@Thundie Ik heb op dit moment de Huawei HN8010Ts in gebruik maar heb ook een Nokia XS-010X-Q liggen. Ik heb zelf de indruk dat de Huawei net wat hogere snelheden haalt maar het ontloopt elkaar niet veel. Ik test dan door een aantal speedtesten te doen, de ONT te wisselen en dan weer speedtesten. En dat proces nog een keer. Het resultaat was dat de Huawei toch telkens beter presteerde dan de Nokia.
Nee het A type van het modem wordt geleverd met 4x 1 Gbit poorten, De B is voor zakelijk.RobertMe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 06:41:
[...]
Idee hier in het topic lijkt te zijn dat ze of de capaciteit niet hebben om massaal 8Gbit/s te leveren of dat de prijs helemaal niet uit kon. Waarbij concurrentie ook geen 8Gbit/s kan leveren.
Daarnaast leveren ze ook nog steeds geen apparatuur die iets met 8Gbit/s kan. Het Nokia ONT zit je met 1x 2,5Gbit/s en 3x 1Gbit/s, en dus nog steeds maar 5,5Gbit/s, waarbij je de laatste 2,5Gbit/s dus bij wijze van uit wifi zou moeten halen wat redelijk onmogelijk is (vergeet ook niet dat wifi half duplex is, itt kabel die full duplex is, dus in principe moet je theoretische max snelheden nog door 2 delen). Nog los van het feit dat diegene die 8Gbit/s bestellen vast niet akkoord gaan met "dat je het maar moet verdelen over alle poorten". Bij een 8Gbit/s abo verwacht ik toch ook een ONT met 10Gbit/s poort waardoor ik met eigen apparatuur wel die 8Gbit/s ten volle kan benutten.
In de plaats daarvoor is nu dus 2Gbit/s gekomen. Waarmee ze heel wat vliegen in een klap slaan. De maximale benodigde capaciteit gaat fors omlaag (immers zou je voor een POP met 10 8Gbit/s klanten al een 80Gbit/s uplink nodig hebben, met 2Gbit/s max kun je 40 klanten kwijt). De marge op prijs (die meen ik gelijk gebleven is) is hoger. En het Nokia ONT dat ze leveren heeft een 2,5Gbit/s poort waar die 2Gbit/s verbinding "doorheen past".
Overigens meen ik dat @robertwebbe ook een 8Gbit/s abo had afgenomen. Weet alleen niet 100% zeker of hij dat nu ook geleverd heeft gekregen, maar ik meen van wel? Dus kan best dat Delta klanten die eerder 8Gbit/s besteld hebben dat wel gaat leveren.
Nee. De A variant wordt helemaal niet meer geleverd. Alle consumenten klanten en de twee basis zakelijke klanten ontvangen de B variant met 1x 2.5Gbps. en 3x 1Gbps. Het uitgebreide zakelijke abonnement komt met de Nokia 10Gbps. ONT waar dan de eigen router achter kan.Sjakie0101 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:37:
[...]
Nee het A type van het modem wordt geleverd met 4x 1 Gbit poorten, De B is voor zakelijk.
Bronnen:
https://www.caiway.nl/kla...talleren/nokia-xs-2426g-b
https://www.delta.nl/klan...l-modem-nokia-xs-2426g-b/
https://www.delta.nl/internet/glasvezel/xgspon/
https://www.delta.nl/zakelijk/
Bij Caiway krijg je bij een particulier abonnement wel de B, met 1x 2.5Gbit port. Tenminste als je de xs-2426g bedoeld. Zou dat bij Delta anders zijn? Denk niet dat ze de A nog uitleveren bij nieuwe klanten.Sjakie0101 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:37:
[...]
Nee het A type van het modem wordt geleverd met 4x 1 Gbit poorten, De B is voor zakelijk.
/edit kinderen tussendoor maar zie hierboven
[ Voor 5% gewijzigd door JvdW op 26-04-2023 20:56 ]
@robertwebbe Dank je voor de informatie. Ik moet het even gaan afwachten tot de lijn geactiveerd wordt. Verwachting pas Q4 2023.
Ik zie net dat het tabelletje van 7 maart is geüpdate. De kleuren staan er nu ook bij.PH68 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 06:21:
[...]
Ik heb ze bezig gezien in de buurt van het Eltingerhof. Daar lijkt het snel te gaan (daar wel)
Bedankt voor het melden! Ik woon in het oranje gebied. Moet nog eventjes geduld hebben...DJP! schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:31:
[...]
Ik zie net dat het tabelletje van 7 maart is geüpdate. De kleuren staan er nu ook bij.
Ben van Caiway naar Delta gegaan. Contract gaat vandaag in werking, gisterenavond viel de wan naar caiway weg. (Zoals gepland?) Maar helaas nu nog geen wan van delta op m'n nieuwe modem.. iemand ervaring met hoe lang dit proces duurt?
Ik heb in Februari dezelfde overstap gemaakt. De avond voordat mijn contract bij Delta inging was bij mij ook het Caiway signaal gestopt.Toen de monteur de dag erna kwam, rond 9 uur 's ochtends, was het Delta signaal beschikbaar bij mij, Daarvoor had in het nog niet gechecked.Bever! schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:59:
Ben van Caiway naar Delta gegaan. Contract gaat vandaag in werking, gisterenavond viel de wan naar caiway weg. (Zoals gepland?) Maar helaas nu nog geen wan van delta op m'n nieuwe modem.. iemand ervaring met hoe lang dit proces duurt?
Meestal de volgende dag meteen weer signaal. Ik zou even bellen.Bever! schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:59:
Bij mij ging er het e.e.a. mis tijdens deze overstap, alleen gebeurde dat op een vrijdagochtend. De tweede lijn stelde me ‘gerust’ dat ze deze issues binnen vijf werkdagen moeten hebben opgelost. Maandag had ik weer werkend internet.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Sinds vanmiddag merkte ik ineens dat mijn inkomende verbinding niet meer werkte. Na onderzoek zag ik dat op de WAN zijde een 100.70 adres kreeg (in de CGN reeks). Dit zonder waarschuwing/overleg/etc.
De helpdesk kon mij niet verder helpen aangezien het internet werkt als 'behoren' en dat ze geen server diensten ondersteunen die de gebruiker zelf draait. Dit is echt beneden alle peil, niet alleen dat ze het zomaar veranderen maar ook omdat ze aangeven dat de functionaliteit die ik vanaf het begin gebruikte, namelijk mijn eigen mailserver, etc. draaien nu niet meer werkt en ze dat ook niet willen herstellen.
De enige oplossing nu is een zakelijk abonnement nemen wat twee keer zo duur is per maand waardoor ik een vast IP adres krijg. Het voordeel is dat ik nu ook de Nokia ONT kan gebruik die als bridge functioneert en ik af ben van hun router.
Het is begrijpelijk dat vanwege de schaarste van IPv4 adressen ze bezig zijn met Carrier Grade NAT, maar dat ze bestaande klanten forceren om een zakelijk abonnement te nemen om hun dienstverlening terug te krijgen is echt absurd.
Helaas zit ik aan Delta vast aangezien ze de enige zijn die op de glasvezel leveren (Caiway, Online.nl, etc. is allemaal zelfde laken en pak).
Op dit moment ligt alles er uit en kan ik alleen uitgaand internet op. Zakelijk internet wordt pas over een paar weken geleverd (zit nog in pilot fase en ze moeten nog wat controles doen voordat ze gaan uitrollen). In de tussentijd moet ik maar kijken hoe ik mijn mail en andere diensten (camera's, vaultwarden (bitwarden), etc.) weer in de lucht ga krijgen.
Vermoeiend maar ook de klantenservice maakt het zo onnodig irritant. Toen ik aangaf dat ik een 100.70.x.x adres kreeg zei de klantenservice dat dat een geldig IPv4 adres is. Ik heb de medewerker vriendelijk verzocht te googlen naar 100.64 en de wikipedia pagina erbij te pakken. Daar staat duidelijk dat de 100.64.x.x reeks een interne reeks is. Maar desondanks geen enkel begrip en meewerking om de oude, werkende situatie, te herstellen. Ik kreeg als antwoord dat we eerst de lampjes van de router moesten controleren voordat we verder konden met het onderzoek....
Zodra freedom beschikbaar wordt op de glasvezel dan weet ik wat ik doe.... voor nu hoop ik dat ik snel een workaround vind.
De helpdesk kon mij niet verder helpen aangezien het internet werkt als 'behoren' en dat ze geen server diensten ondersteunen die de gebruiker zelf draait. Dit is echt beneden alle peil, niet alleen dat ze het zomaar veranderen maar ook omdat ze aangeven dat de functionaliteit die ik vanaf het begin gebruikte, namelijk mijn eigen mailserver, etc. draaien nu niet meer werkt en ze dat ook niet willen herstellen.
De enige oplossing nu is een zakelijk abonnement nemen wat twee keer zo duur is per maand waardoor ik een vast IP adres krijg. Het voordeel is dat ik nu ook de Nokia ONT kan gebruik die als bridge functioneert en ik af ben van hun router.
Het is begrijpelijk dat vanwege de schaarste van IPv4 adressen ze bezig zijn met Carrier Grade NAT, maar dat ze bestaande klanten forceren om een zakelijk abonnement te nemen om hun dienstverlening terug te krijgen is echt absurd.
Helaas zit ik aan Delta vast aangezien ze de enige zijn die op de glasvezel leveren (Caiway, Online.nl, etc. is allemaal zelfde laken en pak).
Op dit moment ligt alles er uit en kan ik alleen uitgaand internet op. Zakelijk internet wordt pas over een paar weken geleverd (zit nog in pilot fase en ze moeten nog wat controles doen voordat ze gaan uitrollen). In de tussentijd moet ik maar kijken hoe ik mijn mail en andere diensten (camera's, vaultwarden (bitwarden), etc.) weer in de lucht ga krijgen.
Vermoeiend maar ook de klantenservice maakt het zo onnodig irritant. Toen ik aangaf dat ik een 100.70.x.x adres kreeg zei de klantenservice dat dat een geldig IPv4 adres is. Ik heb de medewerker vriendelijk verzocht te googlen naar 100.64 en de wikipedia pagina erbij te pakken. Daar staat duidelijk dat de 100.64.x.x reeks een interne reeks is. Maar desondanks geen enkel begrip en meewerking om de oude, werkende situatie, te herstellen. Ik kreeg als antwoord dat we eerst de lampjes van de router moesten controleren voordat we verder konden met het onderzoek....
Zodra freedom beschikbaar wordt op de glasvezel dan weet ik wat ik doe.... voor nu hoop ik dat ik snel een workaround vind.
VPS afnemen, VPN opzetten vanaf thuis naar de VPS en op de VPS de poorten forwarden naar thuis over de VPN.Coolhva schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:55:
voor nu hoop ik dat ik snel een workaround vind.
Of IPv6 gebruiken of wacht...

CGNat betekent meestal ook dat je een IPv6 address krijgt. Kun je daar al sporen van vinden?Coolhva schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:55:
Sinds vanmiddag merkte ik ineens dat mijn inkomende verbinding niet meer werkte. Na onderzoek zag ik dat op de WAN zijde een 100.70 adres kreeg (in de CGN reeks). Dit zonder waarschuwing/overleg/etc.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Nee, dat zit nog in èèn pilot fase met een select gezelschap van gebruikers.EWS99 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:44:
[...]
CGNat betekent meestal ook dat je een IPv6 address krijgt. Kun je daar al sporen van vinden?
Idd, wireguard opzetten en dan forwarden; vies maar het werkt wel.RobertMe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 06:42:
[...]
VPS afnemen, VPN opzetten vanaf thuis naar de VPS en op de VPS de poorten forwarden naar thuis over de VPN.
Of IPv6 gebruiken of wacht...
I know, daar ben ik er één vanCoolhva schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:15:
[...]
Nee, dat zit nog in èèn pilot fase met een select gezelschap van gebruikers.
Hier schrik ik van. Ik ben in afwachting van een aansluiting i.c.m. een Delta abonnement. CGN gaat voor mij problemen geven met VPN naar mijn thuisnetwerk en enkele andere toepassingen die ik host. Ik verwacht ook dat dit problemen gaat geven bij het spelen van enkele games. Ben hier niet blij mee.Coolhva schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:55:
Voor reguliere gebruikers is CGN een mogelijke oplossing voor de ipv4 schaarste, voor 'Tweakers' zeker niet.. Tijd om mijn abonnement te heroverwegen!
Als ze er nu IPv6 bij gaven, dan zou er nog mee te leven zijn, want dan was het DS-lite . Maar CGNAT zonder IPv6, dat kun je niet verkopen als volwaardig internet. Ik ben benieuwd wat ik straks krijg als het hier eindelijk ook zo ver is. Als ik inderdaad alleen maar een CGNAT adres krijg, ga ik denk ik proberen van CaiWay af te komen en blijf ik lekker bij Ziggo.
Hmm, CGNAT... dat was me niet beloofd toen ik 2 jaar geleden tekende voor een abonnement... Verbinding moet nog actief worden gemaakt, maar als dat idd het geval is gaan ze me niet aan een jaarcontract houden.
CGNAT leveren zonder ipv6 is gewoon ronduit schandalig. Ik zie de bui ook al hangen dat straks opeens mijn vaultwarden, home assist etc niet meer bereikbaar is.
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.
Ik zie nu pas dat het puntje vast IP bij flex zakelijk (de goedkoopste zakelijke versie) verdwenen is. Dat was de enige reden voor mij om die optie te kiezen...Coolhva schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:55:
Lijkt erop dat Delta de moeilijke klanten (tweakers) liever kwijt dan rijk is. Nu maar hopen dat er snel andere providers beschikbaar komen!
Mogelijk nog relevant om te benoemen wat jouw (O)NT voor type is?Coolhva schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:55:
Ik heb mij al langer afgevraagd hoe Delta de IP groei wil behalen om in lijn te blijven lopen met het aantal vezels wat ze in graven. Dit is wel de meest klantonvriendelijke versie ever. Met of zonder IPv6 is het op dit moment een onderbreking van de door jou afgenomen (Tweaker)diensten. Wat staat er over IP adressen in de voorwaarden?
Bij Ziggo kan je altijd bellen en dan word je terug gezet op een IPv4 profiel, kost je een belletje maar dan heb je daarna wel de oude situatie.
Even een huishoudelijke mededeling,
CGN is uitgerold voor een groot deel van onze klanten,
we doen ons best ons om onze klanten niet te belasten met oplossingen waar ze last van hebben.
Er word gewerkt aan een oplossing voor de klanten die dit willen.
Ik zal dit ook weer even verduidelijken bij de helpdesk.
Als je er niet uitkomt pb maar.
we doen ons best ons om onze klanten niet te belasten met oplossingen waar ze last van hebben.
[ Voor 37% gewijzigd door R3D op 03-05-2023 10:48 ]
@R3D En stel je nu voor, doordat Delta een letterlijke 2 jaar bezig is met de aanleg van Glasvezel in je dorp, je hebt getekend voor een contract waarbij er geen sprake is van CGN, en je krijg over een x-aantal maanden eindelijk je verbinding: neem aan dat ik automatisch CGN krijg, kan dit dan ook omgezet worden naar publiek IP?
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ook dan kan je er gewoon uit gehaald worden
Kuusj schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:55:
@R3D En stel je nu voor, doordat Delta een letterlijke 2 jaar bezig is met de aanleg van Glasvezel in je dorp, je hebt getekend voor een contract waarbij er geen sprake is van CGN, en je krijg over een x-aantal maanden eindelijk je verbinding: neem aan dat ik automatisch CGN krijg, kan dit dan ook omgezet worden naar publiek IP?
Staat dat in het contract dan, dat je geen CGN krijgt? Lijkt mij dat je getekend hebt onder de aanname dat je geen CGN krijgt omdat Delta toentertijd geen CGN toepaste. Dat maakt het natuurlijk knap irritant dat ze het nu wel gebruiken. Maar je hebt effectief naar mijn idee geen poot om op te staan. Delta levert je nog steeds waarvoor je getekend hebt: een internetverbinding. Dat die niet voldoet aan de specificaties die je wellicht verwachtte, maar nooit formeel overeen zijn gekomen, staat daar buiten.Kuusj schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:55:
je hebt getekend voor een contract waarbij er geen sprake is van CGN
Enig idee wie die "een groot deel van onze klanten" zijn, klanten op het nieuwe xgs-pon platform of ook aon (of andere platformer/overgenomen stukken infra bijv coax/zeelandnet)?R3D schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:51:
maar mocht je om wat voor reden je publieke ip willen behouden is het gewoon mogelijk een verzoek te doen om uit de CGN pool gehaald te worden.
En is er een procedure om dit pro-actief voor te zijn, niet dat je, als het al te laat is moet gaan bellen met de service desk?
Het zou fijn zijn als delta/caiway dit soort zaken helder en tijdig zou communiceren.
Het is tweeledig denk ik, je hebt mogelijk een groep van 85% die geen enkele poort open heeft staan. En een groep van 15% Tweakers die dat wel heeft. Als je dit proactief gaat communiceren is je callcenter 7 dagen overbelast omdat die 85% groep dit niet bevat.Xanthorax schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:13:
[...]
Enig idee wie die "een groot deel van onze klanten" zijn, klanten op het nieuwe xgs-pon platform of ook aon (of andere platformer/overgenomen stukken infra bijv coax/zeelandnet)?
En is er een procedure om dit pro-actief voor te zijn, niet dat je, als het al te laat is moet gaan bellen met de service desk?
Het zou fijn zijn als delta/caiway dit soort zaken helder en tijdig zou communiceren.
Enige slimme oplossing is een automation maken waarin je in de modems scant op portforwards en deze klanten exclude van de CGNAT omzetting. Dan heb je 100% ultieme klantbeleving en een gezonde balans op je helpdesk.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Bij een consumenten overeenkomst gat het niet alleen om wat er letterlijk in het contract staat, maar ook om wat je als consument redelijkerwijs van een leverancier mag verwachten. Caiway heeft tot dusver altijd een publiek IP adres geleverd en klanten konden servers draaien. Dat is ook wat je van een volwaardige internet verbinding kunt verwachten. Als dat ineens niet meer kan omdat er geen publiek IP adres meer wordt uitgegeven dan voldoet het product niet meer aan de gewekte verwachtingen. De leveringscondities zijn dan blijkbaar in het nadeel van de klant veranderd en dat is grond voor direct beëindigen van de overeenkomst. Zou ik denken. Maar ja, ik ben maar een fysicus, geen jurist...RobertMe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:06:
[...]
Staat dat in het contract dan, dat je geen CGN krijgt? Lijkt mij dat je getekend hebt onder de aanname dat je geen CGN krijgt omdat Delta toentertijd geen CGN toepaste. Dat maakt het natuurlijk knap irritant dat ze het nu wel gebruiken. Maar je hebt effectief naar mijn idee geen poot om op te staan. Delta levert je nog steeds waarvoor je getekend hebt: een internetverbinding. Dat die niet voldoet aan de specificaties die je wellicht verwachtte, maar nooit formeel overeen zijn gekomen, staat daar buiten.
Dat is natuurlijk nogal lastig. Je kunt niet alle klanten gaan informeren/mailen over een aanstaande netwerk wijziging die voor 75% of nog meer van de klanten totaal Abracadabra is. Hoogstens dat je een aankondiging kunt doen op een alternatief communicatiekanaal waar juist meer de mensen komen die er meer van weten. Wat dan potentieel dat Zeelandnet forum is? Hetzelfde als dat bv Ziggo de aankondiging met testen van Ziggo Go TV in 1080p alleen op het community forum heeft gedaan, of dat je IPv6 in bridge kon inschakelen wat ook alleen op dat forum is aangekondigd.Xanthorax schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:13:
Maar klanten proactief (per mail, zodat ze het zeker weten gezien hebben) voor een wijziging die alleen relevant is voor "tweakers" die iets doen waar formeel wellicht nog niet eens support op wordt gegeven zal naar mijn idee meer onrust zaaien dan iets anders.
imho, een nette oplossing zou gewoon een vinkje in de mijn omgeving zijn, en als een normaal IP address dan een paar euro extra kost per maand zou dat acceptabel zijn. En natuurlijk pas aanzetten als je er ook werkend ipv6 bij kan leveren (met prefix delegation en een /56 oid)stormfly schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:17:
[...]
Enige slimme oplossing is een automation maken waarin je in de modems scant op portforwards en deze klanten exclude van de CGNAT omzetting. Dan heb je 100% ultieme klantbeleving en een gezonde balans op je helpdesk.
Maar wat ook duidelijk is uit de post van @Coolhva is dat Delta officieel het hosten van servers over een consumenten abo niet ondersteund. Mogelijk dat dat zelfs in de AV staat. Dus als dat het geval is (uitgesloten in AV) dan treft dit sowieso alleen klanten die iets deden wat niet mag of "grijs gebied" is. Hetzelfde als dat je niet kunt klagen dat je jarenlang hetzelfde IP adres kunt hebben en het ineens veranderd. Er staat nergens dat je wel een vast IP krijgt. Dat het dan toevallig maar 1x in de 5 jaar veranderd geeft je dan nog niet het recht om het oude IP te eisen of de overeenkomst te ontbinden.Roetzen schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:18:
[...]
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Bij een consumenten overeenkomst gat het niet alleen om wat er letterlijk in het contract staat, maar ook om wat je als consument redelijkerwijs van een leverancier mag verwachten. Caiway heeft tot dusver altijd een publiek IP adres geleverd en klanten konden servers draaien. Dat is ook wat je van een volwaardige internet verbinding kunt verwachten. Als dat ineens niet meer kan omdat er geen publiek IP adres meer wordt uitgegeven dan voldoet het product niet meer aan de gewekte verwachtingen. De leveringscondities zijn dan blijkbaar in het nadeel van de klant veranderd en dat is grond voor direct beëindigen van de overeenkomst. Zou ik denken. Maar ja, ik ben maar een fysicus, geen jurist...
Dus ja, als je iets doet dat zich in het grijze gebied bevind van "het werkt, maar wordt officieel niet ondersteund noch support op gegeven" is het knap irritant als het niet meer werkt (permanent door bv CGN, of aanpassingen vereist zoals een nieuw IP adres) maar naar mijn idee is dat wel een risico dat je vantevoren bereid was te nemen.
Overigens draai ik op mijn Ziggo lijn ook een VPN "naar thuis" en zou ik ook absoluut niet blij worden van CGN (en klaag ik ook over een IP wijziging). Maarja, het is wat het is en anders had ik maar een zakelijk pro abo moeten nemen.
Dat vinkje om dat tegen een meerprijs voor elkaar te krijgen is er dan weer in de vorm van een zakelijk abo. Dan is het, blijkbaar, wel supported dat je servers draait op de lijn.Xanthorax schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:22:
[...]
imho, een nette oplossing zou gewoon een vinkje in de mijn omgeving zijn, en als een normaal IP address dan een paar euro extra kost per maand zou dat acceptabel zijn. En natuurlijk pas aanzetten als je er ook werkend ipv6 bij kan leveren (met prefix delegation en een /56 oid)
En ja, dat zal een stuk duurder zijn, maar "voor niks gaat de zon op". En iedereen heeft natuurlijk weer zijn eigen wensen. Dus naast een "anti CGN" vinkje komen er dan nog vele opties bij (vast IP adres bv?) waardoor het beheer, zowel technisch als administratief, steeds complexer wordt. Daardoor dat er maar twee opties zullen zijn: of consument of zakelijk.
Dat het onrust geeft is natuurlijk vervelend. Maar of er nu wel of niet formeel support wordt gegeven op het draaien van eigen servers is m.i. niet zo relevant. De mogelijkheid om eigen servers te draaien is gewoon wat je als klant mag verwachten om de eenvoudige reden dat het altijd zo geweest is.RobertMe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:21:
[...]
Maar klanten proactief (per mail, zodat ze het zeker weten gezien hebben) voor een wijziging die alleen relevant is voor "tweakers" die iets doen waar formeel wellicht nog niet eens support op wordt gegeven zal naar mijn idee meer onrust zaaien dan iets anders.
Maar wat we hier eigenlijk zien zijn de gevolgen van een provider die te lang heeft gewacht met het invoeren van IPv6. Het was meer dan 10 jaar geleden al duidelijk dat er een probleem zou instaan vanwege het opraken van de IPv4 adressen. De aangedragen oplossing is ook al decennia duidelijk: IPv6. En nu heeft Caiway een probleem want het tekort aan IPv4 is nu blijkbaar zo nijpend geworden dat ze gedwongen wordt tot CGNAT. Tja, ESDB zou ik zeggen. Heel vervelend voor Caiway dat het onrust geeft, maar dan hadden ze maar eerder met IPv6 moeten komen.
IPv6 is natuurlijk ook niet echt een oplossing als je thuis servers draait. Dat gaat ook alleen goed als je buiten de deur ook IPv6 hebt. Dus dan ben je nog steeds afhankelijk van andere ISPs / netwerken, in dat die ook IPv6 doen. Of bv dat je in een hotel zit en naar thuis wilt verbinden maar het hotel alleen IPv6 aanbied, of als je ergens op een terrasje publieke wifi gebruikt (en de VPN naar thuis niet kunt opzetten omdat VPN alleen via IPv6 te benaderen is en publieke wifi alleen IPv4 doet).Roetzen schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:37:
Maar wat we hier eigenlijk zien zijn de gevolgen van een provider die te lang heeft gewacht met het invoeren van IPv6. Het was meer dan 10 jaar geleden al duidelijk dat er een probleem zou instaan vanwege het opraken van de IPv4 adressen. De aangedragen oplossing is ook al decennia duidelijk: IPv6. En nu heeft Caiway een probleem want het tekort aan IPv4 is nu blijkbaar zo nijpend geworden dat ze gedwongen wordt tot CGNAT. Tja, ESDB zou ik zeggen. Heel vervelend voor Caiway dat het onrust geeft, maar dan hadden ze maar eerder met IPv6 moeten komen.
Ok, maar zoals ik het nu begrijp krijg je CGNAT zonder ipv6. Is het niet wat meer chique om dat pas te doen zodra v6 eindelijk werkt bij delta en je dan op z'n minst een ds-lite stack kan leveren. Dit voelt wel heel bot.R3D schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:51:
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.
Uit die quote is alleen duidelijk dat iemand van de klantenservice heeft gezegd wat er op neerkomt dat het nu niet meer ondersteund wordt. Dat zegt niets over het verleden.RobertMe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:30:
[...]
Maar wat ook duidelijk is uit de post van @Coolhva is dat Delta officieel het hosten van servers over een consumenten abo niet ondersteund.
Dan lijkt het me zinvol de AV maar eens goed door te lezen. Maar als het er inderdaad zo staat, dan ben ik verkeerd voorgelicht tijdens de wervingscampagne. Bij de presentatie in september 2001 heb ik specifiek gevraagd naar eventueel geblokkeerde poorten en de mogelijkheden eigen servers te draaien. Ik werd gerustgesteld.Mogelijk dat dat zelfs in de AV staat. Dus als dat het geval is (uitgesloten in AV) dan treft dit sowieso alleen klanten die iets deden wat niet mag of "grijs gebied" is
Nee, dat is niet hetzelfde. Het is vanaf het begin duidelijk geweest dat het IP adres op een consumentenaansluiting slechts "semi permanent" is.Hetzelfde als dat je niet kunt klagen dat je jarenlang hetzelfde IP adres kunt hebben en het ineens veranderd.
Toen ik nog internet via DSL van HccNet had, kwamen er twee mannetjes van Casema aan de deur die mij internet via Casema wilden verkopen. Eén van de eerste dingen die ik vroeg was of ik dan eigen servers mag draaien. Het antwoord was "ja". Ik heb altijd eigen servers gedraaid en ik heb nooit van Casema en later Ziggo bericht gehad dat dat niet meer zou mogen. En reken maar dat als dat wel zou gaan gebeuren ik stennis ga maken.
Ik vrees dat we er een jurist bij moeten halen, want hier komen we zo niet uit. Ik heb al diverse uitspraken van de rijdende rechter gezien waar die in het voordeel van de consument oordeelde op grond van wat je als consument in redelijkheid van een leverancier mag verwachten. Ook al staat dat nergens expliciet in de wet of de AV.
Dus ik ben benieuwd van iemand als Arnoud Engelfriet hier van zou zeggen.
Klopt. Het is niet voor iedereen een oplossing, maar ik zou er mee kunnen leven. Ik heb vijf jaar geleden al geëxperimenteerd met een gesimuleerde DS_lite omgeving. Voor wie per sé via IPv4 bereikbaar moet zijn en maar een paar poorten nodig heeft is er altijd nog Feste-Ip.netRobertMe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:45:
[...]
IPv6 is natuurlijk ook niet echt een oplossing als je thuis servers draait. Dat gaat ook alleen goed als je buiten de deur ook IPv6 hebt. Dus dan ben je nog steeds afhankelijk van andere ISPs / netwerken, in dat die ook IPv6 doen. Of bv dat je in een hotel zit en naar thuis wilt verbinden maar het hotel alleen IPv6 aanbied, of als je ergens op een terrasje publieke wifi gebruikt (en de VPN naar thuis niet kunt opzetten omdat VPN alleen via IPv6 te benaderen is en publieke wifi alleen IPv4 doet).
Lost IPv6 het tekort aan IPv4 adressen op, nee toch? GCNAT is een oplossing om IPv4 schaarste te voorkomen, IPv6 ernaast is een extratje.Roetzen schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:37:
Vroeger zette ik nog wel eens IPv4 uit op mijn macbook, ik ga dat zo nog eens doen en kijken wat er van het internet overblijft.
Als ik moet gokken hebben ze zich nogal in de voet geschoten met een combinatie van te snel groeien en te weinig IP adressen hebben. Dit blijkt wel uit de situatie van vorig jaar waarbij ze IP blokken die voorheen in de VS en Zweden? in gebruik waren hebben ingezet en vervolgens voor die klanten "vanalles en nog wat" niet werkte. En hetzelfde dit jaar met klanten die routing problemen hadden naar bv servers van OVH.3dmaster schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:12:
[...]
Ok, maar zoals ik het nu begrijp krijg je CGNAT zonder ipv6. Is het niet wat meer chique om dat pas te doen zodra v6 eindelijk werkt bij delta en je dan op z'n minst een ds-lite stack kan leveren. Dit voelt wel heel bot.
Ik gok dus dat het kiezen was tussen drie kwaden:
- Aanhoudende groei pijn door een gebrek aan (eigen) IPv4 adressen
- CGNAT toepassen
- IPv6 inschakelen
Ik verwacht niet veel aangezien Delta geen IPv6 levert (buiten de pilot deelnemers).stormfly schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:28:
[...]
Lost IPv6 het tekort aan IPv4 adressen op, nee toch? GCNAT is een oplossing om IPv4 schaarste te voorkomen, IPv6 ernaast is een extratje.
Vroeger zette ik nog wel eens IPv4 uit op mijn macbook, ik ga dat zo nog eens doen en kijken wat er van het internet overblijft.
En de Genexis 7840 kent in de GUI geen instellingen voor een DDNS service.
De Nokia op XGS-PON misschien wel?
De Nokia op XGS-PON misschien wel?
Och nee ik ben ook geen Delta klant, maar wel een klant met IPv6 thuis van een andere ISP.RobertMe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:36:
[...]
Ik verwacht niet veel aangezien Delta geen IPv6 levert (buiten de pilot deelnemers).
offtopic:
Het gaat mis omdat MacOS weigert DNS te resolven op IPv6 only. Als ik IPv4 erbij enable krijg ik wel antwoord van mijn interne IPv6 dns server, maar op IPv6 only gaat het mis. Dat moet ik nog eens uitzoeken.
EDIT: als ik IPv4 uitschakel gaat er geen enkele DNS request de netwerk kaart op, er komt niets aan bij de router, de settings laten zien dat het OS wel IPv6 DNS geconfigureerd heeft vanuit RADVD. Als ik met DIG de IPv6 dns server intern bevraag zie ik het wel voorbij komen in Wireshark. Foutje bij Apple
Het gaat mis omdat MacOS weigert DNS te resolven op IPv6 only. Als ik IPv4 erbij enable krijg ik wel antwoord van mijn interne IPv6 dns server, maar op IPv6 only gaat het mis. Dat moet ik nog eens uitzoeken.
EDIT: als ik IPv4 uitschakel gaat er geen enkele DNS request de netwerk kaart op, er komt niets aan bij de router, de settings laten zien dat het OS wel IPv6 DNS geconfigureerd heeft vanuit RADVD. Als ik met DIG de IPv6 dns server intern bevraag zie ik het wel voorbij komen in Wireshark. Foutje bij Apple
[ Voor 24% gewijzigd door stormfly op 03-05-2023 11:51 ]
Whoops. For some reason haalde ik je door elkaar met robertwebbestormfly schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:47:
[...]
Och nee ik ben ook geen Delta klant, maar wel een klant met IPv6 thuis van een andere ISP.

offtopic:
offtopic:
Beetje zoals leuke Androud feature die wel een IPv6 server in een ander subnet accepteert als je een publiek IPv6 adres hebt, wel een IPv6 server accepteert in hetzelfde subnet als je geen publiek IPv6 adres hebt, maar geen IPv6 server accepteert in een ander subnet als je geen publiek IPv6 adres hebt, ondanks dat er wel een route naar dat subnet geadverteerd wordt én het wel werkt met bv Net Analyzer (dus de route wel werkt).
En ja, for reasons doe ik in een bepaald geval IPv6 NATen waardoor ik geen publiek IPv6 adres heb
RobertMe in "Het grote IPv6 topic"
Beetje zoals leuke Androud feature die wel een IPv6 server in een ander subnet accepteert als je een publiek IPv6 adres hebt, wel een IPv6 server accepteert in hetzelfde subnet als je geen publiek IPv6 adres hebt, maar geen IPv6 server accepteert in een ander subnet als je geen publiek IPv6 adres hebt, ondanks dat er wel een route naar dat subnet geadverteerd wordt én het wel werkt met bv Net Analyzer (dus de route wel werkt).
En ja, for reasons doe ik in een bepaald geval IPv6 NATen waardoor ik geen publiek IPv6 adres heb

RobertMe in "Het grote IPv6 topic"
Hoe zit het trouwens met dit in de AV van Caiway:
Zit helaas wel een loophole in de AV:
CGNAT implementatie lijkt me een dusdanige wijziging die vooraf gecommuniceerd had mogen worden.Caiway kan deze Algemene Voorwaarden, de Aanvullende Voorwaarden of actievoorwaarden dan wel het Aanbod, het Netwerkaansluitpunt, de Programmatuur, de Toegangscode, de Smartcard of de benodigde Randapparatuur wijzigen of aanvullen. Wijzigingen en aanvullingen worden ten minste een maand voorafgaand aan de wijziging en/of aanvulling schriftelijk of digitaal aan u bekendgemaakt.
Zit helaas wel een loophole in de AV:
Als je dus al 2 jaar na aanmelden wacht op glasvezel en de dienst na ruim 2 jaar compleet anders is dan wat je destijds hebt afgesloten zijn die wijzigingen geen reden om op te mogen zeggen.Als Caiway (onderdelen van) de Algemene Voorwaarden of Overige Voorwaarden
wijzigt, en u neemt op het moment van wijziging de Dienst waar de wijziging betrekking
op heeft niet af, dan kan dit voor u geen reden zijn om de Overeenkomst kosteloos te
beëindigen
IPv6 lost het tekort aan IPv4 adressen uiteraard niet op. Dat is onoplosbaar. Dat er niet genoeg IPv4 adressen zijn om iedereen op de planeet van een eigen IPv4 adres te voorzien is een simpel rekenkundig gegeven dat niet op te lossen is. Daar zullen we mee moeten leren leven. Wat IPv6 wel kan oplossen is dat het tekort aan IPv4 een probleem is. Een probleem dat ook opgelost zou zijn als iedereen en niet alleen Caiway het probleem tijdig had aangepakt in plaats van het maar voor zich uit te schuiven. Als iedereen inmiddels IPv6 zou hebben was er geen probleem..stormfly schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:28:
[...]
Lost IPv6 het tekort aan IPv4 adressen op, nee toch? GCNAT is een oplossing om IPv4 schaarste te voorkomen, IPv6 ernaast is een extratje.
Ik heb al meer dan een decennium IPv6. Eerst via tunnels van SixXs en he.net en sinds 2016 native van Ziggo. Ik zie IPv6 al lang niet meer als "een extratje". Het hoort er gewoon bij net als buitenspiegels bij een auto. Ik heb nog rijexamen gedaan in de tijd dat een buitenspiegel een "extratje" was, en ik heb decennia zonder gedaan, maar nu hoeft een autoverkoper echt niet meer aan te komen met een auto zonder buitenspiegels. Ook al zou het niet verplicht zijn.
Als Caiway inmiddels een volwaardige internet aansluiting had kunnen bieden, dus inclusief IPv6, dan had ze de CGNAT voor IPv4 kunnen verdedigen met het argument dat het tekort aan IPv4 een wereldwijd probleem is waar we nu eenmaal mee moeten leren leven en dat de opvolger van IPv4, die IPv6 genoemd wordt dat probleem niet heeft.
Er kan al heel veel met IPv6 only. De meeste gangbare OSen hebben al lang een volwaardige IPv6 implementatie. Alleen degenen met een exotisch of abandonware OS zoals OS/2 of RiskOs moeten nog zonder doen. MacOs is een beetje twijfelgeval begrijp ik uit de verhalen hier. Ook de meeste providers doen het best goed. Caiway is al lang de uitzondering onder de providers qua IPv6. Bij de bedrijven ligt het wat anders, die willen nog niet zo hard. Het aantal uitbaters van gast-Wifi die IPv6 bieden is ook nog klein. Camping Boszicht in Laag Soeren en het H.F., Witte Centrum is de Bilt zijn de mij bekende uitzonderingen.Vroeger zette ik nog wel eens IPv4 uit op mijn macbook, ik ga dat zo nog eens doen en kijken wat er van het internet overblijft.
De vraag of je servers mag draaien thuis is (zoals ik dat zie) geen vraag. Er bestaat toch zoiets als net neutraliteit en dat is in de wet vastgelegd. Wat ik aan upload het net op stuur is dus mijn zaak. Hoogstens kan een provider er iets van vinden als ik onredelijk veel bandbreedte gebruik. Wat een provider niet hoeft te doen is speciaal voor de klant hier dingen voor te regelen. Een vast IP bijvoorbeeld. Dat is trouwens ook helemaal niet nodig. Diensten als DynDNS of NoIP kunnen ervoor zorgen dat dat dynamische adres steeds achter dezelfde naam zit. En met de juiste router kan dat ook zonder dat je nog iets extra's moet installeren op je server. Dat bepaalde poorten dicht staan, vind ik ook niet zo'n probleem, net als dat de reeksen worden geblacklist, zodat niemand deze kan gebruiken als open mail relay. Voor mensen die een legitieme reden hebben om smtp verkeer te hebben, zijn er ook legio oplossingen.
CGNAT vind ik echter een brug te ver. Als mijn provider me dat ooit zou verplichten, dan zou het voor mij een reden zijn om weg te gaan. Als ik nog een jaarcontract zou hebben, dan zou de provider de mogelijkheid geven om een oplossing aan te bieden en anders zou ik het ontbinden met als reden het niet leveren van een deugdelijke dienst. En daarvoor wil ik zelfs naar de rechter gaan als de provider dat graag wil. Er zijn een aantal problemen met CGNAT, waarvan er twee voor mij belangrijk zijn:
- Allereerst het feit dat je niet de mogelijkheid hebt om port forwarding te doen. Voor velen wellicht niet zo interessant, maar als van buiten naar binnen wil in een aantal gevallen wel noodzakelijk. Jullie kennen de voorbeelden, dus ik hoef ze niet te noemen.
- Daarnaast zijn er legio andere mensen die hetzelfde IP adres hebben als jij. Dat betekent dat als iemand van die mensen een ban krijgt op een site / spel / whatever en die ban wordt simpelweg op basis van IP adres gedaan, dan ineens een hele groep mensen diezelfde ban hebben. Ook zijn er nog steeds scenario's waarbij een dienst er niet goed tegen kan als er meerdere mensen op basis van hetzelfde IP adres op hetzelfde moment gebruik willen maken van de dienst. Wat wel weer een grappige is, is dat het voor instanties als bijvoorbeeld BREIN moeilijker is om te achterhalen wie er nu achter een bepaald IP adres zit, want dat zijn er ineens velen in plaats van een persoon.
CGNAT vind ik echter een brug te ver. Als mijn provider me dat ooit zou verplichten, dan zou het voor mij een reden zijn om weg te gaan. Als ik nog een jaarcontract zou hebben, dan zou de provider de mogelijkheid geven om een oplossing aan te bieden en anders zou ik het ontbinden met als reden het niet leveren van een deugdelijke dienst. En daarvoor wil ik zelfs naar de rechter gaan als de provider dat graag wil. Er zijn een aantal problemen met CGNAT, waarvan er twee voor mij belangrijk zijn:
- Allereerst het feit dat je niet de mogelijkheid hebt om port forwarding te doen. Voor velen wellicht niet zo interessant, maar als van buiten naar binnen wil in een aantal gevallen wel noodzakelijk. Jullie kennen de voorbeelden, dus ik hoef ze niet te noemen.
- Daarnaast zijn er legio andere mensen die hetzelfde IP adres hebben als jij. Dat betekent dat als iemand van die mensen een ban krijgt op een site / spel / whatever en die ban wordt simpelweg op basis van IP adres gedaan, dan ineens een hele groep mensen diezelfde ban hebben. Ook zijn er nog steeds scenario's waarbij een dienst er niet goed tegen kan als er meerdere mensen op basis van hetzelfde IP adres op hetzelfde moment gebruik willen maken van de dienst. Wat wel weer een grappige is, is dat het voor instanties als bijvoorbeeld BREIN moeilijker is om te achterhalen wie er nu achter een bepaald IP adres zit, want dat zijn er ineens velen in plaats van een persoon.
Speel jij advocaat van de duivel?_JGC_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:30:
Als je dus al 2 jaar na aanmelden wacht op glasvezel en de dienst na ruim 2 jaar compleet anders is dan wat je destijds hebt afgesloten zijn die wijzigingen geen reden om op te mogen zeggen.
Ik vraag me af wat er van die ontsnappingsclausule overblijft als je aan de rechter voorlegt dat je die dienst waarvoor je hebt getekend wel had willen afnemen, maar dat de dienstverlener die nog niet kon aanbieden. Dat niet jij, maar de dienstverlener in gebreke is gebleven. Het zou me niet verbazen als de rechter dan in het voordeel van de consument oordeelt.
Ik heb ook al langer als een jaar geleden Delta aangevraagd
Vertraging van aansluit licht aan de aansluit aannemer.
En ik hoop dat die voor eind van de zomer of begin winter eindelijk opgeleverd gaat worden.
Intussen bezig met voorbereidingen om firewall te bouwen en testen die het verkeer ook aan kan (met IPS Web Filtering Package inspection Decrypt etc)
Lukt prima heb UDM niet meer nodig met Sophos XG Op Intel Nuc 9 Extreme
Vertraging van aansluit licht aan de aansluit aannemer.
En ik hoop dat die voor eind van de zomer of begin winter eindelijk opgeleverd gaat worden.
Intussen bezig met voorbereidingen om firewall te bouwen en testen die het verkeer ook aan kan (met IPS Web Filtering Package inspection Decrypt etc)
Lukt prima heb UDM niet meer nodig met Sophos XG Op Intel Nuc 9 Extreme
CGNAT is bottom line onveilig. Dit kan en mag je niet zo maar toepassen als provider. En inderdaad MOET men wel communiceren aangezien je een minder veilige internetverbinding hebt,
Men moet gewoon Ipv6 leveren en meer is er niet van, Deze workaround kan gewoonweg niet.
Er zijn ook geen andere providers te vinden die dit toepassen, zowel uit oogpunt van onveilig als niet klantgericht. Dit levert allerlei problemen op.
Een DDoS aanval op een IP adres gericht op games die ruzie hebben is ook een aanval op een aantal nietsvermoedende Delta-klanten. Dit kan echt niet.
Men moet gewoon Ipv6 leveren en meer is er niet van, Deze workaround kan gewoonweg niet.
Er zijn ook geen andere providers te vinden die dit toepassen, zowel uit oogpunt van onveilig als niet klantgericht. Dit levert allerlei problemen op.
Een DDoS aanval op een IP adres gericht op games die ruzie hebben is ook een aanval op een aantal nietsvermoedende Delta-klanten. Dit kan echt niet.
[ Voor 15% gewijzigd door Sjakie0101 op 03-05-2023 18:29 ]
Waarom is CGNat onveilig?Sjakie0101 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:10:
CGNAT is bottom line onveilig. Dit kan en mag je niet zo maar toepassen als provider. En inderdaad MOET men wel communiceren aangezien je een minder veilige internetverbinding hebt,
Ik ben zelf wel benieuwd hoe het omgaat met ip blokkeringen enz. Dus slechte reputatie van een IP address. (En ik kan nog wel wat meer beren op de weg verzinnen)
Wat denk je van een DDos- aanval of hack, blokkeren op IP adres etc. Dit kan en mag gewoonweg niet.EWS99 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:28:
[...]
Waarom is CGNat onveilig?
Ik ben zelf wel benieuwd hoe het omgaat met ip blokkeringen enz. Dus slechte reputatie van een IP address. (En ik kan nog wel wat meer beren op de weg verzinnen)
Ziggo heeft CGNAT ook veelvuldig toegepast (voornamelijk/alleen? bij nieuwe klanten, die het nog steeds kunnen laten uit zetten), dus dat geen andere ISP het doet klopt niet.Sjakie0101 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:10:
Daarnaast is wat je omschrijft (en nog eens toelicht als reactie op @EWS99) niet onveilig. Het is zwaar onwenselijk, en het kan (ver)storend zijn in dat bepaalde websites / ... niet bereikbaar zijn door een IP blokkade, maar de veiligheid van de klant/gebruiker komt niet in het geding.
Edit:
Ter verduidelijking, bij Ziggo was CGNAT dan wel in combinatie met IPv6, en niet IPv4 only. Maar voor IPv4 only sites / ... die je gebruikt zit er natuurlijk geen verschil in of je CGNAT hebt met of zonder IPv6 ernaast.
[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 03-05-2023 19:08 ]
CGnat word voor zover ik weet ook al jaren toegepast bij mobiele data. Wat ik me afvraag is hoeveel mensen samen onder 1 ip zitten.
Onderbouw je verhaal dan ook ff over je onveilige vermoeden van cgnat. Mobiele data wordt al jaren aangeboden via cgnat. Super onveilig ja, DDoS aanvallen en ip blocks.... Ahm

Een artikel van SIDN o.a. over de veiligheidsproblemen:Woohooo schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:31:
Onderbouw je verhaal dan ook ff over je onveilige vermoeden van cgnat. Mobiele data wordt al jaren aangeboden via cgnat. Super onveilig ja, DDoS aanvallen en op blocks.... Ahm
https://www.sidn.nl/nieuw...res-gebaseerde-technieken
Ik heb hier mobiele data van t-mobile en Vodafone, beiden geen cgnat. Welke provider heeft dat dan wel?
[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 03-05-2023 20:17 ]
Sorry, maar ik lees er geen concrete beveiligingsproblemen in. Ja, opsporingsdiensten / ISPs kunnen niet (zo makkelijk) meer een verbinding koppelen aan een abonnement. Maar dat lijkt mij een oplosbaar probleem (door adres + poort te volgen en te koppelen aan de klant). Maar zelfs daarin zie ik geen concreet beveiligingsprobleem.ernstoud schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:35:
[...]
Een artikel van SIDN o.a. over de veiligheidsproblemen:
https://www.sidn.nl/nieuw...res-gebaseerde-technieken
En voorbeeld van bv meerdere eindgebruikers die als een DoS gezien worden, of een op het IP gerichte DDoS om een IP offline te halen zijn zeer zeker storend / onwenselijk, maar geen daadwerkelijk beveiligingsprobleem naar mijn idee.
Wat me nu niet helemaal duidelijk is of je met CGNAT nog steeds een openvpn verbinding van buiten naar binnen kunt opzetten?
Zodat ik op mijn thuisnetwerk kan komen.
Neen. Het is onmogelijk om van buiten naar binnen te geraken. Immers is er 1 publiek IP adres met 100en / 1000en klanten daar achter. Vergelijk het met de router die je thuis hebt. Daarop wordt ook NAT toegepast, waardoor je poorten van buiten naar binnen moet forwarden (/doorverwijzen naar een intern IP adres). CGNAT is in principe hetzelfde, alleen toegepast op de apparatuur van de provider. En aangezien je als klant die apparatuur niet beheert kun je dus ook geen poorten open zetten. Nog los van dat er dus 100en / 1000en klanten op dat ene IP adres zitten. Dat maakt de kans nogal groot dat niet alleen jij de OpenVPN open wilt zetten, naar jou toe, maar dat andere klanten dat ook willen (naar hunzelf uiteraard, niet naar joujobr schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:21:
Wat me nu niet helemaal duidelijk is of je met CGNAT nog steeds een openvpn verbinding van buiten naar binnen kunt opzetten?
DDoS is volgens mijn klanten (en de security community) toch echt wel een issueRobertMe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:18:
[...]
Sorry, maar ik lees er geen concrete beveiligingsproblemen in. Ja, opsporingsdiensten / ISPs kunnen niet (zo makkelijk) meer een verbinding koppelen aan een abonnement. Maar dat lijkt mij een oplosbaar probleem (door adres + poort te volgen en te koppelen aan de klant). Maar zelfs daarin zie ik geen concreet beveiligingsprobleem.
En voorbeeld van bv meerdere eindgebruikers die als een DoS gezien worden, of een op het IP gerichte DDoS om een IP offline te halen zijn zeer zeker storend / onwenselijk, maar geen daadwerkelijk beveiligingsprobleem naar mijn idee.
We gaan het zien. Vraag me wel af of alles naar cgnat gaat of alleen delen, nieuwe gebieden, xgs-pon e.d.
Zodra dit hier gebeurt ben ik weg bij Caiway. Helden van Nu lijkt me wel wat. Waarbij overigens de vraag is of die - immers op de DFN infra - dan ook gedwongen zijn naar cgnat.
In bijna 2 jaar tijd is het Delta niet gelukt om via mijn.delta een ONT te registreren, dus of het aanvragen van een publiek IP gemakkelijk gaat lopen zoals @R3D schetste?
Ik dacht dat daar tailscale heel veel word gebruikt (maar dan loopt al dat verkeer wel via een 3e partij)ernstoud schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:37:
Wat is overigens de oplossing bij cgnat om toch van buiten naar binnen te geraken? VPN dienst?
Heb me er nooit in verdiept, cgnat is voor mij nieuw.
Sodeju... Ben blij dat ik dit topic gevonden heb want ook mij hebben ze zonder overleg etc overgezet naar de 100.70.*.*Coolhva schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:55:
Hiervoor werkte alles als een trein... nu hetzelfde probleem!
Niet perse een "VPN dienst". Of in ieder geval: daarbij denk ik aan iets als NordVPN, Private Internet Access, etc. En daarbij zit je gewoon met alle klanten op dezelfde server in een subnet en is alle verkeer onderling geblokkeerd.ernstoud schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:37:
Wat is overigens de oplossing bij cgnat om toch van buiten naar binnen te geraken? VPN dienst?
Heb me er nooit in verdiept, cgnat is voor mij nieuw.
Tailscale, dat @Computer guy ook aanhaalt, is AFAIK wel een VPN aanbieder waarbij je een eigen netwerk/subnet krijgt en zodanig meerdere nodes (dus bv telefoon buiten de deur en NAS "binnen de deur") met elkaar kunnen communiceren over de VPN.
Maar zelf iets opzetten kan natuurlijk ook. Als je al een VPS hebt iets als Wireguard er op zetten en zowel systemen buiten als binnen de deur daarmee laten verbinden. Over het IP adres van binnen het Wireguard netwerk kun je die systemen dan gebruiken. Of je zet bv Wireguard op je router (of een losstaande RPi of...) en regelt de routing zodanig in dat je gewoon het hele subnet binnen de deur kunt benaderen van buitenaf.
In ieder geval heb je dus iets "buiten de deur" nodig met een vast IP adres waarover je het verkeer kunt tunnelen. Of je daarvoor een kant en klare SaaS alla Tailscale gebruikt, of op een VPS zelf een VPN server opzet (Wireguard, OpenVPN, ...) maakt dan niet heel veel uit. Maar "gewoon een VPN dienst" (NordVPN / ExpressVPN / Private internet Access / ...) zal dit (normaliter) niet kunnen, omdat die meer gericht zijn op anoniem / via een ander land internetten en niet op een eigen private subnetje hebben waardoor meerdere van jouw clients met elkaar kunnen babbelen.
Bij PIA kan je dan wel weer een eigen ip adres erbij nemen en daar poorten openzetten voor zover ik weetRobertMe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:30:
[...]
Niet perse een "VPN dienst". Of in ieder geval: daarbij denk ik aan iets als NordVPN, Private Internet Access, etc. En daarbij zit je gewoon met alle klanten op dezelfde server in een subnet en is alle verkeer onderling geblokkeerd.
Tailscale, dat @Computer guy ook aanhaalt, is AFAIK wel een VPN aanbieder waarbij je een eigen netwerk/subnet krijgt en zodanig meerdere nodes (dus bv telefoon buiten de deur en NAS "binnen de deur") met elkaar kunnen communiceren over de VPN.
Maar zelf iets opzetten kan natuurlijk ook. Als je al een VPS hebt iets als Wireguard er op zetten en zowel systemen buiten als binnen de deur daarmee laten verbinden. Over het IP adres van binnen het Wireguard netwerk kun je die systemen dan gebruiken. Of je zet bv Wireguard op je router (of een losstaande RPi of...) en regelt de routing zodanig in dat je gewoon het hele subnet binnen de deur kunt benaderen van buitenaf.
In ieder geval heb je dus iets "buiten de deur" nodig met een vast IP adres waarover je het verkeer kunt tunnelen. Of je daarvoor een kant en klare SaaS alla Tailscale gebruikt, of op een VPS zelf een VPN server opzet (Wireguard, OpenVPN, ...) maakt dan niet heel veel uit. Maar "gewoon een VPN dienst" (NordVPN / ExpressVPN / Private internet Access / ...) zal dit (normaliter) niet kunnen, omdat die meer gericht zijn op anoniem / via een ander land internetten en niet op een eigen private subnetje hebben waardoor meerdere van jouw clients met elkaar kunnen babbelen.
Dank voor de uitleg. Zal eens met wireguard op mijn Oracle Cloud Ubuntu server gaan experimenteren. Die heeft een mooie latency van 4 ms., en is met 4 Gbps. ontsloten. Goed genoeg.RobertMe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:30:
[...]
Niet perse een "VPN dienst". Of in ieder geval: daarbij denk ik aan iets als NordVPN, Private Internet Access, etc. En daarbij zit je gewoon met alle klanten op dezelfde server in een subnet en is alle verkeer onderling geblokkeerd.
Hmm, okay, op eigen IP zelfs? De VPN dienst die ik zelf gebruik kan ik wel port forwards aanmaken, maar dat is dan uiteindelijk een open poort op het IP van de server waarmee ioik verbonden ben (en heb ook geen idee hoe dat zit als ik met twee clients naar dezelfde server connect). En dat zijn dan uiteraard willekeurige poorten zodat ook elke klant zijn eigen unieke poorten kan "claimen". Dus ik kan niet een webserver op poort 80/443 draaien bv. Dat moet dan op een IP adres dat ik toevallig toegewezen krijg bij de aanvraag voor een poort. Dus totaal niet praktisch voor zelf te hosten.Computer guy schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:46:
[...]
Bij PIA kan je dan wel weer een eigen ip adres erbij nemen en daar poorten openzetten voor zover ik weet
Daarmee ben je natuurlijk het meest flexibel en kun je alle kanten op. Als je intern services draait die echt publiekelijk beschikbaar moet zijn (webserver bv) kun je er dan ook nog voor kiezen om op de VPS een port forward (/destination nat) regel te maken om bv verkeer dat binnenkomt op poort 80/433 te forwarden naar het wireguard IP van de server die je thuis hebt. In DNS knal je dan het IP adres van de VPS en klaar.ernstoud schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:16:
[...]
Dank voor de uitleg. Zal eens met wireguard op mijn Oracle Cloud Ubuntu server gaan experimenteren. Die heeft een mooie latency van 4 ms., en is met 4 Gbps. ontsloten. Goed genoeg.
En als het puur voor eigen gebruik ik zou ik het gewoon "dicht" laten en met bv telefoon ook Wireguard tunnel naar de VPS opzetten en die puur laten routeren / forwarden tussen de beide clients.
Allereerst wil ik @R3D enorm bedanken dat ik uit de CGN pool ben gehaald en nu weer beschik over een publiek IP adres op de WAN interface van de Nokia router van Delta. Ook vind ik het noemenswaardig dat @R3D zo betrokken is dat hij hier in dit topic een reactie heeft geplaatst om uitleg en een (tijdelijke?) oplossing te bieden. Daarvoor hulde.
Wat steekt is dat het meer geluk dan wijsheid is dat het op deze manier is opgelost en de klantenservice mij niet kon helpen, maar sterker nog, het probleem niet wilde begrijpen en mij met een kluitje in het riet wilde sturen.
Ik heb tot op heden nergens kunnen vinden dat ik, als afnemer van een consumenten internetverbinding, recht heb op een publiek IP adres wat afgeleverd wordt op mijn router. Waar @R3D aangeeft dat we nu de klantenservice, die hij weer heeft geïnstrueerd, kunnen vragen om ons uit de CGN pool te halen zie ik de mogelijkheid dat dit op een later punt niet meer mogelijk is. Naast het feit dat ik bang ben dat ik spontaan weer in de CGN pool kan komen bij een volgende configuratie update.
Delta had vroeger het business pack, wat je kon toevoegen op het abonnement, wat maakte dat je een vast publiek IP adres kreeg voor een kleine vergoeding. Dit is nu niet meer mogelijk en als je gegarandeerd wilt zijn van een (vast) publiek IP adres op je internet verbinding, die ook inkomende verbindingen toestaat, dan moet je een zakelijk (voor mij dubbel zo duur) abonnement nemen.
Internet is voor mij een eerste levensbehoefte. Ik draai de volgende zaken bij mij lokaal die vanaf buiten benaderbaar moeten zijn:
Ik wil het risico dat dit opnieuw gebeurt vermijden en betaal daar helaas veel geld voor. Als hier een andere oplossing voor is (zoals @R3D aangeeft dat dit in de planning staat) welke minder geld kost hoor ik dat graag, al heb ik nu al de toezegging gedaan voor het zakelijke abonnement omdat toen de oplossing via @R3D nog niet bekend/beschikbaar was.
Laat me nog even heel duidelijk zijn. Ik begrijp dat Delta grijpt naar CGN; dat doen meerder internet service providers en het is een helaas logische nodige stap om de komende tijd door te komen. Wat bij bevreesd is de onzekerheid over de continuïteit van de diensten die mij thuis draaien. De reactie van @R3D laat zien dat er zeker goede mensen werken bij Delta die echt het beste willen voor hun klanten en ook trots willen zijn dat ze bij Delta werken. Daarom heb ik er wel vertrouwen in dat er een oplossing gaat komen, al zal dat denk ik voor mij net te laat komen omdat de zakelijke verbinding al in gang is gezet.
Ik wil iedereen in dit topic bedanken voor hun reacties, ik denk dat veel zaken veel duidelijker geworden zijn voor veel mensen en laat ook weer de waarde van deze community zien.
Wat steekt is dat het meer geluk dan wijsheid is dat het op deze manier is opgelost en de klantenservice mij niet kon helpen, maar sterker nog, het probleem niet wilde begrijpen en mij met een kluitje in het riet wilde sturen.
Ik heb tot op heden nergens kunnen vinden dat ik, als afnemer van een consumenten internetverbinding, recht heb op een publiek IP adres wat afgeleverd wordt op mijn router. Waar @R3D aangeeft dat we nu de klantenservice, die hij weer heeft geïnstrueerd, kunnen vragen om ons uit de CGN pool te halen zie ik de mogelijkheid dat dit op een later punt niet meer mogelijk is. Naast het feit dat ik bang ben dat ik spontaan weer in de CGN pool kan komen bij een volgende configuratie update.
Delta had vroeger het business pack, wat je kon toevoegen op het abonnement, wat maakte dat je een vast publiek IP adres kreeg voor een kleine vergoeding. Dit is nu niet meer mogelijk en als je gegarandeerd wilt zijn van een (vast) publiek IP adres op je internet verbinding, die ook inkomende verbindingen toestaat, dan moet je een zakelijk (voor mij dubbel zo duur) abonnement nemen.
Internet is voor mij een eerste levensbehoefte. Ik draai de volgende zaken bij mij lokaal die vanaf buiten benaderbaar moeten zijn:
- Email - Voor meerdere gebruikers van de familie, waarvan ook familie in het buitenland
- Wachtwoordenkluis - Ik draai mijn wachtwoorden kluis op vaultwarden op mijn synology
- Foto synchronisatie - Backup van foto's van onze telefoons naar de synology
- Cameras - Op de synology kan ik van afstand de camera's, inclusief deurbel zien
- Nog diverse andere diensten zoals bestandsdeling, home automation, etc.
Ik wil het risico dat dit opnieuw gebeurt vermijden en betaal daar helaas veel geld voor. Als hier een andere oplossing voor is (zoals @R3D aangeeft dat dit in de planning staat) welke minder geld kost hoor ik dat graag, al heb ik nu al de toezegging gedaan voor het zakelijke abonnement omdat toen de oplossing via @R3D nog niet bekend/beschikbaar was.
Laat me nog even heel duidelijk zijn. Ik begrijp dat Delta grijpt naar CGN; dat doen meerder internet service providers en het is een helaas logische nodige stap om de komende tijd door te komen. Wat bij bevreesd is de onzekerheid over de continuïteit van de diensten die mij thuis draaien. De reactie van @R3D laat zien dat er zeker goede mensen werken bij Delta die echt het beste willen voor hun klanten en ook trots willen zijn dat ze bij Delta werken. Daarom heb ik er wel vertrouwen in dat er een oplossing gaat komen, al zal dat denk ik voor mij net te laat komen omdat de zakelijke verbinding al in gang is gezet.
Ik wil iedereen in dit topic bedanken voor hun reacties, ik denk dat veel zaken veel duidelijker geworden zijn voor veel mensen en laat ook weer de waarde van deze community zien.
Heb je met de helpdesk gebeld en is het ondertussen opgelost?xdwarfx schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:24:
[...]
Sodeju... Ben blij dat ik dit topic gevonden heb want ook mij hebben ze zonder overleg etc overgezet naar de 100.70.*.*
Hiervoor werkte alles als een trein... nu hetzelfde probleem!
Volgens mij hebben ze al op vele fronten uitgerold. Als ik een traceroute doet van mijn router dan is mijn eerste hop een heel ander netwerk als waar mijn router (159.180.xxx.xxx) in zit.
tracert -d delta.nl
Tracing route to delta.nl [104.18.3.153]
over a maximum of 30 hops:
1 149.143.45.1 1.199 ms 0.770 ms 0.899 ms
2 62.45.255.193 4.402 ms 4.516 ms 4.575 ms
3 185.1.222.191 13.583 ms 16.439 ms 13.223 ms
4 172.70.44.4 7.274 ms 6.665 ms 6.448 ms
5 104.18.3.153 4.016 ms 4.042 ms 4.037 ms
Trace complete.
Geen idee waar ze mee bezig zijn daar bij Delta/Caiway.
tracert -d delta.nl
Trace complete.
[ Voor 17% gewijzigd door MPvDam op 04-05-2023 09:11 ]
Volgens deze persoon op het Zeelandnet forum word CGNAT over het gehele netwerk uitgerold
https://www.zeelandnet.nl...lasvezel/page2#post261476
https://www.zeelandnet.nl...lasvezel/page2#post261476
[ Voor 184% gewijzigd door Mapje op 05-05-2023 08:20 ]
Goed dat je er zo rationeel op reageert.Coolhva schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:32:
Laat me nog even heel duidelijk zijn. Ik begrijp dat Delta grijpt naar CGN; dat doen meerder internet service providers en het is een helaas logische nodige stap om de komende tijd door te komen.
Ik heb in het afgelopen decennium al heel wat over dit onderwerp geschreven op de diverse fora en voor mij komt het niet als een verrassing dat Caiway stopt met het uitdelen van publieke IPv4 adressen.
Dat er niet genoeg IPv4 adressen zijn om iedereen in de wereld een eigen publiek IPv4 adres te geven is een gegeven waar we niet omheen kunnen. Dat valt Caiway niet te verwijten. Het was te voorzien dat providers er toe zouden overgaan alleen een publiek IPv4 adres te geven aan klanten die die het echt nodig hebben en de rest achter CGNAT zouden zetten. Dat het er in de praktijk op neer zou komen dat de schaarse IPv4 adressen dan gaan naar die klanten die bereid zijn de noodzaak met de portemonnee kracht bij te zetten komt ook niet als een verrassing. Dat providers die relatief nieuw zijn of providers die zich op een nieuw segment begeven dan als eerste hiertoe zouden overgaan is ook niet vreemd. Die hebben immers weinig of geen "historisch" IPv4 op de plank liggen of ze hebben veel nieuwe adressen nodig.
CGNAT heeft uiteraard nadelen. Daar kunnen we over mopperen maar het gaat niet helpen. Caiway kan er niet veel aan doen. Ja, er is nog handel in IPv4. We kunnen adressen wegkopen bij arme landen. Maar of dat nou zo ethisch is en of het economisch verantwoord is, is maar de vraag. We zullen er mee moeten leren leven. Caiway treft wat dat betreft geen verwijt.
De enige manier om van CGNAT af te komen is om afscheid te nemen van IPv4. En dat kan alleen door over te gaan op IPv6. Als iedereen IPv6 heeft is het probleem voorbij. Dus moeten we zo snel mogelijk aan de IPv6. En daar valt Caiway/Delta wel wat te verwijten. Ze hebben IPv6 voor zich uit geschoven! Ze hadden IPv6 uitgerold moeten hebben ruim voordat de noodgreep van CGNAT in beeld kwam. Met DS-Lite valt voor de meesten van ons wel te leven. Met CGNAT zonder IPV6 niet. Voor mij is dat in elk geval een show stopper.
En de manier waarop één en ander (niet) gecommuniceerd is verdiend ook geen schoonheidsprijs. Maar dat valt in het niet bij het voor zich uit schuiven van IPv6.
😀 met andere woorden. Caiway/Delta valt wel wat te verwijten. Eerst jarenlang (10-20 jaar) geen ipv6 doen en nu naar deze foute oplossing gaan.
*wel een goed verhaal @Roetzen. Alleen de conclusie mag wat harder.
Edit: vandaag nog steeds geen ipv6 op mijn wan.
Edit: vandaag nog steeds geen ipv6 op mijn wan.

[ Voor 11% gewijzigd door internet4me op 04-05-2023 13:10 ]
Nouja, als Delta er de afgelopen 10, 20 jaar wel wat aan had gedaan dan hadden ze nog steeds CGNAT moeten inzetten voor IPv4. Dus puur op IPv4 vlak bleef de conclusie dan exact hetzelfde. Alleen gaat een deel van het verkeer dan via IPv6 waardoor het probleem daarbij niet speelt.internet4me schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:07:
😀 met andere woorden. Caiway/Delta valt wel wat te verwijten. Eerst jarenlang (10-20 jaar) geen ipv6 doen en nu naar deze foute oplossing gaan.
Maar er zullen nog genoeg servers zijn die IPv4 only zijn. Zoals 1 van de 2 VPSen die ik heb

Als iedereen, dus inclusief caiway/delta, zou zijn overgestapt. Dan hadden we dit probleem niet. Ofwel het probleem was heeeeeel klein. Dan zouden we nu praten over afschakelen van ipv4 ipv semi oplossingen.RobertMe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:18:
[...]
Nouja, als Delta er de afgelopen 10, 20 jaar wel wat aan had gedaan dan hadden ze nog steeds CGNAT moeten inzetten voor IPv4. Dus puur op IPv4 vlak bleef de conclusie dan exact hetzelfde. Alleen gaat een deel van het verkeer dan via IPv6 waardoor het probleem daarbij niet speelt.
Maar er zullen nog genoeg servers zijn die IPv4 only zijn. Zoals 1 van de 2 VPSen die ik heb
Maar dat iedereen over stapt is ook een utopie. Zou me niks verbazen als er in 2030 nog steeds IPv4 only systemen zijn.internet4me schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:20:
[...]
Als iedereen, dus inclusief caiway/delta, zou zijn overgestapt. Dan hadden we dit probleem niet. Ofwel het probleem was heeeeeel klein. Dan zouden we nu praten over afschakelen van ipv4 ipv semi oplossingen.
Beetje zoals een IE6 of Windows XP die maar niet dood gingen ondanks dat het al 10x EOL verklaard was.
Als je niet pushed kom je idd niet verder. (Been there, saw that, done that, even got the tshirt)RobertMe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:23:
[...]
Maar dat iedereen over stapt is ook een utopie. Zou me niks verbazen als er in 2030 nog steeds IPv4 only systemen zijn.
Beetje zoals een IE6 of Windows XP die maar niet dood gingen ondanks dat het al 10x EOL verklaard was.
Zelfs onze trage overheid pushed nu.
https://www.digitaleoverh...2021-bereikbaar-via-ipv6/
Ik zeg ook niet dat het niet kwalijk is dat Delta nog geen IPv6 doetinternet4me schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:26:
[...]
Als je niet pushed kom je idd niet verder. (Been there, saw that, done that, even got the tshirt)
Zelfs onze trage overheid pushed nu.
https://www.digitaleoverh...2021-bereikbaar-via-ipv6/
En als ik kijk naar mijn huidige werkgever, die een "SaaS" levert. Ik zie het niet gebeuren dat onze website/webapp via IPv6 bereikbaar wordt op korte termijn, want "het werkt toch". En dat zal waarschijnlijk voor heel veel sites/... gelden.
Jeps er is geen echte druk om de financiële impact van een IPv6-core aanpassing te verantwoorden schat ik in. Los van alle tussenliggende componenten tot aan de gebruikers apparatuur thuis, provisioning tools en de rol van een helpdesk is het een kostbare keten. Logisch ook wel want Ziggo heeft, my2cents, meer baat bij goede TV diensten en mond op mond reclame over hun fijne TV kastje. Welk marketing effect je vanuit IPv6 niet zult krijgen uitzondert Tweakers alhier.RobertMe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:32:
[...]
Ik zeg ook niet dat het niet kwalijk is dat Delta nog geen IPv6 doetEn voor mij was dit ook een van de redenen om niet over te stappen/in te schrijven. Maar IPv6 is de komende 5 tot 10 jaar waarschijnlijk geen oplossing voor het tekort aan IPv4 adressen. Want zo lang zal een significant deel waarschijnlijk nog steeds alleen maar via IPv4 te bereiken zijn.
En als ik kijk naar mijn huidige werkgever, die een "SaaS" levert. Ik zie het niet gebeuren dat onze website/webapp via IPv6 bereikbaar wordt op korte termijn, want "het werkt toch". En dat zal waarschijnlijk voor heel veel sites/... gelden.
KPN is nooit begonnen met CGNAT, en Ziggo is volgens mij gestopt en heeft haar pijlen gericht op dualstack. Ik meen dat te herinneren uit een post op hun eigen community?
Kleinere partijen zoals Delta/Caiway, Online, en mogelijk ook T-Mobile (?) hebben misschien eerder een IPv4 tekort dan de andere grote ISP's. En dan spreek je ineens wel over een usecase waar budget voor vrijgemaakt kan worden. Anders stagneert je klantengroei en daar vinden aandeelhouders wat van.
Vandaag met de winodows werkmachine eens IPv6 only gedraaid, en dan is het internet erg bekrompen en weigert bijna alles dienst. Behalve Tweakers.net ad.nl en Telegram.
Maar Ziggo doet al jaren IPv6 in router mode, en in bridge sinds december 2021.stormfly schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:40:
[...]
Jeps er is geen echte druk om de financiële impact van een IPv6-core aanpassing te verantwoorden schat ik in. Los van alle tussenliggende componenten tot aan de gebruikers apparatuur thuis, provisioning tools en de rol van een helpdesk is het een kostbare keten. Logisch ook wel want Ziggo heeft, my2cents, meer baat bij goede TV diensten en mond op mond reclame over hun fijne TV kastje. Welk marketing effect je vanuit IPv6 niet zult krijgen uitzondert Tweakers alhier.
Formeel geen idee. Weet wel dat een collega CGNAT heeft/had bij Ziggo. Die was elke dag aan het klagen dat hij een ander IP had en dan weer niet door de IP whitelist van de productie omgeving heen kwam. Dus CGNAT is gewoon veiligerKPN is nooit begonnen met CGNAT, en Ziggo is volgens mij gestopt en heeft haar pijlen gericht op dualstack. Ik meen dat te herinneren uit een post op hun eigen community?
En die kleinere partijen zijn ook nog eens nieuwer, of in ieder geval kleiner. Dus het was sowieso logischer om het dan meteen of veel eerder goed te doen. Bij Ziggo gaat het om honderduizenden (miljoenen?) huishoudens die ze in een klap om hebben gezet en dus ook een enorme infrastructuur geschikt hebben moeten maken. Terwijl Delta ook nu alleen kan dromen van zoveel kanten. Die hadden dus ook makkelijker de overstap kunnen maken toen ze nog maar tienduizenden klanten hadden en van daaruit met de opgedane kennis verder bouwen en de rest van het netwerk op gezet. Dan was er ook niet zo'n big bang geweest met "en nu zetten we IPv6 aan en hopen we dat het voor alle klanten goed gaat en de volledige infrastructuur geschikt er voor is".Kleinere partijen zoals Delta/Caiway, Online, en mogelijk ook T-Mobile (?) hebben misschien eerder een IPv4 tekort dan de andere grote ISP's. En dan spreek je ineens wel over een usecase waar budget voor vrijgemaakt kan worden. Anders stagneert je klantengroei en daar vinden aandeelhouders wat van.
Vandaag met de winodows werkmachine eens IPv6 only gedraaid, en dan is het internet erg bekrompen en weigert bijna alles dienst. Behalve Tweakers.net ad.nl en Telegram.

Wel herkenbaar. Zelf werk ik voor een zakelijke isp/hoster en het kost echt moeite om onze klanten te bewegen naar ipv6. We leveren het allemaal wel maar vaak zie je dat klanten het verder niet configureren. Erg frustrerend.RobertMe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:32:
[...]
Je hebt dus geen cgnat, maar wellicht een ander public IP gekregen. Wat is nu je probleem?MPvDam schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:59:
Volgens mij hebben ze al op vele fronten uitgerold. Als ik een traceroute doet van mijn router dan is mijn eerste hop een heel ander netwerk als waar mijn router (159.180.xxx.xxx) in zit.
tracert -d delta.nl
Trace complete.
Ik ben wat minder pessimistisch. Het zal waarschijnlijk nog wel lang duren voordat IPv4 echt helemaal weg is, maar wat belangrijk is is wanneer IPv6 zo ver is doorgedrongen dat we zonder IPv4 redelijk uit de voeten kunnen. Ik denk dat als de magische grens van 50% is overschreden dat het daarna vrij snel zal gaan. IPX/SPX is vast nog niet helemaal verdwenen maar toen TCP/IP kwam kon je vrij snel daarna wel zonder IPX/SPX. Ik verwacht dat we binnen vijf jaar redelijk uit de voeten kunnen zonder IPv4.RobertMe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:32:
[...]
Ik zeg ook niet dat het niet kwalijk is dat Delta nog geen IPv6 doetEn voor mij was dit ook een van de redenen om niet over te stappen/in te schrijven. Maar IPv6 is de komende 5 tot 10 jaar waarschijnlijk geen oplossing voor het tekort aan IPv4 adressen. Want zo lang zal een significant deel waarschijnlijk nog steeds alleen maar via IPv4 te bereiken zijn.
.
Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat we allemaal (allen die op één of andere manier gebruik maken van het InterNet of er bij betrokken zijn) een beetje schuld hebben aan de trage adoptie van IPv6. Ik heb al sinds 2010 de stelregel dat ik geen nieuw netwerkspul koop dat geen IPv6 ondersteunt. Ik heb ooit afscheid genomen van een DNS provider die niet opschoot met IPv6. Het is zo lang geleden dat ik de naam vergeten ben en ik meen dat ie ook niet meer bestaat. *1) Als meer mensen zich zo opstelden waren we mogelijk wat verder. M.a.w. we hadden meer lawaai moeten maken.
Dan is het nu een goede tijd om van werkgever te wisselen. Ze weten van gekkigheid niet hoe ze tegen elkaar moeten opbieden om personeel te krijgen, dus sla je slag!En als ik kijk naar mijn huidige werkgever, die een "SaaS" levert. Ik zie het niet gebeuren dat onze website/webapp via IPv6 bereikbaar wordt op korte termijn, want "het werkt toch". En dat zal waarschijnlijk voor heel veel sites/... gelden.
Edit: *1) Ik weet het weer, het was starthosting. Ze heten nu yourhosting.
Ik vind het alleen raar dat ik een andere gateway zie dan dat ik via DHCP van Caiway krijg.ernstoud schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:30:
[...]
Je hebt dus geen cgnat, maar wellicht een ander public IP gekregen. Wat is nu je probleem?
Volgende week wordt hier de glasvezel van Delta in de meterkast aangesloten. Ik ben heel benieuwd wat er gaat komen qua ont/modem/router en of ik dan ook in die 100.70 pool van cgnat kom. Ik zit nu bij Ziggo, betaal veel te veel, maar heb wel IPv6 en modem in bridge. Als ik mijn eigen services niet kan draaien, dan probeer ik zo snel mogelijk weer van Delta af te komen. Hopelijk dan binnen die 2 weken na 'oplevering'.
Houdt ons op de hoogte!ahbart schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:36:
Als ik mijn eigen services niet kan draaien, dan probeer ik zo snel mogelijk weer van Delta af te komen. Hopelijk dan binnen die 2 weken na 'oplevering'.
Caiway geeft je een publiek IP adres op de WAN poort. Je gateway daarnaartoe wordt door je eigen router vastgelegd. Welk adres je router heeft aan de LAN zijde (bijvoorbeeld 192.168.2.1 of (vaak) 192.168.2.254) kun je in de router zelf aangeven.MPvDam schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:35:
[...]
Ik vind het alleen raar dat ik een andere gateway zie dan dat ik via DHCP van Caiway krijg.
Caiway geeft je via DHCP dus geen gateway IP adres, dat doet je router.
Begrijp eerlijk gezegd dus nog steeds je vraag niet. Met tracert zie je vrijwel altijd in je eerste hop het adres van de gateway, welk adres zie je voorje gateway in "route print" of "ipconfig" (Windows)?
Kan je eens naast elkaar zetten (zonder start korting) wat Ziggo v.s. Delta doet in de portemonnee?ahbart schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:36:
Volgende week wordt hier de glasvezel van Delta in de meterkast aangesloten. Ik ben heel benieuwd wat er gaat komen qua ont/modem/router en of ik dan ook in die 100.70 pool van cgnat kom. Ik zit nu bij Ziggo, betaal veel te veel, maar heb wel IPv6 en modem in bridge. Als ik mijn eigen services niet kan draaien, dan probeer ik zo snel mogelijk weer van Delta af te komen. Hopelijk dan binnen die 2 weken na 'oplevering'.
Ja dat heb ik krom verwoord daar had moeten staan "ISP die het nog niet heeft". Ziggo heeft het al vele vele jaren zakelijk, en daarna idd sommige consumer modems en nu gelukkig ook bij bridge klanten.RobertMe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:57:
[...]
Maar Ziggo doet al jaren IPv6 in router mode, en in bridge sinds december 2021.
Liever DSL met 200/60 wat ik hiervoor had dan CGNAT, bandbreedte is helemaal zo relevant niet. Een lage latency geeft mij een veel fijnere browse ervaring. DSL was 7-8ms en Glas 5ms, zo goed is DSL als je het geluk hebt van een straatkast in je wijk.[...]
Formeel geen idee. Weet wel dat een collega CGNAT heeft/had bij Ziggo. Die was elke dag aan het klagen dat hij een ander IP had en dan weer niet door de IP whitelist van de productie omgeving heen kwam. Dus CGNAT is gewoon veiliger
Mijn gevoel is dat Delta het allemaal probeert te behappen met te weinig mensen, of niet op de juiste plaats. Er zit in ieder geval meer personeel op de marketing afdeling dan op de "IPv6 afdeling"En die kleinere partijen zijn ook nog eens nieuwer, of in ieder geval kleiner. Dus het was sowieso logischer om het dan meteen of veel eerder goed te doen. Bij Ziggo gaat het om honderduizenden (miljoenen?) huishoudens die ze in een klap om hebben gezet en dus ook een enorme infrastructuur geschikt hebben moeten maken. Terwijl Delta ook nu alleen kan dromen van zoveel kanten. Die hadden dus ook makkelijker de overstap kunnen maken toen ze nog maar tienduizenden klanten hadden en van daaruit met de opgedane kennis verder bouwen en de rest van het netwerk op gezet. Dan was er ook niet zo'n big bang geweest met "en nu zetten we IPv6 aan en hopen we dat het voor alle klanten goed gaat en de volledige infrastructuur geschikt er voor is".
Zal contractueel lastig worden, je kunt er wel vanaf maar wel tegen betaling van de resttermijnen.ahbart schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:36:
Op welke gronden zou je dan willen ontbinden? Je bent wel heel specifiek in je wensen, en delta heeft nooit aangegeven dit te kunnen bieden.
Elect a clown, expect a circus.
De router zelf zal natuurlijk ook een publiek IP adres via DHCP ontvangen. En die DHCP reply bevat ook heel mooi een default gateway adres zodat de router weet waar het (WAN) verkeer heen moet. Anders is het nogal lastig internettenernstoud schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:55:
[...]
Caiway geeft je een publiek IP adres op de WAN poort. Je gateway daarnaartoe wordt door je eigen router vastgelegd. Welk adres je router heeft aan de LAN zijde (bijvoorbeeld 192.168.2.1 of (vaak) 192.168.2.254) kun je in de router zelf aangeven.
Caiway geeft je via DHCP dus geen gateway IP adres, dat doet je router.
Begrijp eerlijk gezegd dus nog steeds je vraag niet. Met tracert zie je vrijwel altijd in je eerste hop het adres van de gateway, welk adres zie je voorje gateway in "route print" of "ipconfig" (Windows)?
Gangbaar is echter wel dat het default gateway adres zich in hetzelfde subnet bevind als waarin het IP adres dat je krijgt. Immers zal de router ook een route moeten hebben naar dat default gateway adres (tenzij het een tunnel is, maar dan heb je een default gateway op een link, en niet op basis van een IP adres).
Daarnaast hoeft een traceroute ook niet een volledig beeld te geven. Een traceroute is gewoon een ping met een TTL die steeds 1 hop langer is. Dus eerst een ping met TTL 1, dus die eindigt bij de eerste router die een (error) reply zal sturen waardoor jij weet van wie die error reply afkomstig is en dus welke router het pakketje passeert. Vervolgens krijg je een ping met een TTL van 2 die dus de eerste router passeert maar bij de volgende eindigt en een error reply stuurt. Maar ten eerste is een router niet verplicht om een reply te geven, en ten tweede zou een router ook meerdere IP adressen en/of links kunnen hebben en dat de terugweg een andere route volgt dan de heen weg (en die route potentieel een ander IP adres als afzender heeft). Daardoor zou het dus best kunnen dat het verkeer wordt gestuurd naar gateway IP A maar dat de traceroute IP B laat zien.
In principe heb je gewoon een 14 dagen bedenktermijn. Waarbij Delta zegt dat die ingaat na het aangaan van het contract en klanten zeggen dat die pas ingaat nadat het laatste product is geleverd (en je dus een werkende internet verbinding, en eventueel TV pakket, hebt). Als je immers een product online besteld heb je ook minimaal 7 dagen bedenktijd / om het product te proberen. Zodat je ook kunt weten of het product aan de wensen voldoet. En voor diensten (en combinaties van product met dienst) is die wetgeving er ook. Waarbij je dus zonder opgaaf van reden kunt annuleren.Slasher schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:14:
[...]
Zal contractueel lastig worden, je kunt er wel vanaf maar wel tegen betaling van de resttermijnen.
Op welke gronden zou je dan willen ontbinden? Je bent wel heel specifiek in je wensen, en delta heeft nooit aangegeven dit te kunnen bieden.
Met dank aan @R3D is het nu opgelostCoolhva schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:37:
[...]
Heb je met de helpdesk gebeld en is het ondertussen opgelost?
Dat hebben ze dus afgedekt in de voorwaarden. Verder geldt koop op afstand voor goederen, diensten is iets heel anders.RobertMe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:25:
[...]
In principe heb je gewoon een 14 dagen bedenktermijn. Waarbij Delta zegt dat die ingaat na het aangaan van het contract en klanten zeggen dat die pas ingaat nadat het laatste product is geleverd (en je dus een werkende internet verbinding, en eventueel TV pakket, hebt). Als je immers een product online besteld heb je ook minimaal 7 dagen bedenktijd / om het product te proberen. Zodat je ook kunt weten of het product aan de wensen voldoet. En voor diensten (en combinaties van product met dienst) is die wetgeving er ook. Waarbij je dus zonder opgaaf van reden kunt annuleren.
Maargoed, je tekent 2 jaar geleden voor glasvezel internet met bepaalde specificaties. Na 2 jaar wordt de verbinding opgeleverd en zijn de specificaties aan alle kanten gewijzigd:
- xgs pon ipv aon
- prijs
- cgnat
In de voorwaarden hebben ze een clausule dat een verandering een maand vantevoren moet worden aangekondigd en als dat een bezwaar is voor de klant mag die opzeggen. Maar als je de dienst op moment van de aanpassing nog niet afneemt, heb je dat recht niet. En van dat laatste zal een rechter gewoon gehakt maken.
Ondertussen hebben de tweedelijns helpdesk en de zakelijke afdeling, los van elkaar, met mij telefonisch contact opgenomen om te vragen of alles nu in orde is, daar ben ik erg blij mee en laat ook zien dat ook Delta klantgericht kan zijn.
Ik heb de zakelijke order kunnen annuleren aangezien ik er nu vertrouwen in heb dat op korte termijn (lees een jaar) ik wel gebruik kan blijven maken van een publiek IP op mijn WAN interface. Ik hoop dat ze later weer de mogelijkheid bieden om een vast IP adres bij te kopen zodat ik er ook vanuit kan gaan dat het blijft werken.
Ik heb de zakelijke order kunnen annuleren aangezien ik er nu vertrouwen in heb dat op korte termijn (lees een jaar) ik wel gebruik kan blijven maken van een publiek IP op mijn WAN interface. Ik hoop dat ze later weer de mogelijkheid bieden om een vast IP adres bij te kopen zodat ik er ook vanuit kan gaan dat het blijft werken.
Welk traject heb je daarvoor bewandeld dan?Coolhva schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:32:
Ondertussen hebben de tweedelijns helpdesk en de zakelijke afdeling, los van elkaar, met mij telefonisch contact opgenomen om te vragen of alles nu in orde is, daar ben ik erg blij mee en laat ook zien dat ook Delta klantgericht kan zijn.
Ik ga over 3 weken over van XS4all/KPN ADSL naar Delta glas. Heb de nodige smarthome services thuis draaien waarvan een aantal gebruik maken van mijn public IP. Ik zit wel met wat zorg mee te lezen hoe ik dit moet gaan oplossen en of een overstap wel zo handig is....
Test het eens door je telefoon als hotspot te gebruiken, dat gebruikt ook CGNAT. Kom je er snel achter waarom je dat echt niet wilEnsinker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:38:
[...]
Welk traject heb je daarvoor bewandeld dan?
Ik ga over 3 weken over van XS4all/KPN ADSL naar Delta glas. Heb de nodige smarthome services thuis draaien waarvan een aantal gebruik maken van mijn public IP. Ik zit wel met wat zorg mee te lezen hoe ik dit moet gaan oplossen en of een overstap wel zo handig is....
Ik kan mijn CV-thermostaat niet meer bedienen via de app op de telefoon, ik kom niet meer ‘binnen’Ensinker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:38:
[...]
Welk traject heb je daarvoor bewandeld dan?
Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.