8 tweakers opgelicht. Hoe maken we V&A veiliger? *

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 19.874 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

[...]

Dat is dan iets waar we eens over kunnen gaan nadenken. Ben eigenlijk best wel benieuwd hoeveel animo er zal zijn voor een "Geverifieerd verkoper" badge.
Ik vraag me dan zelf af hoeveel dat gaat helpen. Als alle waarschuwingen en de common sense niet werken, gaat een 'Geverifieerd verkoper' badge dan wel werken of wordt dit ook tijdelijk uitgeschakeld / genegeerd door de eventuele koper? Hier ben ik namelijk bang voor.

Daarnaast lijkt mij dit voornamelijk interessant voor de nieuwere mensen. De gevestigde orde met 20+? goede feedback over de jaren heen hebben zich al betrouwbaar gemaakt d.m.v. de feedback.

[ Voor 31% gewijzigd door Detmer op 03-07-2016 12:14 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo lang je ook aanbiedingen mag posten (of mag reageren op vraag advertenties) zonder "verified" badge ga je daar oplichting niet meer voorkomen. Iemand die nu al niet de achtergrond checkt van een verkoper gaat zich ook weinig aantrekken van het gebrek aan "verified" badge.

En wat als een "verified" verkoper toch de boel geflest blijkt te hebben? Heeft Tweakers het dan gedaan?

Ik vind de suggestie om de kracht van de community te gebruiken om minder ervaren V&A gebruikers te behoeden interessanter. Dan doel ik dus op de suggesties omtrent het meer zichtbaar maken van meldingen over advertenties. Maar dat valt of staat wel met de betrouwbaarheid van die meldingen. Vraagje aan mijn V&A collega's: hoe is die betrouwbaarheid doorgaans? Komen er veel false positives binnen in het meldpunt, of zijn meldingen voor een groot deel terecht? En hoe is dat beeld voor advertenties waar meerdere meldingen over binnenkomen? Hoeveel false positives zou je hebben als je bijvoorbeeld bij 3 of meer meldingen een waarschuwing bij een advertentie plaatst (of die advertentie tijdelijk verbergt tot een crewlid er naar heeft gekeken)?

Overigens helpt dat dan weer niets voor het fenomeen waarbij oplichters reageren op vraag advertenties. Dat is sowieso een veel lastigere kwestie, aangezien je daar ook minder mogelijkheden hebt om V&A status te tonen van degene die reageert etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 03-07-2016 12:20 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Racing_Reporter schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:10:
Ik denk dat dat goed gaat meevallen. Stuur eens een vraag de community in middels een topic of vraag of hoe dat hier ook werkt? :)

Daarnaast denk ik dat het zelfreinigende vermogen van de community, dat dáár juist Tweakers gebruik van moet maken. Maar dan moet het wel echt gaan gebeuren. Tweakers hoort een zo veilig mogelijke omgeving te faciliteren, zoals iemand hierboven ergens terecht aanhaalde met stoeptegels. Daar valt dit duidelijk onder. En dan kan je het nog wel gaan hebben over input en kosten en baten, maar als er onder de streep niks gebeurt behalve praten, dan wordt het een triest verhaal en ondertussen trappen er alleen maar meer mensen in ;) Dit is dus wel het minste wat je moet gaan doen.
Neen. Want Tweakers is niet verantwoordelijk. Wij bieden een gratis dienst om verkoper en koper bij elkaar te brengen. Hier zitten dadelijks enkele admins aan te werken, grotendeels vrijwillig, sommige betaald door de opbrengsten van andere onderdelen van Tweakers. Indien wij de verantwoording moeten nemen, zal er een hoop moeten veranderen, zoals bijv. het genoemde "geverifieerde verkoper" verhaal en nog veel meer. Dan moet er serieus geld op toe. Als de community het geen probleem vindt om per jaar een abonnement af te nemen om via een zo veilig mogelijke V&A te kunnen adverteren, prima, dat is het onderzoeken waard. Maar als men het gratis wil houden, zal men moeten begrijpen dat de geleverde service dan op basis van "best effort " is.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Microkid schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:51:
[...]

Kijk nou eens goed naar je eerste plaatje. Boven de knop "stuur bericht naar adverteerder". Daar staan duidelijk de sterretjes. En wel op een logische plek, want vlak daaronder zit dus de knop waarop je moet klikken om te reageren.
Dat is niet echt logisch vanuit gebruikersperspectief - Ik denk dat het beter verwerkt wordt als het bovenaan staat. Je kunt wel denken dat 'vlak bij de knop om te reageren' goed is, maar zo werken menselijke hersenen niet per se. Vaak wordt de info rond zo'n knop eerder opgevat als 'herhalende info, skippen.'

Daarnaast denk ik dat het een probleem is dat het erg veel tekst is en weinig visueel (de sterretjes ontstaan zodra er een, 1 review is, en zaken als aangemeld sinds, karma, of aantal advertenties zijn alleen in tekst te vinden.) Wellicht dat het werken met andere interface elementen, waarbij je bij bepaalde combinaties van zaken misschien ook markeert als 'let op, weet je zeker dat je door wilt gaan'?

Het is op zich denk ik niet zo heel makkelijk om dit op gebruikersniveau te testen maar ik word altijd een beetje kriebelig als gebruikservaringen van daadwerkelijke gebruikers ontkend worden omdat een andere manier 'logisch' is.

Ik denk overigens dat je die sterretjes zeker op de voorpagina van VA moet zetten. Een van de redenen dat de informatie over de verkoper niet echt wordt meegenomen is omdat menselijke waarneming nogal selectief is. Op het moment dat je gaat kijken naar 'is dit product wat ik wil' ben je meer inhoudelijk bezig, en verlies je een beetje het meta-niveau waarop je een verkoper beoordeelt. Iets waar oplichters ook handig gebruik van maken (op internet, ook in het echt trouwens.)
Ik denk dat juist het toevoegen van sterretjes op de voorpagina maakt dat mensen een leuk product, maar met 0 sterren, minder snel aanklikken als ze niet op zoek zijn, en ook anders beoordelen als ze die sterretjes al gezien hebben.

Uiteindelijk gaat het immers niet alleen om wat je als Tweakers toont, maar vooral om hoe de gebruiker het waarneemt. Als je gaat zoeken naar hoe de waarneming verbeterd kan worden, zijn er misschien best wel mogelijkheden.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Orion84 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:13:
Maar dat valt of staat wel met de betrouwbaarheid van die meldingen. Vraagje aan mijn V&A collega's: hoe is die betrouwbaarheid doorgaans? Komen er veel false positives binnen in het meldpunt, of zijn meldingen voor een groot deel terecht? En hoe is dat beeld voor advertenties waar meerdere meldingen over binnenkomen? Hoeveel false positives zou je hebben als je bijvoorbeeld bij 3 of meer meldingen een waarschuwing bij een advertentie plaatst (of die advertentie tijdelijk verbergt tot een crewlid er naar heeft gekeken)?
Indien er meerdere meldingen zijn is er vaak wel wat aan de hand. Maar ook soms kunnen wij gewoon niets vinden, ondanks dat het meldingen regent. Onze speurcapaciteiten zijn immers ook maar beperkt.
Het tijdelijk verbergen van de advertentie bij een bepaald aantal meldingen of melding van mogelijke oplichting vind ik wel een goede, ik zal dit eens in de groep gooien.

Als ik jullie dan zo hoor, zijn er feitelijk nu 3 voorstellen voor V&A:

1) Laten zoals het is. V&A is gratis
2) Eenvoudige verificatie via bankrekening (zie reactie Zeef) á € 1 per maand advertentie.
3) Uitgebreide verificatie (ID, bank, telefoon enz). Bijv eenmalig € 25 (fictief bedrag)

Of mis ik nog wat?

[ Voor 13% gewijzigd door zeef op 03-07-2016 13:19 . Reden: 3 gaan we niet doen. ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 09:28
Racing_Reporter schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:10:
Ik denk dat dat goed gaat meevallen. Stuur eens een vraag de community in middels een topic of vraag of hoe dat hier ook werkt? :)

Daarnaast denk ik dat het zelfreinigende vermogen van de community, dat dáár juist Tweakers gebruik van moet maken. Maar dan moet het wel echt gaan gebeuren. Tweakers hoort een zo veilig mogelijke omgeving te faciliteren, zoals iemand hierboven ergens terecht aanhaalde met stoeptegels. Daar valt dit duidelijk onder. En dan kan je het nog wel gaan hebben over input en kosten en baten, maar als er onder de streep niks gebeurt behalve praten, dan wordt het een triest verhaal en ondertussen trappen er alleen maar meer mensen in ;) Dit is dus wel het minste wat je moet gaan doen.
Onder de streep gebeurt er genoeg. Het enige is dat er een aantal zaken worden gevraagd die niet te realiseren zijn. Een online handelsplatform met maximale zekerheid, zonder kosten. Dat kan gewoonweg niet. We hebben V&A in de lucht gehouden als service naar de community. Nu de overlast dermate groot aan het worden is dat we draconische maatregels moeten nemen om veiligheid te garanderen, vraag ik me af of we V&A zo nog wel moeten willen doen. Dan heb ik het nog niet eens over de vraag of Tweakers dat zo kan doen, het antwoord daarop is simpelweg 'nee'.

Een escrowservice zou nog kunnen helpen bij de meeste zaken. Maak het geld over naar een derde, die ontvangt het item, keurt en het en rapporteert aan de koper van de bevindingen. Alles in orde? Pakje gaat door naar de koper en de verkoper ontvangt z'n geld. De vraag is of de gemiddelde V&A koper de 20 à 30 euro die zoiets kost wil gaan betalen. Ik denk 't niet eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

zeef schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:18:
[...]

Een escrowservice zou nog kunnen helpen bij de meeste zaken. Maak het geld over naar een derde, die ontvangt het item, keurt en het en rapporteert aan de koper van de bevindingen. Alles in orde? Pakje gaat door naar de koper en de verkoper ontvangt z'n geld. De vraag is of de gemiddelde V&A koper de 20 à 30 euro die zoiets kost wil gaan betalen. Ik denk 't niet eerlijk gezegd.
Voor €20,- a €30,- kun je natuurlijk ook een treinkaartje kopen of wat liters brandstof in de tank gooien en het product ophalen. Dat lijkt me een nog betere oplossing, alhoewel dat niet in alle gevallen mogelijk zal zijn.

Ik heb regelmatig mensen die met PayPal willen betalen, maar de €0,35 + 3,4% fee al teveel vinden en dan toch maar per bank betalen.

Persoonlijk denk ik toch dat het de mensen zijn die moeten veranderen. Heb een paar euro meer over om het via PayPal te betalen (extra zekerheid), gooi wat brandstof in de tank of koop een treinkaartje om het op te halen of zoek het toch dichter bij huis. Dit is juist wat ik geleerd heb van het opgelicht worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Detmer op 03-07-2016 13:46 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 00:57

Racing_Reporter

Contentmaker

Microkid schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:15:
[...]

Neen. Want Tweakers is niet verantwoordelijk. Wij bieden een gratis dienst om verkoper en koper bij elkaar te brengen. Hier zitten dadelijks enkele admins aan te werken, grotendeels vrijwillig, sommige betaald door de opbrengsten van andere onderdelen van Tweakers. Indien wij de verantwoording moeten nemen, zal er een hoop moeten veranderen, zoals bijv. het genoemde "geverifieerde verkoper" verhaal en nog veel meer. Dan moet er serieus geld op toe. Als de community het geen probleem vindt om per jaar een abonnement af te nemen om via een zo veilig mogelijke V&A te kunnen adverteren, prima, dat is het onderzoeken waard. Maar als men het gratis wil houden, zal men moeten begrijpen dat de geleverde service dan op basis van "best effort " is.
Even voor de duidelijkheid: met verantwoording nemen bedoel ik niet dat jullie eindverantwoordelijk zijn voor alle deals, maar wel dat je in actie moet komen om de omgeving zo veilig mogelijk te maken. Met de gebeurtenissen uit de afgelopen tijd is het wel duidelijk dat er iets moet gaan gebeuren. Een mogelijke auto-blokkade of een vette waarschuwing na X meldingen zou dan tot de mogelijkheden behoren, zodat zo min mogelijk mensen worden geraakt. De vrijwilligers zou je wellicht best uit deze behoorlijk betrokken community halen. Als mensen besluiten dan toch door te gaan, dan is het hun eigen schuld. Zij hebben de call, die discussie hoeven we overduidelijk niet te voeren.

Escrow lijkt me wel erg user-afschrikkend, maar misschien kan je het als optie aanvoeren, niet dat het verplicht is.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
Racing_Reporter schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:36:
[...]

Even voor de duidelijkheid: met verantwoording nemen bedoel ik niet dat jullie eindverantwoordelijk zijn voor alle deals, maar wel dat je in actie moet komen om de omgeving zo veilig mogelijk te maken. Met de gebeurtenissen uit de afgelopen tijd is het wel duidelijk dat er iets moet gaan gebeuren. Een mogelijke auto-blokkade of een vette waarschuwing na X meldingen zou dan tot de mogelijkheden behoren, zodat zo min mogelijk mensen worden geraakt. De vrijwilligers zou je wellicht best uit deze behoorlijk betrokken community halen. Als mensen besluiten dan toch door te gaan, dan is het hun eigen schuld. Zij hebben de call, die discussie hoeven we overduidelijk niet te voeren.

Escrow lijkt me wel erg user-afschrikkend, maar misschien kan je het als optie aanvoeren, niet dat het verplicht is.
"Oh wat handig. Bij tweakers zij 5/10/15 meldingen zijn genoeg om de concurrentie even offline te halen."

"Die asshole vroeg veel te veel voor product X toen ik 'm kocht. Wacht, met een paar klasgenoten trekken we alle advertenties offline""

"Jaja, vorige week was alles opeens offline van je. Je bent zeker een oplichter he?"

Het spijt me zeer, maar dit middel is erger dan de kwaal. Je zoekt naar een zekerheid die we nooit kunnen bieden. Dit gaan we niet bouwen of aanbieden als Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

zeef schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:43:
[...]

"Oh wat handig. Bij tweakers zij 5/10/15 meldingen zijn genoeg om de concurrentie even offline te halen."

"Die asshole vroeg veel te veel voor product X toen ik 'm kocht. Wacht, met een paar klasgenoten trekken we alle advertenties offline""

"Jaja, vorige week was alles opeens offline van je. Je bent zeker een oplichter he?"

Het spijt me zeer, maar dit middel is erger dan de kwaal. Je zoekt naar een zekerheid die we nooit kunnen bieden. Dit gaan we niet bouwen of aanbieden als Tweakers.
Zou je denken? Je kan een geheime divider instellen, meldingen per aantal views. 14 meldingen uit 20 views is een groter risico bijvoorbeeld dan 2 meldingen uit 200 views, ik noem maar iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Is een systeem zoals op het forum niet mogelijk met mods in V&A? (of zijn deze er al?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
Racing_Reporter schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:46:
[...]

Zou je denken? Je kan een geheime divider instellen, meldingen per aantal views. 14 meldingen uit 20 views is een groter risico bijvoorbeeld dan 2 meldingen uit 200 views, ik noem maar iets.
Natuurlijk kan dat. Maar a. jullie (en het oplichtersvolk) zijn slim genoeg om die divider in no time uit te zoeken en -gevaarlijker nog- b. alle advertenties die wel zichtbaar zijn, zijn dus automatisch ok. :/

Weekend mode gaat weer aan, tot maandag., ;) :W

[ Voor 5% gewijzigd door zeef op 03-07-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:20
Microkid schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:21:
[...]

Indien er meerdere meldingen zijn is er vaak wel wat aan de hand. Maar ook soms kunnen wij gewoon niets vinden, ondanks dat het meldingen regent. Onze speurcapaciteiten zijn immers ook maar beperkt.
Het tijdelijk verbergen van de advertentie bij een bepaald aantal meldingen of melding van mogelijke oplichting vind ik wel een goede, ik zal dit eens in de groep gooien.

2) Eenvoudige verificatie via bankrekening (zie reactie Zeef) á € 1 per maand advertentie.
3) Uitgebreide verificatie (ID, bank, telefoon enz). Bijv eenmalig € 25 (fictief bedrag)

Of mis ik nog wat?
Twee vragen (opties) en nog een mogelijkheid:

Niet alleen de speurcapaciteiten zijn beperkt, maar ik neem aan dat hetzelfde geldt voor de tijd die jullie hebben.
Zou je niet een soort mod-systeem voor bepaalde V&A gebruikers kunnen instellen zodat meldingen sneller verwerkt kunnen worden? Ik weet niet of dat nodig is, maar zo verlaag je de hoeveelheid werk die daarmee gepaard gaat.

Is er tussen optie 1 en 2 niet de mogelijkheid van en eenmalige verficicatie voor een V&A verkopersaccount. Dan hou je het toegankelijk en je hebt wel de bankgegevens van elke V&A deelnemer?

Ook lijkt het me een optie om advertenties met twijfel gevallen (na meldingen) een extra waarschuwing te geven die mensen er op wijst extra goed op te letten. Op die manier krijgt de verkoper alsnog de kans eerlijk te verkopen maar worden mensen in deze gevallen dus wel extra gewaarschuwd. Het lijkt me dat dat een prima voorwaarde is waar je als verkoper rekening mee kan / moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:48
Microkid schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:02:
[...]

Omdat herhaling niet blijkt te werken. We waarschuwen ons suf, en nog trappen mensen in mooie verkooppraatjes. In je 2e aanpassing toon je nogmaals het aantal sterren, dat is dus feitelijk ook een herhaling, vandaar dat ik dat even oversla.
Het kost een developer misschien 1 uurtje om in te bouwen. Je zou het op z'n minst kunnen testen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Speedway4 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:16:
[...]

Twee vragen (opties) en nog een mogelijkheid:

Niet alleen de speurcapaciteiten zijn beperkt, maar ik neem aan dat hetzelfde geldt voor de tijd die jullie hebben.
Zou je niet een soort mod-systeem voor bepaalde V&A gebruikers kunnen instellen zodat meldingen sneller verwerkt kunnen worden? Ik weet niet of dat nodig is, maar zo verlaag je de hoeveelheid werk die daarmee gepaard gaat.
We hebben eem meldingssysteem en een aantal V&A vrijwilligers. Maar ook dan heb je momenten dat er gewoonweg niemand online is om meldingen af te handelen.
Is er tussen optie 1 en 2 niet de mogelijkheid van en eenmalige verficicatie voor een V&A verkopersaccount. Dan hou je het toegankelijk en je hebt wel de bankgegevens van elke V&A deelnemer?
Die gegevens hebben een beperkte houdbaarheid. Plus dat het een vals gevoel van veilgheid geeft. De adevrtenties die online staan zijn automatisch 'in orde'.
Ook lijkt het me een optie om advertenties met twijfel gevallen (na meldingen) een extra waarschuwing te geven die mensen er op wijst extra goed op te letten. Op die manier krijgt de verkoper alsnog de kans eerlijk te verkopen maar worden mensen in deze gevallen dus wel extra gewaarschuwd. Het lijkt me dat dat een prima voorwaarde is waar je als verkoper rekening mee kan / moet houden.
Dus je gaat je grote concurrent met wat clones beschuldigen van oplichting. Melding staat bij de advertenties en de reputatie is aan gort. Slecht plan in de praktijk

Accepteer dat je altijd op je hoede moet blijven in V&A. Dat is echt de beste remedie. De zoektocht naar veiligheid gaat niets opleveren. Of dacht je soms dat we dat zelf allemaal al niet hadden bekeken?
Ramon schreef op zondag 03 juli 2016 @ 18:14:
[...]
Het kost een developer misschien 1 uurtje om in te bouwen. Je zou het op z'n minst kunnen testen.
'Een uurtje' is in de praktijk meestal drie dagen. De V&A code kent wat issues, is erg verouderd, dus met een uurtje zijn we er niet. Ook al is het de sterrenstatus verplaatsen.

Uit de praktijk weten we overigens dat mensen daar totaal niet naar kijken. Ja, jij wel maar de gemiddelde koper ziet een (te?) goede deal en denkt alleen maar: HEBBON! Alle waarschuwingen worden in de wind geslagen en de volgende oplichter slaat zijn slag. Die jongens weten exact waar het schemergebied begint wat de waakzaamheid doet vervagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:50

MsG

Forumzwerver

Ik stel echt vraagtekens bij dat hypothetische scenario van massaal kloonaccounts om de andere aanbieders van die ene videokaart die je nog in een hoekje had liggen, weg te concurreren door deze massaal te rapporteren. Dat het wellicht te veel werk is, en je omgekeerde bewijslast wellicht omstreden is a la, maar soms worden er m.i. iets te vaak beren op de weg gezien. Je zou ook kunnen zeggen, we gaan iets empirisch toetsen en het daarna evalueren. Feit is dat oplichting binnen V&A steeds gangbaarder lijkt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Met hierboven. Kloonaccounts klinken leuk, maar die gaan gewoon opvallen in de praktijk. Daarnaast mag je je afvragen in hoeverre het aantrekkelijk is om op een uit z'n krachten gegroeid hobbymedium als Tweakers daar mee aan de slag te gaan.

@zeef, ik snap best dat er andere prioriteiten zijn geweest waardoor dit is blijven liggen, maar het begint nu toch echt een zorgenpuntje te worden. Als jij zegt dat ze weten wat er in het schemergebied blijft hangen in het hoofd van de koopjesbeluste tweaker, dan is dat een net iets te makkelijk antwoord naar mijn mening. Zo blijf je met de verantwoordelijkheid schuiven. Je kan ook optimaliseren, waarna het uit jullie handen is. Dan heb je er zelf in ieder geval het maximale aan gedaan. Misschien is dat wel meer werk omdat de code ouder is, maar dan heb je weer de nodige mensen het nodige leed bespaard.

[ Voor 8% gewijzigd door Racing_Reporter op 04-07-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even een hele domme doch concrete opmerking dan maar: wat nou als een Tweaker een soort van toestemming krijgt van de crew om de advertenties te indexeren/scrapen op een andere website en, op de een of andere manier, de aanbieder automagisch een DM/mail stuurt om zichzelf te identificeren?

Het nadeel is dat je dus voor betrouwbaarheid/controle elders moet zijn dan op V&A zelf. Het voordeel is dat T.net er zelf geen omkijken meer naar heeft ook gezien de herhaaldelijke uitspraken "Want Tweakers is niet verantwoordelijk."

Ik bedoel; we zijn Tweakers... Met enige voorzichtigheid geeft de crew een API af aan 1 of 2 vrijwilligers en die developen iets als www.tweak-beoordelingen.net

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
MsG schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:39:
Ik stel echt vraagtekens bij dat hypothetische scenario van massaal kloonaccounts om de andere aanbieders van die ene videokaart die je nog in een hoekje had liggen, weg te concurreren door deze massaal te rapporteren. Dat het wellicht te veel werk is, en je omgekeerde bewijslast wellicht omstreden is a la, maar soms worden er m.i. iets te vaak beren op de weg gezien. Je zou ook kunnen zeggen, we gaan iets empirisch toetsen en het daarna evalueren. Feit is dat oplichting binnen V&A steeds gangbaarder lijkt.
Racing_Reporter schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:52:
Met hierboven. Kloonaccounts klinken leuk, maar die gaan gewoon opvallen in de praktijk. Daarnaast mag je je afvragen in hoeverre het aantrekkelijk is om op een uit z'n krachten gegroeid hobbymedium als Tweakers daar mee aan de slag te gaan.
Wishfull thinking. We zien het nu al niet of nauwelijks en het gebeurt regelmatig. Bijvoorbeeld om reviews omhoog te +3-en. Of om valse shopreviews of productreviews te plaatsen. Als dat op een gegeven moment opvalt, dan gaan we kijken of er clones te vinden zijn . Dan hobbel je achter de feiten aan. In V&A is dan een reputatie al vernietigd. Eens de zweem van oplichter, altijd de zweem van oplichter.
@zeef, ik snap best dat er andere prioriteiten zijn geweest waardoor dit is blijven liggen, maar het begint nu toch echt een zorgenpuntje te worden. Als jij zegt dat ze weten wat er in het schemergebied blijft hangen in het hoofd van de koopjesbeluste tweaker, dan is dat een net iets te makkelijk antwoord naar mijn mening. Zo blijf je met de verantwoordelijkheid schuiven. Je kan ook optimaliseren, waarna het uit jullie handen is. Dan heb je er zelf in ieder geval het maximale aan gedaan. Misschien is dat wel meer werk omdat de code ouder is, maar dan heb je weer de nodige mensen het nodige leed bespaard.
Hoe meer wij extra doen, hoe meer mensen getroffen gaan worden door oplichting. Elke barrière is tot nu toe in weken (soms dagen) geslecht door oplichters. Tegelijkertijd vertrouwen mensen V&A meer naar mate we het voor de gewone user moeilijker maken.

Blijf op je hoede. Dat is het enige dat werkt. Als dat onvoldoende zekerheid geeft, dan moet je V&A niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Thanks voor de blik achter de schermen, nu lichten jullie tenminste meer toe dan eerst waarbij het vooral gebaseerd leek op onderbuikgevoelens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Racing_Reporter schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:02:
Thanks voor de blik achter de schermen, nu lichten jullie tenminste meer toe dan eerst waarbij het vooral gebaseerd leek op onderbuikgevoelens :)
Tsja, ik geef meer bloot dan ik zou willen. De vijand leest actief mee. :/ Aan de andere kant hebben jullie wel recht om te weten waarom we nee zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door zeef op 04-07-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-10 13:42
soms rij ik gewoon liever zelf (Als iets boven de 100 euro kost)
Dan maar 15 euro brandstof betalen maar heb dan wel zekerheid

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedway4
zeef schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:24:
[...]
We hebben eem meldingssysteem en een aantal V&A vrijwilligers. Maar ook dan heb je momenten dat er gewoonweg niemand online is om meldingen af te handelen.
[...]
Die gegevens hebben een beperkte houdbaarheid. Plus dat het een vals gevoel van veilgheid geeft. De adevrtenties die online staan zijn automatisch 'in orde'.
[...]
Dus je gaat je grote concurrent met wat clones beschuldigen van oplichting. Melding staat bij de advertenties en de reputatie is aan gort. Slecht plan in de praktijk

Accepteer dat je altijd op je hoede moet blijven in V&A. Dat is echt de beste remedie. De zoektocht naar veiligheid gaat niets opleveren. Of dacht je soms dat we dat zelf allemaal al niet hadden bekeken?

[...]

'Een uurtje' is in de praktijk meestal drie dagen. De V&A code kent wat issues, is erg verouderd, dus met een uurtje zijn we er niet. Ook al is het de sterrenstatus verplaatsen.

Uit de praktijk weten we overigens dat mensen daar totaal niet naar kijken. Ja, jij wel maar de gemiddelde koper ziet een (te?) goede deal en denkt alleen maar: HEBBON! Alle waarschuwingen worden in de wind geslagen en de volgende oplichter slaat zijn slag. Die jongens weten exact waar het schemergebied begint wat de waakzaamheid doet vervagen.
Mmmm, duidelijk verhaal. Het ligt overduidelijk een stuk complexer dan je als eindgebruiker zo zou denken (of eigenlijk complexer dan de schatting van de complexiteit die ik had).

Doen mensen dat dan? Clones inzetten om V&A te manipuleren? Als je een goede V&A feedback hebt lijkt me dat niet nodig en te riskant (vanwege mogelijke gevolgen als schorsing) en als nieuwkomer mja dat zou kunnen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet wist dat de concurrentie op V&A zo groot was.

--

Nou, dan maar gewoon een bedankje voor de services die jullie helemaal voor niets verlenen en die voor mij in ieder geval altijd erg prettig gewerkt hebben! :) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hmmm nu wordt er wel gemolken over "opgelicht door verkoper" maar het kan ook andersom.

* vso heeft helaas ervaring met slechte koper.
lang verhaal kort .. man koopt kleuren laser met 10 toners (opbrengst was voor goed doel)
en achteraf krijg ik bedreigingen dat printer defect is, toners leeg kortom geld terug.. werd er geeist.
Goed ik was heel simpel, aangifte gedaan en MP ingelicht en na 4 maanden bleek deze koper dit vaker toe te passen. en ik heb het geld aan de lokale voedselbank gedoneerd.

Wie bepaald wanneer er een "geverifeerd" badge komt? Als jij niet een "brick in a box" wilt ... don't buy or verify.

Ja je voelt je altijd bedonderd en pisneiding .. leer er van en ga verder ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een start ,dat er over na gedacht word.Wij mensen zijn slim ,en tweakers op het gebied van computers helemaal.Er zal voor de toekomst een systeem moeten komen waarbij de registratie ,zoals die nu is,zal moeten worden herzien.Dan kan gelijk dit erin mee genomen worden.Als je het aantal geregistreerde gebruikers telt zitten er ook 1day accounts tussen,die sinds dien niet meer gebruikt worden ,en geregistreerden die op ander vlak niet meer actief zijn.Ik denk dat je een toegang ,een portaal tot v&a moet maken ,apart van lid zijn,en wil je verkopen of kopen ,moet je aanvullende gegevens leveren aan tweakers.
Is goed voor alle partijen .Is is maar een idee,maar als je uit alle ideeën een klein stukje pakt,het deel waarvan nut inzit,en dat verder uitwerkt,er een oplossing komt .

Ik zou er echt wel zin in hebben het hele probleem te analyseren,ontleden in kleine delen,zien hoe de crimineel handelt,en kijken naar ander verkoop site`s hoe zij het afhandelen .Ii.g werk van maken,maar ik ben slechts een tweakotine addict .Als het mijn betaalde baan zou zijn ,dan zou er een bevredigende oplossing komen ,voor de community ,en voor tweakers zelf als bedrijf,en als site waarop je veilig kan handelen.
Het zou natuurlijk wel tijd,overleg en onderzoek kosten,Voorwaarden van lid zijn zouden moeten worden herzien enz.Maar het lijkt mij een uitdaging ,dit probleem op te lossen.

Maar ,als klein vliegje dat ik ben,heb ik er alle vertrouwen in dat Tweakers het goed maakt.
En laten we ook niet vergeten hoeveel tijd,werk en geld tweakers op dit moment er al aan besteed.
Het is niet zo dat de site er bekend om staat ,oplichters aan te trekken.Er word nu al heel veel gedaan ,en vooral de bemiddeling en aandacht van mod`s ,zijn een middel op zich.En verdienen ook alle hulde en dankbaarheid.In principe is tweakers daarvoor niet verantwoordelijk en hoeven ze het niet te doen.Dat ze helpen en bemiddelen is op zich al buitengewoon aller aardigst.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2016 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedway4
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:26:
Het is een start ,dat er over na gedacht word.Wij mensen zijn slim ,en tweakers op het gebied van computers helemaal.

Maar ,als klein vliegje dat ik ben,heb ik er alle vertrouwen in dat Tweakers het goed maakt.
En laten we ook niet vergeten hoeveel tijd,werk en geld tweakers op dit moment er al aan besteed.
Het is niet zo dat de site er bekend om staat ,oplichters aan te trekken.Er word nu al heel veel gedaan ,en vooral de bemiddeling en aandacht van mod`s ,zijn een middel op zich.En verdienen ook alle hulde en dankbaarheid.In principe is tweakers daarvoor niet verantwoordelijk en hoeven ze het niet te doen.Dat ze helpen en bemiddelen is op zich al buitengewoon aller aardigst.
Dat eerste punt van je ben ik het volledig mee oneens, mensen zijn over het algemeen niet rationeel en/of slim... en ook valt mijn mond af en toe open van het niveau (bij reacties op advertenties/nieuws). Maar dat is een andere discussie hehe.

Je laatste punt sluit ik me helemaal bij aan ;) Mag ook weleens gezegd worden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In plaats van een echte barrière zou je misschien extra filters kunnen inbouwen.
Een filter waarop je kan zoeken naar account van minimaal 6 maanden oud en 100 forumposts bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:58
Het probleem met oplichters is, dat ze ieder nieuw bedacht systeem binnen no-time weer omzeilen.
Mensen zeggen hier wel, tweakers zijn slim maar vergeten dat oplichters sluw zijn.

Het idee van betalen voor een advertentie... ik plaats bepaalde artikelen al niet niet op MP omdat daarvoor betaald moet worden. Het hele idee van gratis je goederen te koop zetten is daarmee in een klap om zeep. Om eenmalig iets te doen ter verificatie vind ik best een goed plan.

Ik kan mezelf enorm frustreren aan oplichters. Ik ben zelf gelukkig nog geen slachtoffer, zodra ik iets niet vertrouw, sla ik direct de advertentie over.... met als gevolg dat ik wel eens een leuke aanbieding mis omdat ik die verkeerd had ingeschat. Dat is wat de oplichters indirect veroorzaken :(

Dat Tweakers veel doet op de achtergrond is voor ons niet altijd duidelijk omdat we inderdaad niet altijd zien wat er achter de schermen gebeurt, toch denk ik net als tweaker1971 dat we toch een beetje vertrouwen moeten hebben. Er worden hier nu wel mensen opgelicht maar hoeveel meer zouden dat er zijn wanneer er op de achtergrond niets werd gedaan?

Het zou goed zijn als een gebruiker, voordat hij voor het eerst van de V&A gebruik gaat maken, eerst dit forum eens doorleest. Door veel hier en op opgeletopinternet.nl te lezen, ga je vanzelf de patronen beter herkennen.

high speed ninja-edit: helaas kunnen de oplichters dit natuurlijk ook lezen en met die info hun werkwijzes verbeteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Gadgeteer op 06-07-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetogh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 23:47
Geen "ik ook" replies aub.

[ Voor 94% gewijzigd door Microkid op 19-10-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:01

NSG

Je weet niks!

Microkid schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:21:
[...]

Of mis ik nog wat?
V&A verkoopmogelijkheid pas unlocken bij 2K karma o.i.d lijkt mij zinniger, iemand die zo veel activiteit heeft vertoont zie ik niet zo snel de "oplichtersmodus" ingaan. Eigenlijk vind ik 2K karma dan nog weinig, maar hiermee is het al beperkt tot momenteel <40.000 leden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
NSG schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:58:
[...]

V&A verkoopmogelijkheid pas unlocken bij 2K karma o.i.d lijkt mij zinniger, iemand die zo veel activiteit heeft vertoont zie ik niet zo snel de "oplichtersmodus" ingaan. Eigenlijk vind ik 2K karma dan nog weinig, maar hiermee is het al beperkt tot momenteel <40.000 leden.
Open een Apple/BlackBerry/Android/Windows/Intel/AMD of ander topic waar fanboy reacties passen en je hebt in een middagje met een paar reacties genoeg karma...
Wat handig zou zijn is als je als koper zou kunnen zien of iemand gloednieuw is, zoals dat hij net vandaag geregistreerd is of nog niets op het forum of frontpage gepost heeft, dan zou je als koper makkelijk kunnen zien wat voor iemand je verkoper is, als dat nou eens zou kunnen ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:52
RGAT schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 23:54:
[...]

Open een Apple/BlackBerry/Android/Windows/Intel/AMD of ander topic waar fanboy reacties passen en je hebt in een middagje met een paar reacties genoeg karma...
Wat handig zou zijn is als je als koper zou kunnen zien of iemand gloednieuw is, zoals dat hij net vandaag geregistreerd is of nog niets op het forum of frontpage gepost heeft, dan zou je als koper makkelijk kunnen zien wat voor iemand je verkoper is, als dat nou eens zou kunnen ;)
Je kunt toch gewoon even het profiel checken? Daar staat een registratie datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
.Maarten schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 00:05:
[...]

Je kunt toch gewoon even het profiel checken? Daar staat een registratie datum.
Dat is het punt ook (was cynisch bedoeld) dat je al lang veel info over je (ver)koper kan zien met 1 of 2 muisklikken.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 08:32:
Er zijn twee zaken die sowieso niet gaan werken;
- Dat Tweakers verantwoordelijk is, omdat er een platform geboden wordt, en er niet al het mogelijke is gedaan om oplichting te voorkomen. Dat idee is simpelweg een compleet verkeerd uitgangspunt van het leven. De gemeente heeft de straat aangelegd, en je struikelt over de stoeprand omdat je niet oplet. "Sue teh bastards!" - nee dank je.
Het is mooi dat je die vergelijking maakt, aangezien de gemeente dus juist wel zijn best doet om de straat continue zo veilig mogelijk te maken. In dit geval is het niet struikelen over een stoeprand, maar het platgereden worden door een auto eigenlijk méér van toepassing.

En laat de gemeente nou op die openbare weg zebrapaden aanleggen, stoplichten, verkeersborden, snelheidsdrempels en bolle spiegels aanleggen. Precies om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Perfect is het niet, 100% voorkomen kan je het ook niet. De indruk dat een zebrapad of stoplicht perfect veilig is wek je ook, terwijl dat _niet_ zo is. Je moet altijd naar links en naar rechts kijken bij het oversteken. Maar je minimaliseert wel de kans op ongelukken.

Op dit moment is tweakers.net een straat met alleen aan het begin een bordje "pas op, autos!!". Verder niks, terwijl er op allerlei plekken verder op mensen die even de aandacht een moment kwijt zijn of vertrouwen in de kunde van de aanrijdende auto's ongelukken kunnen gebeuren.

Tweakers is al héél erg lang héél erg lax wat betreft de V&A. Onder het mom van "Beter niks doen om onze tweakers verder te beschermen, want alles wat we doen zal méér verantwoordelijkheid voor ons betekenen als we een foutje maken". En de oude bekende : Als we méér doen ter controle, wekken we de indruk van schijnveiligheid en dus kunnen we beter zo min mogelijk doen dan weet iedereen dat ze continue opgelicht kunnen worden (Gelukkig denkt de politie dat niet, anders kunnen die ook wel opdoeken met die houding : D) .

Dat stuit mij flink tegen de borst. Er zijn namelijk genoeg zaken te bedenken die een groot effect hebben, maar een kleine moeite kosten. Op dit moment is het gewoon heel aantrekkelijk om met een nieuw account een oplichting te plegen. En jullie faciliteren bewust oplichters door geen enkele vorm van controle of beperking toe te passen op mensen die schimmige intenties hebben. Dat vind ik heel kwalijk.

We hoeven ook niet te doen (Zoals Tweakers helaas wel vaker doet!) alsof het wiel opnieuw uitgevonden moet worden voor een oplossing. Kijk even gewoon bij willekeurig welk ander groot (Tech) forum of website hoe het geregeld is. En je ziet dat de V&A vaak afgeschermd is voor nieuwe leden. Je zult dan eerst een bijdrage moeten plegen aan de community voor die unlocked wordt. En/of X tijd moeten wachten.

Daar zal je oplichting nooit compleet mee uitsluiten, maar je voorkomt zo wel de gelegenheidsoplichter die even van Marktplaats komt en hier een gooi doet naar rijke tweakers buidels. Het kost veel meer werk, het 'even' aanmaken van een paar accountjes gaat niet lukken. Geduld en moeite, dat zal het op z'n minst kosten. Het is geen perfecte oplossing, maar wel véél beter dan wat het nu is.

Verder zijn er nog andere oplossingen mogelijk:
- Vrijwilligers die verdachte advertenties aanmerken en eventueel van "code oranje" voorzien. Een beetje zoals we nu reacties omhoog/omlaag modden. Als meer dan X V&A-wachten zo'n markering geven dan A) krijgt een modje een melding en B) krijgt de advertentie een kleurtje + een tekstje "pas op, mogelijk verdachte advertentie - handel voorzichtig". Of wordt gewoon even neutraaltjes in de pauze gezet, en komt daarna weer online. Is helemaal niet traumatisch, en hoeft mits goed uitgevoerd ook geen negatieve indruk achter te laten van die verkoper, bij toekomstige kopers.
- Meer complexe oplossingen waarbij er door middel van algemene informatie de advertentie een "onveiligheidsranking" krijgt van grijs naar dieprood (zoals je merkt géén groen of positief. Alle advertenties zijn neutraal, behalve die waar puur statistisch gezien een hoger risico aan zit). Bijv. zéér recent account, zeer afgelegen gebied enz. Ik begrijp dat dit lastiger is, code-technisch en praktisch gezien, maar er zijn ongetwijfeld mensen slimmer dan ik die wél iets kunnen bedenken.

Er zijn wel meer oplossingen.
Verder is de 5-advertentie oplossing niks meer dan gewoon geldelijk gewin willen slaan uit de V&A (En daar is niks mis mee overigens, mits er dan veel betere controle voor in de plaats komt!). 5 advertenties en dan één euro doen precies niks met de veiligheid, aangezien het juist de oplichters zijn die geen long-term account nastreven. En zelfs al zou het ze een euro kosten, dan mogelijk nog vind er oplichting plaats aangezien dat een kleine investering is voor een groot geld bedrag wat er vrijwel gegarandeerd te verdienen valt.

Ik ben zelf als zeer actief handelaar in 1.5 decennium nog nooit opgelicht geweest. Dus ik spreek niet vanwege oud zeer. Maar ik spreek wel als oprecht bezorgde tweaker die een hele hoop scams heeft zien staan en voorheen gerapporteerd (duurde vaak extreem lang voor er uberhaupt werd ingegrepen, met alle nadelige gevolgen van dien). En ik vind dat die 'hands off' houding van Tweakers echt heel krom is. Tenslotte wordt het forum kapotgemodereerd om maar alle bedrijven, wetten en mensen tevreden te houden - er mag geen verkeerd woord geschreven worden (prima, dat is jullie goed recht overigens!). Maar de V&A is dan opeens het andere uiterste, een compleet losgeslagen wild-west waar jullie je met geen vinger aan willen branden. Want dat zou teveel geld of moeite kosten, oid.

Er is een levensgrote vrijwilligerscommunity actief op het forum, zo iets is ook prima te regelen voor de V&A. Zelfs ik, als ondertussen inactieve verkoper zou graag mijn diensten en skills aanbieden aan Tweakers om adverenties als verdacht te markeren tot er een modje komt voor verdere beoordeling. En zoals mij zijn er velen, denk ik. My $0.01.

[ Voor 7% gewijzigd door majic op 20-10-2016 00:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Je hebt veel moeite gestoken in je lange post, maar ik pik er even een zinnetje uit:
majic schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 00:45:
Bijv. zéér recent account, zeer afgelegen gebied enz. Ik begrijp dat dit lastiger is, code-technisch en praktisch gezien, maar er zijn ongetwijfeld mensen slimmer dan ik die wél iets kunnen bedenken.
Registratie-datum, woonplaats, eventuele feedback en karma staan allemaal in de advertentie, en zijn dus, zelfs zonder naar 't profiel van de verkoper door te klikken, meteen zichtbaar voor iedere geïnteresseerde.
Heeft men dan na 't zien van een aantrekkelijke prijs voor een populair artikel zodanig oogkleppen op, dat men de rest van de advertentie niet meer leest?
Ik heb dit al vaker gezegd, maar mensen met oogkleppen tegen zichzelf beschermen is onbegonnen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:51
Ik ben van pagina 1 naar de laatste gegaan en het gaat nog steeds over hetzelfde. Iemand had het idee om bij nieuwe accounts een waarschuwing te laten zien, lijkt mij briljant: "let op: dit account is gisteren geregistreerd, heeft 0 forum posts, etc". Veel meer dan dat kan je niet doen denk ik, mensen waarschuwen

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

[...]
Het is mooi dat je die vergelijking maakt, aangezien de gemeente dus juist wel zijn best doet om de straat continue zo veilig mogelijk te maken. In dit geval is het niet struikelen over een stoeprand, maar het platgereden worden door een auto eigenlijk méér van toepassing.

En laat de gemeente nou op die openbare weg zebrapaden aanleggen, stoplichten, verkeersborden, snelheidsdrempels en bolle spiegels aanleggen. Precies om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Perfect is het niet, 100% voorkomen kan je het ook niet. De indruk dat een zebrapad of stoplicht perfect veilig is wek je ook, terwijl dat _niet_ zo is. Je moet altijd naar links en naar rechts kijken bij het oversteken. Maar je minimaliseert wel de kans op ongelukken.

Op dit moment is tweakers.net een straat met alleen aan het begin een bordje "pas op, autos!!". Verder niks, terwijl er op allerlei plekken verder op mensen die even de aandacht een moment kwijt zijn of vertrouwen in de kunde van de aanrijdende auto's ongelukken kunnen gebeuren.
Mooie vergelijking. Je vergeet alleen een heel belangrijk punt: de gemeente levert een betaalde dienst. Jij betaalt immers belasting, en daarvan wordt o.a. de infrastructuur betaald. V&A is een gratis dienst. Puur omdat we jullie zo liev vinden. Daar staan geen inkomsten tegenover. We hebben dus beperkte middelen om V&A in te richten en te beheren. Of wil je dat iedereen ons voortaal 5 euro moet gaan betalen voor het gebruik van V&A? Dat in acht nememd ben ik van mening dat Tweakers V&A best heel volwassen is voor een gratis dienst. Vergelijk het eens met Marktplaats. Wij sturen zelfs een mailtje terug als we een melding afgerond hebben, en sturen een mailtje naar gebruikers indien wij een oplichter blokkeren. Bij Marktplaats hoor je als klant nooit iets.
Tweakers is al héél erg lang héél erg lax wat betreft de V&A. Onder het mom van "Beter niks doen om onze tweakers verder te beschermen, want alles wat we doen zal méér verantwoordelijkheid voor ons betekenen als we een foutje maken". En de oude bekende : Als we méér doen ter controle, wekken we de indruk van schijnveiligheid en dus kunnen we beter zo min mogelijk doen dan weet iedereen dat ze continue opgelicht kunnen worden (Gelukkig denkt de politie dat niet, anders kunnen die ook wel opdoeken met die houding : D) .

Dat stuit mij flink tegen de borst. Er zijn namelijk genoeg zaken te bedenken die een groot effect hebben, maar een kleine moeite kosten. Op dit moment is het gewoon heel aantrekkelijk om met een nieuw account een oplichting te plegen. En jullie faciliteren bewust oplichters door geen enkele vorm van controle of beperking toe te passen op mensen die schimmige intenties hebben. Dat vind ik heel kwalijk.

We hoeven ook niet te doen (Zoals Tweakers helaas wel vaker doet!) alsof het wiel opnieuw uitgevonden moet worden voor een oplossing. Kijk even gewoon bij willekeurig welk ander groot (Tech) forum of website hoe het geregeld is. En je ziet dat de V&A vaak afgeschermd is voor nieuwe leden. Je zult dan eerst een bijdrage moeten plegen aan de community voor die unlocked wordt. En/of X tijd moeten wachten.
Ook hier is dat niet anders dan op Marktplaats. Ook daar kan iedereen direct, zonder afkoelperiode, een advertentie plaatsen. Actie wordt pas ondernomen zodra er meldingen binnen komen. Bij ons is dat niet anders dus. En bij ons vinden er achter de schermen dan nog tal van acties plaats door diverse vrijwilligers die jij niet ziet, waardoor sommige advertenties het daglicht regelmatig niet eens zien of binnen de kortste keren al verwijderd worden. Dat jij stelt dat wij oplichters een platform faciliteren zonder enige vorm van controle is dus geheel misplaatst en daar stoor ik mij enorm aan.
Daar zal je oplichting nooit compleet mee uitsluiten, maar je voorkomt zo wel de gelegenheidsoplichter die even van Marktplaats komt en hier een gooi doet naar rijke tweakers buidels. Het kost veel meer werk, het 'even' aanmaken van een paar accountjes gaat niet lukken. Geduld en moeite, dat zal het op z'n minst kosten. Het is geen perfecte oplossing, maar wel véél beter dan wat het nu is.
We zijn "as we speak" druk aan het nadenken over het V&A gebeuren. Wellicht komt daar nog wat uit.
- Vrijwilligers die verdachte advertenties aanmerken en eventueel van "code oranje" voorzien. Een beetje zoals we nu reacties omhoog/omlaag modden. Als meer dan X V&A-wachten zo'n markering geven dan A) krijgt een modje een melding en B) krijgt de advertentie een kleurtje + een tekstje "pas op, mogelijk verdachte advertentie - handel voorzichtig". Of wordt gewoon even neutraaltjes in de pauze gezet, en komt daarna weer online. Is helemaal niet traumatisch, en hoeft mits goed uitgevoerd ook geen negatieve indruk achter te laten van die verkoper, bij toekomstige kopers.
We hebben het meldpunt. Dat is voldoende. Oranje kleuren van een advertentie klinkt leuk, maar je vergeet dat dergelijke zaken vaak op basis van emotie gaan, terwijl wij meer informatie hebben op basis waarvan we een besluit kunnen nemen. We zitten niet te wachten op een heksenjacht op verdachte advertenties. We pakken dit liever goed aan.
- Meer complexe oplossingen waarbij er door middel van algemene informatie de advertentie een "onveiligheidsranking" krijgt van grijs naar dieprood (zoals je merkt géén groen of positief. Alle advertenties zijn neutraal, behalve die waar puur statistisch gezien een hoger risico aan zit). Bijv. zéér recent account, zeer afgelegen gebied enz. Ik begrijp dat dit lastiger is, code-technisch en praktisch gezien, maar er zijn ongetwijfeld mensen slimmer dan ik die wél iets kunnen bedenken.
Kijk eens bovenaan de advertentie. Daar staat de registratiedatum van de verkoper, en de woonplaats staat er ook bij.
Er zijn wel meer oplossingen.
Verder is de 5-advertentie oplossing niks meer dan gewoon geldelijk gewin willen slaan uit de V&A (En daar is niks mis mee overigens, mits er dan veel betere controle voor in de plaats komt!). 5 advertenties en dan één euro doen precies niks met de veiligheid, aangezien het juist de oplichters zijn die geen long-term account nastreven. En zelfs al zou het ze een euro kosten, dan mogelijk nog vind er oplichting plaats aangezien dat een kleine investering is voor een groot geld bedrag wat er vrijwel gegarandeerd te verdienen valt.

Ik ben zelf als zeer actief handelaar in 1.5 decennium nog nooit opgelicht geweest. Dus ik spreek niet vanwege oud zeer. Maar ik spreek wel als oprecht bezorgde tweaker die een hele hoop scams heeft zien staan en voorheen gerapporteerd (duurde vaak extreem lang voor er uberhaupt werd ingegrepen, met alle nadelige gevolgen van dien). En ik vind dat die 'hands off' houding van Tweakers echt heel krom is. Tenslotte wordt het forum kapotgemodereerd om maar alle bedrijven, wetten en mensen tevreden te houden - er mag geen verkeerd woord geschreven worden (prima, dat is jullie goed recht overigens!). Maar de V&A is dan opeens het andere uiterste, een compleet losgeslagen wild-west waar jullie je met geen vinger aan willen branden. Want dat zou teveel geld of moeite kosten, oid.

Er is een levensgrote vrijwilligerscommunity actief op het forum, zo iets is ook prima te regelen voor de V&A. Zelfs ik, als ondertussen inactieve verkoper zou graag mijn diensten en skills aanbieden aan Tweakers om adverenties als verdacht te markeren tot er een modje komt voor verdere beoordeling. En zoals mij zijn er velen, denk ik. My $0.01.
Markeren heeft weinig zin. Het is de gebruiker die zelf moet opletten. Hij is uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de deal die hij maakt, niet Tweakers als faciliterend platform. We bieden ik weet niet hoeveel handvatten, FAQ's, tips en tricks om oplichting te voorkomen. We voeren deze discussie nu al jaren. Uiteindelijk is het de koper die zich laat verblinden door een te mooi product met een te mooie prijs en daardoor vergeet dat er nog zo iets is als "too good to be true". Daar valt niet tegenop te werken met welke middelen, kleurtjes, meldingen of wat dan ook.

Wat ik me afvraag: er wordt door diverse personen gemopperd over V&A, maar wees eens eerlijk: welke dienst biedt bijv Marktplaats of een eBay of Amazon die wij niet bieden en veiliger maakt? Afkoelperiode voordat je advertenties kan plaatsen? nee. Mail terugkoppeling? Nee. Beoordelingssysteem? Nee. Ga je dan ook zo tekeer tegen Marktplaats als je daar wordt opgelicht? Wellicht moet je dus even alles in perspectief zetten en je realiseren dat V&A echt zo slechts nog niet is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:17
Ik vind het ook een stukje eigen verantwoording, persoonlijk laat ik niks verzenden als de desbetreffende tweaker < 2-3 reviews heeft, of amper activiteit vertoont in het profiel. In dat geval ga ik het wel halen, lukt dat niet of is het te ver? Jammer, dan neem ik het risico niet.

Een minimum aantal posts vind ik ook geen oplossing, dan krijg je alleen maar spammend volk wat even snel de threshold moet halen. Bovendien ben ik een erg actieve tweaker, ik lees veel, doe veel V&A, maar posten doe ik amper, simpelweg niet heel veel behoefte aan. Ik vermoed dat er met mij heel veel van dit soort tweakers zijn, die worden dan flink benadeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie hier heel veel gedoe over Tweakers, maar laten we eens aan de andere kant van het spelletje kijken:
Politie/justitie.

Ze willen dat je melding doet via een website (dit is geen officiele aangifte) en vervolgens hoor je 99 vd 100 keer niks. Vervolgens krijg je (zelfs met een stapel bewijs middelen erbij) altijd een automatisch mailtje na 1 jaar dat ze er nog mee bezig zijn en na 2 jaar dat er onvoldoende aanknopingspunten zijn.

Ik raad iedereen aan om gewoon echt aangifte bij het politie bureau te doen en als ze daar weigeren, schriftelijk bij de officier van justitie met een cc naar de korpschef.

Je kunt beter een Sepot beslissing hebben in dit geval, dan een automatische afwijzing op je email. Bij een sepot beslissing is het in elk geval bij het OM gekomen!

Voordat we Tweakers gaan blamen, moeten we eerst gaan kijken waarom oplichters zolang door kunnen gaan. Dit meldingssysteem is er 1 van de redenen voor. Zogenaamd is het om "data te centraliseren" Maar feitelijk is het om echte aangiftes te beperken en minder zaken op te moeten pakken. Daarnaast heb je met je melding bijv. ook geen recht om een art 12Sv procedure op te starten. (alhoewel ik vermoed dat de rechtbank dat wel toe gaat staan als het voor zou komen, puur en alleen hoe de politie het meldingssysteem promoot en ze je wel een pro-forma aangifte sturen).

In plaats van honderden politie uren in jongeren met slagroom patronen te steken (waar de politie in veel gevallen niks mee mag/kan) moeten we misschien eens als bevolking gaan eisen dat daadwerkelijk duperende problemen worden aangepakt.

Pas als de repressie goed genoeg is, kunnen we van tweakers meer maatregelen ter preventie eisen. Maar nu is het dwijlen met de kraan open. Als tweakers strenger wordt, verzinnen ze wel wat nieuws, ze kunnen toch langer termijn plannen maken, want ze worden toch niet gepakt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-09 11:30
Wat wordt er in het algemeen toch moeilijk gedacht door iedereen hier.

Betaal niet vooraf via een bankoverschrijving..

Klaar.. gewoon niet doen, stap in je auto met je zakcenten en ga het halen !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:56
Patientzero schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 08:46:
Wat wordt er in het algemeen toch moeilijk gedacht door iedereen hier.

Klaar.. gewoon niet doen, stap in je auto met je zakcenten en ga het halen !
Precies dat ^^

Stel je zelf een limiet wat je een acceptabel risico vindt (in mijn geval € 25) de rest ga ik gewoon halen of laat ik iemand die ik vertrouw het ophalen, niet bij een station of wat dan ook, maar gewoon bij de mensen thuis of op het werk.

Daarnaast vind ik de discussie wat Tweakers al dan niet zou moeten doen eigenlijk een non-discussie. Tuurlijk een waarschuwing dat je altijd moet kijken en onderzoeken met wie je zaken doet is geen moeite, maar we moeten hier niet iedereen bij het handje gaan nemen. Eigen verantwoordelijkheid nemen is de basis en niet het altijd makkelijke afschuiven op een ander. Als je een kat in de zak hebt gekocht ben jezelf degene die eerst in de zak had moeten kijken voordat je je de zak kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
BB-one.. hetgeen wat me nog het meest zorgen baart... Dat schoonmoeders of Opa zo naif en goedgelovig is, tot daaraantoe.. maar iemand op tweakers ?!?! komop jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Microkid schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 07:26:
...
Ook hier is dat niet anders dan op Marktplaats. Ook daar kan iedereen direct, zonder afkoelperiode, een advertentie plaatsen. ...
Dat het niet anders dan bij Marktplaats maakt het natuurlijk niet noodzakelijk goed.
Patientzero schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 08:46:
...
...
Dat is trouwens iets dat men IMHO algemeen minder snel zou moeten doen, ook bij winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:56
Patientzero schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:10:
BB-one.. hetgeen wat me nog het meest zorgen baart... Dat schoonmoeders of Opa zo naif en goedgelovig is, tot daaraantoe.. maar iemand op tweakers ?!?! komop jongens.
Ik denk dat opa minder naief is, die gebruikt gewoon zijn boerenverstand... Een eerste reactie als er geruild wordt is "gelijk oversteken", dus waarom dat niet ten uitvoer brengen bij de handel via Tweakers? (of marktplaats etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObsidianPrime
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 09:14
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 08:25:
Ik zie hier heel veel gedoe over Tweakers, maar laten we eens aan de andere kant van het spelletje kijken:
Politie/justitie.

Ze willen dat je melding doet via een website (dit is geen officiele aangifte) en vervolgens hoor je 99 vd 100 keer niks. Vervolgens krijg je (zelfs met een stapel bewijs middelen erbij) altijd een automatisch mailtje na 1 jaar dat ze er nog mee bezig zijn en na 2 jaar dat er onvoldoende aanknopingspunten zijn.

Ik raad iedereen aan om gewoon echt aangifte bij het politie bureau te doen en als ze daar weigeren, schriftelijk bij de officier van justitie met een cc naar de korpschef.
Helpt ook niet, want ze ondernemen pas actie bij een groot aantal aangiftes tegen dezelfde persoon. En hooguit 1 van de 5 slachtoffers neemt die moeite.

Ik heb zelf een keer aangifte gedaan en daarbij naam en adres van de oplichter aangeleverd, inclusief overduidelijk bewijs van deze oplichting en eerdere zaken. Heb er zelf nog 3 keer achteraan mogen bellen en toen werd ik opgebeld door een agent die zich duidelijk nogal schaamde dat ze er niets mee gingen doen omdat 'justitie' het niet belangrijk genoeg vond. :F

(En voordat er mensen gaan vragen waarom ik er zelf niet heen ga als ik het adres heb: het is aan de andere kant van het land en ik weet dat meneer nogal serieuze mentale problemen heeft. Dus dat is me de gevolgen even niet waard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeboos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-07-2022
Naar mijn mening is de beste methode de volgende:
De identiteit van een persoon moet door Tweakers worden vastgesteld om als verkoper in aanmerking te kunnen komen.
Als er vervolgens een fraude geval zich voordoet dan zorgt Tweakers er voor dat de koper van rechtsbijstand wordt voorzien. Het zijn kanton kwesties en daarom eenvoudig en goedkoop te behandelen. Ik heb wel eens voor mijzelf een dagvaarding de deur laten uitgaan, was binnen één dag opgelost.
Als oplichters er achter komen dat Tweakers daadwerkelijk daad bij het woord voegt, zal dat het overgrote deel van de toplichters afschrikken en zoeken zij andere fora om hun praktijken voort te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

ozeboos schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:58:
Naar mijn mening is de beste methode de volgende:
De identiteit van een persoon moet door Tweakers worden vastgesteld om als verkoper in aanmerking te kunnen komen.
Wet bescherming persoonsgegevens? Privacy? Wie gaat de uren betalen om dit te regelen?
Als er vervolgens een fraude geval zich voordoet dan zorgt Tweakers er voor dat de koper van rechtsbijstand wordt voorzien. Het zijn kanton kwesties en daarom eenvoudig en goedkoop te behandelen. Ik heb wel eens voor mijzelf een dagvaarding de deur laten uitgaan, was binnen één dag opgelost.
Ten eerste: wie gaat dat betalen? Ten tweede: Tweakers is geen partij in de overeenkomst.
Als oplichters er achter komen dat Tweakers daadwerkelijk daad bij het woord voegt, zal dat het overgrote deel van de toplichters afschrikken en zoeken zij andere fora om hun praktijken voort te zetten.
Sorry, maar hier zie ik dus weinig in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozeboos
Microkid schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:01:
[...]

Wet bescherming persoonsgegevens? Privacy? Wie gaat de uren betalen om dit te regelen?

[...]

Ten eerste: wie gaat dat betalen? Ten tweede: Tweakers is geen partij in de overeenkomst.

[...]

Sorry, maar hier zie ik dus weinig in.
1) Als onderneming heb je er belang bij om een veilig podium te creëren. Wet bescherming persoonsgegevens is Tweakers niet onbekend mee.

2) Koper wordt van rechtsbijstand voorzien. Niet Tweakers gaat procederen maar juist diegene die is opgelicht. Overigens kan je dergelijke vordering eenvoudig overdragen aan een derde.

3) De vraag was toch hoe V&A veiliger kan worden? Als je alleen in onmogelijkheden wil denken dan los je uiteindelijk niets op. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Ik begrijp dat V&A een "service" naar de community is en dat daar geen groot budget / support tegenover staat. waar ik zelf aan denk (en waar ik met name gebruik van maak met bestelling uit Azie) is het gebruik van Paypal / creditcard. je kunt op die manier altijd gebruik maken van je aankoopbescherming. Ik weet niet hoe dit werkt qua aftikken tussen Tnet en Paypal maar als dit een klein percentage per aankoop is dan zou ik dat er wel voor over hebben. Je kunt dan aan mensen zelf de keuze laten welk bedrag zij als risico willen dragen en welk bedrag via Paypal / CC-maatschappij zou lopen.

Mijn inziens zou de betaalgeschiedenis dan ook als graadmeter kunnen dienen wat de betrouwbaarheid is van de koper / verkoper.

PS, voor het gebruik van Paypal heb je allang geen CreditCard meer nodig.

M@Dd09

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
ozeboos schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:05:
[...]
3) De vraag was toch hoe V&A veiliger kan worden? Als je alleen in onmogelijkheden wil denken dan los je uiteindelijk niets op. :+
en wat moet er precies opgelost worden dan?
wat is precies het probleem? dat mensen zich laten oplichten?

als er op straat iemand een kraampje heeft en niemand kent hem (hij heeft zijn account gisteren aangemaakt) en niemand heeft er ooit al iets gekocht (hij heeft geen reviews) en een ongeloofwaardig aanbod doet (de nieuwste iPhone die gisteren is uitgekomen aan de helft van de prijs) en je moet eerst betalen en dan pas stuurt hij het op ("Maar echt! Ik beloof het!") en dan ga je nog op dat aanbod in, dan ligt het toch echt aan jezelf en niet aan die verkoper.

Maar stel dat diezelfde verkoper dan met zijn identiteitskaart zwaait, wat gebeurt er dan?
Iedereen die het (terecht!) al van in het begin niet vertrouwden, is al lang doorgewandeld en zien zelfs geen identiteitskaart.
Iedereen die zijn geldbeugel al had bovengehaald, slikt die identiteitskaart als zoete koek en tuint er nog verder in.
Iedereen die nog twijfelde aan de legimiteit (van een shady dealer die niemand kent, zonder reviews en veel te "too good to be true" deals!) heeft nu een argument om toch te denken (volledig onterecht!) dat die kerel misschien toch te betrouwen is. Want hij heeft een identiteitskaart!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit blijven allemaal "oplossingen" waar tweakers.net partij wordt in de transactie, en de verantwoordelijkheid wordt afgeschoven naar T.net, ipv bij de verkoper en koper te liggen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ozeboos schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:05:
[...]

1) Als onderneming heb je er belang bij om een veilig podium te creëren. Wet bescherming persoonsgegevens is Tweakers niet onbekend mee.

2) Koper wordt van rechtsbijstand voorzien. Niet Tweakers gaat procederen maar juist diegene die is opgelicht. Overigens kan je dergelijke vordering eenvoudig overdragen aan een derde.

1) Valse IDkaarten zijn niet zo moeilijk aan te komen hoor, daarnaast wie gaat het controlleren? en je vergeet dat oplichten echt neit enkel met valse identiteit gebeurd. Daarnaast heb je als je opgelicht wordt vaak al samen met tweakers zoveel informatie dat het voor de politie echt niet moeilijk is de eigenaar te achterhalen.

2) Nogmaals: wie gaat dat betalen? Als een juridisch adviseur, zonder advocaat status, dit kostendekkend moet door factureren, dan is het financieel al niet meer interessant!

3) How about: verbeter de wereld, begin bij jezelf en ga dan bij Tweakers zeuren? ;)
Maddog McHare schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:20:
Ik begrijp dat V&A een "service" naar de community is en dat daar geen groot budget / support tegenover staat. waar ik zelf aan denk (en waar ik met name gebruik van maak met bestelling uit Azie) is het gebruik van Paypal / creditcard. je kunt op die manier altijd gebruik maken van je aankoopbescherming. Ik weet niet hoe dit werkt qua aftikken tussen Tnet en Paypal maar als dit een klein percentage per aankoop is dan zou ik dat er wel voor over hebben. Je kunt dan aan mensen zelf de keuze laten welk bedrag zij als risico willen dragen en welk bedrag via Paypal / CC-maatschappij zou lopen.

Mijn inziens zou de betaalgeschiedenis dan ook als graadmeter kunnen dienen wat de betrouwbaarheid is van de koper / verkoper.

PS, voor het gebruik van Paypal heb je allang geen CreditCard meer nodig.
Paypal is ook net zo oplichting hoor, meermaals gehad dat er iets was opgestuurd maar niet (aan mij) geleverd... kwamen ze met "er is een verzend bewijs, dus het is verzonden... kut voor je niks dat we kunnen doen" (vrij vertaald)
Paypal vondt dat ik maar moest bewijzen dat ik het niet heb :')

Betreffende het hele stuk over de politie, gewoon druk opbouwen en evt direct de OvJ aanschrijven.
Als je dat niet wilt, privaatrechtelijk aanpakken... je kunt gewoon bij de bank de persoonsgegevens aanvragen, dat zullen ze weigeren en dan kun je alsnog die gegevens van de rechtbank krijgen.

je kunt echt jezelf wel bij de kanton rechter verdedigen voor de persoonsgevens, die zaak heb je binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 13:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

gambieter schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:25:
Dit blijven allemaal "oplossingen" waar tweakers.net partij wordt in de transactie, en de verantwoordelijkheid wordt afgeschoven naar T.net, ipv bij de verkoper en koper te liggen.
Afschuiven is groot woord, ik vind wel dat T.net mag 'delen' in de verantwoordelijkheid, immers bieden zij een V&A aan, T.net als 'community' is een stuk vertrouwder dan een marktplaats, maar dat is niets waard als elke idioot vrij kan handelen, of zelfs dat uitsluitend hier kan doen.

Er is continue 1 punt wat bij de meeste oplichting boven kwam drijven, nieuwe accounts. Nu T.net hele registratie en voorwaarden hiervan doet, zie ik daar wel degelijk stukje verantwoordelijk in.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeboos
gambieter schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:25:
Puf, laat maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SinergyX schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:53:
Afschuiven is groot woord, ik vind wel dat T.net mag 'delen' in de verantwoordelijkheid, immers bieden zij een V&A aan, T.net als 'community' is een stuk vertrouwder dan een marktplaats, maar dat is niets waard als elke idioot vrij kan handelen, of zelfs dat uitsluitend hier kan doen.
En zoals al elke keer wordt uitgelegd in topics als deze (want die zijn net zo cyclisch als de "T.net forum wordt slechter" topics): er wordt achter de schermen al veel gedaan, alleen kan niet gezegd worden wat er gedaan wordt omdat oplichters mee lezen.

De supermarkt is toch ook niet (mede)verantwoordelijk voor oplichting omdat ze een prikbord hebben opgehangen waar iedereen op kan adverteren?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

SinergyX schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:53:
[...]

Er is continue 1 punt wat bij de meeste oplichting boven kwam drijven, nieuwe accounts. Nu T.net hele registratie en voorwaarden hiervan doet, zie ik daar wel degelijk stukje verantwoordelijk in.
Dus als jij op Marktplaats, Ebay, Amazon of whatever wordt opgelicht ga jij ook bij hun klagen? Nogmaals: wij bieden slechts een platform. Wij zijn geen onderdeel van de transactie. De verantwoording voor de deal ligt bij de koper en verkoper. Vergelijk het met het marktkraampje van Kheos hierboven: als je op straat iets koopt en het blijkt nep, dag ga je toch ook niet de gemeente aanklagen?

Als je wilt dat Tweakers verantwoording neemt zal het hele V&A omgegooid moeten worden. Denk aan controle van gebruikers, bankrekeningnummers, identiteit, tussenpartij bij betalingen (escrow) enz. Ten eerste is dit erg complex, kost het handen vol geld en tijd en legt zo'n grote drempel dat veel V&A gebruikers hard weg zullen hollen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Omdat men te laks is om te controleren voor een aankoop/verkoop en belazerd wordt
moet Tweakers er maar iets aan gaan doen? Ze doen al genoeg en "There is no cure for stupidity!"

Omdat Tweakers de functie V&A aanbieden moeten ze maar "delen" in de verantwoordelijkheid? Gelukkig hebben de mods hier al een politiek correct antwoord op gegeven. :X

Ik ben zo blij dat ik het niet voor het zeggen heb, want ik had de V&A uit de website gesloopt.

Wees gewoon blij dat tweakers een V&A gratis ter beschikking stelt en neem gewoon geen risico's die je niet kan/wil dragen.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDoodoo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2024
Begrijp mij niet verkeerd, ik weet dat opgelicht worden niet heel prettig voelt, maar... Kopers mogen wel wat minder naïef doen.
Er zijn genoeg mogelijkheden om te voorkomen dat je wordt opgelicht. Betaal nooit via overschrijving vooraf aan een onbekend persoon. Persoonlijk vind ik het beste de zaken gewoon zelf op te halen of, als dat niet kan, via een derde rekening te werken. Zo is bijvoorbeeld een hele handige service in samenwerking met ARAG die het geld pas vrijgeeft na ontvangst van goederen en bij problemen juridische ondersteuning biedt.
Als je iets via een advertentie uit de krant koopt (als dat überhaupt nog voorkomt), dan doe je toch hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er staan een aantal indicaties in de ad. Die kan je nog een beetje benadrukken etc. maar dat is aangezien er al iets staat gedoe in de marge.

Puntje bij paaltje biedt alleen een situatie die meer op een escrow lijkt meer garanties mbt de bezorging en betaling. Als t.net het niet wilt bouwen en ondersteunen, wat inderdaad een significante development en daarna beheerinvestering is, kom je dus uit op het gebruik van een externe escrow dienst.

Er zijn meerdere, ook geheel op Nederlandse markt gerichte, escrows die het voor een paar euro verzorgen, soms zelfs inclusief rechtsbijstand. Zie bijvoorbeeld https://postcodegarant.nl/

Gratis opties zijn betere bewustwording, beter weten waar je op moet letten, afhalen, niet altijd alles enkel naar wens verkoper doen, elkaar wijzen op escrows, kennis delen, vooral aangifte blijven doen etc.
Het is echter imo niet realistisch om te verwachten dat een handelssite kostenloos een escrow-mechanisme integreert en daar voor in kan staan.

edit:
gmta, ik was dit al aan het tikken, maar ik noem hier dus de dienst waarnaar MrDoodoo verwijst. :o

[ Voor 5% gewijzigd door Voutloos op 20-10-2016 11:20 ]

{signature}

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Microkid schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:01:
[...]

Dus als jij op Marktplaats, Ebay, Amazon of whatever wordt opgelicht ga jij ook bij hun klagen? Nogmaals: wij bieden slechts een platform. Wij zijn geen onderdeel van de transactie. De verantwoording voor de deal ligt bij de koper en verkoper. Vergelijk het met het marktkraampje van Kheos hierboven: als je op straat iets koopt en het blijkt nep, dag ga je toch ook niet de gemeente aanklagen?

Als je wilt dat Tweakers verantwoording neemt zal het hele V&A omgegooid moeten worden. Denk aan controle van gebruikers, bankrekeningnummers, identiteit enz. Ten eerste is dit erg complex, kost het handen vol geld en tijd en legt zo'n grote drempel dat veel V&A gebruikers hard weg zullen hollen.
Dus je gooit liever je naam te grabbel dat zelfs op T.net oplichters vrij kunnen rondhuppelen?

Als je de keuze hebt tussen een vaag donker steegje of de wekelijkse markt midden op het plein, welke van de 2 zal meer vertrouwen geven? Als een videokaart kan overnemen, wat zou je kiezen? Iemand uit R'dam Zuid of uit Wassenaar?

De beste pricewatch, het eerste nieuws, de grootste community.. oja, en V&A waar wij absoluut geen enkele vorm van verantwoordelijk dragen, maar daar kan je ook bij ons voor terecht.

En Ebay/amazon? Ja, daar kan je zeuren, daar kan je je geld terugkrijgen.

Mijn inmiddels favoriete voorbeeld:
Moet ik mij zorgen maken ?
Gesloten, moderatie, mag niet, foei, en wat blijkt:
We hebben het account van 'suppkip' onmiddellijk gebanned om meer schade te voorkomen
Waarom is dat nooit gemeld in dat topic? Waarom geen waarschuwing naar andere die toevallig zoeken naar informatie en in dat topic terecht komen? (voor zover er nog gegevens aanwezig waren)

Maar we mogen wel blijkbaar vrijuit deze users die zijn opgelicht vrijuit 'dom en idioot' noemen.

Tot schuld bewezen is zijn de oplichters mensen die niet 24/7 kunnen reageren, mensen met andere privé verplichtingen, bijna beschermde status en de twijfelaar is de zeur die slecht denkt over deze mensen. Dan is er schuld, de TS is opeens de naïeve idioot en de oplichter is lachende derde.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Bied jij je aan om dan gratis alles te controleren of het goed en eerlijk verloopt?
Mogen we je dan ook verantwoordelijk houden als er toch opgelicht wordt? ;)

Even serieus de wereld zit vol met oplichters (legaal en illegaal) en als je dat besef hebt gaat het handelen een stuk makkelijker.
Het is een harde les als je afhandig wordt gemaakt van je zuur verdiende centjes, maar om daar nu voor naar T.net te wijzen is niet bepaald volwassen.

Je bent zelf verantwoordelijk met wie je zaken wilt doen en als je de risico's niet wil/kan dragen adviseer ik je om bij een gerenommeerde winkel je spulletjes aan te schafen.

De naam van T.net staat (nog) echt niet te grabbel vanwege hun V&A beleid.
( De nieuws artikelen daarintegen :+ )

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:52
Thalaron schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:42:
[...]

Omdat dat al eerder aangegeven is moeilijk te zijn.
Ikzelf heb ook minder beoordelingen dan verkochte items.
Dus pas op voor mij!! ;-)

Wel is mijn account ouder. Maar dan maak je lekker elke maand een nieuwe account aan. Maakt wat posts en reviews naar elkaar en done...

Kost iets meer moeite maar toch.

Ze kunnen beter "Waarschuwing" Verkoopt een SSD "Waarschuwing" neerplempen.
Ik zie in elk geval geregeld scam's met Samsung SSD's voorbij komen :X
Klopt, maar ik kijk persoonlijk ook naar de inhoud van (forum)posts van een (ver)koper. Als ik een breed publiek zou willen (met de bijbehorende risico's) dan verkoop ik wel via Marktplaats. Daar (ver)koop ik dan ook heel andere zaken dan op Tweakers.

---edit---
Zo dat was een late reactie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Quadradial schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:46:

Bied jij je aan om dan gratis alles te controleren of het goed en eerlijk verloopt?
Mogen we je dan ook verantwoordelijk houden als er toch opgelicht wordt? ;)
Als ik de vrijheid krijg om hierover met anderen in overleg te kunnen in plaats van het zware moderatie gebeuren, zou ik het zo doen. Ja, een iPhone 7 voor 500 euro is een no-brainer, daar is iedereen het mee eens. Maar denk jij dat die oplichters hier nog steeds zo fucking dom zijn om zulke advertenties neer te gooien? Nee, ze hebben zich aardig aangepast aan de logica hier. Redelijk conforme prijzen, aardig wat communicatie, tactisch dubbel verkopen, links en rechts nog wat 'echt spul' verkopen, kijk maar eens naar onze 2 grote jongens Groeneveld en Vrolijk.

Ik zou je nog wat voorbeelden willen geven, maar gros wordt al verwijderd voordat je er iets mee kan doen.

Nogmaals, oplichters komen en gaan, het enige wat je kan doen, is ze het wat moeilijker maken, snap huis wel dat T.net in een tweestrijd tussen afschermen en toegankelijkheid (karma, posts, registratietijd etc), maar daaruit is mijn grootste irritatie nog wel de houding, zowel van diverse users als T.net zelf hierin, zowel bij twijfel als bij afwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom kijken we niet naar kleine aanpassingen, die het in elk geval minder makkelijk maken om valse feedback te voorkomen?

Zoveel posts, half jaar actief zijn etc. vind Tweakers (en ik persoonlijk ook) nogal een grote drempel. Waarom zou je welwillende gebruikers moeten straffen voor de paar rotte appels?!

Maar als je kijkt naar de V&A problemen laatste tijd zijn er 2 dingen die bij oplichters het meeste opvallen:
1. Korter dan 2 weken actief zijn
2. Valse feedback (vaak gecombineerd met accounts die minder dan 2 weken actief zijn)

De volgende 2 maatregelen lijken me niet onredelijk om oplichting iets te beperken:
1. Minimaal 1 maand actief, tot je kunt meedoen in V&A (geen feedback geven, geen artikelenplaatsen etc)
2. Als blijkt dat je een account mogelijk valse feedback heeft gegeven, hier even actief op in springen als mogelijke oplichting.

1 maand, lijkt me echt niet onredelijk. De enige "echte" doelgroep die je tegenhoud, zijn mensen die enkel geinteresseerd zijn in de community om spullen te slijten. Niks mis mee, maar dat ze dan 1 loos maandje moeten wachten lijkt me niet onredelijk.

Nog een mogelijkheid die problemen met feedback kan voorkomen:
3. Feedback modderatie zoals bij reviews en nieuws, Goede inhoudelijke feedback hoger moddereren en telt daardoor meer mee dan korte 1 liners.

Persoonlijk denk ik dat bovenstaande 3 punten, al een GROOT deel van de echte-oplichters tegen gaan. Tuurlijk pro-oplichters hou je er niet mee tegen en de eerlijke gebruiker-turned-oplichter ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:52
SinergyX schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:09:
[...]

Als ik de vrijheid krijg om hierover met anderen in overleg te kunnen in plaats van het zware moderatie gebeuren, zou ik het zo doen. Ja, een iPhone 7 voor 500 euro is een no-brainer, daar is iedereen het mee eens. Maar denk jij dat die oplichters hier nog steeds zo fucking dom zijn om zulke advertenties neer te gooien? Nee, ze hebben zich aardig aangepast aan de logica hier. Redelijk conforme prijzen, aardig wat communicatie, tactisch dubbel verkopen, links en rechts nog wat 'echt spul' verkopen, kijk maar eens naar onze 2 grote jongens Groeneveld en Vrolijk.

Ik zou je nog wat voorbeelden willen geven, maar gros wordt al verwijderd voordat je er iets mee kan doen.

Nogmaals, oplichters komen en gaan, het enige wat je kan doen, is ze het wat moeilijker maken, snap huis wel dat T.net in een tweestrijd tussen afschermen en toegankelijkheid (karma, posts, registratietijd etc), maar daaruit is mijn grootste irritatie nog wel de houding, zowel van diverse users als T.net zelf hierin, zowel bij twijfel als bij afwikkeling.
Sowieso boven een X bedrag zou ik nooit eerst geld overmaken en dan laten versturen. Sorry, maar dan dan neem je zelf een heel groot risico. Onder dat bedrag (is voor iedereen anders) is het te overzien.
Bij koop en verkoop via dit soort kanalen zijn er (doorgaans) twee volwassenen betrokken. Volwassenen die weten dat er mogelijkheid tot oplichting bestaat en dus zelf kunnen bedenken of de koop al dan niet legitiem gaat zijn (en risico's dus tot een minimum kunnen beperken).
Die verantwoordelijkheid ligt dus volledig bij de (ver)koper, niet bij het platform. En bij Tweakers worden er ook nog eens erg veel tools geboden waarmee je geloofwaardigheid kunt testen.
Heel eerlijk: als je zo dom bent om je te laten oplichten (voor veel geld) heb je het misschien ook wel verdiend. (En dat alleen om een koopje op de kop te tikken...) Aan de andere kant: als duidelijk is dat er sprake is van oplichting, dan zal het platform er ook zoveel mogelijk aan moeten doen om deze oplichter te laten veroordelen (met tussenkomst van de politie) - maar het lijkt me dat dat hier ook wel gebeurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

SinergyX schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:09:
[...]
Dus wat is dan je probleem? ;)
Hou er rekening mee (en dat heeft Zeef ook al aangegeven) dat een heksenjacht op basis van vermoedens en emoties snel schade kan toebrengen. Als ik jouw reacties zo lees wil jij elke advertentie bij het minste of geringste vermoeden van oplichting meteen sluiten. Schade is snel toegebracht en van een kenmerk als oplichter kom je dan als goede verkoper niet snel af, als blijkt dat er niets aan de hand is. Vandaar dat wij zorgvuldig te werk gaan. Op de achtergrond zoeken we van alles uit voordat er een besluit genomen wordt. Voor jullie lijkt het dan wellicht alsof we niets doen of traag reageren, maar trust me, we zitten er vol op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:20
Het is misschien een beetje mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar dit soort problemen is ook de reden dat ik áltijd de producten wil zien/ophalen bij aanschaf. Tenzij het gaat om mensen die ik via Tweakers/Marktplaats ken, als ik ze bijvoorbeeld vaker heb gezien in de fora, of vaker iets van ze heb gekocht.

Maar vooraf betalen en naderhand verzenden: als koper doe ik het nooit, en als verkoper ook alleen als de koper z'n spullen niet wil ophalen. Dit soort scammers worden helaas steeds brutaler omdat het te makkelijk is om ermee weg te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Het bestaat al; feedback
Als je van iemand met 1 recentie koopt neem je het ricisco.

"1x positieve feedback... maar wel door een account ongeveer tegelijk aangemaakt en niet gebruikt."

Maar pas op met dit soort conclusies want kan het natuurlijk altijd toevallig zo zijn.
Zeker met het aantal users dat hier rond hangt.

Verwacht je dat tweakers de advertentie offline haalt omdat jij denkt dat het oplichting is?
Bewijs was er niet namelijk.

Dat je achteraf gelijk had boeit niet, tweakers kan nooit iets doen tot het kip en klaar is dat er iemand de boel aan het oplichten is. Dus ook al had je gelijk, ik denk niet dat het verstandig is om als tweaker op basis bovenstaande waarneming een advertentie te verwijderen. En zo te zien is tweakers het met me eens ;)

[ Voor 17% gewijzigd door MrMonkE op 20-10-2016 12:33 . Reden: opmaak en styling ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gadgeteer
Dit topic begint een rare vorm te krijgen. Lijkt wel of een aantal tweakers T.net wil aanwijzen als verantwoordelijke voor eventuele oplichting... 8)7

Als je iets koopt nav een ad in de krant en je wordt opgelicht, betaalt die krant ook je rechtsbijstand?
Het is niet verplicht om via Tweakers V&A te handelen, als de verantwoordelijkheid te hoog voor je is, moet je het vooral niet doen.

Dat het fijn zou zijn als er een drempel verhogende maatregel zou komen kan ik alleen maar beamen maar komop zeg..
Dat stuit mij flink tegen de borst. Er zijn namelijk genoeg zaken te bedenken die een groot effect hebben, maar een kleine moeite kosten.
Er zijn in het verleden veel geopperd maar gelukkig kijkt men wel naar de nadelen van eventuele maatregelen, waardoor niet al deze maatregelen zijn doorgevoerd.
Vrijwilligers die mensen gaan veroordelen terwijl die mensen nog niets hebben foutgedaan? |:(
Een systeem wat mensen gaat veroordelen terwijl die mensen nog niets hebben foutgedaan? |:(

Ik denk dat vooral het waarschuwen van mensen in het algemeen een oplossing is. Veel mensen die hier worden opgelicht hebben of nooit goed gelezen bij het openen van een ad "Informeer jezelf goed over veilig handelen op internet, voordat je een aan- of verkoop doet.
Lees voor meer informatie: Gebruiksvoorwaarden V&A en Veilig handelen op V&A" of zijn zo naïef om te denken dat het hun niet overkomt.

Natuurlijk zijn er oplichters bij die lastiger te herkennen zijn maar ik denk dat de veel gevallen van oplichting hadden kunnen worden voorkomen door goed op te letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen73
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:36:
Dit topic begint een rare vorm te krijgen. Lijkt wel of een aantal tweakers T.net wil aanwijzen als verantwoordelijke voor eventuele oplichting... 8)7
Wanneer T.net actief deze advertenties zou promoten en daaraan zou verdienen door ze op de frontpage te zetten, dan zou je T.net gevoelsmatig van een vorm van medeplichtigheid kunnen beschuldigen. Ondanks dat V&A betrouwbaarder schijnt dan marktplaats is een gezonde dosis wantrouwen onmisbaar wanneer het over geld gaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gadgeteer schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:36:

Als je iets koopt nav een ad in de krant en je wordt opgelicht, betaalt die krant ook je rechtsbijstand?
Het is niet verplicht om via Tweakers V&A te handelen, als de verantwoordelijkheid te hoog voor je is, moet je het vooral niet doen.
Als er nu in een bekend steegje veel wordt gehandeld, maar regelmatig overvallen en mishandeling zijn, vraag je toch aan de 'eigenaar' van dat steegje ook of er camera toezicht of extra surveillance kan komen?

En als de verantwoordelijkheid te hoog is? Zet nu de zin eens in 'als de risico's te hoog zijn voor je', komt dat risico uitsluitend uit koper/verkoper, of ook vanuit het platform die dit aanbied? (zoals de bekende borden bij de supermarkt, om maar een voorbeeld te nemen).

Jij zegt dat veel mensen niet lezen/opletten, recente topics geven in ieder geval twijfel aan het woordje 'veel', andersom kan ik wel zeggen.. veel of zelfs nagenoeg alle oplichtingszaken waren nieuwe accounts. Wat is nu makkelijker om aan te pakken? Mensen te leren lezen/opletten of nieuwe accounts op V&A actief laten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
SinergyX schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 16:20:
[...]

Als er nu in een bekend steegje veel wordt gehandeld, maar regelmatig overvallen en mishandeling zijn, vraag je toch aan de 'eigenaar' van dat steegje ook of er camera toezicht of extra surveillance kan komen?

En als de verantwoordelijkheid te hoog is? Zet nu de zin eens in 'als de risico's te hoog zijn voor je', komt dat risico uitsluitend uit koper/verkoper, of ook vanuit het platform die dit aanbied? (zoals de bekende borden bij de supermarkt, om maar een voorbeeld te nemen).

Jij zegt dat veel mensen niet lezen/opletten, recente topics geven in ieder geval twijfel aan het woordje 'veel', andersom kan ik wel zeggen.. veel of zelfs nagenoeg alle oplichtingszaken waren nieuwe accounts. Wat is nu makkelijker om aan te pakken? Mensen te leren lezen/opletten of nieuwe accounts op V&A actief laten zijn?
Dus als ik wordt opgelicht door iemand via zo'n gratis advertentie op het bord bij de Appie, dan is de Appie verantwoordelijk? :X

Recente topics geven twijfel aan "veel" en dan zeg je "andersom kan ik wel zeggen.. veel of zelfs nagenoeg alle oplichtingszaken waren nieuwe accounts" dit betekend dus dat deze zoals je zelf zegt "vele" slachtoffers of zelfs allemaal, niet goed hebben gelezen, precies zoals ik al aangaf.

onderstaande quote komt rechtstreeks uit "Veilig handelen op V&A"
Tweakers V&A beoordelingen
Check om te beginnen de userstats. Soms zijn er nog geen beoordelingen. In zo'n geval is het aan te raden geen hele dure dingen van de betreffende user te kopen. Andere dingen die je kan controleren zijn posthistory en mogelijk homepage. Het is geen enkele garantie, maar het idee is dat iemand met een lange posthistory van behulpzame posts minder snel geneigd is om je te tillen dan een newbie met minder dan 10 posts, al was het maar om niet voor schut te gaan voor de community. Ook een homepage kan iets zeggen over iemand. Dat iemand er sowieso al één heeft zegt al wat, aangezien een goedkope oplichter de moeite waarschijnlijk niet zou doen. Ook dit is géén garantie, maar het gaat om het totaalplaatje. Zie je een nieuw populair ding voor een erg goede prijs van iemand die gisteren is aangemeld zonder homepage, posthistory of userstats, dan weet je waarschijnlijk wel hoe laat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
SinergyX schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 16:20:
[...]
Wat is nu makkelijker om aan te pakken? Mensen te leren lezen/opletten of nieuwe accounts op V&A actief laten zijn?
"Wat is nu makkelijker om aan te pakken? Mensen verplichten allemaal op hetzelfde moment op dezelfde dag hun vuilbak buiten te zetten of iedereen alles op een hoop laten gooien?"
waarom zou 'makkelijk' een criterium zijn voor een oplossing?

nogmaals, ik zie echt het probleem niet.
als je geen risico wilt lopen om opgelicht te worden, koop dan niks op de V&A.
als je wel een risico wil lopen, kijk dan uit je doppen als je iets koopt.

waarom zijn we hier nog over bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Het blijft mij verbazen hoe men zo negatief kan staan tegen over een simpel te realiseren plan om vrijwilligers met bewezen expertise advertenties te voorzien van een bepaalde vorm van rating.

Tenslotte doen we precies het zelfde bij berichten op de frontpage - van -1 tot +3, door de community voorzien. Zo krijg je een globale indruk welke posts interessant zijn én welke minder interessant of zelfs geheel off topic zijn.

Dat zelfde concept toevoegen aan de V&A is simpel, eenvoudig en doeltreffend. Echter met een kleine verandering : Advertenties kunnen nooit als "goed" worden aangemerkt. Hooguit in één of meerdere graden van verdachtheid. Zo wek je niet de indruk dat grijze advertenties goed zijn.

Koppel dit aan een zoals op het forum gebruikt moderator-achtig systeem waarbij we ook maar moeten geloven en vertrouwen dat moderators hun mod-powers niet gebruiken om zichzelf te bevooroordelen of meer rechten toe te kennen, en je hebt een enorm verbeterde versie van de V&A die we nu hebben.

Met een INDICATIE score van betrouwbaarheid - neutraal (geen rating), let goed op en een "kijk uit!" score. Exacte naamgeving, kleur-ranges (geel-oranje-rood) of nummers zijn allemaal details waar je het dan over kunt hebben.

Net als dat het moderatiesysteem op de frontpage goed werkt om mensen een globale indruk te geven van de kwaliteit van de reacties, kan een vergelijkbaar user driven moderatiesysteem goed werken om een globale indruk te geven van de kwaliteit van V&A advertenties.

Tenslotte als ik een paar keer -1 of 0 krijg op m'n reacties wil niet zeggen dat mensen daarna mij altijd scheef aankijken en m'n berichten niet lezen. Verder zal het gros (99.9%) van de waarschuwingen of minder positieve ratings plaats vinden op net geregistreerde accounts, die als ze _echt_ geen kwaad in de zin hebben vanzelf een positievere standing opbouwen (succesvol verlopen V&A transacties, forum berichten, profiel info, iemand die iets heeft afgehaald enz).

De huidige situatie is gewoon niet wenselijk en makkelijk te voorkomen. Het niks willen ondernemen terwijl er overduidelijk wél noodzaak én (Gratis) animo voor is vind ik gewoon een gemiste kans. Ik bied mij dus bij deze wederom aan om te helpen met het detecteren van scam adverenties. Dat heb ik in het verleden al veelvuldig met succes gedaan, om vervolgens uren te moeten toezien hoe zo'n overduidelijke scam ad mensen lokt en oplichtte. Waarna er pas na een lange tijd een modje wilde of kon ingrijpen, en in sommige gevallen gewoon niks gedaan werd. Met alle consequenties van dien.

Dat is een mengelmoes van onkunde, onwil en domme pech. Wat is er precies mis met oudgedienden vrijwillig de V&A laten doorneuzen op verdacht spul en die advertenties óf van een rating voorzien, óf even op onzichtbaar zetten tot er meer duidelijk is ? Tenslotte doen we nu ook al zo iets - zodra we een helder vermoeden hebben van oplichting dan wordt een advertentie/user geblocked.

Tweakers neemt de verantwoordelijkheid dus nu ook al op een trage, inefficiënte manier. Dat kan een stuk beter, een stuk veiliger, zonder dat het extra mankracht kost. En zonder dat een noemenswaardige negatieve impact heeft (wellicht dat ééns in de zoveel keer per ongeluk een onschuldige advertentie op de pauze wordt gezet of geflagged als verdacht. Dat weegt denk ik wel op tegen tientallen vroegtijdig gedetecteerde scam advertenties).

Het hele idee van een V&A aanbieden maar vervolgens dan hands-off tewerk gaan vind ik raar. Tweakers stelt dat het "geen winst maakt" op de V&A. Echter is het gewoon een dienst die jullie aanbieden, één waar dus mensen zich door aangetrokken voelen tot jullie website. Betalende leden. Leden die hele nuttige community bijdrages plegen (Reviews, forum posts). Leden die ook voor jullie advertentie inkomsten zorgen (mits geen adblocker natuurlijk).

Stellen dat de V&A dus wordt aangeboden als een extra gratis dienst en dat we er daarom maar héél gelukkig mee moeten zijn en de oplichters voor lief nemen is een incorrecte en wellicht zelfs wettelijk dubieuze uitlating.

Als je iets doet, doe het goed.
Als je een V&A aanbied, doe dan in ieder geval alles wat je kunt doen als platform om oplichters het niet makkelijk te maken. Of om "domme" gebruikers te beschermen. Die laatste groep heb je namelijk altijd, niet alleen hier maar ook in het echte leven. Mensen vertrouwen soms té blindelings op de goedheid van anderen, of op de sterren-rating. Of de reputatie van Tweakers.net als platform. Het is niet alleen puur en alleen dommigheid. Je moet erg gewiekst zijn soms om scammers te herkennen, niet iedereen kan prat gaan op jarenlange koop- en verkoopervaring zoals ik of anderen die hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gadgeteer schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 16:33:

Dus als ik wordt opgelicht door iemand via zo'n gratis advertentie op het bord bij de Appie, dan is de Appie verantwoordelijk? :X
Val jij nu ook onder die groep 'die niet goed hebben gelezen'?
Recente topics geven twijfel aan "veel" en dan zeg je "andersom kan ik wel zeggen.. veel of zelfs nagenoeg alle oplichtingszaken waren nieuwe accounts" dit betekend dus dat deze zoals je zelf zegt "vele" slachtoffers of zelfs allemaal, niet goed hebben gelezen, precies zoals ik al aangaf.

onderstaande quote komt rechtstreeks uit "Veilig handelen op V&A"

[...]
Ik heb een groot deel van m'n post weggelaten, waarin ik dus recente topics aanhaalde om je stelling te weerspreken. Hoewel dat nagenoeg altijd het geval was, kwam het al snel op het punt dat ze nazorg van T.net op zulke topics.. nouja, niet altijd aanwezig is. Feedback of advertenties bleven staan, geen uitslag of iemand nu wel/niet oplichter was, dat was niet bepaald de strekking van mijn voorbeelden.

Het is ook zo makkelijk om vanaf de zijlijn hard te gillen 'zie je wel, had je maar moeten lezen', terwijl er genoeg voorbeelden inmiddels zijn oplichters al een stapje verder zijn dan het kortzichtige oplichten van vroeger. En dat boeit mij niet, dat blijft en zal blijven, enige wat mij dan nog wel boeit is de houding die T.net (en aardig wat users) richting mensen die zijn opgelicht, waar ik ze zowel op T.net als buiten T.net heb gesproken. Mensen uit de community afzeiken en afstraffen die een vermoeden hebben, ondertussen de deur aan de andere kant wagenwijd open gooien voor elke wannabe oplichter. En dan komt het standaard commercieel standaard naar boven, nieuwe klanten zijn altijd beter dan bestaande. Tech is hot, en waar beter kan je mensen met tech spullen oplichten dan op de techsite himself? Inderdaad.

En het zal me nog een grotere worst zijn als mensen mij een zeur vinden of overdrijven, als ik met dit gezeur maar 1 persoon minder kan laten oplichten, al is het maar door 1 dom regeltje door te laten voeren, ben ik al 1000x verder dan iedereen die standaard oneliners neerkwakt dat 'je maar beter had moeten lezen'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

majic schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:05:
Het blijft mij verbazen hoe men zo negatief kan staan tegen over een simpel te realiseren plan om vrijwilligers met bewezen expertise advertenties te voorzien van een bepaalde vorm van rating.
"Simpel te realiseren" valt in de praktijk helaas nogal tegen. Het is ongetwijfeld al eerder genoemd, maar de huidige code achter V&A is oud en lastig te onderhouden, laat staan dat daar makkelijk nieuwe features aan kunnen worden toegevoegd. En ik ben ook wel benieuwd naar hoe je die "bewezen expertise" precies voor je ziet?
Tenslotte doen we precies het zelfde bij berichten op de frontpage - van -1 tot +3, door de community voorzien. Zo krijg je een globale indruk welke posts interessant zijn én welke minder interessant of zelfs geheel off topic zijn.
[...]

Net als dat het moderatiesysteem op de frontpage goed werkt om mensen een globale indruk te geven van de kwaliteit van de reacties, kan een vergelijkbaar user driven moderatiesysteem goed werken om een globale indruk te geven van de kwaliteit van V&A advertenties.
En ondertussen staat Frontpagemoderatie bol van de users die klagen dat het modsysteem van geen kanten werkt. Dus in hoeverre een vergelijkbaar systeem in V&A dan ineens wel zou werken? Vroeger toen reageren nog mogelijk was onder V&A advertenties stonden die reacties ook regelmatig bol van de bijdehante / bemoeizuchtige opmerkingen. Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat het beoordelen van advertenties op betrouwbaarheid zo goed zou werken.
Tenslotte als ik een paar keer -1 of 0 krijg op m'n reacties wil niet zeggen dat mensen daarna mij altijd scheef aankijken en m'n berichten niet lezen. Verder zal het gros (99.9%) van de waarschuwingen of minder positieve ratings plaats vinden op net geregistreerde accounts, die als ze _echt_ geen kwaad in de zin hebben vanzelf een positievere standing opbouwen (succesvol verlopen V&A transacties, forum berichten, profiel info, iemand die iets heeft afgehaald enz).
Ik denk niet dat je de effecten van een lage score op frontpage reacties zomaar 1:1 kan vergelijken met het stempel "pas op dit is mogelijk een oplichter" bij een V&A advertentie.

Sowieso is de winst van zoiets slechts beperkt. Het is enkel een middel om advertenties te markeren in de tijd tussen het melden bij de crew via het al bestaande meldpunt en ingrijpen door de crew. Daarnaast is er ook genoeg oplichtersactiviteit in de vorm van reacties op (vraag) advertenties, waar dit niet tegen helpt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
SinergyX schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:18:
[...]

Val jij nu ook onder die groep 'die niet goed hebben gelezen'?

[...]

Ik heb een groot deel van m'n post weggelaten, waarin ik dus recente topics aanhaalde om je stelling te weerspreken. Hoewel dat nagenoeg altijd het geval was, kwam het al snel op het punt dat ze nazorg van T.net op zulke topics.. nouja, niet altijd aanwezig is. Feedback of advertenties bleven staan, geen uitslag of iemand nu wel/niet oplichter was, dat was niet bepaald de strekking van mijn voorbeelden.

Het is ook zo makkelijk om vanaf de zijlijn hard te gillen 'zie je wel, had je maar moeten lezen', terwijl er genoeg voorbeelden inmiddels zijn oplichters al een stapje verder zijn dan het kortzichtige oplichten van vroeger. En dat boeit mij niet, dat blijft en zal blijven, enige wat mij dan nog wel boeit is de houding die T.net (en aardig wat users) richting mensen die zijn opgelicht, waar ik ze zowel op T.net als buiten T.net heb gesproken. Mensen uit de community afzeiken en afstraffen die een vermoeden hebben, ondertussen de deur aan de andere kant wagenwijd open gooien voor elke wannabe oplichter. En dan komt het standaard commercieel standaard naar boven, nieuwe klanten zijn altijd beter dan bestaande. Tech is hot, en waar beter kan je mensen met tech spullen oplichten dan op de techsite himself? Inderdaad.

En het zal me nog een grotere worst zijn als mensen mij een zeur vinden of overdrijven, als ik met dit gezeur maar 1 persoon minder kan laten oplichten, al is het maar door 1 dom regeltje door te laten voeren, ben ik al 1000x verder dan iedereen die standaard oneliners neerkwakt dat 'je maar beter had moeten lezen'.
Tja, vermoedens maken geen dader. En watvoor nazorg verwacht je eigenlijk? Dat een slachtoffer wordt getroost? Natuurlijk zou het mooi zijn als oplichters konden worden uitgebannen maar door nou te zeggen dat de aanbieder van een platform (waar notabene door vrijwilligers best veel wordt gedaan) verantwoordelijk te noemen omdat ze oplichten zouden faciliteren? Dan ben je gewoon tegen alle vormen van online verkoop en kun je ook je ISP verantwoordelijk gaan houden (of heb je dat al gedaan?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

majic schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:05:

Waar wil je die rating op bepalen? Onderbuikgevoel? Signalen? Hoe hoog de zwaluwen vliegen? Ik wil niet op basis van vermoedens of emoties gaan werken met het raten van advertenties. Straks krijg je situaties waar een aantal vrijwilligers een advertentie als rood kenmerken, terwijl wij zien dat er niets aan de hand is. En dan? De schade is dan al aangebracht. Ik kan hier niet in detail treden omdat ook andere mensen meelezen, maar ik kan je vertellen dat er achter de schermen heel veel speurwerk plaatsvindt. Daarbij heb je ook onze tools nodig, en die heb je als vrijwilliger niet. "Even" een advertentie raten zit er dus niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Microkid schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 18:17:
[...]

Waar wil je die rating op bepalen? Onderbuikgevoel? Signalen? Hoe hoog de zwaluwen vliegen? Ik wil niet op basis van vermoedens of emoties gaan werken met het raten van advertenties. Straks krijg je situaties waar een aantal vrijwilligers een advertentie als rood kenmerken, terwijl wij zien dat er niets aan de hand is. En dan? De schade is dan al aangebracht. Ik kan hier niet in detail treden omdat ook andere mensen meelezen, maar ik kan je vertellen dat er achter de schermen heel veel speurwerk plaatsvindt. Daarbij heb je ook onze tools nodig, en die heb je als vrijwilliger niet. "Even" een advertentie raten zit er dus niet in.
Toch zag je regelmatig overduidelijke scam ads langs komen. Daar hoef je helemaal geen 'tools' voor te hebben. Een goed gevoel voor de V&A en jarenlange marktplaatservaring leert je het echter uitstekend.

Onderbuikgevoelens zijn het niet, maar zeker wel een goed ontwikkeld gevoel voor "too good to be true" of "this smells fishy" gebaseerd op 1001 subtiele of niet subtiele factoren. Wederom wij zijn niet de personen die hem dan offline gooien, hooguit een signalerende functie ter ondersteuning van het mod-team. Al of niet met een kleuren rating.

En...wat dan nog als er een keer per abuis een advertentie op hold wordt gezet? Is dat niet het hele concept van onze samenleving : De politie heeft mij ook aangehouden omdat ik voldeed aan de profilering van een verdachte. Echter na een kort gesprek en verdere inspectie bleek ik onschuldig en kon ik mijn weg weer in het park vervolgen. Werd ik meteen aangekeken door de rest van de parkbezoekers? Neen, niet echt. Dát is de manier waarop je schade voorkomt. Soms per ongeluk een 'goede' verkeerd aanmerken, maar wel veel meer slechte er tussen uit vissen. De stijfkoppigheid van de tweakers crew om op alle mogelijke manieren extra hulp in de vorm van vrijwilligers die zich inzetten om te helpen bij opsporing/detectie/signalering is echt te extreem voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:01:
[...]
Dus als jij op Marktplaats, Ebay, Amazon of whatever wordt opgelicht ga jij ook bij hun klagen?
Met betrekking tot deze ene zin ja, als je op Amazon wordt opgelicht dan ga je dáár klagen. ;)
Dat mag logisch heten.
Dat Tweakers.net op het gebied van vraag & aanbod op geen enkele wijze verantwoordelijkheid wenst te aanvaarden is net zo duidelijk en legitiem lijkt mij.

Ben tot nu toe twee keer op Amazon opgelicht en beide keren heeft Amazon met een een beroep op hun "A tot Z garantie" efficiënt opgetreden.
Details zijn mij bespaard gebleven, maar ik had in no-time het geld weer op mijn rekening staan.
Dus ja dat kan dus wel, het verschil Amazon vs Tweakers zal in het verdienmodel zitten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mobby1971
  • Laatst online: 01-10 15:08
majic schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 18:28:
[...]

Onderbuikgevoelens zijn het niet, maar zeker wel een goed ontwikkeld gevoel voor "too good to be true" of "this smells fishy" gebaseerd op 1001 subtiele of niet subtiele factoren. Wederom wij zijn niet de personen die hem dan offline gooien, hooguit een signalerende functie ter ondersteuning van het mod-team. Al of niet met een kleuren rating.
En juist voor deze (niet?) onderbuikgevoelens is er een meldingsknop. Die is prima als signalerende ondersteuning.

Mijn persoonlijke mening: Je kunt het zo moeilijk maken als je wilt. Uiteindelijk is er altijd weer een oplichter zo slim/een tweaker zo dom, om een oplichtingsgeval te veroorzaken. Negen van de tien meldingen die ik hier de afgelopen tijd langs heb zien komen waren een oplettend persoon gewoon niet overkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Even los van de individuele reacties in de vernieuwde discussie;

We snappen heel goed de frustratie van oplichting. Ik denk ik persoonlijk zelfs meer dan gemiddeld, na wat ik heb gezien en vaak het gevoel van machteloosheid. Dat er de wil is om oplichting tegen te gaan, lijkt me ook niet ter discussie staan.

Ter illustratie van wat we zien: sinds enige tijd zien we ineens bestaande accounts verdachte transacties uitvoeren. In gevallen hebben we bevestiging dat mensen die hun account dingen zien doen die niet kloppen.

Het vermoeden is dat inloggegevens buit zijn gemaakt, en we kunnen dat niet loskoppelen van het meer publiek bekend zijn van de gestolen gegevens van LinkedIn. Ofwel, dat mensen dezelfde gegevens gebruikten op LinkedIn, als hier, en ze niet veranderd hebben.

Dat is het soort situatie dat we in geachten hebben als we zeggen dat je altijd bedacht moet zijn. Ook een account met vroeger goede feedback kan gestolen zijn.

Tegelijk zijn er de voorbeelden van oudgetrouwen die aan lager wal raken en met de noorderzon vertrekken na oplichting.

Het aantal variabelen loopt enkel op en op waarbij het mis kan gaan. Zijn nieuwe accounts nog steeds in de meerderheid? Ja. Maar daartegen is de geinformeerde gebruiker ook al meer beschermd. We zien in de situaties van bestaande accounts dus ook meer gedupeerden - vanwege de perceptie.

Let wel dat we altijd open staan voor ideeen. Zeker nu er weer opnieuw gekeken wordt naar hoe V&A voor de toekomst plaats kan hebben. De reacties die mogelijk gezien worden als onwil, zijn dat zeker niet. We willen wel graag stimuleren dat mensen naar alle aspecten kijken zodat ze hun mening ook zo gericht mogelijk kunnen geven. Dat betekent uitdagen met tegenargumenten.

Ander punt is dat er geen discussie meer is als er geen platform meer is. Toen er nog drempels waren, was V&A voor kopers weinig interessant vanwege weinig aanbod. Door weinig kopers was het niet interessant voor verkopers. Heel veilig, maar geen Tweaker heeft er iets aan.

Puur voor en door doorgewinterde Tweakers klinkt aantrekkelijk; in die tijd hadden we deze discussies ook niet... omdat er vrijwel niemand van V&A gebruik maakte.
De balans gaat dus verder dan dat. Ook voor doorgewinterde Tweakers is het van belang dat er actievere handelaren met goede prijzen zijn en die ook inkopen. Het alternatief is zoals ik ook vroeger ervaren heb, advertenties plaatsen en nooit een reactie krijgen.

Ik zeg niet dat wat er is ideaal is. Maar er zijn gewoon heel veel variabelen die meespelen. In dat alles vind ik dat vooral de actieve monitoring en onder druk houden van de reguliere oplichters hier onderscheidend.

Als je alles beschouwt, is het immers nog steeds zo dat het gros van de oplichting door een handvol mensen gedaan wordt die zich specialiseert in het omzeilen van barrieres. Soms gaat dat tot het punt dat je je afvraagt waarom omdat de moeite meer is dan een krantenwijk lopen met minder resultaat.

Ik hoop dat we vooral een constructieve insteek kunnen pakken met zijn allen. De brug slaan tussen standpunten, de felle bewoordingen achterwege kunnen laten; iedereen hier wil oplichting verminderen. Bezoekers en crew zijn geen vijanden, maar door de discussie wel zo in te steken is er maar één winnaar: de oplichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 19:41
Floppus, wat vindt Tweakers zelf van welke veiligheid ze in V&A moeten bieden?

Wellicht bestaat er de indruk (bij Tweakers.net bezoekers) dat via Tweakers handelen veiliger is of zou moeten zijn dan via Marktplaats bijvoorbeeld. Dat is dus helemaal niet waar en als het al 'vroeger' zo was dan was het meer geluk dan wijsheid.

Afhankelijk van wat Tweakers zelf voor ogen heeft kun je pas maatregelen bedenken, zoals V&A ads alleen door betalende leden (rekening nummer verificatie), V&A ads alleen tegen betaling plaatsen met een soort kopers bescherming/verzekering in ruil of simpelweg helemaal niets van dat alles met (groter) risico op oplichting. Hoe meer je immers doet hoe meer Tweakers zelf verantwoording in het proces neemt en krijgt.

Je noemt overigens ook een aantal voorbeelden waar uiteindelijk 'niets' aan te doen is - mensen van wie hun account gehacked is kun je weinig tegen beginnen.
Hooguit alle mensen die hun ww sinds de LinkedIn hack niet gewijzigd hebben dwingen hun pw te wijzigen; iets wat talloze andere sites al gedaan hebben bijvoorbeeld. Je daar tegen beschermen is in mijn ogen dan ook meer generieke gebruikersbescherming dan specifiek V&A-bescherming.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Goed punt, maar moeilijk te beantwoorden; het is echt de combinatie van factoren van bruikbaarheid, voldoende vraag en aanbod en veiligheid. En daar heeft iedereen een persoonlijk en uniek beeld bij van wat ideaal is.

Ik denk dat het hier beter is dan op veel plekken - maar dat wil niet zeggen dat het goed geneg is. Er zijn ook opties denkbaar zoals escrow (is serieus met partijen gesproken!) maar dat betekent een partij die gaat controleren of het verstuurde klopt, werkt, en in de geadverteerde staat is. Dat kan niet gratis, en wat zie je dan waarschijnlijk?: dat door oplichters gericht wordt op bedragen waarbij die extra kosten te zwaar wegen - en dat is al gauw. Iedere balans vindt zijn grenzen om te misbruiken.

Ik denk dat je als uitgangspunt moet nemen dat wij mensen willen informeren over nieuwe spullen, ze de beste plek kunnen vinden om het te kopen, ze informeren via het forum over gebruik, gecombineerd met reviews over producten en winkels, waarna ze het weer kunnen verkopen als ze aan iets nieuws toe zijn.
Voor een deel van het publiek, zijn de early adopters de bron voor tweedehands aankoop vanwege iets mindere eisen of budget. In dat segment van V&A zitten ook handelaren, evenals de meeste kopers.

Ons doel is met name die cyclus faciliteren, met zo goed mogelijke informatie en veiligheid. De hoeveelheid factoren en verschillende percepties van veilig genoeg, maakt dat V&A gewoon met een heel complex vraagstuk zit. Als het simpel was... ;)

Ps; je zegt situaties waar niets aan te doen is. Techisch is er altijd een mogelijheid. Maar ik denk dat mensen al milder zouden kijken naar wat we doen als ze wisten hoeveel zélfs daarvan we ondervangen voordat er gedupeerden zijn. Dat is ook een ding waardoor de reacties vanuit crew misschien soms fel zijn - we zien nogal wat meer dan de user. En de moeilijkheid is dat over te brengen terwijl je simpelweg niet iedere blokkade en actie kan openbaren.
We kunnen een account blokkeren na vermoedens, maar daar kunnen we niet publiek over uitwijden - wederom moeten wij ons aan de wet houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2016 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:43
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:52:

Wij worden het als vrijwillig beheer namelijk inmiddels gruwelijk zat aan de ene kant er alles aan te doen, waar we héél ver in gaan, soms tot bedreiging door oplichters aan toe, om vervolgens door mensen die het meer aan zichzelf dan aan ons te danken hebben, die in hun leven nog geen 10 minuten hebben gestoken in het verbeteren van de algemene oplichtingssituatie, geschopt te worden tot en met medeverantwoordelijk gesteld te worden.
Is dat niet onderdeel van het probleem? Wordt er niet te veel van de vrijwilligers verwacht? V&A levert tweakers geld op (staan 2 advertenties op elke pagina) en daar kan personeel op. Als ik het zo lees is deze situatie niet fair voor diegene die aan V&A werken.

Los hiervan, draai eens een analyse. Hoeveel % van het aanbod valt weg wanneer alleen 'echte' tweakers iets mogen aanbieden. Dat begrip echt kun je mee spelen, bijvoorbeeld X karma. Wie weet houdt je 95% van de advertenties over.

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 20-10-2016 22:22 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dan heb je altijd nog de vraag, hoe controleer je of iemand wel daadwerkelijk dat product wel verkoopt/aanbiedt wat degene heeft? Ik denk dat dat het moeilijkste punt is.
Eigenlijk moet het probleem bij de kern aangepakt worden maar hoe ga je het probleem van bovenstaand aanpakken en dat lijkt mij het grootste probleem.
De registratie zou keurig via een mobiele telefoon kunnen en misschien met een eis van een betaalkaart en dat er alleen producten aangeboden mogen worden de eerste paar keer van maximaal de borgstelling.
Zoals Marktplaats vind ik te open en eigenlijk totaal niet betrouwbaar (90% schrijf ik af (daar hoor je niets van) en wat er over blijft, tja dan is het hoop van zegen) en zoals ik hierboven al schrijf; bewijs maar dat je het product hebt. Dat vind ik altijd het gevaar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 22:20:
[...]

Is dat niet onderdeel van het probleem? Wordt er niet te veel van de vrijwilligers verwacht? V&A levert tweakers geld op (staan 2 advertenties op elke pagina) en daar kan personeel op. Als ik het zo lees is deze situatie niet fair voor diegene die aan V&A werken.

Los hiervan, draai eens een analyse. Hoeveel % van het aanbod valt weg wanneer alleen 'echte' tweakers iets mogen aanbieden. Dat begrip echt kun je mee spelen, bijvoorbeeld X karma. Wie weet houdt je 95% van de advertenties over.
Je gaat mank op je eerste aanname - er wordt op dit moment zeer zeker niet (direct) verdiend aan V&A. Het is er omdat we vinden dat het er bij hoort.

De analyses die je noemt worden ook gedaan. En daar kom je dan des te meer uit op het probleem dat als je 'Tweakers-only' doet (zoals het in het verleden was) het een uitstervend platform is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb niet het hele topic gelezen, dus kan zijn dat het al gezegd is.

Kan je die nieuwe accounts met positieve reviews van tevens nieuwe accounts niet relatief simpel opvragen vanuit de database? Zo ja, zet een vlaggetje o.i.d. bij de advertentie (of andere maatregel).

Ga je niet alles mee tegen, maar alle beetjes helpen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 00:15:
Heb niet het hele topic gelezen, dus kan zijn dat het al gezegd is.
Ik kan je verzekeren dat het opwerpen van barrières en waarom dat wel / niet werkt al meerdere malen uitgebreid besproken is. Begin dus maar wel met lezen zodat je daarna iets zinnigs kan toevoegen aan de huidige argumenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dat specifieke scenario komt bijna niet voor, omdat we daar bij het beheer al veel naar kijken. Het is vrijwel onmogelijk een hele serie nieuwe accounts aan te maken en onderling reviews te geven zonder dat het opvalt.

Sterker nog; zelfs als mensen 1x zichzelf reviewen om bv van een slechte rating af te komen kan dat reden zijn tot permban. Simpelweg omdat het uit te leggen is als oplichting volgens het wetboek - je schetst een beeld dat anders is waarbij een voordeel behaald wordt.

http://www.wetboek-online...frecht/artikel%20326.html
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Offtopic hier, maar je wil niet weten hoeveel startende winkels in de ShopReview hier heel hard op gewezen worden waarna een geschrokken reactie komt "maar dat doet toch iedereen?" - wellicht onderdeel van een probleem in de perceptie van informatie online. Of een bevestiging van hoe anders wij ermee omgaan dan gemiddeld. Streven naar betrouwbare info is blijkbaar niet voor iedereen het doel.

Ook daar leidt dat tot problemen met het overtuigen van winkels om in de PW te staan: waarom zijn er zoveel minder reviews op Tweakers dan op andere platformen. Je wordt gestraft voor de wens om een betrouwbaar platform te bieden. Pas als de bezoekers de meerwaarde zien, en je kan dat bewijzen, dan is er een meerwaarde voor de adverteerders (in de PW). Puur de stelling van eerlijkheid, biedt geen korte termijn meerwaarde voor winkels, en ze vinden het dus niet interessant hoe een goede rating behaald wordt.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2016 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dorus schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 03:11:
[...]

Ik kan je verzekeren dat het opwerpen van barrières en waarom dat wel / niet werkt al meerdere malen uitgebreid besproken is. Begin dus maar wel met lezen zodat je daarna iets zinnigs kan toevoegen aan de huidige argumenten.
En als je m'n reactie had gelezen zie je dat ik een optie bied die géén barrieres oplegt maar wel een waarschuwing wanneer een advertentie mogelijk verdacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 08:40:
[...]

En als je m'n reactie had gelezen zie je dat ik een optie bied die géén barrieres oplegt maar wel een waarschuwing wanneer een advertentie mogelijk verdacht is.
maar die is er al!

er staat nu al bij aanbiedingen:

Naam: nog nooit van gehoord
Beoordeling Score: 0 sterren, 0 beoordelingen
Historie 1 advertentie, 1 actief
Actief sinds: deze ochtend

quasi al die 'waarschuwingssystemen' komen neer op een samenvatting van die info (afgelegen +geen beoordelingen + nieuwe account + niet lang actief + niet heel actief = verdacht of niet zo heel verdacht, misschien wel, misschien niet, denken we, we zijn niet heel zeker. aan te raden is om je gezond verstand te gebruiken... ow wacht)

als ze hier op tweakers echt al een tabel met 6 velden moeten gaan samenvatten in vlagje "verdacht of niet heel verdacht"
vind ik het toch wel al heel ver gekomen zodat sommigen zich geruster voelen om in een val te trappen waarna ze tweakers dubbel zo hard kunnen aanklagen

[ Voor 10% gewijzigd door Kheos op 21-10-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen gaat die niet ver genoeg kennelijk. Nu maken ze gewoon meerdere accounts aan en geven ze onderling goede recensies. Natuurlijk kun je dat helemaal doorklikken en die conclusie zelf ook trekken als koper, maar dit gebeurt in de praktijk nagenoeg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:06:
[...]

Alleen gaat die niet ver genoeg kennelijk. Nu maken ze gewoon meerdere accounts aan en geven ze onderling goede recensies.
oh really?
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 08:21:
Dat specifieke scenario komt bijna niet voor, omdat we daar bij het beheer al veel naar kijken. Het is vrijwel onmogelijk een hele serie nieuwe accounts aan te maken en onderling reviews te geven zonder dat het opvalt.

Sterker nog; zelfs als mensen 1x zichzelf reviewen om bv van een slechte rating af te komen kan dat reden zijn tot permban. Simpelweg omdat het uit te leggen is als oplichting volgens het wetboek - je schetst een beeld dat anders is waarbij een voordeel behaald wordt.

http://www.wetboek-online...frecht/artikel%20326.html
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:06:
[...]
Natuurlijk kun je dat helemaal doorklikken en die conclusie zelf ook trekken als koper, maar dit gebeurt in de praktijk nagenoeg niet.
omdat wat? omdat de koper dan zelf moet nadenken? omdat de koper die moeite niet wil doen, maar hoopt dat tweakers die verantwoordelijkheid op zich neemt zodat als het misloopt ze een stok hebben om mee te slaan?

hoever moet je gaan om mensen tegen zichzelf te beschermen?

ik ben persoonlijk de grootste voorstander om overal alle veiligheidslabels af te halen. imho is dat het beste dat het menselijke ras en als gevolg deze planeet kan overkomen.

jij wil die boor stoppen met je handen? moet je vooral doen!
jij wil die hete koffie in je mond gieten zonder te blazen? go for it!
jij wil onder die ladder lopen? gaan!
jij wil die shady deal aangaan bij die shady verkoper voor die prijs die nooit kan kloppen? doen!

[ Voor 33% gewijzigd door Kheos op 21-10-2016 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
Kheos schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:09:
jij wil die boor stoppen met je handen? moet je vooral doen!
jij wil die hete koffie in je mond gieten zonder te blazen? go for it!
jij wil onder die ladder lopen? gaan!
jij wil die shady deal aangaan bij die shady verkoper voor die prijs die nooit kan kloppen? doen!
>:) >:) >:)

Duidelijk geen socialist.. heerlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kheos schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:09:
ik ben persoonlijk de grootste voorstander om overal alle veiligheidslabels af te halen. imho is dat het beste dat het menselijke ras en als gevolg deze planeet kan overkomen.
Gezien we andere doelen hebben lijkt het me nutteloos om nog verder te gaan met deze discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:27:
[...]

Gezien we andere doelen hebben lijkt het me nutteloos om nog verder te gaan met deze discussie.
Ik denk dat hij zeker een punt heeft... Het bieden van waarschuwingen creëert een schijnveiligheid.

Zie ook dit: YouTube: Wat is het grote gevaar van waarschuwingsbordjes? Prof. Dr. Edgar du...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Uiteindelijk blijft de discussie over profielen en indicaties een gebed zonder eind. Op basis van een specifiek voorbeeld zou je geneigd kunnen zijn dat ene patroon uit te lichten etc. maar er zijn zoveel variaties. En als nieuwe users niets mogen heb je ook geen fijne community.

Anyway, ik denk dat je, naast mogelijke een paar kleine tweaks wellicht meer hebt aan de andere set van oplossingen, door een dienst te betalen als je het risico niet wil lopen. En aangezien het een risico is en dat correct afhandelen een complete tak van sport, is dat niet gratis.

Zie mijn langere reactie Voutloos in "8 tweakers opgelicht. Hoe maken we V&A veiliger? *" en die daarboven. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik in het algemeen vragen dat - ondanks dat het een onderwerp is dat veel emoties kan losmaken - we het met zijn allen op een vriendelijke en constructieve manier insteken? :)
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 08:40:
[...]

Ter illustratie: als je het topic binnenkomt en al zegt dat je niet de moeite hebt genomen het geheel door te nemen, waarom bedien je je dan van dit soort reacties?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:24:
Mag ik in het algemeen vragen dat - ondanks dat het een onderwerp is dat veel emoties kan losmaken - we het met zijn allen op een vriendelijke en constructieve manier insteken? :)

[...]

Ter illustratie: als je het topic binnenkomt en al zegt dat je niet de moeite hebt genomen het geheel door te nemen, waarom bedien je je dan van dit soort reacties?
Omdat het inhoudelijk een toegevoegde waarde had en er een wereld van verschil is tussen het lezen van 7 topic pagina's of 3 regels. Maar goed, kennelijk wil men in dit topic het niet hebben over mogelijke verbeterslagen maar vooral bitchen dus ik ben al stil.

Succes.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hou het aub on-topic, dus over hoe oplichting tegen te gaan. "ik ben ook opgelicht" reacties dragen daar niet aan bij.