Op de foto die je postte staat een Audi logo op de velgen. Dan mag je er vanuit gaan dat het echte Audi velgen zijn. Dit is dan duidelijk illegaal en dan mag je terecht klagen.
Dat wiel is natuurlijk niet verkocht door de Audi dealer.immetjes schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:38:
[...]
Het wiel is geen fantasie-ontwerp. Het is een 1 op 1 copy van een Audi S1 wiel. En die illegale copy wordt verkocht door een Audi-dealer op een S3. Wat een flut-dealer.
[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 17-04-2019 13:45 ]
Oja? Dus als er een Bentley logo op had gezeten waren het originele Bentley velgen geweest?Bigfoot schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:38:
Op de foto die je postte staat een Audi logo op de velgen. Dan mag je er vanuit gaan dat het echte Audi velgen zijn. Dit is dan duidelijk illegaal en dan mag je terecht klagen.
Een logo zegt precies helemaal niets over de herkomst van iets.
Hij zat toch op de Audi die de Audi dealer verkocht heeft. deze is dan toch verantwoordelijk voor de levering van illegale componenten?WEBGAMING schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:45:
[...]
Dat wiel is natuurlijk niet verkocht door de Audi dealer.
Edit: Illegaal in de zin dat het wieldesign gepatenteerd is en dat niet 1:1 gekopieerd mag worden. Daarom zijn er zoveel fantasie-wielen.
[ Voor 18% gewijzigd door immetjes op 17-04-2019 14:00 ]
Het is jouw eigen schuld. Als koper heb je onderzoeksplicht en aangezien de verkoper nergens heeft gesteld dat er alleen originele onderdelen of specifieker originele velgen op waren gemonteerd is het dus jouw eigen schuld. Er staat op de velgen dat ze nep zijn en daarmee is het ook geen imitatie en dus niet strafbaar. Vooral in de autowereld zijn er veel compatibele producten om kosten te drukken.User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:46:
[...]
Oh ik kan nog wel meer kansloze opmerkingen van hem laten zien, maar daar gaat dit topic niet over.![]()
[...]
Zeker kan dat, echter is de balans verkloot na 3-4 keer over een aangereden bospad te zijn gereden, en dan niet met 80 of 50 km/u maar met en snelheid waarmee je met een sportauto over een onverharde weg rijd zonder met je hoofd door het dak te gaan. Originele velgen horen daar tegen te kunnen (zie ook dat Mercedes filmpje wat gepost werd). Mijn winterbanden zitten ook gewoon op Brock velgjes, alleen heb ik die gekocht met de kwaliteitsverwachting die je bij Brock kan verwachten.
Of er moet een Audi-logo op staan. In dat geval is het duidelijk dat het namaak is, dan zou ik contact opnemen met rechtsbijstand.
[ Voor 5% gewijzigd door Frozen op 17-04-2019 13:50 ]
Hou toch eens op met die illegale onzin. Dat het een kopie van een bestaande velg is, wil natuurlijk nog niet zeggen dat het illegaal is om te verkopen. Dat is echt de grootste onzin die ik in een hele tijd gelezen heb.immetjes schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:46:
[...]
Hij zat toch op de Audi die de Audi dealer verkocht heeft. deze is dan toch verantwoordelijk voor de levering van illegale componenten?
Een logo van een ander merk op een namaak product zetten mag dus niet. Dus ja, als er een bentley logo op zit moet a) een bentley velg zijn of b) een illegale namaak.low_n_slow schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:45:
[...]
Oja? Dus als er een Bentley logo op had gezeten waren het originele Bentley velgen geweest?
Een logo zegt precies helemaal niets over de herkomst van iets.
Zeker als het een BMW logo heeft en een kopie is van een origineel BMW design velg dan valt het gewoon onder b)
Dat logo zat origineel ook helemaal niet op die velg. Dat soort velgen worden niet met logo's verkocht.
Er zijn alleen naafkappen op gekomen die wel van Audi zijn. Dat heeft de vorige eigenaar gewoon zelf gedaan.
En dat is natuurlijk niet strafbaar.
Er zijn alleen naafkappen op gekomen die wel van Audi zijn. Dat heeft de vorige eigenaar gewoon zelf gedaan.
Misschien heb je een punt. De vraag is of het ontwerp van een Audi wiel beschermt is. Ik weet dat eigenlijk niet. Ik zou als Audi iig niet vrolijk worden van onderdelen die er exact zo uitzien als het origineel maar kwalitatief minder zijn, helemaal als ze direct betrekking hebben op de veiligheid en rijcomfort. Dat doet het merk Audi geen goed.WEBGAMING schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:48:
[...]
Hou toch eens op met die illegale onzin. Dat het een kopie van een bestaande velg is, wil natuurlijk nog niet zeggen dat het illegaal is om te verkopen. Dat is echt de grootste onzin die ik in een hele tijd gelezen heb.
Ha (bedankt donaldo):
donaldo schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:55:
[...]
Niet helemaal natuurlijk. Audi patenteert zijn wieldesigns (voorbeeld: http://www.freepatentsonline.com/D726086.pdf), deze mogen dus in principe niet zonder licentie nagemaakt of verkocht worden. Beide strafbaar.
[ Voor 21% gewijzigd door immetjes op 17-04-2019 13:57 . Reden: Reactie donaldo toegevoegd ]
Er worden namaak/nep velgen verkocht zonder logo's. Je kan er zelf ook logo's op plakken. Maakt dat de velg opeens illegaal?Philip Ross schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:49:
[...]
Een logo van een ander merk op een namaak product zetten mag dus niet. Dus ja, als er een bentley logo op zit moet a) een bentley velg zijn of b) een illegale namaak.
Zeker als het een BMW logo heeft en een kopie is van een origineel BMW design velg dan valt het gewoon onder b)
Met webgamingWEBGAMING schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:52:
Dat logo zat origineel ook helemaal niet op die velg. Dat soort velgen worden niet met logo's verkocht.
Zoveel aannames in dit topic niet te doen...
[ Voor 25% gewijzigd door low_n_slow op 17-04-2019 13:53 ]
Als jij hem vervolgens MET logo verkoopt is dat illegaal ja. Zonder logo mag het gewoon omdat duidelijk is dat het om namaak gaat.low_n_slow schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:52:
[...]
Er worden namaak/nep velgen verkocht zonder logo's. Je kan er zelf ook logo's op plakken. Maakt dat de velg opeens illegaal?
Zoveel aannames in dit topic niet te doen...
Niet helemaal natuurlijk. Audi patenteert zijn wieldesigns (voorbeeld: http://www.freepatentsonline.com/D726086.pdf), deze mogen dus in principe niet zonder licentie nagemaakt of verkocht worden. Beide strafbaar.Philip Ross schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:53:
[...]
Als jij hem vervolgens MET logo verkoopt is dat illegaal ja. Zonder logo mag het gewoon omdat duidelijk is dat het om namaak gaat.
Hey User, jammer om te horen dat je problemen hebt met je aankoop.
Wat je dient te doen is kijken of deze velgen in NL inderdaad legaal verkocht mogen worden. Indien ja, dan vrees ik dat je geen poot hebt om op te staan. Het is zo dat het logo er wettelijk gezien er niet op mag staan. Gebruik van trademark ed.
Is het neen, dan kan je wel de verkoper aansprakelijk houden voor het verkopen van niet legale onderdelen (want ja verkopen van legale velgen+legale stickers= illegaal).
Als de verkoper natuurlijk gaat beweren dat die velgen niet de velgen zijn die hij jou verkocht heeft, gaat de bal natuurlijk aan het rollen...
Wat je dient te doen is kijken of deze velgen in NL inderdaad legaal verkocht mogen worden. Indien ja, dan vrees ik dat je geen poot hebt om op te staan. Het is zo dat het logo er wettelijk gezien er niet op mag staan. Gebruik van trademark ed.
Is het neen, dan kan je wel de verkoper aansprakelijk houden voor het verkopen van niet legale onderdelen (want ja verkopen van legale velgen+legale stickers= illegaal).
Als de verkoper natuurlijk gaat beweren dat die velgen niet de velgen zijn die hij jou verkocht heeft, gaat de bal natuurlijk aan het rollen...
[ Voor 5% gewijzigd door Joindry op 17-04-2019 13:56 ]
Ja, ik heb onderzoeksplicht, maar de verkoper heeft mededelingsplicht. En die gaat voor zover ik weet boven mijn onderzoeksplicht. Ik heb de velgen laten balanceren bij een andere officiële Audi dealer en kreeg netjes een rapportje waar op stond "Geen originele velgen". De auto heeft een beurt en APK gehad dus ze hebben de velg moeten inspecteren, het lijkt mij dan heel erg sterk dat niemand gezien heeft dat het geen echte velgen zijn. Helemaal omdat de verkoper zelf met 1 snelle check de conclusie trok "95% zeker dat het imitatievelgen zijn", en dat was zonder het wiel van de auto te halen.Frozen schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:48:
[...]
Het is jouw eigen schuld. Als koper heb je onderzoeksplicht en aangezien de verkoper nergens heeft gesteld dat er alleen originele onderdelen of specifieker originele velgen op waren gemonteerd is het dus jouw eigen schuld. Er staat op de velgen dat ze nep zijn en daarmee is het ook geen imitatie en dus niet strafbaar. Vooral in de autowereld zijn er veel compatibele producten om kosten te drukken.
Of er moet een Audi-logo op staan. In dat geval is het duidelijk dat het namaak is, dan zou ik contact opnemen met rechtsbijstand.
Weet je zeker dat het niet strafbaar is? Zijn deze ontwerpen niet getrademarked of iets dergelijks?
Edit: Gevonden: https://patentimages.stor...95981e8e38a/USD729719.pdf
[ Voor 3% gewijzigd door User op 17-04-2019 14:06 ]
Je kan discussiëren over wat de definitie van namaak is. Als het met Audi-logo en al verkocht is zou je een punt hebben. Deze velg is meer een imitatie.-MD- schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:34:
[...]
Zoals ik al zei, tweedehands is niet relevant. En namaak artikelen verkopen is gewoon strafbaar. En je kunt vinden dat ik te ver ga, ik vind dat je iets recht praat wat krom is.
[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 17-04-2019 14:02 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik zou me ook zwaar genaaid voelen.
Alsof je een refurbished iPhone koopt bij een Apple store met een aftermarket scherm. Had je maar beter moeten kijken! Eigen schuld! Wat een lachertje. Je koopt juist bij een vertegenwoordiger van de fabrikant om dit soort onzin niet te hebben. Vermoed dat een rechter er ook zo naar zou kijken.
Ik denk dat het even wachten is op iemand met echte juridische kennis maar mijn onderbuik zegt me dat je best wel kans maakt
Alsof je een refurbished iPhone koopt bij een Apple store met een aftermarket scherm. Had je maar beter moeten kijken! Eigen schuld! Wat een lachertje. Je koopt juist bij een vertegenwoordiger van de fabrikant om dit soort onzin niet te hebben. Vermoed dat een rechter er ook zo naar zou kijken.
Ik denk dat het even wachten is op iemand met echte juridische kennis maar mijn onderbuik zegt me dat je best wel kans maakt
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Niet helemaal; ik kan niet-originele velgen kopen die 100% op de originele lijken en daar mijn "afdekkapje" op klikken.Gunner schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:02:
[...]
Je kan discussiëren over wat de definitie van namaak is. Als het met Audi-logo en al verkocht is zou je een punt hebben. Deze velg is meer een imitatie.
99.99% van de mensen ziet dan niet wat de "originaliteit" van de velg is.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Deze foto stond bij de advertentie en bij aflevering van auto zaten er opeens naafkapjes op zonder Audi logo? Dan weet de dealer donders goed dat ze een auto hebben geleverd met imitatie velgen.User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:18:
[...]
Deze foto stond bij de advertentie. Valt natuurlijk op twee manieren te lezen, "kijk deze velgen zitten er op" en "kijk deze Audi velgen zitten er op".
[...]
Bij de proefrit merkte ik bij bepaalde stukken snelweg wel een trilling, maar de verkoper gooide dat op slecht wegdek. Gezien ik geen referentiekader heb wat betreft rijden met sportonderstel, dunne bandjes etc kon ik er niet onderbouwd tegenin gaan. Ik heb een krappe maand na aanschaf de wielen gewisseld voor een winterset, dus ik heb zo'n 1500 km op deze velgen gereden. Toen ik na de wissel naar zomerbanden het eerste stukje 120-weg reed voelde ik direct een trilling in de auto. Ik heb zo snel mogelijk de wielen laten balanceren en bij elke velg moest er wel wat aangepast worden aan de gewichtjes (en 1 velg was krom). Op de weg naar huis was de trilling grotendeels weg. Daarna heb ik een paar keer over een onverharde weg gereden en was de trilling op de snelweg weer terug. Ik heb nog even gekeken of er zand of modder in de velg zat maar dat was niet het geval. Gewichtjes zitten er ook nog gewoon op, dus ik denk dat een velg een beetje vervormd is. Lijkt mij niet echt goeie kwaliteit dan.
[...]
Voor zover ik me kan herinneren heb ik het wel over de velgen gehad en dat ik goede Audi velgen wou. Maar ja, ik heb niks opgenomen en niks genoteerd dus daar heb ik verder vrij weinig aan.
[...]
Ik heb nog een opdrachtbevestiging met daarop modelnaam, type, uitvoering, chassisnummer etc. Niets specifieks over velgen. Kan nog even zoeken of ik ergens een documentje heb met Audi codes, of dat er iets uit het chassisnummer is te halen.
Qua foto's heb ik de advertentiefoto's en een foto na de proefrit.
Een dealer mag niet een op imitatievelgen het merklogo drukken. Maar dat ze wel hebben geadverteerd met velgen met het Audi logo erop, geeft aan dat ze echt wel weten dat ze een auto afleveren met imitatie velgen.
Nee, bij aflevering zaten dezelfde (originele) Audi doppen op de velg.Bas. schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:07:
[...]
Deze foto stond bij de advertentie en bij aflevering van auto zaten er opeens naafkapjes op zonder Audi logo? Dan weet de dealer donders goed dat ze een auto hebben geleverd met imitatie velgen.
Een dealer mag niet een op imitatievelgen het merklogo drukken. Maar dat ze wel hebben geadverteerd met velgen met het Audi logo erop, geeft aan dat ze echt wel weten dat ze een auto afleveren met imitatie velgen.
Om even in te haken na het hele topic gelezen te hebben, ik heb enkele jaren geleden na een lange zoektocht mijn huidige auto gekocht en veel geleerd over hoe aangeboden wordt en wat de valkuilen zijn. Mijn verkoper was een handelaar die rijk uitgeruste modellen tegen een lage 'marktprijs' verkocht. Hij gaf zelf eerlijk aan te verkopen 'as is', WISIWYG dus. Als je dat weet, weet je dat je een risico neemt. Ik heb zelf over het hoofd gezien dat er één afwijkende band op zat, dat dat door keuring bij TüV geaccepteerd wordt, maar na invoer in België bleek dat afkeur. Al doende leert men....
Als User geen ander 'bewijsmateriaal' heeft, dan kun je het slechts op coulance gooien. Discussie voeren of imitatie legaal of niet is, koper heeft ze geaccepteerd op een tweedehands auto. Dat bedrijf heeft die auto ook maar ingeruild, geeft het ding een beurt, poetst hem en heeft misschien iets met de velgen gedaan. User heeft het niet gezien, is er -met of zonder slechte bedoelingen van de verkoper- mee akkoord gegaan en technisch gezien is er niks stuk, wel -mogelijk- kwetsbaar. Ik denk dat je de verkoper kan voorstellen om de velgen eens te onderzoeken in de garage, om na te gaan welke het precies zijn, hoe ze aangeschreven staan. Als verkoper je echt slecht velgen heeft verkocht, kun je coulance vragen. Blijken het heel redelijke imitaties, uithuilen en verder gaan.
Als User geen ander 'bewijsmateriaal' heeft, dan kun je het slechts op coulance gooien. Discussie voeren of imitatie legaal of niet is, koper heeft ze geaccepteerd op een tweedehands auto. Dat bedrijf heeft die auto ook maar ingeruild, geeft het ding een beurt, poetst hem en heeft misschien iets met de velgen gedaan. User heeft het niet gezien, is er -met of zonder slechte bedoelingen van de verkoper- mee akkoord gegaan en technisch gezien is er niks stuk, wel -mogelijk- kwetsbaar. Ik denk dat je de verkoper kan voorstellen om de velgen eens te onderzoeken in de garage, om na te gaan welke het precies zijn, hoe ze aangeschreven staan. Als verkoper je echt slecht velgen heeft verkocht, kun je coulance vragen. Blijken het heel redelijke imitaties, uithuilen en verder gaan.
Er had hier een heel intelligente tekst kunnen staan
In mijn beleving staan naafdoppen los van de velg zelf, ik heb ook geen originele velgen onder mijn auto, maar wel het logo als naafdop (uit de originele velgen die beschadigd waren).
Op de velg van TS staat ook geen Audi logo er staat zelfs "not OE". Dat een naafdop geplaatst wordt, maakt de velg nog geen Audi velg. Naafdoppen zijn los te bestellen en behoren niet tot een velg.
Op de velg van TS staat ook geen Audi logo er staat zelfs "not OE". Dat een naafdop geplaatst wordt, maakt de velg nog geen Audi velg. Naafdoppen zijn los te bestellen en behoren niet tot een velg.
Graag even feitelijk onderbouwen + gerechtelijke informatie hierover.Bigfoot schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:38:
Er zijn teveel aannames in dit topic, en te weinig feiten.
@Brilsmurfffje kan jij mij even precies, maar dan ook exact aanwijzen dat er wordt aangegeven dat dit om Ali velgen gaat? maar dan ook feitelijk en geen gok. Aangezien je dit meerdere keren blijft volhouden.
[ Voor 20% gewijzigd door corset op 17-04-2019 14:31 ]
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
De garage lijkt de auto ‘zo’ te hebben ingekocht. De vorige eigenaar zal dus Fake velgen hebben gekocht. Vergelijk van Seiko horloges bij een juwelier slaat compleet nergens op. Als het gebruikte horloges zijn, kan er een ‘niet’ Seiko bandje aan zitten.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Anoniem: 310408
Audi heeft ALLE onderdelen van zijn modellen beschermd op diverse manieren. Het verkopen van een directe kopie van een dergelijk beschermd auto onderdeel is in Nederland eenvoudig niet wettelijk toegestaan zonder de toestemming van de houder van de rechten. Mocht dit een directe kopie zijn van echte Audi velgen zal een goede Audi dealer die fout zonder enig probleem herstellen. Als ze dat niet doen lijkt me een brief van rechtshulp voldoende om de zaak in gang te zetten.[b]WEBGAMING schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:48:Hou toch eens op met die illegale onzin. Dat het een kopie van een bestaande velg is, wil natuurlijk nog niet zeggen dat het illegaal is om te verkopen. Dat is echt de grootste onzin die ik in een hele tijd gelezen heb.
Maar het hangt allemaal af van in hoeverre dit een directe copy is, de velg moet er echt erg sterk op lijken. Niet dezelfde stijf hebben.
Dat bedrijf is wel even een officieel verkooppunt van de fabrikant! Je kan er toch niet redelijkerwijs vanuit gaan dat je als consument daar op je hoede moet zijn want je zou wel eens imitatieonderdelen kunnen krijgen?lakemens schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:25:
Wat let Audi anders om bij een nieuwe auto imitatieonderdelen te verkopen? Zolang er niet op de factuur staat de de velgen OEM zijn is het OK?
Nogmaals: alsof je bij Apple een refusbished iPhone koopt met aftermarket scherm. Dat kan toch niet door de beugel!
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Toevallig omdat ze niet kapot zijn.Icephase schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:48:
Dus je hebt zelf tijdens het rijden niet eens gemerkt dat ze niet origineel waren? En ze blijven nu al ettelijke duizenden km's heel? Volgens mij zit het met de kwaliteit wel goed dan. Wat boeit het dan of ze origineel zijn of niet? Ik bedoel, als je zelf niet eens het verschil kunt zien?
Als de namaakvelg na 80k kapot gaat en de originele na 240k, dan interesseert het geen ruk als je pas na, bij wijze van spreke, 35k kijkt. Maar er kan nog steeds een kwaliteitsverschil zijn.
Maar, prima. Jou gewoon namaakdingen voor de echte prijs geven en je slikt het lekker.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Eens, maar als je die stelling doortrekt met de Audi naafdop is het dus zo dat als je een Applescherm Applehoesje op een willekeurige telefoon plaatst het een Apple telefoon wordt, ook al staat er achterop de telefoon "Not Apple".Glashelder schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:33:
[...]
Nogmaals: alsof je bij Apple een refusbished iPhone koopt met aftermarket scherm. Dat kan toch niet door de beugel!
Maar 'refurbished' houdt in dat deze op alle onderdelen gecontroleerd is op echtheid en werking. Van een tweedehands auto is zonder specifieke afspraken niet te zeggen dat deze alleen maar originele onderdelen bevat. Er kunnen bijvoorbeeld ook andere slijtageonderdelen gebruikt zijn. Wil je die zekerheid wel, dan moet je daar een aparte overeenkomst voor aangaan.Glashelder schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:33:
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Het is heel zuur dat er geen originele 'S' velgen onder jouw Audi S3 liggen maar zoals @immetjes ook al heeft opgemerkt zitten er onder jouw Audi S3 velgen die origineel met een Audi S1 (8X) worden meegeleverd.User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:58:
[...]
Ja, ik heb onderzoeksplicht, maar de verkoper heeft mededelingsplicht. En die gaat voor zover ik weet boven mijn onderzoeksplicht. Ik heb de velgen laten balanceren bij een andere officiële Audi dealer en kreeg netjes een rapportje waar op stond "Geen originele velgen". De auto heeft een beurt en APK gehad dus ze hebben de velg moeten inspecteren, het lijkt mij dan heel erg sterk dat niemand gezien heeft dat het geen echte velgen zijn. Helemaal omdat de verkoper zelf met 1 snelle check de conclusie trok "95% zeker dat het imitatievelgen zijn", en dat was zonder het wiel van de auto te halen.
Weet je zeker dat het niet strafbaar is? Zijn deze ontwerpen niet getrademarked of iets dergelijks?
Edit: Gevonden: https://patentimages.stor...95981e8e38a/USD729719.pdf
Je geeft zelf al aan dat je als consument ook onderzoeksplicht hebt, is er geen belletje bij jou gaan rinkelen en heb je jezelf afgevraagd/ aan de dealer gevraagd waarom er Audi S1 velgen onder een Audi S3 liggen?
Ga jij bij een dealer lekker de velgen eraf halen om zo op echtheid te controleren? Doe je dat met de andere onderdelen ook? Tot hoe ver ga je dan?Freshouttheoven schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:43:
[...]
Het is heel zuur dat er geen originele 'S' velgen onder jouw Audi S3 liggen maar zoals @immetjes ook al heeft opgemerkt zitten er onder jouw Audi S3 velgen die origineel met een Audi S1 (8X) worden meegeleverd.
Je geeft zelf al aan dat je als consument ook onderzoeksplicht hebt, is er geen belletje bij jou gaan rinkelen en heb je jezelf afgevraagd/ aan de dealer gevraagd waarom er Audi S1 velgen onder een Audi S3 liggen?
[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 17-04-2019 14:45 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Nee, de velgen die je bij aankoop van een S3 kan krijgen verschilt weer per jaar/land en er worden regelmatig velgen van een ander Audi model onder een S3 gezet. Zo rijden er best wat S3s met RS3 velgen rond.Freshouttheoven schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:43:
[...]
Het is heel zuur dat er geen originele 'S' velgen onder jouw Audi S3 liggen maar zoals @immetjes ook al heeft opgemerkt zitten er onder jouw Audi S3 velgen die origineel met een Audi S1 (8X) worden meegeleverd.
Bij een willekeurige autodealer, valt wat voor te zeggen.kraats schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:39:
[...]
Maar 'refurbished' houdt in dat deze op alle onderdelen gecontroleerd is op echtheid en werking. Van een tweedehands auto is zonder specifieke afspraken niet te zeggen dat deze alleen maar originele onderdelen bevat. Er kunnen bijvoorbeeld ook andere slijtageonderdelen gebruikt zijn. Wil je die zekerheid wel, dan moet je daar een aparte overeenkomst voor aangaan.
Bij een vertegenwoordiger van de fabrikant, nee. Daar geloof ik niets van. Als het nou over een lager of iets dergelijks gaat, prima, maar nee, het gaat hier over onderdelen die goed zichtbaar zijn van buitenaf. Onderdelen waarvan de dealer waarschijnlijk heel goed weet wat er wel of niet origineel onder het model hoort. En die ook nog eens een significant deel van de prijs vertegenwoordigen.
Als je iets koopt bij een merkdealer koopt dan mag dat best wat verwachtingen scheppen.
[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 17-04-2019 14:48 ]
Nee, natuurlijk niet, je vertrouwt dan op de expertise van de erkende merk dealer.armageddon_2k1 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:44:
[...]
Ga jij bij een dealer lekker de velgen eraf halen om zo op echtheid te controleren? Doe je dat met de andere onderdelen ook? Tot hoe ver ga je dan?
Als ik opzoek ben naar een speciale uitvoering van een bepaald type auto dan zou ik mij erin verdiepen en dan zou het juist eerder moeten opvallen dat er Audi S1 velgen onder de geadverteerde Audi S3 liggen.
Glashelder schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:33:
[...]
Dat bedrijf is wel even een officieel verkooppunt van de fabrikant! Je kan er toch niet redelijkerwijs vanuit gaan dat je als consument daar op je hoede moet zijn want je zou wel eens imitatieonderdelen kunnen krijgen?
Wat let Audi anders om bij een nieuwe auto imitatieonderdelen te verkopen? Zolang er niet op de factuur staat de de velgen OEM zijn is het OK?
Vandaar mijn suggestie te onderzoeken samen met de verkopende partij, je mag in deze situatie redelijkerwijs vragen om samen na te gaan of ze inferieure kwaliteit hebben geleverd of niet.
En roepen dat dat niet door de beugel kan, dat is jouw mening. Ik bied een suggestie tot een oplossing van deze moeilijke situatie, waarin de verkoper niet geneigd lijkt om even de juiste velgjes te leveren voor 'wènag'. Just my 2 cents...
Er had hier een heel intelligente tekst kunnen staan
Hoe zit dit dan? Heeft de vorige eigenaar dan niet al deze S1(?) velgen erop gezet? Kan je niet achterhalen wat er fabrieksaf geleverd is? Wellicht een kleinere maat? Als ik heel slecht denk, kan de bandencentrale ze ook nog verwisseld hebben.User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:33:
Velgen en banden komen uit 2015 maar in 2016 heeft de auto nog een bandenwissel op een andere maat velgen gehad.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Weer wat geleerdUser schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:45:
[...]
Nee, de velgen die je bij aankoop van een S3 kan krijgen verschilt weer per jaar/land en er worden regelmatig velgen van een ander Audi model onder een S3 gezet. Zo rijden er best wat S3s met RS3 velgen rond.
Ik lees veel onderbuikgevoelens in dit topic, denk dat je het beste een aantal advocatenkantoren kunt benaderen om een gratis intakegesprek in te plannen. Zo krijg je een beter idee van hoe sterk je in deze zaak staat.
Even out of the box. Je kan natuurlijk rechtstreeks audi aanschrijven ook. Vragen of ze het standpunt delen van de garagehouder en indien niet, hem eraan herinneren wat "dienstverlening" te doen.
Je zou Audi kunnen contacteren. Zij hebben brand image te bewaren en lachen typisch met dit soort fratsen niet als het een officiële garage is.
uit de TS:redfox314 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:17:
Je zou Audi kunnen contacteren. Zij hebben brand image te bewaren en lachen typisch met dit soort fratsen niet als het een officiële garage is.
Audi S3 gekocht bij een erkende Audi-dealer.
Maar waar gaat het nu om? Enkel het feit dat ze niet origineel Audi zijn? Je wil niet weten hoeveel merken aftermarket of imitatievelgen er op de markt zijn. Deze hoeven niet eens noodzakelijkerwijs van mindere kwaliteit te zijn. Instabiliteit heb je bij elke velg wel, daarom is het ook normaal dat bij elke bandenwissel ook even de boel opnieuw gebalanceerd word. Ookal heb je originele ferrari velgen
Stel jij gaat een auto kopen. Je hebt een prijs een gedachten, komt er achter dat er imitatievelgen op zitten. Pas jij jouw bod daarop aan?stylezzz schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:24:
Maar waar gaat het nu om? Enkel het feit dat ze niet origineel Audi zijn? Je wil niet weten hoeveel merken aftermarket of imitatievelgen er op de markt zijn. Deze hoeven niet eens noodzakelijkerwijs van mindere kwaliteit te zijn. Instabiliteit heb je bij elke velg wel, daarom is het ook normaal dat bij elke bandenwissel ook even de boel opnieuw gebalanceerd word. Ookal heb je originele ferrari velgen
Voor originele velgen ben ik bereid meer te betalen, dan voor aftermarket velgen. Zeker voor zo'n soort auto.
Imitatievelgen laat ik sowieso links liggen*, want die koop je IMHO alleen maar omdat je wel de looks wilt, maar niet voor het origineel wilt betalen. Dat vind ik maar sneu
* Even los van de risico's mbt inferieure kwaliteit.
Ik denk dat je dat nogal overschat... Iets met TFSI motoren die meer olie zuipen dan benzine...redfox314 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:17:
Vaak bu'j te bang!
Ik begrijp het gevoel van TS erg goed en zou me ook bekocht voelen. Je koopt juist om dit soort dingen te voorkomen bij een dealer. Maar ik vraag me af of hij juridisch ook heel sterk staat.
Mijn benadering zou zijn om eerst een mailtje of een telefoontje naar een aftersales/vestigingsmanager te doen. Verhaal uitleggen en vragen om een voorstel om het recht te zetten. Inzet zou dan zijn om minimaal de helft van een nieuwe set originele velgen vergoed te krijgen.
Soms doet dat wonderen. Als dat niet werkt en je hebt geen rechtsbijstandsverzekering dan zou ik het laten zitten, het bedrag is te laag voor echte juridische stappen + je positie is niet super sterk.
En ik zou nooit meer naar die dealer gaan.
Mijn benadering zou zijn om eerst een mailtje of een telefoontje naar een aftersales/vestigingsmanager te doen. Verhaal uitleggen en vragen om een voorstel om het recht te zetten. Inzet zou dan zijn om minimaal de helft van een nieuwe set originele velgen vergoed te krijgen.
Soms doet dat wonderen. Als dat niet werkt en je hebt geen rechtsbijstandsverzekering dan zou ik het laten zitten, het bedrag is te laag voor echte juridische stappen + je positie is niet super sterk.
En ik zou nooit meer naar die dealer gaan.
Lol.... je hebt ook gewoon aftermarket velgen die duurder zijn als originele. (of mooier, maar dat is persoonlijke smaak uiteraard)Joris748 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:50:
[...]
Stel jij gaat een auto kopen. Je hebt een prijs een gedachten, komt er achter dat er imitatievelgen op zitten. Pas jij jouw bod daarop aan?
Voor originele velgen ben ik bereid meer te betalen, dan voor aftermarket velgen. Zeker voor zo'n soort auto.
Imitatievelgen laat ik sowieso links liggen*, want die koop je IMHO alleen maar omdat je wel de looks wilt, maar niet voor het origineel wilt betalen. Dat vind ik maar sneuKoop dan een goede aftermarket velg, met een design wat je aanspreekt (en bij de auto past).
* Even los van de risico's mbt inferieure kwaliteit.
Dus in 2016 zijn er andere velgen onder geplaatst met een andere maat.User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:33:
Velgen en banden komen uit 2015 maar in 2016 heeft de auto nog een bandenwissel op een andere maat velgen gehad.
Dan hoef je er toch niet vanuit te gaan dat dit originele Audi velgen zijn?
Dat er op het naafkapje Audi staat is natuurlijk ook alleen een logo.
Deze kan je bij iedere bandeboer kopen.
Anoniem: 27535
Ik zie een reactie van @SkiFan en die weet het waarschijnlijk beter dan ikKaiseRRuby schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:33:
Zoals in vrijwel alle Tweakers topics gaat het hier weer om twee verschillende dingen. Verwachting en recht.
Je koopt een auto van 32k, een S3 dus een dikke bak. Er zitten dikke velgen onder, speciaal ook op de foto vermeld. Dus, je verwacht originele (of in ieder geval kwalitatief goede) velgen.
Realiteit: er zitten geen originele velgen onder. Ze zijn qua looks gekopieerd van de originele velgen.
Dus je voelt je genept. Heb je qua gevoel het recht om je genept te voelen? Wat mij betreft wel. Heb je puur qua verkoop het recht je genept te voelen? Volgens mij niet. Nergens staat dat het originele velgen betreft.
Vraag blijft over: mag je redelijkerwijs verwachten dat er originele velgen onder een tweedehands auto zitten? Dat zou iemand als @Anoniem: 27535 mogelijkerwijs weten.
Aftermarket velgen of imitatievelgen kunnen wel net zo goed zijn, maar het maakt je auto niet meer waard. Ik snap niet dat mensen zich niet kunnen voorstellen wat TS probleem is.stylezzz schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:24:
Ik begrijp het probleem van TS prima en de waarde van een auto gaat alleen maar omhoog wanneer er originele velgen op zitten. Ik heb een erg oude Audi a3, met originele audi S3 velgen, die zijn op de tweedehands markt waarschijnlijk nog meer geld waar dan de auto.
Daarnaast vindt ik het uiteindelijk misleidende reclame van de garage. Men maakt foto's met Audi kappen erop. Als je een imitatie velg koop zitten er ook vaak andere type kappen op. Misschien dat de garage de auto zo gekocht heeft, maar men is uiteindelijk wel verantwoordelijk voor de verkoop.
Je voelt je gewoon genept en voor een auto van deze prijsklasse kan ik mij voorstellen dat men origineel materiaal wil. Het is aan de garage om de juiste informatie te vermelden.
Wielen maken de auto zeggen ze wel eens. Je argument dat je auto niet meer waard word is ook weinig waard. Ik heb ooit een Subaru Impreza GT Turbo gehad, standaard voorzien van saaie 5 spaaks velgen..... Je wil niet weten hoe veel beter die auto eruit zag met OZ superleggera's. Durf ook direct te beweren dat de auto dan beter verkoopbaar is.Andyk125 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:53:
[...]
Aftermarket velgen of imitatievelgen kunnen wel net zo goed zijn, maar het maakt je auto niet meer waard. Ik snap niet dat mensen zich niet kunnen voorstellen wat TS probleem is.
@Glashelder "waarschijnlijk' heeft de vorige eigenaar er andere wielen op gezet. merk-dealer of niet, auto is verkocht zoals gezien. Dat de velgen 'lijken' op org. maar blijken van niet.(volgens ts) is niet aan te rekenen aan de dealer, als er niet gesproken is van originele wielen. etc. ook een chiptuning maakt een auto niet origineel, speciale luchtfilter en andere aanpassingen. Hoe dan ook, het blijft een S3, en het is niet hard te maken dat dit met opzet is gedaan. Of er moet daadwerkelijk gevraagd en bevestigt zijn dat het gaat om originele wielen. (andere voorbeelden qua vergelijken van Seiko horloges of refurb. smartphone doet niet ter zake)
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik zei het misschien een beetje verkeerd, er is echt een bandenwissel gedaan. Dus zelfde velg, andere band. Begin 2017 is hij voor de eerste keer verkocht, half 2018 voor de tweede keer. Vermoeden bestaat dat een vorige eigenaar de velgen los verkocht heeft en er goedkope imitatie op gezet heeft. De velgen die er op zaten leveren (met band) nog steeds zo'n 1800-2000 euro tweedehands op.Crxtreem schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:30:
[...]
Dus in 2016 zijn er andere velgen onder geplaatst met een andere maat.
Dan hoef je er toch niet vanuit te gaan dat dit originele Audi velgen zijn?
Dat er op het naafkapje Audi staat is natuurlijk ook alleen een logo.
Deze kan je bij iedere bandeboer kopen.
Volgens mij maakt het geen ene drol uit van wat er in een advertentie staat. Je koopt een Audi S3. Dus moet alles origineel zijn. Alle NIET originele onderdelen zouden vermeld moeten zijn in de advertentie.
Dus wanneer er geen vermelding is van "andere" velgen, is het gewoon kosten verkoper. Ander zou je ieder schroefje en rubbertje van de auto moeten vermelden. Ik zie het al:
Origineel schroefje linker portier, aanhechting scharnier onder, schroef 1 van 4 op plaat, plaatsing links boven
Origineel schroefje linker portier, aanhechting scharnier onder, schroef 2 van 4 op plaat, plaatsing links onder
Daarom vermelden we gewoon wat er NIET klopt, dus bijvoorbeeld: Trekhaak van …. en niet Audi
Want volgens de definitie van velen in dit topic, zou het dan ook niets uitmaken of de motor niet is vervangen van de Audi door een replica. Want tja, motor inhoud en omschrijving klopt toch....
De dealer moet gewoon zorgen voor originele velgen, sorry, maar had hij maar beter zijn werk moeten doen. En ik zou een melding maken bij Pon, de importeur van AUDI die het merk hier in NL beschermd dat de Dealer nep als echt verkoopt.
Verkoper heeft gewoon zorgplicht en zeker een MERK-dealer.
Dus wanneer er geen vermelding is van "andere" velgen, is het gewoon kosten verkoper. Ander zou je ieder schroefje en rubbertje van de auto moeten vermelden. Ik zie het al:
Origineel schroefje linker portier, aanhechting scharnier onder, schroef 1 van 4 op plaat, plaatsing links boven
Origineel schroefje linker portier, aanhechting scharnier onder, schroef 2 van 4 op plaat, plaatsing links onder
Daarom vermelden we gewoon wat er NIET klopt, dus bijvoorbeeld: Trekhaak van …. en niet Audi
Want volgens de definitie van velen in dit topic, zou het dan ook niets uitmaken of de motor niet is vervangen van de Audi door een replica. Want tja, motor inhoud en omschrijving klopt toch....
De dealer moet gewoon zorgen voor originele velgen, sorry, maar had hij maar beter zijn werk moeten doen. En ik zou een melding maken bij Pon, de importeur van AUDI die het merk hier in NL beschermd dat de Dealer nep als echt verkoopt.
Verkoper heeft gewoon zorgplicht en zeker een MERK-dealer.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Anoniem: 320788
Ik denk dat je niet zo veel rechten hebt. Zolang de auto niet geadverteerd is met 100% origineel. Of dat het echte Audi velgen zijn .
En ik denk dat als het een dealbreaker is en was je met een krik dit zelf had kunnen en moeten bekijken.
Ik heb dit ook gedaan, even op de krik en de velg er af
Suc6 ermee, ik vrees dat je niet op de dealer of pon hoeft te rekenen.
En ik denk dat als het een dealbreaker is en was je met een krik dit zelf had kunnen en moeten bekijken.
Ik heb dit ook gedaan, even op de krik en de velg er af
Suc6 ermee, ik vrees dat je niet op de dealer of pon hoeft te rekenen.
Anoniem: 991847
[Sarcasm]Check dan voortaan ook even de pookknop of die origineel is en neem een oliemonster uit het carter. Je weet nooit of de vorige eigenaar zelf de laatste oliewissel op zijn eigen oprit geeft gedaan met olie van de lidl.[/sarcasm]
Ergo. De auto rijd niet er niet minder om, functioneert gewoon en is verkocht zoals hij daar stond.
Ergo. De auto rijd niet er niet minder om, functioneert gewoon en is verkocht zoals hij daar stond.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 991847 op 17-04-2019 19:10 ]
Heb je hier enige onderbouwing voor of is dit gewoon je eigen mening?Wim-Bart schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:05:
Volgens mij maakt het geen ene drol uit van wat er in een advertentie staat. Je koopt een Audi S3. Dus moet alles origineel zijn. Alle NIET originele onderdelen zouden vermeld moeten zijn in de advertentie.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
@Wim-Bart Je hebt opzich wel een punt wat betreft het niet vermelden, maar van de andere kant heb jij wel een onderzoeksplicht en na zo lang nog komen klagen maakt het juridisch voor jou erg lastig om er nog iets aan te doen.
Wat Pon betreft, die heeft zich bij mij de laatste jaren niet echt hoog op de lijst met de meest betrouwbare partijen gewerkt. Onder andere dingen ontkennen die Volkswagen al bevestigd heeft vind ik een beetje het zelfde straatje als dit.
Wat Pon betreft, die heeft zich bij mij de laatste jaren niet echt hoog op de lijst met de meest betrouwbare partijen gewerkt. Onder andere dingen ontkennen die Volkswagen al bevestigd heeft vind ik een beetje het zelfde straatje als dit.
Dat doet hij dus wel. Gezien TS al aangaf dat hij een trilling voelde maar dit is door de verkoper ontdracht door slecht wegdek. Nu blijkt na een tijdje winterbanden dat de banden/velgen duidelijk niet deugde.Anoniem: 991847 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:43:
[Sarcasm]Check dan voortaan ook even de pookknop of die origineel is en neem een oliemonster uit het carter. Je weet nooit of de vorige eigenaar zelf de laatste oliewissel op zijn eigen oprit geeft gedaan met olie van de lidl.[/sarcasm]
@LOTG
Dus TS heeft zijn onderzoeksplicht gedaan. En ook gemeld. Maar door de weinig ervaring kon hij er niets tegen in brengen. Nu duidelijk wel. En heeft de verkoper zich duidelijk niet aan de meldplicht gehouden. Als er meerde "pro's" direct opvalt dat het om een namaak gaat. En je mag van een orginele audie dealer verwachten dat die weet wat echt en nep is.
Kwestie van balanceren. Zoals gezegd, geen enkele velg is 100% recht en zal bij montage van een nieuwe band van wat loodjes voorzien moeten worden om trillingen te voorkomen. Dit is niet verwijtbaar aan aftermarket velgen. Het kan ook aan de banden liggen of wellicht een stoeprandje wat de vorige eigenaar heeft meegepakt.loki504 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:32:
[...]
Dat doet hij dus wel. Gezien TS al aangaf dat hij een trilling voelde maar dit is door de verkoper ontdracht door slecht wegdek. Nu blijkt na een tijdje winterbanden dat de banden/velgen duidelijk niet deugde.
Tuurlijk, maar die aftermarket velgen zijn dan mogelijk een upgrade tov origineel. Die velgen kunnen waardeverhogend zijn.stylezzz schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:17:
[...]
Lol.... je hebt ook gewoon aftermarket velgen die duurder zijn als originele. (of mooier, maar dat is persoonlijke smaak uiteraard)
De verkopende partij heeft mededelingsplicht. En dan heb ik zoiets van: De dealer zelf heeft ook op meerdere punten de auto moeten inspecteren, hebben ze dan echt niet gezien dat de velgen namaak waren?LOTG schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:23:
@Wim-Bart Je hebt opzich wel een punt wat betreft het niet vermelden, maar van de andere kant heb jij wel een onderzoeksplicht en na zo lang nog komen klagen maakt het juridisch voor jou erg lastig om er nog iets aan te doen.
Ze hebben:
- De auto gekocht (hun onderzoeksplicht; mededelingsplicht van die verkoper)
- De auto gewassen
- De auto een beurt gegeven
- De auto APK gegeven (waarbij het verplicht is om de centreerbouten van de velg en de velg zelf te inspecteren)
Ik zit nu dus met een setje velgen die ik uberhaupt niet eens mag verkopen, op straffe van maximaal een jaar de bak in of een fikse boete.
Zekers, alleen liggen in deze velgen zo'n 100+ gram lood. Per velg. Afgelopen vrijdag ben ik wezen balanceren en bij bijna elke band moest er wat aan het gewicht veranderd worden (banden en velgen hebben trouwens bijna dezelfde productiedatum). Dus niet altijd gewicht bij of er af, soms moest het gewicht ook een paar centimeter opgeschoven worden. Boel is dus weer gebalanceerd en op weg naar huis reed het echt weer lekker rustig. Maar van het weekend een weekendje weg in de bossen, en wat over een bospad gereden. Maandag weer op de snelweg was er ineens weer een duidelijke trilling in de auto te voelen (en er zit geen zand of modder in de velg en het lood zit er nog op), dus door een paar keer over een vastgereden bospad te rijden zijn de velgen weer uit balans geraakt. Denk je dat je met originele Audi velgen hetzelfde zou hebben?Anoniem: 991847 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:39:
[...]
Kwestie van balanceren. Zoals gezegd, geen enkele velg is 100% recht en zal bij montage van een nieuwe band van wat loodjes voorzien moeten worden om trillingen te voorkomen. Dit is niet verwijtbaar aan aftermarket velgen. Het kan ook aan de banden liggen of wellicht een stoeprandje wat de vorige eigenaar heeft meegepakt.
Tuurlijk, als je er Vossens op gooit van 2000 euro per stuk gaat de waarde er wel van omhoog. Alleen zijn dit niet gewoon aftermarket velgen (Mijn wintervelgen zijn ook simpeltjes van Brock), dit is namaak. Heb je ooit een namaakvelg gezien dat waardeverhogend was ten opzichte van de echte versie?Joris748 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:40:
[...]
Tuurlijk, maar die aftermarket velgen zijn dan mogelijk een upgrade tov origineel. Die velgen kunnen waardeverhogend zijn.
Maar na een paar keer onverharde weg. Weer trilling terug is wel verwijtbaar aan niet conform velgen/banden.Anoniem: 991847 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:39:
[...]
Kwestie van balanceren. Zoals gezegd, geen enkele velg is 100% recht en zal bij montage van een nieuwe band van wat loodjes voorzien moeten worden om trillingen te voorkomen. Dit is niet verwijtbaar aan aftermarket velgen. Het kan ook aan de banden liggen of wellicht een stoeprandje wat de vorige eigenaar heeft meegepakt.
Dat zegt echt niets over 'echt of nep' wielen op een gebruikt voertuigloki504 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:32:
[...]
Dat doet hij dus wel. Gezien TS al aangaf dat hij een trilling voelde maar dit is door de verkoper ontdracht door slecht wegdek. Nu blijkt na een tijdje winterbanden dat de banden/velgen duidelijk niet deugde.
[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 17-04-2019 19:47 ]
Hoe kan er volgens jou ineens onbalans ontstaan? Of je rijd zoals ik eerder al zei alles krom, maar dat kan ik me niet voorstellen.
Er kan natuurlijk niet spontaan ineens onbalans ontstaan. Hoe zie je dat voor je? Het metaal word op sommige plaatsen ineens dikker?
Er moet bijna wel een loodje vanaf gevallen zijn, of je velgen zijn nu aan alle kanten krom.
Edit, of het is inderdaad gewoon totaal iets anders zoals hieronder gezegd word.
Er kan natuurlijk niet spontaan ineens onbalans ontstaan. Hoe zie je dat voor je? Het metaal word op sommige plaatsen ineens dikker?
Er moet bijna wel een loodje vanaf gevallen zijn, of je velgen zijn nu aan alle kanten krom.
Edit, of het is inderdaad gewoon totaal iets anders zoals hieronder gezegd word.
[ Voor 35% gewijzigd door WEBGAMING op 17-04-2019 19:55 ]
Lol. Dan weet ik zeker dat er iets anders mis is met je auto, tenzij je velgen van gelei zijn gemaakt denk ik eerder dat er wat rubbers in je ophanging zijn uitgedroogd. Fuseekogeltje wat speling.... stabilisatorstang beschadigd. Whatever.User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:46:
[...]
Zekers, alleen liggen in deze velgen zo'n 100+ gram lood. Per velg. Afgelopen vrijdag ben ik wezen balanceren en bij bijna elke band moest er wat aan het gewicht veranderd worden (banden en velgen hebben trouwens bijna dezelfde productiedatum). Dus niet altijd gewicht bij of er af, soms moest het gewicht ook een paar centimeter opgeschoven worden. Boel is dus weer gebalanceerd en op weg naar huis reed het echt weer lekker rustig. Maar van het weekend een weekendje weg in de bossen, en wat over een bospad gereden. Maandag weer op de snelweg was er ineens weer een duidelijke trilling in de auto te voelen (en er zit geen zand of modder in de velg en het lood zit er nog op), dus door een paar keer over een vastgereden bospad te rijden zijn de velgen weer uit balans geraakt. Denk je dat je met originele Audi velgen hetzelfde zou hebben?
Anoniem: 320788 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:33:
[Suc6 ermee, ik vrees dat je niet op de dealer of pon hoeft te rekenen.
offtopic:
PON? Daar hoef je helemaal nooit op te rekenen. De enige reden dat die organisatie niet als crimineel is aangemerkt is omdat ze de rechter wisten te ontlopen met hele dure advocaten (en de uiterst slappe justitie in dit land).
Verder erkennen zij zelfs geen aansprakelijkheid bij fabricagefouten vlak na levering (iets met TDI motoren en te kleine zuigerveren)
PON? Daar hoef je helemaal nooit op te rekenen. De enige reden dat die organisatie niet als crimineel is aangemerkt is omdat ze de rechter wisten te ontlopen met hele dure advocaten (en de uiterst slappe justitie in dit land).
Verder erkennen zij zelfs geen aansprakelijkheid bij fabricagefouten vlak na levering (iets met TDI motoren en te kleine zuigerveren)
Zeker kan dat wel, als je in of op iets rijdt zal de velg heel iets verbuigen. Bij een goeie velg zal bij normaal gebruik deze vervorming ruim binnen de elastische vervorming van het materiaal blijven, het materiaal zal dus weer naar de oorspronkelijke positie terugveren. Als je velgen van baggermateriaal hebt zal je eerder buiten de elastische vervorming komen en dan kom je in de plastische vervorming. Als je in dat gebied zit zal er na terugveren een blijvende vervorming optreden. Ergo, je velg verbuigt heel iets.WEBGAMING schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:50:
Hoe kan er volgens jou ineens onbalans ontstaan? Of je rijd zoals ik eerder al zei alles krom, maar dat kan ik me niet voorstellen.
Het treed alleen op bij bepaalde snelheden, en het kan meer of minder gaan trillen afhankelijk van wat slingeren. Als het trilt moet ik even over de weg gaan slingeren zodat de wielen allemaal een verschillende rotatiesnelheid hebben en dan wordt het minder. Of meer. Ik kan bij lange flauwe bochten gewoon een trilling voelen opkomen en weer weggaan. Precies zoals het ook was voor het balanceren. Dus dan gaat bij mij direct een belletje rinkelen dat de balans niet meer goed is.Anoniem: 991847 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:55:
[...]
Lol. Dan weet ik zeker dat er iets anders mis is met je auto, tenzij je velgen van gelei zijn gemaakt denk ik eerder dat er wat rubbers in je ophanging zijn uitgedroogd. Fuseekogeltje wat speling.... stabilisatorstang beschadigd. Whatever.
Ok, hoe werkt het wel?WEBGAMING schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:03:
Nee. Zo werkt dat niet.
https://uitspraken.rechts...word=algemene+voorwaarden
Beetje hetzelfde verhaal hierzo. Ook de impressie dat het echt was terwijl dit niet zo is. Neppe velgen maar we originele naafkappen. Ik zou het er niet bij laten zitten in ieder geval.
Beetje hetzelfde verhaal hierzo. Ook de impressie dat het echt was terwijl dit niet zo is. Neppe velgen maar we originele naafkappen. Ik zou het er niet bij laten zitten in ieder geval.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Seriously? Tijd om dit topic te verlaten. Dit gaat nu echt helemaal nergens meer over.User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:03:
[...]
Als het trilt moet ik even over de weg gaan slingeren zodat de wielen allemaal een verschillende rotatiesnelheid hebben en dan wordt het minder.
En dit komt allemaal door aftermarket velgen? Okay
Nickname does not reflect reality
Oef.... bij slingeren gaat het weg? Ik adviseer je om de boel maar eens goed te laten nakijken. De oorzaak kan wel eens veel dieper zitten vrees ik.User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:03:
[...]
Het treed alleen op bij bepaalde snelheden, en het kan meer of minder gaan trillen afhankelijk van wat slingeren. Als het trilt moet ik even over de weg gaan slingeren zodat de wielen allemaal een verschillende rotatiesnelheid hebben en dan wordt het minder. Of meer. Ik kan bij lange flauwe bochten gewoon een trilling voelen opkomen en weer weggaan. Precies zoals het ook was voor het balanceren. Dus dan gaat bij mij direct een belletje rinkelen dat de balans niet meer goed is.
Nee, dit komt door velgen die in onbalans zijn. Als er meerdere velgen heel iets in onbalans zijn kunnen ze elkaar versterken dan wel dempen, afhankelijk van hoe ze ten opzichte van elkaar gepositioneerd zijn. Aldus de Audi-monteur bij het balanceren.Brad Pitt schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:07:
[...]
Seriously? Tijd om dit topic te verlaten. Dit gaat nu echt helemaal nergens meer over.
En dit komt allemaal door aftermarket velgen? Okay
Wat zou het dan kunnen zijn denk je? Kan het altijd even laten nakijken bij een garage.Anoniem: 991847 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:07:
[...]
Oef.... bij slingeren gaat het weg? Ik adviseer je om de boel maar eens goed te laten nakijken. De oorzaak kan wel eens veel dieper zitten vrees ik.
Ik probeer het even samen te vatten en duidelijk te zijn wat het probleem is:
Je hebt die auto 7 maanden geleden gekocht, en je komt er nu achter dat het imitatie velgen zijn. Je wilt nu dat die vervangen worden door echte velgen door de betreffende dealer.
Je hebt tijdens de proefrit gemerkt dat hij trilde maar de dealer heeft het afgedaan als wegdek.
Heeft de verkoper bevestigd dat het imitatie velgen waren bij aanschaf (dus dat die er bij aanschaf oplagen, niet bij de aankoop vermeld)? Zo ja probeer dit zwart op wit te krijgen.
Helaas denk ik dat je juridisch niet aan je onderzoeksplicht voldaan hebt. Als je zelf niet technisch onderlegd bent om de auto te beoordelen moet je namelijk dat laten doen door iemand die het wel is. Je kunt zo iemand meenemen bij een bezichtiging of dat achteraf doen maar dat moet volgens mij binnen 4 dagen.
Nu komt je volgende probleem, als de dealer niet bevestigd dat hij met die velgen verkocht is dan kun jij nooit hard maken dat je in die 7 maanden niet zelf imitatie velgen gekocht hebt en probeert de boel nu te bedonderen.
Volgens mij staat er nu 7 pagina's aan verschillende meningen, wat wil je nu bereiken? Wil je graag horen dat je gelijk hebt en je geld terug kunt krijgen of zo iets? Wat dan? Ga je daar mee naar de dealer? Die lacht je meteen de deur uit.
En nu komt het beste advies: Ga naar je rechtsbijstandsverzekering. Neem daar contact mee op en kijk wat die zeggen. Heb je die niet? Dan denk ik dat je helaas je verlies moet nemen. Als nog je gelijk halen juridisch kost klauwen met geld die je misschien dan ook nog kwijt bent.
Volgens mij heeft niemand die hier iets gepost heeft een juridische achtergrond, en zelfs dan koop je er nog weinig voor zonder dat iemand je echt bij staat.
Gewoon niet zo. Als je normaal onderweg bent, buigen je wielen echt niet hoor.
Als je dit allemaal weet en zo weet te brengen maar je alsnog een wagen koopt die bij de eerste meters (proefrit) of na aankoop trillingen heeft, ben je na 7 maanden rijkelijk laat met je argumenten.User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:03:
[...]
Zeker kan dat wel, als je in of op iets rijdt zal de velg heel iets verbuigen. Bij een goeie velg zal bij normaal gebruik deze vervorming ruim binnen de elastische vervorming van het materiaal blijven, het materiaal zal dus weer naar de oorspronkelijke positie terugveren. Als je velgen van baggermateriaal hebt zal je eerder buiten de elastische vervorming komen en dan kom je in de plastische vervorming. Als je in dat gebied zit zal er na terugveren een blijvende vervorming optreden. Ergo, je velg verbuigt heel iets.
Dan kan je heeeel hard beargumenteren dat de verkoper een bepaalde plicht had bij inkoop, adverteren en verkoop maar je klinkt "minstens" zo slim als de gemiddelde verkoper; misschien wel slimmer.
Leg me eens uit waarom je dan nog steeds denkt dat je na 7 maanden met deze eigen kennis alsnog recht zou hebben op vergoeding / coulance / vervanging van velg X terwijl het euvel bij meter 1 al ongeveer optrad?
Tja, zolang je test op de openbare weg en niet op een maagdelijk vlakke ondergrond, kan elke trilling ook voorkomen door oneffenheden in de weg. Daar ben ik ook zelf heeeel gevoelig voor maar heb het in 10 jaar niet uit mijn auto's gekregen ondanks bewijsbaar & meetbaar dat het hele onderstel binnen alle toleranties van de fabriek lag.Het treed alleen op bij bepaalde snelheden, en het kan meer of minder gaan trillen afhankelijk van wat slingeren. Als het trilt moet ik even over de weg gaan slingeren zodat de wielen allemaal een verschillende rotatiesnelheid hebben en dan wordt het minder.
En toen? Moet ik dan coulance gaan claimen dat de fabriekswaarden van een "toegestaan voorwerp" niet overeenkomen met mijn verwachting?
[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 17-04-2019 20:35 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Anoniem: 320788
Exact, breek me de bek niet over over pon...Glashelder schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:01:
[...]
offtopic:
Waardeloos bedrijf.
Ik kom er direct achter nadat het zomersetje weer gemonteerd word bij een wielenwissel. Het is dus geen bandenwissel op dezelfde velgen geweest, er zijn fysiek andere velgen gemonteerd. Deze zomervelgen hebben dus een paar maanden in opslag gelegen, niet zo verbazingwekkend dat ik er dan niet achter kom dat het neppers zijn lijkt me.LOTG schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:12:
[...]
Ik probeer het even samen te vatten en duidelijk te zijn wat het probleem is:
Je hebt die auto 7 maanden geleden gekocht, en je komt er nu achter dat het imitatie velgen zijn. Je wilt nu dat die vervangen worden door echte velgen door de betreffende dealer.
Nee, we hebben wel over de velgen en het trillen gepraat, maar er is niks op papier gezet destijds. Hij heeft destijds niet aangegeven dat het imitatievelgen waren.Je hebt tijdens de proefrit gemerkt dat hij trilde maar de dealer heeft het afgedaan als wegdek.
Heeft de verkoper bevestigd dat het imitatie velgen waren bij aanschaf (dus dat die er bij aanschaf oplagen, niet bij de aankoop vermeld)? Zo ja probeer dit zwart op wit te krijgen.
Een van de vragen waar ik nu nog mee zit is waar zijn mededelingsplicht ophoud en waar mijn onderzoeksplicht begint. De kennis die ik kan inhuren zal toch ook bij de Audi-dealer in huis aanwezig zijn?Helaas denk ik dat je juridisch niet aan je onderzoeksplicht voldaan hebt. Als je zelf niet technisch onderlegd bent om de auto te beoordelen moet je namelijk dat laten doen door iemand die het wel is. Je kunt zo iemand meenemen bij een bezichtiging of dat achteraf doen maar dat moet volgens mij binnen 4 dagen.
Ik heb de foto's van de advertentie nog en een foto van direct na de proefrit, op die foto's is hij met dit type velg te zien. Originele S1 velgen worden niet in dit formaat geleverd (kom ik dus vandaag achter), dus moet het wel namaak zijn.Nu komt je volgende probleem, als de dealer niet bevestigd dat hij met die velgen verkocht is dan kun jij nooit hard maken dat je in die 7 maanden niet zelf imitatie velgen gekocht hebt en probeert de boel nu te bedonderen.
Ik ga nu even de inbreng op een rijtje zetten en m'n vervolgstappen voor mezelf uitstippelen, ik wil wat dit betreft niet over 1 nacht ijs gaan.Volgens mij staat er nu 7 pagina's aan verschillende meningen, wat wil je nu bereiken? Wil je graag horen dat je gelijk hebt en je geld terug kunt krijgen of zo iets? Wat dan? Ga je daar mee naar de dealer? Die lacht je meteen de deur uit.
En nu komt het beste advies: Ga naar je rechtsbijstandsverzekering. Neem daar contact mee op en kijk wat die zeggen. Heb je die niet? Dan denk ik dat je helaas je verlies moet nemen. Als nog je gelijk halen juridisch kost klauwen met geld die je misschien dan ook nog kwijt bent.
Volgens mij heeft niemand die hier iets gepost heeft een juridische achtergrond, en zelfs dan koop je er nog weinig voor zonder dat iemand je echt bij staat.
Wat mij betreft zijn hier 2 verschillende dingen gaande. Namaakvelgen waarvan de indruk werd gewekt dat het originele velgen zijn, en velgen waarvan de kwaliteit mijns inziens slecht is. Had ik destijds meer moeten hameren op de trillingen? Ja, achteraf gezien wel, maar achteraf kijk je een koe in de kont.MAX3400 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:32:
[...]
Als je dit allemaal weet en zo weet te brengen maar je alsnog een wagen koopt die bij de eerste meters (proefrit) of na aankoop trillingen heeft, ben je na 7 maanden rijkelijk laat met je argumenten.
Dan kan je heeeel hard beargumenteren dat de verkoper een bepaalde plicht had bij inkoop, adverteren en verkoop maar je klinkt "minstens" zo slim als de gemiddelde verkoper; misschien wel slimmer.
Leg me eens uit waarom je dan nog steeds denkt dat je na 7 maanden met deze eigen kennis alsnog recht zou hebben op vergoeding / coulance / vervanging van velg X terwijl het euvel bij meter 1 al ongeveer optrad?
Wat dat betreft moet ik gewoon m'n verlies leiden, alleen kan het ook gebruikt worden als indicatie dat het namaakvelgen zijn, vandaar dat ik er over begon.
Ok, toch nog eventjes. De trillingen traden op bij 60-70 en 120-130 km/u, bij de proefrit heb ik alleen 50, 80 of 130 wegen gehad en een paar kleine stukjes 120 weg. Achteraf begon hij precies bij die 120 stukken te trillen, maar daar sta ik dan op zo'n moment niet bij stil. Maargoed, puntje voor de volgende proefrit.
Ik reed dan ook over een zandweg, dat lijkt me niet echt "normaal onderweg".WEBGAMING schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:13:
[...]
Ik heb niet alle 7 pagina's doorgelezen, maar heeft er al een advocaat/jurist geantwoord?
IANAL maar valt het ontwerp van een velg niet onder de auteurswet? Met andere woorden er rust een impliciet copyright op? Ik zou denken van wel, dus het klakkeloos reproduceren van zo'n velg mag helemaal niet. Als je dan een auto koopt met velgen die er 100% uitzien als de originele velgen mag je er ook vanuit gaan dat het originele velgen zijn.
Momenteel loopt de discussie uit op welles-nietens. Iedereen geeft zijn persoonlijke mening, maar een jurist zou hier uitsluitsel moeten geven.
IANAL maar valt het ontwerp van een velg niet onder de auteurswet? Met andere woorden er rust een impliciet copyright op? Ik zou denken van wel, dus het klakkeloos reproduceren van zo'n velg mag helemaal niet. Als je dan een auto koopt met velgen die er 100% uitzien als de originele velgen mag je er ook vanuit gaan dat het originele velgen zijn.
Momenteel loopt de discussie uit op welles-nietens. Iedereen geeft zijn persoonlijke mening, maar een jurist zou hier uitsluitsel moeten geven.
Is hier al vermeld, het ontwerp is gedeponeerd.mathias82 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:58:
IANAL maar valt het ontwerp van een velg niet onder de auteurswet?
Verder plaatst @Rene hier jurisprudentie. Iemand koopt voor € 912,34 velgen met Mercedes logo op BVA Auctions maar die blijken achteraf nep te zijn.
Er was tevens een foto bijgevoegd, waarop een autovelg met band was te zien met in het midden van de velg het Mercedes Benz logo.
Ofwel, plaatst leverancier een logo, dan mag consument er van uit gaan dat het een origineel product betreft.
Het verweer van BVA:
Wij omschrijven velgen op twee manieren, Mercedes velg of velg geschikt voor (o.a.) Mercedes.
Rechter zegt haha boeit niet staat een logo op. Want:
Een handelspraktijk is misleidend, aldus voornoemd artikel, indien informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is of die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de algehele presentatie van de informatie, zoals onder meer ten aanzien van de aard van het product of de voornaamste kenmerken van het product, zoals uitvoering.
Wat betekend dat als de Audi wordt geadverteerd met Audi logo naafdoppen de koper er vanuit mag gaan dat het originele velgen zijn.
Koper heeft bandenspanning sensoren laten plaatsen door Mercedes voor een bedrag van € 796,52. Bij de montage bleek een velg lek te zijn. Mercedes constateerd nep velgen. BVA moet alles (incl. sensoren en juridische kosten) vergoeden en € 2202,66 aftikken.
Helaas reageerd TS niet op de juiste berichten en moet hij gewoon een advocaat bellen.
[ Voor 45% gewijzigd door TheBorg op 17-04-2019 21:31 ]
Even 'outside the box' gedacht.. kan het zo zijn dat de bandenboer mischien een fout heeft gemaakt en de verkeerde "Audi" velgen onder je S3 heeft gelegd?User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:54:
[...]
Ik kom er direct achter nadat het zomersetje weer gemonteerd word bij een wielenwissel. Het is dus geen bandenwissel op dezelfde velgen geweest, er zijn fysiek andere velgen gemonteerd. Deze zomervelgen hebben dus een paar maanden in opslag gelegen, niet zo verbazingwekkend dat ik er dan niet achter kom dat het neppers zijn lijkt me.
[..]
Die hebben natuurlijk een flink magazijn.. kan me zomaar een dergelijke fout voorstellen.
Hoe ben je er dus zo zeker van dat de fout bij (Audi) ligt? Misschien zijn ze wel door Profile verwisseld? (ik roep maar wat)
*sowieso
Ik heb alle berichten wel gelezen maar ik liet me inderdaad een beetje meeslepen in andere dingen.TheBorg schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:19:
[...]
Is hier al vermeld, het ontwerp is gedeponeerd.
Verder plaatst @Rene hier jurisprudentie. Iemand koopt voor € 912,34 velgen met Mercedes logo op BVA Auctions maar die blijken achteraf nep te zijn.
Er was tevens een foto bijgevoegd, waarop een autovelg met band was te zien met in het midden van de velg het Mercedes Benz logo.
Ofwel, plaatst leverancier een logo, dan mag consument er van uit gaan dat het een origineel product betreft.
Het verweer van BVA:
Wij omschrijven velgen op twee manieren, Mercedes velg of velg geschikt voor (o.a.) Mercedes.
Rechter zegt haha boeit niet staat een logo op.
Koper heeft bandenspanning sensoren laten plaatsen door Mercedes voor een bedrag van € 796,52. Bij de montage bleek een velg lek te zijn. Mercedes constateerd nep velgen. BVA moet alles (incl. sensoren en juridische kosten) vergoeden en € 2202,66 aftikken.
Helaas reageerd TS niet op de juiste berichten en moet hij gewoon een advocaat bellen.
Zojuist even het 1 en ander gecheckt en ik heb gewoon rechtsbijstandsverzekering, dus wat dat betreft zit ik goed. Ik ben nu van plan om het concern waar de dealervestiging onder valt nog een mailtje te sturen, ze tijd geven om te reageren en aan de hand van de reactie wel of geen rechtsbijstand in te schakelen.
In ieder geval iedereen bedankt voor alle reacties, kben er een stuk wijzer uit geworden en heb wat extra voer gekregen om een concretere discussie te voeren met de dealer. Vooral de design patent en de jurisprudentie geven me meer houvast, waarvoor dank!
Nope, ik heb de wielen thuis opgeslagen en ik heb toegekeken toen ze de wielen er af haalden en in mijn auto legden en bij de montage stond ik er bij toen de velgen gemonteerd werden.DonJunior schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:29:
[...]
Even 'outside the box' gedacht.. kan het zo zijn dat de bandenboer mischien een fout heeft gemaakt en de verkeerde "Audi" velgen onder je S3 heeft gelegd?
Die hebben natuurlijk een flink magazijn.. kan me zomaar een dergelijke fout voorstellen.
Hoe ben je er dus zo zeker van dat de fout bij (Audi) ligt? Misschien zijn ze wel door Profile verwisseld? (ik roep maar wat)
Plus op de foto's van de advertentie is de auto te zien met velgen in een maat die niet door Audi geleverd worden, dus het moeten wel neppers zijn.
Zoals ik het nu begrijp, dealer heeft dus volgens jou nep velgen verkocht aan jou. En jij wilt na 7 maanden originele hebben. Dan lijkt mij dat jij moet kunnen bewijzen dat het 1 neppe zijn en 2 dat deze dealer deze bewust/onbewust heeft verkocht. Als dat rond is dan krijg je andere velgen. Anders zie ik namelijk niet in dat je dit rond kan krijgen. Was het na een paar dagen/week ok maar maanden later. tja...
How are you doing?
@TheBorg @Rene Dit betreft gerichte verkoop van nieuwe wielen, en geen complete gebruikte auto.( door Alpina wielen te plaatsen onder random BMW, maakt het geen 'B8 Alpina', maar nog steeds een BMW 3-serie E36) aangeboden auto is een Audi S3, en of er BBS, OZ of andere wielen op zitten, blijft het nog steeds een Audi S3. verschil van Audi afdekkapje zegt niets, dat is vrij verkrijgbaar en niet onder beperking.(mensen plakken en drukken van alles op hun auto.) denk aan V8,16v,gti,turbo etc etc.
Wat voor merk banden liggen erop,er zijn merken die blijven trillen. En je schreef dat een velg krom was heb je die al laten richten dan.
Waar voel je de trilling, in het stuur of in je rug
Waar voel je de trilling, in het stuur of in je rug
En als ze wel zouden buigen tijdens slingeren of over een bospad te rijden dan had de ts allang tegen een boom gereden. Metaal wat dan zo vaak buigt, scheurt en breekt vanzelf. Klinkklare onzin dat de velgen zouden vervormen.WEBGAMING schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:13:
[...]
Kern van het probleem van TS is dat hij moet bewijzen dat de dealer de auto met nep wielen heeft verkocht.
De dealer kan namelijk altijd beweren dat TS zelf de echte wielen heeft vervangen door nep wielen en zo extra geld wil verdienen.
Hoe gaat TS dat doen? TS zou de vorige eigenaar op kunnen sporen, maar of die mee wil werken.....
De dealer kan namelijk altijd beweren dat TS zelf de echte wielen heeft vervangen door nep wielen en zo extra geld wil verdienen.
Hoe gaat TS dat doen? TS zou de vorige eigenaar op kunnen sporen, maar of die mee wil werken.....
Hoe moet een niet specialist zien dat mooie velgen op een dure special categorie auto met Audi naafkappen niet origineel zijn? Nu is mijn idee dat dealers een auto opkopen voor weinig vanwege inruil, import, vul maar in en dan het minimale doen om het tegen een topprijs te verkopen. Het zou mij niet verbazen dat de echte S3 wielen eraf zijn gehaald en aftermarkets er op zijn gezet.
Precies. Gegoten staal is ook helemaal niet zo flexibel, of sterk, dat zou inderdaad binnen de kortste keren barsten.Anoniem: 991847 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:19:
[...]
En als ze wel zouden buigen tijdens slingeren of over een bospad te rijden dan had de ts allang tegen een boom gereden. Metaal wat dan zo vaak buigt, scheurt en breekt vanzelf. Klinkklare onzin dat de velgen zouden vervormen.
@User Je wielen buigen bij normaal gebruik niet, en rijden over een zandpad is gewoon normaal gebruik. Je wielen buigen als je met 50 tegen een stoeprand aan knalt oid, anders gewoon niet.
Denk ook even na wat je zegt. Je zegt dat je wielen buigen tijdens het rijden, en niet meer terug buigen naar hun normale positie. Dan zouden je wielen nu ontzettend vervormd zijn. Dan zou je nu rijden op een soort van pretzel.
Heb je niet gewoon een ei in je band gereden oid? Sommige merken of types banden zijn inderdaad ook alleen maar gezeik. Wat voor banden zitten er onder?
Of het zoals iemand eerder zei gewoon totaal iets anders.
Ik zou er een keer de winterbanden op zetten, kijken wat er dan gebeurt.
[ Voor 13% gewijzigd door WEBGAMING op 17-04-2019 22:59 ]
@User Zoveel pagina;s zoveel meningen. Hierbij mijn juridische opvatting.
Je hebt de auto gekocht bij een erkende Audi dealer en er zaten blijkbaar toen nepvelgen op, althans dit is naar waarschijnlijkheid zo gezien de meningen van de andere dealers. De verkopende dealer heeft dat niet gemeld en het kan ook zo zijn dat hij het zelf niet eens wist.
Verkoop van nepartikelen is strafrechtelijk verboden. Ik denk wel dat de betreffende Audi dealer in strijd handelt met zijn "erkenning" als dealer van Audi. Die erkenning krijg je niet voor niets.
Wat betekent dit alles voor jou?
De auto wordt niet direct non-conform door die nepvelgen. Maar wat mag je verwachten van de koop op basis van de erkenning van de dealer en het product? Ik vind dat je mag verwachten dat het product werkt naar behoren en in overeenstemming met de prijs die je hebt betaald. Ik denk ook dat je mag verwachten dat de onderdelen die vitaal/belangrijk zijn voor de auto in ieder geval authentiek zijn. Bijvoorbeeld de kilometerstand is sowieso een issue indien die niet klopt, De velgen zijn weliswaar een onderdeel van de auto, maar zijn de velgen een dergelijke significante eigenschap van de auto dat de verkoper had moeten weten dat die velgen niet echt zijn? Er is jurisprudentie over dat je bepaalde eigenschappen standaard mag verwachten, met of zonder wetenschap verkoper..
Wat kosten echte velgen en wat zouden nepvelgen kosten? Is dat een significant prijsverschil?
Het is een beetje een grijze zone dit. Maar ik zou de verkoper aanspreken op het feit dat hij niet heeft medegedeeld dat de velgen nep waren. Hij had dat redelijkerwijs wel kunnen weten mijns inziens, ik denk dat een dealer dat in 1 oogopslag ziet eigenlijk. Hij heeft een mededelingsplicht, die gaat vóór jouw onderzoeksplicht. Een beroep dat je zelf maar had moeten zien is niet geldig juridisch.
Wat je kan doen: het is een consumentenkoop, dus heeft de verkoper recht op herstel of vervanging eerst. Indien hij dat niet kan kan moet hij schade vergoeden.
Kortom, je hebt wel een punt.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn nu eenmaal verschillende zaken. Dus beroep je op je wettelijke rechten.
Je hebt de auto gekocht bij een erkende Audi dealer en er zaten blijkbaar toen nepvelgen op, althans dit is naar waarschijnlijkheid zo gezien de meningen van de andere dealers. De verkopende dealer heeft dat niet gemeld en het kan ook zo zijn dat hij het zelf niet eens wist.
Verkoop van nepartikelen is strafrechtelijk verboden. Ik denk wel dat de betreffende Audi dealer in strijd handelt met zijn "erkenning" als dealer van Audi. Die erkenning krijg je niet voor niets.
De auto wordt niet direct non-conform door die nepvelgen. Maar wat mag je verwachten van de koop op basis van de erkenning van de dealer en het product? Ik vind dat je mag verwachten dat het product werkt naar behoren en in overeenstemming met de prijs die je hebt betaald. Ik denk ook dat je mag verwachten dat de onderdelen die vitaal/belangrijk zijn voor de auto in ieder geval authentiek zijn. Bijvoorbeeld de kilometerstand is sowieso een issue indien die niet klopt, De velgen zijn weliswaar een onderdeel van de auto, maar zijn de velgen een dergelijke significante eigenschap van de auto dat de verkoper had moeten weten dat die velgen niet echt zijn? Er is jurisprudentie over dat je bepaalde eigenschappen standaard mag verwachten, met of zonder wetenschap verkoper..
Wat kosten echte velgen en wat zouden nepvelgen kosten? Is dat een significant prijsverschil?
Het is een beetje een grijze zone dit. Maar ik zou de verkoper aanspreken op het feit dat hij niet heeft medegedeeld dat de velgen nep waren. Hij had dat redelijkerwijs wel kunnen weten mijns inziens, ik denk dat een dealer dat in 1 oogopslag ziet eigenlijk. Hij heeft een mededelingsplicht, die gaat vóór jouw onderzoeksplicht. Een beroep dat je zelf maar had moeten zien is niet geldig juridisch.
Wat je kan doen: het is een consumentenkoop, dus heeft de verkoper recht op herstel of vervanging eerst. Indien hij dat niet kan kan moet hij schade vergoeden.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn nu eenmaal verschillende zaken. Dus beroep je op je wettelijke rechten.
[ Voor 29% gewijzigd door LucyLG op 17-04-2019 23:25 ]
Gebreken of verborgen gebreken waarvan de verkoper op de hoogte is dienen netjes gemeld te worden. Een 'namaak velg' waar verder geen noemenswaardige problemen mee zijn valt hier niet onder. Het is ook nog altijd legaal om velgen uit te wisselen zolang de specs van het wiel dezelfde blijven. Dus tenzij de auto expliciet geadverteerd stond met "originele audi velgen" heb je volgens mij geen been om op te staan.
Dat je stuur wat trilt, tja, dat kan evengoed gebeuren met originele velgen. Heb ik zelfs gehad met nieuwe wagens nadat op de velg nieuwe banden gemonteerd werden, dat hoeft niet altijd een indicatie van al dan niet kwaliteit te zijn.
Trouwens, misschien zit er bv. ook geen originele audi oliefilter in of zijn andere onderdelen eveneens no-name. Hoeft niet persé slechter te zijn, maar dat is het risico van een 2de hands wagen te kopen. Het feit dat het een audi garage wil ook niets zeggen, zolang er geen speciale keuring gebeurd of iets op papier wordt gezet hierover koop jij de auto zoals die daar staat, de rest is feelgood en/of verkoopspraat
Dat je stuur wat trilt, tja, dat kan evengoed gebeuren met originele velgen. Heb ik zelfs gehad met nieuwe wagens nadat op de velg nieuwe banden gemonteerd werden, dat hoeft niet altijd een indicatie van al dan niet kwaliteit te zijn.
Trouwens, misschien zit er bv. ook geen originele audi oliefilter in of zijn andere onderdelen eveneens no-name. Hoeft niet persé slechter te zijn, maar dat is het risico van een 2de hands wagen te kopen. Het feit dat het een audi garage wil ook niets zeggen, zolang er geen speciale keuring gebeurd of iets op papier wordt gezet hierover koop jij de auto zoals die daar staat, de rest is feelgood en/of verkoopspraat
Het leuke is dat het niet om een verborgen gebrek gaat mijns inziens... het is geen echt gebrek maar een kwestie van levering van een product met blijkbaar andere specificaties.miitjohn schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:45:
Gebreken of verborgen gebreken waarvan de verkoper op de hoogte is dienen netjes gemeld te worden. Een 'namaak velg' waar verder geen noemenswaardige problemen mee zijn valt hier niet onder. Het is ook nog altijd legaal om velgen uit te wisselen zolang de specs van het wiel dezelfde blijven. Dus tenzij de auto expliciet geadverteerd stond met "originele audi velgen" heb je volgens mij geen been om op te staan.
Indien verkoper niets zegt gaat het ook om in hoeverre hij mocht verwachten dat die velgen belangrijk waren voor koper. Wat mocht koper verwachten op basis van de prijs en de omstandigheden? Verder is belangrijk wat er in de advertentie stond.
Hebben we al een antwoord gehad van @User over het al dan niet Audi Selectie :plus zijn van de auto?
Ja, dat is zeker. Maar stel nu dat een gewone autohandelaar (zonder garage of affiliatie met een merk) een wagen aan- en verkoopt. Uiteindelijk levert hij dan gewoon een dienst. Uiteraard moet hij wettelijke verplichtingen nakomen om oa. fraude tegen te gaan en wil hij geen slechte naam dus zullen er wel meer controle's gebeuren. Maar uiteindelijk moet de handelaar (gegeven de uitleg van TS) de wielen al van de auto afhalen om te achterhalen of het echte of namaak velgen zijn, zo goed zijn ze dus. Dit kan verder gaan: zijn het dan wel audi remblokken? Of audi remschijven? Ik denk dus niet dat je dit soort controle's van een auto handelaar mag verwachten. Het feit dat het een audi dealer is veranderd hier m.i. niets aan.LucyLG schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:55:
[...]
Het leuke is dat het niet om een verborgen gebrek gaat mijns inziens... het is geen echt gebrek maar een kwestie van levering van een product met blijkbaar andere specificaties.
Indien verkoper niets zegt gaat het ook om in hoeverre hij mocht verwachten dat die velgen belangrijk waren voor verkoper. Wat mocht koper verwachten op basis van de prijs en de omstandigheden? Verder is belangrijk wat er in de advertentie stond.
Zo lang de velgen an sich dus legaal zijn, er geen gebreken mee zijn (ze "rijden") en men niet aangeeft dat er "originele" velgen op de wagen zitten of er een soort 'audi keurmerk' of kwaliteits controle is gebeurd lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat de garage hier juridische aansprakelijkheid heeft
Ben ik wel met je eens deels. Indien die velgen niet zo makkelijk te onderscheiden zijn van echte mag je niet verwachten dat de verkoper het wist. Indien hij garandeert in advertentie is het weliswaar anders.miitjohn schreef op donderdag 18 april 2019 @ 00:15:
[...]
Ja, dat is zeker. Maar stel nu dat een gewone autohandelaar (zonder garage of affiliatie met een merk) een wagen aan- en verkoopt. Uiteindelijk levert hij dan gewoon een dienst. Uiteraard moet hij wettelijke verplichtingen nakomen om oa. fraude tegen te gaan en wil hij geen slechte naam dus zullen er wel meer controle's gebeuren. Maar uiteindelijk moet de handelaar (gegeven de uitleg van TS) de wielen al van de auto afhalen om te achterhalen of het echte of namaak velgen zijn, zo goed zijn ze dus. Dit kan verder gaan: zijn het dan wel audi remblokken? Of audi remschijven? Ik denk dus niet dat je dit soort controle's van een auto handelaar mag verwachten. Het feit dat het een audi dealer is veranderd hier m.i. niets aan.
Zo lang de velgen an sich dus legaal zijn, er geen gebreken mee zijn (ze "rijden") en men niet aangeeft dat er "originele" velgen op de wagen zitten of er een soort 'audi keurmerk' of kwaliteits controle is gebeurd lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat de garage hier juridische aansprakelijkheid heeft
De afspraken tussen Audi en zijn dealers liggen eigenlijk buiten deze kwestie. Een erkende dealer brengt wel verwachtingen met zich mee.
Zijn als gevolg van die velgen de waarde van de auto aanzienlijk gewijzigd?
Kortom, dit is een grijze zone en de omstandigheden en feiten erg belangrijk.
Anoniem: 279475
Hij had er zelf ook om kunnen vragen...LucyLG schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:11:
@User Zoveel pagina;s zoveel meningen. Hierbij mijn juridische opvatting.
Risco van een gebruikte wagen kopen....
Ik dacht eerst dat het een kopie van een bestaand ontwerp en velggrootte is, maar ik ben er (met dank aan dit topic) gisteravond dus achter gekomen dat het wel een kopie van een bestaand ontwerp is, maar niet van een bestaande velggrootte. Audi levert dit ontwerp wel in 18 inch, niet in 19 inch. Wat ik er onder heb liggen is 19 inch, dus een dealer had met 1 oogopslag kunnen zien dat het geen echte velg is.LucyLG schreef op donderdag 18 april 2019 @ 00:21:
[...]
Ben ik wel met je eens deels. Indien die velgen niet zo makkelijk te onderscheiden zijn van echte mag je niet verwachten dat de verkoper het wist. Indien hij garandeert in advertentie is het weliswaar anders.
De afspraken tussen Audi en zijn dealers liggen eigenlijk buiten deze kwestie. Een erkende dealer brengt wel verwachtingen met zich mee.
Zijn als gevolg van die velgen de waarde van de auto aanzienlijk gewijzigd?
Kortom, dit is een grijze zone en de omstandigheden en feiten erg belangrijk.
Kan je argumenteren dat ik het ook had kunnen zien, alleen heb ik als leek niet alle ontwerpen in combinatie met de officieel geleverde groottes in mijn hoofd zitten.
Ligt er aan hoe je de waarde berekend. Omdat ik nu weet dat er namaakvelgen onder liggen mag ik hem dus niet meer in deze staat verkopen. Als ik hem verkoop moet ik dus een ander setje velgen monteren. Hoeveel zoiets gaat kosten is dan weer afhankelijk van welk type velg ik er onder zet. Wat het dan met de verkoopprijs doet is weinig over te zeggen, maar als een setje velgen 2000 euro kost zal de auto niet automatisch 2000 euro meer opleveren.
Ja, maar zijn dit nepvelgen? Als ze met Audi-logo en al verkocht worden zou ik zeggen ja. Dit is meer imitatie. dan kan je gaan twisten over het verschil tussen imitatie en nep.LucyLG schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:11:
Verkoop van nepartikelen is strafrechtelijk verboden.
Maar die naafkappen worden er meestal separaat op gezet.
Het is geen Hugo Boss-trui die je op een strand in Turkije koopt zeg maar waar het logo pontificaal op staat bij aankoop.
Maar goed, dit topic is inmiddels verzand in een herhaling van standpunten. TS moet wat gaan doen als hij denkt dat ie een zaak heeft. Persoonlijk denk ik niet dat hij dat heeft.
Er rust een design patent op dit ontwerp, dan is het toch hoe dan ook verboden om dit na te maken of te verkopen?Gunner schreef op donderdag 18 april 2019 @ 07:57:
[...]
Ja, maar zijn dit nepvelgen? Als ze met Audi-logo en al verkocht worden zou ik zeggen ja. Dit is meer imitatie. dan kan je gaan twisten over het verschil tussen imitatie en nep.
Dat weet ik niet, ik heb beide velgen niet naast elkaar kunnen zien. Misschien zit er een miniem verschil in.User schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:07:
[...]
Er rust een design patent op dit ontwerp, dan is het toch hoe dan ook verboden om dit na te maken of te verkopen?
Maar geef nu eens aan wat je van plan bent om hier aan te gaan doen? Of blijft het bij dit topic waarin je medestanders zoekt maar alles blijft zoals het was, want we zijn nu al alles 100x aan het herhalen.
Dus je dacht dat het een kopie was bij aankoop maar achteraf mag je niet verwachten dat je het zeker wist? Bij een vermoede zou je toch zeker de actie kunnen ondernemen om het te veriferen?User schreef op donderdag 18 april 2019 @ 07:50:
[...]
Ik dacht eerst dat het een kopie van een bestaand ontwerp en velggrootte is, maar ik ben er (met dank aan dit topic) gisteravond dus achter gekomen dat het wel een kopie van een bestaand ontwerp is, maar niet van een bestaande velggrootte. Audi levert dit ontwerp wel in 18 inch, niet in 19 inch. Wat ik er onder heb liggen is 19 inch, dus een dealer had met 1 oogopslag kunnen zien dat het geen echte velg is.
Kan je argumenteren dat ik het ook had kunnen zien, alleen heb ik als leek niet alle ontwerpen in combinatie met de officieel geleverde groottes in mijn hoofd zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door Napo op 18-04-2019 08:13 ]
Huh? Er rijden ook auto's rond met velgen van een ander merk. Je kan er bij wijze van spreken ook Opel velgen onder leggen en je hebt ook merken als BBS, dat is niet illegaal. De vorige bezitter zal 19" mooier hebben gevonden.User schreef op donderdag 18 april 2019 @ 07:50:
Ligt er aan hoe je de waarde berekend. Omdat ik nu weet dat er namaakvelgen onder liggen mag ik hem dus niet meer in deze staat verkopen. Als ik hem verkoop moet ik dus een ander setje velgen monteren. Hoeveel zoiets gaat kosten is dan weer afhankelijk van welk type velg ik er onder zet. Wat het dan met de verkoopprijs doet is weinig over te zeggen, maar als een setje velgen 2000 euro kost zal de auto niet automatisch 2000 euro meer opleveren.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dit topic is gesloten.