Sneakerzz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:28:
Vraag gaat over ervaring:
Beste medegebruikers.
Binnenkort gaan ze waarschijnlijk bij ons in het dorp glasvezel van Delta aanleggen. Ik wil graag alleen een 1gb/1gb internetverbinding, aangezien ik op tv toch alles via streamingsdiensten kijk. Ik hoef niet persé eigen aparatuur. Graag zou ik het volgende van mensen willen weten:
- hoe zij het internet ervaren (stabiel, ook kwa snelheid?)
- ging de aanleg voorspoedig?
- ervaren jullie veel storingen?
Mijn vrouw staat er nogal sceptisch tegenover. "Ziggo is toch prima, waarom moet je dan overstappen?" is de vraag die ik vaak krijg. Graag zou ik haar onderbouwd willen laten weten waarom overstappen naar glasvezel van Delta de moeite waard is. Wie kan mij helpen??
In deze thread staan denk ik voldoende ervaringen. Gewoon een beetje bladeren. En het is altijd persoonlijk. En subjectief… wat is “voorspoedig”, wat is “veel”?
Mijn ervaringen:
Stabiel. Ik meet met iPerf vanuit een Windows PC elk uur naar WorldStream. Stabiel 940/930.
Aanleg duurde anderhalf jaar van inschrijven tot realisatie. Dus lang. Geen idee waarom.
Storingen enkele keren per jaar enkele minuten, vaak ‘s-nachts. Volgens mij door onderhoud. In de afgelopen twee jaar volgens mij twee keer een langere storing, denk aan een uur. Reken je dit uit kom je overview jaar zeker op 99,99%. Voor consument een prima beschikbaarheid.
Wat is er prima aan Ziggo? Want als je weet wat je prima vindt kun je hier gerichter vragen stellen. Bij Delta krijg je dus een 20 keer hogere upload. Alleen daarom al… eindelijk backups in de cloud maken wordt dan mogelijk.
Je krijgt vrijwel zeker de nieuwe infra, XGS-PON genaamd, bij de ISP Delta heb je op dit moment geen bridge mogelijkheid. Gebruik je dat? Bij andere aanbieders op de Delta NL infra - en dat aantal groeit - wordt wel een bridge “modem” geleverd.
In ieder geval als het kosteloos is, altijd laten aanleggen!