Toon posts:

[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 65 66 67 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 11:07
ernstoud schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:11:
[...]

Delta/Caiway is een investering van EQT en Stonepeak, sinds een jaar of twee. Het zou daarom verbazen als deze investering op zo korte termijn verkocht wordt. Zo’n investeringsmaatschappij heeft vaak een horizon van minimaal 5 jaar.

Heb je een bron? Wie opperde dit?
Ik zie dit ook wel gebeuren. En inderdaad heeft een investeringsmaatschappij een horizon van 5+ jaar. Echter zijn er meerdere opties:
- Allereerst is er ook in investeringsland de wijsheid dat als de situatie zich voordoet, je moet afwijken van je plan. Nu bijvoorbeeld een bepaald bedrag winst maken kan voordeliger zijn dan over drie jaar iets meer of misschien helemaal geen winst maken. Zeker bij een markt die in beweging is.
- Ze kunnen de "Ziggo" constructie gebruiken, waarbij een nieuw bedrijf wordt opgericht waar beide partijen (een deel van) hun activiteiten in onderbrengen. De beide bedrijven krijgen dan een bepaald percentage van de aandelen van het nieuwe bedrijf. Idealiter zou je iedere glasvezelprovider (met een eigen netwerk) hierin willen hebben. Samen via één bedrijf de kabels leggen en dan iedereen voor zichzelf daar de diensten op laten aanbieden. Ik zie daar zelfs voor Ziggo een plek, omdat die al veel glasvezel hebben liggen en al op veel plaatsen wijkcentrales hebben. Ziggo plaatst al op plekken een glasvezelverbinding in huizen met daarop een media converter naar kabel.

Het volledig in elkaar laten lopen van de netwerken is gewoon handig voor onderhoud en uitbreiding.
Daar heb ik geen bron voor. Ik weet echter hoeveel de aanleg van een netwerk kost en dat is zelfs voor de grote jongens een hele hoop geld. Geld, waarvan je je in een aantal gevallen kunt afvragen of je het ooit terugverdient krijgt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lumix91
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05 13:09
jeroenst schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:17:
[...]

Goed nieuws:

De poort forwarding op poort 8080 werkt inmiddels.

Ook werken poort 443 en 8080 via DMZ.

Beide getest en de informatie klopt.

Over bridge mode nog niks bekend volgens Delta.
Finally!!!, hier werkt het nu ook. Eindelijk die dubbele port-forwarding rules over boord ;-)

Huidige versie:

ProductClass: XS-2426G-B
HWVer: 3FE49546BBAA
SWVer: 3FE49544JJJL30

[Voor 9% gewijzigd door lumix91 op 11-05-2023 14:57]

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:29
feuniks schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:02:
[...]

Ik weet echter hoeveel de aanleg van een netwerk kost en dat is zelfs voor de grote jongens een hele hoop geld. Geld, waarvan je je in een aantal gevallen kunt afvragen of je het ooit terugverdient krijgt.
En juist daarom is er die horizon > 5 jaar.

Je investeert in de infra. Die gaat richting de 10 jaar mee. Dus na een aantal jaren heb je voor bestaande aansluitingen vrijwel geen onkosten meer maar wel maandelijks kassa.

Tijdje bij Reggefiber rondgelopen. Het business model werd zoals boven uitgelegd. EQT zal er ook zo over denken schat ik.

Maar goed, alles is speculatie, uiteraard zonder bronnen want het is natuurlijk zeer concurrentiegevoelige informatie.

• feuniks
ernstoud schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:34:
[...]

En juist daarom is er die horizon > 5 jaar.
Maar dat is een andere horizon.
Je hebt de horizon van het bedrijf zelf. En dan zal de glasvezel zelf 20+ jaar meegaan en de apparatuur 5 jaar, etc. En zelfs met die horizon zullen er gebieden zijn die je nooit terugverdient krijgt. Een kilometer kabel gaan graven en aanleggen om drie huizen aan te sluiten zal nooit winstgevend zijn.

Dat is echter niet de horizon van de investeerder. Die heeft normaal gesproken inderdaad ook een horizon van een aantal jaar, waarin hij de waarde van het bedrijf wil vergroten en zijn investering (dus het bedrijf) met winst verkopen. En die horizon kan veranderen als de situatie verandert.

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:14
Barre73 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:43:
[...]

Zeker wel. T-Mobile levert straks via glasvezel van KPN Netwerk (zowel op eigen apparatuur als via WBA), DFN, Open Dutch Fiber, E-Fiber en een zooi kleine buitengebied spelers (via KPN WBA). Enige die nog ontbreekt is Glaspoort maar dat komt er aan.
Dus eigenlijk alle glasvezelaansluitingen.

KPN levert niet via Open Dutch Fiber, DFN en E-Fiber.
Dus dit klopt wel.
Tja was KPN nu ook maar ingestapt…. Het blijft wachten tot KPN in Twenterand gaat aanleggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lumix91
En toen zaten we ineens achter de CGNat van Delta.. Publiek IP veranderd en alle portforwardings werken niet meer... Grrr.

Ik zie in Mijn Delta helaas de optie niet om dit uit te zetten, zoals eerder in deze thread wordt gesuggereerd. Iemand dit al voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
lumix91 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:51:
En toen zaten we ineens achter de CGNat van Delta.. Alle portforwardings werken niet meer... Grrr.

[Afbeelding]

Ik zie in Mijn Delta helaas de optie niet om dit uit te zetten, zoals eerder in deze thread wordt gesuggereerd. Iemand dit al voor elkaar gekregen?
Helpdesk bellen (vast gesloten tot maandag?), of aan @R3D vragen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:08
En toen zaten we ineens achter de CGNat van Delta.. Alle portforwardings werken niet meer... Grrr.

[Afbeelding]

Dit lijkt me reden voor ontbinding van het contract? Ik heb zelf nog geen Delta, heb het vorig jaar aangevraagd, maar hier heb ik geen zin in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lumix91
icall5s schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:05:
[...]

Dit lijkt me reden voor ontbinding van het contract? Ik heb zelf nog geen Delta, heb het vorig jaar aangevraagd, maar hier heb ik geen zin in.
Inderdaad, en ik heb ook nog een Delta Zakelijk Flex waar bij ik bij de aanvraag, een jaar geleden, heb gekozen voor een Vast IP.. Dit lijkt nu dus helemaal niet zo te zijn.

Maandag even aan de telefoon hangen, hier ga ik niet mee akkoord!

Voor nu een reverse SSH-tunnel opgezet richting mijn externe VPS als tijdelijke fix zodat ik op z'n minst mijn e-mails ontvang op mijn homeserver en bij mijn webmail kan van buitenaf.

https://www.jeffgeerling....aspberry-pi-behind-cg-nat

[Voor 14% gewijzigd door lumix91 op 12-05-2023 23:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:58
lumix91 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:10:
[...]

Inderdaad, en ik heb ook nog een Delta Zakelijk Flex waar bij ik bij de aanvraag, een jaar geleden, heb gekozen voor een Vast IP.. Dit lijkt nu dus helemaal niet zo te zijn.

Voor nu een reverse SSH-tunnel opgezet richting mijn externe VPS als tijdelijke fix zodat ik op z'n minst mijn e-mails ontvang op mijn homeserver en bij mijn webmail kan van buitenaf.
Als je zakelijk flex hebt met toen het nog een vast ip had zit je voor zover bekend veilig

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-05 20:17
Is dit gewoon plotseling van de ene op de andere dag doorgevoerd zonder enige melding vanuit Delta?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lumix91
Jep, ik heb niets van Delta gehoord...

Toevallig dat ik dit topic volgde, dat ik ervan op de hoogte was... Slechte zaak!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:32
En toen zaten we ineens achter de CGNat van Delta.. Publiek IP veranderd en alle portforwardings werken niet meer... Grrr.

[Afbeelding]

Uit nieuwsgierigheid, in welke regio is dit?

• Tux3.14
Computer guy schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:18:
[...]

Als je zakelijk flex hebt met toen het nog een vast ip had zit je voor zover bekend veilig
Dat ben je niet. Ikzelf en meerderen in dit topic hebben zakelijk gehad, want op papier vast IP.
Ik de praktijk was het al een keer veranderd. Volgens de (waardeloze) helpdesk bestond het bij Delta niet dat je een vast IP krijgt.
Dus sindsdien ook geen zakelijk pakket meer.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:38
lumix91 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:10:
[...]

https://www.jeffgeerling....aspberry-pi-behind-cg-nat
Gewoon nieuwsgierig, maar waarom zou je zelf mail willen hosten op je internetverbinding thuis? Waarom niet op je externe VPS? (buiten de vraag nog of je überhaubt nog een eigen mailserver zou moeten willen, want dat is tegenwoordig met SPF, IP reputation, DKIM etc. best uitdagend geworden)

Wel heel stom dat je zelfs op een zakelijke lijn CGNAT krijgt. Notabene met een vast IP in je contract. Dat zou inderdaad niet moeten kunnen.

Heb je de servicedesk al gebeld? Die zouden dit snel op moeten kunnen lossen.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EWS99
Zomaar een brainfart: zou het helpen om TR-069 uit te schakelen op je modem om niet in de CGNAT pool te komen?

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:41
Ik heb een jaar geleden Flex Zakelijk besteld. In m’n order staat ‘business pack’ erbij. Op de site stond toen ‘vast IP adres’, vandaar dat ik die had gekozen. Maar dat lijkt nu ineens verdwenen en bij Zakelijk Pro alleen van toepassing 🤷‍♂️

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ernstoud
EWS99 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:19:
Zomaar een brainfart: zou het helpen om TR-069 uit te schakelen op je modem om niet in de CGNAT pool te komen?
Ik denk het. Maar als ik zie welke “backdoors” Delta/Caiway in de Genexis 7840 heeft ingebakken (niet geanalyseerd maar vermoed ook in de Nokia) dan is er meer nodig om inzage in de router te voorkomen:

- TR-069 is actief
- SSH op VLAN1 is actief
- DHCP opties worden gebruikt voor config aanpassingen
- er draait een cliënt op voor het Genexis GAPS beheersplatform, “phone home” elke paar uur
- er staat een cliënt Shell op voor beheer (oxsh) met user/pw voor iedereen gelijk
- er draait een management API op voor allerlei geneuzel zoals firmware updates
- er draait een SNMP cliënt op
- …

Hoe meer ik er over denk hoe meer ik vind dat zonder enige aankondiging abonnees op CGNAT zetten zonder dat je via mijn.delta of mijn.caiway dit kan verhelpen of voorkomen (!), eigenlijk crimineel is. Er zijn immers zat abonnees die services draaien die echt wel van belang zijn. Monitoring op afstand van kritische zaken, ZZP’ers met services aan klanten e.d.

Op het KPN forum las ik laatst van een 89-jarige meneer die via domotica op afstand begeleid werd door de familie. Niet uitgesloten dat dat soort diensten ook door Delta/Caiway abonnees gebruikt worden. En dan opeens is dit niet meer mogelijk.

Je weet als Delta/Caiway dat CGNAT voor die mensen problemen oplevert en toch doe je het zomaar. Dat is crimineel. Geen ander woord voor.

Ja, het is alleen van belang voor abonnees die meer doen dan Netflix en Facebook om een eigen IP adres te hebben, maar bij een miljoen of meer abonnees en als is het maar 2% dan zijn dat 20.000 abonnees die je willens en wetens in de problemen brengt. Als crimineel een te zwaar woord is dan is het op zijn minst schofterig.

Zodra Helden van Nu hier beschikbaar is ben ik weg.

Update: Helden van Nu is beschikbaar. Mooi. Zodra Caiway CGNAT voor mij activeert weet ik wat me te doen staat.

• lumix91
EWS99 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:18:
[...]

Gewoon nieuwsgierig, maar waarom zou je zelf mail willen hosten op je internetverbinding thuis? Waarom niet op je externe VPS? (buiten de vraag nog of je überhaubt nog een eigen mailserver zou moeten willen, want dat is tegenwoordig met SPF, IP reputation, DKIM etc. best uitdagend geworden)

Wel heel stom dat je zelfs op een zakelijke lijn CGNAT krijgt. Notabene met een vast IP in je contract. Dat zou inderdaad niet moeten kunnen.

Heb je de servicedesk al gebeld? Die zouden dit snel op moeten kunnen lossen.
Voor de hobby, en voor het omdat-het-kan gehalte ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lumix91
rutger7435 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:30:
Ik heb een jaar geleden Flex Zakelijk besteld. In m’n order staat ‘business pack’ erbij. Op de site stond toen ‘vast IP adres’, vandaar dat ik die had gekozen. Maar dat lijkt nu ineens verdwenen en bij Zakelijk Pro alleen van toepassing 🤷‍♂️
Dit viel mij inderdaad ook op! Ik zie dan ook even niet in waarom je dan nog een "Business Pack" zou willen bestellen? Er zijn geen insentives meer.

Ik ga maandag bellen en dan maar overstappen naar de Zakelijk Pro, dan zijn we waarschijnlijk van alles issues verlost.

• lumix91
Tux3.14 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:04:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, in welke regio is dit?
Ik zit in gemeente Buren.

• lumix91
EWS99 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:19:
Net geprobeerd, maar helpt niet (modem herstart gedaan).

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 14:42
lumix91 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:40:
[...]

Dit viel mij inderdaad ook op! Ik zie dan ook even niet in waarom je dan nog een "Business Pack" zou willen bestellen? Er zijn geen insentives meer.

Ik ga maandag bellen en dan maar overstappen naar de Zakelijk Pro, dan zijn we waarschijnlijk van alles issues verlost.
Je krijgt wel eerst een tijdelijk IP-adres

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:13

Coolhva

Dr. Zero Trust

[Afbeelding]

Het lijkt er steeds meer op dat Delta de ‘knijp en piep’ techniek toepast. Alles omzetten en dan kijken wie er reageert met dat ze het niet willen en alleen die personen terugzetten. Het verdient niet de schoonheidsprijs, zeker omdat er technische mogelijkheden zijn om deze klanten van te voren uit te sluiten.

Houd je ons op de hoogte hoe de klantenservice reageert? Ik ben benieuwd of ze nu wel bekend zijn met CGN.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Coolhva schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:09:
[...]
Houd je ons op de hoogte hoe de klantenservice reageert? Ik ben benieuwd of ze nu wel bekend zijn met CGN.
Ze zijn zeker bekend met CGNAT, de dame wist mij precies te vertellen dat het begint voor klanten met routers van Delta (eigen apparatuur voorlopig nog niet).
Verder gaat het via Mijn Delta uit te schakelen zijn voor diegene die het niet wil (zelf regelen -> internet).

Ze wist ook te vertellen dat er voorlopig nog geen plannen zijn voor mensen met eigen hardware, maar mocht het er ooit komen dan kunnen deze het ook uitschakelen via Mijn Delta. _/-\o_

Zie ook mijn post hier

[Voor 7% gewijzigd door bluewalk op 14-05-2023 09:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:02
bluewalk schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:16:
[...]

Ze zijn zeker bekend met CGNAT, de dame wist mij precies te vertellen dat het begint voor klanten met routers van Delta (eigen apparatuur voorlopig nog niet).
Verder gaat het via Mijn Delta uit te schakelen zijn voor diegene die het niet wil (zelf regelen -> internet).

Ze wist ook te vertellen dat er voorlopig nog geen plannen zijn voor mensen met eigen hardware, maar mocht het er ooit komen dan kunnen deze het ook uitschakelen via Mijn Delta. _/-\o_

Zie ook mijn post hier
Nog een reden om eigen apparatuur te gaan draaien dus.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:45
Coolhva schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:09:
[...]

Het lijkt er steeds meer op dat Delta de ‘knijp en piep’ techniek toepast. Alles omzetten en dan kijken wie er reageert met dat ze het niet willen en alleen die personen terugzetten. Het verdient niet de schoonheidsprijs, zeker omdat er technische mogelijkheden zijn om deze klanten van te voren uit te sluiten.

Het zal niet de meest populaire opmerking hier zijn maar vanuit Delta's positie kan ik deze aanpak eigenlijk begrijpen.
95+% van de gebruikers merkt niets van de CGNAT invoering. Als je een opt-in regeling had gebruikt was er niemand mee gegaan, opt-out (knijp-piep) is wat dat betreft veel begrijpelijker. Wat ze wel hadden moeten doen is beter communiceren en de systemen voor zelfstandige opt-out via de portal voor iedereen klaar hebben staan en zonder gezeur gebruikers uitsluiten van CGNAT. De winst in IP adres besparing zit niet in onze community, de bulk pak je elders

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-05 17:05

Roetzen

he.net Certified Sage

@tyson69
Ik begrijp het ook heel goed. In feite is het op termijn onvermijdelijk dat niet iedereen meer een publiek IPv6 adres kan krijgen. Maar wat ik wel heel erg fout vind is dat ze IPv6 niet voor iedereen uitgerold hebben voordat deze stap onvermijdelijk werd. Ze zijn gewoon veel te laat met IPv6!

Een tunnel is goed. Native IPv6 is beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ernstoud
tyson69 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Wat ze wel hadden moeten doen is beter communiceren en de systemen voor zelfstandige opt-out via de portal voor iedereen klaar hebben staan en zonder gezeur gebruikers uitsluiten van CGNAT.
Precies! Die twee zaken hadden eerst geregeld moeten zijn. Communicatie en de switch mogelijkheid in mijn.delta en mijn.caiway. Onvoorstelbaar om als klant van Caiway dit alles via Tweakers te moeten vernemen.

Bij mij is Helden van Nu leverbaar. Als ik naar CGNAT omgezet wordt zonder dat ik terug kan, switch ik direct naar hun.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Kuch kuch. Delta ziet het licht. IPv6 incoming. Veeeeeel te laat maar het komt wel.

nieuws: Delta gaat vanaf vierde kwartaal IPv6-adressen geven aan glasvezelkla...

[Voor 5% gewijzigd door internet4me op 15-05-2023 14:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@internet4me
Ik moet het eerst nog maar eens zien. Om te beginnen is Delta niet zo erg accuraat met termijnen. Ik wacht nog steeds op het bericht met de melding dat ze bij mij in de straat beginnen met graven. Terwijl er toch al bijna anderhalf jaar verstreken is sinds ik mij aangemeld heb. Dus als ze zeggen in Q4 2023 te beginnen met de uitrol, dan kan het nog best even duren voordat de kinderziektes er uit zijn en ik een volwaardige IPv6 verbinding heb...

Eerst zien dan geloven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sneakerzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-05 18:29
Hopelijk worden nieuwe aansluitingen gelijk met een ipv6 aangesloten..

vanmorgen is bij mijn de aansluiting tot de voordeur gelegd (keurig netjes overigens!) alleen geen brief van tevoren, maar heb er persoonlijk 0.0% last van gehad.

Ik lees verschillende verhalen over de tijd die het inneemt van het echt aanleggen tot de voordeur en het echt aansluiten en gebruiken van de verbinding. Ik hoop dat ik snel gebruik kan maken van de verbingen (met ipv6 :P)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 11:34
Ik heb nu sinds vorige week vrijdag Internet via Glasvezel van Delta. Nog niet gekozen om de boel te annuleren in de 14 dagen termijn. Aangezien het me nu gelukt is om de dubbele nat via portforwarding te regelen. Jammer dat ipv6 nog zo lang duurt!

Ik betaal nu 52,50 voor 12 maanden alleen internet 1Gbit. Maar, ik zie net dat ik naar 2Gbit kan voor 45 euro voor 6 maanden en dan 6 maanden 60 euro. Met beide kom ik dan op 630 euro per jaar!
Het vreemde was dat als ik die 2Gig selecteerde ik die korting niet zag verschijnen in het overzicht. Maar na uitgebreid contact via chat, bewaard naar mail, heb ik bevestigd gekregen dat ik wel die 2Gig met die actie kan krijgen, en dat ik na 12 maanden kosteloos kan verlagen naar het 1Gbit abonnement! Even in de gaten houden of het wel zo verwerkt wordt!

Mss een tip voor anderen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 22:16
Mijn respect voor Delta is inmiddels tot nul gedaald (het is dat het niet negatief kan...). Ik heb nooit aangegeven dat ik een product van hun wil(de) hebben en toch kom ik vandaag thuis en zie ik dat ze in mijn voortuin tegels verwijderd hebben om een kabel aan te leggen. Ook is een stenen plantenbak bijna een centimeter verplaatst waardoor deze nu niet meer netjes in lijn ligt met anderen...

De tegels zijn weliswaar weer teruggelegd, behalve één waar de kabel uitsteekt, maar ik vind dit niet kunnen. Waarom komt Delta zonder overleg en zonder opdracht in mijn tuin iets aanleggen? #omgekeerdewereld!

Wat zou de beste manier zijn om hier tegen op te treden zonder het gebruik van Social Media?

[Voor 9% gewijzigd door GertjanO op 15-05-2023 18:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 11:34
GertjanO schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:32:
Mijn respect voor Delta is inmiddels tot nul gedaald (het is dat het niet negatief kan...). Ik heb nooit aangegeven dat ik een product van hun wil(de) hebben en toch kom ik vandaag thuis en zie ik dat ze in mijn voortuin tegels verwijderd hebben om een kabel aan te leggen.
De tegels zijn weliswaar weer teruggelegd, behalve één waar de kabel uitsteekt, maar ik vind dit niet kunnen. Waarom komt Delta zonder overleg en zonder opdracht in mijn tuin iets aanleggen? #omgekeerdewereld!
Wat zou de beste manier zijn om hier tegen op te treden zonder het gebruik van Social Media?
Die kabel wordt gelegd door een aannemer, ingehuurd door Delta. Het zou goed kunnen dat er in jouw gemeente besloten is om huis aan huis aan te leggen?

[Voor 69% gewijzigd door ahbart op 15-05-2023 18:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Computer guy
Mijn respect voor Delta is inmiddels tot nul gedaald (het is dat het niet negatief kan...). Ik heb nooit aangegeven dat ik een product van hun wil(de) hebben en toch kom ik vandaag thuis en zie ik dat ze in mijn voortuin tegels verwijderd hebben om een kabel aan te leggen.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/2023-04-19#Hoofdstuk5
Andere partijen stemmen ;(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Mijn respect voor Delta is inmiddels tot nul gedaald (het is dat het niet negatief kan...). Ik heb nooit aangegeven dat ik een product van hun wil(de) hebben en toch kom ik vandaag thuis en zie ik dat ze in mijn voortuin tegels verwijderd hebben om een kabel aan te leggen. Ook is een stenen plantenbak bijna een centimeter verplaatst waardoor deze nu niet meer netjes in lijn ligt met anderen...

Klagen bij de gemeente of klagen bij de aannemer.

In mijn geval heeft er lang voordat ze aan de stoepen bezig waren (en dat was weer weken / maanden voordat ze van de stoep tot de voordeur gingen) al een brief in de bus gelegen van Delta dat ze over gingen tot aanleg bij alle woningen. Als ik dat niet zou willen (voor mijn woning dan :P) dan kon/moest ik bezwaar maken bij de aannemer (die in principe de eerste contactpersoon is).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjakie0101

Jij gooit huis en huis bladen en post weg? Delta kondigt aanleg ruim van te voren een inclusief schouw voor de beste positie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjakie0101
ahbart schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:30:
Ik heb nu sinds vorige week vrijdag Internet via Glasvezel van Delta. Nog niet gekozen om de boel te annuleren in de 14 dagen termijn. Aangezien het me nu gelukt is om de dubbele nat via portforwarding te regelen. Jammer dat ipv6 nog zo lang duurt!

Ik betaal nu 52,50 voor 12 maanden alleen internet 1Gbit. Maar, ik zie net dat ik naar 2Gbit kan voor 45 euro voor 6 maanden en dan 6 maanden 60 euro. Met beide kom ik dan op 630 euro per jaar!
Het vreemde was dat als ik die 2Gig selecteerde ik die korting niet zag verschijnen in het overzicht. Maar na uitgebreid contact via chat, bewaard naar mail, heb ik bevestigd gekregen dat ik wel die 2Gig met die actie kan krijgen, en dat ik na 12 maanden kosteloos kan verlagen naar het 1Gbit abonnement! Even in de gaten houden of het wel zo verwerkt wordt!

Mss een tip voor anderen?
Ok bel elk jaar opnieuw voor een nieuwe goede aanbieding, anders naar Caiway, dan willen ze wel bewegen, Dan moeten ze veel kosten maken om spullen retour te halen en opnieuw te verzenden
T Mobile wordt ook een optie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• feuniks
Die wet ken ik. Maar dat betekent niet dat men zomaar op jouw grondgebied mag gaan graven, zonder overleg of zonder aankondiging. Deze wet is ook bedoeld voor bijvoorbeeld gemeenten die de aanleg van kabels tegen willen werken of boeren waar een kabel of buis onder hun akker of weiland moet. Je kunt je afvragen of deze wet geldt voor kabels die naar het betreffende huis worden geschoten en die niet aangesloten gaat worden. En zelfs dan moet de aannemer dat bespreken. Stel dat jij gepland hebt om daar een zwembad, vijver, opvangbekken of iets dergelijks te maken, dan zit die kabel in de weg. En dan moet jij ineens daar een oplossing voor bedenken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 22:16
RobertMe schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:45:
[...]

Klagen bij de gemeente of klagen bij de aannemer.

In mijn geval heeft er lang voordat ze aan de stoepen bezig waren (en dat was weer weken / maanden voordat ze van de stoep tot de voordeur gingen) al een brief in de bus gelegen van Delta dat ze over gingen tot aanleg bij alle woningen. Als ik dat niet zou willen (voor mijn woning dan :P) dan kon/moest ik bezwaar maken bij de aannemer (die in principe de eerste contactpersoon is).
Die brief heb ik inderdaad gehad en, uiteraard, goed bewaard. Ik heb deze brief ongeveer een jaar geleden gehad, daarna nog meermaals brieven over dat er vertraging was maar dat ze toch echt spoedig gingen aanleggen. Ongeveer 2 weken geleden nog een brief gehad met daarin excuses voor de vertraging, etc. en dat wanneer de nieuwe planning bekend was, ze weer zouden gaan communiceren. Na zo'n brief verwacht ik niet dat binnen 2 weken iets aangelegd gaat worden.

Bovendien: waarom moet ik zelf op zoek gaan naar een persoon om aan te geven dat ik hun product NIET wil hebben? Dat vind ik de omgekeerde wereld. Waarom niet gewoon enkel aanleggen bij degene die het wel willen hebben? Waarom mag Delta (of wie dan ook) in mijn tuin gaan graven zonder dat ik daar zelf toestemming voor heb gegeven?

Zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven: ik vind het maffia praktijken van Delta. Ze communiceren dat ze 'gratis' glasvezel willen gaan aanleggen maar omdat ik niet bij de voorinschrijving een abonnement heb afgesloten, mag ik in de toekomst bij de afname van glasvezel alsnog de volle mep aan aansluitkosten betalen (ook deze brief heb ik goed bewaard). Voor mij geen Delta meer. Er is immers geen sprake van kritieke of noodzakelijke infrastructuur: als ik besluit om glasvezel van bijvoorbeeld KPN of e-fiber af te nemen, dan komen die een eigen glasvezelkabel aansluiten en gaan ze geen gebruik maken van de glasvezelkabel van Delta.

Ik heb vandaag meerdere mensen op bezoek gehad en allemaal vroegen zich af wat er in mijn tuin is gebeurd: het is duidelijk te zien dat de tegels er minder mooi inleggen en dat de plantenbakken scheef staat , etc. Als mijn frustratie hierover weer weg is, ga ik eerst maar bedenken hoe ik mijn voortuin weer kan fatsoeneren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ernstoud
GertjanO schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:00:
[...]

Die brief heb ik inderdaad gehad en, uiteraard, goed bewaard. Ik heb deze brief ongeveer een jaar geleden gehad, daarna nog meermaals brieven over dat er vertraging was maar dat ze toch echt spoedig gingen aanleggen. Ongeveer 2 weken geleden nog een brief gehad met daarin excuses voor de vertraging, etc. en dat wanneer de nieuwe planning bekend was, ze weer zouden gaan communiceren. Na zo'n brief verwacht ik niet dat binnen 2 weken iets aangelegd gaat worden.

Bovendien: waarom moet ik zelf op zoek gaan naar een persoon om aan te geven dat ik hun product NIET wil hebben? Dat vind ik de omgekeerde wereld. Waarom niet gewoon enkel aanleggen bij degene die het wel willen hebben? Waarom mag Delta (of wie dan ook) in mijn tuin gaan graven zonder dat ik daar zelf toestemming voor heb gegeven?

Zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven: ik vind het maffia praktijken van Delta. Ze communiceren dat ze 'gratis' glasvezel willen gaan aanleggen maar omdat ik niet bij de voorinschrijving een abonnement heb afgesloten, mag ik in de toekomst bij de afname van glasvezel alsnog de volle mep aan aansluitkosten betalen (ook deze brief heb ik goed bewaard). Voor mij geen Delta meer. Er is immers geen sprake van kritieke of noodzakelijke infrastructuur: als ik besluit om glasvezel van bijvoorbeeld KPN of e-fiber af te nemen, dan komen die een eigen glasvezelkabel aansluiten en gaan ze geen gebruik maken van de glasvezelkabel van Delta.

Ik heb vandaag meerdere mensen op bezoek gehad en allemaal vroegen zich af wat er in mijn tuin is gebeurd: het is duidelijk te zien dat de tegels er minder mooi inleggen en dat de plantenbakken scheef staat , etc. Als mijn frustratie hierover weer weg is, ga ik eerst maar bedenken hoe ik mijn voortuin weer kan fatsoeneren.
Paar observaties:

- “maffia” is wel erg zwaar aangezet
- als Delta bij u aangelegd heeft is het mogelijk dat anderen daartoe niet meer besluiten, dus….
- schade is verhaalbaar, Delta bellen, klacht indienen, maak foto’s, geef Delta de kans te herstellen
- betreft het een koopwoning of huur? In het laatste geval kan de verhuurder toestemming gegeven hebben
- stoom afblazen helpt, in de tuin werken kan ontspannend zijn ;)

Bij ons hadden de heren keurig alle plantjes opzij gelegd (zonder wortels, dus dood) en na dichten van de gleuven er bovenop gelegd 8)7. En 300 m2 grind was ook niet netjes meer. Paar uur werk en alles weer zoals het hoort.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Die brief heb ik inderdaad gehad en, uiteraard, goed bewaard. Ik heb deze brief ongeveer een jaar geleden gehad
Dus je bewaard een jaar lang een brief waar in staat dat je zelf actie moet ondernemen, maar onderneemt die actie niet? Lijkt mij lastig om dan nog recht van klagen te hebben.
Bovendien: waarom moet ik zelf op zoek gaan naar een persoon om aan te geven dat ik hun product NIET wil hebben?
In die brief staan vast contactgegevens. In mijn geval delta@<de aannemer>. Hoef je dus weinig voor te zoeken.
Dat vind ik de omgekeerde wereld. Waarom niet gewoon enkel aanleggen bij degene die het wel willen hebben? Waarom mag Delta (of wie dan ook) in mijn tuin gaan graven zonder dat ik daar zelf toestemming voor heb gegeven?
Omdat het blijkbaar als zodanig in de telecomwet staat vastgelegd. Waarschijnlijk omdat het als gemeen goed wordt beschouwd. Als de netbeheerder, of watermaatschappij, of zo hun infrastructuur wilt vervangen zullen ze ook niet bij elk adres expliciet toestemming hoeven te vragen, maar zal het "opt out" zijn. Bij mij in huis is jaren terug ook de inkomende gasleiding vervangen en belde men ineens aan om dit te doen.
Er is immers geen sprake van kritieke of noodzakelijke infrastructuur: als ik besluit om glasvezel van bijvoorbeeld KPN of e-fiber af te nemen, dan komen die een eigen glasvezelkabel aansluiten en gaan ze geen gebruik maken van de glasvezelkabel van Delta.
Veel succes met wachten op e-fiber dan. Die zijn namelijk over genomen door Open Dutch Fiber. En ODF werkt dan weer innig samen met T-Mobile. En laat T-Mobile nu net een samenwerking met Delta Fiber Nederland aangekondigd hebben. Inclusief speculatie hier op het forum dat volledige Delta (DFN, Delta en Caiway) wel eens samen kan gaan met ODF + T-Mobile. En zoals @ernstoud ook aangeeft: als er eenmaal glasvezel in een gebied is aangesloten is de kans een stuk kleiner dat er nog een partij bij komt. Glasvezel aanleggen is een enorme investering (terug verdien termijn van 10 jaar of wat kwam hier laatst langs?). En dat is dan in het geval van een "monopolie" in de regio. De kans dat KPN/Glaspoort of ODF of een andere partij besluiten glasvezel aan te leggen in een gebied waar glasvezel al beschikbaar is is gewoon klein. Immers is de USP van glasvezel dat het glasvezel is, en een tweede glasvezelnetwerk is niet "beter" dan de eerste. Dan moet er geconcurreerd worden op prijs etc en zullen er veel minder overstappers zijn.

Had ik zelf liever gezien dat iemand anders dan DFN glasvezel zou aanleggen in mijn dorp? Jazeker. Maarja, daar doe je niks aan. Heb overigens ook geen abo afgenomen. Maar laat het wel aanleggen. Immers is de kans gewoon klein dat een KPN of wie dan ook nog gaat aanleggen (ook al wordt ingeschat dat KPN uiteindelijk overal waar nu koper ligt dit gaat vervangen door glas. Gezien hier in het dorp / op mijn adres maar 35Mbit/s of iets dergelijks beschikbaar is via DSL is het voor KPN toch al een niet interessante uithoek blijkbaar).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ribbe82
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:26
Ik volg met interesse dit topic, al wist ik tot gisteren niet wat CGNAT is, maar intussen veel wijzer geworden.

Ik heb ook sinds een aantal maanden glasvezel van Caiway via DFN.
Regio: Goeree-Overflakkee
Tijdlijn: maart-22 kabels in de straat -> juni-22 afwerking in meterkast -> maart-23 Nokia modem ontvangen en live gegaan.

- Op dit moment heb ik volgens het modem een WAN-IP beginnend met 83.xx (dus nog geen CGNAT).
- Ik heb een port-forward naar een FTP-server. Wellicht hebben ze het modem gescand en zich aan die regel gehouden.
- Wat misschien nog interessant is: ik heb de firewall aangezet op Low. Vond het toen vreemd dat die uit stond, maar na contact met de helpdesk kreeg ik op zich een bevredigend antwoord. Toch aan laten staan. (in de zin van: ik woon in een veilig dorp, maar toch doe ik de deur op slot).
- TR-069 uitgezet, maar bij tabje WAN-services staat daar toch nog een gedeelte aan. Zal wel niet compleet kunnen worden uitgezet.

Stel dat ik ook ineens achter een CGNAT wordt geplaatst, en ik wil dat toch niet, dan lees ik dus 2 mogelijke oplossingen:
- Helpdesk contacteren
- Port forwarding op poort 80, 443 of 8080? Iemand een voorbeeld van hoe je dat configureert?

p.s. verder ben ik niet ontevreden met de glasvezel en dienstverlening. Het is allemaal lekker snel, en ik werk vaak thuis, dus voor mij is het prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:19
Kon vanochtend de 2000 Mbps snelheid aanvragen. Zit op het 'oude' Caiway netwerk, benieuwd of ik zonder aanpassingen (draai nu op een udm pro met Glas module rechtstreeks aangesloten) ook deze snelheid krijg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:36
RobertMe schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 06:50:
[...]

Dus je bewaard een jaar lang een brief waar in staat dat je zelf actie moet ondernemen, maar onderneemt die actie niet? Lijkt mij lastig om dan nog recht van klagen te hebben.

[...]

In die brief staan vast contactgegevens. In mijn geval delta@<de aannemer>. Hoef je dus weinig voor te zoeken.

[...]

Omdat het blijkbaar als zodanig in de telecomwet staat vastgelegd. Waarschijnlijk omdat het als gemeen goed wordt beschouwd. Als de netbeheerder, of watermaatschappij, of zo hun infrastructuur wilt vervangen zullen ze ook niet bij elk adres expliciet toestemming hoeven te vragen, maar zal het "opt out" zijn. Bij mij in huis is jaren terug ook de inkomende gasleiding vervangen en belde men ineens aan om dit te doen.

[...]

Veel succes met wachten op e-fiber dan. Die zijn namelijk over genomen door Open Dutch Fiber. En ODF werkt dan weer innig samen met T-Mobile. En laat T-Mobile nu net een samenwerking met Delta Fiber Nederland aangekondigd hebben. Inclusief speculatie hier op het forum dat volledige Delta (DFN, Delta en Caiway) wel eens samen kan gaan met ODF + T-Mobile. En zoals @ernstoud ook aangeeft: als er eenmaal glasvezel in een gebied is aangesloten is de kans een stuk kleiner dat er nog een partij bij komt. Glasvezel aanleggen is een enorme investering (terug verdien termijn van 10 jaar of wat kwam hier laatst langs?). En dat is dan in het geval van een "monopolie" in de regio. De kans dat KPN/Glaspoort of ODF of een andere partij besluiten glasvezel aan te leggen in een gebied waar glasvezel al beschikbaar is is gewoon klein. Immers is de USP van glasvezel dat het glasvezel is, en een tweede glasvezelnetwerk is niet "beter" dan de eerste. Dan moet er geconcurreerd worden op prijs etc en zullen er veel minder overstappers zijn.

Had ik zelf liever gezien dat iemand anders dan DFN glasvezel zou aanleggen in mijn dorp? Jazeker. Maarja, daar doe je niks aan. Heb overigens ook geen abo afgenomen. Maar laat het wel aanleggen. Immers is de kans gewoon klein dat een KPN of wie dan ook nog gaat aanleggen (ook al wordt ingeschat dat KPN uiteindelijk overal waar nu koper ligt dit gaat vervangen door glas. Gezien hier in het dorp / op mijn adres maar 35Mbit/s of iets dergelijks beschikbaar is via DSL is het voor KPN toch al een niet interessante uithoek blijkbaar).
Volgend jaar komt KPN hier met glasvezel terwijl T Mobile bijna klaar is. Dan gaat KPN op de lijn van ODF zitten neem ik aan?

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ernstoud
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:17:
Kon vanochtend de 2000 Mbps snelheid aanvragen. Zit op het 'oude' Caiway netwerk, benieuwd of ik zonder aanpassingen (draai nu op een udm pro met Glas module rechtstreeks aangesloten) ook deze snelheid krijg.
Nee. Je hebt nu AON, dat heeft technisch 1Gbps als limiet. Je gaat dus in de POP omgezet worden naar XGS-PON en je krijgt de Nokia XS-2426g-b modem/router/ap.

Je UDM Pro kan dan niet meer rechtstreeks op glas. Er zijn geruchten dat de firmware om de Nokia in bridge te zetten gaat komen, maar zien is geloven.

Of een Huawei ONT gebruiken, te koop via cdr.pl, alle info in dit topic:

[Delta glasvezel] Eigen router installeren

Er staat ook een nieuw exemplaar nog steeds op Marktplaats:

https://link.marktplaats.nl/m1976429582

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Lekker Ventje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:26:
[...]

Volgend jaar komt KPN hier met glasvezel terwijl T Mobile bijna klaar is. Dan gaat KPN op de lijn van ODF zitten neem ik aan?
KPN maakt geen gebruik van Open Dutch Fiber netwerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:36
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:37:
[...]

KPN maakt geen gebruik van Open Dutch Fiber netwerk.
Dan gaat de straat dus wederom open. Zou handiger zijn als de overheid het zelf zou doen, straks ligt weer alles er beroerd bij als het weer dichtgegooid wordt.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Lekker Ventje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Dan gaat de straat dus wederom open. Zou handiger zijn als de overheid het zelf zou doen, straks ligt weer alles er beroerd bij als het weer dichtgegooid wordt.
Dat de overheid dat gaat doen gaat natuurlijk niet gebeuren. Intussen is alles geprivatiseerd, waaronder nog essentiëlere voorzieningen zoals stroom en water. Enige dat overheid kan doen is dat de gemeente een bepaalde "wachttijd" afdwingt zodat bv niet 2x in een jaar alles wordt open gebroken. Want ja, er zijn ook plekken waar twee partijen gelijktijdig glasvezel willen aanleggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 00:44
Lekker Ventje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Heb begrepen dat het voor de betreffende gemeente financieel aantrekkelijker is om elke kabelboer apart hun kabel in de grond te laten steken. Ze geven gewoon meerdere vergunningen uit wat elke keer betaald moet worden. Dat vertelden de mannen die de Delta kabel hebben aangelegd tenminste. Ze werken ook voor de andere aanbieders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Dat de overheid dat gaat doen gaat natuurlijk niet gebeuren. Intussen is alles geprivatiseerd, waaronder nog essentiëlere voorzieningen zoals stroom en water. Enige dat overheid kan doen is dat de gemeente een bepaalde "wachttijd" afdwingt zodat bv niet 2x in een jaar alles wordt open gebroken. Want ja, er zijn ook plekken waar twee partijen gelijktijdig glasvezel willen aanleggen.
Dit is bijvoorbeeld het geval bij mij in de stad, hier is KPN begonnen in de buurten in het noorden, terwijl Delta is begonnen met buurten in het zuiden.

Er zijn enkele straten die beide aanbieders nu onder de stoep hebben liggen, maar bij de meeste hangt het af in welke buurt je woont. Als de gemeente nu eens had geëist dat beide aannemers tegelijk het aan moesten leggen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:54
Achiel007 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:55:
[...]

Heb begrepen dat het voor de betreffende gemeente financieel aantrekkelijker is om elke kabelboer apart hun kabel in de grond te laten steken. Ze geven gewoon meerdere vergunningen uit wat elke keer betaald moet worden. Dat vertelden de mannen die de Delta kabel hebben aangelegd tenminste. Ze werken ook voor de andere aanbieders.
Vergunningen gaan sowieso pér netbeheerder/eigenaar van het net. Er kan niet één vergunning voor meerdere glasvezelpartijen worden aangevraagd. De melding werken in openbare ruimte kan wel gecombineerd worden.

En als een gemeente het moet doen van de leges van een instemmingsbesluit/vergunning 8)7 . Dit gaat om een paar honderd euro per vergunning...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Waarom niet gewoon enkel aanleggen bij degene die het wel willen hebben?
Ik heb geen abbo genomen maar wel laten aanleggen. Kon je volgens mij ergens aangegeven. Buurman heeft dat niet gedaan en heeft ook niets gekregen. Kwamen ook schouwen.
Dus het kan wel netjes met Delta.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:19
ernstoud schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:27:
[...]

Nee. Je hebt nu AON, dat heeft technisch 1Gbps als limiet. Je gaat dus in de POP omgezet worden naar XGS-PON en je krijgt de Nokia XS-2426g-b modem/router/ap.

Je UDM Pro kan dan niet meer rechtstreeks op glas. Er zijn geruchten dat de firmware om de Nokia in bridge te zetten gaat komen, maar zien is geloven.
Thanks voor de waarschuwing! Delta gebeld om omzetting te annuleren.
Ik wacht wel tot er een oplossing is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ernstoud
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:45:
[...]

Thanks voor de waarschuwing! Delta gebeld om omzetting te annuleren.
Ik wacht wel tot er een oplossing is.
Heel verstandig!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001

thomastvd

PSN: STOMATVD

Ben benieuwd of iemand hier een idee heeft hoe het volgende werkt:

Mijn zwager heeft nu een delta glas verbinding van 1000/1000 al een aantal jaren. Dit is dus AON. Hij kan nu het 2gbit abonnement bestellen. Dat betekend volgens mij dat je wordt overgezet naar XGS-PON en dat je sowieso een nieuw modem nodig hebt.

Maar hoe werkt dit dan in de praktijk?

Zit je dan sowieso even zonder verbinding? Er moet dan echt een monteur naar de pop om je fysiek om te zetten van AON naar XGS-PON. Op het moment dat dat gebeurt stopt je verbinding ermee omdat je genexis niet overweg kan met XGS-PON. Dan wissel je je modem en ben je weer online?

Moet ik het zo zien?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ernstoud
thomastvd schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:33:
Ben benieuwd of iemand hier een idee heeft hoe het volgende werkt:

Mijn zwager heeft nu een delta glas verbinding van 1000/1000 al een aantal jaren. Dit is dus AON. Hij kan nu het 2gbit abonnement bestellen. Dat betekend volgens mij dat je wordt overgezet naar XGS-PON en dat je sowieso een nieuw modem nodig hebt.

Maar hoe werkt dit dan in de praktijk?

Zit je dan sowieso even zonder verbinding? Er moet dan echt een monteur naar de pop om je fysiek om te zetten van AON naar XGS-PON. Op het moment dat dat gebeurt stopt je verbinding ermee omdat je genexis niet overweg kan met XGS-PON. Dan wissel je je modem en ben je weer online?

Moet ik het zo zien?
In de POP wordt je vezel inderdaad omgezet naar een Nokia ISAM. Dat betekent downtime. Ik heb hier geen ervaring mee (niemand nog denk ik) maar ik neem aan dat je te horen krijgt op welke dag en wellicht welk dagdeel je omgezet wordt. Daarna dus de Nokia XS-2426G-B aansluiten en dan zou het moeten werken. Weer een aanname maar die Nokia zul je dan van te voren ontvangen hebben.

En ik vermoed dat er gevraagd wordt de Titanium of Platinum die nu gebruikt wordt inclusief TV settop boxen te retourneren.

Ook zul je een nieuwe settop box ontvangen want die zijn gekoppeld aan het abonnement en dit is een nieuw abonnement.

Allemaal aannames want de omzetting van AON naar XGS-PON kan in de meeste gebieden pas in juni of nog later.

Ervaringen hier melden helpt anderen dus.

Oh, en vrijwel zeker zit dat nieuwe abonnement dus achter CGNAT, geen eigen IP dus. Is dat wel nodig helpdesk vragen dit aan te passen.

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001

thomastvd

PSN: STOMATVD

ernstoud schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:44:
[...]

In de POP wordt je vezel inderdaad omgezet naar een Nokia ISAM. Dat betekent downtime. Ik heb hier geen ervaring mee (niemand nog denk ik) maar ik neem aan dat je te horen krijgt op welke dag en wellicht welk dagdeel je omgezet wordt. Daarna dus de Nokia XS-2426G-B aansluiten en dan zou het moeten werken. Weer een aanname maar die Nokia zul je dan van te voren ontvangen hebben.

En ik vermoed dat er gevraagd wordt de Titanium of Platinum die nu gebruikt wordt inclusief TV settop boxen te retourneren.

Ook zul je een nieuwe settop box ontvangen want die zijn gekoppeld aan het abonnement en dit is een nieuw abonnement.

Allemaal aannames want de omzetting van AON naar XGS-PON kan in de meeste gebieden pas in juni of nog later.

Oh, en vrijwel zeker zit dat nieuwe abonnement dus achter CGNAT, geen eigen IP dus. Is dat wel nodig helpdesk vragen dit aan te passen.
Bedankt voor je reactie. Zo had ik het al aardig in m'n hoofd. Behalve die tv ontvangers. Daar had ik niet aan gedacht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjakie0101
ernstoud schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:44:
[...]

De settopbox blijft gewoon werken. Er is geen enkele reden voor omruil. Het MAC adres van die boxen zijn bekend en worden overgezet/bewaard.

Mocht Delta nieuwe types settopboxen gaan uitgeven bij nieuwe abonnementen (daar is nog geen sprake van) dan wordt het een ander verhaal.

[Voor 5% gewijzigd door Sjakie0101 op 18-05-2023 11:32]

• ernstoud
Sjakie0101 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:21:
[...]

De settopbox blijft gewoon werken. Er is geen enkele reden voor omruil. Het MAC adres van die boxen zijn bekend en worden overgezet/bewaard.

Mocht Delta nieuwe types settopboxen gaan uitgeven bij nieuwe abonnementen (daar is nog geen sprake van) dan wordt het een ander verhaal.
Waarom was het dan zo dat toen ik mijn abonnement omzette van 700Mbps naar 1Gbps - waarbij er duidelijk door Caiway aangegeven werd dat dit een nieuw abonnement was - de TV met de “oude” STB niet meer werkte en met de nieuw ontvangen wel?

Omdat er dus een encryption key in zit die abonnement gekoppeld is! Want anders verschijnen natuurlijk op Marktplaats settop boxen van ex abonnees, mensen die hun abonnement veranderd hebben etc.

Nee, bij een nieuw abonnement ontvang je nieuwe STB’s. Dat is mijn ervaring en technisch ook volledig verklaarbaar.

[Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 18-05-2023 11:41]

• bluewalk
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Omdat er dus een encryption key in zit die abonnement gekoppeld is! Want anders verschijnen natuurlijk op Marktplaats settop boxen van ex abonnees, mensen die hun abonnement veranderd hebben etc.

Nee, bij een nieuw abonnement ontvang je nieuwe STB’s. Dat is mijn ervaring en technisch ook volledig verklaarbaar.
Grappig want je moet inloggen op de STB's bij Delta, ik kon met de STB bij mijn ouders gewoon inloggen met hun gegevens en het werkte.

Je hebt ze wel in huur dus bij einde abonnement moeten ze retour. Toen ik switchte van 1GB naar 400 kreeg ik geen nieuwe, ook niet toen ik weer naar 1GB ging.

Er zit wel een irdeto key/certificaat in, vandaar dat dat ding terug moet gok ik ;)

[Voor 5% gewijzigd door bluewalk op 18-05-2023 12:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Computer guy
bluewalk schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:47:
[...]

Grappig want je moet inloggen op de STB's bij Delta, ik kon met de STB bij mijn ouders gewoon inloggen met hun gegevens en het werkte.

Je hebt ze wel in huur dus bij einde abonnement moeten ze retour. Toen ik switchte van 1GB naar 400 kreeg ik geen nieuwe, ook niet toen ik weer naar 1GB ging.

Er zit wel een irdeto key/certificaat in, vandaar dat dat ding terug moet gok ik ;)
Nog grappiger je hoeft volgens mij niet in te loggen als je hem opstart vanuit het DELTA netwerk maar wel bij een ander netwerk als mijn ervaringen waren zoals bij de meeste

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Computer guy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:50:
[...]

Nog grappiger je hoeft volgens mij niet in te loggen als je hem opstart vanuit het DELTA netwerk maar wel bij een ander netwerk als mijn ervaringen waren zoals bij de meeste
Oh dat kan misschien als die idd via VLAN101 verbinding maakt, maar met eigen apparatuur heb ik alleen VLAN100, gok dat ie daarom om een inlog vraagt.
Gebruik je de Genexis of de Nokia, dan worden de IPTV subnets namelijk via VLAN101 gerouteerd :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjakie0101
bluewalk schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:47:
[...]

Klopt, terugsturen is in zijn geheel niet nodig. Behalve wanneer je van Caiway naar Delta en v.v. gaat.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
ernstoud schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Waarom was het dan zo dat toen ik mijn abonnement omzette van 700Mbps naar 1Gbps - waarbij er duidelijk door Caiway aangegeven werd dat dit een nieuw abonnement was - de TV met de “oude” STB niet meer werkte en met de nieuw ontvangen wel?

Die dingen kunnen toch gewoon een serienummer hebben waarmee ze zich aanmelden? Bij Ziggo krijg je ook geen nieuwe smartcard als je het abo aanpast. Serienummer staat onder de klant/het abonnement geregistreerd en de encryptiesleutels die gebruikt worden worden vervolgens wel of niet beschikbaar gesteld voor een smartcardnummer.
Hardware like for like omruilen omdat je een abo aanpast is naar mijn idee toch grove geldverspilling en milieuvervuiling (ja, die oude STBs kun je ook weer reviseren en opnieuw uitgeven, maar dan zit je nog steeds met transport en reviseren).

• Sjakie0101
RobertMe schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:35:
[...]

Die dingen kunnen toch gewoon een serienummer hebben waarmee ze zich aanmelden? Bij Ziggo krijg je ook geen nieuwe smartcard als je het abo aanpast. Serienummer staat onder de klant/het abonnement geregistreerd en de encryptiesleutels die gebruikt worden worden vervolgens wel of niet beschikbaar gesteld voor een smartcardnummer.
Hardware like for like omruilen omdat je een abo aanpast is naar mijn idee toch grove geldverspilling en milieuvervuiling (ja, die oude STBs kun je ook weer reviseren en opnieuw uitgeven, maar dan zit je nog steeds met transport en reviseren).
Klopt en dus gaan ze ook niet terug,

• ernstoud
Sjakie0101 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:40:
[...]

Klopt en dus gaan ze ook niet terug,
En waarom dan mijn case zoals ik die schetste hierboven? Waarbij de helpdesk dus inderdaad bevestigde (ik raadpleegde ze omdat ik geen TV meer had) dat ze aan het abonnement gekoppeld zijn? En bij een nieuw abonnement dus vervangen worden?

Ik zal dan wel een uitzondering zijn.

• ernstoud
RobertMe schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:35:
[...]

Zo werkt het ook denk ik, het serienummer onderop wordt gekoppeld en elk exemplaar bevat een unieke sleutel. Te testen door een exemplaar op MP of zo aan te schaffen en te kijken of hij werkt. Lijkt me sterk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jokerr012
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-05 17:22

jokerr012

Gotta Catch 'Em All

Sinds een aantal dagen alle accesspoints die buiten mijn eigen netwerk vallen "offline" krijg ze niet inzichtelijk. Vandaag aan het klooien geweest op locaite en de inform kwam maar niet door. Na meerdere malen alles nagelopen te hebben, en wat meer getest te hebben kwam ik tot de conclusie dat ook mijn Nas ook niet meer te bereiken is van af buiten. gebruik al jaren ddns en dat werkte tot voor kort prima. maar als ik alles zo lees kan het best eens zijn dat CGNAT hier de boosdoener is.

morgen de delta maar weer eens bellen. zit al meer dan een jaar op het glas netwerk van Delta maar ben nog steeds van mening dat ik beter af was met Coax.

Of course I talk to myself... sometimes I need expert advice.

• jeroenst
@jokerr012 volgens delta kun je in je delta account bij modem instellingen cgnat uitschakelen:
je kunt dit uitzetten via mijndelta -> zelf regelen -> beheer modem. 😊 ^Ashley
Verder vertelde de klantenservice mij vandaag dit:
Als je gebruik maakt van een eigen bridged modem of Port Forwarding, DMZ, dan wordt deze niet ingeschakeld. Dus op die manier kan het voorkomen worden.
CGNat komt overigens ook op coax dus dat had het probleem niet voorkomen.

Ik heb hier ook remote unifi apparatuur aan mijn thuis server hangen, tot nogtoe geen cgnat issues gekregen, maar wat niet is kan nog komen.

• jokerr012

jokerr012

Gotta Catch 'Em All

@jeroenst Ik kom de optie niet tegen binnen mijn delta.

en het aan en uit zetten van zowel port forwarding als DMZ in het Nokia modem maakte vandaag geen verschil.
Morgen toch maar eens bellen

• RobertMe
  • Nu online
jokerr012 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:37:
@jeroenst Ik kom de optie niet tegen binnen mijn delta.

en het aan en uit zetten van zowel port forwarding als DMZ in het Nokia modem maakte vandaag geen verschil.
Morgen toch maar eens bellen
Maar heb je in het modem ook al gecontroleerd of CGNAT wordt toegepast? Je kunt dat namelijk zien aan het WAN IP. Als dat 100.x.y.z is is het (zeer waarschijnlijk) CGNAT.

Zeer waarschijnlijk dan omdat niet het volledige 100.0.0.0/8 subnet gereserveerd is voor CGNAT, maar de kans is vrij klein dat Delta toevallig IPs in dat range heeft. (En de exact gereserveerde subnets voor gebruik met CGNAT weet ik niet / zou ik ook moeten opzoeken).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

RobertMe schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:54:
[...]
(En de exact gereserveerde subnets voor gebruik met CGNAT weet ik niet / zou ik ook moeten opzoeken).
100.64.0.0/10

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 14:42
jokerr012 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:13:
Sinds een aantal dagen alle accesspoints die buiten mijn eigen netwerk vallen "offline" krijg ze niet inzichtelijk. Vandaag aan het klooien geweest op locaite en de inform kwam maar niet door. Na meerdere malen alles nagelopen te hebben, en wat meer getest te hebben kwam ik tot de conclusie dat ook mijn Nas ook niet meer te bereiken is van af buiten. gebruik al jaren ddns en dat werkte tot voor kort prima. maar als ik alles zo lees kan het best eens zijn dat CGNAT hier de boosdoener is.

morgen de delta maar weer eens bellen. zit al meer dan een jaar op het glas netwerk van Delta maar ben nog steeds van mening dat ik beter af was met Coax.
Volgens de help is dit zo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Picaro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Er wordt beweert dat Delta het allersnelste glasvezelinternet van Nederland biedt. Is dat echt zo?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EWS99
Picaro schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:44:
Er wordt beweert dat Delta het allersnelste glasvezelinternet van Nederland biedt. Is dat echt zo?
2 Gbit is momenteel het maximale leverbaar op Delta. Bij KPN en T-Mobile zie ik max 1 Gbit. Heb andere aanbieders niet gechecked

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Dat antwoord is natuurlijk hartstikke fout. Ja, DDNS zal mogelijk het verkeerde IP pakken. Maar als je zelf de DNS beheert werkt het net zo goed niet als je het "exit IP" gebruikt. Immers heb je geen port forward op de CGNAT. Dus ja, de chatbot geeft een leuk antwoord dat triggert op DDNS. Maar stellen dat DDNS niet werkt is nogal raar. Op IP basis werken of zelf de DNS beheren laat het immers niet beter werken.
En "de risico's begrijpt" lijkt gewoon FUD te zijn om te voorkomen dat iedereen CGNAT laat uitschakelen. Er zijn immers 0 risico's verbonden aan geen CGNAT, dat is immers hoe het internet al 50 jaar of zo werkt. En in die 50 jaar hebben we natuurlijk ook nog firewalls gekregen die die risico's afdekken (mits goed ingesteld). Maar de risico's zijn niet groter/anders dan dat ze 2 maanden terug waren en diezelfde risico's loop je bij elke andere provider ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroenst
EWS99 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:49:
[...]

2 Gbit is momenteel het maximale leverbaar op Delta. Bij KPN en T-Mobile zie ik max 1 Gbit. Heb andere aanbieders niet gechecked
Wij kunnen hier een 8gbit abonnement afsluiten. Echter de snelste Ethernet poort is slechts 2.5gbit op het nokia modem. Delta rekent echter alle verbindingen bij elkaar plus Wifi en zegt je kunt 8gbit trekken maar alleen met meerdere devices tegelijkertijd. Er komt een modern aan met een 10gbit poort heb ik begrepen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EWS99
jeroenst schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:35:
[...]

Wij kunnen hier een 8gbit abonnement afsluiten. Echter de snelste Ethernet poort is slechts 2.5gbit op het nokia modem. Delta rekent echter alle verbindingen bij elkaar plus Wifi en zegt je kunt 8gbit trekken maar alleen met meerdere devices tegelijkertijd. Er komt een modern aan met een 10gbit poort heb ik begrepen.
Bestaat dat abonnement nog in jouw regio? Delta heeft dat een tijdje geleden omgezet naar 2gbit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroenst
RobertMe schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:57:
[...]
En "de risico's begrijpt" lijkt gewoon FUD te zijn om te voorkomen dat iedereen CGNAT laat uitschakelen. Er zijn immers 0 risico's verbonden aan geen CGNAT, dat is immers hoe het internet al 50 jaar of zo werkt.
Niet helemaal, door cgnat is de wan zijde van het modem niet bereikbaar. Hierdoor is het lastiger om vanaf het internet buiten het Delta netwerk het modem te hacken. Ook eventuele onbedoelde dmz of poort forwarding vormt zo minder risico. Verder zal upnp geen inkomende poorten meer kunnen openen.

In de praktijk zal het risico van bovenstaande echter heel erg klein zijn. Een cgnat is natuurlijk om ipv4 adressen te verkopen. Bij ziggo is het niet anders, daar gebruiken ze ds-lite. Gelukkig kun je nu nog gratis een public ipv4 adres krijgen, ik verwacht dat daar over enkele jaren maandelijks een bedrag voor moet worden afgetikt.

Opzich wordt ipv6 ook steeds gebruikelijker dus mogelijk is ipv4 straks ook niet meer perse nodig. Er zijn echter devices die daar niet mee overweg kunnen zoals bijvoorbeeld ubiquiti unifi apparatuur. Tot op heden kunnen deze alleen verbinden met een controller die een ipv4 adres heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroenst
EWS99 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:44:
[...]

Bestaat dat abonnement nog in jouw regio? Delta heeft dat een tijdje geleden omgezet naar 2gbit.
Je hebt inderdaad gelijk, ik kan het niet meer kiezen. Misschien toch teveel commentaar gehad omdat er geen 10gbit lan poort op zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jokerr012

jokerr012

Gotta Catch 'Em All

CGNAT staat inderdaad aan. via whatsmyip krijg ik een 65 adres en via de Wan status op het modem een 100
net contact gehad met klantenservice en ze hebben het uitgezet. al was de beste man aan de telefoon wat verbaast dat ik hem direct uit kon leggen wat het probleem was.

ze hebben CGNATt uitgezet dit heeft een verwerkingstijd van 1 tot 4 uur later vandaag maar weer eens testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
jeroenst schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Niet helemaal, door cgnat is de wan zijde van het modem niet bereikbaar. Hierdoor is het lastiger om vanaf het internet buiten het Delta netwerk het modem te hacken. Ook eventuele onbedoelde dmz of poort forwarding vormt zo minder risico. Verder zal upnp geen inkomende poorten meer kunnen openen.
Maar is het daadwerkelijk onveiliger, dan het voorheen was? Of zeggen ze nu eigenlijk dat ze al die jaren een onveilig product hebben verkocht? ;) Daarnaast spelen al die problemen natuurlijk net zo goed bij IPv6. En UPnP is natuurlijk sowieso rommel dat nooit uitgevonden had moeten worden.
In de praktijk zal het risico van bovenstaande echter heel erg klein zijn. Een cgnat is natuurlijk om ipv4 adressen te verkopen. Bij ziggo is het niet anders, daar gebruiken ze ds-lite.
Ziggo doet gaan DS-Lite (/mogelijk alleen in fUPC?). Ik heb hier netjes een publiekelijk toegankelijk IPv4 adres en IPv6 adres.
Opzich wordt ipv6 ook steeds gebruikelijker dus mogelijk is ipv4 straks ook niet meer perse nodig. Er zijn echter devices die daar niet mee overweg kunnen zoals bijvoorbeeld ubiquiti unifi apparatuur. Tot op heden kunnen deze alleen verbinden met een controller die een ipv4 adres heeft.
Laten we beginnen met dat Delta momenteel uberhaupt geen IPv6 doet. Dat maakt IPv4 dus nogal cruciaal voor Delta klanten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
jeroenst schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:47:
[...]

Je hebt inderdaad gelijk, ik kan het niet meer kiezen. Misschien toch teveel commentaar gehad omdat er geen 10gbit lan poort op zit.
Eerder te goedkoop en teveel capaciteit voor nodig. Voor €10 extra 8Gbit/s (ten opzichte van 1Gbit/s) is natuurlijk een best leuke deal. Echter zullen dan ook "veel" klanten dat gaat afnemen. Maar zo'n aansluiting slokt natuurlijk wel meteen 8 "normale" aansluitingen op. Als je in een wijk 10 man met 8Gbit/s hebt heb je daarvoor dus de capaciteit nodig voor waarop je "normaal" 80 man kunt aansluiten. Dus de upstream verbinding van het POP moet daar ook op voorzien zijn. En dat zal momenteel nog helemaal niet rendabel zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DieAndereJurre
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Picaro schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:44:
Ik zit nog op een 8 Gbps abonnement met een eigen 10 Gbps modem. Gemiddeld haal ik 3 Gbps down en 6 Gbps up tijdens een speedtest.

Snellere resultaten zijn wel haalbaar maar niet met speedtest.net website. Grote downloads via steam pieken op ongeveer 400 MB/s, wat neerkomt op ongeveer 3.2 Gbps. Via Usenet met 2 providers en 100 lijntjes totaal, piek ik maximaal op 380 MB/s, gemiddelde rond de 300 MB/s

Speedtest details

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DickvanMaurik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-05 14:57
jokerr012 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:55:
CGNAT staat inderdaad aan. via whatsmyip krijg ik een 65 adres en via de Wan status op het modem een 100
net contact gehad met klantenservice en ze hebben het uitgezet. al was de beste man aan de telefoon wat verbaast dat ik hem direct uit kon leggen wat het probleem was.

ze hebben CGNATt uitgezet dit heeft een verwerkingstijd van 1 tot 4 uur later vandaag maar weer eens testen.
Mocht het zover komen (tot nu toe geen CGNAT actief bij mij gelukkig).
Zouden de volgende redenen genoeg zijn om het uit te zetten?
- Jellyfin / Plex
- NAS
- Homeserver

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tux3.14
DickvanMaurik schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:10:
[...]

- Jellyfin / Plex
- NAS
- Homeserver
Jep.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
DickvanMaurik schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:10:
[...]

- Jellyfin / Plex
- NAS
- Homeserver
Wat ik begrijp kun je gewoon bellen om het uit te laten zetten. Immers kun je het ook zonder opgaaf van reden op de website uit zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ernstoud
RobertMe schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:51:
[...]
Immers kun je het ook zonder opgaaf van reden op de website uit zetten.
Is dat al gerealiseerd dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jokerr012

jokerr012

Gotta Catch 'Em All

ernstoud schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:09:
[...]

Is dat al gerealiseerd dan?
Ik kom de optie nog niet tegen op mijn mijndelta pagina

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ernstoud
jokerr012 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:55:

Uit jouw verhaal maak ik op dat je op CGNAT gezet bent terwijl je dus port-forwards gebruikte? Want dan gaat het rondgestrooide verhaal dat Delta dit detecteert en dan CGNAT niet enabled dus niet op. Lekker dan.

Achterlijk om een deel van je klanten met zulke problemen op te zadelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ernstoud
jokerr012 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:12:
[...]

Dat bedoel ik. Eerst zien, dan geloven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:28
Vandaag een aanbieding kunnen regelen voor 2Gbit voor een leuke prijs als bestaande klant.

Iemand een idee wanneer ze het modem al opsturen/gaan overzetten?

Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid | Beneden: MHI 3.5kW - Boven: MHI - 2x 2kW op 4kW Multisplit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:07
Iemand al ervaring met de nieuwe 2 Gbps abbonementen? en uiteraard de vraag of er al modems met 10Gbps beschikbaar (leverbaar) zijn

zelf zit ik te twijfelen om de overstap te maken van Caiway naar Delta 2 Gbps met een mooi PFsense bakje met 2.5Gbps poorten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jokerr012

jokerr012

Gotta Catch 'Em All

ernstoud schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:14:
[...]

Uit jouw verhaal maak ik op dat je op CGNAT gezet bent terwijl je dus port-forwards gebruikte? Want dan gaat het rondgestrooide verhaal dat Delta dit detecteert en dan CGNAT niet enabled dus niet op. Lekker dan.

Achterlijk om een deel van je klanten met zulke problemen op te zadelen.
ja ik had meerdere forwards lopen. in mijn test middagje ook DMZ terug aangezet en meerdere malen het modem een reboot gegeven maakte geen verschil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DickvanMaurik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-05 14:57
jokerr012 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:12:
[...]

Ik heb zojuist gekeken, optie is er bij mij nog niet.
Misschien word de optie pas aangezet zodra CGNAT aangezet is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tux3.14
Brentjuh2000 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:16:
Iemand al ervaring met de nieuwe 2 Gbps abbonementen? en uiteraard de vraag of er al modems met 10Gbps beschikbaar (leverbaar) zijn

zelf zit ik te twijfelen om de overstap te maken van Caiway naar Delta 2 Gbps met een mooi PFsense bakje met 2.5Gbps poorten.
Let wel op dat 2.5Gbps van je poorten maar 10% van het verhaal is. Wil je 2.5Gbps door je router/firewall heen halen dan heb je best wel een degelijke router nodig die de CPU kracht er voor heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tux3.14
DickvanMaurik schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:18:
[...]

Ik heb zojuist gekeken, optie is er bij mij nog niet.
Misschien word de optie pas aangezet zodra CGNAT aangezet is?
Idem hier. Zit nog niet achter CGNAT, maar heb ook nog geen CGNAT IP.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:07
Tux3.14 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:18:
[...]

Let wel op dat 2.5Gbps van je poorten maar 10% van het verhaal is. Wil je 2.5Gbps door je router/firewall heen halen dan heb je best wel een degelijke router nodig die de CPU kracht er voor heeft.
ik was van plan om minimaal voor een Pentium N6005 te gaan, die heb ik totaal wel 240MB/s zien rondpompen
Pagina: 1 ... 65 66 67 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee