tweakers vraag en aanbod lijkt steeds meer op marktplaats

Pagina: 1
Acties:
  • 10.942 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

Topicstarter
Tweakers,

Wat vinden jullie ?

Ik vind persoonlijk de vraag en aanbod van tweakers steeds meer op marktplaats lijken.
Op de duurdere dingen (wat is duur) wordt altijd zo ontzettend laag geboden .

Vind de vraag en aanbod niet meer wat het is .... helaas
Profielen die dag geleden zijn aangemaakt, ook langer bekende die zooo laag bieden als vraagprijs 300 is ik bied 60 euro en ik kom het vanavond nog ophalen en dan boos worden als je geen reactie geeft.

Hoe ervaren jullie dit ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Even een tikje naar VA, want in AZ heeft dit uberhaupt niets te zoeken. Aan de collegae van VA wat ze met dit topic aan willen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:25

MsG

Forumzwerver

Ik mis een beetje een constructieve inzet. Ja met een breder publiek, waar Tweakers zich ook op richt krijg je een bredere aanwas aan publiek, en helaas ook het uitschot van Marktplaats.nl. Maar ja, wat doe je er aan. Ik negeer al sinds mensenheugenis dit soort berichten met compleet onrealistische biedingen:
10 euro ik kom haal
Dan heb ik er verder weinig last van.

Mensen hebben soms ook een beetje een verkeerde voorstelling van zaken bij de leden. Het zijn niet die 10 nerds op tweakers die wat verkopen, nee het zijn misschien wel XX-duizend leden met een account, waarvan het spectrum inmiddels denk ik net zo veelzijdig is als de leden van Marktplaats.

[ Voor 27% gewijzigd door MsG op 06-09-2016 20:50 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:06
Tja, met mailtjes als "10 euro ik kom haal" hoef je je geen zorgen te maken over verlies bij opsturen en daarnaast vind ik het netjes dat ze 10 euro extra willen betalen om het te mogen komen ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:05
Helaas ben ik vorige week ook opgelicht.
Een gebruiker die zich dezelfde dag had geregistreerd en een SSD aanbood voor 30 euro.
Geen ultiem lage prijs en "echte" foto's van het product. Contact was in eerste instantie ook goed.

Vooraf wel rekening mee gehouden en omdat het "maar" om 30 euro gaat het risico genomen.
Uiteindelijk toch een heel raar gevoel aan overhouden, niet om die 30 euro maar om het gevoel dat dus ook op Tweakers oplichters zitten.

Aan de ene kant denk ik: iedereen is verantwoordelijk voor z'n eigen aankopen.
Aan de andere kant krijg ik er zo een beetje Marktplaats gevoel bij, iets wat ik nog niet eerder gehad heb op Tweakers. Waarom bijvoorbeeld niet pas V&A toelaten als iemand minstens een half jaar actief is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:56
yorroy schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:11:

Aan de andere kant krijg ik er zo een beetje Marktplaats gevoel bij, iets wat ik nog niet eerder gehad heb op Tweakers. Waarom bijvoorbeeld niet pas V&A toelaten als iemand minstens een half jaar actief is?
Omdat je dan het probleem een half jaar verschuift, omdat de oplichters dan gaan reageren op vraag advertenties, omdat je dan een vals gevoel van veiligheid gaat geven.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-07 16:29
Dit is een discussie die is al zo ontzettend vaak voorbij gekomen. Het enige wat je er tegen kan doen is goed opletten en zelf kiezen voor risico of niet.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:21
batumulia schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:16:
Dit is een discussie die is al zo ontzettend vaak voorbij gekomen. Het enige wat je er tegen kan doen is goed opletten en zelf kiezen voor risico of niet.
Je kunt er wel wat meer tegen doen. Alleen T.net weigerd dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Op hardware info gaat het een stuk beter.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:11
yorroy schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:11:
Helaas ben ik vorige week ook opgelicht.
Een gebruiker die zich dezelfde dag had geregistreerd en een SSD aanbood voor 30 euro.
Geen ultiem lage prijs en "echte" foto's van het product. Contact was in eerste instantie ook goed.

Vooraf wel rekening mee gehouden en omdat het "maar" om 30 euro gaat het risico genomen.
Uiteindelijk toch een heel raar gevoel aan overhouden, niet om die 30 euro maar om het gevoel dat dus ook op Tweakers oplichters zitten.

Je kunt toch zien hoe actief iemand is? Zo zag ik net een negatieve review van iemand zonder verder enige activiteit op Tweakers. Hij klaagt over vanalles wat mij lijkt op user-errors. Negeer ik dus. En dat doe ik ook met niet-actieve gebruikers op V&A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:05
Ja dat zeker. Bij wat duurdere producten koop ik alleen bij Tweakers met goede recensies.
Maar soms neem je een gokje, zoals ik gedaan heb en dat pakt dan een keer verkeerd uit. En dat was dan ook gelijk de laatste keer.

Maar nu zie ik een gebruiker die zich de 16e heeft aangemeld en een aantal producten verkoopt wat me erg doet denken aan degene waar ik door ben opgelicht, maar daar kan ik niks mee omdat het alleen een onderbuikgevoel is.
In dat soort gevallen voorkom je best veel door de V&A alleen toegankelijk te maken voor gebruikers die wat langer lid zijn en ook daadwerkelijk wat vaker rondhangen op Tweakers. Je voorkomt er echt niet alles mee, maar maakt het wel weer een stap moeilijker voor oplichters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 20:17
Maar soms neem je een gokje,
Als iedereen daar nu eens mee stopt. Wordt het ook wat minder aantrekkelijk voor de oplichters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
jbhc schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 19:51:
[...]

Je kunt er wel wat meer tegen doen. Alleen T.net weigerd dit.
Zoals?... Ipv 'Tweakers weigerd dit' te roepen...
En aub niet weer die punten noemen die meer dan 10 keer zijn uitgelegd waarom ze niet werken...

[ Voor 17% gewijzigd door RGAT op 20-09-2016 23:40 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

FlipFluitketel

Frontpage Admin
yorroy schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:51:
Maar nu zie ik een gebruiker die zich de 16e heeft aangemeld en een aantal producten verkoopt wat me erg doet denken aan degene waar ik door ben opgelicht, maar daar kan ik niks mee omdat het alleen een onderbuikgevoel is.
Heb je een melding geplaatst over die gebruiker? Zo nee, waarom niet? Bij twijfel, gewoon een melding plaatsen. Ja, we kunnen dan controleren of er wat vreemds aan de hand is. Nee, we kunnen nog steeds geen garanties geven dat, als wij niks raars vinden, het geen oplichter is.
digifun schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 19:57:
Op hardware info gaat het een stuk beter.
Wat een vergelijking.. Ik heb even snel gekeken en tot nu toe zijn er in september al ruim 8.000 advertenties geplaatst in V&A (en dat heb ik heel laag ingeschat), bij hwi zie ik er vanaf mei iets van 80-90 staan (afgerond en openstaande samen, aanbod & vraag). Als er in V&A in diezelfde periode 80-90 advertenties waren geplaatst was het natuurlijk ook veel eenvoudiger om die allemaal in de gaten te houden.

[ Voor 31% gewijzigd door FlipFluitketel op 21-09-2016 12:50 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CykkVii
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-07 08:26
Dit is 100% waar.

Ik heb in de afgelopen weken 3 dingen op V&A gezet, waarna ik gewoon een overeenkomst heb afgesloten, bankgegevens verstreken heb. Vervolgens krijg ik de dag erna een k*t smoes van ja nee ik komt toch niet of ja nee ik heb blijkbaar ineens toch geen geld.

Er zou een soort van 5 ritten kaart gemaakt moeten worden betreft dit soort streken. 5 strikes and you're out!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbhc
RGAT schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 23:40:
[...]

Zoals?... Ipv 'Tweakers weigerd dit' te roepen...
En aub niet weer die punten noemen die meer dan 10 keer zijn uitgelegd waarom ze niet werken...
- Een minimale tijd tussen aanmelding en het mogen plaatsen tussen advertenties.
- Een minimale hoeveelheid karma.
- Commentaar onder advertenties niet meer uit kunnen zetten.

Er is echt nog wel wat meer te bedenken. Ik snap aan de ene kant heus wel dat ze het laagdrempelig willen houden. Aan de andere kant wordt het uiteindelijk steeds meer een soort marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jbhc schreef op zondag 25 september 2016 @ 09:31:
Tot je waardering/karma boven een bepaald punt zit neem ik aan?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
[...]

- Een minimale tijd tussen aanmelding en het mogen plaatsen tussen advertenties.

Er is echt nog wel wat meer te bedenken. Ik snap aan de ene kant heus wel dat ze het laagdrempelig willen houden. Aan de andere kant wordt het uiteindelijk steeds meer een soort marktplaats.
Registratiedatum en hoeveelheid karma staan bij de advertentie vermeld, dat kan iedereen toch zelf zien en ernaar handelen, bijv. zelf ophalen ipv laten opsturen, of er toch maar van afzien? Of is men zo verblind door een 'mooie' prijs, dat men die info niet meer leest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik ervaar meer dat mensen gewoon niet reageren als je een vraag stelt of een bod doet. Dan heb ik het over realistische biedingen natuurlijk. Gelukkig gaat het bij het gros wel gewoon netjes is mijn persoonlijke ervaring.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:44
Het valt mij ook wel op dat er op V&A veel onzin biedingen binnen komen, deze beantwoord ik altijd netjes omdat ik mij niet verlaag naar hun niveau. Heb er zelfs één gehad die uiteindelijk toch het bedrag bood wat ik ervoor wou hebben. Dus ach iedereen heeft zijn manier van communiceren.

Daarnaast ben ik ook van mening dat hier op V&A, tweakers denken de hoofdprijs te krijgen voor een tweedehands iPad air die ze proberen te verkopen 100e onder de nieuwwaarde.

Er zitten dus wel degelijk twee kanten aan het verhaal, en voor de mensen die zijn opgelicht. Als het eruit ziet "te mooi om waar te zijn" dan is dat voor 99% ook zo. En als je het niet vertrouwd koop het niet, of haal het fysiek op. Redelijk makkelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
[...]

Alle drie punten die echt al honderd keer genoemd zijn en minstens net zo vaak zijn uitgelegd dat een wachttijd tussen aanmelden en het mogen plaatsen van advertenties niks veranderd, enkel dat oplichters meer vertrouwd worden 'want hij is al x tijd lid'... Op marktplaats zie je al oplichters rondlopen met accounts die jaren oud zijn, heb er zelf ook een jaar of zes geleden een account aan gemaakt, nooit gebruikt maar zo makkelijk is het...
Karma zou kunnen, maar een beetje karma farmen is ook zo gedaan met wat onzin posts in een topic over een fabrikant waar fanboys voor zijn, "*merk* is goed" posten en je hebt flink wat karma... Hier hetzelfde: het is makkelijk te omzeilen en voegt alleen maar een vals gevoel van veiligheid toe...
Commentaar onder advertenties niet uit kunnen zetten, hoezo dat? Als iemand een oplichter lijkt te zijn kan je dat melden, commentaar onder de advertentie is geen heksenjacht ruimte dus dat is dan ook niet erg nodig...
Als mensen zo afgeleid zijn door een zogenaamd goede deal dat ze niet meer zien dat er tot 3 keer gewaarschuwd wordt voor oplichters, ze de registratie-datum van de verkoper niet zien ondanks dat die recht in beeld staat, informatie zoals IBAN niet checken op de Politie site (en nee, Tweakers kan dat niet intergreren, is al eerder besproken), de naam niet even googlen en verder ook niet bedenken dat product X voor 50% van de normale V&A prijs wel verdacht is... Dan gaan de dingen die we nog meer toevoegen die mensen niet helpen en de rest tegenwerken omdat die dan denken dat het nu veilig is...

Overigens wel hele grote fan hier voor het mogen schrijven van reviews vanaf eerste contact, heb het nu een paar keer gehad dat iemand een bericht stuurt met bod of een vraag en dan nooit meer reageert, zou geweldig zijn als we daar een review voor mogen plaatsen (waar we uiteraard alleen communicatie een lage score geven...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
RGAT schreef op zondag 25 september 2016 @ 17:14:
[...]

Heel betoog waarom er niks hoeft te veranderen....
Niks doen helpt ook niet. Helemaal omdat er nu dus kennelijk ook advertenties komen die niet te mooi zijn om waar te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
jbhc schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:49:
[...]

Niks doen helpt ook niet. Helemaal omdat er nu dus kennelijk ook advertenties komen die niet te mooi zijn om waar te zijn.
Er wordt dan ook niet niets gedaan nu....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 04-06 11:57
inbedrijf schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:12:
Het valt mij ook wel op dat er op V&A veel onzin biedingen binnen komen, deze beantwoord ik altijd netjes omdat ik mij niet verlaag naar hun niveau. Heb er zelfs één gehad die uiteindelijk toch het bedrag bood wat ik ervoor wou hebben. Dus ach iedereen heeft zijn manier van communiceren.
Doe ik overigens ook vaak zat hoor. Eerst laag bieden, kijken of er onderhandelingsruimte is. Vaak ga ik dan alsnog gewoon naar de vraagprijs als de reactie gewoon normaal is. Ik reageer ook meestal gewoon op lage biedingen met de melding dat het gewoon te laag is.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 460511

[...]

Wat is dat nou weer voor onzin. Ik heb commentaar vroeger aan gehad maar zet het nu standaard op uit. Komen alleen maar 'rp' berichten en fb niveau gespam waar je niets aan hebt.

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-07 21:12
Lees ook dit eens door..

Dit is voornamelijk de reden waarom het steeds meer op marktplaats gaat lijken:
[Proef] Ruimere openstelling V&A

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

renedis schreef op woensdag 28 september 2016 @ 16:49:
Lees ook dit eens door..

Dit is voornamelijk de reden waarom het steeds meer op marktplaats gaat lijken:
[Proef] Ruimere openstelling V&A
Zou je dat eens toe kunnen lichten? Ik begrijp de redenatie namelijk niet geheel. Hoe is de ruimere openstelling van V&A gerelateerd aan het (extreem) lage bieden waar de TS het over heeft?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-07 21:12
Detmer schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:10:
[...]

Zou je dat eens toe kunnen lichten? Ik begrijp de redenatie namelijk niet geheel. Hoe is de ruimere openstelling van V&A gerelateerd aan het (extreem) lage bieden waar de TS het over heeft?
De redenatie is dat het ruimer opstellen van de regels er naar mijn mening toe leid dat er meer handelaren (waaronder jij met 60 advertenties) het naar een marktplaats niveau tilt. Dit omdat ik jou niet serieus kan nemen als individuele verkoper met zoveel advertenties. Je hebt zoveel spullen om te verkopen waardoor ik het beeld krijg dat jij meer (totaal) marge hebt en ik daarom lager ga bieden. Zo werkt het in het bedrijfsleven ook. Meer spullen aanbieden tegen mooie prijzen = lagere individuele marge maar hogere totaal marge. En kwantiteit in plaats van kwaliteit valt daar ook onder. Dan krijg je, nogmaals naar mijn mening, praktijken zoals het lage bieden.

Daarnaast gaat het hebben van meerdere handelaren gekoppeld met koopjesjagers. Immers is het aanbod groter en groter aan het worden. Koopjesjagers gaan naar websites toe waar veel advertenties zijn. Immers is de succesfactor velen malen lager op een website waar weinig is aangeboden. Andere kant van het verhaal is dat Tweakers daar meer hits op krijgt en dat gaat weer gepaard met inkomsten. Jammer genoeg wilt Tweakers geen antwoord geven tot nu toe wat de beweegredenen zijn.

Mijn excuses als ik je als handelaar bestempel, maar dat is hoe ik het zie. 60 advertenties actief, 572 advertenties geplaatst sinds 24 juni 2011 (je registratiedatum). Dat is grofweg 1 advertentie per 3 dagen. Met zulke statistieken ben je imo een handelaar. Dat is je recht, maar dat is tevens de reden waarom topics zoals deze bestaan.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

renedis schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:35:
[...]

De redenatie is dat het ruimer opstellen van de regels er naar mijn mening toe leid dat er meer handelaren (waaronder jij met 60 advertenties) het naar een marktplaats niveau tilt. Dit omdat ik jou niet serieus kan nemen als individuele verkoper met zoveel advertenties. Je hebt zoveel spullen om te verkopen waardoor ik het beeld krijg dat jij meer (totaal) marge hebt en ik daarom lager ga bieden. Zo werkt het in het bedrijfsleven ook. Meer spullen aanbieden tegen mooie prijzen = lagere individuele marge maar hogere totaal marge. En kwantiteit in plaats van kwaliteit valt daar ook onder. Dan krijg je, nogmaals naar mijn mening, praktijken zoals het lage bieden.
Ja, ongetwijfeld dat iedere handelaar er wel wat op verdiend. Maar dat is zijn / haar goed recht toch? Ik investeer tijd, energie en moeite in een systeem (kopen, controleren, installeren, verkopen, garantie e.d.) en krijg daar dan een paar centen voor terug. Als ik bij de supermarkt, bouwmarkt of waar dan ook ga werken verwacht ik (en jij toch ook hoop ik?) daar toch ook een vergoeding voor?

In de supermarkt (of enig andere winkel) ga je toch ook niet lager bieden omdat jij weet dat ze marge hebben op de zak drop of het brood dat je koopt? Ze zien je al aankomen... Naar mijn idee komt dat toch zo'n beetje op hetzelfde neer.

Daarnaast denk ik dat je toch iets te kort door de bocht gaat. Ongetwijfeld dat er mensen op advertenties af komen (Tweakers is nu eenmaal een van de weinige, zo niet de enige, met een V&A specifiek voor elektronica), maar vergeet ook niet dat Tweakers zich ook meer richt op de 'simpele consument' met bijvoorbeeld reclame. Ik zie bijvoorbeeld op het forum regelmatig nieuwe(re) users langskomen met een halfbakken topic / vraag waarvan ik van mening ben dat het niet 'Tweakers' waardig is en met een simpele zoekopdracht via Google te vinden is. Nu kan ik absoluut niet bewijzen dat hier enige relatie tussen zit hoor, maar ik denk toch dat dit zeker ook invloed heeft.
[...]
Daarnaast gaat het hebben van meerdere handelaren gekoppeld met koopjesjagers. Immers is het aanbod groter en groter aan het worden. Koopjesjagers gaan naar websites toe waar veel advertenties zijn. Immers is de succesfactor velen malen lager op een website waar weinig is aangeboden. Andere kant van het verhaal is dat Tweakers daar meer hits op krijgt en dat gaat weer gepaard met inkomsten. Jammer genoeg wilt Tweakers geen antwoord geven tot nu toe wat de beweegredenen zijn.
Ook hier refereer je weer alleen naar de handelaren, terwijl er ongetwijfeld veel meer factoren zijn. Dat de handelaren er wellicht wat invloed op hebben wil ik wel geloven, maar om alles daarop af te schuiven vind ik erg kort door de bocht / 'in mijn straatje denken'.
[...]
Mijn excuses als ik je als handelaar bestempel, maar dat is hoe ik het zie. 60 advertenties actief, 572 advertenties geplaatst sinds 24 juni 2011 (je registratiedatum). Dat is grofweg 1 advertentie per 3 dagen. Met zulke statistieken ben je imo een handelaar. Dat is je recht, maar dat is tevens de reden waarom topics zoals deze bestaan.
Dat is je goed recht en dat zal ik ook zeker niet ontkennen. Zoals je zelf eigenlijk al zegt, de statistieken liegen er niet om. Echter concluderen dat topics zoals deze daarom er zijn is gewoon onjuist. Het gaat over het (extreem) laag bieden, niet over het toestaan van handelaren of niet, daar is het andere topic voor.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:06
TS gaat over het feit dat de V&A meer op MP gaat lijken en noemt als voorbeeld het lage bieden.
Ik zelf vind het met de opkomst van meer handelaren ook steeds meer op MP gaan lijken.

Dit is natuurlijk geheel persoonlijk en ik wil ook niet zeggen dat alle handelaren er hier een potje van maken maar het neemt voor mij een beetje het vertrouwde Tweakers V&A gevoel weg.

Nu koop/verkoop ik niet vaak iets 2e hands dus zie het niet als een FWP maar het is wel een constatering en jammer vind ik het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

o.a. Bij vragen krijg je vaak geen antwoord of vaag verhaal.
- Dat zei me vriendin, tel is van haar.
- Toestel is zgan, en als je na veel pogingen een eigen foto krijgt zie je duidelijk val/stoot schade.

Wat is er nu moeilijk aan om duidelijke foto's te plaatsen van je aangeboden spullen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Tegengeluid: Ik vind V&A juist een verademing in vergelijking met marktplaats, speurders, etcetera.
Ik koop alleen van mensen met een bepaald aantal positieve feedback, nooit enig probleem ondervonden. Met kopers wel eens wat gedoe, maar iedereen staat uiteraard vrij om te bieden wat hij/zij wil, of om de koop af te blazen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 13:45
^schopje.

Ja, dit is erg herkenbaar. Je zet zelf een product op V/A voor 100 euro en je krijgt mailtjes in de trend van "ik kom het vanavond nog wel even op halen voor 20 euro".

En inderdaad, mensen die net geregistreerd zijn zouden eigen geen V/A access moeten hebben. Vergelijk het met de HK. Zo hou je het uitschot compleet buiten want geen enkel uitschotfiguur gaat eerst 100 of 200 (technische) nuttige posts doen voordat hij z'n voorraad condooms hier aanbied.

Oplossing is simpel: gewoon toegang beperken tot de V/A totdat een bepaalde tijd is verstreken nadat iemand geregistreerd is, bv. een half jaar. Of met minimaal 100 fatsoenlijke posts.

Moet wel zeggen dat ik heel blij ben met de V/A beoordelingssysteem, je kunt gelijk aan de reacties lezen als iemand een fatsoenlijke verkoper is. Dat wil niet zeggen dat als iemand voor het eerst hier komt dat deze niet fatsoenlijk is, maar zie het gewoon als net als met de HK, toegang tot de V/A zou je eigenlijk moeten verdienen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Snowwie schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:14:
Oplossing is simpel: gewoon toegang beperken tot de V/A totdat een bepaalde tijd is verstreken nadat iemand geregistreerd is, bv. een half jaar. Of met minimaal 100 fatsoenlijke posts.
Ik moet zeggen dat ik er persoonlijk niet zoveel last van heb, maar op marktplaats valt het me -meestal- ook wel mee dus kan ook aan het soort advertenties liggen ofzo...

Maar op een ander forum waar ik vaak kwam kreeg je inderdaad geen toegang tot V&A als je net geregistreerd was, ik meen 3 weken, en werd er duidelijk aangegeven aan kopers/verkopers als de reactie of advertentie van een nieuw lid was (weet zo niet meer wat de criteria daarvoor waren).
Dat hielp al een stuk, en het aantal 'scam' advertenties en idem bieders ging ook hard naar beneden.

[ Voor 11% gewijzigd door dragon2 op 08-10-2017 22:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:08
Tweakers zou net als op het forum bij een aantal topics ook de v&a op basis van karma kunnen vrijgeven. Of dat je het kan kopen in de shop als je x karma hebt. Dan filter je een hoop zooi eruit en hou je serieus Tweakers publiek over.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Afgelopen maand op marktplaats:
1 verkoper geld over gemaakt en haakt daarna af want andere koper...
3 kopers maken overeenkomst en reageren niet meer
en een haast ontelbaar aantal botte reacties van mensen die niet eens hun eigen naam onder een mail kunnen zetten of meer dan 'ik bied 50' kunnen neerzetten...

Nee V&A heeft nog een hele lange weg te gaan voordat het zo slecht is als Marktplaats, niet dat dit een positief iets is maar het is nog lang niet zo slecht :)

Overigens krijg je karma op basis van hoe veel je post, niet op basis van hoe nuttig je posts zijn, duik een Apple nieuwsbericht in, roep iets over dat Apple geweldig is en je krijgt een +3 reactie ;)
Doe dat een paar keer en je zit binnen een weekje op genoeg karma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik verkoop al m'n spul op V&A en dat werkt altijd perfect. Waar let ik op:
- maak zelf een duidelijke advertentie met goede foto's
- reageer snel en 'beleefd'
- kijk even na hoelang de koper al op t.net zit en wat zijn V&A score is
- als dit netjes is, is langskomen om op te halen geen probleem

Op marktplaats zijn sinds de app ook 'chatten' ondersteund de reacties vreselijk. En er zit veel 'kaf' tussen het koren, dus oppassen geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb over het algemeen meer vertrouwen in V/A dan in wie dan ook op Marktplaats.

Marktplaats kan wel goed zijn, maar alleen als ik zelf een product kan ophalen of iemand koopt iets van mij en maakt mij geld eerst over. Ik ben nooit zo happig op het zelf eerst geld overmaken als ik wat van iemand anders koop via Marktplaats. De hoeveelheid actieve jaren is dan nog de enige indicatie dat je zo iemand wel kunt vertrouwen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-06 22:56
Snowwie schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 04:43:
Ik heb over het algemeen meer vertrouwen in V/A dan in wie dan ook op Marktplaats.

Marktplaats kan wel goed zijn, maar alleen als ik zelf een product kan ophalen of iemand koopt iets van mij en maakt mij geld eerst over. Ik ben nooit zo happig op het zelf eerst geld overmaken als ik wat van iemand anders koop via Marktplaats. De hoeveelheid actieve jaren is dan nog de enige indicatie dat je zo iemand wel kunt vertrouwen.
Mee eens. Marktplaats doet helemaal niets aan consumentenbescherming. Betalingsverkeer gaat helemaal buiten hun om. Dat marktplaats nog bestaat is mij een raadsel. |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-06 18:19
Daarom vraag ik meestal wat is je telefoon nr dan bel ik en dan onderhandel spreek je zo verder af.
VIA DM of mail op en neer vindt ik niet zo handig.
Vindt ik ook leuker.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:58
Een hele simpele oplossing: gewoon 5 of 10k karma minimaal om op V&A toegang te krijgen. Als je wat hebt bijgedragen aan Tweakers zal je om te beginnen wel drie keer nadenken voor je loopt te stelen van iemand. Alternatieve optie is een abonement op Tweakers moeten nemen. Het lijkt mij dat elke oplichter overstapt naar V&A's zoals Marktplaats.

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-06 20:51

Sweatleek

404: Member Not Found

jetspiking schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:18:
Een hele simpele oplossing: gewoon 5 of 10k karma minimaal om op V&A toegang te krijgen. Als je wat hebt bijgedragen aan Tweakers zal je om te beginnen wel drie keer nadenken voor je loopt te stelen van iemand. Alternatieve optie is een abonement op Tweakers moeten nemen. Het lijkt mij dat elke oplichter overstapt naar V&A's zoals Marktplaats.
we hebben hier al zo vaak ongevraagd. Voor toegang eisen maar iedere keer wordt er hardt nee op gezecht want, wij moeten zo gast vriendelijk zijn :/ (was in een tijd dat zeef nog admin was ..... te vroeg ?)

Ik denk ook niet dat er zo iets makkelijk is als een karma eis of een abonnement op T.net Als je zulken eisen maakt, gaat merendeels weg.

[ Voor 9% gewijzigd door Sweatleek op 09-10-2017 09:51 ]

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
  • Laatst online: 14:58
Sweatleek schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:48:
[...]

we hebben hier al zo vaak ongevraagd. Voor toegang eisen maar iedere keer wordt er hardt nee op gezecht want, wij moeten zo gast vriendelijk zijn :/ (was in een tijd dat zeef nog admin was ..... te vroeg ?)
Lijkt mij dat dit juist dé oplossing is. Gast onvriendelijk? Misschien een klein beetje, maar wanneer je Tweakers uitsluitend als Marktplaats gebruikt, tja... Volgens mij is Tweakers daar niet écht voor bedoeld.

Daarnaast, het lijkt mij aanzienlijk beter om iets gast onvriendelijk te zijn, dan dat om de haverklap Tweakers worden opgelicht.

Uiteraard moet er een goede balans hiertussen gevonden worden, maar volgens mij kunnen 9 van de 10 oplichters relatief eenvoudig verwijderd worden met deze manier.

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-06 20:51

Sweatleek

404: Member Not Found

jetspiking schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:51:
[...]
Lijkt mij dat dit juist dé oplossing is. Gast onvriendelijk? Misschien een klein beetje, maar wanneer je Tweakers uitsluitend als Marktplaats gebruikt, tja... Volgens mij is Tweakers daar niet écht voor bedoeld.

Daarnaast, het lijkt mij aanzienlijk beter om iets gast onvriendelijk te zijn, dan dat om de haverklap Tweakers worden opgelicht.

Uiteraard moet er een goede balans hiertussen gevonden worden, maar volgens mij kunnen 9 van de 10 oplichters relatief eenvoudig verwijderd worden met deze manier.
Ik ben het ook compleet met je eens.

Moderatie beleid V&A

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07 20:07
Je bent natuurlijk vrij om te handelen met wie je wilt, je kunt als voorwaarde om tot een overeenkomst te komen in je advertentie vermelden dat je alleen zaken wilt doen met gebruikers die bijvoorbeeld X aantal karma en recensies hebben. Al snap ik wel heel goed wat je bedoelt, ik schrik soms ook van het aantal handelsaccounts op V&A. Dat zorgt ervoor dat ik nu extra oplet voordat ik een bod op een product uitbreng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

RGAT schreef op zondag 25 september 2016 @ 17:14:
[...]

Alle drie punten die echt al honderd keer genoemd zijn en minstens net zo vaak zijn uitgelegd dat een wachttijd tussen aanmelden en het mogen plaatsen van advertenties niks veranderd, enkel dat oplichters meer vertrouwd worden 'want hij is al x tijd lid'... Op marktplaats zie je al oplichters rondlopen met accounts die jaren oud zijn, heb er zelf ook een jaar of zes geleden een account aan gemaakt, nooit gebruikt maar zo makkelijk is het...
Karma zou kunnen, maar een beetje karma farmen is ook zo gedaan met wat onzin posts in een topic over een fabrikant waar fanboys voor zijn, "*merk* is goed" posten en je hebt flink wat karma... Hier hetzelfde: het is makkelijk te omzeilen en voegt alleen maar een vals gevoel van veiligheid toe...
Commentaar onder advertenties niet uit kunnen zetten, hoezo dat? Als iemand een oplichter lijkt te zijn kan je dat melden, commentaar onder de advertentie is geen heksenjacht ruimte dus dat is dan ook niet erg nodig...
Als mensen zo afgeleid zijn door een zogenaamd goede deal dat ze niet meer zien dat er tot 3 keer gewaarschuwd wordt voor oplichters, ze de registratie-datum van de verkoper niet zien ondanks dat die recht in beeld staat, informatie zoals IBAN niet checken op de Politie site (en nee, Tweakers kan dat niet intergreren, is al eerder besproken), de naam niet even googlen en verder ook niet bedenken dat product X voor 50% van de normale V&A prijs wel verdacht is... Dan gaan de dingen die we nog meer toevoegen die mensen niet helpen en de rest tegenwerken omdat die dan denken dat het nu veilig is...

Overigens wel hele grote fan hier voor het mogen schrijven van reviews vanaf eerste contact, heb het nu een paar keer gehad dat iemand een bericht stuurt met bod of een vraag en dan nooit meer reageert, zou geweldig zijn als we daar een review voor mogen plaatsen (waar we uiteraard alleen communicatie een lage score geven...)
toon volledige bericht
Afzonderlijk hebben die drie punten inderdaad weinig meerwaarde.
Maar combineer ze eens? Dus minimaal y maanden lid, EN minimaal karma x EN commentaren niet uit kunnen zetten?
De echte oplichters vinden toch wel hun weg, maar een iets hogere drempel opwerpen zodat niet iedere mafketel een account aan kan maken, wat mensen oplichten en weer vertrekken (dus de deur wagenwijd open) vind ik weer het andere uiterste. overigens niks ten nadele van de moderators, want ik heb de indruk dat er bij meldingen wel snel en kordaat wordt opgetreden

Natuurlijk mogen commentaren niet gebruikt worden voor heksenjachten, maar in discussies onder sommige advertenties kunnen toch hele nuttige dingen naar voren komen, ook voor de verkoper. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:11
Zorgt een hogere drempel niet juist voor een vals gevoel van veiligheid? Zeker als "echte oplichters hun weg wel vinden".
Ik vind het fijn dat ik nu relatief eenvoudig potentiële oplichters eruit kan filteren. Geen (inhoudelijke) forumreacties, geen deal zonder vooraf betaald te krijgen. Dat soort zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Volgens sluit het een het ander niet uit.

Op het moment dat je een drempel op werpt, een maatregel die volgens mij best redelijk is (in het geval van een karma-drempel voordat je iets kunt aanbieden). Dan wordt de kans kleiner dat er oplichters tussen zitten. Echter je moet wel je gezonde verstand blijven gebruiken. Bij bedragen boven de 100 euro ga ik gewoon naar de aanbieder toe en betaal als ik het goed heb opgehaald.

Dat je bij een aantrekkelijke prijs nog een bieding doet... tja... het blijft natuurlijk wel een tweedehands-handel... dus waarom niet. Je kunt een bod altijd afwijzen.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 10:24
barrymossel schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:47:
Zorgt een hogere drempel niet juist voor een vals gevoel van veiligheid? Zeker als "echte oplichters hun weg wel vinden".
Ik vind het fijn dat ik nu relatief eenvoudig potentiële oplichters eruit kan filteren. Geen (inhoudelijke) forumreacties, geen deal zonder vooraf betaald te krijgen. Dat soort zaken.
Dit inderdaad. Ben ik het helemaal mee eens. Dit soort posts gaan echt niet tot het verleden behoren want er zullen altijd mensen zijn die misbruik willen maken van een systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerreh
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-11-2024

gerreh

shit happens

Al deze opties kunnen wellicht helpen, maar uiteindelijk is het hoe je er zelf mee omgaat. Zelf heb ik nog geen gebruik gemaakt van de V&A, iets wat ik wel van plan ben om te doen. Om vooruit te betalen en wachten tot iemand opstuurt is en blijft een risico, iets wat je nooit kan voorkomen als je online iets bestelt. Het beste is, in mijn opzicht, iets af te halen en contant te betalen, dat is simpelweg de veiligste manier (soms ook omslachtig). Ook als ik dingen verkoop, wil ik het gewoon contant. Tijdje geleden een xbox360 verkocht aan iemand uit DH, kwam het netjes ophalen, liet zien dat het werkte, geen discussie meer over de prijs en hij reed tevreden weg.

En als je iets op de V&A zet, en mensen bieden belachelijk laag, dan zou ik ook niet reageren (zoals op MP), krijg je dan een boze mail, dan weet ik weer waar de delete knop voor gemaakt is op mijn toetsenbord. Als je graag iets wil overnemen van iemand, zou je met 'common sense' toch wel moeten weten wat er wel kan en niet? Als je dat niet kan, dan moet je gewoon begrijpen dat de mensen die hier serieus mee omgaan je dan negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:30
Ik koop en verkoop ook regelmatig via Tweakers, en ja, het is in de afgelopen jaren behoorlijk achteruit gegaan.
Vroeger kon je een redelijk bod verwachten, nu krijg ik naar mijn smaak net wat teveel "ik kom haal 50 euro waar jij woon". Echt om gek van te worden, en ik heb ook al meerdere keren allerlei verwensingen naar mijn hoofd geslingert gekregen als ik niet reageer op een dusdanig laag bod.
Voortaan reageer ik niet meer op:
- Een half opgebroken zin waar mijn schoenzool zich nog voor zou schamen
- Een bod wat simpelweg veel te laag is
- Nieuwe leden ( als ik zelf koop )
- Te opdringerige kopers ( 'Ik heb het hoogste bod dus je MOET die ssd aan mij verkopen voor 2 euro!1!1!1!1!1! )

Leuk dat Tweakers generieker in de markt gezet is, maar ik zit op Tweakers omdat ik een bepaald niveau verwacht. Nu komt iedereen met een technische vraag of een tweedehands pc / tv hier zijn zaakjes regelen, en dat vind ik jammer. Het gevoel van techneuten onder elkaar is ook mede hierdoor langzaamaan aan het doodbloeden in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-06 15:57
Wat ze zouden kunnen doen is alle tokkies die niet normaal reageren een tijdelijk V&A ban geven nadat de berichten gescreend zijn.

En dan in stappen van 1 week / 2 weken / 1 maand / 6 maanden / 1 Jaar
Indien ze daarna nog bezig zijn een perma (ip)ban op heel tweakers

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:14
Heel netjes "geen interesse" terugsturen en verder gaan met waar je mee bezig was. Als niemand meer hapt druipen ze uiteindelijk af.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
V&A is gigantisch 'uit de hand' gelopen omdat het ooit heel kleinschalig is begonnen waarbij Tweakers onder elkaar leuke spullen uitwisselden. In de loop der jaren is het uitgegroeid tot één van de betere technologie marktplaatsen omdat bijv. Marktplaats.nl enorm tekort schiet (belabberde website, slechte interface, geen rating systeem, veel oplichters etc.). Het was eigenlijk nooit de bedoeling dat het V&A gedeelte van Tweakers zo groot zou worden. De kracht zit hem in het doeltreffend kunnen filteren en het direct kunnen vergelijken met nieuwprijzen, Marktplaats biedt gewoonweg niet dezelfde prettige gebruikerservaring.

Volgens mij beseffen veel mensen hier niet hoeveel werk het kost om V&A geschillen uit te zoeken en om te faciliteren bij mogelijke oplichting (uitzoeken/loggen voor politie); er zijn meerdere V&A moderators die hier zo'n beetje een dagtaak aan hebben inmiddels. Tweakers faciliteert de verder geheel gratis V&A sectie van de site en met de veelbesproken verschuiving naar meer mainstream zal ook V&A onvermijdelijk mee verschuiven. Populariteit trekt niet alleen leuke nieuwe tweakers aan maar ook de malafide handelaren die mensen oplichten.

Je kan wel allerlei schijn veiligheid in gaan voeren dat mensen meer karma moeten hebben of 6 maanden actief moeten zijn, maar zoals eerder aangehaald zal dat alleen schijnveiligheid crëeeren. Het gevolg hiervan is dat er regel op regel zal worden gestapeld om V&A dicht te timmeren en dat zal 1. V&A niet leuk meer maken of 2. Nooit het gewenste effect hebben volgens de mening van de community, mensen blijven opgelicht worden en er zitten altijd rotte appels tussen.

Ik ben zelf heel erg actief (geweest) op V&A en kan inderdaad beamen dat er de laatste tijd wat meer vreemde vogels tussen zitten, maar daar ontkom je gewoon niet aan. Het is aan de gebruiker om dit te accepteren en zelf te filteren op goede/slechte advertenties: iedereen moet z'n verstand gebruiken. Nee, niet half, je vólle verstand gebruiken. Je moet verder realiseren dat verreweg de meeste deals gewoon netjes verlopen met twee tevreden partijen, tweemaal goede feedback en daarmee extra 'zekerheid' voor de V&A community.

Er wordt in mijn ogen soms teveel afgeschoven richting Tweakers als site, zo van lossen jullie het allemaal maar op ookal verdienen jullie helemaal niets aan V&A (op eventuele advertentie inkomsten na natuurlijk). Ik vind het juist prettig dat V&A geheel gratis is en dat er (nog niet) een verdienmodel à la Marktplaats op zit met rare gesponsorde 'dagtoppers' en 'plaats je advertentie 48 uur bovenaan'. Je moet daar eerst standaard 3 pagina's wegklikken omdat er allemaal meuk bovenaan wordt geforceerd.

Nee, geef mij dan maar Tweakers V&A gepaard met wat gezond verstand, ik filter de rotte appels er zelf wel uit en heb op die manier al vele mooie deals gesloten en leuke hardware aangeschaft :) Is V&A perfect? Nee, dat zal het ook niet worden en het is jammer dat het 'echte techneuten' gevoel onvermijdbaar wat is afgenomen. Maar ik ben er verder voor 90% zeer tevreden mee en de 'concurrentie' voor tweedehands producten kopen is ronduit bedroevend (op Ebay na).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:41
Ik ben zelf heel blij met V&A. Omdat ik weet dat ik mijn elektronica waar ik (soms snel) op uitgekeken raak, eigenlijk altijd vrij snel kwijt ben bij V&A voor een nette prijs.
Mijn uitgangspunt is altijd een nette prijs voor mijzelf maar ook zeker een nette prijs voor de mede-Tweaker die ik een scherpe prijs gun. Maar dan spreek ik vooral als aanbieder. Ik verkoop meer dan dat ik koop.
Ik heb echt al aan duizenden euro's verkocht en verstuurd (telefoons, spelcomputer, camera's) en nog nooit issues gehad.

Sinds ik op Tweakers mijn elektronica aanbied, zit ik helemaal niet meer op Marktplaats. Gelukkig maar.

Ja, ik krijg soms berichten van een laag (Marktplaats) niveau. En soms krijg je geen reactie meer als je denkt dat er een deal is. Dat is jammer en soms ergerlijk. Maar imho is V&A een geweldig platform. Je moet alleen niet naïef zijn en denken dat omdat het Tweakers is, het 100% veilig is. Nope. Oplichters komen overal voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Laatst online: 14:49
Ik ben redelijk actief op V&A, en doe nagenoeg al mijn in- en verkoop via dat kanaal. Marktplaats is echt een compleet ander niveau van achterhaald met onhandige filters, irritante spamreclames van bedrijven en een zee aan oplichters. Het volk wat er op zit wil nagenoeg altijd voor een dubbeltje het spul komen halen of is niet in staat om een normale aanhef in een DM te zetten.

Ook hier ontvang ik redelijk wat 'marktplaats' reacties maar door duidelijk grenzen te stellen aan wat je wel en niet accepteert qua communicatie geeft dat al een hoop rust. Wil iemand jouw ad overnemen voor een acceptabel bedrag? accepteren en aangeven wat jouw voorwaarden zijn (vooruit betalen/ophalen binnen termijn X). Zo niet, jammer dan, reply terug met afwijzing en door.

Wel zou ik iets voelen voor het afschermen van V&A achter een X hoeveelheid karma alleen om ads te kunnen plaatsen. Reageren zou altijd moeten kunnen imo. Gevoelsmatig heb ik al talloze ads gerapporteerd met nagenoeg dezelfde eigenschappen: geen foto, korte advertentietekst, vaak in slecht nederlands, 0 karma, 1 dag actief en 50-60% van de normale marktwaarde van het product om snel te kunnen cashen.

De discussie over de veiligheid van V&A als platform is al vaak gevoerd en een gezond verstand blijft de beste verdediging tegen oplichters. Wat er ook als maatregel gehanteerd wordt je houdt ze toch nooit helemaal buiten.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Lootbox schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 05:41:
[...]

Mee eens. Marktplaats doet helemaal niets aan consumentenbescherming. Betalingsverkeer gaat helemaal buiten hun om. Dat marktplaats nog bestaat is mij een raadsel. |:( 8)7
Dat is niet helemaal waar, als Marktplaats minimaal twee meldingen binnenkrijgt van de politie over een vermeende oplichting dan wordt het account van de betreffende oplichter (tijdelijk) gebanned totdat het opgelost word. Dus oplichters kunnen niet ongestoord bezig blijven. Ja, ze kunnen constant nieuwe accounts aanmaken, maar dan vindt ik ook dat je als koper niet moet ingaan op een te mooi prijsje voor een artikel van iemand die net een week actief is op Marktplaats. Wie dat wel doet, is simpelweg naief. Ik zeg het ook regelmatig tegen mijn ouders, als de prijs te mooi is om waar te zijn en de persoon is nog maar een week tot een maand actief op Marktplaats, dan laat maar zitten. Of je moet de mogelijkheid hebben om er achteraan te bellen en het goed zelf te kunnen zien en/of ophalen. Er zijn natuurlijk ook altijd startende goedwillende Marktplaats verkopers.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

FlipFluitketel

Frontpage Admin
thetrueman2 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 19:18:
Wel zou ik iets voelen voor het afschermen van V&A achter een X hoeveelheid karma alleen om ads te kunnen plaatsen. Reageren zou altijd moeten kunnen imo. Gevoelsmatig heb ik al talloze ads gerapporteerd met nagenoeg dezelfde eigenschappen: geen foto, korte advertentietekst, vaak in slecht nederlands, 0 karma, 1 dag actief en 50-60% van de normale marktwaarde van het product om snel te kunnen cashen.
Heel selectief even een stukje gequote.

Je zegt "Reageren zou altijd moeten kunnen". We hebben ondertussen al genoeg oplichters gezien die reageren op vraag-advertenties met een aanbod dat (als je even realistisch nadenkt) "too good to be true" is en toch blijven mensen er in trappen.

Het aller-aller-aller-aller-aller-aller-aller-belangrijkste is nog altijd dat de mensen zelf nadenken.Maar helaas is er bij zo'n "fantastisch geweldig uniek" aanbod (ook al is het een gebruiker die net 2 seconde geregistreerd is) toch altijd wel een reden om het te geloven. Ja, er zullen vast ook wel oprechte mensen bij zitten die een (te) lage prijs vragen maar DENK NA.

Vertrouw je het niet helemaal, ga dan niet alsnog akkoord met 25%/50% vooraf betalen. Oplichters boeit het niet wat je vooraf wilt betalen zolang ze maar iets krijgen, jij krijgt toch niks.

Al die eisen voor je iets in V&A kunt geven alleen maar een gevoel van schijnveiligheid (wat in dit topic en de tig andere topics hierover ook al tig keer gezegd is).

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Laatst online: 14:49
Mee eensch! Gezond verstand gaat boven alles. Mijn punt is alleen dat het minder waarschijnlijk is dat iemand met een hoog karma/feedback zich nog aan oplichterij gaat wagen. Ik heb er jaren voor moeten "werken" om 200+ 5 sterren feedback te vergaren en daar ben ik dan ook zuinig op.

Er is bij V&A duidelijk een keuze gemaakt waarbij iedereen ads kan plaatsen en er op kan reageren in plaats van dit gesloten voor de community te houden. Dat heeft als positief effect dat iemand zónder een lange historie op t.net ook zijn spulletjes kan (ver)kopen maar ook ik handel liever met iemand die zich in 2007 heeft geregistreerd vs. 2017. Schijnveiligheid? zeker. Maar het gaat toch om een kort moment waarin je met iemand probeert een vertrouwensband te leggen zodat je je transactie kan afhandelen.

Er is voor dit scenario denk ik geen ideale oplossing. Door V&A af te schermen wordt het minder toegankelijk wat als gevolg heeft dat oplichting mogelijk iets afneemt maar waardoor ook het hele platform minder gebruikt kan/gaat worden. Meer aanbod is altijd goed voor de markt, al moet ik bekennen dat als de zoveelste 'ik biet 25' reactie binnen komt ik ook wel eens zucht en wegdroom naar een omgeving die niet voor iedereen open staat. Maar dan stuur je dat draadje gewoon naar het vuilarchief en verkoop je het aan iemand die wel weet waar hij of zij het over heeft. :)

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Goed. Dit topic verzandt weer in het bekende verhaal over hoe onveilig shoppen op internet wel niet is, hoe slecht V&A is, hoe we V&A beter moeten maken en hoe we moeten oppassen voor oplichters. Aangezien dit alles al 100x besproken is (en er al een apart topic is over het verbeteren van V&A) voegt dit geen waarde meer toe. Ik sluit het topic dus bij deze.

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 09-10-2017 21:20 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.