lier schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:32:
Het klinkt als een misinterpretatie van een wijzigend icoon. Als de ISP in jouw apparatuur kan, dan heb je een gigantisch beveiligingsprobleem blootgelegd. En sowieso je beveiliging niet op orde. Zoals eerder aangegeven moet er een service draaien (op je apparatuur) die toegang geeft tot je apparatuur.
Ik zeg zeker niet dat je liegt, ik ben bang dat het een tekort aan kennis is.
Zou je je bronnen willen delen waar zich soortgelijke situaties voordeden?
@
Rex2025
Inderdaad.
Nog even wat extra toelichting. De diverse fora hier op Tweakers, Discord en elders over Delta en Caiway volg ik al vele jaren. Nog nooit heb ik gelezen dat medewerkers van Delta toegang hebben tot de apparatuur achter het modem.
Het kan technisch ook niet zonder dat op de cliënt (Windows, macOS, Linux) software voor remote beheer geïnstalleerd is. Als dat gebeurd is, dan heeft u, of iemand met toegang tot de cliënt, die software geïnstalleerd. Denk aan (zoek eens in uw PC hiernaar) TeamViewer, VNC, Splashtop, NoMachine e.a.
U begrijpt dat aan het ingrijpen in de client van de klant door medewerkers van de provider veel risico’s zitten. Inzien van vertrouwelijke informatie e,d., daarom doen providers dit echt niet.
Uw ogen bedriegen u niet, ik zeg dus niet dat u de waarheid niet vertelt, maar ik zeg u wel dat wat u zegt niet helemaal juist is.
Er is door iemand software op uw client(s) geïnstalleerd. Dat hebt u of iemand met fysieke toegang tot deze client(s) gedaan. Dat kan niet op afstand.
In het ergste geval bent u gehackt en is er helemaal geen Delta medewerker in uw client(s) actief maar is dit een hacker, veelal uit India, die zich voordoen als Microsoft, McAfee e.d., u software voor remote beheer laten installeren en dan de controle overnemen. Vrijwel altijd om uw bankrekeningen te plunderen. Dus als u bankiert via de betreffende cliënt dan hebt u nu een probleem.
U schetst dat “ik ken meerdere mensen buiten mijn woonplaats uit andere plaatsen met Delta die dit ook hebben.” En ik zeg u dat ik in vele jaren hier nog nooit van gehoord heb. En het is niet zo dat op dit forum problemen niet besproken worden. Juist wel. Daar is dit forum juist voor.
Samengevat: ziet u dat een externe partij op uw clients actief is dan bent u gehackt. U loopt nu een enorm risico. Zoek hulp van iemand met goede ICT kennis en gebruik deze client(s) niet meer.
Niet om als een leermeester over te komen of te pochen maar ik heb 45 jaar ICT ervaring en zit al meer dan 25 jaar in de informatiebeveiliging. Als security officer, security auditor, consultant etc. Ik weet waar ik over praat.
Update: Via Discord contact opgenomen met Delta hierover. Als ik iets hoor meld ik dat hier.