Acties:
  • 0 Henk 'm!
MindBender schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:19:
[...]

Ik denk dat dat interdaad te ingewikkeld is. Met aantallen zul je ze vast ook bij Nokia wil kunnen bestellen, maar misschien moeten ze per provider apart geconfigureerd worden.
Uiteraard moeten ze geconfigureerd worden want het is een actieve component. Anders dan een mediaconverter die je altijd overal kan inzetten, is dit een ONT voor een PON netwerk.
Maar die configuratie is bekend (dat is Delta verplicht) en het MAC adres moet bij Delta gekoppeld worden aan jouw adres. Ik zie geen belemmeringen dus...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:29

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Barre73 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:48:
Uiteraard moeten ze geconfigureerd worden want het is een actieve component. Anders dan een mediaconverter die je altijd overal kan inzetten, is dit een ONT voor een PON netwerk.
Maar die configuratie is bekend (dat is Delta verplicht) en het MAC adres moet bij Delta gekoppeld worden aan jouw adres. Ik zie geen belemmeringen dus...
Inderdaad; Het is ook helemaal geen media converter, maar het is een bridge. Zo noemen ze hem hier ook:
https://www.init7.net/en/internet/hardware/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:46:
Toch apart. Zit in een kroeg te kijken die tv via Delta hebben. 2 decoders. De ene tv loopt 10 seconde voor op de ander! Super irritant..
Hoe kan dit?
Uiteindelijk de ene 10s op pauze gezet, maar live tv hoort toch live te zijn?
TV is al heel lang niet meer live. Zeker niet bij single cast IPTV. Iedereen zit gewoon zijn eigen stream te kijken. Ga in je browser in twee tabbladen naar de website van je favoriete radiozender, klik in beiden om live te luisteren en ze lopen niet gelijk. Doordat het dus gewoon een MP3 (of MP4 waarschijnlijk bij IPTV) stream is die iedereen apart download en iedereen zijn eigen playback buffer(s) heeft.

Bij DVB-C is het wellicht wel overal gelijk, maar ook DVB-C heeft weer een extra vertraging. Omdat ook DVB-C een digitale stream is met een playback buffer. Daarom ook dat DVB-C langzamer zapt dan analoog. En DVB-C liep ook altijd achter op analoog.

Oplossing voor jouw probleem is overigens ook simpel. 1 decoder => HDMI splitter => TVs / beamers. Alleen hopen dat de buren niet juichen / huilen voordat je het zelf ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja het is 3x niks. DVB-C is live en de rest loopt xx s achter.. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 09:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:28

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
Spiff schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:59:
[...]

Artikel niet op voorraad....
Er staat verkrijgbaar sinds 5 december dus misschien moet het artikel op verzoek worden besteld ?

uitvoering: AVM FRITZ!Box 5530 (met XGS-Pon SFP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
ernstoud schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:16:
[...]

Stond maanden geleden ook al op die website. Is volgens mij nooit leverbaar geweest in die hele periode.
Het schiet niet op want hij is op dit moment niet op voorraad dus dat klopt.

Ik zie nu net dat Dustin het voormalige Centralpoint.nl is, en die ken ik wel daar heb wel eens wat besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

EWS99 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:44:
[...]

Zou het dan niet mogelijk zijn om via Helden van Nu een Nokia te kopen? Ik heb er zelf niets aan, want ik heb er al één.
Ik kom net hier langs, en daar leid ik uit af dat ook kliksafe de Nokia XS-010X-Q gaat leveren.
Maar misschien staat het al langer op die pagina, en is dit geen nieuws.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
Flans schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:44:
[...]

Bij mij is het onderhand opgelost.

Het is inderdaad zoals @RobertMe aangeeft dat DNS hairpin niet ondersteund wordt. Ik heb de primaire (en secundaire) dns in de nokia aangepast. Deze wijzen nu beide naar pi-hole die ik al had draaien. Daar heb ik een aantal dns records toegevoegd en nu werkt het allemaal.
Te vroeg gejuicht :X Intern werkt het allemaal prima, extern werkt het niet. Dan krijg ik ERR_CONNECTION_TIMED_OUT.

Kunnen jullie eens meedenken waar het fout gaat? Ik ben op dit moment bijna at random poorten aan het openzetten op de nokia om de boel te laten werken. Het internet doet het nu prima maar het kan toch niet zo zijn dat ik geen extern verkeer binnen kan laten komen...

Ik heb net alles teruggezet naar de situatie zoals ik hem wil hebben.
  • Op de nokia (192.168.69.1) staat DMZ aan met als enige aangesloten apparaat de udm (192.168.69.65)
  • De udm - en daarmee het hele netwerk - draait op 192.168.1.x
  • In de nokia staan de primary en secondary DNS te wijzen naar pihole (192.168.1.69). Ik heb hier ook geprobeerd om hem naar de udm te laten wijzen, zonder succes.
  • In pihole heb ik een aantal dns verwijzingen aangemaakt voor de interne domeinen
Deze domeinen lopen allemaal via duckdns om ze naar mijn huis ip te verwijzen. Van daaruit worden ze - via pihole - opgepakt door een reverse proxy die ze intern bij het goede ip adres laat uitkomen.

Moet ik nog ergens die doorverwijzen op één of andere manier? Of werkt het gewoon niet en gaat het op deze manier ook niet werken? In het laatste geval zou ik de udm nog uit het hele plaatje kunnen halen, dat is eigenlijk precies niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

Aantal vragen voor je, @Flans:
  • Waarom laat je je Nokia verwijzen naar je interne DNS server die achter de UDM staat? Als de UDM doet wat hij moet doen, dan zal hij het DNS verkeer tegenhouden (los van dat het een vreemde keuze is).
  • Heb je poort 80/443 geforward op je UDM naar je webserver?
  • Wat bedoel je met at random poorten forwarden?
  • Weet je zeker of het verkeer van buitenaf op je UDM en op je webserver uitkomt (logging)?
  • Waarom wil je een UDM gebruiken?
  • Hoe test je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lier schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:29:
Waarom laat je je Nokia verwijzen naar je interne DNS server die achter de UDM staat? Als de UDM doet wat hij moet doen, dan zal hij het DNS verkeer tegenhouden (los van dat het een vreemde keuze is).
Eerder: de Nokia weet überhaupt niet waar die met het verkeer heen moet en soingert het het internet op (default gateway). Immers heeft die geen route om 192.168.1.x te bereiken. Hij kent alleen 192.168.69.x, dat die zich aan de LAN kant bevindt.

Of @Flans heeft puur de DNS server die via DHCP wordt uitgedeeld aangepast. En dan maakt het niks / niet veel uit. Hoogstens dat de UDM deze DNS servers dan gebruikt als "upstream", maar het eigenlijk downstream is. Afhankelijk van wat de upstream DNS servers van PiHole zijn kan dat dan wel weer funky resultaten geven (als PiHole weer ee UDM als upstream DNS server gebruikt). Maar by default gebruikt PiHole meen ik 8.8.4.4 of zo? (Hoe ironisch. Om bv Google ads te blokkeren wel de DNS van Google gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fap
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-08 09:22
Sinds kort hebben we ook glasvezel van Delta . Wat mij opvalt is dat mijn WiFi op bepaalde tijden terug zakt naar 80Mbps in plaats van 400Mbps , via utpkabel blijft het zelfde . Meer mensen met deze ervaring ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pa3fap schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:16:
Sinds kort hebben we ook glasvezel van Delta . Wat mij opvalt is dat mijn WiFi op bepaalde tijden terug zakt naar 80Mbps in plaats van 400Mbps , via utpkabel blijft het zelfde . Meer mensen met deze ervaring ?
Welke WiFi apparatuur praten we over? Je zult heel veel meer info moeten geven voordat er ook maar iets van richting tot een antwoord zal komen:

- apparatuur?
- WiFi b/g/n/ac/ax?
- welk kanaal?
- wat zit er allemaal om je heen, zoals buren?
- storingsbronnen: led verlichting, inverters, geschakelde voedingen, magnetron, zendamateurs?
- wanneer zakt de snelheid terug?
- altijd op hetzelfde moment?
- etc.

Je vraag is zoiets van “wat kost een auto”. Kunnen we niet veel mee.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fap
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-08 09:22
Alles bijna , als niemand verder dit probleem heeft met
Dit modem dan ligt het idd hier aan de situatie hier thuis of buurt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pa3fap schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:28:
Alles bijna , als niemand verder dit probleem heeft met
Dit modem dan ligt het idd hier aan de situatie hier thuis of buurt .
Welk modem? We hebben geen kristallen bol hier…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 17:01
Het lijkt mij beter te verdedigen dat er een gangbare, zo niet een defacto standaard voor het abonneeovernamepunt gekozen wordt, zoals 1000BaseT of 1GBaseT. Of desnoods SFP+. Het lijkt mij voor de netwerkoperator ook veel beter als zij ONTs testen, kwalificeren, aanbevelen en zover niet-gangbaar ook leveren.
Dit is ook precies wat ik detijds aangegeven heb als advies aan de ACM. De meeste klanten hebben liever een 1GBaseT als overnamepunt dan dat ze zelf een apparaat moeten kopen dat precies voldoet aan de PON standaard die de operator implementeert. Ook voor de operator is dit prettiger, omdat hij niet te maken krijgt met hobbyisten die Rogue ONT's plaatsen (Trust me, die zijn echt lastig te traceren en hebben ook impact voor de buren).

Vergelijk het maar met je stroomaamsluiting. De netbeheerder heeft daar ook een hoofdzekering en meter tussen staan waar jij van af moet blijven. Het zou wat zijn als iedereen direct op de kabel zijn eigen hoofdzekering en meter mag aansluiten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:47
SMSfreakie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:49:
denk dat ik wel over de streep ben... zodra delta hier ooit komt... (gok dat glaspoort sneller is met aanleggen) bekijken ze het maar mooi..

iets met gouden bergen
Dat gebeurd ook, kreeg op werk bericht dat vanaf januari glaspoort begint te graven en wij voor de zomer overgezet worden van dsl naar glasvezel . En dat de glasvezel hokjes afgelopen zomer al geplaatst zijn op het kpn centrale (bij de watertoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Soppyscroll schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:58:
[...]

Dat gebeurd ook, kreeg op werk bericht dat vanaf januari glaspoort begint te graven en wij voor de zomer overgezet worden van dsl naar glasvezel . En dat de glasvezel hokjes afgelopen zomer al geplaatst zijn op het kpn centrale (bij de watertoren)
Interessante informatie.. dat gebouwtje op het terrein rijd ik bijna dagelijks langs.. had al een vermoeden dat deze iets met toekomstige vezels te maken had, al zou het alleen maar voor de nieuwbouw stukken zijn waar ze geen koper meer gaan leggen maar direct glas.

enfin dinsdag is er een informatie livestream dus ik ben benieuwd wat glaspoort gaat melden..

en ben ook erg benieuwd naar de provider keuze die ze gaan bieden..

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Soppyscroll schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:58:
[...]

Niet erg relevant in het Delta forum… beter een eigen thread openen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
SMSfreakie schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:42:
[...]

Interessante informatie.. dat gebouwtje op het terrein rijd ik bijna dagelijks langs.. had al een vermoeden dat deze iets met toekomstige vezels te maken had, al zou het alleen maar voor de nieuwbouw stukken zijn waar ze geen koper meer gaan leggen maar direct glas.

enfin dinsdag is er een informatie livestream dus ik ben benieuwd wat glaspoort gaat melden..

en ben ook erg benieuwd naar de provider keuze die ze gaan bieden..
Klopt dinsdag livestream,
providers: kpn, kliksafe, freedom, plinq, cambrium, budget al1, solcon en youfone.
maar nu gaan we wel iets te ver offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:45:
[...]

Niet erg relevant in het Delta forum… beter een eigen thread openen lijkt me?
Of deze:
[Glaspoort] ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

EWS99 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:44:
Zou het dan niet mogelijk zijn om via Helden van Nu een Nokia te kopen? Ik heb er zelf niets aan, want ik heb er al één.
Nee, helaas niet; Ik heb het gevraagd en vandaag antwoord gehad dat dat niet mogelijk is. Sterker nog; Als je bij HvN een abonnement afsluit, krijg je een Nokia in bruikleen. Dus na een jaar naar een andere provider overstappen en de bridge meenemen is ook geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

jvhaarst schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:35:
Ik kom net hier langs, en daar leid ik uit af dat ook kliksafe de Nokia XS-010X-Q gaat leveren.
Maar misschien staat het al langer op die pagina, en is dit geen nieuws.
Waar ik nieuwsgieriger naar ben, is wat het merk en type is van dat zwarte alternatief dat ernaast staat, en of dat wel een beetje fatsoenlijk verkrijgbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MindBender schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:17:
[...]

Waar ik nieuwsgieriger naar ben, is wat het merk en type is van dat zwarte alternatief dat ernaast staat, en of dat wel een beetje fatsoenlijk verkrijgbaar is...
Ik neem aan dat je de Genexis XGS-PON media converter bedoelt? Die is op MP en via de KPN webshop verkrijgbaar maar experimenten hier in deze thread en de Caiway thread laten zien dat hij zeer instabiel is op de Delta Fiber infra. Jammer, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:20:
Ik neem aan dat je de Genexis XGS-PON media converter bedoelt?
Inderdaad; Als ik daar op zoek krijg ik inderdaad foto's van hetzelfde apparaat te zien. Genexis Element-TK01-XGS2110-EU-1 is het volledige merk en type.
Die is op MP en via de KPN webshop verkrijgbaar maar experimenten hier in deze thread en de Caiway thread laten zien dat hij zeer instabiel is op de Delta Fiber infra. Jammer, maar helaas.
Goed verkrijgbaar, maar dus geen alternatief. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 12:55
pa3fap schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:16:
Jup gebeurd volgens mij savonds erg vaak (18:00 - 00:00). Modem resetten heeft geen zin. Bekabeld haal ik ook gewoon de volle 1GB/s (940-980 mpbs) Gelukkig is de Tv/PS5 en mijn Tv box bekabeld aangesloten via een 1GB switch waardoor ik hier amper iets van merk in 99% van de gevallen. Alleen als boven (alles via wifi) tv kijk oid valt me dit op. Lijkt echt enkel de WiFi snelheid te zijn, heel vreemd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frank131331 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:22:
[...]

Jup gebeurd volgens mij savonds erg vaak (18:00 - 00:00). Modem resetten heeft geen zin. Bekabeld haal ik ook gewoon de volle 1GB/s (940-980 mpbs) Gelukkig is de Tv/PS5 en mijn Tv box bekabeld aangesloten via een 1GB switch waardoor ik hier amper iets van merk in 99% van de gevallen. Alleen als boven (alles via wifi) tv kijk oid valt me dit op. Lijkt echt enkel de WiFi snelheid te zijn, heel vreemd,
Veel buren met WiFi op zelfde kanaal, storingen door LED verlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 12:55
ernstoud schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:27:
[...]

Veel buren met WiFi op zelfde kanaal, storingen door LED verlichting?
Nope apart kanaal (check het elke zoveel maand). Modem zit ook in de woonkamer. Signaalsterkte op alle apparaten (telefoon/tablet/laptop) is ook perfect. Het is echt puur de bandbreedte. Heb dit al 2 jaar, wellicht is een andere modem proberen. Heb toevallig 2 powerline adapters aangeschaft, is kijken of dat iets verbetering brengt, verwacht er weinig van maar goed. LED zou inderdaad een rol kunnen spelen, vreemde is dat het niet altijd gebeurd, zal is e.e.a. testen binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Zullen we WiFi problemen uit dit topic houden. Er zijn betere topics daarvoor.
Verder. Begin met goed WiFi spul. Ja dat kost wat 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Even voor mijn goede begrip, en eventueel dat van anderen:

Vroeger, toen 10Mb/s Ethernet nog in verschillende fysieke varianten kwam, zoals 10Base2, 10Base5 en 10BaseT en Ethernet Network Interface Cards (NICs) nog redelijk kostbaar waren, was een NIC vaak voorzien van een losse Media Attachment Unit (MAU). Latere NICs hadden een geïntegreerde MAU, maar daarnaast vaak ook nog de mogelijkheid een externe MAU aan te sluiten, op een 15-polige sub-D connector op de bracket van de NIC. Die connector werd nog wel eens aangezien voor game port.

Zo'n losse MAU was eigenlijk een interface tussen het CSMA/CD deel van de NIC, en het fysieke medium, wat dan ThinNet, ThickNet of Cat3 was. Dit was dus enkel een elektrische converter, zonder enkele slimmigheid.

Ik heb niet zoveel ervaring met SFP modules, naar ik heb altijd gedacht dat SFP modules (en GBIC modules) in feite moderne MAUs waren, maar dan voor 1GBaseT, glasvezel, etc. Echter, als ik de topics voor glasvezel WAN hier doorloop, wordt er over sommige SFPs gesproken in termen als 'zonder NIC', terwijl dat naar mijn idee per definitie het geval is.

Als er SFP modules zijn met een ingebouwde NIC, en dus ook met een MAC adres, dan lijkt het erop dat zulke SFP module niet alleen een MAU zijn, maar een NIC-bridge-NIC-MAU combinatie. Eigenlijk een Nokia XS-010X-Q, maar dan zonder 10GBaseT MAU aan de router-kant. Klopt dat? Is dat wat een Nokia XS-010S-Z SFP+ module eigelijk is?

En zo ja; Is het ook mogelijk om een glasvezel SFP+ module te gebruiken die alleen een MAU bevat, zodat je met je eigen router ècht direct op het glasvezel WAN zit?

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50
@MindBender Volgens mij mag je bij PON nooit direct op het glas omdat het een gedeeld medium is. Er zal altijd een deel aan toegevoegd moeten zijn welke jouw download en upload regelt en daarnaast je data voorziet van versleuteling.

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:02
MindBender schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:20:
Even voor mijn goede begrip, en eventueel dat van anderen:

Vroeger, toen 10Mb/s Ethernet nog in verschillende fysieke varianten kwam, zoals 10Base2, 10Base5 en 10BaseT en Ethernet Network Interface Cards (NICs) nog redelijk kostbaar waren, was een NIC vaak voorzien van een losse Media Attachment Unit (MAU). L
knip
Ik denk dat wij ongeveer even oud zijn

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
robertwebbe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:22:
@MindBender Volgens mij mag je bij PON nooit direct op het glas omdat het een gedeeld medium is. Er zal altijd een deel aan toegevoegd moeten zijn welke jouw download en upload regelt en daarnaast je data voorziet van versleuteling.
Door de wet vrije modemkeuze mag je zelf bepalen wat je aansluit op het passieve overdrachtspunt in je huis. Bij glasvezel is dat het FTU kastje in je meterkast waar de grondkabel in eindigt.

Ja je mag zelf wat aansluiten, maar het moet wel voldoen aan de eisen van Delta en daardoor is er zo goed als niks te koop wat je zelf direct op het glas kunt aansluiten.

• Mapje
Belofte maak schuld, dus net nog op de valreep dan aan het einde van het jaar

Zo te zien dus ook in XGS-PON gebieden

https://www.deltafiber.nl...netwerk-delta-in-zeeland/

[ Voor 42% gewijzigd door Mapje op 15-12-2022 11:15 ]

Mapje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:41:
Belofte maak schuld, dus net nog op de valreep dan aan het einde van het jaar

Zo te zien dus ook in XGS-PON gebieden

https://www.deltafiber.nl...netwerk-delta-in-zeeland/
Onduidelijk bericht, geldt dit ook voor de rest van Nederland?

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• Mapje
Sjakie0101 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:23:
[...]

Onduidelijk bericht, geldt dit ook voor de rest van Nederland?
Ik denk van niet ...
Vreemd. Een netwerk toch?

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

robertwebbe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:22:
Dat klinkt niet onredelijk, maar zoals @esky al aangaf, is dat niet in overeenstemming met wat de ACM eist. Het moet dus mogelijk zijn, om dat deel waar jij op doelt, door eigen apparatuur te laten doen. Een domme SFP+ module, die dus enkel als MAU fungeert, en de juiste configuratie van de router waar deze in plugt, zou voldoende moeten zijn.
MindBender schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:23:
[...]

Dat klinkt niet onredelijk, maar zoals @esky al aangaf, is dat niet in overeenstemming met wat de ACM eist. Het moet dus mogelijk zijn, om dat deel waar jij op doelt, door eigen apparatuur te laten doen. Een domme SFP+ module, die dus enkel als MAU fungeert, en de juiste configuratie van de router waar deze in plugt, zou voldoende moeten zijn.
Dat is dus hoe de Fritzbox met XGS-PON SFP het oplost.

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:33
mijn aansluiting bij Delta wordt pas volgend jaar actief.
Nu kreeg ik vandaag een mailtje dat de prijs omhoog gaat en nu heb ik geprobeerd van het contract af te komen.
Maar na een belletje geven ze aan dat het een inflatie correctie is en mijn korting maandelijks wordt verhoogd dus ik er geen last van heb.

Heb ik nu geen poot om op te staan?

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 15:38

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Michel242186 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:42:
Nu kreeg ik vandaag een mailtje dat de prijs omhoog gaat en nu heb ik geprobeerd van het contract af te komen.
Maar na een belletje geven ze aan dat het een inflatie correctie is en mijn korting maandelijks wordt verhoogd dus ik er geen last van heb.

Beetje rare uitspraak. Je korting word maandelijks verhoogd. Ik neem aan dat de korting eenmalig word toegepast in % en de verhoging van de standaard prijs ervoor zorgt dat je meer korting krijgt maar onder de streep ook net iets meer betaald. Dus je zal niet het gelijke bedrag houden als waarop je ingeschreven hebt.

*empty*

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:33
MR_VIPER schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:48:
[...]

Beetje rare uitspraak. Je korting word maandelijks verhoogd. Ik neem aan dat de korting eenmalig word toegepast in % en de verhoging van de standaard prijs ervoor zorgt dat je meer korting krijgt maar onder de streep ook net iets meer betaald. Dus je zal niet het gelijke bedrag houden als waarop je ingeschreven hebt.
de prijs gaat met 2.50 omhoog en krijg 7.50 korting ipv van 5 euro...dus opzich klopt het dan wel weer helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50
@MindBender @ernstoud
In theorie is van alles mogelijk. Alleen in de praktijk…

Stel: je neemt de SFP van bijvoorbeeld die Fritzbox, steekt deze in je eigen router en zegt tegen DFN: geef mij maar een encryptiesleutel, ik implementeer de rest zelf wel, zouden ze je dan moeten helpen volgens de vrije modemkeuze?

In de eisen die ze stellen staat dat je gecertificeerde apparatuur moet gebruiken. In theorie zou je je eigen gebouwde router, net als AVM heeft gedaan voor hun Fritzbox, kunnen laten certificeren. Maar dat doet toch niemand? Naast de kosten en de tijd denk ik niet dat DFN happig zal zijn om je te helpen, ze hebben al druk genoeg om de Nokia’s goed werkend te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rabbithole
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-09 11:25

Ik heb deze mail ook gehad. Ik heb mij in mei 2022 aangemeld en inmiddels nog steeds niets gehoord over de eventuele aanleg. Volgens mij maakt Delta een aantal fouten:

- Prijswijzigingen worden volgens de Algemene Voorwaarden, artikel 17.1, minimaal 1 maand van tevoren bekend gemaakt. Deze mail krijgen wij 15 dagen voor de ingangsdatum;
- Prijsstijgingen worden volgens de Algemene Voorwaarden, artikel 17.3, in beginsel doorgevoerd per 1 juni van enig jaar. Daarvan wordt nu zonder opgave van redenen afgeweken;
- Prijsstijgingen worden volgens de Algemene Voorwaarden, artikel 17.3, niet doorgevoerd indien niet langer dan 3 maanden het Flexpakket wordt afgenomen. Dit is dus op ons van toepassing.

Het argument wat ze nu aanvoeren is mijn inziens onzin, als de korting hoger wordt dan moeten ze dat ook vermelden in de aankondiging van de prijsverhoging (oftewel mededelen dat er geen prijsverhoging van toepassing is). Daarnaast werkt dit wel door als het abonnement stilzwijgend zou worden verlengd, en kun je lijkt mij ontbinden omdat ze zich niet houden aan de Algemene Voorwaarden.

Belangrijker argument om het contract te mogen ontbinden is dat er in mijn geval geen verwachte levertijd is genoemd in de overeenkomst. Dit is wel benodigd.

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:31
Even een vraag wat me niet helemaal duidelijk is.
Delta (of de aannemer van..) stond vanmiddag aan de deur. Binnenkort gaat de straat open voor glasvezel, of ze dit vast kosteloos in huis konden aanleggen. Prima dacht ik, ik wil het nog niet actief gaan gebruiken maar dan ligt die kabel er vast en kunnen wij of evt toekomstige bewoners dit vast gebruiken en hoeven er geen kosten gemaakt te worden om het huis alsnog aan te sluiten. We krijgen dan zo'n kastje in de meterkast.

Maar, ik zit er nu nog eens over na te denken maar hoe werkt het dan als bijvoorbeeld een andere aanbieder komt? Open Dutch Fiber is ook bezig in de gemeente, die komen rond april 2023. Delta heeft nu nog maar een paar aanbieders die het netwerk gebruiken.
Legt Open Dutch Fiber er dan nog een aansluiting naast, of gebruiken die dezelfde kabel? Weinig zin om straks 2 of 3 verschillende aansluitingen in de meterkast te hebben hangen.

Delta heeft nog maar een paar aanbieders, Open Dutch Fiber heeft T-Mobile. Is het te verwachten dat bijvoorbeeld een KPN ook een van die twee gaat gebruiken? Of mis ik hier iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
HansAnders07 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:27:
Even een vraag wat me niet helemaal duidelijk is.
Delta (of de aannemer van..) stond vanmiddag aan de deur. Binnenkort gaat de straat open voor glasvezel, of ze dit vast kosteloos in huis konden aanleggen. Prima dacht ik, ik wil het nog niet actief gaan gebruiken maar dan ligt die kabel er vast en kunnen wij of evt toekomstige bewoners dit vast gebruiken en hoeven er geen kosten gemaakt te worden om het huis alsnog aan te sluiten. We krijgen dan zo'n kastje in de meterkast.

Maar, ik zit er nu nog eens over na te denken maar hoe werkt het dan als bijvoorbeeld een andere aanbieder komt? Open Dutch Fiber is ook bezig in de gemeente, die komen rond april 2023. Delta heeft nu nog maar een paar aanbieders die het netwerk gebruiken.
Legt Open Dutch Fiber er dan nog een aansluiting naast, of gebruiken die dezelfde kabel? Weinig zin om straks 2 of 3 verschillende aansluitingen in de meterkast te hebben hangen.

Delta heeft nog maar een paar aanbieders, Open Dutch Fiber heeft T-Mobile. Is het te verwachten dat bijvoorbeeld een KPN ook een van die twee gaat gebruiken? Of mis ik hier iets?
Delta, KPN en Open Dutch Fiber leggen allemaal een eigen glasvezel netwerk aan. Er zijn al huizen in Nederland met 3 glasvezel aansluitingen in de meterkast. Dat komt gelukkig niet veel voor. 2 aansluitingen komt vaker voor.

Als ze het gratis aanleggen zou ik altijd ja zeggen. Zoals je al zegt levert niet elke provider via elk netwerk. Hoe meer aansluitpunten je hebt hoe meer keuze uit providers. Die kastjes in je meterkast zijn klein gelukkig.

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:31
esky schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:36:
[...]

Delta, KPN en Open Dutch Fiber leggen allemaal een eigen glasvezel netwerk aan. Er zijn al huizen in Nederland met 3 glasvezel aansluitingen in de meterkast. Dat komt gelukkig niet veel voor. 2 aansluitingen komt vaker voor.

Als ze het gratis aanleggen zou ik altijd ja zeggen. Zoals je al zegt levert niet elke provider via elk netwerk. Hoe meer aansluitpunten je hebt hoe meer keuze uit providers. Die kastjes in je meterkast zijn klein gelukkig.
Eigenlijk best gek hè dat iedereen z’n eigen kabel maar gaat trekken, klinkt allemaal niet heel efficiënt 😂.

Maar thanks dan ga ik lekker aansluitingen sparen.

[ Voor 3% gewijzigd door HansAnders07 op 15-12-2022 21:15 ]

• JosWo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 14:00

Deze email net als anderen ook ontvangen, zie nu zelf dat ik de online bestelling in augustus 2021 gedaan heb. Met tussenpozen in werkzaamheden hier in Aa en Hunze ligt de groene kabel nu sinds twee weken naast het huis.
Maar dus inmiddels meer dan een jaar na aanmelding geen aansluiting en ook geen datum beschreven wanneer het allemaal naar binnenkomt en uiteindelijk aangesloten zal zijn.
Dit hieronder in punt 5 lees ik in de toegestuurde Algemene voorwaarden, voor dubbele uitleg vatbaar!
Gaat de overeenkomst in op moment van totstandkoming
Eindigt 1 jaar na werkende oplevering
.
Het zoals hier eerder beschreven in dit topic "na activering van een dienst binnen 14 dagen opzeggen" moet ik dan ook nog zien. Iemand die dat al heeft kunnen doordrukken?

5 Duur en Beëindiging Overeenkomst
5.1 De Overeenkomst gaat in op het moment van
totstandkoming en eindigt 1 jaar na het einde van de
maand waarin (de monteur) het DELTA Flexpakket
werkend op de locatie van de Klant heeft opgeleverd. Na
afloop van deze termijn wordt de Overeenkomst
stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:29
Rabbithole schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:21:
[...]
Ik heb deze mail ook gehad. Ik heb mij in mei 2022 aangemeld en inmiddels nog steeds niets gehoord over de eventuele aanleg. Volgens mij maakt Delta een aantal fouten:

- Prijswijzigingen worden volgens de Algemene Voorwaarden, artikel 17.1, minimaal 1 maand van tevoren bekend gemaakt. Deze mail krijgen wij 15 dagen voor de ingangsdatum;
- Prijsstijgingen worden volgens de Algemene Voorwaarden, artikel 17.3, in beginsel doorgevoerd per 1 juni van enig jaar. Daarvan wordt nu zonder opgave van redenen afgeweken;
- Prijsstijgingen worden volgens de Algemene Voorwaarden, artikel 17.3, niet doorgevoerd indien niet langer dan 3 maanden het Flexpakket wordt afgenomen. Dit is dus op ons van toepassing.

Het argument wat ze nu aanvoeren is mijn inziens onzin, als de korting hoger wordt dan moeten ze dat ook vermelden in de aankondiging van de prijsverhoging (oftewel mededelen dat er geen prijsverhoging van toepassing is). Daarnaast werkt dit wel door als het abonnement stilzwijgend zou worden verlengd, en kun je lijkt mij ontbinden omdat ze zich niet houden aan de Algemene Voorwaarden.

Belangrijker argument om het contract te mogen ontbinden is dat er in mijn geval geen verwachte levertijd is genoemd in de overeenkomst. Dit is wel benodigd.
JosWo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:42:
[...]

Deze email net als anderen ook ontvangen, zie nu zelf dat ik de online bestelling in augustus 2021 gedaan heb. Met tussenpozen in werkzaamheden hier in Aa en Hunze ligt de groene kabel nu sinds twee weken naast het huis.
Maar dus inmiddels meer dan een jaar na aanmelding geen aansluiting en ook geen datum beschreven wanneer het allemaal naar binnenkomt en uiteindelijk aangesloten zal zijn.
Dit hieronder in punt 5 lees ik in de toegestuurde Algemene voorwaarden, voor dubbele uitleg vatbaar!
Gaat de overeenkomst in op moment van totstandkoming
Eindigt 1 jaar na werkende oplevering
.
Het zoals hier eerder beschreven in dit topic "na activering van een dienst binnen 14 dagen opzeggen" moet ik dan ook nog zien. Iemand die dat al heeft kunnen doordrukken?

5 Duur en Beëindiging Overeenkomst
5.1 De Overeenkomst gaat in op het moment van
totstandkoming en eindigt 1 jaar na het einde van de
maand waarin (de monteur) het DELTA Flexpakket
werkend op de locatie van de Klant heeft opgeleverd. Na
afloop van deze termijn wordt de Overeenkomst
stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd.
@Rabbithole @JosWo Hebben jullie met deze kennis bezwaar gemaakt? Heb je daarvan een voorbeeldbrief die ik ook kan gebruiken?
Ik heb me 10 januari 2022 aangemeld voor 1Gb glasvezel, regio Haarlem. Het lijkt er op dat ze pas media 2023 zullen opleveren. Er is echter nooit duidelijk gecommuniceerd wanneer dat werkelijk zal zijn.
Volgens Delta zou ik nu niet mogen opzeggen totdat er daadwerkelijk aangelegd is en er een jaar verstrekken is. Dit vind ik toch niet zo'n nette manier van aan het lijntje houden.
Een prijsverhoging voordat er opgeleverd is, vind ik toch wel van de zotte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xyanide
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:51
ahbart schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:51:
[...]

[...]

@Rabbithole @JosWo Hebben jullie met deze kennis bezwaar gemaakt? Heb je daarvan een voorbeeldbrief die ik ook kan gebruiken?
Ik heb me 10 januari 2022 aangemeld voor 1Gb glasvezel, regio Haarlem. Het lijkt er op dat ze pas media 2023 zullen opleveren. Er is echter nooit duidelijk gecommuniceerd wanneer dat werkelijk zal zijn.
Volgens Delta zou ik nu niet mogen opzeggen totdat er daadwerkelijk aangelegd is en er een jaar verstrekken is. Dit vind ik toch niet zo'n nette manier van aan het lijntje houden.
Vanmiddag gebeld en daar gaven ze aan dat de korting werd verhoogd naar 7,5. Ik zou het eerste jaar de afgesproken 45 euro gaan betalen.

Ze konden dit niet via de mail of op een andere manier bevestigen.

Ook aangeven dat de manier van communiceren belabberd is en dat ze er eigenlijk een extra mail uit zouden moeten doen met bovenstaande uitleg.

Mocht het niet zo zijn dan zeggen we gewoon op binnen de eerste 14 dagen na oplevering :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 22:58
ahbart schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:37:
[...]

Oei dat is onoverkomelijk voor mij!
Delta is hier al een jaar lang aan het plannen en nu pas aan het graven en ze verwachten in juni op te leveren (1,5 jaar!).
Geen ipv6, port 443 dicht, geen bridge. Ik wordt hier niet blij van! Als dit nog steeds zo is als ze eindelijk opleveren, blijf ik bij Ziggo. Dan ga ik die 2 weken bedenktijd vanaf oplevering pushen!
Ik heb uiteindelijk toch met de juiste informatie een oplossing gekregen vanuit Delta.

Poort 80 en 443 werken wel met port forwarding, maar niet met DMZ, Nokia lost dit nog op, maar tot die tijd kan men dus gewoon de poorten forwarden zonder DMZ.

Voor de blokkade op poort 8080 komt er een firmware update naar verwachting in Q1 2023. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5070daan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 06:39
Vraagje,
Ik wil dmv een mediaconverter mn edgerouter(non sfp) gaan gebruiken en was benieuwd of dat net zo makkelijk kan als toen ik KPN fiber had. Nu heb ik de warranty van mijn Genexis al voided door de sfp er uit te trekken. Maar nu lees ik hier veel dat mensen FS sfp's bestellen en daar mee werken.

Is er nog een goede reden om de Genexis SFP te vervangen voor eentje van FS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
5070daan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:17:
Vraagje,
Ik wil dmv een mediaconverter mn edgerouter(non sfp) gaan gebruiken en was benieuwd of dat net zo makkelijk kan als toen ik KPN fiber had. Nu heb ik de warranty van mijn Genexis al voided door de sfp er uit te trekken. Maar nu lees ik hier veel dat mensen FS sfp's bestellen en daar mee werken.

Is er nog een goede reden om de Genexis SFP te vervangen voor eentje van FS?
Nee, uiteraard heb je met de SFP uit de 7840 de meeste kans op correcte werking.

Punt is wel dat je niet de garantiesticker hebt verbroken, maar de algemene voorwaarden geschonden hebt. Daarin staat dat je geen ingrepen in dit bruikleen apparaat mag doen. Het is dus beter om - zoals ik gedaan heb - een exemplaar op bijvoorbeeld Marktplaats te kopen. Sinds januari dit jaar mag je eigen apparatuur gebruiken en een gekocht exemplaar is uiteraard je eigendom.

Bijvoorbeeld:

https://www.marktplaats.n...platinum-glasvezel-router

Ik denk overigens niet dat Delta je nu het leven zuur maakt hoor ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
Ik werd gisteren gebeld door de klantenservice van Delta met de vraag of ik tevreden was over hoe de aansluiting gegaan is. Buiten dat het 'gewoon werkt' en dat best goed is gegaan ben ik over de bridge modus begonnen of eigenlijk het ontbreken ervan.

De meneer aan de telefoon kwam met deze link: https://www.broadband-for...U-Products-2022-10-20.pdf Met de mededeling dat ik dan zelf een nieuwe modem kon kopen van deze lijst, die konden allemaal wel in bridge modus en werken ook met Delta.

Op mijn vraag waarom ze dan niet één van die modems uitleveren, kwam geen antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 13:23
Flans schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 07:26:
De meneer aan de telefoon kwam met deze link: https://www.broadband-for...U-Products-2022-10-20.pdf Met de mededeling dat ik dan zelf een nieuwe modem kon kopen van deze lijst, die konden allemaal wel in bridge modus en werken ook met Delta.
Hahaha, nope. Dat document komt hier ook regelmatig voor bij. De enige devices die fatsoenlijk werken zijn van Nokia (maar slecht verkrijgbaar voor consument) en Fritzbox. (gebruik de zoekfunctie voor meer details, er is al enorm veel hierover geschreven).

Overigens verwacht ik dat het niet lang meer duurt voordat Delta modems uitlevert die bridge modus ondersteunen. Mijn gevoel zegt dat ze dan je modem omruilen voor een Nokia xs-010x-q. Deze worden namelijk ook al aan andere providers op het Delta netwerk uitgeleverd.

Ik denk eigenlijk dat we nog heel eventjes (paar maanden) geduld moeten hebben..

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 07:54:
Overigens verwacht ik dat het niet lang meer duurt voordat Delta modems uitlevert die bridge modus ondersteunen. Mijn gevoel zegt dat ze dan je modem omruilen voor een Nokia xs-010x-q. Deze worden namelijk ook al aan andere providers op het Delta netwerk uitgeleverd.
Ergens hierboven is gezegd - ik meen n.a.v. en gesprek met de helpdesk - dat dit alleen voor business klanten zou gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:50:
[...]

Ergens hierboven is gezegd - ik meen n.a.v. en gesprek met de helpdesk - dat dit alleen voor business klanten zou gelden.
Dat pakket is meestal het eerste jaar gratis, dan opzeggen en het modem kan behouden worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 05:29
ahbart schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:51:
@Rabbithole @JosWoVolgens Delta zou ik nu niet mogen opzeggen totdat er daadwerkelijk aangelegd is en er een jaar verstrekken is. Dit vind ik toch niet zo'n nette manier van aan het lijntje houden.
Volgens hun eigen antwoord (FAQ onderaan op https://www.delta.nl/wijzigingen2023/) op de vraag of je mag opzeggen:
Opzeggen is niet mogelijk wanneer de prijswijziging lager is dan de vastgestelde CPI inflatiecorrectie van 5,3%. DELTA gebruikt hiervoor de berekening (consumentenprijsindex, CPI) van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Voor 2022 komt dit neer op een correctie van maximaal 5,3%. Dat is de gemiddelde inflatie over de periode 1 juni 2021 t/m 31 mei 2022. Meer informatie hierover is de vinden op de website van het CBS.
Flexpakket Basis 150 Mbps van 42,50 naar 45,00 = 5,88% verhoging
Extra snelheid 400 Mbps* van 46,00 naar 48,50 = 5,43% verhoging
Extra snelheid 1000 Mbps* van 50,00 naar 52,50 = 5,00% verhoging

Het lijkt mij (maar ianal) dat bij de eerste 2 pakketten sprake zal/zou zijn van terecht opzeggen, bij de laatste wellicht niet. Maar, sowieso heel vreemd dat ze 2 weken voor het ingaan van de wijzigingen bericht sturen. Is het niet tegen de wet of hun eigen Algemene Voorwaarden (die spreekt enkel over een mogelijke indexering op 1 juni) dan is het in mijn ogen wel onbeschoft. Hier ook iemand die nog wacht tot ergens in 2023 op de eerste tekenen van graaf-activiteit in het dorp.

Vanmorgen even contact gehad met Delta via de chat, met de vraag hoe ik de mail moet lezen van afgelopen donderdag (ik heb in januari 2022 gekozen voor het eerste pakket). Het kwam erop neer dat eventuele kortingen (heb ik niet) mee zouden (kunnen) stijgen, maar dat inflatiecorrectie toegestaan is door de ACM en dat ik zelf akkoord ben gegaan met de Algemene Voorwaarden en specifiek met artikel 33.2.

Betreffende artikel 33.2:
Wij spreken in ieder geval met u af dat onze voorwaarden, diensten en tarieven mogen
veranderen als de wet- en regelgeving ons daartoe verplicht. Ook komen wij overeen dat
wij onze tarieven mogen indexeren. Onze tarieven worden jaarlijks op 1 juni geïndexeerd,
volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk
percentage de prijzen stijgen. Deze wijzigingen leiden er niet toe dat u kosteloos de
overeenkomst kunt beëindigen. Als u evenwel een consument bent, dan heeft u wel het
recht de overeenkomst kosteloos op te zeggen als u op het moment dat de indexatie
plaats vindt nog niet langer dan drie maanden klant bent.
Na het linken naar dit artikel bleef het vervolgens stil, ook na herhaaldelijke (maar steeds vriendelijke) specifieke vragen over dit artikel. Vervolgens biedt de chat een optie om het gesprek te versturen via email maar na 3 pogingen met 2 verschillende emailadressen heb ik het opgegeven, het gesprek is niet in mijn mailbox beland.

Heb weinig kaas gegeten van de consumenten rechten in dezen en kan je niet helpen met een brief, maar als potentiele/toekomstige klant vind ik het ook een rare en nare manier van communicatie vanuit / met Delta. Dit na toch wel een hoopvol jaar (glasvezel mogelijkheid, en ze zijn in de gemeente wel begonnen met graven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:54
ernstoud schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:50:
[...]

Heb hier van de week de helpdesk nog over gevraagd en gaven als antwoord Q1 2023. Niets gehoord over een business pakket. Goed, eerst zien dan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 15:50
xyanide schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:06:

Mocht het niet zo zijn dan zeggen we gewoon op binnen de eerste 14 dagen na oplevering :).
Ik zou het woordje 'gewoon' maar weglaten, want dat wordt dan nog wel een clash tussen jou en Delta. Geldt ook voor mij, alhoewel ik voor die tijd al een klacht bij de Geschillencommissie telecom neer ga leggen. Tot nu toe is elke provider met hetzelfde bedenktijdbeleid in het ongelijk gesteld. Lees de voorbeelden hier https://eur01.safelinks.p...KB2Y5aGpu3o%3D&reserved=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

robertwebbe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:58:
Stel: je neemt de SFP van bijvoorbeeld die Fritzbox, steekt deze in je eigen router en zegt tegen DFN: geef mij maar een encryptiesleutel, ik implementeer de rest zelf wel, zouden ze je dan moeten helpen volgens de vrije modemkeuze?
Ik ben geen jurist, maar ik denk van niet; Anders dan het document dat ze op hun webpagina verstrekken over vrije modemkeuze, hoeven ze naar mijn idee niets te doen. Ik verwacht dan ook niet dat er encryptie wordt toegepast: Allemaal dezelfde sleutel maakt het zinloos, en unieke sleutels is niet bij te houden vanaf fabricage tot aan commissioning.
robertwebbe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:58:In de eisen die ze stellen staat dat je gecertificeerde apparatuur moet gebruiken. In theorie zou je je eigen gebouwde router, net als AVM heeft gedaan voor hun Fritzbox, kunnen laten certificeren. Maar dat doet toch niemand? Naast de kosten en de tijd denk ik niet dat DFN happig zal zijn om je te helpen, ze hebben al druk genoeg om de Nokia’s goed werkend te krijgen.
Dat deel is mij ook niet helemaal duidelijk. Ik denk niet dat ze hier end-to-end gecertificeerde routers bedoelen, maar een gecertificeerde glasvezelinterface, waarvan onafhankelijk is aan getoond dat deze aan de standaard voldoet.

Tenzij we hier een WAN network engineer in ons midden hebben, die de genoemde standaarden kent en begrijpt, denk ik dat we deze route moeten afschrijven. Alles bij elkaar is het nogal wat technische kennis, en een one-off is de studie niet waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
MindBender schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:00:
[...]

Ik ben geen jurist, maar ik denk van niet; Anders dan het document dat ze op hun webpagina verstrekken over vrije modemkeuze, hoeven ze naar mijn idee niets te doen. Ik verwacht dan ook niet dat er encryptie wordt toegepast: Allemaal dezelfde sleutel maakt het zinloos, en unieke sleutels is niet bij te houden vanaf fabricage tot aan commissioning.

[...]

Dat deel is mij ook niet helemaal duidelijk. Ik denk niet dat ze hier end-to-end gecertificeerde routers bedoelen, maar een gecertificeerde glasvezelinterface, waarvan onafhankelijk is aan getoond dat deze aan de standaard voldoet.

Tenzij we hier een WAN network engineer in ons midden hebben, die de genoemde standaarden kent en begrijpt, denk ik dat we deze route moeten afschrijven. Alles bij elkaar is het nogal wat technische kennis, en een one-off is de studie niet waard.
Wat uitleg.

De encryptie bij XGS-PON gebruikt geen shared key maar een key exchange mechanisme. Partijen hoeven initieel elkaars key niet te kennen.

Juist bij XGS-PON is interoperabiliteit de crux. Daarom organiseert het Broadband Forum ook technische sessies waarin fabrikanten kunnen testen of hun apparatuur samenwerkt. De BBF.247 certificering zou dit moeten garanderen maar in praktijk valt dit tegen. Zo werkt de gecertificeerde Genexis mediaconverter die KPN gebruikt niet op de Delta infra.

De certificering gaat niet alleen over het glas interface maar vooral over de managementlagen daarboven, het OMCI protocol, voor key exchange, identificatie, firmware updates, monitoring e.d., daarom is bijvoorbeeld de Fritzbox SFP, die alleen licht op de juiste frequenties omzet naar digitale bitjes, absoluut niet toepasbaar in bijvoorbeeld een EdgeRouter. Je zult nl. op die EdgeRouter dan dat hele OMCI protocol moeten afhandelen. En die software met alles wat er bij komt kijken is niet bij Ubiquiti of anderen beschikbaar.

Info over OMCI hier: https://gonorthforge.com/...nt-and-control-interface/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 17:34

ThaHandy

Discovery Channel

Dat Mikrotik, Ubiquiti en andere routers het OMCI niet software ondersteunen is een gemiste kans lijkt mij. Anders ben je met een €70 XGS-PON module klaar.

Mikrotik support:
Hello,

Unfortunately, there are no plans for any GPON authentication support in the RouterOS in the near future. The only option remains is using MSA compliant GPON/XGS-PON module with built-in OMCI support.

Regards,
Jānis B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:43
ThaHandy schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:21:
Dat Mikrotik, Ubiquiti en andere routers het OMCI niet software ondersteunen is een gemiste kans lijkt mij. Anders ben je met een €70 XGS-PON module klaar.
Om de router die achter een glas naar UTP converter zit het hele OMCI gebeuren te laten afwikkelen, oftewel het voor jouw bestemde signaal uit het volledige signaal te peuteren, moet de volledige bandbreedte van het signaal dat door het glas gaat, ook door het UTP kabeltje dat aan de WAN port van de router zit. Dat lijkt me eufemistisch gesproken een ... uitdaging...

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
EWS99 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 07:54:
[...]

Hahaha, nope. Dat document komt hier ook regelmatig voor bij. De enige devices die fatsoenlijk werken zijn van Nokia (maar slecht verkrijgbaar voor consument) en Fritzbox. (gebruik de zoekfunctie voor meer details, er is al enorm veel hierover geschreven).

Ik denk eigenlijk dat we nog heel eventjes (paar maanden) geduld moeten hebben..
Hebben deze ook 1 10gbit of 8gbit poort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
Soppyscroll schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:13:
[...]
Hebben deze ook 1 10gbit of 8gbit poort?
De XS-010X-Q heeft een 100 M/1 G/2.5 G/5 G/10 G Base-T RJ-45 LAN interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:52:
[...]

Om de router die achter een glas naar UTP converter zit het hele OMCI gebeuren te laten afwikkelen, oftewel het voor jouw bestemde signaal uit het volledige signaal te peuteren, moet de volledige bandbreedte van het signaal dat door het glas gaat, ook door het UTP kabeltje dat aan de WAN port van de router zit. Dat lijkt me eufemistisch gesproken een ... uitdaging...
Nee, want als je die genoemde XGS-PON module in een router stopt heb je dus geen glas-naar UTP converter (een ONT) nodig en dus ook geen UTP kabeltje meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaenon
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15-09 20:29
xyanide schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:06:
[...]

Vanmiddag gebeld en daar gaven ze aan dat de korting werd verhoogd naar 7,5. Ik zou het eerste jaar de afgesproken 45 euro gaan betalen.

Ze konden dit niet via de mail of op een andere manier bevestigen.

Ook aangeven dat de manier van communiceren belabberd is en dat ze er eigenlijk een extra mail uit zouden moeten doen met bovenstaande uitleg.

Wij hadden dezelfde prijsverhoging ontvangen, hierover contact gehad op de chat, hier werd inderdaad ook aangegeven dat de actieprijs leidend is:
Het is zo dat de actieprijs leidend is. Dus ik zie dat je een korting gaat krijgen van €7,50 per maand. Hierdoor blijft je abonnementskosten voor de eerste 12 maanden €45. Natuurlijk is dit de prijs zonder extra zenderpakketen etc.

Na 12 maanden vervalt de korting en ga je de prijs met prijstariefsverhoging betalen
De chat via de "verstuur gesprek" knop naar mijn mail gestuurd en ook ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:38
JohnnieWbl schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:08:
[...]

Volgens hun eigen antwoord (FAQ onderaan op https://www.delta.nl/wijzigingen2023/) op de vraag of je mag opzeggen:

[...]

Flexpakket Basis 150 Mbps van 42,50 naar 45,00 = 5,88% verhoging
Extra snelheid 400 Mbps* van 46,00 naar 48,50 = 5,43% verhoging
Extra snelheid 1000 Mbps* van 50,00 naar 52,50 = 5,00% verhoging

Het lijkt mij (maar ianal) dat bij de eerste 2 pakketten sprake zal/zou zijn van terecht opzeggen, bij de laatste wellicht niet. Maar, sowieso heel vreemd dat ze 2 weken voor het ingaan van de wijzigingen bericht sturen. Is het niet tegen de wet of hun eigen Algemene Voorwaarden (die spreekt enkel over een mogelijke indexering op 1 juni) dan is het in mijn ogen wel onbeschoft. Hier ook iemand die nog wacht tot ergens in 2023 op de eerste tekenen van graaf-activiteit in het dorp.

Vanmorgen even contact gehad met Delta via de chat, met de vraag hoe ik de mail moet lezen van afgelopen donderdag (ik heb in januari 2022 gekozen voor het eerste pakket). Het kwam erop neer dat eventuele kortingen (heb ik niet) mee zouden (kunnen) stijgen, maar dat inflatiecorrectie toegestaan is door de ACM en dat ik zelf akkoord ben gegaan met de Algemene Voorwaarden en specifiek met artikel 33.2.

Betreffende artikel 33.2:

[...]

Na het linken naar dit artikel bleef het vervolgens stil, ook na herhaaldelijke (maar steeds vriendelijke) specifieke vragen over dit artikel. Vervolgens biedt de chat een optie om het gesprek te versturen via email maar na 3 pogingen met 2 verschillende emailadressen heb ik het opgegeven, het gesprek is niet in mijn mailbox beland.

Heb weinig kaas gegeten van de consumenten rechten in dezen en kan je niet helpen met een brief, maar als potentiele/toekomstige klant vind ik het ook een rare en nare manier van communicatie vanuit / met Delta. Dit na toch wel een hoopvol jaar (glasvezel mogelijkheid, en ze zijn in de gemeente wel begonnen met graven).
Ik zit in een vergelijkbare situatie, maar als ik mijn mails terugkijk dan ben ik bij het afsluiten van mijn contract akkoord gegaan met de "Algemene voorwaarden DELTA Flexpakket". Daarin staat het iets anders:

https://www.deltaglasvezel.nl/pdf/Algemene_Voorwaarden.pdf
17.3
De tarieven voor het DELTA Flexpakket worden jaarlijks
geïndexeerd in beginsel per 1 juni van elk jaar volgens de
CBS Consumentenprijsindex website. De indexering geldt
niet voor de Klant als nog de Klant niet langer dan 3
maanden het DELTA Flexpakket afneemt.
Door nu de prijs te indexeren en de korting verhogen, kunnen ze nadat de korting is afgelopen effectief de prijs meteen nog een keer indexeren. Maar zoals dat hier in de voorwaarden staat mag dat toch echt niet. Ik moet er denk ik ook maar even achteraan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
Barre73 schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:34:
[...]

Nee, want als je die genoemde XGS-PON module in een router stopt heb je dus geen glas-naar UTP converter (een ONT) nodig en dus ook geen UTP kabeltje meer..
Ik had "kabeltje" tussen aanhalingstekens moeten zetten. Of nog beter spreken van "interface tussen de router en de ONT module". Hoe je het ook keert of wendt, het frontend van de router moet dan in plaats van de 1GB bandbreedte zoals bij AON, de volledige bandbreedte van de glasvezel kunnen verwerken. Ik weet niet eens hoeveel dat is, maar het zou me niet verbazen als het dichter bij 100 GB ligt dan bij 50. Dus dan moet het hele frontend van de router op zijn kop. Het verbaast me niets dat niemand het zo doet en het aan de SPF fabrikanten overlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:23:
[...]

Ik had "kabeltje" tussen aanhalingstekens moeten zetten. Of nog beter spreken van "interface tussen de router en de ONT module". Hoe je het ook keert of wendt, het frontend van de router moet dan in plaats van de 1GB bandbreedte zoals bij AON, de volledige bandbreedte van de glasvezel kunnen verwerken. Ik weet niet eens hoeveel dat is, maar het zou me niet verbazen als het dichter bij 100 GB ligt dan bij 50. Dus dan moet het hele frontend van de router op zijn kop. Het verbaast me niets dat niemand het zo doet en het aan de SPF fabrikanten overlaat.
De bandbreedte van een XGS-PON poort is 10 Gbit. De volledige bandbreedte van een vezel wordt bepaald door de apparatuur die de vezel belicht. Een XGS-PON OLT doet dat met 10 Gbit, verdeeld over (meestal) max 64 aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
NESFreak schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:52:
[...]

Ik zit in een vergelijkbare situatie, maar als ik mijn mails terugkijk dan ben ik bij het afsluiten van mijn contract akkoord gegaan met de "Algemene voorwaarden DELTA Flexpakket". Daarin staat het iets anders:

https://www.deltaglasvezel.nl/pdf/Algemene_Voorwaarden.pdf

[...]

Door nu de prijs te indexeren en de korting verhogen, kunnen ze nadat de korting is afgelopen effectief de prijs meteen nog een keer indexeren. Maar zoals dat hier in de voorwaarden staat mag dat toch echt niet. Ik moet er denk ik ook maar even achteraan bellen.
Jullie vallen over het feit dat de verhoging in januari is en niet, zoals in de voorwaarden staat, in juni?

Delta indexeert de prijzen in juni, maar die verhoging wordt pas in januari doorgevoerd. Alleen dat staat niet duidelijk in de voorwaarden.

Overigens wordt de prijs bij bijna alle providers jaarlijks verhoogd. Dus overstappen om die reden heeft niet zoveel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:38
EWS99 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:59:
[...]

Jullie vallen over het feit dat de verhoging in januari is en niet, zoals in de voorwaarden staat, in juni?

Delta indexeert de prijzen in juni, maar die verhoging wordt pas in januari doorgevoerd. Alleen dat staat niet duidelijk in de voorwaarden.

Overigens wordt de prijs bij bijna alle providers jaarlijks verhoogd. Dus overstappen om die reden heeft niet zoveel zin.
Nee, we vallen erover dat we een prijsverhoging krijgen voordat het internet überhaupt is aangesloten. Vandaar dus ook het binnen 3 maanden na levering detail. Er heeft nog geen levering plaatsgevonden en dat kan ook nog wel een jaar duren.

Zelf heb ik mij aangemeld zodat delta in mijn regio het minimum percentage voor de aanleg van glas zou halen. Delta was hier voorheen niet actief.

[ Voor 9% gewijzigd door NESFreak op 19-12-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
NESFreak schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:02:
[...]

Nee, we vallen erover dat we een prijsverhoging krijgen voordat het internet überhaupt is aangesloten. Vandaar dus ook het binnen 3 maanden na levering detail. Er heeft nog geen levering plaatsgevonden en dat kan ook nog wel een jaar duren.

Zelf heb ik mij aangemeld zodat delta in mijn regio het minimum percentage voor de aanleg van glas zou halen. Delta was hier voorheen niet actief.
Voelt raar inderdaad om een verhoging te krijgen voor een product wat je nog niet gekregen hebt. Daarom verhogen ze de korting, zodat je het eerste half jaar die verhoging nog niet merkt.

De prijzen lopen gelijk met de producten die op de site staan. Ze kunnen niet voor elke klant een uitzondering maken. Dat gaat simpelweg niet in een groot bedrijf. Als ze nu de prijzen niet voor je verhogen zou je in januari 2024 een dubbele verhoging krijgen. Anders blijf je elk jaar achter de feiten aanlopen met een lagere prijs. Dat is gewoon niet hoe het werkt helaas. Bij geen enkele provider overigens.

Er zit gewoon te veel tijd tussen aanvraag en daadwerkelijke oplevering. Ik ben echter bang dat daar niet veel aan te doen is. Aanleggen van glasvezel duurt nu eenmaal lang. Ik heb zakelijk meerdere vezels aan laten leggen en trajecten van een jaar zijn geen uitzondering.

Ik zou niet weten hoe ze dit anders op zouden moeten lossen...

Maar kom op, waar hebben we het over? Met de korting misschien 15,- op jaar basis? Als je dat echt een probleem vind, dan stap je na een jaar over naar een andere aanbieder en heb je weer een half jaar korting. Opzeggen binnen 14 dagen na levering lijkt wel te kunnen, maar wat krijg je dan? Als je dan ooit weer iets op het Delta Fiber netwerk wilt, krijg je mogelijk aansluitkosten van honderden euro's. Ik denk dat je eerlijk gezegd beter af bent met die 15,- verhoging in een jaar.

Het is jammer dat de ISP wereld niet snapt dat je vaste klanten moet belonen in plaats van afstraffen. Op dit moment is het intressanter om elk jaar over te stappen dan om klant te blijven. En dat terwijl het voor een ISP hartstikke duur is om een klant te onboarden. Dat kan goed honderen euro's kosten. Beter zouden ze de prijzen voor vasten klanten elk jaar een paar procent naar beneden moeten laten gaan ipv. omhoog. Feitelijk betaal je als vaste klant voor de korting van nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
Barre73 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:48:
[...]

De bandbreedte van een XGS-PON poort is 10 Gbit. De volledige bandbreedte van een vezel wordt bepaald door de apparatuur die de vezel belicht. Een XGS-PON OLT doet dat met 10 Gbit, verdeeld over (meestal) max 64 aansluitingen.
Hmmm... Delta biedt nu al 8GB aan klanten over haar netwerk. Naar ik men overigens met maximaal 32 aansluitingen op een poort. Enige overboeking is te verwachten maar met 32 aansluitingen op een 10GB poort, kunnen ze natuurlijk nooit waarmaken dat de klanten werkelijk stabiel 8 GB kunnen krijgen. En daar adverteren ze wel mee: "met glasvezel altijd de volle snelheid".

En dan hebben we het maar even niet over die 25GB waarvan ze zeggen er op voorbereid te zijn..
.

[ Voor 6% gewijzigd door Roetzen op 20-12-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:54:
[...]

Hmmm... Delta biedt nu al 8GB aan klanten over haar netwerk. Naar ik men overigens met maximaal 32 aansluitingen op een poort. Enige overboeking is te verwachten maar met 32 aansluitingen op een 10GB poort, kunnen ze natuurlijk nooit waarmaken dat de klanten werkelijk stabiel 8 GB kunnen krijgen. En daar adverteren ze wel mee: "met glasvezel altijd de volle snelheid".

En dan hebben we het maar even niet over die 25GB waarvan ze zeggen er op voorbereid te zijn..
.
Tja... zo werkt de marketing. Overboeking is flink en rekent op het feit dat er vrijwel nooit tegelijk zoveel bandbreedte nodig is. En dat is eigenlijk ook wel zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:41:
[...]

Tja... zo werkt de marketing. Overboeking is flink en rekent op het feit dat er vrijwel nooit tegelijk zoveel bandbreedte nodig is. En dat is eigenlijk ook wel zo..
Ik denk dat dat sterk afhankelijk is van de leefomgeving. Hier buitengebied met weinig jongeren en Nasr ik vermoed weinig Netflix e.d,., maar in een stad of nieuwbouwwijk? Op het KPN forum zijn zeer veel meldingen dat mensen op glasvezel absoluut niet halen waarvoor ze betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 16:15
Ik ben nu 11 maanden klant bij Delta, 1000/1000 abo. Ik heb ze net gebeld om de gratis wifi punten weer in te leveren na komende maand (anders gingen ze geld kosten, en ik gebruik ze domweg niet).

Kreeg een aanbod om ze weer gratis te doen voor het komende contractjaar, maar heb vriendelijk geweigerd. Wel gevraagd om korting op de internetverbinding en dat was geen enkel probleem. Ik betaal het komende contractjaar 45 EUR per maand in plaats van 52,50 EUR.

Moet de bevestiging voor het verlengingsaanbod nog krijgen via de mail, maar dat zal wel in orde komen.

Keurig te woord gestaan, en dat mag ook wel eens gezegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grapevine
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-03 10:47
Twijfel tussen die 8gb of de veel goedkopere t-mobile 1gb aansluiting.

Als ze tegelijkertijd beschikbaar komen op mijn adres, betekent dat dan dat ze hetzelfde netwerk gebruiken?

Of moet ik dan de volle 182.50 betalen voor installatie bij Delta als ik wil overstappen later?

Ik vind de glasvezel marketing (ja, ook Ziggo met "glasvezel") erg verwarrend en de prijzen verschillen heel sterk tussen T-mobile en de rest. 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grapevine schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:50:
Twijfel tussen die 8gb of de veel goedkopere t-mobile 1gb aansluiting.

Als ze tegelijkertijd beschikbaar komen op mijn adres, betekent dat dan dat ze hetzelfde netwerk gebruiken?

Of moet ik dan de volle 182.50 betalen voor installatie bij Delta als ik wil overstappen later?

Ik vind de glasvezel marketing (ja, ook Ziggo met "glasvezel") erg verwarrend en de prijzen verschillen heel sterk tussen T-mobile en de rest. 🙈
Nee, Delta en T-Mobile werken zover ik weet nergens in NL op 1 netwerk. Wat bedoel je met die 182,50?

Ja prijzen verschillen, dat heet concurrentie. Mooi toch? Maar heb je al zicht op aanleg van glasvezel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:35
Bij ons in de gemeente gaat Delta ook binnenkort beginnen met de aanleg van glas.
Er is ergens in augustus een schouw gedaan voor de kabel aanleg.
Tot zover is alles goed gegaan.

Nu zag ik een tijdje geleden dat KPN (glaspoort) ook aan het kijken om glas aan te leggen https://www.glaspoort.nl/provincies/utrecht/

Nu komt het. Ik had van de week een verkoper aan de deur die mij wat probeerde aan te smeren. Ik zit nu bij KPN met een goede snelheid over DSL. Niets te klagen behalve de upload en responsetijden. Ik zei dat ik geen interesse had, omdat ik veel van de voordelen zou verliezen die ik nu heb.
Hierop zei de verkoper dat ik ook gewoon internet kon afnemen en tv van kpn. Bleek Digitenne te zijn. Grapjas. Ik heb hem verteld dat glaspoort onderzoek aan het doen is om voor een aanleg.

Zijn antwoord hierop was dat dat niet mogelijk was, omdat Delta het alleenrecht had voor een jaar op de vezel. Dat kan ik mij voorstellen, maar daar gaat het niet over. Wat delta doet met zijn kabel moeten ze zelf weten. Maar voor zover ik weet mag iedereen glasvezel in de grond leggen als de gemeente daar goedkeuring voor geeft.

Ik neem aan dat een aanleg van een eigen kabel niet kan worden tegen gehouden voor een provider. Of heb ik het verkeerd. De gebieden die glaspoort aangeeft in zijn overzicht zijn voor een deel nu ook delta gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 16:08
debom schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:25:
[...]
Ik neem aan dat een aanleg van een eigen kabel niet kan worden tegen gehouden voor een provider. Of heb ik het verkeerd. De gebieden die glaspoort aangeeft in zijn overzicht zijn voor een deel nu ook delta gebieden.
Correct, een gemeente kan het niet tegenhouden, enkel wat voorwaarden stellen of het tijdelijk uitstellen. Maar een alleenrecht op aanleg van glasvezel kan natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Aha; dus u bent de residential network engineer hier.
De encryptie bij XGS-PON gebruikt geen shared key maar een key exchange mechanisme. Partijen hoeven initieel elkaars key niet te kennen.
Betekent dat, dat als ik in Zwitserland zo'n Nokia XS-010X-Q bestel, deze dan nadat ik hem bij Delta heb aangemeld, gewoon zou moeten werken?
Juist bij XGS-PON is interoperabiliteit de crux. Daarom organiseert het Broadband Forum ook technische sessies waarin fabrikanten kunnen testen of hun apparatuur samenwerkt. De BBF.247 certificering zou dit moeten garanderen maar in praktijk valt dit tegen. Zo werkt de gecertificeerde Genexis mediaconverter die KPN gebruikt niet op de Delta infra.
Daar gaat de vrije modemkeuze...
De certificering gaat niet alleen over het glas interface maar vooral over de managementlagen daarboven, het OMCI protocol, voor key exchange, identificatie, firmware updates, monitoring e.d., daarom is bijvoorbeeld de Fritzbox SFP, die alleen licht op de juiste frequenties omzet naar digitale bitjes, absoluut niet toepasbaar in bijvoorbeeld een EdgeRouter. Je zult nl. op die EdgeRouter dan dat hele OMCI protocol moeten afhandelen. En die software met alles wat er bij komt kijken is niet bij Ubiquiti of anderen beschikbaar.
Hm; Zelf draai ik hier pfSense, maar zelfs die kent geen ondersteuning voor OMCI. Dus een 'passieve' SFP+ module kunnen we wel vergeten. Evenals de Fritzbox FSP+ module, want die vertrouwt waarschijnlijk op OMCI ondersteuning in de Fritzbox router.

Dan blijven eigenlijk alleen maar de Nokia XS-010X-Q en XS-010S-Z over. En die zijn nergens te koop, omdat Nokia alleen aan kabelnetwerken verkoopt. Ik geloof niet dat Delta dat met opzet zo gekozen heeft, maar dit kan nooit in de geest van de ACM vrije modemkeuze zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MindBender schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:53:
[...]

Dan blijven eigenlijk alleen maar de Nokia XS-010X-Q en XS-010S-Z over. En die zijn nergens te koop, omdat Nokia alleen aan kabelnetwerken verkoopt. Ik geloof niet dat Delta dat met opzet zo gekozen heeft, maar dit kan nooit in de geest van de ACM vrije modemkeuze zijn...
Het is al zo vaak uitgelegd op Tweakers: de nieuwe regels schrijven voor dat een netwerkbeheerder de consument in staat moet stellen om zelf apparatuur aan het passieve aansluitpunt te verbinden. Delta (en KPN) maken dat gewoon mogelijk. Het is niet hun fout dat er nog geen fabrikanten zijn die de goeie apparatuur leveren voor consumenten. Bovendien weet de ACM ook wel dat dit niet binnen korte tijd geregeld is. XGS-PON wordt nog niet zo lang toegepast. Voor AON is er wel van alles verkrijgbaar en dat heeft ook tijd in beslag genomen. Dit is een kwestie van een langere adem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Aha; dus u bent de residential network engineer hier.
Nah, zo zou ik het niet zeggen. Met 40 jaar ICT wel wat basiskennis, dat wel.
[...]

Betekent dat, dat als ik in Zwitserland zo'n Nokia XS-010X-Q bestel, deze dan nadat ik hem bij Delta heb aangemeld, gewoon zou moeten werken?
Ten eerste levert die Zwitserse ISP niet buiten Zwitserland (is geprobeerd) en ten tweede is de kans groot dat hij geconfigureerd is voor hen. Neem jij voor die kosten dat risico?
[...]

Inderdaad. Er is (nog?) geen keuze. Dat ligt niet aan de ISP’s maar aan de fabrikanten. Of aan importeurs, want er is wereldwijd best wel wat te koop. Of het werkt is punt twee. En aangezien de marktleider KPN al in zee is met Genexis, zien aanbieders voor NL te weinig potentieel denk ik.

Blijft natuurlijk staan waarom Delta/Caiway niet gewoon die Nokia mediaconverter kan leveren. Daar komt geen antwoord op anders dan “we hopen een oplossing te kunnen bieden voor eind dit jaar”. Zonder aan te geven welk jaar ze bedoelen :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:44:
[...]
XGS-PON wordt nog niet zo lang toegepast.
De laatste versie (3.0) van G.987, de ITU standaard voor XGS-PON is uit 2012.

Je zou dan wel verwachten dat er toch heel veel meer aanbod zou zijn. Toch niet zo’n dynamische wereld als wel gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:51:
[...]

De laatste versie (3.0) van G.987, de ITU standaard voor XGS-PON is uit 2012.

Je zou dan wel verwachten dat er toch heel veel meer aanbod zou zijn. Toch niet zo’n dynamische wereld als wel gedacht.
Ik bedoelde uiteraard in de praktijk. Een standaard is een begin waarop fabrikanten verder gaan. MITS telco's dit wensen. Als er nog geen marktwens voor is, gebeurt er niet zoveel hoor. Het was vooral GPON wat de klok sloeg (buiten NL dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Barre73 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:44:
Het is niet hun fout dat er nog geen fabrikanten zijn die de goeie apparatuur leveren voor consumenten.
Ik wil niet van fout of schuld spreken, maar die apparatuur is er wel degelijk. Sterker nog, Delta Fiber Network levert gewoon Nokia XS-010X-Q bridges aan de providers op hun netwerk.
Bovendien weet de ACM ook wel dat dit niet binnen korte tijd geregeld is. XGS-PON wordt nog niet zo lang toegepast.
Dat is gewoon laksheid in het toepassen van de wet, en het opleggen van dwangsommen. En het zou pas toegepast mogen worden als er aan de wetgeving voldaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:47:Ten eerste levert die Zwitserse ISP niet buiten Zwitserland (is geprobeerd) en ten tweede is de kans groot dat hij geconfigureerd is voor hen. Neem jij voor die kosten dat risico?
Liever niet, maar het alternatief is dat ik de komende 12 maanden betaal voor een aansluiting die ik niet kan gebruiken, of dat ik mijn hele netwerk moet verbouwen.
Inderdaad. Er is (nog?) geen keuze. Dat ligt niet aan de ISP’s maar aan de fabrikanten. Of aan importeurs, want er is wereldwijd best wel wat te koop. Of het werkt is punt twee. En aangezien de marktleider KPN al in zee is met Genexis, zien aanbieders voor NL te weinig potentieel denk ik.
Als je ISPs als passieve partijen ziet klopt dat, maar ik vind dat we best wel wat meer van ze mogen verwachten. Maar goed; Ze willen natuurlijk het laag hangende fruit als eerste plukken. Met weinig moeite veel geld verdienen. En als die markt verzadigd is, zullen ze pas meer moeite gaan doen om een beetje meer te verdienen.
Blijft natuurlijk staan waarom Delta/Caiway niet gewoon die Nokia mediaconverter kan leveren. Daar komt geen antwoord op anders dan “we hopen een oplossing te kunnen bieden voor eind dit jaar”. Zonder aan te geven welk jaar ze bedoelen :( .
Dat is precies mijn probleem met ze. Dat, en dat ze hier best wel eens wat duidelijker over hadden mogen zijn toen ze me deze aansluiting verkochten.

Ik heb namelijk best wel wat moeite gedaan vorig jaar, om te achterhalen wat voor router we zouden krijgen en wat ervoor nodig was om mijn eigen router te gebruiken. Daar werd uitermate vaag over gedaan. Delta zou de router niet in bridge mode willen zetten, maar wees gerust: Je mag ook je eigen router direct op ons netwerk aansluiten. Maar daarin geven we je geen support. En we vertellen je niet wat je daarvoor nodig hebt, want dat is helemaal niet eens te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MindBender schreef op woensdag 21 december 2022 @ 01:20:
[...]

[...]

Dat is gewoon laksheid in het toepassen van de wet, en het opleggen van dwangsommen. En het zou pas toegepast mogen worden als er aan de wetgeving voldaan kan worden.
Hoho.. dat bedoelde ik niet. De telecombedrijven houden zich aan de wet, alleen zijn er geen apparaten op de markt. En dat weet de ACM ook wel. Dat is wat ik bedoelde en daar valt niks aan te handhaven.

Maar ik geef toe dat Delta eigenlijk nog niet voldoet aan het eindbesluit van de ACM door die router/ONT verplicht te houden. Bij KPN kan je dan in ieder geval nog de losse ONT op je eigen netwerk aansluiten aangezien zij de ONT en de router hebben gescheiden.

[ Voor 20% gewijzigd door Barre73 op 21-12-2022 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Barre73 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:51:
[...]

Hoho.. dat bedoelde ik niet. De telecombedrijven houden zich aan de wet, alleen zijn er geen apparaten op de markt. En dat weet de ACM ook wel. Dat is wat ik bedoelde en daar valt niks aan te handhaven.

Maar ik geef toe dat Delta eigenlijk nog niet voldoet aan het eindbesluit van de ACM door die router/ONT verplicht te houden. Bij KPN kan je dan in ieder geval nog de losse ONT op je eigen netwerk aansluiten aangezien zij de ONT en de router hebben gescheiden.
Ik heb een eigen ONT (Nokia xs-010x-q) hoor, die ik op de glasvezel van Delta heb aangesloten. Dus Delta verplicht je niet een router / ONT van hun te gebruiken. De router die ik gekregen heb van Delta heb ik een uurtje aangesloten gehad om de verbinding te activeren en is daarna terug in de doos gegaan. Dus wat mij betreft voldoen ze prima aan de ACM. Ik vind niet dat je Delta kunt verwijten dat de geschikte hardware niet verkrijgbaar is in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTuinstra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:28
Hoihoi!

Even een vraagje aan de mede delta gebruikers. Heb sinds een weekje glasvezel XGS-PON van Delta. Werkt redelijk goed alleen als ik 2 of meer tv’s wil gebruiken of iets download krijg ik een gigantische drop in performance waardoor ik de modem uit en aan moet doen waarna het weer werkt. MS van 1000-2000 en geen enkel apparaat werkt.

Verschillende keren de klantenservice gebeld die zegt dat ik teveel apparaten heb aangesloten en dat niet de bedoeling is. Ongeveer 30 bekabelde aansluitingen. Is dat zoveel dat de modem het niet meer aankan? Bussinesspack schijnt voor zzp en mkb te zijn en dan zou dit toch niet mogen? Nooit problemen gehad met Ziggo. Ze gaven eerst aan dat mijn switches stuk waren. Inmiddels ook vervangen, maar nog steeds hetzelfde resultaat. Hebben meer mensen hier problemen mee? Of zijn er tweakers die ook zoveel apparaten hebben aangesloten waarbij het wel werkt zonder problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:28
MrTuinstra schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:04:
Hoihoi!

Even een vraagje aan de mede delta gebruikers. Heb sinds een weekje glasvezel XGS-PON van Delta. Werkt redelijk goed alleen als ik 2 of meer tv’s wil gebruiken of iets download krijg ik een gigantische drop in performance waardoor ik de modem uit en aan moet doen waarna het weer werkt. MS van 1000-2000 en geen enkel apparaat werkt.

Verschillende keren de klantenservice gebeld die zegt dat ik teveel apparaten heb aangesloten en dat niet de bedoeling is. Ongeveer 30 bekabelde aansluitingen. Is dat zoveel dat de modem het niet meer aankan? Bussinesspack schijnt voor zzp en mkb te zijn en dan zou dit toch niet mogen? Nooit problemen gehad met Ziggo. Ze gaven eerst aan dat mijn switches stuk waren. Inmiddels ook vervangen, maar nog steeds hetzelfde resultaat. Hebben meer mensen hier problemen mee? Of zijn er tweakers die ook zoveel apparaten hebben aangesloten waarbij het wel werkt zonder problemen?
Ligt er natuurlijk aan wat voor soort apparaten dit zijn en hoeveel verkeer zij gebruiken. Heb je een familie van 10 personen die allemaal aan het streamen zijn of zijn dit domotica systemen die af en toe een status doorgeven?
Het laatste zou geen probleem moeten zijn, het eerste mogelijk wel...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spiff schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:20:
[...]

Ligt er natuurlijk aan wat voor soort apparaten dit zijn en hoeveel verkeer zij gebruiken. Heb je een familie van 10 personen die allemaal aan het streamen zijn of zijn dit domotica systemen die af en toe een status doorgeven?
Het laatste zou geen probleem moeten zijn, het eerste mogelijk wel...
Dan zou je ook moeten zien dat als je niet al die dingen tegelijkertijd doet de performance weer terug komt, en aangezien @MrTuinstra aangeeft dat hij het modem opnieuw moet opstarten ga ik er niet vanuit dat de performance vanzelf terug komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

EWS99 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:43:
Ik vind niet dat je Delta kunt verwijten dat de geschikte hardware niet verkrijgbaar is in de markt.
Dat vind ik dus wel. Ik vind dat dat verwijt absoluut gemaakt mag worden.

Als je van de wetgever de verplichting hebt gekregen je netwerk open te stellen voor de apparatuur van eindgebruikers, is beschikbaarheid van apparatuur een requirement die je mee moet nemen bij de afweging van welke standaard je gaat gebruiken.

En als dat niet lukt, omdat je voor toekomstbestendigheid voor een (b)leading edge standaard wilt kiezen, zul je als tussenoplossing mediaconverters beschikbaar moeten stellen. Zeker als die niet door eindgebruikers besteld kunnen worden, en zeker als je die al aan ISPs levert.

Maar laat me hier tegelijkertijd ook even een lans breken voor Delta Fiber Network; Ik was tijdens de introductie van glasvezel in ons drop ambassadeur en ik heb dus nog wel wat email adressen. Ik heb mijn vraag om een mediaconverter aan de destijdse projectleiding voorgelegd en ik kan niets anders concluderen dat zij hun uiterste best aan het doen zijn om deze converter beschikbaar te maken. Maar het is een groot bedrijf, met procedures, en dan duren zaken wel eens wat langer.

Wat ik wel jammer vind, is dat Delta ISP hier wel eens wat meer moeite in mogen stoppen. Want zij kunnen er zo 100 bestellen en ze dezelfde week nog aan ons verkopen. Maar kennelijk vinden ze dat teveel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:32
EWS99 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:43:
[...]
Ik vind niet dat je Delta kunt verwijten dat de geschikte hardware niet verkrijgbaar is in de markt.
Defineer geschikte hardware?
De Genexis XGS-PON module die KPN verkoopt heb ik ook geprobeerd en samen met mij wat andere.
Allemaal een niet stabiel werkende ervaring met de verbinding ondanks dat het apparaat wel aan de "certificeringen" voldoet.
Wie is daar dan de schuldige dat de Genexis welke je dus gewoon kan kopen bij de KPN webstore niet correct werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
MindBender schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:44:
[...]

Dat vind ik dus wel. Ik vind dat dat verwijt absoluut gemaakt mag worden.

Als je van de wetgever de verplichting hebt gekregen je netwerk open te stellen voor de apparatuur van eindgebruikers, is beschikbaarheid van apparatuur een requirement die je mee moet nemen bij de afweging van welke standaard je gaat gebruiken.

En als dat niet lukt, omdat je voor toekomstbestendigheid voor een (b)leading edge standaard wilt kiezen, zul je als tussenoplossing mediaconverters beschikbaar moeten stellen. Zeker als die niet door eindgebruikers besteld kunnen worden, en zeker als je die al aan ISPs levert.

Maar laat me hier tegelijkertijd ook even een lans breken voor Delta Fiber Network; Ik was tijdens de introductie van glasvezel in ons drop ambassadeur en ik heb dus nog wel wat email adressen. Ik heb mijn vraag om een mediaconverter aan de destijdse projectleiding voorgelegd en ik kan niets anders concluderen dat zij hun uiterste best aan het doen zijn om deze converter beschikbaar te maken. Maar het is een groot bedrijf, met procedures, en dan duren zaken wel eens wat langer.

Wat ik wel jammer vind, is dat Delta ISP hier wel eens wat meer moeite in mogen stoppen. Want zij kunnen er zo 100 bestellen en ze dezelfde week nog aan ons verkopen. Maar kennelijk vinden ze dat teveel moeite.
Is het niet Nokia die hier het probleem is? Delta heeft 1,5 jaar geleden (*1) voor Nokia gekozen als core transport netwerk. Delta kan dan toch niet weten dat andere hardware niet fatsoenlijk werkt? Of dat hardware slecht verkrijgbaar is? Tuurlijk, de modem/routers die aan 99% van de consumers uitgeleverd moet worden, moet natuurlijk wel goed beschikbaar zijn. Waarom zou "de rest" dan prioriteit zijn?

Daarnaast kun je toch niet van ze verwachten dat ze meteen alle mogelijk features (zoals bridge mode) direct bij de eerste uitrol aanzetten en testen? Ze moeten toch eerst het netwerk fatsoenlijk uitrollen? Dit werkt toch gewoon met projecten die een bepaalde prioriteit hebben? Denk je dat die 1% die bridgemode nodig heeft de hoogste prioriteit wordt? Zo werkt het niet ben ik bang. Daarnaast, hoe lang denk je dat zo'n project duurt? Met ontwerp, interne testen, pilots, uitrol etc? Je bent zo een half jaar tot een jaar verder.

Ze leveren nu de xs-010x-q aan wholesale. Ik vind het niet gek dat ze daar nu eerst prioriteit aan geven. De consument komt echt nog wel aan de beurt hoor. Gewoon nog even geduld..

ps. Ik heb zelf nu dik 1,5 maand een Caiway verbinding met een eigen xs-010x-q. 0 issues.

[1] https://www.computable.nl...werk-aan-delta-fiber.html

Pagina: 1 ... 51 ... 126 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.