Eerder in een zaak geweest, waar ik in een no-label model (zoals boven) zat zonder hoofdsteun.
Daarna de volgende zaak, waar ik de XHR tegen kwam, daar liep ik gelijk naar die stoelen met een hoofdsteun, omdat ik dat wil uitproberen. Niet eens naar de nolabel als eerder gekeken, nu zie ik dat ze die ook hebben (Gerson) (dezelfde, als eerder). Ik hou er wel eens van een seminar te bekijken, achterover zittend.
Na wat instelling door de medewerker, hij was behoorlijk zijwaarts aan het trekken om de banden op te spannen, vond ik hem goed zitten. Let wel eerste indruk. Later bedacht ik mij, is dat wel zo handig, staan wel maatstrepen op de rugleuning, om het naar een eerdere setting terug te zetten.
Hoofdsteun ook goed instelbaar, stof bedacht ik mij later, smerigheid, hoe te voorkomen en te reinigen. (hoesje?) Instel mechanisme is een uitklap van de hoofdsteun, later dacht ik scharnierend niet in zijn geheel naar voren.
Bij verstellen lendesteun rug, wat ik niet zelf heb gedaan, het therapod systeem, vroeg ik me later af hoe makkelijk is dat. Nu zal ik zelf altijd op de stoel zitten. Er staan wel maat tekens op de rugleuning. De brand lijn heeft modelnaam van het rugsysteem.
Zat daarna op de ROVO XP4030 EB, ergo balance, daar had ik het gevoel, dat bij achterover zitten, de zitting en rugleuning wijken, zeg maar, de t-shirt trekkend uit de broek. Later bedenk je dan, wat is de basis van de mechaniek, ook een Donati systeem? Hoofdsteun hoogte verstelbaar, maar niet naar voren. Was minder plezierig als de XHR.
Ook bij de ROVO zijn er nog opties, dynamisch. Op welke heb je gezeten.
Van de twee neigde ik naar de XHR, ook gezien de prijs.
Toen naar Ikea, dat was dan echt veel, veel, minder. Even wat gegeten. En naar huis.
Enkele weken later naar een andere zaak, daar stond ook de XHR, wederom goed, toen viel mij op, dat ik de laagste stand van de armleuningen gebruikte, afmetingen lichaam, heb je lange bovenarmen, dan komen de armleuningen ook lager, ik heb dan geen instelbereik meer.
Vergeten om de XHR zelf in te stellen bij de rug, hoe goed die banden aan te trekken zijn.
Daar zat ik op de RH 220, zat ook goed, maar dat automatische achterover ging niet zo lekker, automatisch, de kracht bepalend. Was daar nog niet zo te spreken over, moment indruk, eigen onkunde? en dacht later als ik zelf altijd die stoel gebruik, eenmaal een goede instelling gevonden, moet je dat niet meer wijzigen. Niks automatisch, vast instelbaar, op een maat in te stellen. Dat vond ik ook een nadeel bij het pompsysteem voor de lende. Zo ook de vraag, hoe lang zo'n pompsysteem het vol houd. Scheurtjes rubber.
De instelbaarheid van de hoofdsteun was zeer goed. In zijn geheel naar voren. Plastic verstelling, had wel zo iets van hoe goed blijft dat, hoe kwetsbaar, bij veelvuldig gebruik, stoel moet wel jaren mee gaan..
Daar stond ook een
duurdere stoel van BMA, de hoofdsteun, daar had ik een richel in mijn nek.
Die valt af, zegt natuurlijk niks over de rest van de stoel.
Zie hier de steun vooruit steken.
BMA RH van
flokk
Daarna, had iemand mee, die nog even naar de IKEA wilde, toch nog even op de stoelen, daar gezeten voor een hoog/laag bureau.
Nog meer bewust van het verschil.
XHR data download
Of je op een bio zitting heb gezeten (waarschijnlijk wel) of is toch een hard bio zitting, lekkerder? Dat kan in de beleving veel uitmaken.
Of als optie een D109 Seat angle adjustment,
Moet nog naar Noord Holland toe, bedacht me, ik ga naar de showroom van 706, zullen wel van een type meerdere modellen staan met de opties. Dat kan niet als privaat persoon.
Kijkend naar de handels voor instelling zie je bij verschillende dezelfde systeem. Bij een duurdere stoel, dezelfde als een goedkopere.
Zoek je op een systeem dan krijg verschillende uitvoeringen.
Donati systeem
systeem 2
Ervaring zijn dan ook eerste indrukken.