Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
ernstoud schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:09:
[...]

Kosteloos als in…?

Volgens mij is aanleg nl. altijd kosteloos. Alleen betaal je (hier, glasvezel buitenaf gebied) of €13 per maand of €1000 ineens vastrecht.
Nop.

Reggefiber rekende al een verlaagd tarief van 450 of 375 euro (naar gelang het mogelijke bereik van de hoeveelheid aansluitingen). (bijv in Alphen a/d Rijn @ 2016 ). In sommige gevallen besloot de gemeente voor de kosten op te draaien, omdat bijv. het riool toch vervangen moest worden (en de meerkosten niet heel veel extra waren).

In jouw specifieke situatie wou de gemeente dus niet de kosten dragen en zit je in een buitengebied, waardoor de aansluitkosten doorberekend worden.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_Jeff schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:06:
[...]

Die buis is speciaal aangelegd als loze leiding voor zaken zoal Glasvezel. Ik zou niet weten waarom DFN dit niet mag gebruiken?

Die loze leiding is jouw/verhuurders eigendom, niet die van KPN(-Netwerk)
Ik lees: “Naar ons huis loopt een lege blauwe kpn buis…”, dan lijkt het me toch een eigendom van KPN, ooit aangelegd voor telefoon of glasvezel. Als dat zo is zal een andere provider daar geen gebruik van mogen of willen maken.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_Jeff schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:24:
[...]

Nop.

Reggefiber rekende al een verlaagd tarief van 450 of 375 euro (naar gelang het mogelijke bereik van de hoeveelheid aansluitingen). (bijv in Alphen a/d Rijn @ 2016 ). In sommige gevallen besloot de gemeente voor de kosten op te draaien, omdat bijv. het riool toch vervangen moest worden (en de meerkosten niet heel veel extra waren).

In jouw specifieke situatie wou de gemeente dus niet de kosten dragen en zit je in een buitengebied, waardoor de aansluitkosten doorberekend worden.
Ik denk dat het semantiek is; bij ons is nooit gesproken over aanlegkosten maar over vastrecht. Uiteraard komt het op hetzelfde neer. Zie: https://www.glasvezelbuit...vice/vastrechtvergoeding/

“Woon je in een gebied waar de afstanden tussen woningen groter zijn dan normaal, of woon je bijvoorbeeld buiten de bebouwde kom? Dan brengen wij de vastrechtvergoeding in rekening om daarmee de extra aanlegkosten te compenseren.”

Beetje krom wel. Vastrechtvergoeding = extra aanlegkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
PTT / Kpnnetwerk (koper) doet daar net zo hard aan mee, maar zie je het niet gespecificeerd staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_Jeff schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:47:
PTT / Kpnnetwerk (koper) doet daar net zo hard aan mee, maar zie je het niet gespecificeerd staan
Nee hoor. Dat is echt iets anders. Bij KPN is er een huurprijs voor de lijn richting de operator die dan weer richting provider doorberekent en die weer naar de klant
In die huurprijs zit uiteraard een component om de aanleg terug te verdienen. Maar dat gebeurt bij elk product of dienst.

Bij deze "vastrecht' bedragen geldt bovenstaande ook allemaal maar zijn die aanlegkosten dusdanig hoog dat het niet in de gemiddelde lijnhuurprijs kan komen. Dus de bewoner betaalt een eigen bijdrage maandelijks zodat het toch past.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:09
Hier voor niks de klantenservice lastig gevallen; als je een nieuw abbo afsluit krijg je dus de Genexis Platinum, behalve als je een goede reden hebt.
De Genexis Titanium krijg je alleen als zakelijke klant, dus gaf ik aan dat ik het business pack erbij heb besteld.
Zegt ze: dan zit je bij de verkeerde klantenservice en krijg je sowieso de Titanium.

Dus wat rond eind ‘21 werd genoemd klopt dus nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:19
D_Jeff schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:06:
[...]

Die buis is speciaal aangelegd als loze leiding voor zaken zoal Glasvezel. Ik zou niet weten waarom DFN dit niet mag gebruiken?

Die loze leiding is jouw/verhuurders eigendom, niet die van KPN(-Netwerk)
Ben even benieuwd hoe je erbij komt dat de loze buis -waarschijnlijk aangelegd in opdracht van KPN- eigendom is van poster en niet van KPN én dat DFN deze zomaar mag gebruiken?

Lijkt me dat deze gewoon eigendom is en blijft van KPN en dat DFN deze kan overkopen als ze deze willen gebruiken...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Spiff schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Ben even benieuwd hoe je erbij komt dat de loze buis -waarschijnlijk aangelegd in opdracht van KPN- eigendom is van poster en niet van KPN én dat DFN deze zomaar mag gebruiken?

Lijkt me dat deze gewoon eigendom is en blijft van KPN en dat DFN deze kan overkopen als ze deze willen gebruiken...
Als de buis al eerder was gelegd door KPN is deze gewoon van hen. Daar is ooit toestemming voor gegeven. Is de buis door een eerdere eigenaar of de bouwer gelegd dan is ie van de grondeigenaar.
Maar zodra de buis is gevuld met een telecomkabel wordt de buis met kabel door natrekking eigendom van de telecomaanbieder.

Maar...KPN legt geen blauwe mantelbuizen in eigen grond zonder dat er wat in zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 29-01-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
Barre73 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:20:
[...]

Als de buis al eerder was gelegd door KPN is deze gewoon van hen. Daar is ooit toestemming voor gegeven. Is de buis door een eerdere eigenaar of de bouwer gelegd dan is ie van de grondeigenaar.
Maar zodra de buis is gevuld met een telecomkabel wordt de buis met kabel door natrekking eigendom van de telecomaanbieder.

Maar...KPN legt geen blauwe mantelbuizen in eigen grond zonder dat er wat in zit.
Oeh, natrekking. Iemand is hier een beetje juridisch onderlegt _/-\o_ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spiff schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:50:
[...]

Oeh, natrekking. Iemand is hier een beetje juridisch onderlegt _/-\o_ ;)
Comes with the job :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
Hmm, je maakt me nieuwsgierig; NKL '99 zegt je dan ook iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spiff schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:16:
[...]

Hmm, je maakt me nieuwsgierig; NKL '99 zegt je dan ook iets?
Ja, maar niet in mijn dagelijkse werk. Ik zit wel in de glasvezel en telecom maar niet als jurist. Maar je pikt wel eens wat op en hebt wel eens ondersteuning nodig van een juridische afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 14:55
Ik zit nu met het volgende:
Ik heb in Twente (cogasgebied) nu Glasvezel van caiway, met tv en telefoon.

Ik zag dat Delta 1Gbit aanbied voor 50 euro p/m (45 eerste jaar). Caiway heeft niet een vergelijkbaar aanbod (wat ergens raar is, het is hetzelfde bedrijf maargoed...).

Enige dat ik bij Delta nergens kan terug vinden is dat als je de TV er bij neemt de tv via coax blijft werken. Bij Caiway heb kijk ik nu tv via dvb-c (basispakket is free to air) via de coax wat ideaal is, want geen losse kastjes.

Nu heb ik ook wel eens gelezen dat het signaal op de coax vaak helemaal niet wordt afgesloten wat tv betreft dus dat dat sowieso wel zou blijven werken.

Is er iemand hier die toevallig in Cogas gebied woont die Delta glas heeft en nog 'gewoon' tv kan kijken via dvb-c?

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suedje
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:54
3dmaster schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:18:

Ik zag dat Delta 1Gbit aanbied voor 50 euro p/m (45 eerste jaar). Caiway heeft niet een vergelijkbaar aanbod (wat ergens raar is, het is hetzelfde bedrijf maargoed...).

Enige dat ik bij Delta nergens kan terug vinden is dat als je de TV er bij neemt de tv via coax blijft werken. Bij Caiway heb kijk ik nu tv via dvb-c (basispakket is free to air) via de coax wat ideaal is, want geen losse kastjes.

Nu heb ik ook wel eens gelezen dat het signaal op de coax vaak helemaal niet wordt afgesloten wat tv betreft dus dat dat sowieso wel zou blijven werken.

Is er iemand hier die toevallig in Cogas gebied woont die Delta glas heeft en nog 'gewoon' tv kan kijken via dvb-c?
Als ik het goed begrijp heb je geen tv over de coax meer als je naar Delta over stapt.

Ikzelf heb ook Caiway internet, tv en bellen. Ik heb Caiway gebeld of er iets mogelijk was met mijn contract, aangezien ik o.a. ook de aanbieding van Delta voorbij zag komen. Ze hebben mij een aanbod gedaan wat voor mij prima was, internet (500MBit/s) + TV en bellen voor Euro 47,50 per maand. Binnen 2 weken was de internet snelheid aangapast, heb ik 2 tv ontvangers ontvangen en het werkt prima. Maar voorlopig blijf ik ook gewoon tv via de Coax ontvangen van Caiway.
Bel ze ook eens op zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mijn situatie is wellicht niet helemaal te vergelijken.. Maar, ik heb TV van Ziggo (dus via COAX) en internet en telefoon via KPN (DSL). Ik ga alleen met het internet en telefoon over naar Delta (aan te leggen glasvezel), en aan de TV (COAX) gaat dus helemaal niks gebeuren.

Mijn oma heeft Ziggo alles-in-1, en ik ga alleen telefoon en internet van Ziggo opzeggen, zodat zij dezelfde situatie krijgt als wij thuis hebben. Het enige wat dan (in mijn beleving gaat gebeuren) is dat het Ziggo modem bij haar het veld (gelukkig) mag ruimen, en aan de TV-infra niks veranderd. Dit omdat je Coax binnen komt, vervolgens een splitter in gaat en vanaf die splitter 1 Coax kabel naar de modem gaat en de rest gewoon naar TV.

Maar nogmaals, of het helemaal vergelijkbaar is durf ik niet te zeggen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Deze situatie is op het forum toch echt al een paar keer beschreven. Als je internet/TV afneemt bij Delta of Caiway terwijl je op dit moment TV via coax hebt dan zul je een nieuw abonnement krijgen met TV via internet, dus met een of twee set top boxjes (Amino Aria). Er is ook gemeld dat bij sommige abonnees het TV signaal via coax (een tijdje ook) nog blijft bestaan, maar dat geeft natuurlijk geen zekerheid.

Zie bijvoorbeeld:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68787780
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68923828
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69243914
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70193084
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70199692

En andere gebruikers melden dat ze coax hielden (maar melden wellicht niet als het weken later toch weggevallen is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:38
Het Cogas/Caiway gebied ligt glasvezel als je alles in 1 pakket nam van Caiway internet tv en telefoon.
De DBc ging via de coax en het interactieve gedeelte ging via de glasvezel.

Of dat nu nog het geval is weet ik niet,

Je kunt ook alleen zonder internet en telefoon een abonnement via de coax krijgen bij Caiway via Delta durf ik niet te zeggen of ze het aanbieden alleen tv via de coax, veel oudere mensen maken er nog degelijk gebruik van..

@Kuusj jouw situatie is niet gunstig tv over coax behouden via Ziggo en internet en telefoon via glasvezel naar Delta dat zijn meer kosten aan 2 providers beter alles over de glasvezel tv internet en telefoon.

Kan me voorstellen dat je met coax meer vrijheid hebt in vrije keuze dan via glasvezel .IPTV is al geen vrije keuze over glasvezel alleen modem/router.

Heb je een tv met smartcard bij Ziggo heb je niets meer aan als je alles via de glasvezel neemt en ben je afhankelijk van je tv kastje van je provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

J.E. Weinor schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:10:
Het Cogas/Caiway gebied ligt glasvezel als je alles in 1 pakket nam van Caiway internet tv en telefoon.
De DBc ging via de coax en het interactieve gedeelte ging via de glasvezel.

Of dat nu nog het geval is weet ik niet,

Je kunt ook alleen zonder internet en telefoon een abonnement via de coax krijgen bij Caiway via Delta durf ik niet te zeggen of ze het aanbieden alleen tv via de coax, veel oudere mensen maken er nog degelijk gebruik van..

@Kuusj jouw situatie is niet gunstig tv over coax behouden via Ziggo en internet en telefoon via glasvezel naar Delta dat zijn meer kosten aan 2 providers beter alles over de glasvezel tv internet en telefoon.

Kan me voorstellen dat je met coax meer vrijheid hebt in vrije keuze dan via glasvezel .IPTV is al geen vrije keuze over glasvezel alleen modem/router.

Heb je een tv met smartcard bij Ziggo heb je niets meer aan als je alles via de glasvezel neemt en ben je afhankelijk van je tv kastje van je provider.
Alles via glas klinkt leuk, maar ik heb 4 TV's met CI+, COAX door het hele huis liggen voor deze TV's, nu geen aparte kastjes nodig (en dus ook geen aparte afstandsbedieningen). Het is (om genoemde redenen) simpelweg geen praktische optie om TV via IPTV te ontvangen. Ik heb overigens ook niet voor Jan met de korte achternaam 200,- uitgegeven aan CI+ modules om ze vervolgens niet te kunnen gebruiken, ik heb al sinds het letterlijke begin van digitale TV mijn TV en internet/telefoon gescheiden, en als laatste ben ik gewoon heel tevreden over hoe het nu werkt. Dus ja, zoals je zegt, het is niks voor mij om alles via glasvezel te hebben. En dan heb ik het nog niet gehad over enkele zenders die ik niet via andere providers doorkrijg...

Stel dat ik mij even mentaal over het feit heen zou kunnen zetten dat ik een hoop van die waardeloze kastjes moet neerzetten zou ik bij Delta 5,- per maand, per extra toestel moeten betalen. We hebben het hier over 15,- per maand extra, dus 180,-!!! per jaar. Daar kan ik iedere 6 jaar een mooie nieuwe OLED TV van bestellen, dus nee, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 14:55
Hmm, dan laat ik het nog maar even zo. Ik gebruik ook een hdhomerun met dvb-c icm plex dvr. Als ze coax er helemaal uit gaan gooien wat ik zo her en der lees wordt dat dus ook allemaal waardeloos op termijn.

Fijn :/

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:00
LaborGardens schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:50:
Een vraag waarop ik het antwoord niet direct vinden kan en waar de klantenservice van Delta me ook niet mee kan helpen en me verwijst naar de klantenservice van Delta Fiber Network (enkel geopend op kantoortijden):

Wij zijn augustus vorig jaar verhuisd naar een adres in Middelburg (bebouwde kom, geen buitengebied). In de staat/wijk ligt al glasvezel, maar de woning is nog niet voorzien van een aansluiting. Er is enkel een coax aansluiting in de meterkast.

Als we zouden overstappen op glasvezel, worden er dan nog aparte aansluitkosten gerekend om de aansluiting van de woning op de glasvezel in de straat/wijk te realiseren? Mocht niemand het antwoord hebben, dan probeer ik komende week de klantenservice van DFN wel te bellen…
Even mezelf quoten, want ik heb vandaag een poging gedaan om dit antwoord te verkrijgen van de klantenservice bij Delta Fiber Network. Blijkbaar was mijn vraag niet heel eenvoudig om te beantwoorden, want na het stellen van de vraag werd ik terug in de wacht gezet terwijl het antwoord zou worden nagegaan. Uiteindelijk te horen gekregen dat, voor zover ze bij DFN konden zien, er hier in Middelburg geen aparte aansluitkosten worden aangerekend. Ze wilden het niet keihard beloven, want de "voor zover wij kunnen zien" werd verschillende keren herhaald.

Als ik zou gaan overstappen en bestellen, wordt dat toch telefonisch. Dat is blijkbaar de makkelijkste manier om een modem met bridge mode te kunnen krijgen. Dan kan ik tijdens bestellen ineens de vraag voor aansluitkosten nog eens stellen... maar eerst nog eens rustig over slapen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LaborGardens schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:58:
[...]

Even mezelf quoten, want ik heb vandaag een poging gedaan om dit antwoord te verkrijgen van de klantenservice bij Delta Fiber Network. Blijkbaar was mijn vraag niet heel eenvoudig om te beantwoorden, want na het stellen van de vraag werd ik terug in de wacht gezet terwijl het antwoord zou worden nagegaan. Uiteindelijk te horen gekregen dat, voor zover ze bij DFN konden zien, er hier in Middelburg geen aparte aansluitkosten worden aangerekend. Ze wilden het niet keihard beloven, want de "voor zover wij kunnen zien" werd verschillende keren herhaald.

Als ik zou gaan overstappen en bestellen, wordt dat toch telefonisch. Dat is blijkbaar de makkelijkste manier om een modem met bridge mode te kunnen krijgen. Dan kan ik tijdens bestellen ineens de vraag voor aansluitkosten nog eens stellen... maar eerst nog eens rustig over slapen :)
Eventuele aansluitkosten moeten duidelijk worden gemaakt bij de echte bestelling en daarna in de bevestigingsmail. Staan ze daar niet in, dan zijn ze er dus niet.
Staan ze daar wel in maar was het niet gezegd tijdens het gesprek dan is de keus altijd aan jou om binnen 14 dagen te annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 18:18
3dmaster schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:36:
Hmm, dan laat ik het nog maar even zo. Ik gebruik ook een hdhomerun met dvb-c icm plex dvr. Als ze coax er helemaal uit gaan gooien wat ik zo her en der lees wordt dat dus ook allemaal waardeloos op termijn.

Fijn :/
Die verandering heb ik ook maar gedaan. Ga er van uit dat DVB-C geen lang leven beschoren is, bij geen enkele aanbieder. Ook Ziggo niet.

HDHR, tvheadend is eruit gegaan en ik heb nu Plex en Xteve draaien voor het tv deel. Ideaal is het niet maar ik red me er mee. Kijk toch weinig TV.

Dit alles icm Delta 1 gigabit abo. In februari ben ik ex-Ziggo klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kuusj schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:26:
[...]

Alles via glas klinkt leuk, maar ik heb 4 TV's met CI+, COAX door het hele huis liggen voor deze TV's, nu geen aparte kastjes nodig (en dus ook geen aparte afstandsbedieningen). Het is (om genoemde redenen) simpelweg geen praktische optie om TV via IPTV te ontvangen. Ik heb overigens ook niet voor Jan met de korte achternaam 200,- uitgegeven aan CI+ modules om ze vervolgens niet te kunnen gebruiken, ik heb al sinds het letterlijke begin van digitale TV mijn TV en internet/telefoon gescheiden, en als laatste ben ik gewoon heel tevreden over hoe het nu werkt. Dus ja, zoals je zegt, het is niks voor mij om alles via glasvezel te hebben. En dan heb ik het nog niet gehad over enkele zenders die ik niet via andere providers doorkrijg...

Stel dat ik mij even mentaal over het feit heen zou kunnen zetten dat ik een hoop van die waardeloze kastjes moet neerzetten zou ik bij Delta 5,- per maand, per extra toestel moeten betalen. We hebben het hier over 15,- per maand extra, dus 180,-!!! per jaar. Daar kan ik iedere 6 jaar een mooie nieuwe OLED TV van bestellen, dus nee, bedankt.
Los van Delta, de extra TVs kan je wel op meer manieren voorzien van TV zenders hoor. Dat hoeft al lang niet meer via een kastje. Ik noem een smart TV app (direct via het OS van de TV) of Chromecast er aan hangen en casten via je telefoon, NLZiet is voor sommigen ook prima.

Ja, zaken veranderen en soms moet je daarin mee. Zo gaat het in het leven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Barre73 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Los van Delta, de extra TVs kan je wel op meer manieren voorzien van TV zenders hoor. Dat hoeft al lang niet meer via een kastje. Ik noem een smart TV app (direct via het OS van de TV) of Chromecast er aan hangen en casten via je telefoon, NLZiet is voor sommigen ook prima.

Ja, zaken veranderen en soms moet je daarin mee. Zo gaat het in het leven.
Ja, soms moet je mee. Maar soms is een bestaande oplossing gewoon dermate veel handiger dan een nieuwe 'betere' oplossing, dat het zich loont deze zo lang als dat kan aan te houden. De oplossingen die je aanhaalt zijn allemaal valide, maar niet gebruiksvriendelijk(er). Of ga jij mijn oma uitleggen hoe ze een app op de TV moet gebruiken, terwijl ze evengoed met haar CI+ module gewoon de TV aan kan zetten en dan kan zappen zoals gewoonlijk? Of nog erger, hoe ze moet casten via haar telefoon? Zelfs mijn oom of mijn vader zit daar vaak mee te klooien. Ik heb toevallig de Chromecast met Ziggo GO combi geopteerd bij mijn oom voor een TV buiten, maar als ik al zie hoe vaak ik gebeld ben geworden met 'zus of zo werkt niet' of 'hoe moet dit of dat ook alweer', dan is het voor mij alweer snel duidelijk dat een gleufje graven en COAX leggen uiteindelijk al minder lang had geduurd. Maar goed, vooruitgang ;(

Vooruitgang is prima, maar ik vind (en dat is eigenlijk niet eens een mening) IPTV niet per definitie een vooruitgang qua technologie. Het is niet alsof we van CRT naar LCD gaan, bijvoorbeeld. Het is alsof je van OLED naar QLED oid gaat. Het een verbetering noemen gaat mij al te ver, het is meer een tradeoff. Glasvezel is heel erg mooi, maar de CI+ oplossing met COAX is vooralsnog het fijnste in gebruik imho.

Laat ik het zo zeggen, zolang hier thuis het merendeel van het TV gebruik bij overige gezinsleden bestaat uit het aanzetten van de TV en dan naar zender zoveel te gaan, zie ik er echt geen heil in om in een TV te moeten gaan navigeren naar een bepaalde app om vervolgens hetzelfde resultaat te bereiken als dat ik bereikt had met een CI+ module waarbij ik de TV aan zet en beeld heb. In mijn gevallen vind ik IPTV nogmaals geen vooruitgang maar eerder omslachtig.

En ware het niet dat dit ook geen enkel probleem is, dus laten we het ook vooral geen probleem maken :) Ik ga met internet en telefoon van KPN naar Delta, en that's it. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kuusj schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:29:
[...]

Laat ik het zo zeggen, zolang hier thuis het merendeel van het TV gebruik bij overige gezinsleden bestaat uit het aanzetten van de TV en dan naar zender zoveel te gaan, zie ik er echt geen heil in om in een TV te moeten gaan navigeren naar een bepaalde app om vervolgens hetzelfde resultaat te bereiken als dat ik bereikt had met een CI+ module waarbij ik de TV aan zet en beeld heb. In mijn gevallen vind ik IPTV nogmaals geen vooruitgang maar eerder omslachtig.
Hier internet/tv/telefoon via glas dus. 1 TV in huis (meer dan genoeg want er is toch niets op vind ik) met een Amino Aria settop box. 1 afstandsbediening voor TV en STB want de STB van de Amino is te koppelen met de meeste TV's (staat ergens op de Caiway site hoe je dat moet doen). Dus geen enkel probleem.

STB kan eventueel aanblijven dan druk je dus met 1 knop de TV aan en met die ene afstandsbediening kun je alles doen. Staat de STB uit moet je 2 knopjes bedienen. That's all.

En coax? Ik denk dat ze op de burelen van Ziggo/Vodafone regelmatig brainstormen hoe het nou verder moet want coax is eindig.Is en blijft analoge techniek, gedoemd te verdwijnen.

En heb je coax door het huis en geen zin om met ethernet aan de gang te gaan zijn er moca kastjes om de bestaande coax te blijven gebruiken.

Overigens heb ik geen bekabeling naar de TV maar met een Devolo WiFi extender wordt het signaal overgebracht. Werkt prima. Dus het kan ook draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:14
ernstoud schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:02:
[...]

En coax? Ik denk dat ze op de burelen van Ziggo/Vodafone regelmatig brainstormen hoe het nou verder moet want coax is eindig.Is en blijft analoge techniek, gedoemd te verdwijnen.
Uiteraard is de coax gedoemd om op termijn te verdwijnen, maar ik denk dat DVB-C het toch zeker nog wel vijf jaar vol houdt. En vijf jaar is in deze wereld nog best lang.

Dat het analoge techniek zou zijn is geen argument. ALLES is op het laagste niveau analoog. De coax net zo goed als de ouderwetse telefoonlijn met ISDN of ADSL. En ook de glasvezel is op het niveau van het licht analoog.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

[...]

Hier internet/tv/telefoon via glas dus. 1 TV in huis (meer dan genoeg want er is toch niets op vind ik) met een Amino Aria settop box. 1 afstandsbediening voor TV en STB want de STB van de Amino is te koppelen met de meeste TV's (staat ergens op de Caiway site hoe je dat moet doen). Dus geen enkel probleem.

STB kan eventueel aanblijven dan druk je dus met 1 knop de TV aan en met die ene afstandsbediening kun je alles doen. Staat de STB uit moet je 2 knopjes bedienen. That's all.

En heb je coax door het huis en geen zin om met ethernet aan de gang te gaan zijn er moca kastjes om de bestaande coax te blijven gebruiken.

Overigens heb ik geen bekabeling naar de TV maar met een Devolo WiFi extender wordt het signaal overgebracht. Werkt prima. Dus het kan ook draadloos.
Kijk het begint al met ‘ik heb 1 tv want dat is genoeg en er is toch bijna niks op’.. Dat zijn al 2 factoren die voor jou persoonlijk toepasbaar zijn, maar niet voor iedereen zo hoeven te zijn. Zelfde met die STB’s, in mijn ogen: onnodig (standby)verbruik, extra kabels, e-waste.

Het gaat niet eens over het wel of niet hebben liggen van ethernet (ik heb het hele huis vol liggen met Cat6a, AP’s, thuisservers en alles), puur, enkel en alleen het gebruiksgemak van helemaal niks nodig hebben buiten je TV, de afstandsbediening van je TV en een CI+ module waar je geen last van hebt, en het feit dat ik een thuis veelbekeken zender al niet doorkrijg zonder Ziggo. Ja dan mag ik voor een extra abbo gaan betalen, niet echt de bedoeling.

Hoe lang Coax relevant blijft? Geen enkel idee. Dat het ooit analoog was, is natuurlijk een kulargument, dat is de ouderwetse telefoonlijn ook nog in de basis en volgens mij zou je dat zo over alles kunnen zeggen. Volgens mij komen ze anders nog best wel ver met wat er aanwezig is. Docsis3.1 gaat al aardig ver, als Ziggo meer uploadslots zou toekennen komt het aardig in de buurt ook van huidig glasaanbod. Ik ga niet zeggen dat we het nooit nodig zullen hebben, maar voordat het merendeel meer dan 100/100mbits nodig gaat hebben zijn we al heel wat jaren verder. Laat staan 1000mbit/s, en al helemaal 10.000mbit/s. Als COAX tot 10gbit synchroon kan meegroeien is dat netwerk de komende 15-20 jaar nog niet irrelevant. Dat wil niet zeggen dat ik geen glasvezel wil. Heel graag zelfs. Maar voor *mij* hoef ik geen tv via glasvezel. Klaar.

Als ik er nog 3-4-5 jaar plezier van heb is dat voor mij prima. Dit gaat echt niet binnen die tijd weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

De D in DVB-C staat voor Digital. Dus per definitie niet analoog. Coax is het medium, niet de techniek.
Het is technisch ook geen enkel probleem om tot met de woning via glasvezel te leveren en in de NTU een converter te zetten zodat het TV deel via coax loopt in de woning. Meerdere glasvezel providers doen dat nu nog altijd (Trined, Jonaz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:52:
[...]

De D in DVB-C staat voor Digital. Dus per definitie niet analoog. Coax is het medium, niet de techniek.
Het is technisch ook geen enkel probleem om tot met de woning via glasvezel te leveren en in de NTU een converter te zetten zodat het TV deel via coax loopt in de woning. Meerdere glasvezel providers doen dat nu nog altijd (Trined, Jonaz).
Dat laatste doet (deed?) Delta/Caiway volgens mij ook. Heb hier een Titanium-42 met een grondplaat met een SFP naar coax “omvormer”.

Ik bedoelde te zeggen dat coax in de grond opgezet is om een asymmetrische (storingsongevoelige) transmissie van analoge hoogfrequent signalen te bereiken. Ethernet, glasvezel e.d. zijn ontworpen om digitale signalen over te brengen. Dat je natuurlijk eentjes en nulletjes kunt moduleren op een draaggolf en dan via een telefoonlijn of een coax kabel kunt overbrengen is machtige techniek, maar als er betere, goedkopere, alternatieven zijn eindig. De demping bijvoorbeeld op coax is een probleem van een totaal andere orde dan glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
ernstoud schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:08:
[...]
Dat je natuurlijk eentjes en nulletjes kunt moduleren op een draaggolf en dan via een telefoonlijn of een coax kabel kunt overbrengen is machtige techniek,
Met de glasvezel gebeurt precies hetzelfde. Ook daar worden eentjes en nulletjes gemoduleerd op een draaggolf. Het verschil ligt alleen in de frequentie van de draaggolf. Bij coax ligt die in de orde van een GHz, bij glasvezel in de orde van een PHz.
maar als er betere, goedkopere, alternatieven zijn eindig. De demping bijvoorbeeld op coax is een probleem van een totaal andere orde dan glas.
Ook alleen maar een gradueel, geen principieel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Verwacht niet teveel qua Coax-netwerk. Momenteel ligt de prio bij FTTH/FTTB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:23:
[...]

Met de glasvezel gebeurt precies hetzelfde. Ook daar worden eentjes en nulletjes gemoduleerd op een draaggolf. Het verschil ligt alleen in de frequentie van de draaggolf. Bij coax ligt die in de orde van een GHz, bij glasvezel in de orde van een PHz.

[...]

Ook alleen maar een gradueel, geen principieel verschil.
Ja, in essentie is alles moduleren. Zelfs spraak door de lucht. Signaal en medium. Dat is mijn punt niet. Zoals ik zei: coax (en telefoonkoper) is niet gemaakt voor digitale transmissie. Dat het kan is meegenomen maar eindig. Over koper 1Gbps kan over een paar honderd meter maar dan moet je echt kunst- en vliegwerk uithalen, idem bij DOCSIS over coax. Daarom zijn die modems ook zo prijzig en zijn er maar weinig chipsets. Het loont niet, te klein volume, te ingewikkelde techniek.

En nee. geen gradueel verschil, factoren verschil. Glas apparatuur is leverbaar tot 80-120 km., coax moet je niet langer dan een paar honderd meter willen maken. Als zendamateur waren we wat gelukkig als de zender dicht bij de antenne kon staan... coax brrr....

Dit wordt een beetje een discussie wie de langste ... heeft volgens mij. Of zijn we het met elkaar eens dat coax als transmissielijn voor signalen met grote bandbreedte over grote afstanden voor digitale signalen niet de toekomst heeft? Zo niet, even goede vrinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gepstra
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-09 23:26
Kuusj schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:24:
[...]

Kijk het begint al met ‘ik heb 1 tv want dat is genoeg en er is toch bijna niks op’.. Dat zijn al 2 factoren die voor jou persoonlijk toepasbaar zijn, maar niet voor iedereen zo hoeven te zijn.
Jij komt hier toch ook binnenstormen met jouw situatie?
Maar voor *mij* hoef ik geen tv via glasvezel. Klaar.
Lang verhaal om dit te concluderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Ja, in essentie is alles moduleren. Zelfs spraak door de lucht. Signaal en medium. Dat is mijn punt niet. Zoals ik zei: coax (en telefoonkoper) is niet gemaakt voor digitale transmissie. Dat het kan is meegenomen maar eindig. Over koper 1Gbps kan over een paar honderd meter maar dan moet je echt kunst- en vliegwerk uithalen, idem bij DOCSIS over coax. Daarom zijn die modems ook zo prijzig en zijn er maar weinig chipsets. Het loont niet, te klein volume, te ingewikkelde techniek.

En nee. geen gradueel verschil, factoren verschil. Glas apparatuur is leverbaar tot 80-120 km., coax moet je niet langer dan een paar honderd meter willen maken. Als zendamateur waren we wat gelukkig als de zender dicht bij de antenne kon staan... coax brrr....

Dit wordt een beetje een discussie wie de langste ... heeft volgens mij. Of zijn we het met elkaar eens dat coax als transmissielijn voor signalen met grote bandbreedte over grote afstanden voor digitale signalen niet de toekomst heeft? Zo niet, even goede vrinden.
Het medium coax mag van mij direct per vandaag stoppen, net als de KPN koperkabel. Ik ben een glasvezel man :-)
Maar het ging in eerste instantie om het signaal dat er over heen gaat. En dat kan prima over glasvezel tot in de meterkast. En daarna door met je bestaande coax naar je Tv's en DVB-C radio's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:10:
[...]

Het medium coax mag van mij direct per vandaag stoppen, net als de KPN koperkabel. Ik ben een glasvezel man :-)
Maar het ging in eerste instantie om het signaal dat er over heen gaat. En dat kan prima over glasvezel tot in de meterkast. En daarna door met je bestaande coax naar je Tv's en DVB-C radio's.
@Barre73 wat is het beleid van KPN nu exact. Gaat koper over 2 jaar volledig uit de lucht in Nederland?
En is het zeker dat in alle dorpen em steden waar koper aanwezig is en nog geen glasvezel waar KPN op kan leveren de koper wordt vervangen?

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Kuusj schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:24:
[...]

Kijk het begint al met ‘ik heb 1 tv want dat is genoeg en er is toch bijna niks op’.. Dat zijn al 2 factoren die voor jou persoonlijk toepasbaar zijn, maar niet voor iedereen zo hoeven te zijn. Zelfde met die STB’s, in mijn ogen: onnodig (standby)verbruik, extra kabels, e-waste.

Het gaat niet eens over het wel of niet hebben liggen van ethernet (ik heb het hele huis vol liggen met Cat6a, AP’s, thuisservers en alles), puur, enkel en alleen het gebruiksgemak van helemaal niks nodig hebben buiten je TV, de afstandsbediening van je TV en een CI+ module waar je geen last van hebt, en het feit dat ik een thuis veelbekeken zender al niet doorkrijg zonder Ziggo. Ja dan mag ik voor een extra abbo gaan betalen, niet echt de bedoeling.

Hoe lang Coax relevant blijft? Geen enkel idee. Dat het ooit analoog was, is natuurlijk een kulargument, dat is de ouderwetse telefoonlijn ook nog in de basis en volgens mij zou je dat zo over alles kunnen zeggen. Volgens mij komen ze anders nog best wel ver met wat er aanwezig is. Docsis3.1 gaat al aardig ver, als Ziggo meer uploadslots zou toekennen komt het aardig in de buurt ook van huidig glasaanbod. Ik ga niet zeggen dat we het nooit nodig zullen hebben, maar voordat het merendeel meer dan 100/100mbits nodig gaat hebben zijn we al heel wat jaren verder. Laat staan 1000mbit/s, en al helemaal 10.000mbit/s. Als COAX tot 10gbit synchroon kan meegroeien is dat netwerk de komende 15-20 jaar nog niet irrelevant. Dat wil niet zeggen dat ik geen glasvezel wil. Heel graag zelfs. Maar voor *mij* hoef ik geen tv via glasvezel. Klaar.

Als ik er nog 3-4-5 jaar plezier van heb is dat voor mij prima. Dit gaat echt niet binnen die tijd weg.
Ben helemaal met je standpunten eens ,tegenwoordig moet alles digitaal van betaal dienst tot aan overdracht van signaal.

Vandaag ook bij de AH zit er een te klooien met zijn mobiel aan de kassa wat niet wou lukken voor een betaling, de gene die voor mij stond zij je kunt beter contant betalen werkt altijd.

Ik ben voorstander van analoog welke verbinding ook het klinkt beter dan die digitale rommel van tegenwoordig, wil niet zeggen dat het op bepaalde momenten een gemak is maar licht bedienen met je smartphone weer niet meer handelingen verrichten om je lamp te branden dan fysiek op een schakelaar te drukken. en kan zo wel doorgaan.

Met analoge verbindingen kun je veel meer kanten dan glasvezel meer vrijheid en keuze ook tv signaal via de satelliet aan je tv het zit er allemaal op tegenwoordig.

Vraag mij af wanneer de eerste TVs op de markt komen met een glasvezel aansluiting en alles wordt geïntrigeerd vanaf een modem/router glasvezel naar je tv geen utp en HDMI kabel en ingebouwde iptv in je toestel.

Maar het analoog mag voor mij altijd blijven bestaan of het via de ether de koperlijn of coax is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:43
Sjakie0101 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:23:
[...]

@Barre73 wat is het beleid van KPN nu exact. Gaat koper over 2 jaar volledig uit de lucht in Nederland?
En is het zeker dat in alle dorpen em steden waar koper aanwezig is en nog geen glasvezel waar KPN op kan leveren de koper wordt vervangen?
Beetje offtopic in een Delta topic, maar zie deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Gepstra schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:39:
[...]

Jij komt hier toch ook binnenstormen met jouw situatie?

[...]

Lang verhaal om dit te concluderen.
Ik zal de volgende keer even zachtjes op de deur kloppen dan O+

En ja, als je de 3de of 4de bent die me komt vertellen dat COAX k*t is en IPTV handiger/beter/moderner, dan ga ik een heel verhaal typen om mijn punt op die manier dan maar duidelijk te maken. Overigens natuurlijk onzin, want ik moet helemaal zelf weten of ik Coax of IPTV wil, zonder dat uit te moeten leggen. Persoonlijk verbeterpunt, staat al jaren op de agenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 19:49
Een 3 tal jaar geleden is hier in de wijk de verdeelkast van kpn aangepast. Een groot deel van de wijk is op een snelheid van 200 mbits over vdsl gezet, Ik had nog enige hoop, dat het gedeelte van de straat waar ik in woon ook naar 200 mbits zou gaan. Helaas , maar de opzegging van het vdsl ligt al in de planning en de aanvraag van delta glas ligt ook klaar. Even afwachten wat covid doet, en dan is de monteur van delta welkom. KPN is te laat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:23:
[...]

Elk adres waar glasvezel direct beschikbaar is in de woning of klaar liggend voor de gevel of in de stoep) en KPN kan leveren : koperaansluiting wordt 36 maanden na aanleg uitgeschakeld. Voor die tijd dient provider de klant gemigreerd te hebben.
Begin 2023 worden ruim 2 miljoen koperaansluitingen uitgeschakeld. Dat is de grote voorraad die was opgebouwd tot begin 2020, toen die eerste aankondiging kwam. Elk kwartaal daarna werden er meer adressen aangekondigd die inmiddels waren en worden aangelegd.

En nee, niet alles wordt vervangen. Doelstelling KPN is 80 procent van de huishoudens op glasvezel kunnen leveren (inclusief via andere netwerken waar mee samen wordt gewerkt). Dat is ook wat bekend is gemaakt in de media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:18:
[...]

Elk adres waar glasvezel direct beschikbaar is in de woning of klaar liggend voor de gevel of in de stoep) : koperaansluiting wordt 36 maanden na aanleg uitgeschakeld. Voor die tijd dient provider de klant gemigreerd te hebben.
Begin 2023 worden ruim 2 miljoen koperaansluitingen uitgeschakeld. Dat is de grote voorraad die was opgebouwd tot begin 2020, toen die eerste aankondiging kwam. Elk kwartaal daarna werden er meer adressen aangekondigd die inmiddels waren en worden aangelegd.

En nee, niet alles wordt vervangen. Doelstelling KPN is 80 procent van de huishoudens op glasvezel kunnen leveren (inclusief via andere netwerken waar mee samen wordt gewerkt). Dat is ook wat bekend is gemaakt in de media.
Dan mag ik hopen dat heel het Cogas Twente gebied muv buitengebieden bij de 80% hoort, of laat KPN ons in de steek!?

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:18:
[...]

Elk adres waar glasvezel direct beschikbaar is in de woning of klaar liggend voor de gevel of in de stoep) : koperaansluiting wordt 36 maanden na aanleg uitgeschakeld. Voor die tijd dient provider de klant gemigreerd te hebben.

Correctie: “ Elk adres waar KPN glasvezel direct beschikbaar is in de woning of …”

Zover ik weet blijft bij gebieden waar bijvoorbeeld Delta glasvezel heeft aangelegd het KPN koper gewoon tot nader order werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:04:
[...]

Correctie: “ Elk adres waar KPN glasvezel direct beschikbaar is in de woning of …”

Zover ik weet blijft bij gebieden waar bijvoorbeeld Delta glasvezel heeft aangelegd het KPN koper gewoon tot nader order werken.
Nee, aldus @Barre73 en dat is een insider. Cogas Twente zal dus KPN glasvezel krigen en wordt ergens volgend jaar aangekondigd? Of is dat die 20% die in de steek wordt gelaten?

Ik weet ook niet beter dan dat koper helemaal uit gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjakie0101 op 31-01-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:07:
[...]

Nee, aldus @Barre73 en dat is een insider. Cogas Twente zal dus KPN glasvezel krigen en wordt ergens volgend jaar aangekondigd? Of is dat die 20% die in de steek wordt gelaten?

Ik weet ook niet beter dan dat koper helemaal uit gaat.
Ja wel, zie maar:

“ KPN schakelt per februari 2023 de koper verbinding uit bij ruim 2 miljoen woningen die de afgelopen 13 jaar glasvezel hebben gekregen en waar je ook een abonnement bij een provider via het KPN netwerk kan afsluiten (dus niet Delta, Caiway e.d).”

Aldus engineer Ward van KPN Netwerk op het KPN forum:

https://forum.kpn.com/int...ering-kopernetwerk-550694

Of nog dichter bij de bron:

https://www.kpnnetwerk.nl/koper-uit/

Het gaat om deze providers:

https://www.kpnnetwerk.nl/providers/

En dus niet over de DFN merken.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 31-01-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:18:
[...]

Ja wel, zie maar:

“ KPN schakelt per februari 2023 de koper verbinding uit bij ruim 2 miljoen woningen die de afgelopen 13 jaar glasvezel hebben gekregen en waar je ook een abonnement bij een provider via het KPN netwerk kan afsluiten (dus niet Delta, Caiway e.d).”

Dus.
Je gaat hier @Barre73 tegenspreken? Daarna elk kwartaal een leger aan nieuwe adressen die OOK worden uitgeschakeld, Ik vraag me af wat men doet met die 20% die niet verglaasd wordt. Gaat dat ook uit?
En ik zou willen weten of Twente Cogas/Delta aan de beurt komt of kan stikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:22:
[...]

Je gaat hier @Barre73 tegenspreken? Daarna elk kwartaal een leger aan nieuwe adressen die OOK worden uitgeschakeld, Ik vraag me af wat men doet met die 20% die niet verglaasd wordt. Gaat dat ook uit?
En ik zij willen weten of Twente Cogas/Delta aan de beurt komt of kan stikken.
Ja. Ik geloof nl. KPN Netwerk en enigineers van KPN. Zie mijn bijgewerkte post met de links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:43
ernstoud schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:18:
[...]

Ja wel, zie maar:

Dus.
Stel KPN levert op een adres via een partnernetwerk zoals Delta of Glasdraad en schakelt koper uit. Stel de relatie tussen KPN en dat partnernetwerk eindigt. Dan kan KPN niet meer leveren op dat adres, dat zou de partnernetwerken ineens een stuk meer macht geven >:)
Het gaat om deze providers:

https://www.kpnnetwerk.nl/providers/

En dus niet over de DFN merken.
Deze link geeft aan via welke partnernetwerken KPN levert. DFN staat er inderdaad niet bij, maar wie weet komt dat ooit nog.

[ Voor 17% gewijzigd door esky op 31-01-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Sjakie0101 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Dan mag ik hopen dat heel het Cogas Twente gebied muv buitengebieden bij de 80% hoort, of laat KPN ons in de steek!?
Een groot deel van het Cogas gebied ligt al glasvezel van KPN, Cogas/Caiway heeft in het verleden niet met KPN willen samenwerken met aanleg glasvezel en bepaalde gebieden is afgesproken met Cogas of KPN waar glasvezel kwam in gemeentes toen Cogas begon met leggen van glasvezel.

Cogas kwam net om de deur kijken met aanleg en KPN was veel verder met ontwikkeling in de infra en gemeentes.

Verwacht niet dat KPN alsnog glasvezel gaat aanleggen in een deel van Cogas gebied nu Delta en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
J.E. Weinor schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:27:
[...]

Een groot deel van het Cogas gebied ligt al glasvezel van KPN, Cogas/Caiway heeft in het verleden niet met KPN willen samenwerken met aanleg glasvezel en bepaalde gebieden is afgesproken met Cogas of KPN waar glasvezel kwam in gemeentes toen Cogas begon met leggen van glasvezel.

Cogas kwam net om de deur kijken met aanleg en KPN was veel verder met ontwikkeling in de infra en gemeentes.

Verwacht niet dat KPN alsnog glasvezel gaat aanleggen in een deel van Cogas gebied nu Delta en andersom.
Dat zullen ze wel moeten want ze kunnen en mogen niet leveren via Delta. Gezien waf hier bovenstaand is gepost gaan ze dus de koper vervangen, maar @Barre73 weet hoe dit zit hoop ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
jvdberg81 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:56:
Wij kiezen waarschijnlijk ook voor delta glasvezel. Heel speciek vraagje voor wat betreft aanleg:
Naar ons huis loopt een lege blauwe kpn buis (voor telefoon neem ik aan). Deze wordt echter niet gebruikt. Mag delta (/ kan ik delta monteur vragen) om glasvezeldraden hier doorheen te schieten?? Dit scheelt mogelijk wat graafwerk en dan wordt die buis weer nuttig gebruikt.....
Deze buizen (ook de blauwe) behoren toe aan jou huis installatie van een gestandaardiseerde meterkast bodem.
Iedere leverancier (gas, water, energie, telecom en Cai heeft z'n eigen plek en kleur. In de bouw wereld bestel je dit gewoon : https://www.bouwbestel.nl...aat-online-bestellen.html
Nu weet ik niet of iedereen zich aan de kleuren houd maar een ieder mag tbv jou aansluiting in van de buizen gebruiken. De afspraak op kleur is in het verleden wel gemaakt : Blauw= water, Grijs=telecom, Groen=Cai, rood is electra en geel zou gas zijn welke vak zonder buis naar binnen word geschoven.

Er geld natuurlijk wel voor telecom als de buis vol zit (mag je hem er niet uit trekken) maar je krijgt bij een 50 mm buis er altijd nog wel een fiber bij door naast die staal gevlochten kabel van de KPN indien aanwezig.
Steek lengte van deze buizen zijn vaak 4 a 5 meter (voorgevel <> Meterkast)

Voor jou meterkast inrichting bij je energie leverancier: voorbeeld liander : https://www.liander.nl/si...n-meterkast%202-10-19.pdf pagina 4.

[ Voor 10% gewijzigd door psdata op 31-01-2022 23:20 . Reden: link ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
ernstoud schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:36:
[...]
Ja, in essentie is alles moduleren. Zelfs spraak door de lucht. Signaal en medium. Dat is mijn punt niet. Zoals ik zei: coax (en telefoonkoper) is niet gemaakt voor digitale transmissie.
De 600Ω lijn is net als de 75Ω groene coax inderdaad aangelegd voor transport van analoge signalen. De glasvezel die nu overal wordt aangelegd is aangelegd met het doel digitale signalen te transporteren. Dat klopt allemaal. Dat neemt niet weg dat de signaaloverdracht in beide gevallen begint met iets analoogs. In het geval van het koper en de coax spanning en stroom en in het geval van het glas licht door een glasfiber. 145 MHz door 50Ω coax, 3 cm door een golfpijp, 500 THz door een glasvezel, vanuit de natuurkunde bezien is het alledrie een electromagnetische golf door een golfgeleider. Het zijn alle drie golven en golven zijn analoog. Door moduleren kunt je ze alle drie gebruiken voor zowel analoge als digitale signalen.

Wat ik er maar probeer mee duidelijk te malen is dat het feit dat de groene coax is aangelegd voor transport van analoge signalen niet betekent dat het minder geschikt zou zijn voor digitale signalen dan de glasvezel.
Dat het kan is meegenomen maar eindig
Klopt de houdbaarheidsdatum van de coax is nog niet bereikt, maar wel in zicht.
En nee. geen gradueel verschil, factoren verschil. Glas apparatuur is leverbaar tot 80-120 km., coax moet je niet langer dan een paar honderd meter willen maken.
Ja factoren verschil. Vijf tot zes grootte ordes verschil. Maar ook dat is een gradueel verschil.
Als zendamateur waren we wat gelukkig als de zender dicht bij de antenne kon staan... coax brrr....
Zeker. Je wilt geen 10 dB verliezen tussen zender en antenne. Dat scheelt je zo anderhalf tot twee S punten aan de ontvangkant. Je hoeft het mij niet uit te leggen, ik sta in die kringen bekend als PA0MMV en dat al meer dan een halve eeuw. (Al doe ik er de laatste tijd niet meer zo veel mee)
Maar natuurlijk zijn we het er over eens dat glasvezel de toekomt heeft. De coax die opgezet is voor distributie van analoge radio en TV signalen ombouwen voor tweerichting digitale signalen was een geweldig idee en een groot succes. Maar de houdbaarheidsdatum van de coax is in zich en glasvezel is in opkomst. Geen discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:25:

Zeker. Je wilt geen 10 dB verliezen tussen zender en antenne. Dat scheelt je zo anderhalf tot twee S punten aan de ontvangkant. Je hoeft het mij niet uit te leggen, ik sta in die kringen bekend als PA0MMV en dat al meer dan een halve eeuw. (Al doe ik er de laatste tijd niet meer zo veel mee) is in opkomst. Geen discussie.
73, (ooit PE1CVG maar licentie opgegeven, werd vaak uitgemaakt voor Continu Veel Gel.l)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grert
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09-2023
Kan iemand mij vertellen hoe abbonementen worden gehandhaaft bij glasvezel??

Bij ziggo is jouw abbonement gekoppeld aan het mac adres van de modem.

Hoe brengen ze deze limieten aan op glasvezel?? Immers is er geen gekoppelde modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grert schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 00:10:

Hoe brengen ze deze limieten aan op glasvezel?? Immers is er geen gekoppelde modem.
Hoe bedoel je dat? Bij glasvezel loopt er een vezel van je huis naar een poort op een device in de POP (Point Of Presence). Die poorten zijn door de provider op afstand of on-site te enabled of te disablen. Geen abo, betekent dus geen signaal.

Omdat een coax in huis eenvoudig te “splitsen” is, is er dan die koppeling aan het modem. Bij glasvezel kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sjakie0101 en @ernstoud
Reactie aangepast. Uiteraard geldt het alleen voor glasvezel waar KPN kan leveren. Naast hun eigen netwerk dus ook voor andere netwerken waarop ze leveren (bijv Glasdraad, Digitale stad etc..).
Dus niet voor Cogasgebied of Delta in het algemeen.

En ja, koper gaat ook uit op adressen waar KPN via partner netwerken kan leveren. Het uitgangspunt is niet dat de relatie ooit zodanig verstoord wordt dat die levering in gevaar komt..

[ Voor 25% gewijzigd door Barre73 op 01-02-2022 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:22:
[...]

En ik zou willen weten of Twente Cogas/Delta aan de beurt komt of kan stikken.
Of ik nou wel of niet weet wanneer KPN of andere partners het Cogasgebied ooit gaan verglazen: ik heb al zo vaak gezegd dat ik die informatie helemaal niet mag delen. Dus je mag blijven vissen maar het gaat niet helpen... Het komt als het komt om maar eens een cliché te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:42:
[...]

Of ik nou wel of niet weet wanneer KPN of andere partners het Cogasgebied ooit gaan verglazen: ik heb al zo vaak gezegd dat ik die informatie helemaal niet mag delen. Dus je mag blijven vissen maar het gaat niet helpen... Het komt als het komt om maar eens een cliché te gebruiken.
Ik zit niet zo zeer te vissen. Maar ik vraag naar het beleid: Delta ligt er en een 10mbit koperlijn van KPN.
Wat doet KPN in dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 20:48
Grert schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 00:10:

Zoals @ernstoud al schrijft, zit je bij AON rechtstreeks op een fiber port in de PoP. Daar zit een port profile op die ze op afstand kunnen aanpassen (port profile is de max snelheid conform het afgenomen abonnement).
Op deze port zit een SFP of mediaconverter (NT) gekoppeld aan de klant kant.

Bij GPON en XGSPON kunnen ze op een OLT niet je lijn op afstand disablen omdat dit een splitter is waar andere klanten ook op aangesloten zijn. Op de OLT wordt de mediaconverter (de ONT) geregistreerd aan de hand van een serienummer, deze filtert het signaal uit de stream die voor jou als klant bestemd is.

@Barre73 hoe wordt bij PON de snelheid limiet aangebracht? Ik neem aan de ONT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Bij deze een crosspost uit het Caiway topic:
Kecin schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:43:
Zo, ik heb Caiway opgezegd (of naja, Delta over 35 dagen afgesloten). Er moet blijkbaar een monteur langskomen (heb nu gebeld), maar toevallig sluit ik de UDM Pro rechtstreeks aan op het glas. De router erbij hebben lijkt me handig. Een groot "delta" topic kan ik niet vinden dus hier maar het bericht.
Voor mij was dit goedkoper dan bellen naar Caiway en de korting te krijgen omdat ik graag z.s.m. naar de 8gbps verbinding wil. Verder het zakelijke pakket erbij genomen omdat ik dan een statisch IP heb, wel net zo lekker :).

Ben benieuwd hoe het gaat (ook ivm overstapservice enzo)
Ben zeer benieuwd hoe de overstap gaat (van Caiway 1000/1000 glas, internet only, naar Delta 1000/1000 incl zakelijk pakket). Deze week wordt het huis voorzien van glasvezel door het huis in iedergeval en druppelen de eerste modules van FS.com binnen, in combinatie met alleen Unifi apparatuur. Mocht dat niet werken dan zou ik nog een server dedicated (of zelfs VM) met genoeg resources op kunnen zetten voor de afhandeling van de komende 8 gbps.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Kecin schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:02:

[...]

Ben zeer benieuwd hoe de overstap gaat (van Caiway 1000/1000 glas, internet only, naar Delta 1000/1000 incl zakelijk pakket). Deze week wordt het huis voorzien van glasvezel door het huis in iedergeval en druppelen de eerste modules van FS.com binnen, in combinatie met alleen Unifi apparatuur. Mocht dat niet werken dan zou ik nog een server dedicated (of zelfs VM) met genoeg resources op kunnen zetten voor de afhandeling van de komende 8 gbps.
Hou er wel rekening mee dat als je hoger dan 1 Gbps afneemt bij Delta, dit dan op basis van XGSPON is.
Heb je hier wel de SFP+ ONT's/ONU's voor besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Soundwork schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:03:
[...]

Hou er wel rekening mee dat als je hoger dan 1 Gbps afneemt bij Delta, dit dan op basis van XGSPON is.
Heb je hier wel de SFP+ ONT's/ONU's voor besteld?
Nee, nog niet besteld. Dat wil ik doen als ze ook daadwerkelijk Q3 gaan halen (wellicht is er ook nog wel een wachtlijst, of bepaalde gebieden eerder enzo).
Welke zou je aanraden om te kopen eigenlijk? Glas bemoei ik me eigenlijk nooit mee, haha.
Moet zeggen dat de modules van FS altijd wel bevallen. Ik zie al 35 USD excl. btw, geen idee of het de goede frequenties e.d. zijn:
https://www.optcore.net/p...-sfp-class-b-transceiver/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Kecin schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:09:
[...]

Nee, nog niet besteld. Dat wil ik doen als ze ook daadwerkelijk Q3 gaan halen (wellicht is er ook nog wel een wachtlijst, of bepaalde gebieden eerder enzo).
Welke zou je aanraden om te kopen eigenlijk? Glas bemoei ik me eigenlijk nooit mee, haha.
Moet zeggen dat de modules van FS altijd wel bevallen. Ik zie al 35 USD excl. btw, geen idee of het de goede frequenties e.d. zijn:
https://www.optcore.net/p...-sfp-class-b-transceiver/
Dat hangt af wat Delta aan specs stelt voor de SFP+ ONT ONU.
Ik ben zelf nog niet op de hoogte van deze modules in de praktijk. Het is ook nog vrij nieuw omdat 28 januari het ACM reglement eindapparaten is ingegaan, dus voor de meesten van ons zal het nog nieuw zijn ;)

Overigens, de link die je stuurt is een module voor GPON. Delta gebruikt XGSPON.

[ Voor 4% gewijzigd door Soundwork op 01-02-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundwork schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:58:
[...]

Zoals @ernstoud al schrijft, zit je bij AON rechtstreeks op een fiber port in de PoP. Daar zit een port profile op die ze op afstand kunnen aanpassen (port profile is de max snelheid conform het afgenomen abonnement).
Op deze port zit een SFP of mediaconverter (NT) gekoppeld aan de klant kant.

Bij GPON en XGSPON kunnen ze op een OLT niet je lijn op afstand disablen omdat dit een splitter is waar andere klanten ook op aangesloten zijn. Op de OLT wordt de mediaconverter (de ONT) geregistreerd aan de hand van een serienummer, deze filtert het signaal uit de stream die voor jou als klant bestemd is.

@Barre73 hoe wordt bij PON de snelheid limiet aangebracht? Ik neem aan de ONT?
Ik vermoed van wel maar weet het niet zeker. Heb me er nog niet in verdiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Kecin schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:02:

[...]

Ben zeer benieuwd hoe de overstap gaat (van Caiway 1000/1000 glas, internet only, naar Delta 1000/1000 incl zakelijk pakket). Deze week wordt het huis voorzien van glasvezel door het huis in ieder geval en druppelen de eerste modules van FS.com binnen, in combinatie met alleen Unifi apparatuur. Mocht dat niet werken dan zou ik nog een server dedicated (of zelfs VM) met genoeg resources op kunnen zetten voor de afhandeling van de komende 8 gbps.
Indien je een zakelijk abbo afneemt kom je ook uit bij een andere klantenservice. Die afdeling is iets kleiner, maar mag wel meer 'aan elkaar vragen'. Met andere woorden: Mocht je iemand spreken die het even niet snapt, dan kan het gebeuren dat je later nog wordt teruggebeld. (Soort XS4All)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delta heeft nu zo goed als alle kanalen omgezet maar 256Kbps AAC op interactief. Een paar zeer gering bekeken kanalen nog niet, maar doe volgen nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

D_Jeff schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:51:
[...]

Indien je een zakelijk abbo afneemt kom je ook uit bij een andere klantenservice. Die afdeling is iets kleiner, maar mag wel meer 'aan elkaar vragen'. Met andere woorden: Mocht je iemand spreken die het even niet snapt, dan kan het gebeuren dat je later nog wordt teruggebeld. (Soort XS4All)
Ah. Dat klinkt hoopvol! Moet zeggen dat ik over het algemeen weinig klantcontact heb gehad de afgelopen 5 jaren. Caiway doet het eigenlijk altijd prima, als er een storing is dan hoef ik niet te bellen want dan zie ik dat gelijk verschijnen op de sociale media kanalen van het dorpje waar ik woon, haha.
Door zakelijk erbij aan te vinken voelt het ook wat prettiger om dingen te hosten enzo. Nu doe ik dat onder de consumenten variant van de f.u.p.
Zakelijk mag je wel wat meer dingen verwachten voor het meest uitgebreide pakket. Zeer benieuwd.

Zou overigens in de toekomst ook nog wel eens willen kijken om TVHeadend iptv te laten slikken via vlan 101. Maar dat moet een keer een hobby projectje worden (kijken eigenlijk toch geen tv en hebben NLziet), maar daar is een los topic voor zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Soundwork schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:11:
[...]

Dat hangt af wat Delta aan specs stelt voor de SFP+ ONT ONU.
Ik ben zelf nog niet op de hoogte van deze modules in de praktijk. Het is ook nog vrij nieuw omdat 28 januari het ACM reglement eindapparaten is ingegaan, dus voor de meesten van ons zal het nog nieuw zijn ;)

Overigens, de link die je stuurt is een module voor GPON. Delta gebruikt XGSPON.
Ben benieuwd of de KPN versie zou werken; https://www.kpnwebshop.com/zoeken/xgspon-ont/2
Met zoiets als dit:
https://www.fs.com/products/141199.html (soms komt daar nog wel eens een 404, dus voor de toekomst:
Generic Compatible XGSPON ONU SFP+ 1270nm-TX/1577nm-RX 9.953G-TX/9.953G-RX Class N2 20km DOM SC SMF Optical Transceiver Module

[ Voor 13% gewijzigd door Kecin op 01-02-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij uit de brand helpen & vertellen hoe het werkt? Delta heeft sinds kort gelukkig Vrije modem keuze, nu heb ik hier een 5530 Fritz liggen met een AON module , Van Delta komt er een genexis platinum 7840. Deze zal ook wel zo’n module hebben, Glasvezel kabels moet ik nog wel bestellen dat zijn volgens mij deze https://fritzshop.nl/glas...kabel-met-koppelblok.html groen voor in de Fritz & als ik het goed heb blauw in de FTU? Nu hier het ding … Gaat dit lukken ? & hoe 🤔 ik had een bericht gezien op Tweakers, van iemand die de kabel niet los kreeg? ( zie foto ) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g54GigzRGIStAVkta2LkY7DHEF4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uPNoYgddWdyJCSWS35jo0LW5.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
Ik heb deze kabel besteld

[ Voor 138% gewijzigd door w1mm13 op 02-02-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen de prijs is het verschil toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
Verwijderd schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:32:
Alleen de prijs is het verschil toch?
Ik heb geen koppelblokje als ik de plaatjes - ik weet niet waar dat voor is ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odv8DBqT-oKr9LaDkZTxOtBB8Cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SR5KY1W3NR8dsHzIFWu38Yt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Glasvezelinformatiepunt Driebergen al een week dicht

Het is al weer een week geleden dat het glasvezelinfomatiepunt aan de Traaij in Driebergen werd ontruimd. Er is daar niets meer te zien, alle sporen dat er ooit iets van Delta Fiber was zijn gewist.

En toch wordt op de website van Delta vol gehouden dat het glasvezelinfomatiepunt open is.

https://www.deltafibernet...en/driebergen-rijsenburg/

Ik vind dit toch echt een dikke minpunt. Delta is toch al niet erg scheutig met informatie over vorderingen van het project, om het maar eufemistisch uit te drukken, maar dit slaat wel alles. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

w1mm13 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Ik heb geen koppelblokje als ik de plaatjes - ik weet niet waar dat voor is ....

[Afbeelding]
Ik heb ook geen idee maar dankjewel, Hoe heb je het groene stuk door de witte module gekregen? Of is dat gewoon een kwestie van schuiven 🙄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
Verwijderd schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:38:
[
Ik heb ook geen idee maar dankjewel, Hoe heb je het groene stuk door de witte module gekregen? Of is dat gewoon een kwestie van schuiven 🙄
Kijk hier voor een beschrijving ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

w1mm13 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:43:
[...]

Kijk hier voor een beschrijving ....
Dank ik ga op onderzoek uit & de boel uitprinten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
Verwijderd schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:46:
[...]

Dank ik ga op onderzoek uit & de boel uitprinten.
Als je het oude lege grijze sleufje heb bewaard dan kan je dat gebruiken ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

w1mm13 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:47:
[...]

Als je het oude lege grijze sleufje heb bewaard dan kan je dat gebruiken ....
Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
Lijken qua specs identiek (behalve lengte), wat voor een SFP zit er in je Fritz ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou AON moeten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij bol hebben ze ook zo iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
Roetzen schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:36:

Glasvezelinformatiepunt Driebergen al een week dicht

Het is al weer een week geleden dat het glasvezelinfomatiepunt aan de Traaij in Driebergen werd ontruimd. Er is daar niets meer te zien, alle sporen dat er ooit iets van Delta Fiber was zijn gewist.

En toch wordt op de website van Delta vol gehouden dat het glasvezelinfomatiepunt open is.

Afbeeldingslocatie: https://www.deltafibernetwerk.nl/media/6043/boris.jpeg?anchor=center&mode=crop&width=800&height=600&rnd=132834626100000000

https://www.deltafibernet...en/driebergen-rijsenburg/
Nu hangt er een bord van Binc aan het raam met "TE HUUR". Dus het vertrek van Delta lijkt definitief.

[ Voor 10% gewijzigd door Roetzen op 02-02-2022 15:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Let goed op!

Vrijwel alle (?) bidi 1Gbps SFP's vereisen een LC/UPC stekker, dat is een smalle blauwe.

In de Attema FTU gaat een SC/APC, dat is een brede groene.

In de Genexis 7840 zit vrijwel zeker (er zijn tweakers die anders gezien hebben) een afwijkende SFP... daarin gaat een SC/UPC, dat is dus een brede blauwe.

Als je in een voor UPC bedoelde SFP een APC stekker gaat steken dan is of de signaaloverdracht niet optimaal of je beschadigd de vezel !

Een APC (die dus in de FTU zit, de A staat voor "Angled") bevat een vezel die onder een hoek van 8 graden is afgeschuind. Als je die op een vlakke vezel (UPC) drukt dan begrijp je dat dat niet lekker gaat...

Die kabel op bol.com is wellicht geschikt om in een Fritzbox te steken maar niet op SFP's van fs.com.

Voor vrijwel alle bidi SFP's van fs.com gebruik je een blauwe LC/UPC stekker en dus in de Delta/Caiway FTU moet via die inschuifmodule een SC/APC.

Lengte is niet belangrijk, zo lang als je nodig hebt.

Dus:

Gebruik je een bidi SFP van fs.com (deze: https://www.fs.com/products/39143.html) in de Delta/Caiway FTU dan deze kabel gebruiken:

https://www.fs.com/products/62904.html

De kabel zoals standaard geleverd aan de Genexis 7840 is (vrijwel zeker) deze:

https://www.fs.com/produc...?attribute=3624&id=166782

Voor een Fritzbox zoeken specfiek voor Fritzbox dus,, zoals die van bol.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

:+

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2022 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:44

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:+ :+

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
Bij de Fritz zit een 4m glasvezelkabel (LC/APC > LC/APC)

Nodig om aan te sluiten ....
  • Fritz zijde een LC/APC connector
  • FTU zijde een SC/APC connector
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbfRdkDmuuzspx8BYRUct9xUWTE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T8m7x0J7t1c4vI4iDRvQOsFo.jpg?f=user_large

De groene connector geeft aan dat het om APC gaat dus bovenstaande kabel is dacht ik een match.

@ernstoud mee eens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo iets als dit https://www.utp-kabel.nl/...l-kabel-sc-apc-lc-5m.html zou moeten werken dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
Handig overzicht vwb de color coding van de connector en de vezel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTc1Oc2v2F-u6Jt6QsUP855bMe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qG0QkhH91xdW42BaAtYPivpK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inpfrQyLnlGQvdmVkzL2oq-jWEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nj4fhp7Pv12jJGoMl12M3Ijh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
Nee denk het niet, dit is UPC (blauw) en APC(groen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kabels van Fritz https://fritzshop.nl/glas...kabel-met-koppelblok.html , heeft 1 blauw & groen ?

Anders genoemde site https://www.fs.com/de-en/products/62905.html

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2022 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
Ja 1 x glasvezelkabel met GROENE aansluiting (LC/APC - SC/APC)
je kan ook alleen de groene kopen :-)

[ Voor 32% gewijzigd door w1mm13 op 02-02-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankje, dus donker groen in Fritz & lichtgroen in t glasvezel kastje , als ik het dus zo goed snap allemaal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
Verwijderd schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:15:
Dankje, dus donker groen in Fritz & lichtgroen in t glasvezel kastje , als ik het dus zo goed snap allemaal..
Let goed op als je de kabel in de sleuf stopt en zorg er voor dat het nokje aan de goede kant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankje voor je reactie’s & geduld.
ik zal de bijgevoegde link eerder van je gebruiken https://wiki.quietlife.nl...etworking:delta-fiber-ftu

& Dan inderdaad goed kijken naar t nokje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
w1mm13 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:00:
Bij de Fritz zit een 4m glasvezelkabel (LC/APC > LC/APC)

Nodig om aan te sluiten ....
  • Fritz zijde een LC/APC connector
  • FTU zijde een SC/APC connector
[Afbeelding]

De groene connector geeft aan dat het om APC gaat dus bovenstaande kabel is dacht ik een match.

@ernstoud mee eens ?
Ja, als de SFP in een Fritzbox APC vereist.

En daar merk ik bij op dat dat zeer afwijkend is! Alle bidi simplex SFP’s die ik ken zijn UPC LC of SC. Maar het staat er echt bij de specificaties van de 5530: “LC-APC 8°“:

https://nl.avm.de/product...iber/technische-gegevens/

Dan is dus die vezel op bol.com de juiste (https://www.bol.com/nl/nl...eFIZg.2_9.11.ProductTitle).

Of bij fs.com veel goedkoper zelfs met verzendkosten erbij en binnen 5 dagen in huis:

https://www.fs.com/de-en/products/41665.html

Tip: gezien de lage prijs gewoon diverse afmetingen tegelijk kopen, bijvoorbeeld 3, 5 en 7 meter. Of op maat laten maken.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 02-02-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank dank 🙏🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 19:49
Pagina: 1 ... 26 ... 126 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.