• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:37
Roetzen schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:39:
[...]

Als ze inderdaad in 2022 ruim twee keer zo veel hadden als nu, dan moet haast de conclusie wel zijn dat ze wat verkocht hebben. Maar ik kan er geen concrete info over vinden.
Lijkt me niet heel slim als je toch al chronisch adressen te kort komt. Waarom zouden ze dat doen? 220k adressen lijkt me niet heel veel als er al een paar 1000 tweakers zijn die graag een vast IP of CGNAT uit willen hebben. Betekend eigenlijk dat ze nooit meer dan 200k zakelijke klanten kunnen hebben?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:09
EWS99 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:21:
[...]
Lijkt me niet heel slim als je toch al chronisch adressen te kort komt. Waarom zouden ze dat doen?
Dat zul je ze zelf moeten vragen, ik kan er alleen maar naar raden. En als ik dat dan doe, dan denk ik dat ze het geld goed konden gebruiken en dat ze verwachtten dat gezien de dalende prijs van IPv4, ze ze zonodig later wel weer terug zouden kunnen kopen tegen een lagere prijs.
220k adressen lijkt me niet heel veel als er al een paar 1000 tweakers zijn die graag een vast IP of CGNAT uit willen hebben.
Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel van die Tweakers er zijn en wat ze er voor over hebben als het puntje bij paaltje komt. Ik ben één van die Tweakers die de CGNAT uit heeft laten zetten. Maar ik behoor ook tot de groep die het niet heel erg hard nodig heeft. Als het echt moet kan ik ook wel zonder. Dus als ze geld gaan vragen voor een niet CGNAT adres haak ik af als het te duur wordt, Meer dan €2,50 / maand heb ik er momenteel niet voor over.
Betekend eigenlijk dat ze nooit meer dan 200k zakelijke klanten kunnen hebben?
Daarbij ga je er van uit dat als het er op aan gaat komen alle zakelijke klanten per sé één of meer routeerbare IPv4 adressen willen hebben. Maar ik kan me voorstellen dat zakelijke klanten die hun websites en andere zaken in de cloud laten hosten prima uit de voeten kunnen met een CGNAT op het eigen adres. Ik heb overigens ook geen idee hoeveel zakelijke klanten Delta heeft en naar hoeveel ze streven...

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

Mapje schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:28:
[...]

Volgens mij heb je nog twee anderen hoe groot ze zijn weet ik niet

https://bgp.he.net/AS30925#_prefixes
https://bgp.he.net/AS213061#_prefixes

AS15435: Dit is het primaire en meest gebruikte AS-nummer voor DELTA Fiber Nederland B.V.. Het wordt ingezet voor een groot deel van de residentiële verbindingen van zowel DELTA als (voorheen) Caiway.

AS30925: Dit nummer is specifiek gekoppeld aan DELTA Fiber Nederland B.V. en wordt vaak gebruikt voor zakelijke diensten en specifieke netwerksegmenten.

AS213061: Gekoppeld aan DELTA Fiber Netwerk B.V., de tak die verantwoordelijk is voor de aanleg en het beheer van de fysieke glasvezelinfrastructuur.

En dan had je vroeger nog (ZeelandNet) maar deze is niet meer zichtbaar

https://bgp.he.net/AS15542#_asinfo
Goed gevonden. Wel denk ik dat die twee AS ranges niet aan consumenten provisioned worden.

---

Overigens was de reden dat ik het vroeg de volgende; ik heb een VPS die alleen toegang biedt met een SSH key. De SSH poort is met knockd naar buiten niet zichtbaar. Want het aantal inlogpogingen door de boefjes en boeven op internet was wel erg groot. Enigszins verontrustend hoewel password login dus disabled is en de kans dat je met een key kunt inloggen dan nagenoeg nul is.

Echter is het aantal port scans tegenwoordig zo hoog dat de knock sequence statistisch wel een keer geraakt zal worden door zo'n scan. Dan gaat heel kort daarna SSH weer dicht, dus de kans op misbruik is echt klein. Ik kan die kans nog wat verkleinen door alleen de SSH poort te openen als knockd in de logs meldt dat het echt mijn IP adres was. Echter; mijn IP adres kan wijzigen en dan lock ik mijzelf dus uit.

Ik kan met alle DFN IP adressen (eerste drie octets zijn dan 861 ranges) voordat de SSH poort kort open gaat controleren of het IP adres dat de knock sequence stuurde in die lijst staat. Werkt prima. Maar dan moet wel die lijst compleet zijn natuurlijk.

Dus commando in de knockd.conf als de juiste knock sequence ontvangen is [nerd mode aan]:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#/bin/sh

cat DFN.txt | grep $(tail /var/log/knockd.log | grep "startstopSSH: OPEN SESAME" | cut -d. -f1-3 | cut -d " " -f3) > nul

if [ $? -eq 0 ]; then
        Start-SSH
fi
Op die manier kunnen alleen DFN IP adressen met de juiste knock sequence gedurende hele korte tijd proberen met een key in te loggen. Fat chance dat dat dan lukt 8) .

[/nerd mode uit]

[ Voor 44% gewijzigd door ernstoud op 13-04-2026 14:01 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Of je doet natuurlijk gewoon:

whois -I -K -- [IP address] | grep AS15435

Soms word ik moe van mijzelf.

[ Voor 16% gewijzigd door ernstoud op 13-04-2026 16:06 ]

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:18

Trackerfire

BTC HODLER

Meer mensen last dat verkeer dat verkeer naar buiten niet lijkt te werken momenteel? Diverse cloud apps geven geen verbinding. Terwijl ik intern gewoon toegang heb en kan internetten. Omgeving Alblasserdam.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:54
Laatste klant van Caiway overgezet naar Delta: Weduwe oprichter sluit Caiway-hoofdstuk af

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 08:30
DELTA Fiber kondigt CEO-opvolging aan

https://www.deltafiber.nl...ondigt-ceo-opvolging-aan/

• jlve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 15:11
Is het mogelijk om op de Wifi 7 extenders (de Sagemcom Fast 381D) afzonderlijk in te loggen via de webinterface ?
Er komt netjes een login prompt tevoorschijn maar gegevens hiervoor zijn nergens te vinden.

(Heb dit topic ook al even doorgekeken maar nog niets over gelezen)

PSN ID: JLvanEs0305

• fluxsystem
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-05 15:13
Een tijdje terug had ik problemen dat ik soms packetloss had op de nieuwe Wifi 7 modem.
De modem had dan issues met de WAN DHCP omdat die steeds vernieuwde om de 2 minuten. Eergisteren is er volgens mij een software update gepusht, want overdag ging ineens mijn modem rebooten zonder reden.
Direct daarna heb ik mijn logs verwijderd en ben ik gaan monitoren. Tot op heden komen de errors niet meer voor en heb ik ook soms geen tijdelijke uitval (betreft dan dat er niet gezocht kan worden op bijvoorbeeld google of dat youtube buffert).
Zit nu op firmware: SGQA530001E00P

Hier onder de oude logs van toen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9Obc0qCdxPOS05Rrudn4Oyw7NU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LLRFv7qXu7YUHKwFlLSy9CmO.png?f=fotoalbum_large
En voor de duidelijkheid kwam de fout voor bij klanten die geen VOIP afnemen, Kennelijk is we een aanpassing gedaan zodat dit nu goed loopt.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• Rex2025
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 09:27
Sorry ik heb geen VOIP en ik heb dezelfde firmware en dat is zonder een reboot van welke apparatuur dan ook en mijn log is na het legen ervan toch echt vol met die errors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nbr_A_jhTXMOhYSzl1dADfrBlv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pcau7bZMVjLBW5iQtFhjj9CO.png?f=fotoalbum_large

Aannemen omdat 1 persoon zegt dat het opgelost is, wil niet zeggen dat het bij anderen ook is opgelost.

• fluxsystem
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-05 15:13
Rex2025 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:31:
Sorry ik heb geen VOIP en ik heb dezelfde firmware en dat is zonder een reboot van welke apparatuur dan ook en mijn log is na het legen ervan toch echt vol met die errors.

[Afbeelding]

Aannemen omdat 1 persoon zegt dat het opgelost is, wil niet zeggen dat het bij anderen ook is opgelost.
Hmmh waar zal het dan aan liggen?

• Rex2025
Ik heb de rest van het bericht er even uitgehaald, voor ik bij Delta kwam bufferde youtube ook al, dit is geen apparatuur issue, dit is een youtube issue waar de 1 wel last van heeft en de ander niet, net als offtopic youtube de looks verandert, bij de 1 wel zichtbaar en bij de ander niet omdat ze het zo raar uitrollen bij youtube.

Stellen dat youtube buffering door Delta of Delta apparatuur of errors in log van Delta apparatuur komt vind ik dan te ver gaan omdat ik dit al bij andere providers ook heb gehad met tijd en wijlen (KPN en Ziggo).

Ook dat het modem/router zich heeft herstart wil niet zeggen dat het ging om een update.
Voor zover ik weet heeft de router nog geen update gehad voor de firmware, krijg het eerlijk gezegd ook niet gevonden hoe oud deze firmware is.

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:35
Op 1 juli a..s. stopt Delta met het aanbieden van het gratis Internet Veilig (F-secure) voor alle internetklanten en gaat over op Internet Veilig Totaal voor 5 euro per maand.

Dit is een wijziging in de contractvoorwaarden. Reden om het contract binnen de overeengekomen looptijd te kunnen beëindigen door de klant?
rowicom schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:27:
Op 1 juli a..s. stopt Delta met het aanbieden van het gratis Internet Veilig (F-secure) voor alle internetklanten en gaat over op Internet Veilig Totaal voor 5 euro per maand.

Dit is een wijziging in de contractvoorwaarden. Reden om het contract binnen de overeengekomen looptijd te kunnen beëindigen door de klant?
Contractvoorwaarden lezen denk ik? Maar voor iets wat dus gratis was en nu vervalt lijkt me dat sowieso niet het geval.

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:35
ernstoud schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:37:
[...]

Contractvoorwaarden lezen denk ik? Maar voor iets wat dus gratis was en nu vervalt lijkt me dat sowieso niet het geval.
Waarom niet? Ik zou toch een afweging gemaakt kunnen hebben voor Delta te kiezen, opdat ik niet apart een (betaalde) antiviruspakket zou hoeven aanschaffen?

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-05 20:59
ernstoud schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:37:
[...]

Dat lijkt me wel. Als ik een contract afneem met gratis router en ik moet er opeens voor gaan betalen is dat toch ook een geldige reden om het contract op te zeggen? Je neemt een contract af onder voorwaarden, als je als wortel een gratis X is voorgehouden zijn de voorwaarden gewijzigd op het moment dat X niet meer gratis is.
peewee. schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:38:
[...]

Dat lijkt me wel. Als ik een contract afneem met gratis router en ik moet er opeens voor gaan betalen is dat toch ook een geldige reden om het contract op te zeggen? Je neemt een contract af onder voorwaarden, als je als wortel een gratis X is voorgehouden zijn de voorwaarden gewijzigd op het moment dat X niet meer gratis is.
We hebben het niet over de core functionaliteit zoals de router maar over een extra gratis aanbod bovenop het abonnement. Maar goed, allemaal giswerk. Wat er in het contract staat is bindend, niet wat ik of iemand anders beweert.

ernstoud schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:30:
[...]

We hebben het niet over de core functionaliteit zoals de router maar over een extra gratis aanbod bovenop het abonnement.
Delta beloofde iets te leveren, en doet dat nu niet meer. Of ze dat gratis leverde, of het onderdeel van core functionaliteit was, of wat dan ook, lijkt mij dus volkomen irrelevant. Als in het contract / de overeenkomst staat dat je Internet Veilig krijgt dan horen ze dat ook te leveren. Tenzij er bij staat dat het op ieder moment kan stoppen op basis van .... Dan ben je er weer akkoord mee gegaan dat ze het mogen stoppen.
Maar goed, allemaal giswerk. Wat er in het contract staat is bindend, niet wat ik of iemand anders beweert.
Wellicht was dat een betere eerste reactie geweest ;)
RobertMe schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:24:
[...]Wellicht was dat een betere eerste reactie geweest ;)
Dat was mijn eerste reactie ook: “Contractvoorwaarden lezen denk ik?”

O-)

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:11
Is er een vergelijkbaar gratis oplossing ipv f-secure? Voor mac, ipad, iphone. Zonder wachtwoord kluis. ik zit zelf aan AVG te denken.

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
fmrama schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:57:
Is er een vergelijkbaar gratis oplossing ipv f-secure? Voor mac, ipad, iphone. Zonder wachtwoord kluis. ik zit zelf aan AVG te denken.
Ik maak al jaren gebruik van Sophos Home.
Niet duur en heb alle devices van mijn gezin en mijn schoonouders erin opgenomen.

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 08:30
Jaarverslag Delta Fiber 2025 ze maken dus nog steeds winst zo te zien

Jaarverslag DELTA Fiber: groei en financieel op koers in 2025 | DELTA Fiber

Wel erg lang verhaal van 154 pagina's vindt ik, alleen pagina 1 t/m 34 is interessant.

[ Voor 13% gewijzigd door Mapje op 15-05-2026 08:30 ]

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:09
Ik stap morgen over naar Delta. Als ik het goed heb hoef ik niets te doen. Ik zit nu bij Odido op het Delta netwerk en de ONT die ik erbij heb gekregen had een delta sticker erop zitten. Achter die ONT hangt mijn eigen Unifi apparatuur en van Delta heb ik alleen een router gekregen. Morgen ga ik het zien of het in één keer werkt maar zoals ik verwacht is dat wel het geval. Weet niet of het VLAN anders is maar daar kom ik morgenochtend 0600u wel achter.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Daniel. schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:24:
Ik stap morgen over naar Delta. Als ik het goed heb hoef ik niets te doen. Ik zit nu bij Odido op het Delta netwerk en de ONT die ik erbij heb gekregen had een delta sticker erop zitten. Achter die ONT hangt mijn eigen Unifi apparatuur en van Delta heb ik alleen een router gekregen. Morgen ga ik het zien of het in één keer werkt maar zoals ik verwacht is dat wel het geval. Weet niet of het VLAN anders is maar daar kom ik morgenochtend 0600u wel achter.
VLAN is uiteraard anders, want via VLANs wordt het verkeer tussen providers op de DFN infra gescheiden. Delta gebruikt VLAN100 voor consumenten en VLAN107 voor zakelijk. Dus dit zul je moeten instellen.

Ondanks de Delta sticker kan het zijn dat je de ONT opnieuw moet registreren, dat merk je vanzelf als na de juiste VLAN instelling je geen internet hebt.

En als je dat niet wil, moet je CGNAT vrijwel zeker ook nog laten uitzetten, via de helpdesk.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 13-05-2026 13:32 ]

• Daniel.
ernstoud schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:30:
[...]

VLAN is uiteraard anders, want via VLANs wordt het verkeer tussen providers op de DFN infra gescheiden. Delta gebruikt VLAN100 voor consumenten en VLAN107 voor zakelijk. Dus dit zul je moeten instellen.

Ondanks de Delta sticker kan het zijn dat je de ONT opnieuw moet registreren, dat merk je vanzelf als na de juiste VLAN instelling je geen internet hebt.

En als je dat niet wil, moet je CGNAT vrijwel zeker ook nog laten uitzetten, via de helpdesk.
CGNAT moet sowieso uit met de proxmox server die draait.

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 16:54

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Zou Delta iedereen afraden, hele slechte ervaring mee en dat terwijl ze mij nog geen enkele dienst hebben geleverd :X.

Situatie: In November een abonnement aangevraagd/besteld maar tot op de dag van vandaag nog niets aangelegd. Lijn ligt letterlijk bij de stoep, moet alleen door een aannemer nog het huis ingebracht worden waardoor de oprit even open moet.

Maar na veelvuldig bellen/mailen/escaleren kom ik niet verder, Delta stuurt maar geen aannemer. Bellen/escaleren heeft geen enkele zin. Je wordt afgewimpeld met loze beloftes en men meld constant dat ze niets kunnen doen dan een ticket aanmaken en iemand terug kan laten bellen -> wat natuurlijk nooit gebeurd. Helaas dan maar bij Ziggo blijven want een alternatief heb ik helaas niet.

Benieuwd naar andermans ervaringen met het inschakelen van een aannemer die de lijn nog naar huis moet leggen. Is dat overal een drama of niet?

Turn it off and on again.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Denk niet dat je probleem bij Delta ligt, eerder bij de aannemer. En aangezien ze allemaal in dezelfde aannemer vijver vissen is het overal hetzelfde.

Neem aan dat je wel contact op neemt met Delta Fiber Netwerk en niet de provider Delta.

[ Voor 23% gewijzigd door bjusterbaarlik op 13-05-2026 17:11 ]

• Daniel.
I.p.v. 0600u is het internet er al af vanaf 00.11u en na aanpassen van VLAN 300 naar 100 werkte het meteen weer. Prima zo! Nu CGNAT en andere dingen uitzetten.

Daniel. schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 00:22:
I.p.v. 0600u is het internet er al af vanaf 00.11u en na aanpassen van VLAN 300 naar 100 werkte het meteen weer. Prima zo! Nu CGNAT en andere dingen uitzetten.
Heb je wel CGNAT? In je router je WAN adres bekijken. Start het met 100 dan heb je CGNAT. Niet met whatsmyip e.d. kijken.

• Daniel.
ernstoud schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 01:09:
[...]

Heb je wel CGNAT? In je router je WAN adres bekijken. Start het met 100 dan heb je CGNAT. Niet met whatsmyip e.d. kijken.
Ik kan nu pas in Mijn Delta. Dat werkte vannacht nog niet.

Daniel. schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Ik kan nu pas in Mijn Delta. Dat werkte vannacht nog niet.
Ok. Maar helaas kan uitzetten van CGNAT (nog) niet via mijn.delta

• Rex2025
SmokeyTheBandit schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:22:
Zou Delta iedereen afraden, hele slechte ervaring mee en dat terwijl ze mij nog geen enkele dienst hebben geleverd :X.

Situatie: In November een abonnement aangevraagd/besteld maar tot op de dag van vandaag nog niets aangelegd. Lijn ligt letterlijk bij de stoep, moet alleen door een aannemer nog het huis ingebracht worden waardoor de oprit even open moet.

Maar na veelvuldig bellen/mailen/escaleren kom ik niet verder, Delta stuurt maar geen aannemer. Bellen/escaleren heeft geen enkele zin. Je wordt afgewimpeld met loze beloftes en men meld constant dat ze niets kunnen doen dan een ticket aanmaken en iemand terug kan laten bellen -> wat natuurlijk nooit gebeurd. Helaas dan maar bij Ziggo blijven want een alternatief heb ik helaas niet.

Benieuwd naar andermans ervaringen met het inschakelen van een aannemer die de lijn nog naar huis moet leggen. Is dat overal een drama of niet?
Zutphen Gelderland, situatie heel herkenbaar in mei 2024 glasvezel internet aanvraag bij Delta gedaan, de lijn lag letterlijk op mijn balkon en ik heb tot januari 2025 moeten wachten voor deze naar binnen werd geleid zodat de delta apparatuur erop aangesloten kon worden. Sinds die datum betaal ik maar de lijn was pas in februari 2025 actief omdat de lijn om onduidelijke redenen los was geraakt in de hoofdkast buiten.
En dit was door Gideon monteur niet nagekeken en gecontroleerd toen hij alles aansloot (uit voorzorg hiervoor gekozen omdat alles al in de soep liep vanaf de aanvraag) en merkte dat hij abonnement niet kon activeren en dat oplossen bij ons neerlegde, wij moesten maar bij Delta gaan navragen, bleek zijn werk te zijn had hij moeten doen en dat duurde vervolgens bijna een maand voor dat duidelijk werd, waarna een Delta technische dienst medewerker is gestuurd bij uitzondering volgens Delta en de monteur van Delta zelf. (dus hun reclame dat delta medewerkers thuis komen is in mijn geval complete onzin, het zijn gideon monteurs in opdracht van Delta, is wel een verschil in mijn ogen).

Ik heb veel contact met de aannemer gehad en die legde uit dat hun van Delta de opdracht niet hebben gehad, Delta was zo aardig aan te geven welke aannemer contact zou opnemen na aanvraag, deze ben ik blijven lastigvallen de eerste 2 maanden en daarna ben ik bij Delta en Delta Fiber gaan klagen en aankaarten van jongens dit kan niet, ik had inmiddels geen internet meer omdat mijn abonnement door Delta was stilgezet (overstapservice), ik had een nieuwe abonnement kunnen starten maar Delta gaf elke keer aan deze week wordt het opgelost, ik kan me geen 2 abonnementen veroorloven dus bijna een jaar geen internet gehad.

Ik zag dat iemand zei zit bij de aannemer, de aannemer gaf toch echt aan dat het bij Delta Fiber lag die de aanvraag niet heeft doorgezet zoals wel zou moeten.

Had ik het geweten had ik geen Delta genomen, maar een andere glasvezel provider of langer gewacht op meerdere keuzes al zijn ze hier nog steeds beperkt, wat nu ook bijna onmogelijk lijkt als ik de reviews en problemen lees op diverse fora van mensen die van Delta internet overgaan naar Odido of een Solcon dat ze dan tijdelijk zonder internet etc zitten omdat Delta niet meewerkt.

Gezien mijn/onze mobiel daar ook loopt en ik deze wil en kan opzeggen over 3 maanden en ze problemen hebben met hun facturering door wisseling van systeem(6 maanden achterstand in mijn geval en vorig jaar was dit verhaal van nieuw systeem facturering er ook al en had ik ook 5 maanden achterstand hierdoor) heb ik geen idee of ik mijn nummer wel succesvol kan meenemen, ik zeg dus op goed geluk delta mobiel op en neem wel nieuwe nummers alweer en zet alles op nieuwe nummers zoals de 2factor en zo verder.

• Daniel.
ernstoud schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 01:09:
[...]

Het begint nog met 100, heb het net via de chat laten aanpassen. Duurt +- 4u. Grappig dat de Unifi het nog herkent als Caiway NL.

[ Voor 7% gewijzigd door Daniel. op 14-05-2026 13:54 ]

Rex2025 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:38:
[...]

Zutphen Gelderland, situatie heel herkenbaar in mei 2024 glasvezel internet aanvraag bij Delta gedaan, de lijn lag letterlijk op mijn balkon en ik heb tot januari 2025 moeten wachten voor deze naar binnen werd geleid zodat de delta apparatuur erop aangesloten kon worden. Sinds die datum betaal ik maar de lijn was pas in februari 2025 actief omdat de lijn om onduidelijke redenen los was geraakt in de hoofdkast buiten.
En dit was door Gideon monteur niet nagekeken en gecontroleerd toen hij alles aansloot (uit voorzorg hiervoor gekozen omdat alles al in de soep liep vanaf de aanvraag) en merkte dat hij abonnement niet kon activeren en dat oplossen bij ons neerlegde, wij moesten maar bij Delta gaan navragen, bleek zijn werk te zijn had hij moeten doen en dat duurde vervolgens bijna een maand voor dat duidelijk werd, waarna een Delta technische dienst medewerker is gestuurd bij uitzondering volgens Delta en de monteur van Delta zelf. (dus hun reclame dat delta medewerkers thuis komen is in mijn geval complete onzin, het zijn gideon monteurs in opdracht van Delta, is wel een verschil in mijn ogen).

Ik heb veel contact met de aannemer gehad en die legde uit dat hun van Delta de opdracht niet hebben gehad, Delta was zo aardig aan te geven welke aannemer contact zou opnemen na aanvraag, deze ben ik blijven lastigvallen de eerste 2 maanden en daarna ben ik bij Delta en Delta Fiber gaan klagen en aankaarten van jongens dit kan niet, ik had inmiddels geen internet meer omdat mijn abonnement door Delta was stilgezet (overstapservice), ik had een nieuwe abonnement kunnen starten maar Delta gaf elke keer aan deze week wordt het opgelost, ik kan me geen 2 abonnementen veroorloven dus bijna een jaar geen internet gehad.

Ik zag dat iemand zei zit bij de aannemer, de aannemer gaf toch echt aan dat het bij Delta Fiber lag die de aanvraag niet heeft doorgezet zoals wel zou moeten.

Had ik het geweten had ik geen Delta genomen, maar een andere glasvezel provider of langer gewacht op meerdere keuzes al zijn ze hier nog steeds beperkt, wat nu ook bijna onmogelijk lijkt als ik de reviews en problemen lees op diverse fora van mensen die van Delta internet overgaan naar Odido of een Solcon dat ze dan tijdelijk zonder internet etc zitten omdat Delta niet meewerkt.

Gezien mijn/onze mobiel daar ook loopt en ik deze wil en kan opzeggen over 3 maanden en ze problemen hebben met hun facturering door wisseling van systeem(6 maanden achterstand in mijn geval en vorig jaar was dit verhaal van nieuw systeem facturering er ook al en had ik ook 5 maanden achterstand hierdoor) heb ik geen idee of ik mijn nummer wel succesvol . kan meenemen, ik zeg dus op goed geluk delta mobiel op en neem wel nieuwe nummers alweer en zet alles op nieuwe nummers zoals de 2factor en zo verder.
TL;DR … vrijwel altijd gaat het goed, maar soms niet. Providers van fora staan vol met dergelijke klachten. Als het je treft is dat meer dan vervelend.

Je hebt nu een jaar Delta. Tevreden?

Daniel. schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:53:
[...]

Het begint nog met 100, heb het net via de chat laten aanpassen. Duurt +- 4u. Grappig dat de Unifi het nog herkent als Caiway NL.
Ja, in de infra zal de naam Caiway nog lange tijd zichtbaar blijven. Dat zie je overal in traceroutes.

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 16:54

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Rex2025 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:38:
[...]

Gezien mijn/onze mobiel daar ook loopt en ik deze wil en kan opzeggen over 3 maanden en ze problemen hebben met hun facturering door wisseling van systeem(6 maanden achterstand in mijn geval en vorig jaar was dit verhaal van nieuw systeem facturering er ook al en had ik ook 5 maanden achterstand hierdoor) heb ik geen idee of ik mijn nummer wel succesvol kan meenemen, ik zeg dus op goed geluk delta mobiel op en neem wel nieuwe nummers alweer en zet alles op nieuwe nummers zoals de 2factor en zo verder.
Bedankt voor de reactie, het is dus wel iets wat duidelijk bij meer personen fout gaat. Drama dit, je zou verwachten dat ze extra scherp zijn op dit soort fouten op een gegeven moment maar het is gewoon fout op fout op fout en maar de vingers wijzen naar elkaar.

Turn it off and on again.

• Daniel.
ernstoud schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:20:
[...]

Ja, in de infra zal de naam Caiway nog lange tijd zichtbaar blijven. Dat zie je overal in traceroutes.
Rond 00u vannacht was eindelijk alles over en heb ik een ip adres dat begint met 64.
Leuk dat die het nu wel herkent als Delta Fiber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6DC7o_UVrg1R8SGdQ4l0egqnh0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EgiRwoRUhzx14RxNfUHGiJVn.png?f=user_large

Mooi is dat alles weer werkt!

• Rex2025
ernstoud schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:19:
[...]

TL;DR … vrijwel altijd gaat het goed, maar soms niet. Providers van fora staan vol met dergelijke klachten. Als het je treft is dat meer dan vervelend.

Je hebt nu een jaar Delta. Tevreden?
Nee ik ben zeker niet tevreden na een jaar, ik heb dagelijks uitval van internet en tv, 50% van de dag werkt de tv niet lastig aangezien er een huis gebonden persoon in de woning zit die daardoor niet echt veel van de tv ziet en veel plafond staart van verveling en ellende omdat dat halve dagen herstart en herstart of geen internet heeft. Als ik aangeef dat ik problemen heb dan gaat de technische dienst zonder wat te laten weten dingen resetten of veranderen van instellingen, vervolgens als ze klaar zijn, moet ik het weer terugzetten omdat er dingen dan helemaal niet meer werken en andere keren zit ineens de technische dienst weer zonder iets te laten weten in mijn apparatuur te wroeten en te rommelen o.a. in mijn PC instellingen aanpassen die niks met internet te maken hebben waar ik helemaal niet van gediend ben, je hebt niks van mijn persoonlijke instellingen aan te passen op mijn PC tablet of chromebook, respectloos en je schrikt je dood als je tv zelf dingen gaat doen of je PC.

Dat je dingen moet doen/testen/nakijken ok maar niet zonder dat je mij dat laat weten en zeker geen prive instellingen die er niks mee te maken hebben (bureaublad achtergrond veranderen, kleurinstellingen aanpassen etc)
Dus nee zodra het kan ga ik er weg, de vraag is alleen waarheen gezien de weinige opties en het feit dat Delta moet meewerken om het via een andere provider te laten lopen en ik de ervaringen van mijn buren hierin ook al ken, die zitten ngo steeds te wachten tot Delta de glasvezel netjes deelt met wie het aanbiedt, ze willen het niet echt delen waardoor bijvoorbeeld odido of solcon of net wie het glasvezel aanbied ook niet meer makkelijk op je adres kunnen als je eerst Delta hebt.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@Rex2025 Gaat dat wroeten op afstand ?
Rex2025 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:04:
[...]

Nee ik ben zeker niet tevreden na een jaar, ik heb dagelijks uitval van internet en tv, 50% van de dag werkt de tv niet lastig aangezien er een huis gebonden persoon in de woning zit die daardoor niet echt veel van de tv ziet en veel plafond staart van verveling en ellende omdat dat halve dagen herstart en herstart of geen internet heeft.
Heel bijzonder dit. En ook niets iets wat de honderdduizenden klanten uiteraard ervaren. Dus er moet iets heel specifieks aan de hand zijn bij u. Maar ja, vind zoiets maar eens.
Als ik aangeef dat ik problemen heb dan gaat de technische dienst zonder wat te laten weten dingen resetten of veranderen van instellingen, vervolgens als ze klaar zijn, moet ik het weer terugzetten omdat er dingen dan helemaal niet meer werken en andere keren zit ineens de technische dienst weer zonder iets te laten weten in mijn apparatuur te wroeten en te rommelen o.a. in mijn PC instellingen aanpassen die niks met internet te maken hebben waar ik helemaal niet van gediend ben, je hebt niks van mijn persoonlijke instellingen aan te passen op mijn PC tablet of chromebook, respectloos en je schrikt je dood als je tv zelf dingen gaat doen of je PC.
Huh? Delta kan helemaal niet bij instellingen van uw eigen apparatuur. Bij het modem wel. Maar echt niet bij de apparatuur daarachter. Dat kan technisch niet, tenzij ze u speciale software laten installeren zoals VNC, TeamViewer e.d., maar ik heb dit nog nooit gehoord.
Dat je dingen moet doen/testen/nakijken ok maar niet zonder dat je mij dat laat weten en zeker geen prive instellingen die er niks mee te maken hebben (bureaublad achtergrond veranderen, kleurinstellingen aanpassen etc)
Sorry, maar dit kan dus niet.
Dus nee zodra het kan ga ik er weg, de vraag is alleen waarheen gezien de weinige opties en het feit dat Delta moet meewerken om het via een andere provider te laten lopen en ik de ervaringen van mijn buren hierin ook al ken, die zitten ngo steeds te wachten tot Delta de glasvezel netjes deelt met wie het aanbiedt, ze willen het niet echt delen waardoor bijvoorbeeld odido of solcon of net wie het glasvezel aanbied ook niet meer makkelijk op je adres kunnen als je eerst Delta hebt.
Onbegrijpelijk wat u hier zegt. Als u bij een andere partij een aansluiting over de Delta infrastructuur aanvraagt dan zal die partij alles voor u regelen. Zij regelen de overstap.

• Rex2025
Ja via modem wat ik van Delta in gebruik heb, via daar zie je alle aangesloten apparatuur en Delta kan via die weg zonder je toestemming in al je apparatuur.
Dit is dus zonder dat ik iets geinstalleerd heb staan, zonder dat mij gezegd is we gaan in je apparatuur dingen nakijken en testen.

Er komt dan een symbool rechtsboven in je beeld te staan wat lijkt op een wifi symbool in een rood vierkantje.

Ik heb elke keer Delta gebeld als het gebeurde, ik kreeg de persoon die dit deed op dat moment niet aan de lijn maar wel bevestiging van de klantenservice dat iemand van inderdaad bezig was in mijn apparatuur wegens een ticket die in behandeling is genomen.

Maar dat hun geen bericht direct aan die persoon konden sturen dat ik het dus moest afwachten en van de apparatuur moest afblijven tot het symbool weg was.

Via de wifi7 apparatuur die ik heb van Delta kunnen ze in alle apparatuur aangesloten of het internet draadloos en bedraad.
Of dit ook gaat met hun oudere apparatuur weet ik niet, ik heb dit pas meegemaakt sinds ik de wifi7 appratuur van hun in gebruik heb.

Ik snap er dat mensen hier zeggen onmogelijk en daarmee indirect zeggen dat ik lieg, maar ik heb het toch echt zelf ondervonden diverse keren met mensen erbij en die zaten vol verbazing en schrik van wat gebeurt hier, wie doet dit, hoe kan dit.

• Rex2025
ernstoud schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:51:
[...]

Heel bijzonder dit. En ook niets iets wat de honderdduizenden klanten uiteraard ervaren. Dus er moet iets heel specifieks aan de hand zijn bij u. Maar ja, vind zoiets maar eens.
Niet echt ik ben lang niet de enige, dat anderen niet hier of ergens anders hun beklag doen wil niet zeggen dat ik de enige ben, ik ken meerdere mensen buiten mijn woonplaats uit andere plaatsen met Delta die dit ook hebben.
Maar de oorzaak vinden is wat anders en om het op te lossen, Delta erkent het probleem en dat meerdere mensen er last van hebben maar krijgt het niet opgelost ze kunnen niet ontdekken wat de oorzaak is.

[ Voor 3% gewijzigd door Rex2025 op 16-05-2026 09:19 ]

• W1ck1e
  • Nu online
Rex2025 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:15:
...
Ik snap er dat mensen hier zeggen onmogelijk en daarmee indirect zeggen dat ik lieg, maar ik heb het toch echt zelf ondervonden diverse keren met mensen erbij en die zaten vol verbazing en schrik van wat gebeurt hier, wie doet dit, hoe kan dit.
Ik ga niet beweren dat je verhaal niet klopt, maar de mogelijkheid tot beheer door delta verminder je of haal je weg door zelf een eigen router te gebruiken die je aansluit op het apparaat van de provider en waarop jij dan weer jouw spullen aansluit.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 16-05-2026 09:20 ]

• Rex2025
W1ck1e schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:19:
[...]

Ik ga niet beweren dat het niet kan, maar de mogelijkheid daartoe verminder je of haal je weg door zelf een eigen router te gebruiken die je aansluit op het apparaat van de provider en waarop jij dan weer jouw spullen aansluit.
Heb je gelijk in, ik heb nooit eigen apparatuur gebruikt omdat dat nooit nodig is geweest omdat ik zoiets nooit eerder heb meegemaakt, bij geen 1 provider.
Delta is wel dat je met hun apparatuur dingen moet testen bij problemen en omdat ik problemen heb zou ik ik elke keer mijn apparatuur voor die van hun moeten wisselen voor ze willen helpen.
Dat is wel een rotinstelling, als ik kijk naar andere providers die daar niet moeilijk overdoen, Delta is stugger vind ik.
Maar ik zal gaan rondkijken wat geschikt gaat zijn.

• W1ck1e
  • Nu online
Rex2025 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:27:
[...]

Heb je gelijk in, ik heb nooit eigen apparatuur gebruikt omdat dat nooit nodig is geweest omdat ik zoiets nooit eerder heb meegemaakt, bij geen 1 provider.
Delta is wel dat je met hun apparatuur dingen moet testen bij problemen en omdat ik problemen heb zou ik ik elke keer mijn apparatuur voor die van hun moeten wisselen voor ze willen helpen.
Dat is wel een rotinstelling, als ik kijk naar andere providers die daar niet moeilijk overdoen, Delta is stugger vind ik.
Maar ik zal gaan rondkijken wat geschikt gaat zijn.
Je zet jouw eigen router aan de huis kant van de delta router/modem/apparaat, alles gaat nog steeds via de delta hardware. ik heb geen delta, misschien dat er reacties van andere gebruiikers komen waar je nog iets aan hebt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:37

lier

MikroTik nerd

Het klinkt als een misinterpretatie van een wijzigend icoon. Als de ISP in jouw apparatuur kan, dan heb je een gigantisch beveiligingsprobleem blootgelegd. En sowieso je beveiliging niet op orde. Zoals eerder aangegeven moet er een service draaien (op je apparatuur) die toegang geeft tot je apparatuur.

Ik zeg zeker niet dat je liegt, ik ben bang dat het een tekort aan kennis is.

Zou je je bronnen willen delen waar zich soortgelijke situaties voordeden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

lier schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:32:
Het klinkt als een misinterpretatie van een wijzigend icoon. Als de ISP in jouw apparatuur kan, dan heb je een gigantisch beveiligingsprobleem blootgelegd. En sowieso je beveiliging niet op orde. Zoals eerder aangegeven moet er een service draaien (op je apparatuur) die toegang geeft tot je apparatuur.

Ik zeg zeker niet dat je liegt, ik ben bang dat het een tekort aan kennis is.

Zou je je bronnen willen delen waar zich soortgelijke situaties voordeden?
@Rex2025

Inderdaad.

Nog even wat extra toelichting. De diverse fora hier op Tweakers, Discord en elders over Delta en Caiway volg ik al vele jaren. Nog nooit heb ik gelezen dat medewerkers van Delta toegang hebben tot de apparatuur achter het modem.

Het kan technisch ook niet zonder dat op de cliënt (Windows, macOS, Linux) software voor remote beheer geïnstalleerd is. Als dat gebeurd is, dan heeft u, of iemand met toegang tot de cliënt, die software geïnstalleerd. Denk aan (zoek eens in uw PC hiernaar) TeamViewer, VNC, Splashtop, NoMachine e.a.

U begrijpt dat aan het ingrijpen in de client van de klant door medewerkers van de provider veel risico’s zitten. Inzien van vertrouwelijke informatie e,d., daarom doen providers dit echt niet.

Uw ogen bedriegen u niet, ik zeg dus niet dat u de waarheid niet vertelt, maar ik zeg u wel dat wat u zegt niet helemaal juist is.

Er is door iemand software op uw client(s) geïnstalleerd. Dat hebt u of iemand met fysieke toegang tot deze client(s) gedaan. Dat kan niet op afstand.

In het ergste geval bent u gehackt en is er helemaal geen Delta medewerker in uw client(s) actief maar is dit een hacker, veelal uit India, die zich voordoen als Microsoft, McAfee e.d., u software voor remote beheer laten installeren en dan de controle overnemen. Vrijwel altijd om uw bankrekeningen te plunderen. Dus als u bankiert via de betreffende cliënt dan hebt u nu een probleem.

U schetst dat “ik ken meerdere mensen buiten mijn woonplaats uit andere plaatsen met Delta die dit ook hebben.” En ik zeg u dat ik in vele jaren hier nog nooit van gehoord heb. En het is niet zo dat op dit forum problemen niet besproken worden. Juist wel. Daar is dit forum juist voor.

Samengevat: ziet u dat een externe partij op uw clients actief is dan bent u gehackt. U loopt nu een enorm risico. Zoek hulp van iemand met goede ICT kennis en gebruik deze client(s) niet meer.

Niet om als een leermeester over te komen of te pochen maar ik heb 45 jaar ICT ervaring en zit al meer dan 25 jaar in de informatiebeveiliging. Als security officer, security auditor, consultant etc. Ik weet waar ik over praat.

Update: Via Discord contact opgenomen met Delta hierover. Als ik iets hoor meld ik dat hier.

Pagina: 1 ... 137 138 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.