Imitatievelgen, wat zijn mijn rechten?

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 43.351 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

User schreef op donderdag 18 april 2019 @ 07:50:

Kan je argumenteren dat ik het ook had kunnen zien, alleen heb ik als leek niet alle ontwerpen in combinatie met de officieel geleverde groottes in mijn hoofd zitten.
De dealer/ garage ook niet hoor...

Ik vermoed dat je geen voet tussen de deur gaat krijgen bij de garage.
En al helemaal niet bij pon. Maar Suc6 met je poging.

Voor de volgende auto die je koopt. Even op de krik en controleren
Of na de winterwissel als de zomervelgen in de achterbak liggen even controleren. Of als je ze uit de achterbak haalt om thuis op te slaan, even controleren.

Suc6 en ondanks de velgen veel Audi plezier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-06 09:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Gamebuster schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:13:
[...]

Wat valt er te onderbouwen?

Je koopt een Audi van 32.000 euro. Het ziet eruit als een Audi, met velgen die lijken op Audi velgen, bij een vertrouwd verkooppunt van Audi autos (een audi dealer).

Vervolgens blijkt dat de Audi velgen onder de vrijwel nieuwe Audi nep zijn, terwijl ze echt lijken, maar niet functioneren als echte Audi velgen. Het gaat hier bovendien om een Audi S3, dus "performance" is een kern feature van de auto.

Ze lijken echt, ze zijn het niet. Redelijkerwijs kan je echt niet verwachten dat je nep velgen meekrijgt bij een Audi dealer. Ik snap oprecht niet waarom dit uitgelegd moet worden.

Als jij nep velgen tolereert, waar leg je de grens? Zou je zelf niet immens bedrogen voelen als je 32K uitgeeft aan een auto van een dealer waarna blijkt dat er nep velgen onder zitten?
100% eens, maar wij hebben hetzelfde gezeik gehad bij een VW-dealer. Ging om een 3 jaar oude Golf 7 GTI met 25K km en een prijs van (ook) 32.000,-. De Pirelli P1 banden die eronder zaten waren gecupt. Na vragen voor nieuwe banden kregen we die. Blijkt dat ze er de goedkoopste rotzooi onder hebben gegooid die God onder de zon heeft.. Kom je thuis achter natuurlijk, maar ja, wat ga je dan doen? Wij hebben gebeld voor uitleg over die keuze, en meneer aan de telefoon: "U vroeg voor nieuwe banden, niet dezelfde nieuwe banden". Tja, dan ben je dus klaar ;(

Ben bang dat het in het geval van TS wel een beetje op hetzelfde gaat uitdraaien. Er zitten ogenschijnlijk Audi-velgen onder, maar er is ook (voor zover ik heb kunnen lezen hier) niet beweerd dat het daadwerkelijk Audi-OEM velgen zijn. Maar je gaat er bij een S3 ook niet echt vanuit dat een vorige eigenaar zo'n onzin uithaalt. De dealer heeft het waarschijnlijk niet gemerkt en de vorige eigenaar heeft nog 2000,- extra kunnen opstrijken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-06 09:23
Napo schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:11:
[...]

Dus je dacht dat het een kopie was bij aankoop maar achteraf mag je niet verwachten dat je het zeker wist? Bij een vermoede zou je toch zeker de actie kunnen ondernemen om het te veriferen?
Ik verwoordde dat een beetje verkeerd, ik dacht dat niet bij aanschaf, ik dacht het toen ik er achter kwam dat er geen Audi logo op de velg stond.
Gunner schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:11:
[...]

Dat weet ik niet, ik heb beide velgen niet naast elkaar kunnen zien. Misschien zit er een miniem verschil in.
Valt nog steeds onder Artikel 337 dan toch?
"waren of onderdelen daarvan die valselijk hetzelfde uiterlijk vertonen als een tekening of model waarop een ander recht heeft, dan wel daarmede slechts ondergeschikte verschillen vertonen"
Maar geef nu eens aan wat je van plan bent om hier aan te gaan doen? Of blijft het bij dit topic waarin je medestanders zoekt maar alles blijft zoals het was, want we zijn nu al alles 100x aan het herhalen.
User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:34:
[...]
Zojuist even het 1 en ander gecheckt en ik heb gewoon rechtsbijstandsverzekering, dus wat dat betreft zit ik goed. Ik ben nu van plan om het concern waar de dealervestiging onder valt nog een mailtje te sturen, ze tijd geven om te reageren en aan de hand van de reactie wel of geen rechtsbijstand in te schakelen. :)

In ieder geval iedereen bedankt voor alle reacties, kben er een stuk wijzer uit geworden en heb wat extra voer gekregen om een concretere discussie te voeren met de dealer. Vooral de design patent en de jurisprudentie geven me meer houvast, waarvoor dank!
Dat was wat ik gisteravond aangaf, maar er werd terecht aangegeven dat de rechtsbijstand mij hierbij kan helpen, dus ga ik die inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@LucyLG Hoe wil je bewijzen dat het 'nep' velgen zijn. Er zijn extreem veel velgen op de markt, en veel lijken op. Er 'lijkt' geen opzet te zijn om moedwillig deze wielen te verkopen als 'origineel S3'. het gaat om een complete '2e hands' auto, niet een gerichte verkoop van de wielen. Als je daadwerkelijk via Audi originele wielen koopt, en je krijgt deze, is er een andere 'zaak'.

ook hier zie ik niet 1-2-3 de vermelding 'origineel' https://shop.audi.nl/auto...price&page=2&endless=true
edit helemaal bovenaan de pagina staat; 100% originele Audi artikelen
oa Bij BMW is dat wel duidelijk Original BMW Zubehör

[ Voor 17% gewijzigd door Hackus op 18-04-2019 11:01 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

User schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:29:
Dat was wat ik gisteravond aangaf, maar er werd terecht aangegeven dat de rechtsbijstand mij hierbij kan helpen, dus ga ik die inschakelen.
Die had ik even gemist. Excuus. succes ermee en laat ons allen even weten wat daar uitkomt (y)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 16:42
Los van het feit of de velgen kwalitatief slechter zijn, ik snap heel goed dat je originele velgen onder je S3 wilt hebben. De velgen horen immers bij het totaalplaatje wat het een -S3- maakt. Het is geen simpel basis uitgevoerde A3 waar we over praten...

Is er geadverteerd dat het een originele S3 is? Of medegedeeld bij verkoop dat het een originele S3 betreft? Dat is het dus nu niet meer...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:29

Tens

let me drink about it

[...]
Audi levert dit ontwerp wel in 18 inch, niet in 19 inch. Wat ik er onder heb liggen is 19 inch, dus een dealer had met 1 oogopslag kunnen zien dat het geen echte velg is.
OK
Audi levert geen 19"met dit ontwerp, dat heeft tot gevolg dat jouw 19" velgen geen kopieën zijn, maar aftermarket oppimppoging.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20
Kun je het op de verwachte levensduur van die dingen gooien?

Bij een auto van 4 jaar verwacht je niet dat alle 4 de originele velgen vervangen zijn.

Bij een auto van 10 jaar (of bepaald aantal km) kun je verwachten dat er een en ander versleten en vervangen is (en dus wellicht niet met merk onderdelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Apart dat mensen het blijkbaar normaal vinden dan je bij een auto alles uit elkaar moet gaan schroeven om ervan uit te mogen gaan dat onderdelen origineel zijn.

Zo kun je natuurlijk alles wel verkopen, maar er bestaat ook nog zoiets als reële verwachtingen.

In alle topics met verkopers van apparatuur wordt altijd benoemd dat de koper redelijkerwijs een werkend product mag verwachten. En hier wordt opeens gezegd "maar hij rijdt toch, boeiend dat ie compleet ruk rijdt, maar hij rijdt!".

Aan TS: probeer anders eens de simpele vernietigende review. Gewoon een feitelijke weergave op Google of Facebook.

"Dealer levert S3 met nepvelgen, heeft dit verzwegen tijdens verkoop en trekt er nu zijn handen vanaf. Kan iedereen afraden om zaken te doen met deze dealer en verwijs u graag naar "garage X"."

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nou ja nep, buiten de garantie pakken de meeste mensen niet originele onderdelen. Bosch maakt ook van alles. Dan kan zo'n auto ook weer ingeruild worden bij een merkdealer omdat iemand daar een nieuwe Audi koopt.

In dit geval gaat het om grotere velgen dan origineel. Misschien vond de vorige eigenaar dat mooier.

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 18-04-2019 09:34 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:51
[...]
Ik dacht eerst dat het een kopie van een bestaand ontwerp en velggrootte is, maar ik ben er (met dank aan dit topic) gisteravond dus achter gekomen dat het wel een kopie van een bestaand ontwerp is, maar niet van een bestaande velggrootte. Audi levert dit ontwerp wel in 18 inch, niet in 19 inch. Wat ik er onder heb liggen is 19 inch, dus een dealer had met 1 oogopslag kunnen zien dat het geen echte velg is.
Kan je argumenteren dat ik het ook had kunnen zien, alleen heb ik als leek niet alle ontwerpen in combinatie met de officieel geleverde groottes in mijn hoofd zitten.
Jawel, het is een TT 8S velg, onderdeelnummer 8S0601025H

https://www.amazon.co.uk/...25H-19-inch/dp/B01GQ9UZIA

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Jeroenneman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:29:
Aan TS: probeer anders eens de simpele vernietigende review. Gewoon een feitelijke weergave op Google of Facebook.

"Dealer levert S3 met nepvelgen, heeft dit verzwegen tijdens verkoop en trekt er nu zijn handen vanaf. Kan iedereen afraden om zaken te doen met deze dealer en verwijs u graag naar "garage X"."
Ik kan dit afraden. Feitelijke weergave? We weten niet eens of de dealer dit wist. Aannames mensen... kijk er mee uit. Of je wil graag van smaad worden beticht?

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 18-04-2019 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Marzman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:33:
Nou ja nep, buiten de garantie pakken de meeste mensen niet originele onderdelen. Bosch maakt ook van alles.
Ik denk dat als je auto in onderhoud is bij een generieke dealer dat er al gauw gegrepen wordt naar de goedkopere versie. Dan weet je als consument niet eens dat je spruitstuk non-OE is. En een dealer gaat ook niet elke auto doorgraven op zoek naar mogelijk non-OE al was het alleen maar om er geen kennis van te nemen en naar eer en geweten zijn schouders op kan halen. Als je een auto koopt vind ik niet dat de verkoper de velgen hoeft te specificeren. Zelfs als hij het weet. Hier is een auto, met wielen en motor en hij doet het. Je rijdt er in, koopt hem. Rijdt er 7 maanden in. Allemaal ruk schijnbaar. Ik denk dat je in deze situatie alleen kans hebt, geen recht, op coulance van de garage mbt aanschaf en plaatsing nieuwe velgen. Het is in elk geval geen verborgen gebrek want die wielen doen het prima.

Gevalletje 'fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me."
Zo hebben we allemaal wel miskopen gedaan waarvan we hebben geleerd. De meeste veel goedkoper en een enkeling een veel duurdere vergissing. Volgende keer beter opletten. Checklist maken, doe ik altijd als ik een auto ga bekijken omdat ik altijd iets vergeet.

Mooie velgen overigens. }:O

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:02
Hackus schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:52:
@LucyLG Hoe wil je bewijzen dat het 'nep' velgen zijn. Er zijn extreem veel velgen op de markt, en veel lijken op. Er 'lijkt' geen opzet te zijn om moedwillig deze wielen te verkopen als 'origineel S3'. het gaat om een complete '2e hands' auto, niet een gerichte verkoop van de wielen. Als je daadwerkelijk via Audi originele wielen koopt, en je krijgt deze, is er een andere 'zaak'.

ook hier zie ik niet 1-2-3 de vermelding 'origineel' https://shop.audi.nl/auto...price&page=2&endless=true

oa Bij BMW is dat wel duidelijk Original BMW Zubehör
Het staat toch prominent bovenaan hoor. 100% originele Audi artikelen. Balk bovenaan de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
Hey Rainesh! Ik zat al half te wachten tot je dit topic zou vinden. ;)

Een snelle check leert mij dat de TT 8S en de A3 8V dezelfde naafdiameter hebben, dus zou het nog steeds relatief gemakkelijk zijn om te zien dat het geen echte is lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
User schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:51:
[...]
Hey Rainesh! Ik zat al half te wachten tot je dit topic zou vinden. ;)

Een snelle check leert mij dat de TT 8S en de A3 8V dezelfde naafdiameter hebben, dus zou het nog steeds relatief gemakkelijk zijn om te zien dat het geen echte is lijkt me.
Naafdiameter is hetzelfde, maar ET waarde niet dacht ik. Maar op het oog lijkt het een originele velg ja.

Als de dealer gezien had dat er een naafgat verloopring in de velg zat dan wisten zij ook gelijk dat het imitatie is. Maargoed, velg wordt in 18 (A1) en in 19 (TT 8S) geleverd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Gunner schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:42:
[...]

Ik kan dit afraden. Feitelijke weergave? We weten niet eens of de dealer dit wist. Aannames mensen... kijk er mee uit. Of je wil graag van smaad worden beticht?
Het maakt toch niet uit of de dealer dit wel of niet wist? Het is geen smaad als je zegt "dealer heeft een auto verkocht met imitatie velgen". Dat zijn feiten.

Het zou pas smaad zijn als je schrijft " dealer heeft gelogen over velgen".

Maar als we alles smaad gaan noemen, kan niemand meer een negatieve review op internet zetten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Jeroenneman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:58:
Het maakt toch niet uit of de dealer dit wel of niet wist? Het is geen smaad als je zegt "dealer heeft een auto verkocht met imitatie velgen". Dat zijn feiten.
Dude. Je hebt het letterlijk over verzwijgen. Dat suggereert dat hij het wist.

Verzwijgen: met opzet niet zeggen. volgens de eerste de beste encyclopedie.

[ Voor 23% gewijzigd door Gunner op 18-04-2019 10:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
Suggereert niet eens, dat is gewoon letterlijk zeggen dat de dealer een leugenaar is. Goeie manier om zelf een zaak aan je broek te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door WEBGAMING op 18-04-2019 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MrMonkE schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:44:
[...]

Ik denk dat als je auto in onderhoud is bij een generieke dealer dat er al gauw gegrepen wordt naar de goedkopere versie. Dan weet je als consument niet eens dat je spruitstuk non-OE is. En een dealer gaat ook niet elke auto doorgraven op zoek naar mogelijk non-OE al was het alleen maar om er geen kennis van te nemen en naar eer en geweten zijn schouders op kan halen. Als je een auto koopt vind ik niet dat de verkoper de velgen hoeft te specificeren. Zelfs als hij het weet. Hier is een auto, met wielen en motor en hij doet het. Je rijdt er in, koopt hem. Rijdt er 7 maanden in. Allemaal ruk schijnbaar. Ik denk dat je in deze situatie alleen kans hebt, geen recht, op coulance van de garage mbt aanschaf en plaatsing nieuwe velgen. Het is in elk geval geen verborgen gebrek want die wielen doen het prima.

Gevalletje 'fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me."
Zo hebben we allemaal wel miskopen gedaan waarvan we hebben geleerd. De meeste veel goedkoper en een enkeling een veel duurdere vergissing. Volgende keer beter opletten. Checklist maken, doe ik altijd als ik een auto ga bekijken omdat ik altijd iets vergeet.

Mooie velgen overigens. }:O
Ligt eraan of de dealer 2 jaar premium garantie geeft of 6 maanden bovag garantie. In het eerste geval denk ik dat de dealer wel even heeft gecontroleerd of de onderdelen nog origineel zijn. Want het kan voor de dealer een dure rekening worden als er kwalitatief slechte onderdelen in zitten die veel (gevolg)schade kunnen opleveren binnen 2 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zwartoog schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:17:
Kun je het op de verwachte levensduur van die dingen gooien?

Bij een auto van 4 jaar verwacht je niet dat alle 4 de originele velgen vervangen zijn.

Bij een auto van 10 jaar (of bepaald aantal km) kun je verwachten dat er een en ander versleten en vervangen is (en dus wellicht niet met merk onderdelen).
Nee, het gaat dan namelijk om de verwachtingen die je mag hebben van het product dat je koopt. En wat zijn de verwachtingen die je mag hebben van een tweedehands auto die vier jaar bij een ander in bezit zijn geweest? Je mag verwachten dat iemand daar (cosmetische) aanpassingen aan heeft gedaan en niet alle onderdelen origineel zijn. Dat hoeft niet eens door schade te komen, dat kan ook persoonlijke voorkeur zijn.
Genoeg mensen die een auto op de meest saaie velgen kopen omdat ze er velgen op willen zetten van een ander merk.

Wil je een volledig originele auto? Koop of een nieuwe auto of een tweedehands auto waarbij de verkoper garandeert dat alles volledig origineel is inclusief bonnetjes.
Jeroenneman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:29:
Apart dat mensen het blijkbaar normaal vinden dan je bij een auto alles uit elkaar moet gaan schroeven om ervan uit te mogen gaan dat onderdelen origineel zijn.

Zo kun je natuurlijk alles wel verkopen, maar er bestaat ook nog zoiets als reële verwachtingen.

In alle topics met verkopers van apparatuur wordt altijd benoemd dat de koper redelijkerwijs een werkend product mag verwachten. En hier wordt opeens gezegd "maar hij rijdt toch, boeiend dat ie compleet ruk rijdt, maar hij rijdt!".
Je draait het nu wel echt om. Als een dealer aangeeft dat alle onderdelen origineel Audi zijn dan mag je daar van uit gaan. Geeft een dealer dat niet expliciet aan dan mag je er simpelweg vanuit gaan dat er reparaties zijn uitgevoerd met onderdelen die niet noodzakelijkerwijs van Audi zijn. En je mag er ook vanuit gaan dat iemand cosmetische aanpassingen aan een auto uitvoert. Met name het vervangen van velgen is iets wat zeer gebruikelijk is ondanks dat de originele velgen niet defect zijn.

Wat is de reële verwachting van een vier jaar oude tweedehands auto? Dat alle onderdelen origineel zijn en een eigenaar er niks aan heeft veranderd? Dat lijkt me niet. Je mag verwachten dat de auto in goede staat verkeerd, gebruikt kan worden en geen ernstige gebreken vertoont.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@User Kun je nog even duidelijk aangeven of het om een Audi Selectie plus occasion gaat ?
https://www.audi.nl/nl/we...s/audi-selectie-plus.html

volgens oa autoweek, zitten er standaard 18" velgen onder, en nu 19" ? zitten er ook goedkope' yamamoto ' banden op of merk als; Continental, Michelin, Pirelli ?

[ Voor 41% gewijzigd door Hackus op 18-04-2019 11:06 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
Hackus schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:00:
@User Kun je nog even duidelijk aangeven of het om een Audi Selectie plus occasion gaat ?
https://www.audi.nl/nl/we...s/audi-selectie-plus.html
Voor zover ik heb kunnen vinden niet. Kan de klantenservice van Audi nog een berichtje doen om het zeker te weten, maar die berichten gaan ook naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

User schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:05:
[...]
Voor zover ik heb kunnen vinden niet. Kan de klantenservice van Audi nog een berichtje doen om het zeker te weten, maar die berichten gaan ook naar de dealer.
Dat zou ook in je koopovereenkomst staan.

Wel een klote situatie natuurlijk, maar lijkt me niet 1-2-3 zomaar de schuld van verkoper.
Je kunt altijd zeggen dat zij org. wielen hadden moeten plaatsen bij deze auto (van €32.000,-)
eoa inname keuring doen ze vaak niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Hackus op 18-04-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
pimlie schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:33:
@Gunner Sterker nog, het is al zeker dat het geen AudiSelect occasion is. OP heeft al aangegeven dat hij maar 6 maanden Bovag-garantie had, een AudiSelect occasion heeft 12 maanden garantie
Makes sense to me. ;) Duidelijk dus.

@User Kan je eens beantwoorden wat voor banden er onder zitten? Word nu al meerdere keren gevraagd.

[ Voor 94% gewijzigd door WEBGAMING op 18-04-2019 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

*knip*, het mag best een tikkeltje vriendelijker. Op de man wordt niemand gelukkig van. :)

[ Voor 83% gewijzigd door Perkouw op 18-04-2019 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:25
Er wordt hier wel alles uit de kast gehaald maar nergens blijkt uit dat TS een auto heet gekocht met originele velgen.

De dealer een negatieve review geven omdat je zelf een 2ehands auto hebt gekocht waar je achteraf toch liever de originele velgen onder had willen hebben? Het lijkt nu een beetje op een manier om gratis dure velgen te scoren. Imo een beetje kinderachtig maar wellicht dat de rechtsbijstand nog iets met deze casus wil/kan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
WEBGAMING schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:14:
[...]

Makes sense to me. ;) Duidelijk dus.

@User Kan je eens beantwoorden wat voor banden er onder zitten? Word nu al meerdere keren gevraagd.
Vredestein Ultrac Vorti 235/35R19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 00:06

PcDealer

HP ftw \o/

User schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:05:
[...]
He he, pas de derde keer dat het is aangehaald. Wat stond er in de advertentie, stond het onder de Select sectie bij Audi? Ik maak bij grote aankopen een screenshot.

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 18-04-2019 13:50 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

User schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:18:
[...]
Die banden kosten +- €170,- en zijn niet echt goedkoop(€100,-). 19" hoort niet op je S3, dat is dus ook niet origineel te noemen. (ook een indicatie van niet correct)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/1zeau7c.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 18-04-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
Hackus schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:58:
[...]

Die banden kosten +- €170,- en zijn niet echt goedkoop(€100,-). 19" hoort niet op je S3, dat is dus ook niet origineel te noemen. (ook een indicatie van niet correct)
De S3 is gewoon met 19 inch te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Is dat dezelfde S3 als die van jou? Kan zomaar zijn dat per bouwjaar verschilt wat de opties zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User
PcDealer schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:26:
[...]

Is dat dezelfde S3 als die van jou? Kan zomaar zijn dat per bouwjaar verschilt wat de opties zijn.
Min of meer, dit is de 8V Facelift, ik heb de gewone 8V.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
@User ik blijf mijn standpunt. Het is duidelijk dat de velgen niet origineel waren (gezien de posts van vele Tweakers hiervoor). Indien de erkende Audi dealer dat redelijkerwijs had kunnen weten heb je een punt (en dat had hij moeten weten/zien mijns inziens). Het is geen goedkoop karretje dat voor een klein prijsje is verkocht. Die velgen bepalen voor groot deel de uitstraling van de auto, kijk naar het type velg, das wel ff wat anders dan een standaard velgje op een oude auto (het geeft deze auto een aanzienlijke uitstraling).

Ik heb ook speciale/grote velgen op mn volvo zitten die er echt stuk beter uitzien dan de standaard velgen. Dat vond ik bij aankoop een belangrijke overweging om die te kiezen. Nu is mijn auto wat ouder en de echtheid zal niet veel meer uitmaken voor de waarde van de auto, dus ander geval. Bovendien heb ik er echt geen verstand van, dus zelf had ik het nooit opgemerkt.

Voor de rest hier. Er is geen patent (niet van toepassing) maar een auteursrecht en evt een modellenrecht op de velg, die kan geregistreerd zijn (https://euipo.europa.eu/ohimportal/nl/databases). Namaken mag gewoon niet (een namaker die specifiek namaakt terwijl hij keuzes/afwijkingen had kunnen maken is slaafse nabootsing en is bewust nep).

Verkoop van duidelijk en zichtbare neponderdelen door een erkende dealer is een probleem mijns inziens. Ookal wist hij het niet, het had hem duidelijk moeten zijn. Hij heeft de plicht dit mede te delen, je mag verwachten dat bij een dergelijke dure auto dat een essentieel ding is voor koper. De hele auto scannen op originele onderdelen lijkt me voor een occassion lastig, remblokken hebben denk ik geen logo of duidelijk onderscheid, bovendien zijn die geen significant onderdeel van de auto (dus dat wordt een lastigere zaak, tenzij de dealer dat heeft gegarandeerd) en de uitstraling is geen punt van discussie hier (wel de kwaliteit).

Ja we herhalen punten, ik vind zo'n discussie als jurist wel leuk ;-) en ja ik ga niet zomaar akkoord en probeer alles uit consumentenrechten te halen, er is wel degelijk wat mogelijk.

Wacht even met negatieve reviews voordat het afgehandeld is.

Rechtsbijstandsverzekeraar heeft ook gezegd dat hij een punt heeft (maar dat wist ik al). Je kan over de dealer klagen ook bij Audi zelf. Dat zou ook nog wel eens succes kunnen hebben. Audi wordt hier ook niet blij van vermoed ik zo. Het is geen manier van gratis dure velgen, indien de prijs lager was kan je evt ook aanbieden om iets bij te betalen. Ligt allemaal aan de prijs wat die auto met originele velgen gemiddeld kost (occasion/type/jaar).

[ Voor 4% gewijzigd door LucyLG op 18-04-2019 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• User
LucyLG schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:37:
Voor de rest hier. Er is geen patent (niet van toepassing) maar een auteursrecht en evt een modellenrecht op de velg, die kan geregistreerd zijn (https://euipo.europa.eu/ohimportal/nl/databases). Namaken mag gewoon niet (een namaker die specifiek namaakt terwijl hij keuzes/afwijkingen had kunnen maken is slaafse nabootsing en is bewust nep)
Gevonden! :)
https://euipo.europa.eu/e...ls/designs/002399360-0001

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
Had je al een foto geplaatst van jouw velgen? De grootte van de Audi velg staat er niet bij, maar denk niet dat dat nodig is.

[ Voor 14% gewijzigd door LucyLG op 18-04-2019 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:21

Sharky

Skamn Dippy!

Gadgeteer schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:18:
Er wordt hier wel alles uit de kast gehaald maar nergens blijkt uit dat TS een auto heet gekocht met originele velgen.
Ik denk dat het juist gaat om de verwachting. Ik heb geen idee waar je de grens legt, als er een 1.0 3 cilinder inzat maar er is niet expliciet genoemd dat er een originele motor inzit dan is het wat jou betreft ook ok? Je moet ergens een grens trekken.
De dealer een negatieve review geven omdat je zelf een 2ehands auto hebt gekocht waar je achteraf toch liever de originele velgen onder had willen hebben? Het lijkt nu een beetje op een manier om gratis dure velgen te scoren. Imo een beetje kinderachtig maar wellicht dat de rechtsbijstand nog iets met deze casus wil/kan doen..
Beetje flauw om met zulke aannames op de man te spelen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Zie je dat dat model niet in 19 inch verkrijgbaar is? Of zit ik fout?

Zie hier onderdaan de 19 inch modellen, die hebben andere vorm:

https://www.audi.nl/nl/we...ck/design-lak-velgen.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YrRyoEojrrht0VomeL8J7rVF/thumb.png

Het modelrecht op de velg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K0sEja8p7qgHAP7YtVUt4VtF/thumb.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door LucyLG op 18-04-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

LucyLG schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:51:
[...]

Zie hier:

Onderdaan de 19 inch modellen, die hebben ander model
Deze foto was gepost wat ik zo kan vinden. en die velg is wel anders, loopt stuk smaller naar de naaf
https://imgur.com/teqAtqR
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/1zeau7c.jpg

@LucyLG Deze zijn standaard geleverd op de S3

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 18-04-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Hackus schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:55:
[...]

Deze foto was gepost wat ik zo kan vinden. en die velg is wel anders, loopt stuk smaller naar de naaf
Thanks @Hackus Ja ik zie het verschil met het modelrecht, het zou kunnen dat Audi dit model niet heeft geregistreerd.

Zie mijn vorige post. Je zou nu bij Audi kunnen checken of die velg van @User ooit in 19 inch verkrijgbaar was.

De velg van @User in de afbeelding geplaatst door @Hackus is niet dezelfde als het modelrecht, maar wordt door Audi wel verkocht. Zegt dus niets. of heb ik het fout?

[ Voor 46% gewijzigd door LucyLG op 18-04-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Rainesh had gevonden dat hij voor de TT wel in 19 inch werd geleverd. Ik had gezocht op "S1 wheel" op Google, maar Rainesh is de man met de Audi kennis hier.
Hackus schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:55:
[...]

[Afbeelding]
Dit is niet de velg die ik heb, dit is een advertentiefoto van mijn velg:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/teqAtqR.jpg
LucyLG schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:01:
[...]

Thanks @Hackus Ja ik zie het verschil met het modelrecht, het zou kunnen dat Audi dit model niet heeft geregistreerd.

Zie mijn vorige post. Je zou nu bij Audi kunnen checken of die velg van @User ooit in 19 inch verkrijgbaar was.

De velg van @User in de afbeelding geplaatst door @Hackus is niet dezelfde als het modelrecht, maar wordt door Audi wel verkocht. Zegt dus niets. of heb ik het fout?
Audi heeft het model uit @Hackus' foto ook gewoon geregistreerd maar die moet ik dan weer even gaan opzoeken, ik kwam hem net wel tegen toen ik de mijne zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-06 14:01

Dawn

..Sworn to the Dark..

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
vanaf de eerste pagine:
User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:18:
[...]
Deze foto stond bij de advertentie. Valt natuurlijk op twee manieren te lezen, "kijk deze velgen zitten er op" en "kijk deze Audi velgen zitten er op".
Deze komt wél overeen met het merkrecht;
Al is er mogelijk wel een klein subtiel verschil tussen beide.

Volvo heeft ook een velg die regelmatig als Imi's voorbij komen: de Pegasus.
verschil: de letter 'R' op 1 van de spaken (groter dan het origineel (kleiner op de originele velg))

EDIT: zie bovenstaande poster van TS

[ Voor 3% gewijzigd door Dawn op 18-04-2019 16:14 ]

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@User Nu nog bewijzen dat de velgen van jou niet 'origineel Audi' zijn, dan sta je sterk(er)
(op papier door expert)

offt.
oa hier imitatie velgen van Alpina https://dutch.alibaba.com...malList.22.77302718hGyrj8
(van mijn (bmw)F11 D5)

Ook imitatie van S3 => https://dutch.alibaba.com...ned-Face-60586130732.html
@LucyLG

[ Voor 62% gewijzigd door Hackus op 18-04-2019 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Dawn schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:12:

Volvo heeft ook een velg die regelmatig als Imi's voorbij komen: de Pegasus.
verschil: de letter 'R' op 1 van de spaken (groter dan het origineel (kleiner op de originele velg))
Offtopic, dit zijn mijn velgen. Geen idee of ze echt zijn maar heb gekocht bij Volvo zelf (en daar was hij ook ooit gekocht nieuw). Ik zit er zelf verder ook niet mee, auto is ook wat ouder weer inmiddels (c30 summum)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hHyqUQklf983K4V5kZI24Ha4/thumb.jpg

Ontopic:
@User
Tsja echtheid checken. User heeft hier wel wat tips gekregen. Er is ook een Audi forum waar je dit zo op kunt zetten en heb je binnen paar minuten reacties van experts. Meer dan dat kun je doen (hopelijk kosteloos), maar dan wel naar Audi zelf gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User
Hackus schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:24:
@User Nu nog bewijzen dat de velgen van jou niet 'origineel Audi' zijn, dan sta je sterk(er)
(op papier door expert)
Zal een andere officiële Audi dealer als expert worden gezien? :+ Kheb ook nog een foto van de binnenkant van de velg, zal die plaatsen wanneer ik weer achter een computer zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
User schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:32:
[...]
Zal een andere officiële Audi dealer als expert worden gezien? :+ Kheb ook nog een foto van de binnenkant van de velg, zal die plaatsen wanneer ik weer achter een computer zit.
Ja, dat moet hij wel zijn. Wie anders?

Zet het ook op het Audi forum. Die hebben zo tips waaraan je kan zien. Hoe meer hoe beter.

[ Voor 12% gewijzigd door LucyLG op 18-04-2019 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Best goede imitatie. Lees: (Audi) dealer had deze velgen niet mogen verkopen

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Dr4xkM8/audi.jpg
Voor de duidelijkheid: links is origineel (afbeelding merkrecht) rechts is imitatie.

[ Voor 21% gewijzigd door Cheesy op 18-04-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Cheesy schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:36:
Best goede imitatie. Lees: (Audi) dealer had deze velgen niet mogen verkopen

[Afbeelding]
Voor de duidelijkheid: links is origineel (afbeelding merkrecht) rechts is imitatie.
Ik zie verschil niet....(behalve dat de originele kleiner zou moeten zijn 18 inch, maar dat is lastig te zien op foto). Wellicht dat recht die gaten/sleuven niet toelopen zoals bij dit model welke geregistreerd is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WzBCMvGljJkAel5epik2CGmc/thumb.jpg

@Rainesh hoop dat je nog wat input ook hebt.

PS de afbeeldingen zijn blijkbaar te groot, hoop niet dat ik met Tweakers nu gelazer krijg, dus heb er maar een thumbnail van gemaakt.

[ Voor 52% gewijzigd door LucyLG op 18-04-2019 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@User

Ik blijf bij mijn standpunt.
Nergens vind ik een verplichting op 100% Audi onderdelen.
Als de garage niet wist dat het replica velgen waren, dan valt er ook niks te melden. En ik vermoed dat als een monteur de velgen los zou maken om de remmen na te kijken, en ziet dat het nep Audi velgen zijn dat hij er exact niks mee doet. Gewoon terug monteren en de gevraagde klus is geklaard
Klaar
En als jij het niet zwart op wit hebt dat je gevraagd heb of het echte velgen zijn., tja.

Verder had je dit zelf op tenminste 2 momenten eerder kunnen zien dan pas na 7 maanden.. bij de winterwissel, en toen je ze uit de auto tilde en in de opslag legde...

Verder heb ik een tering hekel aan pon.
Dus normaal ben ik voor alle acties die de dealer en pon een tik geven...
Maar in dit geval na 7 maanden met dit probleem.aan komen.
Ik zou mijn tijd ergens anders in steken

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 18-04-2019 17:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lang verhaal kort, Lucy: vind je werkelijk dat iemand na 7 maanden nog mag reclameren zoals ik beargumenteer in MAX3400 in "Imitatievelgen, wat zijn mijn rechten?" en in MAX3400 in "Imitatievelgen, wat zijn mijn rechten?"

De topicstarter heeft zelfs in 6 maanden al 2x de velgen "in handen gehad" namelijk toen in december de winterset erop ging en in maart de "betwiste" zomerset. En pas toen, op aangeven van een Profile-monteur (waarvan ik weet dat de meeste Profile-vestigingen vol staan met niet originele maar wel hele mooie replica velgen, ook voor Audi), gaan de topicstarter eens zelf verder op onderzoek uit?

Zoals iemand anders al suggereerde (en waar we vanzelfsprekend niet vanuit mogen gaan): hoe weet de verkopende partij dat er sinds oktober geen andere set "stomme velgen" door de topicstarter is gemonteerd en dat dus de echte originele velgen allang zijn verpatst op Marktplaats? Ik speel nu inderdaad de argwanende advocaat van de duivel maar we hebben in het topic "hoe bewijs je dat de verkoper iets verkeerd heeft gedaan" terwijl ik als verkoper, zeker na het lezen van dit topic en alle mitsen / maren / kennis van de koper, ook mijn twijfels kan gaan hebben dat iemand pas na 7 maanden een keertje terugkomt met een auto.

Oh, en dan ook nog klagen over de kwaliteit van een velg terwijl je blijkbaar wel weet dat je er niet normaal mee omgaat:
User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:54:
Ik reed dan ook over een zandweg, dat lijkt me niet echt "normaal onderweg". :)
Call me stupid maar als je een S3 koopt, dondersgoed weet dat het een non-facelift uitvoering is, de prijs dus blijkbaar acceptabel / marktconform / goedkoop vindt (want niet iedereen geeft 32K uit aan een gebruikt wagentje) en dan je eerst laat afschepen met "ach meneertje, dat ligt aan de weg die trilling" en dan op GoT een topic opent waarin meer over 1 velg wordt besproken / getoond dan de gemiddelde Audi-verkoper weet?

Nee, sorry, dan neem ik topicstarter absoluuuut niet meer serieus als ie aan mijn balie komt om de set omgewisseld te krijgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LucyLG
MAX3400 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:08:
[...]

Lang verhaal kort, Lucy: vind je werkelijk dat iemand na 7 maanden nog mag reclameren zoals ik beargumenteer in MAX3400 in "Imitatievelgen, wat zijn mijn rechten?" en in MAX3400 in "Imitatievelgen, wat zijn mijn rechten?"

De topicstarter heeft zelfs in 6 maanden al 2x de velgen "in handen gehad" namelijk toen in december de winterset erop ging en in maart de "betwiste" zomerset. En pas toen, op aangeven van een Profile-monteur (waarvan ik weet dat de meeste Profile-vestigingen vol staan met niet originele maar wel hele mooie replica velgen, ook voor Audi), gaan de topicstarter eens zelf verder op onderzoek uit?

Zoals iemand anders al suggereerde (en waar we vanzelfsprekend niet vanuit mogen gaan): hoe weet de verkopende partij dat er sinds oktober geen andere set "stomme velgen" door de topicstarter is gemonteerd en dat dus de echte originele velgen allang zijn verpatst op Marktplaats? Ik speel nu inderdaad de argwanende advocaat van de duivel maar we hebben in het topic "hoe bewijs je dat de verkoper iets verkeerd heeft gedaan" terwijl ik als verkoper, zeker na het lezen van dit topic en alle mitsen / maren / kennis van de koper, ook mijn twijfels kan gaan hebben dat iemand pas na 7 maanden een keertje terugkomt met een auto.

Oh, en dan ook nog klagen over de kwaliteit van een velg terwijl je blijkbaar wel weet dat je er niet normaal mee omgaat:

[...]

Call me stupid maar als je een S3 koopt, dondersgoed weet dat het een non-facelift uitvoering is, de prijs dus blijkbaar acceptabel / marktconform / goedkoop vindt (want niet iedereen geeft 32K uit aan een gebruikt wagentje) en dan je eerst laat afschepen met "ach meneertje, dat ligt aan de weg die trilling" en dan op GoT een topic opent waarin meer over 1 velg wordt besproken / getoond dan de gemiddelde Audi-verkoper weet?

Nee, sorry, dan neem ik topicstarter absoluuuut niet meer serieus als ie aan mijn balie komt om de set omgewisseld te krijgen.
@MAX3400 ik zou je zeker niet stupid noemen. Ik vind dat je valide punten aandraagt.

Weet je wat het gewoon is, ik zoek naar eventuele mogelijkheden. Gelijk hebben en gelijk krijgen is een verschil. Op basis van de wet kun je redelijk wat proberen. Het is een grijze zone juridisch. Dat je het na 7 maanden pas ontdekt is niet het ergste. Het gaat om de verwachtingen en mededelingen die er zijn gedaan. Occasion kan ik me wel iets bij voorstellen dat je niet kan verwachten dat alle onderdelen origineel zijn. Alleen die velgen zijn wel een groter ding dan een remblok.

Maar is het niet met alle garantiekwesties zo dat de verkoper niet zeker weet of het nog wel het product is dat hij heeft verkocht?

Trouwens kostte die auto 32k? Is dat een marktconforme prijs of goedkoop voor dergelijke autos/occasions? Indien die originele velgen bijv 750 per stuk nieuw kosten (of de tweedehandswaarde) en de auto ook behoorlijk veel goedkoper was tsja...daar hebben we het weer over wat je mag verwachten.

Nee heb je ja kan je krijgen.

Offtopic:

Mijn volvo bij de dealer gekocht en die heeft gezegd dat de auto daarvandaan kwam, altijd door hen is onderhouden. Indien er dan nepvelgen opzitten vind ik dat wel een raar verhaal. Maar ook de officiele dealers zijn geen heiligen. De bumper aan de achterkant (plastic en geen lak) was voor de showroom lekker geolied (of wat ze er dan ook mee doen) en de vlekken op de bumper daardoor niet zichtbaar. Na een regenbuitje zag die bumper er als een wereldkaart uit. Soort witte watervlekken die ik zelf niet weg kreeg, soort kalk leek het. Volvo wilde er niets aan doen, al stond ik wel echt in mn recht, het was niet gezegd maar ze wisten het wel mijns inziens. Verder ik kan ook niet iedere dag de auto in de olie gaan zetten. Gelukkig botste vlak daarna iemand op de bumper. Opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Je bent niet gebonden aan perse de A3/S3 velgen. Dus TT 8S (origineel 19inch) velgen onder een S3 kan mits het past. De imitatievelgen kun je vaak in verschillende ET/Naaf/Inch kopen zodat het geschikt is voor meerdere modellen.

De A3/S3 is gewoon met 19inch te krijgen. D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Rainesh
User schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:18:
[...]
Ik zal nu wss domme vragen stellen maar Vredestein is toch ook niet standaard onder een "fabrieks Audi"? Of is dat dealer-afhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
MAX3400 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:43:
@Rainesh

[...]

Ik zal nu wss domme vragen stellen maar Vredestein is toch ook niet standaard onder een "fabrieks Audi"? Of is dat dealer-afhankelijk?
Nee niet standaard. Vaak zijn het Conti's, Bridgestones of Hankooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Rainesh schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:44:
[...]

Nee niet standaard. Vaak zijn het Conti's, Bridgestones of Hankooks.
Dus als er Vredestein onder zat bij de verkoop, had elke geinteresseerde koper voor het specifieke model S3 ook al nattigheid kunnen voelen qua "wat zit er onder de auto"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Tjsa @User het kan wel eens niet gaan lukken. Zijn die velgen nog tweedehands verkrijgbaar? Is dat dan per stuk of moet je er vier nemen? Wat zou dat kosten?

Hoe heb je die auto afgerekend? Creditcard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
MAX3400 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:46:
[...]

Dus als er Vredestein onder zat bij de verkoop, had elke geinteresseerde koper voor het specifieke model S3 ook al nattigheid kunnen voelen qua "wat zit er onder de auto"...
Af fabriek en nieuw worden de bovenstaande merken geleverd.

Nee hoeft ook niet. Als een garage bijv nog een goede set banden over heeft van een ander auto...en de S3 had banden die bijna op zijn. Waarom dan niet eronder gooien? Scheelt veel geld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Het zijn gewoon merkbanden, dat is het belangrijkste. Dus het probleem zal waarschijnlijk niet door de banden veroorzaakt worden.
De banden kan je voor de rest niet veel aan afleiden. Ze kunnen niet standaard onder de auto geleverd zijn, maar in 4 jaar kan het ook wel zijn dat de banden een keer gewisseld zijn. (of misschien wel vaker)

@MAX3400 Ik vind wel dat je een beetje idioot veel verwacht van een normale koper. Die weet toch niet op wat voor banden zo'n auto standaard geleverd word? Jij moest het ook navragen.
Verwacht je dan echt dat iemand dat gaat opzoeken, dan ziet dat ze niet standaard geleverd worden, en dan daar uit afleid dat de velgen misschien niet origineel zijn? Dat gaat wel heel erg ver vind je niet?

[ Voor 14% gewijzigd door WEBGAMING op 18-04-2019 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

WEBGAMING schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:59:
Het zijn gewoon merkbanden, dat is het belangrijkste. Dus het probleem zal waarschijnlijk niet door de banden veroorzaakt worden.
De banden kan je voor de rest niet veel aan afleiden. Ze kunnen niet standaard onder de auto geleverd zijn, maar in 4 jaar kan het ook wel zijn dat de banden een keer gewisseld zijn. (of misschien wel vaker)

@MAX3400 Ik vind wel dat je een beetje idioot veel verwacht van een normale koper. Die weet toch niet op wat voor banden zo'n auto standaard geleverd word? Jij moest het ook navragen.
Verwacht je dan echt dat iemand dat gaat opzoeken, dan ziet dat ze niet standaard geleverd worden, en dan daar uit afleid dat de velgen misschien niet origineel zijn? Dat gaat wel heel erg ver vind je niet?
Je slaat de spijker positief en negatief op zijn kop.

Ik vroeg het aan @Rainesh omdat ik weet dat deze persoon bijna dagelijks, naar eer en geweten, bezig is met bijna elk type Audi. Voor hem is het dus parate kennis wat er "OEM" geleverd wordt op Audi's en bijna een lopende encyclopedie over onderdelennummers. Terzijde; toen ik 3 jaar geleden mijn A6 kocht, heb ik ook de dealer verzocht er gloednieuwe "fabrieksbanden" op te laten leggen en kreeg dus Conti 5's gemonteerd.

Hoeveel mag je van een koper verwachten inderdaad? Een S3 is geen kattenpis. 30K of meer ophoesten ook niet. Dan wil je dus zeker weten dat je een auto koopt die voldoet aan wat je ervan denkt / vindt / verwacht. En wat gebeurt er nu in dit topic (en ja, ik zit er met 2 gestrekte benen in):
  • topicstarter onderzoekt ongeveer 7 maanden lang niet de staat / status van de auto
  • topicstarter wisselt 2x velgen-sets (of laat het doen) en pas bij de vierde wissel ziet iemand dat de velg mogelijk niet origineel is
  • topicstarter heeft, voor zover ik lees, 0 bewijs meer in bezit hoe de auto te koop is aangeboden en met welke termen
  • topicstarter doet dan allerlei moeilijke uitspraken over elastische en plastische vervorming bij velgen maar "weigert" waarden / marges te posten tussen 2 produkten
  • Maar van het weekend een weekendje weg in de bossen, en wat over een bospad gereden. Maandag weer op de snelweg was er ineens weer een duidelijke trilling in de auto te voelen
  • Koper van een S3 laat zich na 1 proefrit afschepen met "het ligt aan de weg
Ongetwijfeld zoek ik weer de weg van de minste weerstand: als je een auto ziet staan die je wil hebben, regel het chassisnummer, bel een (andere) erkende dealer, vraag de totale optielijst & onderhoudshistorie op. Heb je in ieder geval al een overeenkomst / verschil met het geadverteerde produkt. En daarna ga je pas een keer kijken / proefrijden / kopen.

Vind het allemaal mooi, maar dat begrijp je al; ik krijg niet de indruk dat topicstarter "de gemiddelde koper" is en ook iets meer weet van auto's dan "de gemiddelde koper". En dan is het verhaal / tijdslijn op zijn minst twijfelachtig te noemen als je wel een S3 wil rijden maar maandenlang dus niet omkijkt en/of iets laat doen aan het trillende rijgedrag wat al bestond bij aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Kunnen door de niet originele velgen risico's ontstaan op ongelukken of schade?

Audi geeft aan dat je twee jaar fabrieksgarantie hebt op de auto, maar alleen indien je originele onderdelen gebruikt. Dus die garantie kan je vergeten. Sowieso kan je door gebruik van gebrekkige onderdelen schade veroorzaken als gebruiker van de auto.

Zou @User een risico lopen door deze velgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

LucyLG schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:30:
Kunnen door de niet originele velgen risico's ontstaan op ongelukken of schade?
...
Zou @User een risico lopen door deze velgen?
Ik denk het niet.

Heb de discussie verder niet meer gevolgd maar als de huidige velg "ergens in de EU" gekeurd is en goedgekeurd voor verkoop, voldoet deze blijkbaar aan alle veiligheidseisen / marges / sterktes / etc. die gelden voor de hele EU. Misschien wat kort samengevat maar een velg hoeft niet te voldoen aan bepaalde "uitstoot / verbruik / whatever" en is hierdoor niet onderhevig aan lokale / landelijke eisen. Zou een mooie zijn; koop je velg A in NL, mag je er niet mee door Belgie rijden ofzo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Niet te zeggen, zal liggen aan de fabrikant.
Je hebt goede en slechte kopieer fabrikanten.

Zou er even gekeken moeten worden door de ts of er iets van een fabrikant te vinden is.
Aka auto op de krik en de velg eraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 834471

Icephase schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:48:
Dus je hebt zelf tijdens het rijden niet eens gemerkt dat ze niet origineel waren? En ze blijven nu al ettelijke duizenden km's heel? Volgens mij zit het met de kwaliteit wel goed dan. Wat boeit het dan of ze origineel zijn of niet? Ik bedoel, als je zelf niet eens het verschil kunt zien?
Deftige namaak Rolex is ook niet van echt te onderscheiden door een leek maar als ik 5000 euro lapt voor een klokje met een marktwaarde van 500 euro zou ik wel steigeren ook.
Vraag is natuurlijk wel even of de TS expliciet originele velgen zijn verkocht of dat de TS daar op één of andere manier realistisch gezien vanuit zou mogen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 834471 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:37:
[...]

....TS expliciet originele velgen zijn verkocht of dat de TS daar op één of andere manier realistisch gezien vanuit zou mogen gaan.
#polarisatie-modus: nee, sommige typen auto's worden binnen bepaalde rijdersgroepen altijd aangepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 11:26
Anoniem: 834471 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:37:
[...]

Deftige namaak Rolex is ook niet van echt te onderscheiden door een leek maar als ik 5000 euro lapt voor een klokje met een marktwaarde van 500 euro zou ik wel steigeren ook.
Vraag is natuurlijk wel even of de TS expliciet originele velgen zijn verkocht of dat de TS daar op één of andere manier realistisch gezien vanuit zou mogen gaan.
Ik denk wel dat hij er vanuit mag gaan dat het om originele velen gaat. Hij koopt immers een jong gebruikte auto bij een merkdealer, niet bij Jonny om de hoek!

Van deze merkdealer mag je expertise verwachten van het door hem aangeboden voertuig, zeker als dat van het zelfde merk is dat hij voert. Gezien hun expertise en het onderhoudt wat ze op de auto hebben uitgevoerd is het vrijwel zeker dat de dealer hiervan op de hoogte is geweest.

Ook kan je stellen dat zij hun klant hierover had moet informeren. Er is immers een enorm verschil in kwaliteit van de velg t.o.v. het origineel, maar ook een groot financieel verschil. Dit heeft wel degelijk invloed op de waarde van de auto. Anderzijds is het ook zo dat het voor de leek niet zo snel zichtbaar is dat het om imitatie gaat. Hierdoor weegt de meldingsplicht des te zwaarder op de dealer.

Vanuit mijn kijk moet de dealer de koper schadeloosstellen. Vervolgens kan hij zelf kijken of die schade weer te verhalen valt op de partij waarvan hij gekocht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
MAX3400 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:20:
[...]

Je slaat de spijker positief en negatief op zijn kop.

Ik vroeg het aan @Rainesh omdat ik weet dat deze persoon bijna dagelijks, naar eer en geweten, bezig is met bijna elk type Audi. Voor hem is het dus parate kennis wat er "OEM" geleverd wordt op Audi's en bijna een lopende encyclopedie over onderdelennummers. Terzijde; toen ik 3 jaar geleden mijn A6 kocht, heb ik ook de dealer verzocht er gloednieuwe "fabrieksbanden" op te laten leggen en kreeg dus Conti 5's gemonteerd.

Hoeveel mag je van een koper verwachten inderdaad? Een S3 is geen kattenpis. 30K of meer ophoesten ook niet. Dan wil je dus zeker weten dat je een auto koopt die voldoet aan wat je ervan denkt / vindt / verwacht. En wat gebeurt er nu in dit topic (en ja, ik zit er met 2 gestrekte benen in):
  • topicstarter onderzoekt ongeveer 7 maanden lang niet de staat / status van de auto
  • topicstarter wisselt 2x velgen-sets (of laat het doen) en pas bij de vierde wissel ziet iemand dat de velg mogelijk niet origineel is
  • topicstarter heeft, voor zover ik lees, 0 bewijs meer in bezit hoe de auto te koop is aangeboden en met welke termen
  • topicstarter doet dan allerlei moeilijke uitspraken over elastische en plastische vervorming bij velgen maar "weigert" waarden / marges te posten tussen 2 produkten
  • Maar van het weekend een weekendje weg in de bossen, en wat over een bospad gereden. Maandag weer op de snelweg was er ineens weer een duidelijke trilling in de auto te voelen
Ongetwijfeld zoek ik weer de weg van de minste weerstand: als je een auto ziet staan die je wil hebben, regel het chassisnummer, bel een (andere) erkende dealer, vraag de totale optielijst & onderhoudshistorie op. Heb je in ieder geval al een overeenkomst / verschil met het geadverteerde produkt. En daarna ga je pas een keer kijken / proefrijden / kopen.

Vind het allemaal mooi, maar dat begrijp je al; ik krijg niet de indruk dat topicstarter "de gemiddelde koper" is en ook iets meer weet van auto's dan "de gemiddelde koper". En dan is het verhaal / tijdslijn op zijn minst twijfelachtig te noemen als je wel een S3 wil rijden maar maandenlang dus niet omkijkt en/of iets laat doen aan het trillende rijgedrag wat al bestond bij aankoop.
Dat begreep ik wel. Maar 4 jaar later zegt dat ook niet zo gek veel meer. Tenzij dat ding constant bij de dealer onderhouden is, kan je er weinig van zeggen. En die wielen laten wel zien dat die auto niet altijd bij de dealer is geweest voor de onderdelen.

Ik vind het ook een bijzonder verhaal dat je je zo makkelijk laat afschepen op zo'n dure auto. Maar, hij zegt wel dat het een hele tijd prima is geweest, totdat hij over het zandpad gereden is. (of gecrosst, want zo klinkt het wel)
Dus als ik het goed begrijp was er bij de aflevering een trilling, dat is een hele tijd weg geweest, maar nu na het bospad weer een trilling.
Dat kan echt van alles zijn, de kans dat het echt de wielen zijn is maar klein. (onbalans is geen probleem met de wielen)
Loodje wat losgelaten is, en dat kan je ook echt niet altijd zien, band die misschien een klap heeft gekregen, of rubbers in de ophanging oid.

Er word een ontzettende toestand gemaakt over de wielen, en dat snap ik ook wel een beetje. Maar zoals je ook al zegt, dat ze niet origineel zijn, zegt helemaal niets over de kwaliteit.
Dat de waarde anders is klopt natuurlijk wel, en je kan de kwaliteit niet echt goed controleren. Daarom vind ik ook wel dat het netjes zou zijn van de Audi dealer om tenminste een beetje mee te werken. Misschien dan geen hele nieuwe set wielen, maar een grote korting, of iets in die richting. (Als het duidelijk is dat hij met die wielen verkocht is.)

De dingen die TS noemt klinken heel erg wijs, maar er klopt niet gek veel van. Het laat meer zien dat hij er niet zo veel kennis van heeft.

Al de dingen die je noemt zijn natuurlijk super goed advies, maar het gaat allemaal wel heel ver. Je zou, helemaal bij een dealer, gewoon een auto moeten kunnen kopen zonder al die dingen te doen. Je mag er dan best van uit gaan dat dat een goede auto is.

Dat het pas maanden later naar boven komt vind ik niet zo gek, maar werkt wel in zijn nadeel. Het klinkt vrij logisch dat de boel een keer gewisseld word, en het dan echt opvalt.

Ik vind het ook wel opvallend dat alles nu aan de wielen ligt, en alle alternatieven genegeerd worden.

Ik weet er niet zo gek veel van, maar ik denk dat als je 6 maanden rondrijd met een occasion, voordat er een defect optreed, die auto gewoon conform is. Het is geen nieuwe auto, er kunnen defecten ontstaan. Risico van het kopen van een 2e hands auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

ok we stappen naar de dealer en dan?

Dealer: 'toon maar aan dat de velgen die er nu op zitten dezelfde zijn als toen ik de auto afleverde'.
(en daar heeft hij een punt; de velgen zijn er volgens TS al twee keer af geweest in een andere garage dan de dealer.)
TS: 'Eehhh'.

Zes maanden met een trillende bak van 30K rijden, en dan pas klagen.....

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Maar die bak was redelijk duur. Ik zou ook niet meteen weten of er iets aan de hand is hoor...

Ik hoor soms vreemde geluidjes en soms trilt auto maar kan ook aan wegdek liggen.

Ik had eerder alleen over die velgen maar dat trillen was me ontgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat 19" ook een 'optie' is, zegt niets of het origineel is. de eerder door mij geplaatste foto, zijn de velgen die geleverd worden met de s3. de waarde van een originele S3 ligt hoger dan met andere opties(sowieso als het young/old timer wordt) dat er standaard conti's onder liggen zegt niet dat dat nu moet. in 90.000km is wel een band vervangen gewoon. de 235/35/R19 banden nu, zijn ook minder comfortabel dan 225/40/R18. een purist, wil de standaard geleverde velgen, en niet andere 'audi' velgen of imitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Hackus schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:35:
Dat 19" ook een 'optie' is, zegt niets of het origineel is. de eerder door mij geplaatste foto, zijn de velgen die geleverd worden met de s3. de waarde van een originele S3 ligt hoger dan met andere opties(sowieso als het young/old timer wordt) dat er standaard conti's onder liggen zegt niet dat dat nu moet. in 90.000km is wel een band vervangen gewoon. de 235/35/R19 banden nu, zijn ook minder comfortabel dan 225/40/R18. een purist, wil de standaard geleverde velgen, en niet andere 'audi' velgen of imitatie.
tsja, maar had een purist dat niet in de showroom al kunnen (moeten) zien? 235/35 of 225/40?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• User
MAX3400 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:20:
Mag ik met een gestrekt been terug? ;)
Als jij niet verwacht dat je opgelicht bent, ga je dan constant zoeken of je misschien toch nog wel opgelicht bent? Ik zag een NL auto waarvan de km standen NAP gecontroleerd waren, met goede kwaliteit banden, met genoeg profiel op die banden, bij een erkende Audi-dealer met Audi-doppen op de velgen. En gemiddeld mens gaat er dan vanuit dat het allemaal wel klopt.
Als ik 2 keer een wissel heb laten doen, hoe kan ik het dan bij de 4e wissel pas zien? Ik heb maar 2 wissels gehad en heb direct na de eerste dag woon-werk verkeer contact opgenomen met de dealer over de trillingen. Hiervoor had ik misschien 1500 km op deze velgen gereden, en dat was zonder referentiekader van hoe het wél moest voelen.
Ik heb de advertentie niet meer nee, maar alle foto's heb ik nog wel, dus ik heb zeer zeker wel meer dan "0 bewijs hoe de auto te koop is aangeboden".
Die 'moeilijke' uitspraken zijn afkomstig vanuit mijn werk en opleiding, waar ik ervaring heb met hoe metalen zich gedragen onder krachten en spanningen. Ik kan mijns inziens wel een inschatting maken van hoe een velg reageert op verschillende belastingen. Maar als ik dan met 1 korte zin zonder onderbouwing aan de kant wordt geschoven heeft het voor mij weinig zin om het verder uit te leggen. Verder heeft voor zover ik weet niemand mij gevraagd om waarden of marges te posten, of ik heb er volledig overheen gelezen en het gemist.
Ik had vrijdag de velgen laten balanceren, dus had in korte tijd gevoel bij ongebalanceerde wielen, gebalanceerde wielen en na een paar keer bospad reageerde de auto weer zoals voor het balanceren. Vind je het dan gek dat ik de conclusie trek dat ze waarschijnlijk weer in onbalans zijn geraakt?
Tsja, kan je lang en kort over discussiëren, feit blijft dat ik op dat moment geen ervaring had met een sportonderstel op een auto, en dat de trillingen optraden bij misschien een kilometer uit een proefrit van 90 kilometer. Zou jij er in zo'n situatie er vanuit gaan dat er inherent iets fout is met de auto? Of zijn alle wegen in Nederland perfect glad en trilt een auto nooit door het wegdek?
WEBGAMING schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:05:
Ik vind het ook een bijzonder verhaal dat je je zo makkelijk laat afschepen op zo'n dure auto. Maar, hij zegt wel dat het een hele tijd prima is geweest, totdat hij over het zandpad gereden is. (of gecrosst, want zo klinkt het wel)
Dus als ik het goed begrijp was er bij de aflevering een trilling, dat is een hele tijd weg geweest, maar nu na het bospad weer een trilling.
Dat kan echt van alles zijn, de kans dat het echt de wielen zijn is maar klein. (onbalans is geen probleem met de wielen)
Loodje wat losgelaten is, en dat kan je ook echt niet altijd zien, band die misschien een klap heeft gekregen, of rubbers in de ophanging oid.
Ik ben echt niet over dat pad gecrosst, dan had ik echt met m'n hoofd tegen het dak gezeten, en m'n passagiers ook. ;)
Ik heb de gewichtjes gecheckt, gecheckt of er misschien zand in de velg zat (maar dat was niet zo) en weer contact gehad met de dealer waar ik het balanceren heb laten doen. Helaas is het balanceerapparaat de komende tijd bezet dus ik kan niet laten checken of de velgen echt weer uit balans is geraakt.
Hoezo is onbalans geen probleem met de wielen? De velg en band zijn beide onderdeel van een wiel, en beide kunnen voor onbalans zorgen. Een paar velgen hadden het gewicht niet op de goeie plek zitten, daar moest de plak een paar cm opgeschoven worden, en 1 band had een relatief hoge variatiekracht. Volgens de monteur kon dat allemaal voor onbalans/trillen zorgen.
Er word een ontzettende toestand gemaakt over de wielen, en dat snap ik ook wel een beetje. Maar zoals je ook al zegt, dat ze niet origineel zijn, zegt helemaal niets over de kwaliteit.
Dat de waarde anders is klopt natuurlijk wel, en je kan de kwaliteit niet echt goed controleren. Daarom vind ik ook wel dat het netjes zou zijn van de Audi dealer om tenminste een beetje mee te werken. Misschien dan geen hele nieuwe set wielen, maar een grote korting, of iets in die richting. (Als het duidelijk is dat hij met die wielen verkocht is.)
Klopt, m'n grootste punt is dat het namaak is, en daaruit volgt dat de kwaliteit mogelijk lager is, maar dat is zoals je zegt niet goed te controleren. Dealer helpt inderdaad voor geen cm mee, ik ben op zich best bereid om op welke wijze dan ook mee te werken aan een oplossing.
De dingen die TS noemt klinken heel erg wijs, maar er klopt niet gek veel van. Het laat meer zien dat hij er niet zo veel kennis van heeft.
Elastische en plastische vervorming is gewoon een natuurkundig iets hoor, daar klopt zeer zeker wel wat van. Iemand plaatste hier nog een filmpje van een echte Mercedes velg vs een namaakvelg, bij die echte velg kon je heel mooi zien dat de velg weer terugveerde.
Al de dingen die je noemt zijn natuurlijk super goed advies, maar het gaat allemaal wel heel ver. Je zou, helemaal bij een dealer, gewoon een auto moeten kunnen kopen zonder al die dingen te doen. Je mag er dan best van uit gaan dat dat een goede auto is.

Dat het pas maanden later naar boven komt vind ik niet zo gek, maar werkt wel in zijn nadeel. Het klinkt vrij logisch dat de boel een keer gewisseld word, en het dan echt opvalt.
Ik vind het zelf nu ook best lastig om terug te kijken en te doen alsof je niet weet wat er aan de hand is. Achteraf praten is altijd heel makkelijk in dit soort situaties en wat mij betreft best wel een valkuil. Aan de ene kant ben ik nu wel een beetje geneigd om te zeggen van "Tsja, als ik toen dit had gedaan, of dat had gedaan, dan was mij dit niet overkomen", maar aan de andere kant moet ik gewoon kunnen vertrouwen dat een erkende Audi-dealer geen namaakspullen verkoopt dus dan zouden al die extra stappen niet nodig hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:18:

Bij de proefrit merkte ik bij bepaalde stukken snelweg wel een trilling, maar de verkoper gooide dat op slecht wegdek.
User schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:43:

Ik heb maar 2 wissels gehad en heb direct na de eerste dag woon-werk verkeer contact opgenomen met de dealer over de trillingen.

Ik had vrijdag de velgen laten balanceren, dus had in korte tijd gevoel bij ongebalanceerde wielen, gebalanceerde wielen en na een paar keer bospad reageerde de auto weer zoals voor het balanceren. Vind je het dan gek dat ik de conclusie trek dat ze waarschijnlijk weer in onbalans zijn geraakt?
Wat was het nou, tijdens de proefrit of later?

En het is niet zo gek als je met 100% wegbandjes op alu velgen door zandpaden rijd dat je een balanceergewichtje kwijtraakt, en opnieuw moet balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
Tens schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:55:
[...]

[...]

Wat was het nou, tijdens de proefrit of later?

En het is niet zo gek als je met 100% wegbandjes op alu velgen door zandpaden rijd dat je een balanceergewichtje kwijtraakt, en opnieuw moet balanceren.
Sorry, ik ben niet helemaal helder vanavond, misschien moet ik maar even wachten tot morgen zodat ik me wat helderder kan verwoorden. :)
Beide is correct, allen bedoelde ik met die eerste keer woon-werk de eerste keer na de wielenwissel van winter naar zomer. Omdat ik toen een referentiekader had in de vorm van een paar maanden op goede winterbanden en velgen kon ik de conclusie trekken dat er iets niet in de haak was met het zomersetje. Dit kwam dus nog weer bovenop de conclusie van namaak die uit de wissel zelf voortkwam. Was voor mij een indicatie dat het niet alleen namaak is, maar ook nog eens slechte namaak. Maar dat komt dus voort uit de conclusie namaak, ik heb niet de conclusie van namaakvelgen getrokken door de trillingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
User schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:43:

Ik ben echt niet over dat pad gecrosst, dan had ik echt met m'n hoofd tegen het dak gezeten, en m'n passagiers ook. ;)
Ik heb de gewichtjes gecheckt, gecheckt of er misschien zand in de velg zat (maar dat was niet zo) en weer contact gehad met de dealer waar ik het balanceren heb laten doen. Helaas is het balanceerapparaat de komende tijd bezet dus ik kan niet laten checken of de velgen echt weer uit balans is geraakt.
Hoezo is onbalans geen probleem met de wielen? De velg en band zijn beide onderdeel van een wiel, en beide kunnen voor onbalans zorgen. Een paar velgen hadden het gewicht niet op de goeie plek zitten, daar moest de plak een paar cm opgeschoven worden, en 1 band had een relatief hoge variatiekracht. Volgens de monteur kon dat allemaal voor onbalans/trillen zorgen.

[...]
Klopt, m'n grootste punt is dat het namaak is, en daaruit volgt dat de kwaliteit mogelijk lager is, maar dat is zoals je zegt niet goed te controleren. Dealer helpt inderdaad voor geen cm mee, ik ben op zich best bereid om op welke wijze dan ook mee te werken aan een oplossing.

[...]
Elastische en plastische vervorming is gewoon een natuurkundig iets hoor, daar klopt zeer zeker wel wat van. Iemand plaatste hier nog een filmpje van een echte Mercedes velg vs een namaakvelg, bij die echte velg kon je heel mooi zien dat de velg weer terugveerde.

[...]
Ik vind het zelf nu ook best lastig om terug te kijken en te doen alsof je niet weet wat er aan de hand is. Achteraf praten is altijd heel makkelijk in dit soort situaties en wat mij betreft best wel een valkuil. Aan de ene kant ben ik nu wel een beetje geneigd om te zeggen van "Tsja, als ik toen dit had gedaan, of dat had gedaan, dan was mij dit niet overkomen", maar aan de andere kant moet ik gewoon kunnen vertrouwen dat een erkende Audi-dealer geen namaakspullen verkoopt dus dan zouden al die extra stappen niet nodig hoeven te zijn.
Ik begreep een beetje uit het verhaal dat je behoorlijk doorgereden had. Maar dat valt dus wel mee.

Als je de wielen niet op een balanceerapparaat hebt gezet, kan je er eigenlijk weinig van zeggen. Een paar losgelaten loodjes kan je vaak gewoon niet zien. Op lichtmetalen velgen plak je het lood er altijd op, als je bijvoorbeeld op een plaats 2 loodjes plakt, kan dat best makkelijk loslaten. Daar zie je op het wiel niets van, maar dat voel je wel.
Op een balanceerapparaat zie je dat meteen, en schade aan de banden valt ook meteen op.
Ik zou echt even wachten op het balanceerapparaat voordat je oordeelt.

Het gewicht van een wiel kan natuurlijk niet ineens verplaatsen. Of je moet het echt krom rijden, en dat zou natuurlijk ook wel kunnen, maar zet ze dan eerst op zo'n apparaat. Dan kan je het heel duidelijk zien.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat het geval is. Tenzij je misschien te hard een steen geraakt hebt op dat pad, maar dan kunnen originele velgen ook buigen. Het zal praktisch onmogelijk zijn om te bewijzen dat dat met originele velgen niet gebeurd zou zijn.

Dat een goed wiel een stuk beter tegen mishandeling kan, natuurlijk. In dat filmpje rijden ze met 50 tegen een scherpe rand aan, dat is net als met 50 een stoeprand raken, of nog erger. 9 van de 10 keer is een originele velg dan ook verbogen.
Ze noemen in dat filmpje ook dat het de limiet van de originele velg is.

Nogmaals ik ben het met je eens dat de dealer het gewoon met jou moet oplossen, met die foto is er wat mij betreft al een hoop bewezen. (of het in een rechtzaak blijft staan is wat anders, maar goed)
Als de auto bij een handelaar gestaan had, of een goedkope inruiler was, was het een ander verhaal geweest. Bij een Audi dealer zou het ze wel moeten opvallen dat hij niet op originele wielen staat, helemaal als hij daar in onderhoud geweest is. En als ze dat niet opgevallen is, moeten ze het gewoon netjes oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Nog steed geen antwoord op mijn vraag of die kromme velg al gericht is of nog steeds krom is. en waar voel je de trilling in het stuur of in je rug zeg maar. als de velg nog steeds krom is dan kan die perfekt gebalanceerd zijn maar doordat er toch op een bepaalde plek op de band het wat meer slijt dat je dan weer onbalans krijgt. heb je al met je hand over de band gevoelt of er geen oneffenheden inzitten mischien zijn ze wel cecupt dan krijg je ook weer onbalans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Waarom zijn de velgens vervangen? Schade gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@User waar heb je de ad gevonden van de auto?

Alles gezien hebbende, vind ik dat je auto niet aan de verwachtingen voldoet. De verkoper had moeten melden dat er geen originele S3 velgen onder zitten ook al is het geen Selekt-auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:11

-tom-562

Oliesjeik

PcDealer schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 23:14:
@User waar heb je de ad gevonden van de auto?

Alles gezien hebbende, vind ik dat je auto niet aan de verwachtingen voldoet. De verkoper had moeten melden dat er geen originele S3 velgen onder zitten ook al is het geen Selekt-auto.
Welke verwachting? Zolang de auto niet is geadverteerd als '100% originele Audi S3' klopt het toch gewoon allemaal? Vorige eigenaar heeft alleen een set aftermarket velgen er op gemonteerd.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:38
-tom-562 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 10:36:
[...]

Welke verwachting? Zolang de auto niet is geadverteerd als '100% originele Audi S3' klopt het toch gewoon allemaal? Vorige eigenaar heeft alleen een set aftermarket velgen er op gemonteerd.
Blijkbaar vinden we het tegenwoordig normaal om slechte service te krijgen, dan is je verwachting inderdaad correct. Een officiële merkdealer mag zich best onderscheiden op service en daar hoort ook bij dat je de klant naar vermogen adviseert en helpt.

Ik ga er even vanuit dat de merkdealer het niet gezien heeft (ter goeder trouw heeft gehandeld), maar dan vind ik wel dat ze vanuit service oogpunt met de klant naar een oplossing moeten zoeken. Het is te gemakkelijk om de handen ervan af te trekken en de klant in de kou te laten staan. Zou me eerlijk gezegd kapot schamen als officiële merkdealer als ik zoiets over het hoofd had gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:50
Anoniem: 454358 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:30:
Waarom zijn de velgens vervangen? Schade gehad?
Of gekocht met goedkope stalen velgen en wieldoppen en later door een bijvoorbeeld nieuwe eigenaar laten voorzien van velgen die er beter uitzien?

Joris748 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 11:04:
[...]

Het is te gemakkelijk om de handen ervan af te trekken en de klant in de kou te laten staan. Zou me eerlijk gezegd kapot schamen als officiële merkdealer als ik zoiets over het hoofd had gezien.
Want de auto rijdt nu niet? Of zijn er andere problemen? Is de klant verkeerd voorgelicht?

Allemaal nee, klant heeft de auto gekocht as-is. Heeft deze kunnen zien en inspecteren. Er zijn geen problemen met de velgen en de auto rijdt prima.

Het was een ander verhaal als de verkoper iets ander geadverteerd had of dat de velgen zo slecht zijn dat normaal rijden niet mogelijk is.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Drardollan schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 11:09:
[...]

Of gekocht met goedkope stalen velgen en wieldoppen en later door een bijvoorbeeld nieuwe eigenaar laten voorzien van velgen die er beter uitzien?

[...]

Want de auto rijdt nu niet? Of zijn er andere problemen? Is de klant verkeerd voorgelicht?

Allemaal nee, klant heeft de auto gekocht as-is. Heeft deze kunnen zien en inspecteren. Er zijn geen problemen met de velgen en de auto rijdt prima.

Het was een ander verhaal als de verkoper iets ander geadverteerd had of dat de velgen zo slecht zijn dat normaal rijden niet mogelijk is.
De velgen zijn misschien wel functioneel, maar horen niet bij de auto. Sommige mensen kopen een bepaalde auto en willen die zoveel mogelijk origineel houden. In dat plaatje passen geen imitatievelgen.

Dat het jou geen biet uitmaakt, wil niet zeggen dat anderen het geen probleem vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Joris748 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 11:19:
[...]

De velgen zijn misschien wel functioneel, maar horen niet bij de auto. Sommige mensen kopen een bepaalde auto en willen die zoveel mogelijk origineel houden. In dat plaatje passen geen imitatievelgen.

Dat het jou geen biet uitmaakt, wil niet zeggen dat anderen het geen probleem vinden.
Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat het mij niet uitmaak in dit geval. Toevallig heb ik een oldtimer, en daar maakt het mij juist weer heel veel bij uit. Dat onderzoek ik dan ook indien nodig.

Maar als het je wel vindt uitmaken, dan onderzoek je het toch? Het is niet zo dat dit een verborgen dingetje is. Als je een aankoopkeuring laat doen en vraagt of ze willen checken of alles origineel is, dan ben je er al.

Blijkbaar zijn de imitatievelgen zo mooi en goed dat het zowel TS als verkoper niet is opgevallen. Enkel omdat er geen stickertje inzit is het niet goed en zou de verkoper voor duizenden euro's aan nieuwe velgen moeten weggeven?

Het zou wat anders zijn als ze adverteren met originele velgen, je het expliciet gevraagd hebt of dat bij je aankoopkeuring de monteur dit heeft gemist.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 20-04-2019 11:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
Drardollan schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 11:30:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat het mij niet uitmaak in dit geval. Toevallig heb ik een oldtimer, en daar maakt het mij juist weer heel veel bij uit. Dat onderzoek ik dan ook indien nodig.

Maar als het je wel vindt uitmaken, dan onderzoek je het toch? Het is niet zo dat dit een verborgen dingetje is. Als je een aankoopkeuring laat doen en vraagt of ze willen checken of alles origineel is, dan ben je er al.

Blijkbaar zijn de imitatievelgen zo mooi en goed dat het zowel TS als verkoper niet is opgevallen. Enkel omdat er geen stickertje inzit is het niet goed en zou de verkoper voor duizenden euro's aan nieuwe velgen moeten weggeven?

Het zou wat anders zijn als ze adverteren met originele velgen, je het expliciet gevraagd hebt of dat bij je aankoopkeuring de monteur dit heeft gemist.
Ze zijn niet 'niet goed' omdat er geen stickertje in zit. Ze voldoen niet aan de verwachting van verkoper omdat geen originele velgen zijn voor dit type auto.

Waar ik me aan erger is dat de verantwoordelijkheid tegenwoordig wel heel gemakkelijk bij de koper wordt gelegd. Wat mag je van een verkoper dan nog verwachten? Als jij bij een Apple reseller een iMac koopt, mag je er toch vanuit gaan dat er een origineel Apple toetsenbord bij zit? Moet je als koper dan nog onderzoeken of het geleverde exemplaar wel origineel is?

Je koopt bij een officiële merkdealer een officiële Audi S3. Vervolgens blijken er velgen onder te zitten die voor een geïnteresseerde koper niet van origineel te onderscheiden zijn (althans niet zonder bovengemiddelde kennis). Mag je van een officiële merkdealer verwachten dat ze dit soort 'gebreken' herkennen? Volgens mij wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Volgens mij niet. Er kunnen wel meer onderdelen opzitten niet van vag zijn
Moeten die dan ook allemaal omgewisseld worden?
Ja als de auto geadverteerd is met 100 oem/orgineel.

Maar dat is het juist, dat is niet hoe de auto geadverteerd was.
Anders zou ik de koper groot gelijk geven er een probleem van te maken.

Nu kwam het aan op onderzoek,. En dat is niet goed genoeg gebeurd.
Helaas, leer geld.

Als dealer/pon zou dat zeker mijn antwoord zijn.
Je hebt de auto gekocht met 6 maanden garantie en verder zoals hij is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
Joris748 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 11:42:
[...]
Waar ik me aan erger is dat de verantwoordelijkheid tegenwoordig wel heel gemakkelijk bij de koper wordt gelegd. Wat mag je van een verkoper dan nog verwachten? Als jij bij een Apple reseller een iMac koopt, mag je er toch vanuit gaan dat er een origineel Apple toetsenbord bij zit? Moet je als koper dan nog onderzoeken of het geleverde exemplaar wel origineel is?
Ik erger mij vooral aan de maatschappelijke tendens om de verantwoordelijkheid constant ergens anders neer te leggen. Jij koopt iets, jij ziet iets over het hoofd en dan is het een ander zijn schuld.

Als jij bij een Apple reseller een nieuwe iMac koopt, dan mag je er vanuit gaan dat er een origineel Apple toetsenbord bijzit.
Als jij bij een Apple reseller een tweedehands iMac koopt, dan mag je er vanuit gaan dat er een goed werkend toetsenbord bijzit (tenzij ander geadverteerd). En als je wil weten of het een Apple toetsenbord is, dan moet je het checken.

Als jij een Audi A3 nieuw bij de dealer koopt, dan mag jij er vanuit gaan dat er enkele originele onderdelen opzitten.
Als jij een Audi A3 tweedehands koopt bij de dealer, dan mag je er vanuit gaan dat je een goed werkende auto koopt die voldoet aan de aanprijzing. En als je wil weten of alles van Audi is, dan moet je dat checken.

De Bovag geeft hier overigens prima informatie over:
Definitie non-conformiteit
Non-conformiteit betekent dat het afgeleverde product niet voldoet aan de verwachtingen die de klant daar redelijkerwijs van mocht hebben. Welke verwachtingen een klant redelijkerwijs van dat product mag hebben, moet per specifiek geval worden vastgesteld, op basis van alle geldende omstandigheden. In de regel mag een koper verwachten dat het product geschikt is voor normaal gebruik. Als in de koopovereenkomst is voorzien in bijzonder gebruik (bijvoorbeeld een auto die een caravan van een bepaald gewicht moet kunnen trekken) dan moet dat ook mogelijk zijn. Hierbij moet bijvoorbeeld worden gekeken naar de aard van de zaak, de verkoopprijs en mededelingen die de verkoper over het product heeft gedaan. Het is belangrijk dat u geen onjuiste verwachtingen wekt. U kunt afspraken, informatie en bijzonderheden het beste vastleggen in de koopovereenkomst.
https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-conformiteit

Deze imitatievelgen staan normaal gebruik niet in de weg, en het was eenvoudig te controleren of ze origineel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@Drardollan Dan zitten wij op een hele andere golflengte. Het gaat mij erom dat je bepaalde verwachtingen mag hebben van iemand die zich specialist noemt. Natuurlijk probeer je je als leek zoveel mogelijk in te lezen, maar je hoeft redelijkerwijs niet op het kennisniveau van de specialist te komen.

En als dan later blijkt dat dingen niet helemaal goed zijn gegaan, dan probeer je er samen uit te komen. Dan vind ik het een zwaktebod dat een dealer verwijst naar regeltjes. Ik verwacht niet dat de dealer kosteloos de auto van TS voorziet van originele velgen.
Ik zou het bijvoorbeeld heel redelijk vinden dat de dealer TS tegen inkoopsprijs een set gebruikte of nieuwe S3 velgen levert en de montage voor zijn rekening neemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wss had de dealer best mee willen werken als je binnen een week o.i.d. was terug gekomen.
Nu komt TS na een half jaar plus duizenden kilometers later pas terug

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

-tom-562 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:22:
Wss had de dealer best mee willen werken als je binnen een week o.i.d. was terug gekomen.
en nadat hij de huidige velgen gemold heeft..... (want platte bandjes en alu velgen gaan niet samen met onverharde wegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Joris748 Je kiest in jouw woorden voor iets specifieks, dan weet je ook welke velgen er op horen. je hebt meer auto's gezien, dan wel plaatjes bekeken. 'toevallig gister nog advertentie gezien van gebruikte Mercedes AMG, met Lorinser velgen (bij MB Dealer).' Die horen ook niet op een AMG. wielen worden tegenwoordig vaak vervangen voor wat men zelf wil. stock 18" waren blijkbaar niet mooi of gewenst en heeft de vorige eigenaar er 19" op gekocht. 'waarschijnlijk' waren audi wielen te duur. zoals ik al eerder zei, is er vaak geen inname keuring, alleen bij Audi Select plus daar mag je dan ook wat meer van verwachten als gebruikte auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

En zelfs die Audi plus select had dit niet opgelost.

Er staat reparatie met Audi onderdelen.
Dus als de velgen geen probleem hebben word er ook niet gerepareerd.

Nergens staat dat niet Audi delen vervangen worden voor Audi onderdelen.

Gokje van mijn kant naar de tekst op het inname formulier.

4xlm 19 inch geen schade met abc banden 5 tot 6 mm profiel.
En als je mazzel hebt de dot code zodat je weet hoe oud de banden zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 10:01
Hackus schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:14:
@Joris748 Je kiest in jouw woorden voor iets specifieks, dan weet je ook welke velgen er op horen. je hebt meer auto's gezien, dan wel plaatjes bekeken. 'toevallig gister nog advertentie gezien van gebruikte Mercedes AMG, met Lorinser velgen (bij MB Dealer).' Die horen ook niet op een AMG. wielen worden tegenwoordig vaak vervangen voor wat men zelf wil. stock 18" waren blijkbaar niet mooi of gewenst en heeft de vorige eigenaar er 19" op gekocht. 'waarschijnlijk' waren audi wielen te duur. zoals ik al eerder zei, is er vaak geen inname keuring, alleen bij Audi Select plus daar mag je dan ook wat meer van verwachten als gebruikte auto.
Vraagje he, even los van dit hele verhaal, maar defacto heeft de Audi dealer imitatie velgen verkocht. Stel dat je hier een zaak van zou maken, gaat Audi dan bepleiten dat het "ok" is om imitatie velgen te verkopen? Dan weten ze zeker dat ze nooit meer beroep kunnen doen op intellectuele eigendomsfraude... Weet jij dat zo?

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:27
Hij koopt bij een Audi dealer een Audi. In de advertentie staat prachtige foto's van de 'Audi' velgen. Dan wordt er wel aardig gesuggereerd dat het om kwaliteit en originele Audi velgen gaat. Je zet de rotte kozijnen van een koopwoning ook niet met een close-up in de advertentie.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bob-B190 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:37:
[...]
gaat Audi dan bepleiten dat het "ok" is om imitatie velgen te verkopen?
Tuurlijk niet, Audi gaat gewoon aantonen dat er geen controle op echtheid van onderdelen reeds gemonteerd op verkoop auto's plaats vind.

En dat ze het spijtig vinden, maar dat de auto verkocht is zoals hij stond
En dat als het een dealbreaker was de klant het specifiek had moeten laten controleren of zelf had moeten controleren..

Auto's worden getest op werking,. Meer niet.

En dit is niet alleen Audi. Ook vw. En ik gok dat de meeste ellende komt door de paraplu waar ze onder vallen

Elke euro moet verantwoord worden bij pon.
En pon is niet makkelijk.
Weet het nog van koppelingscilinders voor Lupo 3l en Audi A2 3l
Van de 15 geleverde cilinders deed er gemiddeld 1 het niet.
Wanneer je deze terug wou brengen moest die gemonteerd zijn in de auto, zodat de garage zelf kon zie dat hij het niet doet.. leuk als je er 1 hebt, maar met 7 stukken cilinders kost dat gecombineerd meer dan 2 dagen... Lang leven pon.
Cobb schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:45:
In de advertentie staat prachtige foto's van de 'Audi' velgen. Dan wordt er wel aardig gesuggereerd dat het om kwaliteit en originele Audi velgen gaat.
zolang ze niet zeggen echte Audi velgen. Of Audi velgen voor mijn part doen ze niks... Sterker de ts doet een aanname dat ze wel echt zijn.... Trouwens misschien deed de dealer die aanname ook

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 20-04-2019 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:27
@Emielvanputten ongetwijfeld deed de Audi dealer die aanname maar dat maakt het nog niet juist.
Zou lekker zijn...ik.koop bij de juwelier een tweedehands Omega. Blijkt het later een hele goede knock-off te zijn...dan mag je toch ook verwachten dat je een nieuwe klok krijgt?

Er staan bovendien de 4 ringen op van Audi. Dan staat er eigenlijk in de advertentie als 'dit zijn Audi velgen, daar kun je op vertrouwen want wij zijn Audi dealer."

[ Voor 23% gewijzigd door Cobb op 20-04-2019 13:59 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Er worden hier heel veel vergelijkingen gemaakt met complete producten, soms ook nieuw. Dat is gewoon niet vergelijkbaar naar mijn idee.
Dit is meer zoals een originele Omega kopen, waar een nep stelwieltje op zit.

Is het netjes van de juwelier als ze er een originele op zetten, zeker.

Zijn ze het wettelijk verplicht? Mwa, daar twijfel ik toch wel over. Als het product gewoon goed te gebruiken is, denk ik dat het gewoon een conform product is.

[ Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 20-04-2019 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Cobb schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:58:
@Emielvanputten ongetwijfeld deed de Audi dealer die aanname maar dat maakt het nog niet juist.
Zou lekker zijn...ik.koop bij de juwelier een tweedehands Omega. Blijkt het later een hele goede knock-off te zijn...dan mag je toch ook verwachten dat je een nieuwe klok krijgt?

Er staan bovendien de 4 ringen op van Audi. Dan staat er eigenlijk in de advertentie als 'dit zijn Audi velgen, daar kun je op vertrouwen want wij zijn Audi dealer."
Ja, en wat als jou 2de hands omega echt is, op 4 schroefjes van de schakels van de band? Merk je dit? Is het horloge er minder op?

Tuurlijk in het bovenstaande geval zal er sorry gezegd worden,. We hadden het niet gezien. 4.nieuwe schroefjes en een onderhoudsbeurt voor je omega. Of ze dat ook doen na 7 maanden geen idee. Ik denk van wel, 4 schroefjes zijn de kosten niet.

Vermoedelijk had ts een kans voor de koop
Ja ik wil de auto,. Maar de velgen zijn niet echt. Graag voorzien van oem .
Of direct na aankoop,. Jongens. Die velgen blijken nep te zijn, en ik heb de auto vorige week gekocht... Beetje jammer dat het niet gecontroleerd is.

Maar na 7 maanden..... Ik verwacht er niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Cobb schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:58:

Fout. Er staan geen 4 ringen op de velgen. Er staan 4 ringen op de naafdoppen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Als ik een dure tweedehands zou kopen bij een Audi merkdealer en niet bij Sla je slag bij Sjaak om de hoek, dan verwacht ik sta bij niet originele velgen een melding van de verkoper. Nu het langer dan 6 maanden geleden is, ligt de bewijslast bij @User. Zonder de advertentie (screen shot) wordt het lastig. Wat staat er op de aankoopbon?

In dit soort zaken is het de aanhouder die wint, zo is mijn ervaring. Laat je niet afschepen.

[ Voor 12% gewijzigd door PcDealer op 20-04-2019 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 10:01
Anoniem: 320788 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:48:
[...]

Tuurlijk niet, Audi gaat gewoon aantonen dat er geen controle op echtheid van onderdelen reeds gemonteerd op verkoop auto's plaats vind.

En dat ze het spijtig vinden, maar dat de auto verkocht is zoals hij stond
En dat als het een dealbreaker was de klant het specifiek had moeten laten controleren of zelf had moeten controleren..
Allemaal niet relevant voor mijn vraag, zoals ik al zei, los van deze casus die als basis een overeenkomst heeft (koop en levering), ik ben benieuwd hoe dit strafrechtelijk uitpakt. Feit is dat het namaak is, feit is dat namaak verkopen strafbaar is, dus formeel kan je aangifte doen voor het overtreden van artikel 337 wetboek van strafrecht. Mijn vraag aan Hackus was dan ook hoe zo'n balletje zou gaan rollen.

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User
Foto's binnenkant velg:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VjzzHeG.jpg
Van het gros van de markeringen heb ik geen idee wat ze betekenen. Alleen de maat, ET waarde, productiemaand en de "Not OE" snap ik. Edit: Ok, maximale gewicht ook nog. ;)
-tom-562 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:22:
Zoals gezegd heb ik zo'n 1500 km op deze velgen gereden en ben ik direct bij uitvinden van imitatie naar de dealer gegaan. Van de 6 maanden dat ik de velgen had, hebben ze 5 maanden in opslag gelegen.
Tens schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:55:
[...]

en nadat hij de huidige velgen gemold heeft..... (want platte bandjes en alu velgen gaan niet samen met onverharde wegen)
Als 'dunne' banden en lichtmetalen velgen niet meer over onverharde wegen mogen dan hebben heel wat SUVs van Audi een probleem. Dit moet die velg gewoon aankunnen, zie ook dat Mercedes filmpje wat hier eerder geplaatst werd. Een velg die snoeihard door een gat in het asfalt stuitert en gewoon heel blijft.
Oh, en ik ben naar de dealer gegaan omdat het namaak velgen zijn, niet omdat de kwaliteit laag is (want dat wist ik toen nog niet).
PcDealer schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:05:
Als ik een dure tweedehands zou kopen bij een Audi merkdealer en niet bij Sla je slag bij Sjaak om de hoek, dan verwacht ik sta bij niet originele velgen een melding van de verkoper. Nu het langer dan 6 maanden geleden is, ligt de bewijslast bij @User. Zonder de advertentie (screen shot) wordt het lastig. Wat staat er op de aankoopbon?

In dit soort zaken is het de aanhouder die wint, zo is mijn ervaring. Laat je niet afschepen.
Dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7XR0vDY.png
Advertentietekst zelf heb ik niet meer, kan hem ook niet meer vinden in de Google Cache of waybackmachine.

In advertenties zet de dealer (zette ik hier bijna de naam neer, whoops) trouwens dit: "Hoewel onze advertenties zorgvuldig zijn opgesteld, kunnen er geen rechten aan worden ontleend.". En voor zover ik kan zien zetten ze nooit "Originele Audi velgen" in de advertentie, maar simpelweg "Lichtmetalen velgen 18 inch", met pontificaal een foto van een velg. Zo staat er nu een S3 te koop met "lichtmetalen velgen 18 inch" en deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MuCTYEi.jpg
Is dit dan ook imitatie, of zijn dit echten?

Zo staat er in het burgerlijk wetboek 7, artikel 17 dit:
"Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien."
Een erkende Audi dealer verkoopt een Audi met de melding "lichtmetalen velgen 19 inch" in de advertentie en pontificaal een foto van deze lichtmetalen velgen 19 inch met Audi naafdoppen. Valt dat dan onder "aard van de zaak" en/of "mededelingen van de verkoper", of niet? Kan ik als leek niks definitiefs over zeggen, maar ik heb er natuurlijk wel een mening over. ;)

Ik heb nog even goed naar de rechtsbijstand die ik heb gekeken, en ik heb helaas niet de module "verkeer", en daar valt volgens de regeltjes en dergelijke de aankoop van een auto ook onder. Beetje vaag wat mij betreft, maar het is niet anders. Nu dus even nadenken over wat ik allemaal nog kan doen.

Anyway, iedereen nogmaals bedankt voor de reacties, ik heb hier zeker wat aan. Alleen ga ik nu even paasweekend vieren, ik stel voor dat jullie dat met z'n allen ook doen. ;)
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.