Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:21:
[...]
Ten eerste altijd bellen!
Ja, eigen modemkeuze mag.
Bridge kan je alleen eisen bij Delta zakelijk pakket
Die laatste opmerking klopt niet. Op XGS-PON is zelfs zakelijk geen bridge oplossing voorhanden. Bovendien hebben op AON diverse mensen gewoon bridge mode met eigen apparatuur. Daarvoor is het zakelijke pakket niet nodig. Tenzij je perse de Titanium-22 wil. Hoewel ook bij niet-zakelijk die als je maar genoeg “zeurt” toegezonden wordt. Of je koopt er 1 op MP…

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:27
ernstoud schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

Eigenlijk worden al je vragen beantwoord als je de zoekfunctie gebruikt in de Delta en Caiway thread op Tweakers.

Korte samenvatting: je hebt XGS-PON en daarvoor biedt Delta/Caiway nog (?) geen oplossing voor bridge mode. Op de markt is ook niets verkrijgbaar dat werkt. Geen eigen modem dus. Wel is er vrije modemkeuze, alle technische info is gepubliceerd maar er is dus geen geschikte hardware te koop.

Zover ik weet is port forwarding gewoon mogelijk maar ik gebruik het niet dus heb ik er geen ervaring mee.
Welke opties zijn dan het beste als je toch je eigen (unifi) apparatuur wilt gebruiken? Bij ons verwacht ik Delta ergens in Q1 2023, maar wil wel graag mijn unifi setup blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Senaxx schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:47:
[...]

Welke opties zijn dan het beste als je toch je eigen (unifi) apparatuur wilt gebruiken? Bij ons verwacht ik Delta ergens in Q1 2023, maar wil wel graag mijn unifi setup blijven gebruiken.
Geen goede optie. Eventueel DMZ mode instellen in de Nokia en dan eigen router in de DMZ. Niet ideaal.

Het is gewoon te hopen dat Delta/Caiway met een bridge oplossing komt. Of een andere modem producent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vambier
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-07 23:58
ernstoud schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

Eigenlijk worden al je vragen beantwoord als je de zoekfunctie gebruikt in de Delta en Caiway thread op Tweakers.

Korte samenvatting: je hebt XGS-PON en daarvoor biedt Delta/Caiway nog (?) geen oplossing voor bridge mode. Op de markt is ook niets verkrijgbaar dat werkt. Geen eigen modem dus. Wel is er vrije modemkeuze, alle technische info is gepubliceerd maar er is dus geen geschikte hardware te koop.

Zover ik weet is port forwarding gewoon mogelijk maar ik gebruik het niet dus heb ik er geen ervaring mee.
Ik had al even gezocht in dit topic maar kon het zo snel niet vinden, excuses daarvoor.
Jammer dat er geen alternatieve modems zijn. Als ik inlog op mijn modem heet hij 10G-PON ik weet niet of er nog verschil is met XGS-PON of dat het gewoon dezelfde zijn?

De portforwarding is echt heel vreemd, het enige wat veranderd is in mijn netwerk is het modem. Op mijn ziggo modem had ik een poort geforward voor, in dit geval, mijn vpn server en kon ik gewoon verbinding maken. Nu is de modem gewisseld en heb ik daar dezelfde forward in gezet en kan ik geen verbinding maken. Dus of de forwards die je insteld worden onderwater genegeerd omdat het in de firmware is uitgezet, maar waarom zou je ze dan wel in kunnen stellen zou je zeggen. Of Caiway laat uberhaupt geen verbindingen van buitenaf toe, maar ik zou niet weten waarom dat zou zijn. Of ze moeten dit alleen toe laten bij zakelijke gebruikers maar dat lijkt me ook sterk eigenlijk.
Ik heb op de site van Caiway ook nog gezocht naar zakelijke abonnementen maar kan die daar niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vambier schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:00:
[...]

Ik had al even gezocht in dit topic maar kon het zo snel niet vinden, excuses daarvoor.
Jammer dat er geen alternatieve modems zijn. Als ik inlog op mijn modem heet hij 10G-PON ik weet niet of er nog verschil is met XGS-PON of dat het gewoon dezelfde zijn?

De portforwarding is echt heel vreemd, het enige wat veranderd is in mijn netwerk is het modem. Op mijn ziggo modem had ik een poort geforward voor, in dit geval, mijn vpn server en kon ik gewoon verbinding maken. Nu is de modem gewisseld en heb ik daar dezelfde forward in gezet en kan ik geen verbinding maken. Dus of de forwards die je insteld worden onderwater genegeerd omdat het in de firmware is uitgezet, maar waarom zou je ze dan wel in kunnen stellen zou je zeggen. Of Caiway laat uberhaupt geen verbindingen van buitenaf toe, maar ik zou niet weten waarom dat zou zijn. Of ze moeten dit alleen toe laten bij zakelijke gebruikers maar dat lijkt me ook sterk eigenlijk.
Ik heb op de site van Caiway ook nog gezocht naar zakelijke abonnementen maar kan die daar niet vinden.
Inderdaad noemt de GUI dit device 10G-PON. Is een XGS-PON device.

Zover ik weet blokkeert de infra geen poorten. Maar met de firewall in deze Nokia heb ik geen ervaring. Ik zit op AON met de Genexis 7840.

Wellicht reageert er nog iemand anders met ervaring hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:58

lier

MikroTik nerd

@Vambier Hoe heb je het exact ingesteld, welke poorten heb je gefoward, waar draait je VPN server op (welke VPN protocol gebruik je) en hoe test je het?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vambier
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-07 23:58
lier schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:45:
@Vambier Hoe heb je het exact ingesteld, welke poorten heb je gefoward, waar draait je VPN server op (welke VPN protocol gebruik je) en hoe test je het?
Ik heb de forward als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcEUaSHPzMJUlI1IYG2jfryGeLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgWfCh89uCcKzbKoHILdrnBg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik draai een openvpn server op mijn synology router en die draait nog precies hetzelfde als toen ik nog ziggo had, op poort 1194. Als ik vanaf lokaal netwerk connect naar het lokale ip van de server werkt de connectie ook nog steeds, ik heb hiervoor in de openvpn config file mijn lokale ip ingevuld. Ik heb ook een tweede config file met als enige verschil het ip adres, dat is dan het wan adres van mijn modem, en dan test ik vanaf 4g met mijn telefoon maar dit werkt dus niet :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:58

lier

MikroTik nerd

Enige dat ik me nog kan voorstellen is dat de OpenVPN met UDP werkt in plaats van TCP (IP adres zal goed zijn?). Anders zie ik geen reden waarom het niet werkt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik draai openVPN met TCP, dat werkt gewoon goed.
Is wel op een AON aansluiting en een andere poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlijn85
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-12-2022
Inmiddels ligt bij mij thuis ook de glasvezel van DFN in de meterkast, een XGS-PON. Ik wil het graag in gebruik nemen, maar de beperkte keuze aan providers is niet ideaal. Na flink inlezen in deze thread en andere fora heb ik me aangemeld bij Helden Van Nu, inmiddels een maand of 3 geleden. Echter kunnen zij nog niet leveren omdat ze XGS-PON nog niet ondersteunen, en niet hadden verwacht dat mijn adres hiermee opgeleverd zou worden. Geweldige communicatie alom.

Nu dit maar op zich laat wachten ben ik wat dieper gaan graven in de andere providers of daar toch niet een degelijke optie tussen zit. Daarbij komt vaak naar voren dat bridge modus niet wordt ondersteund op de XGS-PON, en dat vind ik wel belangrijk. IPv6 zou ook leuk zijn, maar dat is geen must have.

Wat me echter niet helemaal duidelijk is, is of de bridge modus niet mogelijk is op DFN of dat dit een restrictie is die per provider bepaald wordt?

De providers die mijn adres zeggen te ondersteunen zijn Delta/Caiway, Online, Helden Van Nu en Plinq. Ik ben vooral op zoek naar een provider die een betrouwbare dienst levert en helder kan communiceren. Tips zijn zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
merlijn85 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:20:
Inmiddels ligt bij mij thuis ook de glasvezel van DFN in de meterkast, een XGS-PON. Ik wil het graag in gebruik nemen, maar de beperkte keuze aan providers is niet ideaal. Na flink inlezen in deze thread en andere fora heb ik me aangemeld bij Helden Van Nu, inmiddels een maand of 3 geleden. Echter kunnen zij nog niet leveren omdat ze XGS-PON nog niet ondersteunen, en niet hadden verwacht dat mijn adres hiermee opgeleverd zou worden. Geweldige communicatie alom.

Nu dit maar op zich laat wachten ben ik wat dieper gaan graven in de andere providers of daar toch niet een degelijke optie tussen zit. Daarbij komt vaak naar voren dat bridge modus niet wordt ondersteund op de XGS-PON, en dat vind ik wel belangrijk. IPv6 zou ook leuk zijn, maar dat is geen must have.

Wat me echter niet helemaal duidelijk is, is of de bridge modus niet mogelijk is op DFN of dat dit een restrictie is die per provider bepaald wordt?

De providers die mijn adres zeggen te ondersteunen zijn Delta/Caiway, Online, Helden Van Nu en Plinq. Ik ben vooral op zoek naar een provider die een betrouwbare dienst levert en helder kan communiceren. Tips zijn zeer welkom!
Bridge mode heeft in principe niets te maken met de infrastructuur van DFN. Het door de provider ter beschikking gestelde modem moet het ondersteunen. En - misschien wel het belangrijkste - dat modem moet werken op de DFN infrastructuur. En er is gewoon geen aanbod van XGS-PON modems/routers en media converters.

Blijft wel de vraag die nergens beantwoord is waarom van het Nokia device dat door Delta/Caiway ter beschikking gesteld wordt, de bridge mode niet te selecteren is. Het device en de firmware lijken het te ondersteunen, waarom is het dan disabled?

En dit speelt dus nu al bijna een jaar. En Delta/Caiway hult zich in stilzwijgen. Onbegrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
merlijn85 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:20:

Solcon?

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Op de meeste recent aangelegde netwerken van Delta levert Solcon niet. Ongetwijfeld gevolg van de overname door KPN...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Op de meeste recent aangelegde netwerken van Delta levert Solcon niet. Ongetwijfeld gevolg van de overname door KPN...
Dan zal Solcon ook wel bij XGPON overgang verdwijnen. KPN wil immers zelf aanleggen, zoals in het Cogasgebied.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlijn85
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-12-2022
ernstoud schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:35:
[...]

Bridge mode heeft in principe niets te maken met de infrastructuur van DFN. Het door de provider ter beschikking gestelde modem moet het ondersteunen. En - misschien wel het belangrijkste - dat modem moet werken op de DFN infrastructuur. En er is gewoon geen aanbod van XGS-PON modems/routers en media converters.

Blijft wel de vraag die nergens beantwoord is waarom van het Nokia device dat door Delta/Caiway ter beschikking gesteld wordt, de bridge mode niet te selecteren is. Het device en de firmware lijken het te ondersteunen, waarom is het dan disabled?

En dit speelt dus nu al bijna een jaar. En Delta/Caiway hult zich in stilzwijgen. Onbegrijpelijk.
Dank! Ik zal dit eens navragen bij Helden van Nu, maar vermoedelijk hebben die de antwoorden nog niet omdat ze nog niet 'live' zijn op XGS-PON. Als ik iets zinvols te weten kom, zal ik het hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:49:
[...]
KPN wil immers zelf aanleggen, zoals in het Cogasgebied.
Waar in het Cogasgebied is KPN nu aan het graven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-09 23:02
Paar weken geleden delta glasvezel incl business pack (vanwege vast IP en bridge modem vereiste) besteld en vandaag het pakket met modem enz ontvangen.

Ze hebben een Platinum-7840 gestuurd...Na verhalen van oa @Fietspomp86 gelezen te hebben krijg ik de neiging om het pakket retour afzender te doen... |:(

11 augustus staat een monteur ingepland om de boel te komen installeren. Als ik het goed heb begrepen gaat de Platinum-7840 niet eens werken als hier XGS-PON infra ligt? Glas is hier nog geen jaar geleden aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Armo schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:36:
Paar weken geleden delta glasvezel incl business pack (vanwege vast IP en bridge modem vereiste) besteld en vandaag het pakket met modem enz ontvangen.

Ze hebben een Platinum-7840 gestuurd...Na verhalen van oa @Fietspomp86 gelezen te hebben krijg ik de neiging om het pakket retour afzender te doen... |:(

11 augustus staat een monteur ingepland om de boel te komen installeren. Als ik het goed heb begrepen gaat de Platinum-7840 niet eens werken als hier XGS-PON infra ligt? Glas is hier nog geen jaar geleden aangelegd.
Als het een jaar geleden is, is de kans groot dat het nog AON is. Jammer genoeg kun je het niet aan de aansluiting zien. De Genexis 7840 kan sowieso niet in bridge mode. Heb je AON dan moet je om de Titanium-22 vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rfbroek schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:43:
[...]

Waar in het Cogasgebied is KPN nu aan het graven?
Nergens. Maar Sjakie refereert aan het feit dat KPN uiterlijk in 2026/2027 tachtig procent van haar aansluitingen verglaasd wil hebben. Daar zullen ook gemeentes in het Cogasgebied bij horen.
En aangezien KPN/Glaspoort momenteel ook graaft in plaatsen waar Delta recent heeft aangelegd mag je best verwachten dat dit ook in voormalig Cogasgebied zal gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Nergens. Maar Sjakie refereert aan het feit dat KPN uiterlijk in 2026/2027 tachtig procent van haar aansluitingen verglaasd wil hebben. Daar zullen ook gemeentes in het Cogasgebied bij horen.
En aangezien KPN/Glaspoort momenteel ook graaft in plaatsen waar Delta recent heeft aangelegd mag je best verwachten dat dit ook in voormalig Cogasgebied zal gaan gebeuren.
*knip* hou het gewoon bij een TR.

In dit geval refereer ik niet aan bronnen en zet ik het ook niet als feit neer dat ze al aan het graven zijn. Maar dit gaat inderdaad wel gebeuren gezien de ambitie van KPN.

Overigens ligt er in Twenterand al op 2 plaatsen glasvezel van KPN via een mini-pop en die is aangesloten op de "levensader" dus zo ver is men al. Uitbreiden wordt hiermee gemakkelijker.
In mijn straat komen 4 nieuwe woningen en die krijgen ook glasvezel van KPN en ook van Delta.
Aangezien die in 2022/2023 worden gerealiseerd zou het me dan niet verbazen dat ze meteen iets verder gaan dan die 4 woningen.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 02-08-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

Klopt, maar elke uitspraak van mij leidt er toe dat @rfbroek mij een ban wil aansmeren. In dit geval refereer ik niet aan bronnen en zet ik het ook niet als feit neer dat ze al aan het graven zijn. Maar dit gaat inderdaad wel gebeuren gezien de ambitie van KPN.

Overigens ligt er in Twenterand al op 2 plaatsen glasvezel van KPN via een mini-pop en die is aangesloten op de "levensader" dus zo ver is men al. Uitbreiden wordt hiermee gemakkelijker.
In mijn straat komen 4 nieuwe woningen en die krijgen ook glasvezel van KPN en ook van Delta.
KPN heeft een duidelijk nieuwbouwbeleid waarbij zoveel mogelijk nieuwbouwwoningen direct op hun eigen glasvezel worden aangesloten. Of dat nou in Delta, ODF of Kabeltex gebied is (om maar een voorbeeld te noemen).
Ik spreek hier specifiek over bestaande woningen. Die backbone (levensader) is nog het simpelste aangezien die via het bestaande KPN hoofdglasvezel-netwerk komt. En dat ligt in vrijwel elke plaats in Nederland. Klein stukje bijgraven.
De echte kosten zitten in het graven in elke straat en voor elke bestaande woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:30
Barre73 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

KPN heeft een duidelijk nieuwbouwbeleid waarbij zoveel mogelijk nieuwbouwwoningen direct op hun eigen glasvezel worden aangesloten. Of dat nou in Delta, ODF of Kabeltex gebied is (om maar een voorbeeld te noemen).
Ik spreek hier specifiek over bestaande woningen. Die backbone (levensader) is nog het simpelste aangezien die via het bestaande KPN hoofdglasvezel-netwerk komt. En dat ligt in vrijwel elke plaats in Nederland. Klein stukje bijgraven.
De echte kosten zitten in het graven in elke straat en voor elke bestaande woning.
Klopt; Bij nieuwbouwprojecten lekker samen met Ziggo in de combi!

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:30:
[...]
In dit geval refereer ik niet aan bronnen en zet ik het ook niet als feit neer dat ze al aan het graven zijn. Maar dit gaat inderdaad wel gebeuren gezien de ambitie van KPN.
Ik vroeg ook niet om een bron. Ik woon zelf in Cogas gebied en had er nog niets over gehoord, dus ik was nieuwsgierig. Ik zou namelijk best KPN willen afnemen.

Ik kan me voorstellen dat KPN (en andere partijen) bij nieuwbouwprojecten meteen glas leggen omdat achteraf graven uiteraard lastiger en duurder is.

Maar zou het rendabel zijn om huis aan huis glas te gaan leggen op plekken waar DFN dat al heeft liggen? Want hoeveel "huis-tuin-en-keuken-klanten" zouden daadwerkelijk perse willen overstappen naar KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Spiff schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:43:
[...]
Klopt; Bij nieuwbouwprojecten lekker samen met Ziggo in de combi!
Ziggo heeft volgens eigen zeggen het grootste deel van hun netwerk al jaren verglaasd. Alleen bij bestaande bouw ligt er nog het laatste stukje coax naar de woningen. Bij nieuwbouw zou het voor hun ook een mooie gelegenheid zijn om volledig glas te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rfbroek schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 03:05:
[...]

Ik vroeg ook niet om een bron. Ik woon zelf in Cogas gebied en had er nog niets over gehoord, dus ik was nieuwsgierig. Ik zou namelijk best KPN willen afnemen.

Ik kan me voorstellen dat KPN (en andere partijen) bij nieuwbouwprojecten meteen glas leggen omdat achteraf graven uiteraard lastiger en duurder is.

Maar zou het rendabel zijn om huis aan huis glas te gaan leggen op plekken waar DFN dat al heeft liggen? Want hoeveel "huis-tuin-en-keuken-klanten" zouden daadwerkelijk perse willen overstappen naar KPN?
KPN vervangt gewoon koper, ze zijn in de gebieden gewoon te kiezen naast DFN. En er zal meer marktaandeel komen met aanleg van glasvezel doordat er meer keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armo
ernstoud schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:01:
[...]
Als het een jaar geleden is, is de kans groot dat het nog AON is. Jammer genoeg kun je het niet aan de aansluiting zien. De Genexis 7840 kan sowieso niet in bridge mode. Heb je AON dan moet je om de Titanium-22 vragen.
Vanmiddag contact opgenomen met delta. Medewerker zei (zoals hier al bekend) dat de 7840 eerst aangesloten moest worden voordat ze een aanvraag voor een Titanium-22 kan doen. Onlogisch maar goed..

Later op de dag de Platinum 7840 aangesloten en het blijkt dat ik al internet heb.Dus zeker weten geen XGS-PON gebied toch? Als dat zo is dan bestel ik alvast een mediaconverter met eigen SFP module en glas kabel. Dan kan ik mijn eigen apparatuur blijven gebruiken zonder een extra schakel ertussen.

Ik heb overigens snel ff een test gedaan en via kabel kwam de speedtest op +/- 950Mbps down/up dus netjes.

Net nogmaals contact opgenomen en verteld dat het modem aangesloten is zoals gevraagd. Aardige dame zei dat ze zsm een Titanium-22 gaan opsturen.

Klein maar belangrijk detail; ze hadden me helaas niet verteld dat als ik het modem nu al aansluit dat het abonnement gelijk geactiveerd wordt terwijl de startdatum 16 aug is (opgegeven tijdens bestellen).
Zit nu dus 2 weken met dubbele kosten. Maar de chat medewerker was wel zo vriendelijk om 10 euro korting aan te bieden dus al met al geen ramp :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Armo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:10:
[...]
Later op de dag de Platinum 7840 aangesloten en het blijkt dat ik al internet heb.Dus zeker weten geen XGS-PON gebied toch? Als dat zo is dan bestel ik alvast een mediaconverter met eigen SFP modu
Yep, als de Genexis werkt heb je normale AON en kan je gelukkig je eigen apparatuur gebruiken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Vanmiddag contact opgenomen met delta. Medewerker zei (zoals hier al bekend) dat de 7840 eerst aangesloten moest worden voordat ze een aanvraag voor een Titanium-22 kan doen. Onlogisch maar goed..

Later op de dag de Platinum 7840 aangesloten en het blijkt dat ik al internet heb.Dus zeker weten geen XGS-PON gebied toch? Als dat zo is dan bestel ik alvast een mediaconverter met eigen SFP module en glas kabel. Dan kan ik mijn eigen apparatuur blijven gebruiken zonder een extra schakel ertussen.

Ik heb overigens snel ff een test gedaan en via kabel kwam de speedtest op +/- 950Mbps down/up dus netjes.

Net nogmaals contact opgenomen en verteld dat het modem aangesloten is zoals gevraagd. Aardige dame zei dat ze zsm een Titanium-22 gaan opsturen.
Fijn voor je!

XGS-PON : geen keuze, alleen de Nokia router… :(
AON : Genexis 7840 of Titanium-22 of eigen oplossing… :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moepkid101
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-01-2023
Hey allemaal!

Vanochtendr is er tussen 01:00 en 07:00 onderhoud geweest en dus geen internet. Echter vandaag na het herstarten van mijn router etc. Is mijn latency van 5 naar 10 gegaan en wordt ik random uit bf5 games gesrtopped (en package loss indicator zie ik soms aan gaan).

Iemand anders ook problemen na het onderhoud van vanochtend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:17
moepkid101 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:37:
Hey allemaal!

Vanochtendr is er tussen 01:00 en 07:00 onderhoud geweest en dus geen internet. Echter vandaag na het herstarten van mijn router etc. Is mijn latency van 5 naar 10 gegaan en wordt ik random uit bf5 games gesrtopped (en package loss indicator zie ik soms aan gaan).

Welke locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepkid101
Westland, Naaldwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Laatst online: 10-09 16:44
Robbiedobbie schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:33:
[...]
Ik ga voorlopig in ieder geval nog niet opgeven, ik ga eerst zorgen voor een juridisch inhoudelijk antwoord. Een antwoord als "Wij kunnen het niet annuleren want 14 dagen zijn voorbij" heb ik nu al vaak genoeg gehad. Als ze daar nog eens mee aankomen ga ik in de mail aangeven dat ik dan maar zelf uitga van de enige datum die in het contract genoemd is, en stel ik hun in gebreke voor het niet leveren
Hoezo niet annuleren tusssen de abonnementsaanvraag en de daadwerkelijke levering van een deugdelijk signaal?
Artikel 7 van het Burgerlijk wetboek (Wet Koop op Afstand genoemd) heeft als doel dat de consument tot 14 dagen na ontvangst een aangeschaft produkt mag uitproberen en in die tijd de koop ongedaan mag laten maken.
Naar mijn idee geldt dit voor het produkt van Delta net zo goed. Hilariteitje zou dan zijn dat het annuleren pas kan nadat de modem ontvangen en eventueel geaktiveeerd is geworden.
Ik schrijf dit omdat ik met het zelfde worstel. In mei abbo bij Delta afgesloten, oplevering vermoedelijk q2 2023, maar nu al een beetje de balen als ik hier al die ellende lees. Misschien toch maar mijn Good old Ziggo behouden? We hechten nogal aan kwalitief goed lineair tv kijken (al dan niet uitgesteld) en een intuïtieve bediening daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:26
ernstoud schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:10:
[...]

Fijn voor je!

XGS-PON : geen keuze, alleen de Nokia router… :(
AON : Genexis 7840 of Titanium-22 of eigen oplossing… :)
Er is iemand die deze aan de praat heeft op Delta XGS-PON.

De gebruikte XGS-PON SFP+ module is met wat zoeken misschien wel te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:17
Een maand geleden hetzelfde verhaal in Albrandswaard, net voor 14:00 werkte alles weer.
Geen idee waar ze mee bezig zijn, ik zie nooit een aankondiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
esky schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

Ja, dat klopt die SFP werkt, althans dat was van @sus het laatste berichtte. Echter, dat AVM product werkt alleen in een AVM Fritzbox 5530 of 5590. En is op dit moment nog steeds niet leverbaar.

Is dus ook geen oplossing. En bovendien… dan heb je een Fritzbox. Ken die devices niet goed maar veel tweaking is daarop ook niet mogelijk. Vroeger kon er ook OpenWRT op. Dat is ook al tijden niet meer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
moepkid101 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:37:
Hey allemaal!

Zie:

https://status.weserve.nl...100-regio-krimpenerwaard/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:26
ernstoud schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:42:
Ja, dat klopt die SFP werkt, althans dat was van @sus het laatste berichtte. Echter, dat AVM product werkt alleen in een AVM Fritzbox 5530 of 5590. En is op dit moment nog steeds niet leverbaar.
Je kan elke Fritzbox 5530 of 5590 kopen en er dan die AVM XGS-PON module in stoppen. Is wat omslachtig omdat je dan een andere SFP module over hebt, maar als je echt wilt kan je dus een eigen modem aansluiten.

Er zijn hele volksstammen fan van de Fritzbox, uiteraard zijn er ook volksstammen die die producten helemaal niks vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
Wij nemen straks in Q1 2023 alleen maar televisie af, dus televisie en andere producten die delta aanbied hoef ik niet thuis op te zetten. Als het me een Fritzbox wel mogelijk word om in bridge te draaien wil ik daar best wat extra voor betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 16:21

sus

is druk :+

esky schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

Klopt, loopt nog steeds als een zonnetje. Van de week ook een 5530 met een AON SFP op een andere locatie aangesloten; dat was een kwestie van VLAN=100 en dat was het. Geen gedoe met mac-adressen ofzo; die was meteen online.

ETA van de box voor XGS-PON is mij nog niet bekend, ze lopen nog tegen issues aan voor de auto-config van die boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De zenders Nick Music en Comedy Central Extra gaan verdwijnen bij Delta en Caiway in augustus.
Onduidelijk wat er voor terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
WeHoDo schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:33:
Heb een leuke.
Was afgelopen 3 weken op vakantie (buitenland, maar doet er niet veel aan toe).
Thuis een Unifi DreamMachine SE hangen met daarop VPN.

Wil af en toe een RDP naar een PC opzetten.
Denk je, geen verbinding.
Iemand langs laten gaan thuis die de sleutel heeft, want dacht:
1) Storing, dus 2 dagen gewacht, maar nog niets.
2) Stroom uitval / zekering doorgebrand en de koelkast uit.
3) Unify kapot of iets anders.

Alle bovenstaand was het niet.

Ik heb via Delta een business pack met vast IP adres.
Want denk je, heb een ander IP adres gekregen.
Momenteel nog met de klantenservice bezig....
Status:
Werd gebeld van de week door Delta.
De wijziging komt omdat ze het Ip4 netwerk opnieuw aan het indelen zijn.
Hierdoor is het vaste IP gewijzigd. Echter hadden ze dit van te voren moeten melden, dat gaven ze ook zelf toe. Als "coulance" heb ik een leuke vergoeding ontvangen.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
sus schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:31:
[...]
Van de week ook een 5530 met een AON SFP op een andere locatie aangesloten; dat was een kwestie van VLAN=100 en dat was het. Geen gedoe met mac-adressen ofzo; die was meteen online. .
Goed om te weten! Zat er toevallig aan te denken om mijn fritzbox 7530 te vervangen met een 5530 AON ipv een converter ertussen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus

sus

Armo schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 00:01:
[...]

Goed om te weten! Zat er toevallig aan te denken om mijn fritzbox 7530 te vervangen met een 5530 AON ipv een converter ertussen :)
Voor vaste telefonie heb je nog gegevens nodig en moet je ook een vlan voor instellen (vlan=2 dacht ik, staat op de site). Als je geen vaste telefoon hebt is idd een 5530 met bovenstaande instellingen voldoende.

edit:
Die dus :)

[ Voor 14% gewijzigd door sus op 05-08-2022 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

Voor vaste telefonie heb je nog gegevens nodig en moet je ook een vlan voor instellen (vlan=2 dacht ik, staat op de site). Als je geen vaste telefoon hebt is idd een 5530 met bovenstaande instellingen voldoende.
VLAN102.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
[...]
Vandaag de Titanium-22 ontvangen. Blijkt een gebruikt exemplaar te zijn met grove gebruikssporen, verfsporen en een glas kabel die lijkt opgerold te zijn op een vierkant iets dus veel 90° knikjes.

Contact via chat; nee meneer, niets aan de hand gewoon aansluiten (na overleg met collega).
Als nieuw klant was ik best wel verbaasd. Heb ze gebeld en verhaal gedaan maar het werd alleen maar erger. Het gaat goed totdat je doorverbonden wordt. Kreeg na paar pogingen en lang wachten iemand van technische dienst aan de lijn die na 15 min "overleg met collega" gewoon opgehangen heeft zonder iets te zeggen.

Ze hebben me goed boos gemaakt en dat heeft de aardige dame wel gemerkt. Ik belde namelijk gelijk terug en deed verhaal maar dit keer was ik niet meer vriendelijk. Ze had er begrip voor en heeft zelf met TD geschakeld terwijl ik aan de lijn bleef en als het goed is komt morgen weer een modem mijn kant op. Hopelijk driemaal scheepsrecht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-09 15:50
Armo schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:04:
[...]

Vandaag de Titanium-22 ontvangen. Blijkt een gebruikt exemplaar te zijn met grove gebruikssporen, verfsporen en een glas kabel die lijkt opgerold te zijn op een vierkant iets dus veel 90° knikjes.

Contact via chat; nee meneer, niets aan de hand gewoon aansluiten (na overleg met collega).
Als nieuw klant was ik best wel verbaasd. Heb ze gebeld en verhaal gedaan maar het werd alleen maar erger. Het gaat goed totdat je doorverbonden wordt. Kreeg na paar pogingen en lang wachten iemand van technische dienst aan de lijn die na 15 min "overleg met collega" gewoon opgehangen heeft zonder iets te zeggen.

Ze hebben me goed boos gemaakt en dat heeft de aardige dame wel gemerkt. Ik belde namelijk gelijk terug en deed verhaal maar dit keer was ik niet meer vriendelijk. Ze had er begrip voor en heeft zelf met TD geschakeld terwijl ik aan de lijn bleef en als het goed is komt morgen weer een modem mijn kant op. Hopelijk driemaal scheepsrecht 8)7
ik heb zelf nog de oude Titanium met Dikke zwarte kabel. die valt een stuk minder makkelijk te knikken. maar wel kansloze actie van Delta/Caiway. je zou verwachten dat je een redelijk product zou moeten kunnen krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 23:59
[...]

Is toch normaal dat je een gebruikte krijgt. Maar ja in deze staat is niet goed natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik denk dat ze alleen nog gebruikte exemplaren hebben, dit device is al jaren uit productie. Op Marktplaats heb ik gebruikte exemplaren voor weinig op de kop getikt waar de beschermfolie nog op zat. Dat scheelt.

Maar het is natuurlijk wel enorm zwak dat je nieuwe klanten op moet zadelen met oude gebruikte apparatuur. Die al jaren uit productie is. Waarop een tien jaar oude Linux kernel draait.

En in al die jaren heeft Delta/Caiway geen moment tijd gehad om een vervanger te vinden? Of is de afhankelijkheid van de Genexis beheerstools te groot geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jaaoie17 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:07:
[...]

Is toch normaal dat je een gebruikte krijgt. Maar ja in deze staat is niet goed natuurlijk.
Ik vind dat niet normaal. Als nieuwe klant mag je echt verwachten dat je ook nieuwe apparatuur krijgt. Overigens vraag ik me ook af om een gebruikt exemplaar gewist wordt. De exemplaren die ik van MP verkreeg hadden bijvoorbeeld nog de volledige config van de gebruiker, zoals de SIP gegevens.

Dat doet me denken of Delta/Caiway ze wel reset voordat ze op voorraad gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
jaaoie17 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:07:
[...]
Ik heb totaal geen moeite met een gebruikt modem die ik toch korte tijd in gebruik ga namen. Het is immers hun eigendom en het hangt toch ergens in de meterkast uit het zicht dus die krasjes enz boeien me echt niet. Maar de kabel en de manier waarop ze met je omgaan als nieuwe klant vind ik niet normaal.
ernstoud schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:54:
[...]
Dat doet me denken of Delta/Caiway ze wel reset voordat ze op voorraad gaan.
Ze hadden niet eens de moeite genomen om vuil en stof met een poetsdoekje schoon te maken, 5 sec werk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Armo schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:58:
Ze hadden niet eens de moeite genomen om vuil en stof met een poetsdoekje schoon te maken, 5 sec werk :(
Ik denk dat deze door Dirk is ingepakt ........... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

can confirm, er wordt druk getest met een XGS-PON mediaconverter :) Release nog niet bekend, maar heb hem inmiddels in het wild in actie gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sus schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:37:
can confirm, er wordt druk getest met een XGS-PON mediaconverter :) Release nog niet bekend, maar heb hem inmiddels in het wild in actie gezien
Dat zal de pilot met de Nokia XS-010X-Q zijn, in de Caiway thread op Tweakers al twee personen die hem hebben vanuit de pilot en 1 persoon die hem op eBay kon scoren. Werken goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dag beste mensen, hier een nieuwe Delta glasvezelgebruiker,

Het pakket met de Nokia xs-2426A en de 3 Deco M5's zijn binnen, zo te zien is de installatie goed zelf te doen, dus dat durf ik wel aan met het lezen van jullie ervaringen hier.

Kan iemand mij vertellen of ik de boel al kan aansluiten, of staat er zeker nog geen signaal op het glas?
Ik kan nergens een datum vinden in het pakket wanneer ik het kan gebruiken?
Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoRoNL schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:20:
Dag beste mensen, hier een nieuwe Delta glasvezelgebruiker,

Het pakket met de Nokia xs-2426A en de 3 Deco M5's zijn binnen, zo te zien is de installatie goed zelf te doen, dus dat durf ik wel aan met het lezen van jullie ervaringen hier.

Kan iemand mij vertellen of ik de boel al kan aansluiten, of staat er zeker nog geen signaal op het glas?
Thanks.
Volgens mij wordt de router verzonden als de lijn administratief rond is. Gewoon aansluiten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Mijn schoonouders hebben een brief gekregen waarin Delta network aankondigt binnenkort met de aanleg van glasvezel te beginnen.

Zelf heb ik glasvezel van KPN voor internet en TV. Daar ben ik erg tevreden over. Ik gebruik echter wel mijn eigen router en niet het door KPN geleverde Experiabox modem.
Mijn router heeft een WAN ethernet aansluiting die op een ethernet-aansluiting van KPN is aangesloten.

Is het bij DELTA oor deze nieuw te realiseren glasvezel aansluitingen ook mogelijk om een eigen router met WAN ethernet aansluiting aan te sluiten?
Ik lees dat sommige mensen een SFP module in hun modem / router plaatsen. Waarom exotische hardware met SFP module gebruiken i.p.v. een 'simpele' router met ethernet kabel gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HyperH schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:37:
Mijn schoonouders hebben een brief gekregen waarin Delta network aankondigt binnenkort met de aanleg van glasvezel te beginnen.

Zelf heb ik glasvezel van KPN voor internet en TV. Daar ben ik erg tevreden over. Ik gebruik echter wel mijn eigen router en niet het door KPN geleverde Experiabox modem.
Mijn router heeft een WAN ethernet aansluiting die op een ethernet-aansluiting van KPN is aangesloten.

Is het bij DELTA oor deze nieuw te realiseren glasvezel aansluitingen ook mogelijk om een eigen router met WAN ethernet aansluiting aan te sluiten?
Ik lees dat sommige mensen een SFP module in hun modem / router plaatsen. Waarom exotische hardware met SFP module gebruiken i.p.v. een 'simpele' router met ethernet kabel gebruiken?
Je schoonouders krijgen dan een XGS-PON aansluiting. Helaas is daar op dit moment geen andere oplossing voor dan de door Delta verstrekte Nokia router. Er zijn voor XGS-PON (nog) geen media converters op de markt. Delta heeft nu een pilot voor een dergelijk device van Nokia, geen informatie wanneer die beschikbaar komt.

Met de zoekfunctie kun je alle info vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
[...]
*knip*
Hopelijk driemaal scheepsrecht 8)7
Vanmiddag weer een Titanium 22 ontvangen (ging snel, mijn complimenten). Het gaat weer om een gebruikt exemplaar maar geen ramp want de glas kabel is dit keer netjes opgerold zonder knikjes :)

Gelijk aangesloten maar de @ lampje bleef uit. Laptop aangesloten en ik krijg gelijk een externe IP. Het modem staat dus al op bridge mode geconfigureerd? Of ze hebben het niet eens gereset en de settings van vorige klant staan er nog in. Snelle speedtest ziet er goed uit. Down/up +/- 900Mbps

Mijn eigen fritzbox aangesloten op het modem maar kreeg helaas geen IP.. zal wel met dhcp lease te maken hebben dus half uur later nogmaals geprobeerd en mijn fritzbox krijgt nu netjes een IP (wel gelijk een andere dan op mijn laptop).

Maar nu komt het...wat ik ook doe mijn upload snelheid gaat niet boven 90Mbps terwijl download stabiel +/- 900Mbps zit. Iemand enig idee waarom? En wat voor interne IP heeft de Titanium 22? Is het überhaupt mogelijk om in web-ui te in te loggen als het op bridge staat of kan alleen delta erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armo
RoRoNL schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:20:
Thanks.
Startdatum heb je als het goed is tijdens bestellen opgegeven. Vaak is de lijn actief zodra je de spullen ontvangt. Pas op dat je niet met dubbele kosten komt te zitten als je nu al delta activeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Armo schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:29:
[...]

Vanmiddag weer een Titanium 22 ontvangen (ging snel, mijn complimenten). Het gaat weer om een gebruikt exemplaar maar geen ramp want de glas kabel is dit keer netjes opgerold zonder knikjes :)

Gelijk aangesloten maar de @ lampje bleef uit. Laptop aangesloten en ik krijg gelijk een externe IP. Het modem staat dus al op bridge mode geconfigureerd? Of ze hebben het niet eens gereset en de settings van vorige klant staan er nog in. Snelle speedtest ziet er goed uit. Down/up +/- 900Mbps

Mijn eigen fritzbox aangesloten op het modem maar kreeg helaas geen IP.. zal wel met dhcp lease te maken hebben dus half uur later nogmaals geprobeerd en mijn fritzbox krijgt nu netjes een IP (wel gelijk een andere dan op mijn laptop).

Maar nu komt het...wat ik ook doe mijn upload snelheid gaat niet boven 90Mbps terwijl download stabiel +/- 900Mbps zit. Iemand enig idee waarom? En wat voor interne IP heeft de Titanium 22? Is het überhaupt mogelijk om in web-ui te in te loggen als het op bridge staat of kan alleen delta erbij?
Elke Titanium-22 die Delta/Caiway levert staat al in bridge.

In bridge heeft het device (uiteraard) geen IP adres. De GUI is dan ook niet meer benaderbaar.

Dat de upload zo laag is klopt echt niet, zou toch symmetrisch 940/940 moeten zijn.

Hoe meet je de snelheid? Beste is Ookla Speedtest app native op Windows of Linux. Nog beter is iPerf3 naar Worldstream.

Zelf denk ik dat deze Titanium-22 defect is of dat je profiel niet goed ingesteld staat… dat wordt weer helpdesk benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Of het UTP kabeltje tussen de modem en fritzbox is niet 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
ernstoud schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:42:
[...]
Zelf denk ik dat deze Titanium-22 defect is of dat je profiel niet goed ingesteld staat… dat wordt weer helpdesk benaderen.
Maar dan zou ik via mijn laptop 1ste keer toch ook lage upload moeten hebben?
Speedtest doe ik via Ookla maar ook via delta. Verschillende apparaten, ook eigen switches enz uitgesloten maar dat kan sowieso niet want dan zou de download niet zo hoog zijn...mijn interne netwerk heeft geen moeite met 1000Mbps.

[ Voor 4% gewijzigd door Armo op 06-08-2022 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armo
wian schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:44:
Of het UTP kabeltje tussen de modem en fritzbox is niet 100%
Cat6 kabel en is niet zelf geknepen :P

Ik zal de goedkope kabel die ik met mijn laptop had gebruikt eens tussen zetten.

Edit: Helaas..nieuwe kabels van verschillende merken geprobeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFqh7r-CPH7GZXTWsKy-mpnqANU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y87c5N2dFmpKy4kAmljyJFt8.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Armo op 06-08-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
ernstoud schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:23:
Je schoonouders krijgen dan een XGS-PON aansluiting. Helaas is daar op dit moment geen andere oplossing voor dan de door Delta verstrekte Nokia router. Er zijn voor XGS-PON (nog) geen media converters op de markt. Delta heeft nu een pilot voor een dergelijk device van Nokia, geen informatie wanneer die beschikbaar komt.
De netwerk topology en terminologie van glasvezel ben ik nog aan het ontdekken. Inmiddels snap ik enigszins waar alle afkortingen voor staan. (aon, (xgs-)pon, ntu, ftu,ntu,mediaconverter, etc.)

Je schrijft dat er nog geen XGS-PON media converters op de markt zijn.
Ik las echter dat er bij KPN wel een ONT voor (XGS-)PON glasvezel bestaat waar een router met ethernet kabel op kan worden aangesloten?

Waarom bestaat dit (nog) niet voor XGS-PON van Delta glasvezel?
Haal ik dingen door elkaar of is er een technische reden (XGS-PON van Delta is blijkbaar anders dan bij KPN) waardoor dit bij Delta nu nog niet kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HyperH schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:20:
[...]

De netwerk topology en terminologie van glasvezel ben ik nog aan het ontdekken. Inmiddels snap ik enigszins waar alle afkortingen voor staan. (aon, (xgs-)pon, ntu, ftu,ntu,mediaconverter, etc.)

Je schrijft dat er nog geen XGS-PON media converters op de markt zijn.
Ik las echter dat er bij KPN wel een ONT voor (XGS-)PON glasvezel bestaat waar een router met ethernet kabel op kan worden aangesloten?

Waarom bestaat dit (nog) niet voor XGS-PON van Delta glasvezel?
Haal ik dingen door elkaar of is er een technische reden (XGS-PON van Delta is blijkbaar anders dan bij KPN) waardoor dit bij Delta nu nog niet kan?
De ONT die KPN gebruikt is los te koop via de KPN webshop en ook op Marktplaats. Diverse Tweakers hier hebben hem dan ook geprobeerd op Delta/Caiway. Werkt wel maar heel instabiel. Dat leidde mijnerzijds tot contacten met Genexis (leverancier van dat device) en het Broadband Forum die de BBF.247 certificering opgezet heeft.

Uit die contacten bleek dat interoperabiliteit tussen de diverse merken en types OLT (device van de provider) en de ONT (device bij de klant) niet bestaat. Elk device moet afzonderlijk op werking getest en aangepast worden. Daardoor is ontwikkeling van een ONT door producenten ondoenlijk en kostbaar, zo belooft AVM al ruim een jaar voor de Fritzbox een XGS-PON oplossing te leveren. Komt binnenkort zijn de signalen. En die signalen zijn er dan al heel lang. Zal best wel maar het toont aan hoe moeilijk het op de markt brengen van een generiek product is.

Delta/Caiway test dus een Nokia media converter in een pilot. Gaat glas in, komt RJ-45 uit. Net als die Genexis die KPN gebruikt. Komt… hopelijk… maar wanneer? En hoe? Gewoon als je er om vraagt? Tegen meerprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Armo schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

Maar dan zou ik via mijn laptop 1ste keer toch ook lage upload moeten hebben?
Speedtest doe ik via Ookla maar ook via delta. Verschillende apparaten, ook eigen switches enz uitgesloten maar dat kan sowieso niet want dan zou de download niet zo hoog zijn...mijn interne netwerk heeft geen moeite met 1000Mbps.
Ah, ik had er over heen gelezen dat je rechtstreeks met de laptop wel goede up/down had. Is dat nog steeds zo? Dan is er dus iets raars aan de hand tussen de Titanium-22 en de Fritzbox. Staat er soms een VPN functie aan op de Fritzbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
ernstoud schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:22:
[...]
Ah, ik had er over heen gelezen dat je rechtstreeks met de laptop wel goede up/down had. Is dat nog steeds zo? Dan is er dus iets raars aan de hand tussen de Titanium-22 en de Fritzbox. Staat er soms een VPN functie aan op de Fritzbox?
Wilde het wel testen (laptop rechtstreeks op het modem) maar ik laat het voor nu zo. Heb de boel al omgezet en DNS records aangepast met het nieuwe externe IP.

Het is toch voor 2 weken max tot ik spullen van FS ontvang dan kan de modem er tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben nu 100mbit van T-Mobile (geen glasvezel), wat doorgaans prima te doen is ook met Netflix.
Maar sinds enkele dagen is de verbinding enorm traag, speedtest geeft aan 0,23 mbps download.
Thuiswerken wordt daarmee onmogelijk, dus ik stap dan (toch) maar over op glasvezel en dan ben ik hier afhankelijk van Delta of Caiway.

Nu tijdelijk een actie dat ze " tot de nok installatie" uitvoeren, iemand een idee wat ze dan precies uitvoeren? Er lopen ca 10 CAT5 kabels naar allerlei ruimtes in de woning (was ooit bedoeld voor een alarminstallatie en telefoon, maar wordt nu niks mee gedaan), kunnen ze al die 10 kabels voorzien van ethernet plugjes? En wellicht wat nieuwe kabels trekken naar diverse ruimtes.

Tweede vraag: ik had in onze vorige woning overal access points hangen en dat werkte perfect, nu kan ik die weer kopen (had ze meeverkocht met de woning), of overgaan op Mesh punten. Ervan uitgaande dat we overal voldoende CAT kabels hebben lopen, zijn dan Access Points beter of is Mesh ook prima?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:40
Als de kabels er toch liggen kun je beter goede accesspoints plaatsen. Je kunt de monteur vriendelijk vragen om de utp kabels af te werken, tien stuks is toch wel een werkje waar die even zoet mee is. Regel dan ook een switch, een standaard modem van een provider gaat te weinig utp poorten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
Andros schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:33:
Als de kabels er toch liggen kun je beter goede accesspoints plaatsen.
Sterker nog, als de kabels er toch liggen kun je beter alles wat bedraad aangesloten kan worden bedraad aansluiten. Dat geeft altijd een snellere en stabielere verbinding dan via WiFi
Je kunt de monteur vriendelijk vragen om de utp kabels af te werken, tien stuks is toch wel een werkje waar die even zoet mee is
Je kan het vriendelijk vragen, maar je zal het toch terugzien op de rekening vrees ik. Maar ja ik heb makkelijk praten, ik heb de tang en de ervaring om het zelf te doen. :)

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sport_Life schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:16:
Wij hebben nu 100mbit van T-Mobile (geen glasvezel), wat doorgaans prima te doen is ook met Netflix.
Maar sinds enkele dagen is de verbinding enorm traag, speedtest geeft aan 0,23 mbps download.
Thuiswerken wordt daarmee onmogelijk, dus ik stap dan (toch) maar over op glasvezel en dan ben ik hier afhankelijk van Delta of Caiway.

Nu tijdelijk een actie dat ze " tot de nok installatie" uitvoeren, iemand een idee wat ze dan precies uitvoeren? Er lopen ca 10 CAT5 kabels naar allerlei ruimtes in de woning (was ooit bedoeld voor een alarminstallatie en telefoon, maar wordt nu niks mee gedaan), kunnen ze al die 10 kabels voorzien van ethernet plugjes? En wellicht wat nieuwe kabels trekken naar diverse ruimtes.

Tweede vraag: ik had in onze vorige woning overal access points hangen en dat werkte perfect, nu kan ik die weer kopen (had ze meeverkocht met de woning), of overgaan op Mesh punten. Ervan uitgaande dat we overal voldoende CAT kabels hebben lopen, zijn dan Access Points beter of is Mesh ook prima?
Off-topic maar als je ineens zo weinig snelheid hebt op je VDSL lijn, dan is er gewoon technisch iets niet goed. Daarvoor hoef je niet op stel en sprong over naar glasvezel van Delta.. beter eerst met T-Mobile checken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Barre73 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Off-topic maar als je ineens zo weinig snelheid hebt op je VDSL lijn, dan is er gewoon technisch iets niet goed. Daarvoor hoef je niet op stel en sprong over naar glasvezel van Delta.. beter eerst met T-Mobile checken lijkt me.
Dat klopt, maar die instabiliteit kan ik niet hebben ivm thuiswerken.
Komt namelijk vaker voor. Glasvezel is een ander lijntje.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:40
Sport_Life schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Dat klopt, maar die instabiliteit kan ik niet hebben ivm thuiswerken.
Komt namelijk vaker voor. Glasvezel is een ander lijntje.
Probleem is dat je niets oplost door "een ander lijntje" te nemen. Een verbinding die zomaar ineens onder de 1Mbit/s zakt heeft zelden iets te maken met het lijntje naar buiten. Je kunt nu ineens overstappen naar glasvezel maar verwacht niet dat een eventueel probleem op je interne netwerk daarmee verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ernstoud schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:50:
[...]

Ik denk dat ze alleen nog gebruikte exemplaren hebben, dit device is al jaren uit productie. Op Marktplaats heb ik gebruikte exemplaren voor weinig op de kop getikt waar de beschermfolie nog op zat. Dat scheelt.

Maar het is natuurlijk wel enorm zwak dat je nieuwe klanten op moet zadelen met oude gebruikte apparatuur. Die al jaren uit productie is. Waarop een tien jaar oude Linux kernel draait.

En in al die jaren heeft Delta/Caiway geen moment tijd gehad om een vervanger te vinden? Of is de afhankelijkheid van de Genexis beheerstools te groot geworden?
Ik vermoed dat ze een flinke berg van die dingen hebben liggen en niet meer investeren in nieuwe apparaten omdat ze overstappen op Nokia en XGS-PON. Ze hadden nml ook gewoon de Genexis P1022 kunnen leveren.

Ik zie hetzelfde bij KabelNoord met coax, modem dat je krijgt is vrijwel altijd gebruikt. Wat moet je anders met al die modems van klanten waar de coax is vervangen door glas? Zo gaat het ook bij Delta met AON->XGS-PON ombouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_JGC_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Ik vermoed dat ze een flinke berg van die dingen hebben liggen en niet meer investeren in nieuwe apparaten omdat ze overstappen op Nokia en XGS-PON. Ze hadden nml ook gewoon de Genexis P1022 kunnen leveren.

Ik zie hetzelfde bij KabelNoord met coax, modem dat je krijgt is vrijwel altijd gebruikt. Wat moet je anders met al die modems van klanten waar de coax is vervangen door glas? Zo gaat het ook bij Delta met AON->XGS-PON ombouw.
Yep, beter afgeschreven apparatuur inzetten, dan nieuwe die je niet meer kan afschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_JGC_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:23:
[...]
Zo gaat het ook bij Delta met AON->XGS-PON ombouw.
Dat neem je zo maar aan? Want ombouw van AON naar XGS-PON is nog nergens gaande. Alleen nieuwe aanleg is XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
ernstoud schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:29:
[...]

Dat neem je zo maar aan? Want ombouw van AON naar XGS-PON is nog nergens gaande. Alleen nieuwe aanleg is XGS-PON.
Ze hebben het op de planning staan. Als je weet dat je over 2 jaar de hele zooi uitgefaseerd hebt ga je geen nieuw spul voor het oude platform meer aanschaffen als je nog gebruikt hebt liggen, zelfs niet als dat technisch EOL is (want zeg nou zelf, die nieuwere P1022 apparaten draaien ook gewoon een aangepaste OpenWRT versie die al tig jaar niet meer ondersteund wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_JGC_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Ze hebben het op de planning staan. Als je weet dat je over 2 jaar de hele zooi uitgefaseerd hebt ga je geen nieuw spul voor het oude platform meer aanschaffen als je nog gebruikt hebt liggen, zelfs niet als dat technisch EOL is (want zeg nou zelf, die nieuwere P1022 apparaten draaien ook gewoon een aangepaste OpenWRT versie die al tig jaar niet meer ondersteund wordt)
Ik neem aan dat je je baseert op de info op de website van Delta (https://www.delta.nl/internet/glasvezel/xgspon/)? Waar dus gemeld wordt dat over 4 maanden iedereen 8Gbps - dus XGS-PON - kan bestellen? Lijkt me erg ambitieus. Persoonlijk geloof ik er niets van. Zeker gezien het feit dat er nog geen enkele klant van Delta of Caiway omgezet is.

Heb je een bron voor je uitspraak dat de ombouw AON naar XGS-PON “op de planning staat” dan graag vermelden.

Wat bedoel je met “nieuwere” P1022? Dat device dateert uit 2017 (https://genexis.eu/conten...ies-Datasheet-v6.1-EN.pdf) en kun je dus niet echt “nieuw” noemen. En inderdaad, oude OpenWRT (Barrier Breaker, kernel 3.10.12).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepkid101
Hoi allemaal,

Ik had van de week een post geplaatst in verband met problemen van de onderhoud door Delta. Nu heb ik gister een nieuwe modem gehad, en ook nu weer hetzelfde probleem (direct op modem aangesloten).

Nu vraag ik mij af of iemand dit herkent:

Er is een IP adres dat altijd wordt benaderd als eerste hop na mijn modem. Echter geeft deze dus soms een request timeout. Het gaat hier om 149.143.55.65. als ik dit adres van buiten mijn netwerk, dus mobiel, ping, is er geen probleem te zien. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Delta zegt de netwerkbeheerder nodig te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
ernstoud schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Ik neem aan dat je je baseert op de info op de website van Delta (https://www.delta.nl/internet/glasvezel/xgspon/)? Waar dus gemeld wordt dat over 4 maanden iedereen 8Gbps - dus XGS-PON - kan bestellen? Lijkt me erg ambitieus. Persoonlijk geloof ik er niets van. Zeker gezien het feit dat er nog geen enkele klant van Delta of Caiway omgezet is.

Heb je een bron voor je uitspraak dat de ombouw AON naar XGS-PON “op de planning staat” dan graag vermelden.

Wat bedoel je met “nieuwere” P1022? Dat device dateert uit 2017 (https://genexis.eu/conten...ies-Datasheet-v6.1-EN.pdf) en kun je dus niet echt “nieuw” noemen. En inderdaad, oude OpenWRT (Barrier Breaker, kernel 3.10.12).
KabelNoord is in 2014 begonnen met glas aanleggen, die hadden toen die melkpakken. Later zijn ze overgestapt op de P1022 met een 7480 router erachter. Reden dat ze daarvoor kiezen ipv een SFP in de router is omdat ze CATV kunnen termineren op de P1022.
Die melkpakken zijn er niet meer, dus kom je op die P1022 uit.

Wat betreft XGS-PON overal straks: ik vermoed dat ze die apparatuur bij gaan plaatsen in bestaande POPs. Als mensen dan een nieuwe aansluiting aanvragen of 8Gbit willen worden ze overgezet. Alles overzetten zie ik niet direct gebeuren.

Verder kunnen visie en realiteit mijlen ver uitelkaar liggen. Delta kan roepen "over 4 maand overal XGS-PON", maar dat kan zo nog 2 jaar duren. Ik weet nog dat Kabelnoord in 2014 besloot niet meer te investeren in coax en overal glas te gaan leggen. We zijn 8 jaar verder, ze zijn nog maar op de helft. Intussen ingehaald door KPN met VDSL...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_JGC_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

KabelNoord is in 2014 begonnen met glas aanleggen, die hadden toen die melkpakken. Later zijn ze overgestapt op de P1022 met een 7480 router erachter. Reden dat ze daarvoor kiezen ipv een SFP in de router is omdat ze CATV kunnen termineren op de P1022.
Die melkpakken zijn er niet meer, dus kom je op die P1022 uit.

Wat betreft XGS-PON overal straks: ik vermoed dat ze die apparatuur bij gaan plaatsen in bestaande POPs. Als mensen dan een nieuwe aansluiting aanvragen of 8Gbit willen worden ze overgezet. Alles overzetten zie ik niet direct gebeuren.

Verder kunnen visie en realiteit mijlen ver uitelkaar liggen. Delta kan roepen "over 4 maand overal XGS-PON", maar dat kan zo nog 2 jaar duren. Ik weet nog dat Kabelnoord in 2014 besloot niet meer te investeren in coax en overal glas te gaan leggen. We zijn 8 jaar verder, ze zijn nog maar op de helft. Intussen ingehaald door KPN met VDSL...
Eind dit jaar kan ik in Twente al voor 8Gbps kiezen. Dus Delta roept niet iets…

Aldus de bestelsite overigens, even bron vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:22:
[...]

Eind dit jaar kan ik in Twente al voor 8Gbps kiezen. Dus Delta roept niet iets…

Aldus de bestelsite overigens, even bron vermelden.
Je bedoelt dat na de postcode check de melding m.b.t. 8Gbps is: “BESTELBAAR VANAF NAJAAR 2022”?

Want ik zie dat ook (Veluwe Oost).

Zien is geloven…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
ernstoud schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:22:
[...]
Mijn eigen fritzbox bleek toch de boosdoener te zijn. For the record;

Schijnbaar kan je op de fritzbox op 2 manieren internet verbinding instellen op LAN 1.
Optie 1 waarbij je bijna niets hoeft in te stellen verder (zo stond die van mij ingesteld):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwuHkCDuZqGMf-0d8pZ6i3azWuk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1wC1ZVmHrMiHjgayRErOAYgf.jpg?f=user_large

En Optie 2 waarbij je zelf de down/upstream in kan stellen. Deze optie moet je dus hebben en zelf 1000Mbps invullen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mi7jMZ4EgpQEfXDZTgbdF940Dfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YTMvXdzRtFFnS4mDAmGm8U6.jpg?f=fotoalbum_large

Vind het wel vreemd (lees bug) van fritzbox maar das andere discussie wat niet hier thuis hoort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Armo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:22:
[...]

Mijn eigen fritzbox bleek toch de boosdoener te zijn. For the record;

Schijnbaar kan je op de fritzbox op 2 manieren internet verbinding instellen op LAN 1.
Optie 1 waarbij je bijna niets hoeft in te stellen verder (zo stond die van mij ingesteld):
[Afbeelding]

En Optie 2 waarbij je zelf de down/upstream in kan stellen. Deze optie moet je dus hebben en zelf 1000Mbps invullen:
[Afbeelding]

Vind het wel vreemd (lees bug) van fritzbox maar das andere discussie wat niet hier thuis hoort...
Ah, fijn dat het euvel gevonden is. Ook vind ik de kreet “cable modem” wel verwarrend. Over het algemeen bedoelen we daar coax mee. Klaarblijkelijk bedoelt AVM er “al het andere dan DSL” mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
Verwarrend inderdaad. Bij de 3e optie, "External modem or router" kan ik credentials en vlan instellen. Deze optie moet ik dus straks hebben als ik binnenkort eigen media converter en SFP module aan ga sluiten. Fritzbox neemt dan het modem functie over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Armo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 01:01:
Verwarrend inderdaad. Bij de 3e optie, "External modem or router" kan ik credentials en vlan instellen. Deze optie moet ik dus straks hebben als ik binnenkort eigen media converter en SFP module aan ga sluiten. Fritzbox neemt dan het modem functie over.
De terminologie is sowieso lichtelijk verwarrend, want puur semantisch is er bij glasvezel discussie of er eigenlijk wel een modem is. De fase en/of frequentie en amplitude van het laserlicht wordt gevarieerd op basis van een te transporteren bitreeks, kortom: modulatie. In een SFP zit die electronica, dus is dat deel van de SFP een modem. De SFP zit of in een media converter of in een router. Dat maakt voor velen die router niet tot een modem. Dus is een router met een SFP er in of een device zoals de Titanium-22 (waarin de SFP vast gesoldeerd zit) nou wel of niet een modem?

Wat het verschil is tussen optie 2 en 3 in deze Fritzbox instellingen is uit de tekst naast de keuze opties weinig duidelijk. Uit jouw toelichting begrijp ik dat met optie 3 de Fritzbox een router wordt (en natuurlijk access point) en met optie 2 een (level 3) switch.

Maar hoe dan ook, je zult inderdaad bij gebruik van een media converter en SFP minimaal VLAN100 voor internet en VLAN102 voor VoIP moeten instellen. Dus optie 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Joepie -O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkK6lEixtBe9UFAXGBfRJXTmYoA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S0AcjkMVRDJFoTzxM57wNCt0.jpg?f=user_large

Bron: Per mail
Ik zit in regio Almelo

[ Voor 7% gewijzigd door rfbroek op 08-08-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rfbroek schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:11:
Joepie -O-

[Afbeelding]

Ik zit in regio Almelo
Xgpon werkzaamheden? Of werkzaamheden aan centrale tbv koeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moepkid101
rfbroek schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:11:
Joepie -O-

[Afbeelding]

Ik zit in regio Almelo
Zelfde onderhoud hier gehad afgelopen donderdag. Sinds dien geen stabiel internet meer ondanks nieuwe modem.

De tweede hop in de tracé is 149.143.55.65, en deze geeft vaak een timeout aan. Heel sporadisch, echter wel te koppelen aan high usage, bijvoorbeeld een potje Battlefield

Extern benaderen heeft geen enkel probleem, ook niet als ik de tv port gebruik. Deze heeft een limiet van 100mbps, maar is wel stabiel omdat de modem een totaal ander IP adres krijgt en de betreffende server niet aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
@moepkid101 Had jij toen ook 5 uur downtime? Verheug me er niet echt op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:25:
[...]Xgpon werkzaamheden? Of werkzaamheden aan centrale tbv koeling?
@Sjakie0101 Zoals je zelf kan zien staat dat er niet bij :)

[ Voor 3% gewijzigd door rfbroek op 08-08-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepkid101
rfbroek schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:54:
@moepkid101 Had jij toen ook 5 uur downtime? Verheug me er niet echt op
Nee, was een half uur. Echter daarna begon de ellende en weten ze het zelf momenteel ook niet.

Als jij een trace doet, kan jij de hops na je router hier posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Traceroute waarheen? Of gaat het puur om de 149.143.55.65 hop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

moepkid101 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:42:
[...]

Zelfde onderhoud hier gehad afgelopen donderdag. Sinds dien geen stabiel internet meer ondanks nieuwe modem.

De tweede hop in de tracé is 149.143.55.65, en deze geeft vaak een timeout aan. Heel sporadisch, echter wel te koppelen aan high usage, bijvoorbeeld een potje Battlefield

Extern benaderen heeft geen enkel probleem, ook niet als ik de tv port gebruik. Deze heeft een limiet van 100mbps, maar is wel stabiel omdat de modem een totaal ander IP adres krijgt en de betreffende server niet aanspreekt.
Ik weet niet of je op de hoogte bent van het feit dat een router pakketjes kan droppen naar gelang de router dat wil. Je kan niet alleen van time-outs naar dat IP adres er vanuit gaan dat je onstabiel internet hebt. Je kan beter diverse bestemmingen pingen (met bijv. smokeping) en dan kijken of je gelijktijdig packetloss hebt op een bepaald tijdstip en dat gebruiken naar Delta.

timeouts kunnen betekenen dat de router overloaded is, maar kan ook andere oorzaken hebben. Belangrijk is dat je een monitoring systeem opzet wat meerdere bestemmingen op internet controleert (met PING of met HTTP HEAD/GET).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
@moepkid101 Zoveel kaas heb ik er niet van gegeten.
Heb je hier wat aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/806LzWHudugX0J__T0Eeaiybntw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1TW8FL45rbpGOVMVETi4UHWe.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door rfbroek op 08-08-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Coolhva schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:09:
[...]
Belangrijk is dat je een monitoring systeem opzet wat meerdere bestemmingen op internet controleert (met PING of met HTTP HEAD/GET).
Ideaal is dan een (gratis!) software RIPE Atlas probe. Dan zie je in 1 oogopslag een tiental ping en traceroute resultaten. Zie hier mijn probe: https://atlas.ripe.net/probes/1004467/#tab-builtins

Kan native geïnstalleerd worden op CentOS, OpenWRT e.a., of in VMware player (gratis). Ik draai CentOS 7 op VMware Workstation Pro op een simpel Windows 10 doosje. Dan wel in VMware bridge mode gebruiken, anders zie je geen traceroute resultaten.

Voordeel is dat je zelf allerlei tests kunt aftrappen en zonder enig meerwerk ziet hoe je netwerkverbinding 24/7 er voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
ernstoud schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:20:
[...]
Ideaal is dan een (gratis!) software RIPE Atlas probe. Dan zie je in 1 oogopslag een tiental ping en traceroute resultaten. Zie hier mijn probe: https://atlas.ripe.net/probes/1004467/#tab-builtins
Ik draai al tien jaar een hardware atlas probe. Nr 17297. Voel hem gerust aan de tand.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:25:
[...]

Ik draai al tien jaar een hardware atlas probe. Nr 17297. Voel hem gerust aan de tand.
Beetje off-topic maar het is jammer dat er geen HW probes meer verstrekt worden, er komt een nieuw type. De “oude” wordt niet meer geproduceerd.

Bah… ik zie Ziggo :?

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 08-08-2022 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moepkid101
Coolhva schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:09:
[...]

Ik weet niet of je op de hoogte bent van het feit dat een router pakketjes kan droppen naar gelang de router dat wil. Je kan niet alleen van time-outs naar dat IP adres er vanuit gaan dat je onstabiel internet hebt. Je kan beter diverse bestemmingen pingen (met bijv. smokeping) en dan kijken of je gelijktijdig packetloss hebt op een bepaald tijdstip en dat gebruiken naar Delta.

timeouts kunnen betekenen dat de router overloaded is, maar kan ook andere oorzaken hebben. Belangrijk is dat je een monitoring systeem opzet wat meerdere bestemmingen op internet controleert (met PING of met HTTP HEAD/GET).
Voor mij als domme klant zie ik dat die server of iets daarvoor problemen geeft (na de modem). Het is aan hun om dit op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moepkid101
rfbroek schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:19:
@moepkid101 Zoveel kaas heb ik er niet van gegeten.
Heb je hier wat aan?

[Afbeelding]
Thanks! Ik zie idd een 139 adres. Dat is dus een andere als dat ik steeds heb.
Pagina: 1 ... 38 ... 126 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.