Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:38

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

EWS99 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:50:
[...]

Is het niet Nokia die hier het probleem is? Delta heeft 1,5 jaar geleden (*1) voor Nokia gekozen als core transport netwerk. Delta kan dan toch niet weten dat andere hardware niet fatsoenlijk werkt? Of dat hardware slecht verkrijgbaar is? Tuurlijk, de modem/routers die aan 99% van de consumers uitgeleverd moet worden, moet natuurlijk wel goed beschikbaar zijn. Waarom zou "de rest" dan prioriteit zijn?

Daarnaast kun je toch niet van ze verwachten dat ze meteen alle mogelijk features (zoals bridge mode) direct bij de eerste uitrol aanzetten en testen? Ze moeten toch eerst het netwerk fatsoenlijk uitrollen? Dit werkt toch gewoon met projecten die een bepaalde prioriteit hebben? Denk je dat die 1% die bridgemode nodig heeft de hoogste prioriteit wordt? Zo werkt het niet ben ik bang. Daarnaast, hoe lang denk je dat zo'n project duurt? Met ontwerp, interne testen, pilots, uitrol etc? Je bent zo een half jaar tot een jaar verder.

Ze leveren nu de xs-010x-q aan wholesale. Ik vind het niet gek dat ze daar nu eerst prioriteit aan geven. De consument komt echt nog wel aan de beurt hoor. Gewoon nog even geduld..

ps. Ik heb zelf nu dik 1,5 maand een Caiway verbinding met een eigen xs-010x-q. 0 issues.

[1] https://www.computable.nl...werk-aan-delta-fiber.html
Nokia meteen het probleem noemen is wel kort door de bocht. Ik denk dat er ook groot gedeelte toegewezen kan worden aan Delta Fiber. De Nokia spullen werken. Delta Fiber zal echt niet de eerste zijn met deze technologie. Op provider niveau kan er veel aangezet worden en geblokkeerd. Als je gaat kijken in de FCC documenten dan zie je ook bij bijvoorbeeld de nieuwe modems dat de software veel maar zou moeten kunnen dan Delta Fiber toestaat. Waar gaat het dan mis. Nokia die een product levert. Of de provider die instellingen aanpast aan de eigen situatie en die niet de volledige capaciteit benut van de software.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTuinstra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:28
Spiff schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:20:
[...]

Ligt er natuurlijk aan wat voor soort apparaten dit zijn en hoeveel verkeer zij gebruiken. Heb je een familie van 10 personen die allemaal aan het streamen zijn of zijn dit domotica systemen die af en toe een status doorgeven?
Het laatste zou geen probleem moeten zijn, het eerste mogelijk wel...
Ook bij bekabeld? Maximaal 2/3 aan het streamen tegelijk. 80% zijn inderdaad domotica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:05
Is dit de Fritz waar iedereen op wacht?

https://fritzshop.nl/509-...590intro&utm_medium=email
Met inbegrepen SFP module voor XGS-PON :-)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Mooi, en ook de kabel naar de Attema FTU is leverbaar.

Eindelijk een alternatief voor dat rare Nokia ding.

Kan een Fritzbox in bridge gezet worden?

RIPE Atlas probe: 1005104

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:43
Helaas zo te zien kan dus een FRITZ!Box niet in bridgemodus worden gezet

https://nl.avm.de/service...dgemodus-worden-gebruikt/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
ernstoud schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:30:
Kan een Fritzbox in bridge gezet worden?
Dat is bij een FB ook helemaal niet nodig. De enige reden waarom ik een ander modem in bridge zou willen zetten is om mijn eigen FB te kunnen gebruiken. :)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Mapje schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:01:
Helaas zo te zien kan dus een FRITZ!Box niet in bridgemodus worden gezet

https://nl.avm.de/service...dgemodus-worden-gebruikt/
Dat staat daar wel heel merkwaardig: ”De FRITZ!Box kan niet worden gebruikt als eenvoudige modem of in de zogenaamde bridgemodus. Als de FRITZ!Box wordt gebruikt als eenvoudige modem, kunnen de telefonie-, televisiediensten, die samen met de internetverbinding worden aangeboden op veel glasvezelaansluitingen, niet meer worden gebruikt.”

“Kan niet…” en dan tweede zin: “Als de…”. Huh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:11:
[...]

Dat is bij een FB ook helemaal niet nodig. De enige reden waarom ik een ander modem in bridge zou willen zetten is om mijn eigen FB te kunnen gebruiken. :)
Dat vind jij. Ik denk dat er ook mensen zijn die graag een andere router zouden willen gebruiken. Dan zou een Fritzbox in bridge een oplossing kunnen zijn. Gezien het feit dat er nog geen bridge oplossing voor XGS-PON is voor Delta/Caiway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Hier steekt al enige maanden een groen sprietje uit de grond. Ik heb een UDM-Pro en allerlei andere Unifi spulletjes. Gezien alle berichten over het ontbreken van bridge modus bij het huidige standaard modem dat men levert heb ik de helpdesk eens gebeld.

Ik werd vriendelijk te woord gestaan door iemand van de technische dienst en daarna sales. De korte versie: het uitrollen van de Nokia XS-010X-Q was volgens TD geen pilot, maar daar mochten zij niet meer over kwijt naar mij als klant (suggereert dat men meer ervan gaat uitrollen? :? ) en sales verwacht dat bij oplevering van mijn lijn er tegen die tijd een modem met bridge-modus beschikbaar is. Indien dat laatste niet het geval is kan ik hen meteen bellen en dan regelen zij een modem omwisseling. Op mijn vraag of ik dan een Nokia XS-010X-Q zou krijgen reageerde men positief. Klinkt alsof Delta dan voor de tweakers onder ons een geschikte oplossing achter de hand heeft en voor de rest van het volk gewoon een standaard modem uitrolt?

Beloven is 1 ding, het dan nog doen is een ander. Het klonk in ieder geval wel positief. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:29

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:13:“Kan niet…” en dan tweede zin: “Als de…”. Huh?
Dat viel mij ook op. De vraag is dan; Als ik dat tweede deel voor lief neem, kan het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:15:Dat vind jij. Ik denk dat er ook mensen zijn die graag een andere router zouden willen gebruiken. Dan zou een Fritzbox in bridge een oplossing kunnen zijn. Gezien het feit dat er nog geen bridge oplossing voor XGS-PON is voor Delta/Caiway.
Precies; Er zijn genoeg gebruikers die geinvesteerd hebben in UniFi of Netgate apparatuur. Al het andere, inclusief Fritzbox, is dan een stap terug.
Raar ook dat Delta zelfs zakelijke aansluitingen geen converter kan leveren. Er moeten toch ook veel zakelijke gebruikers zijn die dat niet op hun bestaande netwerk aangesloten krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

jinglewood schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:59:het uitrollen van de Nokia XS-010X-Q was volgens TD geen pilot
Dat is het ook niet. Want als je voor Helden van Nu als ISP kiest, sturen zij je een XS-010X-Q, die door Delta Fiber Networks whole sales aan hen geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
MindBender schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:02:
[...]

Dat is het ook niet. Want als je voor Helden van Nu als ISP kiest, sturen zij je een XS-010X-Q, die door Delta Fiber Networks whole sales aan hen geleverd wordt.
Ja snap ik, maar voor de niet-zakelijke gebruikers kan het dus blijkbaar ook als je met hen contact opneemt? Dat was in ieder geval de indruk die ik van hen kreeg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

jinglewood schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:33:
Ja snap ik, maar voor de niet-zakelijke gebruikers kan het dus blijkbaar ook als je met hen contact opneemt? Dat was in ieder geval de indruk die ik van hen kreeg. :)
Hm; Ik heb ze ook gebeld, kreeg uiteindelijk de TD aan de lijn, en mij werd verteld dat het niet kon. Misschien ergens volgend jaar, werd gezegd, maar zeker niet in Q1. Hij vertelde me ook een lijst te hebben van honderden andere gebruikers die dit willen.
En ik ben een zakelijke gebruiker. Maar ik zal dinsdag nog eens bellen, want ik heb ondertussen ook ontdekt dat mijn pfSense router de Nokia niet als default gateway accepteert. Dus als ik me die debug sessie kan besparen, is me dat nog wel een poging waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
MindBender schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:52:
[...]

Hm; Ik heb ze ook gebeld, kreeg uiteindelijk de TD aan de lijn, en mij werd verteld dat het niet kon. Misschien ergens volgend jaar, werd gezegd, maar zeker niet in Q1. Hij vertelde me ook een lijst te hebben van honderden andere gebruikers die dit willen.
En ik ben een zakelijke gebruiker. Maar ik zal dinsdag nog eens bellen, want ik heb ondertussen ook ontdekt dat mijn pfSense router de Nokia niet als default gateway accepteert. Dus als ik me die debug sessie kan besparen, is me dat nog wel een poging waard.
Belscript van de helpdesk:

1. Vraag aan je collega wat hij/zij tegen de klant gezegd heeft
2. Vertel de klant het tegenovergestelde
3. Als klant blijft zeuren: zeg dat het niet ondersteund wordt
4. Koffie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 09:42
Aaah Delta.. wat een achtbaan van emoties was dat.
Ze kwamen in onze stad met inschrijvingen voor glasvezel. Meerdere verkopers gesproken die vertelden dat de minima al lang was gehaald en dat het zeker was dat Delta in mijn stad definitief zou komen.
Op een gegeven moment overstag gegaan omdat Ziggo/Vodafone redelijk duur zijn voor wat je krijgt (verrekte upload snelheid).

Wanneer de "deadline" aanbrak bleek het minimale inschrijvingen toch niet te zijn gehaald. Voor telefonie had ik een aanbod voor 8 euro om, telefonisch afgesproken. Ik moest dan wel binnen 4 uur reageren op deze aanbieding want dit en dat (uiteraard niet op gereageerd binnen die uren). Telefonisch had ik dan nog even contact opgenomen over dat mobiele abonnement waarbij de verkoper vrijwel direct zei: "Ja maar dat kan überhaupt niet voor 8 euro, dat kan mijn collega niet gezegd hebben." Toen ik vertelde dat het gesprek was opgenomen werd de toon toch anders en was het een foutje. 2 dagen na dat gesprek weer opgebeld door Delta en kwam er een andere collega met dezelfde aanbieding van 8 euro. Waarbij ik toen zei, prima! 8 euro voor dit en dat, zet er maar in! En op het eind gezegd dat ik het gesprek heb opgenomen. Een week na dat gesprek opgebeld door Delta met excuses dat ook die "aanbieding" niet juist was en dat het dan toch 30% duurder zou gaan worden.

Vervolgens hebben ze met het nummerbehoud ook nog foutieve datum meegegeven zodat ik wat dagen zonder bereik zat.

Ah goed, voor mij zeker geen Delta in de toekomst. Ben benieuwd of andere mensen een soortgelijke ervaring hebben gehad met Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
  • Laatst online: 11:48
Goedenavond,
Sinds gisteren hebben wij ook een aansluiting van Delta met een Nokia XS-2426G-B.

Ook ik kwam erachter dat dit modem helaas geen NAT-Loopback / Hairpinning ondersteund.
Diverse keren heb ik al gelezen dat het draaien van een eigen DNS dit probleem (grotendeels) zou kunnen oplossen.

Tot nu toe is het voor mij helaas geen oplossing en ik ben benieuwd of ik iets mis.

De situatie voor Delta
Ziggo modem (in bridge) -> Switch met VLAN -> Intel NUC voorzien van - Untangle / Adguard / Wireguard / HomeAssistant

Onze telefoons zijn altijd verbonden met Wireguard omdat we zo locatie updates kunnen doorgeven aan HA ivm automations en zodat we ook buitenshuis reclamevrij internetten. De VPN gebruikt dus de interne Adguard als DNS server.
Dit werkt zoals het moet werken.

Nu met het Delta modem werkt dit helaas niet meer door het gebrek aan NAT Loopback en het gebrek aan de mogelijkheid om te bridgen.

Ik zie echter niet in hoe Adguard hierin zou kunnen helpen. Meestal wordt de DNS rewrite mogelijkheid als oplossing genoemd. Als ik dit doe. Dus DDNS naam = Intern IP adres van Wireguard dan werkt de verbinding als ik VPN inschakel als ik op het mobiele netwerk of wifi zit.
Maar zodra ik van wifi naar mobiel of andersom ga, dan is de verbinding weg. Waarschijnlijk omdat tijdens de switch niet opnieuw gevraagd wordt wat het adres van de VPN server is en er dus vanaf mobiel gezocht wordt naar een intern adres en vanaf wifi naar het externe adres, wat natuurlijk het probleem was om mee te beginnen.

Ziet er iemand wat ik hier verkeerd doe / over het hoofd zie? Of zijn er nog andere goede ideeën?

Voor nu test ik met Automate op mijn Android toestel waardoor VPN in/uitgeschakeld wordt afhankelijk van de verbinding met Wifi, maar eigenlijk vind ik dat bij voorbaat niet de oplossing omdat zulke zaken volgens mij op het netwerk opgelost moeten worden.

Alvast dank voor alle tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik heb geen oplossing, maar ik heb precies dezelfde problemen toen ik van ziggo naar Delta ging. Ook ik heb de Nokia modem, maar ben niet onder de indruk.

Ik draai zelf een home assistant server en wireguard VPN via unraid. Na lang zoeken kwam ik erachter dat het ontbreken van natloopback/hiarpin problemen geeft die ik ook niet met eigen DNS server kan oplossen (zelfde link met DuckDNS HA kunnen openen intern/extern). Ook kan ik niet via VPN het internet op komen op dit moment van buitenaf.

Heel irritant, zeker omdat bridge ook niet mogelijk is. Het zou voor mij een reden te zijn Delta weer de deur te wijzen als dit niet snel opgelost is.

Voor wat het waard is mijn analyse:

-ik kan binnenaf alleen met firefox op HA server komen via mijn DuckDNS als ik port nummer ingeef, buitenaf alleen zonder portnummer
-porten 443 & 8123 zijn geforward
-VPN porten zijn geforward, maar ik kom buitenaf via VPN nie thet internet op. Intranet is volledig zichtbaar

[ Voor 3% gewijzigd door Seesar op 26-12-2022 22:17 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
Seesar schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:16:
Ik heb geen oplossing, maar ik heb precies dezelfde problemen toen ik van ziggo naar Delta ging. Ook ik heb de Nokia modem, maar ben niet onder de indruk.

Ik draai zelf een home assistant server en wireguard VPN via unraid. Na lang zoeken kwam ik erachter dat het ontbreken van natloopback/hiarpin problemen geeft die ik ook niet met eigen DNS server kan oplossen (zelfde link met DuckDNS HA kunnen openen intern/extern). Ook kan ik niet via VPN het internet op komen op dit moment van buitenaf.

Heel irritant, zeker omdat bridge ook niet mogelijk is. Het zou voor mij een reden te zijn Delta weer de deur te wijzen als dit niet snel opgelost is.

-ik kan binnenaf alleen met firefox op HA server komen via mijn DuckDNS als ik port nummer ingeef, buitenaf alleen zonder portnummer
-VPN porten zijn geforward, maar ik kom buitenaf via VPN nie thet internet op. Intranet is volledig zichtbaar
Hoi Seesar,

Je geeft aan dat de VPN poorten geforward zijn, bij mij is dat er maar 1 (UDP 51820) Maar ik begrijp dat je wel met VPN kunt verbinden vanaf bijvoorbeeld 4g/5g maar dat je dan niet weer het internet op kunt.
Je zou dan eens een traceroute kunnen doen, want zoiets zou goed een routeringsprobleem kunnen zijn.

En je geeft aan dat je van buitenaf niet een poortnummer hoeft op te geven om HA te bereiken.
Gebruik je dan de VPN niet? Want dan verwacht ik dat je een portforward hebt gemaakt port 443 -> 8123 met als destination het interne IP van HA.
Dat gebruik ik zelf niet. Ik wil zo weinig mogelijk poorten open hebben, dus ik gebruik alleen Wireguard vanaf buiten. De rest kan ik door de VPN bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:42
Seesar schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:16:

Ik verwacht ook binnenkort een aansluiting van Delta (abo afgesloten bij inschrijving februari 2022). Kabel ligt inmiddels voor de deur. Mij is sowieso toegezegd door helpdesk dat ik bridge modus kon krijgen terwijl ik toen al aangaf dat het een nieuwe aansluiting betrof dus xgspon, dus nokia. De helpdesk verzekerde me ervan dat bridge modus kon, daarvoor zelf een businesspack genomen. Inmiddels weten we wel beter. Als ik nu dit verhaal lees word ik helemaal ongelukkig. Ik heb nu mijn VPN continu open en router ook alle verkeer over mijn VPN. Als dat ook al noet kan dan voldoet de hele Delta oplossing gewoon totaal niet aan hetgeen ik nodig heb.

Ik ga er nog steeds vanuit dat ik het abonnement gewoon kan annuleren binnen 2 weken na oplevering en dus ingebruikname van het product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Op 28 en 29 december worden de aangekondigde zenderwijzigingen doorgevoerd,
https://www.delta.nl/televisie/updates/

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

copywrong1982 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:15:
[...]

Ik ga er nog steeds vanuit dat ik het abonnement gewoon kan annuleren binnen 2 weken na oplevering en dus ingebruikname van het product.
helaas niet, lees de kleine letters maar. Het herroepingsrecht gaat in na tekening contract, niet na ontvangst router/modem pakket.

Ik hebb er zelf namelijk naar gekeken omdat ik nu voor minder geld een 1.5gbit en hogere korting krijg als ik nu zou afsluiten (ipv ruim 1.5 jaar voor oplevering). Enige waar je over zou kunnen vallen is dat nergens in mijn T&C en contract staat wat mijn opzegtermijn is. Ik had een gecirkelde discussie met de medewerker 'opzeg termijn is 1 jaar zoals op de website'....wat op een website staat is geen contractuele afspraak; daar kan zoveel staan.

Als ik zou pushen zou ik denk ik er wel onderuit kunnen komen door te zeggen dat hun product niet geschikt is voor mijn gebruik (geen bridge /natloopback), maar ik denk dat ik mijn verlies neem en een fritzbox 5530 met xgspon ga kopen.

Ik wordt gek van deze nokia modem, maar ik heb wel de upload snelheid nodig voor mijn server van glasvezel. Zonde geld, maar ik heb er inmiddels zoveel tijd en energie in zitten om mijn oorspronkelijke netwerk aan de praat te krijgen dat ik liever het geld uitgeef. Ik heb wel meer te doen dan IT specialist te worden om een simpele HA en VPN te draaien.
®icha®d schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:40:
[...]

Hoi Seesar,

Je geeft aan dat de VPN poorten geforward zijn, bij mij is dat er maar 1 (UDP 51820) Maar ik begrijp dat je wel met VPN kunt verbinden vanaf bijvoorbeeld 4g/5g maar dat je dan niet weer het internet op kunt.
Je zou dan eens een traceroute kunnen doen, want zoiets zou goed een routeringsprobleem kunnen zijn.

En je geeft aan dat je van buitenaf niet een poortnummer hoeft op te geven om HA te bereiken.
Gebruik je dan de VPN niet? Want dan verwacht ik dat je een portforward hebt gemaakt port 443 -> 8123 met als destination het interne IP van HA.
Dat gebruik ik zelf niet. Ik wil zo weinig mogelijk poorten open hebben, dus ik gebruik alleen Wireguard vanaf buiten. De rest kan ik door de VPN bereiken.
dank je wel voor je feedback. Ja ik ga wel via de 443 en 8123 poort (hoewel 8123 nu een andere is juist om wat obscuurder te zijn).

VPN gebruik ik alleen om mijn netwerk op te komen, maar 443/8123 om via een duckdns op mijn HA server te komen. Met een goed pw en 2 factor is dat goed genoeg dicht getimmerd en ik heb geen zin continue met een vpn te moeten rond lopen om HA op te komen.

Ik ga eens een trace route doen, maar zoals hierboven gemeld, ik denk eerst maar eens een Fritzel 5530 halen, ik ben er moe van allerlei omwegen te moeten maken omdat die Nokia modem niets kan.

[ Voor 38% gewijzigd door Seesar op 27-12-2022 11:13 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
Seesar schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:07:
[...]

helaas niet, lees de kleine letters maar. Het herroepingsrecht gaat in na tekening contract, niet na ontvangst router/modem pakket.

Ik hebb er zelf namelijk naar gekeken omdat ik nu voor minder geld een 1.5gbit en hogere korting krijg als ik nu zou afsluiten (ipv ruim 1.5 jaar voor oplevering). Enige waar je over zou kunnen vallen is dat nergens in mijn T&C en contract staat wat mijn opzegtermijn is. Ik had een gecirkelde discussie met de medewerker 'opzeg termijn is 1 jaar zoals op de website'....wat op een website staat is geen contractuele afspraak; daar kan zoveel staan.

Als ik zou pushen zou ik denk ik er wel onderuit kunnen komen door te zeggen dat hun product niet geschikt is voor mijn gebruik (geen bridge /natloopback), maar ik denk dat ik mijn verlies neem en een fritzbox 5530 met xgspon ga kopen.

Ik wordt gek van deze nokia modem, maar ik heb wel de upload snelheid nodig voor mijn server van glasvezel. Zonde geld, maar ik heb er inmiddels zoveel tijd en energie in zitten om mijn oorspronkelijke netwerk aan de praat te krijgen dat ik liever het geld uitgeef. Ik heb wel meer te doen dan IT specialist te worden om een simpele HA en VPN te draaien.

[...]

dank je wel voor je feedback. Ja ik ga wel via de 443 en 8123 poort (hoewel 8123 nu een andere is juist om wat obscuurder te zijn).

VPN gebruik ik alleen om mijn netwerk op te komen, maar 443/8123 om via een duckdns op mijn HA server te komen. Met een goed pw en 2 factor is dat goed genoeg dicht getimmerd en ik heb geen zin continue met een vpn te moeten rond lopen om HA op te komen.

Ik ga eens een trace route doen, maar zoals hierboven gemeld, ik denk eerst maar eens een Fritzel 5530 halen, ik ben er moe van allerlei omwegen te moeten maken omdat die Nokia modem niets kan.
Ik ga wel eens bellen met Delta, maar ik heb dit expliciet met hun besproken en ook juist daarom het businesspack gepakt. M.a.w. ze hebben me een product verkocht wat niet datgene doet wat zij beloven. Lijkt mij dat ACM hier ook wel wat van vindt. Los daarvan, ik ben nogal principieel wat dit soort zaken betreft en ben bereid er heel veel tijd en effort in te steken om mijn gelijk hierin te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Seesar schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:07:
Wettelijk schijnt dat anders te liggen. Omdat je het geleverde pas kunt inspecteren nadat het geleverd is, zou dan die termijn ook pas ingaan.

Ik zit (tegen die tijd) wellicht met hetzelfde probleem. Zonder een modem in bridge (of, liever nog, helemaal geen modem van Delta, maar gewoon een Fritzbox) is de glasvezelaansluiting voor mij nutteloos.
Maar hier is nog niet eens gegraven, dus ik schat (hoop) dat tegen de tijd dat er hier een werkende aansluiting wordt opgeleverd het probleem met de XGS-PON modems opgelost is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Omdat het een Tweaker zou kunnen zijn…

1.
Al een week of twee zie ik op drie IP adressen vanuit Delta/Caiway enorm veel broadcasts naar poort 10001 en 10002. Dat zijn poorten die door Ubiquiti apparatuur gebruikt worden om vriendjes te vinden, de controller e.d.

Uiteraard horen die broadcasts in je LAN te blijven… dus is de firewall in de betreffende router niet goed geconfigureerd.

Heb jij sinds kort een Ubiquiti router aangesloten controleer dit dan.

2.
Ook zie ik vanaf 1 IP adres weer elke minuut een scan naar poort 5678, vrijwel zeker Meraki malware op een Mikrotik router. Heb je een Mikrotik router stel dan zeker ergens in de GUI in dat deze scan naar vriendjes niet op het WAN terecht komt.

Beide cases zijn met de IP adressen aan het Delta abuse team doorgegeven.

—-

Correctie: De betreffende malware op Mikrotik routers heet Mēris:

https://blog.mikrotik.com/security/meris-botnet.html

Niet Meraki.

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 27-12-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:03:
Op 28 en 29 december worden de aangekondigde zenderwijzigingen doorgevoerd,
https://www.delta.nl/televisie/updates/
https://www.zeelandnet.nl...ta-interactieve-tv/page12

En vanaf januari/februari komen er HD zenders bij.

RAI Uno is vandaag naar HD gezet

[ Voor 9% gewijzigd door Sjakie0101 op 28-12-2022 16:36 ]

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:43:
[...]

Wettelijk schijnt dat anders te liggen. Omdat je het geleverde pas kunt inspecteren nadat het geleverd is, zou dan die termijn ook pas ingaan.

Ik zit (tegen die tijd) wellicht met hetzelfde probleem. Zonder een modem in bridge (of, liever nog, helemaal geen modem van Delta, maar gewoon een Fritzbox) is de glasvezelaansluiting voor mij nutteloos.
Maar hier is nog niet eens gegraven, dus ik schat (hoop) dat tegen de tijd dat er hier een werkende aansluiting wordt opgeleverd het probleem met de XGS-PON modems opgelost is.
Zo sta ik er dus ook in. Mocht het tegen die tijd nog steeds problematisch zijn dan ga ik het standaard stappenplan af:
1. servicedesk / technische dienst vriendelijk vragen om de Nokia XS-010X-Q op te sturen. Zij beweerden immers in mijn laatste gesprek dat dit gewoon prima geregeld kan worden. :)
2. schriftelijk in gebreke stellen (met rechtsbijstand achter de rug).
3. verzoek opzegging/ontbinding contract.

Vanzelfsprekend hoop ik niet dat ik voorbij stap 1 moet komen, maar wellicht als meer mensen op die manier de boel aanvechten dat de oogjes dan open gaan. In dat laatste geval heb ik zo mijn twijfels overigens, want dan hebben zij blijkbaar genoeg klanten die niet moeilijk doen wat betreft bridge modus en eigen modem wensen om die paar prosumers die weggaan helemaal financieel af te dekken.
De tijd zal het leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik heb inmiddels de Fritz!box besteld met XGS-PON SFP en Attema AT01 -> blauwe stekker kabel, die ik in loop volgende week verwacht. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe dat avontuur zal gaan, maar ik denk redelijk vlekkeloos aangezien er op Delta zelf al 'geadverteerd' wordt wat te doen om eigen modem in te zetten.

Echt rot-geld om uit te geven, maar aan de andere kant, dan ben ik ook echt helemaal onafhankelijk van Caiway en ben ik het meest flexibel met al mijn instellingen. Was de modem in bridge gegaan had ik alsnog in een deftige router moeten investeren dus wat dat betreft is het verlies niet zo groot. Nat-loopback zal er wel nooit komen denk ik namelijk.

Wil je echt van je contract afkomen; ik heb nergens (behalve online op de website) kunnen vinden in mijn T&C's en/of summiere contract (een simpel emailtje met bestel bevestiging en T&C's erbij gevoegd) wat de opzegtermijn is. M.a.w. mijn inziens juridisch gezien dus gewoon een maand. Want wat op een website staat kan veranderd zijn na afsluiten contract.

[ Voor 23% gewijzigd door Seesar op 27-12-2022 21:10 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
jinglewood schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:29:
[...]
Vanzelfsprekend hoop ik niet dat ik voorbij stap 1 moet komen, maar wellicht als meer mensen op die manier de boel aanvechten dat de oogjes dan open gaan. In dat laatste geval heb ik zo mijn twijfels overigens, want dan hebben zij blijkbaar genoeg klanten die niet moeilijk doen wat betreft bridge modus en eigen modem wensen om die paar prosumers die weggaan helemaal financieel af te dekken.
De tijd zal het leren.
Delta heeft ongeveer 1 miljoen aansluitingen en streeft naar 2 miljoen. Als er al 1000 tweakers zijn die graag bridge mode of een eigen modem willen, dan is het al veel. Dat is 0,1% van het hele klanten bestand. Ik weet niet hoe het bij jullie werkt maar bij de klant waar ik nu zit heb je met 0,1% nou niet bepaald een business case. Ofwel, we zetten het op de backlog, helemaal onderaan..

Hetzelfde met hairpin NAT. Dat heeft bijna niemand nodig, behalve wat Tweakers hier. Als dit al gefixed gaat worden in de firmware van Nokia, dan gaan daar nog maanden overheen voordat die versie ook daadwerkelijk uitgerold wordt. Als die überhaubt uitgerold gaat worden.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik zit te wachten op bridge mode (en eigenlijk nog meer op IPv6). En het komt echt wel. Delta levert nu al de Nokia xs-010x-q aan alternatieve aanbieders en ik dacht ook aan zakelijke klanten. Maar nog niet aan consumenten klanten van Delta of Caiway. Ook al zegt de servicedesk van wel. Ik sluit niet uit dat ze je verkeerd begrepen hebben. De Nokia xs-010x-q werkt namelijk perfect en ik verwacht dat ze al interne procedures hebben om die ONT aan te melden. Dus wellicht iets met een klok en een klepel? (ik heb overigens een eigen xs-010x-q die nu al enkele maanden zonder problemen werkt. Ook aanmelden was redelijk soepel verlopen).

Ik ben benieuwd hoe je stap 2 en 3 uitpakken. Tenzij je de uitspraken van de servicedesk ergens schriftelijk hebt staan, zul je niet heel sterk staan.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
EWS99 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:09:
[...]

Delta heeft ongeveer 1 miljoen aansluitingen en streeft naar 2 miljoen. Als er al 1000 tweakers zijn die graag bridge mode of een eigen modem willen, dan is het al veel. Dat is 0,1% van het hele klanten bestand. Ik weet niet hoe het bij jullie werkt maar bij de klant waar ik nu zit heb je met 0,1% nou niet bepaald een business case. Ofwel, we zetten het op de backlog, helemaal onderaan..

Hetzelfde met hairpin NAT. Dat heeft bijna niemand nodig, behalve wat Tweakers hier. Als dit al gefixed gaat worden in de firmware van Nokia, dan gaan daar nog maanden overheen voordat die versie ook daadwerkelijk uitgerold wordt. Als die überhaubt uitgerold gaat worden.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik zit te wachten op bridge mode (en eigenlijk nog meer op IPv6). En het komt echt wel. Delta levert nu al de Nokia xs-010x-q aan alternatieve aanbieders en ik dacht ook aan zakelijke klanten. Maar nog niet aan consumenten klanten van Delta of Caiway. Ook al zegt de servicedesk van wel. Ik sluit niet uit dat ze je verkeerd begrepen hebben. De Nokia xs-010x-q werkt namelijk perfect en ik verwacht dat ze al interne procedures hebben om die ONT aan te melden. Dus wellicht iets met een klok en een klepel? (ik heb overigens een eigen xs-010x-q die nu al enkele maanden zonder problemen werkt. Ook aanmelden was redelijk soepel verlopen).

Ik ben benieuwd hoe je stap 2 en 3 uitpakken. Tenzij je de uitspraken van de servicedesk ergens schriftelijk hebt staan, zul je niet heel sterk staan.
Ik heb ook nergens zwart op wit staan dat bridge modus door hun beloofd is, maar dat is het wel. Ik heb daar 3 keer voor gebeld alvorens het contract af te sluiten. Allemaal zeiden ze hetzelfde, ik heb ook specifiek gevraagd of dat ook kon met een nieuwe xgs pon aansluiting. Anders wilde ik de aansluiting namelijk niet. En waarom zou ik me anders het businesspack hebben laten verkopen. Telkens was het antwoord: geen probleem.

Als ze het over de boeg van: pech gehad, dat heb je niet schriftelijk gaan gooien zet ik ook de hakken in het zand. En ik gok dat als puntje bij paaltje komt ik door reeds geldende jurisprudentie ook in het gelijk wordt gesteld. Ben alleen bang dat dat een getouwtrek gaat worden.

Overigens heb ik wel nog een chat met een caiway medewerker gesaved die hetzelfde beweerde. Daar heb ik denk ik niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
copywrong1982 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:23:
[...]

Ik heb ook nergens zwart op wit staan dat bridge modus door hun beloofd is, maar dat is het wel. Ik heb daar 3 keer voor gebeld alvorens het contract af te sluiten. Allemaal zeiden ze hetzelfde, ik heb ook specifiek gevraagd of dat ook kon met een nieuwe xgs pon aansluiting. Anders wilde ik de aansluiting namelijk niet. En waarom zou ik me anders het businesspack hebben laten verkopen. Telkens was het antwoord: geen probleem.

Als ze het over de boeg van: pech gehad, dat heb je niet schriftelijk gaan gooien zet ik ook de hakken in het zand. En ik gok dat als puntje bij paaltje komt ik door reeds geldende jurisprudentie ook in het gelijk wordt gesteld. Ben alleen bang dat dat een getouwtrek gaat worden.

Overigens heb ik wel nog een chat met een caiway medewerker gesaved die hetzelfde beweerde. Daar heb ik denk ik niet zoveel aan.
Het zou dus kunnen dat ze nu aan zakelijke klanten de Nokia xs-010x-q uitleveren. Ik zou zeggen, hou ons op de hoogte!

Als Delta / Caiway blijft vasthouden dat de 14 dagen bedenktijd in gaat op het moment dat je het contract afsluit, dus nog voordat de kabel de grond in gaat, dan ben ik ook wel benieuwd wat het moment is dat de contractduur van 12 maanden in gaat. Dat zou dan toch hetzelfde moeten zijn lijkt me? Als het graven dan 9 maanden duurt zou je nog maar 3 maanden uit hoeven zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Aantal aansluitingen zegt natuurlijk niet veel. Hier in het dorp gaan ze alle woningen aansluiten, terwijl ze een aanmeldingspercentage van 25% of zoiets wilden hebben. Zeg dat ze uiteindelijk van die 1M aansluitingen die jij aangeeft er ook daadwerkelijk 50% in gebruik zijn gaat het ineens nog maar om 500k aan klanten en zijn die 1000 Tweakers niet maar 0,1% maar 0,2% (nog steeds niet veel, but you'll get the point).

Daarnaast zou het bij dit soort zaken IMO ook niet alleen om huidige klanten en vraag van die klanten moeten gaan. Maar ook om hoeveel extra klanten het kan opleveren. Ik heb mij niet aangemeld, omdat ze geen IPv6 doen, geen bridge ondersteunen. Hadden ze dat wel gedaan had ik potentieel wel een abo afgesloten, of er in ieder geval veel serieuzer naar gekeken. En hier de reacties lezende zijn er veel meer die anders wel een abo zouden afsluiten of niet meteen zouden opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
RobertMe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:55:
[...]

Aantal aansluitingen zegt natuurlijk niet veel. Hier in het dorp gaan ze alle woningen aansluiten, terwijl ze een aanmeldingspercentage van 25% of zoiets wilden hebben. Zeg dat ze uiteindelijk van die 1M aansluitingen die jij aangeeft er ook daadwerkelijk 50% in gebruik zijn gaat het ineens nog maar om 500k aan klanten en zijn die 1000 Tweakers niet maar 0,1% maar 0,2% (nog steeds niet veel, but you'll get the point).

Daarnaast zou het bij dit soort zaken IMO ook niet alleen om huidige klanten en vraag van die klanten moeten gaan. Maar ook om hoeveel extra klanten het kan opleveren. Ik heb mij niet aangemeld, omdat ze geen IPv6 doen, geen bridge ondersteunen. Hadden ze dat wel gedaan had ik potentieel wel een abo afgesloten, of er in ieder geval veel serieuzer naar gekeken. En hier de reacties lezende zijn er veel meer die anders wel een abo zouden afsluiten of niet meteen zouden opzeggen.
Wat maar weinig bedrijven snappen is dat je ambassadeurs kunt maken van je klanten. Die leveren je dan automatisch weer nieuwe klanten op met relatief weinig marketing. Het zit hier vol met potentiele ambassadeurs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:25
[...]

Tja, het nieuwste Ziggo modem had in aanvang ook geen NAT hairpin loopback. Maar dat werd wel bij de volgende firmware update gefixt.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik zit te wachten op bridge mode (en eigenlijk nog meer op IPv6).
Ziggo heeft al jaren IPv6 en bridge mode....
En het komt echt wel.
Delta geeft er kennelijk de voorkeur aan het netwerk zo snel mogelijk uit te rollen en zo veel mogelijk nieuwe klanten te werven. Klaar of niet klaar. Want eigenlijk zijn ze er dus nog niet klaar voor. IPv6 hoort er anno 2022 gewoon bij. Niet alleen hadden ze het al lang moeten hebben, de kinderziektes hadden er ook al uit moeten zijn. Want die heuvel moet ook nog genomen worden. Ook al zetten ze IPv6 binnenkort aan dan zijn de kinderziekten er nog niet uit. Dat gaat nog een jaartje of wat duren.

Ik houdt mijn abo bij Ziggo nog maar even aan...

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EWS99 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:04:
[...]

Wat maar weinig bedrijven snappen is dat je ambassadeurs kunt maken van je klanten. Die leveren je dan automatisch weer nieuwe klanten op met relatief weinig marketing. Het zit hier vol met potentiele ambassadeurs :)
Correct, alleen wil Delta blijkbaar niet voldoen aan het wensen/eisen pakket van deze potentiële ambassadeurs.
Roetzen schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:18:
[...]

Delta geeft er kennelijk de voorkeur aan het netwerk zo snel mogelijk uit te rollen en zo veel mogelijk nieuwe klanten te werven. Klaar of niet klaar. Want eigenlijk zijn ze er dus nog niet klaar voor. IPv6 hoort er anno 2022 gewoon bij. Niet alleen hadden ze het al lang moeten hebben, de kinderziektes hadden er ook al uit moeten zijn. Want die heuvel moet ook nog genomen worden. Ook al zetten ze IPv6 binnenkort aan dan zijn de kinderziekten er nog niet uit. Dat gaat nog een jaartje of wat duren.
Daarbij is het ding ook nog eens dat de migratie alleen maar lastiger/spannender wordt. Hadden ze dit soort zaken een paar jaar terug geregeld dan was het bij wijze van voor alleen die paar klanten in Zeeland geweest, en alle nieuwe aansluitingen waren ze al klaar ervoor. Nu ze, blijkbaar 1M, aansluitingen hebben zal het een veel langer traject worden waarbij ze het waarschijnlijk gefaseerd per regio gaan uitrollen en er ook nog eens in de langere periode van uitrol steeds nieuwe aansluitingen bij komen. Dat maakt het hele traject dus alleen maar complexer om te doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:22

DON PAPA

Tweaker-fan

Roetzen schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:18:
[...]
Ziggo heeft al jaren IPv6 en bridge mode....
Maar IPv6 in bridge mode is er volgens mij net pas een jaartje als ik mij niet vergis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
EWS99 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:51:
[...]

Het zou dus kunnen dat ze nu aan zakelijke klanten de Nokia xs-010x-q uitleveren. Ik zou zeggen, hou ons op de hoogte!

Als Delta / Caiway blijft vasthouden dat de 14 dagen bedenktijd in gaat op het moment dat je het contract afsluit, dus nog voordat de kabel de grond in gaat, dan ben ik ook wel benieuwd wat het moment is dat de contractduur van 12 maanden in gaat. Dat zou dan toch hetzelfde moeten zijn lijkt me? Als het graven dan 9 maanden duurt zou je nog maar 3 maanden uit hoeven zitten?
Ik denk niet dat ze dat ermee bedoelden. Van een Nokia xs-010x-q had toen nog niemand op het forum gehoord. Het was gewoon een kwestie van helpdesk medewerkers die niet weten waar ze het over hebben. Ik wist toen namelijk al van het probleem met Nokia modem en geen bridgemodus. Daarom heb ik toen gebeld. Mij werd verzekerd dat ik dat niet kreeg, XGS PON was alleen in Zeeland zeiden ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
copywrong1982 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:58:
[...]
Ik denk niet dat ze dat ermee bedoelden. Van een Nokia xs-010x-q had toen nog niemand op het forum gehoord. Het was gewoon een kwestie van helpdesk medewerkers die niet weten waar ze het over hebben. Ik wist toen namelijk al van het probleem met Nokia modem en geen bridgemodus. Daarom heb ik toen gebeld. Mij werd verzekerd dat ik dat niet kreeg, XGS PON was alleen in Zeeland zeiden ze.
Goed verhaal, ik woon in Brabant en heb nu sinds 1,5 maand een nieuw opgeleverde verbinding. Dat is toch echt een XGS-PON verbinding.

Dan zijn ze flink in de war geweest 8)7 . Voor de "oude" AON / PtP verbindingen hebben ze inderdaad wel een bridge modes oplossing.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-04 11:14

TheEagle

Master (of my own) universe

Ik heb ook een nieuwe Delta/Caiway verbinding en dus XGS+PON. Ik was er ook niet blij mee dat het modem niet in bridge modus gezet kon worden. Aangezien ik eerst Ziggo had was ik dat gewend en had ik dat eigenlijk wel verwacht.

Omdat ik het hier niet bij wilde laten zitten heb ik via Ebay een Adtran 621i XGS-PON ONT aangeschaft. Ik heb ge-chat met de Caiway helpdesk en aangegeven dat ik mijn eigen modem wilde gebruiken. Ik heb het MAC adres en het Serienummer van de ONT opgegeven. Volgens de helpdesk kan de activatie een dag duren. Nu is het net kerst geweest dus ik moest wat langer wachten. Maar vandaag is de glasvezel verbinding via mijn ONT actief geworden. Het ziet er naar uit dat dit goed werkt.

Vanwege een gebrek aan logica slaat dit bericht helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:25
DON PAPA schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:54:
[...]
Maar IPv6 in bridge mode is er volgens mij net pas een jaartje als ik mij niet vergis
Klopt. Ziggo had IPv6 en bridgemode elk apart al meer dan vijf jaar. De combinatie pas sinds een jaar. Maar ze hebben het tenminste. Delta moet nog beginnen met IPv6...

[ Voor 3% gewijzigd door Roetzen op 28-12-2022 11:44 ]

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
TheEagle schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:37:
Ik heb ook een nieuwe Delta/Caiway verbinding en dus XGS+PON. Ik was er ook niet blij mee dat het modem niet in bridge modus gezet kon worden. Aangezien ik eerst Ziggo had was ik dat gewend en had ik dat eigenlijk wel verwacht.

Omdat ik het hier niet bij wilde laten zitten heb ik via Ebay een Adtran 621i XGS-PON ONT aangeschaft. Ik heb ge-chat met de Caiway helpdesk en aangegeven dat ik mijn eigen modem wilde gebruiken. Ik heb het MAC adres en het Serienummer van de ONT opgegeven. Volgens de helpdesk kan de activatie een dag duren. Nu is het net kerst geweest dus ik moest wat langer wachten. Maar vandaag is de glasvezel verbinding via mijn ONT actief geworden. Het ziet er naar uit dat dit goed werkt.
Ik ben super benieuwd. Hou ons op de hoogte!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ®icha®d
Ik heb de bevestiging nog niet in de mail, maar ik heb net een redelijk gesprek gehad met de Delta klantenservice.

1ste keer werd de verbinding vanuit de wachtstand verbroken.
2de keer koud verbonden naar andere afdeling dus kon ik voor een 3e x uitleggen.

Goed gesprek wel die laatste.
> Goedemorgen, ik heb een nieuwe aansluiting van jullie, vorige week opgeleverd maar ik wil graag opzeggen. Want het modem bevalt mij niet. Dus ik wil graag een modem waar ik wel iets mee kan, of opzeggen.

*Na gegevenscheck en zaken nakijken:
< Helaas, het blijkt dat een ander modem bij uw aansluiting niet mogelijk is.

> Dan wil ik dus graag opzeggen.

< Ja maar u kunt niet opzeggen meneer, u zit nog in contract.

> Ok.. dan wil ik graag opzeggen omdat per januari het zenderpakket gewijzigd wordt waardoor zenders komen te vervallen. Daar ben ik niet akkoord mee.

< Ja, maar u heeft het 120 plus zenderpakket, de zenders die verdwijnen in het 50 en 70 zenderpakketten verhuizen naar het 120 pakket. Dus voor u veranderd niets.

> Oh shit dat is jammer, dan wil ik graag opzeggen omdat jullie per januari een prijs wijziging doorvoeren, terwijl in mijn contract staat dat jullie dat per juli doen.

< Ja, daar kan ik helaas niet onderuit, ze zijn door een foutje vergeten die datums in de contracten aan te passen, dus u kunt zonder problemen opzeggen. Ik maak het in orde.

> Prima, dank je en een fijne jaarwisseling gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:48:
[...]

Ik ben super benieuwd. Hou ons op de hoogte!
Hou voor ogen dat de “i” in “Adtran 621i” betekent dat het LAN interface 1Gbps is. Dit model is dus niet geschikt voor als je in de toekomst het 8Gbps aanbod wil.

https://www.manualslib.co...i-Xgs-Pon-Ont.html#manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheEagle

TheEagle

ernstoud schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:15:
[...]

Hou voor ogen dat de “i” in “Adtran 621i” betekent dat het LAN interface 1Gbps is. Dit model is dus niet geschikt voor als je in de toekomst het 8Gbps aanbod wil.

https://www.manualslib.co...i-Xgs-Pon-Ont.html#manual
Klopt, voor mij is 1Gbps echter voldoende. Ik heb geen plannen om later nog een sneller abonnement te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
Ter info: Ik heb gebeld met Delta en zonder problemen mijn abo kunnen opzeggen, nog voordat mijn aansluting actief is. Tenminste, dat is mij verteld (ik heb nog geen bevestiging). Ik werd wel doorverbonden met de zakelijke helpdesk aangezien ik een business pack had genomen. Dat heb ik ook alleen maar genomen voor de bridge modus namelijk.

In eerste instantie kreeg ik de standaard helpdesk te pakken en die vertelden me wederom dat Bridge modus geen enkel probleem zou zijn. XGS PON en Nokia modem wisten ze niks van. Ik ben er toch echt zeer verbaasd over de kwaliteit van de servicedesk, dit is echt bar slecht.

Overigens gaf de medewerker van zakelijk aan dat bridge modus Q1 2023 wel verwacht wordt. Ik had nu echter iemand te pakken die daadwerkelijk direct meewerkte aan opzegging, dus heb dat ook gedaan. Zodra de vezel in mijn metkast hangt kan ik dan nog altijd kijken wat mijn opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
copywrong1982 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:22:
Ter info: Ik heb gebeld met Delta en zonder problemen mijn abo kunnen opzeggen, nog voordat mijn aansluting actief is. Tenminste, dat is mij verteld (ik heb nog geen bevestiging). Ik werd wel doorverbonden met de zakelijke helpdesk aangezien ik een business pack had genomen. Dat heb ik ook alleen maar genomen voor de bridge modus namelijk.

In eerste instantie kreeg ik de standaard helpdesk te pakken en die vertelden me wederom dat Bridge modus geen enkel probleem zou zijn. XGS PON en Nokia modem wisten ze niks van. Ik ben er toch echt zeer verbaasd over de kwaliteit van de servicedesk, dit is echt bar slecht.

Overigens gaf de medewerker van zakelijk aan dat bridge modus Q1 2023 wel verwacht wordt. Ik had nu echter iemand te pakken die daadwerkelijk direct meewerkte aan opzegging, dus heb dat ook gedaan. Zodra de vezel in mijn metkast hangt kan ik dan nog altijd kijken wat mijn opties zijn.
Nadeel van nu opzeggen is wel dat je straks mogelijk met extra aansluitkosten zit te kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

TheEagle schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:37:
Omdat ik het hier niet bij wilde laten zitten heb ik via Ebay een Adtran 621i XGS-PON ONT aangeschaft.
Dank je voor je post. Ik heb even gezocht, en AdTran maakt wel meer ONTs die waarschijnlijk werken op het Delta Fiber network. Maar net als Nokia, is ook AdTran zo'n beetje onmogelijk te bestellen, maar er is inderdaad wel wat aanbod op eBay.

Zo'n 100 Euro voor een gebruikte, waarvan geprobeerd is of er LEDs gaan branden na het aanbrengen van de voedingsspanning; Het mag de naam testen niet hebben. Voor wat het is niet slecht, maar er nadat er 45 Euro verzendkosten en 35 Euro importkosten bij komen, vind ik 180 Euro wel weer wat veel voor een ongeteste gebruikte, gezien een nieuwe Nokia 225 Euro inc. BTW zou moeten kosten.

Maar het blijft een interessante ontdekking! Houd ons op de hoogte van hoe hij werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MindBender schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:26:
[...]

Dank je voor je post. Ik heb even gezocht, en AdTran maakt wel meer ONTs die waarschijnlijk werken op het Delta Fiber network. Maar net als Nokia, is ook AdTran zo'n beetje onmogelijk te bestellen, maar er is inderdaad wel wat aanbod op eBay.

Zo'n 100 Euro voor een gebruikte, waarvan geprobeerd is of er LEDs gaan branden na het aanbrengen van de voedingsspanning; Het mag de naam testen niet hebben. Voor wat het is niet slecht, maar er nadat er 45 Euro verzendkosten en 35 Euro importkosten bij komen, vind ik 180 Euro wel weer wat veel voor een ongeteste gebruikte, gezien een nieuwe Nokia 225 Euro inc. BTW zou moeten kosten.

Maar het blijft een interessante ontdekking! Houd ons op de hoogte van hoe hij werkt!
Ik heb ook gekeken. De andere AdTran modellen in die serie hebben meer functies dan alleen media conversie, zoals voice. Dat zou kunnen betekenen m.i. dat die devices dan van alles doen met poorten en protocollen waardoor ze wellicht op de Delta infra problemen geven. Blijft een gok. En nieuwe modellen op eBay gaan voor meer dan USD 200,- … ouch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:50
®icha®d schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:02:
[…]
> Oh shit dat is jammer, dan wil ik graag opzeggen omdat jullie per januari een prijs wijziging doorvoeren, terwijl in mijn contract staat dat jullie dat per juli doen.

< Ja, daar kan ik helaas niet onderuit, ze zijn door een foutje vergeten die datums in de contracten aan te passen, dus u kunt zonder problemen opzeggen. Ik maak het in orde.
[…]
Dank voor deze tip, hiermee heb ik ook mijn abonnement kosteloos op weten te zeggen. Ik had het artikel ook gezien maar was op het verkeerde been gezet door deze uitleg:
EWS99 schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:00:
[...]
Ze indexeren op 1 juni en verhogen op 1 januari.
In eerste instantie had ik een jonge dame aan de lijn die weigerde mee te werken. Ze had volgens mij een script klaar liggen met hierin het artikel dat Delta het recht heeft om jaarlijks de prijzen te mogen indexeren en dat dit geen reden was op kosteloos op te mogen zeggen. Maar ik moest even door blijven hameren op het verschil in data en toen ging ze twijfelen en verbond ze mij door naar een senior. Die had direct in de gaten wat ik bedoelde en probeerde nog iets in de trand van: “u heeft gelijk, dat is niet zo netjes van ons, ik zal een credit aanmaken voor 6 maanden €2,50 korting.” Helaas pindakaas voor hem, niet akkoord, ik wil onder mijn contract uit zodat ik een provider kan nemen die mij wel een ONT in plaats van een router biedt. En die opmerking had hij vandaag ook al vaker gehoord…

EWS99 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:36:
[...]
Nadeel van nu opzeggen is wel dat je straks mogelijk met extra aansluitkosten zit te kijken..
Er zal vast een soort van respijt periode gelden van een aantal maanden maar daarna niet meer denk ik. Bij kennissen bij mij in de buurt die zich niet hadden ingeschreven bij de campagne, toch een gratis aansluiting in de meterkast kregen, en zich kort geleden pas aanmeldden, kregen gewoon de promotie voor nieuwe klanten:
* 1 Gig (1000 Mbps) internet de eerste 12 mnd voor 45,- p/mnd
* Gratis installatie (met wifi tot in de nok)

[ Voor 18% gewijzigd door robertwebbe op 29-12-2022 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:32
Blijft toch een mooi medium dat Internet met de verschillende fora en hoe ze allemaal meelezen over de ongenoegen maar toch hun best doen om die klanten die niet tevreden zijn te behouden.

Wel mooi, een kennis van mijn vriendin verklaarde me voor gek dat ik maar Caiway ging, die heeft alleen maar problemen met de verbinding.
Na wat opstartproblemen met de eigen ONT (eerst Genexis en daarna de Nokia 010 vanuit 'pilot' welke niet geprovisioned was) gaat het nu toch allemaal prima en heb ik eigenlijk geen storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

robertwebbe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:34:
ik wil onder mijn contract uit zodat ik een provider kan nemen die mij wel een ONT in plaats van een router biedt. En die had die vandaag ook al vaker gehoord.
Weet jij zo welke providers - buiten Helden van Nu - een ONT bieden? Want HvN is behoorlijk wat duurder, en de ONT krijg je er slechts in bruikleen. Dus na een jaar naar een goedkopere provider overstappen zit er ook niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
EWS99 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:36:
[...]

Mwaw dat waag ik te betwijfelen. Volgens mij leggen ze hier overal de aansluiting aan. Als ze dan overal aansluitkosten gaan rekenenen gaan ze niet veel klanten krijgen hier gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
Mooi dat het delen hier alweer anderen heeft geholpen. Dat is waarvoor we dit doen natuurlijk.

Voorlopig blijf ik even bij Ziggo denk ik, dat werkt naar behoren, maar ik had graag de upload van glasvezel gehad.
Maar inmiddels hebben wij berichten gehad dat KPN binnenkort met een partner hier in het dorp ook glasvezel aan gaat leggen. Dan krijgen we dus een 2de vezel in de meterkast :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
MindBender schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:46:
[...]

Weet jij zo welke providers - buiten Helden van Nu - een ONT bieden? Want HvN is behoorlijk wat duurder, en de ONT krijg je er slechts in bruikleen.
Allemaal, omdat het voor andere providers vooralsnog de enige manier is om op het Delta XGS-PON netwerk te kunnen werken.
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:24:
Voor de mensen die graag een Nokia XS-010X-Q ONT willen zodat ze hun eigen apparatuur kunnen gebruiken. Het gemakkelijkst is om een abonnement af te sluiten bij één van de andere providers die beschikbaar zijn op het Delta netwerk. Dus geen Delta of Caiway nemen, maar bijvoorbeeld Online, HeldenvanNu, Solcon, Freedom, PlinQ, Kliksafe, Multifiber. Afhankelijk van wat beschikbaar is op jouw adres. Op XGS-PON krijg je dan altijd wel een Nokia XS-010X-Q ONT geplaatst. Die moet er namelijk tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Na al jullie posts heb ik nog maar eens gechat en daarna gebeld.

tldr chat:
  • bridge modus ondersteuning XGS-PON modem komt in Q1 2023.
  • ontkent dat DELTA de XS-010X-Q op zal sturen wanneer de klant daarom vraagt.
  • indien bridge mogelijkheid noodzakelijk is dan wijst men erop eigen apparatuur die compatible is aan te schaffen of te wachten totdat de bridge modus er is, maar dat dit toch niet lang meer duurt. 8)7
  • op mijn vraag of je binnen 14 dagen na activatie lijn kosteloos kan opzeggen werd ik doorverwezen naar het standaard nr.
Daarna heb ik dus maar even gebeld en kreeg ik eerst een norse jongedame aan de lijn net als @robertwebbe die mij al gauw doorstuurde naar een andere medewerker, zie hieronder de samenvatting daarvan.

tldr belletje:
  • bridge modus ondersteuning XGS-PON modem komt pas in Q4! 2023
  • DELTA stuurt geen XS-010X-Q op wanneer de klant daarom vraagt.
  • geeft ook aan dat alleen eigen apparatuur aanschaffen dan nog een optie is.
  • zegt verder dat de 14 dagen volgens de algemene voorwaarden zijn ingegaan vanaf het moment dat ik het pakket voor glasvezel aanleg afsloot en dat dit niet kosteloos binnen 14 dagen na activatie van de lijn opgezegd kan worden omdat DELTA immers geld heeft ingelegd om de aanleg te verrichten.
Goed, dat is dus weer volledig haaks op wat ik eerder hoorde en dat laatste kan ik sowieso met gemak aanvechten met rechtsbijstand zoals meerdere mensen hier hebben gepost:
https://www.degeschillenc...bruik-heeft-kunnen-maken/

In het algemeen is DELTA totaal niet meer te volgen voor mij.
Proberen nog voor de aanleg onder mijn contract uit te komen zoals hierboven is voorgesteld doe ik ook niet want in mijn geval zie ik niet hoe ik daar nog iets mee ga winnen aangezien ik sowieso wel die aansluiting in de meterkast wil hebben. Ik ben geen zakelijke gebruiker en ik ga er eigenlijk nu vanuit dat je als gewone consument nooit die XS-010X-Q toegestuurd gaat krijgen.

Ik laat het aanleggen en hoop dat de activatie van de lijn nog lang gaat duren zodat ik in de tussentijd tegen een redelijke prijs een geschikt ONT zoals de XS-010X-Q kan vinden. Wat dat betreft @EWS99 heb jij echt mazzel gehad met die deal :P .
Rechtsbijstand kan altijd nog als ik het allemaal niet zie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jinglewood schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:16:
Na al jullie posts heb ik nog maar eens gechat en daarna gebeld.

tldr chat:
  • bridge modus ondersteuning XGS-PON modem komt in Q1 2023.
  • ontkent dat DELTA de XS-010X-Q op zal sturen wanneer de klant daarom vraagt.
  • indien bridge mogelijkheid noodzakelijk is dan wijst men erop eigen apparatuur die compatible is aan te schaffen of te wachten totdat de bridge modus er is, maar dat dit toch niet lang meer duurt. 8)7
  • op mijn vraag of je binnen 14 dagen na activatie lijn kosteloos kan opzeggen werd ik doorverwezen naar het standaard nr.
Daarna heb ik dus maar even gebeld en kreeg ik eerst een norse jongedame aan de lijn net als @robertwebbe die mij al gauw doorstuurde naar een andere medewerker, zie hieronder de samenvatting daarvan.

tldr belletje:
  • bridge modus ondersteuning XGS-PON modem komt pas in Q4! 2023
  • DELTA stuurt geen XS-010X-Q op wanneer de klant daarom vraagt.
  • geeft ook aan dat alleen eigen apparatuur aanschaffen dan nog een optie is.
  • zegt verder dat de 14 dagen volgens de algemene voorwaarden zijn ingegaan vanaf het moment dat ik het pakket voor glasvezel aanleg afsloot en dat dit niet kosteloos binnen 14 dagen na activatie van de lijn opgezegd kan worden omdat DELTA immers geld heeft ingelegd om de aanleg te verrichten.
Goed, dat is dus weer volledig haaks op wat ik eerder hoorde en dat laatste kan ik sowieso met gemak aanvechten met rechtsbijstand zoals meerdere mensen hier hebben gepost:

In het algemeen is DELTA totaal niet meer te volgen voor mij.
Proberen nog voor de aanleg onder mijn contract uit te komen zoals hierboven is voorgesteld doe ik ook niet want in mijn geval zie ik niet hoe ik daar nog iets mee ga winnen aangezien ik sowieso wel die aansluiting in de meterkast wil hebben. Ik ben geen zakelijke gebruiker en ik ga er eigenlijk nu vanuit dat je als gewone consument nooit die XS-010X-Q toegestuurd gaat krijgen.

Ik laat het aanleggen en hoop dat de activatie van de lijn nog lang gaat duren zodat ik in de tussentijd tegen een redelijke prijs een geschikt ONT zoals de XS-010X-Q kan vinden. Wat dat betreft @EWS99 heb jij echt mazzel gehad met die deal :P .
Rechtsbijstand kan altijd nog als ik het allemaal niet zie zitten.
Weer een ultieme case van:

ernstoud in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Het lijkt me toch echt niet zo moeilijk om voor dit soort vragen standaard antwoorden te formuleren. Geef die helpdesk mensen nou eens betere tooling! Een database met standaard antwoorden. Het kan toch niet zijn dat medewerkers steeds maar weer verhalen vertellen die haaks op elkaar staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
jinglewood schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:16:
[…]
Ik denk dat je dit niet als jurisprudentie kunt zien. In de gelinkte case vroeg iemand alleen informatie op en de aanbieder sloot direct een abonnement af met een opzegtermijn van 14 dagen. Vervolgens werden andere afspraken niet nageleefd waardoor er dus veel meer rammelde.

Ik heb mij er gisteren in verdiept en in de wet koop op afstand staat het volgende:
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af.

Als je bij Delta een aanvraag doet, online of telefonisch, dan krijg je een bevestiging en daarbij zitten ook algemene voorwaarden. Hierin staat onder andere dit:

3 Totstandkoming overeenkomst
3.1 De Overeenkomst komt tot stand:
(a) doordat de Klant zich aanmeldt via de website van DELTA en DELTA dit (elektronisch) bevestigt;
(b) doordat de Klant zich telefonisch aanmeldt, DELTA dit bevestigt en de Klant daar vervolgens schriftelijk mee instemt; of
(c) doordat de Klant een volledig ingevuld en ondertekend inschrijfformulier heeft opgestuurd en DELTA de aanmelding bevestigt.
3.2 Een Overeenkomst die is aangevraagd op de wijze als bepaald in artikel 3.1 kan door de Klant kosteloos worden geannuleerd binnen veertien dagen na de totstandkoming.

De bevestiging van je aanvraag ziet Delta dus als het moment dat er een contract is afgesloten = totstandkoming overeenkomst. Dan gaat er een bedenktijd in van 14 dagen en kun je er kosteloos vanaf. Daarna is de bedenktijd voorbij.

Ik was voorheen in de veronderstelling dat de bedenktijd pas inging op het moment dat de levering van de dienst zou starten maar dat is dus niet het geval. En die klantenservice medewerkers die de opzeggingen behandelen weten dondersgoed dat ze zich hierop kunnen beroepen.

En die bridge modus voor het Nokia modem wordt telkens doorgeschoven. Eerder had ik via mail al de bevestiging gehad dat het voor het eind van 2022 zou komen, halverwege december zeiden ze ineens dat het 1e kwartaal 2023 werd en inmiddels roepen ze eind 2023. Ik zou er niet van op kijken als ze er volgend jaar nog een jaar aan vast plakken. Waarschijnlijk hebben ze daar een tegeltje hangen met de spreuk “hoop doet leven”. Ik heb er geen vertrouwen meer in en ga in januari shoppen bij een andere DFN aanbieder die mij een Nokia ONT aanbiedt.

[ Voor 10% gewijzigd door robertwebbe op 29-12-2022 01:06 ]

• jinglewood
  • Niet online
robertwebbe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:53:
[...]
De bevestiging van je aanvraag ziet Delta dus als het moment dat er een contract is afgesloten = totstandkoming overeenkomst. Dan gaat er een bedenktijd in van 14 dagen en kun je er kosteloos vanaf. Daarna is de bedenktijd voorbij.

Ik was voorheen in de veronderstelling dat de bedenktijd pas inging op het moment dat de levering van de dienst zou starten maar dat is dus niet het geval. En die klantenservice medewerkers die de opzeggingen behandelen weten dondersgoed dat ze zich hierop kunnen beroepen.
Er staat al een voorbeeld van iemand in dit topic die dit via rechtsbijstand met succes heeft aangevochten. Ook ik heb die artikelen in hun algemene voorwaarden gezien, maar die mogen niet bestaande wetten overrulen. Wij kunnen er hier allemaal wat van vinden, maar uiteindelijk mogen de juristen het uitzoeken. Ik hoor het wel van rechtsbijstand.

[ Voor 12% gewijzigd door jinglewood op 29-12-2022 02:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:49

B2

wa' seggie?

Bijzonder. Gisteravond/vannacht de overgang Caiway naar Delta gehad, om 9 uur vloog Caiway eruit en vannacht om 3 uur had ik weer verbinding. Met hetzelfde IP als voorheen.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:52
ernstoud schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:30:
[...]

Weer een ultieme case van:

ernstoud in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Het lijkt me toch echt niet zo moeilijk om voor dit soort vragen standaard antwoorden te formuleren. Geef die helpdesk mensen nou eens betere tooling! Een database met standaard antwoorden. Het kan toch niet zijn dat medewerkers steeds maar weer verhalen vertellen die haaks op elkaar staan?
Bedenk wel dat een heel klein gedeelte van de gebruikers aan de slag wil met bridge modus, eigen modem etc. Het verloop op zo'n helpdesk is vrij hoog, de medewerkers die je vandaag spreekt staan over een half jaar weer hamburgers te bakken bij de mac (bij wijze van spreken). Voor zo'n bedrijf is het kapitaalvernietiging om moeilijke training te geven voor een vraag die zo'n medewerker misschien eens per twee maanden hoort.

De meesten bellen toch voor standaard zaken als de factuur, wifi of ze snappen de tv decoder niet. Veruit de meeste klanten gebruiken gewoon de modem van de provider zelf. Hier op GoT zitten vooral techneuten die er zelf mee knutselen, dat geeft soms een vertekend beeld. En ja, dan krijg je het effect dat zo'n helpdesk soms nutteloos over komt terwijl die mensen ook maar doen wat ze kunnen/mogen. Het is niet anders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copywrong1982
Andros schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:30:
[...]

Bedenk wel dat een heel klein gedeelte van de gebruikers aan de slag wil met bridge modus, eigen modem etc. Het verloop op zo'n helpdesk is vrij hoog, de medewerkers die je vandaag spreekt staan over een half jaar weer hamburgers te bakken bij de mac (bij wijze van spreken). Voor zo'n bedrijf is het kapitaalvernietiging om moeilijke training te geven voor een vraag die zo'n medewerker misschien eens per twee maanden hoort.

De meesten bellen toch voor standaard zaken als de factuur, wifi of ze snappen de tv decoder niet. Veruit de meeste klanten gebruiken gewoon de modem van de provider zelf. Hier op GoT zitten vooral techneuten die er zelf mee knutselen, dat geeft soms een vertekend beeld. En ja, dan krijg je het effect dat zo'n helpdesk soms nutteloos over komt terwijl die mensen ook maar doen wat ze kunnen/mogen. Het is niet anders...
Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens. Er zijn maar een bepaald aantal opties qua aansluiting beschikbaar met elk een specifiek modem en daarbij horende opties. Dit is geen rocket science en ook al lang en breed bekend. Hoe moeilijk kan het zijn om daar een eenduidig antwoordscript voor te maken, zonder specifiek technische kennis van een medewerker te eisen. Bij de mac kan ik ook geen whopper bestellen zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlijn85
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-12-2022
Na alle slechte verhalen over Delta heb ik gekozen voor Helden van Nu, waarbij ik een Nokia XS-010X-Q kreeg (die door een monteur geinstalleerd moest worden 8)7 voornamelijk om het serie nummer en mac adres aan Delta door te geven). Ik betaal graag wat extra voor de service en dienstverlening, en dat bevalt tot op heden erg goed.

Het heeft wel enige tijd geduurd voordat de aansluiting actief was, glasvezel is in mei 2022 naar de meterkast getrokken, maar HvN was toen nog niet klaar om de verbinding te activeren. Nadat ik ze vaak had gevraagd om een update ben ik afgelopen week als een van de eersten aangesloten op de XGS-PON, en dat werkt als een trein. Dat zou vanaf nu veel sneller moeten verlopen.

Voorlopig houd ik Ziggo nog even aan als backup verbinding, maar hopelijk kan die er op korte termijn uit.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

bjusterbaarlik schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:01:
Allemaal, omdat het voor andere providers vooralsnog de enige manier is om op het Delta XGS-PON netwerk te kunnen werken.
Online maakt gebruikt van Zyxel voor G-PON en een Fritsbox for GXS-PON netwerken. Ik ga er bij die laatste even van uit dat daar geen mediaconveter bij gebruikt wordt.
Overigens verkoopt Zyxel ook een GXS-PON bridge: De PM7300-T0 werkt waarschijnlijk ook op het Delta Fiber Network. Wel jammer van die CVEs: https://www.opencve.io/cv...r=zyxel&product=pm7300-t0. En uiteraard ook nergens verkrijgbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door MindBender op 29-12-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
MindBender schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:46:
[...]

Online maakt gebruikt van Zyxel voor G-PON en een Fritsbox for GXS-PON netwerken. Ik ga er bij die laatste even van uit dat daar geen mediaconveter bij gebruikt wordt.
Online maakt gebruik van de uitvoering: ZyXEL VMG8825-T50K met de Nokia ONT als mediaconverter op het Delta XGS-PON netwerk.

[ Voor 20% gewijzigd door bjusterbaarlik op 29-12-2022 17:05 ]

• robertwebbe
Vandaag even naar Online gebeld voor een internet abonnement op het Detta netwerk. Helaas, als u ook een KPN glasvezelaansluiting in uw huis heeft, dan bieden wij alleen KPN aan.
robertwebbe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:44:
Vandaag even naar Online gebeld voor een internet abonnement op het Detta netwerk. Helaas, als u ook een KPN glasvezelaansluiting in uw huis heeft, dan bieden wij alleen KPN aan.
Weten we ook meteen welke "ISP" (/infrastructuur leverancier) goedkoper is. Maar dat bleek natuurlijk ook al toen Freedom aankondigde te gaan leveren op het netwerk van DFN. Volgens mij was dat ook tientjes duurder dan in sommige andere regios.

Maar waarom zou je dan überhaupt voor Online + DFN willen gaan? Ik volg alleen dit topic (en niet de KPN kant). Maar KPN lijkt mij een betere partij?

• robertwebbe
@RobertMe Eigenlijk maakt het mij geen reet uit. Voordeel van KPN is wel dat het bij mij AON is waardoor ik het zo in mijn Dream Machine Pro kan prikken via SFP.

Ik denk dat ik even een 1 gigabit abonnement ga proberen met een maandelijks opzegbaar abonnement.
RobertMe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:20:
[...]

Weten we ook meteen welke "ISP" (/infrastructuur leverancier) goedkoper is. Maar dat bleek natuurlijk ook al toen Freedom aankondigde te gaan leveren op het netwerk van DFN. Volgens mij was dat ook tientjes duurder dan in sommige andere regios.

Maar waarom zou je dan überhaupt voor Online + DFN willen gaan? Ik volg alleen dit topic (en niet de KPN kant). Maar KPN lijkt mij een betere partij?
Ik zou persoonlijk in de eerste plaats nooit maar Online gaan, op welk netwerk dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:50
robertwebbe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:53:
[...]

Ik denk dat je dit niet als jurisprudentie kunt zien. In de gelinkte case vroeg iemand alleen informatie op en de aanbieder sloot direct een abonnement af met een opzegtermijn van 14 dagen. Vervolgens werden andere afspraken niet nageleefd waardoor er dus veel meer rammelde.

Ik heb mij er gisteren in verdiept en in de wet koop op afstand staat het volgende:
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af.
Meer voorbeelden hier: https://eur01.safelinks.p...KB2Y5aGpu3o%3D&reserved=0

Kort: je kunt een product pas beoordelen in de zin van de wet als de lijn en de benodigde hardeware geleverd is. Dan gaat de 14 dagen bedenktijd pas lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
@rowicom Bij veel van de geschillen is er meer aan de hand waardoor ze niet zomaar vergelijkbaar zijn. Maar ik heb er wel eentje gevonden waar eigenlijk niets bijzonders aan de hand is en dat geeft weer een nieuw inzicht.

Op het moment dat er hardware nodig is om de dienst te kunnen gebruiken, in Delta's geval dus een modem, dan geldt blijkbaar toch het deel "nadat het product is geleverd". Je kunt immers de dienst niet beoordelen zonder deze hardware. En volgens mij is het zelfs zo, dat als je bij je bestelling hebt gekozen voor installatie door een monteur, dat de termijn pas in gaat als de monteur het werkend heeft opgeleverd.

Dit staat er in de uitspraak: "De gedachte achter de bedenktijd dient te zijn dat de consument, die niet in staat is om het product daadwerkelijk te bekijken en te beoordelen of van de aard van de dienst(verlening) kennis te nemen, de mogelijkheid moet hebben om te beoordelen of het product of de dienst(verlening) aan zijn verwachtingen beantwoordt, en zo niet de overeenkomst binnen een redelijke termijn moet kunnen ontbinden (vergelijk Rb Arnhem 14 juni 2010, LJN BN0733).".

In de algemene voorwaarden van Delta staat nog iets opmerkelijks:
3.4 Het recht om de Overeenkomst te annuleren vervalt wanneer DELTA met de uitvoering van Overeenkomst met toestemming van de Klant is begonnen voordat de bedenktijd van veertien dagen voorbij is.

Volgens mij wacht Delta expres 14 dagen voordat ze starten met de uitvoering / levering van de dienst. Ze willen wel eerder starten met leveren maar dan moet je dus afstand doen van je recht op de bedenktijd. Dit lijkt dus tegenstrijdig met de gedachte achter de bedenktijd!

Maar zoals eerder gezegd, ik hen geen rechten gestudeerd, ik lees alleen goed wat er staat.
En als je hier werk van wilt maken, doe dit dan niet bij je rechtsbijstand maar bij de geschillencommissie.
Dat is ook wat Delta suggereert:

31. Heeft u een klacht?
31.1 Heeft u een klacht over ons? Stuur ons de klacht dan eerst schriftelijk of digitaal.
31.2 Bent u het er niet mee eens hoe wij uw klacht hebben opgelost? Leg dan binnen twaalf maanden nadat u uw klacht bij ons in heeft gediend, uw klacht voor aan de Geschillencommissie Telecommunicatie. U mag ook naar de rechter.

[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 30-12-2022 00:11 ]

robertwebbe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:19:
@rowicom Bij veel van de geschillen is er meer aan de hand waardoor ze niet zomaar vergelijkbaar zijn. Maar ik heb er wel eentje gevonden waar eigenlijk niets bijzonders aan de hand is en dat geeft weer een nieuw inzicht.

Op het moment dat er hardware nodig is om de dienst te kunnen gebruiken, in Delta's geval dus een modem, dan geldt blijkbaar toch het deel "nadat het product is geleverd". Je kunt immers de dienst niet beoordelen zonder deze hardware. En volgens mij is het zelfs zo, dat als je bij je bestelling hebt gekozen voor installatie door een monteur, dat de termijn pas in gaat als de monteur het werkend heeft opgeleverd.

Dit staat er in de uitspraak: "De gedachte achter de bedenktijd dient te zijn dat de consument, die niet in staat is om het product daadwerkelijk te bekijken en te beoordelen of van de aard van de dienst(verlening) kennis te nemen, de mogelijkheid moet hebben om te beoordelen of het product of de dienst(verlening) aan zijn verwachtingen beantwoordt, en zo niet de overeenkomst binnen een redelijke termijn moet kunnen ontbinden (vergelijk Rb Arnhem 14 juni 2010, LJN BN0733).".

In de algemene voorwaarden van Delta staat nog iets opmerkelijks:
3.4 Het recht om de Overeenkomst te annuleren vervalt wanneer DELTA met de uitvoering van Overeenkomst met toestemming van de Klant is begonnen voordat de bedenktijd van veertien dagen voorbij is.

Volgens mij wacht Delta expres 14 dagen voordat ze starten met de uitvoering / levering van de dienst. Ze willen wel eerder starten met leveren maar dan moet je dus afstand doen van je recht op de bedenktijd. Dit lijkt dus tegenstrijdig met de gedachte achter de bedenktijd!

Maar zoals eerder gezegd, ik hen geen rechten gestudeerd, ik lees alleen goed wat er staat.
En als je hier werk van wilt maken, doe dit dan niet bij je rechtsbijstand maar bij de geschillencommissie.
In het Ziggo topic ging het hier laatst ook over. En toen werd er een link bijgehaald naar ik meen een overheidswebsite of in ieder geval van een officieel iets waarbij expliciet onderscheid werd gemaakt tussen "product" (dus iets dat je echt koopt), "dienst" (kan ook een tuinman zijn) en "product + dienst" (loodgieter die je een wasbak verkoopt en installeert), en ik meen nog echt "abonnement" (zoals bv een krant). In principe levert een ISP puur een dienst (internet). Maar voor het afnemen van die dienst heb je wel een product nodig (op zijn minst een kabel uit de muur, normaliter ook een modem / ONT / ..., vrije modemkeuze veranderd de zaak een beetje, en bij een provider als Tweak kon je altijd al abo zonder modem afnemen). Afhankelijk van hoe het daarbij dan wordt ingeschaald kan dat de zaak dus ook weer veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
offtopic:
@RobertMe Ziggo lijkt dit wel goed geregeld te hebben, zie https://www.ziggo.nl/klan...ing/annuleren-en-omruilen
(eerste vraag bij de Veel gestelde vragen).

Zit er bij je bestelling (ook) apparatuur in bruikleen, zoals een Next mini, of modem?
Dan gaat je bedenktijd in na activatie & installatie van de apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:51:
Omdat het een Tweaker zou kunnen zijn…

1.
Al een week of twee zie ik op drie IP adressen vanuit Delta/Caiway enorm veel broadcasts naar poort 10001 en 10002. Dat zijn poorten die door Ubiquiti apparatuur gebruikt worden om vriendjes te vinden, de controller e.d.

Uiteraard horen die broadcasts in je LAN te blijven… dus is de firewall in de betreffende router niet goed geconfigureerd.

Heb jij sinds kort een Ubiquiti router aangesloten controleer dit dan.

2.
Ook zie ik vanaf 1 IP adres weer elke minuut een scan naar poort 5678, vrijwel zeker Meraki malware op een Mikrotik router. Heb je een Mikrotik router stel dan zeker ergens in de GUI in dat deze scan naar vriendjes niet op het WAN terecht komt.

Beide cases zijn met de IP adressen aan het Delta abuse team doorgegeven.

—-

Correctie: De betreffende malware op Mikrotik routers heet Mēris:

https://blog.mikrotik.com/security/meris-botnet.html

Niet Meraki.
Update: Beide issues zijn opgelost lijkt het. Geen enkele reactie van het Delta abuse team maar vooruit dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietspomp86
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-08 19:37
TheEagle schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:33:
[...]

Klopt, voor mij is 1Gbps echter voldoende. Ik heb geen plannen om later nog een sneller abonnement te pakken.
Is het stabiel met die Adtran? Na een paar dagen ervaring zeg maar?

Dan is dat inderdaad een interessant optie! Staan er paar op eBay, dan kan de Nokia mooi in de mottenballen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Laatst online: 13:13

Geckoo

Good news, everyone!

vraag bundeling is in onze regio geslaagd en kan hopelijk q3 2023 er ook gebruik van maken.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

ernstoud schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:20:
Update: Beide issues zijn opgelost lijkt het. Geen enkele reactie van het Delta abuse team maar vooruit dan maar.
Grappig, heb dit ook aangekaard. Officiële statement:
Mijn Collega geeft aan
wij kunnen niks blokkeren op het modem en wij doen helemaal niks met broadcast dat zijn het overbrengen van datapakketje.
Wij leveren echter alleen het signaal.
Hoe vervelend dit ook is voor je wij kunnen, hoe graag wij ook zouden wille hier in niet ondersteunen.
Excuus voor het ongemak.
Heb het maar opgegeven.
Zal zo, ook naar aanleiding van jouw opmerking, eens de logging aanzetten.

[Update]
Helaas :/

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheEagle

TheEagle

Fietspomp86 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:58:
[...]

Is het stabiel met die Adtran? Na een paar dagen ervaring zeg maar?

Dan is dat inderdaad een interessant optie! Staan er paar op eBay, dan kan de Nokia mooi in de mottenballen.
Ja, ik heb nog geen problemen ondervonden met de Adtran. Het draait prima tot nu toe.

Het is wel duidelijk een apparaat wat eigenlijk uitgegeven zou moeten worden door een provider. Ik heb tot nu toe geen toegang kunnen krijgen tot de ONT. Volgens de Adtran website is het wel mogelijk om op afstand firmware upgrades en 'maintenance' te doen. Maar ik denk dat het bedoeld is dat de provider dat doet en niet de consument zelf. Uiteraard ondersteund Delta of Caiway dit niet. Dus firmware updates voor de ONT kan ik wel vergeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
lier schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:15:
[...]

Grappig, heb dit ook aangekaard. Officiële statement:

[...]

Heb het maar opgegeven.
Zal zo, ook naar aanleiding van jouw opmerking, eens de logging aanzetten.

[Update]
Helaas :/
Dat bericht dat je terug kreeg druist tegen de netiquette in, uiteraard moet een abuse team op abuse reageren. Daarom zitten die mensen in dat team. Ik heb op eerdere meldingen prima response gekregen dus dit slaat nergens op. E-mailen naar naar het abuse adres in de DNS records: abuse@deltafiber.nl

Een bij RIPE geregistreerde ISP moet zich houden aan https://www.ripe.net/publications/docs/ripe-409#4

Ik citeer: “ISPs are required to accept and process e-mailed reports about abuse by their own customers, whatever person or organisation may send the reports.”

Maar goed, zo te zien was jouw bericht gericht aan de helpdesk. En die weet niets van deze materie natuurlijk. Van andere materie trouwens ook niet >:) .

Voor wat het waard is… ik heb op de Genexis 7840 SSH toegang en heb daarop “logread -f | grep DROP > dropped” draaien. Omdat geheugen en opslag op de 7840 beperkt is kun je er geen database voor grafana of een ander tool op draaien, dus haal ik het bestand “dropped” op onder Windows met SCP en filter, tabuleer e.d. ik dan in Excel. Via geolocatie haal ik dan van de top 25 abusers de ISP en land registratie er bij. Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPxlvIfmCPhsMfaUmgBD9QELHgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A8cKsT9cfSHzPXGvEopQeYa7.png?f=fotoalbum_large

Als ik dan klik “Click to show ports” Dan krijg ik de top 25 gescande ports te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezs8WtV8mRO5AO6g1AheMNNIu1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6MEsoJQbvwKNa6r1tdt54UvV.png?f=fotoalbum_large

En klik ik in het eerste scherm op een regel dan komt de vraag of ik die partij bij https://www.abuseipdb.com/ wil registreren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9_VQweyxCo7tEGhqz4OXKng9U8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cXbgidijrSj90tnkoX7Jkzw0.png?f=fotoalbum_large

Allemaal imports, Excel macro’s, wat Freebasic programma’s en wat slim gebruik van sort, grep, sed en awk onder Windows met dank aan GNU welke die tools ook voor Windows heeft gecompileerd.

Je moet wat met je vrije tijd…

[ Voor 47% gewijzigd door ernstoud op 30-12-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 18:09
Ik heb sinds begin deze maand hier een Delta glasvezel aansluiting, helaas alleen een draak van een router er bij gekregen(Nokia XS-2426G-B). Nu begrijp ik dat de Fritzbox 5590 rechtstreeks ingezet kan worden op de plek van de Nokia. Ik kan dan m'n VDSL router(Fritzbox 7590) inzetten als Mesh-repeater en waarschijnlijk draait alles dan als een zonnetje.

Ik zit alleen nog met twee vraagjes:
1. Voor zover ik nu weet is er op de Delta aansluiting een XGS-PON module nodig, of zou dat ook een andere kunnen zijn?
2. Welke glasvezelkabel heb ik nodig om de Fritz aan te sluiten?

Iemand een idee?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Borri schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:09:
Ik heb sinds begin deze maand hier een Delta glasvezel aansluiting, helaas alleen een draak van een router er bij gekregen(Nokia XS-2426G-B). Nu begrijp ik dat de Fritzbox 5590 rechtstreeks ingezet kan worden op de plek van de Nokia. Ik kan dan m'n VDSL router(Fritzbox 7590) inzetten als Mesh-repeater en waarschijnlijk draait alles dan als een zonnetje.

Ik zit alleen nog met twee vraagjes:
1. Voor zover ik nu weet is er op de Delta aansluiting een XGS-PON module nodig, of zou dat ook een andere kunnen zijn?
2. Welke glasvezelkabel heb ik nodig om de Fritz aan te sluiten?

Iemand een idee?
Alvast bedankt!
Zie hier:

https://fritzshop.nl/frit..._query=XGS-pon&results=11

en:

https://fritzshop.nl/glas...tu-zijde-groen-blauw.html

Past zo op de Delta of Caiway FTU.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 30-12-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borri
Ahh, op die kabel zit inderdaad zo'n zelfde sleetje als er nu in de FTU zit. Bedankt!

Twijfel alleen nog of de aansluiting idd xgs-pon is. Kan ik dat ergens nakijken? Heb niet zoveel vertrouwen in de Delta helpdesk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Borri schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:31:
Ahh, op die kabel zit inderdaad zo'n zelfde sleetje als er nu in de FTU zit. Bedankt!

Twijfel alleen nog of de aansluiting idd xgs-pon is. Kan ik dat ergens nakijken? Heb niet zoveel vertrouwen in de Delta helpdesk...
Als je een Nokia modem hebt gekregen is het XGS-PON. Heb je een Genexis modem gekregen is het AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borri
Oke, thanks! Ga de boel bestellen, zal wel 2023 worden voor het binnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ®icha®d
Ik heb zojuist maar eens geveld met Delta omdat ik geen bevestiging heb ontvangen van mijn opzegging, En omdat de dienst nog steeds werkt.

Ik moest het doen met een "Ja ik zie het inderdaad, 'ze' zijn er mee bezig, het kan even duren"

Ik hoop dat t goedkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copywrong1982
®icha®d schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:11:
Ik heb zojuist maar eens geveld met Delta omdat ik geen bevestiging heb ontvangen van mijn opzegging, En omdat de dienst nog steeds werkt.

Ik moest het doen met een "Ja ik zie het inderdaad, 'ze' zijn er mee bezig, het kan even duren"

Ik hoop dat t goedkomt.
Ik heb vorige week ook telefonisch geannuleerd, ook nog steeds geen bevestiging. Ik bespaar me de moeite dan even om weer 3 kwartier aan de lijn te hangen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Laatst online: 21:20
Hey allemaal!

Ook bij mij in de straat gaat Delta defitinief Glasvezel aanleggen en hebben de aanmeldperiode verlengd tot 15 jan. De schouw is net voor de jaarwisseling al geweest.

Ik had nog een aantal vragen en na vele pagina's gelezen te hebben in dit topic heb ik de meeste dingen duidelijk. Echter vind ik ook een paar tegensprekende antwoorden.

Zou iemand met al enige Delta ervaring op de volgende vragen antwoord kunnen geven?:

- Kan er bij een 1000mb aansluiting (dat is geen XGS-PON volgens mij) het modem wel in bridge modus?
- Als dit niet kan, wat is dan het beste alternatief? De Fritsbox 5590 + bijhorende kabel? (als het niet hoeft schaf ik liever niks nieuws aan) Of blijft het dan hopen dat als de kabel er met een maand of 9 ligt, dat Delta dit eindelijk opgelost heeft?

Alvast bedankt!

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
SHIFTER [NL] schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:00:
Hey allemaal!

Ook bij mij in de straat gaat Delta defitinief Glasvezel aanleggen en hebben de aanmeldperiode verlengd tot 15 jan. De schouw is net voor de jaarwisseling al geweest.

Ik had nog een aantal vragen en na vele pagina's gelezen te hebben in dit topic heb ik de meeste dingen duidelijk. Echter vind ik ook een paar tegensprekende antwoorden.

Zou iemand met al enige Delta ervaring op de volgende vragen antwoord kunnen geven?:

- Kan er bij een 1000mb aansluiting (dat is geen XGS-PON volgens mij) het modem wel in bridge modus?
- Als dit niet kan, wat is dan het beste alternatief? De Fritsbox 5590 + bijhorende kabel? (als het niet hoeft schaf ik liever niks nieuws aan) Of blijft het dan hopen dat als de kabel er met een maand of 9 ligt, dat Delta dit eindelijk opgelost heeft?

Alvast bedankt!
De nieuwe aansluitingen zijn allemaal XGS-PON zover ik weet. Ik mag hopen dat Delta tegen de zomer wel al een oplossing heeft in de vorm van een bridge-modem of een bridge-optie op het huidige modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
SHIFTER [NL] schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:00:
Hey allemaal!

Alvast bedankt!
Heb je al een contract bij Delta afgesloten? Anders zou ik kijken naar een andere provider die ook levert via het Delta Fiber netwerk waarbij je niet vastzit aan een specifiek modem. Helden van nu is hier al een aantal keer genoemd en heb ik zelf ook goede ervaringen mee. Daarnaast is Freedom als het goed is ook beschikbaar voor nieuwe aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Laatst online: 21:20
Joni schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:33:
[...]

Heb je al een contract bij Delta afgesloten? Anders zou ik kijken naar een andere provider die ook levert via het Delta Fiber netwerk waarbij je niet vastzit aan een specifiek modem. Helden van nu is hier al een aantal keer genoemd en heb ik zelf ook goede ervaringen mee. Daarnaast is Freedom als het goed is ook beschikbaar voor nieuwe aansluitingen.
Bedankt voor je reactie! Nee er is nog niks afgesloten.

Helden van nu is niet interessant aangezien dit een zakelijke aansluiting is die fors duurder is (€73,95
ex btw 1000mbps) dan een particuliere aansluiting bij Delta (€45 inc btw voor het eerste jaar). Dat verschil zou ik zelfs met aanschaf eigen modem er snel uit hebben.

Bij Freedom zie ik geen optie voor glasvezel (of toekomstige glas aansluiting).

Edit: Nu wel gevonden op de site, maar nog niet al beschikbaar bij mij in de buurt (logisch want er ligt nog niks) Maar ook de kosten van Freedom over het Delta netwerk lijken €75 / maand te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 02-01-2023 15:43 ]

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
SHIFTER [NL] schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Bedankt voor je reactie! Nee er is nog niks afgesloten.

Helden van nu is niet interessant aangezien dit een zakelijke aansluiting is die fors duurder is (€73,95
ex btw 1000mbps) dan een particuliere aansluiting bij Delta (€45 inc btw voor het eerste jaar). Dat verschil zou ik zelfs met aanschaf eigen modem er snel uit hebben.

Bij Freedom zie ik geen optie voor glasvezel (of toekomstige glas aansluiting).

Edit: Nu wel gevonden op de site, maar nog niet al beschikbaar bij mij in de buurt (logisch want er ligt nog niks) Maar ook de kosten van Freedom over het Delta netwerk lijken €75 / maand te zijn.
Heb je ook al bij online gekeken? Die schijnt te leveren met een Nokia XS-010X-Q.

Een ander alternatief modem wat lijkt te werken is de Adtran 621i.

De Fritzbox 5590 is een optie, maar het is hier nog niet uitgesloten dat je die in bridgemode kunt zetten.

Over wanneer Delta bridge mode aanbiedt zijn ze heel onduidelijk. Dat stond eerst voor Q4-2022, later voor Q1-2023, maar we horen hier nu ook geluiden over Q4-2023. Er lijkt met leveringen van de XS-010X-Q aan andere providers wel wat voortgang in te zitten, maar niemand weet wanneer dat ook voor consumenten beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 10:36
Dus voor mijn Delta 8 Gig lijn heb ik deze nodig i.c.m. de dream machine pro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
webafast schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:03:
Dus voor mijn Delta 8 Gig lijn heb ik deze nodig i.c.m. de dream machine pro?
Ik denk dat het moeilijk is om hierover advies te vragen. Er is gewoon weinig ervaring.

Hier staat dus een positieve ervaring: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73942102

Maar dat is de 621i met 1Gbps LAN poort. Of andere modellen ook werken, met 10G LAN poort heeft nog niemand geprobeerd, althans niet hier gemeld. En zover ik kan zien alleen op eBay te koop voor een hoge prijs. Dus als het niet werkt heb je een deurstopper gekocht. Support kun je vergeten.

Overigens; heb je die 8Gbps. lijn al? Zo ja, wat zijn de ervaringen?

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 02-01-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

EWS99 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:22:
[...]

De Fritzbox 5590 is een optie, maar het is hier nog niet uitgesloten dat je die in bridgemode kunt zetten.
waarom zou je die dan in B.M. willen kunnen zetten? dan heb je toch al een volledig configureerbare router eraan hangen; zou toch dubbelop zijn dat je dan een FB als modem neerzet die ook een courante router functie heeft om daarachter weer een router te zetten.

Misschien mis ik iets, maar volgens mij niet?

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Seesar schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:29:
[...]

waarom zou je die dan in B.M. willen kunnen zetten? dan heb je toch al een volledig configureerbare router eraan hangen; zou toch dubbelop zijn dat je dan een FB als modem neerzet die ook een courante router functie heeft om daarachter weer een router te zetten.

Misschien mis ik iets, maar volgens mij niet?
Natuurlijk is een Fritzbox (naar men zegt) een volwaardige router. Maar er draait op dit moment op de glasvezel (SFP) modellen 5530 en 5590 wel een gesloten operating system (FritzOS) op. Dus wil je tweaken (en dat willen veel mensen hier, zie de naam van de website) dan kan dat niet. Dan wil je Linux, OpenWRT, OPNsense o.i.d.

Als je bijvoorbeeld de firewall anders wilt instellen, meer logs wil zien, een Atlas probe op de router (OpenWRT) wilt draaien, bandbreedte wil monitoren etc. etc.

Of gewoon wil tweaken om de werking van het genoemde te doorgronden.

De vraag stellen betekent al dat je hem beantwoord hebt, een Fritzbox is dan een goed alternatief. Maar als netwerktechnologie je interesseert is er geen betere “leerschool” dan in de materie duiken. En natuurlijk gaat er dan wel eens wat fout, dus als je huisgenoten hebt die in de stress raken als er een keer een paar minuten geen internet is, is het modem van Delta de beste keus gezien de support (nou ja, de illusie daarvan ;) het is immers wel de Delta helpdesk).

Update: ik zie op openwrt.org dat op een aantal net iets minder recente Fritzboxen wel OpenWRT te installeren is. Dat is interessant want dan is bridge mogelijk. Dan is de 5590 wel interessant. Als OpenWRT daarop zou komen… maar is zo te zien nu nog niet beschikbaar. En ik denk niet dat het voor de 5530 en 5590 gaat gebeuren, gezien de nog ontbrekende OMCI support in OpenWRT.

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 03-01-2023 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ah zo, ja dus nog een stapje erbovenop m.b.t. tweaker-ability. Ja dan snap ik het wel, maar dan zou ik kijken of er niet een ander modem is, nu betaal je ook voor de router functie.

Ik denk dat er vanzelf meer mogelijkheden gaan komen, dus dat is wat dat betreft wel fijn.

Die nokia modem is I.i.g. niet wat ik ervan verwacht had anno 2023!

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 10:36
ernstoud schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:20:
[...]

Ik denk dat het moeilijk is om hierover advies te vragen. Er is gewoon weinig ervaring.

Hier staat dus een positieve ervaring: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73942102

Maar dat is de 621i met 1Gbps LAN poort. Of andere modellen ook werken, met 10G LAN poort heeft nog niemand geprobeerd, althans niet hier gemeld. En zover ik kan zien alleen op eBay te koop voor een hoge prijs. Dus als het niet werkt heb je een deurstopper gekocht. Support kun je vergeten.

Overigens; heb je die 8Gbps. lijn al? Zo ja, wat zijn de ervaringen?
Heb de 8Gbps lijn nog niet. 10 januari komen ze de glasvezelkabel aansluiten in de meterkast en dan nog wachten op het installatiepakket. Hopelijk met de Nokia XS-010X-Q maar ik ben er bang voor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
webafast schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:18:
[...]

Heb de 8Gbps lijn nog niet. 10 januari komen ze de glasvezelkabel aansluiten in de meterkast en dan nog wachten op het installatiepakket. Hopelijk met de Nokia XS-010X-Q maar ik ben er bang voor....
Delta heeft helaas nog geen 10gbit modem / ONT op de plank liggen, de 8gbit krijg je verdeelt over 4 poorten en WiFi. (1x 2,5, 3x 1 & 2x gbit WiFi = 8 gbit).

Toen ze in 2021 ermee in het nieuws kwamen zeiden ze dat er eind 2022 een modem zou komen die de 8gbit over 1 poort zou kunnen doorgeven, maar daar zijn ze helaas ook aardig stil over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Laatst online: 12-09 19:59
oftewel is er niemand die de 8Gbit kan halen want wat je nu schetst is geen 8Gbit, maar een mengelmoes van poorten, met 1 download zul je nooit meer als 2,5 halen.

Uiteindelijk zal je dus een modem moeten krijgen met een 10G poort wat natuurlijk duurder gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
De Nokia XS-010X-Q heeft een 10gbit port. Delta levert die aan third-party providers, maar zelf nog niet aan consumenten. Dus hij ligt wel op de plank, maar niet voor ons :( (wat oprecht jammer is, want 't ding werkt hier perfect!)

[ Voor 14% gewijzigd door EWS99 op 03-01-2023 11:12 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 126 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.