Oplichters op V&A - melding maken / oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 524 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 13:51
Ik wil graag is weten hoe jullie hier over denken.
Naar aanleiding van gisteravond (topic door een oplichter, kom ik zo op) werd ik getriggerd. Valt mij al een tijdje op dat de wel bekende Marktplaats oplichters al een tijdje ook hun weg naar de V&A weten te vinden.
Dit is een ontwikkeling die wij allemaal niet willen, durf ik wel zonder onderzoek zo te stellen ;)

Gisteravond werd er een topic aangemaakt voor een Oppo 205 speler. Iedereen die een beetje in de Super audio CD's/ dure losse audio/video spelers zit, weet dat dit een zeer gewilde en bijna niet meer te krijgen product is.(wordt ook niet meer geproduceerd)
Ding was 7 maanden oud en moest 533 euro kosten, voor de duidelijkheid dat is zeker 1500 euro te weinig. Je kon het ding ook uiteraard niet ophalen.

Staat uiteraard iedereen vrij om zijn/haar eigen prijs te bepalen, maar if it is too good to be true it probably is... Helaas trekt het psychologische effect van het toch het gouden ei gevonden hebben i.c.m. Fear of missing out (want "iedereen" heeft zn mooie en dure speler).
Toch nog steeds dagelijks mensen naar dit soort advertenties (op verschillende fora / platformen).

Ik heb hier gisteravond melding van gemaakt, ik kreeg vanochtend melding dat de advertentie verwijderd was.
Eerste vraag: heeft dit echt zo lang nodig om verwerkt te worden? Ik zou het vervelend vinden als er toch mensen in getrapt zijn...

Maar goed nu mijn "hoe denken jullie erover " vraagstuk:

Hoe denken jullie dat we dit kunnen beperken / voorkomen in de toekomst?

Eigen suggestie:

- je moet bepaalde tijd lid zijn gecombineeed met aantal posts hebben op het forum.

Hier kleven ook wat nadelen aan, maar grootste voordeel is wel dat je de pure verkopers buiten de deur houdt (voor het grootste deel). En dat je alleen mensen naar de V&A / forum trekt die echt geïnteresseerd zijn in techniek en af en toe (of vaak) wat verkopen.

Dit lijkt mij voor oplichters te veel moeite. ( zeker als we scherp zijn/blijven op flut reacties en die verwijderen, en die dan dus ook niet meer mee tellen)

[ Voor 3% gewijzigd door Operations op 14-04-2019 12:04 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ah het is weer 12:00, hoog tijd om nog een keer dit rijtje langs te gaan :+
Even de eerste paar topics die met de eerste 'V&A karma' zoekopdracht naar boven komen:
Limitatie nieuwe gebruikers V&A
Weergave V&A advertenties - oplichting helpen voorkomen
[V&A] Tweakers account puur voor handel
tweakers vraag en aanbod lijkt steeds meer op marktplaats
Handelaren die de V&A overnemen?!
8 tweakers opgelicht. Hoe maken we V&A veiliger? *
Verontrustend aantal nieuwe gebruikers in V&A
Met de meest simpele zoekopdracht en even snel door gekeken, dit is allemaal al een keer besproken, en daarna nog 30 keer ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 13:51
RGAT schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:32:
Ah het is weer 12:00, hoog tijd om nog een keer dit rijtje langs te gaan :+
Even de eerste paar topics die met de eerste 'V&A karma' zoekopdracht naar boven komen:
Limitatie nieuwe gebruikers V&A
Weergave V&A advertenties - oplichting helpen voorkomen
[V&A] Tweakers account puur voor handel
tweakers vraag en aanbod lijkt steeds meer op marktplaats
Handelaren die de V&A overnemen?!
8 tweakers opgelicht. Hoe maken we V&A veiliger? *
Verontrustend aantal nieuwe gebruikers in V&A
Met de meest simpele zoekopdracht en even snel door gekeken, dit is allemaal al een keer besproken, en daarna nog 30 keer ;)
Ja daar ben ik mij bewust van, echter wordt het steeds erger dan wel komt het vaker en vaker voor (lijkt mij geen goede ontwikkeling). Met andere woorden ik denk dat er behoefte is aan een nieuwe/uitgebreidere oplossing.

Ik heb dit buiten tweakers met een aantal tweakers besproken, die gaven net als jij ook aan dat het inderdaad al vaker besproken is maar zij konden zich geen oplossing / voortgang herinneren op dit vlak.

Hoe vaak iets besproken is vind ik minder relevant dan oplossingen / voortgang :p

[ Voor 14% gewijzigd door Operations op 15-04-2019 21:24 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Operations schreef op maandag 15 april 2019 @ 21:11:
[...]

Ja daar ben ik mij bewust van, echter wordt het steeds erger dan wel komt het vaker en vaker voor (lijkt mij geen goede ontwikkeling). Met andere woorden ik denk dat er behoefte is aan een nieuwe/uitgebreidere oplossing.

Ik heb dit buiten tweakers met een aantal tweakers besproken, die gaven net als jij ook aan dat het inderdaad al vaker besproken is maar zij konden zich geen oplossing / voortgang herinneren op dit vlak.

Hoe vaak iets besproken is vind ik minder relevant dan oplossingen / voortgang :p
Goed plan, een nieuwe oplossing, echter is dit geen nieuwe oplossing en ook geen goede (is in 30+ topics al uitgelegd waarom dit niet gaat werken en waarom Tweakers daar geen dev tijd aan gaat spenderen, nutteloos dus om dat nog een keer te bespreken want het zal niet gemaakt worden).
De karma/registreertijd/postcount drempel is makkelijk te omzeilen, vereist veel meer controle van mods die dat vrijwillig doen (Je maakt er 's avonds melding van en de volgende ochtend is het weg, sneller kan sowieso al nauwelijks)...

Als je die topics even vlug doorneemt zie je de plannen die al zijn genoemd en waarom ze niet werken, hoeven we dat niet (weer) te herhalen, punt is dat oplichters die drempels met gemak nemen en zonder probleem wat extra moeite nemen terwijl de users hier denken veilig te zijn en minder opletten. Je krijgt nu al 3 keer een waarschuwing dat je voorzichtig moet omgaan met goede aanbiedingen etc. met een link naar de sticky als je op een advertentie reageert en ja, het idee van een fullscreen knipperende waarschuwing is ook al aangedragen ;)

Iets tegen oplichters doen is een goed idee, maar het 'wat' is dan nogal cruciaal, anders is het alleen maar herhalen en nergens komen (stilstand ipv vooruitgang, verspilde energie). Als je weet dat het al zo vaak herhaald is zou het handig zijn die keren er gelijk in je OP bij te pakken zodat het niet weer herhaald hoeft te worden en je naar een daadwerkelijke oplossing kan komen.

Overigens wat is er tegen verkopers? Tweakers is niet meer wat het geweest is, zat groepen die vooral op servethehome/reddit zitten voor hun technews etc. maar wel nog interessant spul verkopen, waarom die mensen weren?

Heb je overigens cijfers/onderbouwing dat het steeds meer wordt? Heb Vrolyk en Groeneveld al een aantal jaar niet meer gezien, dacht eigenlijk dat het minder werd...

[ Voor 3% gewijzigd door RGAT op 15-04-2019 21:55 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zoals @RGAT al aangeeft: dit is al vele malen besproken. Hoe veilig we het hier ook maken, er zijn altijd mensen die er met open ogen intuinen. Je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor je acties. Ook wij zien niet alles. Zelfs de meest betrouwbare advertentie kan een neppert zijn. Er zijn zelfs oplichters die eerst een tijdje netjes 5 sterren scoren en dan ineens een "grote slag" slaan. Laat je dus niet verblinden door mooie prijzen of verhaaltjes. Vertrouw je het niet, ga het dan ophalen. Simple as that.
Op de achtergrond doen wij al heel veel, meer dan je ziet/denkt. En aangezien er geen echte oplossing is en dit al vele malen besproken is, heeft het geen nut hier oneindig over te blijven discussieren.

[ Voor 38% gewijzigd door Microkid op 15-04-2019 22:01 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Dit topic is gesloten.