Normale Cat 5 dus zonder E is 100mbps en als je daarom gaat klagen bij provider omdat je voor Gigabit gekozen hebt en geen gigabit krijgt maar amper 100, Tja dat valt toch echt onder bottleneck??True schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:47:
[...]
Cat5 is echt geen bottleneck bij 'traag internet'. Daar kun je prima over internetten hoor.
Wij kijken alles digitaal/streaming/hoe je het maar wil noemen. Laatst geprobeerd om De Verraders "live" te kijken omdat ik de finale niet gespoilerd wilde hebben maar na het 1e reclameblok maar opgegeven, niet om aan te kijken, zo irritant.Soppyscroll schreef op zondag 29 mei 2022 @ 00:24:
[...]
ook 1 van redenen dat ik eigelijk geen delta tv wou, Hou ziggo Basis tv icm smart Delta glasvezel,
Kijk zelf amper tv en als ik ik iets kijk is het icm 1 van basis zenders, F1/eredivisie kijk ik altijd al digitaal
Wat ik wel vreemd vind is dat er dus geen mogelijkheid is anno 2022 om de nationale rampenzender (b.v.) gratis te ontvangen. Digitenne (of DVB-T2 zoals het officieel heet) hebben wij geen ontvangst mee, zelfs niet met externe antenne + versterker. Coax geeft 0,0 signaal meer door sinds we Delta hebben dus bij een calamiteit moet ik maar hopen dat internet blijft werken, anders weet ik van niks.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ja maar dat is het verhaal niet. Er wordt gesteld dat: "die klaagde over dat internet van glasvezel heel traag was, ze zei ja ik heb grootste abbo genomen (1gbit) maar mijn wifi en computer internet gaat maar voor geen meter, Bleek dat ze huis vol had met cat5 (dus geen 5e)"Soppyscroll schreef op zondag 29 mei 2022 @ 00:26:
[...]
Normale Cat 5 dus zonder E is 100mbps en als je daarom gaat klagen bij provider omdat je voor Gigabit gekozen hebt en geen gigabit krijgt maar amper 100, Tja dat valt toch echt onder bottleneck??
Er is wel een verschil tussen 100Mbps en heel traag en voor geen meter kunnen internetten.
Arfman schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:05:
[...]
Wij kijken alles digitaal/streaming/hoe je het maar wil noemen. Laatst geprobeerd om De Verraders "live" te kijken omdat ik de finale niet gespoilerd wilde hebben maar na het 1e reclameblok maar opgegeven, niet om aan te kijken, zo irritant.
Wat ik wel vreemd vind is dat er dus geen mogelijkheid is anno 2022 om de nationale rampenzender (b.v.) gratis te ontvangen. Digitenne (of DVB-T2 zoals het officieel heet) hebben wij geen ontvangst mee, zelfs niet met externe antenne + versterker. Coax geeft 0,0 signaal meer door sinds we Delta hebben dus bij een calamiteit moet ik maar hopen dat internet blijft werken, anders weet ik van niks.
offtopic:
Ga er sowieso maar niet van uit dat je stroom hebt met een calamiteit, daarom raadt de overheid ook een radio aan op batterijen (of handopwindbaar) zie: https://crisis.nl/wees-voorbereid/noodpakketten/
Wat heb je nodig?
- radio op batterijen of opwindbare radio, afgestemd op de rampenzender
Om dit op DELTA te gooien vind ik wat gemakkelijk.
Ga er sowieso maar niet van uit dat je stroom hebt met een calamiteit, daarom raadt de overheid ook een radio aan op batterijen (of handopwindbaar) zie: https://crisis.nl/wees-voorbereid/noodpakketten/
Wat heb je nodig?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Inderdaad Cat5 gaat niet werken voor snel internet. Cat 5E wel.jesco_white schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:13:
[...]
Ja maar dat is het verhaal niet. Er wordt gesteld dat: "die klaagde over dat internet van glasvezel heel traag was, ze zei ja ik heb grootste abbo genomen (1gbit) maar mijn wifi en computer internet gaat maar voor geen meter, Bleek dat ze huis vol had met cat5 (dus geen 5e)"
Er is wel een verschil tussen 100Mbps en heel traag en voor geen meter kunnen internetten.
Daarnaast is het inderdaad ook zo dat men denkt met verouderde laptops/PC’s 1 Gbit te kunnen halen.
Die netwerkkaarten, maar soms ook harde schijven zijn daar de bottle neck.
Maar ook verouderde Wifi apparatuur die alleen maar 2,5Mhz kan is een oorzaak.
Veel gebruikers willen snelheid, maar vergeten dat een investering in de apparatuur daar bij hoort.
Inderdaad, met een 100/100 lijntje met 10ms kun je alles doen wat je hartje begeert als gezin, behalve downloaden met hogere snelheden (boven de 100Mbps goh..). Je kunt op meerdere apparaten streams kijken en via teams vergaderen zonder enige problemen. Dat mensen verwachten dat ze via een speedtest app dan ineens 1Gbps trekken is simpelweg een gebrek aan kennis.jesco_white schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:13:
[...]
Ja maar dat is het verhaal niet. Er wordt gesteld dat: "die klaagde over dat internet van glasvezel heel traag was, ze zei ja ik heb grootste abbo genomen (1gbit) maar mijn wifi en computer internet gaat maar voor geen meter, Bleek dat ze huis vol had met cat5 (dus geen 5e)"
Niet vergeten dat de FTU meestal ook in de meterkast zit én daar de router hangt. Of je nu 2,4 GHz of 5 GHz WiFi hebt, dat ga je merken als je in de woonkamer en zeker op de eerste verdieping zit.Sjakie0101 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:09:
[...]
Inderdaad Cat5 gaat niet werken voor snel internet. Cat 5E wel.
Daarnaast is het inderdaad ook zo dat men denkt met verouderde laptops/PC’s 1 Gbit te kunnen halen.
Die netwerkkaarten, maar soms ook harde schijven zijn daar de bottle neck.
Maar ook verouderde Wifi apparatuur die alleen maar 2,5Mhz kan is een oorzaak.
Veel gebruikers willen snelheid, maar vergeten dat een investering in de apparatuur daar bij hoort.
[ Voor 30% gewijzigd door True op 29-05-2022 12:26 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Daarom heb ik een hele kleine UPS op de Platinum 7840 en WiFi daarop aan staan. Dan heb ik internet als er geen stroom is, met als cliënt de smartphone of iPad.True schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:08:
[...]
offtopic:
Wat heb je nodig?
Deze dus:
https://www.ebay.nl/itm/3...c7a328:g:BksAAOSwZzVeU5JN
Ja maar als er een calamiteit is waarbij er helemaal geen stroom is zal het fibernetwerk ook plat liggen, dan heb je weinig aan je modem.
offtopic:
Ik werkte ooit als vrijwilliger bij een lokale omroep, toen er dag lang een stroomstoring in de hele provincie Utrecht was. De studio's zaten in het gemeentehuis, dat noodstroom had. De burgemeester zou de bevolking gaan toespreken, alleen stond de zender op een locatie elders zonder stroom en ook de CAI deed het niet meer. Die toespraak kwam dus niet verder dan de studio zelf .
De officiële calamiteitenzender RTV Utrecht had vanwege bezuinigingen geen noodstroom en was ook uit de lucht. Die zijn toen uitgeweken naar het mediapark in Hilversum.
Ik werkte ooit als vrijwilliger bij een lokale omroep, toen er dag lang een stroomstoring in de hele provincie Utrecht was. De studio's zaten in het gemeentehuis, dat noodstroom had. De burgemeester zou de bevolking gaan toespreken, alleen stond de zender op een locatie elders zonder stroom en ook de CAI deed het niet meer. Die toespraak kwam dus niet verder dan de studio zelf .
De officiële calamiteitenzender RTV Utrecht had vanwege bezuinigingen geen noodstroom en was ook uit de lucht. Die zijn toen uitgeweken naar het mediapark in Hilversum.
[ Voor 20% gewijzigd door rfbroek op 29-05-2022 13:46 ]
Hier heeft de POP er het afgelopen jaar meerdere keren uit gelegen vanwege stroomstoringen. Niet de schuld van / veroorzaakt door DFN, maar blijkbaar is er geen noodstroomvoorziening in de POPs.
Aangezien de meeste zaken hetzelfde zijn als bij KPN Netwerk/Reggefiber vermoed ik dat er wel een noodstroomvoorziening is in de vorm van accu's maar voor hooguit een uur tot anderhalf uur. En alleen in de grotere versies (de huisjes van 15 M2) en niet in die kleine versies die je in buitengebieden ziet.ofc schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:45:
Hier heeft de POP er het afgelopen jaar meerdere keren uit gelegen vanwege stroomstoringen. Niet de schuld van / veroorzaakt door DFN, maar blijkbaar is er geen noodstroomvoorziening in de POPs.
[ Voor 10% gewijzigd door Barre73 op 29-05-2022 15:34 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
CAT5 doet in de praktijk gewoon 1Gbit, zolang je maar alle 4 aderparen gebruikt. Veel CAT5 bekabeling voldoet per ongeluk gewoon aan de CAT5E specificaties.Soppyscroll schreef op zondag 29 mei 2022 @ 00:26:
[...]
Normale Cat 5 dus zonder E is 100mbps en als je daarom gaat klagen bij provider omdat je voor Gigabit gekozen hebt en geen gigabit krijgt maar amper 100, Tja dat valt toch echt onder bottleneck??
En nee, je zult waarschijnlijk geen gigabit overhouden als je 100 meter gebruikt, maar op korte afstanden zal een netwerkkaart niet ineens terugvallen op 100Mbit omdat het CAT5 is.
Ik heb een UPS in de meterkast voor het modem (mediaconverter in mijn geval) en de WiFi AP. Zal geen uren draaien maar goed, beter dan niets. Gooi het ook niet persé op Delta, verbaasde me alleen dat er overal klakkeloos van uit wordt gegaan dat je wel DVB-T2 ontvangst hebt voor de NPO ontvangst terwijl dat in grote delen van Nederland dus gewoon niet zo is.True schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:08:
[...]
offtopic:
Wat heb je nodig?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Vandaag is aannemer BAM geweest, heeft de kabel gelokaliseerd en geprobeerd te schieten naar de woning.Kenzo11 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:37:
Het planningsbureau gebeld, die man keek op google streetview naar het huis, afstand meten vanaf de kabel in de straat naar de woning, ongeveer 25 meter.
En gelijk een afspraak gemaakt voor over 2 weken. dan komen ze de kabel schieten en afmonteren.
We gaan het zien.
Helaas ging dat niet in een keer, maar in 3 stappen.
Glasvezel is uiteindelijk afgemonteerd in de meterkast in een mooi kast met een sticker van Delta er op.
Weet niet hoe snel Delta nu verder werkt en dat de modem/router wordt geleverd.
Als je abonnement is afgesloten, een week of twee.Kenzo11 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:24:
[...]
Vandaag is aannemer BAM geweest, heeft de kabel gelokaliseerd en geprobeerd te schieten naar de woning.
Helaas ging dat niet in een keer, maar in 3 stappen.
Glasvezel is uiteindelijk afgemonteerd in de meterkast in een mooi kast met een sticker van Delta er op.
Weet niet hoe snel Delta nu verder werkt en dat de modem/router wordt geleverd.
Vandaag even een chat gehad met Delta, daar ook de vraag gesteld.
Op het moment dat BAM de aansluiting gereed meldt bij Delta dan duurt het ongeveer nog 3 dagen voordat het installatiepakket wordt geleverd. Het gereed melden vanuit de BAM duurt tussen de 2 en 4 dagen gemiddeld.
Op het moment dat BAM de aansluiting gereed meldt bij Delta dan duurt het ongeveer nog 3 dagen voordat het installatiepakket wordt geleverd. Het gereed melden vanuit de BAM duurt tussen de 2 en 4 dagen gemiddeld.
Hier een glasvezel leek die wat vragen heeft over glasvezel en eventueel in combinatie met Delta.
Bij ons in de gemeente gaan ze glasvezel aanleggen en hebben wij keuze tussen Delta, Caiway en nog een wat kleinere aanbieder. Na hier gelezen te hebben, kom ik tot de conclusie dat het mbt internet een positieve verandering zal zijn, maar qua tv wat minder. Nu hechten wij best wel veel waarde aan tv kijken en dat bevalt ons meer dan prima met KPN nu.
Nu is er ook de optie om glasvezel aan te leggen, maar niet te activeren icm een pakket. Dit kost wel €300, maar dan is ons huis in ieder geval glasvezel ‘proof’.
Nu vroeg ik me af, is glasvezel een universeel iets en kan daar in principe dan elke provider op aangesloten worden? Of is het zo omdat het via Delta uitgerold wordt, alleen de nu aangeboden providers er overheen kunnen?
Ik heb namelijk de hoop dat het in de toekomst mogelijk is om bij KPN een glasvezel abonnement af te sluiten en dat glasvezel er dan al ligt bij ons. Of is het niet gebruikelijk dat KPN zich later aan gaat bieden?
Bij ons in de gemeente gaan ze glasvezel aanleggen en hebben wij keuze tussen Delta, Caiway en nog een wat kleinere aanbieder. Na hier gelezen te hebben, kom ik tot de conclusie dat het mbt internet een positieve verandering zal zijn, maar qua tv wat minder. Nu hechten wij best wel veel waarde aan tv kijken en dat bevalt ons meer dan prima met KPN nu.
Nu is er ook de optie om glasvezel aan te leggen, maar niet te activeren icm een pakket. Dit kost wel €300, maar dan is ons huis in ieder geval glasvezel ‘proof’.
Nu vroeg ik me af, is glasvezel een universeel iets en kan daar in principe dan elke provider op aangesloten worden? Of is het zo omdat het via Delta uitgerold wordt, alleen de nu aangeboden providers er overheen kunnen?
Ik heb namelijk de hoop dat het in de toekomst mogelijk is om bij KPN een glasvezel abonnement af te sluiten en dat glasvezel er dan al ligt bij ons. Of is het niet gebruikelijk dat KPN zich later aan gaat bieden?
@CapoCapo KPN levert alleen op eigen netwerk. Technisch gezien kunnen ze prima via DFN leveren, maar de interesse is er niet. Als het aan KPN ligt trekken ze een jaar later de grond nog eens open en leggen ze hun eigen kabel ernaast.
Ik begreep dat je bij Delta XGS-PON een Nokia modem krijgt.
Krijg je ook een ander modem (en welke) als je het business pack erbij neemt ?
Krijg je ook een ander modem (en welke) als je het business pack erbij neemt ?
Dat is niet helemaal correct, zie deze link voor een overzicht van de netwerken waar KPN over levert. Delta staat daar niet bij en als ik in mijn glazenbol kijk verwacht ik ook niet dat KPN snel via Delta gaat leveren...
Is dat dan ook met de Nokia of krijg je een ander modem daarvoor ?miniterror schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:23:
Op XGS-PON is er vanuit Delta/Caiway nog geen officiele ondersteuning voor bridgemode.
Er loopt wel een pilot met een device om te testen, ben zelf ook gevraagd om mee te doen en tot op heden is mijn ervaring positief.
Een andere Nokia, standaard krijg je een Nokia xs-2426g-a welke niet in bridge kan.jobr schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:15:
[...]
Is dat dan ook met de Nokia of krijg je een ander modem daarvoor ?
Vanuit de pilot heb ik een Nokia xs-010x-q welke alleen als bridge functioneert, geen WiFi of iets op dat ding.
Is dat deze? Als het goed is heeft die een 1 x LAN 100M/1G/2.5G/5G/10G Base-T RJ-45 connector.miniterror schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:21:
[...]
Een andere Nokia, standaard krijg je een Nokia xs-2426g-a welke niet in bridge kan.
Vanuit de pilot heb ik een Nokia xs-010x-q welke alleen als bridge functioneert, geen WiFi of iets op dat ding.
Ja. Dat is het device in de pilot.esky schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:26:
[...]
Is dat deze? Als het goed is heeft die een 1 x LAN 100M/1G/2.5G/5G/10G Base-T RJ-45 connector.
Wil wel eens zien, als er echt een ramp uitbreekt, hoeveel je hebt aan je internetverbinding als het hele stroomnetwerk bijvoorbeeld plat ligtrfbroek schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:19:
Ja maar als er een calamiteit is waarbij er helemaal geen stroom is zal het fibernetwerk ook plat liggen, dan heb je weinig aan je modem.
offtopic:

Ja, dat is hem idd, althans de buitenkant ziet er hetzelfde uit.esky schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:26:
[...]
Is dat deze? Als het goed is heeft die een 1 x LAN 100M/1G/2.5G/5G/10G Base-T RJ-45 connector.
Die van mij beeft natuurlijk een ander serienummer
Ik heb jarenlang ook een UPS van APC in de meterkast gehad voor onder andere het modem, router, PoE switch (tbv de Access Points) en NAS. Deze had voldoende capaciteit om de apparaten zo'n 50 minuten te laten draaien. In de praktijk bleek dat de lood accu's die erin zaten vaker voor problemen zorgde, om 3 jaar klaagde de UPS dat de accu's moesten worden vervangen, dan dat er stroomuitval thuis of in de wijk was.Arfman schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:13:
[...]
Ik heb een UPS in de meterkast voor het modem (mediaconverter in mijn geval) en de WiFi AP. Zal geen uren draaien maar goed, beter dan niets. Gooi het ook niet persé op Delta, verbaasde me alleen dat er overal klakkeloos van uit wordt gegaan dat je wel DVB-T2 ontvangst hebt voor de NPO ontvangst terwijl dat in grote delen van Nederland dus gewoon niet zo is.
Ik heb de UPS uiteindelijk weg gedaan. Mocht er in de toekomst eens een stroomuitval zijn dan wijk ik wel tijdelijk uit naar een laptop met mijn telefoon als hotspot (uiteraard onder de aanname dat de lokale mobiele zendmast wel nog functioneert...)
Wij hebben op dit moment koper van kpn met een 4g modem daarnaast. De verbinding valt alleen regelmatig weg, de tv gids hapert, uitzending gemist wert niet en ook sonos doet het regelmatig niet. Hiervoor hadden we solcon glasvezel(internet was perfect), maar de tv ontvanger werkte niet fijn, uitzending gemist werkt niet optimaal en er zat geen netflix/prime/hbo in de ontvanger, Wij kijken tv dmv een beamer en die is niet echt smart. Daarnaast staat de sonos beam aan de andere kant van de ruimte.
Ik zoek een provider die over het netwerk van delta glsveze levert met netflix in de set top box. Ik weet niet of dat met de dune van helden van nu mogelijk is?
Ik zoek een provider die over het netwerk van delta glsveze levert met netflix in de set top box. Ik weet niet of dat met de dune van helden van nu mogelijk is?
Als je beamer een vrije hdmi poort heeft kan je er een chromecast in prikken. Daarmee kan je elke streaming dienst kijken ongeacht de settopbox van je provider.vetter schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:12:
Wij hebben op dit moment koper van kpn met een 4g modem daarnaast. De verbinding valt alleen regelmatig weg, de tv gids hapert, uitzending gemist wert niet en ook sonos doet het regelmatig niet. Hiervoor hadden we solcon glasvezel(internet was perfect), maar de tv ontvanger werkte niet fijn, uitzending gemist werkt niet optimaal en er zat geen netflix/prime/hbo in de ontvanger, Wij kijken tv dmv een beamer en die is niet echt smart. Daarnaast staat de sonos beam aan de andere kant van de ruimte.
En dat hoeft niet eens de versie met Google TV te zijn die hier nu wordt gelinkt..esky schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 02:19:
[...]
Als je beamer een vrije hdmi poort heeft kan je er een chromecast in prikken. Daarmee kan je elke streaming dienst kijken ongeacht de settopbox van je provider.
Deze is ook prima (Netflix op je telefoon of tablet aanzetten en dan casten naar de chromecast) als je bediening via je telefoon ook geen probleem vindt en scheelt de helft in prijs.
Ik ben 1 keer bijna de inhoud van mijn complete NAS (6TB) kwijtgeweest na een (zelf veroorzaakte) stroomstoring. NAS gaf aan 16 yottabyte capaciteit te hebben (op dit moment is het hele internet geschat zo'n 0.044 yottabyteRogerSch schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 05:17:
[...]
Ik heb jarenlang ook een UPS van APC in de meterkast gehad voor onder andere het modem, router, PoE switch (tbv de Access Points) en NAS. Deze had voldoende capaciteit om de apparaten zo'n 50 minuten te laten draaien. In de praktijk bleek dat de lood accu's die erin zaten vaker voor problemen zorgde, om 3 jaar klaagde de UPS dat de accu's moesten worden vervangen, dan dat er stroomuitval thuis of in de wijk was.
Ik heb de UPS uiteindelijk weg gedaan. Mocht er in de toekomst eens een stroomuitval zijn dan wijk ik wel tijdelijk uit naar een laptop met mijn telefoon als hotspot (uiteraard onder de aanname dat de lokale mobiele zendmast wel nog functioneert...)
Ik moet dan allleen nog naar mijn sonos beam. Deze heeft geen audio in, alleen hdmi. Mijn beamer heeft geen arc.esky schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 02:19:
[...]
Als je beamer een vrije hdmi poort heeft kan je er een chromecast in prikken. Daarmee kan je elke streaming dienst kijken ongeacht de settopbox van je provider.
Heb nu 1Gb internet van delta aangevraagd. Dan een apple tv ertussen met een audio extractor. En tv via Nlziet
meer mensen die geen verbinding hebben, omgeving halderbergen
Vanaf vandaag kan er een notificatie worden ingesteld op de IPTV box voor een programma dat je wil zien.
Je krijgt 30 seconden voor het programma begint een melding.
Je krijgt 30 seconden voor het programma begint een melding.
ander ip adres gekregen om 3 vannacht, sinds dien geen data meer over de lijn te sturen en te halen. of ik maar even 4 uur het modem van de spanning kon houden en het daarna nog eens te proberen.
uiteraard is er geen storing op de pagina van delta te zijn.
Iemand dit al eens eerder meegemaakt.
Die 4 uur is de DHCP lease tijd die ingesteld is in het modem, dus een goede suggestie.sybold schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:32:
ander ip adres gekregen om 3 vannacht, sinds dien geen data meer over de lijn te sturen en te halen. of ik maar even 4 uur het modem van de spanning kon houden en het daarna nog eens te proberen.
En? Nu wel verbinding? Anders toch de helpdesk bellen lijkt me.
4 uur is nog niet om, nu op de hotspot, straks een nieuwe poging, maar heb er geen goeie hoop op. Helpdesk zag geen problemen helaas
Zou heel goed kunnen. Ik woon in Oudenbosch, maar ben voor zaken in Italië. Ik had ineens geen verbinding meer met mijn deurbel, en kon ook niet meer inloggen in mijn router.sybold schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:40:
meer mensen die geen verbinding hebben, omgeving halderbergen
Enkele uren later was het opgelost.
Hier gaan ze glasvezel aanleggen. Als je je nu gaat aanmelden heb je geen installatiekosten van 650 euro.
Je kan ook alvast de glasvezel (gratis) laten aanleggen en later een abbo nemen. Dan zou je die 650 euro alsnog moeten betalen.
Iemand ervaring dat je later inderdaad alsnog die 650 euro moet betalen als je een later abbo afsluit?
(of is dit weer een marketing truc)
Je kan ook alvast de glasvezel (gratis) laten aanleggen en later een abbo nemen. Dan zou je die 650 euro alsnog moeten betalen.
Iemand ervaring dat je later inderdaad alsnog die 650 euro moet betalen als je een later abbo afsluit?
[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 11-06-2022 19:25 ]
Vreemd, ze hanteren een leasetime van een half uur. Maar de suggestie is compleet ridicuul. Apparatuur 4 uur uitzetten in de hoop dat je een ander ip adres krijgt. En hopen dat dat ervoor zorgt dat je internet verbinding het weer doet.sybold schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:20:
4 uur is nog niet om, nu op de hotspot, straks een nieuwe poging, maar heb er geen goeie hoop op. Helpdesk zag geen problemen helaas
Oprecht, ze bedoelen het goed maar het het ontbreekt aan kennis. Je mag je prijzen als je verbinding stabiel is. Daarom heb ik weinig te klagen.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Bij latere aanleg moet er speciaal voor jou nogal wat geregeld worden; misschien een vergunning om te graven als de vezel niet dichtbij is, een schouwer, een graafploeg, een meer technische monteur die de montage in huis moet doen en een monteur die de patch in de POP moet doen. Reken er maar op dat je daarvoor een bijdrage gaat betalen. Lijkt me geen marketing.jobr schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:24:
Hier gaan ze glasvezel aanleggen. Als je je nu gaat aanmelden heb je geen installatiekosten van 650 euro.
Bij mij in de gemeente was het zeker wel marketing. Ik had al op internet gelezen over eerdere gemeentes waarbij later bleek dat iedereen standaard en gratis een aansluiting kreeg. Maar nee, bij ons was dat niet het geval werd er gezegd. En nu wordt het netwerk geïnstalleerd en iedereen krijgt gratis een aansluiting (alleen in de buiten gebieden niet). Het lijkt mij dus puur om meer mensen over de streep te trekken.jobr schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:24:
Tipje voor de volgende keer: ze kunnen handmatig gewoon een 'release&renew' actie uitvoeren.lier schreef op zondag 12 juni 2022 @ 00:26:
[...]
Vreemd, ze hanteren een leasetime van een half uur. Maar de suggestie is compleet ridicuul. Apparatuur 4 uur uitzetten in de hoop dat je een ander ip adres krijgt. En hopen dat dat ervoor zorgt dat je internet verbinding het weer doet.
Oprecht, ze bedoelen het goed maar het het ontbreekt aan kennis. Je mag je prijzen als je verbinding stabiel is. Daarom heb ik weinig te klagen.
Gewoon naar vragen en als je wat weerstand krijg, gewoon volhouden!
Ook hier krijgt iedereen een aansluiting, maar de €650,- aansluitkosten worden gerekend op het moment dat je op een later moment een abonnement bij één van de aanbieders afsluit. De glasvezel ligt dan al in de meterkast. (Tenminste, zo heb ik het begrepen). Ik denk dat dit marketing is, maar de toekomst moet dit uitwijzen.robertwebbe schreef op zondag 12 juni 2022 @ 00:57:
[...]
Bij mij in de gemeente was het zeker wel marketing. Ik had al op internet gelezen over eerdere gemeentes waarbij later bleek dat iedereen standaard en gratis een aansluiting kreeg. Maar nee, bij ons was dat niet het geval werd er gezegd. En nu wordt het netwerk geïnstalleerd en iedereen krijgt gratis een aansluiting (alleen in de buiten gebieden niet). Het lijkt mij dus puur om meer mensen over de streep te trekken.
Edit: Het is natuurlijk anders als je (of de vorige bewoners) geen toestemming hebben gegeven voor de aansluiting, want dan ligt er geen glasvezel in de meterkast. In dat geval zullen de aansluitkosten vast meer dan €650,- bedragen
[ Voor 11% gewijzigd door Pvd01 op 12-06-2022 10:31 ]
Een goede back-up heb ik zeer zeker ingericht (een oudere Synology NAS die op 30 km afstand in een ander huis staat) Want ook al heb je een UPS en je schijven in Raid-1 configuratie staan dan nog kan je data corrupt raken.....Arfman schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:44:
[...]
Gelukkig de data kunnen redden (en een goede backup ingericht) maar vandaar de UPS.
@Pvd01 Een kennis van mij heeft (in een andere gemeente) geen aansluitkosten hoeven te betalen. Dit was alleen van toepassing als je aansluiting in je huis weigert en er weer gegraven moet worden. Zodra alles actief is in de gemeente komt Delta weer met een marketing campagne bij alle klanten die wel een aansluiting hebben maar geen abonnement. En hier krijg je dan ook weer van die acties met eerste x maanden y% korting.
Ze leggen glasvezel in alle straten. Ze vragen dus iedereen die zich niet hebben aangemeld voor een abbo als ze alsnog gratis alvast een glasaansluiting in de meterkast willen hebben.ernstoud schreef op zondag 12 juni 2022 @ 00:32:
Bij latere aanleg moet er speciaal voor jou nogal wat geregeld worden; misschien een vergunning om te graven als de vezel niet dichtbij is, een schouwer, een graafploeg, een meer technische monteur die de montage in huis moet doen en een monteur die de patch in de POP moet doen. Reken er maar op dat je daarvoor een bijdrage gaat betalen. Lijkt me geen marketing.
Je kan dan later alsnog een abbo afsluiten als je dat wilt.
Dus ze hoeven vrijwel niets meer te doen maar schermen dus wel met die 650 euro aansluitkosten voor later.
Dat is hoopgevend 😀robertwebbe schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:23:
@Pvd01 Een kennis van mij heeft (in een andere gemeente) geen aansluitkosten hoeven te betalen. Dit was alleen van toepassing als je aansluiting in je huis weigert en er weer gegraven moet worden. Zodra alles actief is in de gemeente komt Delta weer met een marketing campagne bij alle klanten die wel een aansluiting hebben maar geen abonnement. En hier krijg je dan ook weer van die acties met eerste x maanden y% korting.
Hoe snel is Delta eigenlijk met beloftes nakomen? Hier een brief gehad dat ze eind april gingen schouwen, het is nu half juni, nog niemand gezien en ook geen briefje.
In welke gemeente woon je als ik vragen mag?jobr schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:12:
[...]
Ze leggen glasvezel in alle straten. Ze vragen dus iedereen die zich niet hebben aangemeld voor een abbo als ze alsnog gratis alvast een glasaansluiting in de meterkast willen hebben.
Je kan dan later alsnog een abbo afsluiten als je dat wilt.
Dus ze hoeven vrijwel niets meer te doen maar schermen dus wel met die 650 euro aansluitkosten voor later.
Ik in Voerendaal, Zuid-Limburg. Zelfde verhaal met die tarieven, echter is het nogal verwarrend:
* Neem je een abbo, krijg je de aansluiting t.w.v. € 650,- cadeau.
* Neem je geen abbo, maar is er wel voldoende animo, dan krijg jij ook - gratis! - een aansluiting.
* Neem je later een abbo en heb je de - gratis - aansluiting al, betaal je € 350,- aansluitkosten, wat feitelijk de activatie is.
Dus je krijgt geen € 650,- bij het afsluiten van een abbo en betaalt dit ook niet achteraf, mits er voldoende animo is en je de aansluiting laat leggen.
Ik twijfel ook sterk of ik al een abbo zal nemen omdat ik simpelweg geen duidelijkheid krijg van Delta over het modem en bridge modus mogelijkheid (de een zegt wel, de ander niet, de een zegt met Business Pack, de ander zegt niet nodig, de een zegt Genexis modem, de ander Nokia - op PON abbo, niet XGS-PON).
Er is hier al voldoende animo, dus ik kan een gratis aansluiting krijgen. Na 1 jaar moet er meer keuze qua providers komen, ik moet het nog zien. In elk geval gok ik zo dat ze over een jaar alsnog zelf of die andere providers gaan adverteren met tijdelijk lagere of geen aansluitkosten (want wie gaat nu € 350,- betalen als de fysieke verbinding er al ligt!?) Dus moet ik me nu dan onder druk laten zetten door een afschrikwekkend bedrag?
Ik denk dat dit in jullie gemeente niet anders zal zijn als het eveneens om Delta / Delta Fiber Netwerk gaat.
Nou, daar is dit forum dus voor! Genoeg hierover al gemeld (tip: gebruik de zoekfunctie!).timothee schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:55:
[...].
Ik twijfel ook sterk of ik al een abbo zal nemen omdat ik simpelweg geen duidelijkheid krijg van Delta over het modem en bridge modus mogelijkheid (de een zegt wel, de ander niet, de een zegt met Business Pack, de ander zegt niet nodig, de een zegt Genexis modem, de ander Nokia - op PON abbo, niet XGS-PON). .
Samengevat; nieuw netwerk, dus XGS-PON. Op dit moment met een Nokia router/AP die NIET in bridge kan. Er loopt een pilot met een Nokia media converter waarachter dan een eigen router zou kunnen. Totaal onduidelijk wanneer en hoe die beschikbaar komt.
Kortom, bridge mode bij nieuwe netwerken is een groot probleem. Waarover Delta niet communiceert. Bijzonder stompzinnig.
ook delta moet aan de vrije modem keus voldoen... dus als je zelf een compatible modem of media converter regelt
404 Signature not found
Volgens de informatie die ik van Delta heb gekregen kan het dus wel met een Business Pack. Dan krijg je nl. een ander modem, dus niet de Nokia.
Nee. Als je hier de kenners niet gelooft, prima.babbelbox schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:43:
Volgens de informatie die ik van Delta heb gekregen kan het dus wel met een Business Pack. Dan krijg je nl. een ander modem, dus niet de Nokia.
Business pack is voor P2P en dan krijg je inderdaad de Genexis Titanium-22, een half-bridge router.
Voor XGS-PON, dus nieuwe netwerken, is er op dit moment GEEN aanbod van een bridge router. Niet van Delta/Caiway en ook nergens op de vrije markt.
Hier en in de Caiway thread op Tweakers zijn genoeg verhalen te vinden over de onzin die Delta/Caiway vertelt over bridge en XGS-PON. De sales en helpdesk medewerkers zijn gewoon niet genoeg op de hoogte.
[ Voor 15% gewijzigd door ernstoud op 12-06-2022 23:30 ]
Inderdaad, en dat doen ze ook. Alle specificaties zijn gepubliceerd. Maar een ISP is NIET verplicht apparatuur te leveren verder dan de FTU. Met andere woorden; vrije modemkeuze is voor de consument, maar geen plicht voor de ISP om allerlei passende routers te gaan leveren. Dat laat de ACM aan de markt over.SMSfreakie schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:01:
ook delta moet aan de vrije modem keus voldoen... dus als je zelf een compatible modem of media converter regelt
Het is natuurlijk wel verstandig als Delta een bridge modem levert. Want nu gaan business klanten geen abonnement afsluiten en staat de meer technische consument ook in de kou. Maar dat zijn commerciële keuzes van Delta. Vermoedelijk doordat op dit moment de huis leverancier Nokia gewoon niet kan leveren.
Vorige week mijn pakket ontvangen maar zit een nokia router bij terwijl ik ook een business pack heb afgenomen.babbelbox schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:43:
Inderdaad. Er is op XGS-PON geen ander aanbod dan de Nokia xs-2426g-a, zelfs niet bij business abonnementen.Toerq schreef op maandag 13 juni 2022 @ 00:13:
[...]
Vorige week mijn pakket ontvangen maar zit een nokia router bij terwijl ik ook een business pack heb afgenomen.
I know, ben al wat langer lid van deze clubernstoud schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:07:
[...]
Nou, daar is dit forum dus voor! Genoeg hierover al gemeld (tip: gebruik de zoekfunctie!).
Zoekfunctie is fijn, maar omdat Delta ook coax levert en verschillende soorten glasvezel, levert dat niet altijd correcte c.q. actuele informatie op...
Ik had nog niet alle 135 pagina's doorgespit, maar las net na mijn eigen post (eigenlijk reactie op @jobr i.v.m. het aansluitbedrag dat hij noemde) dat er geen bridge optie bestaat op het XGS-PON netwerk maar dat @miniterror reeds deelneemt aan een pilot met een Nokia apparaat dat het wél ondersteunt.Samengevat; nieuw netwerk, dus XGS-PON. Op dit moment met een Nokia router/AP die NIET in bridge kan. Er loopt een pilot met een Nokia media converter waarachter dan een eigen router zou kunnen. Totaal onduidelijk wanneer en hoe die beschikbaar komt.
Kortom, bridge mode bij nieuwe netwerken is een groot probleem. Waarover Delta niet communiceert. Bijzonder stompzinnig.
Wat ik mij nu afvraag:
- Is het feit dat er nog geen bridge optie beschikbaar is voor het XGS-PON netwerk een keuze van Delta of een technische beperking van de Nokia apparatuur danwel het XGS-PON netwerktype? M.a.w. geldt deze beperking ook bij andere providers?
- Hoe zeker weet je dat ik straks een Nokia XGS-PON modem krijg?
Het netwerk moet hier ook nog aangelegd worden en men biedt inderdaad de 8Gbps optie aan, dus XGS-PON. Maar ik wil voor het 1Gbps abbo gaan en daarvoor is geen XGS-PON nodig. Het netwerk zal dat wel moeten zijn, anders kunnen zie die snellere optie niet aanbieden, maar Delta zegt tot nu toe dat je maandelijks je abbo kunt wijzigen en ik begreep dat je dan dus ook telkens een ander modem krijgt (Genexis vs. Nokia). Dat lijkt mij nogal omslachtig. Toen ik vorige week ging informeren bij het informatiepunt in het dorp werd mij na contact met de technische dienst verteld dat het volgend jaar bij oplevering daadwerkelijk een Nokia modem wordt, maar dat men nog niet wist welk model - Bieden de Genexis modems en/of het Nokia XGS-PON modem wel een DMZ optie als alternatief voor bridge modus?
- Kun je op dat XGS-PON netwerk ook zónder modem vooruit, dus met enkel een mediaconverter tussen FTU en router (zoals hier beschreven ter vervanging van een Genexis modem), in mijn geval een Ubiquiti UDM SE? Ik wil enkel internet afnemen, geen VoIP en/of TV. Ik heb ook geen behoefte aan een eigen modem, dat vind ik zonde van het geld.
Dit is voor mij tot nu toe reden om nog geen abbo aan te vragen, ondanks de nogal opdringerige campagne met om de zoveel dagen bezoek aan de deur of ik al een keuze heb gemaakt. Nee, geef eerst fatsoenlijk en juiste informatie!
@timothee :
Even kort een antwoord op je bullets in volgorde.
Geen bridge modem op dit moment is geen gevolg van XGS-PON, hoewel de techniek wel complexer is. De reden weten we niet. Ik vermoed dat BBF.247 certificering vertragend heeft gewerkt en dat de tekorten van chips er wellicht mee te maken hebben. Slecht gedacht is het gewoon niet goed gemaakte afspraken tussen Nokia en Delta.
Nieuw gebied = XGS-PON, ook bij afname van 1Gbps. Genexis Platinum en Titanium werken er niet op.
Ja, de Nokia voor XGS-PON heeft volgens mij een DMZ mode.
In theorie kan een media converter glas/ethernet of een mediaconverter die een SFP gebruikt, gebruikt worden ook bij XGS-PON. Alleen is er geen enkel aanbod op dit moment, in praktijk kan het dus (nog?) niet.
Business pack bij de “oudere infra”, dus Point to Point (P2P), kwam/komt met de Titanium-22, een half-bridge router. Werkt niet op XGS-PON. Zelfs voor business pack is op XGS-PON dus GEEN aanbod voor bridge mode.
Dat Delta/Caiway medewerkers over bridge spreken bij XGS-PON, dus de sinds eind vorig jaar gerealiseerde netwerken, is gewoon een gebrek aan kennis bij die mensen (of misleiding om maar mensen te werven?). En dat is natuurlijk belachelijk.
Samengevat: je krijgt XGS-PON en daarop is op dit moment geen bridge mode mogelijk.
Er loopt een pilot met een media converter van Nokia maar Delta/Caiway is daar niet open over in de trant van of en wanneer die beschikbaar komt.
Even kort een antwoord op je bullets in volgorde.
Geen bridge modem op dit moment is geen gevolg van XGS-PON, hoewel de techniek wel complexer is. De reden weten we niet. Ik vermoed dat BBF.247 certificering vertragend heeft gewerkt en dat de tekorten van chips er wellicht mee te maken hebben. Slecht gedacht is het gewoon niet goed gemaakte afspraken tussen Nokia en Delta.
Nieuw gebied = XGS-PON, ook bij afname van 1Gbps. Genexis Platinum en Titanium werken er niet op.
Ja, de Nokia voor XGS-PON heeft volgens mij een DMZ mode.
In theorie kan een media converter glas/ethernet of een mediaconverter die een SFP gebruikt, gebruikt worden ook bij XGS-PON. Alleen is er geen enkel aanbod op dit moment, in praktijk kan het dus (nog?) niet.
Business pack bij de “oudere infra”, dus Point to Point (P2P), kwam/komt met de Titanium-22, een half-bridge router. Werkt niet op XGS-PON. Zelfs voor business pack is op XGS-PON dus GEEN aanbod voor bridge mode.
Dat Delta/Caiway medewerkers over bridge spreken bij XGS-PON, dus de sinds eind vorig jaar gerealiseerde netwerken, is gewoon een gebrek aan kennis bij die mensen (of misleiding om maar mensen te werven?). En dat is natuurlijk belachelijk.
Samengevat: je krijgt XGS-PON en daarop is op dit moment geen bridge mode mogelijk.
Er loopt een pilot met een media converter van Nokia maar Delta/Caiway is daar niet open over in de trant van of en wanneer die beschikbaar komt.
KPN doet ook XGS-PON tegenwoordig, je kunt bij KPN een Genexis module kopen. Die module werkt, maar is bij Delta niet stabiel (en bij KPN ook niet altijd naar het schijnt).
@timothee de standaard Nokia (xs-2426g-a) die geleverd word heeft een DMZ mode, die heb ik ook even gebruikt om wel iets aan internet te hebben in huis.
Deze heeft in de webinterface wel een 'greyed out' optie mbt bridge, misschien dat ze tegen de tijd dat het bij jou ligt dit wel kunnen activeren.
Vanuit de pilot heb ik een Nokia xs-010x-q in gebruik, deze werkt tot op heden nog zonder problemen in bridge mode voor mij.
Heb sindsdien niets meer vernomen vanuit Caiway.
Ten tijde van mijn contact met de echte techneut die dit allemaal geconfigureerd heeft begreep ik dat ze niet zo makkelijk aan dit apparaat kunnen komen, mogelijk idd door chiptekorten echter weet ik niet de echte reden.
Ik heb daarnaast ook iemand gezien die met Fritzbox aan het testen is en de verbinding nu werkend heeft met een SFP direct in de Fritzbox, heb alleen gelezen dat die module het alleen in de apparatuur van Fritzbox zelf doet en niet in andere vendoren.
Als laatste, bij jou moeten ze nog beginnen dus dat zal nog wel een paar maanden duren.
Techniekwereld gaat snel, over een paar maanden kan het landschap wat wel/niet kan er heel anders uitzien en ik verwacht dat er dan wel wat meer mogelijk moet zijn op XGS-PON.
Deze heeft in de webinterface wel een 'greyed out' optie mbt bridge, misschien dat ze tegen de tijd dat het bij jou ligt dit wel kunnen activeren.
Vanuit de pilot heb ik een Nokia xs-010x-q in gebruik, deze werkt tot op heden nog zonder problemen in bridge mode voor mij.
Heb sindsdien niets meer vernomen vanuit Caiway.
Ten tijde van mijn contact met de echte techneut die dit allemaal geconfigureerd heeft begreep ik dat ze niet zo makkelijk aan dit apparaat kunnen komen, mogelijk idd door chiptekorten echter weet ik niet de echte reden.
Ik heb daarnaast ook iemand gezien die met Fritzbox aan het testen is en de verbinding nu werkend heeft met een SFP direct in de Fritzbox, heb alleen gelezen dat die module het alleen in de apparatuur van Fritzbox zelf doet en niet in andere vendoren.
Als laatste, bij jou moeten ze nog beginnen dus dat zal nog wel een paar maanden duren.
Techniekwereld gaat snel, over een paar maanden kan het landschap wat wel/niet kan er heel anders uitzien en ik verwacht dat er dan wel wat meer mogelijk moet zijn op XGS-PON.
Tjongejonge .. soms ..
Via m'n werk hebben we een aantal CBizz aansluitingen (op de achtergrond gewoon Delta). 16 uur geleden alarm: verbinding met locatie in Nijverdal verbroken.
Vanochtend klachten van gebruikers: we kunnen niet werken. Op de CBizz/Delta site gekeken: geen storingen bekend. Iemand in de auto gestapt, ernaartoe gereden. Daar aangekomen (multifunctioneel gebouw dus shared patchkast, onbekende beheerder, etc.) eindelijk de boel gereset: geen sjoege. Alles nagekeken aan onze kant: niks mis. Storingspagina: geen storingen. CBizz gebeld, wilden ons niet verder helpen zonder klantnummer (
) Klantnummer opgezocht, wederom gebeld, na lang in de wacht te hebben gestaan (hoezo zakelijke service) blijkt er een storing te zijn in het betreffende gebied. Storingspagina bekeken: nog steeds geen storing bekend.
Weet niet of hier Delta mensen meelezen, maar, echt, serieus, dit kan niet. Uren verprutst aan iets wat gewoon bekend had moeten zijn. Prutsers!

Vanochtend klachten van gebruikers: we kunnen niet werken. Op de CBizz/Delta site gekeken: geen storingen bekend. Iemand in de auto gestapt, ernaartoe gereden. Daar aangekomen (multifunctioneel gebouw dus shared patchkast, onbekende beheerder, etc.) eindelijk de boel gereset: geen sjoege. Alles nagekeken aan onze kant: niks mis. Storingspagina: geen storingen. CBizz gebeld, wilden ons niet verder helpen zonder klantnummer (
Weet niet of hier Delta mensen meelezen, maar, echt, serieus, dit kan niet. Uren verprutst aan iets wat gewoon bekend had moeten zijn. Prutsers!
Het storingsoverzicht is inderdaad iets dat slecht geregeld is. Dat moet gewoon beter.
Overigens geeft Weserve meestal wél de storingen weer die er zijn, dus het kan handig zijn om deze pagina op te slaan: https://status.weserve.nl
Overigens geeft Weserve meestal wél de storingen weer die er zijn, dus het kan handig zijn om deze pagina op te slaan: https://status.weserve.nl
@ernstoud en @miniterror Heren, hartelijk dank voor jullie snelle reactie! Zeer verhelderend
Het had mij nogal wat tijd en irritaties gescheeld als ik hier eerder mijn vraag had gesteld c.q. de forumposts had doorgenomen.
Ik heb nog twee dagen om te bepalen of ik het (op dit moment) onbreken van een bridge modus op het modem een show stopper vind
Het gaat ook meer om het principe; ik heb in al die jaren misschien 1x de Ziggo helpdesk moeten bellen, verder is alles prima terug te vinden op hun site. Bij Delta is de informatie zeer summier en niet actueel en krijg je ook nog eens verkeerde informatie als je de helpdesk/klantenservice belt of informatie gaat inwinnen bij een tijdelijk informatiepunt dat juist is ingericht om nieuwe klanten, in een nieuw gebied, te informeren. Maar misschien is dat naïef gedacht van mij en gaat het niet om informeren, maar om klanten binnen te halen. Ook als ik lees dat de status pagina niet actueel gehouden wordt, gaat er m.i. toch écht serieus wat mis in de interne communicatie bij dit bedrijf. Dat geeft niet echt een betrouwbaar en professioneel gevoel...
Het had mij nogal wat tijd en irritaties gescheeld als ik hier eerder mijn vraag had gesteld c.q. de forumposts had doorgenomen.
Ik heb nog twee dagen om te bepalen of ik het (op dit moment) onbreken van een bridge modus op het modem een show stopper vind
Het gaat ook meer om het principe; ik heb in al die jaren misschien 1x de Ziggo helpdesk moeten bellen, verder is alles prima terug te vinden op hun site. Bij Delta is de informatie zeer summier en niet actueel en krijg je ook nog eens verkeerde informatie als je de helpdesk/klantenservice belt of informatie gaat inwinnen bij een tijdelijk informatiepunt dat juist is ingericht om nieuwe klanten, in een nieuw gebied, te informeren. Maar misschien is dat naïef gedacht van mij en gaat het niet om informeren, maar om klanten binnen te halen. Ook als ik lees dat de status pagina niet actueel gehouden wordt, gaat er m.i. toch écht serieus wat mis in de interne communicatie bij dit bedrijf. Dat geeft niet echt een betrouwbaar en professioneel gevoel...
Altijd weserve.nl raadplegen en op hun e-mail alert abonneren:Arfman schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:35:
Tjongejonge .. soms ..Via m'n werk hebben we een aantal CBizz aansluitingen (op de achtergrond gewoon Delta). 16 uur geleden alarm: verbinding met locatie in Nijverdal verbroken.
Vanochtend klachten van gebruikers: we kunnen niet werken. Op de CBizz/Delta site gekeken: geen storingen bekend. Iemand in de auto gestapt, ernaartoe gereden. Daar aangekomen (multifunctioneel gebouw dus shared patchkast, onbekende beheerder, etc.) eindelijk de boel gereset: geen sjoege. Alles nagekeken aan onze kant: niks mis. Storingspagina: geen storingen. CBizz gebeld, wilden ons niet verder helpen zonder klantnummer () Klantnummer opgezocht, wederom gebeld, na lang in de wacht te hebben gestaan (hoezo zakelijke service) blijkt er een storing te zijn in het betreffende gebied. Storingspagina bekeken: nog steeds geen storing bekend.
Weserve Status has posted a new item, '[13/6] Netwerkstoring, FTTH'
Geachte relatie,Er is een datacenter verbinding onderbroken voor op dit moment onbekende oorzaak. Onze specialisten en partners zijn direct bezig met onderzoek.Hierdoor heeft u mogelijkerwijs géén diensten op dit moment. De impact is netwerkbreed.Start-Tijd: 09:15Eind-Tijd:Updates worden in dit bericht geplaatst.-WeServe NOC
You may view the latest post at
https://status.weserve.nl...13-6-netwerkstoring-ftth/
You received this e-mail because you asked to be notified when new updates are posted.
Best regards,
Weserve Status
noc@weserve.nl
Understatement du jour.timothee schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:13:
[Ook als ik lees dat de status pagina niet actueel gehouden wordt, gaat er m.i. toch écht serieus wat mis in de interne communicatie bij dit bedrijf. Dat geeft niet echt een betrouwbaar en professioneel gevoel...
Je moet wel een onderscheid maken tussen de manier van belichten (PON of niet PON) en de netwerkarchitectuur (point ot point of point to multipoint).SMSfreakie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 06:39:
jammerlijk dat odf en kpn dan ook weer geen xgspon toepassen?
Er is maar 1 netwerkaanlegger die Point to Multipoint bouwt en dat is KPN Netwerk. Dat is eigenlijk zoals PON is bedoeld. Met splitters in de PoP of centrale, en splitters in de wijk.
Open Dutch Fiber en Delta bouwen een Point to Point netwerk. Eigenlijk het netwerk zoals dat al jaren in NL wordt gebouwd. Met meerdere PoPs in een plaats en elke woning heeft een eigen vezelafwerking in die PoP. Er zitten geen splitters tussen de PoP en de woningen.
De operator die de belichting doet bepaalt of iets PON wordt of niet-PON. ODF heeft dus geen invloed op die beslissing. Dat is (momenteel nog) alleen T-Mobile die dat bepaalt.
Zij gebruiken nu nog GPON maar vast straks ook wel XGS-PON.
KPN als operator op de KPN Netwerk netwerken gebruikt sinds maart al geen GPON meer en biedt alleen nog XGS-PON aansluitingen aan voor alle providers. En daarnaast zitten in alle oudere PoPs (die tot ca medio 2020 zijn geplaatst) überhaupt geen PON apparatuur maar de reguliere AON (1 switchpoort per active klant).
OK, maar wat heeft Weserve met CBizz/Delta/Caiway te makenernstoud schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:34:
[...]
Altijd weserve.nl raadplegen en op hun e-mail alert abonneren:
Wederom leuk, maar hoe had ik hieruit af kunnen leiden dat een klant in Nijverdal nu geen internet meer heeft?Weserve Status has posted a new item, '[13/6] Netwerkstoring, FTTH'
Geachte relatie,Er is een datacenter verbinding onderbroken voor op dit moment onbekende oorzaak. Onze specialisten en partners zijn direct bezig met onderzoek.Hierdoor heeft u mogelijkerwijs géén diensten op dit moment. De impact is netwerkbreed.Start-Tijd: 09:15Eind-Tijd:Updates worden in dit bericht geplaatst.-WeServe NOC
Overigens is de lokatie nog steeds down op dit moment ...
Weserve is een zakelijke ISP op het DFN netwerk. Zij hebben goede contacten met het NOC van DFN en melden vrijwel altijd als eerste wat er aan de hand is. Waarom het DFN NOC geen link heeft met de Delta en Caiway storingsmelding pagina is een raadsel.Arfman schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:55:
[...]
OK, maar wat heeft Weserve met CBizz/Delta/Caiway te makenOf mis ik iets?
[...]
Wederom leuk, maar hoe had ik hieruit af kunnen leiden dat een klant in Nijverdal nu geen internet meer heeft?
Overigens is de lokatie nog steeds down op dit moment ...
Ik denk dat deze keer de melding door Weserve niet over Nijverdal of omgeving gaat, daarvoor is de melding te generiek. Excuus.
Maar heb je ondertussen iets van Delta gehoord?
Dat is exact dezelfde regeling hier. Ik zei inderdaad 650 euro maar het is inderdaad 350 euro die je achteraf zou moeten betalen bij optie 3.timothee schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:55:
Ik in Voerendaal, Zuid-Limburg. Zelfde verhaal met die tarieven, echter is het nogal verwarrend:
* Neem je een abbo, krijg je de aansluiting t.w.v. € 650,- cadeau.
* Neem je geen abbo, maar is er wel voldoende animo, dan krijg jij ook - gratis! - een aansluiting.
* Neem je later een abbo en heb je de - gratis - aansluiting al, betaal je € 350,- aansluitkosten, wat feitelijk de activatie is.
Bij ons in de regio is het ook mogelijk om bij online.nl een abonnement af te sluiten via DFN. Krijg je dan ook een Nokia?
(Excuus als deze vraag eerder is gesteld)
Online.nl heeft het zelf over een zyxel modem….
[ Voor 13% gewijzigd door Pvd01 op 13-06-2022 20:13 ]
Maar zou er echt iemand € 350,- betalen in zo’n situatie? Ik zou me dan nog wel eens bedenken of ik dan niet alsnog Ziggo zou nemen. Ik verwacht eigenlijk dat je dat tarief in praktijk niet snel zult hoeven betalen door zgn. “tijdelijke” acties.jobr schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:08:
[...]
Dat is exact dezelfde regeling hier. Ik zei inderdaad 650 euro maar het is inderdaad 350 euro die je achteraf zou moeten betalen bij optie 3.
Betreft het de aanleg van een nieuw netwerk (XGS-PON) of bestaand (AON/P2P)? In dat laatste geval kan online.nl een eigen router verstrekken, in het eerste geval wordt het de Nokia.Pvd01 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:03:
Bij ons in de regio is het ook mogelijk om bij online.nl een abonnement af te sluiten via DFN. Krijg je dan ook een Nokia?
die Nokia.. kan.. als ik google.. en het goed lees cq begrijp.. gewoon in bridge
404 Signature not found
Dat eerste….Maar volgens de aanmeld-pagina van online krijg je de Zyxel vmg8825-t50k wifi-modem. Regio Het Hogeland (Groningen)ernstoud schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:05:
[...]
Betreft het de aanleg van een nieuw netwerk (XGS-PON) of bestaand (AON/P2P)? In dat laatste geval kan online.nl een eigen router verstrekken, in het eerste geval wordt het de Nokia.
Je bedoelt de Nokia xs-2426g-a?SMSfreakie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:12:
die Nokia.. kan.. als ik google.. en het goed lees cq begrijp.. gewoon in bridge
In theorie heb je gelijk. Alleen - reden onbekend - zijn in de exemplaren die Delta/Caiway uitlevert, de betreffende settings in de GUI niet toegankelijk. Geen bridge mode dus.
Vraag is natuurlijk waarom dat zo is…
Die router heeft een RJ-45 als WAN poort. Dat zou dan moeten betekenen dat ze een media converter glas naar RJ-45 meeleveren voor XGS-PON. Interessant. Maar lijkt me weer zo’n geval van in dit geval online.nl die ook de verkeerde dingen beweert… net als Delta en Caiway.Pvd01 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:22:
[...]
Dat eerste….Maar volgens de aanmeld-pagina van online krijg je de Zyxel vmg8825-t50k wifi-modem. Regio Het Hogeland (Groningen)
Ik ben benieuwd wat er op DFN infra met XGS-PON door online.nl geleverd wordt. Ik gok toch echt de Nokia en niet dat Zyxel device.
ja inderdaad die.. maar goed technisch kan die het... enfin mogelijk zitten er wat backdoors inernstoud schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:33:
[...]
Je bedoelt de Nokia xs-2426g-a?
In theorie heb je gelijk. Alleen - reden onbekend - zijn in de exemplaren die Delta/Caiway uitlevert, de betreffende settings in de GUI niet toegankelijk. Geen bridge mode dus.
Vraag is natuurlijk waarom dat zo is…
404 Signature not found
Ik ben ook benieuwd. Maar ik zal in q1 2023 (o.v.) vast een Nokia krijgen, omdat ik me bij Delta heb aangemeld.Ik ben benieuwd wat er op DFN infra met XGS-PON door online.nl geleverd wordt. Ik gok toch echt de Nokia en niet dat Zyxel device.
[ Voor 3% gewijzigd door Pvd01 op 13-06-2022 21:56 ]
Ik heb een exemplaar via MP aangeschaft juist voor onderzoek met dat doel, maar helaas zit er via de serial port op het moederbord een wachtwoord. Ben er niet verder mee gegaan.SMSfreakie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:44:
[...]
ja inderdaad die.. maar goed technisch kan die het... enfin mogelijk zitten er wat backdoors in
Ik zit met precies dezelfde afweging... enerzijds wil ik graag meewerken om het effectieve monopolie van Ziggo (met hun belachelijke nieuwe automatische inflatiecorrectie elk jaar) hier te doorbreken. En daardoor die aansluitkosten voorkomen is ook mooi meegenomen natuurlijk. Anderzijds baren de punten die jij noemt me toch ook nog wel wat zorgen.timothee schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:13:
@ernstoud en @miniterror Heren, hartelijk dank voor jullie snelle reactie! Zeer verhelderend![]()
Ik heb nog een week of 3 om te beslissen... misschien heb ik er trouwens overheen gelezen, maar hoeveel tijd zou ik ongeveer moeten incalculeren van het moment van inschrijven tot daadwerkelijke aanleg? Want als het nog wel een jaar duurt is er natuurlijk ook best een kans dat het hele bridge-verhaal tegen die tijd wél voor elkaar is

Of Delta heeft het licht gezien (mede door de verplichting om eigen routers toe te staan) en gaat binnenkort ook een losse Nokia ONT gebruiken waar je dan zelf een router aan hangt (of die van Delta gebruikt), in plaats van de gecombineerde router/ONT van Nokia die ze nu gebruiken.Stalensnuitje schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:11:
[...]
Ik zit met precies dezelfde afweging... enerzijds wil ik graag meewerken om het effectieve monopolie van Ziggo (met hun belachelijke nieuwe automatische inflatiecorrectie elk jaar) hier te doorbreken. En daardoor die aansluitkosten voorkomen is ook mooi meegenomen natuurlijk. Anderzijds baren de punten die jij noemt me toch ook nog wel wat zorgen.
Ik heb nog een week of 3 om te beslissen... misschien heb ik er trouwens overheen gelezen, maar hoeveel tijd zou ik ongeveer moeten incalculeren van het moment van inschrijven tot daadwerkelijke aanleg? Want als het nog wel een jaar duurt is er natuurlijk ook best een kans dat het hele bridge-verhaal tegen die tijd wél voor elkaar is
Hier wordt gezegd dat het ongeveer een jaar duurt tussen einde campagne en oplevering. Als de winter niet te streng wordt, kan het wellicht sneller gaan.Stalensnuitje schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:11:
[...]
Ik zit met precies dezelfde afweging... enerzijds wil ik graag meewerken om het effectieve monopolie van Ziggo (met hun belachelijke nieuwe automatische inflatiecorrectie elk jaar) hier te doorbreken. En daardoor die aansluitkosten voorkomen is ook mooi meegenomen natuurlijk. Anderzijds baren de punten die jij noemt me toch ook nog wel wat zorgen.
Dus medio Q2 2023 verwacht ik glasvezel te hebben. Ik ben nl. toch maar overstag gegaan en heb mij - zij het met enige tegenzin omdat een kritisch geluid op deze manier nog niets oplevert - aangemeld als klant. Precies met het idee cq. de hoop dat het tegen die tijd wel mogelijk is om het modem in bridge modus te zetten of om je router rechtstreeks op een converter aan te sluiten.
Ik heb wel een business pack genomen, voor het geval je als “zakelijke klant” wellicht iets meer te eisen hebt. Kost het eerste jaar toch niets extra. Vast IP dan als bonus.
Sinds deze week over op Delta. Eerst met de platinum als modem/router, nu een Titanium modem met een Asus router erachter.ernstoud schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:41:
[...]
Blijft bijzonder dat telefonisch, offerte en website verschillende prijzen e.d. noemen. Volgens mij mag dat niet eens volgens de wet.
Een mesh systeem is niets anders dan access points met een communicatie tussen de access points waarbij een verbinding zonder verbreking overgenomen kan worden. Dus loop je met een notebook van keuken naar zolder dan blijft de verbinding tot stand, aangenomen dat op elke verdieping een mesh station staat.
De beveiliging bestaat zoals gebruikelijk uit WPA2 AES of WPA3. Je kiest in de app van TP-LINK deze instelling en een wachtwoord. Wellicht - ik heb geen ervaring met deze mesh set - kun je nog tijden instellen waarop WiFi mogelijk is, filters op mac adres e.d., staat vast ergens in de handleiding.
De snelheid is impressive, maar wel veel fluctuatie. Mijn upload via de kabel gaat goed, tussen 500 en 700 Mbps, maar download blijft beetje stuiteren en vooral onder de 500Mbps met wat uitschieters naar 600Mbps laat in de avond. Overdag is het meer ene keer 90, andere keer 150, thans ongeveer 270 Mbps. Ik heb een switch maar ook zonder en direct in de router geven dezelfde cijfers. Er zit verder niets op wifi wat groot verbruikt oid. Is die fluctuatie mogelijk omdat ook ik in de dorpje in de veluwe zit? Moet ik nog iets in de Titanium tunen?
Je hebt dus een gigabit abonnement? Dan zijn de bekabelde waarden die je noemt veel te laag. Moet rond de 940/940 zitten. Of gebruik je een VPN? Bekabeling is minimaal Cat 5E?Rene44 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:02:
[...]
Sinds deze week over op Delta. Eerst met de platinum als modem/router, nu een Titanium modem met een Asus router erachter.
De snelheid is impressive, maar wel veel fluctuatie. Mijn upload via de kabel gaat goed, tussen 500 en 700 Mbps, maar download blijft beetje stuiteren en vooral onder de 500Mbps met wat uitschieters naar 600Mbps laat in de avond. Overdag is het meer ene keer 90, andere keer 150, thans ongeveer 270 Mbps. Ik heb een switch maar ook zonder en direct in de router geven dezelfde cijfers. Er zit verder niets op wifi wat groot verbruikt oid. Is die fluctuatie mogelijk omdat ook ik in de dorpje in de veluwe zit? Moet ik nog iets in de Titanium tunen?
Is dat niet je Asus router die tegen beperkingen aanloopt? Wat haalde je met de Genexis Platinum router?Rene44 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:02:
[...]
Sinds deze week over op Delta. Eerst met de platinum als modem/router, nu een Titanium modem met een Asus router erachter.
_JGC_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:19:
[...]
Is dat niet je Asus router die tegen beperkingen aanloopt? Wat haalde je met de Genexis Platinum router?
Duh!ernstoud schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:47:
[...]
Je hebt dus een gigabit abonnement? Dan zijn de bekabelde waarden die je noemt veel te laag. Moet rond de 940/940 zitten.Of gebruik je een VPN?
Bekabeling is minimaal Cat 5E?
Hier overigens net de schouw gehad, Allinq gaat hier aan de slag, die huren dan weer plaatselijke glasvezelbedrijfjes in.
Aansluiting wordt buiten naast de voordeur ingevoerd, hier lopen ook riool, gas, elektra en KPN. Gaat vervolgens onder de WC door naar de meterkast. Ik ga zelf buisje aanleggen, wil dan nml direct ook een stopcontact buiten maken.
Aansluiting wordt buiten naast de voordeur ingevoerd, hier lopen ook riool, gas, elektra en KPN. Gaat vervolgens onder de WC door naar de meterkast. Ik ga zelf buisje aanleggen, wil dan nml direct ook een stopcontact buiten maken.
De zo sterk wisselende waarden deden me aan VPN gebruik denken, bingo. Wat heb ik als prijs gewonnen?
Kreeg idd ook net binnen via de post 💪🏼💪🏼markdejong schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:08:
[Afbeelding]
In Joure zijn er ondertussen genoeg aanmeldingen.
U gaat door voor het kookboek Oma's Recepten, met een voorwoord van Cor Bakker!ernstoud schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:20:
[...]
De zo sterk wisselende waarden deden me aan VPN gebruik denken, bingo. Wat heb ik als prijs gewonnen?
Die Platinum was eigenlijk zo slecht nog niet, alleen wifi was net te kort. Verder erg tevreden met Delta en de overstap. Dank voor je hulp!
Ik heb onlangs voor WiFi de Ubiquiti airCube AC ontdekt. Moeilijk te krijgen maar goedkoop leuk klein ding. Power over Ethernet, 4 port switch en goed bereik. En door het juiste land in te stellen zijn alle kanalen beschikbaar.Rene44 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:33:
[...]
U gaat door voor het kookboek Oma's Recepten, met een voorwoord van Cor Bakker!![]()
Die Platinum was eigenlijk zo slecht nog niet, alleen wifi was net te kort. Verder erg tevreden met Delta en de overstap. Dank voor je hulp!
pricewatch: Ubiquiti airCube AC
Heb je veel moeite moeten doen om een Titanium te krijgen? Als ik bel, chat of in de winkel hierover vragen stel aan Delta mensen, krijg ik wisselende antwoorden hoe je dit regelen kan...Rene44 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:02:
[...]
Het was een voorwaarde voor ik een nieuwe overeenkomst met ze aanvaarde. Maar zoals anderen als gesteld hebben: als je het rustig vraagt, sturen ze dat ding zo op. En anders kan je een klacht indienen. Niet alle klantendienst medewerkers weten dat, meestal laag betaalde jngens/meisjes, beetje ondankbaar baantje. Blijf dus altijd beleefd. Dan komt t vast goed.LaborGardens schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:14:
[...]
Heb je veel moeite moeten doen om een Titanium te krijgen? Als ik bel, chat of in de winkel hierover vragen stel aan Delta mensen, krijg ik wisselende antwoorden hoe je dit regelen kan...
Yippie.. de campagne is hier geslaagd, woensdag was de laatste inschrijf dag, donderdag al een kaartje in de brievenbus (via postnl) dat er vanaf 20-6 al volk van de aannemer rond gaat bij de woningen om te kijken waar de glasvezel aansluiting gerealiseerd gaat worden..
ik vind dit wel vrij snel gaan.. iemand die daar ervaring mee? wat de gemiddelde duur is dat de vezels in de grond liggen en het licht er op staat?
ik vind dit wel vrij snel gaan.. iemand die daar ervaring mee? wat de gemiddelde duur is dat de vezels in de grond liggen en het licht er op staat?
404 Signature not found
Succes! Als het net zo lang gaat duren als op De Ekers (Industrieterrein) dan kan je maanden wachten op een actieve verbinding. Wij hebben het medio november (2021) afgesloten en het werd ergens medio april 2022 echt geactiveerd.markdejong schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:08:
[Afbeelding]
In Joure zijn er ondertussen genoeg aanmeldingen.
Sinds dien alleen maar problemen, elke week storingen, snelheden die niet kloppen, het gaat nog wel eventjes door. Klantenservice van Delta is ook een lachertje, niemand die je kan of wilt helpen, continue van het kastje naar de muur toegestuurd worden. Nee, geen fijne ervaring.
Dank! Ik snap soms ook niks van die providers, hoe moeilijk is het om een storingspagina te onderhouden?ernstoud schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:37:
[...]
Weserve is een zakelijke ISP op het DFN netwerk. Zij hebben goede contacten met het NOC van DFN en melden vrijwel altijd als eerste wat er aan de hand is. Waarom het DFN NOC geen link heeft met de Delta en Caiway storingsmelding pagina is een raadsel.
Het werkte ineens weer. Andere collega is van de infra dus die heeft het verder opgepakt, weet de details niet. Ineens werd de locatie weer groen in onze monitoringIk denk dat deze keer de melding door Weserve niet over Nijverdal of omgeving gaat, daarvoor is de melding te generiek. Excuus.
Maar heb je ondertussen iets van Delta gehoord?
Hey,
Aangezien ik binnenkort ga verhuizen en ook een internetprovider nodig heb wil ik gaan voor Delta glasvezel, momenteel zitten wij bij de KPN maar die bieden daar geen glasvezel aan (hier ook niet).
Hoe is jullie ervaring met de Delta qua storingen? Hoe is de klantenservice?
Aangezien ik binnenkort ga verhuizen en ook een internetprovider nodig heb wil ik gaan voor Delta glasvezel, momenteel zitten wij bij de KPN maar die bieden daar geen glasvezel aan (hier ook niet).
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Deze thread kent 136 pagina’s. Uw vragen zijn daarin vast en zeker beantwoord. Gebruik dus de zoekfunctie.Meg schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:32:
Hey,
Bijvoorbeeld: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie en [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie
[ Voor 17% gewijzigd door ernstoud op 19-06-2022 17:17 ]
Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.