8 tweakers opgelicht. Hoe maken we V&A veiliger? *

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 19.874 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Speedway4
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:20
Beste Mede-Tweakers en Mods,

Ik krijg vandaag een notificatie dat een melding vanwege oplichterij die ik heb gedaan verwerkt is.
Het gaat om deze advertentie:
V&A aangeboden: Samsung 850 EVO 500GB Zo goed als nieuw

Ik heb deze advertentie de dag dat die online kwam gemeld. Het was redelijk duidelijk dat het om een scammer ging. 1x positieve feedback... maar wel door een account ongeveer tegelijk aangemaakt en niet gebruikt.
Nu zijn er 8 Tweakers opgelicht! Hoe heeft dit kunnen gebeuren? En hoe kan het dat deze advertentie nog steeds online staat? Ik kan hier niet bijkomen...

Ik vind dit nogal zorgwekkend. Misschien wordt het tijd toegang tot V&A te beperken voor mensen met een aantal posts/dagen lid, etc.

Bedankt voor het lezen :)

(Edit: misschien is de titel ook wat dramatisch, excuus)

[ Voor 11% gewijzigd door Speedway4 op 01-07-2016 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:19
Tja, ik ben helaas 1 van die sukkels die zich heeft laten oplichten. Ik denk ook dat het beperken van de toegang tot V&A wellicht wat toe zou kunnen voegen aan de veiligheid, al ben ik me bewust dat de huidge openheid ook bijdraagt aan de hoeveelheid aanbod.

Wat ik persoonlijk tenminste graag zou willen zien is een waarschuwing bij de advertenties over bijvoorbeeld de leeftijd van een account, aantal feedback posts op een account of iets dergelijks. Iets als account <1 jaar oud, waarschuwing. Account <5 positieve reviews, waarschuwing.

Tweedehands iets kopen blijft altijd een risico maar wellicht zijn er mogelijkheden voor Tweakers.net om nog meer bij te dragen aan het beschermen van sukkels als ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:28
Hi Speedway,

Bedankt nog voor je dm! Zoals je weet heb ik alle andere Tweakers een bericht gestuurd betreft deze gebruiker. Voor zover ik weet hebben er 4 mensen aangifte gedaan. In de 6 jaar tijd dat ik hier handel is dit me voor het eerste overkomen, erg zonde. Ik wil je dan ook zeker aanbevelen om aangifte te doen omdat SNS bank, de bank waar we het geld naartoe hebben overgemaakt, heeft aangegeven dat bij meer dan 5 klachten dat het proces/klacht sneller in behandeling genomen wordt.

Eens met Duskwither of een andere vorm van beveiliging/controle.

Laten we van het beste uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Duskwither schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:38:
Wat ik persoonlijk tenminste graag zou willen zien is een waarschuwing bij de advertenties over bijvoorbeeld de leeftijd van een account, aantal feedback posts op een account of iets dergelijks. Iets als account <1 jaar oud, waarschuwing. Account <5 positieve reviews, waarschuwing.
Omdat dat al eerder aangegeven is moeilijk te zijn.
Ikzelf heb ook minder beoordelingen dan verkochte items.
Dus pas op voor mij!! ;-)

Wel is mijn account ouder. Maar dan maak je lekker elke maand een nieuwe account aan. Maakt wat posts en reviews naar elkaar en done...

Kost iets meer moeite maar toch.

Ze kunnen beter "Waarschuwing" Verkoopt een SSD "Waarschuwing" neerplempen.
Ik zie in elk geval geregeld scam's met Samsung SSD's voorbij komen :X

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duskwither schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:38:

Dat kan je al controleren .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:56
Speedway4 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:22:

Ik vind dit nogal zorgwekkend. Misschien wordt het tijd toegang tot V&A te beperken voor mensen met een aantal posts/dagen lid, etc.
Dit is een discussie die al eerder gevoerd is, helaas zou dat niet een oplossing bieden.

Maar wat mij meer opvalt is dat zoveel mensen erin trappen. Ik ben nog steeds een voorstander voor een meer duidelijk bericht onderdaan bij advertienties dat er oplichters actief zijn in de V&A (hetzij met rode letters e.d zodat mensen er niet overeen struikelen wat ze nu blijkbaar doen).

Nu staat er puur:
Informeer jezelf goed over veilig handelen op internet, voordat je een aan- of verkoop doet.
Lees voor meer informatie: Gebruiksvoorwaarden V&A en Veilig handelen op V&A

Maar blijkbaar is dat voor mensen niet voldoende om er dus niet in te trappen (ook al is dat natuurlijk deels eigen schuld dan).

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik praat misschien voor mijn beurt maar als je iets ziet wat niet klopt in V&A, dan is het soms (!!!) handiger om een topic te openen in Schop een Modje

De praktijk leert mij dat sommige advertenties of op sommige tijdstippen niet snel genoeg worden gecontroleerd/verwijderd als je de betreffende advertentie rapporteert.

Hopelijk word ik zo nog gecorrigeerd door iemand van het vaste team van Tweakers ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
_Drake_ schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:46:
Dit is een discussie die al eerder gevoerd is, helaas zou dat niet een oplossing bieden.
Tja, wat ik geobserveerd heb mbt tot scammers is dat ze nogal vaste patronen hebben (die ik hier niet ga melden...hehe). Ik pik ze er zo tussenuit.

Ik denk dat een ligte beperking van V&A wel kan helpen, het gevaar is dat dit valse veiligheid kan creëren.

Wellicht dat het een idee is om ervaren V&A gebruikers prioriteit te geven in het melding systeem, of meer opties mbt V&A en oplichterij. Want het feit dat die advertentie gewoon nog online staat vind ik echt zorgwekkend.

[ Voor 17% gewijzigd door Speedway4 op 01-07-2016 12:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik praat misschien voor mijn beurt maar als je iets ziet wat niet klopt in V&A, dan is het soms (!!!) handiger om een topic te openen in Schop een Modje
Ja, hoor, en denk je dat dat helpt... Moet je dit 'beleid' maar eens lezen:
Opgelicht via V&A Michael Groeneveld

De korte samenvatting: oplichter is sinds 2005 actief, heeft jarenlang 100'en mensen opgelicht, en daarna heeft tweakers hem weer 'onder begeleiding' op vraag en aanbod toegelaten.

En vervolgens (dat is diezelfde persoon):
gallery: cloudoffice
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het is ook elke keer wachten tot er weer een oplichting komt op V&A om de discussie weer aan te slingeren. Soms loopt er eentje hard tegen de lamp (onze grote vriend Groeneveld), maar heb het idee dat het gros er nog aardig goed mee weg komt ook.

Deze situatie vind ik het toch 'jammer' dat deze advertentie er zo lang heeft gestaan, geef desnoods het halve Tweakers mod team rechten om zo'n ding 'hidden' te maken, dat als het zelfs een false-positive is, je schade in theorie 24/7 zou kunnen beperken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennizje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-07-2024
Wat ik mij meer afvraag, naast schade voorkomen, hoe weet SNS bank en politie dat het om dezelfde vent gaat? In plaats van dat onze aangiften (TOCH ALLEMAAL DOEN!) worden behandeld als zijnde 8 losse aangiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
Dennizje schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:02:
Wat ik mij meer afvraag, naast schade voorkomen, hoe weet SNS bank en politie dat het om dezelfde vent gaat? In plaats van dat onze aangiften (TOCH ALLEMAAL DOEN!) worden behandeld als zijnde 8 losse aangiften.
Dat is nogal off-topic, er is al een ander topic over deze oplichter heb ik begrepen. Misschien handig om het hier on-topic te houden zodat het overzichtelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennizje
Excuus ^
Ik zit nog een beetje na te koken. Kan wel zeggen dat het achteraf wel duidelijk was dat het een scammer is, wat het vaak ook is. Opletten en info natrekken is vaak voldoende om door een advertentie heen te prikken, maar soms let je gewoon even niet op, raak je enthousiast en ga je meteen in zee. Ik snap dan ook wel dat voorkomen lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
Mmm ja.. het eerste wat ik dacht was: scammer.

Maar wat ik al zei, wellicht is het dus een idee om bepaalde V&A'-ers meer rechten te geven mbt tot scam preventie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:37
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:52:
[...]

De korte samenvatting: oplichter is sinds 2005 actief, heeft jarenlang 100'en mensen opgelicht, en daarna heeft tweakers hem weer 'onder begeleiding' op vraag en aanbod toegelaten.

8)7
Het lijkt me niet helemaal de bedoeling om het weer op te rakelen in dit topic, het andere topic staat niet voor niets op slot.

Maargoed, er staat 1 iemand in met negatieve feedback, de rest heeft allemaal een update gepost dat ze hun geld weer terug hebben. Ook leuk: de topicstarter heeft ook met hem gehandeld en hem 5 sterren gegeven.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:52:
[...]

8)7
Dat is hier ruim offtopic - daarnaast zijn inderdaad dingen niet zo gegaan zoals afgesproken en we graag hadden gezien. Echter, er staan wellicht wat negatieve reviews, er zijn *geen* mensen opgelicht achtergebleven uit deze periode.
De stekker is wel uit het project getrokken omdat er ondanks geen oplichting, niet aan de gestelde voorwaarden werd voldaan. Je samenvatting 'vergeet' ook het punt dat hij gestrafd is voor zijn verleden en dat dat de reden was een kans op integratie te geven.

En daarmee is het ook gelijk einde discussie daarover.

We informeren aan alle kanten over hoe jezelf te beschermen. Het is erg aantrekklijk om vervolgens naar Tweakers te wijzen, maar eenieder die opgelicht wordt heeft daarvoor zelf de juiste voorwaarden geschapen.

Wie loopt op straat tegen iemand aan, onherkenbaar met bivakmuts op die je iets aanbiedt, waarna je geld geeft met de boodschap "stuur het gekochte maar een keer op"?
Waarom maak je dan hier wel gewoon geld over aan iemand waar je niets van weet?

Wij zijn gewoon de straat of het marktplein. Vervolgens is het aan de politie / justitie om de voorwaarden te scheppen die mensen ervan weerhoudt dit soort dingen te doen. En dat daar te weinig gebeurt, daar zijn we het hartgrondig mee eens, waarbij we zelfs proberen daar voor verbetering te duwen. Hetzelfde geldt voor waardeloze reïntegratie na straf om herhaling te voorkomen - en zelfs daar zijn we van onze kant dan maar ingesprongen in gevallen.

Wat ik dus niet begrijp, is dat er ondanks alle zaken die hier extra gedaan worden, het blijkbaar toch aan "het beleid" ligt. Ik denk een aantal mensen daar in een héle grote spiegel mogen gaan kijken.

Dat alles neemt niet weg dat ook wij uiteraard niet blij zijn met oplichting op "onze straat", en daarom gaan we er ook verder in dan wie ook om zaken opgespoord en gemeld te krijgen. En gezien de huidige vormen die het steeds meer aanneemt, hebben we er recent ook over gesproken.

Van onze kant blijven we er uiterst huiverig voor een schijnveiligheid te creëren en drempels op te werpen die het aanbod en de afname reduceren tot wat het was toen er wél drempels waren. Een plek waar niets aangeboden wordt, en waar geen kopers zijn.

Maar blijkbaar is de eerste reactie van mensen toch keer op keer dat er maar drempels gemaakt moeten worden. Wellicht moeten we dat dan toch maar eens gaan proberen. Voor ons maakt het weinig uit, maar we willen dus ook geen gemaar over gebrek aan functionaliteit en de gevolgen als er iemand misbruik maakt van de schijnveiligheid.

Wij worden het als vrijwillig beheer namelijk inmiddels gruwelijk zat aan de ene kant er alles aan te doen, waar we héél ver in gaan, soms tot bedreiging door oplichters aan toe, om vervolgens door mensen die het meer aan zichzelf dan aan ons te danken hebben, die in hun leven nog geen 10 minuten hebben gestoken in het verbeteren van de algemene oplichtingssituatie, geschopt te worden tot en met medeverantwoordelijk gesteld te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2016 15:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:52:
[...]

Voor ons maakt het weinig uit, maar we willen dus ook geen gemaar over gebrek aan functionaliteit en de gevolgen als er iemand misbruik maakt van de schijnveiligheid.
Met alle respect; mij maakt het ook geen klap uit. Gooi maar dicht V&A op tresholds die T.net zelf bedenkt. 10K karma nodig? Best... 2 jaar aktief? Best... Eerste 5 aanbod-advertenties alleen met garantie verplicht aanbieden? Best... Waarom niet gewoon 10K karma nodig hebben om een "verkopers-account" te moeten kunnen aanmaken?

Als in; het is jullie feestje en als door de reorganisatie van het feestje er een paar mensen gaan mekkeren, so be it. Uiteindelijk is V&A en T.net een bewezen kracht/factor in de Nederlandse computer-community en ik denk dat je je naam nooit te grabbel moet gooien door een paar rotte appels in de kudde.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het zou inderdaad fijn zijn als de V&A weer voor echte Tweakers is en niet voor iedereen die het als een tweede marktplaats ziet.

Dus alleen account toelaten van 6 maand en ouder en minimaal 100 forumposts.
Grote kans dat er dan minder oplichters in de V&A staan en de kwaliteit van de advertenties een stuk omhoog gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennizje
En toch blijft de dreiging van malafide verkopers. Ben het er dan ook mee eens dat schuld in eerste instantie bij de koper zelf ligt. Je bent hoe dan ook afhankelijk van een ander, en dat is bij uitstek altijd een risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:20

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Waarom niet zoiets als marktplaats doet introduceren? zodra er een melding van misbruik binnen is direct alle andere mensen die contact opnemen met de verkoper waarschuwen dat er mogelijk misbruik in het spel is, tot een modje de melding van misbruik heeft verwerkt?

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:28
[...]

Wat ik dus niet begrijp, is dat er ondanks alle zaken die hier extra gedaan worden, het blijkbaar toch aan "het beleid" ligt. Ik denk een aantal mensen daar in een héle grote spiegel mogen gaan kijken.

Dat alles neemt niet weg dat ook wij uiteraard niet blij zijn met oplichting op "onze straat", en daarom gaan we er ook verder in dan wie ook om zaken opgespoord en gemeld te krijgen. En gezien de huidige vormen die het steeds meer aanneemt, hebben we er recent ook over gesproken.
Begrijp me niet verkeerd ik geef Tweakers hierin absoluut niet de schuld. Mijn gesprek met deze "verkoper" was van een aantal dagen. Het leekt ook niet te mooi om waar te zijn omdat het, vergeleken met andere advertenties, een reële prijs was. Verder was er ook "gewoon" telefonisch contact. Nogmaals, de mensen die ook door deze persoon opgelicht zijn; doe a.u.b. aangifte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:06
Tnet is net de echte wereld; als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook.

'Nieuw' of 'bijna nieuw' moet altijd alarmbellen veroorzaken, zeker als de verkoper ook nieuw is (en in een uithoek van NL woont).
Ikzelf probeer altijd af te halen, desnoods op neutraal terrein, als de verkoper dat niet wil weet ik genoeg.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Eens, die methode geeft je veel zekerheid en je ziet wat je koopt.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Dat je opgelicht wordt is jammer en zou niet moeten gebeuren, maar helaas zit de maatschappij tegenwoordig zo in elkaar. Ikzelf ben ook wel eens op m'n bek gegaan (zie topic van Groeneveld ;) ) en pa is ook al eens op z'n bek gegaan.
Jammer van het geld, maar het zet je met beide benen weer op de grond en het zet je aan het denken.

Zo besteed ik tegenwoordig liever een paar euro meer aan brandstof om het product op te halen i.p.v. het te laten verzenden (zeker bij Tweakers zonder feedback of Marktplaats in het algemeen) of zoek ik het dichter bij huis.

Totdat mensen zelf logisch gaan nadenken heeft een minimumaantal karma of posts geen zin naar mijn idee. Ik ben het eens dat het profiel er niet direct als oplichter uit ziet en dat de prijs reëel is, maar de ene goede feedback en de registratie van een maand is natuurlijk niet erg stevig.
[RNMC] Viper schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:02:
Waarom niet zoiets als marktplaats doet introduceren? zodra er een melding van misbruik binnen is direct alle andere mensen die contact opnemen met de verkoper waarschuwen dat er mogelijk misbruik in het spel is, tot een modje de melding van misbruik heeft verwerkt?
En dan iemand ten onrechte als verdacht markeren zoals er laats een topic van voorbij kwam.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mhomberg
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-04 14:57
Ernemmer schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:58:
Dus alleen account toelaten van 6 maand en ouder en minimaal 100 forumposts.
Grote kans dat er dan minder oplichters in de V&A staan en de kwaliteit van de advertenties een stuk omhoog gaat.
Normaliter reageer ik niet, maar dacht laat ik het bij deze een keer doen.

Minimaal 100 forumposts lijkt mij niet zo nuttig, want wat voegt dat toe aan het feit of iemand betrouwbaar is ?

Ik kom al zolang ik kan me herinerren op Tweakers en heb nog nooit een post gedaan.
Gewoon omdat ik daar geen behoefte aan heb.

Maar pas sinds 2014 wel een account.
Reden daarvoor is, jawel de V&A sectie.

Dus in theorie had ik dan niet iets kunnen kopen van een Tweaker, totdat ik 99 posts en een jaar verder zou zijn ?

Snap dat dit een lastig situatie is en blijft, maar minimale forumposts......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die forumposts zijn natuurlijk om te voorkomen dat de bekende oplichters een aantal account gaan aanmaken en over een half jaar advertenties gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mhomberg schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:14:
[...]
Dus in theorie had ik dan niet iets kunnen kopen van een Tweaker, totdat ik 99 posts en een jaar verder zou zijn ?
Volgens mij hebben we het over verkopen. Dat jij als lid iets wil kopen en/of opgelicht wil worden, dat lijkt me niet echt meer relevant zodra we de kopers in het gareel hebben ;)

Met 10K advertenties aktief zijn er dus maximaal 10K verkopers aktief. Dat is 2% van het totaal aantal geregistreerde gebruikers op T.net. Dat is makkelijker af te dwingen dan dat "men" ook elke koper nog eens moet gaan screenen, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:19
[...]

We informeren aan alle kanten over hoe jezelf te beschermen. Het is erg aantrekklijk om vervolgens naar Tweakers te wijzen, maar eenieder die opgelicht wordt heeft daarvoor zelf de juiste voorwaarden geschapen.

Wie loopt op straat tegen iemand aan, onherkenbaar met bivakmuts op die je iets aanbiedt, waarna je geld geeft met de boodschap "stuur het gekochte maar een keer op"?
Waarom maak je dan hier wel gewoon geld over aan iemand waar je niets van weet?

Wij zijn gewoon de straat of het marktplein. Vervolgens is het aan de politie / justitie om de voorwaarden te scheppen die mensen ervan weerhoudt dit soort dingen te doen. En dat daar te weinig gebeurt, daar zijn we het hartgrondig mee eens, waarbij we zelfs proberen daar voor verbetering te duwen. Hetzelfde geldt voor waardeloze reïntegratie na straf om herhaling te voorkomen - en zelfs daar zijn we van onze kant dan maar ingesprongen in gevallen.

Van onze kant blijven we er uiterst huiverig voor een schijnveiligheid te creëren en drempels op te werpen die het aanbod en de afname reduceren tot wat het was toen er wél drempels waren. Een plek waar niets aangeboden wordt, en waar geen kopers zijn.

Maar blijkbaar is de eerste reactie van mensen toch keer op keer dat er maar drempels gemaakt moeten worden. Wellicht moeten we dat dan toch maar eens gaan proberen. Voor ons maakt het weinig uit, maar we willen dus ook geen gemaar over gebrek aan functionaliteit en de gevolgen als er iemand misbruik maakt van de schijnveiligheid.

Wij worden het als vrijwillig beheer namelijk inmiddels gruwelijk zat aan de ene kant er alles aan te doen, waar we héél ver in gaan, soms tot bedreiging door oplichters aan toe, om vervolgens door mensen die het meer aan zichzelf dan aan ons te danken hebben, die in hun leven nog geen 10 minuten hebben gestoken in het verbeteren van de algemene oplichtingssituatie, geschopt te worden tot en met medeverantwoordelijk gesteld te worden.
Lekker makkelijk:

Ik biedt een mogelijkheid aan om te handelen. Maar als er iets fout gebeurt wijs ik naar andere mensen "buiten onze macht".

Ik vind dat V&A open moet zijn, hoe die nu is. Maar er moet wel wat controle opzijn.
Als een aanbod is gereport, vanwege misbruik kan je toch heel simpel aan alle andere gebruikers een waarschuwing tonen, let op deze is door een medetweaker gereport. (reporten mag pas als tweaker voldoet aan bepaalde voorwaarden).

Als ik in een nieuwsbericht iets doet wat niet mag krijg ik ook heel snel -1, voordat deze eventueel verwijderd word. Omdat de tweakers altijd sneller zijn dan de MODs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Detmer schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:10:
[...]
En dan iemand ten onrechte als verdacht markeren zoals er laats een topic van voorbij kwam.
Dat is het risico wat je loopt, maar met de toon in het bericht kun je ook gewoon aangeven dat er melding is en dat dit niet perse terecht hoeft te zijn, maar dat je op je hoede bent.

Soortgelijke situatie heb ik ook eens gehad op MP en toen toch iets opgehaald, hartstikke tevreden mee uiteindelijk, maar je gaat dan iets sneller er naartoe dan laten verzenden om zekerheid te creëren.

[ Voor 20% gewijzigd door [RNMC] Viper op 01-07-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Minimaal 100 forumposts lijkt mij niet zo nuttig, want wat voegt dat toe aan het feit of iemand betrouwbaar is ?

Ik kom al zolang ik kan me herinerren op Tweakers en heb nog nooit een post gedaan.

Maar pas sinds 2014 wel een account.
Reden daarvoor is, jawel de V&A sectie.

Snap dat dit een lastig situatie is en blijft, maar minimale forumposts......
Tsja, in mijn ogen is juist de 'unique selling point' van V&A dat je van/aan members van de community kunt kopen/verkopen. Ik zou zelf niet snel iets kopen/verkopen aan iemand die niet actief deelneemt aan de community. Ik kijk altijd wel even snel wat voor soort persoon er achter zit. Anders had ik het net zo goed op marktplaats kunnen zetten zegmaar. Als er teveel troep/handelaren/ 'snelle jongens' en zelfs oplichters op V&A komen dan raakt het juist de unique selling point kwijt. Daarom zouden mensen ook pas vanaf X karma toegelaten moeten worden op V&A. Ook mooi een extra drijfveer om actief aan de community deel te nemen toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Voor mij is dat deels het extra punt tov MP, maar vooral het rating systeem heeft voor mij toegevoegde waarde, koop sneller en laat sneller versturen bij iemand met meer posistieve berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:33:
[...]
...Daarom zouden mensen ook pas vanaf X karma toegelaten moeten worden op V&A. Ook mooi een extra drijfveer om actief aan de community deel te nemen toch :)
Het lijkt er inderdaad op dat Karma de enige factor is die je per periode kan/moet verdienen. Zegt alsnog niets hoeveel je kan/mag verdienen met bepaalde manieren maar het is wel de enige geautomatiseerde factor die iets zegt over jouw bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Zoals regelmatig voorkomt, lees ik ook nu weer, dat er een waarschuwing bij de advertentie zou moeten staan, wanneer iemand bijvoorbeeld pas een dag geregistreerd is. Maar, naast eventuele feedback en karma, staat er toch ook bij, sinds wanneer iemand actief is op Tweakers? Nu weet ik, dat de tweakers van nu, de tweakers van vroeger niet meer zijn, maar dan is toch goed te zien, of iemand een dag, een jaar, of tien jaar geregistreerd is? Daar is toch geen extra waarschuwing voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
[...]Voor ons maakt het weinig uit, maar we willen dus ook geen gemaar over gebrek aan functionaliteit en de gevolgen als er iemand misbruik maakt van de schijnveiligheid.

Zoals ik in de edit al aangaf, wellicht is mijn topic titel wat dramatisch. Maar ik schrok er toch wel van.

Verder ben ik het met je eens, schijnveiligheid vs. beperkingen is een lastige afweging. Zeker omdat het overgrote deel van de mensen die voor het eerst iets aanbieden gewoon eerlijk zijn.

Misschien is het een idee om een soort van denktank topic te starten waar ideeën serieus besproken kunnen worden.

Daarnaast, zoals ik eerder ook al aangaf, een alternatief voor beperkingen opleggen is om wat meer mensen in V&A mogelijkheden bieden iets te doen aan oplichters.
Dit kan ook gecombineerd met een systeem waarin mogelijke oplichters een markering krijgen kan ook, zodat mensen extra voorzichtig zijn.
Zie het als een extra hand die moderators kan helpen. Je zou ook een systeem met prioriteiten in kunnen stellen: Ik doe bijvoorbeeld best vaak een melding van oplichterij, vaak worden de advertenties gewijzigd. Misschien moeten de meldingen van Tweakers die vaker oplichters er uit pikken hogere prioriteit krijgen.

Het hoeft dus niet per se te gaan om beperkingen, als is dat natuurlijk wel het eerste waar mensen aan denken: Brexit, lol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-10 13:42
Zijn de bank rek nr door gegeven bij
https://www.politie.nl/aa...roleer-handelspartij.html
Check meestal als ik meer als 50 euro overmaak naar ene bankrek nr of die op de lijst voorkomt

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:11
[...]
Floppus, Michael Groeneveld zelf suggereerde een paar maanden geleden in zijn eigen topic als drempel het toesturen van een brief naar een fysiek adres, waarna iemand de code in de brief moet invoeren voor het verkopers-account geactiveerd kan worden. Is dat een optie? Voor de nieuwe verkoper die te goeder trouw is, is dat geen onoverkomelijke barrière (minder irritant dan eerst een paar maanden moeten wachten, of nutteloze posts op het forum gaan doen om maar een bepaalde grens te halen), terwijl het voor een oplichter wel serieus lastig is. Ten eerste kost het een paar dagen tijd terwijl je z.s.m. geld wilt, en ten tweede kan T.net dan bij een eventuele aangifte informatie geven over een fysiek adres waar de oplichter in ieder geval een connectie mee heeft.

Tegelijk kan ik me wel voorstellen dat dit voor T.net wellicht teveel extra werk/te kostbaar is - eenmalig wat code aanpassen is minder werk dan een systeem optuigen dat fysieke brieven verstuurd, neem ik aan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 09:28
Ik denk er eerlijk gezegd over om V&A na 5 advertenties onder te brengen in een van de abonnementen. Die zijn er binnenkort vanaf 1 euro per maand. Dan hebben we in ieder geval de bankrekening van iemand ter identificatie.

Waarom vanaf 5? Omdat ik V&A niet kapot wil maken. Als je moet betalen vanaf 1 advertentie gaan veel mensen dat niet meer doen vrees ik. Het gemiddelde zit op 3 à 4 advertenties per jaar, dus een reguliere Tweaker zou er geen last van moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anakha schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:10:
[...]

Floppus, Michael Groeneveld zelf suggereerde een paar maanden geleden in zijn eigen topic als drempel het toesturen van een brief naar een fysiek adres
Zoiets? http://www.rtlnieuws.nl/n...eslagen-kunnen-we-fluiten
zeef schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:13:
Ik denk er eerlijk gezegd over om V&A na 5 advertenties onder te brengen in een van de abonnementen. Die zijn er binnenkort vanaf 1 euro per maand. Dan hebben we in ieder geval de bankrekening van iemand ter identificatie.
Absoluut geen slecht plan; als verkopers inderdaad 12Euro marge willen "verbrassen" om jaarlijks te mogen verkopen...

Vooruitkijkend; hoe vallen dit soort gegevens onder privacy/datalekken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zeef
MAX3400 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:15:
Absoluut geen slecht plan; als verkopers inderdaad 12Euro marge willen "verbrassen" om jaarlijks te mogen verkopen...
Ik mag toch wel vanuitgaan dat de winst op 5+ advertenties een veelvoud is van 12 euro
Vooruitkijkend; hoe vallen dit soort gegevens onder privacy/datalekken?
Die gegevens hebben wij en geven we (na vordering) aan de politie. Ik weet niet of er al een API is om te checken met de database bij het meldpunt. Zou wel tof zijn om scammers in de gaten te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:11
Elke drempel heeft nadelen, niets is perfect. Je maakt het moeilijker, niet onmogelijk. Het doel daarbij moet zijn dat de oplichter het teveel gedoe/risico vindt en dus zijn heil elders zoekt. Vergelijk het met het beveiligen van je huis: als een inbreker écht wil, komt hij je huis sowieso wel binnen, desnoods na maanden observatie en investeren in dure apparatuur. Het doel van hang- en sluitwerk, waakhonden en eventueel camera's bij een regulier huis is om gelegenheidsinbraak te voorkomen en te zorgen dat de beroepsinbreker op zoek gaat naar een ander huis waar de verhouding tussen moeite en resultaat aantrekkelijker is.

In dit geval wil je dus een drempel die voor de 'goeden' niet te frustrerend is (zoals eerst 100 posts moeten maken waar je helemaal geen behoefte aan hebt, of een half jaar moeten wachten voor je iets mag verkopen), maar tegelijkertijd voor de 'slechten' wel lastig genoeg is dat ze V&A liever links laten liggen en hun scams elders gaan uitproberen.

De suggestie van zeef lijkt me overigens ook prima, maar is ook niet waterdicht. Met elk account dat je aanmaakt kan je als oplichter 4 advertenties plaatsen, die in potentie per stuk tientallen mensen kunnen duperen. Wanneer het duidelijk om oplichting gaat, zullen accounts sowieso ook nu al niet zo lang bestaan, dus het maximale wat je hiermee bereikt is beperking van de schade. Dat lijkt me echter al heel mooi, en bovendien heb je als bijvangst dat T.net wat meer abonnees binnenharkt onder de (semi-)professionele handelaars die nu op V&A rondstruinen met tientallen advertenties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

En wat gaat dat helpen tegen oplichters? Zijn de meeste oplichtingen geen 'hit and run' acties?
Lijkt me niet dat iemand 6 advertenties met SSD's gaat plaatsen maar eerder dat iemand 1 advertentie met een SSD plaatst en aan meerdere mensen 'verkoopt'.

Hebben jullie het 'gedrag' van oplichters wel eens geanalyseerd? Dat lijkt me toch het minimale om eerst te doen om wat voor plan dan ook te implementeren. Als blijkt dat 75% van de oplichters toch al 100.000 karma heeft dan heeft een karmabarriere ook geen zin. Als blijkt dat ze gemiddeld maar 2 advertenties plaatsen, dan heeft bovenstaande ook geen zin. Etc.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2016 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-10 10:16
Speedway4 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:22:
Beste Mede-Tweakers en Mods,

Ik krijg vandaag een notificatie dat een melding vanwege oplichterij die ik heb gedaan verwerkt is.
Het gaat om deze advertentie:
V&A aangeboden: Samsung 850 EVO 500GB Zo goed als nieuw

Ik heb deze advertentie de dag dat die online kwam gemeld. Het was redelijk duidelijk dat het om een scammer ging. 1x positieve feedback... maar wel door een account ongeveer tegelijk aangemaakt en niet gebruikt.
Nu zijn er 8 Tweakers opgelicht! Hoe heeft dit kunnen gebeuren? En hoe kan het dat deze advertentie nog steeds online staat? Ik kan hier niet bijkomen...

Bedankt voor het lezen :)

(Edit: misschien is de titel ook wat dramatisch, excuus)
Tja.. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik moest er 3dagen (ben 16 jaar) voor werken en was binnen 5min gewoon €125 kwijt. Ik heb dit nooit mee gemaakt en weet ook niet echt wat ik er nu mee moet doen. Ik hoop dat ik dit nooit meer meemaak. Gewoon zielig van de verkoper/oplichter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-10 23:32

MsG

Forumzwerver

Kan je niet automatisch dat een advertentie een soort van 'on hold' gaat bij een significant aantal meldingen? Ik kan me voorstellen dat de scherpe blik van veel Tweakers die actief de V&A bekijken ook wel potentie bied. In het ergste geval heb je af en toe wat false positives, maar je kan natuurlijk nog spelen met de meldingshoeveelheid bijv.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

_Drake_ schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:46:
[...]

Maar wat mij meer opvalt is dat zoveel mensen erin trappen. Ik ben nog steeds een voorstander voor een meer duidelijk bericht onderdaan bij advertienties dat er oplichters actief zijn in de V&A (hetzij met rode letters e.d zodat mensen er niet overeen struikelen wat ze nu blijkbaar doen).

Nu staat er puur:
Informeer jezelf goed over veilig handelen op internet, voordat je een aan- of verkoop doet.
Lees voor meer informatie: Gebruiksvoorwaarden V&A en Veilig handelen op V&A

Maar blijkbaar is dat voor mensen niet voldoende om er dus niet in te trappen (ook al is dat natuurlijk deels eigen schuld dan).
Dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een bericht naar de adverteerder wil sturen staat het er ook nog eens. Vrijwel de enige tekst in dat schermpje:
Tweakers is niet aansprakelijk voor geschillen die voortvloeien uit het gebruik van V&A. Handel veilig, gebruik je verstand.
Gebruiksvoorwaarden V&A | Veilig handelen op V&A
Met links en al. De ervaring leert dat mensen ongeacht vorm en grootte, heel gauw blind worden voor dat soort teksten. Helaas.
De vraag is hoeveel er echt bereikt kan worden daarmee, zeker als dat 'superkoopje dat zó weg kan zijn' om reactie vraagt. En dat is vaak dé trigger voor mensen om alle zekerheden overboord te gooien terwijl ze dan het hardst nodig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:06

Pazo

Mroaw?

[...]

Hier dacht ik dus ook aan. Ik ben ook een 'lezer'. Zit hier al sinds 2006, en volgens mijn profiel heb ik 46 reacties geplaatst in al die jaren, en een tijdje geleden zomaar een review geschreven. :+ Verder kom ik hier bijna elke dag, lezen lezen en lezen, maar bijna nooit iets posten of reageren. Maar, als ik iets zou willen verkopen op IT gebied, dan zou ik dat wel via Tweakers willen doen. Ik heb al vaker zitten denken, hoe zou dat overkomen? Dan zie ik er vrij 'nieuw' uit, afgezien van mijn inschrijfdatum.

Dus dat maakt het wel lastig. Enerzijds wil je de V&A open houden en de drempel laag houden. Anderzijds willen we de oplichters buiten de deur houden en zou het mooi zijn niet iedereen zomaar advertenties kan plaatsen, maar dat moet verdienen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:41:
[...]

Als je een bericht naar de adverteerder wil sturen staat het er ook nog eens. Vrijwel de enige tekst in dat schermpje:

[...]

Met links en al. De ervaring leert dat mensen ongeacht vorm en grootte, heel gauw blind worden voor dat soort teksten. Helaas.
De vraag is hoeveel er echt bereikt kan worden daarmee, zeker als dat 'superkoopje dat zó weg kan zijn' om reactie vraagt. En dat is vaak dé trigger voor mensen om alle zekerheden overboord te gooien terwijl ze dan het hardst nodig zijn.
Tweakers.net branded filmpje erbij zetten. Teksten en guides leest anno 2016 de grootste risicogroep niet of nauwelijks. Heb zeef al bericht gestuurd dat ik hieraan graag mee zal werken, overigens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:02
Waarom zou Tweakers verantwoordelijk moeten zijn voor een user die x aantal mensen oplicht? Jullie zijn TWEAKERS, er word verwacht dat jullie in ieder geval logisch na kunnen denken.

- Als een user die pas actief is een advertentie plaatst, moet er al een alarmbel rinkelen
- Als een user 1 of 2 positieve feedbacks heeft van mensen die ook maar enkele dagen geleden is aangemeld op tweakers, moet er al een alarmbel rinkelen

Verder is Michael van wat ik begrijp iemand met vele psychische problemen, that being said: blok gewoon zijn hele IP adres want hij heeft genoeg kansen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
Ik heb nog niet gelezen dat iemand vind dat tweakers verantwoordelijk is of moet zijn. Er wordt gesuggereerd dat tweakers dingen wellicht wat anders zou kunnen doen om mensen tegen hun eigen falen te beschermen. Of dat wenselijk en/of haalbaar is is aan tweakers.

Voor wat mezelf betreft, dom geweest, lesje geleerd en weer verder. Het volgende bod op een product op V&A is al gedaan, nadat ik stukken beter naar het profiel van de persoon in kwestie gekeken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
Pazo schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:43:
[...]

Dus dat maakt het wel lastig. Enerzijds wil je de V&A open houden en de drempel laag houden. Anderzijds willen we de oplichters buiten de deur houden en zou het mooi zijn niet iedereen zomaar advertenties kan plaatsen, maar dat moet verdienen.
Afhalen is in principe altijd een goede optie. Als dit niet mogelijk is zou ik daar geloof ik als verkoper dan zelf het risico nemen. Wanneer een product aan een tweaker verkocht wordt met voldoende basis voor goed vertrouwen het product versturen waarna achteraf betaald kan worden. Dit op voorwaarde van een review uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Duskwither schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:01:
[...]

Afhalen is in principe altijd een goede optie. Als dit niet mogelijk is zou ik daar geloof ik als verkoper dan zelf het risico nemen.
Hou er ook rekening mee dat er oplichters zijn die specifiek adverteren met ophalen. Alleen is dat vaak ver weg, komt het ineens slecht uit, wordt het een paar keer verschoven. En als de koper dan zoiets heeft van "als het een oplichter was zou hij ophalen niet aanbieden en al helemaal niet met zoveel moeite doen om te verschuiven en te kijken naar een oplossing" - dan is hij het klos.
Geloof mij, we hebben al aardig wat creativiteit gezien... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zou het geen optie zijn dat een verkoopaccount eerst goedgekeurd moet worden door Tweakers MODjes voordat er wat aangeboden kan worden. Denk hierbij aan een aanmeldprocedure waarbij kopie van ID kaart geüpload moet worden (desnoods een selfie met ID kaart erbij) en dat er een geldbedrag van een rekening moet worden overgemaakt die dezelfde naam als de ID kaart heeft.

Kun je hier niet aan voldoen?, jammer voor je dan ga je maar naar MP.

Zo is de kans op oplichters een stuk kleiner want je bent bekend met je persoonlijke gegevens en die zijn 'geverifieerd'.

- Heb je toegang tot iemand anders zijn rekening? Jammer, naam op ID kaart is anders.
- Heb je iemand zijn ID gejat? Jammer, want naam komt niet overeen met die van de rekening
- Heb je iemand zijn ID en rekening gejat? Jammer want je selfie laat zien dat je toch echt iemand anders bent.
- Wil je uit privacy overwegingen geen ID kaart op sturen? Jammer dan probeer je het maar op MP te verkopen.
- Wordt er toch iemand opgelicht ondanks bovenstaande? Klote, maar die specifieke oplichter komt niet meer terug op Tweakers met een andere naam.

Het is wat omslachtig, maar gelukkig maar eenmalig. 'Op goed vertrouwen' is gewoon verleden tijd.

[ Voor 14% gewijzigd door .SnifraM op 01-07-2016 16:26 ]

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:55

Waarom vanaf 5? Omdat ik V&A niet kapot wil maken. Als je moet betalen vanaf 1 advertentie gaan veel mensen dat niet meer doen vrees ik. Het gemiddelde zit op 3 à 4 advertenties per jaar, dus een reguliere Tweaker zou er geen last van moeten hebben.
bankrekeningnummer heb je toch niet zoveel aan?
adresgegevens krijg je toch niet zomaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mugenmarco schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:50:
Waarom zou Tweakers verantwoordelijk moeten zijn voor een user die x aantal mensen oplicht? Jullie zijn TWEAKERS, er word verwacht dat jullie in ieder geval logisch na kunnen denken.

- Als een user die pas actief is een advertentie plaatst, moet er al een alarmbel rinkelen
- Als een user 1 of 2 positieve feedbacks heeft van mensen die ook maar enkele dagen geleden is aangemeld op tweakers, moet er al een alarmbel rinkelen

Verder is Michael van wat ik begrijp iemand met vele psychische problemen, that being said: blok gewoon zijn hele IP adres want hij heeft genoeg kansen gehad.
Mee eens. Tweakers is slechts het platform, net zoals bittorrent of usenet dat is, je ISP is verder ook niet verantwoordelijk over wat jij verder met jouw internet verbinding doet.

Het valt mij ook op dat mensen erg goedgelovig zijn of niet nadenken, buiten tweakers om.
Als ik zie hoevaak er festival kaartjes aangeboden worden via facebook. Mensen maken zonder problemen 80+ euro over.
Makkelijk gratis geld, blijkbaar denken oplichters dat ook want niet normaal hoeveel oplichting er is alleen al in die branche.
Oplichting als probleem ga je nooit oplossen, wat je de kriteria ook maakt, je komt ze toch wel tegen. Nadeel is dat veel andere ook gelimiteerd worden door dat soort richtlijnen.

Het is een lastig probleem waar zo snel niet een all-in-one oplossing voor is ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
MsG schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:31:
Kan je niet automatisch dat een advertentie een soort van 'on hold' gaat bij een significant aantal meldingen? Ik kan me voorstellen dat de scherpe blik van veel Tweakers die actief de V&A bekijken ook wel potentie bied. In het ergste geval heb je af en toe wat false positives, maar je kan natuurlijk nog spelen met de meldingshoeveelheid bijv.
Absoluut mee eens!
mugenmarco schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:50:

Over verantwoordelijkheid voor Tweakers.net praten is in mijn ogen weer een hele andere discussie. Je tweede zin slaat de plank in mijn ogen redelijk mis. Tweakers zijn mensen in alle soorten en maten, van universitair opgeleid tot mensen die begeleid wonen (nou zeggen die groepen ook niet alles). Je kan niet verwachten van "Tweakers" dat ze logisch na kunnen denken. Je kan ook van mensen niet verwachten dat ze logisch na denken. Het overgrote deel van de mensen is gewoon incompetent. Als je bronnen wilt kan ik je wel wat doorsturen hoor.

Je twee punten daarna ben ik het absoluut mee eens. Maar helaas, het bovenstaande, mensen zijn incompetent als het aankomt op keuzes (beslissingen maken die in hun eigen voordeel zijn is ook erg lastig voor mensen).

Mijn punt is echter dat er een groep is die wel competent is en die wanneer ze aan de alarmbel trekken over het hoofd worden gezien. Ik heb deze advertentie waar het om gaat direct gerapporteerd, hij stond er een uur op of iets dergelijks. Toch krijg ik vandaag pas de melding dat mijn melding is verwerkt, vervolgens staat de advertentie er nog op terwijl uit de feedback blijkt dat er 7 mensen zijn opgelicht.

In dit geval had een groep mensen die te makkelijk besloot geld over te maken zonder goed nadenken dus van schade ontzien kunnen worden, en in mijn ogen nog belangrijker, hadden de praktijken van de oplichter tegen kunnen worden gegaan.

In een eerdere post beschrijf ik al over mogelijke praktische uitvoeringen van zo een systeem.

---

Nog even over de verantwoordelijkheid van Tweakers.net, als je een V&A systeem aanbied dan komt daar gewoon een bepaalde vorm van verantwoordelijkheid bij kijken. Wat mij betreft wordt dit opgelost door die verantwoordelijkheid weer terug te geven aan de gebruiker (zie bovenstaande). Verantwoordelijkheid kan ook uitbesteed worden (klinkt dat raar haha?).

[ Voor 9% gewijzigd door Speedway4 op 01-07-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Ik wil alleen even inhaken op de roep om "minimaaltjes". Minimaal zoveel posts, karma, tijd, advertenties, feedback, etc.

Dat gaat gewoon niet werken. Ik kan het je nu al op een briefje meegeven.

Ten eerste zijn de door jullie voorgestelde minima geen indicatie dat iemand betrouwbaar is. Het zegt uiteindelijk niks. Het enige dat het kost om aan de minimale eisen te voldoen is tijd. Google bijvoorbeeld maar ook Facebook hebben al geleerd dat tijd heel goedkoop is.

Dat gaat dus sowieso niet werken.

Het zal in het begin even lijken te werken, terwijl de scammers wachten tot ze aan de minimum eisen voldoen. En daarna gaan ze weer vrolijk verder.

Tweakers.net kan jullie faciliteren mbt de online handel maar er zijn gewoon geen garanties, klaar.

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:02
Vrijwel alle oplichters (9 van de 10) lichten mensen al op bij hun eerste advertentie.

Stel dat een nieuwe user die 1 advertentie plaatst daar gelijk een negatieve beoordeling op krijgt, dat Tweakers (door midden van een soort systeem) automatisch deze user "on hold" zet.

volgens mij is dit al eerder gezegd, maar mijn idee is dus een automatisch systeem die users automatisch tijdelijk blokt als ze bij hun eerste beoordeling 1 ster hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
JCE schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 17:59:
Ik wil alleen even inhaken op de roep om "minimaaltjes". Minimaal zoveel posts, karma, tijd, advertenties, feedback, etc.

Dat gaat gewoon niet werken. Ik kan het je nu al op een briefje meegeven.

Ten eerste zijn de door jullie voorgestelde minima geen indicatie dat iemand betrouwbaar is. Het zegt uiteindelijk niks. Het enige dat het kost om aan de minimale eisen te voldoen is tijd. Google bijvoorbeeld maar ook Facebook hebben al geleerd dat tijd heel goedkoop is.

Dat gaat dus sowieso niet werken.

Het zal in het begin even lijken te werken, terwijl de scammers wachten tot ze aan de minimum eisen voldoen. En daarna gaan ze weer vrolijk verder.

Tweakers.net kan jullie faciliteren mbt de online handel maar er zijn gewoon geen garanties, klaar.
En daar geloof ik simpelweg niet in. Ja natuurlijk, als je een redelijk karma en tijdsminimum stelt kan je daar omheen komen. Overdreven voorbeeld: Je hoeft enkel 4 jaar een nuttige deelnemer van de community te zijn en dan kan je drie personen oplichten. Denk je echt dat dat geen invloed zou hebben op het aantal mensen dat hier komt om andere op te lichten? Ja het kan nog steeds, maar die tijd en moeite die het kost = geld. En dan is het simpelweg het niet waard om het te doen, en iig niet om het hier te doen als je het ook gewoon op marktplaats kan doen bijvoorbeeld.
Je hoeft het niet onmogelijk te maken (je kan het niet onmogelijk maken, ik kan straks ook besluiten om mensen op te lichten), je moet het voldoende moeilijk maken om het op zijn minst sterk te verminderen. Ik doe ook mijn deur op slot ondanks dat het absoluut geen garantie biedt.

En nee ik begrijp dat je Tweakers niet overal voor verantwoordelijk houden. Tegelijk als ze een platform aanbieden dan komt daar ook verantwoordelijkheid bij imo.

Dat is een leuke voor extra inkomsten voor Tweakers, maar wat heeft dat hiermee te maken? Dat je per account slechts 5 advertenties kan hebben zie ik niks aan oplichting veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:19
Ik vind dat Tweakers verantwoordelijk is op het moment dat ze niet alles doen wat ze kunnen om oplichting te voorkomen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar eBay, dan kan ik in éen oogopslag zien of een verkoper goede beoordeling heeft. Op tweakers is dat toch wel een beetje verstopt op de v&a pagina. Dat zou wat mij betreft duidelijker gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld door de beoordeling overal achter de gebruikersnaam te zetten in heel V&A.

Verder zie ik ook wel iets in een soort verified status. Daarmee bedoel ik niet als drempel, maar als extra: laat t.net een random bedrag (0,01 tot 0,30 euro ofzo) overmaken naar een bankrekening, laat de tweaker dat invullen op een speciale pagina, een selfie met een id kaart zoals hierboven of een telefoongesprekje met iemand van t.net bijv en geef de verkoper dan als extra een verified status. En dan zou ik gewoon bijv een gouden badge achter de gebruikersnaam zetten in heel V&A, zodat het zeer goed opvalt. Je krijgt dan een soort concurrentie waarbij een koper liever een deal sluit met iemand die verified is, waardoor er vanzelf steeds meer verified verkopers komen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:40

P_Tingen

omdat het KAN

Verified status, ID-kaart scannen, brieven. Het lijkt me allemaal wel veel gedoe voor Tweakers.

Wat me minder gedoe lijkt, is het bijhouden hoeveel meldingen er open staan voor een bepaalde aanbieder. Een melding zou je alleen moeten kunnen doen met een verhaal erbij waarom het een scammer zou zijn. Hier staat je eigen naam bij zodat misbruik daarvan (om iemand te pesten) ook aangepakt kan worden. Als er 1 of meer meldingen voor een aanbieder zijn, zou je dat kunnen laten zien in de kop van de advertentie via een gele gevarendriehoek (zie onder voor mockup)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ASnx7yr.png

Als iemand een melding aanmaakt, zouden aanbieder en community manager een bericht moeten krijgen. Klikken op de driehoek brengt je naar de openstaande meldingen, waar je evt zelf ook kan reageren. De community manager kan dan beslissen of de klacht moet blijven staan of niet.

Dit geeft inderdaad risico op false positives, maar omdat je alleen met naam en toenaam een klacht kan indienen, zal dat in de praktijk hopelijk meevallen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:59
Een abbo voor 5+ advertenties lijkt mij onzinnig. heb vaker gezien dat een oplichter eerst 1 succesvolle transactie maakt, en daarna in advertentie 2, 3 & 4 (mis)(ge)bruik maakt van die 1e transactie.

Oplichting komt nu eenmaal voor bij iedere plaats waar verkocht en gekocht wordt. Common sense blijft de beste manier om oplichting te voorkomen..

Mogelijk zou je nog iets kunnen door de eerste reacties op advertenties binnen de site af te handelen. (niet meer een email kunnen sturen via de site, maar alleen reageren via DM.)
Naast de advertentie zou je dan een counter kunnen zetten met hoeveel personen al op de advertentie hebben gereageerd. Zou gewoon kunnen met een Reply pijltje en een teller.. (zoals bij twitter het retweet pijltje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Tja dat lijkt me dan weer niet zo handig omdat je

a) je benadert het negatief ipv positief (mogelijke oplichter ipv betrouwbare verkoper)

b) als koper denk ik dan, waarom laat je potentiele oplichters op je site staan, wat ben je dan voor club?

Tweakers.net moet gewoon een keuze maken hoe ze dit willen oppakken, de huidige situatie is volgens mij niet houdbaar, maar er zijn best oplossingen. T.net kan best naar andere sites kijken voor inspiratie. Aan alle maatregelen zitten wel enkele nadelen. Catawiki vraagt bijvoorbeeld ook een kopie van het ID op, en je betaalt dan aan Catawiki waarna de verkoper verzendt.

[ Voor 42% gewijzigd door Ramon op 01-07-2016 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-09 00:03

Na 5 advertenties laten betalen? Voor die 5 advertenties op zijn is het kwaad toch allang geschiet. Een oplichter gaat heus niet na 5 advertenties door op het zelfde account dus maakt hij een nieuwe en kan hij weer 5 advertenties gebruiken en weer oplichten. Als je al iets betaald zou doen zou je beter de eerste 5 advertenties 1 euro per stuk laten kosten natuurlijk zit je dan weer aan het risico vast dat je een euro betaald en niet verkoopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Een oplichter wacht toch ook niet tot z'n 5e advertentie, je ziet hier regelmatig, dat mensen opgelicht worden door nieuwe accounts, daarna worden ze geband. Die komen toch nooit aan 5 advertenties toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Wat je ook bedenkt, je gaat het niet voorkomen. Je moet je dan ook niet daarop richten. Je kan beter proberen zo snel mogelijk te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Er worden op dit moment al meerdere waarschuwingen en zelfs links naar complete tutorials getoont bij advertenties en PB's naar verkopers/kopers.
Er wordt aangegeven hoe oud/nieuw de verkoper/koper is.
Beide partijen kunnen bij elkaar zien hoe actief ze zijn en zelfs wat hun mening is op bepaalde onderwerpen (nette posts of flame baits (of helemaal niets)...).
Pricewatch toont de nieuwprijs via een linkje in de advertentie.

Er zijn zoveel manieren waarop je een oplichter of mogelijke oplichter kan ontdekken en toch zullen genoeg mensen alle signalen negeren, alle mogelijkheden om te checken weigeren en zo snel mogelijk geld over maken om een kansje te maken op een SSD/Telefoon/... voor een spotprijsje, dat soort impulsief handelen doe je weinig aan, mogelijk een fullscreen knipperende melding met paniekerig alarm en de tekst 'U WORDT MISSCHIEN OPGELICHT CHECK E.A. NA!!!!!' en dan nog zullen zat mensen het snel weg klikken omdat het overal staat, al deze 'oplossingen'/lapmiddelen doen net zoveel tegen oplichters als dat ze oplichters helpen, sommige zelfs wat meer...
Eventueel aangeven als een buitengewoon aantal unieke gebruikers een melding hebben gemaakt door middel van een driehoekje of ander icoontje kan, als dat icoontje normaal dan groen oid is, dat zou kunnen werken alleen is de vraag hoe effectief dit gebruikt zal worden.
Is echter weer extra programmeerwerk en of dat prioriteit kan krijgen is de vraag (als het al een optie is), uiteindelijk is het toch echt de keuze van de koper om x bedrag over te maken naar een wildvreemde, ophalen/verder zoeken/paar euro meer betalen ergens anders zijn ook opties, maar of we daar vanuit Tweakers echt mensen over kunnen inlichten betwijfel ik aangezien er al een topic over staat maar dat nooit gelezen wordt door mensen die impulsief geld overmaken :/

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn twee zaken die sowieso niet gaan werken;
- Dat Tweakers verantwoordelijk is, omdat er een platform geboden wordt, en er niet al het mogelijke is gedaan om oplichting te voorkomen. Dat idee is simpelweg een compleet verkeerd uitgangspunt van het leven. De gemeente heeft de straat aangelegd, en je struikelt over de stoeprand omdat je niet oplet. "Sue teh bastards!" - nee dank je.

Mensen houden een eigen verantwoordelijkheid, en Tweakers gaat geen verantwoordelijkheid nemen voor oplichting. Primair blijkt altijd weer dat de beste bescherming common sense is, en daar proberen we bij te helpen. Daarbij betekent verantwoordelijkheid dat dingen als schade verhaald kunnen worden. Er is in geen geval sprake van verwijtbaarheid, en zodra daar ook maar een lucht van zou zijn dat dat anders is, gaat de boel op slot - nu is het al enkel mogelijk door vrijwilligers. Dit soort risico's wil je niet gaan afdekken voor een gratis dienst.

- Handmatige verificatie van gebruikers
Iedere oplossing is makkelijk als je er zelf niets voor hoeft te doen. Ik vraag me bij deze suggestie af of mensen wel enig idee hebben van wat voor kosten zoiets meebrengt. Het is hier een gratis platform, waar in dit geval wellicht een advertentie na melding is ingeschat als een laag risico (de melding is zeker gezien, al heel vroeg) en inschattingen zullen altijd een keer fout kunnen gaan. Maar in het algemeen wordt er hier voor een gratis platform (wat bv marktplaats niet eens altijd is) meestal sneller opgetreden met meer informatie dmv ratings.

Wat verwachten mensen dat het kost om op kantoor iemand IDs te laten verifieren tegen accounts? Met ook daar weer het punt: hoe controleer je dat het ID bij degene hoort die het opstuurt. Wat zijn mensen bereid te betalen voor V&A? Hoe lang wil je wachten voor het plaatsen van een ad? Als het een keuze is: Maak je er als koper echt onderscheid in als er verified en non-verified verkopers zijn als dat koopje opduikt of krijgt Tweakers dan wéér het verwijt 'niet alles te doen om oplichting te voorkomen'? Hoezeer ben je Aansprakelijk als je met IDs toch een fout maakt en hoe dek je dat risico af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als eerste, oplichters zullen er altijd zijn en elke drempel die je opwerpt heeft ook nadelen voor goedwillende gebruikers.

Dat gezegd hebbende zou ik (als de resources er voor zijn) het volgende bouwen.

Na een deal moet de verkoper de status zetten op gereserveerd voor [naam tweaker]. Dit zou evt verborgen kunnen zijn voor iedereen behalve de twee tweakers en de modjes., Pas dan kan je geld over maken. Dit voorkomt in elk geval dat oplichters met één advertentie meerdere mensen kunnen oplichten.

De status kan alleen veranderd worden door beide tweakers (en door de modjes).

Het systeem kan verder uitgebreid worden doordat de koper kan aangeven dat er geld is over gemaakt. Dat de verkoper zijn IBAN in het systeem moet invullen (en dat Tweakers deze evt automatisch kan controleren).

Ook kan je (zoals Zeef al ongeveer voorstelde) werken met 'geverifieerde' accounts wat kan door X EUR over te maken naar Tweakers. Dan heb je in elk geval de NAW en IBAN, dit zou de koper dan ook moeten kunnen zien (zodra de gereserveerd voor... is ingevuld).

Uiteraard voorkom je het nooit helemaal maar ik denk dat er technisch voldoende opties zijn om het in elk geval moeilijker te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
emnich schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 08:53:
Als eerste, oplichters zullen er altijd zijn en elke drempel die je opwerpt heeft ook nadelen voor goedwillende gebruikers.

Dat gezegd hebbende zou ik (als de resources er voor zijn) het volgende bouwen.

Na een deal moet de verkoper de status zetten op gereserveerd voor [naam tweaker]. Dit zou evt verborgen kunnen zijn voor iedereen behalve de twee tweakers en de modjes., Pas dan kan je geld over maken. Dit voorkomt in elk geval dat oplichters met één advertentie meerdere mensen kunnen oplichten.

De status kan alleen veranderd worden door beide tweakers (en door de modjes).

Het systeem kan verder uitgebreid worden doordat de koper kan aangeven dat er geld is over gemaakt. Dat de verkoper zijn IBAN in het systeem moet invullen (en dat Tweakers deze evt automatisch kan controleren).

Ook kan je (zoals Zeef al ongeveer voorstelde) werken met 'geverifieerde' accounts wat kan door X EUR over te maken naar Tweakers. Dan heb je in elk geval de NAW en IBAN, dit zou de koper dan ook moeten kunnen zien (zodra de gereserveerd voor... is ingevuld).

Uiteraard voorkom je het nooit helemaal maar ik denk dat er technisch voldoende opties zijn om het in elk geval moeilijker te maken.
Dit idee (is al meerdere keren gesuggereerd) zal iig in deze vorm nooit werken ;) Zelf wel eens een partij AP's verkocht, had ik dan een stuk of vijftien identieke advertenties moeten maken? ;)
Waarop wil je het IBAN controlleren? Er is geen systeem wat van tevoren weet of de verkoper een oplichter is, hooguit of het al bekend is en dat kan de verkoper ook prima zelf, dat uit handen nemen zorgt ervoor dat geld opsturen nog laagdrempeliger is dan het nu al is: 'Tweakers zei dat het ok is'...
Verder: wie gaat NAW controlleren? Je kan niet serieus verwachten dat Tweakers iemand gaat inhuren die fulltime door Nederland reist om bij nieuwe verkopers langs te gaan en te controlleren of de gegevens kloppen, ik hoef niet eens een oplichter te zijn om Tweakers wijs te maken dat ik ergens woon zonder daar te wonen dus zonder langs gaan of bijv. een code per brief opsturen is het nutteloos die info te vragen.
Langs gaan kost een fortuin voor wat het oplevert, dan heb je een adres, kan alsnog van vrienden/familie oid zijn en zelfs al is het het juiste adres vraag maar eens rond hoeveel er bij Groeneveld zijn langs gegaan en hun geld terug kregen...
Brief betekent dat Tweakers e.a. moet regelen om in grote aantallen brieven te sturen, daar extra personeel voor nodig heeft en aan het einde van de dag een rechtzaak aan hun broek heeft omdat zij zeiden dat de verkoper legitiem was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 08:32:
Er zijn twee zaken die sowieso niet gaan werken;
- Dat Tweakers verantwoordelijk is, omdat er een platform geboden wordt, en er niet al het mogelijke is gedaan om oplichting te voorkomen. Dat idee is simpelweg een compleet verkeerd uitgangspunt van het leven. De gemeente heeft de straat aangelegd, en je struikelt over de stoeprand omdat je niet oplet. "Sue teh bastards!" - nee dank je.
Dat is niet wat ik bedoelde eigenlijk. Ik bedoelde dat t.net verantwoordelijk is om een zo veilig mogelijke omgeving te creeren. Niet dat iemand die opgelicht is t.net mag gaan aanklagen. Jammer dat je het zo tot in het extreme doortrekt.

Om jouw analogie te gebruiken: Als ik struikel over een tegel die de gemeente heeft gelegd, dan bel ik de gemeente en verwacht ik dat ze die tegel recht komen leggen. Wat t.net doet is de tegel scheef laten liggen en degene die gestruikeld is proberen op te vangen, wat regelmatig mislukt omdat t.net niet snel genoeg ter plekke is.

Zoals in dit topic naar voren komt zijn er genoeg ingewikkelde en minder-ingewikkelde manieren om handelen veiliger te maken, ik vind de oplossing van de poster boven mij ook al een goede.
Mensen houden een eigen verantwoordelijkheid, en Tweakers gaat geen verantwoordelijkheid nemen voor oplichting. Primair blijkt altijd weer dat de beste bescherming common sense is, en daar proberen we bij te helpen. Daarbij betekent verantwoordelijkheid dat dingen als schade verhaald kunnen worden. Er is in geen geval sprake van verwijtbaarheid, en zodra daar ook maar een lucht van zou zijn dat dat anders is, gaat de boel op slot - nu is het al enkel mogelijk door vrijwilligers. Dit soort risico's wil je niet gaan afdekken voor een gratis dienst.
Punt is dat niet meer duidelijk is waar V&A nou echt voor dient. Vroeger was het platform met als doelgroep de echte tweakers. Als dat nog steeds zo is kan je net zo goed wat drempels opgooien (min. 1 jaar lid, 100 posts, 1000 karma, whatever) maar toen mochten de handelaren (of semi-handelaren) er ook bij. Dus maak een keuze in welke richting je V&A op wil laten gaan en dan kan je ook beter bedenken wat voor maatregelen passend zijn.
- Handmatige verificatie van gebruikers
Iedere oplossing is makkelijk als je er zelf niets voor hoeft te doen. Ik vraag me bij deze suggestie af of mensen wel enig idee hebben van wat voor kosten zoiets meebrengt. Het is hier een gratis platform, waar in dit geval wellicht een advertentie na melding is ingeschat als een laag risico (de melding is zeker gezien, al heel vroeg) en inschattingen zullen altijd een keer fout kunnen gaan. Maar in het algemeen wordt er hier voor een gratis platform (wat bv marktplaats niet eens altijd is) meestal sneller opgetreden met meer informatie dmv ratings.
Waarom zou het een gratis platform moeten zijn? Je kan ook een paar procent bij iedere transactie opgooien en daar dan iemand van in dienst nemen voor de administratie.
Wat verwachten mensen dat het kost om op kantoor iemand IDs te laten verifieren tegen accounts? Met ook daar weer het punt: hoe controleer je dat het ID bij degene hoort die het opstuurt.
Het hoeft niet waterdicht te zijn, de drempel moet hoog genoeg zijn.
Wat zijn mensen bereid te betalen voor V&A?
Ik ben best bereid om eenmalig een bedrag neer te leggen als ik site-wide een "VERIFIED" badge achter m'n naam krijg. Lijkt me supergaaf. En ik verkoop zelden.
Hoe lang wil je wachten voor het plaatsen van een ad? Als het een keuze is: Maak je er als koper echt onderscheid in als er verified en non-verified verkopers zijn als dat koopje opduikt?
Is maar één manier om achter te komen natuurlijk.

De devvers zouden trouwens eens kunnen beginnen met op deze pagina bij nieuwste advertenties óók de gebruiker en zijn rating neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

RGAT schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:10:
[...]

Dit idee (is al meerdere keren gesuggereerd) zal iig in deze vorm nooit werken ;) Zelf wel eens een partij AP's verkocht, had ik dan een stuk of vijftien identieke advertenties moeten maken? ;)

Waarop wil je het IBAN controlleren? Er is geen systeem wat van tevoren weet of de verkoper een oplichter is, hooguit of het al bekend is en dat kan de verkoper ook prima zelf, dat uit handen nemen zorgt ervoor dat geld opsturen nog laagdrempeliger is dan het nu al is: 'Tweakers zei dat het ok is'...
Verder: wie gaat NAW controlleren? Je kan niet serieus verwachten dat Tweakers iemand gaat inhuren die fulltime door Nederland reist om bij nieuwe verkopers langs te gaan en te controlleren of de gegevens kloppen, ik hoef niet eens een oplichter te zijn om Tweakers wijs te maken dat ik ergens woon zonder daar te wonen dus zonder langs gaan of bijv. een code per brief opsturen is het nutteloos die info te vragen.
Langs gaan kost een fortuin voor wat het oplevert, dan heb je een adres, kan alsnog van vrienden/familie oid zijn en zelfs al is het het juiste adres vraag maar eens rond hoeveel er bij Groeneveld zijn langs gegaan en hun geld terug kregen...
Brief betekent dat Tweakers e.a. moet regelen om in grote aantallen brieven te sturen, daar extra personeel voor nodig heeft en aan het einde van de dag een rechtzaak aan hun broek heeft omdat zij zeiden dat de verkoper legitiem was...
Omdat jij een keer ergens 15 van had gaat het nooit werken? Je hoeft er geen gebruik van te maken! Het kan alleen een beetje extra zekerheid geven omdat je weet dat iemand niet met meerdere partijen tegelijk aan het onderhandelen is.

Wil de verkoper het niet, prima, dan kan je daar zelf een conclusie aan verbinden.

IBAN kan je controleren bij de politie. Er hoeft door Tweakers helemaal niets handmatigs te gebeuren, alles kan volledig automatisch. Bij een overboeking staat de naam van de rekeninghouder gewoon bij de overschrijving (en volgens mij is dit niet makkelijk aan te passen?).

Elke drempel die je opwerpt biedt schijnveiligheid want er is geen enkele manier om het volledig waterdicht te maken. Je kan alleen wel kleine stapjes zetten om het moeilijker te maken én om het transparanter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
emnich schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:20:
[...]

Omdat jij een keer ergens 15 van had gaat het nooit werken? Je hoeft er geen gebruik van te maken! Het kan alleen een beetje extra zekerheid geven omdat je weet dat iemand niet met meerdere partijen tegelijk aan het onderhandelen is.

Wil de verkoper het niet, prima, dan kan je daar zelf een conclusie aan verbinden.

IBAN kan je controleren bij de politie. Er hoeft door Tweakers helemaal niets handmatigs te gebeuren, alles kan volledig automatisch. Bij een overboeking staat de naam van de rekeninghouder gewoon bij de overschrijving (en volgens mij is dit niet makkelijk aan te passen?).

Elke drempel die je opwerpt biedt schijnveiligheid want er is geen enkele manier om het volledig waterdicht te maken. Je kan alleen wel kleine stapjes zetten om het moeilijker te maken én om het transparanter te maken.
Ik kan gewoon geld overboeken als Sinterklaas of Barrack Obama... Daar doen banken weinig mee, het geeft koper een kleine optie om te zeggen dat het verkeerd is over gemaakt waarna de bank de oplichter vriendelijk vraagt het terug te geven, wat uiteraard 'Nee' is...
Maar als je dat nu al kan controlleren? Wat is daar dan te verbeteren, als je het in Tweakers intergreert, even los van of dat wel zomaar mag van de Politie (niet alles is zomaar te gebruiken ;)) biedt het geen meerwaarde, enkel dat kopers nog meer 'lui' worden.
Ik ben niet de enige die meer dan 1 van hetzelfde verkoopt, kijk V&A maar na, groot deel ervan heeft het.
Je doet nu alsof ik de enige ben die ooit meer dan 1 identiek ding op V&A heb gezet, wel eens gekeken naar iemand die 2 RAM sticks aanbiedt, moet die dan ook 2 keer een advertentie maken voor een reepje geheugen.......
Natuurlijk moet ik het dan gebruiken omdat door je systeem iedereen dat verwacht, dus naast het leuke 15 keer een ad copy pasten krijg jij dan straks ook 15 keer dezelfde ad... Uiteindelijk is er niks veranderd aangezien een oplichter ook weet hoe hij meer dan 1 advertentie maakt ;)

Verder gaat het niet om:
een beetje extra zekerheid geven
Maar om het oplichters lastiger te maken/gebruikers verder te laten kijken dan hun neus lang is, ookal is de advertentie nog zo verleidelijk...
Iets wat zegt 'Gereserveerd voor u' doet daar niks aan, maakt V&A alleen maar lastiger in gebruik voor zowel koper als verkoper.
Verder is Tweakers V&A al zowat het meest transparante systeem wat er is (op eBay na misschien maar dat heeft ook een hele andere insteek) met toegang tot profielen, beoordelingen en een crew die zowat 24/7 mee kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:16:
[...]
Dat is niet wat ik bedoelde eigenlijk. Ik bedoelde dat t.net verantwoordelijk is om een zo veilig mogelijke omgeving te creeren. Niet dat iemand die opgelicht is t.net mag gaan aanklagen. Jammer dat je het zo tot in het extreme doortrekt.

Om jouw analogie te gebruiken: Als ik struikel over een tegel die de gemeente heeft gelegd, dan bel ik de gemeente en verwacht ik dat ze die tegel recht komen leggen. Wat t.net doet is de tegel scheef laten liggen en degene die gestruikeld is proberen op te vangen, wat regelmatig mislukt omdat t.net niet snel genoeg ter plekke is.

Zoals in dit topic naar voren komt zijn er genoeg ingewikkelde en minder-ingewikkelde manieren om handelen veiliger te maken, ik vind de oplossing van de poster boven mij ook al een goede.

[...]
Punt is dat niet meer duidelijk is waar V&A nou echt voor dient. Vroeger was het platform met als doelgroep de echte tweakers. Als dat nog steeds zo is kan je net zo goed wat drempels opgooien (min. 1 jaar lid, 100 posts, 1000 karma, whatever) maar toen mochten de handelaren (of semi-handelaren) er ook bij. Dus maak een keuze in welke richting je V&A op wil laten gaan en dan kan je ook beter bedenken wat voor maatregelen passend zijn.

[...]
Waarom zou het een gratis platform moeten zijn? Je kan ook een paar procent bij iedere transactie opgooien en daar dan iemand van in dienst nemen voor de administratie.

[...]
Het hoeft niet waterdicht te zijn, de drempel moet hoog genoeg zijn.

[...]
Ik ben best bereid om eenmalig een bedrag neer te leggen als ik site-wide een "VERIFIED" badge achter m'n naam krijg. Lijkt me supergaaf. En ik verkoop zelden.

[...]
Is maar één manier om achter te komen natuurlijk.

De devvers zouden trouwens eens kunnen beginnen met op deze pagina bij nieuwste advertenties óók de gebruiker en zijn rating neer te zetten.
Wat is het nou? "Zo veilig mogelijk" en wat is de definitie? Of "het hoeft niet waterdicht te zijn"?

Je zegt dat ik het in het extreme trek, maar je eigen bewoordingen laten er ook geen andere ruimte voor. Het is makkelijk iets te roepen dat blijkbaar geen duidelijke betekenis heeft of niet definieerbaar is. Maar wat is dan de volgende discussie als er toch weer iemand oogelicht wordt?

Je analogie klopt ook niet; er is iemand geweest, heeft in eerste instantie geen scheve tegel geconstateerd. Er zijn leuke verhalen over 'als meerdere mensen iets rapporteren' maar hier en in het algemeen is er 1 melding - en zelfs die wordt bekeken, maar er zal toch iets tastbaars moeten zijn of een hele grote twijfel. Met welk systeem dan ook ga je geen 100% afdichten.

'Vroeger' waren er vrijwel geen advertenties, geen verkopers, geen kopers. Iedere drempel gaat alle goedwillende mensen naar een platform verplaatsen waar het allemaal zo moeilijk niet hoeft. Ik denk dat er een te romantisch beeld hangt van hoe V&A was - dat was namelijk een platform met bijna geen aanbod en nog minder vraag. Heel veilig, dat wel. Het is immers niet aantrekkelijk iets aan te bieden op een platform waar niemand iets koopt of verkoopt.

Betaald betekent ook een systeem erachter en dus handling. En slechts een beperkte controlemogelijkheid. Zolang de overheid blijft stellen dat een rekeningnummer een basisrecht is, en banken het uitleggen als zo vaak als je wil een nieuw rekeningnummer openen, dan zijn die drempels beperkt.
We hebben hier ook sommige oplichters gehad die we vroegen gezien het vele afstoppen of ze niet beter tegen minimumloon ergens konden gaan werken gezien de moeite. Maar blijkbaar had oplichten meer charme. Met het registreren van het rekeningnummer is het daarna ook de vraag wat de overheid ermee doet na oplichting.

Dat is het punt: het is heel makkelijk dingen te bedenken. Maar uitvoerbaarheid en de gevolgen voor het platform zijn gewoon niet zo simpel. Maar zoals gezegd: we willen best naar een drempelmogelijkheid kijken. Maar wel met de stimulans dat mensen echt beseffen wat de gekozen drempels inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 10:01:
[...]
Maar zoals gezegd: we willen best naar een drempelmogelijkheid kijken. Maar wel met de stimulans dat mensen echt beseffen wat de gekozen drempels inhouden.
Ik sta compleet als buitenstaander in deze hele discussie, maar misschien zou je inzichtelijk kunnen maken hoeveel van de laatste X transacties niet hadden kunnen plaatsvinden als je een bepaalde drempel opvoert. Want imho is dat het grootste nadeel van welke drempel dan ook: Minder transacties (minder aanbod + minder zoekenden). Combineer dat met de minimale extra 'zekerheid' die drempels uberhaupt bieden, maakt dat ik niet zo heel erg voor 'drempels' ben, maar ik snap jullie neiging naar (sommigen van) de community hun zin te geven ook wel.

En om dat échte besef te laten doordringen, ben ik wel benieuwd of er significant minder transacties zouden zijn geweest als je kijkt naar de mogelijke drempels die nu overwogen worden :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Joostje123 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:27:
[...]

Lekker makkelijk:

Ik biedt een mogelijkheid aan om te handelen. Maar als er iets fout gebeurt wijs ik naar andere mensen "buiten onze macht".

Ik vind dat V&A open moet zijn, hoe die nu is. Maar er moet wel wat controle opzijn.
Als een aanbod is gereport, vanwege misbruik kan je toch heel simpel aan alle andere gebruikers een waarschuwing tonen, let op deze is door een medetweaker gereport. (reporten mag pas als tweaker voldoet aan bepaalde voorwaarden).

Als ik in een nieuwsbericht iets doet wat niet mag krijg ik ook heel snel -1, voordat deze eventueel verwijderd word. Omdat de tweakers altijd sneller zijn dan de MODs
Waarom zou het open moeten zijn? Tweakers.net is (was?) een communitywebsite. Dus het lijkt me prima als je een verkoperaccount alleen maar kan activeren met een groot genoege hoeveelheid karma. Mensen die geen Tweaker zijn kunnen ook prima terecht op marktplaats of Ebay.

Als je jarenlang samen met andere gebruikers in bepaalde draadjes berichten uitwisseld over gedeelde interesses zul je elkaar denk ik wat minder snel oplichten en er is genoeg andere functionaliteit die ook geactiveerd moet worden met karma.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 02-07-2016 10:25 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

RGAT schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:48:
[...]

Ik kan gewoon geld overboeken als Sinterklaas of Barrack Obama... Daar doen banken weinig mee, het geeft koper een kleine optie om te zeggen dat het verkeerd is over gemaakt waarna de bank de oplichter vriendelijk vraagt het terug te geven, wat uiteraard 'Nee' is...
Maar als je dat nu al kan controlleren? Wat is daar dan te verbeteren, als je het in Tweakers intergreert, even los van of dat wel zomaar mag van de Politie (niet alles is zomaar te gebruiken ;)) biedt het geen meerwaarde, enkel dat kopers nog meer 'lui' worden.
Ik ben niet de enige die meer dan 1 van hetzelfde verkoopt, kijk V&A maar na, groot deel ervan heeft het.
Je doet nu alsof ik de enige ben die ooit meer dan 1 identiek ding op V&A heb gezet, wel eens gekeken naar iemand die 2 RAM sticks aanbiedt, moet die dan ook 2 keer een advertentie maken voor een reepje geheugen.......
Natuurlijk moet ik het dan gebruiken omdat door je systeem iedereen dat verwacht, dus naast het leuke 15 keer een ad copy pasten krijg jij dan straks ook 15 keer dezelfde ad... Uiteindelijk is er niks veranderd aangezien een oplichter ook weet hoe hij meer dan 1 advertentie maakt ;)

Verder gaat het niet om:

[...]

Maar om het oplichters lastiger te maken/gebruikers verder te laten kijken dan hun neus lang is, ookal is de advertentie nog zo verleidelijk...
Iets wat zegt 'Gereserveerd voor u' doet daar niks aan, maakt V&A alleen maar lastiger in gebruik voor zowel koper als verkoper.
Verder is Tweakers V&A al zowat het meest transparante systeem wat er is (op eBay na misschien maar dat heeft ook een hele andere insteek) met toegang tot profielen, beoordelingen en een crew die zowat 24/7 mee kijkt.
Als ik geld naar jou over maak dan kan IK dat niet onder een andere naam doen. Dus als ik geld naar Tweakers heb overgemaakt dan heeft Tweakers de naam waarop mijn bankrekening nummer staat.

Als jij 15 stuks van iets wilt verkopen dan kan je geen gebruik maken van het nieuwe systeem maar dan biedt het ook weinig voordeel. Nogmaals, je HOEFT het niet te gebruiken maar als ik een SSD van iemand koop dan kan ik wel vragen of hij hem voor mij gereserveerd zet. Als hij dat niet wilt -omdat hij er 3 heeft of omdat....- dan kan ik besluiten om er (n)iets mee te doen. Je biedt het als extra optie aan.

In dit specifieke geval, had zo'n optie kunnen voorkomen dat er met één account en één advertentie 8 slachtoffers zouden vallen. Als je op die manier het aantal slachtoffers naar beneden kan brengen dan helpt dat toch al? Don't let perfect be the enemy of good...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 10:23:
[...]

Waarom zou het open moeten zijn? Tweakers.net is (was?) een communitywebsite. Dus het lijkt me prima als je een verkoperaccount alleen maar kan activeren met een groot genoege hoeveelheid karma. Mensen die geen Tweaker zijn kunnen ook prima terecht op marktplaats of Ebay.

Als je jarenlang samen met andere gebruikers in bepaalde draadjes berichten uitwisseld over gedeelde interesses zul je elkaar denk ik wat minder snel oplichten en er is genoeg andere functionaliteit die ook geactiveerd moet worden met karma.
Dat stadium is tweakers inmiddels al ruimschoots voorbij.

De community is zo groot, dat je dat zo niet kan aanpakken. Postergrote reclames op de bushalte, online en waar dan ook. Dan kan je niet aankomen op die website, en allerlei drempels en muren voorgeschoteld krijgen.

Het moet niet zo zijn dat de kleine groep oplichters het leven van de normale, nieuwe "tweaker" zuur maakt.

Nog even over die opmerking, die mensen kunnen ook prima terecht op marktplaats en Ebay. Heb je wel door hoe het verdienmodel van Tweakers eruit ziet?

Hoe meer pageviews hoe beter. Dus mensen naar andere pagina's jagen is hoogst ongewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 16:19
Er lijken de laatste tijd inderdaad flink meer scammers actief bij V&A helaas. Heb er de afgelopen week al met twee te maken gehad (gelukkig geen geld kwijtgeraakt!). Vanaf nu deal ik gewoon niet meer mensen met minder dan drie positieve beoordelingen. Maar goed, als iedereen dat gaat doen kunnen nieuwe mensen niet meer deelnemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mitt3nz op 02-07-2016 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 10:42:
[...]

Dat stadium is tweakers inmiddels al ruimschoots voorbij.

De community is zo groot, dat je dat zo niet kan aanpakken. Postergrote reclames op de bushalte, online en waar dan ook. Dan kan je niet aankomen op die website, en allerlei drempels en muren voorgeschoteld krijgen.

Het moet niet zo zijn dat de kleine groep oplichters het leven van de normale, nieuwe "tweaker" zuur maakt.

Nog even over die opmerking, die mensen kunnen ook prima terecht op marktplaats en Ebay. Heb je wel door hoe het verdienmodel van Tweakers eruit ziet?

Hoe meer pageviews hoe beter. Dus mensen naar andere pagina's jagen is hoogst ongewenst.
Volgens mij kan dat makkelijk. Of het commmercieel minder interessant is? Misschien. Ik woon tegenwoordig in Belgie, misschien dat ik daarom die reclame niet zie :p Als je er een Marktplaats van maakt, krijg je ook het publiek en de problemen van marktplaats. Als dat het doel is ... jammer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
emnich schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 10:40:
[...]

Als ik geld naar jou over maak dan kan IK dat niet onder een andere naam doen. Dus als ik geld naar Tweakers heb overgemaakt dan heeft Tweakers de naam waarop mijn bankrekening nummer staat.

Als jij 15 stuks van iets wilt verkopen dan kan je geen gebruik maken van het nieuwe systeem maar dan biedt het ook weinig voordeel. Nogmaals, je HOEFT het niet te gebruiken maar als ik een SSD van iemand koop dan kan ik wel vragen of hij hem voor mij gereserveerd zet. Als hij dat niet wilt -omdat hij er 3 heeft of omdat....- dan kan ik besluiten om er (n)iets mee te doen. Je biedt het als extra optie aan.

In dit specifieke geval, had zo'n optie kunnen voorkomen dat er met één account en één advertentie 8 slachtoffers zouden vallen. Als je op die manier het aantal slachtoffers naar beneden kan brengen dan helpt dat toch al? Don't let perfect be the enemy of good...
Kan aan internetbankieren van de Rabo en ING liggen maar ik krijg gewoon te zien wat de ander heeft ingevuld, ik kan niet met een bankrekeningnummer/IBAN achterhalen wat jouw naam is tenzij jij het invult (en erover kan liegen uiteraard).
Alleen de Postbank controleerde op naam rekeninghouder, geen enkele andere bank deed, doet en wilt dat doen, je kan letterlijk geld overmaken naar Sinterklaas en zeggen dat jij de Kerstman bent, hoewel je daarmee eventuele procedures om het geld terug te boeken wel makkelijker maakt... Een meer realistische naam is dus geen probleem om te misbruiken hiervoor. Maar dit is al zo vaak hier besproken dat zeker de vaste oplichters die tussen hier en marktplaats (en aantal andere sites) rondzwerfen elke keer een andere naam hebben, geen van die namen zijn echte naam...
In dit specifieke geval (no offense intended voor de gedupeerden) waren ook met jouw systeem x aantal mensen opgelicht, of het er meer of minder waren geen idee maar de meesten hadden niet gewacht tot verkoper e.a. instelt in de advertentie of verkoper had er meerdere gemaakt...
Enige verschil is dat mensen jouw nieuwe systeem niet kunnen gebruiken omdat de oplichter het niet doet en dan alsnog er haastig op af rennen, als de lage prijs niet genoeg signaal was dan is het gebrek van een reservering ook geen probleem... 'Ergste' geval moet de oplichter meer accounts aanmaken waarop iedereen zich veilig voelt omdat die SSD nu wel gereserveerd is...
Ik zoek zeker niet perfect, dat is gewoon onmogelijk hiermee, maar dit is een functie die niet het gewenste resultaat levert en verder alleen maar drempels neerlegt voor normaal gebruik...
Een melding dat er uitzonderlijk veel meldingen over deze advertentie zijn, 'pas op' zou meer kans hebben.

Verder is er de afweging dat V&A een gratis en open dienst is en zeker niet de core business van Tweakers met zover ik weet geen winst...
Zo is ook het idee van betalen om een verified status te krijgen een leuk idee om het oplichters nog makkelijker te maken ;) Kost het 5 euro (oid?) om een ster bij je naam te krijgen en reken maar dat je dan voor veel meer dan 5 euro kan oplichten.
Er zijn al talloze manieren om oplichters er tussen uit te plukken hier op V&A, of iig verdachte verkopers. De beste manier: ophalen. Tweede beste manier: Als het te mooi is om waar te zijn............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De Postbank deed dat omdat hun rekeningnummers geen 11-proef bevatte zoals alle andere banken wel deden. Die controle was overigens ook alleenmaar mogelijk tussen Postbank -> Postbank rekeningen. Maar de Postbank bestaat al een tijdje niet meer, dus daar heb je niet zoveel aan.

En als je nog verder terug gaat in de tijd, dan kon je niet eens geld van de Postbank overmaken naar een andere rekening. Dan moest je het Postbankrekeningnummer invullen van de andere bank als tegenrekening, en in de omschrijving de naam en het rekeningnummer van de persoon naar wie je geld over wilde maken.

Maargoed, dat is ook zeggen dat het vroeger veiliger in het verkeer was met de paardentram en de huifkar :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:02

Winkiller

De Mopperpot

Ook ik ben een keer het schip in gegaan met V&A, het ging niet om veel geld maar toch. Het heeft mij aan het denken gezet, ik zal niet zo snel meer kopen via V&A als de verkoper geen positieve feedback heeft ontvangen van eerdere verkoop acties. Daarnaast doet de Politie ook weinig met de aangifte behalve na een paar weken een bericht sturen dat het niet urgent genoeg is om er dieper op in te gaan.

Dus als je geen vertrouwen hebt in V&A is nieuw kopen (of gaan ophalen) de enige overgebleven optie. Wel heb ik de mening dat Tweakers.net de V&A sectie beter moet beveiligen, bijvoorbeeld, iemand die zich vandaag aanmeld bij Tweakers.net mag de eerste 6 maanden geen Te Koop of Gevraagd advertenties zetten.

Verder wil ik benadrukken dat als iemand de fout ingaat en dit aan het licht komt deze persoon niet meer toegelaten mag worden tot V&A, dergelijke mensen veranderen namelijk hun gedrag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Wat is er mis met een open lijst van meldingen? Als een aanbieder op de lijst voorkomt, zet je een knipperend dingetje naast de advertentie met een link naar de lijst.

Koper nummer 2 ziet dat er openstaande meldingen zijn, leest wat er aan de hand is en kan dan zelf beslissen of hij het risico neemt of niet.

Als een melding onterecht is, haalt beheerder hem weg en klaar is Kees.

Niet 100% waterdicht, maar het is simpel in te voeren en te beheren en kan extra slachtoffers voorkomen na de eerste melding

[ Voor 51% gewijzigd door P_Tingen op 02-07-2016 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
naitsoezn schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 10:17:
[...]

Ik sta compleet als buitenstaander in deze hele discussie, maar misschien zou je inzichtelijk kunnen maken hoeveel van de laatste X transacties niet hadden kunnen plaatsvinden als je een bepaalde drempel opvoert. Want imho is dat het grootste nadeel van welke drempel dan ook: Minder transacties (minder aanbod + minder zoekenden). Combineer dat met de minimale extra 'zekerheid' die drempels uberhaupt bieden, maakt dat ik niet zo heel erg voor 'drempels' ben, maar ik snap jullie neiging naar (sommigen van) de community hun zin te geven ook wel.

En om dat échte besef te laten doordringen, ben ik wel benieuwd of er significant minder transacties zouden zijn geweest als je kijkt naar de mogelijke drempels die nu overwogen worden :)
Meest veilige is stoppen met V&A. Klinkt hard, maar al het andere is maar een gedeeltelijke barriere tegen oplichter.

ENige alternatief dat voor mij enige kans van slagen heeft is vooraf mensen per bank of paypal laten betalen. Dan hebben we gegevens die we kunnen matchen. We kunnen dus een check doen op rekeningnummer aan aangeven of het door de verkoper opgegeven nummer klopt. Ik vrees echter een drop van minstens 70% qua aanbod als mensen moeten gaan betalen voor V&A. Ook gaat dat kostenneutraal voor Tweakers, dan nog zit je om en nabij de euro per advertentie.

Iets anders wat je kan doen is een escrowservice gebruiken. Maar daar zitten soms best nog wel kosten aan en dat doet het 'voordeel' dat mensen hebben in V&A deels teniet

De allerbeste methode is op je hoede blijven. Helaas zien we maar al te vaak dat het mooie dealtje de koper zo in vervoering brengt, dat de waakzaamheid vervaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Sissors schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 19:55:
[...]

En daar geloof ik simpelweg niet in. Ja natuurlijk, als je een redelijk karma en tijdsminimum stelt kan je daar omheen komen. Overdreven voorbeeld: Je hoeft enkel 4 jaar een nuttige deelnemer van de community te zijn en dan kan je drie personen oplichten. Denk je echt dat dat geen invloed zou hebben op het aantal mensen dat hier komt om andere op te lichten? Ja het kan nog steeds, maar die tijd en moeite die het kost = geld. En dan is het simpelweg het niet waard om het te doen, en iig niet om het hier te doen als je het ook gewoon op marktplaats kan doen bijvoorbeeld.
Je hoeft het niet onmogelijk te maken (je kan het niet onmogelijk maken, ik kan straks ook besluiten om mensen op te lichten), je moet het voldoende moeilijk maken om het op zijn minst sterk te verminderen. Ik doe ook mijn deur op slot ondanks dat het absoluut geen garantie biedt.
De reden dat oplichterij op Tweakers.net zo makkelijk is, is omdat er een grote mate van vertrouwen is onder de bezoekers. Dat is de community waar ze juist zo trots op zijn.

Door eisen te stellen aan profielen geef je oplichters met een verkeerde motivatie een reden om mee te doen aan de community: shitposten, onzinreacties en andere rommel komt dan op je af.

Bovendien lost het het "probleem" niet op: als community vertrouwen we elkaar dus gaan mensen nat. Simpel.

Op het moment dat elke account ook nog eens x jaar lid is en x karma heeft en x succesvolle advertenties en wat voor een eisen dan ook, geeft dat eigenlijk alleen maar meer reden om een verkoper te vertrouwen. En oplichters maken daar handig gebruik van.

Het probleem is, ironisch genoeg, vertrouwen. Door eisen te stellen aan accounts (en dus de indruk te wekken dat het betrouwbare accounts zijn) maak je het oplichters makkelijker, niet moeilijker.

"Deze account is al 3 jaar oud en heeft 5 goede advertenties. Dat kan niet fout gaan" /me maakt 500 euro over

De tijd die het kost om aan de eisen te voldoen is verwaarloosbaar. Tenzij je het zo moeilijk maakt dat je 3 users overhoudt die elkaar telkens dezelfde HP printer doorverkopen.

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Je kan het simpelweg niet helemaal dichttimmeren tenzij je dus inderdaad drie mensen hebt die elkaar steeds dezelfde HP Printer doorverkopen. En zelfs dan geloof ik nog wel dat een van de drie dan op een zeker moment de andere twee een oor aannaait :X

Ik denk dat Tweakers zich vooral zou moeten focussen op het voorkomen van MEERDERE oplichtingen. Accepteer dat het niet waterdicht kan zijn, maar reageer snel bij meldingen van oplichtingen. Tweakers is niet verantwoordelijk voor zuivere advertenties, maar is wel verantwoordelijk voor een goed beheer ervan. Bevries desnoods tijdelijk alle advertenties van een vermeende oplichter tot duidelijk is wat er aan de hand is. Als koper snap ik ook wel dat ik op mijn hoede moet zijn, maar als ik zie:
JCE schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:47:
"Deze account is al 3 jaar oud en heeft 5 goede advertenties. Dat kan niet fout gaan" /me maakt 500 euro over
Dan zou ik ook niet denken dat het om een oplichter gaat. Goed, 500 euro gaat misschien ver bij 5 advertenties, maar een jaar geleden heb ik hier via Tweakers een laptop van 600 euro gekocht en die vooraf betaald. Dat zou ik op MP wel uit mijn hoofd laten, maar juist omdat tweaker in kwestie alleen maar positieve feedback had durfde ik dat aan.

Trust is King. Bovenop meldingen zitten is volgens mij de enige manier om dat vertrouwen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 09:34
Ik vind zelf het V&A van Tweakers gewoon goed genoeg werken als je je gezonde verstand kan gebruiken.
Dit is wat ik na ga voor mezelf voordat ik geld voorhanden overmaak naar iemand anders:

- Heb ik ervaring met deze Tweaker? Hebben andere mensen ervaring met deze Tweaker? Ik bekijk het profiel van de Tweaker in kwestie. Hierbij kijk ik bij de feedback of er al enige vorm van twijfel te vinden is. Is deze tweaker alleen actief in v&a ? 0 forum posts? Geen avatar? Sinds kort pas actief?

- Nadat ik een rekeningnummer, e-mail of naam heb ontvangen Google ik hier even op. Duikt er iets raars op? Dan doe ik het niet.

- Mensen met minder positieve feedback laat ik vaak als eerste gaan. Het tegenovergestelde geld ook: als een tweaker met (veel) meer feedback liever heeft dat ik een game code eerst opstuur dan begrijp ik dit goed.

- Woont deze Tweaker in de buurt > ik ga het liever zelf ophalen als hier de mogelijkheid voor bestaat (openbaar vervoer etc.) Voor grote aankopen zou ik sowieso alles persoonlijk afhandelen.

Zo zie je dat je zelf een goed genoeg preventie middel bent. Ik vind dan ook dat het v&a gewoon zo moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
zeef schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:44:
[...]

De allerbeste methode is op je hoede blijven. Helaas zien we maar al te vaak dat het mooie dealtje de koper zo in vervoering brengt, dat de waakzaamheid vervaagt.
Dit heeft toch een element van victim-blaming in zich. Met enerzijds een drempelverlagende stap naar hoe een oplichter ontstaat ('mensen die hierin trappen zijn zo dom, die verdienen het') en anderzijds toch een te makkelijk idee dat het alleen maar eigen verantwoordelijkheid is, terwijl het denk ik op alle lagen belangrijk is.

Nou wil ik voorop stellen dat het modereren van kleine tot mediumsized internetoplichting echt dramatisch is als de autoriteiten zoals politie/wetgevers, banken en eventueel internetproviders er niks aan doen. Veel van die oplichters zouden voor de autoriteiten makkelijk te achterhalen te zijn (het bewijs is meestal behoorlijk duidelijk) EN het zou daarmee heel makkelijk zijn om de opbrengsten van dat soort oplichting flink terug te brengen, als stelselmatig al hun wegen snel geblokkeerd worden.

Dat is niet iets wat V&A kan doen, dat snap ik heel goed. Tweakers doet al heel veel met bemiddeling, en blijkbaar met regelmaat succesvol. Maar als we betere opsporing en handhaving willen door de autoriteiten, dan denk ik dat het wel belangrijk is dat er niet te makkelijk naar de gebruikers wordt gewezen. Als we ooit willen dat dit wordt veranderd, dan moeten we oplichting eerst en vooral wel blijven zien als een criminele activiteit van de dader (en als het nu alleen maar privaatrechtelijk is, dan wordt het hoog tijd om het strafrechtelijk te maken, want diefstal is dat toch ook.)

Ja, ik raad iedereen wel aan om voorzichtig zijn, en hun fiets aan de paal te knopen enzo, maar crimineel gedrag is wel crimineel gedrag, en mag worden aangepakt.

Dit is dus niet zozeer dat het Tweakers-rating / afhandelingssysteem beter moet, al is dat natuurlijk best een nice to have als dat lukt... maar vooral in de beeldvorming.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
^^ Volledig eens mbt stuk waar de overheid mijns inziens heel veel laat liggen qua opsporing en vervolging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

zeef schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:21:
[...]
Ik mag toch wel vanuitgaan dat de winst op 5+ advertenties een veelvoud is van 12 euro
[...]
Die gegevens hebben wij en geven we (na vordering) aan de politie. Ik weet niet of er al een API is om te checken met de database bij het meldpunt. Zou wel tof zijn om scammers in de gaten te krijgen.
Het zal alleen handelaren gaan om de marge. De rest van ons wil gewoon van de spullen af tegen een redelijke prijs.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Toch blijft het wel een stuk reputatie van Tweakers dat mensen eerder denken dan zal het wel vertrouwd zijn. Een reputatie die Tweakers voor oa de pricewatch, de algemene site en de community ook actief promoot maar die voor V&A niet geheel gelijk op gaat.

Een flinke let op banner zou wel het minste zijn wat gedaan kan worden. En bij een melding de advertentie direct neutraliseren totdat een moderator er naar gekeken heeft, lijkt mij een goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 14:34
zeef schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:44:
[...]
ENige alternatief dat voor mij enige kans van slagen heeft is vooraf mensen per bank of paypal laten betalen. Dan hebben we gegevens die we kunnen matchen. We kunnen dus een check doen op rekeningnummer aan aangeven of het door de verkoper opgegeven nummer klopt. Ik vrees echter een drop van minstens 70% qua aanbod als mensen moeten gaan betalen voor V&A. Ook gaat dat kostenneutraal voor Tweakers, dan nog zit je om en nabij de euro per advertentie.
Ik weet niet wat de andere tweakers er over denken, maar ik zou graag 1 euro per advertentie betalen om daarna met zeer grote zekerheid mijn centjes te ontvangen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:59
floorcleaner schreef op zondag 03 juli 2016 @ 00:14:
[...]

Ik weet niet wat de andere tweakers er over denken, maar ik zou graag 1 euro per advertentie betalen om daarna met zeer grote zekerheid mijn centjes te ontvangen....
Dat zal dan dus ook voor een eventuele oplichter gelden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 14:34
nachtnet schreef op zondag 03 juli 2016 @ 00:37:
[...]

Dat zal dan dus ook voor een eventuele oplichter gelden..
Niet als beide partijen via Banknr of PayPal bekend zijn bij Tweakers. Dan is de kans op fraude nooit helemaal weg, maar toch naar een meer acceptabel niveau gereduceerd. Hoe hoger je de drempel legt
voor potentiële fraudeurs hoe beter

[ Voor 0% gewijzigd door floorcleaner op 03-07-2016 00:55 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ramon schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:03:
Ik vind dat Tweakers verantwoordelijk is op het moment dat ze niet alles doen wat ze kunnen om oplichting te voorkomen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar eBay, dan kan ik in éen oogopslag zien of een verkoper goede beoordeling heeft. Op tweakers is dat toch wel een beetje verstopt op de v&a pagina. Dat zou wat mij betreft duidelijker gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld door de beoordeling overal achter de gebruikersnaam te zetten in heel V&A.
Pardon? Bij elke advertentie staat de beoordeling van de verkoper in sterretjes weergegeven. Dus dat is echt niet verstopt. En waar komt die beoordeling vandaan? Juist, van andere gebruikers. Net zoals bij eBay. Zodra iemand een aantal goede transacties heeft gedaan zie je dat direct in de sterren. Bij een nieuwe gebruiker is er geen beoordeling. Echter leest de meerderheid daar dus blijkbaar overheen. Zou jij op eBay iets kopen van iemand met 0 beoordelingen?
Verder is Tweakers niet verantwoordelijk om oplichting te voorkomen, net zoals Marktplaats en eBay dat niet zijn. Wij bieden een platform om koper en verkoper bij elkaar te brengen. We waarschuwen ons suf, maar zolang hele volksstammen verblind worden door die ene mooie aanbieding en er met open ogen intrappen, kunnen wij daar helaas niets aan doen.
Verder zie ik ook wel iets in een soort verified status. Daarmee bedoel ik niet als drempel, maar als extra: laat t.net een random bedrag (0,01 tot 0,30 euro ofzo) overmaken naar een bankrekening, laat de tweaker dat invullen op een speciale pagina, een selfie met een id kaart zoals hierboven of een telefoongesprekje met iemand van t.net bijv en geef de verkoper dan als extra een verified status. En dan zou ik gewoon bijv een gouden badge achter de gebruikersnaam zetten in heel V&A, zodat het zeer goed opvalt. Je krijgt dan een soort concurrentie waarbij een koper liever een deal sluit met iemand die verified is, waardoor er vanzelf steeds meer verified verkopers komen.
Een ID kaart hoeft nog niet van de verkoper te zijn, dat hebben we al eerder gezien Een telefoonnummer is zo gewijzigd (nieuwe SIM, klaar). Koppelen aan een bankrekeningnummer, zoals Zeef al aangaf, heeft wellicht enige vorm van slagen, aangezien de persoonsgegevens dan bij de bank bekend zijn.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Microkid schreef op zondag 03 juli 2016 @ 09:25:
[...]

Pardon? Bij elke advertentie staat de beoordeling van de verkoper in sterretjes weergegeven. Dus dat is echt niet verstopt.
Dat zou nog wel duidelijker kunnen. Zie screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://0dfp0q-dm2305.files.1drv.com/y3mgaUrz3BSEEllnY72iZxKibAs3FFq8G1IYg3GQ6zUWiePeEx1uOCkDBgRWSIsSPlxSCeSqShr_ZLDvpwRKMbDK2ymuDYy10kl5FTPdSKMqeF7YiVRTiBMVqde6VWoUCjrkuxbPPbHK_Cq5yUz9Odi-0CdcZBH24aqYehuOte0FgM/Screen%20Shot%202016-07-03%20at%2011.14.48.png?psid=1

En op de V&A hoofdpagina staat het helemaal niet. Dat zou dan zoiets worden:

Afbeeldingslocatie: https://bex3da-dm2305.files.1drv.com/y3mvL7VtK66Fc8PgjMGgGLClnEaVHNE5UU_KmoyfcuhUnUu8ENDiqSZ5CZXuHLh1-Wqk22_7_wVgSOKe7v3aBYLWZGKE2ioozgHrbaKwtM-U1HU_jP0qb3vGbvtOIXwSlUAcyLMtZODwqZlNzGKP9RapFI-PbeuuUYCnSiTys-yWAE/Screen%20Shot%202016-07-03%20at%2011.25.28.png?psid=1

Kleine tweaks die wmb best zouden kunnen helpen. Ook al is het maar 1% lijkt het mij de moeite waard.
En waar komt die beoordeling vandaan? Juist, van andere gebruikers. Net zoals bij eBay. Zodra iemand een aantal goede transacties heeft gedaan zie je dat direct in de sterren. Bij een nieuwe gebruiker is er geen beoordeling. Echter leest de meerderheid daar dus blijkbaar overheen. Zou jij op eBay iets kopen van iemand met 0 beoordelingen?
Verder is Tweakers niet verantwoordelijk om oplichting te voorkomen, net zoals Marktplaats en eBay dat niet zijn. Wij bieden een platform om koper en verkoper bij elkaar te brengen. We waarschuwen ons suf, maar zolang hele volksstammen verblind worden door die ene mooie aanbieding en er met open ogen intrappen, kunnen wij daar helaas niets aan doen.
Maar waarom zou ik dan nog V&A gebruiken als het hier net zo'n zooitje ongeregeld wordt als op marktplaats?
[...]

Een ID kaart hoeft nog niet van de verkoper te zijn, dat hebben we al eerder gezien Een telefoonnummer is zo gewijzigd (nieuwe SIM, klaar). Koppelen aan een bankrekeningnummer, zoals Zeef al aangaf, heeft wellicht enige vorm van slagen, aangezien de persoonsgegevens dan bij de bank bekend zijn.
Je moet het natuurlijk combineren. ID + bankrekening + telefoonnummer koppelen aan het account maakt je een verified persoon.

Je moet dan dus wel een veld rekeningnr opnemen in de database, en de koper moet dan daarnaartoe het bedrag overmaken.

Het is jammer dat het hier vaak zo zwart/wit gaat (dat lijkt in het algemeen een beetje de kwaal van tweakend Nederland). "Iets geeft geen 100% veiligheid, dus schieten we het maar af" terwijl ieder beetje extra veiligheid toegejuicht zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ramon schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:43:
[...]
Dat zou nog wel duidelijker kunnen. Zie screenshots:
[...]
Kijk nou eens goed naar je eerste plaatje. Boven de knop "stuur bericht naar adverteerder". Daar staan duidelijk de sterretjes. En wel op een logische plek, want vlak daaronder zit dus de knop waarop je moet klikken om te reageren. Hoeveel duidelijker wil je het hebben?
Maar waarom zou ik dan nog V&A gebruiken als het hier net zo'n zooitje ongeregeld wordt als op marktplaats?
Niets verplicht je om V&A hier te gebruiken. Ik kan je alleen wel vertellen dat V&A betrouwbaarder zal zijn dan MP, omdat wij best veel aan actieve preventie doen. Jullie zien dat niet, maar we zijn hier echt dagelijks op de achtergrond mee bezig. Sommige accounts worden al geblokt voordat jullie het in de gaten hebben. En geloof me, er gaan elke dag accounts op slot. Maar daar horen we jullie nooit over.
Je moet het natuurlijk combineren. ID + bankrekening + telefoonnummer koppelen aan het account maakt je een verified persoon.

Je moet dan dus wel een veld rekeningnr opnemen in de database, en de koper moet dan daarnaartoe het bedrag overmaken.
Als we die kant op gaan zal er geld bij moeten. We zijn immers niet ingericht om gebruikers te verifiëren. Dat kost tijd en mankracht. Indien de community er baat bij heeft dat we alleen nog met geverifieerde verkopers gaan werken zal dat een prijskaartje hebben. Is het jou dat waard?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Microkid schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:51:
[...]

Kijk nou eens goed naar je eerste plaatje. Boven de knop "stuur bericht naar adverteerder". Daar staan duidelijk de sterretjes. En wel op een logische plek, want vlak daaronder zit dus de knop waarop je moet klikken om te reageren. Hoeveel duidelijker wil je het hebben?
Dat weet ik. Maar waarom zou je het niet een paar keer herhalen om het nog duidelijker te maken? En mooi dat je niet reageert op m'n tweede aanpassing :)
[...]

Niets verplicht je om V&A hier te gebruiken. Ik kan je alleen wel vertellen dat V&A betrouwbaarder zal zijn dan MP, omdat wij best veel aan actieve preventie doen. Jullie zien dat niet, maar we zijn hier echt dagelijks op de achtergrond mee bezig. Sommige accounts worden al geblokt voordat jullie het in de gaten hebben. En geloof me, er gaan elke dag accounts op slot. Maar daar horen we jullie nooit over.

[...]

Als we die kant op gaan zal er geld bij moeten. We zijn immers niet ingericht om gebruikers te verifiëren. Dat kost tijd en mankracht. Indien de community er baat bij heeft dat we alleen nog met geverifieerde verkopers gaan werken zal dat een prijskaartje hebben. Is het jou dat waard?
Zoals ik al zei, ik zou het erg gaaf vinden om een geverifieerd account te hebben met een mooie badge naast m'n naam. Dan ben ik best bereid te betalen voor het verificatieproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ramon schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:54:
[...]
Dat weet ik. Maar waarom zou je het niet een paar keer herhalen om het nog duidelijker te maken? En mooi dat je niet reageert op m'n tweede aanpassing :)
[...]
Omdat herhaling niet blijkt te werken. We waarschuwen ons suf, en nog trappen mensen in mooie verkooppraatjes. In je 2e aanpassing toon je nogmaals het aantal sterren, dat is dus feitelijk ook een herhaling, vandaar dat ik dat even oversla.
Zoals ik al zei, ik zou het erg gaaf vinden om een geverifieerd account te hebben met een mooie badge naast m'n naam. Dan ben ik best bereid te betalen voor het verificatieproces.
Dat is dan iets waar we eens over kunnen gaan nadenken. Ben eigenlijk best wel benieuwd hoeveel animo er zal zijn voor een "Geverifieerd verkoper" badge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 00:57

Racing_Reporter

Contentmaker

Ik denk dat dat goed gaat meevallen. Stuur eens een vraag de community in middels een topic of vraag of hoe dat hier ook werkt? :)

Daarnaast denk ik dat het zelfreinigende vermogen van de community, dat dáár juist Tweakers gebruik van moet maken. Maar dan moet het wel echt gaan gebeuren. Tweakers hoort een zo veilig mogelijke omgeving te faciliteren, zoals iemand hierboven ergens terecht aanhaalde met stoeptegels. Daar valt dit duidelijk onder. En dan kan je het nog wel gaan hebben over input en kosten en baten, maar als er onder de streep niks gebeurt behalve praten, dan wordt het een triest verhaal en ondertussen trappen er alleen maar meer mensen in ;) Dit is dus wel het minste wat je moet gaan doen.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hou het aub on-topic, dus over hoe oplichting tegen te gaan. "ik ben ook opgelicht" reacties dragen daar niet aan bij.