Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Grote Gitaartopic - deel 8

Pagina: 1 ... 42 43 44 Laatste
Acties:

• JPS
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Oeh Fleetwood Mac, zo'n band waardoor ik bijna gitaar zou gaan spelen. RIP Peter.

Even een update over mijn Amp research. Heb 3 opties met mijn dochter besproken:
* Yamaha THR10
* Katana 50 MKII
* Line 6 Spider 60 MKII

De Yamaha laten we gaan, wordt simpelweg te prijzig wil je portabiliteit/accu versie hebben.
Het wordt een close finish tussen deze andere 2, waarbij we momenteel neigen naar de Spider vanwege betere smartphone/iPad integratie. Ook is deze blijkbaar sterk in het weergeven van haar akoestisch elektrische gitaar, dus dat is mooi meegenomen.

Nog even een vraag over koptelefoons: is er voor gitaar een speciaal type/frequentiebereik nodig of kan ik in principe ook gewoon die van onze digitale piano laten gebruiken?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 25-09 20:55
Iedereen moet natuurlijk zijn eigen afwegingen maken natuurlijk, maar kun je niet beter naar een muziekwinkel gaan en wat dingen gaan proberen of in ieder geval gaan bekijken?

Neem je dochter mee naar Dijkmans in Breda of Klundert in Oisterwijk en laat haar wat dingen proberen. (Laenen in Oosterhout bestaat niet meer volgens mij. Misschien dat Piet Joosten in Oosterhout nog wel een winkel heeft, geen idee).

Ik denk dat Klundert in Oisterwijk een buitengewoon goede zaak is om zo'n eerste aankoop te doen. Marijn, die daar vrijwel altijd is op de gitaar afdeling, is echt een top gast. Verstand van zaken, eerlijk en erg behulpzaam. Goed advies ga je niet krijgen bij dozenschuivers als Bax of Keymusic en kost echt niets meer. Moet je wel even naar de winkel. Dijkmans is ook prima, al zijn ze soms mega duur en soms erg goedkoop. Erg wisselend wie je helpt, althans dat is mijn ervaring. Heb daar mijn eerste gitaar ooit gekocht. Een Cort Superstrat met een Roland (Boss) versterkertje. Zie mezelf nog in de winkel staan daar.

Op basis van Youtube en wat info op internet zou ik geen beslissing kunnen maken, zeker niet als eerste aankoop. Gitaren en amps moet je voelen, vergelijken, ruiken.

Nogmaals doe wat je goed lijkt, maar ik zou nooit zo'n line6 spider aanschaffen. De eerste fatsoenlijke line6 versterker moet ik namelijk nog tegenkomen. 101 features maar het klinkt nergens naar.

Neem maar van mij aan, op Youtube klinkt alles goed. Gitaren van € 100,00 worden de hemel in geprezen, maar wel over Kempers of andere amps van een maandsalaris of meer.

Volgens mij maakt het qua koptelefoon niet veel uit. Al klinkt dat vaak niet al te best.

PSN: CasualRuud - The Division

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:50

pinda powerrr

Slow down...

JPS schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:12:
Oeh Fleetwood Mac, zo'n band waardoor ik bijna gitaar zou gaan spelen. RIP Peter.

Even een update over mijn Amp research. Heb 3 opties met mijn dochter besproken:
* Yamaha THR10
* Katana 50 MKII
* Line 6 Spider 60 MKII

De Yamaha laten we gaan, wordt simpelweg te prijzig wil je portabiliteit/accu versie hebben.
Het wordt een close finish tussen deze andere 2, waarbij we momenteel neigen naar de Spider vanwege betere smartphone/iPad integratie. Ook is deze blijkbaar sterk in het weergeven van haar akoestisch elektrische gitaar, dus dat is mooi meegenomen.

Nog even een vraag over koptelefoons: is er voor gitaar een speciaal type/frequentiebereik nodig of kan ik in principe ook gewoon die van onze digitale piano laten gebruiken?
Als ik alleen de comments lees onder de Andertons video van deze amp, dan zou ik de Line 6 laten gaan. Commentaren zijn niet mals. Dan heb je een amp die duizend en één geluiden kan toveren, maar klinkt het altijd net niet. En dan nog afgezien van het feit dat er blijkbaar zoveel mogelijkheden zijn, dat je door de instellingen je sound niet kan vinden.

Uit een review:
The problem is that most beginners do not properly understand how to dial in a good tone when presented with a lot of different options. The end result was that a lot of guitarists would set the amp to the ‘Insane’ model which produced copious amounts of gain.

Some of the presets sounded really good, while others were shockingly horrible. Many of the presets do a really poor job at showcasing the amp’s versatility. The worst preset I came across was a preset attempting to replicate Metallica’s Master of Puppets tone. Not only was it bad, it gave me serious ear fatigue within a minute of jamming with it.

Een vriend van me had de voorloper van deze amp, niet te doen (geluid, instellingen). Ik ben geen fan :+
Probeer ik er nuchter naar te kijken, kan ik de Line 6 nog steeds niet aanraden. Ik lees er meer negatieve dingen over dan positief.

Als de Yamaha af valt, dan is de Katana de aanrader.

The blues ain't nothing but a good man feeling bad

• JPS
  • Niet online
Ik heb vrij veel reviews en ook gebruikerscomments gelezen en wat me wel opvalt is dat er mbt Line 6 Spider en Boss Katana twee kampen zijn. Soms net Feijenoord/Ajax discussies die alleen vanuit sentiment worden gevoerd en waarbij de ander doof is voor goede argumenten.

Ik vind het lastig inschatten bij deze Amps vanuit welk sentiment hier de posities worden ingenomen, ze lijken soms ook erg gedreven vanuit het nostalische buizengevoel. Waar ik me veel bij kan voorstellen want mijn hele fijne audioset thuis heeft vanavond lekker sprankelend Smashing Pumpkins en Dire Straits uit de EH6550 buisjes laten komen. Mijn subjectieve oordeel zegt dat er geen transistor tegenop kan _/-\o_ O-)

Inderdaad lees ik dat de standaard samples voor de Spider nogal tegenvallen, maar dus niet de kwaliteit van de versterker zelf. Er zal dus wat moeite in config en tweaken gestoken moeten worden. Dat is bij al die Youtube influencers en volgers misschien ook niet gebeurd.

Ben blij met de kritisch feedback hoor, maar vraag me werkelijk af of de verschillen zo groot zijn als beide typen toch best veel worden verkocht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

@JPS ik probeer me een beetje in je dochter te verplaatsen. Ondanks vijf jaar aan ervaring, gaf je aan dat ze op het electrische gebied nieuw is.

Wat je wil, is speelplezier voorop stellen. Dus niet drie avonden achter elkaar video's kijken en daarna nog een week tweaken om een leuk geluid eruit te krijgen. Dan is het na die week ook gelijk klaar. Dat wij hier zo idioot zijn, dat is niet representatief.

De meesten hier (mijzelf inclusief) spelen een buizenbak. Maar zoals eerder aangegeven ben je dan beperkter in je sound en zal je de portemonnee moeten trekken om je sounds uit te breiden. Dus dan moet je ook weten welke sound je wil en hoe die te bereiken!

Dus om het anders in te steken: Het moet toegankelijk zijn en uitlokken om méér te willen, niet om de handdoek in de ring te gooien.
Ik zou dan nog eerder de door @Ramzzz aangehaalde Blackstar ID: Core Beam proberen te vinden. Is EOL, maar verder zeer simpel in te stellen.

Wat het ook wordt, we gaan door tot je zelf ook gaat spelen :+

Acties:
  • +4Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

@Ramzzz Misschien moeten we weer een meet doen om de dochter van @JPS de verschillen te laten horen :+ :)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
pinda powerrr schreef op zondag 26 juli 2020 @ 01:03:
@JPS ik probeer me een beetje in je dochter te verplaatsen. Ondanks vijf jaar aan ervaring, gaf je aan dat ze op het electrische gebied nieuw is.

Wat je wil, is speelplezier voorop stellen. Dus niet drie avonden achter elkaar video's kijken en daarna nog een week tweaken om een leuk geluid eruit te krijgen. Dan is het na die week ook gelijk klaar.

<>

Dus om het anders in te steken: Het moet toegankelijk zijn en uitlokken om méér te willen, niet om de handdoek in de ring te gooien.
Ja helemaal mee eens. Maar als ik zie hoe makkelijk ze werkt met de digitale piano (Roland) die we hebben (met de instellingen / geluiden) en iPad die er op aangesloten is, dan voel ik me zelfs als behoorlijk geroutineerde Tweaker soms al onhandig 😀

En hoewel ze inmiddels gevoel begint te ontwikkelen voor kwalitatief goed geluid zal zij zich nog niet storen aan bijvoorbeeld een wat mindere/doffere klank zoals wij dat zouden doen. Zij zet hier thuis soms de Denon 5.1 AVR van de tv aan voor muziek (want die streamt nog makkelijker met Spotify dan mijn Buizenbak volgens haar). Van muziek over die AVR krijg ik bijna pijn in mijn oren, terwijl dat geen verkeerde set is maar haar maakt het allemaal niet uit 😬

Vandaar dat ik ook een beetje met het dilemma zit of de technologische opties haar meer zullen staan stimuleren of het (subjectieve!) geluidsvoordeel van de Katana die de fans en puristen zo ervaren. De Line 6 zal toch heus wat samples hebben die het out of the box prima doen.

/EDIT: Heb me net vermaakt met een review van deze dude, die zijn mening over de spider V heeft herzien met de MKII versie / firmware update: YouTube: Fearless Gear Review: Line 6 Spider V Mark II
Blijkbaar kan de tweeter nu worden uitgezet, wat voor velen een disqualifier van versie I was.
Haha ja wie weet :) Maar als ik zie hoe het me tegenvalt om piano weer op te pakken / nieuwe stukken te studeren dan weet ik niet hoe gitaar mee zou bevallen en hoe snel ik dat dan oppik.

Wordt vervolgd sowieso!

[Voor 11% gewijzigd door JPS op 26-07-2020 10:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:17
Casual Ruud schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:40:
Een Cort Superstrat met een Roland (Boss) versterkertje. Zie mezelf nog in de winkel staan daar.
Mijn eerste amp was ook een Roland Cube, een simpele transistor versterker. Het is jammer dat deze niet meer gemaakt worden. Deze cubes bieden een bruikbare clean (toch zeker de 30 watt of meer versies) en enkele basis effecten, ideaal voor een beginner. Daarna kan je er eventueel nog wat pedalen aan hangen.

In de muziekschool waar ik les volgde heb ik zelfs jaren gespeeld op de 60 watt versie van de eerste generatie Roland Cubes. Ideale amp voor jazz en blues in JC (Jazz Chorus) modus, en ok met een overdrive/distortion pedaal.

@JPS sorry dat ik nog een keuze ga toevoegen aan je lijstje, maar moest je zo'n cube tegenkomen op de 2e handsmarkt dan is deze zeker het overwegen waard. Liefst een 30 of 40 watt versie (wegens grotere speaker).

Wat het ook wordt, ik vind het fantastisch dat je je dochter zo ondersteunt. Ze gaat in haar volwassen leven ook nog veel plezier hebben van een muzikale achtergrond. _/-\o_

[Voor 13% gewijzigd door Kapoen op 26-07-2020 09:09]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Kapoen schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:36:
[...]

Wat het ook wordt, ik vind het fantastisch dat je je dochter zo ondersteunt. Ze gaat in haar volwassen leven ook nog veel plezier hebben van een muzikale achtergrond. _/-\o_
Thx voor de tips Kapoen.
Ja ik zie hoe graag ze akoestisch speelt en ook op de piano wat pingelt (zonder les, maar met de iPad en mijn instructie), maar wil haar ook graag wat breder gitaar laten ontwikkelen. Vandaar elektrisch erbij.
Muzikale ontwikkeling is altijd goed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Casual Ruud
Kapoen schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:36:
[...]

Mijn eerste amp was ook een Roland Cube, een simpele transistor versterker. Het is jammer dat deze niet meer gemaakt worden. Deze cubes bieden een bruikbare clean (toch zeker de 30 watt of meer versies) en enkele basis effecten, ideaal voor een beginner. Daarna kan je er eventueel nog wat pedalen aan hangen.

In de muziekschool waar ik les volgde heb ik zelfs jaren gespeeld op de 60 watt versie van de eerste generatie Roland Cubes. Ideale amp voor jazz en blues in JC (Jazz Chorus) modus, en ok met een overdrive/distortion pedaal.
Voor zover ik het begrepen heb, richt Roland zich nu meer op drums en keyboards en is Boss voor de gitaar tak. Die Katana's vervangen de Cubes. Volgens mij kun die je die Cubes zo van marktplaats afplukken voor € 50,- tot € 75,-. Perfect versterkertje om thuis mee te spelen inderdaad. Geen bluetooth, maar wel een aux-in. Destijds nieuw € 120 euro of gulden misschien zelfs, dat kan ik me niet echt meer herinneren.

Heb de mijne nog steeds ergens op zolder staan. Ga hem zo eens zoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:45
De Spider mkii is echt wel ok hoor.
De Katana ook.

Ik persoonlijk zou die blackstar echt laten staan. Vergeleken met die andere is dat echt niks. Sorry.

Het is een kwestie van geld en gevoel. Als je een beetje in het geluid duikt kan je met de spider doen wat je wil. Maar dat hij zo wordt afgefikt is een beetje een hype.

Wel de mkii, niet de mk1.... 😜

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Ziet alles :|

Topicstarter
pinda powerrr schreef op zondag 26 juli 2020 @ 01:03:

Wat je wil, is speelplezier voorop stellen. Dus niet drie avonden achter elkaar video's kijken en daarna nog een week tweaken om een leuk geluid eruit te krijgen. Dan is het na die week ook gelijk klaar. Dat wij hier zo idioot zijn, dat is niet representatief.

De meesten hier (mijzelf inclusief) spelen een buizenbak. Maar zoals eerder aangegeven ben je dan beperkter in je sound en zal je de portemonnee moeten trekken om je sounds uit te breiden. Dus dan moet je ook weten welke sound je wil en hoe die te bereiken!

Ik zou dan nog eerder de door @Ramzzz aangehaalde Blackstar ID: Core Beam proberen te vinden. Is EOL, maar verder zeer simpel in te stellen.

Eens.

En dan hebben alle merken, Blackstar incluis, inmiddels allerlei nieuwe amps op de markt gebracht die we nu nog niet genoemd geven.

De Fly3 bijvoorbeeld, eenvoudig naar stereo en met dan ook een enorme bak geluid uit 2 kleine speakers.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
De gitaar is geregeld vandaag; een mooie tweedehands gevonden. Het is deze geworden:

PRS SE Tremonti Custom Quilt Satin Grey Black

Nauwelijks gebruikt met het plastic nog op de achterkant en mooie PRS tas erbij.
Nu is er ook veel urgentie om een amp te regelen 😬

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
JPS schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:21:
De gitaar is geregeld vandaag, en mooie tweedehands gevonden. Het is deze geworden:

Nauwelijks gebruikt met het plastic nog op de achterkant en mooie PRS tas erbij.
Als tussenoplossing kun je nog de ‘amp plug’-weg bewandelen, er zijn er zat in omloop en ook tweedehands te vinden.

iRig, etc.

Instellingen op smartphone of tablet, geluid via koptelefoon of externe (audio)versterking. Kwalitatief vergelijkbaar met andere modeling-apparaten. En mobiel bruikbaar.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

JPS schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:21:
De gitaar is geregeld vandaag, en mooie tweedehands gevonden. Het is deze geworden:

Boss Katana MK2 50W
Bieden
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Hop hop! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Ramzzz schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Als tussenoplossing kun je nog de ‘amp plug’-weg bewandelen, er zijn er zat in omloop en ook tweedehands te vinden.

iRig, etc.

Instellingen op smartphone of tablet, geluid via koptelefoon of externe (audio)versterking. Kwalitatief vergelijkbaar met andere modeling-apparaten. En mobiel bruikbaar.
Begrijp ik goed dat dit een mini amp is om ook zo direct een koptelefoon op te zetten? Dat is wel handig om toch de elektrische gitaar op vakantie mee te nemen toch? We vertrekken vrijdag namelijk, dus misschien een mooie extra.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Lang gewikt en gewogen, maar er stond een nagelnieuwe Spider 5 60 MKII te koop voor een mooie prijs en dat is 'm dus geworden! Mocht het echt zo tegenvallen dan ruil ik 'm wel weer in voor een Katana :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

JPS schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:29:
[...]

Begrijp ik goed dat dit een mini amp is om ook zo direct een koptelefoon op te zetten? Dat is wel handig om toch de elektrische gitaar op vakantie mee te nemen toch? We vertrekken vrijdag namelijk, dus misschien een mooie extra.
We verwachten nu wel een uitgebreide review van je :+
Wens je dochter veel plezier!!!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Ja dank voor alle hulp! Ze is er nu lekker mee aan het priegelen en zo blij als een kind kan zijn.

We zijn echt mooi geslaagd met een prachtige PRS SE en Amp, beiden waren alleen even uit de verpakking geweest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
JPS schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:29:
[...]

Klopt. Er zijn diverse versies, met en zonder tussenkomst van een iDivice.

@JPS zoals https://www.google.nl/sea...-8&hl=nl-nl&client=safari

[Voor 10% gewijzigd door Ramzzz op 27-07-2020 22:41]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
@JPS Gloednieuwe Blackstar ID Core BEAM gitaarversterker

Als je slim biedt... :*)

En dit is helemaal handig:
Blackstar amPlug2 FLY Guitar (gitaarversterker)

[Voor 32% gewijzigd door Ramzzz op 29-07-2020 21:30]

• JPS
  • Niet online
Die gast weet zo te zien wel wat hij aanbiedt dus een koopje zal het niet zijn.
Anyway, ik heb maandag een gloednieuwe Spider V 60 MKII voor 200€ op de kop getikt, dus ben al voorzien. Heeft veel en mooie opties. Werkt ook prima via de iPad. Geluid vind ik goed zat, maar heb geen vergelijking helaas (of misschien maar goed ook Katana fans! >:) )
Deze Amplug is al weg, maar inderdaad handige dingen. Ik ga nog zo eentje kopen en zag dat Thomann ook een vergelijkbare ven het eigen merk heeft voor ca 15 euro.

• KneoK
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 12-09 21:38

KneoK

Not in a million lightyears

JPS schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:31:
[...]

Lang gewikt en gewogen, maar er stond een nagelnieuwe Spider 5 60 MKII te koop voor een mooie prijs en dat is 'm dus geworden! Mocht het echt zo tegenvallen dan ruil ik 'm wel weer in voor een Katana :+
Ik ben als beginner begonnen met een Blackstar ID:Core 10V2 en later overgestapt op een Katana 100 MKII. Ja, natuurlijk is een Katana supertof, maar als ik nu nog zou "moeten" spelen op de Blackstar (wat volgens reviews toch een redelijk zwakke in de line-up is) dan zou ik daar nog steeds superblij mee zijn. Ik denk dat het juist helpt in het leerproces om niet ook nog een machine te hebben die je op duizend-en-een manieren in kunt stellen, zodat je je meer op je voortgang kunt concentreren. Ik merkte dat ik me soms avonden lang kon bezighouden met het vinden van een vette sound, maar dat ik geen snaar had aangeraakt.

• ybastiaans
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19:40
KneoK schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:25:
[...]

Ik ben als beginner begonnen met een Blackstar ID:Core 10V2 en later overgestapt op een Katana 100 MKII. Ja, natuurlijk is een Katana supertof, maar als ik nu nog zou "moeten" spelen op de Blackstar (wat volgens reviews toch een redelijk zwakke in de line-up is) dan zou ik daar nog steeds superblij mee zijn. Ik denk dat het juist helpt in het leerproces om niet ook nog een machine te hebben die je op duizend-en-een manieren in kunt stellen, zodat je je meer op je voortgang kunt concentreren. Ik merkte dat ik me soms avonden lang kon bezighouden met het vinden van een vette sound, maar dat ik geen snaar had aangeraakt.
Ik heb tegenwoordig een mooie Egnater buizenversterker, maar heb in het begin vaak het zelfde gehad. Ik had een Vox VT40+ en was ook uren en uren bezig met een lekker geluidje. Helemaal verlamd door alle mogelijke keuzes.

Een jaar of wat geleden heb ik ook nog een Boss Katana 50 Mk2 gehad voor er bij en die vond ik veel makkelijker dan de meeste andere modelleerversterkers. Gewoon dat ding op Crunch, beetje reverb, en gaan.

• Casual Ruud
Mijn H&K amp schijnt niet op een korte termijn meer te maken te zijn dus is mij aangeboden om een andere amp uit te zoeken voor circa € 700,00 en de rest kan ik zelf bijleggen. Het model wat ik had is discontinued en de nieuwe is veel duurder met nog meer features.

Een prima oplossing, maar nu ben ik een beetje aan het dubben wat ik ermee moet. Toen ik hem destijds kocht was het zo'n beetje de beste alles-in-één amp voor een midprice die je kon kopen. 3 kanalen, reverb, loadbox en ingebouwde attenuator. Ik merk dat ik steeds meer behoefte heb aan simpele amps en pedaaltjes met een paar knoppen.

Ik zoek dus een nieuwe amp met ongeveer deze specs.

- buizen amp min 15 watt, ingebouwde attenuator is een pre maar niet vereist.
- liefst 1 kanaal, maar met een B/M/T EQ.
- redelijk gain bereik, maar het hoeft geen Mesa Boogie-achtige high gain dingen te kunnen. Het moet een beetje jaren 70 tot 80 Marshall-achtig klinken.
- het moet goed werken met pedaaltjes (OCD2 en Boss BD2 gebruik ik het meest).
- een Master volume of bij gebrek daarvan een effect loop.

Verder
- head of combo maakt niet
- reverb hoeft niet, heb een Stymon Flint
- thuis heb ik een Marshall 1974 waar ik zeer tevreden mee ben maar ik zoek iets voor de repetitie ruimte. Iets vergelijkbaars.
- budget ongeveer € 1000,- kan iets meer, maar liever wat minder.

Beetje zitten zoeken en heb deze 3 gevonden:

Marshall Studio Vintage 20 watt head
https://www.bax-shop.nl/g...age-1959slp-20w-buizentop

Marshall Studio Classic 20 watt head
https://www.bax-shop.nl/g...jcm800-2203-20w-buizentop

Orange OR15H 15 watt
https://www.bax-shop.nl/g...-top/product-details.html

Ik ga dit weekend wat testen. Maar wellicht hebben jullie ervaring met een van deze amps of hebben een andere suggestie. Ga sowieso van alles testen. Alvast bedankt voor het meedenken.

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 26-09 15:34
Casual Ruud schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:35:
Mijn H&K amp schijnt niet op een korte termijn meer te maken te zijn dus is mij aangeboden om een andere amp uit te zoeken voor circa € 700,00 en de rest kan ik zelf bijleggen. Het model wat ik had is discontinued en de nieuwe is veel duurder met nog meer features.

Een prima oplossing, maar nu ben ik een beetje aan het dubben wat ik ermee moet. Toen ik hem destijds kocht was het zo'n beetje de beste alles-in-één amp voor een midprice die je kon kopen. 3 kanalen, reverb, loadbox en ingebouwde attenuator. Ik merk dat ik steeds meer behoefte heb aan simpele amps en pedaaltjes met een paar knoppen.

- redelijk gain bereik, maar het hoeft geen Mesa Boogie-achtige high gain dingen te kunnen. Het moet een beetje jaren 70 tot 80 Marshall-achtig klinken.

Verder
- thuis heb ik een Marshall 1974 waar ik zeer tevreden mee ben maar ik zoek iets voor de repetitie ruimte. Iets vergelijkbaars.

Orange OR15H 15 watt

Ik ga dit weekend wat testen. Maar wellicht hebben jullie ervaring met een van deze amps of hebben een andere suggestie. Ga sowieso van alles testen. Alvast bedankt voor het meedenken.
Voldoet niet helemaal aan de eisen, maar voor €1200,- mag je mijn series one over nemen:

https://www.blackstaramps.com/uk/products/series-one-45

Wel meerdere kanalen, maar hey, als je er maar 1 wilt gebruiken met pedalen vindt hij dat ook prima O+

Ik heb ook nog een ENGL screamer, zgan maar met een defecte reverb. Die mag ook voor een zacht prijsje weg eventueel:

https://www.voxhumanawebs...er-50-tube-amp-combo.html

Al mijn apparatuur is uitsluitend binnen gebruikt, nooit mee gegigged, afgezien van een tweakers meet (waardoor een aantal tweakers hier denk ik in kunnen staan hoe zuinig ik ben op mijn spullen).

[Voor 7% gewijzigd door KnoxNL op 06-08-2020 18:39]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Casual Ruud schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:35:

Verder

Orange OR15H 15 watt

De Blackstar HT Club 40 MKII Kentucky Special krijgt zeer goede reviews...

Met name ook in diverse amp liefhebbers channels, bijv. op Facebook.

• Casual Ruud
Bedankt voor de tips maar veel te veel knopjes en features. Daarnaast heb ik niet veel met Blackstar. Het linkt alleraardigst, maar het blijft een ripoff Marshall zonder eigen ziel. Al is dat vast vloeken in de kerk in dit topic.

Ik zoek echt iets meer plug en play, aan = gaan.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Casual Ruud schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:15:
Bedankt voor de tips maar veel te veel knopjes en features. Daarnaast heb ik niet veel met Blackstar. Het linkt alleraardigst, maar het blijft een ripoff Marshall zonder eigen ziel. Al is dat vast vloeken in de kerk in dit topic.

Een Blackstar Artisan 15 of 30 is wel een echte handwired amp, die perfect pedalen vreet.

Tweedehands wel te vinden.

Ik heb de ‘30’ combo met 2x12” Celestion V30s en dat is echt een beest! :)

• Casual Ruud
Ik zal er eens eentje proberen zaterdag onder het motto nu ik er toch ben ;)

• KnoxNL

Nee hoor, dat is helemaal niet vloeken, er is zoveel moois :9

Ik wilde je een Suhr Badger aanraden want dat lijkt wat je zoekt, maar toen ik die opzocht bleek die ietsjes boven budget :+

Verder zoals altijd: Lekker gaan proberen weer in de winkel is het beste.

• Casual Ruud
Het 1x12 cabinet van Suhr past in het budget 😄

• ybastiaans

Egnater Rebel 20 Mark II. Aanzetten, beetje gain draaien, en gaan! Zitten twee toggle switches op die ik nog nooit gebruikt heb, en de keus tussen 6V6 en EL84 in de eindtrap.

• Casual Ruud
Had die bij Thomann voor zien konen. Onze bassist zij ook al Egnater maar Bax is helaas geen dealer. Ik kan het tegoed alleen daar gebruiken.

Thx voor de tip

• TheCapK
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 25-09 15:32

TheCapK

T.net PowerMod

It's always tease, tease,

@Casual Ruud Misschien de Kool en Elfring Blue Sky 6L6 iets? Weinig knoppen. Wel iets meer dan 1000 euro.

Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!

• Casual Ruud

Fender '68 Custom Deluxe Reverb

Is het geworden. Stuk of tien amps getest vandaag. Paar Marshalls, een Orange en de rest Fenders.

Los van het feit dat deze amp precies de goeie sound had (Weliswaar zonder master haha) opnieuw erg aangenaam verrast door de Blues Junior. Echt een fijne amp is dat zeg, zeker als je bedankt dat het de goedkoopst amp was die ik vandaag bespeeld heb.

Helaas was de amp niet op voorraad en moet hij nog worden nageleverd.

Bedankt iedereen voor de reacties.

• KnoxNL
Casual Ruud schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:04:
[Afbeelding]

Is het geworden. Stuk of tien amps getest vandaag. Paar Marshalls, een Orange en de rest Fenders.

Los van het feit dat deze amp precies de goeie sound had (Weliswaar zonder master haha) opnieuw erg aangenaam verrast door de Blues Junior. Echt een fijne amp is dat zeg, zeker als je bedankt dat het de goedkoopst amp was die ik vandaag bespeeld heb.

Ja daar ga je natuurlijk nooit de mist mee in! Feli! O+

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Casual Ruud schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:04:
[Afbeelding]

Da's een bijzonder goede keuze! d:)b

---

En toen kon ik het niet laten. En toen kocht ik (nog) een 2-in-1 overdrive/boost-pedaal. :X

Een Xotic BB+.

Wat een kneitergoedpedaal is dat zeg! :D Zeer instelbaar, zeer beheersbare gain, schakelaar voor soft/hard clip, compressie, toonregeling (staat bij mij wel 'alles op 12 uur'), kanaal A->B of B->A.

Het eerste pedaal dat de 'BB Preamp AT' van mijn 'board' heeft verdreven is dus een ... andere BB Preamp.

https://xotic.us/effects/bb-plus/

[Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 10-08-2020 16:54]

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ik zoek de facepalm smiley :')

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Hiero: -> :F

Voor dat geld kon ik het niet laten... :/

[Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 10-08-2020 22:59]

• tripax
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 26-09 09:13
Zo, mijn eerste post in dit topic!

Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met akoestische gitaar (Een ibanez v100). Voorlopig nog geen les genomen, maar alles geleerd via youtube, en zombieguitar.

Het bevalt ondertussen zo goed dat ik er ook een electrische gitaar heb bijgekocht (erg goede deal op markplaats gevonden van een Squier Classic Vibe '70 met Katana 50, nauwelijks gebruikt).

De pickguard in mint green is nog in bestelling :-)

Alleen de actie van de electrische gitaar lijkt me niet helemaal top te zijn (2.25mm bij de 12e fret).
Bij mijn akoestische heb ik zelf de actie verlaagd door de topkam en het zadel af te vijlen, maar de elektrische gitaar is wat duurder, dus ik laat het eigenlijk liever over aan iemand met meer ervaring..
Weten jullie een goed adres in de buurt van Utrecht waar ik dit kan laten doen (voor een redelijke prijs)?

• JAMF
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 26-09 11:18

JAMF

010 the number of the best

Loop al een tijdje met het idee zelf een gitaar te bouwen en dan met name de James Hetfield garage days explorer...

Ervaring met houtbewerking: check
Gereedschap: plenty
Accurate 1:1 tekening van een ESP Explorer heb ik inmiddels gevonden, wat barnwoord eiken heb ik ook nog liggen, een Het-set EMG pickup is gewoon voor veel €€€€ te koop..

Maar.... Misschien is het zinvoller om eerst eens een bouwpakket in elkaar te zetten.. gewoon om te kijken of dat lukt voordat ik voor een vermogen aan hout en pickups ga kopen..en misschien ga verknallen

Ben dus voor het begin op zoek naar een Telecaster bouwpakket van een beetje kwaliteit.( Ja een Telecaster, geen Explorer, want dat zou zomaar de volgende kunnen worden en ik heb al een LP model - uit de winkel- geen zelfbouw)
Dus met behoorlijke houtsoorten en misschien wel A-merk pickups en tuners.
(Ja dat is allemaal uitwisselbaar, maar een compleet pakket lijkt me zinvoller dan alleen body en hals gebruiken en de rest weggooien)

Google op gitaar bouwpakket geeft naar het lijkt een hoop troep met budget hout en Ali-pickups.

Iemand een idee waar de betere kwaliteit bouwpakketten te koop zijn? - als het kan graag gebaseerd op ervaring

[Voor 6% gewijzigd door JAMF op 12-08-2020 17:23]

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Had Vox Humana in Vlaardingen niet zoiets?

• Teleluvr
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:27
Allparts, warmoth, Rockinger

[Voor 29% gewijzigd door Teleluvr op 12-08-2020 20:24]

• JAMF
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 26-09 11:18

JAMF

010 the number of the best

pinda powerrr schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:57:
Had Vox Humana in Vlaardingen niet zoiets?
Net even website gechecked:
Daar kun je alle losse delen bestellen, al dan niet als halffabrikaat... Geen pakketjes met zorgvuldig op elkaar afgestemde delen kunnen vinden...

Heb em wel even in de bookmarks gezet

Ben Crowe van Crimsonguitars heeft wel mooie bouwpakketten, maar productie is tijdelijk op laag pitje wegens Covid19

[Voor 13% gewijzigd door JAMF op 12-08-2020 20:32]

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

• TheCapK

TheCapK

T.net PowerMod

Ik zou ook naar Vox gaan. Maar da ook echt naartoe gaan. Praten met die mannen en dan kan je ter plekke samenstellen wat je wil.

Zelf druk bezig geweest weer met de bouw van mijn bas. Afgelopen week de body volledig alle contouren gedaan en de overgang body-neck gestroomlijnd.
Nu de kop nog en dan is al het houtwerk klaar.
Hier de link naar mijn fotoalbum hiervan
https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=94720

• anie
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23:36
tripax schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:10:

Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met akoestische gitaar (Een ibanez v100). Voorlopig nog geen les genomen, maar alles geleerd via youtube, en zombieguitar.

Het bevalt ondertussen zo goed dat ik er ook een electrische gitaar heb bijgekocht (erg goede deal op markplaats gevonden van een Squier Classic Vibe '70 met Katana 50, nauwelijks gebruikt).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk spul! Met een classic vibe en een Katana kun je voorlopig wel vooruit.

Slim om een pro ernaar te laten kijken. Een topkam is het geld niet mocht je hem verzieken maar het kan aan zoveel meer liggen dan alleen de kam. Sowieso is een afstelbeurt van paar tientjes het dubbel en dwars waard. Een goed afgestelde gitaar zal je alleen maar meer motiveren hem vaker op te pakken.

• KneoK

KneoK

[Afbeelding]

Alleen de actie van de electrische gitaar lijkt me niet helemaal top te zijn (2.25mm bij de 12e fret).
Bij mijn akoestische heb ik zelf de actie verlaagd door de topkam en het zadel af te vijlen, maar de elektrische gitaar is wat duurder, dus ik laat het eigenlijk liever over aan iemand met meer ervaring..
Weten jullie een goed adres in de buurt van Utrecht waar ik dit kan laten doen (voor een redelijke prijs)?

[Afbeelding]
Tof man! Ik heb van de week in een semi-opwelling ook een Squier gekocht, een Indonesische. Ook een hele goeie deal gevonden. Het is 'maar' een Bullet Strat, maar met een hoop Classic Vibes upgrades en andere mooie aanpassingen. Onder andere andere tuners, slagplaat, potmeters, brug, pick-ups, snaargeleiders en nog meer wat ik me niet eens meer herinner :*)

Superblij mee, speelt heerlijk en is vergeleken met mijn Les Paul superlicht (3,5 kilo ofzo).

[Voor 6% gewijzigd door KneoK op 13-08-2020 00:17]

• Nilltris
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 24-09 16:57
Eventjes een akoestisch vraagje: mijn epiphone dove pro is toch niet helemaal wat ik ervan gehoopt had: met lichtere snaren heb ik al heel snel fret buzz (zelfs na afstemmen van de topkam), het piezo element is al vrij snel gestorven (ondertussen uit onkunde en frustratie eruit gesloopt). Langzamerhand ben ik dus een beetje aan het oriënteren voor een nieuwe akoestische (lichte voorkeur naar dreadnought zonder cutaway). Het liefst semi-akoestisch zodat ik hem kan uitversterken als dat nodig is.

Budget: max vijfhonderd euro's

Hebben jullie suggesties waar ik eens naar kan kijken?

• KnoxNL
Takamine, Taylor en tegenwoordig in die prijsklasse zelfs Martin.

Zonder verdere info weet ik niet precies wat je zoekt natuurlijk qua model en klank.

• KnoxNL
Guitar King heeft nu ook iets leuks voor de strat liefhebbers:

https://www.guitarking.nl...unburst_Original_vintage_

• tripax
KneoK schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:14:
[...]

Tof man! Ik heb van de week in een semi-opwelling ook een Squier gekocht, een Indonesische. Ook een hele goeie deal gevonden. Het is 'maar' een Bullet Strat, maar met een hoop Classic Vibes upgrades en andere mooie aanpassingen. Onder andere andere tuners, slagplaat, potmeters, brug, pick-ups, snaargeleiders en nog meer wat ik me niet eens meer herinner :*)

[Afbeelding]

Superblij mee, speelt heerlijk en is vergeleken met mijn Les Paul superlicht (3,5 kilo ofzo).
Grappig, ik zag hem volgens mij staan op marktplaats!
Mooie pickguard ook!
En ook een katana zie ik? Is dat een 50watt?

• KneoK

KneoK

tripax schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:03:
[...]

Mooie pickguard ook!
En ook een katana zie ik? Is dat een 50watt?
De Katana heb ik al een tijdje, da's de 100W MK2. Echt een fantastische serie versterkers, daar ga je ongetwijfeld veel plezier van hebben!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

KnoxNL schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:04:
Takamine, Taylor en tegenwoordig in die prijsklasse zelfs Martin.

Zonder verdere info weet ik niet precies wat je zoekt natuurlijk qua model en klank.
Martin heeft als budgetlijn het merk Sigma.
De "duurdere" Sigma's spelen beter dan de goedkopere Martin's is mijn ervaring.

• tripax
KneoK schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:11:
[...]

De Katana heb ik al een tijdje, da's de 100W MK2. Echt een fantastische serie versterkers, daar ga je ongetwijfeld veel plezier van hebben!
Ja heel blij met het geluid, had alleen wel liever de 100 gehad! Dan had ik er ook een looper pedal kunnen op aansluiten.. de 50 heeft geen fx loop..
Maar goed, voorlopig moet ik het hier maar mee doen :)

• KneoK

KneoK

tripax schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Ja heel blij met het geluid, had alleen wel liever de 100 gehad! Dan had ik er ook een looper pedal kunnen op aansluiten.. de 50 heeft geen fx loop..
Dat was ook de reden dat ik voor de 100 ben gegaan, al ben ik daar nog steeds niet aan toegekomen :D

• ybastiaans
pinda powerrr schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:11:
[...]

Martin heeft als budgetlijn het merk Sigma.
De "duurdere" Sigma's spelen beter dan de goedkopere Martin's is mijn ervaring.
Spelen fantastisch inderdaad, maar is niet meer van Martin. Die hebben de naam verkocht aan een Duits bedrijf en die laten gitaren bouwen in China. Kwaliteit is nog steeds erg goed voor het geld.

Ontopic: je kunt voor 500€ iets moois uitzoeken van veel merken (al dan niet met pickup). Yamaha maakt mooi spul, Takamine ook, misschien kun je ook kijken naar een Seagull. Je zit jammer genoeg nét onder het budget voor een gitaar gebouwd met volledig massief hout (dus geen laminaat zij- en achterkant), als je ietsje rek in je budget hebt kom je daarmee in het echt mooie spul.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik naar Köln rijden en bij Music Store gewoon alles gaan proberen. Ik heb de mijne daar ook gekocht, zeker 25 gitaren geprobeerd en gewoon gekeken wat het fijnst speelt.

[Voor 40% gewijzigd door ybastiaans op 13-08-2020 12:12]

• goddegoddeot
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Nilltris schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:35:
Eventjes een akoestisch vraagje: mijn epiphone dove pro is toch niet helemaal wat ik ervan gehoopt had: met lichtere snaren heb ik al heel snel fret buzz (zelfs na afstemmen van de topkam), het piezo element is al vrij snel gestorven (ondertussen uit onkunde en frustratie eruit gesloopt). Langzamerhand ben ik dus een beetje aan het oriënteren voor een nieuwe akoestische (lichte voorkeur naar dreadnought zonder cutaway). Het liefst semi-akoestisch zodat ik hem kan uitversterken als dat nodig is.

Budget: max vijfhonderd euro's

Hebben jullie suggesties waar ik eens naar kan kijken?
Eastman hebben mooie gitaren voor iets meer dan €500.

• Kapoen
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:17
tripax schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Ik neem deze post van jou als een kans om zelf ook iets bij te leren. Ik heb ook een digitale amp met fx loop (Fender Mustang III v2), en ik wil inderdaad ook een loop pedaal daarop aansluiten. Tot nu toe heb ik alleen bereikt dat ik een 'cleane' loop kan inspelen, en daarna dmv de ingebouwde effecten op de amp erover kan spelen met distortion/fuzz/reverb/... zonder dat de loop zelf aangepast wordt. Ik heb nog niet gevonden hoe je bijvoorbeeld één of meerdere effecten onafhankelijk van elkaar kan opnemen op de looper.

Op mijn solid state amp (Roland Blues Cube 30watt) zonder fx loop krijg ik dat wel voor elkaar, aangezien de looper gewoon het laatste pedaal is van de ketting die via de gewone 'front' aangesloten worden op de amp.
Dus dan trap ik gewoon de gewenste effecten in per laag die ik speel op de looper.

Dus mijn vraag aan de amp experten hier, hoe werkt die fx loop nu precies? Bij het rondsnuffelen naar informatie over fx loop lees ik dat deze niet noodzakelijk gemaakt is om te stoeien met loop pedals, maar om de verschillende versterkingstrappen van de amp al dan niet te omzeilen... En kan je zo'n digitale amp toch instellen om een aangepaste ketting van effecten op te nemen via je loop pedaal? Naar mijn gevoel heb je bij digitale amps helaas het nadeel dat je loop pedaal altijd ergens vooraan in de ketting zal staan.

[Voor 4% gewijzigd door Kapoen op 13-08-2020 12:55]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Nilltris
ybastiaans schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:08:
[...]

als je ietsje rek in je budget hebt kom je daarmee in het echt mooie spul.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik naar Köln rijden en bij Music Store gewoon alles gaan proberen.
Zit wel ietsjes rek in hoor maar geen honderden euro's. Waar ik altijd een beetje bang voor ben is dat je dan in het budget segment van een "gerenommeerd" merkt komt en dat het dan op één of andere manier gaat tegenvallen, wat @pinda powerrr ook al een beetje beaamt met duurdere Sigma vs goedkopere Martin.

Ik kan voor dat geld bijvoorbeeld ook een Guild kopen, maar Guilds kosten een model later alweer iets van 1K. Dan denk ik, hoezo dan ook ééntje van 500 uitbrengen. Dat verschil kan toch niet alleen het gebruikte houtsoort zijn? Koopt men dat dan alleen om te kunnen zeggen dat je X merk hebt of krijg je wel echt waar voor je geld?

Verder ben ik inderdaad wel van plan om de gitaar in een fysieke winkel te kopen. Een dagje uit ervan maken en een leuke ervaring rijker zijn klinkt als muziek in de oren.

@KnoxNL
Sowieso dus een dreadnought zonder cutaway. Qua klank voorkeur voor lage en middentonen die eruit springen.

@goddegoddeot Eastman zal ik onthouden!

• ybastiaans
Nilltris schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:39:
[...]

Zit wel ietsjes rek in hoor maar geen honderden euro's. Waar ik altijd een beetje bang voor ben is dat je dan in het budget segment van een "gerenommeerd" merkt komt en dat het dan op één of andere manier gaat tegenvallen, wat @pinda powerrr ook al een beetje beaamt met duurdere Sigma vs goedkopere Martin.

Ik kan voor dat geld bijvoorbeeld ook een Guild kopen, maar Guilds kosten een model later alweer iets van 1K. Dan denk ik, hoezo dan ook ééntje van 500 uitbrengen. Dat verschil kan toch niet alleen het gebruikte houtsoort zijn? Koopt men dat dan alleen om te kunnen zeggen dat je X merk hebt of krijg je wel echt waar voor je geld?

Verder ben ik inderdaad wel van plan om de gitaar in een fysieke winkel te kopen. Een dagje uit ervan maken en een leuke ervaring rijker zijn klinkt als muziek in de oren.

@KnoxNL
Sowieso dus een dreadnought zonder cutaway. Qua klank voorkeur voor lage en middentonen die eruit springen.

@goddegoddeot Eastman zal ik onthouden!
Eigenlijk kun je over het algemeen vier prijssprongen definiëren bij staalsnarige akoestische gitaren:
- Het hele ding van 'nato' oftewel multiplex. De budget budget modellen, meestal uit China/Indonesië.
- Alleen het bovenblad van vol hout, zoals spruce van het één of andere soort. Nog steeds meestal uit China, maar vaak ook het budget model van de Martins, Taylors etc van deze wereld. Wordt al veel beter.
- De hele gitaar uit vol hout uit het verre oosten. Vaak uitstekend van bouwkwaliteit want het beste wat er daar gemaakt wordt. Beste bang for your buck?
- De hele gitaar uit vol hout, made in the USA (of Canada, of...) Hier betaal je voor houtsoorten, vakmanschap, klank, en made in the USA :-)

Guild zal de gitaar van €500 in het oosten maken, en de 1K gitaar in Amerika. Martin maakt geloof ik de goedkopere modellen in Mexico, maar is bijvoorbeeld vrij strict met 'massief hout alleen uit Amerika'. Dus die sprong in prijs is van categorie 2 naar categorie 4 omdat ze de vol hout in het verre oosten categorie overslaan.

Is een Fender PM-1E niet ongeveer wat je zoekt? Vol hout, pickup er in, en een gerenommeerd merk wat een gitaar in de VS ontwerpt en vervolgens door de beste luthiers in China laat maken. Koffer zit er bij, stemapparaat zit er in en is er in naturel versie(iets sprankelender), mahonie (iets warmer maar in dit geval zonder pickup en stemapparaat) of in vol mahonie maar gefinisht (warmer, inclusief pickup, maar wat duurder).

Yamaha maakt in die klasse ook top gitaren, die leveren bijvoorbeeld voor rond de 750€ de FG3.

• Nilltris
ybastiaans schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 07:29:
[...]

Eigenlijk kun je over het algemeen vier prijssprongen definiëren bij staalsnarige akoestische gitaren:
- Het hele ding van 'nato' oftewel multiplex. De budget budget modellen, meestal uit China/Indonesië.
- Alleen het bovenblad van vol hout, zoals spruce van het één of andere soort. Nog steeds meestal uit China, maar vaak ook het budget model van de Martins, Taylors etc van deze wereld. Wordt al veel beter.
- De hele gitaar uit vol hout uit het verre oosten. Vaak uitstekend van bouwkwaliteit want het beste wat er daar gemaakt wordt. Beste bang for your buck?
- De hele gitaar uit vol hout, made in the USA (of Canada, of...) Hier betaal je voor houtsoorten, vakmanschap, klank, en made in the USA :-)

Guild zal de gitaar van €500 in het oosten maken, en de 1K gitaar in Amerika. Martin maakt geloof ik de goedkopere modellen in Mexico, maar is bijvoorbeeld vrij strict met 'massief hout alleen uit Amerika'. Dus die sprong in prijs is van categorie 2 naar categorie 4 omdat ze de vol hout in het verre oosten categorie overslaan.

Is een Fender PM-1E niet ongeveer wat je zoekt? Vol hout, pickup er in, en een gerenommeerd merk wat een gitaar in de VS ontwerpt en vervolgens door de beste luthiers in China laat maken. Koffer zit er bij, stemapparaat zit er in en is er in naturel versie(iets sprankelender), mahonie (iets warmer maar in dit geval zonder pickup en stemapparaat) of in vol mahonie maar gefinisht (warmer, inclusief pickup, maar wat duurder).

Yamaha maakt in die klasse ook top gitaren, die leveren bijvoorbeeld voor rond de 750€ de FG3.
Weer wat geleerd, bedankt voor deze informatie! Dat maakt het "waarom" al een stuk makkelijker. De mahonie Fender dat je linkte is een pareltje! Ben dan wel sneller geneigd om net wat meer neer te leggen voor de versie met pickup.

• anie
Nilltris schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:13:
[...]

Weer wat geleerd, bedankt voor deze informatie! Dat maakt het "waarom" al een stuk makkelijker. De mahonie Fender dat je linkte is een pareltje! Ben dan wel sneller geneigd om net wat meer neer te leggen voor de versie met pickup.
Ik heb in dit segment vooral goede ervaring met de epiphone masterbuilt serie (en dan niet de archtop).

Overigens, als je er lichtere snaren op zet kan jouw kam te ruim ingesneden zijn wat buzz kan veroorzaken.

• tripax

Zoveel beter (vind ik zelf) :)
Heb ook meteen de truss rod bijgesteld, en de actie is al een stuk beter!

[Voor 5% gewijzigd door tripax op 14-08-2020 16:42]

• Gitarist
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Ziet er idd m.i. erg smaakvol uit, @tripax! En idd een afstelbeurt kan je gitaar meteen weer 'als nieuw' of nog beter doen spelen.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter

_O-

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Iets te vroeg, of te laat voor 1 april :+

• TheCapK

TheCapK

T.net PowerMod

Ach, SKB cases heeft een aantal jaar een flightcase voor een airguitar op de site gehad...

• Gitarist
  • Niet online
Als jullie (net als ik) wel kunnen gniffelen om dat soort flauwe humor, dan kan ik het Chibson USA account op Instagram aanraden. Niet altijd even grappig, maar wel vermakelijk tussen het scrollen door.

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:54

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik zit te kwijlen bij een Guild F512....

Ik kan hem betalen en ik vind hem zoooo mooi klinken.

Maar kennen jullie dat? Dat je denkt dat je zo'n goede gitaar niet waard bent?

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• Teleluvr
Op basis van je tweede zin zou ik em gewoon halen...

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Blaat schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:19:

Welke uitvoering? ‘Antique burst’ of ‘natural Sitka’?

Of ... ?

• KnoxNL
Blaat schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:19:

Dat heb ik met mijn halve collectie :+

Ik denk altijd maar: Ik ben dan wel geen Jimi Hendix, Yngwie Malmsteen, Tommy Emmanual of whatever, maar ik kan goed genoeg spelen om een merkbaar mooiere toon te hebben op een high end gitaar,

Zo was mijn laatste aankoop een Taylor 914 CE

Geen moment spijt, fuck it gewoon doen

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Ramzzz schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:03:
[...]

Welke uitvoering? ‘Antique burst’ of ‘natural Sitka’?

Of ... ?
https://www.thomann.de/nl/guild_f512_maple_atb.htm

<3
KnoxNL schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:23:
[...]

Dat heb ik met mijn halve collectie :+

Ik denk altijd maar: Ik ben dan wel geen Jimi Hendix, Yngwie Malmsteen, Tommy Emmanual of whatever, maar ik kan goed genoeg spelen om een merkbaar mooiere toon te hebben op een high end gitaar,

Zo was mijn laatste aankoop een Taylor 914 CE

Geen moment spijt, fuck it gewoon doen
En dat is het, ik heb nu een James Neligan 12 snaar. Ding is zo onbekend dat je online er weinig over terug vindt. Kostte slechts 300,-. Dat hoeft niks te betekenen, maar ik loop gewoon tegen de grenzen van de gitaar aan. Ik wil gewoon iets beters, en deze klinkt by far het mooiste in mijn oren.

Dit filmpje doet de gitaar eer aan.

YouTube: Guild F-512 12 String Demo with Trevor Menear

• KnoxNL
Blaat schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:39:
[...]

https://www.thomann.de/nl/guild_f512_maple_atb.htm

<3

[...]

En dat is het, ik heb nu een James Neligan 12 snaar. Ding is zo onbekend dat je online er weinig over terug vindt. Kostte slechts 300,-. Dat hoeft niks te betekenen, maar ik loop gewoon tegen de grenzen van de gitaar aan. Ik wil gewoon iets beters, en deze klinkt by far het mooiste in mijn oren.

Dit filmpje doet de gitaar eer aan.

YouTube: Guild F-512 12 String Demo with Trevor Menear
Ja prachtig! Nogmaals, gewoon doen. Al blijft mijn uitgangspunt wel dat ik toch altijd even een vergelijkend warenonderzoek doe (in de winkel, dus vasthouden en bespelen) voor ik een dergelijke aankoop doe.

Ik weet niet hoe ervaren je bent, maar ik heb custom shop gitaren in mijn handen gehad die het voor mij ondanks de prijs gewoon echt niet waren. Nekprofiel, gewicht, klankkast, of live toch tegenvallende sound. De ene gitaar is de andere niet.

Mijn grootste impulsaankoop (miskoop gaat te ver) was een USA PRS custom 24. Achteraf was het meer de looks waar ik op gevallen ben dan dat de gitaar bij mij paste (en echt waar, qua materiaal/afwerking/bespeelbaarheid viel er niets op aan te merken.

Dat is de enige gitaar die ik ooit weer ingeruild heb.

• Teleluvr
Als je dan aan de 12-snaar gaat:
YouTube: Leo Kottke - Airproofing

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

https://tweakers.net/i/tXpa_W5pC3OgbJvES0Yir41SPws=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmJy5rFOZUxe4BsCZwLI2faq.jpg?f=fotoalbum_small

*;

Wat een heerlijk geluid. Ik zal wel enorm sentimenteel zijn, maar het levert me soms traantjes op zo mooi. :$

• Teleluvr
Blaat schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:07:
[Afbeelding]

*;

Wat een heerlijk geluid. Ik zal wel enorm sentimenteel zijn, maar het levert me soms traantjes op zo mooi. :$
Awesome, gefeliciteerd!

• KnoxNL
[Afbeelding]

*;

Feli, een beauty!

Uiteindelijk goede keuze gemaakt denk ik. :+

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
[Afbeelding]

*;

Wow, just wow! O+

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn Guild veel te weinig aandacht geef.

Koesteren dat ding!

[Voor 9% gewijzigd door Ramzzz op 28-08-2020 10:38]

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

En koesteren doe ik hem. Ik poets hem na elke speelsessie met een microvezeldoek en ik kan onder werktijd mijn ogen er niet vanaf houden. O+

• KnoxNL
Blaat schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:24:
En koesteren doe ik hemhaar. Ik poets hemhaar na elke speelsessie met een microvezeldoek en ik kan onder werktijd mijn ogen er niet vanaf houden. O+
Fixed it. (Doe ik iig) :P

• anie
[Afbeelding]

*;

Wow wat een beauty!!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

[Afbeelding]

*;

Voor de mensen die willen weten hoe hij klinkt:

[Audio: James Neligan vs Guild]

De eerste anderhalve minuut is mijn oude James Neligan, het tweede stuk is de Guild. Enkel de rouwe opname is dit; ik heb enkel het wisselen van gitaar eruit geknipt. Afstand en positie van de microfoons is identiek bij beide gitaren. De Guild speelt makkelijker. Je hoort me op de James Neligan af en toe worstelen met de vingerzettingen.

• KnoxNL
Blaat schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:23:
[...]

Voor de mensen die willen weten hoe hij klinkt:

[Audio: James Neligan vs Guild]

De eerste anderhalve minuut is mijn oude James Neligan, het tweede stuk is de Guild. Enkel de rouwe opname is dit; ik heb enkel het wisselen van gitaar eruit geknipt. Afstand en positie van de microfoons is identiek bij beide gitaren. De Guild speelt makkelijker. Je hoort me op de James Neligan af en toe worstelen met de vingerzettingen.
De Guild heeft duidelijk een veel beter gebalanceerd geluid waardoor de harmonieën veel beter naar voren komen. Mooi.

Goede opnamekwaliteit ook.

Is er een reden dat de Guild zachter is (mix) of heeft die in het echt ook minder volume? Dat zou ik niet verwachten namelijk.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

KnoxNL schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:01:
[...]

De Guild heeft duidelijk een veel beter gebalanceerd geluid waardoor de harmonieën veel beter naar voren komen. Mooi.

Goede opnamekwaliteit ook.

Is er een reden dat de Guild zachter is (mix) of heeft die in het echt ook minder volume? Dat zou ik niet verwachten namelijk.
Tnx. :)

Ik denk dat ik met het overpakken van gitaar toch net wat rechterop ben gaan zitten waardoor hij iets verder van de mic af zit. Maakt qua geluidsbalans niet veel uit, enkel qua volume. :)

Dus misschien misschien niet zo stellig moeten zijn met "gelijke afstand".

Het is namelijk een onbewerkte opname dit, niks aan gesleuteld behalve croppen.

[Voor 5% gewijzigd door Blaat op 29-08-2020 23:13]

• Ample Energy
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 15:08
Ik hoop dat iemand hier me kan helpen.

Ik heb namelijk een Marshall DSL1 head en Harley Benton G112 Vintage cabinet besteld, maar op de head staat "1 x 16 ohm" en de speaker is 8 ohm. Kan dat wel of niet? Elk topic dat ik vind via Google heeft mensen die elkaar tegenspreken.

Volgens mij moet zo'n relatief klein verschil kunnen, maar ik hoor het graag nog van een tweaker nu er nog niks is verzonden.

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:06

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

@Ample Energy de wet van Ohm suggereert dat je dan stromen kan krijgen die 2× zo groot zijn. Dat lijkt me geen klein verschil :) .

Mijn computers 🖥️ . | Helpt elkaar, koopt geen Chinese waar. | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

• KnoxNL
In theorie (en zeker op hogere volumes) kun je hiermee gewoon je CAB/AMP overloaden. Het is niet aan te raden.

Dit was wat de handleiding van je amp daarover zegt (had je kunnen vinden natuurlijk):

WARNING: Only ever connect a single
1 x 16 Ohm speaker cabinet. Any other
speaker configuration may stress the power
amplifier section and in extreme cases may
lead to valve and/or output transformer
failure.

[Voor 59% gewijzigd door KnoxNL op 31-08-2020 08:34]

• Ample Energy
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 15:08
Bananenplant schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:14:
@Ample Energy de wet van Ohm suggereert dat je dan stromen kan krijgen die 2× zo groot zijn. Dat lijkt me geen klein verschil :) .
En @KnoxNL, bedankt mensen.

Het is alvast geen vier en vaak worden dit soort dingen robuust gebouwd.

Jammer dat Marshall er vanuit gaat dat je een 0.1-1 watt head met 2-4 speakers gebruikt i.p.v. 1. Dan moet ik maar gaan nadenken over de Blackstar.

• TheCapK

TheCapK

T.net PowerMod

Ondertussen weer wat verder met mijn bas:
foto's van de positiemarkeringen toegevoegd.
Runen dit keer.

• apollo13
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
TheCapK schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:23:
Ondertussen weer wat verder met mijn bas:
foto's van de positiemarkeringen toegevoegd.
Runen dit keer.
Hi TheCapk, als ik op je link klik zie ik mijn eigen fotoalbum op Tweakers?

apollo13

• Wormaap
  • Laatst online: 23:51

Wormaap

Moderator Foto & Video
Ample Energy schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:43:
[...]

En @KnoxNL, bedankt mensen.

Het is alvast geen vier en vaak worden dit soort dingen robuust gebouwd.

Jammer dat Marshall er vanuit gaat dat je een 0.1-1 watt head met 2-4 speakers gebruikt i.p.v. 1. Dan moet ik maar gaan nadenken over de Blackstar.
Er zijn ook gewoon single 16Ohm speakers. De Celestion Vintage 30 wordt bijvoorbeeld in 8 of 16 Ohm geleverd.
Bij transistoreindtrappen kun je normaal gesproken ook een speakerkist met een hogere impedantie dan je versterker gebruiken. Je verliest dan alleen vermogen. Bij buizeneindtrappen wil je eigenlijk altijd matchen.

Ticking away, the moments that make up a dull day. iRacing Profiel

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Wormaap schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:51:
[...]

Er zijn ook gewoon single 16Ohm speakers. De Celestion Vintage 30 wordt bijvoorbeeld in 8 of 16 Ohm geleverd.
Bij transistoreindtrappen kun je normaal gesproken ook een speakerkist met een hogere impedantie dan je versterker gebruiken. Je verliest dan alleen vermogen. Bij buizeneindtrappen wil je eigenlijk altijd matchen.
Klopt. Ik heb er ooit 2 van iemand overgenomen (afkomstig uit een Marshall 4x12 cabinet), en daarvan 1 weer doorverkocht (aan @Gitarist) na upgrade van mijn HT5-R.

• Gitarist
  • Niet online
Heb ik iets van jou gekocht @Ramzzz? Ehhh... :S

• TheCapK

TheCapK

T.net PowerMod

apollo13 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:33:
[...]

Hi TheCapk, als ik op je link klik zie ik mijn eigen fotoalbum op Tweakers?
Natuurlijk... |:(
hier een paar van de laatste foto's:
https://tweakers.net/i/WPD42DH5ovOmQq8ncoYprbfconc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anKQNkuva9Ul4azeNk7Pgxjp.jpg?f=fotoalbum_small
https://tweakers.net/i/fIkPZ-e9Bp5w2EWG2_12uNlAq8Y=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UuRbI5LlVayhKxU5q3dpKEof.jpg?f=fotoalbum_small
https://tweakers.net/i/exJgBfjD34P_mPLYSZddvVwemXc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpJBBS3g1HkQNVaXD46USBcD.jpg?f=fotoalbum_small

• Gitarist
  • Niet online
TheCapK schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:10:
[...]

Natuurlijk... |:(
hier een paar van de laatste foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat supervet, die positiemarkeringen! En de rest ook uiteraard :o heel gaaf

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Gitarist schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:09:
Heb ik iets van jou gekocht @Ramzzz? Ehhh... :S
:F

Ik haal users door elkaar, blijkbaar... :P

De prompt gaf me de verkeerde naam... ik doelde op @gitaarwerk, natuurlijk.

[Voor 15% gewijzigd door Ramzzz op 31-08-2020 15:16]

• Gitarist
  • Niet online
Ramzzz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:14:
[...]

:F

Ik haal users door elkaar, blijkbaar... :P
Ik denk het idd! Ik weet dat ik soms wel eens dingen vergeet, maar ik die een losse speaker koopt is een actie die té "hobby-Bob" voor mij is O-)
Qua elektrotechniek kom ik niet heel verder dan dat ik ooit een paar gitaarkabels heb gesoldeerd (en nog vrij matig ook). Verder heb ik echt twee linkerhanden

• Wormaap
  • Laatst online: 23:51

Wormaap

Moderator Foto & Video
Gitarist schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:17:
[...]

Ik denk het idd! Ik weet dat ik soms wel eens dingen vergeet, maar ik die een losse speaker koopt is en actie die té "hobby-Bob" voor mij is O-)
Qua elektrotechniek kom ik niet heel verder dan dat ik ooit een paar gitaarkabels heb gesoldeerd (en nog vrij matig ook). Verder heb ik echt twee linkerhanden
Kabels solderen is doorgaans lastiger dan speakers inbouwen, dus daar zou je dan nog goed weg komen :P

Ticking away, the moments that make up a dull day. iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 42 43 44 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True