MAX3400 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:20:- topicstarter onderzoekt ongeveer 7 maanden lang niet de staat / status van de auto
- topicstarter wisselt 2x velgen-sets (of laat het doen) en pas bij de vierde wissel ziet iemand dat de velg mogelijk niet origineel is
- topicstarter heeft, voor zover ik lees, 0 bewijs meer in bezit hoe de auto te koop is aangeboden en met welke termen
- topicstarter doet dan allerlei moeilijke uitspraken over elastische en plastische vervorming bij velgen maar "weigert" waarden / marges te posten tussen 2 produkten
- Maar van het weekend een weekendje weg in de bossen, en wat over een bospad gereden. Maandag weer op de snelweg was er ineens weer een duidelijke trilling in de auto te voelen
- Koper van een S3 laat zich na 1 proefrit afschepen met "het ligt aan de weg
Mag ik met een gestrekt been terug?
Als jij niet verwacht dat je opgelicht bent, ga je dan constant zoeken of je misschien toch nog wel opgelicht bent? Ik zag een NL auto waarvan de km standen NAP gecontroleerd waren, met goede kwaliteit banden, met genoeg profiel op die banden, bij een erkende Audi-dealer met Audi-doppen op de velgen. En gemiddeld mens gaat er dan vanuit dat het allemaal wel klopt.
Als ik 2 keer een wissel heb laten doen, hoe kan ik het dan bij de 4e wissel pas zien? Ik heb maar 2 wissels gehad en heb direct na de eerste dag woon-werk verkeer contact opgenomen met de dealer over de trillingen. Hiervoor had ik misschien 1500 km op deze velgen gereden, en dat was zonder referentiekader van hoe het wél moest voelen.
Ik heb de advertentie niet meer nee, maar alle foto's heb ik nog wel, dus ik heb zeer zeker wel meer dan "0 bewijs hoe de auto te koop is aangeboden".
Die 'moeilijke' uitspraken zijn afkomstig vanuit mijn werk en opleiding, waar ik ervaring heb met hoe metalen zich gedragen onder krachten en spanningen. Ik kan mijns inziens wel een inschatting maken van hoe een velg reageert op verschillende belastingen. Maar als ik dan met 1 korte zin zonder onderbouwing aan de kant wordt geschoven heeft het voor mij weinig zin om het verder uit te leggen. Verder heeft voor zover ik weet niemand mij gevraagd om waarden of marges te posten, of ik heb er volledig overheen gelezen en het gemist.
Ik had vrijdag de velgen laten balanceren, dus had in korte tijd gevoel bij ongebalanceerde wielen, gebalanceerde wielen en na een paar keer bospad reageerde de auto weer zoals voor het balanceren. Vind je het dan gek dat ik de conclusie trek dat ze waarschijnlijk weer in onbalans zijn geraakt?
Tsja, kan je lang en kort over discussiëren, feit blijft dat ik op dat moment geen ervaring had met een sportonderstel op een auto, en dat de trillingen optraden bij misschien een kilometer uit een proefrit van 90 kilometer. Zou jij er in zo'n situatie er vanuit gaan dat er inherent iets fout is met de auto? Of zijn alle wegen in Nederland perfect glad en trilt een auto nooit door het wegdek?
WEBGAMING schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:05:
Ik vind het ook een bijzonder verhaal dat je je zo makkelijk laat afschepen op zo'n dure auto. Maar, hij zegt wel dat het een hele tijd prima is geweest, totdat hij over het zandpad gereden is. (of gecrosst, want zo klinkt het wel)
Dus als ik het goed begrijp was er bij de aflevering een trilling, dat is een hele tijd weg geweest, maar nu na het bospad weer een trilling.
Dat kan echt van alles zijn, de kans dat het echt de wielen zijn is maar klein. (onbalans is geen probleem met de wielen)
Loodje wat losgelaten is, en dat kan je ook echt niet altijd zien, band die misschien een klap heeft gekregen, of rubbers in de ophanging oid.
Ik ben echt niet over dat pad gecrosst, dan had ik echt met m'n hoofd tegen het dak gezeten, en m'n passagiers ook.
Ik heb de gewichtjes gecheckt, gecheckt of er misschien zand in de velg zat (maar dat was niet zo) en weer contact gehad met de dealer waar ik het balanceren heb laten doen. Helaas is het balanceerapparaat de komende tijd bezet dus ik kan niet laten checken of de velgen echt weer uit balans is geraakt.
Hoezo is onbalans geen probleem met de wielen? De velg en band zijn beide onderdeel van een wiel, en beide kunnen voor onbalans zorgen. Een paar velgen hadden het gewicht niet op de goeie plek zitten, daar moest de plak een paar cm opgeschoven worden, en 1 band had een relatief hoge variatiekracht. Volgens de monteur kon dat allemaal voor onbalans/trillen zorgen.
Er word een ontzettende toestand gemaakt over de wielen, en dat snap ik ook wel een beetje. Maar zoals je ook al zegt, dat ze niet origineel zijn, zegt helemaal niets over de kwaliteit.
Dat de waarde anders is klopt natuurlijk wel, en je kan de kwaliteit niet echt goed controleren. Daarom vind ik ook wel dat het netjes zou zijn van de Audi dealer om tenminste een beetje mee te werken. Misschien dan geen hele nieuwe set wielen, maar een grote korting, of iets in die richting. (Als het duidelijk is dat hij met die wielen verkocht is.)
Klopt, m'n grootste punt is dat het namaak is, en daaruit volgt dat de kwaliteit mogelijk lager is, maar dat is zoals je zegt niet goed te controleren. Dealer helpt inderdaad voor geen cm mee, ik ben op zich best bereid om op welke wijze dan ook mee te werken aan een oplossing.
De dingen die TS noemt klinken heel erg wijs, maar er klopt niet gek veel van. Het laat meer zien dat hij er niet zo veel kennis van heeft.
Elastische en plastische vervorming is gewoon een natuurkundig iets hoor, daar klopt zeer zeker wel wat van. Iemand plaatste hier nog een filmpje van een echte Mercedes velg vs een namaakvelg, bij die echte velg kon je heel mooi zien dat de velg weer terugveerde.
Al de dingen die je noemt zijn natuurlijk super goed advies, maar het gaat allemaal wel heel ver. Je zou, helemaal bij een dealer, gewoon een auto moeten kunnen kopen zonder al die dingen te doen. Je mag er dan best van uit gaan dat dat een goede auto is.
Dat het pas maanden later naar boven komt vind ik niet zo gek, maar werkt wel in zijn nadeel. Het klinkt vrij logisch dat de boel een keer gewisseld word, en het dan echt opvalt.
Ik vind het zelf nu ook best lastig om terug te kijken en te doen alsof je niet weet wat er aan de hand is. Achteraf praten is altijd heel makkelijk in dit soort situaties en wat mij betreft best wel een valkuil. Aan de ene kant ben ik nu wel een beetje geneigd om te zeggen van "Tsja, als ik toen dit had gedaan, of dat had gedaan, dan was mij dit niet overkomen", maar aan de andere kant moet ik gewoon kunnen vertrouwen dat een erkende Audi-dealer geen namaakspullen verkoopt dus dan zouden al die extra stappen niet nodig hoeven te zijn.