Limitatie nieuwe gebruikers V&A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 08:52
Ik zit sinds kort V&A een beetje te volgen om oude dingen te verkopen. Daarbij soms ook wat leuke 2de hands dingen scoren. Nu heb ben ik al in aanraking geweest met een oplichter (gemeld / verwijderd). Helaas zie ik teveel advertenties die too good to be true zijn als je het mij vraagt. Dit niet enkel afgaande op de initiele prijs, maar ook het profiel (net aangemaakt) en geen beoordelignen. Als je dan een bod doet accepteren ze ook nog eens een erg laag bod of ze posten direct de bank details.

Vraagje; waarom wordt V&A niet gesloten voor gebruikers die niet actief zijn op tweakers? Laat ze wat Karma opbouwen. Tuurlijk sluit je dan ook enkele eerlijke mensen uit, echter maak je het veel moeilijker voor die eendags vliegen die door 5 man elk 200 euro laten overmaken en verdwijnen.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe groot het probleem is, just my 2 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

The Source schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:49:
Ik zit sinds kort V&A een beetje te volgen om oude dingen te verkopen. Daarbij soms ook wat leuke 2de hands dingen scoren. Nu heb ben ik al in aanraking geweest met een oplichter (gemeld / verwijderd). Helaas zie ik teveel advertenties die too good to be true zijn als je het mij vraagt. Dit niet enkel afgaande op de initiele prijs, maar ook het profiel (net aangemaakt) en geen beoordelignen. Als je dan een bod doet accepteren ze ook nog eens een erg laag bod of ze posten direct de bank details.
Gezond verstand gebruiken, kan een hoop voorkomen.
Vraagje; waarom wordt V&A niet gesloten voor gebruikers die niet actief zijn op tweakers?
Dit is zo'n beetje tachtigduizend keer gevraagd. Tweakers is hier heel stellig in, gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Hoewel ik het deels met je eens ben.
Laat ze wat Karma opbouwen.
Hoeveel karma is genoeg? 5k, 10k, 20k, 100000k?
Tuurlijk sluit je dan ook enkele eerlijke mensen uit, echter maak je het veel moeilijker voor die eendags vliegen die door 5 man elk 200 euro laten overmaken en verdwijnen.
Je kan natuurlijk ook zelf voorzorgsmaatregelen inbouwen.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe groot het probleem is, just my 2 cent.
Ik ook niet.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Deze suggestie wordt inderdaad regelmatig gedaan. Het argument daartegen is dat het schijnveiligheid creëert. Floppus heeft daar al meermaals over gepost (link uit search). Het meest uitgebreide verhaal: Anoniem: 27535 in "Verontrustend aantal nieuwe gebruikers in V&A"

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Duidelijk, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Ok een ander idee, wellicht eerder genoemd maar toch;

- Gebruikers die net geregistreerd zijn (1 week voor aanmaken ad) die nog geen feedback hebben daar wordt een extra waarschuwing voor het zaken mee doen bij gezet.
- Mocht iemand een bankrekening nummer in de DM posten, dan wordt er door de DM HTML direct een bank rekening nummer gechecked bij de politie en erachter gezet als het NIET veilig is. Dan hoeft de koper dit niet meer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
The Source schreef op maandag 18 januari 2016 @ 00:12:
Ok een ander idee, wellicht eerder genoemd maar toch;

- Gebruikers die net geregistreerd zijn (1 week voor aanmaken ad) die nog geen feedback hebben daar wordt een extra waarschuwing voor het zaken mee doen bij gezet.
Registratiedatum staat bij de advertentie, evenals de feedback, is daar dan nog een extra waarschuwing voor nodig? Kopers kunnen lezen, neem ik aan? Tenzij ze verblind zijn door een (te) goedkope prijs, dan helpt een extra waarschuwing ook niet.
The Source schreef op maandag 18 januari 2016 @ 00:12:
- Mocht iemand een bankrekening nummer in de DM posten, dan wordt er door de DM HTML direct een bank rekening nummer gechecked bij de politie en erachter gezet als het NIET veilig is. Dan hoeft de koper dit niet meer te doen.
En waarom hoeft de koper dat dan niet te doen? Hij is wél degene, die z'n geld kwijtraakt, wanneer 't misgaat, dus waarom niet een beetje meer zelfredzaamheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:46
Ieder systeem aan de kant van Tweakers.net zorgt ervoor dat mensen minder zelf nadenken: als ze geen waarschuwing krijgen zal het wel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:25
Aha : Dus als je niet zo goed kunt nadenken mag je opgeofferd worden ? Dan ben ik ook voor het direct verwijderen van alle stoplichten.

Even serieus, wat is er tégen een soort van blokkade ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Omdat oplichters altijd wel een weg om de beperking weten te vinden. Een alerte kopers is een stuk moeilijker op te lichten dan een koper die denkt dat hij in een veilig bubbel opereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

The Source schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:49:
Vraagje; waarom wordt V&A niet gesloten voor gebruikers die niet actief zijn op tweakers? Laat ze wat Karma opbouwen. Tuurlijk sluit je dan ook enkele eerlijke mensen uit, echter maak je het veel moeilijker voor die eendags vliegen die door 5 man elk 200 euro laten overmaken en verdwijnen.
De eerder genoemde schijnveiligheid blijkt hier hoog in het vaandel te staan, waardoor iets dergelijks niet gaat gebeuren.
Een beetje kort door de bocht imho omdat de eendagskuikens elegant geweerd kunnen worden met een minimum aan karma, dat helpt natuurlijk niet foolproof, maar die rookies ben je dan toch wel mooi vast kwijt.
Ieder boefje dat je hier middels een beperkende maatregel kwijt bent is al mooi meegenomen lijkt mij. 8)

Stelen is misschien nog tot daar aan toe, het is het verloren vertrouwen dat hier de allergrootste verliezer is. ;)

Wat voor jezelf wél helpt is het afhalen aan het huis van de verkoper, dat heb ik tot nu toe bij grotere uitgaven maar altijd gedaan.
Voor armlastige studenten met een OV jaarkaart heb ik ook al een paar keer grotere objecten thuisbezorgd als dat adres ongeveer op een van mijn dagelijkse paden lag.

Heb zelfs parts opgestuurd terwijl ik het geld nog niet binnen had, ik weet ik ben te goed voor de wereld :+ , maar er is eerlijk gezegd nog nooit misbruik van gemaakt.
Sinds ik in het buitenland een keer werd geconfronteerd met een enorme leren goedgevulde geldbuidel op de keukentafel van de eigenaresse van de camping, waar iedereen bij absentie van deze stijlvolle dame zijn meegenomen spullen zelf kon afrekenen, is de knop bij mij ook omgegaan.

Als iemand dan nog steeds van mij wilt stelen, dan denk ik maar 'veel plezier ermee'.
Echt gelukkig kun je van dat opstapelende bad karma nooit worden lijkt mij. 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 18-01-2016 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik koop / verkoop veel via V&A.
Toch betrap ik mezelf altijd dat ik nooit iets koop van iemand die net lid is zonder enige activiteit.
Ook verkoop ik nooit iets aan iemand die dezelfde status heeft..

Gewoon opletten en bij jezelf een grens stellen.

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Deveon schreef op maandag 18 januari 2016 @ 08:30:
Omdat oplichters altijd wel een weg om de beperking weten te vinden. Een alerte kopers is een stuk moeilijker op te lichten dan een koper die denkt dat hij in een veilig bubbel opereert.
Maar pak nu alle oplichters, met name onze 3 bekende heren, wat is de het aspect wat ze allemaal delen? Precies, geen feedback, relatief nieuw account, geen activiteit. De inhoud van de advertentie varieert wel, hoewel veel nog 'good to be true' principe handteren, kijk eens vrolijk of groeneveld maar eens, daar is buiten eerstgenoemde punten weinig op aan te merken.

Ja, ze vinden best wel wat, maar je pakt wel 1 van de meest voorkomende kenmerken van V&A oplichting.

True, we hebben ook iemand gehad die na aantal jaren op T.net de oplichting in ging, geld tekort etc, maar die zijn een dusdanig marginaal aandeel, uitzondering.

De oplichting in V&A gaat wel iets verder dan iets 'wat niet bestaat' proberen te verkopen, gaat ook gewoon om niets verzenden, dubbel verkopen, tussenhandelaartje of kapot/claimen.

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 18-01-2016 09:49 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:02

Case_C

[Team Carrack]

En wat als Tweakers nou op de V&A een extra slider introduceert? Die hetzelfde werkt voor het selecteren op prijs, maar dan met karma of een tijd die verstreken is sinds het aanmaken van een account (30 dagen, half jaar enz.). Dan heb je naast het filteren op beoordelingen ook de optie voor filteren op activiteit.

Dan kunnen gebruikers zelf bepalen van wie ze advertenties willen zien.

Daarnaast is het natuurlijk een mogelijkheid om de "newbie" badge van nieuwe Reviewers bij de V&A toe te passen. Daar lijkt me die badge ook een stuk beter bij passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:38
Ik begrijp die angst van schijnveiligheid helemaal niet en het lijkt me ook niet onredelijk dat Tweakers zoiets op zijn minst uit zou moeten proberen om te zien wat voor effect het nu daadwerkelijk heeft. Als ik een ad van iemand zie die een nagenoeg kale account heeft ben ik voorzichtig, ook al is de registratiedatum van 6 maanden geleden ipv 6 dagen. Die oplettendheid moet je nu ook hebben, daar zal weinig aan veranderen. Als je er nu in trapt omdat niet voorzichtig bent bij nieuwe/lege accounts, dan zal het dan ook het geval zijn. Andersom lijkt het me nogal een vreemde aanname om te zeggen dat men dan maar alle voorzichtigheid laat vallen omdat accounts nu minimaal x maanden oud moeten zijn. Waar komt dat vandaan?

Een positief effect is daarnaast helemaal niet ondenkbaar. Als een oplichter nu 4 sites heeft waar hij op actief is en vrij kan adverteren met nieuwe accounts, dan werp je simpelweg een drempel op. Al weer je daarmee maar 10% van de oplichters (en dat is voor mijn gevoel al erg laag), dan is dat toch pure winst?
Als ik mijn fiets op het station met een simpel slot naast een fiets zonder slot zet, dan weet je ook wel welke van de 2 het meest interessant is voor een dief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
SinergyX schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:47:
[...]

Maar pak nu alle oplichters, met name onze 3 bekende heren, wat is de het aspect wat ze allemaal delen? Precies, geen feedback, relatief nieuw account, geen activiteit. De inhoud van de advertentie varieert wel, hoewel veel nog 'good to be true' principe handteren, kijk eens vrolijk of groeneveld maar eens, daar is buiten eerstgenoemde punten weinig op aan te merken.
Dus, een perfect manier om deze heren te identificeren! Als je een minimum drempel invoert zal de oplichting minder worden, maar zich er gewoon aan aanpassen.

Eerste geef je 5 muizen gratis weg. Krijg je feedback en ga je oplichten.

Edit: Zelf vertrouw ik mensen zonder degelijke feedback gewoon als de mensen op Marktplaats. Enkel met een goed gevoel ben ik bereid om iets af te halen en voor het opsturen wil ik eerst geld zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 18-01-2016 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Deveon schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:44:

Dus, een perfect manier om deze heren te identificeren! Als je een minimum drempel invoert zal de oplichting minder worden, maar zich er gewoon aan aanpassen.

Eerste geef je 5 muizen gratis weg. Krijg je feedback en ga je oplichten.
Maar dan gooi je er een drempel op, je moet moeite doen, je zal achter je mensen aan moeten gaan om feedback te schrijven, easy cashen is dan geen optie meer. En ik mag aannemen dat we hier geen MP praktijken hebben met account-verkoop.

Maar zo heb je nog meer kleine zaken die kunnen helpen, de 'geen prijs bekend' gewoon op 'laatst bekende prijs' zetten, betere koppeling/controle van producten (lang niet altijd gekoppeld, of als het een telefoon is, niet correct ivm prijs/abbo).

V&A aangeboden: Razer Kraken 7.1 - NIEUW IN VERPAKKING + GARANTIE
(ok, deze is leuk, dat is gewoon even 50 euro cashen vanwege de 50% razer actie :P).
Deze bijvoorbeeld, geen prijs bekend. Maar even op product:
De laatst bekende laagste prijs was € 99,95 op donderdag 31 december 2015.

Zet dat gewoon in de advertentie

[ Voor 36% gewijzigd door SinergyX op 18-01-2016 10:52 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-07 12:14

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik zal hier mijn twee cent dan ook maar uitstrooien. Meer heb ik ook niet, de rest is een keer gejat door zo'n pannenkoek.

De huidige situatie is dat een oplichter een nieuw account aanmaakt en een paar advertenties post. Mensen die het TGTBT principe hanteren zien dit en zullen de advertentie links laten liggen. Enkele dommen (waar ik mijzelf toe mag rekenen) trappen er vol in en maken geld over. Wat de gewone gebruiker alert maakt is het ontbreken van reviews en een iets te lage prijs. Als je nu reviews verplicht gaat stellen, dan bereik je twee dingen:
1. Oplichters doen iets meer moeite door twee accounts aan te maken en zichzelf een review te geven.
2. Gebruikers voelen zich meer op hun gemak en laten zich sneller om de tuin leiden. Want immers is er een positieve review.

Wat je nu hebt bereikt is dat door de veiligheid die uitstraalt van de positieve review mensen eerder in de oplichting stappen en dezelfde mensen blijven in de oplichting tuinen + een paar extra die zich door de review gesterkt voelen. Onder de streep heb je dus niks bereikt en ga je mogelijk zelfs in de achteruit.

*raapt z'n twee cent weer op, want elke cent is er ééntje* Je doet het maar met mijn mening ;)
SinergyX schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:46:
Maar dan gooi je er een drempel op, je moet moeite doen, je zal achter je mensen aan moeten gaan om feedback te schrijven, easy cashen is dan geen optie meer.
Twee accounts aanmaken, één advertentie die je onmiddelijk aan jezelf verkoopt. Je geeft jezelf een review en *ta-effing-dah* een positieve review! :9 Ik denk dat de hoeveelheid moeite wel meevalt.

EDIT2:
Daargelaten dat oplichters vrij snel en zonder pardon gewipt worden.. Er gaat vaak iets tijd over een goede oplichtingsadvertentie heen. In mijn geval een week. Ik bedenk me nu wel een functie, waarbij je het meerdere keren verkopen kan voorkomen. Een soort 'like' knop bij een advertentie. Als jij een object overneemt van de verkoper en je hebt geld overgemaakt, dan 'like' je de advertentie. Dan komt er bij de advertentie te staan "Gebruiker X heeft aangegeven het product uit de advertentie gekocht te hebben". Gebruikers die hier misbruik van maken, zullen snel opvallen. Immers staat hun naam er bij..

[ Voor 30% gewijzigd door Point.Flare op 18-01-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
SinergyX schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:46:
[...]
V&A aangeboden: Razer Kraken 7.1 - NIEUW IN VERPAKKING + GARANTIE
(ok, deze is leuk, dat is gewoon even 50 euro cashen vanwege de 50% razer actie :P).
Deze bijvoorbeeld, geen prijs bekend. Maar even op product:
De laatst bekende laagste prijs was € 99,95 op donderdag 31 december 2015.

Zet dat gewoon in de advertentie
Wat maakt het uit waarvoor het te krijgen was? Het gaat erom wat hun NU nieuw kost. Het is niet zo dat je terug in de tijd kan gaan om alsnog gebruik te maken van die actie.

Voor de rest sluit ik me volledig aan bij Point.Flare hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Laatst online: 08:01
Case_C schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:28:
En wat als Tweakers nou op de V&A een extra slider introduceert? Die hetzelfde werkt voor het selecteren op prijs, maar dan met karma of een tijd die verstreken is sinds het aanmaken van een account (30 dagen, half jaar enz.). Dan heb je naast het filteren op beoordelingen ook de optie voor filteren op activiteit.

Dan kunnen gebruikers zelf bepalen van wie ze advertenties willen zien.
Hier ben ik het volledig mee eens. Daarnaast zou ik bijv ook nog een slider willen met aantal V&A beoordelingen. Op dit moment is er alleen een slider voor de gemiddelde V&A beoordeling (hier filter je al de mensen met nog geen beoordelingen er eenvoudig mee uit)

Als je ze niet gebruikt creëer je geen schijnveiligheid en voor de mensen die ze bewust gaan gebruiken zal het ook wel duidelijk zijn dat ze er evengoed mee op moeten passen.
Point.Flare schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:55:

Ik bedenk me nu wel een functie, waarbij je het meerdere keren verkopen kan voorkomen. Een soort 'like' knop bij een advertentie. Als jij een object overneemt van de verkoper en je hebt geld overgemaakt, dan 'like' je de advertentie. Dan komt er bij de advertentie te staan "Gebruiker X heeft aangegeven het product uit de advertentie gekocht te hebben". Gebruikers die hier misbruik van maken, zullen snel opvallen. Immers staat hun naam er bij..
Enige lastige hierbij is dat sommige mensen meerdere van dezelfde items verkopen of meerdere verschillende items in 1 advertentie, hou zou je dat hierin dan willen verwerken? In een apart vakje invullen om hoeveel en welke artikelen het gaat? Dan is een flinke overhaul van V&A benodigd denk ik..

[ Voor 31% gewijzigd door frankyboy707 op 18-01-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-07 12:14

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

frankyboy707 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:29:
[...]
Enige lastige hierbij is dat sommige mensen meerdere van dezelfde items verkopen of meerdere verschillende items in 1 advertentie, hou zou je dat hierin dan willen verwerken? In een apart vakje invullen om hoeveel en welke artikelen het gaat? Dan is een flinke overhaul van V&A benodigd denk ik..
Haalbaarheid heb ik even niet in ogenschouw genomen. Het was iets wat me te binnen schoot, wat ik toch even neer wilde leggen. :) De toevoeging van een radio box *Object x* is dan vrij in te vullen oid??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Of laat iemand onder de 10 beoordelingen, verplicht zijn NAW-gegevens erop zetten- niemand hoeft dit verder te controleren vd Tnet crew, maar een koper kan eerst controleren wat voor vlees hij/zij in de kuip heeft. Bij ≥10 beoordelingen (goed of fout) kan men er voor kiezen deze gegevens te versluieren door met de nickname te werken, zoals nu ook gebeurt. Bewust foutieve gegevens invullen, leidt er vanzelf toe dat niemand bij die persoon afneemt. Nadeel is wel dat je dan te maken krijgt met het CBP (oude naam) etc. inzake het bewaken vd gegevens en dat als iemand de moeite doet om 10 fake profielen aan te maken, zichzelf kan beoordelen bij 10 fake transacties en je alsnog met een crook zit (die dan niet meer opvalt.)

Maar meestal doen mensen niet zoveel moeite en wat wel opvalt, is dat iemand in zeer korte tijd 10 positieve transacties tot stand heeft gebracht- dus helemaal zinloos is het niet.

Wellicht is het wel beter om het zo te laten- bij mensen die maar 0 reacties hebben en net (of langer) aangemeld zijn, moeten eigenlijk vanzelf al je nekharen overeind gaan staan.
Zelf kritische vragen stellen en voorstellen de goods op te halen, kan je beschermen voor malafide praktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:38
Dat wil ik allemaal niet als ik ooit een V&A advertentie plaats. Ik val bijvoorbeeld ook onder je criteria qua gebrek aan feedback namelijk. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Señor Sjon schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:28:
Dat wil ik allemaal niet als ik ooit een V&A advertentie plaats. Ik val bijvoorbeeld ook onder je criteria qua gebrek aan feedback namelijk. ;)
Ik vond je ook al vrij verdacht, eerlijkgezegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Anoniem: 132566 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:50:
[...]

Ik vond je ook al vrij verdacht, eerlijkgezegd ;)
Mooi, hebben we er weer een te pakken! Foei! :P

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 12:16
Ik ook niet, geen feedback is ook feedback. Meeste feedback die je krijgt is negatief, bij positief hoor je zeldzaam wat. Ik vergeet overigens mensen er ook naar te vragen om feedback te doen, maar dat moet geen reden kunnen zijn om je enigszins verdacht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:17
Señor Sjon schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:28:
Volgens mij kijken de meeste naar de activiteit van het account indien feedback mist. Indien je actief bent kijk ik naar hoe je reageert. Blijf je wel ontopic e.d. of wil je alleen maar je postcount omhoog krijgen. Zo moeilijk is dat niet.

Indien je het niet vertrouwd zou ik toch zeker face2face meeten op een (bekende) plek.

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rookie no. 1 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:59:
[...]
Ik ook niet, geen feedback is ook feedback. Meeste feedback die je krijgt is negatief, bij positief hoor je zeldzaam wat. Ik vergeet overigens mensen er ook naar te vragen om feedback te doen, maar dat moet geen reden kunnen zijn om je enigszins verdacht te maken.
Als je voor de rest wel een 'levendig' profiel hebt, niet per se idd (je kan wel na x-jaar actief zijn, voor het eerst iets verkopen)- maar als dat ook een soort 'shelf-baby' betreft, dan is 1+1=3 imo. :/

(OK crap- zie net de reactie van Hamzie hierboven; me > spuit 11 ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 19-01-2016 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Nu zie ik alweer er alweer een oplichter geblokeerd is waar ik al het vermoeden over had. Minimaal 2 personen hebben 350+ euro overgemaakt.

Een knop waarbij een koper kan aangeven dat hij betaald heeft of het heeft gekocht en dat iedereen die boodschap kan zien kan dit voorkomen. En naar mijn mening ook niet te misbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
The Source schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:12:
Nu zie ik alweer er alweer een oplichter geblokeerd is waar ik al het vermoeden over had. Minimaal 2 personen hebben 350+ euro overgemaakt.

Een knop waarbij een koper kan aangeven dat hij betaald heeft of het heeft gekocht en dat iedereen die boodschap kan zien kan dit voorkomen. En naar mijn mening ook niet te misbruiken.
En wat stopt mij, als ik me verveel, om die knop in te drukken op een aantal advertenties waardoor al die verkopers weer via een moderator dat ongedaan moeten maken nadat ze hebben bewezen niks verkocht te hebben? ;)
Of een koper die de vraagprijs biedt en zichzelf aanmerkt als koper nog voordat de verkoper heeft kunnen zeggen dat er net daarvoor al een andere koper zich heeft gemeldt maar is vergeten het knopje aan te klikken, krijg je daar weer gedoe over...
Of als de verkoper meerdere producten heeft, ik had een tijdje terug een tiental AP's, moet ik dan 10 advertenties maken voor 10 identieke AP's?
Er zijn genoeg manieren om oplichting tegen te gaan, naast een zeer actieve speurdienst van Tweakers zelf en een waslijst aan waarschuwingen bij de advertenties zelf, bij het eerste bericht wat je stuurt en op het forum (om alles op de rest van het internet maar even niet te noemen ;)). Daarna zijn er zat opties als koper, zo kan je de reviews lezen, registratie-datum, via de pricewatch zie je gelijk wat het product normaal kost, als iets te goedkoop is weet je dat dus ook direct. Verder kan je rekeningnummers checken om bekende oplichters alvast eruit te plukken en zeker als je 350 euro betaalt kan je altijd langs gaan in plaats van met 350 euro te gokken.
Tuurlijk zijn sommige koopjes verleidelijk, maar boven de 50 euro wil ik een gezicht zien, kan ik altijd nog ter plekke bedenken dat ik op de hoek van de straat sta en het waarschijnlijk gestolen goed is of dat het een verkoper is die goed over komt en dan geef ik het geld ter plekke, nadat ik heb gezien dat alles in orde is...
We kunnen dan wel waarschuwing op waarschuwing op waarschuwing gaan maken maar als alles nu al wordt genegeerd dan gaat ook dat niet helpen, dan hebben we straks elke 10 seconden een fullscreen melding 'PAS OP VOOR OPLICHTERS' oid :/
Tuurlijk moeten we iets tegen oplichting doen, maar nog meer waarschuwingen, handleidingen enz. is niet echt productief meer lijkt me, en een systeem waar de koper aan geeft het product te hebben gekocht gaat het alleen maar onnodig ingewikkeld maken en is alsnog geen garantie dat je niet opgelicht wordt.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
RGAT ongetwijfeld heb je gelijk met je argumenten echter zie ik dat er in de korte tijd dat ik aktief ben in de V&A teveel oplichters zijn. Sommige had ik het vermoeden al van maar dan worden er nog steeds andere mensen opgelicht. Het probleem, ogenschijnlijk wordt er niets aangedaan behalve dat elke keer het argument van schijnveiligheid op tafel wordt gegooid. Tuurlijk heb ik niet de perfecte oplossing, echter weet ik zeker dat er maatregelen zijn die het moeilijker kunnen maken voor oplichters. Daarbij hoeven deze niet publiekelijk aangekondigd te worden, dus dan betreft het geen schijnveiligheid.

Anyway jullie kennen mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Nieuwe users die een review schrijven krijgen een tag met NEWBIE kan een soort gelijke tag ook niet in de V&A ingezet worden voor de eerste 3/4 kopen/verkopen? Ik zelf heb nu een keer iets via de V&A verkocht en ben altijd al extra oplettend op kopers en op de verkopers als ik interesse heb in een product.
Maar omdat het blijkbaar toch veelvuldig fout gaat lijkt mij een tag, zoals bij de reviews wel gepast om de hit and run users uit te sluiten?

Edit:
Q: hoe weet je nu dat iemand iets gekocht of verkocht heeft?
A: Feedback van de koper/verkoper

Q: Hoe zorg je dan dat die feedback er komt?
A: verplichten?

Edit 2: een andere oplossing is het afstaan van contact gegevens waaronder telefoonnummer en adres. Ook daar kan natuurlijk in gerommeld worden en kan je een hele discussie omtrent privacy gaan starten maar goed als voorkomen geen optie is dan wordt het optie genezen ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Mrjraider op 25-01-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:22
Volgens mij heb je er niks aan om nieuwe gebruikers aan te duiden met grote markeringsborden.

Begrijp me niet verkeerd, maar het is beter om mensen (kopers) het gezonde verstand te bij te brengen om aanbiedingen die te mooi om waar te zijn te negeren. Daarbij natuurlijk letten op het profiel van de verkoper (pas aangemaakt/reacties/mogelijke feedback etc.).

De meeste kopers (die hier in trappen) zijn denk ik gelukzoekers (negeren de kenmerken van mogelijke oplichting) en hopen daarbij dat de verkoper de werkelijke waarde niet weet.

Tweehandse markt draait allemaal op vertrouwen. Op tweakers.net kan je tenminste feedback achterlaten in tegenstelling tot marktplaats. Dit geeft al een eerste indicatie dat de verkoper legitiem is (mits er normale dingen zijn verkocht). Natuurlijk kan je feedback ook opbouwen door eerst gratis dingen weg te geven.

Dan zou het wel handiger zijn om in alle user feedback aan te geven of de producten zijn opgehaald of verzonden. Dan weet je tenminste voor de gratis weggevertjes/prul dingetjes dat er minstens 1 koper de producten daadwerkelijk opgehaald. Echter, ik denk niet dat de meeste mensen de feedback überhaupt lezen.

Het zou wel handiger kunnen zijn om reacties op advertenties in te schakelen, zodat mensen daarop kunnen reageren dat ze met de verkoper in gesprek zijn. Zo kunnen de kopers onder elkaar ook verifiëren wanneer een koop is gesloten (zodat je geen dubbele verkopen meer hebt). Natuurlijk krijg je dan ook onzinreacties, maar met een (topic?)report zou je die eventueel kunnen laten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
Bij mijn advertenties schakel ik de reacties altijd in, maar wie serieus interesse heeft, stuurt sowieso meteen een DM. Omdat reacties laagdrempeliger zijn, krijg je daar idd meer onzin, en daarnaast ook spontane reacties, dat men iets wil kopen, waarna je nooit meer iets van die persoon hoort.
Bijv. iemand roept: "Verkocht! DM!" en in die DM staat dan een bod, dat minder is dan de helft van de toch al redelijk voordelige vraagprijs (zelf meegemaakt). Wanneer je dan in je antwoord-DM aangeeft, dat over de prijs nog wel te praten valt, maar dat dit toch echt te weinig is, hoor je niets meer. Dat was dus zo'n 'gelukszoeker' zoals boven beschreven, en een oplichter zou het artikel voor dat bod 'verkocht' hebben, er wordt immers toch niets opgestuurd.
Maar die reactie staat dan nog wel onder de advertentie, dus dan moet je er weer tijd in gaan steken, om die verwijderd te krijgen, voor de mods ook weer extra werk. In het beschreven geval heb ik 't overigens opgelost zonder de mods ermee lastig te vallen, door de mogelijkheid tot reageren bij die advertentie achteraf alsnog uit te zetten, dan zijn bestaande reacties ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:05
Je kunt toch ook gewoon reageren op de reactie met "Bod in DM niet geaccepteerd"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marly
Ja, klopt, 'been there, done that' :), maar nog afgezien van het feit, dat je niet 24/7 op Tweakers zit en er in de tussentijd mogelijke kopers afhaken, krijgen mensen dan ook de indruk, dat je niet openstaat voor biedingen, terwijl een redelijk bod voor ons meestal wel acceptabel is. 't Geeft, hoe dan ook, extra 'werk', en tenslotte is 't maar hobby, zowel voor kopers als verkopers.
Dus vind ik, dat wanneer ik iets koop, ik er zelf tijd in moet steken, uit te zoeken, of een verkoper betrouwbaar is ('t is immers ook mijn geld), de verkopers en/of de mods hoeven hier geen extra werk aan te hebben. Op Tweakers zijn er toch al heel veel mogelijkheden, een verkoper te checken; hoelang geregistreerd, karma en feedback staan sowieso al in de advertentie, via z'n profiel kun je dan ook nog reacties en forumposts checken, toch al tamelijk waterdicht, lijkt me. Wie dat allemaal niet checkt, omdat 'ie verblind is door een mogelijk 'koopje', is ook met nog meer waarschuwingen en restricties voor verkopers niet te helpen, vrees ik.
Pagina: 1