if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Laat die wielen nog maar een keer balanceren, dit is prutswerk. Als je zo gewichten tegen over elkaar aan het plakken bent, kan je wel blijven plakken, dat krijg je nooit goed.
Misschien dat ze de band even een slag moeten draaien op de velg oid, maar dit is gewoon prutswerk.
[ Voor 32% gewijzigd door WEBGAMING op 20-04-2019 15:39 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Verwijderd
337 begint met de volgende tekst " hij die opzettelijk blabla blabla". Bewijs maar dat het opzettelijk was tijdens de verkoop. Bewijs maar dat er iemand binnen Audi wist dat die S3 op fake velgen stond. Los van dat het geen gerichte velgen verkoop was. Maar een auto verkoop met blijkbaar 4 niet oem velgen.Bob-B190 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:19:
Ik ben benieuwd hoe dit strafrechtelijk uitpakt. Feit is dat het namaak is, feit is dat namaak verkopen strafbaar is, dus formeel kan je aangifte doen voor het overtreden van artikel
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2019 15:45 ]
Paar schroefjes is toch wel iets anders dan een deel van het product wat flink bepalend is voor het esthetische en waar ook nogeens kwaliteit van belang is.Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 14:13:
[...]
Ja, en wat als jou 2de hands omega echt is, op 4 schroefjes van de schakels van de band? Merk je dit? Is het horloge er minder op?
Tuurlijk in het bovenstaande geval zal er sorry gezegd worden,. We hadden het niet gezien. 4.nieuwe schroefjes en een onderhoudsbeurt voor je omega. Of ze dat ook doen na 7 maanden geen idee. Ik denk van wel, 4 schroefjes zijn de kosten niet.
Vermoedelijk had ts een kans voor de koop
Ja ik wil de auto,. Maar de velgen zijn niet echt. Graag voorzien van oem .
Of direct na aankoop,. Jongens. Die velgen blijken nep te zijn, en ik heb de auto vorige week gekocht... Beetje jammer dat het niet gecontroleerd is.
Maar na 7 maanden..... Ik verwacht er niks van.
Beetje als ik bij de Omega dealert een Omega horloge koop waarvan achteraf de wijzerplaat een valse lijkt te zijn.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Als de A3 een Toyota Aygo blijkt te zijn of volledig uit papiermarche bestaat, dan heb je een punt.Cobb schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:58:
@Emielvanputten ongetwijfeld deed de Audi dealer die aanname maar dat maakt het nog niet juist.
Zou lekker zijn...ik.koop bij de juwelier een tweedehands Omega. Blijkt het later een hele goede knock-off te zijn...dan mag je toch ook verwachten dat je een nieuwe klok krijgt?
Er staan bovendien de 4 ringen op van Audi. Dan staat er eigenlijk in de advertentie als 'dit zijn Audi velgen, daar kun je op vertrouwen want wij zijn Audi dealer."
Die ringen staan niet op de velg, beter zelfs, op de velgen staat ‘Not OE’. Hoe duidelijker wil je hebben dat ze niet van Audi zijn? Het was niet verstopt of verkeerd aangeprezen.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ik ben het er wel weer mee eens dat de lange periode het wat lastig maakt. Maar om te nu helemaal af te fakkelen.. de dealer mag hier wel het schaamrood van op de kaken krijgen. Het is niet zo dat we het over een aygo van bij jetcars hebben.
Verwijderd
Ze zijn niet van Audi. Daar is toch geen twijfel over. Ik twijfel er niet aan dat het is zoals ts vermeld, niet oem velgenDrardollan schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:49:
[...]
Die ringen staan niet op de velg, beter zelfs, op de velgen staat ‘Not OE’. Hoe duidelijker wil je hebben dat ze niet van Audi zijn? Het was niet verstopt of verkeerd aangeprezen.
De vraag is wist de dealer het voor en tijdens de verkoop.
Ik heb aan redelijk wat autos gesleuteld. En nooit naar een logo in/ op velgen gekeken.
Bij alle klussen waarbij de velg van de auto moet kijk ik nooit naar of in de velg. 4 bouten los, velg aan de kant en door met de klus.
Wanneer kijk je wel in detail naar de velg? Nou misschien als je de banden moet vervangen
Misschien als op je werkbon staat dat de auto een slechte wegligging heeft en dat de gene die hem heeft proef gereden de velg daarvan verdenkt.
@User
En over de foto... Heb je hem zo van Audi gekregen? Met deze hoeveelheid lood? 26x 5gram. 130 totaal?
Zoja, dan wist in elk geval de bandenmonteur dat er iets niet goed was, en de vraag is dan of hij het heeft doorgegeven... Maar als ik zoveel lood op deze 2 plekken moet plakken, dan heb ik de velg en band wel gecondoleerd.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2019 16:12 ]
@User Velgen hebben best veel lood(gewichtjes) en die zijn ook al eens verplaatst.
Info mbt JWL VIA
[ Voor 30% gewijzigd door Hackus op 20-04-2019 16:19 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Aankoop van goederen van niet onder de module verkeer...die module is bedoeld voor conflicten over ongevallen waarbij je deelneemt aan het verkeer als bestuurder auto, fietser, voetganger, passagier in een auto, bus, trein of vliegtuig. Ik raad je overigens wel aan dit af te sluiten (tenzij je dergelijke rechtsbijstand bij je autoverzekering hebt). Dit is nogal een belangrijke, omdat geschillen over ongelukken en letsel hoog op kunnen lopen. Misschien je verzekerwaar eens heroverwegen, die lijken dingen van de hand te wijzen op basis van vreemde argumenten (daar heb je wat aan ;-)User schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:23:
Ik heb nog even goed naar de rechtsbijstand die ik heb gekeken, en ik heb helaas niet de module "verkeer", en daar valt volgens de regeltjes en dergelijke de aankoop van een auto ook onder. Beetje vaag wat mij betreft, maar het is niet anders. Nu dus even nadenken over wat ik allemaal nog kan doen.
Anyway, iedereen nogmaals bedankt voor de reacties, ik heb hier zeker wat aan. Alleen ga ik nu even paasweekend vieren, ik stel voor dat jullie dat met z'n allen ook doen.
Welke verzekeraar is dit?
[ Voor 17% gewijzigd door LucyLG op 20-04-2019 16:12 ]
Mijn vriendin werkt bij een Mercedes dealer en daar gaat niets zo tweedehands de deur uit.
[ Voor 12% gewijzigd door Cobb op 20-04-2019 17:48 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Verwijderd
Dat betwijfel ik. Tuurlijk kan hun afleverplan beter zijn dan dat van audi
Maar waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt
En die fouten kunnen dus ook iets niet zien, of geen aandacht aan besteden.
Om dan te stellen dat er niets zo tweedehands de deur uitgaat is ongeloofwaardig.
PS. Ik heb ooit een 2de hands MB A190 zonder ruitenwisserblad mee gekregen.. klein probleem, snel opgelost. Desondanks dus geen 100% door foutjes die mensen gewoon zo nu en dan maken.
En dit is niet alleen Audi of MB. Gebeurd bij alle bedrijven groot en klein.
Duur of goedkoop. Ik neem aan minder bij de toptop merken. Maar dat is een aanname... Ik kan me voorstellen als je een 5 ton RR koopt dat ze met een vergrootglas over alles heen zijn gegaan,. En misschien kan je toch niet 1 foutje uitsluiten...
En ontopic. @User aan de loodjes te zien zijn ze verplaatst.
Dat gebeurd normaal bij het vervangen van banden.
Weet je iets over het onderhoud? Heeft dat bij de zelfde dealer plaats gevonden? Zoja. Dan durf ik wel te zeggen dat de bandenmonteur wist/weet wat voorn velgen het waren,. Maar of hij dat aan zijn baas heeft doorgeven dat denk ik niet. Immers de opdracht zal vermoedelijk vervang band zijn geweest toen het lood verplaatst wordt. En niet controleer auto voor verkoop.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2019 18:12 ]
Bwa, praat me niet over MB Dealers.Cobb schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:47:
@Hackus Daarom schrijf ik ook Omega of Audi. Bij een merk dealer mag je ervan uitgaan dat ze dat geen waar ze zich zo tegen verzetten (namaak!) Niet zelf verwerken in hun tweedehands producten. Bij de juwelier of garage om de hoek, ok. Maar dit hoef je niet te accepteren van een merk dealer. Na 7 maanden misschien lastig maar dit had nooit zo verkocht mogen worden. Ook kan zo'n dealer niet wegkomen met 'ik wist het niet' dus dan laten we het maar zo. Dan mag je een nieuw setje originele verwachten.
Mijn vriendin werkt bij een Mercedes dealer en daar gaat niets zo tweedehands de deur uit.
Het gaat om een gebruikt voertuig, in jou gedachte gebruikt Omega horloge. Omega Dealer of niet, het is gebruikt. En als het bandje later niet origineel blijkt, kun je er weinig mee. 'proberen kun je alles'
(uurwerk van het horloge is een compleet andere vergelijking. Dan zou de S3 geen S3 meer zijn met 1.4l motor)
Of de velgen normaal gebruik in de weg staan is irrelevant. Wat Bovag aangeeft, is dat een auto die niet geschikt is voor normaal gebruik, niet-conform is. Dat wil niet zeggen dat een auto die wél geschikt is voor normaal gebruik, automatisch conform is (een rode auto is niet-conform als je een overeenkomst had voor een blauwe, ook al is een rode auto prima bruikbaar). Het enige wat uitmaakt is of je op basis van de overeenkomst kon verwachten dat de auto originele velgen zou hebben.Drardollan schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:01:
Deze imitatievelgen staan normaal gebruik niet in de weg, en het was eenvoudig te controleren of ze origineel zijn.
Dat is wel erg kort door de bocht. Als je door de status van de verkoper, de prijs en de aanprijzing originele velgen mag verwachten (zeker wanneer die door een leek niet of nauwelijks van echt te onderscheiden zijn) kun je dat gerust melden en een oplossing verwachten. Het gaat er om of het binnen een redelijke termijn na het ontdekken van het euvel gemeld is, en dat lijkt hier toch het geval te zijn.Hackus schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 18:10:
[...]
Bwa, praat me niet over MB Dealers.
Het gaat om een gebruikt voertuig, in jou gedachte gebruikt Omega horloge. Omega Dealer of niet, het is gebruikt. En als het bandje later niet origineel blijkt, kun je er weinig mee. 'proberen kun je alles'
(uurwerk van het horloge is een compleet andere vergelijking. Dan zou de S3 geen S3 meer zijn met 1.4l motor)
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Wie zegt dat dit de velgen zijn die er bij levering op zaten ?FirePuma142 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 20:34:
[...]
Dat is wel erg kort door de bocht. Als je door de status van de verkoper, de prijs en de aanprijzing originele velgen mag verwachten (zeker wanneer die door een leek niet of nauwelijks van echt te onderscheiden zijn) kun je dat gerust melden en een oplossing verwachten. Het gaat er om of het binnen een redelijke termijn na het ontdekken van het euvel gemeld is, en dat lijkt hier toch het geval te zijn.
(weerwoord audi dealer na lang tijd melden) zo kun je nog wel even. nogmaals, je kunt alles proberen, maar meer blijkt uit de advertentie, en koopovereenkomst. Dealer blijft bij gekocht als gezien, en wat wil TS er uit halen ? nu gesloopte velgen tonen, dat die er op zaten bij aankoop, na lange tijd etc etc.
compenseren met wat, ander setje gebruikte ' nu wel oem S3 velgen', cash ?
prijs kan namelijk onderhandelt zijn als eerder genoemde voorwaarden. normaal zou dit voertuig aan Select plus kunnen voldoen, ipv paar maand Bovag garantie.
2. Dit is idd geen auto met velgen van een ander merk bij verkoop. Maar bij aanschaf ogend echte audi velgen.
3. De dealer is in dit geval een echte Audi dealer mag geen namaak artikelen verkopen.
4. Je mag verwachten van de koper dat hij een imitatie er niet uitpikt.
Als ik een ring koop met 1 grote en vier kleine diamanten. En de vier kleine blijken nep dan ben ik ook opgelicht.
Ergens zei je ook dat de verkoper heeft gezegd dat het geen invloed had gehad op de verkoopprijs. Ik zou dan gelijk zeggen perfect. Doe de echte velgen er maar onder en houd de imitatie velgen. Blijkbaar is er voor jullie geen verschill in waarde.
Als je dan ook nog eens je telefoongespreken kunt opnemen met acr en de quote dat de trillingen aan de weg lagen en niet aan de auto dan zit je volgens mij wel goed in een rechtzaak.
-
Het heeft niets met gekocht als gezien en niets met garantie te maken. Non-conformiteit is wat anders. Verder haal je er vooral een hoop ruis bij over eventuele weerwoorden en allerlei andere eventualiteiten.Hackus schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 20:45:
[...]
Wie zegt dat dit de velgen zijn die er bij levering op zaten ?
(weerwoord audi dealer na lang tijd melden) zo kun je nog wel even. nogmaals, je kunt alles proberen, maar meer blijkt uit de advertentie, en koopovereenkomst. Dealer blijft bij gekocht als gezien, en wat wil TS er uit halen ? nu gesloopte velgen tonen, dat die er op zaten bij aankoop, na lange tijd etc etc.
compenseren met wat, ander setje gebruikte ' nu wel oem S3 velgen', cash ?
prijs kan namelijk onderhandelt zijn als eerder genoemde voorwaarden. normaal zou dit voertuig aan Select plus kunnen voldoen, ipv paar maand Bovag garantie.
Een compensatie zou op zijn plaats zijn, afhankelijk van een oordeel over de kwaliteit van de huidige velgen kunnen dat vervangende velgen of een korting op de aankoopsom.
Ik lees hier dat logo alleen op naafdoppen staat, als leek cq consument had ik zelf nooit van naafdoppen gehoord. Op de foto zie ik velgen met een Audi Logo. Punt. De rest is alleen maar misleiding.
Straks plakken we Audi naafdoppen op een Toyota Aigo en verkopen we het als Audi. Consument had zelf moet zien dat de rest geen audi is....
Verder nog de opmerking van de verkoper, tijdens de proefrit. Hij wist gewoon dat er wat aan de hand is, al hat TS misschien even een wel goed stukje weg moeten opzoeken.
Ik zou zelf eerst even een aangetekende brief sturen met de volgende inhoud.
"Beste dealer, ik heb bij u een S3 gekocht en aangegeven dat de velgen niet origineel zijn, komende weekeinde gaan we met wat vrienden lekker een paar 100 km even de auto testen op de autobahn, waarbij we tot het maximale zullen gaan, bij eventueel ongeval zullen wij u aansprakelijk laten stellen indien er een minimale reden is om de velgen ervan te verdenken."
Overigens zou er zelfs persoonlijk een advocaat aan wagen, want het gaat om 2,5K aan velgen. Best wel een substantieel deel van de waarde van de auto.
En dat van er pas na 7 maanden achter komen, beter nu dan over 2 jaar bij verkoop.
[ Voor 38% gewijzigd door Wim-Bart op 20-04-2019 22:13 ]
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Wat kan TS volgens jou eisen als compensatie ?
800,-, ander gebruikt S3' wel audi' setje ?
Wat wil TS als compensatie ?
kort-om, kom met een oplossing/goed advies voor ts, ipv...
Na/bij wissel voor winterwielen had ik de uiterste tijd gevonden om dit te claimen. dat komt wat meer geloofwaardiger over dan na deze lange tijd.Ben benieuwd wat RB er uit haalt voor TS.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Wat een waanzin zolang een dealer een auto verkoopt 2e hands of nieuw met gemonteerde velgen die binnen de specificaties van audi vallen is dat gewoon een normale zaak en waar staat in de regels van audi dat een dealer geen niet originele accesoires mag verkopen ?Yucon schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:52:
Het is wel een beetje bizar dat het ondanks de premium prijs bij de Audi dealer dit een soort van normaal gevonden lijkt te worden. What' s next, gun gum op de uitlaat?
Ik ben het er wel weer mee eens dat de lange periode het wat lastig maakt. Maar om te nu helemaal af te fakkelen.. de dealer mag hier wel het schaamrood van op de kaken krijgen. Het is niet zo dat we het over een aygo van bij jetcars hebben.
Mag een philips of sony radio ook ineens niet meer en een telefoon kit is ook niet toegestaan ?
Hoeveel originele onderdelen die door audi zelf gemaakt zijn zitten er op en audi denken jullie of denkt iedereen dat spiegels , uitlaten , matten enz enz allemaal door audi zelf worden gemaakt ???
Zolang een dealer binnen de tech normen van een fabriek blijft heeft hij het volste recht om acc van anderen te verkopen bij de verkoop van een 2e hands auto .
Als de koper niet specifiek bij de aankoop naar die bepaalde dingen vraagt dan is dat zijn probleem .
Wanneer velgen later niet te balanceren zijn of tech iets mankeren dan heeft dat niet te maken met origineel of niet origineel .
Jaren lang klagen we dat origineel te duur is en kopen we alleen acc die niet origineel zijn en in dit geval gaan we ineens dealertje bashen ?
"Beautiful Clean Coal"
Wellicht dat dit iets is? Verkoop je eigen velgen (eventueel banden omleggen) om het verlies wat minder te maken.
Ben je in ieder geval van een hoop gezeur af.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Kan TS mooi kijken hoe de binnenkant er wel uit had moeten zienRene schreef op zondag 21 april 2019 @ 08:24:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Wellicht dat dit iets is? Verkoop je eigen velgen (eventueel banden omleggen) om het verlies wat minder te maken.
[ Voor 11% gewijzigd door weertenaar op 21-04-2019 15:18 ]
Dat is jouw mening.Hackus schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:18:
@FirePuma142 kort door de bocht of niet, een merkdealer blijft een autohandelaar, meer niet,
Van een merkdealer mag je mijns inziens meer verwachten dan van Jetcars om de hoek.
En het lijkt toch ook wel aannemelijk dat een Audi dealer een Audi die voor inruil wordt ingenomen grondig inspecteert. Verkoopprijs 32k, inruilprijs zal wellicht 25k geweest zijn. Dan hebben er wel wat ogen naar gekeken. Dat ze het niet wisten is gewoon totaal ongeloofwaardig.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Enige handvat wat er is, is het Audi (afdek)kapje. dat doet lijken op 'origineel' Audi. Of dat aannemelijk lijkt doet niet ter zake. Gebruikte auto's buiten Audi select worden niet 'nagekeken' innamekeuring. prijs doet ook niet gelijk ter zake. Gaat er om hoe er onderhandelt is en wat de waarde is van vergelijkbare S3's ten tijde (okt 2018) ook de inruilprijs heeft geen invloed in dit geheel. (dat zijn speculaties). bij aflevering 'kan' er een beurt gegeven worden, of APK etc, wat is afgesproken.Glashelder schreef op zondag 21 april 2019 @ 08:48:
[...]
Dat is jouw mening.
Van een merkdealer mag je mijns inziens meer verwachten dan van Jetcars om de hoek.
En het lijkt toch ook wel aannemelijk dat een Audi dealer een Audi die voor inruil wordt ingenomen grondig inspecteert. Verkoopprijs 32k, inruilprijs zal wellicht 25k geweest zijn. Dan hebben er wel wat ogen naar gekeken. Dat ze het niet wisten is gewoon totaal ongeloofwaardig.
(ik denk dat je bij Jetcars voor 35k de hele plas leeg koopt, raar om dat te vergelijken)
Verwijderd
Vermoedelijk worden de foutcodes uitgelezen.
Maar wat niet gebeurd is een auto zonder rede op de brug zetten, om de velgen er af te halen en deze te controleren op echtheid.
Enige rede om de velgen eraf te halen is het vervangen van remblokken of banden of een velg met een zicht/voelbare slag.
Dus dat ze het niet wisten is erg geloofwaardig.
Tenzij en alleen tenzij de laatste banden wissel bij hun is gedaan..
Dus het verplaatsen van die 130gram lood etc
Voordat ik mijn contacten binnen Audi ga raadplegen, hoe weten jullie dit?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Verwijderd
Maar zwerft er hier niet ergens een Audi monteur niet op basis van echte ervaring en waarheid daar een visie op kan geven...
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2019 10:54 ]
Verwijderd
Daarnaast wat ervaring in een garage.
Dus het zal geen 100% waarheid voor elke dealer zijn.
Dit is echt een verschrikkelijk onsamenhangend verhaal. Wellicht kun je een en ander wat verduidelijken want er is geen chocola van te maken.Hackus schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:18:
@FirePuma142 Lever het bewijs, en neem niet van alles aan, je brengt zelf ruis weer. Jij draagt deze mening, maar je gelijk krijgen van een autohandelaar 'die de titel merk dealer draagt'. globale uitingen doen heb je ook niets aan. Als je TS wilt helpen, moet je met wat anders op de proppen komen. kort door de bocht of niet, een merkdealer blijft een autohandelaar, meer niet, en zonder alle details te weten is het moeilijk oordelen. afgeragde velgen na aantal maand willen laten compenseren....... Compenseren voor wat ?
Wat kan TS volgens jou eisen als compensatie ?
800,-, ander gebruikt S3' wel audi' setje ?
Wat wil TS als compensatie ?
kort-om, kom met een oplossing/goed advies voor ts, ipv...
Na/bij wissel voor winterwielen had ik de uiterste tijd gevonden om dit te claimen. dat komt wat meer geloofwaardiger over dan na deze lange tijd.Ben benieuwd wat RB er uit haalt voor TS.
De naafkapjes zijn dat originele of zit er een sticker op die je overal kan kopen.
hier de velg in kwestie modeljaar 2015 staat ook in de velg zag ik en het merk klopt ook ACW
https://nl.aliexpress.com...CD-5x112/32336776074.html je hebt dus chinese velgen
kijk hier het logo http://www.anchiwheel.com/en/products.php?sort1=3
Als sportvelgen blind gebalanceerd worden moet er meestal wel wat meer gewicht op als normaal.
[ Voor 54% gewijzigd door Toerq op 21-04-2019 23:16 ]
Verwijderd
Je bedoelt lood achter de spaak plakken zodat het niet te zien is?zwerfkater schreef op zondag 21 april 2019 @ 23:05:
Als sportvelgen blind gebalanceerd worden moet er meestal wel wat meer gewicht op als normaal.
Zoals ik de foto zie is dat de eerste keer gebeurd. 11x5gram lood achter 1 spaak
Nu zit het lood tussen 2 spaken in. 18x5gram. Dus juist zichtbaar.
Soms helpt het door de band te verdraaien ten opzichte van de velg. Net minder lood of lood op een gunstigere plek. 90 gram.vind ik veel. Hoop dat deze velg op de.achter as zit en dat de rest van de velgen minder lood hebben
ja ik bedoel dus zoiets dat het plakgewicht dus meer naar het midden van de velg gaat waardoor je meer nodig hebt als normaal aan de buitenste rand. als je dan echt achter de spaak gaat plakken zal er nog meer op moeten als het niet de juiste plek is.Verwijderd schreef op zondag 21 april 2019 @ 23:40:
[...]
Je bedoelt lood achter de spaak plakken zodat het niet te zien is?
Zoals ik de foto zie is dat de eerste keer gebeurd. 11x5gram lood achter 1 spaak
Nu zit het lood tussen 2 spaken in. 18x5gram. Dus juist zichtbaar.
Soms helpt het door de band te verdraaien ten opzichte van de velg. Net minder lood of lood op een gunstigere plek. 90 gram.vind ik veel. Hoop dat deze velg op de.achter as zit en dat de rest van de velgen minder lood hebben
volgens mij is lood als balanceergewicht al jarenlang niet meer toegestaan...
Gewoon zink en staal, meestal voorzien van kunststof coating.
ze noemen het nog steeds plaklood en slaglood volgens mij.ehtweak schreef op zondag 21 april 2019 @ 23:54:
Lood?![]()
offt. Velgen zink hoor je amper of nooit. de woorden velgen lood, klemlood en plaklood zijn nog steeds gebruikelijk. Of het materiaal nu zink is ipv lood zegt niets. Slechte velgen en vaak goedkope banden behoeven meer plaklood. In dit geval zou het 'niet' aan de Vredestein banden liggen. Indicatie van veel plaklood duit al op meer onderzoek nodig. ook met de ervaring van TS van trillingen. (dit had de bandenboer ook moeten weten bij vervangen).ehtweak schreef op zondag 21 april 2019 @ 23:54:
Lood?![]()
Van een 'Audi'merkdealer mag je meer verwachten als het aanbod een Select plus occasion betreft.
Daar is de prijs ook vaak naar. ook Audi dealers bieden occasions van 30k 'zo meenemen, zo wegrijden' aan.
Dan betaal je extra voor 6mnd Bovag garantie. kort-om, net wat het aanbod is, eo hoe je onderhandelt hebt.
natuurlijk heeft ts het recht een poging te wagen zijn gelijk te halen. Het zal alleen niet makkelijk zijn. Pon zal zich er 'denk ik' niet mee bemoeien, omdat het geen nieuwe of select occ. betreft. het enige is dat het afdekkapje op de velg het audi teken heeft, en je daardoor denkt dat het audi velgen zijn, en geen goedkope China namaak. TS had in mijn ogen meer kans van slagen bij 'veel' eerder melden. oa ten tijde van montage winterwielen(begin dec-2018). verder wacht ik af wat ts gaat doen icm RB, en ben net zo benieuwd als alle lezers.
Dit geschil roept bij lezers een onderbuikgevoel/emotie op. men denkt dat een merkdealer 2e hands auto's buiten merkklasse A1-Premium- select plus etc alles nagekeken is op originele 'onderdelen' dat hoeft dus niet. het blijven dan gewoon occasions die je bij elke autohandelaar kunt kopen.
Moet een merkdealer 'deze' een strenge innamekeuring geven ?
Mijn mening is dat een merkdealer alleen verschilt in, het verkopen en onderhouden van een merkvoertuig en dit volgens de regels van importeur/merk, hetzelfde geldt voor zgn Select plus occasions. alles daarbuiten
van inruilers etc. gelijk zijn aan andere handelaren. 'wel wat hoger 'op de ranking' dan jetcars'
[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 22-04-2019 09:45 ]
Je haalt garantie en non-conformiteit continu door elkaar. Ook een auto zonder enige garantie moet conform geleverd worden. Voor de rest van je verhaal is er geen onderbouwing behalve je eigen mening, zoals bijvoorbeeld de status aparte wanneer de aankoop een occasion keurmerk heeft. Juridisch gezien zegt dat keurmerk niets over non-conformiteit. Ook mag een koper er van op aan kunnen dat een gekochte auto gecontroleerd en correct aangeprezen wordt, ongeacht de aanwezigheid van een keurmerk. Zelfs bij Jetcars.Hackus schreef op maandag 22 april 2019 @ 09:26:
[...]
offt. Velgen zink hoor je amper of nooit. de woorden velgen lood, klemlood en plaklood zijn nog steeds gebruikelijk. Of het materiaal nu zink is ipv lood zegt niets. Slechte velgen en vaak goedkope banden behoeven meer plaklood. In dit geval zou het 'niet' aan de Vredestein banden liggen. Indicatie van veel plaklood duit al op meer onderzoek nodig. ook met de ervaring van TS van trillingen. (dit had de bandenboer ook moeten weten bij vervangen).
Van een 'Audi'merkdealer mag je meer verwachten als het aanbod een Select plus occasion betreft.
Daar is de prijs ook vaak naar. ook Audi dealers bieden occasions van 30k 'zo meenemen, zo wegrijden' aan.
Dan betaal je extra voor 6mnd Bovag garantie. kort-om, net wat het aanbod is, eo hoe je onderhandelt hebt.
natuurlijk heeft ts het recht een poging te wagen zijn gelijk te halen. Het zal alleen niet makkelijk zijn. Pon zal zich er 'denk ik' niet mee bemoeien, omdat het geen nieuwe of select occ. betreft. het enige is dat het afdekkapje op de velg het audi teken heeft, en je daardoor denkt dat het audi velgen zijn, en geen goedkope China namaak. TS had in mijn ogen meer kans van slagen bij 'veel' eerder melden. oa ten tijde van montage winterwielen(begin dec-2018). verder wacht ik af wat ts gaat doen icm RB, en ben net zo benieuwd als alle lezers.
Dit geschil roept bij lezers een onderbuikgevoel/emotie op. men denkt dat een merkdealer 2e hands auto's buiten merkklasse A1-Premium- select plus etc alles nagekeken is op originele 'onderdelen' dat hoeft dus niet. het blijven dan gewoon occasions die je bij elke autohandelaar kunt kopen.
Moet een merkdealer 'deze' een strenge innamekeuring geven ?
Mijn mening is dat een merkdealer alleen verschilt in, het verkopen en onderhouden van een merkvoertuig en dit volgens de regels van importeur/merk, hetzelfde geldt voor zgn Select plus occasions. alles daarbuiten
van inruilers etc. gelijk zijn aan andere handelaren. 'wel wat hoger 'op de ranking' dan jetcars'
Even los van de hele discussie, 176 euro voor imitatievelgen uit China.. Pfff.. Ik koop voor de helft van het geld LM. Had verwacht dat het velgen van 2 tientjes zouden zijn dan, maar 176...zwerfkater schreef op zondag 21 april 2019 @ 23:05:
hier de velg in kwestie modeljaar 2015 staat ook in de velg zag ik en het merk klopt ook ACW
https://nl.aliexpress.com...CD-5x112/32336776074.html je hebt dus chinese velgen
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Wat is er precies non-conform dan? De auto rijdt. Ook op deze imitatievelgen. Niemand hier heeft nog aangetoond dat een Audi S3 op originele velgen MOET staan. Onze wetgever doet niets met aannames en gevoelens over een auto. Ook de prijs van een product is niet relevant, terwijl mensen dit wel vaak aanhalen.FirePuma142 schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:55:
[...]
Je haalt garantie en non-conformiteit continu door elkaar. Ook een auto zonder enige garantie moet conform geleverd worden.
Goed, nogmaals, dit topic is en blijft een herhaling van zetten. We kunnen beter wachten tot de topicstarter eventueel van zijn juridische personen wat hoort.
[ Voor 20% gewijzigd door Gunner op 22-04-2019 11:38 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Het bewust verkopen van namaak spullen is in Nederland strafbaar, laten we dat dus even [i]niet]/i] doen.Rene schreef op zondag 21 april 2019 @ 08:24:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Ik zag iemand wat zeggen/vragen over APK/beurt maar kan de post 1-2-3 niet meer terug vinden. De auto heeft bij aflevering een beurt en APK gekregen. Het RDW APK handboek zegt het volgende over het keuren van de velgen:

Om de moeren te inspecteren moet de naafdop van de velg af, anders kan je ze niet zien. Op dat moment kan je ook zien dat er een opvulring tussen de naaf en de velg zit, maar omdat het geen keuringseis is valt natuurlijk de beargumenteren dat daar niet naar gekeken word.
Maar toen ik bij het balanceren van de wielen aan een monteur liet zien hoe makkelijk de dop er af te halen was, hield ie mij even tegen toen ik de dop weer op de velg wou zetten. Reden: Hij wou mij laten zien hoe die dop goed op de velg moet, omdat Audi naafdoppen een nokje hebben die in een uitsparing in de velg vallen zodat de dop altijd op dezelfde manier op de velg zit. Laat die uitsparing nou net niet in deze velgen zitten. Kan me niet voorstellen dat dat de APK-keurmeester niet opgevallen is.
En nog even over de opmerking "Ja maar je kan zelf de velgen gewisseld voor neppers", op de foto van de advertentie zit een beschadiging, die er nu nog precies zo op zit en de band zit op precies dezelfde plek op de velg.
Op grond van de wet heeft de koper recht op een zaak die beantwoordt aan de overeenkomst. De koper mag daarbij verwachten, dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn, en waarvan hij de aanwezigheid daarvan niet behoefde te twijfelen.FirePuma142 schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:55:
[...]
Je haalt garantie en non-conformiteit continu door elkaar. Ook een auto zonder enige garantie moet conform geleverd worden. Voor de rest van je verhaal is er geen onderbouwing behalve je eigen mening, zoals bijvoorbeeld de status aparte wanneer de aankoop een occasion keurmerk heeft. Juridisch gezien zegt dat keurmerk niets over non-conformiteit. Ook mag een koper er van op aan kunnen dat een gekochte auto gecontroleerd en correct aangeprezen wordt, ongeacht de aanwezigheid van een keurmerk. Zelfs bij Jetcars.
Wanneer bijvoorbeeld een reeds aangeschafte auto vrijwel direct motorproblemen geeft waardoor u uw auto niet of nauwelijks (meer) kunt starten, en deze problemen zijn niet bij de koop aan uw kenbaar zijn gemaakt, voldoet de auto niet aan de overeenkomst. De auto bevat simpelweg niet de eigenschappen die van een auto mogen worden verwacht, daar een normaal gebruik van de auto onmogelijk is door een defecte motor. Met andere woorden; de auto is niet conform.
De koper heeft wel een klachtplicht waaraan hij/zij tijdig moet voldoen wil de koper een beroep doen op zijn rechten. Voorts spelen de mededelingen en toezeggingen van de verkopende partij een belangrijke rol, en wat is overeengekomen.
Verder beperkt je je alleen met uitlatingen die volgens jouw gedachte conform moeten zijn, en kom je niet met een onderbouwing waarom jij denkt dat deze velgen niet conform zijn, aan.
Hier nog even naar gekeken, de officiële velgen zijn 19x9.0J, de mijne 19x8.0J. Maar 235/35 past zeker nog steeds op 19x9.0J dus kan je niet in 1 oogopslag zien dat de bandmaat niet bij de originele velg past?Rainesh schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:37:
[...]
Jawel, het is een TT 8S velg, onderdeelnummer 8S0601025H
https://www.amazon.co.uk/...25H-19-inch/dp/B01GQ9UZIA
Worden wel vaker afwijkende bandenmaten gemonteerd maar dat zou je wel kunnen zie ja als je de originele bandenmaten kent.User schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:17:
[...]
Hier nog even naar gekeken, de officiële velgen zijn 19x9.0J, de mijne 19x8.0J. Maar 235/35 past zeker nog steeds op 19x9.0J dus kan je niet in 1 oogopslag zien dat de bandmaat niet bij de originele velg past?
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Aldus de Bovag:Hackus schreef op maandag 22 april 2019 @ 11:40:
[...]
Op grond van de wet heeft de koper recht op een zaak die beantwoordt aan de overeenkomst. De koper mag daarbij verwachten, dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn, en waarvan hij de aanwezigheid daarvan niet behoefde te twijfelen.
Wanneer bijvoorbeeld een reeds aangeschafte auto vrijwel direct motorproblemen geeft waardoor u uw auto niet of nauwelijks (meer) kunt starten, en deze problemen zijn niet bij de koop aan uw kenbaar zijn gemaakt, voldoet de auto niet aan de overeenkomst. De auto bevat simpelweg niet de eigenschappen die van een auto mogen worden verwacht, daar een normaal gebruik van de auto onmogelijk is door een defecte motor. Met andere woorden; de auto is niet conform.
De koper heeft wel een klachtplicht waaraan hij/zij tijdig moet voldoen wil de koper een beroep doen op zijn rechten. Voorts spelen de mededelingen en toezeggingen van de verkopende partij een belangrijke rol, en wat is overeengekomen.
Verder beperkt je je alleen met uitlatingen die volgens jouw gedachte conform moeten zijn, en kom je niet met een onderbouwing waarom jij denkt dat deze velgen niet conform zijn, aan.
Ik stel dus dat een Audi S3 in deze prijsklasse, aangeboden door een Audi-dealer met velgen volgens de afbeelding gelijk aan originele Audi S3 velgen, die originele S3 velgen behoort te hebben.Definitie non-conformiteit
Non-conformiteit betekent dat het afgeleverde product niet voldoet aan de verwachtingen die de klant daar redelijkerwijs van mocht hebben. Welke verwachtingen een klant redelijkerwijs van dat product mag hebben, moet per specifiek geval worden vastgesteld, op basis van alle geldende omstandigheden.
Non-conformiteit geldt niet alleen voor beperking in normaal gebruik, ook voldoet de koper ruimschoots aan het tijdig melden van het defect. Die termijn gaat niet lopen op moment van aanschaf maar op moment van ontdekking van het euvel.
Nog wat extra info:
enConformiteitsbeginsel hangt af van het product In Nederland geld dus niet de termijn van twee jaar, maar moet een product eenvoudigweg aan de redelijke verwachtingen voldoen. Maar hoe bepaal je wat de redelijke verwachtingen (mogen) zijn? Dat hangt van een aantal factoren af.
Aard van de zaak
Mededelingen van de verkoper
Maar ook andere factoren en omstandigheden spelen een rol, bijvoorbeeld:
Gevraagde prijs
Uitingen en reputatie van het merk
Het product moet de eigenschappen bezitten die de consument van het product mag verwachten, bij normaal gebruik van dat product. - Lees hier verder: https://www.charlotteslaw.nl/wat-is-conformiteit/
© Charlotte's Law
Samengevat: ik snap niet dat sommigen vinden dat een auto in deze prijsklasse aangeschaft bij een gerenommeerd en geaccrediteerd bedrijf, aangeprezen als een specifieke uitvoering aan de verwachtingen voldoet als er namaakvelgen blijken te zijn gemonteerd. Want de aard van de zaak, de mededelingen van de verkoper, de gevraagde prijs en de uitingen en reputatie van het merk wijzen er op dat een koper originele velgen mag verwachten.Welke rechten geeft de conformiteitseis?
De conformiteitseis of wettelijke garantie geeft de consument het recht op een deugdelijk product. Het product moet aan de redelijke verwachtingen voldoen. Als dat niet zo is, dan heeft de consument een aantal rechten:
Aflevering van het ontbrekende (denk: het missende Ikea-onderdeel)
Herstel van het product (indien redelijkerwijs mogelijk)
Vervanging van het product (tenzij het gebrek te gering is of overige schade te wijten is aan de gebruiker)
Als een van de drie bovenstaande opties niet meer mogelijk is of omdat de consument en de verkoper dat samen overeenkomen, is het vergoeden van de aankoopprijs ook een optie. Dit mag de consument niet eisen en de verkoper mag dat ook niet aan de consument opdringen. Maar als herstel of vervanging simpelweg niet meer mogelijk is, dan is het terugbetalen van de aankoopprijs de enige mogelijkheid. Klacht tijdig melden De consument moet het gebrek binnen twee maanden na het ontdekken daarvan aan de verkoper melden. Daarna bestaat er een verjaringstermijn van twee jaar. Kortom: komt de verkoper niet met een oplossing, moet de consument binnen twee jaar opnieuw klagen en om een oplossing vragen. Als de klacht binnen zes maanden na ontvangst van het product is ontstaan, dan gaan we ervan uit dat het product non-conform was en moet de verkoper eventueel het tegendeel bewijzen. De consument krijgt als het ware het voordeel van de twijfel. Er is sprake van een omgekeerde bewijslast. Na zes maanden heeft de consument dit voordeel niet meer. Is er schade aan het product ontstaan dat geen fabrieksfout is, maar mogelijk door verkeerd gebruik van de consument is ontstaan, moet de consument aantonen dat het toch een fabrieksfout is. - Lees hier verder: https://www.charlotteslaw.nl/wat-is-conformiteit/
© Charlotte's
een tweedehands autode aard van de zaak,
TS weet na 7 maand nog nog precies wat verkoper gezegd heeftde mededelingen van de verkoper,
welk verschil in prijs verwacht je al het aankoopverschil van de velgen nieuw zeg iets van €1500,= is? Nu na x jaar nog minder dus. Op een vraagprijs van 30k+ is dat niks natuurlijkde gevraagde prijs
Heel veel van dat soort 'sportieve' auto's worden aan persoonlijk wensen aangepast, velgen en bandjes staat wrs op plek één van aanpassingen.en de uitingen en reputatie van het merk wijzen er op dat een koper originele velgen mag verwachten.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
De vraag blijft of het 'niet-conform' is dat deze velgen als onderdeel zijn verkocht bij een 2e hands auto.
Jij geeft dus het advies aan TS zich te beroepen op non-conformiteit van de gekochte zaak !
Als je dit nu gelijk in je 1e bericht duidelijk maakt, scheelt een hoop heen en weer quoten, en iemand zijn berichten anders weergeven. Verder blijft het jouw mening, je was er niet bij, en het levert geen bewijs van je uitingen. alleen aannames, dat jij denkt dat wat jij verteld correct is.
Geen idee waarom ik alsnog geprobeerd heb met je in gesprek te gaan. Je reageert niet of nauwelijks als je wordt aangesproken op onjuistheden. Ook op een onderbouwde reactie ga je niet in, buiten het wegzetten als slechts een mening. Je leest alleen wat je wil lezen en blijft je eigen niet onderbouwde mening herhalen.Hackus schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:04:
@FirePuma142 Je wilt een wending geven aan mijn berichten, dat werkt niet als je iets probeert aan te geven wat ik niet zeg. kort-om, hou je bij wat ik post als je mij quote. Ik zeg namelijk nergens dat TS geen mogelijkheid heeft om zijn recht te halen. verder weten we de feiten niet, alleen aannames. en zoals ik ook vaker heb gezegd is het afdekkapje een handvat om te denken dat het 'audi' velgen zijn. je eigen aangehaald stukje van Bovag geeft het al weer " Welke verwachtingen een klant redelijkerwijs van dat product mag hebben, moet per specifiek geval worden vastgesteld, op basis van alle geldende omstandigheden." Copy- paste van een beginsel van aankoop uit consumentenrecht (nieuw artikel) doet hier ook geen recht.
De vraag blijft of het 'niet-conform' is dat deze velgen als onderdeel zijn verkocht bij een 2e hands auto.
Jij geeft dus het advies aan TS zich te beroepen op non-conformiteit van de gekochte zaak !
Als je dit nu gelijk in je 1e bericht duidelijk maakt, scheelt een hoop heen en weer quoten, en iemand zijn berichten anders weergeven. Verder blijft het jouw mening, je was er niet bij, en het levert geen bewijs van je uitingen. alleen aannames, dat jij denkt dat wat jij verteld correct is.
Voorbeeld: Je blijft maar hameren op een kapje als enige aanwijzing dat er een originele velg geleverd wordt. Dat de auto is aangeboden als een Audi S3 waar deze velgen bij horen, dat de auto in een prijscategorie valt waar imitiatievelgen niet in de lijn der verwachtingen liggen, dat de auto verkocht is door een Audi-dealer die geacht mag worden auto’s zowel bij in- als verkoop te controleren op juistheid en volledigheid, daar ga je bij herhaling aan voorbij.
Nog een voorbeeld: je haalt garantie en non-conformiteit continu door elkaar, maar stapt daar bij herhaling overheen.
Nog een voorbeeld dan: ik lever een hele stapel aan onderbouwing op: teksten van zowel de Bovag als een gerenommeerd juriste. Die worden gevoegelijk als non-bewijs weggezet, want ik was er niet bij. Het is voor mij nieuw dat alleen ooggetuigen op geringe afstand uitspraken mogen doen. Blijft er voor het juridisch werkgebied bijzonder weinig over om een boterham mee te verdienen.
Tot slot, ik geef geen andere wending aan je berichten. Ik spreek je tegen en daar ben je blijkbaar niet van gediend.
[ Voor 7% gewijzigd door FirePuma142 op 22-04-2019 13:28 ]
Het heeft geen nut om mij daarover steeds te quoten. Ik ben TS niet, richt je dan met je advies aan hem
en ga niet steeds lopen quoten, zonder zelf daadwerkelijk je advies te geven (duidelijk aan TS gericht)
dit is mijn laatste bericht aan jou
Oja; waarom is het Audi afdekkapje essentieel ?
Als er een ACW of ander kapje op was gemonteerd, had het er niet als 'origineel audi' uitgezien.
'best van belang als je iets wilt bewijzen'
[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 22-04-2019 14:00 ]
Ik weet dat je TS niet bent, maar je bent in dit topic heel vocaal over de situatie van de TS. Als je vervolgens op je mogelijk ongelijk en andere onvolkomenheden in je beweringen wordt gewezen ga je de discussie nagenoeg volledig uit de weg. Stellingen gebaseerd op aangedragen juridische teksten worden ook nagenoeg volledig genegeerd. Dat vind ik een hele rare manier van doen. Misschien is het een idee om iets minder stellig te zijn in je beweringen als je er bij voorkeur niet op aangesproken wordt.Hackus schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:33:
@FirePuma142 Deze velgen horen niet op de S3 van dit bouwjaar. (zijn niet de standaard wielen) het model velgen van TS behoren bij een andere Audi (of waren later optioneel te verkrijgen voor VAG voertuigen) Nogmaals TS heeft het volste recht om 'zijn recht' te behalen Jij geeft dus juridisch advies(opgemaakt uit al je berichten en pogingen tot bewijzen van non-conformiteit) dat TS zich moet beroepen op non-conformiteit.
Het heeft geen nut om mij daarover steeds te quoten. Ik ben TS niet, richt je dan met je advies aan hem
en ga niet steeds lopen quoten, zonder zelf daadwerkelijk je advies te geven (duidelijk aan TS gericht)
dit is mijn laatste bericht aan jou
Iets met heat en kitchen enzo. Wellicht was er uit een normale discussie wel een nieuw inzicht voor TS (en ons) gekomen, die kans is nu verkeken.
Je beperkt je nogmaals tot je gedachten over mijn berichten, of je leest verkeerd of wilt het niet weten, omdat het je niet goed uitkomt. Hou het bij de feiten, en geef niet een algemeen beeld dat een ander forumlid iets beweert wat jij weergeeft. Copy paste van dingen die je op het net leest wil je weergeven als onderbouwing van jou gedachten. Kom nu eens met bewijs dat de velgen bij deze S3 horen wat je beweert.FirePuma142 schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:04:
[...]
Ik weet dat je TS niet bent, maar je bent in dit topic heel vocaal over de situatie van de TS. Als je vervolgens op je mogelijk ongelijk en andere onvolkomenheden in je beweringen wordt gewezen ga je de discussie nagenoeg volledig uit de weg. Stellingen gebaseerd op aangedragen juridische teksten worden ook nagenoeg volledig genegeerd. Dat vind ik een hele rare manier van doen. Misschien is het een idee om iets minder stellig te zijn in je beweringen als je er bij voorkeur niet op aangesproken wordt.
Iets met heat en kitchen enzo. Wellicht was er uit een normale discussie wel een nieuw inzicht voor TS (en ons) gekomen, die kans is nu verkeken.
Je wilt iets weergeven als waarheid maar dat is het niet. Verder zie je het belang van de afdekkapjes niet, en laat je dat stukje tekst weg. weinig nut om hier verder op te reageren als jij in je eigen gedachtegang blijft hangen, en nog steeds geen advies aan TS geeft, maar alleen maar op mijn berichten 'fit'.
'nogmaals is het een mogelijkheid je te beroepen op Non-conformiteit.(Dit houdt in dat een verkochte zaak niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten. Wat de koper mocht verwachten, is afhankelijk van de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan.)
Om te bewijzen dat de velgen niet-conform zijn "niet origineel 'maar wel lijkend door het Audi afdekkapje.
Is dat mede van belang voor TS om zijn recht te willen halen.
[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 22-04-2019 14:41 ]
Niet onderbouwd, geen voorbeeld. Ik leg je nergens woorden in de mond.Hackus schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:32:
[...]
Je beperkt je nogmaals tot je gedachten over mijn berichten, of je leest verkeerd of wilt het niet weten, omdat het je niet goed uitkomt. Hou het bij de feiten, en geef niet een algemeen beeld dat een ander forumlid iets beweert wat jij weergeeft.
Ehm, dat zijn onder andere de bronnen waar ik mijn advies op baseer. Niet een simpele copy paste. En ja, die onderbouwen mijn advies. Probeer het eens, dat helpt de discussie alleen maar vooruit.Copy paste van dingen die je op het net leest wil je weergeven als onderbouwing van jou gedachten.
Ze horen bij het aangebodene. En, ik val in herhaling, je mag gezien de riedel van conformiteit die ik eerder genoemd heb verwachten dat het originele velgen zijn.Kom nu eens met bewijs dat de velgen bij deze S3 horen wat je beweert.
Ik zeg nergens dat het de waarheid is, maar van ons twee ben ik de enige die zijn mening gedegen onderbouwd heeft. Jammer genoeg ga je daar bij herhaling aan voorbij.Je wilt iets weergeven als waarheid maar dat is het niet.
Verder wellicht een goed idee om je eigen posts eens tegen die waarheidsweergavemaatstaf aan te houden, want als ik me daar al schuldig aan maak ben ik daar zeer zeker niet alleen in.
Dat zie ik wel, ze onderbouwen de originaliteitsclaim. Jij gebruikt ze andersom: een kapje maakt nog geen originele velg. Zonder context klopt dat wellicht, maar de context (lees: conformiteitsriedel) is hier van groot belang.Verder zie je het belang van de afdekkapjes niet, en laat je dat stukje tekst weg.
Ik vit niet op je berichten, ik wijs je op onvolkomenheden in je beweringen. Die nuance zal je toch niet ontgaan zijn?weinig nut om hier verder op te reageren als jij in je eigen gedachtegang blijft hangen, en nog steeds geen advies aan TS geeft, maar alleen maar op mijn berichten 'fit'.
Niet alleen door het afdekkapje, maar door het geheel van, alweer, de conformiteitsriedel.'nogmaals is het een mogelijkheid je te beroepen op Non-conformiteit.(Dit houdt in dat een verkochte zaak niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten. Wat de koper mocht verwachten, is afhankelijk van de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan.)
Om te bewijzen dat de velgen niet-conform zijn "niet origineel 'maar wel lijkend door het Audi afdekkapje.
Is dat mede van belang voor TS om zijn recht te willen halen.
Geef dan nu eens aan waarom de auto nu non-conform is? Ik vind dat niet voldoende bewezen.FirePuma142 schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:16:
Niet alleen door het afdekkapje, maar door het geheel van, alweer, de conformiteitsriedel.
En dan zonder aannames/verwachtingen graag waar dit topic al bomvol mee staat. Feiten graag.
[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 22-04-2019 15:23 ]
Dat heb ik allang gedaan, inclusief onderbouwing. Je mag vinden dat dat niet voldoende is, daar vind ik dan weer wat anders van. Overigens, waarom is deze dure tweedehands auto geleverd door een Audi-dealer met namaak-/imitatievelgen zonder melding daar van te maken volgens jou wel conform?Gunner schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:21:
[...]
Geef dan nu eens aan waarom de auto nu non-conform is? Ik vind dat niet voldoende bewezen.
En dan zonder aannames/verwachtingen graag waar dit topic al bomvol mee staat. Feiten graag.
Samengevat: ik snap niet dat sommigen vinden dat een auto in deze prijsklasse aangeschaft bij een gerenommeerd en geaccrediteerd bedrijf, aangeprezen als een specifieke uitvoering aan de verwachtingen voldoet als er namaakvelgen blijken te zijn gemonteerd. Want de aard van de zaak, de mededelingen van de verkoper, de gevraagde prijs en de uitingen en reputatie van het merk wijzen er op dat een koper originele velgen mag verwachten.
@User zoekt een speciaal model Audi A3, te weten een S3. Dit model/uitvoering is een stuk prijziger dan een A3 met dezelfde kilometerstand en bouwjaar (aanname mijnerzijds) vanwege de sportievere eigenschappen (motor, onderstel) en andere onderdelen die het onderscheiden van een "gewone" A3 zoals velgen. Hier gaat het dus om de "aard van de zaak" en de verwachtingen daaromtrent.
Hierin ook meegenomen is het feit dat de verkoper een officiële Audidealer is. Ts had sterker gestaan als het om een Select occasion ging. Echter, ook dan zal een gemiddelde koper niet handelend vanuit bedrijf in de automotive onder dezelfde omstandigheden mogen verwachten dat indien de velgen of andere onderdelen geen onderdeel zijn van het originele pakket dit wordt vermeld. Met name omdat de velgen op originele lijken voor een niet professional of een daaraan gelijkgestelde particulier.
Waarom moet een auto perse op originele velgen staan? Omdat het een 'dure' auto is? Omdat het een S3 is? Omdat het bij een officiële audi dealer is? TS had een sterke zaak gehad als in de advertentie had gestaan dat er originele velgen op zitten.FirePuma142 schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:43:
[...]
Dat heb ik allang gedaan, inclusief onderbouwing. Je mag vinden dat dat niet voldoende is, daar vind ik dan weer wat anders van. Overigens, waarom is deze dure tweedehands auto geleverd door een Audi-dealer met namaak-/imitatievelgen zonder melding daar van te maken volgens jou wel conform?
Ik wens TS succes in het krijgen van zijn geclaimde recht. Ik ben daar absoluut niet zeker van. Ik zie hier mensen zijn die menen dat die dealer de velgen moet omruilen voor de originele, dat vind ik echt absurd.

We zien wel waar het gaat eindigen. Ik heb inmiddels alles wel gezegd wat ik erover wil zeggen. Het moge duidelijk zijn dat ik TS net zoveel kan geef als het alcoholpercentage in een Heineken 0.0.
Dit gaat mijn laatste bijdrage aan dit topic zijn. Mocht de TS het voor elkaar krijgen om zijn originele velgen te krijgen ga ik hem hartelijk feliciteren maar zoals gezegd denk ik dat hij bot gaat vangen.
Begrijp me niet verkeerd; ik ben een fel voorstander van consumentenrecht en conformiteit, dat neemt niet weg dat ik in deze zaak denk dat TS weinig kans maakt.
[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 22-04-2019 15:58 ]
Hoeft niet per se. Het had wel gemeld moeten worden. Ik weet trouwens niet of de prijs afweek van vergelijkbare S3's @User.Gunner schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:55:
[...]
Waarom moet een auto perse op originele velgen staan?
Dan was het een stuk makkelijker. Het gaat om de verwachting die geschept wordt en wat mag worden verwacht.Omdat het een 'dure' auto is? Omdat het een S3 is? Omdat het bij een officiële audi dealer is? TS had een sterkere zaak gehad als in de advertentie had gestaan dat er originele velgen op zitten.
Daarin zal m.i. de verkoper de koper tegemoet moeten komen.
De aanschafprijs schept mede een bepaalde verwachting.Gunner schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:55:
[...]
Waarom moet een auto perse op originele velgen staan? Omdat het een 'dure' auto is?
Ook dit schept mede een bepaalde verwachting.Omdat het een S3 is?
Alweer, dit schept mede de verwachting.Omdat het bij een officiële audi dealer is?
Juist vanwege onder andere de prijs, de modeltypering en het feit dat de aanbieding is gedaan door een Audi-dealer is de zaak van TS sterker. Juist dat onderbouwt mede de claim van non-conformiteit.TS had een sterke zaak gehad als in de advertentie had gestaan dat er originele velgen op zitten.
Het is toch niet normaal dat een gerenommeerde en geaccrediteerde dealer zonder enige repercussie namaakonderdelen kan leveren voor onderdelen die waarde- en uitstralingsbepalend zijn voor een auto?
Het is geen A3 met S-velgen, het is geen goedkope auto, het is geen typisch handelshuis.
Mag je vinden, het is wel een van de manieren om de auto conform te leveren. Maar andere vormen van compensatie zijn ook mogelijk.Ik wens TS succes in het krijgen van zijn geclaimde recht. Ik ben daar absoluut niet zeker van. Ik zie hier mensen zijn die menen dat die dealer de velgen moet omruilen voor de originele, dat vind ik echt absurd.
Genoteerd.We zien wel waar het gaat eindigen. Ik heb inmiddels alles wel gezegd wat ik erover wil zeggen. Het moge duidelijk zijn dat ik TS net zoveel kan geef als het alcoholpercentage in een Heineken 0.0.
Dit is duidelijk te zien aan de foto bij de advertentie en weergegeven met Audi afdekkapje. Nogmaals, 'deze' 19" velgen horen niet standaard bij de S3 van TS Ik heb de originele, die standaard geleverd zijn, al eerder aangegeven. Al mijn berichten zijn duidelijk onderbouwd, alleen niet genoeg voor jou. Verder lever je geen onderbouwing waarom deze auto met 'andere wielen' niet-conform is. Globale omschrijving van Bovag zegt niets.
Niet-conform: Dit houdt in dat een verkochte zaak niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten. Wat de koper mocht verwachten, is afhankelijk van de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan.
Gebruikte auto kan voorzien zijn van Chip-Tuning, Speciaal uitlaatsysteem, Betere vering, Remsysteem,
Mooi ogende wielen etc. ook dit soort auto's worden verkocht bij audi dealer. 'niet alleen zo origineel mogelijk' (Buiten hun Select Plus om).
oa hier zie je de originele wielen die bij een S3 uit dit bouwjaar horen https://images.thecarconn...sportback_100419004_l.jpg brochure: https://www.automobile-ca...2014/1764800/audi_s3.html Ook eerder weergegeven vanuit bron van Autoweek
@PcDealer TS koopt geen Polootje, maar gericht een speciaal type Audi (S3) in deze kwestie.
Dat kies je niet zomaar, dan ben je wel ingelicht wat dit voertuig allemaal aan opties heeft tov 'gewone'A3
Ik ben het met je eens dat de velgen op Audi doen lijken, maar deze horen niet standaard op S3. Als deze zijn verkocht 'als audi' waar het op lijkt' door het afdekkapje (visueel makkelijk waar te nemen) zou je je oa kunnen beroepen op dwaling. Maar meewegend is dat er wel gevraagd en bevestigd moet zijn dat dit specifiek Audi wielen zijn.Wanneer er een overeenkomst tot stand is gekomen terwijl de wil voor die overeenkomst door een gebrek aan informatie verkeerd tot stand is gekomen, kan er sprake zijn van dwaling. Paar opties zijn er dus voor TS, maar zijn RB zal hem daarbij helpen. (uit alle informatie van oa koopovereenkomst valt een overweging te maken)
[ Voor 99% gewijzigd door FirePuma142 op 22-04-2019 18:25 ]
Zoals iedereen hier ga ik af op de informatie die TS heeft verstrekt. Hameren op meer details dan dat is een utopie, maar dat weet je zelf ook wel.Hackus schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:28:
@FirePuma142 Hoe weet jij wat er overeengekomen is. Wat er besproken is, en of ten tijde de auto conform marktwaarde is. Dat het gekocht is bij een merkdealer, doet niet af dat je meer kunt verwachten. Het deel merkdealer is niet 'zomaar' aan te spreken. Deze verkoopt ook occasions buiten Select Plus (dit en verkoop en reparatie) is alleen weer te geven aan de titel Merkdealer. 32k aankoop van auto zegt ook niets of er originele wielen bij horen. In dit geval is er 'gedaan' alsof er originele Audi wielen op de auto zaten
Dit is duidelijk te zien aan de foto bij de advertentie en weergegeven met Audi afdekkapje. Nogmaals, 'deze' 19" velgen horen niet standaard bij de S3 van TS Ik heb de originele, die standaard geleverd zijn, al eerder aangegeven. Al mijn berichten zijn duidelijk onderbouwd, alleen niet genoeg voor jou. Verder lever je geen onderbouwing waarom deze auto met 'andere wielen' niet-conform is. Globale omschrijving van Bovag zegt niets.
Niet-conform: Dit houdt in dat een verkochte zaak niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten. Wat de koper mocht verwachten, is afhankelijk van de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan.
Gebruikte auto kan voorzien zijn van Chip-Tuning, Speciaal uitlaatsysteem, Betere vering, Remsysteem,
Mooi ogende wielen etc. ook dit soort auto's worden verkocht bij audi dealer. 'niet alleen zo origineel mogelijk' (Buiten hun Select Plus om).
oa hier zie je de originele wielen die bij een S3 uit dit bouwjaar horen https://images.thecarconn...sportback_100419004_l.jpg brochure: https://www.automobile-ca...2014/1764800/audi_s3.html Ook eerder weergegeven vanuit bron van Autoweek
Ik mag van een merkdealer meer verwachten dan een generieke dealer als het over merkspecifieke kennis gaat, zoals originele velgen. Ik mag van een dure auto meer verwachten dan van een goedkope auto, zoals originele velgen. Ik mag van een auto gepresenteerd als origineel S3 meer verwachten dan van een auto die niet zo is aangeprezen, zoals originele velgen. Juist daar heeft zoals ik al een aantal keer eerder heb geprobeerd uit te leggen non-conformiteit heel veel mee van doen.
In dit geval mag je verwachten dat er echte velgen geleverd worden, zie de conformiteitseisen zoals al een aantal keer eerder op gewezen. Nogmaals, Select Plus heeft er niets mee te maken, buiten dat wellicht de conformiteitseisen dan nog hoger liggen.
Een mededeling is niet alleen een mondelinge mededeling tijdens de verkoop. De advertentie en de foto’s zijn ook mededelingen. Natuurlijk kent een auto een hoop mogelijke wijzigingen nadat hij de fabriek heeft verlaten, dat heeft niets met conformiteit te maken. Maar, als de verwachting is geschapen gezien de omstandigheden dat er een wijziging heeft plaatsgevonden en die wijziging is afwezig, dan is het gekochte non-conform. En laat dat nu precies hier gebeurd zijn.
Overigens was je eerst van mening dat de velg ondanks het kapje niet origineel behoefde te zijn, nu is de velg wel als oneigenlijk gepresenteerd. Toch spreekt het volgens jou in beide gevallen niet in het voordeel van de TS, terwijl beide bevindingen elkaar tegenspreken. Apart wel.
Verder, geen idee waarom ik een merkdealer niet zomaar mag aanspreken op zijn verantwoordelijkheden, omdat het niet onder zijn zogenaamde Select-programma valt. Je kunt conformiteit niet wegmoffelen onder een extra horde, het is een dwingend recht.
Nogmaals, het lijkt er op alsof je non-conformiteit niet helemaal begrijpt. Ik claim dat ook niet te doen, maar ik heb mijn beweringen in ieder geval gestaafd en onderbouwd.
Embleem kan ook gewoon via Audi onderdelen zijn gekocht, dat blijft speculatie. Audi verkoopt hier een auto, niet gericht Audi velgen of Audi afdekkapjes. bandenboer kan dit ook allemaal hebben geleverd, hoeft niet eens verwijtbaar te zijn aan Audi garage.Yucon schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:05:
@Hackus hoe zit het eigenlijk? Stel dat het imitatiewielen zijn met een op internet gekocht audi-embleempje vermoedelijk niet officieel audi dus. Mag een audi dealer een niet-officieel audi embleem vekopen?
@FirePuma142 uitgaan dat een 'dure auto' meer conform zou moeten zijn is ook onzin. Dat hangt af van een aantal feiten, die ik al vaker heb benoemd. Dit is ook weer je eigen gedachte.
Dure auto, in de zin van boven marktconforme prijs is wat anders dan 'dure auto'. Van een auto die boven marktconforme prijs ligt, mag je wat meer verwachten. ( wat lagere km' stand, gedocumenteerd dealer onderhouden, gedocumenteerde taxatie uitgevoerd, originele toestand(geen chip tuning- andere wielen etc wat buiten Audi gama valt), evt extra opties tov, langere garantietermijn), Select Plus certificaat.......
TS; Mooie S3, Ik zie alleen andere wielen dan de andere S3's die ik heb gezien. Deze hadden allemaal 18" wielen,en een wat ander design.
Verkoper; Deze zijn als optie nieuw geleverd. Deze zijn aftermarket door vorige eigenaar gekocht buiten het Audi netwerk.
TS; Oke, maar het zijn wel originele audi wielen ?
Verkoper; Wij staan niet in voor aftermarket wielen. Ja, deze lijken veel op de Audi wielen die wij ook leveren, maar we hebben daar geen documentatie van. Ja, dit zijn echte Audi wielen, zie het afdekkapje, anders stond er BBS of dergelijks op.........
Een ander probleem is het feit dat TS - voor zover ik begrijp - niet meer beschikt over de advertentietekst en -foto's. Beiden zijn wat mij betreft cruciaal voor de beantwoording van de vraag of de auto voldoet aan de verwachtingen die TS op basis van de uitlatingen van de dealer (ook de advertentie) mocht hebben (en dus of de auto conform is of niet ex art. 7:17 BW). TS zal immers moeten bewijzen dat de auto met de imitatievelgen niet voldeed aan de verwachtingen die hij op basis van de mededelingen van de dealer mocht hebben. De advertentietekst vormt de basis van het door de dealer gedane aanbod.
Zouden we deze hordes voor het gemak even passeren, dan is er wel iets voor te zeggen dat TS originele velgen mocht verwachten. Alle feiten en omstandigheden zijn daarbij relevant. Denk aan: aard van de zaak (jong gebruikte S3), mededelingen van de verkoper (o.a. advertentie), hoedanigheid van partijen (merkdealer vs. consument), soort winkel (merkdealer), hoogte van de prijs (geen koopje, 'meeneemprijsje'), etc. Anderzijds is door TS kennelijk niet expliciet gevraagd naar de originaliteit van de auto en diens velgen. De vraag is in hoeverre daar aanleiding voor was, maar ook de koper heeft tot op zekere hoogte een onderzoeksplicht (een en ander afhankelijk van voornoemde gezichtspunten).
[ Voor 10% gewijzigd door VeeGee op 22-04-2019 19:07 ]
Dat is geen onzin, de prijs is mede bepalend voor de verwachtingen die worden geschept ten tijde van aankoop. En nee, dat is niet mijn eigen gedachte, daar heb ik al eerder een uitgebreide bron voor aangedragen. Waar is jouw bron voor deze “onzin”-claim?Hackus schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:36:
[...]
@FirePuma142 uitgaan dat een 'dure auto' meer conform zou moeten zijn is ook onzin. Dat hangt af van een aantal feiten, die ik al vaker heb benoemd. Dit is ook weer je eigen gedachte.
Je doet hier de aanname dat conformiteit in relatie tot prijs alleen geldig is als de auto in relatie tot vergelijkbare auto’s duurder is. Dat is volgens de door mij eerder aangedragen bron niet waar, en ook hier zie ik geen enkele onderbouwing of bron van jouw kant zoals gebruikelijk.Dure auto, in de zin van boven marktconforme prijs is wat anders dan 'dure auto'. Van een auto die boven marktconforme prijs ligt, mag je wat meer verwachten. ( wat lagere km' stand, gedocumenteerd dealer onderhouden, gedocumenteerde taxatie uitgevoerd, originele toestand(geen chip tuning- andere wielen etc wat buiten Audi gama valt), evt extra opties tov, langere garantietermijn), Select Plus certificaat.......
Verder noem je een riedeltje voorbeelden die onderdeel zijn van de aard van de zaak, hun reflectie hebben in de prijs van het aangebodene en (nagenoeg) altijd onderdeel zijn van de door de verkoper gedane mededelingen. Allemaal onderdeel van de context waarmee je conformiteit bepaalt.
Net zoals je dat doet bij (voor de zoveelste keer) een Audi S3 aangeboden door een Audi-dealer in een hoge prijsklasse zonder geplaatste kanttekeningen met betrekking tot kwaliteit.
En ook hier geldt: je draagt geen enkele bron of onderbouwing aan behalve je eigen mening. Als je daar nu eens mee op de proppen komt, dan komen we wellicht ergens. Ik leer er graag van.
Met dit hyperrealistisch (...) stukje proza kan ik niks.TS; Mooie S3, Ik zie alleen andere wielen dan de andere S3's die ik heb gezien. Deze hadden allemaal 18" wielen,en een wat ander design.
Verkoper; Deze zijn als optie nieuw geleverd. Deze zijn aftermarket door vorige eigenaar gekocht buiten het Audi netwerk.
TS; Oke, maar het zijn wel originele audi wielen ?
Verkoper; Wij staan niet in voor aftermarket wielen. Ja, deze lijken veel op de Audi wielen die wij ook leveren, maar we hebben daar geen documentatie van. Ja, dit zijn echte Audi wielen, zie het afdekkapje, anders stond er BBS of dergelijks op.........
Tussen vermoeden namaak en melden zat zo'n 5 uur, tussen definitieve constatering namaak zat een paar minuten (doorsturen foto via Whatsapp).VeeGee schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:01:
Op basis van non-conformiteit zie ik wel mogelijkheden voor TS, maar de vraag is of TS tijdig bij de dealer heeft geklaagd (art. 7:23 BW). Of daarvan sprake is, hangt af van de precieze tijdlijn vanaf het constateren van de imitatievelgen tot aan de melding daarvan bij de dealer. Hier zie ik nog wel risico's.
Een ander probleem is het feit dat TS - voor zover ik begrijp - niet meer beschikt over de advertentietekst en -foto's. Beiden zijn wat mij betreft cruciaal voor de beantwoording van de vraag of de auto voldoet aan de verwachtingen die TS op basis van de uitlatingen van de dealer (ook de advertentie) mocht hebben (en dus of de auto conform is of niet ex art. 7:17 BW). TS zal immers moeten bewijzen dat de auto met de imitatievelgen niet voldeed aan de verwachtingen die hij op basis van de mededelingen van de dealer mocht hebben. De advertentietekst vormt de basis van het door de dealer gedane aanbod.
Zouden we deze hordes voor het gemak even passeren, dan is er wel iets voor te zeggen dat TS originele velgen mocht verwachten. Alle feiten en omstandigheden zijn daarbij relevant. Denk aan: aard van de zaak (jong gebruikte S3), mededelingen van de verkoper (o.a. advertentie), hoedanigheid van partijen (merkdealer vs. consument), soort winkel (merkdealer), hoogte van de prijs (geen koopje, 'meeneemprijsje'), etc. Anderzijds is door TS kennelijk niet expliciet gevraagd naar de originaliteit van de auto en diens velgen. De vraag is in hoeverre daar aanleiding voor was, maar ook de koper heeft tot op zekere hoogte een onderzoeksplicht (een en ander afhankelijk van voornoemde gezichtspunten).
Advertentietekst heb ik niet meer, titel van de webpagina en advertentiefoto's heb ik nog wel. In de titel staat "lichtmetalen velgen 19 inch" en in de advertentie een foto van alleen een wiel met een Audi naafdop er op. Dat in combinatie met een Audi bij een erkende Audi dealer doet bij mij toch echt niet denken "die velgen zijn namaak Audi velgen".
Maargoed, morgen even met de RB, consumentenbond en juridisch loket bellen, kijken wat die allemaal te zeggen hebben.
Simplistisch gezegd krijgt een Audi dealer dezelfde inkoop auto's aangeboden als sjaak op de hoek. Nu zou je denken dat een Audi dealer zich graag als onderscheidend wilt laten zien, dat doet deze dan ook door een audi-select-plus lijn in te voeren, dat zijn de 2e hands auto's waarop de audi dealer meer zijn best doet dan de sjaak op de hoek.
Oftewel op de rest van de auto's doet hij geen extra moeite.
Nu heeft de TS een auto gekocht die niet onder audi-select-plus valt. Waarbij de verkoper schijnbaar zelfs nog gezegd heeft dat die verkocht is zoals die was.
Het is een gewoon goed functionerende auto zonder enig defect oftewel TS heeft gewoon pech.
Als TS gewoon bij de verkoop had gezegd dat hij overal originele audi-onderdelen had gewild, dan was dit vast en zeker geen enkel probleem geweest, alleen dan was simpelweg de prijs omhoog gegaan. Immers zoals TS zelf al zegt, zijn auto is minder waard zonder die originele...
En dan dat gehamer op namaak, tja leuk en aardig. Maar wat schiet TS er mee op? In het uiterste geval is hem iets verkocht wat niet verkocht had mogen worden, oftewel koop terugdraaien, echter heeft TS wel 7 maanden vruchtgebruik gehad. Oftewel TS moet aan dealer geld gaan betalen en heeft geen auto meer.
Met een auto uit de audi-select-plus klasse had je mogelijk een punt gehad omdat je dan iets mocht verwachten, maar door niet daar uit te kiezen is het echt simpel een auto geworden zoals die toen in die staat was.
Zeker met iets als velgen is het gewoon iets wat vaak vervangen wordt (ten positieve of ten negatieve) en wat niet irreëel is om in 4 jaar en door 2 eigenaren vervangen te zijn. Oftewel als je origineel wilt dan moet je ernaar vragen bij de auto's in dit marktsegment (het sjaak van de hoek segment).
Helemaal eens. Het is zeer afhankelijk van de omstandigheden. 6:89 BW/7:23 BW zien op klagen binnen een redelijke tijd na het redelijkerwijs (kunnen) ontdekken van het gebrek/non-conformiteit, dus dit ziet niet de tijd na het sluiten van de koopovereenkomst zelf in beginsel. Het redelijkerwijs kunnen ontdekken moet worden onderscheiden van de termijn dat je gaat klagen bij de verkoper in dit geval. Die twee moet onderscheid tussen worden gemaakt.VeeGee schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:01:
Op basis van non-conformiteit zie ik wel mogelijkheden voor TS, maar de vraag is of TS tijdig bij de dealer heeft geklaagd (art. 7:23 BW). Of daarvan sprake is, hangt af van de precieze tijdlijn vanaf het constateren van de imitatievelgen tot aan de melding daarvan bij de dealer. Hier zie ik nog wel risico's.
Rederlijkerwijs kunnen ontdekken is niet van toepassing indien verkoper een mededeling heeft gedaan dat de auto echte velgen heeft of dat de verkoper heeft nagelaten dit mee te delen (maar het wel wist dat die velgen nep waren). Dan geldt alleen dat je tijdig een mededeling doet aan verkoper. Het is hier de vraag of de verkoper een mededeling nu wel of niet heeft gedaan en in hoeverre hem verweten kan worden dit niet te hebben medegedeeld. Wist verkoper het, had hij het moeten weten? Zo ja in hoeverre mocht verkoper er vanuit gaan dat die velgen niet relevant waren voor koper? De remblokken niet origineel is weer wat anders dan de velgen. Dat is de vraag hier en het is een grijze zone...deze zou kunnen worden beantwoord door Tweakers die bekend zijn met de praktijken in de autohandel (wat is gebruikelijk?).
In december heeft hij er winterbanden op laten zetten, had hij het toen redelijkerwijs kunnen ontdekken al? In maart 2019 werd het hem pas echt duidelijk. Dus we hebben het worst case scenario over 3/4 maanden dat hij had kunnen ontdekken/weten. Dat is nou weer geen enorm lange tijd vind ik...(mijn mening maar hoor, de wet en jurisprudentie geeft er geen eenduidig antwoord op)
Vraagje aan de Tweakers hier, is er een mogelijkheid om oudere website teksten (dus de online advertentie) terug te halen? Ik meen me te herinneren dat er ooit een website was die weer oude versies van websites opsloeg.
[ Voor 22% gewijzigd door LucyLG op 22-04-2019 20:57 ]
Wat is het gebrek / non-conformiteit dan exact? De dealer heeft/had een mogelijkheid om een auto te kopen volgens Audi-standaarden, het audi-select-plus programma.LucyLG schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:37:
[...]
Het is zeer afhankelijk van de omstandigheden. 6:89 BW/7:23 BW zien op klagen binnen een redelijke tijd na het redelijkerwijs (kunnen) ontdekken van het gebrek/non-conformiteit
Hiervoor is niet gekozen, oftewel het is gewoon een doorschuif-auto die enkel hoeft te rijden. En voor de rest gewoon conform is voor zover je het kan zien.
Als de TS dit zag als onderdeel van conformiteit dan had de TS dit gewoon kunnen uitten en dan had de verkoper gewoon gezegd : Ik kan er originele velgen onder zetten, dat kost je xxxx extra.
Velgen zijn vervangbaar en dat gebeurt vaak en is niet een uitzondering.
Archive.org / Google cache. Maar meestal zijn dit soort sites ervoor uitgesloten of worden ze niet vaak genoeg bezocht omdat het simpelweg te veel veranderd...Vraagje aan de Tweakers hier, is er een mogelijkheid om oudere website teksten (dus de online advertentie) terug te halen? Ik meen me te herinneren dat er ooit een website was die weer oude versies van websites opsloeg.
Oude websites opslaan is leuk, maar niet als die dynamisch zijn en per dag veranderen (archive.org haalt bijv maar 11 pagina's per dag van marktplaats.nl, genoeg om een beeld te geven van hoe die site er vorig jaar uitzag, maar niet genoeg om advertenties terug te vinden)
Thanks voor dat laatste!Gomez12 schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:52:
[...]
Wat is het gebrek / non-conformiteit dan exact? De dealer heeft/had een mogelijkheid om een auto te kopen volgens Audi-standaarden, het audi-select-plus programma.
Hiervoor is niet gekozen, oftewel het is gewoon een doorschuif-auto die enkel hoeft te rijden. En voor de rest gewoon conform is voor zover je het kan zien.
Als de TS dit zag als onderdeel van conformiteit dan had de TS dit gewoon kunnen uitten en dan had de verkoper gewoon gezegd : Ik kan er originele velgen onder zetten, dat kost je xxxx extra.
Velgen zijn vervangbaar en dat gebeurt vaak en is niet een uitzondering.
[...]
Archive.org / Google cache. Maar meestal zijn dit soort sites ervoor uitgesloten of worden ze niet vaak genoeg bezocht omdat het simpelweg te veel veranderd...
Oude websites opslaan is leuk, maar niet als die dynamisch zijn en per dag veranderen (archive.org haalt bijv maar 11 pagina's per dag van marktplaats.nl, genoeg om een beeld te geven van hoe die site er vorig jaar uitzag, maar niet genoeg om advertenties terug te vinden)
Non conformiteit is een subjectief iets. Wat is er afgesproken en wat mocht je redelijkerwijs verwachten? Minimaal dat de auto voor normaal gebruik geschikt is. Maar het gaat hier verder hier en dat zit hem in de omstandigheden/mededelingen gedaan of hadden moeten worden gedaan. Grijze zone dus...
7:17 lid 2
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Hoe moet een leek dat weten? Misschien vindt ts het wel een vette auto zonder precies te weten wat het is. Er zijn m.i. genoeg mensen die een RS6 een dikke bak vinden maar niet precies weten waar een auto aan moet voldoen om zo door het leven te mogen gaan. Een ding lijkt mij evident en dat is meer vermogen dan een A6. In dit geval meer dan een A3. Het huidige model A3 S Line eindigt bij 190 PK waar de S3 direct 300 PK heeft. Dat alleen al kan een overweging zijn om voor een S3 te gaan.Hackus schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:28:
@PcDealer TS koopt geen Polootje, maar gericht een speciaal type Audi (S3) in deze kwestie.
Dat kies je niet zomaar, dan ben je wel ingelicht wat dit voertuig allemaal aan opties heeft tov 'gewone'A3
Ik ben het met je eens dat de velgen op Audi doen lijken, maar deze horen niet standaard op S3. Als deze zijn verkocht 'als audi' waar het op lijkt' door het afdekkapje (visueel makkelijk waar te nemen) zou je je oa kunnen beroepen op dwaling.
Daarom schrijf ik PcDealer in "Imitatievelgen, wat zijn mijn rechten?"Maar meewegend is dat er wel gevraagd en bevestigd moet zijn dat dit specifiek Audi wielen zijn.Wanneer er een overeenkomst tot stand is gekomen terwijl de wil voor die overeenkomst door een gebrek aan informatie verkeerd tot stand is gekomen, kan er sprake zijn van dwaling. Paar opties zijn er dus voor TS, maar zijn RB zal hem daarbij helpen. (uit alle informatie van oa koopovereenkomst valt een overweging te maken)
Ook doe je weer uitingen om mij in een slecht daglicht te stellen; oa door ' Je doet hier de aanname dat conformiteit in relatie tot prijs alleen geldig is als de auto in relatie tot vergelijkbare auto’s duurder is. '
Dit is puur verdraaien van berichtgeving, dat moet je niet doen. je voelt jezelf misschien sterker, maar het heeft geen nut. ik zou je verder links laten liggen, en vergeet maar dit soort gedrag.
quote]PcDealer schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:10:
[...]
Hoe moet een leek dat weten? Misschien vindt ts het wel een vette auto zonder precies te weten wat het is. Er zijn m.i. genoeg mensen die een RS6 een dikke bak vinden maar niet precies weten waar een auto aan moet voldoen om zo door het leven te mogen gaan. Een ding lijkt mij evident en dat is meer vermogen dan een A6. In dit geval meer dan een A3. Het huidige model A3 S Line eindigt bij 190 PK waar de S3 direct 300 PK heeft. Dat alleen al kan een overweging zijn om voor een S3 te gaan.
[...]
Daarom schrijf ik PcDealer in "Imitatievelgen, wat zijn mijn rechten?"
[/quote]
oa uit eigen onderzoek. wat jij aangeeft kan goed, de kans dat een bezoeker van een garage blindelings kiest voor een S3 is kleiner dan iemand die gericht opzoek gaat. verder is er niets bekend over informatie van aanbieden etc zoals ik al tig keer heb geschreven. dus blijft het speculatie. RB kan TS helpen.
Als ik zeg 'meer verwachten' dan is dat zoals ik weergeef, op de zin 'dure auto' uitleg heb ik gegeven.
was ff uitgelogd, zit in de auto op iPhone nu : daaruit kun je niet opmaken dat een voertuig wat marktconform is,klakkeloos als niet-conform verkocht mag worden.
[ Voor 57% gewijzigd door Hackus op 22-04-2019 21:35 ]
Diezelfde bronnen die jij aanhaalt. Jullie beiden gebruiken dezelfde quotes. De uitwerking of interpretatie van die citaten verschilt tussen jullie. Ik volg die van @FirePuma142.Hackus schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:10:
@FirePuma142 Je beweert bronnen te hebben weergegeven. ik denk dat je die vergeten bent te plakken hier.
Ik snap wel dat die connectie wordt gelegd als je schrijft:Ook doe je weer uitingen om mij in een slecht daglicht te stellen; oa door ' Je doet hier de aanname dat conformiteit in relatie tot prijs alleen geldig is als de auto in relatie tot vergelijkbare auto’s duurder is. '
Dure auto, in de zin van boven marktconforme prijs is wat anders dan 'dure auto'. Van een auto die boven marktconforme prijs ligt, mag je wat meer verwachten.
Hackus in "Imitatievelgen, wat zijn mijn rechten?"
Tja, zo grijs is die zone niet hoor.LucyLG schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:04:
[...]
Non conformiteit is een subjectief iets. Wat is er afgesproken en wat mocht je redelijkerwijs verwachten? Minimaal dat de auto voor normaal gebruik geschikt is. Maar het gaat hier verder hier en dat zit hem in de omstandigheden/mededelingen gedaan of hadden moeten worden gedaan. Grijze zone dus...
- TS kiest bewust niet voor de Audi-select-plus
- TS kiest voor zijn winterbanden ook voor niet-originele velgen, oftewel zo'n groot defect is het niet en hij weet dat ze vaak vervangen worden en hij is wel op de hoogte van de waarde.
- TS vraagt er niet naar
Juist omdat het zo'n essentieel onderdeel van de prijs is (5 tot 10% als ik het goed begrijp) is de prijs er indirect al naar gemaakt zal de dealer zeggen.
Dan had TS voor de aankoop het kunnen zeggen en dan was er tegen meerprijs originele ondergeplaatst.
Binnen 1 week (oid) had de dealer waarschijnlijk de verkoop ontbonden ipv te vervangen (of wederom de TS had een meerprijs moeten betalen).
Lullig gezegd, dit is het verschil tussen een 2e hands 32k A3 en een 34k/35k A3 bij deze dealer.
Wat nu als de TS het idee had gehad dat er originele Ferrari-velgen onder zouden zitten, is de auto dan non-conform omdat er geen originele Ferrari-velgen onder zitten?
Ongeuitte verwachtingen maken iets nog niet non-conform hoor...
Ik heb dat select plus even opgezocht en met dat plan garanderen ze inderdaad originele onderdelen.Dat is op zich best een goed argument. Het staat alleen op de Audi website...Gomez12 schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:37:
[...]
Tja, zo grijs is die zone niet hoor.
- TS kiest voor zijn winterbanden ook voor niet-originele velgen, oftewel zo'n groot defect is het niet en hij weet dat ze vaak vervangen worden en hij is wel op de hoogte van de waarde.
- TS vraagt er niet naar
Juist omdat het zo'n essentieel onderdeel van de prijs is (5 tot 10% als ik het goed begrijp) is de prijs er indirect al naar gemaakt zal de dealer zeggen.
Dan had TS voor de aankoop het kunnen zeggen en dan was er tegen meerprijs originele ondergeplaatst.
Binnen 1 week (oid) had de dealer waarschijnlijk de verkoop ontbonden ipv te vervangen (of wederom de TS had een meerprijs moeten betalen).
Lullig gezegd, dit is het verschil tussen een 2e hands 32k A3 en een 34k/35k A3 bij deze dealer.
Wat nu als de TS het idee had gehad dat er originele Ferrari-velgen onder zouden zitten, is de auto dan non-conform omdat er geen originele Ferrari-velgen onder zitten?
Ongeuitte verwachtingen maken iets nog niet non-conform hoor...
Zou TS wel op de hoogte zijn gesteld van die select plus optie en wat het verschil is? Die select plus wordt uitgelegd op de site van Audi en wat indien de dealer dat niet op zn site heeft staan? Kon die dealer select plus wel aanbieden eigenlijk?
Wat @Hackus zegt klopt trouwens wel.
Is dat zo @User ?Gomez12 schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:37:
[...]
Tja, zo grijs is die zone niet hoor.
Wat je zelf zegt: tijdelijk voor de winter.- TS kiest voor zijn winterbanden ook voor niet-originele velgen, oftewel zo'n groot defect is het niet en hij weet dat ze vaak vervangen worden en hij is wel op de hoogte van de waarde.
Want verwachting.- TS vraagt er niet naar
TS is een leek.Juist omdat het zo'n essentieel onderdeel van de prijs is (5 tot 10% als ik het goed begrijp) is de prijs er indirect al naar gemaakt zal de dealer zeggen.
Als het een officiële dealer is dan moet die dealer toch wel iets van keus hebben uit het eigen assortiment.LucyLG schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:46:
[...]
Ik heb dat select plus even opgezocht en met dat plan garanderen ze inderdaad originele onderdelen.Dat is op zich best een goed argument. Het staat alleen op de Audi website...
Zou TS wel op de hoogte zijn gesteld van die select plus optie en wat het verschil is? Die select plus wordt uitgelegd op de site van Audi en wat indien de dealer dat niet op zn site heeft staan? Kon die dealer select plus wel aanbieden eigenlijk?
Wat @Hackus zegt klopt trouwens wel.
[ Voor 26% gewijzigd door PcDealer op 22-04-2019 21:52 ]
Nou ik heb dat even opgezocht. Ik zie dealers die wel Audi erkend zijn maar dat plan niet hebben op hun site.PcDealer schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:47:
[...]
[...]
Als het een officiële dealer is dan moet die dealer toch wel iets van keus hebben uit het eigen assortiment.
Ik keek net bij een regionale Volvo dealer die het ook niet vermelde. Via de landelijke site wel te vinden (Select occassions).LucyLG schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:57:
[...]
Nou ik heb dat even opgezocht. Ik zie dealers die wel Audi erkend zijn maar dat plan niet hebben op hun site.
Wellicht kan niet iedere dealer dat dus aanbieden? Je moet er waarschijnlijk wel de capaciteit voor hebben etc. Weet niet wat Audi afspreekt met de dealers en de voorwaarden om select plus aan te mogen bieden..PcDealer schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:12:
[...]
Ik keek net bij een regionale Volvo dealer die het ook niet vermelde. Via de landelijke site wel te vinden (Select occassions).
Lijkt mij sterk. De landelijke website meldt wel waar het staat om te bekijken.LucyLG schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:15:
[...]
Wellicht kan niet iedere dealer dat dus aanbieden? Je moet er waarschijnlijk wel de capaciteit voor hebben etc.
Dan moet je beter opletten, ze staan er echt. Je hebt er zelfs op gereageerd. Hoe dan ook, ik heb van jou sindsdien nog geen bron gezien.Hackus schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:10:
@FirePuma142 Je beweert bronnen te hebben weergegeven. ik denk dat je die vergeten bent te plakken hier.
Blijkbaar vergeet je nogal snel wat je zelf hebt opgeschreven, @PcDealer heeft je er al op gewezen. Het heeft helemaal niets met verdraaien te maken, je zegt het echt zelf.Ook doe je weer uitingen om mij in een slecht daglicht te stellen; oa door ' Je doet hier de aanname dat conformiteit in relatie tot prijs alleen geldig is als de auto in relatie tot vergelijkbare auto’s duurder is. '
Dit is puur verdraaien van berichtgeving, dat moet je niet doen. je voelt jezelf misschien sterker, maar het heeft geen nut. ik zou je verder links laten liggen, en vergeet maar dit soort gedrag.
Voorlopig blijf je bronloos, ongefundeerd en ongegeneerd je mening geven zonder ook maar een enkele keer serieus op enig gegeven argument in te gaan en dat is jammer. Als je zo vocaal bent in een topic als dit, geef dan ook thuis en participeer in plaats van ontwijk.
Ik zie dat @Gomez12 dat wel doet, en voor zover ik weet is hij juridisch professional. Kan dus prima zijn dat ik er naast zit en als dat zo is geef ik dat ruiterlijk toe.
@Gomez12 Je kunt niet voor Select kiezen als ware het een pakket. Een bewuste keuze om dit niet af te nemen is het dus niet.
bij @Gomez12 profiel staat IT manager?FirePuma142 schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:18:
[...]
Ik zie dat @Gomez12 dat wel doet, en voor zover ik weet is hij juridisch professional. Kan dus prima zijn dat ik er naast zit en als dat zo is geef ik dat ruiterlijk toe.
Nou jongens ophouden met ruzien...
[ Voor 5% gewijzigd door LucyLG op 22-04-2019 22:21 ]
Anders dan een auto met of een auto zonder. Daarbij zal de prijs doorslaggevend zijn gok ikFirePuma142 schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:18:
[...]
@Gomez12 Je kunt niet voor Select kiezen als ware het een pakket. Een bewuste keuze om dit niet af te nemen is het dus niet.
Nogmaals, dit zijn regelrechte namaak velgen, het is gewoon een 1 op 1 kopie van een geregistreerd Audi ontwerp. Dat is iets heel anders dan gewoon aftermarket zoals mijn winterbanden, daar staat netjes een Brock logo op en is geen kopie van een Audi ontwerp.Gomez12 schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:37:
Check, ik had @GlowMouse in gedachten. Niet Gomez12.LucyLG schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:21:
[...]
bij @Gomez12 profiel staat IT manager?
Nou jongens ophouden met ruzien...
Er is geen ruzie hoor
Verwijderd
Dat staat dus nergens. Er staat datLucyLG schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:46:
[...]
Ik heb dat select plus even opgezocht en met dat plan garanderen ze inderdaad originele onderdelen.Dat is op zich best een goed argument. Het staat alleen op de Audi website...
Dus een reparatie 9 maanden geleden met niet Audi onderdelen is geen probleem zolang het nu niet stuk is.En dankzij de 130-puntencheck weet u zeker dat de auto’s in goede staat zijn. Elk detail, ieder onderdeel en elke functie is nauwkeurig gecontroleerd en waar nodig gerepareerd met Audi Originele Onderdelen en hierdoor weer zo goed als nieuw.
Is het wel nu stuk dan wordt het gerepareerd met Audi onderdelen
Mocht je ergens de 100% garantie op Audi onderdelen vinden gaarne een linkje.
Ja inderdaad, maar er staat wel dat alles is gecontroleerd....ik ga eens zoeken of dat ergens wordt gegarandeerd.Verwijderd schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:46:
[...]
Dat staat dus nergens. Er staat dat
[...]
Dus een reparatie 9 maanden geleden met niet Audi onderdelen is geen probleem zolang het nu niet stuk is.
Is het wel nu stuk dan wordt het gerepareerd met Audi onderdelen
Mocht je ergens de 100% garantie op Audi onderdelen vinden gaarne een linkje.
Tja, kan ik ervan uitgaan dat je kennis over 2e-hands auto's net zo goed is als de kennis die je over mij hebt?FirePuma142 schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:18:
[...]
Ik ben namelijk een juridische niemandal... Alleen meeste wetten zijn niet zo super-spannend, als je er maar objectief naar gaat kijken en niet gaat kijken naar wat je wenst dat de uitslag is.
En hier gaat het voornamelijk om :
- Is het een essentieel niet vervangbaar onderdeel : Nope
- Kan de TS dit weten? Yep, aangezien hij het zelf ook doet.
Dan valt het dus in de categorie van vele andere vervangbare onderdelen en accessoires.
Als er een USB-kabeltje in het handschoenenvakje ligt, is de auto dan niet conform als die niet Audi-origineel is?
Tuurlijk wel, alleen is het in de prijs inbegrepen en verandert de conformiteit er mede door.@Gomez12 Je kunt niet voor Select kiezen als ware het een pakket. Een bewuste keuze om dit niet af te nemen is het dus niet.
Net zoals je bewust een nieuwe kan kopen, kan je ook bewust een select-occasion kiezen, je kan ook bewust voor een model met bovag garantie kiezen, je kan ook bewust enkel voor een geldige apk kiezen, je kan zelfs kiezen voor totaal geen apk.
Je begon het topic over "geen Audi-velgen" oftewel je Brocks zijn identiek.User schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:36:
[...]
Nogmaals, dit zijn regelrechte namaak velgen, het is gewoon een 1 op 1 kopie van een geregistreerd Audi ontwerp. Dat is iets heel anders dan gewoon aftermarket zoals mijn winterbanden, daar staat netjes een Brock logo op en is geen kopie van een Audi ontwerp.
En zoek eerst eens op wat smaad is, of bewijs dat het namaak is.
Maar ok, laten we aannemen dat het namaak is, dan had in uiterste geval de auto niet verkocht mogen worden, oftewel jij moet hem teruggeven en je moet nog even 7 maanden vruchtgebruik betalen aan de dealer... Wat schiet je hier nu exact mee op? Dan ben je geld kwijt en heb je geen auto meer...
Ik zou zeggen laten we het gewoon houden op "geen Audi-velgen" want het namaak gedeelte maakt het ingewikkelder en jij schiet er niets mee op.
Verwijderd
Klopt.LucyLG schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:48:
[...]
Ja inderdaad, maar er staat wel dat alles is gecontroleerd....ik ga eens zoeken of dat ergens wordt gegarandeerd.
Dus stel ik ruil als eerste eigenaar deze S3 in en de aandrijf as is stuk, dan vervangt Audi hem voor een Audi as als ze willen dat hij in select plus valt
Maar wanneer ik zelf de as vervang voor een AliExpress as, en deze as is functioneel en komt door de 130 punten controle heen, dan valt hij nog steeds in select plus als Audi dat zou willen..
Dus nep onderdeel in een Audi select wagen... Ik heb er al een paar keer naar gezocht, maar nergens kom ik een 100% garantie tegen dat et alleen Audi/vag onderdelen in/op een select plus auto mogen zitten.
Los daarvan. Deze wagen was niet select plus. En zelfs als hij het was is een niet vag onderdeel niet uit te sluiten.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2019 23:01 ]
Waarom acht je de aanwezigheid van Select Plus zo waardevol? Ontslaat de aanwezigheid van dit product andere auto’s van een gedegen controle of geeft het anderszins een vrijwaring aan de dealer om namaakvelgen te kunnen leveren? Ik zie die relevantie niet. Je hebt meer handvaten om conformiteit te eisen, maar de standaard wordt er niet anders van. Dat is wat ik eerder ook al aanhaalde.LucyLG schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:48:
[...]
Ja inderdaad, maar er staat wel dat alles is gecontroleerd....ik ga eens zoeken of dat ergens wordt gegarandeerd.
Het voelt een beetje als een te makkelijke uitwijkmogelijkheid voor de dealer. Nee, het is geen Select Plus-model dus helaas, de velgen kunnen namaak zijn. En de kilometerstand is ook niet gegarandeerd, en de onderhoudshistorie is bij nader inzien ook een twijfelpuntje, of welk van de andere 130 punten je ook maar kunt verzinnen.
@Gomez12 Ik verwarde je met iemand anders, dat gebeurt wel eens. En nee, dat USB-kabeltje maakt de auto niet non-conform, maar als dat kabeltje onderdeel is van een S3 pakket en er een Audi-logo op staat kun je gerust een origineel kabeltje verzoeken als koper gezien de geringe kosten van vervanging.
Voor een velg is dit anders, ontbinding van de verkoop is het uiterste. Er zijn tig andere mogelijkheden dan ontbinden en afrekenen voor vruchtgebruik, een aantal heb ik er al eerder gegeven.
[ Voor 20% gewijzigd door FirePuma142 op 22-04-2019 23:06 ]
Eens. Maar indien je wel select plus uitdrukkelijk koopt staat er wel dat alle onderdelen zijn gecontroleerd. Dat maakt het net even wat makkelijker. Indien de dealer die optie uitdrukkelijk aanbiedt is er wel een verschil...FirePuma142 schreef op maandag 22 april 2019 @ 23:01:
[...]
Waarom acht je de aanwezigheid van Select Plus zo waardevol? Ontslaat de aanwezigheid van dit product andere auto’s van een gedegen controle of geeft het anderszins een vrijwaring aan de dealer om namaakvelgen te kunnen leveren? Ik zie die relevantie niet. Je hebt meer handvaten om conformiteit te eisen, maar de standaard wordt er niet anders van. Dat is wat ik eerder ook al aanhaalde.
Het voelt een beetje als een te makkelijke uitwijkmogelijkheid voor de dealer. Nee, het is geen Select Plus-model dus helaas, de velgen kunnen namaak zijn. En de kilometerstand is ook niet gegarandeerd, en de onderhoudshistorie is bij nader inzien ook een twijfelpuntje, of welk van de andere 130 punten je ook maar kunt verzinnen.
Wat is de relevantie van of de controle gegarandeerd wordt?LucyLG schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:48:
[...]
Simplistisch gezegd zeggen ze zelfs met select plus nog niet eens dat je recht hebt op originele velgen. Enkel heb je dan een sterker verhaal. Omdat je dan kan zeggen dat de auto gecontroleerd is om aan Audi-standaarden te voldoen.
En dat jij verwacht dat Audi-standaarden ook audi-velgen omvatten.
Als Audi zegt dat andere velgen ook goed zijn voor de controle, dan controleren ze alleen maar op dat de velgen niet stuk zijn. En als de velgen wel stuk zijn dan vervangen ze die met 100% audi-velgen.
Omdat dat vanuit Audi gezien het keurmerk is wat hun dealer-auto's onderscheid van Sjaak op de hoek occassions.FirePuma142 schreef op maandag 22 april 2019 @ 23:01:
[...]
Waarom acht je de aanwezigheid van Select Plus zo waardevol?
De relevantie zou er niet zijn als het slechte velgen zouden zijn die er bij een controle uitvallen, maar dat is nog nergens aangetoond. Net zomin als namaak is aangetoond, het enige wat aangetoond is is dat het geen Audi-velgen zijn. Alleen er is ook helemaal nergens een verplichting om een audi enkel conform te kunnen noemen als er Audi-velgen onder zitten.Ontslaat de aanwezigheid van dit product andere auto’s van een gedegen controle of geeft het anderszins een vrijwaring aan de dealer om namaakvelgen te kunnen leveren? Ik zie die relevantie niet.
Je hebt wettelijke eisen en dan heb je nog de 130-punten eisen en dan nog de bovag eisen en dan nog de apk eisen. Het zijn allemaal verschillende eisen met verschillende conformiteits niveaus.En de kilometerstand is ook niet gegarandeerd, en de onderhoudshistorie is bij nader inzien ook een twijfelpuntje, of welk van de andere 130 punten je ook maar kunt verzinnen.
Ze gaan je bijv compleet weglachen bij de sloop als jij daar een A3 zonder apk gaat halen en dan gaat klagen dat die niet conform is, want de velgen zijn niet originele Audi-velgen... Heck, waarschijnlijk zitten er op dat nivo nog niet eens velgen omheen.
Dus of kan jij nu eens een officieel artikel geven dat zegt dat een willekeurige occasion bij een merk-dealer enkel conform is met originele velgen, of kunnen we het non-conformiteit beginsel gewoon vergeten?
Wat mag jij verwachten van een audi S3 bij merkdealer. wegrijprijs 30.900,- en alleen 6mnd bovag garantie tegen bijbetaling van bijna 600,- (advertentie eerder al weergegeven) https://vandenbrug.nl/occ...ufsen-stoelverwarming/235
Of een Audispecialist met oa deze advertentie http://www.autobedrijfterpstra.com/occasions (A3 TDI)
Ik hecht meer waarde aan de informatie van de specialist. Grote kans dat er in kwestie van TS ook deze info betreft. btw; de wielen van deze getoonde S3 zijn de origineel geleverde behorend bij S3 van dit bouwjaar, en ook van TS. (merkdealer met wegrijprijzen en boven de 30k moet je extra betalen voor Bovag garantie. merkdealer my-ass.) daar gaat je gedachte over waarde van kopen bij merkdealer.
[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 23-04-2019 08:23 ]
Dat het namaak is, is al bewezen. Hier eerder in het topic is een link geplaatst naar het aan Audi AG toegekende ontwerprecht of hoe dat ook mag heten. Dat ontwerp en mijn velg komen 1 op 1 overeen.
Alleen is het lastig om te bewijzen dat de dealer bewust namaak heeft verkocht. Als ik het kan bewijzen issie de sjaak, maar zie zoiets maar te bewijzen...
@Hackus en toch valt die S3 onder de Audi Selectie :plus
[ Voor 6% gewijzigd door User op 22-04-2019 23:20 ]
Dit topic is gesloten.