The Source schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:12:
Nu zie ik alweer er alweer een oplichter geblokeerd is waar ik al het vermoeden over had. Minimaal 2 personen hebben 350+ euro overgemaakt.
Een knop waarbij een koper kan aangeven dat hij betaald heeft of het heeft gekocht en dat iedereen die boodschap kan zien kan dit voorkomen. En naar mijn mening ook niet te misbruiken.
En wat stopt mij, als ik me verveel, om die knop in te drukken op een aantal advertenties waardoor al die verkopers weer via een moderator dat ongedaan moeten maken nadat ze hebben bewezen niks verkocht te hebben?

Of een koper die de vraagprijs biedt en zichzelf aanmerkt als koper nog voordat de verkoper heeft kunnen zeggen dat er net daarvoor al een andere koper zich heeft gemeldt maar is vergeten het knopje aan te klikken, krijg je daar weer gedoe over...
Of als de verkoper meerdere producten heeft, ik had een tijdje terug een tiental AP's, moet ik dan 10 advertenties maken voor 10 identieke AP's?
Er zijn genoeg manieren om oplichting tegen te gaan, naast een zeer actieve speurdienst van Tweakers zelf en een waslijst aan waarschuwingen bij de advertenties zelf, bij het eerste bericht wat je stuurt en op het forum (om alles op de rest van het internet maar even niet te noemen

). Daarna zijn er zat opties als koper, zo kan je de reviews lezen, registratie-datum, via de pricewatch zie je gelijk wat het product normaal kost, als iets te goedkoop is weet je dat dus ook direct. Verder kan je rekeningnummers checken om bekende oplichters alvast eruit te plukken en zeker als je 350 euro betaalt kan je altijd langs gaan in plaats van met 350 euro te gokken.
Tuurlijk zijn sommige koopjes verleidelijk, maar boven de 50 euro wil ik een gezicht zien, kan ik altijd nog ter plekke bedenken dat ik op de hoek van de straat sta en het waarschijnlijk gestolen goed is of dat het een verkoper is die goed over komt en dan geef ik het geld ter plekke, nadat ik heb gezien dat alles in orde is...
We kunnen dan wel waarschuwing op waarschuwing op waarschuwing gaan maken maar als alles nu al wordt genegeerd dan gaat ook dat niet helpen, dan hebben we straks elke 10 seconden een fullscreen melding 'PAS OP VOOR OPLICHTERS' oid

Tuurlijk moeten we iets tegen oplichting doen, maar nog meer waarschuwingen, handleidingen enz. is niet echt productief meer lijkt me, en een systeem waar de koper aan geeft het product te hebben gekocht gaat het alleen maar onnodig ingewikkeld maken en is alsnog geen garantie dat je niet opgelicht wordt.
Fixing things to the breaking point...