Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

ZieMaar! schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:37:
[...]
Waar zit de frustratie die iedereen bedoelt hem eigenlijk in? De snelheid en soepelheid waarmee je je vingers moet plaatsen (zonder te kijken)?
Gitaar leren spelen (en ik denk dat dat eigenlijk wel voor ieder muziekinstrument geldt) kost, met name op latere leeftijd, gewoon veel moeite. Je moet de vingers van beide handen onafhankelijk van elkaar leren gebruiken en dan ook nog eens kracht zetten op manieren waarop je nooit eerder kracht hoefde te zetten. En inderdaad, het spelen zonder te kijken duurt nog veel langer om goed te kunnen.*
Een mens heeft echt oefening nodig om iets goed te leren. Als jongere/kind leer je dat gewoon sneller.

Mijn advies zou zijn: probeer iedere dag even te spelen. Natuurlijk zou het ideaal zijn om ieder dag een uur te kunnen oefenen, maar dat is voor de meeste mensen niet realistisch. Daarom denk ik dat het beter is als je iedere dag even speelt, ook al is het maar 5 à 10 minuten. Dat is beter dan op maandag 1,5 uur, en daarna op vrijdag pas weer.
En als je het kort(er) houdt, dan is het ook beter in te passen in je dagelijkse schema.

En probeer die tijd dan wel nuttig te besteden door niet zomaar iets te fiedelen, maar echt gericht iets oefenen.

En dan nog even over de manier waarop je leert spelen. Natuurlijk is YouTube een goed startpunt en bevat het een haast oneindige bron van kundige leraren/leraressen.
Maar ik denk persoonlijk dat het voor het prille begin beter is om les te nemen bij een echte leraar/lerares. Zij kunnen immers precies zien wat je goed en fout doet. Vooral bij hoe je je handen en vingers/duimen gebruikt (en je algehele houding) is dat ontzettend belangrijk.
Mijn filosofie is; wanneer je dat aan het begin van je gitaarcarrière goed leert, dan slijten die goede houding etc. er bij je in, doordat het telkens tegen je gezegd wordt, zodat je het voor de rest van je leven vanzelf goed doet.

Ook al doe je maar 10 lessen en ga je daarna met YouTube verder. Dan ben je al een heel eind.

*Overigens is er geen enkele gitarist ter wereld die geheel zonder te kijken kan spelen. De meeste gitaristen lukt het nog wel om zonder te kijken een paar akkoorden (over) te pakken aan het begin van de hals, maar zodra je van bijv. het eerste vakje naar een volgende noot of akkoord in het zevende vakje moet schuiven, dan moeten de meeste mensen toch echt wel even kijken hoor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:42
@ZieMaar! Even over dat goedkoop instappen. Ik heb die weg gevolgd.
Ik ben begonnen met een elektrisch instap pakket. Dat was een Squier Strat + versterker, kabel etc.
Dit koste mij nog geen 350,-

Ik had met mijzelf afgesproken, dat als ik het gitaarspelen, na een jaar nog steeds leuk vond, ik een betere gitaar "mocht" kopen. En zo geschiedde :). Ik speel nu bijna 2 jaar en heb er nog veel lol in.
Die "goedkope" gitaar heb ik nog steeds, hij speelt gewoonweg prima.
Wat gitarist zegt over lessen nemen kan ik beamen. Ik heb nu 1,5 jaar les en de 1 op 1 feedback die je krijgt is zeer waardevol. Een YouTuber ziet en zegt niets als je fouten maakt, of het goed doet.

De "frustratie" zit hem in het trainen van je spiergeheugen, herhaling van oefenstof is erg belangrijk.
Ook heb ik gemerkt dat mijn muzikale oor zich de laatste tijd steeds beter en sneller ontwikkeld.
Btw, ik ben nu 56, dus laat begonnen. Waarschijnlijk leer ik wat langzamer, maar dat houd mij niet tegen.

apollo13

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 11:06
@ZieMaar! Het is altijd een beetje subjectief en afhankelijk van wat je eraan uit wilt geven, maar in tegenstelling toen wanneer ik begon met spelen kun je tegenwoordig in de categorie tussen 200 - 350 euro echt een prima beginnersgitaar kopen.

Als je bij 1 van de grotere zaken in het land in de categorie western gitaren zoekt en sorteert op beoordelingen, krijg je het volgende lijstje:

https://www.bax-shop.nl/w...min%5D=250&p%5Bmax%5D=400

In de top 3 kan ik me prima vinden eigenlijk.

En de nr. 1 is een keuze waar je eigenlijk niet mis mee kunt gaan.

https://www.bax-shop.nl/e...sic-design-cd-60sce-black

Vergeet dan niet even een paar setjes coated snaren te bestellen (voor een beginner adviseer ik 0.10 of 0.11 op western, zodat het geen hellraiser taferelen worden :P)

https://www.bax-shop.nl/w...ronze-nanoweb-light-11-52

En doe jezelf een plezier en koop een stringwinder:

https://www.bax-shop.nl/snaarwinder/boss-bsw-01-snaarwinder

Een fatsoenlijk maar niet te duur stemapparaat:

https://www.bax-shop.nl/s...clip-on-tuner-voor-gitaar

Nu even uitverkocht, maar naast mijn pedal tuner heppik um zelluf ook :P

Fatsoenlijke standaard:

https://www.bax-shop.nl/g...us-gitaar-standaard-zwart

En een assorti plectra om te leren wat je fijn vindt:

https://www.bax-shop.nl/p...pack-light-medium-12-pack

And you're good to go!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:25
Ik kwam vanmorgen toevallig dit topic tegen in de actieve topics en las de berichten van @ZieMaar!.
Ik heb in maart dit jaar mijn eerste gitaar gekocht. Een western gitaar, dreadnought met massief bovenblad voor €200. Samen met stemmer en standaard was ik in totaal €235 euro kwijt. Ik ben toen begonnen met Metallica - Nothing else matters op youtube maar kreeg het gevoel dat het meer frustratie opleverde dan progressie.

Om toch wat meer georganiseerd te gang te gaan heb ik een lesboek aangeschaft. Ik heb een klein boekje "stap voor stap gitaarles" gekocht. Hier zat een abonnement van 1 jaar bij voor Gitaartabs.nl. Online is er een traject dat je kan volgen als beginner. Ik ben bleven haken op akkoorden, dat konden mijn vingers nog niet aan en verloor al snel de interesse. Vervolgens mede door 6 weken in het buitenland heb ik de gitaar niet meer aangeraakt. Sinds vorige week heb ik het weer opgepakt, ik kwam een pdf "1-2-3 gitaarles met noten op de eerste drie snaren" op internet tegen en deze heb ik nu bijna afgerond. Dit is voor mij prima te volgen en zo leer ik ook nog een beetje noten lezen.

Zoals andere ook al aangeven denk ik inderdaad dat het verstandig is om een aantal lessen te nemen om verkeerde gitaarhoudingen af te leren. Hier moet ik mij maar even in verdiepen wat in deze tijd verstandig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
KnoxNL schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:13:
@ZieMaar! Het is altijd een beetje subjectief en afhankelijk van wat je eraan uit wilt geven, maar in tegenstelling toen wanneer ik begon met spelen kun je tegenwoordig in de categorie tussen 200 - 350 euro echt een prima beginnersgitaar kopen.

Als je bij 1 van de grotere zaken in het land in de categorie western gitaren zoekt en sorteert op beoordelingen, krijg je het volgende lijstje:

https://www.bax-shop.nl/w...min%5D=250&p%5Bmax%5D=400

In de top 3 kan ik me prima vinden eigenlijk.

En de nr. 1 is een keuze waar je eigenlijk niet mis mee kunt gaan.

https://www.bax-shop.nl/e...sic-design-cd-60sce-black

Vergeet dan niet even een paar setjes coated snaren te bestellen (voor een beginner adviseer ik 0.10 of 0.11 op western, zodat het geen hellraiser taferelen worden :P)

https://www.bax-shop.nl/w...ronze-nanoweb-light-11-52

En doe jezelf een plezier en koop een stringwinder:

https://www.bax-shop.nl/snaarwinder/boss-bsw-01-snaarwinder

Een fatsoenlijk maar niet te duur stemapparaat:

https://www.bax-shop.nl/s...clip-on-tuner-voor-gitaar

Nu even uitverkocht, maar naast mijn pedal tuner heppik um zelluf ook :P

Fatsoenlijke standaard:

https://www.bax-shop.nl/g...us-gitaar-standaard-zwart

En een assorti plectra om te leren wat je fijn vindt:

https://www.bax-shop.nl/p...pack-light-medium-12-pack

And you're good to go!
Als het een 'western' moet worden, @ZieMaar! .... Voor een toefje meer pecunia heb je meteen een goede koffer om 'm in op te bergen... ;)

https://www.bax-shop.nl/e...86004&f_21587%5B%5D=89298

Erg handig: 'sound hole tuner' voor akoestische gitaar. Zit op z'n plek en raak je dus niet kwijt.

Zwart:
https://www.bax-shop.nl/s...uner-voor-klankgat-gitaar
Of beige:
https://www.bax-shop.nl/s...omatische-ak-gitaar-tuner

Diverse 'clip-on' en 'sound hole' stemapparaten:

https://www.bax-shop.nl/p...92122&f_21294%5B%5D=92123

[ Voor 11% gewijzigd door Ramzzz op 18-10-2020 13:48 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 17:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dank voor alle tips! Jullie zijn mijn budget al weer lekker aan het oprekken ;). De fender cd60 dus.

De shop waar ik van de week denk ik toch eens binnen gaat lopen heeft een Richwood RD12 in zijn beginnersset. Wat goedkoper, maar waar zit dan het verschil in? En dan niet per se tussen deze types hoor, maar in het algemeen. Gaat het vooral over de brouwkwaliteit, de materialen etc en waar let ik dan specifiek op?

Standaard, koffer/Tas en stemapparaat zijn natuurlijk essentieel, maar zijn andere snaren ook gelijk zinvol?

Ik neig inderdaad naar een goede startaankoop met dan ‘beloningen’ als ik het echt leuk vind en inderdaad elke dat even oefen (wat op zich moet lukken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
ZieMaar! schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:03:
Dank voor alle tips! Jullie zijn mijn budget al weer lekker aan het oprekken ;). De fender cd60 dus.

De shop waar ik van de week denk ik toch eens binnen gaat lopen heeft een Richwood RD12 in zijn beginnersset. Wat goedkoper, maar waar zit dan het verschil in? En dan niet per se tussen deze types hoor, maar in het algemeen. Gaat het vooral over de brouwkwaliteit, de materialen etc en waar let ik dan specifiek op?

Standaard, koffer/Tas en stemapparaat zijn natuurlijk essentieel, maar zijn andere snaren ook gelijk zinvol?

Ik neig inderdaad naar een goede startaankoop met dan ‘beloningen’ als ik het echt leuk vind en inderdaad elke dat even oefen (wat op zich moet lukken).
Dat is allemaal best moeilijk in 1 zin te vatten. Richwood hoor ik vaker voorbij komen als starter gitaren en schijnt weinig mis mee te zijn.

Vaak zit het hem in de gebruikte materialen (hout, frets, element, tuners, etc etc) maar ook in de afwerking (gerolde fretboard edges, frets afgevlakt, QC, etc etc).

Bij gitaren geldt zeker de law of deminishing returns: In het lage segment krijg je voor elke 5 tientjes meer waar voor je geld, wat je over het algemeen ook echt merkt.

Hoe hoger je gaat, hoe minder je nog terug krijgt voor je uitgegeven geld.

Mijn Taylor 914CE gaat bv echt niet 20 keer beter zijn dan de Fender of Richwood, terwijl hij dat qua prijs wel is.

In jouw geval (en eigenlijk alle starters) is het vooral zaak daar nog niet teveel naar te kijken, maar in ieder geval iets te kopen wat dusdanig goed speelt dat je niet al meteen afhaakt omdat je een stuk brandhout hebt waardoor er geen fatsoenlijke noot uit te krijgen is :P

En daar voldoen de de Richwood en Fender beiden wel aan. Je kunt ook nog kijken naar Epiphone bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:25
Ik had een mooie intro van The Godfather gevonden op een Website, maar de tab en noten waren niet duidelijk bij inzoomen dus dacht, ik schrijf het over. Via google kwam ik uit op flat.io Nu viel mij het volgende op, ik kan in de notenbalk geen verschil zien tussen fret 0 op de tweede snaar en fret 4 op de derde snaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poN9hHzPW8CzYFtYBzb4NU401Hc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/O3Uid1X4tB1szpAbo00QIgeg.png?f=fotoalbum_tile

Is dit een fout in flat.io of is dit normaal? Hoe kan je achterhalen welke toon je moet spelen?

PS: ik heb even snel gekeken in mijn gitaar, ik heb een Richwood RD-17C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
sander121 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:10:
Ik had een mooie intro van The Godfather gevonden op een Website, maar de tab en noten waren niet duidelijk bij inzoomen dus dacht, ik schrijf het over. Via google kwam ik uit op flat.io Nu viel mij het volgende op, ik kan in de notenbalk geen verschil zien tussen fret 0 op de tweede snaar en fret 4 op de derde snaar.

[Afbeelding]

Is dit een fout in flat.io of is dit normaal? Hoe kan je achterhalen welke toon je moet spelen?

PS: ik heb even snel gekeken in mijn gitaar, ik heb een Richwood RD-17C.
Als je wilt achterhalen hoe die noot te spelen kun je het best luisteren naar het nummer zelf.

Het lijkt voor mijn ongetrainde oor dat het verschillende noten zijn.

Of je pakt deze tutorial:

Deze man speelt het wel erg "kaal", gebruik zelf vibrato om het nummer wat op te fleuren. Je kan die vibrato goed horen in de originele score, de viool. Je moet een beetje proberen dat gevoel van de viool over te brengen op jouw gitaarspel.

[ Voor 14% gewijzigd door apollo13 op 18-10-2020 19:09 ]

apollo13

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

sander121 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:10:
[...] ik kan in de notenbalk geen verschil zien tussen fret 0 op de tweede snaar en fret 4 op de derde snaar.

[Afbeelding]

[...]
Op een gewone notenbalk kan je de positie van een noot op de hals van de gitaar vaak niet zien. Bij tabulatuur heb je dat voordeel wel, alleen is het ritme van iets vaak weer moeilijker leesbaar.

In bladmuziekboeken voor gitaar wordt soms de positie meegegeven waarin je een noot of greep moet spelen, maar bij algemene bladmuziek of bladmuziek gemaakt in particuliere software wordt dat vaak niet gedaan (of kan het zelfs niet).

Dus: de positie kan je er dan niet uit afleiden. Maar een losse b snaar (snaar 2) klinkt "enharmonisch" gelijk aan vakje vier op de g snaar en hetzelfde als vakje 9 op de d snaar, etc. Alleen het timbre is anders (door het verschil in snaardikte).

Dat is inderdaad moeilijk om uit te leggen/snappen. Pas als je wat langer speelt, merk je vanzelf en hoor je beter in welke positie je iets het makkelijkst/best kan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:42
Ik gebruik voor akoestische gitaar allang dit soort dingen niet meer. De hardware op je mobiele telefoon is vele malen beter dan dat ze ooit in zo'n tunertje betaalbaar kwijt kunnen. Gewoon een appje downloaden en klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-09 22:29
Biggg schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:54:
[...]

Ik gebruik voor akoestische gitaar allang dit soort dingen niet meer. De hardware op je mobiele telefoon is vele malen beter dan dat ze ooit in zo'n tunertje betaalbaar kwijt kunnen. Gewoon een appje downloaden en klaar.
Behalve als je veel omgevingsgeluiden hebt. Ik heb een polytune clip on van TC electronics welke beter werkt dan welke app dan ook tot nu toe. Een goedkopere werkt naar mijn mening ook prettiger dan een telefoon.
Maargoed, een ieder zijn voorkeur natuurlijk.
ZieMaar! schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:37:
Ten. @anie dat zijn interessante posts! Met wielrennen wordt in principe afgeraden om heel goedkoop in te stappen, omdat de kans dan te groot is dat het tegenvalt door het materiaal. Nou is een racefiets van 900 euro die je na 1 jaar wil vervangen door 1 van 2000 euro net iets anders, maar dat effect zou ik willen voorkomen.
Ik weet niet of het heel anders is.. Laat ik het zo zeggen.. Stel voor dat je het virus te pakken krijgt en je het geld hebt zal het me niks verbazen als je over een jaar of 2 jaar een gitaar in dezelfde prijsklasse koopt als die fietsen. Het is op geen enkele manier echt nodig en van de zotte maar zo werkt het wel vaak..
(Net als dat je genoeg wielrenners zal kennen die hun benen scheren, geen fietsbel nemen, de allerlichtste velgen kopen maar wel een frikandel eten ipv een extra rondje trainen).

Een niet budget model van de bekende Amerikaanse merken begint vaak boven de 1k en gaat vaker richting de 2k. Ik zou je nooit aanraden om er zo een als eerste gitaar te kopen maar om je een beetje een beeld te geven van de prijzen van bijvoorbeeld Gibson of Martin.

Ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt welke gitaar je nu koopt. Hij moet lekker in de hand liggen maar vooral heel goed afgesteld zijn. Daar zou ik absoluut moeite in laten steken. En het klinkt stom maar koop een gitaar die je mooi vindt, niet alleen de klank maar het uiterlijk. Dat als je hem ziet staan in de hoek van de kamer dat je echt zin hebt om hem op te pakken.

En uiteraard fysiek les, dat is altijd de beste optie. Al is het niet gek om je eerste meters online te maken en als je een paar akkoorden kent dan de lessen te nemen.. Er valt voor beide wat te zeggen. Voordeel van gelijk les is dat je daarna niks hoeft "af te leren" en een stok achter de deur hebt, voordeel van zelf klooien is dat je volledige flexibiliteit hebt en echt kan leren wat je zelf leuk vindt en inspireert.

Lang verhaal kort.. Leuk man! Lekker spelen en niet teveel nadenken over welke gitaar aan al je wensen gaat voldoen, die vind je later wel een keer. (oja, ik las iets over zo'n instap fender. Die staan genoeg op marktplaats. Pik er 1 op in de buurt en laat die perfect afstellen.)

[ Voor 69% gewijzigd door anie op 18-10-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:42
anie schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:54:
[...]

Behalve als je veel omgevingsgeluiden hebt. Ik heb een polytune clip on van TC electronics welke beter werkt dan welke app dan ook tot nu toe. Een goedkopere werkt naar mijn mening ook prettiger dan een telefoon.
Maargoed, een ieder zijn voorkeur natuurlijk.
Ieder z'n ding, ik heb ook een boss tuner op m'n pedalboard. Maar een beginner heeft er echt geen een nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Biggg schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:04:
[...]

Ieder z'n ding, ik heb ook een boss tuner op m'n pedalboard. Maar een beginner heeft er echt geen een nodig.
Whoppa, drie euro bespaard! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Biggg schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:04:
[...]

Voor een akoestische gitaar (of elektrische gitaar met amp) in een ruimte waar je niemand tot last bent voldoet een stem-app op je telefoon vaak wel prima.

Maar persoonlijk vind ik een clip-on tuner wel praktischer, omdat 'ie ook werkt in een luidruchtige omgeving. Verder doe je zo'n clip-on tuner gewoon in je gitaarhoes/koffer of je laat hem (als het past in je hoes/koffer) gewoon op de kop van de gitaar zitten. Bij een telefoon moet je die weer uit je zak halen en de juiste app opzoeken. En je hebt vaak te maken met reclame...

En verder heb ik het gevoel dat ik accurater kan stemmen met een clip-on tuner of pedaltuner. Maar dat is voor beginnende gitaristen (idd) nog niet zo heel belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
ZieMaar! schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:03:

Ik heb daar een poosje geleden een samenvatting voor getypt, misschien zit er wat nieuwe info voor je bij?
ybastiaans schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 07:29:
[...]
Eigenlijk kun je over het algemeen vier prijssprongen definiëren bij staalsnarige akoestische gitaren:
- Het hele ding van 'nato' oftewel multiplex. De budget budget modellen, meestal uit China/Indonesië.
- Alleen het bovenblad van vol hout, zoals spruce van het één of andere soort. Nog steeds meestal uit China, maar vaak ook het budget model van de Martins, Taylors etc van deze wereld. Wordt al veel beter.
- De hele gitaar uit vol hout uit het verre oosten. Vaak uitstekend van bouwkwaliteit want het beste wat er daar gemaakt wordt. Beste bang for your buck?
- De hele gitaar uit vol hout, made in the USA (of Canada, of...) Hier betaal je voor houtsoorten, vakmanschap, klank, en made in the USA :-)
[...]
Ik zou er een tas bij nemen, wat plectrums van verschillende diktes (je hebt van die beginners setjes) en een stemapparaatje. Dat spul kun je ook van AliExpress of zo halen voor de eerste paar pogingen. Oh en eventueel een capo. Standaard kost geen drol, en als hij er staat krijg je vaak zin om te spelen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Tnx @ybastiaans ! Punt is, als ik het in mijn hoofd heb, heb ik weinig zin om te wachten tot ome Ali iets komt brengen en dan geef ik liever een paar euro meer uit om het in een paar dagen te hebben :).

Volgens mij gaat dit mijn startsetje wel eens kunnen worden:
- Fender CD-60S (de S is volgens mij dus niet gelamineerd, wat de goedkopere versie zonder S, de V3, wel heeft, niet dat ik het verschil hoor op Youtube, maar toch ;)).
- Standaard + tas gewoon lekker goedkoop van de plek waar ik hem koop
- Setje met verschillende plectrums, ook gewoon obv waar ik hem koop
- Goedkope clipon tuner (lijkt me inderdaad prettiger dan een app)

Dan lijk ik voor het hele zooitje zo'n € 200,- kwijt te zijn, precies wat ik in gedachten had.

De Fender is niet overal goed te krijgen. Musicstore enThomann hebben hem allebei wel en Thomann lijkt wat betrouwbaarder te zijn. Ik loop wellicht van de week nog ff de lokale gitaarwinkel in om daar eens te kijken/praten, maar dat moet ik nog ff kijken.

Ik neig toch wel naar eerst wat les en daarna online verder. Discipline heb ik wel, maar ik wil liever geen dingen verkeerd aanleren.

En wat een fijn topic, iedereen is lekker enthousiast en behulpzaam, geeft advies zonder andere opties af te branden etcetera, heel fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCapK
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 22:45

TheCapK

It's always tease, tease,

Ramzzz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

Wat voor finish ga je 'm geven?
Het is de bedoeling dat ie transparant blauw gaat worden. Dan blijft de houtnerf mooi zichtbaar, zou anders zonde zijn van de Quilted Maple top, en toch een kleurtje.

Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
ZieMaar! schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:58:
Tnx @ybastiaans ! Punt is, als ik het in mijn hoofd heb, heb ik weinig zin om te wachten tot ome Ali iets komt brengen en dan geef ik liever een paar euro meer uit om het in een paar dagen te hebben :).

Volgens mij gaat dit mijn startsetje wel eens kunnen worden:
- Fender CD-60S (de S is volgens mij dus niet gelamineerd, wat de goedkopere versie zonder S, de V3, wel heeft, niet dat ik het verschil hoor op Youtube, maar toch ;)).
- Standaard + tas gewoon lekker goedkoop van de plek waar ik hem koop
- Setje met verschillende plectrums, ook gewoon obv waar ik hem koop
- Goedkope clipon tuner (lijkt me inderdaad prettiger dan een app)

Dan lijk ik voor het hele zooitje zo'n € 200,- kwijt te zijn, precies wat ik in gedachten had.

De Fender is niet overal goed te krijgen. Musicstore enThomann hebben hem allebei wel en Thomann lijkt wat betrouwbaarder te zijn. Ik loop wellicht van de week nog ff de lokale gitaarwinkel in om daar eens te kijken/praten, maar dat moet ik nog ff kijken.

Ik neig toch wel naar eerst wat les en daarna online verder. Discipline heb ik wel, maar ik wil liever geen dingen verkeerd aanleren.

En wat een fijn topic, iedereen is lekker enthousiast en behulpzaam, geeft advies zonder andere opties af te branden etcetera, heel fijn!
Vergeet je snaren niet!

Je weet niet hoe oud wat er fabriek-af al op zit is, en wat de kwaliteit daarvan is.

Als je coated strings neemt (zie mijn eerdere post) blijven je snaren echt lang goed omdat zweet etc minder kans krijgt voor corrosie. Zeker als je elke dag bv een 15 min of 30 min speelt kan het hard gaan met reguliere snaren.

Coated lijkt duur, maar zou je makkelijk terug moeten verdienen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Leuke nieuwe video van @Luapper (Paul Davids) :D

Iets voor jullie? O-)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
Vavavond eens bekijken, maar de titel zegt genoeg. Doe wel mee hoor, heb het al vaker voorgesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:51
Tweakers shred collab when

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Erg mooi om te zien hoe tien gitaristen allen een eigen benadering hebben, en allemaal iets unieks neerzetten. Allemaal erg mooi gedaan!

Mijn persoonlijke favorieten in het filmpje (kan niet kiezen) zijn Pete Thorn en Dan Steinhardt!

Ik ben zelf heel erg onzeker over m'n gitaarspel en je vindt van mij daarom ook geen show-off filmpjes online (want daar ben ik niet goed genoeg voor :+ ik ben er zo een van wel de gear, niet de skills }:O ), maar als we met een aantal mensen meedoen, zou ik een Tweakers improv challenge ook wel aandurven.

Alleen echt shredden... dat gaat hem bij mij niet worden ben ik bang. Sorry @Luapper en @KnoxNL! Dus het zou een andere stijl moeten zijn in mijn geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Gitarist schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:05:
[...]

Alleen echt shredden... dat gaat hem bij mij niet worden ben ik bang. Sorry @Luapper en @KnoxNL! Dus het zou een andere stijl moeten zijn in mijn geval
Ik kan dat ook niet, maar hij vroeg erom :+ En ik accepteer elke challenge. Ook als ik gegarandeerd verlies :P
Genoemde track kan ik echter wel iets op dus dat was een beetje gemeen.

Maar ik sta open voor elke collab zoals al eerder geopperd, in elke stijl. En het hoeft ook echt niet op Youtube.
Kan me voorstellen dat Paul het veel te druk heeft om uberhaupt dit topic te volgen. Maar het biedt wel weer een opening om hier onder tweakers wat te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

KnoxNL schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:12:
Ook als ik gegarandeerd verlies :P
Op voorhand wil ik al zeggen dat er wat mij betreft bij een eventuele Tweakers gitaarcollab geen verliezers mogelijk zijn ;) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:51

pinda powerrr

Slow down...

Je had vorig jaar de kans :P
Gitarist schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:41:
[...]

Op voorhand wil ik al zeggen dat er wat mij betreft bij een eventuele Tweakers gitaarcollab geen verliezers mogelijk zijn ;) O-)
In dat geval: count me in! :+

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Concert van Ritchie Kotzen welke al verplaatst was naar april 2021 nu definitief afgezegd....

K*T...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
KnoxNL schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:53:
Concert van Ritchie Kotzen welke al verplaatst was naar april 2021 nu definitief afgezegd....

K*T...
Zum Kotzen... :r

:+

Ik ben bang dat er nog heel veel verzet en afgezegd gaat worden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 23:18
Een collab lijkt me ook wel leuk om eens aan mee te doen, dus count me in als er iets gepland gaat worden :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ramzzz schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:20:
[...]

Zum Kotzen... :r

:+

Ik ben bang dat er nog heel veel verzet en afgezegd gaat worden. :/
Ik hoop dat (het met een jaar uitgestelde) concert van Eric Clapton nog doorgaat. Ben gitaar gaan spelen in mijn jeugd omdat ik Wonderful Tonight wilde leren spelen. Eén keer eerder live gezien, hoop heel erg op die tweede keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:26

MsD

Gitarist schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:41:
[...]

Nou. Dan hoop ik dat ik niet mee kan doen ;)

Born to lose 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Shredden? Joh, ik ben blij dat Blackbird net een beetje leuk uit de gitaar komt. En het eerste deel van Dust in the wind, slowmo version. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Vinden jullie deze bruikbaar? :)

De tweede is meer ‘doable’ denk ik, ook qua tempo.

Ik kan de track wel isoleren en downloadable maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

He jammer.. Een colab. Ik denk: cool! Ik wil wel bassen. En dan komt er een backing track... Thanks @Ramzzz!! :D

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
2e track trekt mij meer.

Maar als er nog een drummer is en er wordt een eigen backing gemaakt, ook top!
Sowieso leuk om iets te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
ElectricHead schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:01:
He jammer.. Een colab. Ik denk: cool! Ik wil wel bassen. En dan komt er een backing track... Thanks @Ramzzz!! :D
Ik kan alleen zo een richting suggereren voor een ‘collab’, uiteraard als een ieder een stukje doet is het veel leuker!

Maar hier zijn toch - hence the topic name - voornamelijk (bas)gitaristen aanwezig... :9

Ik weet dag er multi-instrumentalisten zijn, maar opname is niet voor iedereen zomaar mogelijk.

Laten we eerst kijken wat deze track oplevert?

Bassen kan natuurlijk ook over deze track.

Ik ga intussen op zoek naar een drumtrack die we kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Ik weet ook nog niet zeker of het me gaat lukken hoor, maar zal zeker mijn best doen.

Vroeger liet ik de backing track afspelen via mijn headphones, zodat die niet door de microfoon werd opgenomen. Dan had ik een beetje latency vanwege de interface die ik later corrigeerde in Cubase.

Maar ik heb geen headphone meer en ook geen Cubase, dus ik weet nog niet hoe ik dat precies ga doen.

Misschien de track op oordopjes op mijn telefoon afspelen, dan de solo er over en dan later samenvoegen ofzo... geen idee nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Hartstikke leuk, maar echt nul ervaring om iets op te nemen, zeker als je de gitaar juist wil opnemen. Track laten afspelen en het geheel opnemen met je telefoon gaat waarschijnlijk niet het gewenste geluid geven.

Overigens, de John Mayer track natuurlijk :)

Al wil ik de volgende jullie ook niet onthouden en past goed in het topic, want van Andertons:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
pinda powerrr schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:21:
Hartstikke leuk, maar echt nul ervaring om iets op te nemen, zeker als je de gitaar juist wil opnemen. Track laten afspelen en het geheel opnemen met je telefoon gaat waarschijnlijk niet het gewenste geluid geven.

Al wil ik de volgende jullie ook niet onthouden en past goed in het topic, want van Andertons:

[YouTube: Smoothie Time - C]
Nee ik heb nog het geluk dat ik een audio interface en enigzins redelijke microfoon heb. Als je dat allemaal niet hebt wordt het wat lastiger, maar gezien we dit volgens mij niet professioneel gaan uitbrengen zou ik me daardoor niet laten tegenhouden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

pinda powerrr schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:21:

[YouTube: Smoothie Time - C]
Ik krijg hier wel een heel hoog bedroom gehalte bij hoor. Smooth operator style! :+
KnoxNL schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

Nee ik heb nog het geluk dat ik een audio interface en enigzins redelijke microfoon heb. Als je dat allemaal niet hebt wordt het wat lastiger, maar gezien we dit volgens mij niet professioneel gaan uitbrengen zou ik me daardoor niet laten tegenhouden :+
Mweehh... Wij hebben onze demo vorig jaar ook gewoon opgenomen met een audio interface, mengpaneel en een laptop. Gaat best goed hoor. Alles met microfoons opgenomen. Thuis heb ik een versterker met een DI uitgang die plug ik zo op die interface. Hier kan ik dus redelijk ok opnamen maken. :) En aangezien beide bands nu toch weer op het gat liggen heb ik ook nog "iets" tijd over.

[ Voor 35% gewijzigd door ElectricHead op 20-10-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anie
Als thuis pingelaar heb ik geen idee hoe op te nemen maar wil me er best in verdiepen, leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

ik heb wel een versterker of twee met USB en een firewire ding om mee op te nemen, ook een multi effect die dat zou moeten kunnen.
Hoeveel sporen ondersteunt zoiets? Wel leuk om meerdere efffecten op een apart spoor te zetten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Ik heb nog een leuk kanaal gevonden met 'groove tracks':

YouTube: Mellow Grooves Collection - YouTube
franssie schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:09:
ik heb wel een versterker of twee met USB en een firewire ding om mee op te nemen, ook een multi effect die dat zou moeten kunnen.
Hoeveel sporen ondersteunt zoiets? Wel leuk om meerdere efffecten op een apart spoor te zetten.
Sporen, dan moet je met audio-software gaan werken.

Op de Mac heb je bijv. Garageband, dat werkt al prima.

Voor Windows/Linux/Mac zou je ook Audacity kunnen gebruiken, denk ik. https://www.audacityteam.org/

Features: https://www.audacityteam.org/about/features/

En dat heeft zijn eigen forum: https://forum.audacityteam.org/

[ Voor 66% gewijzigd door Ramzzz op 20-10-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

@Ramzzz yes weet ik, ik dat dacht colad dat dat ook iets was maar ik moet me eens verdiepen dan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Iemand hier toevallig een fender mustang (III v2) versterker met fender fuse?

Ik begrijp dat de fuse niet meer ondersteunt word en krijg het dus ook niet gedownload?
Nichtje van me heeft de mustang III versterker maar krijgt geen presets van haar favorieten bands gedownload.

Iemand eventueel enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Ik wil een beetje gaan downsizen.

Mijn Orange TH30 combo + 2x12 heb ik vorig jaar al ingeruild voor een marshall DSL40cr. Nu is mijn pedalboard aan de beurt. Ben al die losse pedaaltje en kabeltroep beu. Zit er aan te denken om alles weg te doen en een multi-effect te kopen. Budget is max 500 euro. Ik heb nu de Line6 POD Go en de Mooer GE250 op het oog.

Qua gebruiksgemak zien ze er allebei uit alsof ze beide best simpel te bedienen zijn. Voor mijn gevoel heeft de Mooer uit of de box wat beter klinkende presets dan de Line6.

Groot nadeel van beide lijkt me de minimale midi ondersteuning. Volgens mij zijn met beide pedalen de amp channels niet te switchen. Ik ben er nog niet over uit of ik dat op wil geven en eigenlijk wil ik de 6 button footswitch van Marshall er ook uit doen. Onhandig lomp ding, met slecht werkende knoppen.

Iemand hier bekend met één van de pedalen of misschien een ander alternatief? Ik heb vroeger 2 keer geprobeerd om met een Boss multi-effect te werken. Maar daar kreeg ik nooit goede sounds uit. Vandaar dat er geen Boss op mijn lijstje staat, maar misschien zijn die intussen wel beter geworden. We hebben het hier over 10 jaar terug ongeveer.

[ Voor 17% gewijzigd door Rudolf op 22-10-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD

MsD

Rudolf schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:56:

Mijn Orange TH30 combo + 2x12 heb ik vorig jaar al ingeruild voor een marshall DSL40cr. Nu is mijn pedalboard aan de beurt. Ben al die losse pedaaltje en kabeltroep beu. Zit er aan te denken om alles weg te doen en een multi-effect te kopen. Budget is max 500 euro. Ik heb nu de Line6 POD Go en de Mooer GE250 op het oog.

Qua gebruiksgemak zien ze er allebei uit alsof ze beide best simpel te bedienen zijn. Voor mijn gevoel heeft de Mooer uit of de box wat beter klinkende presets dan de Line6.

Groot nadeel van beide lijkt me de minimale midi ondersteuning. Volgens mij zijn met beide pedalen de amp channels niet te switchen. Ik ben er nog niet over uit of ik dat op wil geven en eigenlijk wil ik de 6 button footswitch van Marshall er ook uit doen. Onhandig lomp ding, met slecht werkende knoppen.

Iemand hier bekend met één van de pedalen of misschien een ander alternatief? Ik heb vroeger 2 keer geprobeerd om met een Boss multi-effect te werken. Maar daar kreeg ik nooit goede sounds uit. Vandaar dat er geen Boss op mijn lijstje staat, maar misschien zijn die intussen wel beter geworden. We hebben het hier over 10 jaar terug ongeveer.
Line6 Firehawk. :P

Ik persoonlijk hou niet direct van de Boss multi-effecten. Maar dat is uiteraard persoonlijk. Mooer maakt leuk spul. Line6 heeft ook die stompbox serie, heeft volledige midi ondersteuning.
Maar waarom ga je Amp switchen als je een multi effect hebt ? Of, waarom zou je ? zo'n ding zet je in het return kanaal van je amp, en voilá.

Ik heb hier nog een Zoom gt9.2 staan, de moeder aller multi-effecten, out of the box helemaal niks, maar als je zelf even wat gaat draaien en klooien is het een geweldig ding.

Veel van die dingen moet je even in handen hebben en voelen hoe makkelijk jij die interface vind. Want dat is het grootste verschil, goed geluid kunnen (...) ze allemaal wel tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
seadogg schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:42:

Ik begrijp dat de fuse niet meer ondersteunt word en krijg het dus ook niet gedownload?
Nichtje van me heeft de mustang III versterker maar krijgt geen presets van haar favorieten bands gedownload.

Vaak kun je ‘legacy’ software nog wel ergens vinden. ;)

@Rudolf
Ik weet niet wat je exact zoekt, maar deze is wel erg interessant...

https://www.tcelectronic....D1B8E73AD?modelCode=P0D9M

Volledig met TonePrint te programmeren.

Ik heb zelf ervaring met diverse multieffectpedalenplanken, o.a. van Boss en Korg, maar ik heb er zelf maar één, een Carl Martin Quattro.

Erg praktisch plankje.

Volledig analoog, en in 2 smaken, namelijk met Chorus of met Tremolo (ik heb de Tremolo-versie).

Fantastische compressor, overdrive (x2), chorus/tremolo en analoge delay.

[ Voor 73% gewijzigd door Ramzzz op 22-10-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD

MsD

Oh, tweedehands line6 pod dingen. Die 500hd is natuurlijk super tof! Kan je rond de 250 echt wel vinden.
Ik heb zelf de live x3, en ben elke keer weer blij om te werken hoe snel je dingen kan maken. Daar kunnen veel merken nog wat van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

@Rudolf Heb zelf een Boss GT-6. Kon er met wat hulp toch altijd wel een lekkere sound uit halen. Dat is eigenlijk de enige ervaring die ik met multi-effect pedalen heb. Sinds ik over ben gestapt op bas ben ik weer meer van de losse pedalen omdat er echt maar een paar effecten zijn die ik dan specifiek gebruik. Het pedalboardje groeit wel gestaag, maar zal niet zo snel richting de 10 of 12 pedalen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
iemand nog een aanrader voor een nieuwe Jack kabel?
De kabel die ik nu heb ik niet zo'n fan van mijn nieuwe telecaster en aardig versleten dus tijd om een nieuwe te kopen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Nogmaals tnx allemaal voor het meedenken! Vrijdag is mijn eerste live les en morgen komt mijn fender cd60 binnen, inclusief nieuwe snaren, tuner, tas, standaard, plectra en natuurlijk een stringwinder :). Zal allemaal morgen wel binnenkomen en ik heb daar zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 17:48
seadogg schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:42:

Hier vind je de nodige links: Fender Mustang owners: where can I download the Fender Fuse?
*edit* specifiek deze post

Er staat ook een verwijzing naar een android app, maar daarvoor moet je de juiste kabel hebben en dit is geen officiële Fender application.

Bijkomend probleem ivm Fuse: het is gebaseerd op Microsoft Silverlight, een tegenhanger van Flash. Microsoft ondersteund dit niet meer, dus ga er maar vanuit dat je problemen zal ondervinden met de installatie op Windows 10. Ik zou richting een of andere sandbox/VM oplossing kijken om het toch zonder risico's te laten draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Kapoen op 25-10-2020 08:37 ]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-09 07:37

Zorro

Z

Ik heb de Pod GO, gebruik hem icm met een Headrush FRFR108. Geen amps meer.
In het verleden vaker met zoiets gespeeld maar nooit tevreden geweest. Wel de effecten maar niet als volledige vervanging van mijn versterkers. MAar met de Pod GO ben ik helemaal om, alles wat ik wil krijg ik eruit met als limiet de beperkingen van het apparaat. Waarmee ik bedoel, als ik meer dan 4 effecten wil gebruiken (los van de wah en equalizer die er default per patch in zitten) dan moet ik wat gaan laten vallen. Gebeurt me zelden, maar heel soms zou je net nog een extraatje erbij willen doen en dat kan dan niet. Goed, je kan altijd nog externe effecten in een loop gooien, maar dat was nou net niet de bedoeling (van mij), het ging mij om een einde te maken aan gesjouw en gezeul, daar ben ik wel klaar mee.
Niet helemaal waar, mijn Digitech Whammy DT blijft erbij, dat kan zo'n ding toch nog niet goed genoeg namaken.

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

seadogg schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:12:
iemand nog een aanrader voor een nieuwe Jack kabel?
De kabel die ik nu heb ik niet zo'n fan van mijn nieuwe telecaster en aardig versleten dus tijd om een nieuwe te kopen
Ik ben altijd fan van Cordial kabels (met Neutrik pluggen), maar er zijn ook zat andere meer dan prima merken op de markt.

Voor m'n Tele's heb ik altijd de haakse plug die extra lang is (anders gaan ze niet diep genoeg voor de meeste Tele's met een verzonken input). Sowieso vind ik ook de silent-functie wel handig zodat je je plug eruit kan trekken zonder dat je allemaal herrie krijgt, maar dat hoeft natuurlijk niet per sé.

Ik heb dus deze in de 6m uitvoering. Je hebt ze ook in 3 of 9 meter en natuurlijk ook met twee rechte pluggen.
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.static-thomann.de/thumb/orig/pics/bdb/201948/11020196_800.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
Beetje off-topic, maar toch:

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/bands.jp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MsD

MsD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-eKRNXW7cU4KbfuxZoTZndpP9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyJbpVYI0Plyt9xmMmSx0w1o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9BFnVqhnENzIyjl0donqQwu5_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMvAqqHr4jFnhn0KeXN5dWCR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FBH1lBZUQfgDxMkYsIGjzy47Ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjeN2pcXPxuQmEXd73jPcDIX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-sNBnW8Un44_X8TZrdJUhQ8EQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Z5D8WpEtWx0LTGE4p5EqEOq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cn1lgk6qvrCDO-u3wOHgRGO3dA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9XNPyvKOe305yuoqhEZzGZE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Amc0lytNsPOJ2ib5kJ582PPfgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvTZ6CnKIVzpwJAVxhEJ7LdS.jpg?f=fotoalbum_large

Whooptiedoe. Een heuse London City SEA 100. Geen Dea, dus. Rechtstreekse kloon van de Marshall Super Bass.

100 watt voor bas is weinig, maar man oh man, wat een gitaarbruut is dit.

Creamy met punch. Ik heb 'm nu heeeeeel even op drie gehad. En dat was heel erg lekker.
En zoals de meeste oudere buizendingen, even een overdrive ervoor voor een climaxje. Maarrrrr, een distortion in dit ding. Man. Dan merk je toch dat geluid door de jaren heen geraffineerder is geworden. Dit niet. Dit is rauw 😏
T
Hij is wel groot. Hij staat op een London City Bulldog. Die ook niet klein is...

Lang leve MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Daaruit kan je in ieder geval afleiden, dat The Beatles met meerdere projecten tegelijkertijd bezig waren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
MsD schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:24:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Whooptiedoe. Een heuse London City SEA 100. Geen Dea, dus. Rechtstreekse kloon van de Marshall Super Bass.

100 watt voor bas is weinig, maar man oh man, wat een gitaarbruut is dit.

Creamy met punch. Ik heb 'm nu heeeeeel even op drie gehad. En dat was heel erg lekker.
En zoals de meeste oudere buizendingen, even een overdrive ervoor voor een climaxje. Maarrrrr, een distortion in dit ding. Man. Dan merk je toch dat geluid door de jaren heen geraffineerder is geworden. Dit niet. Dit is rauw 😏
T
Hij is wel groot. Hij staat op een London City Bulldog. Die ook niet klein is...

Lang leve MP.
Deze dingen werden begin jaren 80 voor heel weinig ( 200 gulden) van de hand gedaan. Niemand wilde met die bakbeesten sjouwen, en zo'n stack met 4x10 inch wilde je als punker al helemaal niet hebben, stel je voor dat je uitgemaakt wordt door zo'n zelfbevlekkende gitaarheld ala EvH of EC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

pinda powerrr schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:29:
[...]

Daaruit kan je in ieder geval afleiden, dat The Beatles met meerdere projecten tegelijkertijd bezig waren :+
Ik zat het Wikipedia-artikeltje van Sgt. Pepper te lezen naar aanleiding van een livestream waar de vrouw van m'n neef meespeelde (het complete album op 8 cello's).
Ze waren al in '66 gestopt met touren om zich op (te-complex-voor-het-podium) studio-dingen te concentreren en solo-dingetjes te doen.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Met een klein beetje vertraging is de boel gister binnengekomen! Ik kon me niet inhouden dus heb gisteren de eerste les van justinguitar gevolgd. Viel me niet tegen, maar (en ik had er niet echt goed over nagedacht) het doet dus pijn aan de vingers van je linkerhand en niet je rechter :).

Nu blijf ik dagelijks oefenen en dan dus vrijdag de eerste liveles!

Ik heb op advies van hier ook nieuwe snaren gekocht, maar hoe weet ik of ik ze moet vervangen? Ik hoor dat (uiteraard) nog niet, maar is er een andere check die ik kan doen?

edit:
-edit: damn you autocorrect en tnx @KnoxNL

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 28-10-2020 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
ZieMaar! schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:52:
Met een klein beetje vertraging is de boel gister binnengekomen! Ik kon me niet inhouden dus heb gisteren de eerste les van justinguitar gevolgd. Viel me niet tegen, maar (en ik had er niet echt goed over nagedacht) het doet dus pijn aan de vingers van je linkerhand en niet je rechter :).

Nu blijf ik dagelijks oefenen en dan dus vrijdag de eerste liveles!

Ik heb op advies van hier ook nieuwe snaren gekocht, maar hoe weet ik of ik ze moet vervangen? Ik hoor dat (uiteraard) nog niet, maar is er een andere check die ik kan doen?
Feli :)

Misschien even je autocorrect herstellen is wel verstandig :P

Vwb snaren: Als je er met je vinger overheen gaat in de lengterichting en ze voelen glad aan, zonder braampjes etc dan is het goed. Als ze niet zwart of bruin van het roest zijn is het ook goed.

Maar ik zou ze lekker laten zitten als je vrijdag je eerste les hebt, dan kan je leraar vast even meekijken. En eventueel helpen bij de 1e keer vervangen indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 21:54
Over snaren gesproken: op mijn PRS ZM (24.5" mensuur) lijken snaren maatje 10-46 en de Black Tusq XL een goeie move. 9-42 was wel erg elastiekachtig en geen stemmingsproblemen meer :Y .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Leuk, @ZieMaar! ! Die pijn aan de vingers wordt vanzelf minder. Ik ben benieuwd hoe de les vrijdag je vergaat. De Fender CD60S was ook mijn eerste gitaar. Die heb ik later verruild voor een Yamaha FS830.

De laatste paar dagen probeer ik Intro van The XX te spelen. Dan vind ik het lastig dat je die op verschillende manieren kunt spelen. En vandaag zag ik een video op YouTube waarin je ziet dat The XX het anders speelt dan de 'officiële' tab op Ultimate Guitar. Nu nog spelen met welke vingers ik het beste kan gebruiken voor bepaalde noten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Firmware Update (1.40) voor de Yamaha THRii reeks , met als toegift nu ook de keuze voor digitale delay naast de tape delay. Het is gewoon een perfect huiskamer versterkertje. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Hmm, dat lijkt mij inderdaad een erg mooie versterker. Verder dan de huiskamer zal ik toch nooit komen.

Afgelopen week ben ik maar eens naar de fysiotherapeut gegaan. Ik had nog steeds pijn tijdens het spelen. En daarnaast ook. Nu kreeg ik een simpele oefening in te doen. Dat hielp meteen. :o Meer spelen voor mij. *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

De meesten uit dit topic komen niet verder dan de huiskamer, toch staat er gear waar de gemiddelde prof muzikant jaloers op wordt :+

#GAS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
pinda powerrr schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:27:
De meesten uit dit topic komen niet verder dan de huiskamer, toch staat er gear waar de gemiddelde prof muzikant jaloers op wordt :+

#GAS
Ik denk dat je gelijk hebt. _O-

Maar goed, je moet ergens je geld aan uitgeven toch... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anie

#GAS
Haha hier ook 100% het geval. Zeker nu ik het vintage virus heb is het compleet uit de klauwen gelopen.

Ach ik liep vroeger ook in de 8e klasse Q van regio zuid west midden op de topmodellen voetbalschoenen van Adidas 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 21:54
@saviour wat voor klachten heb je precies?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorro

Zorro

Z

anie schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 06:55:
[...]

Haha hier ook 100% het geval. Zeker nu ik het vintage virus heb is het compleet uit de klauwen gelopen.

Ach ik liep vroeger ook in de 8e klasse Q van regio zuid west midden op de topmodellen voetbalschoenen van Adidas 😁
Ja maar dat is als optreden in een kleine kroeg met 10 bezoekers met dure apparatuur. Je speelt tenmisnte nog ergens voor. Nu is het meer iets alsof je die dure topmodel voetbalschoenen hebt om in je achtertuin een bal tegen de muur te trappen.

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Pijn aan de rhomboideus major aan de rechterzijde. Eerst dacht ik dat het aan mijn houding, of aan de gitaar lag. Maar beide blijkt niet het geval te zijn. Om een of andere reden is die spier geïrriteerd. Maar gelukkig helpen de oefeningen enorm en kan ik lekker verder spelen.

@Verwijderd hoe ging de les?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

#GAS
Er staat al jaren een Marshall JCM900 + cabinet op de zolder te verstoffen. Ik doe er niks meer mee maar afscheid nemen krijg ik ook niet over mijn hart. Stom hoor, GAS...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

Op het moment kom ik ook niet meer verder dan de op kamer in huis. Beide bands liggen weer op het gat om toch vooral te voorkomen dat we elkaar besmetten. Moeten toch een manier gaan zien te vinden om desnoods online samen te spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ah, ik heb een gevoelig puntje aangestipt :+
Feest van herkenning dus, gear in overvloed, maar optreden ho maar _O- (uitzonderingen daargelaten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Hier ook inderdaad weinig tot geen actie. Nu ben ik de afgelopen maanden ook wel druk geweest met m'n scriptie en het halen van twee tentamens, maar los van dat staat m'n Fender 68 Deluxe Reverb ook al maanden uit. Speel wel nog regelmatig op m'n kleine Supro, maar niet veel.

Woensdag m'n laatste tentamen als het goed is daarna weer meer spelen... :9

En met de band spreken we wel weer af zodra het een beetje kan. We oefenen in een grote schuur, dus afstand bewaren moet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Gitarist schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:16:
... maar los van dat staat m'n Fender 68 Deluxe Reverb ook al maanden uit. Speel wel nog regelmatig op m'n kleine Supro, maar niet veel.
Ho wacht even! Heb je die Silverface Princeton niet meer? Heb je nu een Blackface Deluxe Reverb? <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

@pinda powerrr Gevoelig... Gevoelig.... Valt wel mee. Alleen m'n hele pedalboard staat in de repetitieruimte. Gelukkig heb ik 2 basversterkers waarvan er 1 inmiddels naar huis is mee gegaan en ik eventueel kan gebruiken om via DI dingen op te nemen. Of m'n schattige Rumble 40... Kan allebei. Ach, ik vermaak me wel, alleen merk ik wel dat ik de afgelopen 3 weken geen bas heb aangeraakt. :(

In ieder geval heeft alles wel tot gevolg gehad afgelopen jaar dat mijn hoofdband een zanger heeft gevonden die we al lekker aan het inwerken waren en dat mijn bij projectje een paar maanden geleden eindelijk op gang is gekomen en nu compleet is. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:09:
[...]

Er staat al jaren een Marshall JCM900 + cabinet op de zolder te verstoffen. Ik doe er niks meer mee maar afscheid nemen krijg ik ook niet over mijn hart. Stom hoor, GAS...
Met een goede attenuator (massa) kun je juist van zo’n beest weer veel plezier hebben, zelfs in de woonkamer (‘bedroom volume’)! :*)
ElectricHead schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:34:
@pinda powerrr Gevoelig... Gevoelig.... Valt wel mee. Alleen m'n hele pedalboard staat in de repetitieruimte. Gelukkig heb ik 2 basversterkers waarvan er 1 inmiddels naar huis is mee gegaan en ik eventueel kan gebruiken om via DI dingen op te nemen. Of m'n schattige Rumble 40... Kan allebei. Ach, ik vermaak me wel, alleen merk ik wel dat ik de afgelopen 3 weken geen bas heb aangeraakt. :(

In ieder geval heeft alles wel tot gevolg gehad afgelopen jaar dat mijn hoofdband een zanger heeft gevonden die we al lekker aan het inwerken waren en dat mijn bij projectje een paar maanden geleden eindelijk op gang is gekomen en nu compleet is. :D
Net als anderen hier heb ik de laatste weken heel weinig gespeeld. Waarom? Lusteloosheid... :/

Ik heb tijd zát - ‘between jobs’ (letterlijk) en 4 maanden ‘vrij’- maar kom tot niets.

Het is weleens gekmakend dat het kan bestaan. ;(

[ Voor 53% gewijzigd door Ramzzz op 31-10-2020 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

@ElectricHead jij bent een van de weinige in dit topic waarvan ik weet dat je in een band speelt. @Gitarist is de andere, van de rest weet ik het niet :+

Als je in een band speelt, dan is GAS eigenlijk iets dat erbij hoort, je hebt het nodig. Ik heb niks nodig in de woonkamer, maar heb het wel staan B)
Ramzzz schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:35:

Met een goede attenuator (massa) kun je juist van zo’n beest weer veel plezier hebben, zelfs in de woonkamer (‘bedroom volume’)! :*)
Ah, met een flinke Marshall stack romantisch spelen in de slaapkamer! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
pinda powerrr schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:43:
@ElectricHead jij bent een van de weinige in dit topic waarvan ik weet dat je in een band speelt. @Gitarist is de andere, van de rest weet ik het niet :+

Als je in een band speelt, dan is GAS eigenlijk iets dat erbij hoort, je hebt het nodig. Ik heb niks nodig in de woonkamer, maar heb het wel staan B)

[...]

Dat is toch normaal? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

pinda powerrr schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Ho wacht even! Heb je die Silverface Princeton niet meer? Heb je nu een Blackface Deluxe Reverb? <3
Nee, ik heb nog steeds (de voorloper van) deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.fmicassets.com/Damroot/ThumbnailJpg/10007/2275000000_amp_frt_001_nr.jpg
De Fender '68 Custom Deluxe Reverb. Tegenwoordig heet 'ie de Vibrolux (maar weet niet precies wat dat inhoudt). iig gewoon een Silverface dus

Anders had ik het wel alhier gemeld ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Gitarist op 31-10-2020 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

[...]

Als je in een band speelt, dan is GAS eigenlijk iets dat erbij hoort, je hebt het nodig.

[...]
Mag ik deze quote op zo'n Xenos bord ("in dit huis...") 8) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Met een flinke stack moet je juist in de slaapkamer spelen, want die matrassen en dekens dempen zo lekker :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 17:48
Ik kan niet klagen over mijn motivatie om te spelen, ondanks dat de muziekschool gesloten is (en ik dus geen band/project heb) speel ik nog dagelijks.

Dat doet er mij aan denken, hebben jullie misschien suggesties ivm ‘eenvoudige pentatonische solo’s’? Bv. In de stijl van Let it be (rond 1:55):

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Kapoen schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:07:
Ik kan niet klagen over mijn motivatie om te spelen, ondanks dat de muziekschool gesloten is (en ik dus geen band/project heb) speel ik nog dagelijks.

Dat doet er mij aan denken, hebben jullie misschien suggesties ivm ‘eenvoudige pentatonische solo’s’? Bv. In de stijl van Let it be (rond 1:55):
[YouTube: Let It Be (Remastered 2009)]
De eerste die in me opkomt is Skunk Anansie - Hedonism (al is die niet helemaal pentatonisch), maar wel redelijk goed te spelen en niet al te snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro

Zorro

Z

Grappig genoeg ben ik in de tegenovergestelde fase aanbeland. Tenminste wat versterkers betreft. Al een Marshall en een Tubemeister verkocht, wellicht nog een paar dingen meer binnenkort. Line6 Pod Go aangeschaft met koptelefoon en FRFR speaker. Resultaat: ik speel meer dan ooit met meer plezier dan ooit.
Versterkers in de kamer werkt toch niet want ik merk niet tot nauwelijks verschil in geluid, hooguit beter dan eerst. Het gevoel is anders ja dat wel, hoewel dat op huiskamerniveau ook niet eens opgaat. Dat geldt pas bij een versterker op volume.

Edit, toevoeging: Ik begon tegen repetities op te zien. Niet vanwege de repetitie maar het gesjouw met versterker en pedalboards. Dat is nu ook helemaal omgedraaid nu ik met een compacte setup ook klaar ben.

GAS blijft wel voor gitaren, maar ook daar naar verhouding. Een Les Paul Custom van 3000 euro, waarom? Ik heb een Burny en die speelt fantastisch. Een PRS, leuk, maar ik kan ook voor veel midner een Harley Benton kopen waar ik reviews over lees die mij doen geloven dat ik het dat verschil niet waard vind. Nog niet geprobeed maar wel in de verleiding. Ook een Squier Affinity tele aangeschaft. Helemaal tevreden mee. Ik zie niet waarom ik een Fender van 1000+ Euro nodig zou hebben.

Ik ben realistisch aan het worden.

Oppassen.

[ Voor 8% gewijzigd door Zorro op 31-10-2020 13:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Zorro schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:12:
Ik zie niet waarom ik een Fender van 1000+ Euro nodig zou hebben.

Ik ben realistisch aan het worden.

Oppassen.
Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/3o6ZtpyeiCrEEwdZ84/giphy.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Oei @Zorro, je komt nu wel in gevaarlijk gebied ;)

Het is in deze topicreeks vaker onderwerp van gesprek geweest; waarom zou je een dure gitaar "nodig" hebben.
Dit is voor iedereen weer anders.

Er zijn "prima" gitaren van onder de (zeg) € 250, maar mijn ervaring is dat eentje van € 500 vaak echt wel merkbaar beter is. Betere materialen, betere afwerking, betere bespeelbaarheid (al is dat moeilijk uit te leggen in tekst).
Eentje van € 1.000 is vaak nog weer wat beter. Daarboven wordt het moeilijker. Een gitaar van € 2.000 hoeft niet per sé 2x zo goed te zijn als eentje van € 1.000. Maar je merkt vaak echt wel dat 'ie "stukken" beter is dan een gitaar van € 250.

Ik denk dat je een parallel kan trekken met auto's. Een dikke Mercedes brengt je net zo goed van A naar B als een Seat (om maar wat te noemen), maar vaak zit en rij je net even wat beter. En daarnaast kan ik me voorstellen (ik kan er niet over meepraten, want ik rij in een Opel Corsa) dat mensen die het geld (over) hebben voor een dikke Mercedes, ook graag dat 'premium' gevoel willen hebben. Dat herken ik dan weer wel een beetje als het om gitaren gaat. Ik heb nog nooit een gitaar duurder dan € 2.000 gekocht, maar ik kan me wel voorstellen dat je dat soms wel wilt.

edit: ik denk eigenlijk wel dat dit voor iedere hobby geldt. Ook in de fotografiewereld kan je helemaal losgaan met body's en objectieven. Maar of die body+objectief van € 3.500 nou echt betere foto's maakt dan die systeemcamera van € 1.000. Ik denk dat het vooral aan de skills van de fotograaf ligt.
En zo is het met gitaren vaak ook (al blijf ik soms hopen dat die ene gitaar of dat ene effectpedaal me beter laat klinken ;) O-) )

[ Voor 17% gewijzigd door Gitarist op 31-10-2020 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorro

Zorro

Z

Gitarist schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:22:
Oei @Zorro, je komt nu wel in gevaarlijk gebied ;)

Het is in deze topicreeks vaker onderwerp van gesprek geweest; waarom zou je een dure gitaar "nodig" hebben.
Dit is voor iedereen weer anders.

Er zijn "prima" gitaren van onder de (zeg) € 250, maar mijn ervaring is dat eentje van € 500 vaak echt wel merkbaar beter is. Betere materialen, betere afwerking, betere bespeelbaarheid (al is dat moeilijk uit te leggen in tekst).
Eentje van € 1.000 is vaak nog weer wat beter. Daarboven wordt het moeilijker. Een gitaar van € 2.000 hoeft niet per sé 2x zo goed te zijn als eentje van € 1.000.

Ik denk dat je een parallel kan trekken met auto's. Een dikke Mercedes brengt je net zo goed van A naar B als een Seat (om maar wat te noemen), maar vaak zit en rij je net even wat beter. En daarnaast kan ik me voorstellen (ik kan er niet over meepraten, want ik rij in een Opel Corsa) dat mensen die het geld (over) hebben voor een dikke Mercedes, ook graag dat 'premium' gevoel willen hebben. Dat herken ik dan weer wel een beetje als het om gitaren gaat. Ik heb nog nooit een gitaar duurder dan € 2.000 gekocht, maar ik kan me wel voorstellen dat je dat soms wel wilt.
In grote lijnen heb je gelijk, maar ik heb een Les Paul Custom Black Beauty bespeeld en daarnaast mijn '85 Burny Les Paul Custom clone. Ik speelde serieus liever op die van mij. Nou staan die Burny's uit de jaren '80 ook wel bekend als topgitaren, maar ze zijn echt zo goed. Ik heb er inclusief verzend en importkosten vanuit Japan iets van 750,- voor betaald. Ik heb een Gibson SG. Prima gitaar, maar uitgerekend SG's zijn in prijs alleszins redelijk.
Wat ik bedoel, gemiddeld zijn duurdere gitaren beter, maar als je goed zoekt valt het best mee. Mijn Harley Benton voorbeeld is dan ook als vergelijking met de low-end PRS, dan zie ik niet veel verschil. Natuurlijk, bij een Custom24 van een paar duizend wordt het anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

Ik lees regelmatig dat een Gibson van € 2.000,-- niet perse beter hoeft te zijn dan een Epiphone van meer dan de helft. Het is volgens mij ook nog eens net afhankelijk van wat voor mood degene die het in elkaar heeft gezet was denk ik dan.

Ik heb gelukkig genoeg instrumenten in huis waarbij het merendeel varieert van tussen de € 150,-- en de pak 'em beet € 1.500,--. En ik kan niet zeggen dat de goedkopere nu perse slechter zijn. Ik heb een half jaar terug mijn goedkoopste bas (de Peavey Zodiac EX) zelfstandig een afstel beurt gegeven en die speelt daarna ineens weer een heel stuk fijner dan dat ie deed. Iets met een trussrod die wat versteld moest worden. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Zorro schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

In grote lijnen heb je gelijk, maar ik heb een Les Paul Custom Black Beauty bespeeld en daarnaast mijn '85 Burny Les Paul Custom clone. Ik speelde serieus liever op die van mij. Nou staan die Burny's uit de jaren '80 ook wel bekend als topgitaren, maar ze zijn echt zo goed. Ik heb er inclusief verzend en importkosten vanuit Japan iets van 750,- voor betaald. Ik heb een Gibson SG. Prima gitaar, maar uitgerekend SG's zijn in prijs alleszins redelijk.
Wat ik bedoel, gemiddeld zijn duurdere gitaren beter, maar als je goed zoekt valt het best mee. Mijn Harley Benton voorbeeld is dan ook als vergelijking met de low-end PRS, dan zie ik niet veel verschil. Natuurlijk, bij een Custom24 van een paar duizend wordt het anders.
Ja, het is ook geen vaste regel hoor.
Ik heb ook een beetje hetzelfde met mijn Mexicaanse Custom Telecaster van destijds in 2001 € 725 (nieuw). Op papier zou die minder goed moeten zijn dan m'n Amerikaanse Telecaster van rond de € 1.900. Toch is die Mexicaan mijn nr. 1 gitaar.

Ik denk dat je voornamelijk bij de minder grote gitaarmerken in de mid-range betere producten vindt dan in de mid-range van de grote merken. Misschien omdat ze meer 'te bewijzen' hebben ofzo.
En daarnaast is het een kwestie van geluk. Mijn oude Richwood jazzbas is een meer dan prima bas, zéker voor dat geld. Afwerking en bespeelbaarheid zeer keurig, terwijl je dat "voor dat geld" niet zou verwachten.

Dus als je goed zoekt vind je heus wel wat moois voor minder geld. Maar aan de andere kant (als ik naar mezelf kijk) heb ik toch echt een Gibson ES-335 op m'n verlanglijstje staan voor ooit. Dan zou ik geen genoegen nemen met een fantastische Ibanez kloon bij wijze van spreken. Waarom? Het zit vooral tussen m'n oren. De marketing van Gibson heeft goed z'n werk gedaan en de "grote" gitaristen die voor mij een voorbeeld zijn en die er een hebben hebben ook een Gibson ES-335 en geen Ibanez*, dus daarom wil ik ook.

*Terwijl ik dus echt wel weet dat Ibanez ook fantastische Gibson imitaties bouwt.

There, I said it... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Voor de Halloween liefhebbers onder ons, en/of voor het geval je alleen nog maar huiskamerconcerten doet met je "death" metalband en er toch credible uit wilt blijven zien _O-
LAG heeft nu de "Wings" serie uitgebracht. Helaas geen handige link naar deze specifieke gitaren op hun website, wel een screenshot van de instagrampagina van hun importeur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lq7owsAFA9qpvyBGoEv6-3dewUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VYjGbtV8bUB35WARvPOjxmSt.png?f=fotoalbum_large

Mocht je toch geïnteresseerd zijn, hier de folder (PDF) op de LAG-website.

[ Voor 10% gewijzigd door Gitarist op 31-10-2020 14:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Gitarist schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:04:
[...]

Mag ik deze quote op zo'n Xenos bord ("in dit huis...") 8) :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3udybnQvzUfXLY0Dth5x77wdzE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LkCFoCeZ8oeDd8ST7PVSGVOH.png?f=user_large

(8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Haha die ga ik een paar keer printen en stiekem in het huis ophangen. Kijken wat m'n vrouw ervan vindt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Gitarist schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:31:
[...]

Haha die ga ik een paar keer printen en stiekem in het huis ophangen. Kijken wat m'n vrouw ervan vindt :+
Nu maar hopen dat mevrouw @Gitarist Niet weet wat GAS > WAF betekent. >:)

Over GAS gesproken, dat steekt hier de kop op. Momenteel ligt de nadruk op mijn lessen op leadgitaar, is ook wat ik wilde..
Maar ik zit er toch ook over na te denken en leuke akoestische gitaar te kopen, gewoon om wat stukjes ritmegitaar te kunnen spelen. Dit kan natuurlijk op mijn 2 elektrische gitaren, maar ja...

[ Voor 34% gewijzigd door apollo13 op 31-10-2020 17:41 ]

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

apollo13 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

Nu maar hopen dat mevrouw @Gitarist Niet weet wat GAS > WAF betekent. >:)
De term GAS kent ze, maar voor die WAF verzin ik nog wel wat >:) ;)

Misschien Wealth Attenuator Factor :o :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Gitarist op 31-10-2020 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
saviour schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:30:
[...]
Pijn aan de rhomboideus major aan de rechterzijde. Eerst dacht ik dat het aan mijn houding, of aan de gitaar lag. Maar beide blijkt niet het geval te zijn. Om een of andere reden is die spier geïrriteerd. Maar gelukkig helpen de oefeningen enorm en kan ik lekker verder spelen.

@Verwijderd hoe ging de les?
De les ging vooral snel :).

Veel basis waar normaal mee begonnen wordt (stemmen, snaren, hoe je een akkoord leest) dat wist ik al (via justinguitar), maar met kleine tips wordt het spelen van de simpele A, D en E akkoorden snel beter! Maar we gingen dus gelijk het eerste riffje oefenen en dat viel nogal tegen zeg. Hoe je dat dan weer leest, dat ging vrij vlot, maar om dat fatsoenlijk eruit te krijgen...En ja, dit gaat natuurlijk over Seven Nations Army :).

Laat ik het zo zeggen: er is meer dan genoeg om aan te werken! Ik heb het nodige huiswerk meegekregen met het advies om vooral vaak 5 minuutjes te oefenen (en die heb ik met dat thuiswerken werken gelukkig heel veel).

Pijn in de vingers valt heel erg mee overigens. Ik heb meer last van dat het lijkt alsof mijn vingers te dik zijn, maar ik geloof dat dat geen geloofwaardig excuus lijkt te zijn in de gitaarwereld (heb ook geen dikke vingers, maar toch...).

Ga nu wekelijks lessen bij deze leraar, in ieder geval tot aan de kerst.

Grootste pluspunt: hij zei dat hij mensen had gehad die zeker minder muzikaal waren (maar wellicht zegt ie dat tegen iedereen ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Nog even wat gitaarnieuws, Het gaat niet goed met Guitar Center in de USA.
https://guitar.com/news/i...ally-file-for-bankruptcy/

@ZieMaar! Goed om te horen dat je het leuk vond. Dat het allemaal snel gaat kan ik beamen, mijn lessen zijn ook eigen veel te snel voorbij.
Oh, "dikke vingers" zijn geen excuus, zie deze meneer maar eens. _/-\o_

apollo13

Pagina: 1 ... 45 ... 98 Laatste