R3D schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:56:
[...]
Ik ben niet heel bekend met deze GUI, dus hier komen de domme vragen.
Je config pagina staat op LAN, waar er boven in het scherm een duidelijke boodschap staat dat je eerst naar je WAN config moet kijken. < << is dit ook de WAN config of is er een andere menu optie daarvoor?
Die heb ik gecontroleerd en heb ik primary WAN geselecteerd op de blauwe poort, 2.5gbit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lOnCu0hGEC9gLGOGwLgM1yYb.png?f=user_large)
Ik zie de foutmelding over ISP DHCP, maar in je screenshot staat bij dhcp options “Microsoft”. <<< welke opties heb je hier nog meer?
Opties:
-Disable
-Microsoft
-RFC3442
-RFC3442 & Microsoft
FYI: pon led op je ont blijft knipperen zolang hij bezig is met verbinding zoeken, dus ook als hij door verkeerde vlantag of dhcp request nog geen verbinding kan maken.
Dat wist ik niet. Mij werd verteld door verkoper dat die LED specifiek continu aan moet staan. Dan snap ik ook dat router instellingen een probleem kunnen zijn.
Ik lees in je verhaal dat je je nog niet optimaal hebt verdiept in hoe dot moet werken.
Ik zou even wat documentatie doornemen voordat er verder geklaagd word.
Dit probleem zit op laag 8.
Ongetwijfeld, maar na 2 weken pielen op mijn VPN en Home Assistant aan de praat te krijgen; omdat er geen NAT loopback op de nokia modem is, heb ik destijds veel tijd en energie in gestoken om van buitenaf de VPN en Home Assistant server te kunnen benaderen.
Ik vermoede dat er iets niet goed zat en dus veel tijd aan mijn zijde besteed toen simpelweg bleek dat Caiwai zonder indicatie CGNAT heeft aangezet.
Nu zit ik inmiddels midden in verbouwing en heb een kleintje die me snachts wakker houdt, dus de rust en tijd om uren/dagen uit te zoeken hoe ik de basis weer in orde kan krijgen, ontglipt me soms even.
Wellicht in deze iets te snel gefrustreerd met Caiway, maar ik heb er al zoooooveeel tijd in zitten om een basis thuis servertje met domotica VPN file servertje te draaien (en draaiend te houden) nadat ik van Ziggo overgestapt bent.
Dat vind ik echt behoorlijk frustrerend, zeker omdat dit soort internetverbindingen niet alleen voor een youtube filmpje en netflix fimpje nodig zijn; de basis om, ook als consument, de potentie van glasvezel volledig te benutten in de tijd van smarthomes, servers etc vind ik gewoon niet goed:
-Geen NAT loopback
-Geen Bridge modus
-Toepassing van CGNAT en wanneer ze het doen; zonder waarschuwing/informeren klant.
maar goed, ik wil voor de lange termijn dit wel opgelost hebben en daarom ook bewust gekozen voor aparte ONT en Router zodat ik in de toekomst alleen een nieuwe router hoef te kopen wanneer ik een sneller netwerk wil.
Volledigheidshalve hier nog wat screenshots van pagina's of interest:
/f/image/SJS5ZOecyTU1xlPd2rApZwyM.png?f=fotoalbum_large)
Kan ik verder nog informatie verschaffen? Heb ik nog iets anders gemist? kan ik een tooltje downloaden/gebruiken om wat analyses los te laten?
[
Voor 11% gewijzigd door
Seesar op 25-08-2023 08:16
]