Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-06 06:12
jinglewood schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Supertof! Ik wist dit nog niet. Baal alleen wel dat er gelijk in die laatste video die jij noemt gelijk naar voren komt dat als je dit voor Plex wil gebruiken dan toch maar beter een poort open moet zetten en dan wil je toch wel gewoon die bridge modus van het modem hebben? Dan gaat het feest toch gewoon niet door of zie ik dat nou verkeerd?
Ik gebruik dit onder andere voor jellyfin (open source plex) en dat werkt prima zonder poorten open te zetten. En inderdaad wat @gwabber zegt zolang je eigen router in de dmz van de nokia zit dat zou het gewoon moeten werken. Ik heb het op dezelfde manier ingericht.

Ik zal het in mijn verhaal hierboven nog even aanpassen zodat dat beter naar voren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:22
jinglewood schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:40:
[...]

En dat was ik alweer vergeten, dank! 8) Ik neem aan dat dat niet dermate heftig verborgen is in de UI?
Nee, dat laten ze gelukkig best aan de oppervlakte liggen ;)

(heb zelf nog geen glas, maar ik heb wel het Delta internet van mijn ouders ingericht ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 14:55

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

ernstoud schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Je krijgt een Nokia modem tzt. en de connector daar achterin gaat zo in de Genexis. Je hoeft dus geen kabeltje aan te schaffen als die uit de Nokia voor je lang genoeg is.

Zie: mvdnes in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Let op bij de B versie (rondere vorm) van de nokia zit de kabel direct op de printplaat. Dus moet je wel een verloop hebben als je dat modem krijgt. Deze kabel is namelijk niet los te halen.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
MR_VIPER schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:38:
[...]

Let op bij de B versie (rondere vorm) van de nokia zit de kabel direct op de printplaat. Dus moet je wel een verloop hebben als je dat modem krijgt. Deze kabel is namelijk niet los te halen.
Delta gonna Delta om het moeilijk te maken :) Dan ga ik wel even een los kabeltje aanschaffen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
MR_VIPER schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:38:
[...]

gwabber schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Delta gonna Delta om het moeilijk te maken :) Dan ga ik wel even een los kabeltje aanschaffen...
Bij beide Nokia's kun je de glasvezel kabel gewoon loshalen. Bij de B versie zit die alleen verstopt, maar daarvoor kun je één schroefje losdraaien en dan wordt die zichtbaar. Enige wat je nodig hebt is een kruiskopschroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
bjusterbaarlik schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:29:
[...]

[...]

Bij beide Nokia's kun je de glasvezel kabel gewoon loshalen. Bij de B versie zit die alleen verstopt, maar daarvoor kun je één schroefje losdraaien en dan wordt die zichtbaar. Enige wat je nodig hebt is een kruiskopschroevendraaier.
Ik denk dat ik dat wel kan zonder dingen te slopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Even gecheckt. Denk niet dat deze gaat werken om dat je voor de Genexis de sc/apc moet hebben en dit is de sc/upc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 16:33

MindBender

Bite my shiny metal ass!

MindBender schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:12:
Ik denk namelijk dat een Zyxel PM7320 ook zou moeten werken.
Of de Calix GP1100X en GP1101X.
Of de Cigtech (wie?) bridges hier: https://www.cigtech.com/product_tag/xgs-pon-ont en clo(w)nes zoals de Genew SF4010 en ONT stick.
En er zijn vast nog wel meer XGS-PON ONT bridges met OMCI te vinden.
Of de Iskra Innbox X22
Of de Huawei HN8010Ts (voor het geval je toch niets voor de Chinese communistische partij te verbergen hebt)

Die laatste is overigens de enige die nog een beetje verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Misschien moeten we hier een collectief starten:

“Tweakers die slachtoffer zijn geworden van een niet bridgebaarmodem”

En dan gewoon samen groot inkopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MindBender schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:51:
[...]
Die laatste is overigens de enige die nog een beetje verkrijgbaar is.
Valt tegen:

1e webshop gevonden met Google: ONT OF EXCLUSIVE SALE FOR OPERATORS.

2e: “ Users must be a company or professional within the telecommunications sector providing services related to the products sold on the website.”

3e: Niet op voorraad

Je kunt hem 2e hands gaan halen in Ierland, mooi land: https://www.adverts.ie/cr...tixstar-hn8010ts/28472301

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-06 06:12
Gezellig ook die conversatie in de reacties eronder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 21:02
Verkeerd topic

[ Voor 98% gewijzigd door mvdnes op 10-01-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:32
T-mobile heeft de inwoners van Voorschoten laten weten dat zij eind januari willen beginnen met de aanleg. Het lijken wel Haagse taferelen... Zometeen komt KPN ook nog langs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jor177 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:29:
T-mobile heeft de inwoners van Voorschoten laten weten dat zij eind januari willen beginnen met de aanleg. Het lijken wel Haagse taferelen... Zometeen komt KPN ook nog langs..
Ga daar maar vanuit. KPN gaat echt niet het koper netwerk uitschakelen zonder een alternatief te bieden. Mogelijk dat het dan Glaspoort wordt (KPN + APB uit mijn hoofd, als ik mij niet vergis). Maar grote kans dat er nog een lijn bij komt waar KPN de "primaire" leverancier op is (zoals "DFN is Delta / Caiway" en "Open Dutch Fiber is T-Mobile").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-06 19:44
Gisteren is Delta ook aangesloten in de meterkast bij ons. Schijnt nog AON te zijn ipv GPON (wel een recent nieuw gebied).

De FTU die ze hebben gemonteerd heeft 2 poorten. Zijn die standaard beide aangesloten?

Nu genoeg keuze tussen KPN glasvezel, Delta en Ziggo:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-06 19:05
xares schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 06:56:
Gisteren is Delta ook aangesloten in de meterkast bij ons.

De FTU die ze hebben gemonteerd heeft 2 poorten. Zijn die standaard beide aangesloten?
Alleen poort 1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Laatst online: 21-06 13:50

ThaHandy

Discovery Channel

ernstoud schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Update: ik zie op MP de TK01-XGS2110-EU-1 met op de sticker HV 1.1 en 2022-09 dus wie weet.
gwabber schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:38:
Voor die paar euro leek het me leuk om te proberen. XGSPON lijkt me nog in ontwikkeling, dus ik zal tzt mijn bevindingen hier neerzetten :)
Ik heb ook een ontvangen, al duur het nog wel een maand of 4 voordat ik er wat mee kan.

HV 1.1 is dus geen HW1.0 :/

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/1034153295704510584/1062675890716286976/unknown.png
FYI: MAC = 58:00:32:XX:YY:ZZ (GNXS05XXYYZZ)

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/1034153295704510584/1062674317227339826/unknown.png

Zal dit nou de reden zijn dat deze media converters instabiel zijn?
Moet je goed bij de thermal-pads kijken. Volgens mij hoort daar geen lucht tussen te zitten. :X :X
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/1034153295704510584/1062673990008700958/unknown.png

[ Voor 4% gewijzigd door ThaHandy op 11-01-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaHandy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:22:
[...]

[...]

Ik heb ook een ontvangen, al duur het nog wel een maand of 4 voordat ik er wat mee kan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Moet je goed bij de thermal-pads kijken. Volgens mij hoort daar geen lucht tussen te zitten. :X :X
[Afbeelding]
Ik denk dat HV voor de firmware versie staat, maar is dan wel een rare afkorting. En Rev op een moederboard is vaak het versienummer van het PCB, niet van chips of firmware in die chips.

Ik was ook zeer verbaasd over de kwaliteit van dit device van binnen toen ik hem uit elkaar haalde voor wat testen. Het ziet er uit of het door een stagiair in elkaar is geknutseld. Thermal pads die scheef zitten, met stand-offs de koelplaat en PCB op elkaar geklemd…

En dat dat zwarte plakbandje… waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Beide poorten zijn gelast, echter poort 1 wordt in het POP aangesloten als je een abbo neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-06 14:42
bluewalk schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:08:
[...]

Beide poorten zijn gelast, echter poort 1 wordt in het POP aangesloten als je een abbo neemt.
Vroeger. Tegenwoordig nog maar 1 om kosten te besparen. Dat vertelde de man die bij mij in de straat de kabels van de woningen op een aanvoerkabel naar de POP aan het lassen was.

En toen de FTU bij mij in de meterkast werd gemonteerd werd er ook maar 1 gelast. Helaas geen foto van gemaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door robertwebbe op 11-01-2023 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:58
Vandaag het installatiepakket met de Nokia ontvangen en aangesloten (Driebergen). Zeer brakke verbinding, lijkt wel of de lijn ouderwets klappert of dat er ergens anders issues zijn, met DNS ofzo. De zeldzame keren dat ik speedtest.net kon openen haalde ik tussen de 400 en 600 Mbps maar verder is het bar slecht. Had geen zin om gelijk de helpdesk te benaderen vanwege al die horrorverhalen. Morgen nog maar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwsmit
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 20:09
Daftz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:38:
Vandaag het installatiepakket met de Nokia ontvangen en aangesloten (Driebergen). Zeer brakke verbinding, lijkt wel of de lijn ouderwets klappert of dat er ergens anders issues zijn, met DNS ofzo. De zeldzame keren dat ik speedtest.net kon openen haalde ik tussen de 400 en 600 Mbps maar verder is het bar slecht. Had geen zin om gelijk de helpdesk te benaderen vanwege al die horrorverhalen. Morgen nog maar eens kijken.
Hier ook sinds gisteren Delta Glasvezel in Driebergen en helaas heb ik dezelfde ervaring.
Gisterenmiddag met de helpdesk aan de lijn gehangen, bleek de Wifi op het modem nog aan te staan en in de Deco-app was Wifi-Router mode geactiveerd.
Dat heb ik moeten aanpassen waarna het wel minder slecht was. Maar vandaag toch nog steeds problemen:
1. Websites laden soms heel traag of helemaal niet
2. Diverse apps op de mobiel crashen of krijgen timeout
3. Kan voor mijn werk niet naar de zogenaamde smart werkplek via Citrix
4. Teams vergaderingen komen soms niet tot stand, video werkt ook vaker niet dan wel.

Morgen maar weer eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-05 16:20

Tags NL

Harmful or Harmless?

jwsmit schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:32:
[...]

Hier ook sinds gisteren Delta Glasvezel in Driebergen en helaas heb ik dezelfde ervaring.
Gisterenmiddag met de helpdesk aan de lijn gehangen, bleek de Wifi op het modem nog aan te staan en in de Deco-app was Wifi-Router mode geactiveerd.
Dat heb ik moeten aanpassen waarna het wel minder slecht was. Maar vandaag toch nog steeds problemen:
4. Teams vergaderingen komen soms niet tot stand, video werkt ook vaker niet dan wel.

Bedraad ook deze problemen of alleen via die Deco dingen?

https://powershellisfun.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daftz
jwsmit schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:32:
[...]

Ik ben dus niet de enige... misschien maakt dat het probleem wat makkelijker te tackelen voor ze. Overigens gebruik ik de Deco's niet, maar verbind rechtstreeks met de WiFi van het modem.

WiFi hier in huis wordt tot volle tevredenheid geregeld door de Unifi Dream Machine. Die heb ik gisteren in de DMZ van de Nokia gehangen, maar ook dan blijven de problemen bestaan. Probleem lijkt echt in modem/lijn te zitten.

Zal vandaag ook eens bellen. Ben blij dat ik Ziggo er nog naast heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwsmit
Tags NL schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:29:
[...]
Bedraad ook deze problemen of alleen via die Deco dingen?
Zowel bedraad als via de Wifi, dom van mij, dat had ik wel even kunnen vermelden.
Daftz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:53:
[...]
Ik ben dus niet de enige... misschien maakt dat het probleem wat makkelijker te tackelen voor ze. Overigens gebruik ik de Deco's niet, maar verbind rechtstreeks met de WiFi van het modem.

WiFi hier in huis wordt tot volle tevredenheid geregeld door de Unifi Dream Machine. Die heb ik gisteren in de DMZ van de Nokia gehangen, maar ook dan blijven de problemen bestaan. Probleem lijkt echt in modem/lijn te zitten.

Zal vandaag ook eens bellen. Ben blij dat ik Ziggo er nog naast heb :)
Hier ook nog Ziggo gelukkig, thuiswerken was anders nauwelijks te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 10:30
Daftz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:53:
[...]Ik ben dus niet de enige... misschien maakt dat het probleem wat makkelijker te tackelen voor ze. Overigens gebruik ik de Deco's niet, maar verbind rechtstreeks met de WiFi van het modem.
De Deco's zijn jammer genoeg Wifi5, terwijl het modem zelf Wifi6 kan, en zelfs Mesh. Vreemd en jammer dat Delta kiest voor een losse Wifi Mesh oplossing (deco in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
Luke the Duke schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:51:
[...]

De Deco's zijn jammer genoeg Wifi5, terwijl het modem zelf Wifi6 kan, en zelfs Mesh. Vreemd en jammer dat Delta kiest voor een losse Wifi Mesh oplossing (deco in dit geval).
Klopt, ik zag gisteren op mijn telefoon dat ik een Wifi6 connectie had. Heb het hier niet echt nodig, maar inderdaad een beetje krom dat Delta dan niet gelijk geschikte Wifi6 versterkers levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-06 19:44
robertwebbe schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:15:
[...]

Vroeger. Tegenwoordig nog maar 1 om kosten te besparen. Dat vertelde de man die bij mij in de straat de kabels van de woningen op een aanvoerkabel naar de POP aan het lassen was.

En toen de FTU bij mij in de meterkast werd gemonteerd werd er ook maar 1 gelast. Helaas geen foto van gemaakt.
Zelfde dorp zo te zien:)

Monteur gaf aan dat het OAN is maar zal wel XGS-PON zijn vermoed ik (twee dagen geleden aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
ThaHandy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:22:
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben benieuwd, moet de mijne nog even gaan ophalen bij het pakketpunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
xares schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Monteur gaf aan dat het OAN is maar zal wel XGS-PON zijn vermoed ik (twee dagen geleden aangesloten).
Lijkt mij dat de monteur het wel weet. AON wordt ook nog steeds nieuw aangelegd bij gebieden waar het oude netwerk alleen nog actief is. Als er dan een dorp later wordt aangelegd in datzelfde gebied kan dat nog steeds AON zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epiloque
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-01 08:29
Daftz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:38:
Dank voor het doorgeven. Ik heb het gisteren ook (in Driebergen) aangesloten en had dezelfde ervaringen. Nu weet ik dat het niet alleen aan mijn verbinding ligt. Na een paar uur Ziggo maar weer aangesloten omdat het niet te doen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-06 12:30
Epiloque schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:35:
[...]
Ik heb het gisteren ook (in Driebergen) aangesloten en had dezelfde ervaringen.
Welk deel van Driebergen als ik vragen mag? (PM ook goed) Hier (Bosstraat) moet er nog gegraven worden.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Epiloque
Roetzen schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Welk deel van Driebergen als ik vragen mag? (PM ook goed) Hier (Bosstraat) moet er nog gegraven worden.
Sure, in de buurt van de Rijsenburgselaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-06 12:59
Epiloque schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:57:
[...]
Sure, in de buurt van de Rijsenburgselaan.
Ik hoop dat de Driebergse Delta issues voorbij zijn zodra ik online kom. Dat zal nog eel even duren, maandag lag bij ons de stoep open en liggen de kabels dus vers in de grond (omgeving zwembad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Dingeling
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 09:20
Hmmz...hier ook Driebergen alles al binnen maar nog niet aangesloten.
Ik kijk vanavond even of ik tijd heb om alles aan te sluiten

PSN id: K1ngD1ng3l1ng | BF3 PC: KingDing3ling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
jwsmit schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:12:
[...]

Zowel bedraad als via de Wifi, dom van mij, dat had ik wel even kunnen vermelden.

[...]

Hier ook nog Ziggo gelukkig, thuiswerken was anders nauwelijks te doen.
Ik had het ook in Middelburg, ondertussen al weer 2 jaar geleden. Uiteindelijk een monteur via Guideon laten komen, mijn wireshark captures overgedragen en samen de tweedelijns gebeld en de boel uitgelegd. De volgende dag was het opgelost en drie maanden gratis internet als cadeau gekregen als compensatie.

Probeer eens via een UDP VPN (bv wireguard) te internetten, dat werkte bij mij vlekkeloos, TCP/IP verkeer ging onderuit met precies dezelfde kwalen zoals jij die omschrijft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jwsmit
Roetzen schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Hier omgeving Valkenkamp in Driebergen. Zojuist anderhalf uur met de servicelijn gezeten. Alles leek goed te staan, maar op advies van de deskundige een harde reset op het modem uitgevoerd. Wachten, wachten en na lang wachten.... wel een internetverbinding, maar totaal geen verkeer meer.

Er bleek 'toevallig' tegelijkertijd een storing te zijn omgeving Driebergen (ik denk dat ze begrepen hebben dat er ergens iets niet goed zat en onderhoud hebben gepleegd) en nu doet alles het weer.

Geen trage sites, geen crashende apps, alle problemen lijken opgelost te zijn.
Toch blij dat het binnen redelijk termijn goed gekomen is, nu hopen dat het ook zo blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Epiloque
jwsmit schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:36:
[...]

Hier omgeving Valkenkamp in Driebergen. Zojuist anderhalf uur met de servicelijn gezeten. Alles leek goed te staan, maar op advies van de deskundige een harde reset op het modem uitgevoerd. Wachten, wachten en na lang wachten.... wel een internetverbinding, maar totaal geen verkeer meer.

Er bleek 'toevallig' tegelijkertijd een storing te zijn omgeving Driebergen (ik denk dat ze begrepen hebben dat er ergens iets niet goed zat en onderhoud hebben gepleegd) en nu doet alles het weer.

Toch blij dat het binnen redelijk termijn goed gekomen is, nu hopen dat het ook zo blijft.
Thanks voor de update. Ook hier alles weer aangesloten en heb nu inderdaad een vele malen betere verbinding.

https://www.speedtest.net/nl/result/14198955522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-06 12:30
Epiloque schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:11:
[...]
Thanks voor de update. Ook hier alles weer aangesloten en heb nu inderdaad een vele malen betere verbinding.

https://www.speedtest.net/nl/result/14198955522
Maar nog geen IPv6 neem ik aan?

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Bij ons proberen ze momenteel de 30% te halen. Nu aanleggen is gratis mits ik een abbo neem, naderhand kost 't 600.

Hoe moet ik dat zien? Gaan ze dan fysiek nog een keer een kabel graven naar een wijkkast voor die prijs? Of laten ze een stuk op rol liggen onder de stoep voor de deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Koekstra schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:30:
Bij ons proberen ze momenteel de 30% te halen. Nu aanleggen is gratis mits ik een abbo neem, naderhand kost 't 600.

Hoe moet ik dat zien? Gaan ze dan fysiek nog een keer een kabel graven naar een wijkkast voor die prijs? Of laten ze een stuk op rol liggen onder de stoep voor de deur?
Blijft bij de voordeur of oprit op rol in zo'n geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epiloque
Roetzen schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Maar nog geen IPv6 neem ik aan?
Nee ik heb alleen een extern IPv4 adres.

En tot nu toe 0 klachten. Alles lijkt dus inderdaad opgelost.

[ Voor 14% gewijzigd door Epiloque op 12-01-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koekstra schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:30:

Waarschijnlijk:
1. Als je niet mee doet en het percentage wordt wel behaald krijg je een brief met dat ze gaan aanleggen, in elke woning. Vervolgens mag je nog een keer "gratis" meedoen (uiteraard betaal je jaar abonnement). En als je dat niet doet... Kost het naderhand €3xx
2. Tegen de tijd dat je een abo afneemt zul je wel gewoon de standaard aansluitkosten betalen, maar dat die met een welkomstbonus vervalt

1. Is bij mij in ieder geval gebeurt. Niet ingeschreven, vervolgens dan alsnog post dat ze het bij elke woning gaan aansluiten tenzij je expliciet weigert. Schouwing is ook al geweest.
2. Is een vermoeden. Maar achteraf nog flink laten betalen voor "niks" (het is al aangesloten...) is ook raar en alleen maar een flinke drempel voor nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Wognummer schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:50:
Geen idee of deze hier thuis hoort

wij hebben in het dorp een aanbod gehad voor een glasvezel aansluiting waar ik op in gegaan ben. Prima gevraagd waar het word aangesloten, in de meterkast. Geweldig eindelijk van het modem in de woonkamer af (ziggo aansluiting ligt hier) Nu hebben ze een schouw gedaan en werd ik ermee geconfronteerd dat ze de aansluting niet in de meterkast aan mogen leggen omdat de kruipruimte geisoleerd is....

ter info ze moeten letterlijk 1,5 meter overbruggen via de kruipruimte (onder de WC door) beetje onzinnig dat ze dan de kruipruimte in moeten daar moeten andere oplossingen voor zijn denk ik dan..

hebben mensen daar ervaring mee dat ze in overleg zijn gegaan om de aansluiting toch ergens aanders aan te leggen? ik heb de vraag inmiddels 2 weken gesteld bij de uitvoerende partij maar die hebben nog niet gereageerd helaas
8 maanden verder diverse mails kwamen ze dinsdag eindelijk aansluiten

van te voren foto's aangeleverd van de kruipruimte prima dat ging helemaal lukken

10 min zijn ze binnen geweest en vertrokken want geisoleerde kruipruimte ze gingen het niet aanleggen....

vermoeiend ik heb zelfs nog aangeboden om zelf een pvc buis aan te leggen maar nee dat was niet nodig hoor...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daftz
[...]

Hier inmiddels ook weer online via Delta. Een heel stuk beter dan gisteren :)

DMZ met port forwarding blijkt inderdaad niet te werken. Daarom de UDM in het Nokia LAN gehangen en daar enkele forwards op gezet, werkt prima. Gebrek aan DNS loopback opgelost door de DNS server op de Synology te gebruiken. Een kijken hoe stabiel eea blijf de komende dagen, maar voor nu ziet het er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijboer
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Heeft in dit geval denk ik weinig met Delta zelf te maken, maar meer met de aannemer die ze hebben gekozen.
Wognummer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:10:
[...]

8 maanden verder diverse mails kwamen ze dinsdag eindelijk aansluiten

van te voren foto's aangeleverd van de kruipruimte prima dat ging helemaal lukken

10 min zijn ze binnen geweest en vertrokken want geisoleerde kruipruimte ze gingen het niet aanleggen....

vermoeiend ik heb zelfs nog aangeboden om zelf een pvc buis aan te leggen maar nee dat was niet nodig hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:13
Hier ook zo'n project waarbij ze gaan aanleggen als 20% zich inschrijft. Klinkt mij als vrij veel, weet iemand of deze projecten doorgaans slagen of niet? Komt bij dat een groot deel al glas via KPN heeft (alle nieuwbouwwijken van de laatste 5 jaar), tellen die mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-06 19:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

unex154 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:11:
Hier ook zo'n project waarbij ze gaan aanleggen als 20% zich inschrijft. Klinkt mij als vrij veel, weet iemand of deze projecten doorgaans slagen of niet? Komt bij dat een groot deel al glas via KPN heeft (alle nieuwbouwwijken van de laatste 5 jaar), tellen die mee?
Bij ons was 35% nodig. Is niet helemaal gehaald dus heeft de gemeente blijkbaar een deel gefinancierd of iets dergelijks. Ze zijn nu op 1/3de van het dorp qua leggen van kabels na 4 maanden dus heel erg veel vertrouwen op een werkende verbinding voordat 2024 begint heb ik niet. Het aansluiten in de woningen zal namelijk ook nog wel gerust een maandje of 3-4-5 overheen gaan als ik het tempo zo een beetje mag inschatten.

De eerste informatie over dat hier mogelijk glasvezel zou komen is trouwens al meer dan een jaar geleden, kun je nagaan.. 8)7

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 10:30
bluewalk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:15:
[...]Probeer eens via een UDP VPN (bv wireshark) te internetten, dat werkte bij mij vlekkeloos, TCP/IP verkeer ging onderuit met precies dezelfde kwalen zoals jij die omschrijft.
Bedoel je misschien Surfshark? Leg het anders even uit als je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Dingeling
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 09:20
[...]

Misschien kijk ik wel bij je in de achtertuin? :)
Dan durf ik het nu ook wel aan te sluiten dit weekend.

PSN id: K1ngD1ng3l1ng | BF3 PC: KingDing3ling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-06 19:08
Kuusj schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Bij ons was 35% nodig. Is niet helemaal gehaald dus heeft de gemeente blijkbaar een deel gefinancierd of iets dergelijks. Ze zijn nu op 1/3de van het dorp qua leggen van kabels na 4 maanden dus heel erg veel vertrouwen op een werkende verbinding voordat 2024 begint heb ik niet. Het aansluiten in de woningen zal namelijk ook nog wel gerust een maandje of 3-4-5 overheen gaan als ik het tempo zo een beetje mag inschatten.

De eerste informatie over dat hier mogelijk glasvezel zou komen is trouwens al meer dan een jaar geleden, kun je nagaan.. 8)7
Ik vind het best snel gaan. Hier in Simpelveld zijn ze sinds het najaar bezig met kabels in de grond leggen. Nog niet het hele dorp is voorzien, maar bij ons zijn ze al geweest voor de aansluiting naar binnen te leggen. De monteur was verbaasd dat er nog geen signaal op de kabel zat en kon dus nog niet testen. Dus ik heb goeie hoop dat we niet meer tot in 2024 hoeven te wachten tot het operationeel is.

Overigens zie je direct wie een aansluiting krijgt en niet zodra de straat open is geweest. Wie een aansluiting krijgt, heeft een rolletje groene kabel voor de gevel liggen die later naar binnen wordt gelegd. Bij wie geen aansluiting krijgt steekt een kort groen stompje kabel naar boven op de grens van de voortuin en de stoep.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Luke the Duke schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:31:
[...]

Bedoel je misschien Surfshark? Leg het anders even uit als je wilt?
Oeps, bedoelde WireGuard verbinding zoals bv NordVPN of idd Surfshark :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Patrick_6369 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Ik vind het best snel gaan. Hier in Simpelveld zijn ze sinds het najaar bezig met kabels in de grond leggen. Nog niet het hele dorp is voorzien, maar bij ons zijn ze al geweest voor de aansluiting naar binnen te leggen. De monteur was verbaasd dat er nog geen signaal op de kabel zat en kon dus nog niet testen. Dus ik heb goeie hoop dat we niet meer tot in 2024 hoeven te wachten tot het operationeel is.

Overigens zie je direct wie een aansluiting krijgt en niet zodra de straat open is geweest. Wie een aansluiting krijgt, heeft een rolletje groene kabel voor de gevel liggen die later naar binnen wordt gelegd. Bij wie geen aansluiting krijgt steekt een kort groen stompje kabel naar boven op de grens van de voortuin en de stoep.
Apart, een paar kilometer naar het westen (/richting Maastricht) is MIH-GMBH namens Delta bezig. En die Slowaken / Slovenen (gezien kenteken op autos) hebben nu een week of 4 vakantie gehad (/nergens iets te zien dat ze bezig waren, noch materieel te zien. Gisteren wel de geparkeerde graafmachines van Boels weer gezien die vandaag alweer weg waren, dus wellicht vandaag gestart). In november begonnen en nu hebben ze misschien 1/4e van het dorp gedaan. Hier bij mij in de straat bv ook nog maar aan een kant terwijl ze wel al verdere straten gedaan hebben.

Daarbij gaan ze wel overal de kabels aansluiten en zijn ze ook bij mij al geweest voor een schouwing, ondanks dat ik geen abo heb afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
bjusterbaarlik schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:54:
Blijft bij de voordeur of oprit op rol in zo'n geval.
Wordt gewoon afgemonteerd in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
jobr schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:19:
[...]

Wordt gewoon afgemonteerd in de meterkast.
Echt niet overal hoor; hier ligt het bij diegene die geen abbo afsloten gewoon op een rolletje onder de stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
bluewalk schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:35:
[...]

Echt niet overal hoor; hier ligt het bij diegene die geen abbo afsloten gewoon op een rolletje onder de stoep.
Die hebben misschien geen toestemming gegeven om het alvast gratis aan te leggen misschien ?
Van de delta site:
Kosten glasvezelaansluiting
Wat betreft de glasvezelaansluiting in je woning kan het zo zijn dat dit gratis wordt aangeboden tijdens het aanlegproces. Wij informeren je hierover als we bij jou glasvezel aanleggen.

[ Voor 26% gewijzigd door jobr op 13-01-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 14:19
Epiloque schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:11:
[...]
[knip]
Ook hier alles weer aangesloten en heb nu inderdaad een vele malen betere verbinding.
[knip]
Ook hier een merkbare verbetering sinds gisteren. Dit is een ping naar 8.8.8.8 die elke minuut wordt uitgevoerd met 20 pakketjes.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/77Ezrid.png

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
jobr schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Die hebben misschien geen toestemming gegeven om het alvast gratis aan te leggen misschien ?
Van de delta site:
Wat betreft de glasvezelaansluiting in je woning kan het zo zijn dat dit gratis wordt aangeboden tijdens het aanlegproces. Wij informeren je hierover als we bij jou glasvezel aanleggen.
Bij sommige steden of dorpen krijgt wel iedereen de aansluiting in de meterkast. Maar meestal doen ze dat niet, dan blijft er gewoon een rol onder de grond liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
jobr schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Van de delta site:
kan het zo zijn zijn de magische woorden in deze zin.

Het verschilt dus per regio waar aangelegd wordt. Hier in de stad ligt het op rolletjes, terwijl bij de volgende stad 5km verderop wordt iedereen aangesloten tenzij je het weigert. Er is geen touw aan vast te knopen helaas. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bluewalk schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:55:
[...]

kan het zo zijn zijn de magische woorden in deze zin.

Het verschilt dus per regio waar aangelegd wordt. Hier in de stad ligt het op rolletjes, terwijl bij de volgende stad 5km verderop wordt iedereen aangesloten tenzij je het weigert. Er is geen touw aan vast te knopen helaas. :X
Wellicht wel een glasvezelkabel? :+

On a more serious note. Kan natuurlijk ook dat sommige gemeenten dat eisen? Kan mij ook wel indenken dat DFN het niet onnodig bij honderden woningen wilt aansluiten in de hoop dat wellicht ooit... (En als een KPN of Open Dutch Fiber ernaast komt is de kans op "nooit" wel heel groot?). Maar dat sommige gemeenten wel verplichten dat het overal wordt aangelegd en de gemeente al dan niet daar een "vergoeding" tegenover stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:22

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik heb een vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden, en ook bij het Delta info punt wisten ze het niet echt, dus vraag ik het hier maar. Ze gaan bij mij over een paar maanden XGS-PON aanleggen, met de mogelijkheid om een 8000/8000 abonnement te nemen. Nu heb ik begrepen dat dit verdeeld wordt op het Dela modem met 1x 2500, 3x 1000 lan poort en 2500 WiFi. Maar ik heb zelf een Orbi 963 set met een 10Gbps wan poort, is het straks ook mogelijk om mijn eigen router aan te sluiten zodat daar de 8000/8000 op binnen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DON PAPA schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:05:
Ik heb een vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden, en ook bij het Delta info punt wisten ze het niet echt, dus vraag ik het hier maar. Ze gaan bij mij over een paar maanden XGS-PON aanleggen, met de mogelijkheid om een 8000/8000 abonnement te nemen. Nu heb ik begrepen dat dit verdeeld wordt op het Dela modem met 1x 2.5GB, 3x 1 GB lan poort en 2.5GB WiFi. Maar ik heb zelf een Orbi 963 set met een 10GB wan poort, is het straks ook mogelijk om mijn eigen router aan te sluiten zodat daar de 8000/8000 op binnen komt?
Ja, dat zal wellicht (?) ooit mogelijk worden bij Delta/Caiway als ISP als ze een bridge device gaan aanbieden. En is nu al mogelijk bij andere aanbieders op de Delta Infra zoals Helden van Nu. Dan krijg je naar verluid al de Nokia ONT mediaconverter/bridge. Die heeft een 10Gbps WAN poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:22

DON PAPA

Tweaker-fan

@ernstoud bedankt voor je antwoord, ik zie alleen dat Helden van Nu voor MKB is, weet je misschien ook welke andere "consumenten" ISP deze optie bieden op het Delta netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DON PAPA schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:31:
@ernstoud bedankt voor je antwoord, ik zie alleen dat Helden van Nu voor MKB is, weet je misschien ook welke andere "consumenten" ISP deze optie bieden op het Delta netwerk?
Gek genoeg verschilt het per regio. Meestal weet @Sjakie0101 prima het overzicht te geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:34:
[...]

Gek genoeg verschilt het per regio. Meestal weet @Sjakie0101 prima het overzicht te geven.
Daar gaan we dan:
Solcon wanneer er geen KPN glasvezel ligt
Delta
Caiway, maar niet in Zeeland
HeldenvanNu (ook voor particulier!)
Freedom op XGPON netwerken
Plinq ( landelijk, in Zeeland na 1 jaar te kiezen)
Netrebel (ik meen ook op XGPON)
Libernet (XGPON)
Glasnet (XGPON)
Multifiber (XGPON)
Kliksafe

Tweak zou er komen, maar is overgenomen door T Mobile, op het T Mobile forum lijkt het er op dat T Mobile hint op het feit dat ze aan het onderhandelen zijn over doorgifte.
nieuws: Delta laat vijftien andere aanbieders toe op het glasvezelnetwerk in ...

[ Voor 17% gewijzigd door Sjakie0101 op 13-01-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-06 12:47
Sjakie0101 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:40:
[...]

Daar gaan we dan:
Solcon wanneer er geen KPN glasvezel ligt
Delta
Caiway, maar niet in Zeeland
HeldenvanNu (ook voor particulier!)
Freedom op XGPON netwerken
Plinq ( landelijk, in Zeeland na 1 jaar te kiezen)
Netrebel (ik meen ook op XGPON)
Libernet (XGPON)
Glasnet (XGPON)
Multifiber (XGPON)
Kliksafe

Tweak zou er komen, maar is overgenomen door T Mobile, op het T Mobile forum lijkt het er op dat T Mobile hint op het feit dat ze aan het onderhandelen zijn over doorgifte.
nieuws: Delta laat vijftien andere aanbieders toe op het glasvezelnetwerk in ...
Dat laatste wat je zegt over onderhandelingen, in welke term bedoel je dit? T-Mobile naar DFN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
Misschien dat er een nieuw topic over de aanleg van glasvezel in Voorschoten dient te komen. Nu T-mobile (naast Delta) heeft aangekondigd om glasvezel aan te leggen is de politiek in actie gekomen:
https://www.voorschotense...uqDA5CvA0_HciwRG0pbHuP3EE

Volgens sommige inwoners is het na die politieke tussenkomst stil geworden.

EDIT:
interessante plottwist (bon: raadsvergadering 12 januari):
Vraag 2. Welke bedrijven, naast Delta, zijn voornemens om hun netwerk in Voorschoten aan te gaan bieden en op welke termijn?
Antwoord 2: De gemeente is, incl. Delta, door 3 marktpartijen (vertrouwelijk) benaderd en geïnformeerd over hun intenties tot het uitrollen van een zelfstandig Telecomnetwerk. De – door de initiatiefnemers - beoogde start uitrol is van de zelfstandige netwerken is vooralsnog december 2022, april 2023 en 2024/2025.
Er is dus nog een derde partij geweest die zich heeft gemeld...

[ Voor 39% gewijzigd door jor177 op 14-01-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jor177 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:43:
Misschien dat er een nieuw topic over de aanleg van glasvezel in Voorschoten dient te komen. Nu T-mobile (naast Delta) heeft aangekondigd om glasvezel aan te leggen is de politiek in actie gekomen:
https://www.voorschotense...uqDA5CvA0_HciwRG0pbHuP3EE

Volgens sommige inwoners is het na die politieke tussenkomst stil geworden.

EDIT:

[...]

Dat laatste is niet zo gek. Tenzij je verwacht dat KPN hun koper netwerk uitschakelt (en dat zou op vrij korte termijn gaan gebeuren?) zonder een alternatief te bieden. Overigens hoeft het niet letterlijk KPN te zijn, kan ook Glaspoort zijn, joint venture van KPN & ABP (waar KPN dus de primaire aanbieder op is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-06 07:34
jor177 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:43:
EDIT:

[...]

Grote kans dat die derde partij KPN is (kan ook Glaspoort zijn). Die hebben in meerdere gemeentes aangegeven in de toekomst aan te gaan leggen om hun doel in 2026 80% van de Nederlandse huishoudens op glasvezel aan te sluiten te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door esky op 14-01-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
Ik zou het logisch vinden als de gemeente het verplicht stelt om een mantelbuis aan te leggen vanaf de stoep naar de woning door de eerste partij die glasvezel wil aanleggen waardoor de partijen die na de eerste komen hun glasvezel moeten leggen om de overlast en kans op schade bij de klant te beperken. De partijen die volgen zouden dan een (eenmalige) vergoeding aan de eerste partij moeten betalen voor het gebruik van de mantelbuis. Als er 3 keer door de tuin wordt geschoten met een 'raket' is de kans aanzienlijk dat er ooit een kabel van de concurrent wordt geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Hier ligt het gewoon bij iedereen tot de voorgevel. Verschilt per uitvoerder denk ik. In eerste instantie werden hier de stompjes naar de stoep gebracht, twee weken later werd dat weer opgegraven en zijn er stompjes tot de gevel gebracht. Ik heb de mijne direct door laten trekken naar de meterkast (had buisje voorbereid), de rest van de straat mogen de monteurs door de isolatiechips kruipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 15:05
[...]

Afgelopen dinsdag hebben ze de glasvezel bij mij in Simpelveld in de meterkast aangesloten. De monteur wist te vertellen dat de POP op de Huls volledig ingericht is echter nog niet getest is. Dit zou binnen enkele weken gaan gebeuren. Dus nog even geduld hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soppyscroll schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:34:
[...]

Dat laatste wat je zegt over onderhandelingen, in welke term bedoel je dit? T-Mobile naar DFN?
Als in Tweak of T Mobile als provider op het netwerk. Overigens zie ODF en Delta als perfecte fusiepartijen. Ze zitten doorgaans niet in elkaars gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Sjakie0101 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:39:
Overigens zie ODF en Delta als perfecte fusiepartijen. Ze zitten doorgaans niet in elkaars gebied.
Zou dan vooral mooi zijn als ODF Delta overneemt zodat de wholesale tarieven van Delta omlaag gaan naar ODF niveau :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jor177 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:28:
Ik zou het logisch vinden als de gemeente het verplicht stelt om een mantelbuis aan te leggen vanaf de stoep naar de woning door de eerste partij die glasvezel wil aanleggen waardoor de partijen die na de eerste komen hun glasvezel moeten leggen om de overlast en kans op schade bij de klant te beperken. De partijen die volgen zouden dan een (eenmalige) vergoeding aan de eerste partij moeten betalen voor het gebruik van de mantelbuis. Als er 3 keer door de tuin wordt geschoten met een 'raket' is de kans aanzienlijk dat er ooit een kabel van de concurrent wordt geraakt.
De gemeente kan en mag vanuit de Telecomwet geen eisen stellen aan wat er in particuliere grond gebeurt, dus die kans is nihil. Je wens dat een gemeente zoveel waarde zou hechten aan overlast voor bewoners op eigen grond is nobel, maar kansloos ben ik bang...
Wat ze zullen proberen is eisen te stellen voor de werkzaamheden in hun grond. Dus de openbare ruimte . Stoepen, straten etc.. die coördinatie plicht heeft een gemeente ook als het gaat om werkzaamheden voor kabels en leidingen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:36:
Wat ze zullen proberen is eisen te stellen voor de werkzaamheden in hun grond. Dus de openbare ruimte . Stoepen, straten etc.. die coördinatie plicht heeft een gemeente ook als het gaat om werkzaamheden voor kabels en leidingen.
En ook dat levert leuke taferelen op. Meen eens iets gelezen te hebben dat in een gemeente 2 partijen wilde aanleggen, maar de een al verder in het proces was dan de ander. Waarna de eerste partij "meteen" kon beginnen met graven, en de gemeente tegen de tweede partij heeft gezegd "niet te snel alles opnieuw open breken, wacht nog maar een half jaar". Dus i.p.v. te coördineren dat alles maar 1x open hoeft en beide in een keer hun kabel dumpen geven ze alleen een minimum tijd op tussen dat de stoepen open gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:36:
[...]

De gemeente kan en mag vanuit de Telecomwet geen eisen stellen aan wat er in particuliere grond gebeurt, dus die kans is nihil. Je wens dat een gemeente zoveel waarde zou hechten aan overlast voor bewoners op eigen grond is nobel, maar kansloos ben ik bang...
Klopt. En of alle drie de aanbieders trek hebben valt te bezien, er zal eerst wel een werving komen,
De kans wordt een stuk kleiner dat er iemand over jou vezeltje gaat wanneer er nog 2 liggen.
3 op een rij komt volgens mij maar in weinig gebieden in Nederland voor.

Dit jaar lijkt me typisch zo’n jaar waarin toch eens gesproken gaat worden over fusies en/of overnames. De wijze waarop het nu gaat is niet rendabel en niet echt efficient te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-06 12:47
Sjakie0101 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:24:
[...]

Klopt. En of alle drie de aanbieders trek hebben valt te bezien, er zal eerst wel een werving komen,
De kans wordt een stuk kleiner dat er iemand over jou vezeltje gaat wanneer er nog 2 liggen.

Dit jaar lijkt me typisch zo’n jaar waarin toch eens gesproken gaat worden over fusies en/of overnames. De wijze waarop het nu gaat is niet rendabel en niet echt efficient te noemen.
Jep hier wordt 2x de straat opengetrokken, komende maanden voor delta en eind dit jaar begint KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:24:
[...]

Dit doet me ook heel sterk denken aan eind jaren 90 en de eerste jaren 00 toen drie partijen een nieuw mobiel netwerk bouwden. En de bestaande 2 ook flink uitbreidden. Je kon aan zien komen dat vijf netwerken teveel was voor Nederland. En inderdaad, binnen een paar jaar was Telfort/O2 overgenomen en ontmanteld en een paar jaar later Orange/Dutchtone.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataCopy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 14:26

DataCopy

Dum vita est spes est

[...]

...

Misschien een beetje offtopic maar dit valt me hier in de buurt ook op. De rolletjes bij de voordeur vs de stompjes uit de stoep. Hoe werkt dat dan als die bewoners later wel een aansluiting willen? Wordt er dan ergens een las gemaakt onder de tegels, kan dat dan zo makkelijk met glas? :?

| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
DataCopy schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Misschien een beetje offtopic maar dit valt me hier in de buurt ook op. De rolletjes bij de voordeur vs de stompjes uit de stoep. Hoe werkt dat dan als die bewoners later wel een aansluiting willen? Wordt er dan ergens een las gemaakt onder de tegels, kan dat dan zo makkelijk met glas? :?
Het stompje steekt erboven met een flinke rol vezel onder de stoep ;)

Hier in de buurt waren de stompjes juist voor diegene die het hadden afgesloten (maar nog niet doorgeschoten tot aan de gevel). Bij diegene waar niets naar boven stak kon je zeker zijn dat die geen abbo hadden afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

bluewalk schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Het stompje steekt erboven met een flinke rol vezel onder de stoep ;)

Hier in de buurt waren de stompjes juist voor diegene die het hadden afgesloten (maar nog niet doorgeschoten tot aan de gevel). Bij diegene waar niets naar boven stak kon je zeker zijn dat die geen abbo hadden afgesloten.
Ah ja, dat verklaard dan wel het een en ander _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DataCopy schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:24:
[...]

En bij enkele netwerken is het zo dat er altijd een huisaansluiting wordt gemaakt. Delta gaat doorgaans bij iedereen naar binnen. KPN meestal ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DataCopy schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Ah ja, dat verklaard dan wel het een en ander _O-
Hier na de aanleg heel voorzichtig gedaan voor het huis vanwege de daar geparkeerde auto’s en later in de tuin een bloempot over dat stompje (aanleg was in drie fasen) want oh jee, als de hond dat draadje kapot bijt… dat vertellen ze niet, dat er dus een hele rol onder ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

Sjakie0101 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:00:
[...]

En bij enkele netwerken is het zo dat er altijd een huisaansluiting wordt gemaakt. Delta gaat doorgaans bij iedereen naar binnen. KPN meestal ook wel.
In dit geval gaat het ook om Delta, en ik zie toch best veel stompjes. Misschien ligt het aan de aannemer (Ceres oid volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-06 08:31
Ik heb een vraag, waarover op Delta's website geen antwoord kan vinden.

In januari 2022 heb ik een contract bij Delta getekend, onder de belofte dat bij ons in Q4 2022 de glasvezel geleverd zou moeten zijn. Helaas, maar er ligt niet eens glasvezel in onze straat, laat staan in onze meterkast. Inmiddels hebben wij, om andere redenen, besloten naar een ander huis om te kijken, vrijwel 100% zeker in een gebied waar geen Delta beschikbaar is. Dit kan over 3 maanden zijn, maar ook pas over een jaar, afhankelijk van hoe snel we een andere leuke woning vinden. Maar stel dat het 3 maanden is. Nu vraag ik me af hoe dat met het opzeggen gaat van een nog niet geleverde dienst, gecombineerd met een aanstaande verhuizing. Ik wil de aansluiting best laten doorgaan (handig voor de volgende eigenaren), maar ik wil niet aan een contract of boete vastzitten.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?

[ Voor 4% gewijzigd door robert.v.w. op 17-01-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02:43
robert.v.w. schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:00:
Ik heb een vraag, waarover op Delta's website geen antwoord kan vinden.

Bij ons zou in Q4 2022 de glasvezel geleverd moeten zijn. Helaas, maar er ligt niet eens glasvezel in onze straat, laat staan in onze meterkast. Inmiddels hebben wij, om andere redenen, besloten naar een ander huis om te kijken, vrijwel 100% zeker in een gebied waar geen Delta beschikbaar is. Dit kan over 3 maanden zijn, maar ook pas over een jaar, afhankelijk van hoe snel we een andere leuke woning vinden. Maar stel dat het 3 maanden is. Nu vraag ik me af hoe dat met het opzeggen gaat van een nog niet geleverde dienst, gecombineerd met een aanstaande verhuizing. Ik wil de aansluiting best laten doorgaan (handig voor de volgende eigenaren), maar ik wil niet aan een contract of boete vastzitten.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?
Legt Delta de vezel gratis aan? Met andere woorden, legt jouw gemeente in elk huishouden die wilt gratis aan?

En heb je ook al een abonnement afgesloten?

Ik had een abonnement bij provider Delta afgesloten daar ik verwachtte dat zij q1 dit jaar beschikbaar zouden zijn. Nu met een vertraging van een dik jaar heb ik het abonnement (wel helaas via juridische stappen) laten ontbinden.
De vezel wordt gratis in mijn gemeente aangelegd, dus die mogen ze nog wel komen leggen vanuit DFN. Maar de provider komt hier nooit meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakerzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 18:58
Vraag gaat over ervaring:
Beste medegebruikers.

Binnenkort gaan ze waarschijnlijk bij ons in het dorp glasvezel van Delta aanleggen. Ik wil graag alleen een 1gb/1gb internetverbinding, aangezien ik op tv toch alles via streamingsdiensten kijk. Ik hoef niet persé eigen aparatuur. Graag zou ik het volgende van mensen willen weten:

- hoe zij het internet ervaren (stabiel, ook kwa snelheid?)
- ging de aanleg voorspoedig?
- ervaren jullie veel storingen?

Mijn vrouw staat er nogal sceptisch tegenover. "Ziggo is toch prima, waarom moet je dan overstappen?" is de vraag die ik vaak krijg. Graag zou ik haar onderbouwd willen laten weten waarom overstappen naar glasvezel van Delta de moeite waard is. Wie kan mij helpen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sneakerzz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:28:
Beste medegebruikers.

Binnenkort gaan ze waarschijnlijk bij ons in het dorp glasvezel van Delta aanleggen. Ik wil graag alleen een 1gb/1gb internetverbinding, aangezien ik op tv toch alles via streamingsdiensten kijk. Ik hoef niet persé eigen aparatuur. Graag zou ik het volgende van mensen willen weten:

Mijn vrouw staat er nogal sceptisch tegenover. "Ziggo is toch prima, waarom moet je dan overstappen?" is de vraag die ik vaak krijg. Graag zou ik haar onderbouwd willen laten weten waarom overstappen naar glasvezel van Delta de moeite waard is. Wie kan mij helpen??
In deze thread staan denk ik voldoende ervaringen. Gewoon een beetje bladeren. En het is altijd persoonlijk. En subjectief… wat is “voorspoedig”, wat is “veel”?

Mijn ervaringen:

Stabiel. Ik meet met iPerf vanuit een Windows PC elk uur naar WorldStream. Stabiel 940/930.
Aanleg duurde anderhalf jaar van inschrijven tot realisatie. Dus lang. Geen idee waarom.
Storingen enkele keren per jaar enkele minuten, vaak ‘s-nachts. Volgens mij door onderhoud. In de afgelopen twee jaar volgens mij twee keer een langere storing, denk aan een uur. Reken je dit uit kom je overview jaar zeker op 99,99%. Voor consument een prima beschikbaarheid.

Wat is er prima aan Ziggo? Want als je weet wat je prima vindt kun je hier gerichter vragen stellen. Bij Delta krijg je dus een 20 keer hogere upload. Alleen daarom al… eindelijk backups in de cloud maken wordt dan mogelijk.

Je krijgt vrijwel zeker de nieuwe infra, XGS-PON genaamd, bij de ISP Delta heb je op dit moment geen bridge mogelijkheid. Gebruik je dat? Bij andere aanbieders op de Delta NL infra - en dat aantal groeit - wordt wel een bridge “modem” geleverd.

In ieder geval als het kosteloos is, altijd laten aanleggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online

Als je in een dorp woont is de aansluiting waarschijnlijk gratis. Dus heb je extra keuze, zou je elk jaar kunnen wisselen tussen de providers waardoor je veel geld kunt besparen. Sowieso is Delta waarschijnlijk goedkoper dan dat Ziggo nu is. Voor dat geld wat je bespaard kun je elke maand een simpel boeketje bloemen voor de vrouw kopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-04 10:07
King Dingeling schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:12:
[...]

Misschien kijk ik wel bij je in de achtertuin? :)
Dan durf ik het nu ook wel aan te sluiten dit weekend.
Hier ook een nieuwe gebruiker in Driebergen en ook een week lang een onbruikbare verbinding. Vele chatgesprekken, tickets en belsessies verder en zowaar sinds zaterdag opeens alles werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Laatst online: 20-06 08:31
Incognitum schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Legt Delta de vezel gratis aan? Met andere woorden, legt jouw gemeente in elk huishouden die wilt gratis aan?

En heb je ook al een abonnement afgesloten?
Niks is gratis, volgens mij ;) Maar er zijn voor de inschrijvers geen expliciete kosten aan verbonden.
In januari 2022 heb ik een contract getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Laatst online: 00:06

is alleen maar goed dat ze er sceptisch tegenover staat Delta gaat ook bezig hier ik hoef het ook niet vind Ziggo prima

vind het wel een probleem dat ik vijf dagen mijn oprit niet af kan of op kan omdat ze de stoep open gaan breken zal nog wel wat problemen geven in mijn buurtje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:48

lier

MikroTik nerd

Verstandige vrouw :9

Met je opmerking "ik wil Gigabit" zal je niemand overtuigen.
Aantal argumenten/criteria waar je bij stil kan staan:

- welke snelheid heb je nodig?
- welke diensten wil je afnemen?
- welk bedrag wil je uitgeven?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 21:30
Beste medegebruikers.

De mogelijkheid om elk jaar te kunnen kiezen (uit goedkopere ISP's).

Oh en regel dat je Gmail oid gaat gebruiken voor je mail. Je @ ziggo.nl mail verdwijnt natuurlijk wel.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 17-01-2023 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 22:42

pietje63

RTFM

Ben ik te simpel als ik denk dat glasvezel meer toekomst bestendig is? Nu stabiele ziggo verbinding. Ook beetje fomo (meer qua aanleg dan “de buren hebben het wel”).

Ik reken vooral op betere Pingtijden (we gamen niet, mogelijk merkbaar bij browsen en bij backups van kleine bestanden) en upload (handig bij backup). Downloaden zal ik het verschil niet merken (heb nu 350/400 mbit = meer dan genoeg).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 21:30
pietje63 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:17:
Ben ik te simpel als ik denk dat glasvezel meer toekomst bestendig is? Nu stabiele ziggo verbinding. Ook beetje fomo (meer qua aanleg dan “de buren hebben het wel”).

Ik reken vooral op betere Pingtijden (we gamen niet, mogelijk merkbaar bij browsen en bij backups van kleine bestanden) en upload (handig bij backup). Downloaden zal ik het verschil niet merken (heb nu 350/400 mbit = meer dan genoeg).
Sterker nog ik verwacht dat Ziggo ooit zijn eigen glas tth gaat aanleggen. Die clunky coax meuk thuis doet nogal ouderwets aan. 2 weg versterkers en weet ik het. Ik heb het overal uitgetrokken en vervangen door cat5e en wcd's vervangen door rj45.

Zo te lezen doet Ziggo al ftth nieuws: Ziggo sluit huizen nieuwbouwwijken op glasvezel aan, maar snelheid bl....

[ Voor 26% gewijzigd door pennywiser op 17-01-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
bie100 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:08:
[...]vind het wel een probleem dat ik vijf dagen mijn oprit niet af kan of op kan omdat ze de stoep open gaan breken zal nog wel wat problemen geven in mijn buurtje :9
5 dagen? Hoeveel kilometer is je oprit lang? ;)
Maar even zonder gekheid op een aantal plekken legt Delta gratis een glasvezel tot in je meterkast ook als je geen abonnement neemt, lijkt me altijd handig om te doen ook als ziggo/DSL nu nog prima bevalt. Ooit was een 33k6 modem (0,03Mbit) heel erg snel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-06 12:59
bie100 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:08:
[...]

vind het wel een probleem dat ik vijf dagen mijn oprit niet af kan of op kan omdat ze de stoep open gaan breken zal nog wel wat problemen geven in mijn buurtje :9
Bij ons is vorige week glasvezel onder de stoep gelegd. Ook hier vooraf een melding over 5 dagen overlast. Praktijk: 5 uurtjes was de oprit geblokkeerd en er werd netjes aangebeld met de vraag of ik de auto vandaag nodig had en hem anders even op straat moest zetten.
Ik zie er geen ruzie in de buurt door ontstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik lees op het internet de laatste tijd toch erg veel klachten over instabiel internet bij Delta en Caiway.
Pagina: 1 ... 54 ... 122 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.