Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:48
Ik heb zojuist mijn Delta opzegging in de mail gekregen, ongeveer tegelijk met het moment dat de internetverbinding wegviel :-)

Nu dus de kabel maar weer omgeprikt naar Ziggo en een nieuwe lease opgevraagd.

Nu kan ik rustig kijken of er een andere provider op het delta netwerk biedt wat wij willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:50
®icha®d schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:11:
Ik heb zojuist maar eens geveld met Delta omdat ik geen bevestiging heb ontvangen van mijn opzegging, En omdat de dienst nog steeds werkt.

Ik moest het doen met een "Ja ik zie het inderdaad, 'ze' zijn er mee bezig, het kan even duren"

Ik hoop dat t goedkomt.
@copywrong1982

Ik heb net de e-mail ontvangen van de opzegging per 1/1/2023 en in dezelfde minuut stopt het internet via de Nokia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:42
robertwebbe schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:14:
[...]

@copywrong1982

Ik heb net de e-mail ontvangen van de opzegging per 1/1/2023 en in dezelfde minuut stopt het internet via de Nokia.
Dat ga ik niet merken, want mijn groene kabel ligt nog onaangesloten opgerold voor mijn huis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:29

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Kunnen we ergens een lijst bijhouden van mogelijk compatible ONTs en getestte ONTs? Want nu we ontdekt hebben dat naast de Nokia XS-010X-Q er ook ten minste 1 Adtran ONT werkt, denk ik dat er nog wel wat meer alternatieven te vinden zijn. Ook weten we inmiddels dat de genexis XGS2110 wel werkt, maar niet stabiel is.

Het zou interessant zijn welke Adtran ONTs werken, welke features zoals POTS, ook daadwerkelijk ondersteund worden, en of er ook bepaalde poorted geblokkeerd worden, etc.

Ik denk namelijk dat een Zyxel PM7320 ook zou moeten werken.
Of de Calix GP1100X en GP1101X.
Of de Cigtech (wie?) bridges hier: https://www.cigtech.com/product_tag/xgs-pon-ont en clo(w)nes zoals de Genew SF4010 en ONT stick.
En er zijn vast nog wel meer XGS-PON ONT bridges met OMCI te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MindBender schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:12:
Kunnen we ergens een lijst bijhouden van mogelijk compatible ONTs en getestte ONTs? Want nu we ontdekt hebben dat naast de Nokia XS-010X-Q er ook ten minste 1 Adtran ONT werkt, denk ik dat er nog wel wat meer alternatieven te vinden zijn. Ook weten we inmiddels dat de genexis XGS2110 wel werkt, maar niet stabiel is.

Het zou interessant zijn welke Adtran ONTs werken, welke features zoals POTS, ook daadwerkelijk ondersteund worden, en of er ook bepaalde poorted geblokkeerd worden, etc.

Ik denk namelijk dat een Zyxel PM7320 ook zou moeten werken.
Of de Calix GP1100X en GP1101X.
Of de Cigtech (wie?) bridges hier: https://www.cigtech.com/product_tag/xgs-pon-ont en clo(w)nes zoals de Genew SF4010 en ONT stick.
En er zijn vast nog wel meer XGS-PON ONT bridges met OMCI te vinden.
Gezien de prijzen is “denken dat … ook zou moeten werken” niet echt een reden om lijstjes te maken denk ik, er zullen weinig mensen zijn die EUR 300,- of meer uitgeven voor een potentiële deurstopper.

En veel apparatuur zoals de genoemde Zyxel en Adtran modellen worden alleen geleverd aan ISP’s. Soms is er een partij op eBay zoals nu die dure (!) Adtran devices.

Gaat nog wel even duren denk ik voordat er een ruim aanbod is.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:33:
Gezien de prijzen is “denken dat … ook zou moeten werken” niet echt een reden om lijstjes te maken denk ik, er zullen weinig mensen zijn die EUR 300,- of meer uitgeven voor een potentiële deurstopper.
Ik wil niet suggereren dat we zomaar mogelijke contenders a 300 Euro moeten gaan bestellen, maar als het niets mag kosten kom je ook niet verder. Dan kun je alleen nog maar afwachten totdat Delta met een oplossing komt, en daar tot die tijd je ongenoegen over blijven uiten.
Als we een lijst bridges hebben waarvan wij hier denken dat ze zouden moeten werken omdat ze aan een aantal voorwaarden voldoen, dan zouden we daar specifiek naar op zoek kunnen gaan. Bijvoorbeeld bij Nederlandse webwinkels met retourrecht, of goedkoop op de surplus markt.
En veel apparatuur zoals de genoemde Zyxel en Adtran modellen worden alleen geleverd aan ISP’s. Soms is er een partij op eBay zoals nu die dure (!) Adtran devices.
Dat blijkt inderdaad wel een terugkerend thema te zijn: Niet te koop voor particulieren, of zelfs non-ISP-bedrijven. En veel te duur (voor een surplus apparaat).

De goedkope apparaten die ik zo snel kon vinden liggen net wat boven de 100 Euro. De Nokia kost in Zwitserland zo'n 250 Euro, wat vast een ontmoedigingsprijs is, en dan ook nog eens naar Zwitserse maatstaven. Dus er moet best wel wat te vinden zijn voor 200 Euro. En als we een lijst hebben, kunnen we daar samen uit beredeneren wat de beste kans maakt, en als dat voor die prijs te krijgen is, wil ik ook nog wel als eerste bestellen om het uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:42

Ethirty

Who...me?

Wij hebben bijna een jaar geleden internet aangevraagd via Delta. Na meerere maanden wachten en loze beloften is een deel van het glasvezel tracé aangelegd, door omstandigheden afspraak met de BAM gemaakt om de aansluiting later af te ronden. Toen pas bleek dat ze nog geeneens vergunning hadden om de weg de doorkruisen.

Vervolgens werd ik eind vorig jaar gebeld door Delta fiber: u heeft nog steeds geen internet, zonder tegenbericht annuleren wij de aanvraag en krijgt u de aanlegkosten gefactureerd. Ik uitgelegd dat ik een afspraak heb met de BAM en niemand mij verteld heeft dat er een ultimatum is. Nu is het al weer weken stil.

Zelf maar met de BAM contact gezocht maar die zijn allemaal nog op vakantie volgens mij, geen enkel nummer te bereiken (heb het afgelopen jaar talloze vaste en mobiele nummers verzameld) :?

Het is eerder ook al gedoe geweest, Delta verwijst me naar Delta fiber, die kunnen zelf weer niks en leggen alles bij de BAM neer. Zelfs meegemaakt dat BAM me weer verwees naar de provider. 8)7

Iemand suggestie of dit vlot te trekken is, of alternatieven? Delta fiber is naast DSL de enige breedband aanbieder. Ben wel een beetje klaar met het trekken aan alles en iedereen om gewoon internet te krijgen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:38

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Heb je de afspraak met BAM voor later aanleggen op papier? Dan kun je dat Delta altijd voorhouden.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:29

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ok.. krijg net een brief van KPN dat die nu ook glasvezel gaan aanleggen, het zand van Delta is nog niet eens weggespoeld uit de straat.
Als dat eenmaal ligt, wat is dan de meerwaarde van Delta nog? Alle derde partijen zoals Freedom verkiezen KPN boven DFN begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:57

Kryziek

bb || !bb

Gisteren is bij ons glasvezel officieel "geinstalleerd" en heb nu dus ook tv via Delta. Wat me meteen opviel was dat de kwaliteit echt stukken minder is dan we gewend zijn van Ziggo. TV instellingen zijn bij beide hdmi ingangen exact hetzelfde.
Ziggo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VoNCFIwNSlYqT1IkqST13tygZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwA8qB7boYedn39aCKSnBl2j.jpg?f=fotoalbum_large
Delta:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8yr9D61gp42pLGcAkTBMmeG-jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXvdzBqDZhSnbhsyZ8r4MBl3.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik teruglees in dit topic lees ik vooral dat er weinig tot geen verschil in zit maar ik vind dit echt een groot verschil.
Is dit normaal of scheelt er iets?

[ Voor 5% gewijzigd door Kryziek op 05-01-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:02
CyBeRSPiN schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:46:
Ok.. krijg net een brief van KPN dat die nu ook glasvezel gaan aanleggen, het zand van Delta is nog niet eens weggespoeld uit de straat.
Als dat eenmaal ligt, wat is dan de meerwaarde van Delta nog? Alle derde partijen zoals Freedom verkiezen KPN boven DFN begreep ik.
Bij freedom kies je als klant zelf, via welk netwerk je ze wil laten leveren.
Freedom 1 Gbps via KPN is 79,- p.m.
Freedom 1 Gbps via DELTA is 75,- p.m.
zie https://freedom.nl/diensten/internet

Dat jij dus ook een aansluiting van DELTA Fiber Netwerk hebt, is in dit geval een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Kryziek schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:59:
Gisteren is bij ons glasvezel officieel "geinstalleerd" en heb nu dus ook tv via Delta. Wat me meteen opviel was dat de kwaliteit echt stukken minder is dan we gewend zijn van Ziggo. TV instellingen zijn bij beide hdmi ingangen exact hetzelfde.
Ziggo:
[Afbeelding]
Delta:
[Afbeelding]

Als ik teruglees in dit topic lees ik vooral dat er weinig tot geen verschil in zit maar ik vind dit echt een groot verschil.
In jouw plaatjes zie ik alleen echt een verschil bij het logo. Maar is het ziggo plaatje via coax of internet ? Als ik die beide mogelijkheden bij ziggo vergelijk zie ik wel een verschil in het voordeel van coax (humax). Maar de ziggo app op android tv is goed genoeg in combinatie met het gemak.(terug kijken enzo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 20:36
Kryziek schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:59:
Een tijd geleden heb ik ook een post geplaatst over Delta TV, dat is inderdaad een lachertje. Ik heb Delta "om te proberen" naast Ziggo. Hun ontvanger, de bediening en menus, het opnemen, het kan zich echt niet meten met Ziggo. Ik ben er nu ook wel achter dat ook hun glasvezel (XGS-Pon) niet de beloofde snelheden waarmaakt en geen voordelen heeft qua pingtijden. Het betekent voor mij waarschijnlijk dat ik weer helemaal terug ga naar Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:26
Luke the Duke schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Een tijd geleden heb ik ook een post geplaatst over Delta TV, dat is inderdaad een lachertje. Ik heb Delta "om te proberen" naast Ziggo. Hun ontvanger, de bediening en menus, het opnemen, het kan zich echt niet meten met Ziggo. Ik ben er nu ook wel achter dat ook hun glasvezel (XGS-Pon) niet de beloofde snelheden waarmaakt en geen voordelen heeft qua pingtijden. Het betekent voor mij waarschijnlijk dat ik weer helemaal terug ga naar Ziggo.
De latency (ping) ben ik het mee eens, ik had deze lager verwacht dan wat ik had met Ziggo maar het is helaas stuivertje wisselen afhankelijk van de locaties waar ik heen verbind.
De snelheid behaal ik echter wel, ben benieuwd waarom jij zegt dat je die niet haalt.
Ik doe elk half uur een speedtest vanaf mijn router en haal toch netjes mijn snelheden mits ik zelf geen gekke dingen doe.
Ook mijn downloads op Steam bijvoorbeeld of de nieuwsgroepen trekt ik de volle lijn stabiel dicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fYBHj7a6dbTrc_Z3QtsERhGOhA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7pFuPld04abYJcToQu3ZCkdz.png?f=user_large

TV kijken wij hier eigenlijk niet dus daar kan ik niets over zeggen, de optie van Delta glas in huis geeft me wel een mooi een stukje extra keuze "vrijheid" zodat ik eventueel elk jaar kan switchen nar de mooiste aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

W1ck1e schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:07:
[...]
In jouw plaatjes zie ik alleen echt een verschil bij het logo. Maar is het ziggo plaatje via coax of internet ? Als ik die beide mogelijkheden bij ziggo vergelijk zie ik wel een verschil in het voordeel van coax (humax). Maar de ziggo app op android tv is goed genoeg in combinatie met het gemak.(terug kijken enzo)
Het is via coax. Ik heb een foto gemaakt van het logo omdat die consitent in beeld is en daardoor makkelijk te vergelijken is. In het haar van personen is het ook duidelijk te zien e.d.
[...]

Eens, Ziggo heeft mooie aparatuur ervoor. Maar eerlijk gezegd gebruik ik daar niet veel van, alleen het tv gedeelte. Maar als de beeldkwaliteit zo ruk is dan wil ik dit niet.

Voordat ik het abbo bij Delta aanging heb ik juist dit topic geraadpleegd en vond dat er geen verschil in zat. Paralel ben ik aan het chatten met Delta en die geven aan dit even te bekijken en komen er bij mij op terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Kryziek schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:56:
[...]

Het is via coax. Ik heb een foto gemaakt van het logo omdat die consitent in beeld is en daardoor makkelijk te vergelijken is. In het haar van personen is het ook duidelijk te zien e.d.
Dan moet je wel iemand met haar in beeld hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

W1ck1e schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:17:
[...]
Dan moet je wel iemand met haar in beeld hebben ;)
Hehe, toevallig zat dit haarloze persoon achter het logo :)

Delta geeft dit als antwoord:
we hanteren een iets lagere bitrate dan Ziggo. Dus wat minder scherpte. We zijn wel bezig om dat te verbeteren maar dan moet er eerst wat in het netwerk gebeuren om dat aan te kunnen.
Hier baal ik best van.. Zou ik op basis hiervan mijn abbonement nog kunnen opzeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kryziek schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:49:
[...]

[...]

Hier baal ik best van.. Zou ik op basis hiervan mijn abbonement nog kunnen opzeggen?
wat zouden ze dan moeten veranderen? het is niet zo als bij DVB-C transport streams dat je per transportstream een beperkte "capaciteit" hebt en je wat moet schuiven binnen de transport streams of een extra transport stream moet opzetten.. maar bij glas is het toch gewoon over all IP.. en gezien er gewoon in 1 gigabit beschikbaar is (max van de ethernet poort van de modem...) is het voor hun gewoon een kwestie van de encoder beter afstellen / hogere bitrate laten uitspugen..

of het gewoon 1:1 vanuit de mediagateway door zetten... hoef je niet eens met encoders te werken..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:56
miniterror schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Ik doe elk half uur een speedtest vanaf mijn router en haal toch netjes mijn snelheden mits ik zelf geen gekke dingen doe.
Ook mijn downloads op Steam bijvoorbeeld of de nieuwsgroepen trekt ik de volle lijn stabiel dicht.
[Afbeelding]
Een beetje offtopic.. Maar hoe doe je dit? Dit is interessante data :)

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
miniterror schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:26:
[...]
De latency (ping) ben ik het mee eens, ik had deze lager verwacht dan wat ik had met Ziggo maar het is helaas stuivertje wisselen afhankelijk van de locaties waar ik heen verbind.
De snelheid behaal ik echter wel, ben benieuwd waarom jij zegt dat je die niet haalt.
Ik haal zelfs met de eigen speedtest van Delta https://www.delta.nl/internet/speedtest/ nooit meer dan tegen de 800 Mbps, met een bekabelde PC met 1 switch er tussen. Vaak blijft de download zelfs initieel steken rond de 400 Mbps. Helpdesk zei gisteren nog dat alles goed zou moeten zijn. Ik gebruik een Nokia glas modem/router https://www.delta.nl/klan...l-modem-nokia-xs-2426g-a/

[ Voor 3% gewijzigd door Luke the Duke op 05-01-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kryziek schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:49:
[...]

[...]

Decoder of de tv app? De decoder /ontvanger geeft haarscherp beeld. Ook op RTL4

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luke the Duke schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Ik haal zelfs met de eigen speedtest van Delta https://www.delta.nl/internet/speedtest/ nooit meer dan tegen de 800 Mbps, met een bekabelde PC met 1 switch er tussen. Vaak blijft de download zelfs initieel steken rond de 400 Mbps. Helpdesk zei gisteren nog dat alles goed zou moeten zijn. Ik gebruik een Nokia glas modem/router https://www.delta.nl/klan...l-modem-nokia-xs-2426g-a/
Probeer eens WorldStream of i3DNet. En altijd de CLI versie gebruiken, nooit via een webbrowser.

Met die twee servers haal ik gewoon 940/930. Er zitten SpeedTest servers bij waarbij ik niet eens de helft haal.
Nog beter is iPerf naar WorldStream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

SMSfreakie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:57:
[...]
wat zouden ze dan moeten veranderen? het is niet zo als bij DVB-C transport streams dat je per transportstream een beperkte "capaciteit" hebt en je wat moet schuiven binnen de transport streams of een extra transport stream moet opzetten.. maar bij glas is het toch gewoon over all IP.. en gezien er gewoon in 1 gigabit beschikbaar is (max van de ethernet poort van de modem...) is het voor hun gewoon een kwestie van de encoder beter afstellen / hogere bitrate laten uitspugen..

of het gewoon 1:1 vanuit de mediagateway door zetten... hoef je niet eens met encoders te werken..
Ja phoe, geen flauw idee. Misschien zit er bij de output van het tv signaal zelf bij hun een limiet op.
Sjakie0101 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:05:
[...]

Decoder of de tv app? De decoder /ontvanger geeft haarscherp beeld. Ook op RTL4
Decoder, ik zal de app nog even proberen of daar verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kryziek schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Ja phoe, geen flauw idee. Misschien zit er bij de output van het tv signaal zelf bij hun een limiet op.

[...]

Decoder, ik zal de app nog even proberen of daar verschil in zit.
Dat is erg vreemd, RTL4 wordt met een zeer hoge bitrate doorgegeven. Staan de instellingen voor de HDMI poorten wel gelijk aan de coaxinstellingen qua beeld etc?

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Zo vreemd is het niet. De beeldkwaliteit is gewoon iets lager dan bij de 4K ontvangers van Ziggo en KPN. Als je echter van een oudere TV ontvanger komt zoals de Humax of Horizon Box bij Ziggo of oudere TV ontvanger bij KPN dan ga je er op vooruit qua beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:12:
[...]

Probeer eens WorldStream of i3DNet. En altijd de CLI versie gebruiken, nooit via een webbrowser.

Met die twee servers haal ik gewoon 940/930. Er zitten SpeedTest servers bij waarbij ik niet eens de helft haal.
Nog beter is iPerf naar WorldStream.
die van i3d zijn lekker ja!
sowieso is de CLI versie fijner.. tis dat er van fast.com geen fatsoenlijk (voor mij werkende) CLI versie is :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Luke the Duke schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Probeer eens de speedtest app in plaats van via de website. In mijn ervaring zie je dan wel de hogere snelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Sjakie0101 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:54:
[...]

Dat is erg vreemd, RTL4 wordt met een zeer hoge bitrate doorgegeven. Staan de instellingen voor de HDMI poorten wel gelijk aan de coaxinstellingen qua beeld etc?
Ik ging proberen om de hdmi kabel te wisselen tussen de Delta en Ziggo decoder en heb hierbij de Delta decoder even spanningloos gehad en nu is er opeens geen verschil meer te bekennen. Misschien had hij even een herstart nodig o.i.d. Zelfs na het weer terug wisselen van de hdmi kabels bleef de kwaliteit goed. Dus het is weer opgelost! Blij van, want Ziggo heeft geen (fatsoenlijke) tv only abonnement en Delta zonder tv is maar weinig goedkoper :)

Verder netjes ~930Mbps up en down via de kabel maar jammer dat de bijgeleverde Deco M5 die snelheid draadloos niet haalt. Haal op 5Ghz ~480Mbps. Gelukkig waren de Deco's een aanbieding dus mooi meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kryziek schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:24:
[...] … jammer dat de bijgeleverde Deco M5 die snelheid draadloos niet haalt. Haal op 5Ghz ~480Mbps. Gelukkig waren de Deco's een aanbieding dus mooi meegenomen :)
Die dingen zijn 802.11ac en hebben geen tweede RX/TX voor de backhaul dus dan is 400-500 Mbps. al heel goed. Sowieso dat wat op de doos staat altijd door twee delen. Marketing is immers gelegaliseerd liegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

ernstoud schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:29:
[...]

Die dingen zijn 802.11ac en hebben geen tweede RX/TX voor de backhaul dus dan is 400-500 Mbps. al heel goed. Sowieso dat wat op de doos staat altijd door twee delen. Marketing is immers gelegaliseerd liegen.
In dat licht is dit niet slecht voor die dingetjes inderdaad, weet ik iig zeker dat ze hun best doen :)
Ik heb ze wel allemaal (twee) bekabeld aangesloten want met wifi backhaul ging de tweede Deco wel hard achteruit qua snelheid. Of is dat niet wat je bedoeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kryziek schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:24:
[...]

Ik ging proberen om de hdmi kabel te wisselen tussen de Delta en Ziggo decoder en heb hierbij de Delta decoder even spanningloos gehad en nu is er opeens geen verschil meer te bekennen. Misschien had hij even een herstart nodig o.i.d. Zelfs na het weer terug wisselen van de hdmi kabels bleef de kwaliteit goed. Dus het is weer opgelost! Blij van, want Ziggo heeft geen (fatsoenlijke) tv only abonnement en Delta zonder tv is maar weinig goedkoper :)

Verder netjes ~930Mbps up en down via de kabel maar jammer dat de bijgeleverde Deco M5 die snelheid draadloos niet haalt. Haal op 5Ghz ~480Mbps. Gelukkig waren de Deco's een aanbieding dus mooi meegenomen :)
Goed te horen. De kwaliteit van de streams is erg hoog. En in tegenstelling tot Ziggo gaat Delta deze in de loop van het jaar ook aanpassen in de apps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kryziek schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:34:
[...]

In dat licht is dit niet slecht voor die dingetjes inderdaad, weet ik iig zeker dat ze hun best doen :)
Ik heb ze wel allemaal (twee) bekabeld aangesloten want met wifi backhaul ging de tweede Deco wel hard achteruit qua snelheid. Of is dat niet wat je bedoeld?
Ja, dat doe je goed! Bekabeld is echt het beste voor deze M5. Heel veel duurdere hebben extra radio’s voor de backhaul, dus dan kan er met 1 bekabeld en de rest niet nog wel een wat hogere snelheid bereikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpri
  • Laatst online: 20-03-2023
Inmiddels heb ik mijn glas modem van Delta binnen (Nokia XS-2426G-B)
Binnen 10 minuten alles aan de praat.
Echter default staat het LAN ingesteld op 192.168.1.xxx.
Aangezien mijn huidige netwerk 192.168.2/24 is wilde ik dit graag zou houden.

Wat ik ook doe ik kan het IP adres van de router niet veranderen naar 192.168.2.254.
Wanneer ik dit verander naar 192.168.3.254 of naar 10.0.0.1 werkt het wel.

Als het goed is ziet deze router helemaal niets van mijn huidige netwerk (Ziggo via de kabel).
Dus waarom 192.168.2.254 (of ieder ander adres in deze range) niet wil werken is mij een raadsel.

Heeft iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Cpri Het lijkt er op dat je (tijdelijk) 2 internet providers wilt gebruiken. Maak sowieso eens een mooi plaatje of verhaal zodat ons duidelijk wordt wat je hebt aan modems, routers en dergelijke. En hoe het allemaal is aangesloten. En vergeet de ipadressen niet.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 06-01-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:56
[...]

Bedoel je met de pingtijden dat ze vergelijkbaar zijn of hoger dan Ziggo? Dit vind ik wel een belangrijk gegeven van een verbinding namelijk.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpri
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpzyKSavC5PI9Bj-Z6hL2kJpPEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1W4zPXvWNEvHFOenw7QyrBE9.png?f=fotoalbum_large

Dit is dus zoals het nu is aangesloten. Mijn Ziggo Netwerk (COAX) is nog actief.
Daarnaast heb ik dus enkel de Nokia van Delta op de glas aansluiting aangesloten.
Via WIFI maak ik met mijn laptop verbinding met de ingebouwde wifi van de Nokia
Kortom de beide netwerken zijn volledig gescheiden, maar toch mag ik de nokia niet omzetten naar de 192.168.2. range.

Realiseer me wel dat ik het nog niet bedraad heb geprobeerd

Hoop dat het zo wat duidelijker is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Cpri Dat is wel een heel mooi plaatje. Klein/groot foutje: er is maar 1 internet (terwijl je er 2 tekent) ;)
Ik ga er even van uit dat er niet stiekem een kabel ligt van jouw ziggo deel naar jouw delta deel.

Is het veel werk om jouw ziggo deel tijdelijk op een ander 192.168.x.0 netwerk in te stellen ? Als je vervolgens dan bij je delta deel dat netwerk niet in kan stellen is er toch een link.

Als ziggo klant weet ik niks over de delta spullen. Anderen in dit draadje zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:38

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

W1ck1e schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:23:
@Cpri Dat is wel een heel mooi plaatje. Klein/groot foutje: er is maar 1 internet (terwijl je er 2 tekent) ;)
Ik ga er even van uit dat er niet stiekem een kabel ligt van jouw ziggo deel naar jouw delta deel.

Is het veel werk om jouw ziggo deel tijdelijk op een ander 192.168.x.0 netwerk in te stellen ? Als je vervolgens dan bij je delta deel dat netwerk niet in kan stellen is er toch een link.

Als ziggo klant weet ik niks over de delta spullen. Anderen in dit draadje zeker wel.
Ik gok dat hij 2 situaties wil aangeven en niet specifiek alles onder 1 internet wolk. Ik vind overigens een re-ip van een compleet netwerk wel een drastische stap voor iets wat binnen een "router" gewoon moet kunnen, oftewel gewoon via de Nokia instelbaar zou moeten zijn.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Cpri schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:00:

Kortom de beide netwerken zijn volledig gescheiden, maar toch mag ik de nokia niet omzetten naar de 192.168.2. range.
Heeft het Nokia modem die range niet gereserveerd voor een gast netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpri
Voor zover ik weet ligt er niet stiekem een kabeltje van Ziggo naar Delta (in iedergval niet aan de LAN kant.)
Op het moment dat ik mijn ziggo netwerk omzet moet ik ook al mijn static IP's en port forwards e.d. opnieuw instellen (en dat is juist wat ik wilde voorkomen)

Mijn plan de campange is nu als volgt.
Nokia ontkoppelen van het internet.
Wifi uitzetten op de Nokia.
Via een bedraade connectie proberen de Nokia in te stellen op het 192.168.2 netwerk.

Mocht dat niet werken de Nokia een factory reset geven en dan op een andere locatie (zonder wifi) het nogmaals proberen.

Mocht dat ook niet werken dan zit er niets anders op dan het 192.168.3 netwerk segement te gebruiken en alles opnieuw in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpri
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Heeft het Nokia modem die range niet gereserveerd voor een gast netwerk?
Dat zou een hoop verklaren, maar dat moet dan toch ergens gespecificeerd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:25

lier

MikroTik nerd

Cpri schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:42:
Mocht dat ook niet werken dan zit er niets anders op dan het 192.168.3 netwerk segement te gebruiken en alles opnieuw in te stellen.
Dan kan je het gelijk goed aanpakken en met DHCP reserveringen gaan werken. Port forwards zal je toch al moeten aanmaken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MR_VIPER schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:26:
[...]

Ik gok dat hij 2 situaties wil aangeven en niet specifiek alles onder 1 internet wolk. Ik vind overigens een re-ip van een compleet netwerk wel een drastische stap voor iets wat binnen een "router" gewoon moet kunnen, oftewel gewoon via de Nokia instelbaar zou moeten zijn.
Ik vraag @Cpri of het veel werk is om tijdelijk even te switchen. Volgens mij is het dan voldoende om de ziggo router even in te stellen op een andere range. En even een pc in dat netwerk om te zetten zodat hij ook weer terug kan na de test van het delta deel. 4 "handelingen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

MR_VIPER schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:38:
Heb je de afspraak met BAM voor later aanleggen op papier? Dan kun je dat Delta altijd voorhouden.
Nee helaas, is allemaal telefonisch gegaan.

Hopelijk is iedereen volgende week weer aan het werk en kan ik wat duidelijkheid krijgen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

davides schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:18:
[...]

Bij freedom kies je als klant zelf, via welk netwerk je ze wil laten leveren.
Freedom 1 Gbps via KPN is 79,- p.m.
Freedom 1 Gbps via DELTA is 75,- p.m.
zie https://freedom.nl/diensten/internet

Dat jij dus ook een aansluiting van DELTA Fiber Netwerk hebt, is in dit geval een voordeel.
Dat ligt dus ook nog aan het gebied. Hier biedt Freedom geen internet aan op Delta infra.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:37:
[...]

Dat ligt dus ook nog aan het gebied. Hier biedt Freedom geen internet aan op Delta infra.
Dan is jouw gebied nog niet overgezet naar. XGPON. Daarna wordt het wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-09 20:41
Kan iemand me vertellen of onderstaande klopt? Want in dat geval kan ik mijn abonnementje afwachten, kijken of de beloofde bridgemode er is en anders ontbinden:

http://consumentenjurist....vider-of-telecomprovider/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:36

duderuud

Sliden is koel

jinglewood schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:16:
...

Ik ben geen zakelijke gebruiker en ik ga er eigenlijk nu vanuit dat je als gewone consument nooit die XS-010X-Q toegestuurd gaat krijgen.

Ik laat het aanleggen en hoop dat de activatie van de lijn nog lang gaat duren zodat ik in de tussentijd tegen een redelijke prijs een geschikt ONT zoals de XS-010X-Q kan vinden. Wat dat betreft @EWS99 heb jij echt mazzel gehad met die deal :P .
Rechtsbijstand kan altijd nog als ik het allemaal niet zie zitten.
Ik heb een zakelijke aansluiting besteld. Aansluiting zit al in mijn meterkast, wacht op activering/monteur met modem.
Ik ga via chat vragen of ik de Nokia XS-010X-Q kan krijgen. Laat het wel weten.

Ik moet wel echt iets regelen want ik heb hier een heel TP-Link Omada netwerk liggen (router/switch/controller/AP's). Die ga ik echt niet aan de kant schuiven omdat Delta geen bridge aanbiedt :+

Edit: Helpdesk weet niet helemaal waar het over gaat: "Wij leveren niet het XS-010X-Q modem maar u kunt wel zelf apparatuur aanschaffen"

:/

[ Voor 7% gewijzigd door duderuud op 06-01-2023 15:54 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:26
SHIFTER [NL] schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Een beetje offtopic.. Maar hoe doe je dit? Dit is interessante data :)
Dit is een script welke actief is op mijn Asus router met Rmerlin firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
duderuud schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Edit: Helpdesk weet niet helemaal waar het over gaat: "Wij leveren niet het XS-010X-Q modem maar u kunt wel zelf apparatuur aanschaffen"

voor zo ver je het een helpdesk mag noemen :o

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

(beetje off-topic):
Deze discussie over benamingen in een glasvezelnetwerk speelt vaker op. In principe is de (O)NT in een glasvezelnetwerk iets dat het dichtste bij een modem in een DSL of coaxnetwerk komt. Dus ik geef de helpdesk in dit geval wel gelijk dat ze het hebben over een modem als ze de Nokia XS-010X-Q ONT bedoelen.

Zie ook deze definitie:
"Wat is de betekenis van modem?
Het woord modem is een samentrekking van MOdulator en DEModulator. Een modem verzorgt een werkende internetverbinding. Een modem vertaalt als het ware het binnenkomende internetsignaal (via DSL, kabel of glasvezel) dat jouw huis binnenkomt naar een internetsignaal dat jouw apparaten kunnen lezen"

[ Voor 17% gewijzigd door Barre73 op 06-01-2023 17:22 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

"Veel succes met zoeken naar apparatuur en leverancier!", horen ze daar nog achteraan te zeggen volgens het script.

Wat je nodig hebt, is een XGS-PON ONT, met OMCI support. Dat is dus niet een passieve media converter, maar een XGS-PON naar Ethernet bridge, die via OMCI door je provider configureerbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Ik heb vandaag overigens een (gebruikte) Adtran SDX622v op eBay gekocht, voor ~135 Euro, incl. verzend- en importkosten. Het is een beetje een gok, en ik had liever een Nokia XS-010X-Q, maar daar is niet aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MindBender schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:05:
Ik heb vandaag overigens een (gebruikte) Adtran SDX622v op eBay gekocht, voor ~135 Euro, incl. verzend- en importkosten. Het is een beetje een gok, en ik had liever een Nokia XS-010X-Q, maar daar is niet aan te komen.
Deze neem ik aan: https://www.ebay.nl/itm/1...3D%7Ctkp%3ABk9SR9yWg4GxYQ

Ik ben benieuwd. Gebruikt, dus wellicht resetten voor gebruik. Geen power supply maar is 12V. Daar is wel aan te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 06-01-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

MindBender schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:05:
Ik hoor graag of het werkt. Want als Delta geen XS-010X-Q kan/wil leveren dan moet ik toch een alternatief hebben.

Zitten wij hier nu allemaal in zo'n niche? Want ik begrijp niet waarom dit anno 2023 nog zo moeilijk moet zijn...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:15
duderuud schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Zitten wij hier nu allemaal in zo'n niche? Want ik begrijp niet waarom dit anno 2023 nog zo moeilijk moet zijn...
Het is niet zo moeilijk, maar het heeft geen prioriteit. De glasvezelboeren vechten elkaar de tent uit om zo veel mogelijk klanten te werven door zo snel mogelijk uit te rollen en daarmee de ander voor te zijn. Bridge mode en andere "leuke dingen voor de minderheid", dat heeft geen prioriteit.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Yup. Precies ook mijn gedachte: Ik heb hier een doos vol overtollige netadapters, en op eentje met een Amerikaanse stekker zit ik toch niet te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Roetzen schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:59:
Het is niet zo moeilijk, maar het heeft geen prioriteit. De glasvezelboeren vechten elkaar de tent uit om zo veel mogelijk klanten te werven door zo snel mogelijk uit te rollen en daarmee de ander voor te zijn. Bridge mode en andere "leuke dingen voor de minderheid", dat heeft geen prioriteit.
"Poepen zonder douwen", noemen ze dat.

Maar wat ronduit kwalijk is, is dat:
  1. de beloofde 8Gb/s gewoon niet geleverd kan worden
  2. zelfs het bij Delta zakelijk abonnement geen Nokia XS-010X-Q geleverd kan worden, en dus niet geschikt voor zakelijk gebruik is
  3. andere providers wel een Nokia XS-010X-Q leveren, nota bena afkomstig van Delta zelf
Dus er is hier absoluut een verwijt te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik blijf voorlopig bij Ziggo. Nog teveel zaken niet op orde bij Delta / Caiway, o.a.:

- bridge support
- IPv6
- hoge bitrate voor tv
- lage latency van tv (niet 30s achterlopen op buren met Ziggo)

Als KPN hier binnenkort ook glasvezel heeft aangelegd nog maar weer eens kijken wat dan het aanbod is, misschien dat Delta dan wat doet met aanbod en/of prijs?

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-01-2023 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:58:
Ik blijf voorlopig bij Ziggo. Nog teveel zaken niet op orde bij Delta / Caiway, o.a.:

- bridge support
- IPv6
- hoge bitrate voor tv

Als KPN hier binnenkort ook glasvezel heeft aangelegd nog maar weer eens kijken wat dan het aanbod is, misschien dat Delta dan wat doet met aanbod en/of prijs?
Pardon? Geen hoge bitrate bij Delta? Die ligt voor de hoofdkanalen hoger dan Ziggo en voor de andere kanalen stabiel hoog ipv klapperend naarmate de frequentie vol zit. Bij Delta retestrak beeld.

IPv6 is men mee bezig, verwachting eind 2023. Bridge niet strikt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sjakie0101 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:03:
[...]

Pardon? Geen hoge bitrate bij Delta? Die ligt voor de hoofdkanalen hoger dan Ziggo en voor de andere kanalen stabiel hoog ipv klapperend naarmate de frequentie vol zit. Bij Delta retestrak beeld.

IPv6 is men mee bezig, verwachting eind 2023. Bridge niet strikt noodzakelijk.
Dat bepaal ik toch zelf wel mr Delta Sjakie?
Bridge support zou er ook eind 2022 al zijn, eerst zien dan geloven.

[ Voor 8% gewijzigd door MisteRMeesteR op 07-01-2023 15:28 . Reden: Noem elkaar gewoon bij naam s.v.p. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Ik heb vandaag voor een particuliere verbinding nog een bridge modem geregeld via de chat. Het zou een ouder modem zijn zei de medewerker maar moet wel gewoon werken. Die krijg ik gewoon opgestuurd waardoor ik mijn Deco M5 als router kan laten werken of zelf er eentje kan regelen. Heb ik dan nu geluk gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Heb je een XGS-PON verbinding? Dan heb je inderdaad geluk ja.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

duderuud schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:20:
Heb je een XGS-PON verbinding? Dan heb je inderdaad geluk ja.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFvTLZDup22mFFDhL5AG4_MkFC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0nIdSrpJag7yKkzGMPA56vT5.png?f=fotoalbum_large

Ik denk het inderdaad. Nu heb ik het Genexis modem maar die kan blijkbaar niet in bridge. Wat ik ga krijgen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kryziek schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:24:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk het inderdaad. Nu heb ik het Genexis modem maar die kan blijkbaar niet in bridge. Wat ik ga krijgen weet ik niet.
Als je 8Gb echt kan bestellen, en daar lijkt het op, dan heb je XGS-PON. En een “ouder modem”? Ik vrees dat je een Titanium-22 krijgt. En die kun je dan direct retourneren want die werkt niet op XGS-PON.

Foutje helpdesk #3421749 vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

ernstoud schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:05:
[...]

Als je 8Gb echt kan bestellen, en daar lijkt het op, dan heb je XGS-PON. En een “ouder modem”? Ik vrees dat je een Titanium-22 krijgt. En die kun je dan direct retourneren want die werkt niet op XGS-PON.

Foutje helpdesk #3421749 vrees ik.
Heb helaas alleen opties voor 150 en 1000 bij een nieuw abonnement en 150, 400 en 1000 bij wijzigen.
Thx voor de heads-up, dat ga ik dan morgen meteen proberen en laat de Genexis nog wel even hangen.

De glasvezel is pas vorig jaar gelegd en eind november hier in huis aangesloten. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik XGS-PON gekregen heb of is het niet zo standaard dat je de nieuwste techniek krijgt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kryziek schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:09:
[...]

Heb helaas alleen opties voor 150 en 1000 bij een nieuw abonnement en 150, 400 en 1000 bij wijzigen.
Thx voor de heads-up, dat ga ik dan morgen meteen proberen en laat de Genexis nog wel even hangen.

De glasvezel is pas vorig jaar gelegd en eind november hier in huis aangesloten. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik XGS-PON gekregen heb of is het niet zo standaard dat je de nieuwste techniek krijgt :+
Standaard bij nieuwe infra is XGS-PON… maar… als je nu een “Genexis hebt hangen” dan heb je of KPN of je bedoelt de Genexis 7840. In dat laatste geval heb je AON en geen XGS-PON en dan kun je de Titanium-22 die je toegezegd is voor bridge mode gebruiken. Als je een foto maakt van dat wat je nu hebt dan hebben we zekerheid.

Genexis 7840: https://genexis.eu/product/platinum
Titanium-22 met grondplaat: https://genexis.eu/product/hybrid/downloads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Kryziek schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:24:
[...]

[Afbeelding]

Je hebt geen XGS-PON nu, aangezien je een Genexis modem hebt en geen Nokia.

Je kunt nu sowieso al gemakkelijk je eigen apparatuur aansluiten. Enige wat je nodig hebt is een mediaconverter en die is prima verkrijgbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Ik heb nu de Platinum-7840. Dus wat de website zegt lijkt niet te kloppen betreffende de 8Gbit. Ik begin de Delta perikelen nu wel te snappen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Bedoel je met de pingtijden dat ze vergelijkbaar zijn of hoger dan Ziggo? Dit vind ik wel een belangrijk gegeven van een verbinding namelijk.
Vergelijkbaar. Zeker niet beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:17
Kryziek schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:23:
Ik heb nu de Platinum-7840. Dus wat de website zegt lijkt niet te kloppen betreffende de 8Gbit. Ik begin de Delta perikelen nu wel te snappen..
Of zou het al wel in de pop beschikbaar zijn en dat ze je daar overzetten op andere apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Behoorlijk Leek schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:44:
[...]

Of zou het al wel in de pop beschikbaar zijn en dat ze je daar overzetten op andere apparatuur?
Dat laatste volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:58:
- bridge support
- IPv6
- hoge bitrate voor tv
- lage latency van tv (niet 30s achterlopen op buren met Ziggo)
Ondanks dat ik hier mijn ontevredenheid over Delta uit, heb ik gisteren mijn kabelmodem en CI+ modules teruggestuurd, want:
- Dat bridge-probleem is oplosbaar, tot die tijd behelpen we ons me double NAT.
- IPv6 hebben wij niet nodig
- TV kijken wij niet.
- Lage latency hebben wij niet nodig.
Een hoge upstream heb ik wel nodig. Met het thuiswerken is het toch wel handig dat 100MB grote software image in een mum van tijd met collegae gedeeld kunnen worden.

En daarbij is Delta ook nog eens een stuk goedkoper, ook als je wel TV neemt. Al vind ik settop boxen bij al je TVs geen oplossing. Vond het toch wel jammer dat ik gisteren de stekker van mijn kabeldistributieversterker uit het stopcontact getrokken heb.

DVB-IP zou een betere oplossing zijn, maar dat wordt nog nergens aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 23:47
MindBender schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Bedoel je dithttps://www.trined.nl/diensten/televisie/?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

DVB-IP haal ik daar niet uit. Maar onze Panasonic televisies hebben in het instellingenmenu een optie om DVB-IP te configureren.
Als Delta dat zou aanbieden, zouden we dat overwegen. Want dan blijven onze TVs gewoon als TV fungeren, met alle features van dien; Opnemen, pauzeren, kwaliteits-codec, etc. Zonder dat ze tot HDMI monitor van een goedkope settopbox gedegradeerd worden, die als combinatie met twee afstandsbedieningen bediend moet worden. Ik heb nooit begrepen dat mensen dat geaccepteerd hebben, laat staan dat het de standaard geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 23:47
TriNed levert TV via dvb-C, via een glasvezelverbinding.

Maar dvb-ip is een tv signaal dat via een ethernetkabel/WiFi binnenkomt en door de TV omgezet wordt naar dvb?

Ik vind dit interessante materie, maar heb hier nog weinig kennis van….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Pvd01 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:16:
TriNed levert TV via dvb-C, via een glasvezelverbinding.
Ik heb daar kortgeleden van gehoord; Het schijnt dat volgens deze methode het gehele kabel-TV (en -radio) spectrum simultaan beschikbaar is op de coax die uit je glasvezelinterface komt. Ik weet niet hoe dat werkt, maar het lijkt mij dat ze het gehele spectrum op een lichtbron moduleren aan de kant van het kopstation, om dat optische signaal vervolgens bij mensen thuis weer op te zetten in een elektrisch signaal op een 75 Ohm coax. Waarschijnlijk gebruiken ze hier zelfs een aparte lichtbron voor, met een andere golflengte dan die voor internet - over dezelfde glasvezel - wordt gebruikt.
Wat mij betreft is dat de ideale oplossing: Geen aparte settop boxen nodig, geen nieuwe TV's nodig en je kunt de bestaande coax infrastructuur die al in je huis ligt blijven gebruiken.
Maar dvb-ip is een tv signaal dat via een ethernetkabel/WiFi binnenkomt en door de TV omgezet wordt naar dvb?
DVB-IP is een IP protocol dat televisietoestellen die het geimplementeerd hebben, via internet in staat stellen data van DVB transponders binnen te krijgen. Net zoals ze dat via DVB-T, DVB-C en DVB-S via een zender, kabel of satelliet doen. Het is relatief nieuw, maar onze Panasonic TV's hebben het allemaal en de oudste is 8 jaar oud, zeg maar de levensduur van een TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MindBender schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Ondanks dat ik hier mijn ontevredenheid over Delta uit, heb ik gisteren mijn kabelmodem en CI+ modules teruggestuurd, want:
- Dat bridge-probleem is oplosbaar, tot die tijd behelpen we ons me double NAT.
- IPv6 hebben wij niet nodig
- TV kijken wij niet.
- Lage latency hebben wij niet nodig.
Een hoge upstream heb ik wel nodig. Met het thuiswerken is het toch wel handig dat 100MB grote software image in een mum van tijd met collegae gedeeld kunnen worden.

En daarbij is Delta ook nog eens een stuk goedkoper, ook als je wel TV neemt. Al vind ik settop boxen bij al je TVs geen oplossing. Vond het toch wel jammer dat ik gisteren de stekker van mijn kabeldistributieversterker uit het stopcontact getrokken heb.

Delta heeft inmiddels tv apps om tv te ontvangen. Geen IPTV box meer nodig. Alleen de Tizenapp ontbreekt nog. Deze is in ontwikkeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MindBender schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Ik heb daar kortgeleden van gehoord; Het schijnt dat volgens deze methode het gehele kabel-TV (en -radio) spectrum simultaan beschikbaar is op de coax die uit je glasvezelinterface komt. Ik weet niet hoe dat werkt, maar het lijkt mij dat ze het gehele spectrum op een lichtbron moduleren aan de kant van het kopstation, om dat optische signaal vervolgens bij mensen thuis weer op te zetten in een elektrisch signaal op een 75 Ohm coax. Waarschijnlijk gebruiken ze hier zelfs een aparte lichtbron voor, met een andere golflengte dan die voor internet - over dezelfde glasvezel - wordt gebruikt.
Wat mij betreft is dat de ideale oplossing: Geen aparte settop boxen nodig, geen nieuwe TV's nodig en je kunt de bestaande coax infrastructuur die al in je huis ligt blijven gebruiken.
Het bestaat al sinds minstens 2005/2006 en was de eerste manier van TV doorgifte via glasvezel. Hiervoor werd toen nog de groene vezel apart gebruikt met splittervelden in de PoP (signaal werd vanuit een head-end op glasvezel gezet).

Verder klopt je hele verhaal. Maar er is een catch... Het is niet retour geschikt gemaakt. Dus voor alle moderne handige features bij het TV kijken zoals pauzeren, opnemen en terugkijken is het niet geschikt en moet je een eigen mediabox aanschaffen (DVB-C decoder). Bij Trined heb je dan ook twee soorten TV. Interactieve TV via het IP signaal (en een settopbox bij je TV) en deze passieve DVB-C techniek.
Jonaz is een andere partij die dit aanbiedt maar ook daar hetzelfde verhaal. En die bieden zelfs helemaal geen IPTV aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Kabelnoord doet ook DVB-C over hun glasvezelnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:51:
Kabelnoord doet ook DVB-C over hun glasvezelnetwerk.
Logisch, dat is hun standaard. Of je dat nou via coax of via glasvezel de woning in brengt, dat maakt niet uit.
Maar zoals ze zelf aangeven:
"Kijk je tv met een CI + module, of een standaard decoder/digitale ontvanger, dan ontvang je digitale beeldkwaliteit en geen interactieve functies"

Voor de interactieve functies heb je alsnog de speciale TV decoder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:15
Barre73 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:08:
[...]

"Kijk je tv met een CI + module, of een standaard decoder/digitale ontvanger, dan ontvang je digitale beeldkwaliteit en geen interactieve functies"

Voor de interactieve functies heb je alsnog de speciale TV decoder nodig.
Toch hoeft het niet zo. Op mijn inmiddels vijf jaar oude SAMSUNG smart TV was toen ik hem kocht al "Ziggo on Demand" geïnstalleerd. (Rode knop) Dat is interactieve TV via DVB-C met een IP retourkanaal. Het werkt nog steeds.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
Net via Marktplaats de Genexis GMC-TK01-XGS2110-EU-1 mediaconverter kunnen kopen.

Volgens BBF.247 zou hij volledig XGSPON compatible moeten zijn, dus ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gwabber schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:25:
Net via Marktplaats de Genexis GMC-TK01-XGS2110-EU-1 mediaconverter kunnen kopen.

Volgens BBF.247 zou hij volledig XGSPON compatible moeten zijn, dus ik ben benieuwd :)
Miskoop. Je had even moeten zoeken, paar voorbeelden:

miniterror in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Psyrex in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Hele discussie. Werkt wel maar is instabiel.

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 07-01-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
Proberen kan geen kwaad, misschien is het over de tijd beter geworden.. (verwacht het niet hoor)

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Bijzonder. Exact dit model werd mij door Delta Netwerk aanbevolen in de Delta winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18
Bij KPN zijn ze ook niet altijd even stabiel, dus mogelijk is er intussen iets veranderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_JGC_ schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:09:
Bij KPN zijn ze ook niet altijd even stabiel, dus mogelijk is er intussen iets veranderd
Zou kunnen, hardware of de firmware. Maar ja, welke versie moet je dan hebben? En welke versie krijg je als je nu een exemplaar koopt op MP of in de KPN webshop? Dat is nogal een gok dan. Dan zou Delta, als ze dit device aanraden, dat er wel bij moeten zeggen. Dus welke versie je moet hebben.

Ik heb er indertijd ook 1 op MP gekocht. Daar staat op de sticker: HV 1.0 en 2021-11.

Ben benieuwd of er nieuwere exemplaren zijn… er is in ieder geval een serie bij KPN geweest die ophielden te functioneren na stroomuitval.

Of Delta/Caiway heeft op de XGS-PON infra iets aangepast waardoor dit device beter werkt. Maar ik betwijfel dat. Ze hebben daar immers weinig belang bij.

Update: ik zie op MP de TK01-XGS2110-EU-1 met op de sticker HV 1.1 en 2022-09 dus wie weet.

[ Voor 15% gewijzigd door ernstoud op 07-01-2023 22:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gwabber
Voor die paar euro leek het me leuk om te proberen. XGSPON lijkt me nog in ontwikkeling, dus ik zal tzt mijn bevindingen hier neerzetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gwabber schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:38:
Voor die paar euro leek het me leuk om te proberen. XGSPON lijkt me nog in ontwikkeling, dus ik zal tzt mijn bevindingen hier neerzetten :)
De ware Tweaker geest! Hoera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
Nu nog die glaskabel de grond in haha xD ze zijn druk aan het graven hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
Wellicht al wel eens genoemd en een qua use case niet voor iedereen van belang. Toch kan ik er wellicht iemand mee helpen.

Ik heb een aantal services die vanaf het internet benaderbaar (moeten) zijn. Het niet in bridge modus kunnen van de huidige delta modem. Door geknoei met dmz en dns wat daar vervolgens achter vandaan komt heb ik voor een andere oplossing gekozen. Ik heb een cloudflared tunnel gemaakt naar mijn reverse proxy. Door die tunnel heb niks meer te maken met het wel of niet in bridge modus kunnen en de dmz die daarbij hoort. (Edit: voor de volledigheid ik heb mijn router dus in de dmz van de modem van media 'hangen') In de reverse proxy wordt alles doorverwezen naar de services of dockers.

In het kort komt je met de een url uit bij cloudflared die de url koppelt aan de tunnel die naar mijn server loopt. Als je bij de server uitkomt wordt je op basis van de url doorgestuurd naar de goede applicatie. Mijn eigen ip adres is dus nergens bekend en ik heb poorten 80 en 443 kunnen dichtzetten.

Extra voordeeltje is dat ik nu geen zakelijk account hoef te nemen bij Delta omdat de tunnel ip adres onafhankelijk werkt. Scheelt toch weer een paar euro :)

Resultaat is dat er de afgelopen dagen 82gb upload over het lijntje gegaan is vanaf de server. Van de gebruikers hoor ik geen verhalen over stotteringen of iets dergelijks dus het lijkt allemaal goed te werken.

Aantal zaken die je ervoor nodig hebt:Ik heb deze uitleg gebruikt om de boel voor elkaar te krijgen: YouTube: Cloudflare: How to Set up Cloudflare Argo Tunnel FREE on Unraid - By...

Edit: beide tutorials zijn voor unraid servers, zijn denk ik ook prima voor anderen te gebruiken

[ Voor 7% gewijzigd door Flans op 08-01-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Weet trouwens iemand hoe het kabeltje heet dat ik vanaf de Genexis GMC-TK01-XGS2110-EU-1 naar de aansluiting moet leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 09:41
Ik gok dat deze werkt https://fritzshop.nl/glas...tu-zijde-groen-blauw.html maar weet het niet helemaal zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Ik ga het checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Flans schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:55:
Wellicht al wel eens genoemd en een qua use case niet voor iedereen van belang. Toch kan ik er wellicht iemand mee helpen.

Ik heb een aantal services die vanaf het internet benaderbaar (moeten) zijn. Het niet in bridge modus kunnen van de huidige delta modem. Door geknoei met dmz en dns wat daar vervolgens achter vandaan komt heb ik voor een andere oplossing gekozen. Ik heb een cloudflared tunnel gemaakt naar mijn reverse proxy. Door die tunnel heb niks meer te maken met het wel of niet in bridge modus kunnen en de dmz die daarbij hoort. In de reverse proxy wordt alles doorverwezen naar de services of dockers.

In het kort komt je met de een url uit bij cloudflared die de url koppelt aan de tunnel die naar mijn server loopt. Als je bij de server uitkomt wordt je op basis van de url doorgestuurd naar de goede applicatie. Mijn eigen ip adres is dus nergens bekend en ik heb poorten 80 en 443 kunnen dichtzetten.

Extra voordeeltje is dat ik nu geen zakelijk account hoef te nemen bij Delta omdat de tunnel ip adres onafhankelijk werkt. Scheelt toch weer een paar euro :)

Resultaat is dat er de afgelopen dagen 82gb upload over het lijntje gegaan is vanaf de server. Van de gebruikers hoor ik geen verhalen over stotteringen of iets dergelijks dus het lijkt allemaal goed te werken.

Aantal zaken die je ervoor nodig hebt:Ik heb deze uitleg gebruikt om de boel voor elkaar te krijgen: YouTube: Cloudflare: How to Set up Cloudflare Argo Tunnel FREE on Unraid - By...

Edit: beide tutorials zijn voor unraid servers, zijn denk ik ook prima voor anderen te gebruiken
Supertof! Ik wist dit nog niet. Baal alleen wel dat er gelijk in die laatste video die jij noemt gelijk naar voren komt dat als je dit voor Plex wil gebruiken dan toch maar beter een poort open moet zetten en dan wil je toch wel gewoon die bridge modus van het modem hebben? Dan gaat het feest toch gewoon niet door of zie ik dat nou verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gwabber schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:38:
Weet trouwens iemand hoe het kabeltje heet dat ik vanaf de Genexis GMC-TK01-XGS2110-EU-1 naar de aansluiting moet leggen?
Je krijgt een Nokia modem tzt. en de connector daar achterin gaat zo in de Genexis. Je hoeft dus geen kabeltje aan te schaffen als die uit de Nokia voor je lang genoeg is.

Zie: mvdnes in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
ernstoud schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Je krijgt een Nokia modem tzt. en de connector daar achterin gaat zo in de Genexis. Je hoeft dus geen kabeltje aan te schaffen als die uit de Nokia voor je lang genoeg is.

Zie: mvdnes in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Dank je! kind kan de was doen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
jinglewood schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Supertof! Ik wist dit nog niet. Baal alleen wel dat er gelijk in die laatste video die jij noemt gelijk naar voren komt dat als je dit voor Plex wil gebruiken dan toch maar beter een poort open moet zetten en dan wil je toch wel gewoon die bridge modus van het modem hebben? Dan gaat het feest toch gewoon niet door of zie ik dat nou verkeerd?
Als je je eigen router in DMZ van de Nokia zet gaat dat gewoon werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
gwabber schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Als je je eigen router in DMZ van de Nokia zet gaat dat gewoon werken :)
En dat was ik alweer vergeten, dank! 8) Ik neem aan dat dat niet dermate heftig verborgen is in de UI?
Pagina: 1 ... 53 ... 126 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.