Wat tof man! Ik kan niet anders een beetje (heel erg) jaloers zijn
Waiting on the world to change
Ja.pinda powerrr schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:32:
@Teleluvr mooie ervaring zeg!
Enne, nog iets gekocht?
Op marktplaats.
Om op te halen als ik weer thuis ben...
Heej gaaf een gitarentopic 
Ik ben zelf vooral van de semi acoustische gitaren, vooral gewoon spaans. Ik heb wel een neppe ovation roundback voor aan de muur
Ik wil nu erg graag deze, maar heb er geen geld voor, en eigenlijk heb ik al wel genoeg gitaren:

Lindo white dove, vind het gewoon een erg gaaf model
Ik ben zelf vooral van de semi acoustische gitaren, vooral gewoon spaans. Ik heb wel een neppe ovation roundback voor aan de muur
Ik wil nu erg graag deze, maar heb er geen geld voor, en eigenlijk heb ik al wel genoeg gitaren:

Oeehhhh nice.dragon2 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:06:
Heej gaaf een gitarentopic
Ik ben zelf vooral van de semi acoustische gitaren, vooral gewoon spaans. Ik heb wel een neppe ovation roundback voor aan de muur![]()
[Afbeelding]
Ik heb qua Elektrisch-akoestisch een Yamaha APX-500

en een 12 string Gretsch Falcon Rancher

[ Voor 42% gewijzigd door Drunken_Bear op 10-05-2019 13:50 ]
Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah
Ik kwam deze veelzijdige gitaar tegen op YouTube: Relish Mary One
Kost je wel iets meer dan je maandloon folks.
Kost je wel iets meer dan je maandloon folks.
apollo13
Na een beetje wikken en wegen afgelopen zaterdag de knoop door gehakt. Ze zou pas over 2 weken arriveren, maar toevallig was ik vanmiddag even voor iets anders bij onze lokale gitaarwinkel en wat was de verrassing? Ik kon zowaar mijn eigen bas unboxen!
En wow, ik ben verliefd 
Ze speelt heerlijk en ze ziet er ook nog eens heel mooi uit. Het is een 2019 Sterling by MusicMan StingRay 5 in Naturel met een roasted maple neck. Wat een fijn speelbaar basje is dit zeg.

Ze speelt heerlijk en ze ziet er ook nog eens heel mooi uit. Het is een 2019 Sterling by MusicMan StingRay 5 in Naturel met een roasted maple neck. Wat een fijn speelbaar basje is dit zeg.
:strip_exif()/f/image/e9DsGJYyvcSHXIdTeSyTEEIQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door ElectricHead op 02-05-2020 13:18 ]
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
@ElectricHead Qua looks is het een beauty. Alles mooi afgerond weinig "scherpe" hoeken of randen, alles mooi vloeiend. Je scratchplate heeft ook een mooie vorm.
Voor de oudgediende hier heb ik een vraagje over snaren.
Woensdag na mijn gitaarles nog even aan het napraten met mijn leraar.
ik vroeg hem hoe vaak hij zijn snaren vervangde en waarom en natuurlijk welk merk. Hij doet ongeveer een maand met zijn setje Elixir. Hij speelt veel en heeft niet de meest droge handen, zegt hij zelf. Na een maand gaat er bij hem dus vaak een snaar stuk. Diadoro snaren houden het bij hem nog geen week vol.
Bij normaal gebruik zou het zonder problemen 3 maanden of langer kunnen zijn.
Ik heb ter vergelijking even zijn gitaar in mijn handen gehad en de snaren gevoeld.
Kolere zeg, wat een verschil met mijn setje snaren. Die van hem voelden glad aan, alsof er een laagje olie overheen zat. Die van mij, vooral de E,A en D leken wel schuurpapier.
Mijn vraag dus, hoelang doen jullie met je setje snaren en welk merk/type heeft jullie voorkeur en vooral waarom?
Ik ga alvast wel een setje Elixir aanschaffen en over een aantal maanden misschien een ander merk te vergelijking.
Oh, voor ik het vergeet, ik speel elektrisch, dus metalen snaren.
ik vroeg hem hoe vaak hij zijn snaren vervangde en waarom en natuurlijk welk merk. Hij doet ongeveer een maand met zijn setje Elixir. Hij speelt veel en heeft niet de meest droge handen, zegt hij zelf. Na een maand gaat er bij hem dus vaak een snaar stuk. Diadoro snaren houden het bij hem nog geen week vol.
Ik heb ter vergelijking even zijn gitaar in mijn handen gehad en de snaren gevoeld.
Kolere zeg, wat een verschil met mijn setje snaren. Die van hem voelden glad aan, alsof er een laagje olie overheen zat. Die van mij, vooral de E,A en D leken wel schuurpapier.
Mijn vraag dus, hoelang doen jullie met je setje snaren en welk merk/type heeft jullie voorkeur en vooral waarom?
Ik ga alvast wel een setje Elixir aanschaffen en over een aantal maanden misschien een ander merk te vergelijking.
apollo13
@apollo13 Dank je! De body is inderdaad mooi afgerond. Ligt ook fijn tegen het lichaam aan.
Snaren: gemiddeld genomen gaan er bij mij bij actief gebruik van mijn gitaren of bassen ongeveer om de 3/4 maanden nieuwe snaren op. Soms wat korter, soms wat langer. Ik zweet niet echt als een gek dus valt nog mee. Meestal luister ik naar de klank voordat ik ze wissel en wissel ik ze niet als ze niet meer als schuurpapier aanvoelen. Volgens mij heeft dat ook meer te maken met merk en soort snaren.
Bij mij komen eigenlijk altijd Ernie Ball Slinky's op de instrumenten. Soms een enkele keer D'Adarios.
Snaren: gemiddeld genomen gaan er bij mij bij actief gebruik van mijn gitaren of bassen ongeveer om de 3/4 maanden nieuwe snaren op. Soms wat korter, soms wat langer. Ik zweet niet echt als een gek dus valt nog mee. Meestal luister ik naar de klank voordat ik ze wissel en wissel ik ze niet als ze niet meer als schuurpapier aanvoelen. Volgens mij heeft dat ook meer te maken met merk en soort snaren.
Bij mij komen eigenlijk altijd Ernie Ball Slinky's op de instrumenten. Soms een enkele keer D'Adarios.
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Ik doe er maanden mee, maarja, Elixir Nanoweb, en ik speel een stuk minder dan jouw leraar.apollo13 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:22:
@ElectricHead Qua looks is het een beauty. Alles mooi afgerond weinig "scherpe" hoeken of randen, alles mooi vloeiend. Je scratchplate heeft ook een mooie vorm.
Ik zweer er wel bij tegenwoordig. Vroeger altijd de standaard de Ddadario gebruikt maar nu al X jaar over.
Snaren electrische: Ernie Ball regular Slinky (010)
Acoustic: Martin Phosphor bronze MSP4100 (012)
De Ernie's vervang ik wanneer nodig, wat uitkomt op 4~6 maanden.
De Martin snaren zitten er nu echt te lang op, maar zouden het minimaal één keer per jaar vervangen moeten worden. Maar ik speel een stuk minder op deze gitaar.
Voor de Epiphone Sheraton zit ik te denken om, voor de lol, een keertje Curt Mangan te proberen. Lees er wel positieve dingen over. En heeft dan ook een gewonden G snaar.
Acoustic: Martin Phosphor bronze MSP4100 (012)
De Ernie's vervang ik wanneer nodig, wat uitkomt op 4~6 maanden.
De Martin snaren zitten er nu echt te lang op, maar zouden het minimaal één keer per jaar vervangen moeten worden. Maar ik speel een stuk minder op deze gitaar.
Voor de Epiphone Sheraton zit ik te denken om, voor de lol, een keertje Curt Mangan te proberen. Lees er wel positieve dingen over. En heeft dan ook een gewonden G snaar.
Ik heb momenteel na lang niet elektrisch spelen weer zo'n fase dat alles ineens lijkt te lukken en superlekker klinkt.
En ik heb een ontzettende Tele fase, hoewel ik normaal eigenlijk altijd mijn strats pak.
Setup is nu heel simpel:
Fender USA standard tele (ash) --> Thorpy Veteran --> Blackstar series one 45 --> Line6 DL6 inde effects loop --> Behringer 19" rack unit in effects loop voor phaser
Heerlijk voor alles van clean tot Rock en alles er tussenin, waarbij de Veteran zorgt voor boost/Fuzz.
Met de 4 kanalen op de Blackstar maakt dat een ontzettend veelzijdige setup.
Ik kan iedereen die een goede boost/fuzz zoekt de Thorpy Veteran echt van harte aanraden, het is het beste pedaal wat ik ooit gekocht heb.
En ik heb een ontzettende Tele fase, hoewel ik normaal eigenlijk altijd mijn strats pak.
Setup is nu heel simpel:
Fender USA standard tele (ash) --> Thorpy Veteran --> Blackstar series one 45 --> Line6 DL6 inde effects loop --> Behringer 19" rack unit in effects loop voor phaser
Heerlijk voor alles van clean tot Rock en alles er tussenin, waarbij de Veteran zorgt voor boost/Fuzz.
Met de 4 kanalen op de Blackstar maakt dat een ontzettend veelzijdige setup.
Ik kan iedereen die een goede boost/fuzz zoekt de Thorpy Veteran echt van harte aanraden, het is het beste pedaal wat ik ooit gekocht heb.
Hoi allemaal,
uit een erfenis hebben we een oude gitaar gekregen. Deze op Marktplaats gezet. So far, so good. Echter worden we behoorlijk gemaild en wordt er flink geboden. Daardoor reist het vermoeden dat het wellicht iets meer is dan een rechttoe rechtaan gitaar (zijn die er überhaupt?). Wat mij op valt, als ik wat zoek, is dat de hals op het lijf aansluit op een manier die je niet vaak ziet. Bij de meeste gitaren op internet is het recht afgezaagd of rond gezaagd/boord zoals het gat in de klankkast. Deze heeft een andere forum.
Vermoeden is dat de gitaar ergens 2e helft jaren 40 is gekocht. Wat google werk leert mij dat het een Western gitaar is, hij heeft metalen snaren. In de bovenkant van de kop staat Hees & Co of Hees & Cie gegraveerd, dit is met een spijkertje ofzo gedaan en lijkt voor het lakken gedaan te zijn. Ik ben geen kenner, wellicht dat we op deze manier iets wijzer kunnen worden? Er zijn immers vast wel muzikale tweakers.

Alvast bedankt!
uit een erfenis hebben we een oude gitaar gekregen. Deze op Marktplaats gezet. So far, so good. Echter worden we behoorlijk gemaild en wordt er flink geboden. Daardoor reist het vermoeden dat het wellicht iets meer is dan een rechttoe rechtaan gitaar (zijn die er überhaupt?). Wat mij op valt, als ik wat zoek, is dat de hals op het lijf aansluit op een manier die je niet vaak ziet. Bij de meeste gitaren op internet is het recht afgezaagd of rond gezaagd/boord zoals het gat in de klankkast. Deze heeft een andere forum.
Vermoeden is dat de gitaar ergens 2e helft jaren 40 is gekocht. Wat google werk leert mij dat het een Western gitaar is, hij heeft metalen snaren. In de bovenkant van de kop staat Hees & Co of Hees & Cie gegraveerd, dit is met een spijkertje ofzo gedaan en lijkt voor het lakken gedaan te zijn. Ik ben geen kenner, wellicht dat we op deze manier iets wijzer kunnen worden? Er zijn immers vast wel muzikale tweakers.

Alvast bedankt!
[ Voor 189% gewijzigd door Pizza_Boom op 26-05-2019 21:58 ]
Vaak zit er een sticker van de fabrikant in de klankkast geplakt.
Kan je daar dmv webcam/camera geen stickers vinden?
Ik heb net nogmaals gekeken, maar ik kan geen stickers vinden. Lijkt mij dat zoiets op een zichtbare plek wordt geplakt dan?job schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:52:
Vaak zit er een sticker van de fabrikant in de klankkast geplakt.
Ik zou toch zweren dat ik net een post in het gitaartopic had gezet, maar zal wel gek zijn

[ Voor 14% gewijzigd door Pizza_Boom op 26-05-2019 22:00 ]
Meestal zit die recht achter het gat ja...Pizza_Boom schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:58:
[...]
Ik heb net nogmaals gekeken, maar ik kan geen stickers vinden. Lijkt mij dat zoiets op een zichtbare plek wordt geplakt dan?
Ik zou toch zweren dat ik net een post in het gitaartopic had gezet, maar zal wel gek zijn![]()
![]()
Kun je eens fotos posten van de kop en van de binnenkant?
Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.
Meer dan genoeg.Pizza_Boom schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:49:
Hoi allemaal,
uit een erfenis hebben we een oude gitaar gekregen. Deze op Marktplaats gezet. So far, so good. Echter worden we behoorlijk gemaild en wordt er flink geboden. Daardoor reist het vermoeden dat het wellicht iets meer is dan een rechttoe rechtaan gitaar (zijn die er überhaupt?).
Kan je deze plaatjes delen? Ik zie namelijk niks bijzonders.Wat mij op valt, als ik wat zoek, is dat de hals op het lijf aansluit op een manier die je niet vaak ziet. Bij de meeste gitaren op internet is het recht afgezaagd of rond gezaagd/boord zoals het gat in de klankkast. Deze heeft een andere forum.
Dat is zeer waarschijnlijk nylon (dat metaal is in de kern ook nylon). Pure metaal (western snaren) zou de klankkast kapot trekken wegens te grote krachten. Het is dus geen western maar een klassieke gitaar.Vermoeden is dat de gitaar ergens 2e helft jaren 40 is gekocht. Wat google werk leert mij dat het een Western gitaar is, hij heeft metalen snaren.
Ik zie er niks bijzonders aan. Ook de hals en de klankkast lijken (op basis van deze slechte foto) geen exotisch houtsoorten te zijn.In de bovenkant van de kop staat Hees & Co of Hees & Cie gegraveerd, dit is met een spijkertje ofzo gedaan en lijkt voor het lakken gedaan te zijn. Ik ben geen kenner, wellicht dat we op deze manier iets wijzer kunnen worden? Er zijn immers vast wel muzikale tweakers.
Zou je eens een detail foto kunnen maken van de rozet (vormen rond het gat), hals, binnenkant kast door het gat heen, stemknoppen, bovenkant, zijkant en achterkant klankkast? Bij dure gitaren is de rozet met puur hout ingelegd. Dit lijkt gewoon getekend. Houtsoorten klankkast en hals bepalen de klank. Dat lijkt nu niet bijzonder, maar daarvoor hebben we betere foto's nodig.
Op basis van de foto zou ik € 25,- incl. verzending bieden en dan met name voor de moeite van je leuke vraag
Overigens, wat je als leek al zou kunnen testen is hoe soepel je deze gitaar kunt stemmen. Merk je als je aan de stemknoppen draait dat je héél subtiel de spanning van de snaren kan bepalen of gaat het met horten en stoten? In dat laatste geval hoor je soms dat je snaar doorschiet of terugschiet. Dat hoor je met een subtiele knal. Dat is ook een goede indicatie van kwaliteit. Een dure gitaar die je niet goed kunt stemmen is alsnog waardeloos.
[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 26-05-2019 22:11 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Weet je zeker dat het niet gewoon een berg hipsters zijn die iets unieks aan de muur willen hangen? Doodnormale spullen kunnen best waardevol/gewild worden als ze ouder worden.Echter worden we behoorlijk gemaild en wordt er flink geboden. Daardoor reist het vermoeden dat het wellicht iets meer is dan een rechttoe rechtaan gitaar
Je kunt ook heel direct zijn en aan een bieder vragen waarom hij zoveel biedt. Misschien krijg je dan een antwoord van "Zeg ik niet (want dan verhoog je de prijs)." indien het inderdaad iets speciaals is. Of je krijgt iets als "Omdat dit een van de weinige gitaren uit 194X is/in zo'n originele staat."
Die vorm heet, als ik het goed zie: afgebroken.Pizza_Boom schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:49:
Wat mij op valt, als ik wat zoek, is dat de hals op het lijf aansluit op een manier die je niet vaak ziet. Bij de meeste gitaren op internet is het recht afgezaagd of rond gezaagd/boord zoals het gat in de klankkast. Deze heeft een andere forum.
[Afbeelding]
Ik heb mijn best gedaan. Van een binnenkant valt nog niet mee.Wintervacht schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:01:
[...]
Meestal zit die recht achter het gat ja...
Kun je eens fotos posten van de kop en van de binnenkant?

CurlyMo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:07:
Meer dan genoeg.
Kan je deze plaatjes delen? Ik zie namelijk niks bijzonders.

Hier is het steeltje recht afgezaagd.

En hier is ie rond gezaagd.
Thanks voor je toevoeging. Ik zie metaal, dus ik denk metaal. Heeft een soort sinusvorm bij de dikkere snaren.Dat is zeer waarschijnlijk nylon (dat metaal is in de kern ook nylon). Pure metaal (western snaren) zou de klankkast kapot trekken wegens te grote krachten. Het is dus geen western maar een klassieke gitaar.
Dat lijkt mij, gezien de periode waarin deze gekocht is (en het geld dat een 17 jarig meisje net na een oorlogsperiode heeft) ook niet heel gek. Maargoed, ik verbaas mij over wel meer zaken nu we het huis leeg halen.Ik zie er niks bijzonders aan. Ook de hals en de klankkast lijken (op basis van deze slechte foto) geen exotisch houtsoorten te zijn.
Ik ben geneigd te zeggen dat het geschilderd is. Door het gat heen fotograferen is overigens nog best een uitdaging, mij nog niet echt succesvol gelukt.Zou je eens een detail foto kunnen maken van de rozet (vormen rond het gat), hals, binnenkant kast door het gat heen, stemknoppen, bovenkant, zijkant en achterkant klankkast? Bij dure gitaren is de rozet met puur hout ingelegd. Dit lijkt gewoon getekend. Houtsoorten klankkast en hals bepalen de klank. Dat lijkt nu niet bijzonder, maar daarvoor hebben we betere foto's nodig.
Die biedingen zijn al hoger.Op basis van de foto zou ik € 25,- incl. verzending bieden en dan met name voor de moeite van je leuke vraag

Iets verdraaien lijkt geen verschil te maken, hij blijft gewoon staan. Ik weet alleen niet hoe goed de draaiknoppen nog zijn na 70-75 jaar. Eentje is ooit vervangen. Mechanisme loopt, voor zover dat zo te beoordelen is, wel soepel.Overigens, wat je als leek al zou kunnen testen is hoe soepel je deze gitaar kunt stemmen. Merk je als je aan de stemknoppen draait dat je héél subtiel de spanning van de snaren kan bepalen of gaat het met horten en stoten? In dat laatste geval hoor je soms dat je snaar doorschiet of terugschiet. Dat hoor je met een subtiele knal. Dat is ook een goede indicatie van kwaliteit. Een dure gitaar die je niet goed kunt stemmen is alsnog waardeloos.
Hees en Co lijkt de dealer fabrikant te zijn:

Bedrijfje bestaat/bestond al even:
http://collectie-delft.nl...03-9838-533a-247176c71e13
Op zich verder wel apart dat ze dat erin zouden stansen, behalve als ze hem zelf gebouwd hebben.
Ik zou toch even voorzichtig zijn. Kan net iets meer dan nostalgie zijn.

Op zich verder wel apart dat ze dat erin zouden stansen, behalve als ze hem zelf gebouwd hebben.
Ik zou toch even voorzichtig zijn. Kan net iets meer dan nostalgie zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door KnoxNL op 26-05-2019 22:30 ]
Mijn beeld wordt met betere foto's niet positiever. Bovenblad klankkast lijkt ook geen bijzonder hout te zijn. Het uiteinde van de hals zegt vrijwel niks over de prijs. De kam (eind stukje waardoor snaren lopen tot ze bij de stemknoppen komen) lijkt me gewoon standaard hout te zijn, geen (mammoet) bot of (zelfs) ivoor.Pizza_Boom schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:19:
[...]
Ik heb mijn best gedaan. Van een binnenkant valt nog niet mee.
Is inderdaad geschilderd. Hier zie je een luxe rozet met allemaal hout 'pixels':Ik ben geneigd te zeggen dat het geschilderd is. Door het gat heen fotograferen is overigens nog best een uitdaging, mij nog niet echt succesvol gelukt.

Zoals? Desnoods in een mo tag.Die biedingen zijn al hoger.
Deze zien er ook verre van luxe uit. Dat zie je alleen al als je het vergelijkt met degene die vervangen is. Die is al van betere kwaliteit.Iets verdraaien lijkt geen verschil te maken, hij blijft gewoon staan. Ik weet alleen niet hoe goed de draaiknoppen nog zijn na 70-75 jaar. Eentje is ooit vervangen. Mechanisme loopt, voor zover dat zo te beoordelen is, wel soepel.
Ik denk inderdaad dat je biedingen niks anders dan nostalgie zullen zijn.
Ik zou, zoals gezegd, voorzichtig zijn.
Het zal geen duizenden euros waard zijjn, dan had ik het merk als fervent gitarist wel gekend.
Maar het kan best "iets" zijn.
Zie mijn post boven.
EDIT: Ze lijken wel vooral pianos gebouwd te hebben dus de gitaren zullen voor "erbij" geweest zijn.
Het zal geen duizenden euros waard zijjn, dan had ik het merk als fervent gitarist wel gekend.
Zie mijn post boven.
EDIT: Ze lijken wel vooral pianos gebouwd te hebben dus de gitaren zullen voor "erbij" geweest zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door KnoxNL op 26-05-2019 22:34 ]
Meer dan waarschijnlijk eerder als 'kunst' historisch object dan als instrument. Het kan op basis van de foto's simpelweg geen gitaar zijn zoals een Stradivarius bij de violen. Er is vooralsnog geen enkele indicatie dat het een kwalitatief goede gitaar is.KnoxNL schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:31:
Zie mijn post boven.
Dat hoeft ook niet.CurlyMo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:37:
[...]
Meer dan waarschijnlijk eerder als 'kunst' historisch object dan als instrument. Het kan op basis van de foto's simpelweg geen gitaar zijn zoals een Stradivarius bij de violen. Er is vooralsnog geen enkele indicatie dat het een kwalitatief goede gitaar is.
Zoek maar eens naar oude Martins en Gibsons. Toegegeven, die merken hebben een totaal andere status maar qua instrument zijn het ook lang niet altijd de beste instrumenten. Toch gaan ze voor veel geld weg.
Maar bij een oude Martin verwacht ik alsnog wel mooie houtsoorten tegen te komen zoals palissander, spar, rozen- of ebbenhout. Dit lijkt toch eerder richting een soort spaanplaat te gaan.KnoxNL schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:39:
[...]
Dat hoeft ook niet.
Zoek maar eens naar oude Martins en Gibsons. Toegegeven, die merken hebben een totaal andere status maar qua instrument zijn het ook lang niet altijd de beste instrumenten. Toch gaan ze voor veel geld weg.
Overigens wel tof dat de hals zo doorgesleten is. Hij is tenminste veel bespeeld
Daar kwam mijn moeder inmiddels ook al mee aan. Bijzondere wending aan het verhaal. Dealer zit dus in Delft, iemand die in '45 17 was en ergens in deze periode zo'n gitaar heeft gekocht. Des tijds een redelijke wereldreis, zo vanuit IJmuiden/Velsen.KnoxNL schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:27:
Hees en Co lijkt de dealer te zijn:
[Afbeelding]
Dat bovendeel is inderdaad gewoon hout. Hout van de kast lijkt, voor zover ik kan inschatten, gelamineerd te zijn.CurlyMo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:27:
Mijn beeld wordt met betere foto's niet positiever. Bovenblad klankkast lijkt ook geen bijzonder hout te zijn. Het uiteinde van de hals zegt vrijwel niks over de prijs. De kam (eind stukje waardoor snaren lopen tot ze bij de stemknoppen komen) lijkt me gewoon standaard hout te zijn, geen (mammoet) bot of (zelfs) ivoor.
Duidelijk verschil ja. Nee, dat is het niet.Is inderdaad geschilderd. Hier zie je een luxe rozet met allemaal hout 'pixels':
[Afbeelding]
Zoals? Desnoods in een mo tag.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Gewoon een wormwiel op een stokje dat tegen een tandwieltje aan loopt. Zie foto:Deze zien er ook verre van luxe uit. Dat zie je alleen al als je het vergelijkt met degene die vervangen is. Die is al van betere kwaliteit.

Ik weet het niet. Ik zou dan verwachten 1 of 2 mensen die je een bericht sturen, geen 6 of meer.Ik denk inderdaad dat je biedingen niks anders dan nostalgie zullen zijn.
Thanks. Even rustig doen en langs een kenner zou geen kwaad kunnen?KnoxNL schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:31:
Zie mijn post boven.
Grappig, want mijn oma was niet zo muzikaal. Hetzelfde werd onlangs op de uitvaart van mijn oudtante (haar zus) ook nog aangehaald: Ze had de ballen verstand van muziek. Ding staat, zo lang ik mij kan herinneren, in een hoekje op haar slaapkamer. Mijn moeder beaamde dat, met als toevoeging dat ie heel vroeger op haar kamer stond. Eraan komen was uit den boze, laat staan ermee spelen. Ze werd haast al boos als je ernaar keek.CurlyMo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:46:
Maar bij een oude Martin verwacht ik alsnog wel mooie houtsoorten tegen te komen zoals palissander, spar, rozen- of ebbenhout. Dit lijkt toch eerder richting een soort spaanplaat te gaan.
Overigens wel tof dat de hals zo doorgesleten is. Hij is tenminste veel bespeeld
Dat zou ik altijd doen. Het verhaal is daarvoor ook te leuk. Heel misschien schenken aan een oorlogsmuseum? Wie weet vinden die het wel leuk met het verhaal erbij.Pizza_Boom schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:53:
[...]
Thanks. Even rustig doen en langs een kenner zou geen kwaad kunnen?
De slijtplekken zijn geen toeval. Niet erg complex qua spel. Veel standaard akkoorden aan het begin van de hals, A, Am, E, Em, G, D. De B was al te complex of weinig gebruiktGrappig, want mijn oma was niet zo muzikaal. Hetzelfde werd onlangs op de uitvaart van mijn oudtante (haar zus) ook nog aangehaald: Ze had de ballen verstand van muziek. Ding staat, zo lang ik mij kan herinneren, in een hoekje op haar slaapkamer. Mijn moeder beaamde dat, met als toevoeging dat ie heel vroeger op haar kamer stond. Eraan komen was uit den boze, laat staan ermee spelen. Ze werd haast al boos als je ernaar keek.
Members only:
Inloggen
[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 26-05-2019 23:22 ]
Ik heb het gevoel - maar ik kan er totaal naast zitten - dat dit een ‘Firewood Special’ is.KnoxNL schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:31:
Zie mijn post boven.
Vrij lastig te achterhalen, maar het internet staat vol met ‘barn finds’ die eigenlijk naast enige emotionele waarde, verder volstrekt waardeloos zijn. Misschien eventueel als ‘leuk voor aan de muur’.
Maar nogmaals, ik heb het ding nog niet bekeken, en ik kan er totaal naast zitten.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Het exacte verhaal is niet meer te achterhalen... Maar wij blijven bij kort na de oorlog.CurlyMo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:12:
Dat zou ik altijd doen. Het verhaal is daarvoor ook te leuk. Heel misschien schenken aan een oorlogsmuseum? Wie weet vinden die het wel leuk met het verhaal erbij.
Zoals ik zei, naar onze mening niet echt heel muzikaal.De slijtplekken zijn geen toeval. Niet erg complex qua spel. Veel standaard akkoorden aan het begin van de hals, A, Am, E, Em, G, D. De B was al te complex of weinig gebruikt
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only:
Inloggen
Dat is met heel veel vintage materiaal zo. Eigenlijk gewoon rommel.Ramzzz schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:21:
Ik heb het gevoel - maar ik kan er totaal naast zitten - dat dit een ‘Firewood Special’ is.
Vrij lastig te achterhalen, maar het internet staat vol met ‘barn finds’ die eigenlijk naast enige emotionele waarde, verder volstrekt waardeloos zijn. Misschien eventueel als ‘leuk voor aan de muur’.
Maar nogmaals, ik heb het ding nog niet bekeken, en ik kan er totaal naast zitten.
Pizza_Boom schreef op maandag 27 mei 2019 @ 00:50:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Voor de volledigheid. Klassieke gitaren hebben over het algemeen een prijsrange van € 100,- tot € 10.000,-. Als je een leuke instapgitaar zoekt dan ga je met ~ € 250,- 100x beter uit zijn dan dit. Zelfs als je die nieuwe gitaar voor € 100.- koopt heb je waarschijnlijk een veel betere gitaar, alhoewel het verschil tussen de € 100,- en € 250.- groter zal zijn dan tussen de € 250.- en € 1000.-. Oftewel, de prijs gaat exponentieel omhoog met de kwaliteit.
Allemaal vanuit het vermoeden dat dit inderdaad geen onbekend pareltje is dat op de veilig voor tonnen zou worden verkocht
Vraag waar ik niet goed de google criteria voor kan verzinnen: ik heb hier een oude marshall half stack staan waarvan de head kapot is. Nu ben ik van plan om een audio interface te kopen op via een goede koptelefoon en een amp simulatie pakket na jaren weer eens elektrisch gitaar te spelen.
Echter bedacht ik mij: hoe mooi zou het zijn als de output van de interface naar de cab gaat en het geluid daar uit komt! Ik vermoed dat direct op de cab aansluiten niet gaat werken en het signaal eerst versterkt moet worden. Klopt dit? En zo ja, hoe heet zo iets?
Echter bedacht ik mij: hoe mooi zou het zijn als de output van de interface naar de cab gaat en het geluid daar uit komt! Ik vermoed dat direct op de cab aansluiten niet gaat werken en het signaal eerst versterkt moet worden. Klopt dit? En zo ja, hoe heet zo iets?
Dan heb je een zgn. 'power amp' nodig, dat kan een (eenvoudige) transistorversterker zijn, en dan moet je de juiste output en input hebben ... (hoeveel Ω output levert de versterker, hoeveel Ω input vergt de speaker cab).-unknown schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:07:
Vraag waar ik niet goed de google criteria voor kan verzinnen: ik heb hier een oude marshall half stack staan waarvan de head kapot is. Nu ben ik van plan om een audio interface te kopen op via een goede koptelefoon en een amp simulatie pakket na jaren weer eens elektrisch gitaar te spelen.
Dus zoiets https://www.bax-shop.nl/g...ersterker?o=product_price of zoiets https://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-top?o=product_price.
Vrees overigens niet, met een 1 of 5 Watt versterker kom je een heel eind!
@-unknown Wat is er 'kapot' aan de head?
[ Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 27-05-2019 19:16 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Dank voor je reactie, ik ga het eens bekijken! Wat betreft de head: geen idee wat er mis mee is. Tis een bizar slecht klinkende transistor top van wat ik me er van kan herinneren (8+ jaar niet meer gebruikt), vind het niet de moeite waard om daar geld in te steken. Vandaar deze oplossing.Ramzzz schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:10:
[...]
Dan heb je een zgn. 'power amp' nodig, dat kan een (eenvoudige) transistorversterker zijn, en dan moet je de juiste output en input hebben ... (hoeveel Ω output levert de versterker, hoeveel Ω input vergt de speaker cab).
Dus zoiets https://www.bax-shop.nl/g...ersterker?o=product_price of zoiets https://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-top?o=product_price.
Vrees overigens niet, met een 1 of 5 Watt versterker kom je een heel eind!
@-unknown Wat is er 'kapot' aan de head?
Wat voor cab staat er onder dan? Met een simpele versterker-top (≥ 1W) kun je al heel veel bereiken.-unknown schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:22:
[...]
Dank voor je reactie, ik ga het eens bekijken! Wat betreft de head: geen idee wat er mis mee is. Tis een bizar slecht klinkende transistor top van wat ik me er van kan herinneren (8+ jaar niet meer gebruikt), vind het niet de moeite waard om daar geld in te steken. Vandaar deze oplossing.
[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 27-05-2019 19:23 ]
Zo'n jongen https://www.thomann.de/nl...2dc8cdce5c4b3237c9ce57785Ramzzz schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:22:
[...]
Wat voor cab staat er onder dan? Met een simpele versterker-top (≥ 1W) kun je al heel veel bereiken.
Daar kun je met een kleine (buizen? transistor?) amp, waar je ook een koptelefoon in kunt duwen, heel veel en goed geluid uit halen!
https://www.google.com/se...AUIDigB&biw=1920&bih=1013
De vraag is of je dan überhaupt nog een audio interface wilt of nodig hebt, of direct met een modelling versterker-top beter uit bent.
[ Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 27-05-2019 19:31 ]
Kleine vraag: heeft een van jullie ook zonnepanelen thuis? Ik was benieuwd of dat ook nog extra hun/herrie geeft.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
@-unknown Als je gewoon wat geluid door die cab wilt hebben kan je natuurlijk ook gewoon een oude hifi-versterker bij de kringloop regelen, kost je ook niks, ofzo.
Welke head gaat het eigenlijk om? bij veel Marshalls komt het geregeld voor dat je input niet meer werkt, maar de eindtrap wel, dus via de effectsloop kan je gewoon nog spelen (8100...)
Maar als je echt alleen maar via een audio interface gaat werken, scoor de goedkoopste versterker die je kan vinden :-)
Er staan geregeld van die Skytec achtige Soort van PA versterkers op MP, kan je echt voor een tientje of wat meenemen, en dat doet uiteindelijk precies wat jij wilt.
Welke head gaat het eigenlijk om? bij veel Marshalls komt het geregeld voor dat je input niet meer werkt, maar de eindtrap wel, dus via de effectsloop kan je gewoon nog spelen (8100...)
Maar als je echt alleen maar via een audio interface gaat werken, scoor de goedkoopste versterker die je kan vinden :-)
Er staan geregeld van die Skytec achtige Soort van PA versterkers op MP, kan je echt voor een tientje of wat meenemen, en dat doet uiteindelijk precies wat jij wilt.
Dank voor jullie duidelijke verhaal @MsD & @Ramzzz.MsD schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:06:
@-unknown Als je gewoon wat geluid door die cab wilt hebben kan je natuurlijk ook gewoon een oude hifi-versterker bij de kringloop regelen, kost je ook niks, ofzo.
Als je hierna nog specifieke vragen hebt (over type versterker, vermogen, mogelijkheden, voor- en nadelen, 'wat zou jij doen'), geen probleem.-unknown schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:52:
[...]
Dank voor jullie duidelijke verhaal @MsD & @Ramzzz.
Done.pinda powerrr schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:00:
@Ramzzz doe eens wat aan dat vraagteken, dat ineens voor het topic staat![]()
#ocd
#beetjeautist
Zucht.... ik zie dit topic weer opduiken, en denk aan het telecaster-geraamte dat ik al jaren heb liggen omdat ik het niet aandurf de uitsparing voor de halsplaat in de body te frezen/steken...
Speaking of Telecasters...begintmeta schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:17:
Zucht.... ik zie dit topic weer opduiken, en denk aan het telecaster-geraamte dat ik al jaren heb liggen omdat ik het niet aandurf de uitsparing voor de halsplaat in de body te frezen/steken...
Ik heb mijn Fender Telecaster MiM ('00-'01), 3T SB / Alder / MN / SS te koop staan, omdat ik niet zo'n fan ben van 'maple' toets. Het speelt wel, maar ii prefereer toch 'rosewood'.
Ik heb al een aspirant-koper, die me een aardig bod deed.
Helaas is hij net een week te laat, anders had ik in één flitsende 'swap' deze verkocht en omgewisseld voor een beauty van een Fender Deluxe Telecaster Thinline MiM Candy Apple Red, RN, SS 'partscaster', waar ik al weken op zat te azen... voor een alleszins prachtige prijs.

Afijn, 'the search goes on'.
Nee joh, dat is een heuse Spaanse Plywoodcaster. OléRamzzz schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:21:
[...]
Ik heb het gevoel - maar ik kan er totaal naast zitten - dat dit een ‘Firewood Special’ is.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Als je het goed aftekent en een mal maakt dan zou het met frezen geen probleem moeten zijn.begintmeta schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:17:
Goed aftekenen en rustig aan werken met je beitel zou het ook zonder problemen moeten laten verlopen. Mocht je iets te ver gaan dan kan je altijd nog wat nieuw hout er in lijmen en dan opnieuw pas maken.
Heb het meegemaakt met iemand die 8x opnieuw is begonnen met wat hout in de pocket te lijmen en daarna weer pas maken. Doe je wel een hoop ervaring mee op!
Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!
Ik vind qua klank zowel rosewood als maple z'n charme hebben. Een goed excuus om beide te hebben!Ramzzz schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:29:
[...]
Speaking of Telecasters...
Ik heb mijn Fender Telecaster MiM ('00-'01), 3T SB / Alder / MN / SS te koop staan, omdat ik niet zo'n fan ben van 'maple' toets. Het speelt wel, maar ii prefereer toch 'rosewood'.
Helaas is hij net een week te laat, anders had ik in één flitsende 'swap' deze verkocht en omgewisseld voor een beauty van een Fender Deluxe Telecaster Thinline MiM Candy Apple Red, RN, SS 'partscaster', waar ik al weken op zat te azen... voor een alleszins prachtige prijs.
[Afbeelding]

[ Voor 13% gewijzigd door Teleluvr op 31-05-2019 13:39 ]
Mijn nieuwe stratocaster (yep hngd
) met ebbenhout fretbord klinkt anders ook charmant

specs op Fender site.
Het is een Fender American Elite Strat, in aged cherry burst uitvoering. De foto's op de website van Fender doen het instrument geen eer aan, het fretbord op mijn exemplaar is pikzwart met hier en daar een subtiele verkleuring.

specs op Fender site.
Het is een Fender American Elite Strat, in aged cherry burst uitvoering. De foto's op de website van Fender doen het instrument geen eer aan, het fretbord op mijn exemplaar is pikzwart met hier en daar een subtiele verkleuring.
Clowns to the left of me, Jokers to the right
Anyone else got GAS?Kapoen schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:00:
Mijn nieuwe stratocaster (yep hngd) met ebbenhout fretbord klinkt anders ook charmant
![]()
[Afbeelding]
specs op Fender site.
Om het fatsoenlijk met mal te frezen heb ik ook niet het gereedschap voorhanden... heb niet eens een fatsoenlijke werkbank, en mijn frees is een minifreesje van proxxon. De meeste ervaring heb ik met de steekbeitel, maar een mooie afgeronde hoek krijg ik daarmee niet voor elkaar.TheCapK schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:55:
[...]
Als je het goed aftekent en een mal maakt dan zou het met frezen geen probleem moeten zijn.
Goed aftekenen en rustig aan werken met je beitel zou het ook zonder problemen moeten laten verlopen. Mocht je iets te ver gaan dan kan je altijd nog wat nieuw hout er in lijmen en dan opnieuw pas maken.
Heb het meegemaakt met iemand die 8x opnieuw is begonnen met wat hout in de pocket te lijmen en daarna weer pas maken. Doe je wel een hoop ervaring mee op!
Heb nog wel wat houtblokken over, denk dat ik het maar gewoon oefen inderdaad, dan gaat het zeker lukken en heb ik wellicht eind van de zomer een tele...
Ongeveer iedereen in de gitaarles van afgelopen maandag
Vakantiegeld werd ineens (virtueel) uitgegeven alsof het niets was... mijn gitaar met een Fender of Vox amp en een collectie pedalen moest er bij iedereen komen

[ Voor 9% gewijzigd door Kapoen op 31-05-2019 16:05 ]
Dubbel
[ Voor 94% gewijzigd door Teleluvr op 31-05-2019 19:11 ]
Jij f/vreest met grote f/vrezen?begintmeta schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:53:
[...]
Om het fatsoenlijk met mal te vrezen heb ik ook niet het gereedschap voorhanden... heb niet eens een fatsoelijke werkbank, en mijn frees is een minifreesje van proxxon. De meeste ervaring heb ik met de steekbeitel, maar een mooie afgeronde hoek krijg ik daarmee niet voor elkaar.
Heb nog wel wat houtblokken over, denk dat ik het maar gewoon oefen inderdaad, dan gaat het zeker luken en heb ik wellicht eind van de zomer een tele...
/nickchange comin’ up?
Vakantiegeld komt bij mij niet in mei, maar in juni.

Maar door de verkoop van de Tele kan ik sneller alweer een andere kopen.

Ik heb een Tele Highway One op de korrel (made in USA).
Er zijn er heel veel voor ‘wêhnâg’ op Reverb:pinda powerrr schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:32:
@Kapoen
Prachtige kleur!!!
@Teleluvr
![]()
![]()
is het een Eric Clapton Signature?
(Noiseless pu's, Pewter Grey en Maple neck)
Man man....ik wil ook een nieuwe Strat!

[ Voor 42% gewijzigd door Ramzzz op 31-05-2019 23:32 ]
Bedankt
Met mijn tele er bij is het eerder de 50/50 single coil club of zo
Dit is al sinds jaar en dag het werkpaard van mijn broer. Ooit zijn leven begonnen als HW1 tele. Nu met bigsby en upgrade electronica/antiquities.Ramzzz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:26:
[...]
Jij f/vreest met grote f/vrezen?
[...]
/nickchange comin’ up?
Vakantiegeld komt bij mij niet in mei, maar in juni.
Maar door de verkoop van de Tele kan ik sneller alweer een andere kopen.![]()
Ik heb een Tele Highway One op de korrel (made in USA).
[...]
Er zijn er heel veel voor ‘wêhnâg’ op Reverb:
Een van de beste gitaren die ik ooit in handen heb gehad!

Dat zou ik nou echt nooit doen, een vibrato-arm op een ‘hardtail’ zetten...Teleluvr schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:17:
[...]
Dit is al sinds jaar en dag het werkpaard van mijn broer. Ooit zijn leven begonnen als HW1 tele. Nu met bigsby en upgrade electronica/antiquities.
Een van de beste gitaren die ik ooit in handen heb gehad!
[Afbeelding]
Ik kom het best vaak tegen dat ze er één vanaf slopen, met alle gaten er nog in.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramzzz op 02-06-2019 13:04 ]
Bij deze was het zonder gekheid een gouden greep: goed voor de balans, sustain verbetert.Ramzzz schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:03:
[...]
Dat zou ik nou echt nooit doen, een vibrato-arm op een ‘hardtail’ zetten...
Ik kom het best vaak tegen dat ze er één vanaf slopen, met alle gaten er nog in.
Inderdaad, wel een gok die je niet zonder sporen kunt herstellen. Aan de andere kant, die gitaartjes waren destijds 600-700 euro, kon je de gok goed voor wagen. Bigsby op een tele is best tof hoor!
@Teleluvr Hoewel het inderdaad heel goed kan uitpakken, en er volgens mij ook teles vanuit de fabriek met bigsby zijn geleverd (en nog steeds dacht ik) Ja dus:

gaat dat in mijn hoofd niet goed.
Does not compute
Uberhaupt Fender en bigsby vind ik altijd een rare combi.

Does not compute
Het is net zoiets als een ‘Paul met een Floyd Rose.KnoxNL schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:07:
@Teleluvr Hoewel het inderdaad heel goed kan uitpakken, en er volgens mij ook teles vanuit de fabriek met bigsby zijn geleverd (en nog steeds dacht ik) Ja dus:
[Afbeelding]
Does not compute
Ga je mond spoelen...Ramzzz schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:21:
[...]
Het is net zoiets als een ‘Paul met een Floyd Rose.
Wat ik nu weer heb gescoord 👌
Lang leve marktplaats. Twee tientjes voor een totaal onbekend ding. Geweldig!
https://tweakers.net/ext/f/hAucJ4rtUXe0hqO6CvH4zBIN/full.jpg
Ik had er nog nooit van gehoord. Kan ook echt niks zinnigs vinden, wel een paar andere pedalen van Chaser op de pedalen database, maar deze dus niet.KnoxNL schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:26:
Oh die ken ik wel hoor. Voor 2 tientjes leuk ding, en beter dan de metal zone.
Het is trouwens een clone (kloon) van de Boss hm-3. Een volkomen mislukt pedaal. Maar deze is echt wel grappig. Heeft een heel vuig fuzzy randje als je de high opendraait, feedbackt intern al, ook leuk
Ik blijf het grappig vinden om van die El cheapo zut te kopen, zitten soms echt wel grappige dingen tussen.
Voor de mensen die gereageerd hebben ook nog de uitkomst. Mijn moeder is woensdag na haar werk naar een lokale muziekzaak geweest, zo'n winkel die er al zo lang zit, dat je eigenlijk niet weet hoe dat pand er vroeger uit zag. Het is niet de Stradivarius onder de gitaren. Helaas. Wel is het een leuk hebbedingetje voor een verzamelaar. Met een beetje mazzel zou iemand er 80 tot 100 euro op bieden.Pizza_Boom schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:49:
Hoi allemaal,
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
Verkocht is ie voor 50 euro aan een muzikant die hobbymatig gitaren opknapt. Die had er nog een paar deuntjes op gespeeld, zo vertelde mijn moeder, en was daarbij positief verrast. Hij was redelijk speelklaar. Ding zal dus ook goed terecht komen.
@job @Wintervacht @CurlyMo @KnoxNL @Ramzzz
@Pizza_Boom wat was het dan wel?
Hierbij moest ik opeens denken aan een eigen aanwinst zo'n 10+ jaar geleden. Voor Tool covers was ik ook op zoek naar de befaamde oude Digitech Bass WhammyMsD schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:47:
Wat ik nu weer heb gescoord 👌

Ik naar de lokale muziekwinkel. Ze hadden eigenlijk alleen de rode liggen voor de gitaar:

De Bass Whammy konden ze wel bestellen:

Toen kwam een andere medewerker. Die wist te vertellen dat hij nog een of ander oud model van die Whammy in het magazijn had zien liggen. Dus ik loop mee. Komt die dus met de originele Bass Whammy aanzetten

Op internet wordt die specifieke Whammy nog wel eens aangeboden voor 2,5 de nieuwprijs van toen aangezien al die Tool cover bandjes er een nodig hebben om precies dat bas geluid te reproduceren. En ja, de effecten die je uit die Whammy van toen krijgt zijn echt tof, en het feit dat je de instellingen met je voet kan aanpassen al helemaal.
Ik snap sowieso nooit zo goed waarom men effecten met presets maakt waarbij je het wisselen tussen die presets met de hand moet doen

Leuk, mooie uitkomst!Pizza_Boom schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:41:
[...]
Voor de mensen die gereageerd hebben ook nog de uitkomst. Mijn moeder is woensdag na haar werk naar een lokale muziekzaak geweest, zo'n winkel die er al zo lang zit, dat je eigenlijk niet weet hoe dat pand er vroeger uit zag. Het is niet de Stradivarius onder de gitaren. Helaas. Wel is het een leuk hebbedingetje voor een verzamelaar. Met een beetje mazzel zou iemand er 80 tot 100 euro op bieden.
Verkocht is ie voor 50 euro aan een muzikant die hobbymatig gitaren opknapt. Die had er nog een paar deuntjes op gespeeld, zo vertelde mijn moeder, en was daarbij positief verrast. Hij was redelijk speelklaar. Ding zal dus ook goed terecht komen.![]()
![]()
@job @Wintervacht @CurlyMo @KnoxNL @Ramzzz
Wat ik hier schrijf heb ik te horen gekregen, verdere informatie heb ik helaas ook niet.
Vandaag begonnen met de 4e maand lessen.
Leraar vroeg mij vorige week een klein lijst te maken met nummers die ik wilde spelen.
Het is Zombie geworden, van de Cranberries. Reden was om wat slaggitaar te gaan oefenen.
Qua ritme zal het wel lukken merkte ik bij de eerste 12 bars, alleen die beweging van een up-stroke is wat lastiger. Die heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, kwestie van oefenen dus. Plus een @#$% akkoord, wijsvinger op fret 2 en pink op 5 (D/F#), dat is me nogal een stretch zeg.
Videootje:
Leraar vroeg mij vorige week een klein lijst te maken met nummers die ik wilde spelen.
Het is Zombie geworden, van de Cranberries. Reden was om wat slaggitaar te gaan oefenen.
Qua ritme zal het wel lukken merkte ik bij de eerste 12 bars, alleen die beweging van een up-stroke is wat lastiger. Die heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, kwestie van oefenen dus. Plus een @#$% akkoord, wijsvinger op fret 2 en pink op 5 (D/F#), dat is me nogal een stretch zeg.
Videootje:
apollo13
Voor als het je helpt: Bij een upstroke is het gebruikelijk dat je alleen de onderste 3/4 snaren aanslaat, je hoeft ze dus niet allemaal aan te slaan.apollo13 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:16:
Vandaag begonnen met de 4e maand lessen.
Videootje:
[YouTube: The Cranberries - Zombie (Official Music Video)]
Ik denk dat je de D/F# beter op een andere manier kan spelen.
Gebruikelijk is om hem gewoon als een D akkoord te pakken, en dan met de duim de F# (2e vakje op de dikke E-snaar).
Een andere optie is om de F# met de wijsvinger te spelen. Vervolgens middelvinger op de G-snaar (vakje 2), ringvinger B-snaar (vakje 3) en pink op hoge E-snaar (vakje 2). Eventueel kan je die laatste niet spelen (maar dan wel afdempen met de ringvinger.
@Gitarist Thanks voor de alternatieve vinger settings, die met de duim is een stuk beter te doen. Zal woensdag wel even vragen aan de leraar of hij die stretch vinger setting met opzet heeft gekozen. Misschien had hij hier een reden voor. Zal dan meteen ook even checken of er met de upstroke maar 3/4 snaren worden aangeslagen.
Ik vind de upstroke met 3/4 snaren wel makkelijker spelen en eigenlijk ook beter klinken.
Ik vind de upstroke met 3/4 snaren wel makkelijker spelen en eigenlijk ook beter klinken.
apollo13
Er is niet zoveel goed of fout als het hier om gaat heapollo13 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:12:
@Gitarist Thanks voor de alternatieve vinger settings, die met de duim is een stuk beter te doen. Zal woensdag wel even vragen aan de leraar of hij die stretch vinger setting met opzet heeft gekozen. Misschien had hij hier een reden voor. Zal dan meteen ook even checken of er met de upstroke maar 3/4 snaren worden aangeslagen.
Enkele uitzonderingen daargelaten, als je bijvoorbeeld klassiek geschoold wordt.
Ramzzz schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:29:
[...]
Speaking of Telecasters...
[Afbeelding]

Goed en fout is inderdaad niet van belang, maar als je les hebt, helpt het natuurlijk wel om je grensen op te zoeken.KnoxNL schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:41:
[...]
Er is niet zoveel goed of fout als het hier om gaat heDoen wat jij prettig vindt en lekker vindt klinken.
Enkele uitzonderingen daargelaten, als je bijvoorbeeld klassiek geschoold wordt.
Zo doe ik met mijn leerlingen vaak akkoorden in verschillende settings, die ze vaak niet gewend zijn.
" ooh dat is makkelijk die Cadd9 hebben we al heel vaak gedaan"
- En dan nu een in baree vorm met je pink op g snaar fret 7
" Dat is onmogelijk
Ik probeer altijd zoveel mogelijk te voorkomen dat ze in hun comfort zone blijven hangen.
tijd voor wat klusjes!
Nice!
Ik heb inmiddels een 'gewone' Tele Classic 60s / Arctic (of Olympic) White (?) / RW / SS op de korrel... en mijn Standard Tele MiM / 3TSunburst / Maple / SS wordt al door meerderen op geaasd.
Het zou zomaar eens kunnen gaan lukken.
[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 11-06-2019 20:21 ]
Classic series is mooi spul hoor. Ga je lol van hebben. Ik hoop binnenkort ook mijn G&L te verkopen. Voor mij te modern qua hals... Prachtige gitaar maar pas de clique...Ramzzz schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:10:
[...]
Nice!
Ik heb inmiddels een 'gewone' Tele Classic 60s / Arctic White (?) / RW / SS op de korrel... en mijn Standard Tele MiM / 3TSunburst / Maple / SS wordt al door meerderen op geaasd.
Teleluvr schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:52:
[...]
Classic series is mooi spul hoor. Ga je lol van hebben. Ik hoop binnenkort ook mijn G&L te verkopen. Voor mij te modern qua hals... Prachtige gitaar maar pas de clique...

Met mijn ‘Standard’ is ook niets mis, maar ‘maple’ en ik zijn geen match...
De akkoorden van Purple Rain zijn ook geschikt om zo'n lange stretches te oefenen. Zeker dat Ebadd9 akkoord is een uitdagings0ulmaster schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:229 :
[...]
Goed en fout is inderdaad niet van belang, maar als je les hebt, helpt het natuurlijk wel om je grensen op te zoeken.
Zo doe ik met mijn leerlingen vaak akkoorden in verschillende settings, die ze vaak niet gewend zijn.
" ooh dat is makkelijk die Cadd9 hebben we al heel vaak gedaan"
- En dan nu een in baree vorm met je pink op g snaar fret 7![]()
" Dat is onmogelijk"
Ik probeer altijd zoveel mogelijk te voorkomen dat ze in hun comfort zone blijven hangen.
Een goede transcriptie van de akkoorden: Purple Rain (anyonecanplayguitar.co.uk)
En de bijhorende partituur/tab + pdf: anyonecanplayguitar.co.uk website
Na 6 jaar Orange weer terug op het vertrouwde nest en een Marshall DSL40CR gekocht. Nu een maandje in bezit en zeer tevreden over. Ik ben een beetje aan het downsizen zowel op mijn pedalboard als terug naar een combo. Scheelt weer wat sjouwen, al is hij nog best zwaar.
Fijn om weer een master volume te hebben, zodat het volume op thuisniveau ook weer een beetje te hanteren is. Ik moet zeggen dat de Orange TH30 mij ook best goed bevallen is, maar vooral het gemis van een master volume en de 'shape'-knop begon met tegen te staan. Na een half jaar op MP te hebben gehad, toch maar genoegen genomen met wat minder, maar uiteindelijk nog 550 gebeurd voor de top en 175 voor de ppc112.
Nu nog een 6-button footswitch of een midi-footswitch ergens op de kop zien te tikken.
Fijn om weer een master volume te hebben, zodat het volume op thuisniveau ook weer een beetje te hanteren is. Ik moet zeggen dat de Orange TH30 mij ook best goed bevallen is, maar vooral het gemis van een master volume en de 'shape'-knop begon met tegen te staan. Na een half jaar op MP te hebben gehad, toch maar genoegen genomen met wat minder, maar uiteindelijk nog 550 gebeurd voor de top en 175 voor de ppc112.
Nu nog een 6-button footswitch of een midi-footswitch ergens op de kop zien te tikken.
[ Voor 11% gewijzigd door Rudolf op 12-06-2019 10:24 ]
Over pedalboards gesproken, ik wil mijn allereerste ooit beginnen opzetten.
Tot nu toe heb ik een 'geweldige collectie' pedaaltjes:
- TC Electronic Ditto Looper (basis versie met 1 knop)
- Boss Blues Driver 2
(- Digitech JamMan Stereo Looper die ik tegenwoordig niet gebruik wegens te gecompliceerd,
maar mogelijk wel weer in de toekomst)
Zelfs met slechts twee pedalen heb ik al een kabelspaghetti lopen langs mijn amp,
en ik zou graag in de nabije toekomst nog een tuner pedaal willen aanschaffen.
Dus dacht ik dat het wel tijd was om de boel proper te installeren op een bord.
Daarbij dus mijn vragen naar de experts hier:
- welk formaat is praktischer (naar de toekomst)? Een lange lat, of een kortere met twee rijen?
- zijn er specifieke caveats ivm de voeding? Moet ik goedkope exemplaren mijden?
- zelfde vraag ivm bekabeling
- kies ik best voor een typische velcro-achtige hechting, of zijn er betere alternatieven?
- andere tips en ervaringen zijn welkom uiteraard
- Boss Blues Driver 2
(- Digitech JamMan Stereo Looper die ik tegenwoordig niet gebruik wegens te gecompliceerd,
Zelfs met slechts twee pedalen heb ik al een kabelspaghetti lopen langs mijn amp,
- welk formaat is praktischer (naar de toekomst)? Een lange lat, of een kortere met twee rijen?
- zijn er specifieke caveats ivm de voeding? Moet ik goedkope exemplaren mijden?
- kies ik best voor een typische velcro-achtige hechting, of zijn er betere alternatieven?
Dit lijkt me een kwestie van smaak. Ik heb er zelf een met meerdere rijen (Pedaltrain Novo 24SC)Kapoen schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:08:
[...]
In het begin kan je misschien af met één adapter met een daisy chain. Maar een voeding is natuurlijk beter en beter voorbereid op de toekomst- zijn er specifieke caveats ivm de voeding? Moet ik goedkope exemplaren mijden?
Deze vraag snap ik niet zo heel goed. Er loopt als het goed is maar één kabel tussen je pedalboard en je versterker? Ik gebruik gewoon twee gitaarkabels + een aantal goede patchkabels van verschillende lengtes.- zelfde vraag ivm bekabeling
Dit wil ik ook wel weten. Bij een pedaltrain wordt velcro geleverd maar daar ben ik niet heel erg over te spreken. Het komt alsnog vaak voor dat een pedaal los komt (als m'n pedalboard langere tijd in de hoes rechtop staat bijvoorbeeld).- kies ik best voor een typische velcro-achtige hechting, of zijn er betere alternatieven?
Ik ben ooit begonnen met een simpele plank en de pedalen had ik met een eigen methode bevestigd, de bodemschroeven onderin door een dun plakje aluminium, daar een schroef door in de plank.Kapoen schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:08:
- Boss Blues Driver 2
Het werkte.
Er zaten de volgende pedalen op: Boss CH-3, EHX Big Muff π (Russian), Ibanez Tube Screamer TS-10, EHX Small Stone (Russian). Loodzwaar dus.
Afhankelijk van je plannen voor uitbreiding, is een lange(re) plank voor meer dan 4 pedalen op een rij wel handig, denk ik, pakweg 60 cm breed o.i.d. En dan voldoende ruimte overhouden erachter voor een tweede rij van 'always on'-pedalen of minder gebruikte (zoals delay, modulatie, etc.).
Qua voeding, dan zijn er allerlei vuistregels over vermogen, maar ik had tot een jaar of anderhalf geleden 'alleen' een 1Spot met daisy chain, en die gebruik ik nu samen met een dedicated voeding per pedalboard.
Veel voedingen kunnen alleen 9V leveren, of bijv. 6 x9 V en 2 x 12V sommige ook variabele voltages (n x 9V + m x 12-24V) per kanaal, of features als gescheiden voeding per pedaal, etc.). Denk ook aan center positive/negative mogelijkheden.
Prijzen variëren van pakweg €35 voor eenvoud tot honderden euro's voor extreem fancy merken als Cioks en zo, en daarvan zijn de 'instapmodellen' al tegen de €100-120.
Ik denk dat je met een 1Spot voorlopig vooruit kunt, alles 'center negative', en dan aanvullen wanneer nodig. Je daisy chain kun je netjes wegwerken.
Dus een 'plank' van 60 x 35 cm is afdoende, en je kunt altijd groter.
Een passende (bijbehorende?) draagtas of koffer is wellicht handig...
En zijn altijd complicerende factoren, zoals bijvoorbeeld pedalen met een eigen voeding vanaf 230V, maar dat hangt van je uitgaven en behoeftes af.
Bedank dat je bijv. met een Boss tuner (Tu-2 of TU-3) ook een daisy chain kunt doorlussen.
Houd rekening met de in- en uitgangen van je pedalen, sommige (zoals JRockett) hebben hun in/output aan de bovenkant, die pedalen kunnen dichter op elkaar. En dan kun je afstemmen hoe comfortabel je de onderlinge afstanden vindt voor bediening...
Modulatiepedalen vergen vaak het hoogste vermogen, let daarop bij het inrichten van je daisy chain...
[ Voor 13% gewijzigd door Ramzzz op 12-06-2019 15:32 ]
Gitarist schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:19:
[...]
In het begin kan je misschien af met één adapter met een daisy chain. Maar een voeding is natuurlijk beter en beter voorbereid op de toekomst. Ik heb zelf de Walrus Audio Phoenix. Deze heeft meer dan voldoende outputs en er zijn ook enkele 9/18V schakelbaar en enkele met een hoger mAh.
Bedankt voor deze suggesties, dit zijn mogelijkheden waar ik nog geen idee van had.Ramzzz schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:22:
[...]
Ik denk dat je met een 1Spot voorlopig vooruit kunt, alles 'center negative', en dan aanvullen wanneer nodig. Je daisy chain kun je netjes wegwerken.
Dus in principe kan ik met een beperkte set-up van enkele pedalen aan de slag met bv. Truetone VS 1 Spot Combo?
Op korte termijn wil ik mijn bordje alleen gebruiken om thuis te oefenen en te spelen in de muziekschool. Er zullen waarschijnlijk wel nog enkele klassieke dingen bijkomen zoals bv. een reverb of delay, maar los van aanvallen van G.A.S. zie ik mezelf geen heel grote collectie opbouwen. De reden waarom ik mijn digitale amp (Fender Mustang v2) links laat liggen is net omdat ik teveel keuze had

Ik moest bij het opstellen van mijn vragenlijstje ineens denken aan een 'probleempje' dat ik enkele weken geleden had met een kabel. Mijn allereerste gitaarkabel die ik ooit kocht, een Cordial met Neutrik stekkers doet al jaar en dag prima dienst, nooit problemen mee gehad. Het is echter een beest van 10 meter lang, en met het oog op het verkleinen van de spaghetti in mijn oefenruimte (*kuch* woonkamer) kocht ik me een goedkoop exemplaar (StaggDeze vraag snap ik niet zo heel goed. Er loopt als het goed is maar één kabel tussen je pedalboard en je versterker? Ik gebruik gewoon twee gitaarkabels + een aantal goede patchkabels van verschillende lengtes.

One moment of silence...
Ga je er wel iets voor terugkopen?
Ja hoor, als het geen hele gekke pedalen zijn dan kan je er wel 4 à 5 voeden met één OneSpot. Pas als het pedalen zijn van meer dan 200 mAh (heftige chorusen of delays ofzo), dan zou je daar een aparte adapter voor moeten hebben. Het amperage wordt vaak genoemd in de handleiding (of bij de specs op de website).Kapoen schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:05:
[...]
[...]
Bedankt voor deze suggesties, dit zijn mogelijkheden waar ik nog geen idee van had.
Dus in principe kan ik met een beperkte set-up van enkele pedalen aan de slag met bv. Truetone VS 1 Spot Combo?
Dan zit je waarschijnlijk voorlopig idd wel goed met één adapter (bv. de OneSpot) met een daisychain.Op korte termijn wil ik mijn bordje alleen gebruiken om thuis te oefenen en te spelen in de muziekschool. Er zullen waarschijnlijk wel nog enkele klassieke dingen bijkomen zoals bv. een reverb of delay, maar los van aanvallen van G.A.S. zie ik mezelf geen heel grote collectie opbouwen. De reden waarom ik mijn digitale amp (Fender Mustang v2) links laat liggen is net omdat ik teveel keuze had
Met Stagg heb ik ook niet zulke goede ervaringen. Ik zou altijd voor iets van bijvoorbeeld Cordial gaan met Neutrik pluggen. 10m is erg lang (meer kans op het oppikken van ongewenste geluiden/interference), maar missschien is 6 meter beter. Is voor de meeste doeleinden ook vaak wel lang genoeg.Ik moest bij het opstellen van mijn vragenlijstje ineens denken aan een 'probleempje' dat ik enkele weken geleden had met een kabel. Mijn allereerste gitaarkabel die ik ooit kocht, een Cordial met Neutrik stekkers doet al jaar en dag prima dienst, nooit problemen mee gehad. Het is echter een beest van 10 meter lang, en met het oog op het verkleinen van de spaghetti in mijn oefenruimte (*kuch* woonkamer) kocht ik me een goedkoop exemplaar (Stagg) van 1 meter... laat ons zeggen dat de noiseless pickups in mijn nieuwe strat ineens niet meer zo stil waren
Voorlopig verbind ik mijn twee pedalen ook met langere kabels, dus ik vroeg me af of ik voor die kleinere exemplaren ook al dan niet rekening moest houden met de kwaliteit (ik trap een open deur in).
Voor patchkabels (kleiner dan een halve meter) is het niet zo erg als het wat goedkoper is. Kleinere afstand = minder kans op oppikken van interference. Wel heb je dan helaas vaak aan elkaar gesmolten pluggen en die vallen niet te repareren. Dus dat werkt dan op zich wel goed, totdat zo'n kabel kapot gaat en je moet solderen. Dat werkt dan niet.
Gitarist schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:12:
[...]
One moment of silence...
Ga je er wel iets voor terugkopen?
Ramzzz schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:10:
[...]
Nice!
Ik heb inmiddels een 'gewone' Tele Classic 60s / Arctic (of Olympic) White (?) / RW / SS op de korrel... en mijn Standard Tele MiM / 3TSunburst / Maple / SS wordt al door meerderen op geaasd.
Sorry had ik niet gezien. Maar dat lijkt me een heel smaakvolle keuze
Kapoen schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:05:
[...]
[...]
Bedankt voor deze suggesties, dit zijn mogelijkheden waar ik nog geen idee van had.
Als je over mAh's gaat praten en je wil duidelijkheid, dan kan je niet om deze site heen: http://stinkfoot.se/power-listGitarist schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:12:
[...]
Ja hoor, als het geen hele gekke pedalen zijn dan kan je er wel 4 à 5 voeden met één OneSpot. Pas als het pedalen zijn van meer dan 200 mAh (heftige chorusen of delays ofzo), dan zou je daar een aparte adapter voor moeten hebben. Het amperage wordt vaak genoemd in de handleiding (of bij de specs op de website).
[...]
Dan zit je waarschijnlijk voorlopig idd wel goed met één adapter (bv. de OneSpot) met een daisychain.
Alle pedalen netjes op merk gerangschikt, plus extra info.
Zo kan je er dus achter komen dat je behoorlijk wat pedalen achter een 1spot kan hangen
En verder @Kapoen kijk op Marktplaats voor een pedalboard, ik heb mijn Pedaltrain Classic mét handige tas daar voor een paar tientjes vandaan. Die dingen kunnen haast niet kapot, dus daar zal het niet aan liggen.
Overigens, op mijn Pedaltrain heb ik nu negen pedalen, met wat draaien en passen en meten passen er nog wel meer op