Gitaar leren spelen (en ik denk dat dat eigenlijk wel voor ieder muziekinstrument geldt) kost, met name op latere leeftijd, gewoon veel moeite. Je moet de vingers van beide handen onafhankelijk van elkaar leren gebruiken en dan ook nog eens kracht zetten op manieren waarop je nooit eerder kracht hoefde te zetten. En inderdaad, het spelen zonder te kijken duurt nog veel langer om goed te kunnen.*ZieMaar! schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:37:
[...]
Waar zit de frustratie die iedereen bedoelt hem eigenlijk in? De snelheid en soepelheid waarmee je je vingers moet plaatsen (zonder te kijken)?
Een mens heeft echt oefening nodig om iets goed te leren. Als jongere/kind leer je dat gewoon sneller.
Mijn advies zou zijn: probeer iedere dag even te spelen. Natuurlijk zou het ideaal zijn om ieder dag een uur te kunnen oefenen, maar dat is voor de meeste mensen niet realistisch. Daarom denk ik dat het beter is als je iedere dag even speelt, ook al is het maar 5 à 10 minuten. Dat is beter dan op maandag 1,5 uur, en daarna op vrijdag pas weer.
En als je het kort(er) houdt, dan is het ook beter in te passen in je dagelijkse schema.
En probeer die tijd dan wel nuttig te besteden door niet zomaar iets te fiedelen, maar echt gericht iets oefenen.
En dan nog even over de manier waarop je leert spelen. Natuurlijk is YouTube een goed startpunt en bevat het een haast oneindige bron van kundige leraren/leraressen.
Maar ik denk persoonlijk dat het voor het prille begin beter is om les te nemen bij een echte leraar/lerares. Zij kunnen immers precies zien wat je goed en fout doet. Vooral bij hoe je je handen en vingers/duimen gebruikt (en je algehele houding) is dat ontzettend belangrijk.
Mijn filosofie is; wanneer je dat aan het begin van je gitaarcarrière goed leert, dan slijten die goede houding etc. er bij je in, doordat het telkens tegen je gezegd wordt, zodat je het voor de rest van je leven vanzelf goed doet.
Ook al doe je maar 10 lessen en ga je daarna met YouTube verder. Dan ben je al een heel eind.
*Overigens is er geen enkele gitarist ter wereld die geheel zonder te kijken kan spelen. De meeste gitaristen lukt het nog wel om zonder te kijken een paar akkoorden (over) te pakken aan het begin van de hals, maar zodra je van bijv. het eerste vakje naar een volgende noot of akkoord in het zevende vakje moet schuiven, dan moeten de meeste mensen toch echt wel even kijken hoor.