anie schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:12:
[...]
Dan moet ik er mee leren leven dat hij minder waard is maar dat lukt wel. Ook als ik er nu een koop waarvan ik weet dat er iets vervangen of gerepareerd is dan vind ik het niet erg, als ik hem maar gekocht heb met die wetenschap.
Ik had nu aardig in de buidel getast en dan wil je dit niet.
Niet dat ik zelf ooit in de mart ben geweest voor een 'echte' vintage gitaar, maar ik ken wel ervaringen van anderen.
Een vriend van me was altijd op zoek naar de 'beste' Pre-CBS Fender Strat. Tot in de puntjes op de hoogte van de hoed en de rad, elk kleinste bijbehorende kenmerk van een gitaar, die hield je niet voor de gek.
Hij heeft eerst heel veel gezocht, uit eindelijk geïmporteerd via Gruhn in Nashville TN, die heeft altijd veel gitaren in consignatie.
1959 Fender Strat. Maar: Hardtail. En refin. En refret. Dat drukt op de
prijs (prettig), maar ook 'voor de goegemeente' op de
waarde.
Echter: de waarde, die bepaal je lekker zelf. Sommigen relicen een perfect uitziende gitaar. Anderen tasten heel diep in de buidel voor een compleet tot in de puntjes op een historische gitaar gelijkende Custom Shop, met exact de juiste relic-eigenschappen. Wat een gek ervoor geeft, is wat de 'markt' eigenlijk bepaalt.
En de
voor jou 'perfecte' gitaar hoeft dat voor een ander helemaal niet te zijn.
Uiteindelijk heeft die vriend van me die gitaar geruild met een nadere liefhebber die een volledig 'originele' '63 Strat wel wilde ruilen.
It's all in the game... wat jij wilt. Je was niet senang: dan niet doen. maar als dat ding als een droom speelde, maakt die 'refin' dan nog iets uit, als je het met het blote oog niet kon zien, en er niets van merkte?
Ik zou de streep trekken bij 'head crack repair' of een andere zichtbare of onzichtbare 'major fault', maar een 'refin' vind ik geen probleem, mits de gitaar er maar goddelijk uitziet en speelt als een droom.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan