stormfly schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:07:
Wat overigens in deze tijd met personeelsschaarste best uitdagend kan zijn om te fixen, ik heb oprecht met ze te doen. Als engineer heb je nu, waarschijnlijk, best wat druk op je schouders uit de organisatie.
Ik denk dat personeelstekort niet echt een probleem is? In deze tijd lijkt het mij sowieso onmogelijk om zelf routing tabellen te onderhouden als ISP. Of dat nu tijdelijk of voor vast is, onafhankelijk van hoeveel mensen je hebt om het in te voeren.
Immers zal Delta bv ook niet maar 1 router hebben, maar zullen het gescheiden routers zijn waardoor je routing tabellen op meerdere routers moet onderhouden. En zelfs als het op één centrale plek kan lijkt het mij op zijn minst zwaar onwenselijk om dat met de hand te doen, als niet onmogelijk (gaat vast om honderden tot duizenden regels).
Er zal dus maar een oplossing zijn, en dat is zorgen dat de routing weer automatisch correct werkt.
En de tijd die wordt geïnvesteerd in workarounds (handmatig routes instellen) is alleen maar verloren tijd die ook gestoken had kunnen worden in het fixen van het daadwerkelijke probleem. Want dat laatste zal sowieso moeten gebeuren.
Sure, als je weet dat je binnen 5 minuten met een workaround de boel in de lucht krijgt, en het echte probleem oplossen een onbekende duur heeft, is het die investering op een gegeven moment waard. Maar handmatig routing inregelen zal geen 5 minuten werkje zijn. Ook niet met 1000 man.
Want we weten allemaal, ook 9 vrouwen kunnen geen kind baren in 1 maand
. En als je "1000 man" routing gaat laten intypen ben je al meer dan 5 minuten kwijt om 1000 man op te trommelen, laat staan te coördineren wie wat doet.