes Montgomery,... en elk van hen heeft dan weer een ander element dat ik misschien verder wil uitpluizen. In het geval van Steve Cropper is het dat typisch Soul Man riffje en ritme. En dit is niet beperkt tot oudere stijlen, ook nieuwe sounds (bv. Mark Lettieri en zijn projecten) wil ik beluisteren en uitpluizen etc...

[Voor 25% gewijzigd door Kapoen op 28-04-2021 08:42]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

KnoxNL schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:27:

Ik weet ook wat ik mooi vind :)
Door stijlen/muziek te spelen die niet perse favorieten zijn, leer ik juist weer op een andere manier zaken benaderen. En als ik dan weer het vertrouwde Clapton werk opzet, dan is dat toch een beetje thuiskomen.

• Gitarist
  • Niet online
pinda powerrr schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:50:

Ja ik heb het ook zitten kijken, bij gebrek aan beter (zijn allen niet mijn favoriete artiesten). Maar de band was iig dik in orde en er was sowieso voldoende moois te zien qua instrumentarium!
Wie weet wie de gitaristen waren? Ik meende Rory de Kievit en Xander Hubrechts te herkennen, maar weet het niet zeker. En natuurlijk Jimmy van de Nieuwenhuizen op drums. Jammer dat ze (naar mijn idee) veel te weinig in beeld kwamen.

Maar ik herken jouw verhaal wel, doe het alleen veel te weinig. Het is enorm leerzaam om mee proberen te spelen. Je leert akkoordenschema's herkennen en riffjes mee te spelen.

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Gitarist schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:05:
[...]

Ja ik heb het ook zitten kijken, bij gebrek aan beter (zijn allen niet mijn favoriete artiesten). Maar de band was iig dik in orde en er was sowieso voldoende moois te zien qua instrumentarium!
Wie weet wie de gitaristen waren? Ik meende Rory de Kievit en Xander Hubrechts te herkennen, maar weet het niet zeker. En natuurlijk Jimmy van de Nieuwenhuizen op drums. Jammer dat ze (naar mijn idee) veel te weinig in beeld kwamen.

Maar ik herken jouw verhaal wel, doe het alleen veel te weinig. Het is enorm leerzaam om mee proberen te spelen. Je leert akkoordenschema's herkennen en riffjes mee te spelen.
De band, ja die was zeker goed! Mooie ontwikkeling wat mij betreft en als ik het goed inschat, dan hebben Jan Smit en Nick & Simon dit een aardige slinger gegeven jaren geleden.
Zij spelen namelijk altijd met de Marcel Fisser band live, al jaren, waar anderen toen nog een bandje opzetten.
Je zag ook die muzikanten ineens op heel veel plekken verschijnen bij verschillende artiesten. Heeft de weg geëffend voor heel veel muzikaal talent die we nu bij dit soort shows zien.

De dames Lesley en Michelle van der Aa zijn ondertussen de standaard in backing vocals. Jimmy van der Nieuwenhuizen is inderdaad een ontzettend goede drummer, kan van hem genieten, zoveel stijlen zo strak spelen.

• Gitarist
  • Niet online
Maar dit was niet de Marcel Fisserband toch, @pinda powerrr? Althans, de achtergrondzangeressen idd wel, maar de rest niet. Maar idd, goede ontwikkeling dat ook artiesten als Jan Smit, Nick & Simon, André Hazes en Frans Bauer een voltallige band meenemen!

Die Xander is volgens mij normaal gesproken de gitarist van VanVelzen en als die andere gast Rory de Kievit is, dan is hij de vaste gitarist van o.a. O'GENE (maar nogmaals, weet niet zeker of hij dat is). Jimmy v/d N zie je tegenwoordig echt overal en nergens.

Maar over backingbands gesproken, ik zie nog steeds het liefst Leendert Haaksma, Martijn van Agt, Michel van Schie en Hans Eijkenaar ;) Qua toetsenist heb ik niet zo'n sterke voorkeur.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Gitarist schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:18:

Maar over backingbands gesproken, ik zie nog steeds het liefst Leendert Haaksma, Martijn van Agt, Michel van Schie en Hans Eijkenaar ;) Qua toetsenist heb ik niet zo'n sterke voorkeur.
Da’s wel een fijn lijstje ja. :Y

De band van Jan Akkerman, dat is zo’n beetje de heilige graal in Nederland: Coen Molenaar (toetsen), David de Marez Oyens (bas) en Marijn van den Berg (drums)

• Gitarist
  • Niet online

;w

Daar gaat ze, terug naar Goes

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Jammer hoor.

Geld terug of vervangende gitaar?

• Gitarist
  • Niet online
Ik ben in eerste instantie gegaan voor geld terug, @Ramzzz. Ik vind de gitaar an sich nog steeds heel vet, maar twijfel

a) of ik het Bax nog "gun" na dit debacle
b) of ik überhaupt niet eerst in een winkel wil bekijken/bespelen

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Gitarist schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:20:
Ik ben in eerste instantie gegaan voor geld terug, @Ramzzz. Ik vind de gitaar an sich nog steeds heel vet, maar twijfel

a) of ik het Bax nog "gun" na dit debacle
b) of ik überhaupt niet eerst in een winkel wil bekijken/bespelen
Eens met beide gedachten.

Ik had bij deze wel even een WTF?!?-momentje… :+

_O- En het is echt geen 1 april.

O ja, en voor de handymen onder ons:

@begintmeta :9

[Voor 58% gewijzigd door Ramzzz op 28-04-2021 15:32]

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Gitarist schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:18:
Maar dit was niet de Marcel Fisserband toch, @pinda powerrr? Althans, de achtergrondzangeressen idd wel, maar de rest niet. Maar idd, goede ontwikkeling dat ook artiesten als Jan Smit, Nick & Simon, André Hazes en Frans Bauer een voltallige band meenemen!

Die Xander is volgens mij normaal gesproken de gitarist van VanVelzen en als die andere gast Rory de Kievit is, dan is hij de vaste gitarist van o.a. O'GENE (maar nogmaals, weet niet zeker of hij dat is). Jimmy v/d N zie je tegenwoordig echt overal en nergens.

Dit was idd niet de Marcel Fisser Band. Maar zoals ik al zei, juist Jan Smit en Nick en Simon zijn hiermee begonnen. Een enorme boost voor het live spelen.
En juist daarom dat je steeds meer muzikaal talent ziet bovendrijven, dat vind ik dan weer een mooie ontwikkeling.

• KnoxNL
In navolging van een eerdere post van mij ben ik van plan iedere week een akoustisch nr van Neil Young te leren.

Ik ben begonnen met de needle and the damage done, ik heb altijd een zwak gehad voor dat nr.

Allemaal bekende akkoorden (zoals zo vaak) maar zitten toch leuke dingen in die compositie.

Klein stukje (Nee mijn microfoon is niet kapot, mijn Taylor ook niet, dit is opgenomen met de voice recorder van een Iphone 8 :P)

LINK

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
KnoxNL schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:56:
In navolging van een eerdere post van mij ben ik van plan iedere week een akoustisch nr van Neil Young te leren.

Ik ben begonnen met de needle and the damage done, ik heb altijd een zwak gehad voor dat nr.

Allemaal bekende akkoorden (zoals zo vaak) maar zitten toch leuke dingen in die compositie.

Klein stukje (Nee mijn microfoon is niet kapot, mijn Taylor ook niet, dit is opgenomen met de voice recorder van een Iphone 8 :P)

LINK
Ik doe die tokkel altijd quick & dirty - hij is moeilijker dan hij zo op het oog lijkt… en netjes ‘binnen de lijntjes’ tokkelen is echt mijn kryptonite… :|

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True