Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:54

lier

MikroTik nerd

Bedoel je activeren, @wiebjuh16 ? Of het nieuwe glasmodem (heb je een ander glasmodem gekregen?) alvast aansluiten. Dat laatste zal prima werken. Activeren weet ik niet.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-04 13:53
Bedoel inderdaad activeren. Weet niet of er verschil in firmware zit tussen Delta en Caiway..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

wiebjuh16 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:32:
Bedoel inderdaad activeren. Weet niet of er verschil in firmware zit tussen Delta en Caiway..
Firmware? Ze gebruiken dezelfde VLAN's, enige is dat het juiste profiel gekoppeld moet worden aan jouw poortje en dat is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
Is ook zo ja. Kan altijd even testen, maar moet een en ander ook niet in de war schoppen 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:33

RobertowNL

For your gear!

wiebjuh16 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:52:
Weet iemand of het eerder mogelijk is om Delta te installeren? Op de verbinding is nu Caiway actief ( Delta heeft exact zelfde modem, want 1 bedrijf uiteindelijk 😜) Caiway stopt per 28 februari.
Ah, een mede overstapper. Hier de zelfde vraag; monteur komt hier op 3/3 pas; want 1 maart was al vol.

Nu is aansluiten een eitje, en ik wil eigenlijk gewoon mijn eigen apparatuur houden (met media converter).

Delta geeft aan dat ze het installatiepakket pas versturen als Caiway de lijn heeft vrijgegeven en dat je dus 1 dag zonder diensten zit.

Ik heb het idee dat er voor mij gewoon niets gaat veranderen? Als Delta de lijn heeft overgenomen dan zou in theorie een herstart van het modem toch voldoende moeten zijn? Of zijn er verschillen tussen Delta en Caiway die ik over het hoofd zie?

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
RobertowNL schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:59:
[...]

Ah, een mede overstapper. Hier de zelfde vraag; monteur komt hier op 3/3 pas; want 1 maart was al vol.

Nu is aansluiten een eitje, en ik wil eigenlijk gewoon mijn eigen apparatuur houden (met media converter).

Delta geeft aan dat ze het installatiepakket pas versturen als Caiway de lijn heeft vrijgegeven en dat je dus 1 dag zonder diensten zit.

Ik heb het idee dat er voor mij gewoon niets gaat veranderen? Als Delta de lijn heeft overgenomen dan zou in theorie een herstart van het modem toch voldoende moeten zijn? Of zijn er verschillen tussen Delta en Caiway die ik over het hoofd zie?
Ik was vanochtend bij een kennis en daar alvast het Genexis modem wat uit de Delta doos kwam, aangesloten. Na 2x herstart was het modem online, met een Caiway ipadres. Interactieve tv heb ik niet nog aangesloten, want inlog gegevens werken nog niet.

Zal dus per ingangsdatum werken. Enige verschil is apart vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Internet is bij beide providers VLAN 100.
Mooi, dan voorzie ik weinig problemen 🥳

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:55
Via de postcodecheck op deltafiber.nl staat dat ik glasvezel kan aanvragen, nu woon ik echter in een appartement dus ik heb eerst een chat gestart met de klantenservice, die adviseerde mij om ze op te bellen (ik communiceer liever per mail zodat ik alles later nog eens na kan lezen of "bewijs" heb mocht er achteraf discussie ontstaan).
aan de telefoon zagen ze geen enkel probleem, ik kon me gewoon aanmelden en ze zouden glasvezel komen aanleggen. ik heb nog gemeldt dat ze daar toch echt medewerking voor moeten krijgen van de VVE, maar dat zou allemaal wel geregeld worden als ik me maar snel aanmeldde.

mijn vragen :
1. Heeft er iemand een mailadres van de klantenservice van Delta zodat ik mijn vraag alsnog per mail kan stellen (Hopelijk kunnen ze dan ook de tijd nemen om e.e.a. rustig uit te zoeken)?
2. Heeft er iemand ervaringen met de aanleg van Delta Glasvezel in een appartementencomplex met meerdere eigenaren (VVE) ? tot hoever leggen ze de vezels? (Meterkasten zijn uitpandig bijvoorbeeld)
3. de huidige bekabeling vanaf de gewenste plek van het modem naar de TV is UTP, ik neem aan dat Delta dit ook gebruikt ?

[ Voor 5% gewijzigd door J-roenn op 22-02-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
RobertowNL schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:58:
Internet is bij beide providers VLAN 100.
Mooi, dan voorzie ik weinig problemen 🥳
Aah ja ook wel logisch!

Caiway stopt bij mijn kennis op 28 februari. Ben benieuwd of per die datum Delta al wel werkt, ondanks dat ze eerder zeiden per 1 maart... Anders is er geen " echte" overstap.

[ Voor 4% gewijzigd door wiebjuh16 op 22-02-2021 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Bij mij ging de verbinding om 21:00 uur down en was de volgende dag (volgens mij direct na middernacht) weer actief. Activeren moet dan nog wel gedaan worden om het juiste profiel te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
J-roenn schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:20:
Via de postcodecheck op deltafiber.nl staat dat ik glasvezel kan aanvragen, nu woon ik echter in een appartement dus ik heb eerst een chat gestart met de klantenservice, die adviseerde mij om ze op te bellen (ik communiceer liever per mail zodat ik alles later nog eens na kan lezen of "bewijs" heb mocht er achteraf discussie ontstaan).
aan de telefoon zagen ze geen enkel probleem, ik kon me gewoon aanmelden en ze zouden glasvezel komen aanleggen. ik heb nog gemeldt dat ze daar toch echt medewerking voor moeten krijgen van de VVE, maar dat zou allemaal wel geregeld worden als ik me maar snel aanmeldde.

mijn vragen :
1. Heeft er iemand een mailadres van de klantenservice van Delta zodat ik mijn vraag alsnog per mail kan stellen (Hopelijk kunnen ze dan ook de tijd nemen om e.e.a. rustig uit te zoeken)?
2. Heeft er iemand ervaringen met de aanleg van Delta Glasvezel in een appartementencomplex met meerdere eigenaren (VVE) ? tot hoever leggen ze de vezels? (Meterkasten zijn uitpandig bijvoorbeeld)
3. de huidige bekabeling vanaf de gewenste plek van het modem naar de TV is UTP, ik neem aan dat Delta dit ook gebruikt ?
Ik kreeg de bevestiging van mijn bestelling via info@deltaglasvezel.nl

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:55
J-roenn schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:20:

mijn vragen :
Zojuist antwoord gehad op mijn mail, in mijn wijk komt voorlopig geen glasvezel :/
nog een keer de beschikbaarheid getest op www.deltaglasvezel.nl en daar wordt ik nu ook doorgelinkt naar een Coax pakket. Jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesjefskie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-04 17:16

Mesjefskie

If it works, it's true!

Hallo! Als het goed is wordt onze nieuwe glasvezelverbinding van Delta aanstaande vrijdag opgeleverd. Nu wil ik graag m'n eigen router gebruiken in plaats van het Delta-ding.

Weet iemand hier toevallig of ik een UFiber AE Converter kan gebruiken als mediaconverter? (met de SFP-module uit het Delta-modem)

In het Caiway topic wordt de TP-Link MC220L mediaconverter genoemd die schijnt te werken maar ik was benieuwd of iemand de converter van Ubiquiti aan de praat heeft gekregen.

[ Voor 0% gewijzigd door Mesjefskie op 26-02-2021 23:05 . Reden: spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister.Ed640
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01-2024
Vraagje hier, zit op DeltaFiber internet. Maar zodra ik op mijn Macbook pro een teams sessie start crasht het internet.(modem reset is nodig om weer internet te krijgen). Alleen surfen werkt wel goed. Alleen vergaderen in teams is een issue. Modem is al een keer vervangen, kabels vervangen en zelfs nieuwe wifi punten neergezet. Niets helpt.

Nu krijg ik van de Delta monteur te horen dat het aan de Macbook pro ligt. Een vorige klant met dezelfde problemen zou zijn Macbook voor een Windows machine ingeruild hebben 😬

Issue zou de ondersteuning van het internet protocol zijn?? Snel nakijken in de modem zie ik wel dat alleen IP4 aanstaat en IP6 niet wordt ondersteund 🤔

Iemand hier met Delta die wel met zijn Macbook pro een Teams sessie kan volgen?

[ Voor 4% gewijzigd door Mister.Ed640 op 26-02-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 12:38
Mister.Ed640 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:35:
Vraagje hier, zit op DeltaFiber internet. Maar zodra ik op mijn Macbook pro een teams sessie start crasht het internet
Hier moest ik best wel om lachen. Deed me denken aan die scene van The IT-Department waarin ze de niet-nerd collega wijsmaken dat heel het internet in een doos zit.

Maar ff serieus;
Nu krijg ik van de Delta monteur te horen dat het aan de Macbook pro ligt. Een vorige klant met dezelfde problemen zou zijn Macbook voor een Windows machine ingeruild hebben 😬
Klinkklare onzin. Vraag eens door naar een onderbouwing, zou ik zeggen. Hoe zou een Mac dit voor elkaar moeten krijgen? Een router / modem / switch / hotspot / whatever maakt het echt niet uit wat voor merk er op je computer staat. Of wat voor OS er op draait. Zolang de communicatie maar aan de normen zoals van IP voldoet. En als dat niet zo was, zouden MacBooks natuurlijk overal problemen geven. Echt, ik al heel wat bullshit gehoord maar dit is er echt zo eentje waarvan je denkt 'Hoe kom je er op?'. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Enige dat ik me voor kan stellen is dat het probleem met Wifi te maken heeft (icm een Macbook). Worden veel problemen gemeld op dit gebied (in het algemeen). Ik neem aan dat de Macbook via de Wifi van het glasmodem verbonden is? Indien zo, zou je een keer willen testen met een netwerkkabel in de Macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister.Ed640
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01-2024
lier schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:35:
Enige dat ik me voor kan stellen is dat het probleem met Wifi te maken heeft (icm een Macbook). Worden veel problemen gemeld op dit gebied (in het algemeen). Ik neem aan dat de Macbook via de Wifi van het glasmodem verbonden is? Indien zo, zou je een keer willen testen met een netwerkkabel in de Macbook?
@lier , beide Wifi en kabel geven hetzelfde probleem helaas.

@laptopleon , onderbouwing had hij niet. Alleen dat dit bij een andere klant van Delta hetzelfde heeft gehad en dat er geen oplossing was. Zal nog even blijven vissen.

Kan ook nergens een gelijksoortige issue vinden op het internet 🤔 Als dit een dingetje is zouden er meer mensen last van moeten hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Mister.Ed640 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:24:
Kan ook nergens een gelijksoortige issue vinden op het internet 🤔 Als dit een dingetje is zouden er meer mensen last van moeten hebben toch?
Er zijn alleen al in Nederland 3 miljoen glasvezelaansluitingen. Natuurlijk heeft lang niet iedereen een laptop van Apple, zal eerder rond de 10% macgebruikers of zo zitten en sowieso heeft niet iedereen heeft een laptop maar zelfs als maar een paar procent van de glasvezelaansluitingen een macbook zou hebben, zouden tienduizenden mensen dit probleem hebben… Laat staan wereldwijd.

Uitgesloten dat er dan niets over te vinden zou zijn online.

[ Voor 0% gewijzigd door laptopleon op 27-02-2021 13:26 . Reden: fout getal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

lier schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:02:
Bij mij ging de verbinding om 21:00 uur down en was de volgende dag (volgens mij direct na middernacht) weer actief. Activeren moet dan nog wel gedaan worden om het juiste profiel te krijgen.
Hier (nog) niet, gisteren even gebeld. Want vandaag stond er een monteur gepland.

Die moest gewoon komen, want die kon E.e.a fixen. Nieuw modem zou niet komen, want die was het zelfde als bij Caiway. Omdat dit een interne portering was hield ik de zelfde Genexis.

Vandaag dus de monteur weer onverrichter zaken weggestuurd. Want ik had niets in huis.

Als het goed is krijg ik nu morgen het nieuwe pakket en gaan ze de lijn dan ook overnemen.

Ben erg benieuwd of dat nu wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Ik begrijp het niet helemaal, @RobertowNL . Je zegt dat je het glasmodem kan behouden, maar je "had niets in huis"? Bedoel je dan de tv ontvangers, of krijg je een ander glasmodem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

@lier ik had volgens de monteur wel een installatiepakket moeten ontvangen. Nu belde ik daarna de klantenservice en die zeiden dat er inderdaad een nieuw glasmodem onderweg is.
Maar wanneer ze de lijn gaan overnemen kan niemand vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-05 22:55
Mister.Ed640 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:35:
Vraagje hier, zit op DeltaFiber internet. Maar zodra ik op mijn Macbook pro een teams sessie start crasht het internet.(modem reset is nodig om weer internet te krijgen). Alleen surfen werkt wel goed. Alleen vergaderen in teams is een issue. Modem is al een keer vervangen, kabels vervangen en zelfs nieuwe wifi punten neergezet. Niets helpt.

Issue zou de ondersteuning van het internet protocol zijn?? Snel nakijken in de modem zie ik wel dat alleen IP4 aanstaat en IP6 niet wordt ondersteund 🤔

Iemand hier met Delta die wel met zijn Macbook pro een Teams sessie kan volgen?
Kan je niet testen bij iemand die een geen glas abbo (Zeelandnet) heeft of iemand met een dsl verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Maar werkt Internet nog wel/alweer, @RobertowNL ?En wat gaat de monteur doen? Als het alleen een kwestie is van het nieuwe glasmodem aansluiten, dan zou je dat natuurlijk (als Tweaker ;)) ook prima zelf kunenn doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Heb je bij Delta interactief nu wel de lokale zenders uit je eigen woonplaats en omgeving of nog steeds de Zeeuwse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
RobertowNL schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:35:
[...]

Hier (nog) niet, gisteren even gebeld. Want vandaag stond er een monteur gepland.

Die moest gewoon komen, want die kon E.e.a fixen. Nieuw modem zou niet komen, want die was het zelfde als bij Caiway. Omdat dit een interne portering was hield ik de zelfde Genexis.

Vandaag dus de monteur weer onverrichter zaken weggestuurd. Want ik had niets in huis.

Als het goed is krijg ik nu morgen het nieuwe pakket en gaan ze de lijn dan ook overnemen.

Ben erg benieuwd of dat nu wel klopt.
Bij mijn kennis ging om 22.45 uur de Caiway verbinding uit. En in de ochtend van 1 maart was ie online ( Delta Genexis alvast opgehangen) Tv werkte ook gelijk ( 2x Kamai)

Wel was/ is er een probleem met het eerst aangemaakte klantnummer.... Het Delta account wat daarvoor was aangemaakt, k9n niet gelinkt/ geactiveerd worden. Is een nieuw klantnummer aangemaakt. En nu was er 2 maar een nieuwe installatiepakket bezorgd...

Administratie is niet de sterkste kant van DFN...😜🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

lier schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:03:
Maar werkt Internet nog wel/alweer, @RobertowNL ?
Internet werkt gelukkig nog.
En wat gaat de monteur doen?
Niets, dat zei ik ook al tegen de support. Maar dat was nodig om het signaal over te zetten. Gezien ik toch thuis was en de jongen aan de telefoon heel stellig was hem laten komen.

Nouja, als het goed is is het installatiepakket onderweg en staat er een ticket met prioriteit om mijn verbinding om te hangen.
Als het alleen een kwestie is van het nieuwe glasmodem aansluiten, dan zou je dat natuurlijk (als Tweaker ;)) ook prima zelf kunenn doen.
Wat betreft dat aansluiten, dat kan ik inderdaad prima zelf. Sterker nog, wat mij betreft laten ze alles achterwege. Ik gebruik mijn eigen apparatuur :+ (mediaconvertor). Ik leen alleen de SFP uit het Genexis modem.

[ Voor 19% gewijzigd door RobertowNL op 03-03-2021 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfransen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:26
dolopfriet schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:22:
Heb je bij Delta interactief nu wel de lokale zenders uit je eigen woonplaats en omgeving of nog steeds de Zeeuwse?
Hier in Gelderland heb ik iig de lokale zender van mijn gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:48
Hier ook maar niet meteen bij oplevering van de glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dolopfriet schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:22:
Dat werkt tegenwoordig hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Dat is mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fap
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-05 22:21
binnenkort moet ik een keuze maken als ik glasvezel wil hebben tussen delta , online of caiway .
nu lees ik niet veel goede berichten over Caiway op internet ,
ik zou graag jullie ervaringen willen horen en welke ik moet kiezen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Caiway en Delta zijn van hetzelfde bedrijf.
2 merken dus maar verder gelijk.

Alleen internet is prima, Interactieve TV is een ramp.

Online staat nog slechter te boek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruvas
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:48
pa3fap schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:41:
binnenkort moet ik een keuze maken als ik glasvezel wil hebben tussen delta , online of caiway .
nu lees ik niet veel goede berichten over Caiway op internet ,
ik zou graag jullie ervaringen willen horen en welke ik moet kiezen ?
Delta alleen al vanwege de betere interactie tv ontvanger kamai 7x.
Ook al zijn Caiway en Delta een bedrijf blijven ze aparte diensten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En toen was BBC verdwenen in de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hier sinds vandaag ook m'n glasvezel pakket ontvangen :)
Uiteraard (dom) direct de SFP in mijn Dream Machine Pro gestoken, VLAN100 maar kreeg geen IP.
Vervolgens het VLAN weggehaald en kreeg een intern IP adres, ook niet goed.

Besloten die Genexis aan te sluiten en kwam daardoor wel bij glasvezelactiveren.nl terecht. De boel geactiveerd en voilla internet.
Vervolgens de SFP module terug in mijn UDMP en kreeg idd een WAN ip. Speedtest in de controller software gedaan en volgens de UDMP ong 960/980 mbps.

Echter halen mijn clients maar iets van 25 a 50 mbits down maar wel 950+ up.
Om niet als schuldige bestempeld te worden de genexis terug aangesloten en ook daar belabberde downloadsnelheden. Buitenom dat werden downloads ook afgekapt (connection reset by peer).

Delta gebeld en zij gaven na veel zoekwerk aan dat er twee leases in VLAN 9 (activatie VLAN) waren en die zouden problemen veroorzaken. Ze zeiden verder wel dat - ook al is het niet ondersteund - eigen routers moet je kunnen gebruiken :)

Nu even tot morgen wachten totdat alle leases weg zijn en dan weer eens met de UDMP proberen.

Iemand anders ook deze ervaring :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:15
bluewalk schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:21:
Hier sinds vandaag ook m'n glasvezel pakket ontvangen :)
Uiteraard (dom) direct de SFP in mijn Dream Machine Pro gestoken, VLAN100 maar kreeg geen IP.
Vervolgens het VLAN weggehaald en kreeg een intern IP adres, ook niet goed.

Besloten die Genexis aan te sluiten en kwam daardoor wel bij glasvezelactiveren.nl terecht. De boel geactiveerd en voilla internet.
Vervolgens de SFP module terug in mijn UDMP en kreeg idd een WAN ip. Speedtest in de controller software gedaan en volgens de UDMP ong 960/980 mbps.

Echter halen mijn clients maar iets van 25 a 50 mbits down maar wel 950+ up.
Om niet als schuldige bestempeld te worden de genexis terug aangesloten en ook daar belabberde downloadsnelheden. Buitenom dat werden downloads ook afgekapt (connection reset by peer).

Delta gebeld en zij gaven na veel zoekwerk aan dat er twee leases in VLAN 9 (activatie VLAN) waren en die zouden problemen veroorzaken. Ze zeiden verder wel dat - ook al is het niet ondersteund - eigen routers moet je kunnen gebruiken :)

Nu even tot morgen wachten totdat alle leases weg zijn en dan weer eens met de UDMP proberen.

Iemand anders ook deze ervaring :?
Wellicht een rare vraag maar wat krijg je te zien als je in veilige modus test van je browser ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
MdO82 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:06:
[...]

Wellicht een rare vraag maar wat krijg je te zien als je in veilige modus test van je browser ?
Hetzelfde. Zojuist gewacht totdat de leases verlopen waren en direct de UDMP ingeplugd. De test van de dream machine trekt 900+ maar het lan maar 25mbps. Gok dat er iets is met de UDMP WAN SFP+ icm LAN SFP+ aangezien Delta zegt dat de verbinding wel goed geactiveerd is.

Dus gisteravond de tp-link media converter besteld om te kijken of het daar aan ligt.
Uiteraard de genexis aangesloten en getest, goede upload, shitty download. Straks maar weer bellen :?

update
iperf3 testen gedaan vanaf de UDMP en ook daar maar een luttele 200mbit down 928mbit up. Hetzelfde als de genexis. Ook met de nog werkende coax geprobeerd en daar haal ik wel 400/100mbit met iperf.
Gaan dus maar weer ff bellen (nadat de leases zijn verlopen)...

[ Voor 20% gewijzigd door bluewalk op 17-03-2021 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Dat is balen, @bluewalk ! Kan je in de UDMP zien met welke waarden de SFP gekoppeld is? En dan specifiek de Tx Power en de Rx Power?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Sinds de geweldige 1.9.x firmware upgrade is de halve GUI stuk, maar gelukkig hebben we de terminal nog:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
# ethtool -m eth9
    Identifier                                : 0x03 (SFP)
    Extended identifier                       : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID)
    Connector                                 : 0x01 (SC)
    Transceiver codes                         : 0x00 0x00 0x00 0x52 0x12 0x00 0x01 0x01
    Transceiver type                          : Ethernet: BASE-BX10
    Transceiver type                          : Ethernet: 100BASE-LX/LX10
    Transceiver type                          : Ethernet: 1000BASE-LX
    Transceiver type                          : FC: long distance (L)
    Transceiver type                          : FC: Longwave laser (LC)
    Transceiver type                          : FC: Single Mode (SM)
    Transceiver type                          : FC: 100 MBytes/sec
    Encoding                                  : 0x01 (8B/10B)
    BR, Nominal                               : 1300MBd
    Rate identifier                           : 0x00 (unspecified)
    Length (SMF,km)                           : 20km
    Length (SMF)                              : 20000m
    Length (50um)                             : 0m
    Length (62.5um)                           : 0m
    Length (Copper)                           : 0m
    Length (OM3)                              : 0m
    Laser wavelength                          : 1310nm
    Vendor name                               : GENEXIS
    Vendor OUI                                : 00:00:00
    Vendor PN                                 : 99618002
    Vendor rev                                : 1.0
    Option values                             : 0x00 0x1a
    Option                                    : RX_LOS implemented
    Option                                    : TX_FAULT implemented
    Option                                    : TX_DISABLE implemented
    BR margin, max                            : 20%
    BR margin, min                            : 20%
    Vendor SN                                 : H.0120523625
    Date code                                 : 20122500
    Optical diagnostics support               : Yes
    Laser bias current                        : 15.934 mA
    Laser output power                        : 0.2620 mW / -5.82 dBm
    Receiver signal average optical power     : 0.1646 mW / -7.84 dBm
    Module temperature                        : 25.50 degrees C / 77.90 degrees F
    Module voltage                            : 3.2455 V
    Alarm/warning flags implemented           : Yes
    Laser bias current high alarm             : Off
    Laser bias current low alarm              : Off
    Laser bias current high warning           : Off
    Laser bias current low warning            : Off
    Laser output power high alarm             : Off
    Laser output power low alarm              : Off
    Laser output power high warning           : Off
    Laser output power low warning            : Off
    Module temperature high alarm             : Off
    Module temperature low alarm              : Off
    Module temperature high warning           : Off
    Module temperature low warning            : Off
    Module voltage high alarm                 : Off
    Module voltage low alarm                  : Off
    Module voltage high warning               : Off
    Module voltage low warning                : Off
    Laser rx power high alarm                 : Off
    Laser rx power low alarm                  : Off
    Laser rx power high warning               : Off
    Laser rx power low warning                : Off
    Laser bias current high alarm threshold   : 80.000 mA
    Laser bias current low alarm threshold    : 1.000 mA
    Laser bias current high warning threshold : 70.000 mA
    Laser bias current low warning threshold  : 1.500 mA
    Laser output power high alarm threshold   : 0.7943 mW / -1.00 dBm
    Laser output power low alarm threshold    : 0.0794 mW / -11.00 dBm
    Laser output power high warning threshold : 0.5012 mW / -3.00 dBm
    Laser output power low warning threshold  : 0.1259 mW / -9.00 dBm
    Module temperature high alarm threshold   : 100.00 degrees C / 212.00 degrees F
    Module temperature low alarm threshold    : -50.00 degrees C / -58.00 degrees F
    Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F
    Module temperature low warning threshold  : -40.00 degrees C / -40.00 degrees F
    Module voltage high alarm threshold       : 3.7000 V
    Module voltage low alarm threshold        : 3.0000 V
    Module voltage high warning threshold     : 3.5000 V
    Module voltage low warning threshold      : 3.1000 V
    Laser rx power high alarm threshold       : 1.5849 mW / 2.00 dBm
    Laser rx power low alarm threshold        : 0.0032 mW / -24.95 dBm
    Laser rx power high warning threshold     : 1.0000 mW / 0.00 dBm
    Laser rx power low warning threshold      : 0.0050 mW / -23.01 dBm

iperf stats vanaf de UDMP
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
# podman run --rm --network=host taoyou/iperf3-alpine -c ping-ams1.online.net -p 5202 -4
Connecting to host ping-ams1.online.net, port 5202
[  5] local 141.224.xxx.xxx port 36478 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate         Retr  Cwnd
[  5]   0.00-1.00   sec  96.4 MBytes   809 Mbits/sec   30    735 KBytes       
[  5]   1.00-2.00   sec   104 MBytes   872 Mbits/sec   20    598 KBytes       
[  5]   2.00-3.00   sec  91.5 MBytes   768 Mbits/sec    0    706 KBytes       
[  5]   3.00-4.00   sec   108 MBytes   902 Mbits/sec    0    814 KBytes       
[  5]   4.00-5.00   sec  94.0 MBytes   789 Mbits/sec   18    670 KBytes       
[  5]   5.00-6.00   sec   102 MBytes   856 Mbits/sec    0    781 KBytes       
[  5]   6.00-7.00   sec   102 MBytes   855 Mbits/sec   21    634 KBytes       
[  5]   7.00-8.00   sec  97.7 MBytes   819 Mbits/sec    0    741 KBytes       
[  5]   8.00-9.00   sec   110 MBytes   925 Mbits/sec    0    850 KBytes       
[  5]   9.00-10.00  sec  98.6 MBytes   827 Mbits/sec   59    689 KBytes       
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate         Retr
[  5]   0.00-10.00  sec  1004 MBytes   842 Mbits/sec  148             sender
[  5]   0.00-10.00  sec  1002 MBytes   840 Mbits/sec                  receiver

iperf Done.
# podman run --rm --network=host taoyou/iperf3-alpine -c ping-ams1.online.net -p 5202 -4 -R
Connecting to host ping-ams1.online.net, port 5202
Reverse mode, remote host ping-ams1.online.net is sending
[  5] local 141.224.xxx.xxx port 36672 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate
[  5]   0.00-1.00   sec  3.02 MBytes  25.3 Mbits/sec                  
[  5]   1.00-2.00   sec  3.77 MBytes  31.6 Mbits/sec                  
[  5]   2.00-3.00   sec  2.42 MBytes  20.3 Mbits/sec                  
[  5]   3.00-4.00   sec  2.36 MBytes  19.8 Mbits/sec                  
[  5]   4.00-5.00   sec  2.49 MBytes  20.9 Mbits/sec                  
[  5]   5.00-6.00   sec  2.73 MBytes  22.9 Mbits/sec                  
[  5]   6.00-7.00   sec  2.82 MBytes  23.7 Mbits/sec                  
[  5]   7.00-8.00   sec  2.60 MBytes  21.8 Mbits/sec                  
[  5]   8.00-9.00   sec  2.72 MBytes  22.8 Mbits/sec                  
[  5]   9.00-10.00  sec  2.35 MBytes  19.7 Mbits/sec                  
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate         Retr
[  5]   0.00-10.00  sec  27.5 MBytes  23.0 Mbits/sec  165             sender
[  5]   0.00-10.00  sec  27.3 MBytes  22.9 Mbits/sec                  receiver

update
Er is een verzoek voor monteur ingepland om de boel door te meten. Dus krijg morgen een mail/belletje om in te plannen, gaan dus weer wat dagen overheen zo.
Ik verdenk nog steeds de SFP module. Om de UDMP uit te sluiten straks (als postnl langs is geweest) eens met een media converter direct op de WAN1 poort van de UDMP proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door bluewalk op 17-03-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Waarden zien er prima uit, daar zit het hem niet in...ben benieuwd wat er uit gaat komen. MIsschien ga je omgepatcht (is dat Nederlands?) worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
We gaan het zien als die monteur ooit langs komt.

Ondertussen is MijnDELTA bijgewerkt en doet m'n coax modem het niet meer dus zit nu met een verbinding van 10-200mbit down en 950+ upload waarbij veel connection resets langs komen (dus een radio stream oid is niet te doen).

Maar goed, het direct insteken van de SFP in je eigen apparatuur werkt hetzelfde als bij Caiway (heb zelfs een Cayway IP nu).
Eerst activeren met het bijgeleverde Genexis ding, daarna VLAN 100 op je WAN, inpluggen en gaan.

update
De tp-link media converter binnen gekregen en geprobeerd, uiteraard dezelfde resultaten. Zullen moeten wachten op de monteur van Guidion voor het doormeten. :/

[ Voor 15% gewijzigd door bluewalk op 17-03-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1174526

Sjakie0101 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:57:
En toen was BBC verdwenen in de app
Ik zie hier BBC zowel op webtv als in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1174526 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:28:
[...]

Ik zie hier BBC zowel op webtv als in de app.
Nope, in de app verdwenen

[ Voor 7% gewijzigd door Sjakie0101 op 17-03-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfransen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:26
Op webtv is BBC One ook weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-05 23:02
Goedemiddag,
Hier in Waspik loopt er ook een glasvezel actie, waar je je t/m vandaag voor kan aanmelden.
Als ik de reacties hier op dit draadje zo lees is men heel tevreden over de internet verbinding, maar veel minder tevreden over de TV verbinding. Ik ben dan ook voornemens me alleen aan te melden voor internet glasvezel en voor TV voorlopig van de Ziggo kabel aansluiting te houden. Misschien niet de goedkoopste oplossing, maar wel de beste. Wat vinden jullie?
PS: ik kan toch wel gewoon de Ziggo Go app blijven gebruiken dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Eduardo M op 17-03-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Ik vind het een logische keuze om alleen Internet af te nemen bij Delta. Dan kan je via een andere aanbieder tv afnemen (aan jou de keuze welke aanbieder dat is). Zelf gebruik ik NL Ziet/Videoland/Netflix en ben erg blij met de overstap van de oplossing van Caiway/Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Hier ook een tevreden gebruiker van Delta internet only met Ziggo als tv aanbieder en ook Netflix, NLziet.

Voor mij deze keuze gemaakt ivm de smartcards die ik had en Formule 1.

Ik ben meer een Formule 1 fanaat dan Eredivisie (ESPN)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Ok, lijkt me meer een issue bij DELTA nu qua routering/peering oid.

Als ik al mijn data over NordVPN Wireguard verbinding naar Amsterdam gooi haal ik met gemak 600+ up en down (gelimiteerd door NordVPN dus), ga ik zonder wireguard naar buiten dan 20-200 down en 900+ up voor diezelfde speedtest.

Heb het idee dat verkeer dat direct gepeerd wordt wel goed werkt, maar andere niet. Zo wordt bv de radiostream naar qmusic om de haverklap gestopt terwijl die slamfm rustig doorspeelt.

Op m'n allerbest geprobeerd uit te leggen aan de vriendelijke mevrouw maar ze snapte het niet en moet nu toch wachten op de monteur (enkele dagen)...

[ Voor 13% gewijzigd door bluewalk op 17-03-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gepstra
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-05 20:14
Iemand enig idee waarom IPTV van Delta bij mij gewoon werkt i.c.m. een mediaconverter/USG/ Unifi Switch en geen verdere instellingen? 🤔

We hebben de Kamai 7X gekregen, Genexis is er dus tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Omdat zij het inmiddels meer dan een maand over VLAN100 doorsturen!? Oftewel, het is allemaal routed geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gepstra
lier schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:45:
Omdat zij het inmiddels meer dan een maand over VLAN100 doorsturen!? Oftewel, het is allemaal routed geworden.
Dan heb ik dat ergens gemist, volg dit topic al sinds vorig jaar maar dat kan ik niet terugvinden?

Maar in ieder geval beter dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Kan het in dit topic ook niet zo snel terug vinden, wel in het Caiway topic: [Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

RobertowNL schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:45:
[...]

Internet werkt gelukkig nog.

Niets, dat zei ik ook al tegen de support. Maar dat was nodig om het signaal over te zetten. Gezien ik toch thuis was en de jongen aan de telefoon heel stellig was hem laten komen.

Nouja, als het goed is is het installatiepakket onderweg en staat er een ticket met prioriteit om mijn verbinding om te hangen.
Nou, het heeft wat voeten in de aarde gehad. Maar ik ben nu klant bij Caiway euh Delta.

Nog even een tijdlijn:
  • 23 januari bestelling geplaatst
  • 23 januari Caiway opgezegd per 28 februari (met vermelding dat Delta lijn gaat overnemen).
  • 25 januari Caiway gebeld; opzegdatum stond ineens op 23 februari ipv 28e.
  • 28 januari afspraak gepland met Guidion voor installatie op 3 maart
  • 22 februari gebeld wanneer ik een installatiepakket ontvang -> antw. pas na vrijgeven lijn van Caiway
  • 2 maart gebeld met Delta, ik had geen pakket en dat is wel nodig voor de installateur. -> antw. niet nodig want het betreft een interne portering. De monteur kan dit in orde maken.
  • 3 maart monteur onverrichte zaken weer naar huis gestuurd. Gebeld met klantenservice -> ja u krijgt morgen het pakket, nu echt volgens het systeem. En we gaan dit escaleren naar de 2e lijn.
  • 4 maart gebeld door KS op verzoek van 2e lijn, of ik mijn macadres kon doorgeven. Van de eigen apperatuur en de genexis van Caiway. Pakket kwam dan morgen, was volgens systeem onderweg.
  • 5 maart, weer gebeld, geen pakket. Maar die was echt onderweg! Stond in het systeem.
  • 10 maart, gebeld door KS, om te vragen of ik wellicht toevallig een F-secure abonnement had lopen. Bevestigd en mail aan dit account op verzoek aangepast
  • 11 maart, mail dat mijn abonnement is gestart.
  • 17 maart, gebeld door Delta, of alles nu werkt. Aangegeven dat ik nog geen Genexis had, doorverbonden naar technische afdeling. Modem nu verzonden.
  • 18 maart, modem ontvangen en in de kast gelegd O-)
Het heeft zo'n 2 uur aan telefoonverkeer gekost, maar ik zit dan nu officieel bij Delta (met het zelfde IP adres, :+ )
Moet we zeggen dat de klantenservice zelf zeer vriendelijk is en als ze escaleren bellen ze dus ook netjes terug, maar je moet wel geduld hebben.

Gelukkig werkte al die tijd de lijn via Caiway nog, anders was ik een stuk minder gelukkig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Vandaag eindelijk (na eerste contact over de slechte verbinding op dinsdag) een mail gehad voor inplannen monteur van Guidion. Deze zou de verbinding moeten doormeten en ook testen etc.

In de planner gekeken, 0.0 ruimte in de eerste 1.5 maand. Delta gebeld met dat bericht en of de technische netwerkmannen zelf niet eens in het pop de verbinding kunnen controleren (packet loss etc). Antwoord was uiteraard nee, want men wilt eerst weten of het modem het probleem niet is.

Dat is het niet want in zowel modem, media converter als mijn UDMP doet zich hetzelfde probleem voor. Verkeer dat over NordVPN gestuurd wordt behaalt wel de maximale snelheid. Dus de fiber en SFP module zelf zijn goed.

Uiteindelijk Guidion zelf gebeld en die gaan nu handmatig binnen drie werkdagen een bezoek inplannen voor binnen 7 werkdagen. Dat is dus 1.5 week vanaf maandag met een k*tverbinding zitten tenzij ik alles over een tunnel gooi.

Ik vind dat ronduit belachelijk. Helemaal voor een coax klant van 8 jaar lang en nu nieuw glasvezelklant is dit een dikke middelvinger.

De klantenservice zelf is overigens wel vriendelijk, totdat je het niet met ze eens bent en vraagt het te escaleren (wat ze om een of andere reden niet kunnen?).
Dus ik vraag "Dus jullie laten nu een trouwe klant in de kou met een slechte verbinding, in deze tijd?" waarop letterlijk het antwoord was "Ja, Delta vindt van wel" 8)7

Update
Guidion kan pas 14 april, Delta weer gebeld en nu wel iemand gevonden die vriendelijk bleef en goed zijn best heeft gedaan om een monteur te vinden, maar helaas. Gelukkig was hij wel technisch onderlegd en begreep het en gaf mij redelijkerwijs gelijk, maar men mag geen actie ondernemen met het backoffice zolang een monteur niet hetzelfde constateert.
Het nadeel is ook dat ik de eerste ben in de wijk met glas en niemand anders dus nog problemen heeft gemeld dus is het geen probleem maar een incident :F

Update II
Na veel belwerk met zowel Delta (die niets kon doen tot monteur langs komt) en Guidion heeft Guidion toch zomaar een plekje gevonden voor morgen (gezegd dat ik op advies van Delta elke dag twee keer ging bellen of er een plaatsje vrij gekomen is).

Ik ben erg benieuwd, het lijkt vooral mis te gaan met TCP verkeer. Verkeer via OpenVPN (wireguard, dus UDP) heeft geen last.

[ Voor 39% gewijzigd door bluewalk op 23-03-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 21:31
Ook hier wordt momenteel glasvezel van Delta aangelegd na een actie in deze regio (Maarn) eind vorig jaar. Op zich heel blij dat er een fysiek glasvezelnetwerk komt, en heb gedacht aan overstappen, maar twijfel nog heel erg, vooral gezien de slechte ervaringen die mensen hier momenteel met interactieve TV hebben. Juist TV (als in ondersteuning voor 4K) zou voor mij namelijk een reden zijn om naar glasvezel te gaan kijken.

Ik zit momenteel namelijk (al jaren trouwens) bij xs4all via DSL op een 100/10 mbit lijn. Hoewel het niet de allersnelste verbinding voor de huidige maatstaven is, is mijn verbinding altijd superstabiel geweest, zowel qua internet als tv. Ik ben een standaard gebruiker, dus geen bijzondere wensen qua servers, upload-snelheid of een heel gezin dat zit te internetten, dus in principe volstaat de huidige situatie prima. Bovendien staat xs4all natuurlijk bekend als kundig en behulpzaam als je ooit eens iets hebt.

Het enige waar ik nu tegenaan begin te lopen is de beperking op UHD (4K) bij xs4all. In het basispakket zouden 3 standaard 4K-zenders moeten zitten, maar ondanks dat ik onlangs op verzoek de 4K-ontvanger (Arris 5202) heb mogen ontvangen, kan ik die 4K-zenders niet ontvangen omdat ze bij xs4all hadden besloten die zenders alleen bij glasabbo's aan te zetten. De helpdesk gaf toe dat mijn verbinding snel en stabiel genoeg was om live 4K te kijken, maar hij kon die zenders niet aan zetten over een DSL-verbinding.

Nu zijn die drie gratis zenders (Love Nature, Xite en nog een) het punt niet echt - dat is vooral leuk om even te ervaren hoe live 4K eruit ziet - maar als we straks meer 4K-zenders gaan krijgen wil ik toch wel graag de mogelijkheid hebben om die te ontvangen. Bovendien was het me vooral te doen om de formule 1: Ziggo gaat dat dit jaar voor zijn klanten in 4K uitzenden en aangezien wij het Ziggo Sport totaal pakket via xs4all hebben lopen, had ik gehoopt dat wij (uiteindelijk) ook races in 4K zouden kunnen kijken. Nu is het überhaupt maar de vraag of dat via deze verbinding (DSL) gaat lukken.

Als ik echter lees dat juist interactieve TV bij Delta het zwakke punt is, en ook daar 4K nog zeer beperkt en onzeker is qua aanbod, heeft overstappen weinig zin. Dan heb ik straks wel een stuk sneller internet, maar als ik het zo lees wel een minder fijne TV ervaring (langzaam kastje, vertraging in de lijn van 20+ sec, etc.). En ik schrijf xs4all nog wel hoger aan als het gaat om service en kunde.

Ik neig er dus naar even de kat uit de boom te kijken. Misschien dat ik, nu ze de kabels fysiek in de grond gaan leggen, wel een korting kan krijgen op glasvezel tot in de meterkast zonder meteen een abonnement af te sluiten. Daar ga ik ze maar eens over bellen. Hopelijk kunnen we in de toekomst dan xs4all als aanbieder over die glaslijn krijgen, of verbetert Delta de TV-diensten dusdanig dat het een interessant alternatief wordt.

@peacelord Jij had in Rhenen hetzelfde aanbod gekregen. Ligt het netwerk bij jullie al? En heb je daar uiteindelijk voor gekozen?

Update: Net even gebeld met DeltaFiber en Delta glasvezel (de provider): het is helaas niet mogelijk om met korting nu bij de aanleg wél de aansluiting tot in de meterkast aan te leggen zonder daarbij een abonnement bij ze af te sluiten. Dat had ik eigenlijk ook wel verwacht natuurlijk, maar het is altijd het proberen waard.

Ze geven aan dat als wij later alsnog aangesloten willen worden dat dat dan € 650,- gaat kosten. Heeft iemand hier eerder voor gekozen, en klopt dat bedrag? Als dit klopt, dan loont het om nu gewoon een simpel internet-only abo bij ze af te sluiten voor € 45,- (150 mbit) of € 52,50 (400 mbit) per maand voor 1 jaar; dan ben ik uiteindelijk goedkoper uit dan later los aansluiten en kan ik hun diensten tijdelijk naast mijn huidige DSL-abonnement laten draaien. Bijkomend voordeel: geen moment van downtime, en de eerste drie maanden krijg je gratis 'the full package' van 1 gbit internet + alle zenders interactieve TV. Kan ik meteen checken hoe goed of slecht hun TV-dienst is. :)

[ Voor 14% gewijzigd door secret17 op 23-03-2021 10:53 . Reden: Update ]

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:13
De aannemer is hier langs geweest voor de on site inspectie. Over een planning communiceert Delta nog niet, de monteur had het over april. Wij hebben een jaar Caiway genomen waarbij dan het eerste half jaar maar €9,95 per maand betaald hoeft te worden 400 Mbit/s inclusief tv.

Ook ik lees de deprimerende reviews over de tv ontvanger maar die accepteer ik gegeven de prijs icm de bandbreedte. Bevalt de TV echt niet dan desnoods een app of desnoods een schotel oid?

Hier reken ze ook rond de €650 voor een aansluiting achteraf.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
peacelord schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:46:
De aannemer is hier langs geweest voor de on site inspectie. Over een planning communiceert Delta nog niet, de monteur had het over april. Wij hebben een jaar Caiway genomen waarbij dan het eerste half jaar maar €9,95 per maand betaald hoeft te worden 400 Mbit/s inclusief tv.

Ook ik lees de deprimerende reviews over de tv ontvanger maar die accepteer ik gegeven de prijs icm de bandbreedte. Bevalt de TV echt niet dan desnoods een app of desnoods een schotel oid?

Hier reken ze ook rond de €650 voor een aansluiting achteraf.
Ok, thnx for the info. Ik kan idd ook nog kijken naar een andere provider om iets van een tijdelijk goedkoop abo af te sluiten zodat ik iig de kabel vast t/m de meterkast heb liggen. Wij willen ergens in de loop van volgend jaar de voortuin opknappen, dus ook wat dat betreft wel handig als de tuin (a 13 meter van meterkast naar straat) niet helemaal weer opengegraven hoeft te worden als die net helemaal is aangelegd. ;-)

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
Ze schieten de kabel naar je huis. Graven is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-05 16:22
Wow, wel bijzonder om hier te lezen dat je bij de aanleg van de glasvezel in je huis een abonnement móet afnemen. Bij ons in de buurt werd de glasvezel tot in huis afgemonteerd, zonder verplichting tot afname van een abonnement. Uiteraard mocht je de montage weigeren, dan kwamen er zeker kosten bij kijken als je later alsnog besloot deze te laten aansluiten.

Komt dat doordat Delta hier wellicht de beschikking heeft over een eigen COAX netwerk wat ze de nek willen omdraaien en dat in jullie omgeving niet hebben? Of komt dat door specifieke afspraken tussen de gemeente en Delta? Ik ben wel benieuwd...

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

robbierzz schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:54:
Wow, wel bijzonder om hier te lezen dat je bij de aanleg van de glasvezel in je huis een abonnement móet afnemen. Bij ons in de buurt werd de glasvezel tot in huis afgemonteerd, zonder verplichting tot afname van een abonnement. Uiteraard mocht je de montage weigeren, dan kwamen er zeker kosten bij kijken als je later alsnog besloot deze te laten aansluiten.

Komt dat doordat Delta hier wellicht de beschikking heeft over een eigen COAX netwerk wat ze de nek willen omdraaien en dat in jullie omgeving niet hebben? Of komt dat door specifieke afspraken tussen de gemeente en Delta? Ik ben wel benieuwd...
Heeft natuurlijk gewoon te maken met een betere businesscase voor Detla Fiber en haar partners. Als mensen het nemen + laten installeren is het in de toekomst waarschijnlijker dat ze een abonnement afnemen via het Delta Fiber netwerk. Zeker omdat het meer en deel van de mensen niet jaarlijks wijzigt van provider.

Ze moeten marktaandeel krjgen, waar ze in het gebied waar ze al Coax hebben al partij zijn. Dan is dat wellicht minder van belang.

Het is hier overigens niet alleen een abonnement, maar ook nog aansluitkosten. Ruwweg opgedeeld in 3 soorten:

- Buitengebied zonder Ziggo (eerste aansluitronde) kosten €1900,- + 1 jaar abo of 15 p/m*
- Buitengebied met Ziggo (tweede aansluitronde) kosten €1000,- + 1 jaar abo of 7,50 p/m*
- Binnen bebouwde kom (tweede aansluitronde) kosten € 0,- + 1 jaar abo
*inflatie gecorrigeerd
Achteraf een aansluiting vragen kost bovenop bovenstaande bedragen +-700 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertowNL op 24-03-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 00:35
robbierzz schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:54:

Ik zit ook in Delta COAX gebied, maar hier is het verhaal dat je een try-and-buy abonnement kan nemen voor 3 maanden om de glasvezel binnen afgemonteerd te krijgen zolang ze in de wijk bezig zijn. Als je geen abonnement neemt blijft de vezel in de stoep liggen en moet je later tussen de 500 en 850 euro aansluitkosten neerleggen bij het nemen van een abonnement. Erg vreemd dat er binnen Delta gebieden zo'n groot verschil in beleid is.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Elke dag rond 19:30 wordt tv kijken, minder leuk: de resolutie van NL Ziet kakt enorm in. Dit gebeurt op zo'n moment tegelijkertijd op de tv en op de laptop. Op zo'n moment is de gebruikte bandbreedte nog minimaal (onder de 30Mbps), terwijl ik een 400Mbps abonnement heb. Iemand die dit ook heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 15:10

B2

wa' seggie?

lier schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:06:
Elke dag rond 19:30 wordt tv kijken, minder leuk: de resolutie van NL Ziet kakt enorm in. Dit gebeurt op zo'n moment tegelijkertijd op de tv en op de laptop. Op zo'n moment is de gebruikte bandbreedte nog minimaal (onder de 30Mbps), terwijl ik een 400Mbps abonnement heb. Iemand die dit ook heeft?
Nee, ik heb daar eigenlijk helemaal geen last van. Caiway aansluiting hier, maar dat is toch 1 pot nat.
Maar gebruikte bandbreedte, bedoel je wat NLZiet gebruikt of je totale verbinding? Want een stream is volgens mij nooit meer dan 5-8Mbps?

[ Voor 4% gewijzigd door B2 op 24-03-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

B2 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:09:
Want een stream is volgens mij nooit meer dan 5-8Mbps?
Totaal verbuik: 2x NL Ziet, 1x Teams, 2x dochter (denk dat ze op YouTube zitten).

Woon trouwens in 3941.

[ Voor 5% gewijzigd door lier op 24-03-2021 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Hier is ondertussen de "monteur" geweest. Die telefonisch gesproken voordat hij kwam, aangegeven dat hij niet komt voor installatie maar voor controle/troubleshooting met de verbinding.
Hij vroeg wat er aan de hand was, dus aangegeven download niet hoger dan 50-100mbit, upload 800/900. HIj zegt direct, ooh dat heeft iedereen in Middelburg.

Samen hebben we backoffice gebeld en aan Delta direct doorgegeven wat de problemen zijn (UDP verkeer gaat wel goed, dus nu alles even over een wireguard vpn). Heb hem uitgelegd hoe hij wireshark captures moest maken en deze zou hij doorgeven aan Delta. (fun fact, hij belde de Caiway backoffice... dus een pot nat)

Delta/Caiway was er zelf niet bewust van dat er een probleem is; immers je haalt je upload dus dan moet je je download ook kunnen halen. Terwijl die monteur het de afgelopen twee weken bij elke aansluiting in Middelburg meldt |:(

Al met al nu een dikke week onbruikbare glasvezel. Na 8 jaar tevreden coax klant te zijn (je kan ook niet anders hier in Zeeland zonder dik in te leveren op je snelheid) is dit toch ff anders zeg maar :/

update
Gisteren was het probleem opgelost, wat blijkt; routeringsissue. Ook netjes teruggebeld en compensatie gekregen, uiteindelijk dus netjes afgehandeld.

[ Voor 7% gewijzigd door bluewalk op 27-03-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
RobertowNL schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:30:
[...]

Heeft natuurlijk gewoon te maken met een betere businesscase voor Detla Fiber en haar partners. Als mensen het nemen + laten installeren is het in de toekomst waarschijnlijker dat ze een abonnement afnemen via het Delta Fiber netwerk. Zeker omdat het meer en deel van de mensen niet jaarlijks wijzigt van provider.
Ik snap op zich het punt wel dat ze je nu bij de aanleg proberen over te halen meteen een abonnement op glas af te sluiten, bijvoorbeeld door geen aansluitkosten te rekenen, maar wat ik niet snap is dat ik nu niet tegen redelijke korting (50%?) kan kiezen voor aansluiting tot in de meterkast, mocht ik in de toekomst op glas willen overstappen. Volgens mij is dat een win-win situatie: ik hoef later niet het volle pond te betalen voor aansluiten op glas, zij kunnen het efficiënt uitvoeren (ze zijn toch met die kabel in de straat bezig), én de drempel wordt voor mij lager om later alsnog op hun netwerk over te stappen.

Maar nee, ik moet een dummy-abonnement afsluiten of later het volle pond betalen...

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
secret17 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:58:
[...]
Volgens mij is dat een win-win situatie: ik hoef later niet het volle pond te betalen voor aansluiten op glas, zij kunnen het efficiënt uitvoeren (ze zijn toch met die kabel in de straat bezig
De kosten van de aansluiting worden beslist niet terugverdiend in één jaar, laat staan voor de helft van dat bedrag.

Daarbij, je kunt redeneren dat die ene aansluiting van de stoep naar je meterkast niet zo duur is, maar de investering van de rest van het graafwerk, netwerk etc zal toch ook terugverdiend moeten worden. Dat alle aansluitingen – ook de ‘slapende’ – daar aan meebetalen is logisch en redelijk, want ook de slapende aangeslotenen verwachten net zo goed dat ze elk moment van een werkend glasvezelnetwerk gebruik kunnen gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
laptopleon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:17:
[...]
De kosten van de aansluiting worden beslist niet terugverdiend in één jaar, laat staan voor de helft van dat bedrag.

Daarbij, je kunt redeneren dat die ene aansluiting van de stoep naar je meterkast niet zo duur is, maar de investering van de rest van het graafwerk, netwerk etc zal toch ook terugverdiend moeten worden. Dat alle aansluitingen – ook de ‘slapende’ – daar aan meebetalen is logisch en redelijk, want ook de slapende aangeslotenen verwachten net zo goed dat ze elk moment van een werkend glasvezelnetwerk gebruik kunnen gaan maken.
Het terugverdienen van de aanleg van het netwerk zullen ze willen terugverdienen met de verhuur van het netwerk aan providers. Daarom vermoed ik/hoop ik dat KPN c.q. xs4all binnen enkele jaren ook diensten via hun netwerk zal gaan leveren, en daar wacht ik dan liever op. Maar om mensen over te halen over te stappen naar een provider die over glas levert, zal de kabel tot in de meterkast gelegd moeten zijn. Het lijkt me dan logisch dat je consumenten nu alvast tegen kostprijs die laatste meters aanbiedt, zodat de kans groot is dat ze binnen afzienbare tijd van je netwerk gebruik gaan maken. Het is misschien nog leuker als ze nu al meteen kiezen voor internet over glas via de providers die dat bij aanvang al kunnen, maar ik vermoed dat veel mensen afhaken als dat een provider-wissel betekent. Zeker in onze omgeving, waar veel vergrijzing is: als internet werkt zie ik die niet snel overstappen...

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
secret17 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:20:
Het terugverdienen van de aanleg van het netwerk zullen ze willen terugverdienen met de verhuur van het netwerk aan providers. Daarom vermoed ik/hoop ik dat KPN c.q. xs4all binnen enkele jaren ook diensten via hun netwerk zal gaan leveren, en daar wacht ik dan liever op.
Voor KPN zal dit waarschijnlijk de aller, allerlaatste optie zijn die ze ooit zullen kiezen, al het echt niet anders kan, maar stel even dat KPN hierover onderhandelt met Delta Fiber (of welke verglazer dan ook). Dan is iemand die wel een aansluiting heeft, maar geen abonnement heeft — en dus het maximale bedrag gekost heeft qua aanleggen — de minste waarde voor KPN. Want wie zegt dat KPN je wél zal kunnen overtuigen om klant te worden? Je vond het tot nu toe blijkbaar ook al te duur (of had een andere reden).
Maar om mensen over te halen over te stappen naar een provider die over glas levert, zal de kabel tot in de meterkast gelegd moeten zijn. Het lijkt me dan logisch dat je consumenten nu alvast tegen kostprijs die laatste meters aanbiedt,
De kostprijs is veel hoger dan wat je nu betaalt voor een aansluiting in de vorm van een jaarabonnement. Je hebt al een abonnement voor € 35 / maand. Per jaar dus € 420 of zo. Minder want je krijgt nog wat korting de eerste maanden maar dan nog: Stel je neemt er een TV-pakket bij en het kost € 55 / maand = iets van € 660 jaar.

Ik was 15 jaar geleden alleen al € 800 kwijt om 3 meter coax van indertijd UPC van de stoep naar de meterkast te krijgen. Exclusief abonnement etc.

Kortom € 660 voor een aansluiting, inclusief een jaar snel internet en TV kijken… daar zit de werkelijke prijs van je aansluiting NIET bij inbegrepen. Dat verdienen ze pas terug in de loop der jaren.

Dat kun je ook terugzien aan de prijzen van de buitengebieden versus in het dorp versus in stedelijk gebied: In de polder betaal je apart nog een x bedrag voor de aanleg, omdat de kosten daar nog veel hoger liggen per adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
laptopleon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:08:
[...]

Voor KPN zal dit waarschijnlijk de aller, allerlaatste optie zijn die ze ooit zullen kiezen, al het echt niet anders kan, maar stel even dat KPN hierover onderhandelt met Delta Fiber (of welke verglazer dan ook). Dan is iemand die wel een aansluiting heeft, maar geen abonnement heeft — en dus het maximale bedrag gekost heeft qua aanleggen — de minste waarde voor KPN. Want wie zegt dat KPN je wél zal kunnen overtuigen om klant te worden? Je vond het tot nu toe blijkbaar ook al te duur (of had een andere reden).
Volgens mij haal je hier KPN/xs4all als provider en KPN als netwerkeigenaar door elkaar. DeltaFiber is en blijft eigenaar van het glasvezelnetwerk dat ze hier nu aanleggen, maar zij verdienen dat straks terug door verhuur aan providers. Op dit moment zijn er maar een zeer beperkt aantal providers die over hun glasvezelnetwerk internetdiensten aanbieden: Delta, Caiway en Online.

De reden dat ik niet sta te juichen om (verplicht) op één van deze providers over te stappen (zodat ik glas tot in de woning krijg) is niet de prijs - ik betaal nu € 80,- p/m aan xs4all voor internet en televisie - maar het feit dat ik slechte recenties (in dit forum) lees over deze providers - met name m.b.t. televisie. En laat dat nou net de dienst zijn waarom ik graag t.z.t. overstap op glas: 4K-ready lijntje. (En ja, tuurlijk is de extra snelle internetverbinding ook mooi meegenomen.)

Wat ik echter hoop is niet dat KPN het glasvezelnetwerk gaat kopen, maar dat zij als provider (en daarmee impliciet ook xs4all als provider) een contract met DeltaFiber zullen afsluiten zodat ik xs4all als provider kan houden maar dan over glas.
De kostprijs is veel hoger dan wat je nu betaalt voor een aansluiting in de vorm van een jaarabonnement. Je hebt al een abonnement voor € 35 / maand. Per jaar dus € 420 of zo. Minder want je krijgt nog wat korting de eerste maanden maar dan nog: Stel je neemt er een TV-pakket bij en het kost € 55 / maand = iets van € 660 jaar.

Ik was 15 jaar geleden alleen al € 800 kwijt om 3 meter coax van indertijd UPC van de stoep naar de meterkast te krijgen. Exclusief abonnement etc.

Kortom € 660 voor een aansluiting, inclusief een jaar snel internet en TV kijken… daar zit de werkelijke prijs van je aansluiting NIET bij inbegrepen. Dat verdienen ze pas terug in de loop der jaren.

Dat kun je ook terugzien aan de prijzen van de buitengebieden versus in het dorp versus in stedelijk gebied: In de polder betaal je apart nog een x bedrag voor de aanleg, omdat de kosten daar nog veel hoger liggen per adres.
Ik snap wel dat de aansluiting naar mijn meterkast geld kost, en daarom ben ik ook best bereid aansluitkosten te betalen, maar als het in de toekomst € 650,- moet kosten (waarvoor dan apart een ploeg moet komen om specifiek voor mijn adres de straat weer open te gooien etc etc), dan moet het toch goedkoper kunnen als ze de kabel toch al door de straat een het leggen zijn? Dan denk ik: bied mensen dan de mogelijkheid om tegen een leuke korting de kabel meteen tot in de meterkast te leggen. En voor DeltaFiber lijkt het me ook strategisch een handige keuze: je vangt nu alvast geld voor de aansluiting zelf, en in de onderhandeling met mogelijk nieuwe providers kun je aantonen dat je veel meer mensen tot in de meterkast hebt aangesloten, wat het voor providers over glas een aantrekkelijker netwerk maakt. Iedereen wint lijkt me. :)

[ Voor 4% gewijzigd door secret17 op 25-03-2021 14:42 ]

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Theoretisch kunnen andere providers allang opereren op het Deltafiber netwerk.

Alleen zijn de huren / voorwaarden blijkbaar zo onredelijk dat het niet gebeurt. Er is al jaren sprake van een monopolie positie, zeker nadat Ziggo van de coax af werd gegooid.

Ik zie KNP nog eerder zelf glas ernaast gaan leggen dan dat ze van Deltafiber gaan huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secret17
rfbroek schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:46:
Theoretisch kunnen andere providers allang opereren op het Deltafiber netwerk.

Alleen zijn de huren / voorwaarden blijkbaar zo onredelijk dat het niet gebeurt. Er is al jaren sprake van een monopolie positie, zeker nadat Ziggo van de coax af werd gegooid.

Ik zie KNP nog eerder zelf glas ernaast gaan leggen dan dat ze van Deltafiber gaan huren.
Dat is het vervelende aan particulier eigenaarschap van een stuk infrastructuur - dat zie je in al die markten terug: energie (netbeheerders), het spoor (ProRail) en dus ook in datanetwerken (DSL, COAX, Glasvezel). Als maatschappij wil je niet dat infrastructuur (onnodig) dubbel of driedubbel wordt aangelegd, maar je wil ook niet dat degene die toevallig eigenaar is van een stukje netwerk de monopolist gaat uithangen en huurders/gebruikers een poot uit draait. Volgens mij hebben ze KPN daarom ooit gedwongen redelijke prijzen te vragen voor gebruik van hun netwerk. Zou dat dan ook niet voor andere aanbieders gelden?

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-04 12:07
Het lijkt mij ook zeker een factor dat overal waar KPN diensten levert zij dit over hun eigen infrastructuur doet. Het kan best zijn dat de prijzen die Delta rekent voor andere aanbieders heel redelijk zijn, maar voor KPN is ieder bedrag een inbreuk op de marge die ze gewend zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timmie1
BAJansen schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:58:
Het lijkt mij ook zeker een factor dat overal waar KPN diensten levert zij dit over hun eigen infrastructuur doet. Het kan best zijn dat de prijzen die Delta rekent voor andere aanbieders heel redelijk zijn, maar voor KPN is ieder bedrag een inbreuk op de marge die ze gewend zijn.
Ik heb verschillende providers hierover gecontacteerd en het antwoord is steeds (bijna) hetzelfde:
Met de voorwaarden die Delta stelt voor het openstellen van haar netwerk is het voor ons niet rendabel om diensten aan te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
En daarom is b.v. het Interactieve TV product van Caiway en Delta ook zo slecht, want er is geen enkele reden om te gaan investeren in kwaliteit als je een monopolist bent.

En op papier is het wel een open netwerk, in de praktijk dus niet.
Ik weet niet of je redelijke huurprijzen kan afdwingen om een concurrent te kunnen toelaten.

[ Voor 33% gewijzigd door rfbroek op 25-03-2021 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timmie1 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:40:
[...]

Ik heb verschillende providers hierover gecontacteerd en het antwoord is steeds (bijna) hetzelfde:

[...]
Klopt Delta vraagt de hoofdprijs voor de huur van de POP’s en het toelaten.
Ze willen willens em weten monopolist blijven.
TV product is ondermaats en dat houden ze zo, het gaat niet om de klant, men wil alleen geld verdienen,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laptopleon
secret17 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:38:
[...]

Volgens mij haal je hier KPN/xs4all als provider en KPN als netwerkeigenaar door elkaar. DeltaFiber is en blijft eigenaar van het glasvezelnetwerk dat ze hier nu aanleggen, maar zij verdienen dat straks terug door verhuur aan providers. Op dit moment zijn er maar een zeer beperkt aantal providers die over hun glasvezelnetwerk internetdiensten aanbieden: Delta, Caiway en Online.
Ik begrijp dat Delta Fiber en Delta als Internet Service Provider twee verschillende zaken zijn, maar uiteindelijk zal de uitgebruiker – net als bij KPN of Ziggo – linksom of rechtsom zowel het netwerk als de ISP moeten betalen.

Hier kun je op dit moment inschrijven voor glasvezel wat nog aangelegd moet worden door Delta Fiber, door een ISP abonnement te nemen bij Delta, Caiway (wat ook van Delta is), Online, Helden van Nu en Kliksafe.
De reden dat ik niet sta te juichen om (verplicht) op één van deze providers over te stappen (zodat ik glas tot in de woning krijg) is niet de prijs - ik betaal nu € 80,- p/m aan xs4all voor internet en televisie - maar het feit dat ik slechte recenties (in dit forum) lees over deze providers - met name m.b.t. televisie. En laat dat nou net de dienst zijn waarom ik graag t.z.t. overstap op glas: 4K-ready lijntje. (En ja, tuurlijk is de extra snelle internetverbinding ook mooi meegenomen.)
Wat betreft XS4ALL.. daar stopt KPN toch sowieso mee? Is een hele serie nieuwsartikelen over geweest hier op t.net. Uiteindelijk gingen oud-medewerkers zelfs een nieuwe provider organiseren. Of ga je dan mee naar Freedom? https://xs4allmoetblijven...ordt-langzaam-ontmanteld/
Wat ik echter hoop is niet dat KPN het glasvezelnetwerk gaat kopen, maar dat zij als provider (en daarmee impliciet ook xs4all als provider) een contract met DeltaFiber zullen afsluiten zodat ik xs4all als provider kan houden maar dan over glas.
Ik kan juist een boek schrijven over de vreselijk slechte ervaringen, zeg maar gerust frustraties die ik met KPN heb meegemaakt, zowel zakelijk als ik namens klanten iets moest regelen, als privé. Echt, Kafka zou er nog een puntje aan kunnen zuigen.

Delta wordt hier een monopolist genoemd, maar ik kan zoals gezegd kiezen uit vijf ISP's op het aan te leggen Delta Fiber netwerk. Daarnaast kan ik hier KPN 'krijgen' en Ziggo, waar ik nu bij zit.

Afgezien daarvan heeft KPN al 20 geen enkele moeite gedaan om hier glasvezel aan te leggen, ook niet in de dorpen of nieuwe wijken, waar toch een heel nieuwe infrastructuur gelegd moest worden. Gewoon weer koper leggen, dit jaar nog!

Pas in rond 2004 ging KPN eindelijk eens een keer ADSL aanbieden in het buitengebied. De camping van onze familie, boerenbedrijven etc. moesten het tot dan doen met dure, trage ISDN of analoge inbelverbindingen, die zelfs de 56k bij lange na niet haalden.

Campings in de buurt, zoals die van m'n broer, hebben zelf een straalverbinding met het dichtstbijzijnde dorp, kilometers verderop, opgezet, om toch nog een beetje fatsoenlijk internet aan klanten te kunnen bieden.

Toen wij dit huis kochten, in 2004, lag er al glasvezel naar de dorpen. Toch werd, tot onze verbazing, door KPN alleen koper aangeboden in onze wijk. Dat was toen al achterhaald, laat staan nu.

Nu Delta Fiber hier letterlijk elke eenzame boerderij, al ligt ze kilometers diep, alleen in de polder, gaat aansluiten, komt KPN ineens met een betere zendmast en verspreid onsamenhangende verhalen via folders over 'glasvezelinternet' wat ze 'in de straat aanleggen' terwijl ze geen glasvezel aanbieden.

De WiFi-modem/routers van Ziggo zijn ook bagger, maar de rest, met name internetverbinding is tenminste stabiel en hun aanbod is in alle opzichten beter dan KPN (prijs, zenderpakket, internetsnelheid, stabiliteit verbinding, klantenservice).

Ik verwacht geen liefdadigheid, van geen enkel bedrijf, maar ik denk dat het heel goed is dat KPN en Ziggo minimaal een derde speler als concurrent krijgen. Zo zie ik het.
Ik snap wel dat de aansluiting naar mijn meterkast geld kost, en daarom ben ik ook best bereid aansluitkosten te betalen, maar als het in de toekomst € 650,- moet kosten (waarvoor dan apart een ploeg moet komen om specifiek voor mijn adres de straat weer open te gooien etc etc), dan moet het toch goedkoper kunnen als ze de kabel toch al door de straat een het leggen zijn? Dan denk ik: bied mensen dan de mogelijkheid om tegen een leuke korting de kabel meteen tot in de meterkast te leggen.

En voor DeltaFiber lijkt het me ook strategisch een handige keuze: je vangt nu alvast geld voor de aansluiting zelf, en in de onderhandeling met mogelijk nieuwe providers kun je aantonen dat je veel meer mensen tot in de meterkast hebt aangesloten, wat het voor providers over glas een aantrekkelijker netwerk maakt. Iedereen wint lijkt me. :)
Ik begrijp je wel, maar een slapende aansluiting heeft voor Delta Fiber (of voor welke netwerk-aanlegger dan ook) feitelijk geen waarde.

Jouw aansluiting maken, zeker achteraf, kost aan manuren alleen al meer dan die € 650. Er moeten een paar mensen komen, misschien wel met een kraantje en of apparaat om onder je tegels door te 'schieten', de netwerkaansluiting moet gemaakt worden vanaf de hoofdkabel. Twee mensen keer een dag werk kost al meer dan € 650. Die 650 is niet de prijs die het kost, maar wat jouw bijdrage is.

Je moet het zó zien: Een bedrijf zet een netwerk op in een dorp. Of er nou 30, 60 of 90% dorpelingen klant worden, er moet toch een kabel naar de backbone gelegd worden. Er moet toch in elke straat een netwerkkabel onder de stoep gelegd worden. Er moeten toch overal kasten komen etc. Kortom, de investering / kosten zijn grotendeels hetzelfde. Alleen verdienen ze die nauwelijks terug met maar 30% klanten, maar met 60% is het een mooie investering met een mooi rendement.

Vergelijk het met een voetbalvereniging in oprichting. Ze hebben er feitelijk weinig aan dat het halve dorp een stukje veld mee helpt betalen, als er daarna bijna niemand lid wordt. De voetbalclub kan alleen bestaan van een blijvende stroom inkomsten.

En mensen die niet meteen lid worden, worden in de praktijk later maar zelden alsnog lid, zeker als ze al bij een andere sportvereniging zitten.

Daarom proberen KPN, Delta Fiber of wie dan ook mensen op allerlei manieren over te halen meteen lid te worden. Feitelijk leggen ze in eerste instantie geld toe op de aansluitingen, of ze nou meteen gedaan worden of later. Pas in de loop der jaren verdienen ze die terug.

Over TV gesproken: Het hele TV-gebeuren zou los moeten staan van providers. De huidige situatie is gegroeid uit het kabel-tv-verleden, maar heeft eindelijk zijn bestaansrecht al verloren.

Let maar op: Met name Ziggo probeert dit zo lang mogelijk uit te melken, maar waarom zou je nog een 'box' nemen via een apart TV-systeem van je ISP?

De komende jaren zal het steeds makkelijker en normaler worden om gewoon een 'kale' internet-aansluiting te nemen en je TV-pakket via een 'losse' online aanbieder te regelen. NLZiet voor Nederlandse TV via de omroepen. Streaming videodiensten zoals Netflix, Disney, Prime, Apple TV+ en straks ESPN (want dat gaan ze niet volhouden, zoals nu, alleen via een TV-pakket van een ISP) etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
laptopleon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:57:
Delta wordt hier een monopolist genoemd, maar ik kan zoals gezegd kiezen uit vijf ISP's op het aan te leggen Delta Fiber netwerk. Daarnaast kan ik hier KPN 'krijgen' en Ziggo, waar ik nu bij zit.
Hier in het oosten is er wel degelijk een monopolie. We kunnen niet kiezen voor Ziggo, anders zat ik daar nog steeds. Ziggo is juist van de kabel afgegooid door Caiway/Cogas destijds. Er zijn zelfs kamervragen over gesteld.

Als je hier televisie wil kan je kiezen uit Caiway, Delta en Online. En dat zijn slechte televisie providers. De andere providers zijn te duur of zijn geen bruikbaar alternatief.

Internet only is wel goed te doen, dat heb ik dus en voor de rest stream ik televisie van andere partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laptopleon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:57:
[...]

Ik begrijp dat Delta Fiber en Delta als Internet Service Provider twee verschillende zaken zijn, maar uiteindelijk zal de uitgebruiker – net als bij KPN of Ziggo – linksom of rechtsom zowel het netwerk als de ISP moeten betalen.

Hier kun je op dit moment inschrijven voor glasvezel wat nog aangelegd moet worden door Delta Fiber, door een ISP abonnement te nemen bij Delta, Caiway (wat ook van Delta is), Online, Helden van Nu en Kliksafe.

[...]

Wat betreft XS4ALL.. daar stopt KPN toch sowieso mee? Is een hele serie nieuwsartikelen over geweest hier op t.net. Uiteindelijk gingen oud-medewerkers zelfs een nieuwe provider organiseren. Of ga je dan mee naar Freedom? https://xs4allmoetblijven...ordt-langzaam-ontmanteld/

[...]

Ik kan juist een boek schrijven over de vreselijk slechte ervaringen, zeg maar gerust frustraties die ik met KPN heb meegemaakt, zowel zakelijk als ik namens klanten iets moest regelen, als privé. Echt, Kafka zou er nog een puntje aan kunnen zuigen.

Afgezien daarvan heeft KPN al 20 geen enkele moeite gedaan om hier glasvezel aan te leggen, ook niet in de dorpen of nieuwe wijken, waar toch een heel nieuwe infrastructuur gelegd moest worden. Gewoon weer koper leggen, dit jaar nog!

Pas in rond 2004 ging KPN eindelijk eens een keer ADSL aanbieden in het buitengebied. De camping van onze familie, boerenbedrijven etc. moesten het tot dan doen met dure, trage ISDN of analoge inbelverbindingen, die zelfs de 56k bij lange na niet haalden.

Campings in de buurt, zoals die van m'n broer, hebben zelf een straalverbinding met het dichtstbijzijnde dorp, kilometers verderop, opgezet, om toch nog een beetje fatsoenlijk internet aan klanten te kunnen bieden.

Toen wij dit huis kochten, in 2004, lag er al glasvezel naar de dorpen. Toch werd, tot onze verbazing, door KPN alleen koper aangeboden in onze wijk. Dat was toen al achterhaald, laat staan nu.

Nu Delta Fiber hier letterlijk elke eenzame boerderij, al ligt ze kilometers diep, alleen in de polder, gaat aansluiten, komt KPN ineens met een betere zendmast en verspreid onsamenhangende verhalen via folders over 'glasvezelinternet' wat ze 'in de straat aanleggen' terwijl ze geen glasvezel aanbieden.

De WiFi-modem/routers van Ziggo zijn ook bagger, maar de rest, met name internetverbinding is tenminste stabiel en hun aanbod is in alle opzichten beter dan KPN (prijs, zenderpakket, internetsnelheid, stabiliteit verbinding, klantenservice).

Ik verwacht geen liefdadigheid, van geen enkel bedrijf, maar ik denk dat het heel goed is dat KPN en Ziggo minimaal een derde speler als concurrent krijgen. Zo zie ik het.

[...]

Ik begrijp je wel, maar een slapende aansluiting heeft voor Delta Fiber (of voor welke netwerk-aanlegger dan ook) feitelijk geen waarde.

Jouw aansluiting maken, zeker achteraf, kost aan manuren alleen al meer dan die € 650. Er moeten een paar mensen komen, misschien wel met een kraantje en of apparaat om onder je tegels door te 'schieten', de netwerkaansluiting moet gemaakt worden vanaf de hoofdkabel. Twee mensen keer een dag werk kost al meer dan € 650. Die 650 is niet de prijs die het kost, maar wat jouw bijdrage is.

Je moet het zó zien: Een bedrijf zet een netwerk op in een dorp. Of er nou 30, 60 of 90% dorpelingen klant worden, er moet toch een kabel naar de backbone gelegd worden. Er moet toch in elke straat een netwerkkabel onder de stoep gelegd worden. Er moeten toch overal kasten komen etc. Kortom, de investering / kosten zijn grotendeels hetzelfde. Alleen verdienen ze die nauwelijks terug met maar 30% klanten, maar met 60% is het een mooie investering met een mooi rendement.

Vergelijk het met een voetbalvereniging in oprichting. Ze hebben er feitelijk weinig aan dat het halve dorp een stukje veld mee helpt betalen, als er daarna bijna niemand lid wordt. De voetbalclub kan alleen bestaan van een blijvende stroom inkomsten.

En mensen die niet meteen lid worden, worden in de praktijk later maar zelden alsnog lid, zeker als ze al bij een andere sportvereniging zitten.

Daarom proberen KPN, Delta Fiber of wie dan ook mensen op allerlei manieren over te halen meteen lid te worden. Feitelijk leggen ze in eerste instantie geld toe op de aansluitingen, of ze nou meteen gedaan worden of later. Pas in de loop der jaren verdienen ze die terug.

Over TV gesproken: Het hele TV-gebeuren zou los moeten staan van providers. De huidige situatie is gegroeid uit het kabel-tv-verleden, maar heeft eindelijk zijn bestaansrecht al verloren.

Let maar op: Met name Ziggo probeert dit zo lang mogelijk uit te melken, maar waarom zou je nog een 'box' nemen via een apart TV-systeem van je ISP?

De komende jaren zal het steeds makkelijker en normaler worden om gewoon een 'kale' internet-aansluiting te nemen en je TV-pakket via een 'losse' online aanbieder te regelen. NLZiet voor Nederlandse TV via de omroepen. Streaming videodiensten zoals Netflix, Disney, Prime, Apple TV+ en straks ESPN (want dat gaan ze niet volhouden, zoals nu, alleen via een TV-pakket van een ISP) etc.
Klinkt als wij van WC eend eerlijk gezegd, Delta en Caiway heersen als dictators in Twente over hun glasvezeltje. De tv diensten zijn ondermaats en de klant wordt zo weinig mogelijk geleverd tegen een zomhoog mogelijk abonement. De alternatieven zijn slechter of veel te duur. Andere vooraanstaande providers worden met liederlijke huurprijzen buiten de deur gehouden. Ziggo was hier in Twente prima, had het goed voor elkaar maar die hebben ze letterlijk er afgeschopt om zelf een monopolie te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

"Monopolie" versus "te duur", je kan dus wel degelijk een keuze maken. Ik vind de bijdrage van @laptopleon erg goed en inhoudelijk: voor mij betekent het dat je keuzevrijheid hebt; bijvoorbeeld om alleen Internet af te nemen. Wie wil anno 2021 nog extra kastjes (STB's) om tv te kunnen kijken!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roberto......
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-08-2024
Sjakie0101 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:11:
[...]

Ziggo was hier in Twente prima, had het goed voor elkaar maar die hebben ze letterlijk er afgeschopt om zelf een monopolie te claimen.
Je hebt nu keuzevrijheid gekregen door Caiway. Je kan nu kiezen uit meerdere providers. Toen had je alleen Ziggo die verschrikkelijk duur is en een zeer lage upload heeft. Ook was je afhankelijk van je buren qua internetsnelheid en moest je hopen dat ze niet de hele dag films aan het downloaden waren. Ziggo heeft niet eens voor jou de belangrijke regiozenders in HD terwijl Caiway,Delta en Solcon dit wel hebben.

Je moet niet zo mopperen want je bent er dik op voorruit gegaan. :) :)

Vrienden van mij willen ook Caiway TV op de kabel via Ziggo lijntje maar helaas houdt Ziggo dit tegen.
Kennissen willen graag Delta glas via KPN glasvezel maar helaas houdt KPN dit tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roberto...... schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:26:
[...]

Je hebt nu keuzevrijheid gekregen door Caiway. Je kan nu kiezen uit meerdere providers. Toen had je alleen Ziggo die verschrikkelijk duur is en een zeer lage upload heeft. Ook was je afhankelijk van je buren qua internetsnelheid en moest je hopen dat ze niet de hele dag films aan het downloaden waren. Ziggo heeft niet eens voor jou de belangrijke regiozenders in HD terwijl Caiway,Delta en Solcon dit wel hebben.

Je moet niet zo mopperen want je bent er dik op voorruit gegaan. :) :)

Vrienden van mij willen ook Caiway TV op de kabel via Ziggo lijntje maar helaas houdt Ziggo dit tegen.
Kennissen willen graag Delta glas via KPN glasvezel maar helaas houdt KPN dit tegen.
Ziggo snelheid is retestabiel. Die upload doet niet zo veel.
En die regiozenders zijn wel in HD te bekijken via de mediabox.

En 6 jaar geleden was de concurrent nog wel koper. Dat verhield zich nog enigszins met Ziggo,
Maar de tijden zijn veranderd.

En keuzevrijheid? Laat me niet lachen! Twee partijen van DeltaFiber, Te dure Solcon en Heldenvannu en Online laten we maar helemaal niet over praten. Solcon is op zondag niet bereikbaar uit geloofsovertugingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Tja, internet zou wat mij betreft gewoon een nutsvoorziening moeten zijn, zoals water of riool, waar iedereen recht op heeft en die uit belasting wordt betaald.

Genoeg voorbeelden van de afgelopen 20 jaar van hele straten, buurtschappen, die uit frustratie uiteindelijk zelf wifi of glasvezel aangelegd hebben en voor een fractie van de prijs iedereen in hun buurt internet aanbieden.

Ik weet een camping met 350+ staplaatsen, die een zelfde systeem voor internet + tv heeft als Ziggo voor een dorp gebruikt. In combinatie met een glasvezelaansluiting. De prijs zit bij de plaatshuur in, dus lastig te zeggen wat de exacte kosten zijn, maar je zou als buurt/dorp volgens mij makkelijk de kosten kunnen halveren door het netwerk zelf aan te leggen.

Het tv-gedeelte werd in zulke gevallen nog op de oude manier gehouden (antenne of kabel) maar zou je anno 2021 ook via internet kunnen afnemen.

Ik denk zoals gezegd dat dat sowieso de norm gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
Vandaag brief van Deltafiber en Bam
In de brievenbus. Ze beginnen hier met graven. Wat een fijn vooruitzicht. Dan zal het toch met een maand ofzo wel rond zijn denk ik? Of ben ik dan te optimistisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gepstra
peacelord schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:15:
In de brievenbus. Ze beginnen hier met graven. Wat een fijn vooruitzicht. Dan zal het toch met een maand ofzo wel rond zijn denk ik? Of ben ik dan te optimistisch?
Hier in De Fryske Marren werd bij ons 12 oktober 2020 de FTU geplaatst en vorige week kregen we het installatiepakket..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

peacelord schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:15:
Bij ons is er in de zomer van 2020 langs de weg gegraven, vlak voor de kerst had ik de lijn actief. Paar maandjes dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
Wauw. Geen enkele reden tot vreugde dus. Najaar 2021 maar op instellen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

peacelord schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:44:
Ja, normaal gesproken komen er een aantal ploegen.
1. De gravers langs de weg
2. Boring met mantelbuisje vanaf de weg naar de gevel van je woning
3. Blazen van de vezel door de aangelegde mantelbuis tot aan je gevel.
4. Iemand om de mantelbuis/vezel in je woning te brengen
5. Iemand die de FTU komt monteren en de vezel daar in vast maakt.

En dan moet je je installatiepakket nog krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
peacelord schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:44:
Nee, die wijze les heb ik ook geleerd.
1. Juli 2020 aangemeld;
2. Eind augustus in de buurt gaan graven;
3. September in de straat, gelijk door de oprit "geboord" tot voor de voordeur (daar heeft heel lang een rolletje glasvezel gelegen);
4. Eind januari afgemonteerd in de meterkast;
5. Vorige week het pakket ontvangen;
6. Sinds gisteren stabiele verbinding.

[ Voor 3% gewijzigd door bluewalk op 27-03-2021 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Mijn ouders hebben zich in september 2019 aangemeld en de aansluiting is nu net een anderhalve maand gereed.

Nu nog wachten totdat ze het installatiepakket eindelijk krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Delta Fiber hier zegt dat het wel ruim een jaar kan duren en dat ze bovendien nog niet weten waar er begonnen wordt / wie eerst gaat.

Elders zie ik bij de ‘eerste fase’ inderdaad al driekwart jaar de kabels in de tuin / stoep liggen wachten op de laatste meters naar de meterkast.

Kortom ik hou rekening met dat het wel tot 1,5 jaar kan duren, dan valt het allicht mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Het kan inderdaad wel even duren.
Hier waren ze in oktober 2019 begonnen en in november 2020 had ik mijn aansluiting

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Freedom Internet hoopt vanaf Q3 toe te kunnen treden als extra provider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Sjakie0101 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:02:
Freedom Internet hoopt vanaf Q3 toe te kunnen treden als extra provider
Wat is de bron? Gaat het dan om bepaalde DFN gebieden of het volledige verzorgingsgebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timmie1 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:46:
[...]

Wat is de bron? Gaat het dan om bepaalde DFN gebieden of het volledige verzorgingsgebied?
Nog geen idee. De bron is het forum van Freedom waar medewerkers reageren.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjakie0101 op 27-03-2021 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roberto......
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-08-2024
Sjakie0101 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:59:
[...]

Freedom is bizar duur en weer een Amino. Geen toevoeging dus,

[ Voor 52% gewijzigd door Roberto...... op 27-03-2021 23:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Sjakie0101 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:59:
[...]

In het forum van Freedom staat: Er zijn gesprekken met Delta. Verwachting is dat dit op zijn vroegst in Q3 een optie wordt.

Veel zekerheid zit er nog niet in deze regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohDB schreef op zondag 28 maart 2021 @ 08:17:
[...]

In het forum van Freedom staat: Er zijn gesprekken met Delta. Verwachting is dat dit op zijn vroegst in Q3 een optie wordt.

Veel zekerheid zit er nog niet in deze regel.
Laten we het er op houden dat de gesprekken lopen. Freedom hoopt er uit te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Eindelijk mijn Ubiquity Dream Machine Pro aan de praat met Delta glasvezel.

Hoe simpel kan het zijn. Gewoon tijdens installatie aangeven dat internet via VLAN 100 binnenkomt en klaar is Klara.

Ik zal morgen even wat meer info geven als ik verder ga configureren.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Gé Brander schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 00:43:
Eindelijk mijn Ubiquity Dream Machine Pro aan de praat met Delta glasvezel.

Hoe simpel kan het zijn. Gewoon tijdens installatie aangeven dat internet via VLAN 100 binnenkomt en klaar is Klara.

Ik zal morgen even wat meer info geven als ik verder ga configureren.
Klopt :) Maar eerst wel zorgen dat je via de Genexis je verbinding activeert als je het opgeleverd krijgt. Deze komt namelijk eerst in VLAN9 waarbij je de activatie moet doorlopen.
Vervolgens wordt je verbinding gereed gemaakt en kan je VLAN100 op WAN2 instellen en vervolgens de SFP in je UDM Pro steken en knallen maar _/-\o_

* die van mij had eerst een herstart nodig omdat die de SFP niet detecteerde

[ Voor 5% gewijzigd door bluewalk op 03-04-2021 10:18 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 121 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.