Ik zie dit ook wel gebeuren. En inderdaad heeft een investeringsmaatschappij een horizon van 5+ jaar. Echter zijn er meerdere opties:ernstoud schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:11:
[...]
Delta/Caiway is een investering van EQT en Stonepeak, sinds een jaar of twee. Het zou daarom verbazen als deze investering op zo korte termijn verkocht wordt. Zo’n investeringsmaatschappij heeft vaak een horizon van minimaal 5 jaar.
Heb je een bron? Wie opperde dit?
- Allereerst is er ook in investeringsland de wijsheid dat als de situatie zich voordoet, je moet afwijken van je plan. Nu bijvoorbeeld een bepaald bedrag winst maken kan voordeliger zijn dan over drie jaar iets meer of misschien helemaal geen winst maken. Zeker bij een markt die in beweging is.
- Ze kunnen de "Ziggo" constructie gebruiken, waarbij een nieuw bedrijf wordt opgericht waar beide partijen (een deel van) hun activiteiten in onderbrengen. De beide bedrijven krijgen dan een bepaald percentage van de aandelen van het nieuwe bedrijf. Idealiter zou je iedere glasvezelprovider (met een eigen netwerk) hierin willen hebben. Samen via één bedrijf de kabels leggen en dan iedereen voor zichzelf daar de diensten op laten aanbieden. Ik zie daar zelfs voor Ziggo een plek, omdat die al veel glasvezel hebben liggen en al op veel plaatsen wijkcentrales hebben. Ziggo plaatst al op plekken een glasvezelverbinding in huizen met daarop een media converter naar kabel.
Het volledig in elkaar laten lopen van de netwerken is gewoon handig voor onderhoud en uitbreiding.
Daar heb ik geen bron voor. Ik weet echter hoeveel de aanleg van een netwerk kost en dat is zelfs voor de grote jongens een hele hoop geld. Geld, waarvan je je in een aantal gevallen kunt afvragen of je het ooit terugverdient krijgt.