ahbart schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:51:
@
Rabbithole @
JosWoVolgens Delta zou ik nu niet mogen opzeggen totdat er daadwerkelijk aangelegd is en er een jaar verstrekken is. Dit vind ik toch niet zo'n nette manier van aan het lijntje houden.
Een prijsverhoging voordat er opgeleverd is, vind ik toch wel van de zotte!
Volgens hun eigen antwoord (FAQ onderaan op
https://www.delta.nl/wijzigingen2023/) op de vraag of je mag opzeggen:
Opzeggen is niet mogelijk wanneer de prijswijziging lager is dan de vastgestelde CPI inflatiecorrectie van 5,3%. DELTA gebruikt hiervoor de berekening (consumentenprijsindex, CPI) van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Voor 2022 komt dit neer op een correctie van maximaal 5,3%. Dat is de gemiddelde inflatie over de periode 1 juni 2021 t/m 31 mei 2022. Meer informatie hierover is de vinden op de website van het CBS.
Flexpakket Basis 150 Mbps van 42,50 naar 45,00 = 5,88% verhoging
Extra snelheid 400 Mbps* van 46,00 naar 48,50 = 5,43% verhoging
Extra snelheid 1000 Mbps* van 50,00 naar 52,50 = 5,00% verhoging
Het lijkt mij (maar ianal) dat bij de eerste 2 pakketten sprake zal/zou zijn van terecht opzeggen, bij de laatste wellicht niet. Maar, sowieso heel vreemd dat ze 2 weken voor het ingaan van de wijzigingen bericht sturen. Is het niet tegen de wet of hun eigen Algemene Voorwaarden (die spreekt enkel over een mogelijke indexering op 1 juni) dan is het in mijn ogen wel onbeschoft. Hier ook iemand die nog wacht tot ergens in 2023 op de eerste tekenen van graaf-activiteit in het dorp.
Vanmorgen even contact gehad met Delta via de chat, met de vraag hoe ik de mail moet lezen van afgelopen donderdag (ik heb in januari 2022 gekozen voor het eerste pakket). Het kwam erop neer dat eventuele kortingen (heb ik niet) mee zouden (kunnen) stijgen, maar dat inflatiecorrectie toegestaan is door de ACM en dat ik zelf akkoord ben gegaan met de
Algemene Voorwaarden en specifiek met artikel 33.2.
Betreffende artikel 33.2:
Wij spreken in ieder geval met u af dat onze voorwaarden, diensten en tarieven mogen
veranderen als de wet- en regelgeving ons daartoe verplicht. Ook komen wij overeen dat
wij onze tarieven mogen indexeren. Onze tarieven worden jaarlijks op 1 juni geïndexeerd,
volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk
percentage de prijzen stijgen. Deze wijzigingen leiden er niet toe dat u kosteloos de
overeenkomst kunt beëindigen. Als u evenwel een consument bent, dan heeft u wel het
recht de overeenkomst kosteloos op te zeggen als u op het moment dat de indexatie
plaats vindt nog niet langer dan drie maanden klant bent.
Na het linken naar dit artikel bleef het vervolgens stil, ook na herhaaldelijke (maar steeds vriendelijke) specifieke vragen over dit artikel. Vervolgens biedt de chat een optie om het gesprek te versturen via email maar na 3 pogingen met 2 verschillende emailadressen heb ik het opgegeven, het gesprek is niet in mijn mailbox beland.
Heb weinig kaas gegeten van de consumenten rechten in dezen en kan je niet helpen met een brief, maar als potentiele/toekomstige klant vind ik het ook een rare en nare manier van communicatie vanuit / met Delta. Dit na toch wel een hoopvol jaar (glasvezel mogelijkheid, en ze zijn in de gemeente wel begonnen met graven).