Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 08:32:
Er zijn twee zaken die sowieso niet gaan werken;
- Dat Tweakers verantwoordelijk is, omdat er een platform geboden wordt, en er niet al het mogelijke is gedaan om oplichting te voorkomen. Dat idee is simpelweg een compleet verkeerd uitgangspunt van het leven. De gemeente heeft de straat aangelegd, en je struikelt over de stoeprand omdat je niet oplet. "Sue teh bastards!" - nee dank je.
Het is mooi dat je die vergelijking maakt, aangezien de gemeente dus juist wel zijn best doet om de straat continue zo veilig mogelijk te maken. In dit geval is het niet struikelen over een stoeprand, maar het platgereden worden door een auto eigenlijk méér van toepassing.
En laat de gemeente nou op die openbare weg zebrapaden aanleggen, stoplichten, verkeersborden, snelheidsdrempels en bolle spiegels aanleggen. Precies om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Perfect is het niet, 100% voorkomen kan je het ook niet. De indruk dat een zebrapad of stoplicht perfect veilig is wek je ook, terwijl dat _niet_ zo is. Je moet altijd naar links en naar rechts kijken bij het oversteken. Maar je minimaliseert wel de kans op ongelukken.
Op dit moment is tweakers.net een straat met alleen aan het begin een bordje "pas op, autos!!". Verder niks, terwijl er op allerlei plekken verder op mensen die even de aandacht een moment kwijt zijn of vertrouwen in de kunde van de aanrijdende auto's ongelukken kunnen gebeuren.
Tweakers is al héél erg lang héél erg lax wat betreft de V&A. Onder het mom van "Beter niks doen om onze tweakers verder te beschermen, want alles wat we doen zal méér verantwoordelijkheid voor ons betekenen als we een foutje maken". En de oude bekende : Als we méér doen ter controle, wekken we de indruk van schijnveiligheid en dus kunnen we beter zo min mogelijk doen dan weet iedereen dat ze continue opgelicht kunnen worden (Gelukkig denkt de politie dat niet, anders kunnen die ook wel opdoeken met die houding : D) .
Dat stuit mij flink tegen de borst. Er zijn namelijk genoeg zaken te bedenken die een groot effect hebben, maar een kleine moeite kosten. Op dit moment is het gewoon heel aantrekkelijk om met een nieuw account een oplichting te plegen. En jullie faciliteren bewust oplichters door geen enkele vorm van controle of beperking toe te passen op mensen die schimmige intenties hebben. Dat vind ik heel kwalijk.
We hoeven ook niet te doen (Zoals Tweakers helaas wel vaker doet!) alsof het wiel opnieuw uitgevonden moet worden voor een oplossing. Kijk even gewoon bij willekeurig welk ander groot (Tech) forum of website hoe het geregeld is. En je ziet dat de V&A vaak afgeschermd is voor nieuwe leden. Je zult dan eerst een bijdrage moeten plegen aan de community voor die unlocked wordt. En/of X tijd moeten wachten.
Daar zal je oplichting nooit compleet mee uitsluiten, maar je voorkomt zo wel de gelegenheidsoplichter die even van Marktplaats komt en hier een gooi doet naar rijke tweakers buidels. Het kost veel meer werk, het 'even' aanmaken van een paar accountjes gaat niet lukken. Geduld en moeite, dat zal het op z'n minst kosten. Het is geen perfecte oplossing, maar wel véél beter dan wat het nu is.
Verder zijn er nog andere oplossingen mogelijk:
- Vrijwilligers die verdachte advertenties aanmerken en eventueel van "code oranje" voorzien. Een beetje zoals we nu reacties omhoog/omlaag modden. Als meer dan X V&A-wachten zo'n markering geven dan A) krijgt een modje een melding en

krijgt de advertentie een kleurtje + een tekstje "pas op, mogelijk verdachte advertentie - handel voorzichtig". Of wordt gewoon even neutraaltjes in de pauze gezet, en komt daarna weer online. Is helemaal niet traumatisch, en hoeft mits goed uitgevoerd ook geen negatieve indruk achter te laten van die verkoper, bij toekomstige kopers.
- Meer complexe oplossingen waarbij er door middel van algemene informatie de advertentie een "onveiligheidsranking" krijgt van grijs naar dieprood (zoals je merkt géén groen of positief. Alle advertenties zijn neutraal, behalve die waar puur statistisch gezien een hoger risico aan zit). Bijv. zéér recent account, zeer afgelegen gebied enz. Ik begrijp dat dit lastiger is, code-technisch en praktisch gezien, maar er zijn ongetwijfeld mensen slimmer dan ik die wél iets kunnen bedenken.
Er zijn wel meer oplossingen.
Verder is de 5-advertentie oplossing niks meer dan gewoon geldelijk gewin willen slaan uit de V&A (En daar is niks mis mee overigens, mits er dan veel betere controle voor in de plaats komt!). 5 advertenties en dan één euro doen precies niks met de veiligheid, aangezien het juist de oplichters zijn die geen long-term account nastreven. En zelfs al zou het ze een euro kosten, dan mogelijk nog vind er oplichting plaats aangezien dat een kleine investering is voor een groot geld bedrag wat er vrijwel gegarandeerd te verdienen valt.
Ik ben zelf als zeer actief handelaar in 1.5 decennium nog nooit opgelicht geweest. Dus ik spreek niet vanwege oud zeer. Maar ik spreek wel als oprecht bezorgde tweaker die een hele hoop scams heeft zien staan en voorheen gerapporteerd (duurde vaak extreem lang voor er uberhaupt werd ingegrepen, met alle nadelige gevolgen van dien). En ik vind dat die 'hands off' houding van Tweakers echt heel krom is. Tenslotte wordt het forum kapotgemodereerd om maar alle bedrijven, wetten en mensen tevreden te houden - er mag geen verkeerd woord geschreven worden (prima, dat is jullie goed recht overigens!). Maar de V&A is dan opeens het andere uiterste, een compleet losgeslagen
wild-west waar jullie je met geen vinger aan willen branden. Want dat zou teveel geld of moeite kosten, oid.
Er is een levensgrote vrijwilligerscommunity actief op het forum, zo iets is ook prima te regelen voor de V&A. Zelfs ik, als ondertussen inactieve verkoper zou graag mijn diensten en skills aanbieden aan Tweakers om adverenties als verdacht te markeren tot er een modje komt voor verdere beoordeling. En zoals mij zijn er velen, denk ik. My $0.01.
[
Voor 7% gewijzigd door
majic op 20-10-2016 00:58
]