4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Maar met zeven personen in en om het huis die voor school, tv en andere zaken afhankelijk zijn van internet kan ik het niet zomaar proberen en uitzetten.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ik ben aan het zoeken naar de mogelijkheden voor iemand die ik ken die momenteel een zeer trage kabelverbinding heeft van 7 mbit/s download en 1 upload.
Deltafibernetwerk is sinds 2018 al begonnen met graven voor glasvezel, destijds heeft de betreffende bewoner niet gekozen om mee te doen. Maar het kan nog wel.
4G voor Thuis via T-Mobile is ook mogelijk (of andere providers misschien daar heb ik geen kennis van).
Er wonen nu 2 mensen thuis waarvan er eentje opleiding volgt (dus gewoon Word, Teams en dat soort dingen). De andere werkt (niet de hele week) ook vanuit thuis en gebruikt 2 laptops met programma’s zoals VMware horizon, Citrix, Squid etc. en gebruikt bijna altijd zijn hotspot omdat kabelverbinding zo traag is.
Verder kijken ze soms/vaak Netflix en ze willen het huis later gaan verhuren aan meerdere mensen (ik denk max 6 pers. ongeveer) waarbij een snelle internetverbinding ook gegarandeerd moet zijn als er 3 (of meer) mensen tegelijk Netflix kijken bijvoorbeeld.
Ik heb nu via Caiway 150 mbit/s glasvezel afgesloten wat binnenkort aangelegd wordt, maar ik zit nog binnen de opzegtermijn.
Nu ik alle ervaringen lees over Caiway glasvezel en het standaardmodem begin ik te twijfelen wat ik moet doen, toch opzeggen? Is het netwerk stabiel/betrouwbaar genoeg?
De 3 providers waaruit ik kan kiezen zijn DELTA, Caiway en WeServe. Caiway was de enige waarbij je geen aanlegkosten hoefde te betalen en had goed zenderaanbod dus ik dacht dan die maar.
Wat raden jullie aan? Ik kan ook 4G voor Thuis bij T-Mobile maar dan heb je maar 100 mbit max en niet altijd stabiel (of andere providers met 4G voor Thuis).
Ik begrijp je twijfels helemaal. Ik wil ook altijd alles voor zijn. Maar vergis je niet: Bij élke provider staat bij trustpilot.com een slechte gemiddelde beoordeling..hdhv schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:38:
Nu ik alle ervaringen lees over Caiway glasvezel en het standaardmodem begin ik te twijfelen wat ik moet doen, toch opzeggen? Is het netwerk stabiel/betrouwbaar genoeg?
Er is bij elke provider een klein aantal zaken dat mis gaat. Er zijn bij elke provider wel zaken die beter kunnen en waar klanten over klagen.
Dat je dus altijd wel een forum hebt waar mensen met dramatische verhalen komen, is onvermijdelijk. Ik wil daar ook niets aan af doen, maar het wil niet zeggen dat het de norm is.
Laat dat je er niet van weerhouden om glasvezel aan te vragen. Ten eerste kun je er onderuit als ze niet leveren wat beloofd is. Ten tweede is het echt veel stabieler, sneller en goedkoper dan 4G Voor Thuis en vergelijkbare mobiel-internet-voor-thuis-achtige oplossingen.
Door op OPT te drukken na het openen van de gids komt er een liggende weergave (eindeljk!).
Verder kan in het instellingen menu de hinderlijke foto's bij de radiouitzendingen worden verwijderd.
Wat er verder is gewijzigd, geen idee. Men laat daar maar weinig over los en dat is jammer.
Je weet zo als eindgebruiker niet wat men update.
dolopfriet schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:47:
Is er nu ook eindelijk Dolby Digital geluid?

Beetje gemixte ervaringen tot nu toe:
- Snelheid prima, latency naar 8.8.8.8 gehalveerd t.o.v. kabel. Nu rond de 4 - 5 ms.
- Standaard modem kan geen bridge. Maar met business pack krijg ik een ander modem opgestuurd dat wel bridge kan (na telefoontje met de business servicedesk)
- Geen IPv6 WTF!!! Ik vond dat Delta het op de kabel redelijk goed voor elkaar had met IPv6. De laatste tijd geen wandelende IPv6 prefixes meer bij router reset. Ik heb zelf nog meegewerkt aan de pilot met IPv6 bij Delta/Zeelandnet in 2013 met IPv6 RD.
Maar nu helemaal geen IPv6. Ik had net zo'n mooie setup met IPv6 in de diverse vlan's, docker en ipsec tunnels over IPv6. Dit is weer flink stukje terug de tijd in, erg jammer.
Inderdaad nee, en de conversie naar pcm stereo is nog blikkerig slecht ook. Bah.dolopfriet schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:47:
Is er nu ook eindelijk Dolby Digital geluid?
En de tv ontvanger hangt ook regelmatig wanneer je wat te snel door de guide scrollt. Ik moet dan echt even de powerknop > 4 sec ingedrukt houden om te herstarten.
Plus punt: de nieuwe tv kastjes zijn zwart ipv de afschuwelijke witte dingen met blauw logo.
[ Voor 8% gewijzigd door JustVodka op 14-04-2021 11:30 ]
Ik heb een Kamai 7X gekregen.Ilankroon schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:39:
Zijn er overigens nieuwe tv kastjes in de planning? (IPV de Kamai) ?
Ik mis wat tv betreft de kabel nu al. Geluid kwaliteit is prut.
En bij veel zenders kan je nu niet meer voorruit spoelen wanneer je van pauze gebruik heb gemaakt wat wel op m'n tv kon met ci+ en usb hdd eraan.
Deed m'n vrouw veel, programma op pauze zetten het een en ander tussendoor doen zoals bellen, koken en daarna verder kijken en de reclames doorspoelen.
En de reclames doorspoelen is natuurlijk precies wat ze tegen willen gaan.
[ Voor 50% gewijzigd door JustVodka op 15-04-2021 07:47 ]
Ik wilde mijn eigen bevindingen delen voor degenen die ervaringen van anderen zoeken.laptopleon schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:10:
[...]
Ik begrijp je twijfels helemaal. Ik wil ook altijd alles voor zijn. Maar vergis je niet: Bij élke provider staat bij trustpilot.com een slechte gemiddelde beoordeling..
Er is bij elke provider een klein aantal zaken dat mis gaat. Er zijn bij elke provider wel zaken die beter kunnen en waar klanten over klagen.
Dat je dus altijd wel een forum hebt waar mensen met dramatische verhalen komen, is onvermijdelijk. Ik wil daar ook niets aan af doen, maar het wil niet zeggen dat het de norm is.
Laat dat je er niet van weerhouden om glasvezel aan te vragen. Ten eerste kun je er onderuit als ze niet leveren wat beloofd is. Ten tweede is het echt veel stabieler, sneller en goedkoper dan 4G Voor Thuis en vergelijkbare mobiel-internet-voor-thuis-achtige oplossingen.
Ben van ziggo (mediabox XL) overgestapt naar Deltaglas. Vooraf best veel twijfels gehad juist door alle reviews en commentaren - Delta leek de beste onder het slechte aanbod te zijn. Nu dat ik ben overgestapt kan ik alleen maar tevreden zijn.
Wat valt me op: het werkt, is soepel, snel en goede beeldkwaliteit. TV kijken is weer wat leuker geworden (kon eigenlijk niet slechter met de Mediabox XL).
- Het bestelproces was soepel (wel opmerking: Delta's productinformatie is niet altijd even duidelijk) en dan kwam het lange wachten.
- Informatievoorziening tijdens het wachten was prima, zodra er iets te melden was, gebeurde dat ook.
- Graafwerkzaamheden werden door een aannemer gedaan die weer een uitzendbureau had ingehuurd. Dit hoorde ik van de gasten die de afmontage in mijn woning deden. Ze spraken ook geen woord Nederlands.

Terug naar de eigen installatie:
- Genexiz Modem/router installatie duurt een half uur - modem heeft een kale interface, is niet in bridge te zetten maar doet wat ik ervan nodig heb (WIFI uitgezet).
- Had wat problemen met m'n eigen router die ik in AP mode had gezet - uiteindelijk eruit gehaald en alles op m'n Unify managed switch gezet (8-60W).
- IGMP snooping aangezet - had me ingelezen op dit forum
- Met hoop van zegen de Amino STB via m'n gewone UTP netwerk op de switch aangesloten en voila! alles werkte in 1 keer
Mijn kijkervaring:
- De Amino rent rondjes om de Mediabox XL - interface is heerlijk soepel. Na het kiezen van een kanaal duurt het ca 2s. om het kanaal te laden - prima acceptabel. Bij de Mediabox kon ik niet eens fatsoenlijk zappen
- Beeldkwaliteit is beter, opvallend beter. Waarschijnlijk minder compressie
- Delta app (tv kijken, gids, opnames bekijken) doet wat ie moet doen - reviews zijn niet positief maar tov. de Ziggo app vind ik alleen de gids wat minder - deze is per kanaal, er is geen kanaaloverzicht-modus, of ik heb hem nog niet gevonden
- Geen Netflix! Maar een Chromecast lost dat op. Oh ja, de Delta app heeft Chromecast support.
- TV gaat aan/uit met de Amino (da's een instelling in het overigens erg karige instellingenmenu van de Amino)
- Het aanzetten van de Animo/TV tot en met beeld duurt is ca. 20 seconden (mijn TV is redelijk traag)
- De afstandsbediening heeft goed bereik. Waar ik de Mediabox ab echt moest richten werkt deze uit alle hoeken en standen. Ik vind hem wel erg licht, had een gram of 40-50 zwaarder mogen zijn
- Van het ontbreken van Dolby xx geluid (details even niet voorhanden) heb ik geen last - gebruik gewoon TV speakers en soms m'n Bose Soundbar (basismodel).
De Puma 6 test geeft wel wat puntjes maar aangezien ik geen gamer ben, is het voor mij niet relevant (de Connectbox was meen ik nog veel slechter).
:fill(white):strip_exif()/f/image/CrZ64ERcpXYCS5Y2qBbIOxgP.png?f=user_large)
En dan de looks: da's nogal een verschil
:strip_exif()/f/image/bphA6MV4D1TpWv8kfFwclvfy.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan het stroomverbruik: voorheen kwam mijn huis nooit 'idle' onder de 120W, nu zonder problemen sub 90):
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Echt? Ik vind namelijk de beeldkwaliteit echt tegenvallen, compressie die duidelijk zichtbaar wordt bij snellere beelden en rond de ondertiteling.Boeryepes schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:43:
[...]
Wat valt me op: het werkt, is soepel, snel en goede beeldkwaliteit. TV kijken is weer wat leuker geworden (kon eigenlijk niet slechter met de Mediabox XL).
Geluidskwaliteit is bedroevend, niet gek met een 96kbps aac geluidsstream. Je hoort de clipping en het klinkt blikkerig.
Ik hoop echt dat men hier nog wat aan gaat doen. In vergelijking met netflix: bitrates 15,25Mbit/s voor video en 640kpbs voor audio en dan heeft Delta 4Mbit/s en 96kpbs...
Hier gaat hij altijd direct aan, dus geen last van 20 seconden wachten. Verder kan de kamai met de logitch harmony gebruikt worden dus de afstandsbediening ligt in de kastBoeryepes schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:43:
[...]
• Het aanzetten van de Animo/TV tot en met beeld duurt is ca. 20 seconden (mijn TV is redelijk traag)
Kortom, de verbinding (na wat opstartproblemen in de hele stad, iets met routering dat men niet wilde geloven maar nadat een monteur kwam - die ik moest uitleggen hoe hij wireshark captures moest maken - was het opeens twee dagen later opgelost) is top! Lage latency, snelheden worden netjes behaald.
De interactieve TV is soso, het kastje is goed, de software ok maar de kwaliteit van de streams... nee.
Ook leuk feitje, je kan niet doorspoelen, niet bij live tv na gepauzeerd te hebben en niet bij je eigen opnamens. Dat was met de Humax wel anders.
Da's hier echt wel anders.bluewalk schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:24:
Echt? Ik vind namelijk de beeldkwaliteit echt tegenvallen, compressie die duidelijk zichtbaar wordt bij snellere beelden en rond de ondertiteling.
Niks van gemerkt, maar ik gebruik TV speakers. Merk geen verschil met ZiggoGeluidskwaliteit is bedroevend, niet gek met een 96kbps aac geluidsstream. Je hoort de clipping en het klinkt blikkerig.
Dat kan ik wel. Raar.Ook leuk feitje, je kan niet doorspoelen, niet bij live tv na gepauzeerd te hebben en niet bij je eigen opnamens. Dat was met de Humax wel anders.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Sommige zenders wel, maar bv bij Veronica of RTL weer niet. Opnamens zal ik even moeten checken, misschien dat het veranderd is ondertussen
Da's bij ziggo ook zo bij de reclames. Dat is opgelegd. Ik zie nu idd. dat bij sommige zenders het idd. in het programma ook niet kan. Ik heb voor mezelf geen usecase waarin dat vervelend is.bluewalk schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:34:
[...]
Sommige zenders wel, maar bv bij Veronica of RTL weer niet. Opnamens zal ik even moeten checken, misschien dat het veranderd is ondertussen
Er is een update op de Amino’s uitgerold, door op de OPT toets te drukken bij de gidsweergave kun je deze wijzigen in de liggende stand. Dit wordt als weergave bewaard, ook wanneer je de box uit zet.Boeryepes schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:43:
[...]
Ik wilde mijn eigen bevindingen delen voor degenen die ervaringen van anderen zoeken.
Ben van ziggo (mediabox XL) overgestapt naar Deltaglas. Vooraf best veel twijfels gehad juist door alle reviews en commentaren - Delta leek de beste onder het slechte aanbod te zijn. Nu dat ik ben overgestapt kan ik alleen maar tevreden zijn.
Wat valt me op: het werkt, is soepel, snel en goede beeldkwaliteit. TV kijken is weer wat leuker geworden (kon eigenlijk niet slechter met de Mediabox XL).(minder) leuke anecdote: in ons kleine dorp (1,000) zijn ze ettele honderden klinkers en stoeptegels kwijtgeraakt en de gemeente moest 1 straat compleet opnieuw bestraten. Het vermoeden is dat die 'in het zand eronder liggen'. Tja, als je nootjes betaalt, krijg je apen ...
- Het bestelproces was soepel (wel opmerking: Delta's productinformatie is niet altijd even duidelijk) en dan kwam het lange wachten.
- Informatievoorziening tijdens het wachten was prima, zodra er iets te melden was, gebeurde dat ook.
- Graafwerkzaamheden werden door een aannemer gedaan die weer een uitzendbureau had ingehuurd. Dit hoorde ik van de gasten die de afmontage in mijn woning deden. Ze spraken ook geen woord Nederlands.
Terug naar de eigen installatie:Had ik dit van te voren geweten, dan had ik misschien de modem in de meterkast laten plaatsen. Hier had ik graag vooraf meer duidelijke informatie over gehad maar ik begrijp dat het wat lastig is omdat niet alle netwerkapparatuur hetzelfde werkt. Er las bijv. dat de Unify IGMP implementatie niet zo goed is maar het werkt gewoon. Mijn opstelling is wel simpel: Modem - Switch - Apparatuur.
- Genexiz Modem/router installatie duurt een half uur - modem heeft een kale interface, is niet in bridge te zetten maar doet wat ik ervan nodig heb (WIFI uitgezet).
- Had wat problemen met m'n eigen router die ik in AP mode had gezet - uiteindelijk eruit gehaald en alles op m'n Unify managed switch gezet (8-60W).
- IGMP snooping aangezet - had me ingelezen op dit forum
- Met hoop van zegen de Amino STB via m'n gewone UTP netwerk op de switch aangesloten en voila! alles werkte in 1 keer
Mijn kijkervaring:Ik zit nu op 1Gb/1Gb en alle kanalen maar ga na 3 mnd terug naar 150/150 + tv basis + ziggo sport.
- De Amino rent rondjes om de Mediabox XL - interface is heerlijk soepel. Na het kiezen van een kanaal duurt het ca 2s. om het kanaal te laden - prima acceptabel. Bij de Mediabox kon ik niet eens fatsoenlijk zappen
- Beeldkwaliteit is beter, opvallend beter. Waarschijnlijk minder compressie
- Delta app (tv kijken, gids, opnames bekijken) doet wat ie moet doen - reviews zijn niet positief maar tov. de Ziggo app vind ik alleen de gids wat minder - deze is per kanaal, er is geen kanaaloverzicht-modus, of ik heb hem nog niet gevonden
- Geen Netflix! Maar een Chromecast lost dat op. Oh ja, de Delta app heeft Chromecast support.
- TV gaat aan/uit met de Amino (da's een instelling in het overigens erg karige instellingenmenu van de Amino)
- Het aanzetten van de Animo/TV tot en met beeld duurt is ca. 20 seconden (mijn TV is redelijk traag)
- De afstandsbediening heeft goed bereik. Waar ik de Mediabox ab echt moest richten werkt deze uit alle hoeken en standen. Ik vind hem wel erg licht, had een gram of 40-50 zwaarder mogen zijn
- Van het ontbreken van Dolby xx geluid (details even niet voorhanden) heb ik geen last - gebruik gewoon TV speakers en soms m'n Bose Soundbar (basismodel).
De Puma 6 test geeft wel wat puntjes maar aangezien ik geen gamer ben, is het voor mij niet relevant (de Connectbox was meen ik nog veel slechter).
[Afbeelding]
En dan de looks: da's nogal een verschil![]()
[Afbeelding]
En dan het stroomverbruik: voorheen kwam mijn huis nooit 'idle' onder de 120W, nu zonder problemen sub 90):
Gevonden, dankjewel. Ik doelde op de gids in de (ios) app. deze heeft geen liggende stand of althans die heb ik nog niet gevonden.Sjakie0101 schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:18:
[...]
Er is een update op de Amino’s uitgerold, door op de OPT toets te drukken bij de gidsweergave kun je deze wijzigen in de liggende stand. Dit wordt als weergave bewaard, ook wanneer je de box uit zet.
Dat zou kunnen, al kan het zijn dat er binnenkort ook gewoon een update van de app komt.Boeryepes schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:51:
[...]
Gevonden, dankjewel. Ik doelde op de gids in de (ios) app. deze heeft geen liggende stand of althans die heb ik nog niet gevonden.
Boereypes heeft heeft zeer goede ervaringen met de Delta interactieve televisie welke hij zelf beter vindt als van Ziggo met de Mediabox XL.
Aan de andere kant lees ik al jaren een betoog van Sjakie hoeveel leed er is aangericht door Ziggo weg te halen uit Twente.
Heeft Sjakie nu al die jaren overdreven of moet Boereypes zijn mening nog bijstellen?
Ik ben nu helemaal de kluts kwijt.
De Mediabox XL is/was ook waardeloos, dat klopt wel. De opvolger, Mediabox Next (geen idee of die ondertussen al eens de standaard is?), is wel erg goed en vele malen beter dan de STB die Delta levert..dolopfriet schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:46:
Ik ben nu erg in verwarring gebracht.
Boereypes heeft heeft zeer goede ervaringen met de Delta interactieve televisie welke hij zelf beter vindt als van Ziggo met de Mediabox XL.
Aan de andere kant lees ik al jaren een betoog van Sjakie hoeveel leed er is aangericht door Ziggo weg te halen uit Twente.
Heeft Sjakie nu al die jaren overdreven of moet Boereypes zijn mening nog bijstellen?
Ik ben nu helemaal de kluts kwijt.
Toch moet ik zeggen dat het verschil tussen de Kamai 7X en de Mediabox Next me meevalt. Toen ik de verhalen las was ik erg huiverig om het tv abonnement bij Ziggo op te zeggen maar tot nu toe is het een prima ervaring. "Vele malen beter" is naar mijn mening echt te overdreven.Tankiej schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:42:
[...]
De Mediabox XL is/was ook waardeloos, dat klopt wel. De opvolger, Mediabox Next (geen idee of die ondertussen al eens de standaard is?), is wel erg goed en vele malen beter dan de STB die Delta levert..
Maar ik ben erg blij om te lezen dat het het leed voor de Twentenaren toch wel meevalt ondanks het vertrek van Ziggo.
Jaren had ik het beeld dat de vlag halfstok hing in Twente met het vertrek van Ziggo.
Dan is het fijn om te lezen dat er ook mensen razend enthousiast zijn over Delta Fiber in Twente.
De Kamai is 4K en de Aria niet toch?rfbroek schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:52:
Voor de mediabox XL is onlangs een update uitgerold, en ik vind hem nu beter dan de Aria7x
Maar wat maakt het uit. Ik weet nu dat Delta Fiber het walhalla is op het gebied van interactief televisiekijken.
De hemel is letterlijk open gegaan in Twente. Dit stelt me enorm gerust na jarenlang alarmberichten hierover gelezen te hebben.
Wel merk ik op dat je bij Ziggo opnames gewoon kan doorspoelen, alleen de reclames niet.
Zover ik weet heeft Delta Fiber dit niet op orde.
Beetje minder sarcasme richting (vooral) Sjakie mag ook wel hoor. Het hoeft niet persoonlijk te worden. Daar zijn al meerdere waarschuwingen voor uitgedeeld, ook aan jou.dolopfriet schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:59:
Ik haal die televisieboxen van Delta Fiber wellicht door elkaar.
Maar wat maakt het uit. Ik weet nu dat Delta Fiber het walhalla is op het gebied van interactief televisiekijken.
De hemel is letterlijk open gegaan in Twente. Dit stelt me enorm gerust na jarenlang alarmberichten hierover gelezen te hebben.
Wel merk ik op dat je bij Ziggo opnames gewoon kan doorspoelen, alleen de reclames niet.
Zover ik weet heeft Delta Fiber dit niet op orde.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
We gaan toch niet de cancelcultuur hier krijgen hoop ik?
Het half stok hangen van de vlag in Twente mocht ook ( wat ook goed is) blijmoedig geuit worden hier.
Dus ga mij nou niet de mond snoeren.
Het hoeft zeker niet persoonlijk te worden, dus ook geen wijzende vingertjes op het einde, maar een beetje humor mag best imho. Over en weer.Barre73 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:43:
[...]
Beetje minder sarcasme richting (vooral) Sjakie mag ook wel hoor. Het hoeft niet persoonlijk te worden. Daar zijn al meerdere waarschuwingen voor uitgedeeld, ook aan jou.
Leuk om het verhaal van @Boeryepes te lezen, altijd fijn als er zo de tijd genomen wordt voor een post.
Ziggo met Delta/Caiway vergelijken gaat altijd wel een beetje mank vind ik. Tuurlijk kun je puur op beeld kwaliteit en gebruiksgemak van een setopbox een vergelijking doen, maar je moet ook naar het totaal plaatje kijken.
Ziggo richt zich naar mijn mening veel meer op TV dan een Delta/Caiway dat doet. Volgens mij koopt Delta het TV platform in bij Divitel, tenminste dat hebben ze ooit gedaan weet niet of het nu nog zo is.
Ziggo is ook een content provider, ze hebben eigen kanalen en het hele Liberty gebeuren er achter.
Voor menigeen zou het het mooiste zijn als je Ziggo via de app op bv een AppleTV als losse dienst af zou kunnen nemen.
Ik kom overal Stoneroos tegen in requests en code. Dus volgens mij gebruiken ze Stoneroos OTT.B2 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:01:
[...]
Volgens mij koopt Delta het TV platform in bij Divitel, tenminste dat hebben ze ooit gedaan weet niet of het nu nog zo is.
[ Voor 6% gewijzigd door bluewalk op 20-04-2021 16:47 ]
Dat kan wel eens heel goed kloppenbluewalk schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:46:
[...]
Ik kom overal Stoneroos tegen in requests en code. Dus volgens mij gebruiken ze Stoneroos OTT.
Klopt al bijna 4 jaar. Maar Dolby geluid is te veel gevraagd, blikkerig jaren 80 stereogeluid.bluewalk schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:51:
[...]
Zover had ik niet eens gekekenidd: https://www.stoneroos.nl/project/delta/
Opnames doorspoelen gaat nog steeds niet en je eigen favorieten indelen ook niet.
Ik ben niet anti Delta of Caiway. Maar tegen de wijze waarop ze in Twente in het paard van Troje naar binnen zijn gewerkt. Ze blijven aantoonbaar minder dan Ziggo, maar vragen wel de hoofdprijs en zijn monopolisten.
Ik pleit met name voor veel meer keizevrijheid en een echt open netwerk.
Ik hoop dat KPN zijn vezel er naast gaat leggen in Twenterand als was het maar om te zorgen voor meer concurentie.
[ Voor 35% gewijzigd door Sjakie0101 op 20-04-2021 17:39 ]
Je wil toch ook niet dat je autofabrikant bepaalt welk merk banden je moet kopen of waar je moet tanken?
Nu is het nog zo dat hele volksstammen afhankelijk zijn van Ziggo of KPN, omdat ze simpelweg geen andere keuze hebben.
Godzijdank komt daar nou eindelijk langzaam verandering in. Over een jaar ligt hier glasvezel en dankzij die concurrentie kan ik dan eindelijk een ‘kaal’ internet-abonnement nemen. (Eentje die ook daadwerkelijk goedkoper is dan mét TV-pakket..)
En dan hoef ik geen TV-pakket meer. De beeldkwaliteit van de publieke omroep is toch ruk, dus die kijk ik wel (terug) via NLziet.
Verder kijk ik vooral Netflix, Prime en YouTube.
En ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat meer mensen dit gaan ontdekken de komende jaren.
Klopt Caiway en Delta zijn als een grammafoonplaat uit de jaren 80, geen vooruitgang zichtbaar.rfbroek schreef op woensdag 21 april 2021 @ 00:59:
Voor iemand die vernieuwing wil blijft de grammofoonplaat wel steeds hangen zeg
Jij hebt dus ook Ziggo Sport? Loopt bij jou de audio van Ziggo Sport Select ook zo enorm scheef tov het beeld?Boeryepes schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:43:
[...]
Ik zit nu op 1Gb/1Gb en alle kanalen maar ga na 3 mnd terug naar 150/150 + tv basis + ziggo sport.
Andere zenders zijn redelijk goed. Voorheen met de kabel was Spike TV een ramp, nu is Spike okay.
zoeven 4 kanalen gecheckt en beeld/geluid loopt synchroonJustVodka schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:58:
[...]
Jij hebt dus ook Ziggo Sport? Loopt bij jou de audio van Ziggo Sport Select ook zo enorm scheef tov het beeld?
Andere zenders zijn redelijk goed. Voorheen met de kabel was Spike TV een ramp, nu is Spike okay.
Ik lees nog niets over Dolby in dit Wij van WC eend artikel, wel dat ze het er over eens zijn dat klanten de hoogste kwaliteit van de zenders (HD) verlangen en daar lijken dus weer uitbreidingen in de pen te zitten:
“ Hoe interactieve tv er in de toekomst uitziet?” Een korte pauze en dan een glimlach op Jeffrey’s gezicht: “Klanten verwachten een nog breder aanbod aan zenders in de hoogst mogelijke kwaliteit. Plus we blijven werken aan de gebruiksvriendelijkheid van interactieve tv op alle apparaten. Er kan nog zó veel met interactieve tv. Ik heb het gevoel dat we pas net begonnen zijn! De toekomst ziet er zonnig uit.”
Precies, zoals het nu ook beperken van de hoeveelheid gelijktijdige streams binnen een huishuiden:Sjakie0101 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:40:
“ Hoe interactieve tv er in de toekomst uitziet?” Een korte pauze en dan een glimlach op Jeffrey’s gezicht: “Klanten verwachten een nog breder aanbod aan zenders in de hoogst mogelijke kwaliteit. Plus we blijven werken aan de gebruiksvriendelijkheid van interactieve tv op alle apparaten. Er kan nog zó veel met interactieve tv. Ik heb het gevoel dat we pas net begonnen zijn! De toekomst ziet er zonnig uit.”
ik ben hier voor je achteraan gegaan. Deze foutmelding heeft te maken met een toepassing van het platform. De zender aanbieders verplichten DELTA een limiet in het aantal gelijktijdige streams toe te passen. We moeten dus bijhouden hoeveel streams er gelijktijdig onder een account actief zijn. Daarom wordt in dit request de userid meegenomen om de media play sessies, lees het aantal streams, te kunnen tellen.
bron: zeelandnet forum
Afhankelijk zijn van KPN kan niet. Als je KPN kan gebruiken kan je ook andere DSL providers kiezen. Net als bij glasvezel wat je als voorbeeld aanhaalt.laptopleon schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:34:
Je moet voor de kwaliteit van je TV / video / whatever simpelweg niet van een provider afhankelijk zijn.
Je wil toch ook niet dat je autofabrikant bepaalt welk merk banden je moet kopen of waar je moet tanken?
Nu is het nog zo dat hele volksstammen afhankelijk zijn van Ziggo of KPN, omdat ze simpelweg geen andere keuze hebben.
Godzijdank komt daar nou eindelijk langzaam verandering in. Over een jaar ligt hier glasvezel en dankzij die concurrentie kan ik dan eindelijk een ‘kaal’ internet-abonnement nemen. (Eentje die ook daadwerkelijk goedkoper is dan mét TV-pakket..)
En dan hoef ik geen TV-pakket meer. De beeldkwaliteit van de publieke omroep is toch ruk, dus die kijk ik wel (terug) via NLziet.
Verder kijk ik vooral Netflix, Prime en YouTube.
En ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat meer mensen dit gaan ontdekken de komende jaren.
Dat DSL in het algemeen soms geen alternatief is vanwege de lage snelheid is een ander probleem maar heeft niks met de providers te maken. Alleen met de Infraclub van KPN.
Ah, ja dat maakt een heel verschil. Nu je het zo stelt, kijk ik er totaal anders naar.Barre73 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:17:
[...]
Afhankelijk zijn van KPN kan niet. Als je KPN kan gebruiken kan je ook andere DSL providers kiezen. Net als bij glasvezel wat je als voorbeeld aanhaalt.
Dat DSL in het algemeen soms geen alternatief is vanwege de lage snelheid is een ander probleem maar heeft niks met de providers te maken. Alleen met de Infraclub van KPN.
Nu sinds een week duidelijk is dat onze buurt definitief glasvezel krijgt, wordt ik door KPN gebeld om over te stappen.
Zeer irritante mensen, blijven terugbellen vanaf nieuwe nummers ondanks geblokkeerde nummers, verkondigen totale onzin en worden zelfs geïrriteerd als je aangeeft niet geïnteresseerd te zijn.
Decennia lang hebben KPN – en Ziggo etc net zo goed natuurlijk – de tijd en mogelijkheid gehad om glasvezel aan te leggen en NIETS gedaan.
Nu Delta het gewoon gaat doen, nota bene in zo’n beetje de polders van de dunstbevolkte gemeente van Nederland(!), nu komt KPN ineens met een telefonisch lulverhaal dat ze glasvezel aanbieden.
Ten eerste doen ze dit pas nu ze gedwongen worden door de situatie. Ten tweede is het gewoon een leugen want ze hébben simpelweg geen glasvezelnetwerk in de straat liggen. Witheet kan ik daar van worden.
Dat is al een paar jaar een no-no binnen KPN na het fiber to the curb debacle (dat ook als glasvezel werd verkocht)
Welke plaats betreft dit dan?
Ik zit in een app-groepje van glasvezel-geïnteresseerden, noem het vrijwilligers, die non-nerds helpen te bepalen of het interessant voor ze is en met specifieke vragen, beetje zoals dit forum.
Pikant detail is dat er online niets over te vinden is, over plannen van KPN voor glasvezel tot in de meterkast in deze gemeente.
Vorig jaar, toen Delta Fiber aandacht trok omdat ze hier in de buurt glasvezel gingen aanleggen, kregen m’n ouders een foldertje van KPN in de bus met vergelijkbaar vage beloften (als van het callcentre nu) over een nieuw glasvezelnetwerk ‘in de straat, in Oude-Tonge!’.
Er zou een nieuw glasvezelnetwerk zijn aangelegd. Binnenkort meer info! Ruim een jaar later en niets meer van gehoord.
Terwijl het KPN-wijkkastje op de rand van hun tuin staat en daar is toch heus niets aan veranderd de laatste 15 jaar.
Het is leuk dat er glasvezel tot aan de wijkkast ligt, althans men zegt dat, maar naar de huizen ligt toch echt nog steeds alleen koperdraad, zoals dat er al 50 jaar ligt.
Zo deed Ziggo dat ook, "wij hebben ook glasvezel hoor". Ja maar het laatste stukje blijft natuurlijk coax.Barre73 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:58:
Huh? Er ligt geen glas maar ze zeggen van wel?
Dat is al een paar jaar een no-no binnen KPN na het fiber to the curb debacle (dat ook als glasvezel werd verkocht)
Welke plaats betreft dit dan?
Waar ik toen woonde was er ook daadwerkelijk glasvezel in huis, en dan kwamen Ziggo en KPN met geweldige kortingen en aanbiedingen, omdat ik zou kunnen overstappen naar glasvezel. Kennissen die geen glasvezel in huis hadden kregen geen enkele korting.
[ Voor 76% gewijzigd door rens-br op 28-04-2021 19:54 ]
Om m'n eigen vraag te beantwoorden: Ja, dat werktMesjefskie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:33:
Hallo! Als het goed is wordt onze nieuwe glasvezelverbinding van Delta aanstaande vrijdag opgeleverd. Nu wil ik graag m'n eigen router gebruiken in plaats van het Delta-ding.
Weet iemand hier toevallig of ik een UFiber AE Converter kan gebruiken als mediaconverter? (met de SFP-module uit het Delta-modem)
In het Caiway topic wordt de TP-Link MC220L mediaconverter genoemd die schijnt te werken maar ik was benieuwd of iemand de converter van Ubiquiti aan de praat heeft gekregen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wcXDbhc7WOOlPRn7dYnNYqbU.jpg?f=user_large)
Met een SFP'tje en kabel van FS.com werkt 't perfect.
Zoals eerder in dit topic is gemeld is de installatievolgorde:
- Glasvezelmodem van Delta aansluiten
- Verbinding activeren volgens de handleiding
- Eigen apparatuur aansluiten
Ziet er goed uit! Ik begrijp dat je geen TV hebt afgenomen, maar weet je wel wat het VLAN is voor Interactieve TV van Delta? Deze heb ik namelijk nodig. Of gaat deze ook over VLAN 100?Mesjefskie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:51:
[...]
Om m'n eigen vraag te beantwoorden: Ja, dat werkt
[Afbeelding]
Zoals eerder in dit topic is gemeld is de installatievolgorde:'t Enige wat ik verder nog moest instellen was VLAN 100 op de WAN-poort van m'n router. (Ik neem alleen internet af, geen TV of telefoon.)
TV gaat gewoon via elke willekeurige internet verbinding. Dus in dit geval ook gewoon VLAN100.canizares99 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:58:
[...]
Ziet er goed uit! Ik begrijp dat je geen TV hebt afgenomen, maar weet je wel wat het VLAN is voor Interactieve TV van Delta? Deze heb ik namelijk nodig. Of gaat deze ook over VLAN 100?
Stel je neemt de box mee naar je ouders die, bijvoorbeeld, op een ziggo verbinding zitten. Dan kan je hem ook daar gebruiken
Dus het is Unicast en geen Multicast wat DELTA Fiber gebruikt?bluewalk schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:01:
[...]
TV gaat gewoon via elke willekeurige internet verbinding. Dus in dit geval ook gewoon VLAN100.
Stel je neemt de box mee naar je ouders die, bijvoorbeeld, op een ziggo verbinding zitten. Dan kan je hem ook daar gebruiken
Yep voor zover ik nu gezien heb wordt er gewoon een HLS stream afgespeeld door het ksatje. En is er geen multicast verkeer van die amino kastjes te vinden.canizares99 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:02:
[...]
Dus het is Unicast en geen Multicast wat DELTA Fiber gebruikt?
Nu zijn de bitrates dermate klein (en dus slecht) dat het ong 5/15mbps in beslag neemt.
Nou lekker dan.. weet jij zo wat de bitrates zijn nu op de HD kanalen? Ik neem aan dat dit bij Caiway niet anders is? Echter heb ik ook de mogelijkheid om naast glasvezel internet en TV van Caiway hun COAX te gebruiken. Ik begreep dat je bij coax van Caiway wel Dolby geluid hebt o.a.bluewalk schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:24:
[...]
Yep voor zover ik nu gezien heb wordt er gewoon een HLS stream afgespeeld door het ksatje. En is er geen multicast verkeer van die amino kastjes te vinden.
Nu zijn de bitrates dermate klein (en dus slecht) dat het ong 5/15mbps in beslag neemt.
https://www.zeelandnet.nl...85-video-bitrate-hd/page4
In het ziggo forum heeft iemand het gemeten en daar zitten ook best wel lage bitrates tussen
https://community.ziggo.n...le-TV-kanalen/td-p/391181
Ik persoonlijk ervaar bij Delta een beter beeld dan bij Ziggo.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| </SegmentTimeline> </SegmentTemplate> <Representation id="audio_aac_48000_stereo_dut=96000" bandwidth="96000"> </Representation> </AdaptationSet> <AdaptationSet id="2" group="2" contentType="video" par="16:9" minBandwidth="400000" maxBandwidth="4500000" maxWidth="1920" maxHeight="1080" segmentAlignment="true" mimeType="video/mp4" startWithSAP="1"> |
Mag dus best wel opgeschroefd worden.
Dit geluid staat gelijk aan een DAB+ tafelradiootje. Ver onder de maat.bluewalk schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:16:
Dit zijn de bitrates die op het forum gevonden zijn door de manifest te bekijken (recentelijk)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 </SegmentTimeline> </SegmentTemplate> <Representation id="audio_aac_48000_stereo_dut=96000" bandwidth="96000"> </Representation> </AdaptationSet> <AdaptationSet id="2" group="2" contentType="video" par="16:9" minBandwidth="400000" maxBandwidth="4500000" maxWidth="1920" maxHeight="1080" segmentAlignment="true" mimeType="video/mp4" startWithSAP="1">
Mag dus best wel opgeschroefd worden.
Bij Delta wordt COAX met Dolby en Dolby Atmos afgeschakeld wanneer je overstapt naar glavezel.
Dan moet het alternatief glasvezel minimaal hetzelfde bieden qua beeld en geluid tov COAX naar mijn mening.
Het beeld is overigens meer dan prima, retestrak bij een hoge bitrate.
Met andere woorden kan ik beter de coax van Caiway gebruiken (die is immers kosteloos in Almelo icm Caiway glasvezel). Dan gebruik ik boven IPTV en beneden de coax kabel zodat ik hogere bitrates heb én dolby geluid!Sjakie0101 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:41:
[...]
Dit geluid staat gelijk aan een DAB+ tafelradiootje. Ver onder de maat.
Bij Delta wordt COAX met Dolby en Dolby Atmos afgeschakeld wanneer je overstapt naar glavezel.
Dan moet het alternatief glasvezel minimaal hetzelfde bieden qua beeld en geluid tov COAX naar mijn mening.
Het beeld is overigens meer dan prima, retestrak bij een hoge bitrate.
Precies, nu hoop ik dat je je coax signaal behoudt. Bij DELTA waren na activatie van mijn glasvezel de smartcards een dag later niet meer te gebruiken.canizares99 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:13:
[...]
Met andere woorden kan ik beter de coax van Caiway gebruiken (die is immers kosteloos in Almelo icm Caiway glasvezel). Dan gebruik ik boven IPTV en beneden de coax kabel zodat ik hogere bitrates heb én dolby geluid!
Er is ook geen mogelijkheid meer om deze opnieuw te koppelen via MijnDELTA. Na verloop van tijd zouden ze zelfs je aansluiting losschroeven in de wijkkast.
Heb contact opgenomen met Caiway en specifiek gevraagd als ik glasvezel Internet en IPTV afneem of de coaxkabel van Caiway actief blijft. Dat is bevestigd dat deze ook actief blijft bij Caiway. Bij DELTA is dat niet het geval. Dus gaat mijn keuze uit naar Caiway.bluewalk schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 06:45:
[...]
Precies, nu hoop ik dat je je coax signaal behoudt. Bij DELTA waren na activatie van mijn glasvezel de smartcards een dag later niet meer te gebruiken.
Er is ook geen mogelijkheid meer om deze opnieuw te koppelen via MijnDELTA. Na verloop van tijd zouden ze zelfs je aansluiting losschroeven in de wijkkast.
Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm
Ik verwacht vanaf bestellen ca 7 dagen.Boxman schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:05:
Iemand enige ervaring hoe snel Delta is met het aansluiten vanaf moment van bestellen als er al een Delta/Caiway kabel ligt?
Wikipedia: NEP The Netherlands
Dit beloofd toch wel iets. Een nog professionelere partij die Stoneroos inlijft.
Ik voorzie Multibranding, streams op de decoders etc etc. en ik verwacht gezien de ervaring van NEP eindelijk ook de hoogste geluidskwaliteit op de decoders
Dan zou ik inderdaad direct voor Caiway kiezen! Tot nu toe (aanloop problemen daar gelaten de eerste 1.5 week) erg tevreden over de glasvezel verbinding!canizares99 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:12:
[...]
Heb contact opgenomen met Caiway en specifiek gevraagd als ik glasvezel Internet en IPTV afneem of de coaxkabel van Caiway actief blijft. Dat is bevestigd dat deze ook actief blijft bij Caiway. Bij DELTA is dat niet het geval. Dus gaat mijn keuze uit naar Caiway.
Voor de DELTA mensen, ik gok dat je gewoon je smartcard bij een kennis met coax kan toevoegen en zo toch nog HD tv te kunnen kijken via coax, zolang de boel in de wijkkast niet losgeschroefd is.
De providers blijven het pushen omdat ze er in geïnvesteerd hebben en omdat ze er geld aan verdienen.
Maar je bent aangewezen op de technische beperkingen – zoals hierboven de samplefrequentie – die die ene provider toevallig aanbiedt.
Waarom zou je daar voor kiezen?
Het is logischer / biedt meer voordelen om een los internet-abonnement te nemen + los de abonnementen die je wil gebruiken.
Nu we toch massaal aan de tablets, smart phones en andere computers zijn, is het voor de meesten handiger om daarop online radio of spotify te luisteren. Zo zal het ook met video gaan.
Tevens komt er een nieuwe modem met WiFi 6.Delta Fiber stapt over naar de nieuwste technologie voor glasvezel. Het bedrijf maakt het mogelijk om Nederlands hoogste internetsnelheden te bieden via het zogenoemde XGS-PON. Met deze techniek zijn snelheden tot 10 Gbps mogelijk en is het netwerk voorbereid op snelheden tot maar liefst 25 Gbps. Delta Fiber is de tot nu toe enige internetprovider in Nederland die deze technologie voor consumenten en de zakelijke markt grootschalig uitrolt.
Wat gaat dat supersnel internet kosten?
Later dit jaar maakt Delta Fiber de prijzen bekend voor de eerste abonnementen tot 10 Gbps. Met het aanbieden van deze nieuwe snelheden loopt DELTA Fiber voorop in Nederland.
Wanneer gaat aanleg beginnen?
De eerste plaats waar deze technologie wordt uitgerold is het Zeeuwse Kapelle. Daar wordt in het dorp de eerste wijkcentrale voorzien van deze nieuwste apparatuur. Vanaf september wordt deze technologie de standaard voor de aanleg van alle nieuwe glasvezelnetwerken door Delta Fiber in Nederland.
In gebieden waar XGS-PON wordt uitgerold, krijgen klanten een modem dat past bij deze nieuwste technologie. Dit modem is standaard voorzien van wifi 6. Wifi 6 kan snelheden tot 10 Gbps aan en verdeelt het verkeer naar aangesloten apparaten efficiënter. Bovendien heeft wifi 6 minder last van andere netwerken en presteert beter bij een afnemend wifi-signaal.
[ Voor 14% gewijzigd door timmie1 op 06-05-2021 15:54 ]
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Ik ga (vast) op zoek naar een nieuwe SFP+ module
Goed nieuws...ben benieuwd hoe de uitrol in het land eruit ziet.
Gaat Caiway ook meedoen?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Ik ben benieuwd of ze dan ook de huidige AON aansluiting over gaan zetten op XGS-PON want dan gaat het lastig worden om een eigen sfp module te gebruiken.lier schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:05:
[...]
Ik ga (vast) op zoek naar een nieuwe SFP+ module![]()
Goed nieuws...ben benieuwd hoe de uitrol in het land eruit ziet.
Gaat Caiway ook meedoen?
Ze willen dat 35% van de huishoudens een abonnement neemt voor iets dat in 2022 of 2023 misschien eens opgeleverd gaat worden. Dat gaat toch niemand doen?
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Dat zou je verbazen.. je hoeft natuurlijk ook niet te betalen tot het wordt opgeleverd. Het is puur een administratief abonnement. Maar eerlijk is eerlijk: je gaat wel een verplichting aan. En dat is ook het idee van een vraagbundeling. Enige zekerheid krijgen over de bezetting het eerste jaar van je dure netwerk.Phusebox schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:45:
Delta is hier ook begonnen met een traject maar snap niet helemaal hoe het moet werken.
Ze willen dat 35% van de huishoudens een abonnement neemt voor iets dat in 2022 of 2023 misschien eens opgeleverd gaat worden. Dat gaat toch niemand doen?
Ik acht de kans vrij nihil. Veel vergrijzing in dit soort gebieden. Een toch niet echt afgelegen dorp wordt al aangemerkt als buitengebied en mag dus 1900 euro aftikken.Barre73 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:54:
[...]
Dat zou je verbazen.. je hoeft natuurlijk ook niet te betalen tot het wordt opgeleverd. Het is puur een administratief abonnement. Maar eerlijk is eerlijk: je gaat wel een verplichting aan. En dat is ook het idee van een vraagbundeling. Enige zekerheid krijgen over de bezetting het eerste jaar van je dure netwerk.
Ik heb eens naar de abonnementen gekeken en is ook vrij duur vind ik zelf. Voordeel is wel dat je ze aan de prijs mag houden neem ik aan tegen de tijd dat ik 2023 het netwerk klaar is zijn de prijzen vast al hoger.
Dat zou sowieso ‘apart’ zijn. Gezien je over die AON al gewoon 10Gbit kan gebruiken. Aan de kan vd centrale moer dan 10Gbit hardware aangesloten worden en wellicht andere module aan de huiszijde (SFP+ in plaats van SFP)BlijeGub schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:33:
[...]
Ik ben benieuwd of ze dan ook de huidige AON aansluiting over gaan zetten op XGS-PON want dan gaat het lastig worden om een eigen sfp module te gebruiken.
Als dat niet zou werken dan zouden de meeste lokale glasvezelnetwerken in Nederland niet bestaan. Het blijkt dus vaak genoeg wel te werken, want er worden nog steeds met dit soort verwachtingen netwerken begonnen.Phusebox schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:45:
Delta is hier ook begonnen met een traject maar snap niet helemaal hoe het moet werken.
Ik betwijfel daarbij of het altijd een verplichting is. Bij sommige gebieden moet je geld toeleggen of je verplichten omdat het anders te duur is om aanleg te starten. Bij dichtere bevolking zijn er niet altijd verplichtingen om te betalen of af je voornemen om te zetten in een abonnement.
Hier (Goeree-Overflakkee) lukte dat aanvankelijk net niet met de eerste fase, maar uiteindelijk is het toch doorgegaan. Zogenaamd omdat twee bedrijven het zouden sponsoren maar daar geloof ik niks van. Die bedrijven hebben een geheim dealtje gemaakt met de gemeente, maar dat zal de gemeente nooit toegevenPhusebox schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:45:
Met de tweede fase is het makkelijk gelukt, al wil Delta geen cijfers geven vanwege concurrentie die meekijkt.
Woon je echt totaal midden in de polder, dan betaal je een x bedrag (ik dacht 40 euro of zo, een x aantal jaar) per maand voor de kabel, bovenop je gewone abonnement, óf je koopt het in één keer af.
Als je denkt dat dat niet populair is, bedenk dan dat het alternatief in de polder / gehuchten is: KPN ADSL abonnement wat vaak maar 3 - 5 Mbps haalt. Oftewel allerlei zaken zoals Netflix zijn en blijven onbereikbaar.
Woon je in de bebouwde kom dan betaal je niks bij voor de glasvezelaansluiting. Omdat anders niemand het doet want die mensen hebben ook Ziggo en omdat het natuurlijk ook veel goedkoper aanleggen is als je huis-aan-huis kunt aansluiten versus huizen die tot aan kilometers uit elkaar staan.
En ja, dit is een gebied wat meer vergrijst dan de randstad, maar vergis je niet: Ouderen zijn ook al massaal aan de iPad etc.
Sowieso is het voor het gros van de klanten niet duurder dan Ziggo of KPN. Sterker nog, meestal is het 10 - 20% goedkoper. Zeker het eerste jaar want dan krijg je nog wat extra korting, bijvoorbeeld 3 maanden lager tarief.
Enige combi waar Delta / Caiway niet goedkoper is, is als mensen een paar mobiele abonnementen hebben bij hun oude provider en daar combinatie-korting op krijgen.
Kortom: Goedkoper, paar maanden extra korting dan wat je nu betaalt en dan krijg je ook nog een hogere snelheid. Ik heb nu een Ziggo pakket van 50/5, wat nu toevallig kort geleden naar 70/10 Mbps is verhoogd – wat geheid betekent dat mn abonnement weer duurder wordt binnenkort – terwijl ik bij Delta straks voor minder geld een dubbel zo snelle download-verbinding van 150 Mbps krijg én een upload van 15 x zo hoog, ook 150 Mbps.
Komt bij dat Delta ‘WiFi tot in de nok garantie’ geeft, met routers, bij de prijs inbegrepen.
Bij Ziggo krijg ik een router die regelmatig een kwartier wegvalt qua WiFi. Erg handig als je in een Zoom meeting zit of Netflix kijkt. Klaag je daarover, dan komen ze met een verhaal dat WiFi ‘nou eenmaal niet betrouwbaar is’. Onzin. Als ik mn eigen router gebruik, is het zo stabiel als een heipaal.
En bevalt het matig, dan kun je na een jaar kosteloos weer overstappen terwijl je toch de glasvezelaansluiting houdt, voor het geval je die later weer wil gebruiken.
Ik vind het een prima deal.
1 gbit (voor 12 maanden voor € 35.-)
250 mbit (voor ook 12 maanden voor € 35,-)
Aanbieding geldt voor 12 maanden.
Kan ik na 12 maanden annuleren? En een nieuwe abbonoment nemen bij hen voor bijv de 250 mbit?
En je hebt gelijk voor mij is het nadeel die combinatiekorting en het feit dat ik Ziggo Sport heb. Dat verhoogt de maandprijs voor mij met 25 euro als ik bij Ziggo weg ga.
Volgens mij is annuleren niet de juiste term. Na je contractperiode van een jaar (als ik je goed begrijp) mag je uiteraard "downgraden" naar 250Mbps (let ajb op het juiste gebruik van eenheden). Of overstappen.ColtCZT schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:59:
Kan ik na 12 maanden annuleren? En een nieuwe abbonoment nemen bij hen voor bijv de 250 mbit?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Toch schat ik de kans vrij groot. Volgensmij is XGS-PON apperatuur voor de provider veel goedkoper dan standaard switches met meerdere 10gbit poorten. De router bij de klant zal toch vervangen worden dus dan is de kans best groot dat deze meteen vervangen wordt met iets dat XGS-PON ondersteunt.VHware schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:26:
[...]
Dat zou sowieso ‘apart’ zijn. Gezien je over die AON al gewoon 10Gbit kan gebruiken. Aan de kan vd centrale moer dan 10Gbit hardware aangesloten worden en wellicht andere module aan de huiszijde (SFP+ in plaats van SFP)
Is het geen optie om alleen voor internet bij Ziggo weg te gaan en dus TV bij ziggo aan te houden?Phusebox schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 05:56:
@laptopleon Hier is een heel dorp van 3500 inwoners aangewezen als buitengebied. Die hebben gewoon Ziggo nu dus die gaan echt geen 1900 euro betalen voor die aansluiting.
En je hebt gelijk voor mij is het nadeel die combinatiekorting en het feit dat ik Ziggo Sport heb. Dat verhoogt de maandprijs voor mij met 25 euro als ik bij Ziggo weg ga.
Nope, alleen TV bieden ze niet aan.pdukers schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:52:
[...]
Is het geen optie om alleen voor internet bij Ziggo weg te gaan en dus TV bij ziggo aan te houden?
Ja.ColtCZT schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:59:
Stel Delta of ander provider heeft aan aanbieding voor het volgende.
1 gbit (voor 12 maanden voor € 35.-)
250 mbit (voor ook 12 maanden voor € 35,-)
Aanbieding geldt voor 12 maanden.
Bij (ik dacht) Delta krijg je de eerste 2 (of 3) maanden zelfs vaak het meest uitgebreide tv-pakket (en hogere snelheid, als ik het me goed herinner) omdat ze hopen dat het bevalt en je een duurder abonnement neemt.
Dus dat kan ook een reden zijn om juist voor een wat goedkoper pakket te tekenen. Dan zit je alleen daar aan vast. En kun je altijd nog een duurdere nemen als na die eerste maanden blijkt dat je toch dit of dat tv-pakket of hogere snelheid wil.
Yep, dat is precies wat wij hebben gedaan. Ziggo Internet de deur uit en alleen een TV-abonnement. In de TV zit een smartcard-ding dus geen kastjes, extra afstandsbedieningen, etc.pdukers schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:52:
[...]
Is het geen optie om alleen voor internet bij Ziggo weg te gaan en dus TV bij ziggo aan te houden?
We kijken sowieso dermate weinig TV dat we ernstig overwegen om uit te wijken naar NLZiet.
Tja, logisch. Voor 2K extra zou het hier binnen de bebouwde kom ook niks worden. Welk dorp is het, als ik vragen mag?Phusebox schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 05:56:
@laptopleon Hier is een heel dorp van 3500 inwoners aangewezen als buitengebied. Die hebben gewoon Ziggo nu dus die gaan echt geen 1900 euro betalen voor die aansluiting.
Dit is wel apart inderdaad. Ik woon ook in een dorp met 3500 inwoners, hier was het €250 vastrecht dat uiteindelijk werd kwijtgescholden omdat Delta de initatiefnemende partij had overgenomen. Buiten de bebouwde kom was het vastrecht wel €1600 alleen was het benodigde percentage daar ook zomaar gehaald i.v.m. agrarische bedrijven etc.laptopleon schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:41:
[...]
Tja, logisch. Voor 2K extra zou het hier binnen de bebouwde kom ook niks worden. Welk dorp is het, als ik vragen mag?
Wat ik altijd zo bijzonder vind, is dat bijvoorbeeld het Ziggo Start pakket (internet + tv) € 53,50 kost,pdukers schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:52:
[...]Is het geen optie om alleen voor internet bij Ziggo weg te gaan en dus TV bij ziggo aan te houden?
terwijl alleen tv € 26,95 kost
en alleen internet nog steeds € 49,95 kost.
Kortom wil je tv bij je internet dan kost dat 7% meer. Wil je internet bij je tv, dan kost dat 107 % meer. Dit komt Ziggo natuurlijk heel goed uit, want tv kun je vervangen via internet maar internet kun je niet vervangen door via tv.
Ik vermoed dat dit komt omdat Ziggo technisch gezien niet TV afname kan voorkomen op het moment dat je internet afneemt.laptopleon schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:08:
[...]
Wat ik altijd zo bijzonder vind, is dat bijvoorbeeld het Ziggo Start pakket (internet + tv) € 53,50 kost,
terwijl alleen tv € 26,95 kost
en alleen internet nog steeds € 49,95 kost.
Kortom wil je tv bij je internet dan kost dat 7% meer. Wil je internet bij je tv, dan kost dat 107 % meer. Dit komt Ziggo natuurlijk heel goed uit, want tv kun je vervangen via internet maar internet kun je niet vervangen door via tv.
En dat wil Ziggo niet dus het is een zuiver politieke beslissing om dat middels een ‘internetbelasting’ te verhinderen. Kan me niet voorstellen dat dat dit mag, maar zal in de praktijk wel weer niet aan te pakken zijn.
En dat is dus een van de redenen dat ik blij ben met Delta Fiber als nieuwe, extra, glasvezelaanbieder en alleen al daarom voorstander ben van de aanleg van glasvezel.
Ja en nee. Technisch gezien is het echt niet te voorkomen. Als jij Internet van Ziggo afneemt heb je altijd ongecodeerde digitale TV. Het basissignaal met 4 HD zenders en 46 SD zenders. Dat komt omdat je een aansluiting in de wijkkast hebt en het coax signaal daar sowieso doorheen komt. Dat is inherent aan een coax netwerk. Enige manier om het tegen te gaan is jouw aansluiting los halen in de wijkkast. Maar dna heb je dus helemaal niks. Dat gebeurt overigens wel vaak met overstappende klanten naar glasvezel. Gewoon loshalen in de wijkkast om maar te voorkomen dat ze gratis 50 TV zenders op de slaapkamer gana kijken of zoiets..laptopleon schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:30:
Je bedoelt dat klanten om hun starre tv-abonnementen heen kunnen werken / zelf hun online video / tv elders kunnen kopen.
Maar dat digitale kabel-TV pakket is ook iets dat Ziggo los verkoopt. Het is wat verstopt op de website maar voor 19,95 heb je dat.
Dus ja, bij Ziggo heb je altijd TV signaal, ook als je alleen Internet zou willen afnemen. Als Ziggo dan zou zeggen: "betaal ons maar alleen voor het internet en laat die TV vergoeding maar zitten" dan zouden ze zichzelf wel erg te kort doen.
Afgezien daarvan, kan Ziggo niet alsnog zien dat je het tv-signaal afneemt?
Een coax TV netwerk is in de basis heel simpel. Het signaal met alle zenders wordt verstuurd, meerdere malen gesplitst en komt uiteindelijk uit in de woning. Ziggo kan niet zien of het wel of aangesloten zit op een TV want er is geen retoursignaal van.laptopleon schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:35:
Al dat zo is, waarom heb je dan ook nog zo’n decoderkaartje nodig in je mediabox, of is dat alleen voor extra functies?
Afgezien daarvan, kan Ziggo niet alsnog zien dat je het tv-signaal afneemt?
Sluit je TV aan met een standaard kabeltje op het coax punt en laat zoeken naar zenders.
Smartcard is technisch gezien ook niet nodig voor TV kijken, maar wordt gebruikt om een groot aantal zenders te decoderen. In dat eerder genoemde coax signaal zitten alle zenders maar slechts 50 zijn ongecodeerd. Die andere 50 of meer zijn gecodeerd en moeten gedecodeerd worden door een smartcard of een DVB-C decoder (Mediabox bijv).
Ik begrijp dan niet waarom het zo tv-gedeelte duur moet zijn, het klinkt alsof het veel simpeler is dan het internet-gedeelte.
Let wel: ik heb het over het standaard live kijken van TV zoals we vroeger altijd deden. Als er pauzeren, terugkijken etc.. bij komt wordt het wel degelijk een retourgeschikt netwerk en zijn er ook aanpassingen nodig aan bijvoorbeeld het AOP (de wandcontactdoos). En dan zijn zaken als een goede decoder ineens wel van belang. En dan gaat het meer geld kosten..laptopleon schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:56:
Het is dus allemaal eenrichtingsverkeer. Ik had verwacht dat er wel iets van een terugkoppeling in zou zitten.
Ik begrijp dan niet waarom het zo tv-gedeelte duur moet zijn, het klinkt alsof het veel simpeler is dan het internet-gedeelte.
Die Ufiber heeft stroom via PoE? Hoe heb je die aangesloten? PoE adapter?Mesjefskie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:51:
[...]
Om m'n eigen vraag te beantwoorden: Ja, dat werkt
[Afbeelding]
Zoals eerder in dit topic is gemeld is de installatievolgorde:'t Enige wat ik verder nog moest instellen was VLAN 100 op de WAN-poort van m'n router. (Ik neem alleen internet af, geen TV of telefoon.)
Yep, via een PoE injector die ik nog had liggen van een NanoHD.Gepstra schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:14:
[...]
Die Ufiber heeft stroom via PoE? Hoe heb je die aangesloten? PoE adapter?
Het zit dus als volgt aangesloten:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Delta FTU | | <-- SC UPC to SC APC Simplex OS2 Single Mode PVC (OFNR) 2.0mm Fiber Optic Patch Cable van FS.com | UFiber AE <-- 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 20km DOM LC/SC SMF Transceiver Module van FS.com | | <-- Cat5e | PoE Injector | | <-- Cat5e | USG3P |
In nog geen jaar Delta heb ik ondertussen al vaker contact gehad met de klantenservice dan na 6 jaar Telfort. Kan toeval zijn, of pech, maar de ervaringen met de klantenservice blijven bijzonder.
Gisterochtend had ik geen internet en tv, op het modem brandde alleen het powerlampje. Gelijk aan de situatie die ik in januari had, dus ik vreesde alweer voor een kapot modem.. Als eerste gekeken of er bekende storingen op de site waren, vervolgens modem opnieuw gestart, gereset, aan een ander stopcontact (groep) gehangen zoals ze om vragen. Allemaal geen effect, hij eindigde steeds op alleen het powerlampje aan.
Contact opgenomen met de klantenservice via de chat, dat is de enige manier hoe ze bereikbaar zijn op een zondag voor zover ik kon zien. De medewerker gaf aan dat mijn modem bij hen wel zichtbaar was, dat was niet hetzelfde als vorige keer, dus hij was in ieder geval niet kapot. Vervolgens vroeg de medewerker of ik hem nogmaals opnieuw wilde starten en aan een ander stopcontact aansluiten, had allemaal geen effect. Na 20 minuten chatgesprek, 'oh, ik zie dat er een algemene storing is in uw regio, daar ligt het vast aan'. Goh, zou je denken?

Dus ik vraag hoe ik op de hoogte kan blijven wanneer het opgelost is, ik zou gekoppeld worden aan het incident en dan een mailtje krijgen als het opgelost is. Ook gevraagd waarom dit niet op de site staat onder bekende storingen, 'de afdeling die de website onderhoud werkt niet in het weekend'. Eh, wat? Hoezo gaat dat niet automatisch en hoezo is er dan niemand die dit kan doen in het weekend, bij een bedrijf dat 24/7 diensten levert?
Willen ze graag dat iedereen dan contact opneemt met de klantenservice? Eén persoon die even een tekstje op de site plaatst en een paar minuten werkt, of meerdere klantenservice medewerkers die klanten met problemen in die regio te woord moet staan. Financieel gezien maken ze wel een erg bijzondere keuze...
Uiteindelijk na een uurtje of 2 werkte alles weer. Uiteraard tot op heden nog geen mailtje ontvangen dat er een incident was en opgelost is. Had ik overigens ook niet verwacht, gebeurde eerder bij een storing met de TV ook al niet terwijl dat toegezegd was.
Wel weer een leuk detail, het chat transcript werd naar mij verstuurd vanaf noreply@caiway.nl
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.