Momenteel heb ik een oude Haworth Comforto 77 die ik 8 jaar geleden ooit gebruikt heb gekocht. Die heb ik destijds gekocht omdat ik dacht dat een gebruikte stoel uit het professionele segment beter (en goedkoper) zou zijn dan een nieuwe budget bureaustoel.
Helaas is de zitting van de Comforto 77 dusdanig versleten dat ik er niet meer een hele dag op kan zitten. Het schuim is nagenoeg verdwenen met een knetter harde zitting tot gevolg.
Ik heb geprobeerd ergens een zitting op de kop te tikken, maar die heb ik niet kunnen vinden, tenzij ik een complete refurbished stoel koop.
Ik wil denk ik niet meer investeren in deze oude stoel of een ander refursbished exemplaar, omdat ik dan verwacht op afzienbare termijn tegen het zelfde probleem aan te lopen: Versleten schuim in de zitting.
Vanaf november 1 november gaat het hybride werken voor mij drastisch veranderen. Van max 2 dagen thuis werken naar max 1 dag op kantoor. Vanaf volgende week ga ik dus 4 of 5 dagen per week vanuit huis werken. Mijn werkgever stelt éénmalig een budget van €1000,- beschikbaar om de thuiswerkplek in te richten.
Een goede bureaustoel is mijn eerste prioriteit, vandaar dat ik mij aan het inlezen ben in dit topic.
Om de aanschaf van een bureaustoel vergoed te krijgen uit het éénmalige thuiswerkvergoeding budget moet het aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Voldoet aan NEN-1335 of NPR1813 standaard
- Zithoogte instelbaar
- Armsteunen instelbaar
- Rugleuning instelbaar
- Lumbale ondersteuning met kanteling
- Dynamische stand
In de praktijk zal ik vast meer uren op de stoel doorbrengen dan alleen de 4x of 5x 8 uur per week. Het moet dus een goede stoel zijn.
Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moet de stoel aan de NEN-1335 of NPR1813 normering voldoen.
Ook moet de stoel bij een Nederlandse leverancier gekocht worden.
De meeste ergonomische stoelen zijn natuurlijk goed instelbaar, maar veel van de genoemde stoelen uit dit topic staat bij de specificaties niet vermeld of ze aan de NEN1335 of NPR1813 norm voldoen. Zelfs hele dure stoelen hebben deze kwalificatie vaak niet, terwijl het vast hele goede stoelen zijn. (in theorie voldoen veel van die stoelen wel, maar ze zijn niet officieel gecertificeerd als ik het
NEN-register kantoorstoelen raadpleeg)
De
NEN1335 en NPR1813 normering zijn Nederlandse standaarden, waardoor veel merken / typen die in dit topic genoemd worden deze ARBO certificering niet hebben.
Sommige Nederlandse resellers verklaren op de website echter wel dat een stoel NEN1335 of NPR1813 gecertificeerd is terwijl deze modellen bij andere verkopers niet NEN1335 of NPR1813 gecertificeerd zijn.
Uiteraard houd ik mij van harte aanbevolen voor goede suggesties. Zelf heb ik alvast een subjectief lijstje samengesteld.
Stoel | Certificering | Opmerkingen |
Intherstuhl Pure | Onduidelijk, hier wel, maar volgens NEN register niet | Duitse degelijkheid? |
Interstuhl Movy | Volgens fabrikant NPR1813 maar volgens NEN register niet? | Duitse degelijkheid? |
Schaffenburg 400-NPR | NPR1813 ARBO gecertificeerd aldus omschrijving? | Nederlands, beperkte garantie van 2 jaar |
Kangaroo | Zonder keurmerk | Een goedkope kopie van Ergochair? |
Haworth Zody | NPR1813 volgens sommige websites, maar volgens NEN register niet? | Duur, maar rond black friday mogelijk forse korting |
Haworth Fern | Onduidelijk, waarschijnlijk niet? | Duur, maar rond black friday mogelijk forse korting |
Enkele vragen waar ik nu mee worstel:
- Hoe zit het nu met de NEN1335 en NPR1813 certificering? (hoe kan het dat sommige websites en zelfs de fabrikant beweren dat de stoel voldoet, maar de stoel niet in het NEN register staat?)
- Zijn de NEN1335 en NPR1813 gecertificeerde stoelen echt beter of kan ik beter ook andere modellen overwegen?/li]
- Sommige duurdere stoelen hebben een hoofdsteun, maar ik heb dat nog nooit op een professionele kantoor bureaustoel gehad, is dat echt beter?