In aanvulling op enkele ervaringen via dit forum, onderstaand (een wat uitgebreidere) ervaring.
Onze sportvereniging heeft begin 2020 een glasvezelverbinding opgeleverd gekregen. In eerste instantie was CBizz de provider, wat in diezelfde tijd overgenomen is door DELTA Zakelijk. We hebben de verbinding in de zomer van 2020 ‘omgezet’ van de verschillende aanbieders van internet en telefonie via de oude koperlijn (KPN, Ziggo (voormalig Esprit) en Telfort) naar de DELTA Zakelijk-verbinding. Daarna deed het wat het moest doen en dat werkte niet slecht.
De laatste wens die wij hadden was om ook onze satellietverbinding (Canal Digitaal) op te zeggen om over te gaan op IPTV van DELTA. Dit mede vanwege het kostenaspect. Echter was dit (volgens de sales-afdeling) in die tijd (zomer 2020) niet mogelijk vanwege het ‘ongeschikt zijn van het netwerk’ (werd gezegd). We moesten het voorlopig nog even doen met de (duurdere) satellietverbinding.
Bijna een jaar verder (eind mei 2021) werd duidelijk dat er inmiddels mogelijkheden zijn om toch IPTV via onze glasvezelverbinding te verkrijgen,
maar(!) dan moeten wij wel ‘overstappen’ van DELTA Zakelijk naar het DELTA Flexpakket. Dit zou op termijn sowieso gaan gebeuren (werd gezegd) omdat DELTA Zakelijk in de toekomst alleen bestemd zou zijn voor hoogwaardige, ‘dure’ verbindingen (en dit zijn wij kennelijk niet). We moesten dan wel zelf de 'overstap' regelen via hun site en de huidige verbinding zelf opzeggen. Als je het hebt over service binnen een bedrijf is dit natuurlijk een vreemde gang van zaken, want wij willen verder niets wijzigen en alleen IPTV aan ons pakket toevoegen. Laatstgenoemde besproken met de sales-afdeling en dat vonden ze eigenlijk zelf ook onjuist; dus ze wilden ons wel helpen. Wij moesten per mail met een wensenlijstje komen en zij zouden het verder oppakken.
We hebben expliciet aangegeven dat alles ‘overgezet’ mag worden naar het DELTA Flexpakket (internetverbinding en vaste telefoonnummers). We zouden dan wel een ander WAN-IP-adres krijgen omdat het DELTA Flexpakket vanuit een ander gedeelte van de netwerkinfrastructuur afkomstig zou zijn. Prima, zolang we dat maar weten. Eigenlijk is de ‘ellende’ vanaf dat moment begonnen.
De verbinding zou ‘ergens binnen 3 tot 4 weken’ omgezet worden. De week brak aan dat ‘week 3 tot 4’ in zicht was en we hoorden steeds niets. Na meerdere keren telefonisch contact te hebben gehad en te hebben gemaild kwam er, enkele dagen voordat de verbinding omgezet zou worden, duidelijkheid. We kregen te horen dat ‘aanstaande maandag’ (dit was dus maandag 19 juli 2021) de verbinding omgezet zou worden. We hadden gelijk een uitdaging: veel mensen werken normaal gesproken op maandag. Afijn: we konden toch binnen deze korte termijn flexibel zijn.
Nog een mooie: er werd gezegd dat, voor het ‘activeren van de verbinding’ we eerst een Genexis Platinum-modem zouden krijgen (regulier ‘wifimodem’ met router-functionaliteit) en daarna een Genexis Titanium (modem in bridge-configuratie). Wij gebruikten het afgelopen jaar een bridge-modem van CBizz/DELTA Zakelijk omdat we onze eigen (UniFi) Firewall en managed switch hebben.
Enkele dagen voor de omzetdatum zou ‘het modem’ binnen zijn. Ik heb expliciet aangegeven deze naar
een thuisadres te sturen, maar je voelt hem al aan: hij is verzonden naar de club zonder ons daarover te informeren. Natuurlijk was het pakketje ‘verdwenen’. 2 dagen voor de omzetdatum contact gehad met weer diezelfde sales-afdeling en aangegeven dat er nog geen modem binnengekomen is: er zou met spoed een modem naar het huisadres gestuurd worden. Toen het modem binnen was en ik het uitpakte, was het dus
NIET de Genexis Platinum maar al gelijk de Genexis Titanium.
Het was zaterdag en de sales-afdeling was niet telefonisch te bereiken. Ik sprak toen met iemand van de support-afdeling. Die vertelde mij dat het complete onzin is om de verbinding eerst te activeren met het ene modem om vervolgens het andere modem aan te sluiten. De verbinding kon gewoon prima geactiveerd worden met de Titanium. Tja.. Wat moet je hier over zeggen.
Dan de omzetdag (19 juli). Na het nieuwe modem geïnstalleerd te hebben, werkte de internetverbinding prima. Ik zou naar een webpagina gestuurd worden waarna technische informatie naar voren zou komen. Deze kwam natuurlijk niet; de verbinding werkte meteen al. Ergens mooi, maar toch wil ik de technische informatie wel vanuit DELTA hebben. Heb hierover ook maar een mailtje gestuurd; moet daar nog reactie op krijgen.
Vervolgens geprobeerd om naar een van de 2 vaste lijnen te bellen. Natuurlijk: de omzetting van de vaste lijnen was niet uitgevoerd en we hadden ineens 2 'nieuwe' telefoonnummers. Heb dat nota bene 2 of 3 maal zowel telefonisch als per mail doorgegeven. Iets met begrijpend lezen en luisteren.
Dus maar weer gebeld met DELTA: "ja maar meneer, die nummers moeten nog geporteerd worden". Huh? Jullie zouden toch alles omzetten op 1 dag? Ja, nee, dat zat toch anders. Bijzonder, de bevestigingsmail in mijn inbox vertelt iets anders. “Enkele dagen later zou het geregeld worden”. Vervolgens enkele dagen later: natuurlijk nog niets gebeurd. Weer eens gemaild met het teleurstellende feit dat we al bijna 1 week onbereikbaar waren op het telefoonnummer: weer enkele dagen later was het dan toch geregeld. 1 van de 2 telefoonnummers was omgezet. Werkte eerst ook nog maar voor de helft (ingaande oproepen werkten wel, uitgaande niet). Vervolgens weer over gebeld en ‘ineens’ werkte het wel. Tja. De omzetting van de tweede lijn, met wat mindere prio, volgt in augustus. Fair enough.
Dan nog iets: IPTV. We ontvingen een doos met daarin een Genexis Platinum-modem (die we helemaal niet nodig hebben) en een settopboxje van Amino waarbij ik meermaals expliciet (ook een keer of 2 a 3 per mail/telefonisch) heb aangegeven we een AV-kabeltje naar 3 RCA wensen te ontvangen. Ik wacht er nog steeds op (eind juli 2021).
Samengevat:- 19 keer gebeld met DELTA (ver over mijn belbundel heengegaan, kost me nog eens extra geld dus)
- 16 keer gemaild
De reviews die op het internet worden gegeven zijn mijns inziens niet overdreven: het is vooral de communicatie dat noch kant noch wal slaat binnen deze organisatie. Wat een rampzalig traject waarin je (zo lijkt het) bijna oneindig geduld moet hebben en niets geregeld wordt zolang je er zelf niet minstens 3 keer achteraan gaat. Ik vind het jammer dat het merk DELTA hiermee echt veel schade oploopt en hoop dat ze hun interne processen drastisch gaan verbeteren. Dit kan je echt niet maken richting je klant(en).