Imitatievelgen, wat zijn mijn rechten?

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 43.262 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-05 20:10
Afgelopen oktober heb ik een Audi S3 gekocht bij een erkende Audi-dealer. Begin december heb ik hier andere velgen met winterbanden op laten monteren. Eind maart heb ik bij Profile mijn andere velgen en zomerbanden weer laten monteren en daar gaf de Profile monteur aan dat mijn velgen waarschijnlijk namaakvelgen zijn. Het betreft velgen die normaal gesproken alleen door Audi geleverd worden.

Thuis heb ik hier direct zelf naar gekeken en kon niet zien of het originele velgen waren of niet. Toen ben ik naar de dealer gereden. De verkoper gaf bij het zien van de velg aan dat het waarschijnlijk nepvelgen zijn aangezien er er opvulringen gebruikt zijn voor de naaf. Op mijn vraag hoe hier mee om te gaan gaf hij aan: "Tsja, je hebt hem gekocht zoals hij te koop stond". Omdat de werkplaats inmiddels gesloten was konden ze niet de velgen demonteren om het te controleren. Thuis hebben we een wiel gedemonteerd en er staat inderdaad geen Audi-logo in de velg, er staat zelfs “Not OE” in de velg gemarkeerd.

Ik heb contact opgenomen met de verkoper en hij zegt dat hij er niets aan kan doen aangezien ik de auto gekocht heb zoals hij te koop stond. Ik ben voor een second opinion naar een andere Audi dealer gegaan en daar concluderen ze ook dat het velgen goedkope namaakvelgen zijn van lage kwaliteit (veel onbalans in de velgen).

Nu vraag ik mij dus af wat mijn rechten zijn ten opzichte van de Audi dealer/verkopende partij. Hadden zij mij bij verkoop moeten melden dat het geen echte Audi velgen zijn? Dit hadden ze namelijk erg makkelijk kunnen zien aangezien door het verwijderen van de naafkap (wat ze voor de apk sowieso gedaan hebben) duidelijk een opvulring te zien was. Zijn zij verplicht dit voor mij te compenseren?

tl;dr:
  • Auto gekocht met ‘Audi-velgen’
  • Audi-velgen blijken geen Audi-velgen te zijn
  • Verkoper zegt “Pech gehad, je hebt hem gekocht zoals ie was”
  • Wat zijn mijn rechten naar de verkopende partij?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Voor mijn beeld: stond op het plaatje bij de auto die je ging kopen dat het velgen van Audi zijn of velgen voor een Audi? Misschien heb je nog een foto?

Overigens is het nu zeven maanden later, ik vraag me af of je nog ergens aanspraak op kunt maken. But IANAL.

Misschien dat je hier iets aan hebt: https://www.anwb.nl/jurid...nkoop/klachten-na-aankoop

[ Voor 20% gewijzigd door pven op 17-04-2019 08:43 ]

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Waarom zou je de verkoper hiervoor laten compenseren? Sowieso maak ik uit je verhaal niet op dat je problemen hebt. Tenzij ze je als originele velgen verkocht zijn en zo in de advertentie staat denk ik niet dat je enige kans maakt, maar ook ik; IANAL

[ Voor 38% gewijzigd door Gunner op 17-04-2019 08:44 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 15:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dus je hebt zelf tijdens het rijden niet eens gemerkt dat ze niet origineel waren? En ze blijven nu al ettelijke duizenden km's heel? Volgens mij zit het met de kwaliteit wel goed dan. Wat boeit het dan of ze origineel zijn of niet? Ik bedoel, als je zelf niet eens het verschil kunt zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is vaak heel lastig te zeggen qua de velgen, hoewel je het vaak wel kan zien qua type, merk etc maar vroeger leverde Vw ook BBS velgen. Er zijn zoveel namaak velgen op de markt dat het inderdaad niet direct opvalt, alleen na x maanden om daar over te gaan klagen, zou ik ergens mijn verlies nemen en kijken of je ergens originele velgen kan vinden.
Ik heb voor mijn winterbanden ook BBS velgen maar de kwaliteit is om te janken. De laklaag laat al los, je hebt opvulringen nodig, lastig te monteren etc. Ik ben serieus aan het denken om toch originele VW velgen op de kop te gaan tikken want deze BBS velgen zien er bijna niet uit of ik ga nog poedercoaten maar ik vind dat de velgen totaal niet waard.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 10:39
Je hebt een 2e hands auto gekocht zoals hij aangeboden stond. Indien er niet specifiek is gemeld dat het Audi velgen zouden zijn, verwacht ik niet dat je een compensatie kunt eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tsjah, als originele velgen een vereiste waren van jou dan is de vraag:
Heb jij dit aangegeven bij de koop?

Anders heb je een auto gekocht met blijkbaar prima velgen.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:33

SeatRider

Hips don't lie

Is het niet verboden om namaakgoederen te verkopen? Wellicht vindt de importeur er dan nog iets van dat de dealer dat heeft gedaan en zich nu zo opstelt.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-05 16:04

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

SeatRider schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:54:
Is het niet verboden om namaakgoederen te verkopen? Wellicht vindt de importeur er dan nog iets van dat de dealer dat heeft gedaan en zich nu zo opstelt.
Het is geen namaakartikel aangezien er geen Audi logo op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Lawwie schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:56:
[...]

Het is geen namaakartikel aangezien er geen Audi logo op staat.
Oh, dus het is een hommage. Net zoals er in China hommages rondrijden van Europese automerken (Mini, Range Rover en Porsche)? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
SeatRider schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:57:
[...]

Oh, dus het is een hommage. Net zoals er in China hommages rondrijden van Europese automerken (Mini, Range Rover en Porsche)? :)
Volgens mij dekt dit de lading: https://radar.avrotros.nl...erkopen-is-dit-strafbaar/

In bezit hebben mag, maar verkoop niet. Maar dan nog: wat is namaak?

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Je stelt een auto gekocht te hebben met "originele Audi velgen". Waar baseer je dat op? Werd daarmee geadverteerd (dan sta je zelfs nu nog sterk, want dan is het overduidelijk niet conform hetgeen je zou mogen verwachten)? Zagen de velgen er ongeveer zo uit als originele Audi velgen en klonk het ongeveer hetzelfde toen je tegen de band schopte? In dat laatste geval sta je "wat minder sterk", ben ik bang.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 09:22

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Je hebt helaas geen poot om op te staan in deze kwestie. De auto is idd gekocht zoals hij er stond en hun hebben hem ook ooit zo ingekocht. Nergens is het verboden deze velgen te verkopen. Ook een pasring is geen indicatie voor nep velgen, want ze zouden van een andere Audi af kunnen komen (of andere VAG wagen).

Enige wat je kan doen is coulance vragen, maar das dan ook alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Yzord schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:01:
Enige wat je kan doen is coulance vragen, maar das dan ook alles.
Coulance voor wat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 21:31
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:00:
.. en klonk het ongeveer hetzelfde toen je tegen de band schopte?..
:F

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@User Heb jij speciaal navraag gedaan voor originele velgen, Heeft de garage je laten merken op - welke wijze ook - dat het originele velgen zijn ?

2e hands auto of nieuwe ?

btw; veel velgen voor VAG zijn van Ronal, kijk maar of dat het merk van de velgen is.

[ Voor 28% gewijzigd door Hackus op 17-04-2019 09:11 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hij heeft het over een APK, dus de auto zal minstens vier jaar oud zijn.
Ook ga ik er vanuit dat op een nieuwe S3 geen imitatievelgen af-fabriek komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Gunner op 17-04-2019 09:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
"Afgelopen oktober .."

Buiten dat.. wie zegt niet dat jij ondertussen zelf al andere velgen gestoken hebt?
(ik zeg niet dat je dat gedaan hebt.. maar hoe moet de Audi dealer daar dan mee om gaan)

Ben bang dat je gewoon je verlies moet nemen..

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Niet al te letterlijk nemen natuurlijk.... het gaat om het idee. Zijn de TS originele Audi velgen beloofd, of heeft hij zelf de aanname gedaan dat het originele Audi velgen waren gebaseerd op bepaalde kenmerken? In dat eerste geval: non-conformiteit. In het tweede geval: foutieve aanname.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 09:22

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Gunner schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:03:
[...]

Coulance voor wat precies?
Gewoon je probleem voorleggen aan de verkoper en hopen dat hij jou snapt en je misschien een bepaalde compensatie wilt voorstellen (gratis APK keuring of korting op aanschaf originele velgen). Als je een goede klant van ze bent is er vaak veel mogelijk. Kom je er nooit en eis je een bepaalde compensatie dan kan je het wel schudden en is het zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:06:
[...]

Niet al te letterlijk nemen natuurlijk.... het gaat om het idee. Zijn de TS originele Audi velgen beloofd, of heeft hij zelf de aanname gedaan dat het originele Audi velgen waren gebaseerd op bepaalde kenmerken? In dat eerste geval: non-conformiteit. In het tweede geval: foutieve aanname.
Dit ja. Uiteraard, als de TS de auto heeft gekocht zoals hij er stond, dan heeft hij geen poot om op te staan. Maar als de TS een "Tweedehands Audi S3 in goede staat met originele onderdelen" heeft gekocht, dan wordt de kwestie wat anders.

@User, heb je nog ergens de originele advertentie / aankoopbewijs / iets waarop specifiek staat wat jou is aangeboden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Stoelpoot schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:10:
[...]

Dit ja. Uiteraard, als de TS de auto heeft gekocht zoals hij er stond, dan heeft hij geen poot om op te staan. Maar als de TS een "Tweedehands Audi S3 in goede staat met originele onderdelen" heeft gekocht, dan wordt de kwestie wat anders.

@User, heb je nog ergens de originele advertentie / aankoopbewijs / iets waarop specifiek staat wat jou is aangeboden?
Maar dan nog.. we zijn meer dan een half jaar verder nu.. Vanuit de Audi dealer gezien zou ik zomaar de vraag kunnen opgooien of hij niet zelf de velgen al heeft gewisseld..
Toon maar aan..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 10:39
DonJunior schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:12:
[...]

Maar dan nog.. we zijn meer dan een half jaar verder nu.. Vanuit de Audi dealer gezien zou ik zomaar de vraag kunnen opgooien of hij niet zelf de velgen al heeft gewisseld..
Toon maar aan..
Waarom zou de dealer dat vragen indien hij nooit heeft genoemd dat de velgen origineel waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
pven schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:41:
Voor mijn beeld: stond op het plaatje bij de auto die je ging kopen dat het velgen van Audi zijn of velgen voor een Audi? Misschien heb je nog een foto?

Overigens is het nu zeven maanden later, ik vraag me af of je nog ergens aanspraak op kunt maken. But IANAL.

Misschien dat je hier iets aan hebt: https://www.anwb.nl/jurid...nkoop/klachten-na-aankoop
Deze foto stond bij de advertentie. Valt natuurlijk op twee manieren te lezen, "kijk deze velgen zitten er op" en "kijk deze Audi velgen zitten er op".
Icephase schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:48:
Dus je hebt zelf tijdens het rijden niet eens gemerkt dat ze niet origineel waren? En ze blijven nu al ettelijke duizenden km's heel? Volgens mij zit het met de kwaliteit wel goed dan. Wat boeit het dan of ze origineel zijn of niet? Ik bedoel, als je zelf niet eens het verschil kunt zien?
Bij de proefrit merkte ik bij bepaalde stukken snelweg wel een trilling, maar de verkoper gooide dat op slecht wegdek. Gezien ik geen referentiekader heb wat betreft rijden met sportonderstel, dunne bandjes etc kon ik er niet onderbouwd tegenin gaan. Ik heb een krappe maand na aanschaf de wielen gewisseld voor een winterset, dus ik heb zo'n 1500 km op deze velgen gereden. Toen ik na de wissel naar zomerbanden het eerste stukje 120-weg reed voelde ik direct een trilling in de auto. Ik heb zo snel mogelijk de wielen laten balanceren en bij elke velg moest er wel wat aangepast worden aan de gewichtjes (en 1 velg was krom). Op de weg naar huis was de trilling grotendeels weg. Daarna heb ik een paar keer over een onverharde weg gereden en was de trilling op de snelweg weer terug. Ik heb nog even gekeken of er zand of modder in de velg zat maar dat was niet het geval. Gewichtjes zitten er ook nog gewoon op, dus ik denk dat een velg een beetje vervormd is. Lijkt mij niet echt goeie kwaliteit dan.
pyrofielo schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:53:
Tsjah, als originele velgen een vereiste waren van jou dan is de vraag:
Heb jij dit aangegeven bij de koop?

Anders heb je een auto gekocht met blijkbaar prima velgen.
Voor zover ik me kan herinneren heb ik het wel over de velgen gehad en dat ik goede Audi velgen wou. Maar ja, ik heb niks opgenomen en niks genoteerd dus daar heb ik verder vrij weinig aan.
Stoelpoot schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:10:
[...]

Ik heb nog een opdrachtbevestiging met daarop modelnaam, type, uitvoering, chassisnummer etc. Niets specifieks over velgen. Kan nog even zoeken of ik ergens een documentje heb met Audi codes, of dat er iets uit het chassisnummer is te halen.

Qua foto's heb ik de advertentiefoto's en een foto na de proefrit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:36

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Kansloze missie als je niet de originele advertentietekst hebt. Je hebt dan geen poot om op te staan in feite. Ga maar eens bewijzen dat ergens "originele Audi velgen" heeft gestaan.

Dan is een bepaalde foto bij een advertentie leuk, maar zegt in feite niets. (tenzij er in de foto "Kijk deze originele Audi velgen die op de auto zitten" staat)

[ Voor 13% gewijzigd door Angeloonie op 17-04-2019 09:29 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@User een Audi-naafkap maakt het nog geen originele velg natuurlijk, maar daarbij vertel ik je niets nieuws. Daarom kan je er IMHO geen rechten aan ontlenen op basis van alleen die foto.

Heb ook wel eens zoiets gehad. Auto gekocht, dacht dat er fraaie LMV onder zaten. Totdat ik er eens tegenaanschopte en het indeukte. Bleek het gewoon een heel echt uitziende plastic wieldop te zijn :')

maar ik had de originele advertentie toevallig nog wel en daar stond niets over lichtmetalen velgen :P

[ Voor 47% gewijzigd door Gunner op 17-04-2019 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-05 21:48
User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:38:
Dit hadden ze namelijk erg makkelijk kunnen zien aangezien door het verwijderen van de naafkap (wat ze voor de apk sowieso gedaan hebben) duidelijk een opvulring te zien was.
Voor de APK hoeven de wielen niet gedemonteerd te worden. Er hoeft officieel niet eens met de auto gereden te worden. De enige manier waarop ze het hadden kunnen zien was bij de inspectie van de draagarm rubbers ed. maar dan moet ook net toevallig je oog er op vallen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 217290

De auto is bij een Audi dealer verkocht.

Viel deze in hun select of hoe het bij Audi ook mag heten waarmee zij adverteren dat die bij hun onderhouden is en volledig aan de eisen voldoet van Audi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Ik denk dat je het niet moet zoeken in echtheid van de velgen, want dat ga je vermoedelijk niet winnen. Want niet specifiek aangegeven.
Wellicht is het verhaal van mrveenie hierboven nog van toepassing.

Maar je kan het wel zoeken in de garantie. Want als de velg steeds weer een beetje krom raakt en opnieuw gebalanceerd moet worden is de kwaliteit wel om te janken ja.
Echter wordt dat ook weer een wellus nietus verhaal, of je door een gat bent gereden of niet, etc. Als de dealer niet bereid is om je te helpen kom je nergens.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 16:13
Ik vind dat er nogal snel de kant van de dealer gekozen wordt. Een Audi S3 is niet zomaar een Audi en heeft los van de motorisering unieke stijlkenmerken, waaronder de velgen. Originele S3 velgen zijn ongetwijfeld duur, maar ik kan me voorstellen dat je als leek het verschil niet ziet (de dealer ziet dat natuurlijk wel). Ik vind niet dat de dealer hier zomaar mee weg moet komen en ik zou het eens bij de importeur voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:18:

Bij de proefrit merkte ik bij bepaalde stukken snelweg wel een trilling, maar de verkoper gooide dat op slecht wegdek. Gezien ik geen referentiekader heb wat betreft rijden met sportonderstel, dunne bandjes etc kon ik er niet onderbouwd tegenin gaan. Ik heb een krappe maand na aanschaf de wielen gewisseld voor een winterset, dus ik heb zo'n 1500 km op deze velgen gereden. Toen ik na de wissel naar zomerbanden het eerste stukje 120-weg reed voelde ik direct een trilling in de auto. Ik heb zo snel mogelijk de wielen laten balanceren en bij elke velg moest er wel wat aangepast worden aan de gewichtjes (en 1 velg was krom). Op de weg naar huis was de trilling grotendeels weg. Daarna heb ik een paar keer over een onverharde weg gereden en was de trilling op de snelweg weer terug. Ik heb nog even gekeken of er zand of modder in de velg zat maar dat was niet het geval. Gewichtjes zitten er ook nog gewoon op, dus ik denk dat een velg een beetje vervormd is. Lijkt mij niet echt goeie kwaliteit dan.
Jammer dat je daar niks meer van hebt. Maar dan kan je dat wel vergeten.

Als je nu problemen ondervind van de velgen dan kan je het daarop gooien, de conclusie kan dan zijn dat het kutvelgen zijn want geen Audi.
Maar in principe zal je eerst ontevreden moeten zijn over de velgen en niet omdat ze niet van Audi zijn maar omdat de kwaliteit niet voldoet.

Na zo'n tijd word dat natuurlijk wel een lastig verhaal....

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
Gunner schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:26:
@User een Audi-naafkap maakt het nog geen originele velg natuurlijk, maar daarbij vertel ik je niets nieuws. Daarom kan je er IMHO geen rechten aan ontlenen op basis van alleen die foto.

Heb ook wel eens zoiets gehad. Auto gekocht, dacht dat er fraaie LMV onder zaten. Totdat ik er eens tegenaanschopte en het indeukte. Bleek het gewoon een heel echt uitziende plastic wieldop te zijn :')

maar ik had de originele advertentie toevallig nog wel en daar stond niets over lichtmetalen velgen :P
Klopt, alleen op vast te stellen dat het geen echte velgen zijn moet ik de auto op de brug hebben of de wielen demonteren om zo de binnenkant van de velg te kunnen zien, Met een telefoon kan je de achterkant van de spaken niet goed zien/lezen omdat de remmen behoorlijk groot zijn. In hoeverre heb ik dan onderzoeksplicht om de vragen of die auto bij hun op de brug mag?

Dit zijn trouwens wel originele naafdoppen, maar dat even terzijde.
GWBoes schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:30:
[...]

Voor de APK hoeven de wielen niet gedemonteerd te worden. Er hoeft officieel niet eens met de auto gereden te worden. De enige manier waarop ze het hadden kunnen zien was bij de inspectie van de draagarm rubbers ed. maar dan moet ook net toevallig je oog er op vallen.
Klopt, maar de centreerbouten moeten wel gecontroleerd worden en de velg moet geïnspecteerd worden op roest en vervormingen.
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:34:
De auto is bij een Audi dealer verkocht.

Viel deze in hun select of hoe het bij Audi ook mag heten waarmee zij adverteren dat die bij hun onderhouden is en volledig aan de eisen voldoet van Audi?
Ik weet niet hoe ik dit kan achterhalen, kan misschien Audi even een berichtje doen, mogelijk dat zij het wel kunnen achterhalen.
Dr_Frickin_Evil schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:39:
Ik vind dat er nogal snel de kant van de dealer gekozen wordt. Een Audi S3 is niet zomaar een Audi en heeft los van de motorisering unieke stijlkenmerken, waaronder de velgen. Originele S3 velgen zijn ongetwijfeld duur, maar ik kan me voorstellen dat je als leek het verschil niet ziet (de dealer ziet dat natuurlijk wel). Ik vind niet dat de dealer hier zomaar mee weg moet komen en ik zou het eens bij de importeur voorleggen.
Setje nieuwe velgen kost me zo'n 3000 euro, setje meuk is wat, 200 euro? Ik kan überhaupt niet achterhalen wat de fabrikant wel is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Dr_Frickin_Evil schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:39:
Ik snap dat je daar dit soort onderbuikgevoelens bij hebt, maar daar kun je alleen zo weinig mee. Een S3 is feitelijk gewoon een willekeurige Audi, ook al zegt jouw onderbuik misschien van niet. En dan unieke stijlkenmerken die je als leek niet zult herkennen.... ik weet het niet hoor, de unieke stijlkenmerken klinken mij als marketing in de oren.

De importeur vragen om bemiddeling bij een geschil rond de velgen op een occasion lijkt mij nogal een "long shot". Je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar welke autoriteit vertegenwoordigd een importeur hier? Het is even oneerbiedig gezegd "gewoon een occasion met aftermarket velgen", ook al is het een S3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-05 07:20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Dat een Audi dealer zegt dat de velgen van lage kwaliteit zijn zou ik daar niet teveel waarde aan hechten, die hebben een verkoop motief. Dat de verkopende dealer zegt dat de wagen is verkocht zoals deze daar stond is ook logisch. Als er niet heel expliciet "origineel Audi velgen" bij de beschrijving stond heb je nergens meer recht op, dat is alleen bij een nieuwe wagen. Immers een gebruikte wagen is nooit fabrieksorigineel (banden, olie andere slijtage onderdelen kunnen allemaal al vervangen zijn). Dus tja, ik snap dat dit niet een leuke ontdekking is maar het is een verdomd goed excuus om een mooi setje zomervelgen te gaan uitzoeken. Dan heb je zelf invloed op de kwaliteit velgen waar je mee rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 11:02
Ik snap niet dat zoveel mensen reageren met "Je hebt 'm gekocht zoals-ie aangeboden stond" - Je verwacht toch niet dat als je een auto koopt, dat daar "neppe" velgen onder zitten?

Hoe dan ook, gevalletje rechtsbijstand opbellen, zeggen dat je opgelicht bent, dat je een auto hebt gekocht waarvan je dacht dat het echte velgen waren maar achteraf nep bleken te zijn. Niemand verwacht redelijkerwijs van je dat je de advertentie-tekst hebt bewaard. Kijken hoe ver je komt :) Recht hebben en krijgen zijn overigens verschillende dingen: Soms heb je ergens recht op, maar krijg je er niets voor. Soms heb je er geen recht op, maar krijg je alsnog iets door vervelend te blijven zeuren.

Als consument heb je veel rechten in Nederland, ook als je niet een perfecte historie aan papieren hebt bijgehouden. Als je een auto koopt met wat lijkt op originele velgen, verwacht je niet dat de velgen nep zijn, maar je hebt er naar mijn fantasie wel recht op.

[ Voor 12% gewijzigd door Gamebuster op 17-04-2019 10:20 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Hoe dan ook zou ik gewoon z.s.m. orginele velgen halen.

Namaak komt in verschillende kwaliteiten. Eigenlijk zijn replica's eigenlijk altijd zwaarder en minder sterk. Vaak genoeg staan ze tekoop, 3 goede 1 met scheur etc.. In de praktijk merk je hoe dan ook een hoger verbruik door het hogere gewicht.

[ Voor 14% gewijzigd door Ghostrider op 17-04-2019 10:22 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je tijdens de proefrit al merkt dat de auto trilt (achteraf mogelijk door niet balanceren of kromme velgen), dan koop je de auto toch niet of onderhandel je dat het defect wordt opgelost?

En het maakt imho geen klap uit of het een Yaris of een McLaren is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Gamebuster schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:19:
: Soms heb je ergens recht op, maar krijg je er niets voor. Soms heb je er geen recht op, maar krijg je alsnog iets door vervelend te blijven zeuren.
Precies!

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-05 08:49
Hoe oud was de auto toen je hem kocht? En hoeveel heb je er ongeveer voor betaald? Als het om een derde hands S3 gaat met 2,5 ton op de teller is de situatie wel anders dan dat je flink betaald voor een bijna nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
MAX3400 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:23:
Als je tijdens de proefrit al merkt dat de auto trilt (achteraf mogelijk door niet balanceren of kromme velgen), dan koop je de auto toch niet of onderhandel je dat het defect wordt opgelost?

En het maakt imho geen klap uit of het een Yaris of een McLaren is.
Ik heb een uur op de snelweg gereden, en bij misschien een km aan snelweg trilde de auto dus ik dacht niet direct aan onbalans in de velgen. Achteraf gezien was het dus precies bij een stukje 120-weg, de rest was 130 en had ik er geen last van.
Pyramiden schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:27:
Hoe oud was de auto toen je hem kocht? En hoeveel heb je er ongeveer voor betaald? Als het om een derde hands S3 gaat met 2,5 ton op de teller is de situatie wel anders dan dat je flink betaald voor een bijna nieuwe auto.
4 jaar, 90.000 km en 32.000 euro. Qua opties redelijk kaal, maar wel een NL auto, wat ook wat waard is. Volgens de dealer hadden de velgen verder geen invloed op de prijs met betrekking tot echt/nep, wat discutabel is gezien een tweedehands setje velgen van dit type nog steeds 1800-2000 euro is.
Velgen en banden komen uit 2015 maar in 2016 heeft de auto nog een bandenwissel op een andere maat velgen gehad.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pyramiden
@User
Tja, zelf ben ik van mening dat als je 32.000 euro naar een Audi dealer brengt voor een 4 jaar oude Audi dat je dan redelijkerwijs mag verwachten dat er geen imitatievelgen onder zitten. Helemaal omdat het geen 206 is, maar een auto waar kwaliteitsvelgen toch wel belangrijk zijn gezien de prestaties.
Of er echt sprake is van non-comformiteit gaat gezien de houding een ja-nee discussie worden, tenzij je bereid bent om juridische stappen te nemen, waar het risico groot is dat je in het ongelijk gestelt wordt.

Persoonlijk zou ik kijken of je misschien coulance kunt krijgen op de aanschafprijs van een setje nieuwe/tweedehandse bij deze dealer. Of je moet echt aanhouden bij deze dealer, maar ik ga er vanuit dat zo'n partij vaker met dit bijltje gehakt heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Pyramiden op 17-04-2019 10:47 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gamebuster
Pyramiden schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:44:
@User
tenzij je bereid bent om juridische stappen te nemen, waar het risico groot is dat je in het ongelijk gestelt wordt.
Hier ben ik het gewoon mee oneens. Imitatie-velgen die echt lijken is gewoon bedrog en/of een verborgen gebrek.

Zeker omdat TS hier dus 32K voor heeft betaald. Je mag echt geen neppe velgen verwachten onder een 4 jaar oude auto die je koopt bij een dealer. Je betaalt extra bij een dealer omdat je verwacht dat de auto daar grondig gekeurd is en er geen gekke dingen mee aan de hand zijn.

Als het een marktplaats-auto was, had ik nog zoiets van: Muah. Maar dit is een Audi-dealer auto van €32K! Zij mogen geen verborgen fake onderdelen aanbieden wat mij betreft.

Nogmaals: Zeuren en/of Rechtsbijstand. Als je autos van 32K kan betalen, heb je ook een rechtsbijstandverzekering, toch...?

[ Voor 42% gewijzigd door Gamebuster op 17-04-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
Pyramiden schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:44:
@User
Tja, zelf ben ik van mening dat als je 32.000 euro naar een Audi dealer brengt voor een 4 jaar oude Audi dat je dan redelijkerwijs mag verwachten dat er geen imitatievelgen onder zitten. Helemaal omdat het geen 206 is, maar een auto waar kwaliteitsvelgen toch wel belangrijk zijn gezien de prestaties.
Of er echt sprake is van non-comformiteit gaat gezien de houding een ja-nee discussie worden, tenzij je bereid bent om juridische stappen te nemen, waar het risico groot is dat je in het ongelijk gestelt wordt.

Persoonlijk zou ik kijken of je misschien coulance kunt krijgen op de aanschafprijs van een setje nieuwe/tweedehandse bij deze dealer. Of je moet echt aanhouden bij deze dealer, maar ik ga er vanuit dat zo'n partij vaker met dit bijltje gehakt heeft.
Over die verwachtingen, laatst vond ik deze wet: https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel17
De vraag is dan, in hoeverre is dit hier op toepasbaar?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Als er op een S3 al is bezuinigd op een setje velgen vraag ik me af waar de vorige eigenaar nog meer op heeft bezuinigd :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Was dit een audi selectie:plus occasion? Het lijkt me dat ergens voor de 130 punten check die daarbij hoort de wielen van de auto af zouden moeten. Dan had de verkoper dit moeten zien en je kunnen informeren. Als er garantie op de auto zit zou ik sowieso de trilling opgelost willen hebben.

Lijkt mij een geval informatieplicht verkoper vs onderzoeksplicht koper wat betreft kosten. Kunnen ze je geen nieuwe set aanbieden met een flinke korting? Ik zou sowieso niet doorrijden op imitatievelgen met zo'n auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gamebuster schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:52:
[...]
Hier ben ik het gewoon mee oneens. Imitatie-velgen die echt lijken is gewoon bedrog en/of een verborgen gebrek.
Leg me eens uit. Bedrog. Op basis waarvan? als je dan toch zo stellig bent, onderbouw het eens.
Ik zie echt niet hoe dit een verborgen gebrek danwel bedrog is, maar ik verneem het graag van je.

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 17-04-2019 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 23:53
Radiant schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:01:
Als er op een S3 al is bezuinigd op een setje velgen vraag ik me af waar de vorige eigenaar nog meer op heeft bezuinigd :F
Of de vorige eigenaar kreeg een te lage prijs van de dealer, setje imitatie eronder, en dan nog 2k extra pakken op de velgen.

Ik vind overigens ook dat je bij een merkdealer mag verwachten dat originele onderdelen geplaatst zijn, zeker op essentiële zaken als velgen. Mocht dat niet zo zijn, dan zou ik als klant verwachten dat dat gemeld wordt. Als de auto inderdaad binnen een audi dealer select oid aangeboden werd, dan zou ik dat helemaal verwachten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gamebuster
Gunner schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:08:
[...]

Leg me eens uit. Bedrog. Op basis waarvan? als je dan toch zo stellig bent, onderbouw het eens.
Wat valt er te onderbouwen?

Je koopt een Audi van 32.000 euro. Het ziet eruit als een Audi, met velgen die lijken op Audi velgen, bij een vertrouwd verkooppunt van Audi autos (een audi dealer).

Vervolgens blijkt dat de Audi velgen onder de vrijwel nieuwe Audi nep zijn, terwijl ze echt lijken, maar niet functioneren als echte Audi velgen. Het gaat hier bovendien om een Audi S3, dus "performance" is een kern feature van de auto.

Ze lijken echt, ze zijn het niet. Redelijkerwijs kan je echt niet verwachten dat je nep velgen meekrijgt bij een Audi dealer. Ik snap oprecht niet waarom dit uitgelegd moet worden.

Als jij nep velgen tolereert, waar leg je de grens? Zou je zelf niet immens bedrogen voelen als je 32K uitgeeft aan een auto van een dealer waarna blijkt dat er nep velgen onder zitten?

[ Voor 15% gewijzigd door Gamebuster op 17-04-2019 11:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gamebuster schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:13:
[...]

Wat valt er te onderbouwen?

Je koopt een Audi van 32.000 euro. Het ziet eruit als een Audi, met velgen die lijken op Audi velgen, bij een vertrouwd verkooppunt van Audi autos (een audi dealer).

Vervolgens blijkt dat de Audi velgen onder de vrijwel nieuwe Audi nep zijn, terwijl ze echt lijken, maar niet functioneren als echte Audi velgen.

Ze lijken echt, ze zijn het niet. Redelijkerwijs kan je echt niet verwachten dat je nep velgen meekrijgt bij een Audi dealer. Ik snap oprecht niet waarom dit uitgelegd moet worden.
Ik wil het ook wel graag onderbouwd zien?

Je stelt: ze functioneren niet als Audi velgen. Want? Alleen Audi maakt ronde velgen? Met een Audi velg kan je wel met 15km/h een stoeprand pakken zonder schade? Een Audi velg voldoet aan 19 ISO-cetificeringen?

Afgezien van nep/echt: als een velg (van een tientje of van 9K per stuk) in NL verkocht mag worden, zijn deze "gekeurd" en voldoen aan de eisen die aan een velg gesteld worden.

Het hele argument van wel/niet aansprakelijk stellen is als bewijsbaar de velg nooit in de EU verkocht had mogen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 17-04-2019 11:19 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gamebuster schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:13:
Ik snap oprecht niet waarom dit uitgelegd moet worden.
Je hoeft niet zo uit de hoogte te doen hoor. Ik stel je slechts een normale vraag. :?
Als jij nep velgen tolereert, waar leg je de grens? Zou je zelf niet immens bedrogen voelen als je 32K uitgeeft aan een auto van een dealer waarna blijkt dat er nep velgen onder zitten?
Het menselijke gevoel van bedrog is wat anders dan wat men daaronder verstaat in consumentenrecht.
Er worden een hoop aannames gedaan. 'Je mag er vanuit gaan dat... omdat je een audi koopt van 32K.... mag je er vanuit gaan dat'. Assumption is the mother.....

Ik zie niet hoe TS bedrogen is. Tenzij er in de advertentie stond dat de wagen op originele velgen zou staan. De waarde van de auto, welk type of wat dan ook lijkt me allesbehalve relevant. Zo'n auto heeft niet ineens meer rechten.

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 17-04-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
MAX3400 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:17:
[...]

Je stelt: ze functioneren niet als Audi velgen. Want? Alleen Audi maakt ronde velgen? Met een Audi velg kan je wel met 15km/h een stoeprand pakken zonder schade? Een Audi velg voldoet aan 19 ISO-cetificeringen?

Afgezien van nep/echt: als een velg (van een tientje of van 9K per stuk) in NL verkocht mag worden, zijn deze "gekeurd" en voldoen aan de eisen die aan een velg gesteld worden.
Zelfs al zouden de velgen identiek functioneren, ze zijn automatisch minder waard op de 2e hands markt, omdat TS nu weet dat de velgen nep zijn en hij ze dus niet als "echte velgen" kan verkopen.

TS's Audi S3 is nu een "oh, hij heeft nep velgen, wat raar, ik neem die andere wel" Audi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Yzord schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:01:
Ook een pasring is geen indicatie voor nep velgen, want ze zouden van een andere Audi af kunnen komen (of andere VAG wagen).
Niet helemaal correct, vrijwel alle Audi's en eigenlijk vrijwel de hele VAG-vloot heeft tegenwoordig dezelfde naafdiameter. Op een enkele sportwagen zoals de RS6 bijv. na, veelal is de steek tegenwoordig ook gelijk.
Als velgen (tegenwoordig) een andere naafdiameter hebben zijn ze eigenlijk bedoelt voor een compleet ander merk of zijn ze verkocht als universele velgen, immers kun je van groter prima naar kleiner passen maar van kleiner pas je nooit op een grotere naaf.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
Gunner schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:19:
Het menselijke gevoel van bedrog is wat anders dan wat men daaronder verstaat in consumentenrecht.
Er worden een hoop aannames gedaan. 'Je mag er vanuit gaan dat... omdat je een audi koopt van 32K.... mag je er vanuit gaan dat'. Assumption is the mother.....

Ik zie niet hoe TS bedrogen is. Tenzij er in de advertentie stond dat de wagen op originele velgen zou staan. De waarde van de auto, welk type of wat dan ook lijkt me allesbehalve relevant. Zo'n auto heeft niet ineens meer rechten.
https://www.autoscout24.n...state=N%2CU&cy=NL&atype=C

Tel de hoeveelheid advertenties met Audis die expliciet vermelden dat de velgen echt zijn. Moet je bij aanschaf van auto maar een lijst van alle 1000en onderdelen pakken en per onderdeel vragen of ze nog origineel zijn en niet vervangen door een nep variant die hetzelfde eruit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

[...]

Het hele argument van wel/niet aansprakelijk stellen is als bewijsbaar de velg nooit in de EU verkocht had mogen zijn.
Tja, kom er maar eens achter dat die velgen bij een (goede) velgenboer in NL zijn gekocht en niet van AliExpress komen.. Ze zullen in ieder geval niet van een Audi-dealer afkomen.

Lijken de velgen wel op originele Audi-velgen? Of zijn het compleet andere velgen met een Audi-naafkapje?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Kijk eens naar dit filmpje:
[YouTube: Genuine is best - FAKE wheels fail safety test]

Geen idee wat er met deze AliExpress wielen van de TS gebeurt als je een stoeprandje meepakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:02
Heb je nog fabrieksgarantie en/of audi-garantie? Zo ja, lees dan goed de voorwaarden daarvan door. Ook als het een A-selectie:plus oid betreft, pluis de voorwaarden daarvan uit.

Vaak worden hier garanties/beperkingen in genoemd m.b.t het gebruik van merk-onderdelen bij reparatie/vervanging. Als daaruit blijkt dat je nu geen garantie hebt op de velgen terwijl dat bij originele velgen wel het geval zou zijn geweest dan heb je mogelijk een ingang.

Alhoewel een ander geval, ik ken een verhaal waarbij de aankoop van een Golf VI is teruggedraaid omdat deze geleverd was met een niet officieel ondersteund navigatiesysteem waardoor de koop nooit had moeten kunnen plaats vinden volgens de voorwaarden/garanties van de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:38:

tl;dr:
  • Auto gekocht met ‘Audi-velgen’
  • Audi-velgen blijken geen Audi-velgen te zijn
  • Verkoper zegt “Pech gehad, je hebt hem gekocht zoals ie was”
  • Wat zijn mijn rechten naar de verkopende partij?
Hoe trek je de conclusie dat je de auto met Audi-velgen gekocht hebt? Je hebt de auto met velgen gekocht toch?
Zaten de velgen onder de auto toen je hem kocht?
Stond deze expliciet geadverteerd met "originele Audivelgen" (of iets in die richting.)
Heb je er naar gevraagd?
Had je, gezien de looks van de velgen er vanuit mogen gaan dat ze origineel waren? (neplogo van audi oid)
Brilsmurfffje schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:24:
[...]

Geen idee wat er met deze AliExpress wielen van de TS gebeurt als je een stoeprandje meepakt..
Wacht even! Waar komt de informatie vandaan dat de velgen van AliExpress komen?
We kunnen niet concluderen dat deze velgen van slechte kwaliteit zijn, maar ik lees alleen maar: Niet origineel.

Ik kan voor mijn auto zeer goede, maar niet originele velgen kopen. Het kan ook rommel zijn en die optie is niet uit te sluiten. Alleen trek geen conclusies die je niet kunt maken.

[ Voor 34% gewijzigd door Hann1BaL op 17-04-2019 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hann1BaL schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:29:
[...]

Hoe trek je de conclusie dat je de auto met Audi-velgen gekocht hebt? Je hebt de auto met velgen gekocht toch?

[...]

Wacht even! Waar komt de informatie vandaan dat de velgen van AliExpress komen?
We kunnen niet concluderen dat deze velgen van slechte kwaliteit zijn, maar ik lees alleen maar: Niet origineel.

Ik kan voor mijn auto zeer goede, maar niet originele velgen kopen. Het kan ook rommel zijn en die optie is niet uit te sluiten. Alleen trek geen conclusies die je niet kunt maken.
Zeer goede maar niet originele velgen zijn bijvoorbeeld velgen van BBS of OZ, dat zijn ook merken die geen look a like velgen maken. Look a like velgen zijn eigenlijk standaard bagger omdat dat voor mensen is die het origineel niet kunnen of willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Laatst online: 15:28
Hann1BaL schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:29:
[...]

Klopt! Wat je wel kunt concluderen is dat als TS originele velgen had deze wel van goede kwaliteit zijn, wat er nu onder zit is niet bekend, dus is het gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Brilsmurfffje schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:33:
[...]

Zeer goede maar niet originele velgen zijn bijvoorbeeld velgen van BBS of OZ, dat zijn ook merken die geen look a like velgen maken. Look a like velgen zijn eigenlijk standaard bagger omdat dat voor mensen is die het origineel niet kunnen of willen betalen.
Ik lees nergens dat het look-a-like velgen zijn. De TS dacht alleen dat het originele velgen waren, maar daarmee is nog niet gesteld dat ze ook precies lijken op de orignele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:24:
[...]

Maar ... de nep-velgen in dat filmpje zijn verkocht als zijnde de echte velgen. Bij TS is dat niet het geval, dus eigenlijk is het filmpje voor dit topic niet echt relevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hann1BaL schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:35:
[...]

Ik lees nergens dat het look-a-like velgen zijn. De TS dacht alleen dat het originele velgen waren, maar daarmee is nog niet gesteld dat ze ook precies lijken op de orignele.
Uhm de TS zocht een Audi S3, heeft waarschijnlijk tientallen van die wagens gezien op foto's dus wist precies hoe de velgen eruit hoorden te zien. De TS heeft dus gewoon een auto met imitatievelgen gekocht.
pven schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:36:
[...]

Maar ... de nep-velgen in dat filmpje zijn verkocht als zijnde de echte velgen. Bij TS is dat niet het geval, dus eigenlijk is het filmpje voor dit topic niet echt relevant.
Alle imitatie velgen worden verkocht als zijnde de "echte" velgen maar dan tegen een lagere prijs. Dat er tegen de TS niet gezegd is dat er imitatievelgen onder zitten, laat alleen maar zien hoe echt de imitatievelgen lijken op de echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:23
pven schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:36:
[...]

Als er een audi logo op de buitenkant van de velgen staat zijn mag je er vanuit gaan dat het originele velgen zijn. Anders is het illegale namaak en mag het niet verkocht worden.

Op basis daarvan zou ik zeggen dat als het velgen zijn met een audi logo daarop dat hij wel degelijk er vanuit kon gaan dat het originele verlgen waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frans74
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-04 17:32
Ik zou me eerder zorgen maken over het waarom van de gemonteerde neppers... Wat is er met de originele velgen gebeurd? Heb je een schadecheck laten doen? Of zijn ze eraf gejat? Misschien kan er bij de vorige eigenaar navraag gedaan worden?

[ Voor 24% gewijzigd door Perkouw op 17-04-2019 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat zijn originele velgen ?

'originele' velgenset kost je va €1500,- (incl banden) zoveel verschil zal er niet zijn met 'imitatie'
Zonder foto's weten we niks natuurlijk @User

[ Voor 41% gewijzigd door Hackus op 17-04-2019 16:45 . Reden: link werkend ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@User Ik heb het vermoeden dat de velgen die jij toont op deze foto ook niet "namaak" zijn.

Er zijn Audi velgen die er veel op lijken, maar ze zijn toch anders, zie onderstaande foto en vergelijk dat met jouw velgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9HOqfl1fo993Zht7iWWtYfjB/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hackus schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:45:
Wat zijn originele velgen ?

'originele' velgenset kost je va €1500,- (incl banden) zoveel verschil zal er niet zijn met 'imitatie'
Zonder foto's weten we niks natuurlijk @User
Dit zijn de originele wielen:
https://www.audiforum.nl/...den-and-ophanging-11.html

3300 euro exc banden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 221425

Als ik het zo lees, is het een Audi Selectie :plus-occasion geweest.
Immers: Jonger dan 6 jaar en minder dan 160.000 kilometer op de klok.

Ik quote:
En dankzij de 130-puntencheck weet u zeker dat de auto’s in goede staat zijn. Elk detail, ieder onderdeel en elke functie is nauwkeurig gecontroleerd en waar nodig gerepareerd met Audi Originele Onderdelen en hierdoor weer zo goed als nieuw.

(...)
:plus Autohistorie
De historie van uw Audi Selectie :plus occasion is bekend bij uw Audi dealer. Vaak omdat hij deze auto zelf heeft geleverd, onderhouden en weer heeft ingeruild.

Naast de afleveringsgegevens bevat de autohistorie ook de onderhoudsgegevens. De auto is volgens de fabrieksvoorschriften onderhouden. Uw Audi dealer controleert dat in de fabriekssystemen. Dit gebeurt aan de hand van het Digitaal Serviceplan en het Audi Serviceplan dat bij of in de auto aanwezig is.
Dan zou je toch mogen verwachten dat je een auto koopt met OEM-onderdelen?!
Volgens mij staat TS in zijn recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Anoniem: 221425 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:07:

Ik quote:

[...]

Ik lees een aanname, en een 'volgens mij'. Voor mij is dat niet concreet genoeg.

TS klaagt pas na zeven maanden, er is geen gebrek behalve dan dat iemand toevallig zag dat het geen originele velgen zijn.

Als @User rechtsbijstand heeft, dan is dit een mooi moment om ze in te schakelen. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
Anoniem: 221425 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:07:

Ik quote:

[...]

Ik zie dit anders, namelijk: Wil een Audi in aanmerking komen voor de "Audi Selectie :plus" dan moet de auto jonger zijn dan 6 jaar en minder dan 160.000km hebben gereden. Het is dus niet zo dat elke Audi die aan deze voorwaarden voldoet ook het predicaat "Audi Selectie :plus" krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De aanname dat er originele accessoires gebruikt worden op Audi Select Plus occasions vind ik zo raar nog niet. Daar wordt door dealers ook gewoon mee geadverteerd, zoals deze: www.valleiautogroep.nl/audi/audi-selectie-plus. Kun je nog checken of de auto gekocht is met zo'n Select Plus "keurmerk" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:51
Even los van de discussie over bedrog of niet, deze zaak gaat al stuk op de kenbaarheidseis. Voor dwaling is vereist dat voor de wederpartij duidelijk was dat er gedwaald werd. Voor de dealer moet dus op het moment van aanschaf duidelijk zijn geweest dat je stond op echte velgen. Niet alleen moet dit duidelijk zijn, maar je zult het ook moeten kunnen bewijzen, door middel van bijvoorbeeld een koopovereenkomst.

Ergo, je zult dit niet rond krijgen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
@SkiFan Maar na zes maanden moet de koper toch bewijzen ipv de verkoper? Dat wordt inderdaad lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
pven schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:27:
@SkiFan Maar na zes maanden moet de koper toch bewijzen ipv de verkoper? Dat wordt inderdaad lastig.
Dit is aan het licht gekomen vóór zes maanden na verkoop.

Edit: *snip*

[ Voor 29% gewijzigd door User op 17-04-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
SkiFan schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:25:
Even los van de discussie over bedrog of niet, deze zaak gaat al stuk op de kenbaarheidseis. Voor dwaling is vereist dat voor de wederpartij duidelijk was dat er gedwaald werd. Voor de dealer moet dus op het moment van aanschaf duidelijk zijn geweest dat je stond op echte velgen. Niet alleen moet dit duidelijk zijn, maar je zult het ook moeten kunnen bewijzen, door middel van bijvoorbeeld een koopovereenkomst.

Ergo, je zult dit niet rond krijgen.
Het zou dan ook geen dwaling zijn, maar non-comformiteit op basis van 7:17 BW omdat hij dus wel heeft moeten twijfelen over de aanwezigheid van originele velgen, waar je dit niet zou verwachten als je 32K uitgeeft aan een redelijk nieuwe auto bij een Audi dealer (natuurlijk al helemaal als de auto onder dat plus programma valt). De discussie gaat er dan over of je kan verwachten dat er op een dergelijke auto geen namaak velgen zitten als je hem bij zo'n partij koopt.
pven schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:27:
Dat gaat op voor garantie. Voor non-conformiteit is bijvoorbeeld geen termijn vastgelegd.
User schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:29:
[...]
Dit is aan het licht gekomen vóór zes maanden na verkoop.

Verkoper begon ook al te mopperen "Je kan niet zo maar nog even snel voor het einde van de Bovag garantie nog even komen klagen". Gast, ik ben rechtstreeks naar je toe komen rijden toen ik door had dat het geen Audi-velgen waren.
Om welk model velgen gaat het nou precies? En zien ze er exact hetzelfde uit als de standaard S3 velgen? En viel je auto onder dat "plus" programma?

[ Voor 34% gewijzigd door Pyramiden op 17-04-2019 12:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 10:53
Zoals in vrijwel alle Tweakers topics gaat het hier weer om twee verschillende dingen. Verwachting en recht.

Je koopt een auto van 32k, een S3 dus een dikke bak. Er zitten dikke velgen onder, speciaal ook op de foto vermeld. Dus, je verwacht originele (of in ieder geval kwalitatief goede) velgen.

Realiteit: er zitten geen originele velgen onder. Ze zijn qua looks gekopieerd van de originele velgen.

Dus je voelt je genept. Heb je qua gevoel het recht om je genept te voelen? Wat mij betreft wel. Heb je puur qua verkoop het recht je genept te voelen? Volgens mij niet. Nergens staat dat het originele velgen betreft.

Vraag blijft over: mag je redelijkerwijs verwachten dat er originele velgen onder een tweedehands auto zitten? Dat zou iemand als @Anoniem: 27535 mogelijkerwijs weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-05 16:27

Sharky

Skamn Dippy!

Ik sta aan de kant van TS. Je koopt een auto als geheel en dan moet je volgens mij kunnen verwachten dat je krijgt wat je ziet. Als er dan inferieure aftermarket rotzooi op zit dan voldoet de auto niet aan wat je als koper redelijkerwijs kunt verwachten. Ik hoop dat je (door wie dan ook) in het gelijk wordt gesteld.
Verkoper begon ook al te mopperen "Je kan niet zo maar nog even snel voor het einde van de Bovag garantie nog even komen klagen".
Kansloze opmerking van die verkoper en ook enorm onprofessioneel. Alleen al daarom zou ik op m'n strepen gaan staan.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Not OE.
Ik heb geduckducked maar kan het niet vinden.
Not original equipment?

Please enlighten me.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:21
Onbalans en kromme velgen kan natuurlijk ook gewoon voorkomen met originele wielen.

Zeggen dat de wielen namaak zijn, en dus rommel is ook veel te kort door de bocht. Er zijn zeker wel kwalitatief goede wielen te koop die een design kopiëren.
En dat ze een design kopiëren, wil natuurlijk ook niet gelijk zeggen dat ze illegaal zijn om te verkopen.
Dat de wielen buigen zegt wel een klein beetje over de kwaliteit. Echt slechte wielen breken gewoon.

Ik zou uitzoeken wat de fabrikant van die wielen is, dat staat er ongetwijfeld ergens op.

In het begin stond ik aan de kant van de dealer, je kan niet echt van de dealer verwachten dat ze elk onderdeel heel uitgebreid gaan inspecteren.
Maar, auto van een paar jaar oud, in onderhoud geweest bij die dealer neem ik aan, en goed betaald, veranderd de zaak in mijn ogen wel. In zo'n situatie mag je naar mijn mening wel verwachten dat er gewoon originele velgen onder zitten.

Zou de dealer ook sieren om dat gewoon netjes met jou op te lossen.
Setje wielen kost hun natuurlijk ook nooit 3300 euro, dat is voor hun veel goedkoper. (waarschijnlijk in de buurt van de 2-300 euro die je voor imitatie velgen zou betalen)
Want op wielen van 3300 euro zit natuurlijk een idiote winstmarge.

Hoe het juridisch zit geen idee hoor, maar het zou wel netjes zijn van de dealer om dat gewoon met jou op te lossen.

@MrMonkE Je gok klopt. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 17-04-2019 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
Sharky schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:39:
Ik sta aan de kant van TS. Je koopt een auto als geheel en dan moet je volgens mij kunnen verwachten dat je krijgt wat je ziet. Als er dan inferieure aftermarket rotzooi op zit dan voldoet de auto niet aan wat je als koper redelijkerwijs kunt verwachten. Ik hoop dat je (door wie dan ook) in het gelijk wordt gesteld.

[...]

Kansloze opmerking van die verkoper en ook enorm onprofessioneel. Alleen al daarom zou ik op m'n strepen gaan staan.
Edit:*snip*
WEBGAMING schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:41:
Onbalans en kromme velgen kunnen natuurlijk ook gewoon voorkomen met originele wielen.

Zeggen dat de wielen namaak zijn, en dus rommel is ook veel te kort door de bocht. Er zijn zeker wel kwalitatief goede wielen te koop die een design kopiëren.
En dat ze een design kopiëren, wil natuurlijk ook niet gelijk zeggen dat ze illegaal zijn om te verkopen.

Ik zou uitzoeken wat de fabrikant van die wielen is, dat staat er ongetwijfeld ergens op.

In het begin stond ik aan de kant van de dealer, je kan niet echt van de dealer verwachten dat ze elk onderdeel heel uitgebreid gaan inspecteren.
Maar, auto van een paar jaar oud, in onderhoud geweest bij die dealer neem ik aan, en goed betaald, veranderd de zaak in mijn ogen wel. In zo'n situatie mag je naar mijn mening wel verwachten dat er gewoon originele velgen onder zitten.

Zou de dealer ook sieren om dat gewoon netjes met jou op te lossen.
Setje wielen kost hun natuurlijk ook nooit 3300 euro, dat is voor hun veel goedkoper. (waarschijnlijk heel erg in de buurt van de 2-300 euro die je voor imitatie velgen zou betalen)

Hoe het juridisch zit geen idee hoor, maar het zou wel netjes zijn van de dealer om dat gewoon met jou op te lossen.

@MrMonkE Je gok is correct.
Zeker kan dat, echter is de balans verkloot na 3-4 keer over een aangereden bospad te zijn gereden, en dan niet met 80 of 50 km/u maar met en snelheid waarmee je met een sportauto over een onverharde weg rijd zonder met je hoofd door het dak te gaan. Originele velgen horen daar tegen te kunnen (zie ook dat Mercedes filmpje wat gepost werd). Mijn winterbanden zitten ook gewoon op Brock velgjes, alleen heb ik die gekocht met de kwaliteitsverwachting die je bij Brock kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dat zou zeggen dat je de wielen totaal krom aan het rijden bent. Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Dat zullen gewoon een paar loslatende plakloodjes zijn, niet echt iets bijzonders.

[ Voor 98% gewijzigd door WEBGAMING op 17-04-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je een tweedehands wagen koopt weet je toch niet wat origineel is? Misschien vond de vorige eigenaar deze velgen mooier of zijn de originele velgen beschadigd door een stoepje.

Stond in de advertentie dat het originele velgen waren dan heb je gelijk, maar er rijden zo veel auto's rond met velgen van een ander merk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-05 15:18

Soggney

Zeekomkommer

Uiteindelijk zien we in het verloop van de discussie dat meer mensen naar jouw kant toetrekken zodra ze de prijs alsook de verkoper (letterlijk een audi dealer) zien.
Ik raad je dan ook sterk aan om je rechtsbijstand hierbij te betrekken. Vanuit mijn perspectief heb je een reëele kans je gelijk te halen.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45
Ga na welk merk van velgen je hebt en of er een E / CE keurmerk op is, zo niet zijn de onderdelen niet toegestaan voor gebruik in Europa. Voor Nederland worden er verder geen eisen gesteld, Duitsland en België is een ander verhaal.

Ik zou nog het argument kunnen geven dat het goed wat je gekocht hebt minder waard is en dat dit met opzet verzwegen is maar of je daar ver mee gaat komen, geen idee.

Gooi het bij de rechtsbijstand, kunnen hier nog lang discussie voeren maar ik denk dat de consensus wel is dat het niet gemakkelijk zal zijn hier iets uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

WEBGAMING schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:41:
Setje wielen kost hun natuurlijk ook nooit 3300 euro, dat is voor hun veel goedkoper. (waarschijnlijk in de buurt van de 2-300 euro die je voor imitatie velgen zou betalen)
Ja denk je dat? Waar baseer je dat op.
Ik heb bij bestelling van mijn nieuwe auto, als impulsaankoop, als accessoire een setje dure velgen besteld. Die zouden bij binnenkomst van de auto uit de fabriek bij de dealer gemonteerd worden. Toen bleek dat deze ineens een onbekende levertijd hadden wilde ik er vanaf, ook omdat ik anders moest wachten op de binnenkomst van die velgen, ik moest de originele nieuwe banden direct om laten wisselen.

Als daar zoveel marge op zou zitten zou de verkoper me wel wat tegengas hebben gegeven denk ik, want ik kon ze direct annuleren. Op die auto heeft ie namelijk bijna niets op me verdiend.

Mocht je wat bewijs hebben over die marge zie ik dat graag bewezen. Ik geloof echt niet dat dat een factor 10 over de kop gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 17-04-2019 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Gunner schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:07:
[...]

Ja denk je dat? Waar baseer je dat op.
Ik heb bij bestelling van mijn nieuwe auto, als impulsaankoop, als accessoire een setje dure velgen besteld. Die zouden bij binnenkomst bij de dealer gemonteerd worden. Toen bleek dat deze ineens een onbekende levertijd hadden wilde ik er vanaf, ook omdat ik anders moest wachten op de binnenkomst van die velgen, ik moest de originele nieuwe banden direct om laten wisselen.

Als daar zoveel marge op zou zitten zou de verkoper me wel wat tegengas hebben gegeven denk ik, want ik kon ze direct annuleren. Op die auto heeft ie namelijk bijna niets op me verdiend.

Mocht je wat bewijs hebben over die marge zie ik dat graag bewezen. Ik geloof echt niet dat dat een factor 10 over de kop gaat.
Klinkt gewoon als een nette verkoper, die je geen dingen achteraf aan wil smeren.

Het kost echt geen 3300 euro om een set (normale, lichtmetalen) wielen te maken. Zo simpel is het gewoon.
Als de imitatie wielen voor 300 euro gemaakt kunnen worden, zitten de originele wielen daar echt niet ver van af. Iets ander materiaal, misschien wat dikker, dat kost de wereld niet.

Ze hoeven ook niet aan de auto te verdienen, onderhoud daar gaan ze aan verdienen. Je moet de eerste paar jaar naar de dealer, daar verdienen ze het geld aan.

[ Voor 13% gewijzigd door WEBGAMING op 17-04-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:06
Kun je die kromme velg niet laten richten dan ben je van dat getril af. en in de binnenkant op een van de spaken zal wel een nummer staan als je daar op googled kun je denk ik de fabrikant wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimP
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 11:31
Je bent er toch dit voorjaar pas achter gekomen dat de velgen "nep" waren? Omdat de profile monteur dat aangegeven heeft. Maar wie zegt dat jij niet ondertussen die velgen omgewisseld hebt of misschien de monteur bij de profile wel, er kan veel gebeuren in 6 maanden tussen aankoop en constatering.

Uiteraard zeg ik niet dat het zo is, maar een sterke case heb je niet echt lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

WEBGAMING schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:14:
[...]

Klinkt gewoon als een nette verkoper, die je geen dingen achteraf aan wil smeren.

Het kost echt geen 3300 euro om een set (normale, lichtmetalen) wielen te maken. Zo simpel is het gewoon.
Dat geloof ik ook wel. Ze, en vooral merken zoals Audi, laten je gewoon keihard bloeden voor dat soort upgrades. Neem nou Tesla. Vragen 2100 euro extra voor een ander kleurtje. Wat zou dat kosten om te maken? :? Dat riekt gewoon naar diefstal bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wielen van 4-5j geleden zijn niet meer zo duur.
Prijs die jij laat zien is van 2012 toen het model nog ‘vers’ was

recente prijzen van Pon https://shop.audi.nl/auto...price&page=2&endless=true

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 17-04-2019 16:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -MD-
  • Laatst online: 09-05 03:32
Als ik naar een juwelier ga en in de vitrine voorzien van Seiko logo liggen allemaal Seiko horloges, mag ik er vanuit gaan dat het originele Seiko horloges zijn als ik er eentje koop, voorzien van originele onderdelen.
Als ik naar de Nike store ga en ik koop daar een paar schoenen uit de etalage, mag ik er vanuit gaan dat het originele Nike schoenen zijn met Nike zool, veters etc.
Als ik naar de Apple store ga en ik koop dat een Ipad, mag ik er vanuit gaan dat het een originele Apple is met originele onderdelen.
Als ik naar de MediaMarkt ga en ik koop daar een Bosch stofzuiger, mag ik er vanuit gaan dat daar in originele onderdelen zitten die in die stofzuiger horen.
Etc... Etc...

Maar volgens sommigen hier, als ik naar de Audi-dealer ga, voorzien van zo'n Audi logo, als ik daar een Audi koop moet ik expliciet voor elk onderdeel vragen of het origineel Audi is want we mogen niet aannemen dat dat zo is ook al staat het logo er zichtbaar op? Nee, hier had de Audi dealer duidelijk moeten aangeven dat het geen originele Audi velgen betreft. Misschien hebben ze dat niet geweten, dat kan natuurlijk. Dit zo (bewust) verkopen als zijnde Audi is gewoon strafbaar gesteld in artikel 337 strafrecht.

Dat het een tweedehands auto is, is niet relevant. Als je het verkoopt als een Audi, dan moet het een Audi zijn. Het is m.i. nog slechte PR ook voor Audi. Dit hoort niet.

Het is wel jammer dat je er pas na zes maanden achter komt, maar aangezien je banden niet zo vaak wisselt lijkt me dat nog geen onredelijke termijn om dit te constateren. Direct contact zoeken met je rechtsbijstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

-MD- schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:27:
Als ik naar een juwelier ga en in de vitrine voorzien van Seiko logo liggen allemaal Seiko horloges, mag ik er vanuit gaan dat het originele Seiko horloges zijn als ik er eentje koop, voorzien van originele onderdelen.
Als ik naar de Nike store ga en ik koop daar een paar schoenen uit de etalage, mag ik er vanuit gaan dat het originele Nike schoenen zijn met Nike zool, veters etc.
Als ik naar de Apple store ga en ik koop dat een Ipad, mag ik er vanuit gaan dat het een originele Apple is met originele onderdelen.
Als ik naar de MediaMarkt ga en ik koop daar een Bosch stofzuiger, mag ik er vanuit gaan dat daar in originele onderdelen zitten die in die stofzuiger horen.
Etc... Etc...
Je vergelijkingen zijn niet geweldig. Daar koop je nieuwe artikelen. TS heeft een tweedehands auto gekocht waarvan de dealer ook niet alles wist blijkbaar. Bij een nieuwe auto had je een punt gehad.

En naafkapjes kan je overal kopen.

Verder ga je wel echt heel ver dor te zeggen dat ze daar strafbaar bezig zijn geweest amai.

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 17-04-2019 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 14:39

immetjes

HIER is BERN-E

Als ik zoek op "Audi S1 rims" dan vind ik wielen zoals op de foto van TS. Als ik zoek op "Audi S3 rims" dan vind ik ze niet. Het zijn dus imitaties die sprekend lijken op originele S1 wielen. Typisch dat een Audi dealer S1 wielen monteert op een S3 zonder dit te melden (en dan ook nog imitatie). Zelfs als dealer niets weet van imitatie dan moet er toch wel een belletje rinkelen dat er S1 wielen zijn gemonteerd.

Bovendien is het vervelende dat deze wielen gekopieerd zijn van het originele ontwerp, het is dus geen fantasie ontwerp wat je meteen herkent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Gunner schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:28:
[...]

Je vergelijkingen zijn niet geweldig. Daar koop je nieuwe artikelen. TS heeft een tweedehands auto gekocht waarvan de dealer ook niet alles wist blijkbaar.
Maar wel meer dan TS als koper. En als AudiSelectOccasiontm mag je verwachten dat ze 'm goed bekeken hebben.

Nog los van het feit dat de Profile-dude het wel gelijk zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

SeatRider schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:30:
[...]

Maar wel meer dan TS als koper. En als AudiSelectOccasiontm mag je verwachten dat ze 'm goed bekeken hebben.

Nog los van het feit dat de Profile-dude het wel gelijk zag.
Dat is het hem he. Er worden in dit topic heel veel verwachtingen uitgesproken.
Verder is niet gezegd dat het een AudiSelect occasion is. dat is een aanname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:02
@Gunner Sterker nog, het is al zeker dat het geen AudiSelect occasion is. OP heeft al aangegeven dat hij maar 6 maanden Bovag-garantie had, een AudiSelect occasion heeft 12 maanden garantie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
  • Laatst online: 09-05 03:32
Gunner schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:28:
[...]

Je vergelijkingen zijn niet geweldig. Daar koop je nieuwe artikelen. TS heeft een tweedehands auto gekocht waarvan de dealer ook niet alles wist blijkbaar. Bij een nieuwe auto had je een punt gehad.

En naafkapjes kan je overal kopen.

Verder ga je wel echt heel ver dor te zeggen dat ze daar strafbaar bezig zijn geweest amai.
Zoals ik al zei, tweedehands is niet relevant. En namaak artikelen verkopen is gewoon strafbaar. En je kunt vinden dat ik te ver ga, ik vind dat je iets recht praat wat krom is.

Net als zo'n dooddoener als 'Assumption is the mother...'. Of vraag je ook bij elk brood in de supermarkt of deze wel eetbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:17
Wie zou moeten weten dat het geen originele Audi-velgen betreft: een dealer. Dat lijkt me juist de meerwaarde van een officiële merkdealer.
  • Als ze het wisten, dan hadden ze het TS moeten laten weten en mogen ze het nu netjes oplossen.
  • Als ze het niet wisten, dan hebben ze niet goed opgelet enmogen ze het nu netjes oplossen.

[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 17-04-2019 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 14:39

immetjes

HIER is BERN-E

-MD- schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:34:
[...]
En namaak artikelen verkopen is gewoon strafbaar.
[...]
Het wiel is geen fantasie-ontwerp. Het is een 1 op 1 copy van een Audi S1 wiel. En die illegale copy wordt verkocht door een Audi-dealer op een S3. Wat een flut-dealer.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.