De 600Ω lijn is net als de 75Ω groene coax inderdaad aangelegd voor transport van analoge signalen. De glasvezel die nu overal wordt aangelegd is aangelegd met het doel digitale signalen te transporteren. Dat klopt allemaal. Dat neemt niet weg dat de signaaloverdracht in beide gevallen begint met iets analoogs. In het geval van het koper en de coax spanning en stroom en in het geval van het glas licht door een glasfiber. 145 MHz door 50Ω coax, 3 cm door een golfpijp, 500 THz door een glasvezel, vanuit de natuurkunde bezien is het alledrie een electromagnetische golf door een golfgeleider. Het zijn alle drie golven en golven zijn analoog. Door moduleren kunt je ze alle drie gebruiken voor zowel analoge als digitale signalen.
Wat ik er maar probeer mee duidelijk te malen is dat het feit dat de groene coax is aangelegd voor transport van analoge signalen niet betekent dat het minder geschikt zou zijn voor digitale signalen dan de glasvezel.
Dat het kan is meegenomen maar eindig
Klopt de houdbaarheidsdatum van de coax is nog niet bereikt, maar wel in zicht.
En nee. geen gradueel verschil, factoren verschil. Glas apparatuur is leverbaar tot 80-120 km., coax moet je niet langer dan een paar honderd meter willen maken.
Ja factoren verschil. Vijf tot zes grootte ordes verschil. Maar ook dat is een gradueel verschil.
Als zendamateur waren we wat gelukkig als de zender dicht bij de antenne kon staan... coax brrr....
Zeker. Je wilt geen 10 dB verliezen tussen zender en antenne. Dat scheelt je zo anderhalf tot twee S punten aan de ontvangkant. Je hoeft het mij niet uit te leggen, ik sta in die kringen bekend als PA0MMV en dat al meer dan een halve eeuw. (Al doe ik er de laatste tijd niet meer zo veel mee)
Dit wordt een beetje een discussie wie de langste ... heeft volgens mij. Of zijn we het met elkaar eens dat coax als transmissielijn voor signalen met grote bandbreedte over grote afstanden voor digitale signalen niet de toekomst heeft? Zo niet, even goede vrinden.
Maar natuurlijk zijn we het er over eens dat glasvezel de toekomt heeft. De coax die opgezet is voor distributie van analoge radio en TV signalen ombouwen voor tweerichting digitale signalen was een geweldig idee en een groot succes. Maar de houdbaarheidsdatum van de coax is in zich en glasvezel is in opkomst. Geen discussie.