Imitatievelgen, wat zijn mijn rechten?

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 43.549 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 19:34
virtualJac schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:22:
Heb je ook al goed onderzocht of je wel een Audi S3 gekocht hebt of een normale A3 die omgebouwd is naar S? Aanwezigheid van dit soort velgen doen bij mij alle alarmbellen rinkelen.
Zekers! Het is een origineel NL auto en bij de RDW staat ie geregistreerd als een S3. :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• User
Einde van het liedje is in zicht... Kben met de dealer een financiële compensatie overeengekomen.
Dat betekend niet dat ze vinden dat ik gelijk heb, maar dat de BOVAG schijnbaar dat advies heeft gegeven. :)

Al met al heeft flink lang geduurd, maar ik ben wel tevreden met deze uitkomst. Nu nog wachten tot het geld daadwerkelijk op mijn rekening staat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:33
zo blijkt maar weer, als je maar lang genoeg doorzeurt krijg je wel wat je wilt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Tens schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:18:
zo blijkt maar weer, als je maar lang genoeg doorzeurt krijg je wel wat je wilt.
Als consument moet je volhouden.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:49
Ga je nu ook andere velgen monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:54:
Ik vind die testen ook een beetje vreemd. In die eerdere test is het in een Mercedes dealership, Klinkt niet heel onafhankelijk. Ik geloof er geen reet van dat er bij een niet merk-wiel meteen een stuk afbreekt als je met 50 over een verkeersdrempel rijdt. Wat kost een wiel van een Fiatpanda dan? Dat breekt toch ook niet af bij die omstandigheden. Of het wiel van een Opel als je er een gezin en caravan bij wilt denken. Het is onzin dat je een Mercedeswiel nodig hebt om zo'n test te doorstaan.

Ze hebben gewoon een of ander Chinees wiel gepakt, gemaakt van pispottenstaal voor de test.
Echt bullshit wat je hier schrijft.

Ik heb ook, meerdere immitatievelgen gekocht. Originele gereden. Goede immitatie zijn inderdaad stevig genoeg. Maar een originele is en blijft steviger. Dat illustreert die video prima. Een flinke pothole, zijn omstandigheden die prima in de winter voor kunnen komen in NL. Dat wegdek een enorm gat betreft waar je last minute nog eens overheen rijden kunt.

De reden waarom immitatie soms de helft goedkoper is is hoogstwaarschijn uit type en keuze materiaal. Bij een originele velg wil R&D kosten nog wel eens meespelen, maar nooit meer dan 1/3de van de prijs ofzo.

Er zijn tientallen tests te vinden, online, google, youtube. Die bewijzen dat immitatie, ook zonder van de chinees, van mindere mate kwaliteit zijn dan in verhouding met het origineel. Kijk uiteindelijk is het jouw auto, jouw gevoel van veiligheid, ik had een RS4 en met snelheden van boven de 300kmph ga je je niet afvragen of je nu een origineel of immitatievelg eronder wilt. Je gaat altijd origineel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• User
TWCRay schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:45:
Ga je nu ook andere velgen monteren?
Zekers! Ik kan voor dit geld prima tweedehands velgen kopen, maar ik laat me geen 2 keer belazeren dus leg ik wat bij en koop ik mooi een setje nieuwe. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:43

InFamous

excommunicado

@Verwijderd ook dat is gewoon bullshit wat je daar schrijft.

Je heb notabene zelf de soft RS4 velgen gehad die meer buigen dan je lief was, daarnaast was er recent ook nog een probleem waarbij de standaard 20” velgen onder de A6 C7 bij de fleet krom gingen. Dus nee ook origineel is niet altijd alles.

Daarnaast heb je natuurlijk ook verschil tussen imitatie of aftermarket, want ik durf te wedden dat genoeg aftermarket velgen sterker zijn dan OEM velgen.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

InFamous schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:16:
@Verwijderd ook dat is gewoon bullshit wat je daar schrijft.

Je heb notabene zelf de soft RS4 velgen gehad die meer buigen dan je lief was, daarnaast was er recent ook nog een probleem waarbij de standaard 20” velgen onder de A6 C7 bij de fleet krom gingen. Dus nee ook origineel is niet altijd alles.

Daarnaast heb je natuurlijk ook verschil tussen imitatie of aftermarket, want ik durf te wedden dat genoeg aftermarket velgen sterker zijn dan OEM velgen.
Dat was een productiefout, en dat is later herroepen, en hardere velgen voor in de plaats gekomen.

En dat zal ook ongetwijfeld bij de A6 zijn. Ze worden soft gemaakt om een reden. Vaak om het onderstel te 'besparen' bij een botsing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Oftewel, ook bij origineel is het niet zeker dat je fatsoenlijke velgen krijgt net als bij imitatie velgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
*knip* Zullen we het modereren aan de mods overlaten?

[ Voor 87% gewijzigd door Yorinn op 06-08-2019 08:37 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

InFamous schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:48:
Oftewel, ook bij origineel is het niet zeker dat je fatsoenlijke velgen krijgt net als bij imitatie velgen ;)
Nee,

geen enkele fabrikant is heilig. En soms wordt er een fout gemaakt in productie. Dat kan gebeuren. Als je echt maatwerk wilt moet je naar een exotisch automerk gaan, daar waar alles nog met de hand wordt gedaan.

Maar mijn punt is: ik persoonlijk zweer bij origineel. Dat heeft een reden. Zeker wanneer je de wetten der natuur gaat tarten. :+ Daar wil je gewoon niet met een gaar iets rijden.

Zelfde als het opkrikken van vermorgen van je auto. Als je je remmen niet meeneemt loop je een veel groter risico om niet meer tijdig te kunnen stoppen.

Zelfs banden kan ik persoonlijk over meepraten. Noodstop op zeiknat wegdek met gebruikte banden of merkloze chinese banden. Nooit meer.

Dan maar wat meer betalen, maar bij de APK zal dat verder geen issues meer opleveren of laat staan in het dagelijks gebruik van verkeer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Dat jij er bij zweert is prima, maar verkondig het dan niet als feit zoals je deed in je eerste bericht en dan zeker niet op die toon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-09 22:42
Dat er imitatie bestaat die veel slechter is als OEM, ja, natuurlijk.

Maar er is ook een heel groot verschil tussen aliexpress velgen, of velgen die je in Europa koopt. Eerder ook al benoemd, maar die moeten gewoon aan bepaalde keurmerken voldoen, dus daar is gewoon echt helemaal niets mis mee.
Nou zullen er ook wel winkels in Nederland zijn die rommel verkopen, of er iets tussendoor glipt, maar zoals gezegd gebeurt dat bij de fabrikant ook wel eens

Er zijn ook genoeg makers van velgen die veel beter (lichter, sterker, of beide) zijn, en vaak worden die merken ook gewoon door fabrikanten gebruikt, ik noem maar eens een gekke naam, BBS.
Genoeg auto's die vanaf de fabriek uitgerust worden met BBS velgen. Als ik een BBS in de winkel koop, heb ik daar gewoon 100% vertrouwen in, en ik weet zeker dat ze het net zo goed doen als originele velgen.
Zo zijn er nog veel meer merken die gewoon aan fabrikanten leveren. Denk je echt dat die rommel verkopen?

Dus zeggen dat alle imitatie, aftermarket of wat dan ook troep is, is inderdaad gewoon totale onzin.

Er zijn ook goedkopere banden die net zo veel, of nog meer grip geven als de band van de fabrikant, of ik zeg maar iets, Michelin.
Banden is wat dat betreft wel een goed voorbeeld, auto's worden ook uitgerust met 20 verschillende merken banden, dat zijn allemaal goede banden.
Zet jij altijd precies dezelfde banden onder je auto die de fabrikant er ook origineel op gezet heeft?

Waarom is dat met velgen anders dan? Banden zijn voor de veiligheid nog veel belangrijker als velgen.

Is er rommel te koop? Natuurlijk. Maar als je bij een goede zaak koopt, en/of van een goed merk is er echt helemaal niets aan de hand.
En iemand die een S3 nieuw koopt, zal zijn wielen echt niet op aliexpress kopen, of zo iets.

Maar, zei eerder ook al, ik ben het wel met de koper eens, of het nou goede of slechte imitatievelgen zijn, origineel is simpelweg meer waard, dus vind wel dat de dealer wat geld terug moet geven. Je mag er vind ik wel van uit dat een auto bij de Audi dealer gewoon op originele velgen staat.
En dat is gelukkig dan ook gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die band is nergens zonder een goede velg. En als die velg afbreekt bij een simpele pothole dan zijn de rapen gaar. Van een klapband tot een lekke band, het hangt er maar net vanaf met hoe de klap opgevangen wordt en hoe de velg beschadigd wordt. Natuurlijk is de band net zo belangrijk als de velg, remmen en onderstel, maar een zwakke velg kan gewoon sneller stukgaan op momenten dat je het juist niet verwacht.

Ik ben ook ooit 1 keer van een garage afgereden, om erachter te komen, dat de wielbouten met de hand aangedraaid waren. Ik belde 'm nog zo voordat ik de snelweg op ging, die auto is echt niet goed en maakt een enorm raar geluid. Nog geen 5 meter nadat ik van het tankstation afkwam, vloog m'n velg en al over straat. Alle wielbouten eruit getrokken. Ik mocht achter de velg aan gaan rennen die verder de weg op rolde, omdat het mijn verantwoording is als het ergens tegenaan klapt. :X

Ik heb enkele noodstops mogen maken. 1x voor een ree dat overstak. Paar keer op de snelweg omdat men gewoon niet fatsoenlijk oplet. Doe dat 1x op een glad wegdek bezaaid met regen en je snapt wel waarom het hebben van A merk banden ook gewoon belangrijk is. Daarnaast, ik trok soms met 300kmph over de (duitse) snelweg, en daar wil je gewoon goede banden onder hebben, met een Y indexering, en het liefst een extra load codering. De krachten met 300kmph zijn niet mals en daar zijn de meeste auto's ook niet voor berekend.

Bedoel het gros van duitse auto's komt nog steeds met een 250kmph limiet, tenzij je dat softwarematig eruit laat schrijven. Er is gewoon een reden waarom banden of velgen zo spotgoedkoop zijn, als we het dan toch over no-name, immitatie of vaag merk uit land Y hebben. Er is bezuinigd op materiaal en dat ga je merken in verhouding met een A merk of origienele velg. Of dat nu aan je stopafstand ligt, een pothole raken (of een stoeprand ofzo), uiteindelijk is die goedkoop altijd duurkoop op 1 of andere manier.

Dat is mijn ervaring. Ik ben het ermee eens dat in sommige gevallen origineel niet altijd beter is. Mijn vorige RS4 had remmen rondom die meer dan 4000 euro koste. En zo speciaal waren die eigenlijk ook weer niet. De prijs lag kunstmatig ook hoog ivm R&D die ooit erin gestoken is en weer terugverdiend moest worden. Maar vergelijk ze met een A merk remmen-set en ze zullen echt niet afdoen hiertegen.

Ik heb op de nurburg gereden met en zonder geperforeerde remmen. Meerdere rondjes op een dag ook. Het verschil van beide remmen in stad ga je nooit merken. Je zult nooit de remmen zover krijgen dat de koeling van een niet geperforeerde set niet meer voldoende zou zijn. Ga je op de ring, dan krijg je binnen de eerste paar bochten al te maken met fading. Rij je met wel een geperforeerde kit dan is die fading later aanwezig dan normaal. Fading is overigens dat de remmen knetterheet zijn en gassen aan het opbouwen zijn tussen blok en schijf. Daardoor remt de auto slechter op langere termijn.

Rubberen remleidingen vs stalen remleiding. Je zou het in eerste instantie niet zo 1-2-3 merken maar het verschil zit er wel zeker. Waar een rubberen leiding uit kan zetten is het bij staal niet het geval en is de respons op het moment dat je het pedaal intrapt gewoon iets beter. Ook hier geef ik voorkeur naar stalen leidingen. Rubberen werkt ook prima, maar als je wat meer richting performance wilt gaan dan is dat geen verkeerde koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:28

-tom-562

Oliesjeik

En hoe vaak heb jij daadwerkelijk gezien dat een velg afbreekt onder normale omstandigheden? Ik iig nog nooit. En ik denk niemand hier op Tweakers

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 04:46:
De prijs lag kunstmatig ook hoog ivm R&D die ooit erin gestoken is en weer terugverdiend moest worden. Maar vergelijk ze met een A merk remmen-set en ze zullen echt niet afdoen hiertegen.
De prijs ligt zo hoog omdat er genoeg mensen zijn die het gewoon betalen en echt denken dat het zoveel moet kosten :+

Kijk maar naar de jaarcijfers van bedrijven als Audi, BMW en Porsche :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
User schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:41:
Einde van het liedje is in zicht... Kben met de dealer een financiële compensatie overeengekomen.
Dat betekend niet dat ze vinden dat ik gelijk heb, maar dat de BOVAG schijnbaar dat advies heeft gegeven. :)

Al met al heeft flink lang geduurd, maar ik ben wel tevreden met deze uitkomst. Nu nog wachten tot het geld daadwerkelijk op mijn rekening staat. :+
Mooi dat het is opgelost en zo te lezen redelijke deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-tom-562 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:34:
En hoe vaak heb jij daadwerkelijk gezien dat een velg afbreekt onder normale omstandigheden? Ik iig nog nooit. En ik denk niemand hier op Tweakers
Kijk een achter een grote garage, ik kan je verzekeren dat je daar velgen zal vinden die niet meer bruikbaar zijn omdat ze deuken hebben, scheurtjes, niet meer recht zijn etc. Velgen zijn behoorlijk kwetsbaar, vergis je niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-09 22:42
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 04:46:
Die band is nergens zonder een goede velg. En als die velg afbreekt bij een simpele pothole dan zijn de rapen gaar. Van een klapband tot een lekke band, het hangt er maar net vanaf met hoe de klap opgevangen wordt en hoe de velg beschadigd wordt. Natuurlijk is de band net zo belangrijk als de velg, remmen en onderstel, maar een zwakke velg kan gewoon sneller stukgaan op momenten dat je het juist niet verwacht.

Ik ben ook ooit 1 keer van een garage afgereden, om erachter te komen, dat de wielbouten met de hand aangedraaid waren. Ik belde 'm nog zo voordat ik de snelweg op ging, die auto is echt niet goed en maakt een enorm raar geluid. Nog geen 5 meter nadat ik van het tankstation afkwam, vloog m'n velg en al over straat. Alle wielbouten eruit getrokken. Ik mocht achter de velg aan gaan rennen die verder de weg op rolde, omdat het mijn verantwoording is als het ergens tegenaan klapt. :X

Ik heb enkele noodstops mogen maken. 1x voor een ree dat overstak. Paar keer op de snelweg omdat men gewoon niet fatsoenlijk oplet. Doe dat 1x op een glad wegdek bezaaid met regen en je snapt wel waarom het hebben van A merk banden ook gewoon belangrijk is. Daarnaast, ik trok soms met 300kmph over de (duitse) snelweg, en daar wil je gewoon goede banden onder hebben, met een Y indexering, en het liefst een extra load codering. De krachten met 300kmph zijn niet mals en daar zijn de meeste auto's ook niet voor berekend.

Bedoel het gros van duitse auto's komt nog steeds met een 250kmph limiet, tenzij je dat softwarematig eruit laat schrijven. Er is gewoon een reden waarom banden of velgen zo spotgoedkoop zijn, als we het dan toch over no-name, immitatie of vaag merk uit land Y hebben. Er is bezuinigd op materiaal en dat ga je merken in verhouding met een A merk of origienele velg. Of dat nu aan je stopafstand ligt, een pothole raken (of een stoeprand ofzo), uiteindelijk is die goedkoop altijd duurkoop op 1 of andere manier.

Dat is mijn ervaring. Ik ben het ermee eens dat in sommige gevallen origineel niet altijd beter is. Mijn vorige RS4 had remmen rondom die meer dan 4000 euro koste. En zo speciaal waren die eigenlijk ook weer niet. De prijs lag kunstmatig ook hoog ivm R&D die ooit erin gestoken is en weer terugverdiend moest worden. Maar vergelijk ze met een A merk remmen-set en ze zullen echt niet afdoen hiertegen.

Ik heb op de nurburg gereden met en zonder geperforeerde remmen. Meerdere rondjes op een dag ook. Het verschil van beide remmen in stad ga je nooit merken. Je zult nooit de remmen zover krijgen dat de koeling van een niet geperforeerde set niet meer voldoende zou zijn. Ga je op de ring, dan krijg je binnen de eerste paar bochten al te maken met fading. Rij je met wel een geperforeerde kit dan is die fading later aanwezig dan normaal. Fading is overigens dat de remmen knetterheet zijn en gassen aan het opbouwen zijn tussen blok en schijf. Daardoor remt de auto slechter op langere termijn.

Rubberen remleidingen vs stalen remleiding. Je zou het in eerste instantie niet zo 1-2-3 merken maar het verschil zit er wel zeker. Waar een rubberen leiding uit kan zetten is het bij staal niet het geval en is de respons op het moment dat je het pedaal intrapt gewoon iets beter. Ook hier geef ik voorkeur naar stalen leidingen. Rubberen werkt ook prima, maar als je wat meer richting performance wilt gaan dan is dat geen verkeerde koop.
Beetje rare reactie. Totaal niets relevants over het verhaal met de velgen, tenminste niets nieuws. Dat ze breken heb je al 10 keer gezegd. Maar bewijs dan eens dat een BBS velg, slechter is als een origineel. Dat kan je niet, dat garandeer ik je.
Je bent vooral een beetje stoer aan het doen.

Oehh, je hebt op de Autobahn en Nurburgring gereden. Joepie. Heb je nog iets relevants te melden of niet?
Heel verhaal over stalen remleidingen, en geperforeerde remmen ook. Wat. :? Oke je kent de basis principes van een stalen remleiding, en hoe geperforeerde remmen werken. Lijkt er op alsof je dat alleen maar zegt om over te komen alsof je een hoop kennis hebt. Wat heeft het nou weer met wielen te maken?

Ik snap het ook niet, het ene moment is alles van de fabrikant beter, maar nu ineens de remleidingen niet meer, en de remmen ook niet. Dus die mogen dan wel aftermarket, en die zijn dan wel goed?
Maar wielen van een ander merk, nee, dat mag niet. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 06-08-2019 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

'origineel' wordt ook gemaakt bij Ronal,BBS of ander merk.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hackus schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:57:
'origineel' wordt ook gemaakt bij Ronal,BBS of ander merk.
Nee joh dat is troep. Pas als het langs het magazijn van Audi gegaan is, dan is pas goed. Die hebben dan met een rongenapparaat gecontroleerd of de velg wel goed is.

@Joris748: het was blijkbaar niet duidelijk genoeg dat ik alles behalve serieus ben hier.. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 06-08-2019 14:57 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Glashelder schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:21:
[...]

Nee joh dat is troep. Pas als het langs het magazijn van Audi gegaan is, dan is pas goed. Die hebben dan met een rongenapparaat gecontroleerd of de velg wel goed is.
Je hebt origineel (OEM), je hebt aftermarket (BBS, Ronal, etc) en imitatie. Van de eerste twee categorieën mag je verwachten dat het goed is. Bij de laatste categorie zou ik ervan uit gaan dat het troep is (uitzonderingen daargelaten).

Je stelling dat het eerst langs Audi moet zijn gegaan om goed te zijn klopt niet ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 17:02

Perkouw

Moderator General Chat
We wijken nu wat erg af van de discussie waar dit topic voor bedoelt was. Ik sluit bij deze het topic.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.