Dankje!ernstoud schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:39:
[...]
UTP in poort 1 van de Titanium en in de WAN poort van je router. En dan in de router e.e.a. instellen zoals je dat wil. Als die router nog standaard is dan zal NAT en DHCP wel enabled zijn. PC op een poort van je router en kijken of je een IP, DNS server en gateway krijgt. Zo niet, instellingen in router aanpassen.
Hier staat hij wel :fmrama schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:38:
[...]
Daar ben ik ook benieuwd naar. Als ik op de site van delta zoek naar handleidingen kom ik alleen uit bij nokia.
De handleiding van genexis geeft een oeps! melding. (Overigens op meerdere pagina’s).
Mijn zwager is gister bij de Delta steunpunt geweest in Bodegraven, en daar vertelde ze hem dat ze daar een nokia uitleveren.
https://www.delta.nl/file...iding_delta_glasvezel.pdf
Wat betreft het laatste:ernstoud schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:10:
Even een toelichting.
Er is op dit en op het Caiway forum veel sprake van het voordeel van bridge mode op de Titanium-22. Ik denk dat dit wat uitleg nodig heeft.
Ik heb de afgelopen tijd wat gerommeld met zo’n Titanium-22, gratis verkregen via MP. Open gemaakt, terminal aan serial port, firmware (kernel versie 2.6… allemachtig… dat is oud!) bekeken e.d.
Een Titanium-22 publiceert het externe IP adres (van VLAN100) op poort 1 van het device. Voor de rest doet het gewoon intern routing, firewalling e.d., het is dus een zgn. half-bridge. VoIP (VLAN102) gaat naar de 2 TEL aansluitingen en VLAN1 is gewoon het beheer netwerk van Delta of Caiway. De provider kan firmware updaten, storing zoeken e.d. via GAPS (beheersysteem van Genexis, al end-of-life) en TR-069.
Kortom, met de Titanium-22 bestaat je “eigen controle”, zoals veel tweakers hier als wens hebben, eigenlijk alleen uit zelf bepalen hoe je het externe IP adres in je eigen netwerk routeert.
Plaats je er een router achter en doe je verder weinig (DMZ, eigen DNS, QoS, dat soort dingen) dan is er geen wezenlijk verschil tussen het gebruik van een Platinum 7840 of een Titanium-22.
Wil je echt zelf alles beheren, dan is een media converter op het glas een veel betere oplossing waarbij je wel VoIP kwijt raakt (totdat Delta gedwongen wordt de SIP gegevens vrij te geven).
Ik heb bij eigennummer.nl mijn twee telefoonnummers gestald en het zo werkend gekregen bij Delta met een mediaconverter en de ubiquity dream machine pro. Telefoon gaat dus via een VoIP telefoon en eigennummer.nl. Werkt prima.
Dus geen router van Delta zelf in gebruik.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Correctie.... Poort 4ernstoud schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:16:
[...]
Ja, wat dacht je dan? Poort 1 is bridged. Dus zodra het device het externe IP adres krijgt is 192.168.1.254 weg! Dan is er geen beheer GUI meer benaderbaar.
Ok, werkt prima op mijn LG OLED GX.Phusebox schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:07:
[...]
Gaat off topic maar dan krijg je sowieso geen Next decoder. En dat is de enige die ik lekker vind werken voor tv. CI is helemaal niks, althans op mijn LG OLED CX.
Binnenkort glasvezel en zie op tegen een extra kastje om mee te zappen.
Ik heb het boekje van E-Fiber ook gezien. Ik heb trouwens begrepen dat ze inmiddels in Born zijn begonnen en ze gemiddeld een straat per week willen doen. Ik heb daar overigens nog niets van gezien, maar ik weet niet waar ze precies aan het graven zijn. Ik weet ook niet of ze echt Born bedoelen of de oude gemeente Born. In het laatste geval zouden ze ook in de andere kerkdorpen van de oude gemeente bezig zijn.psy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:45:
@Phusebox @feuniks @pdukers @RoyPh
Is bij jullie het boekje van E-Fiber ook in de bus gevallen?
Zij zeggen dat ze in 2022 gaan beginnen met de aanleg in Sittard-Geleen en omstreken, en dat dit 2,5 jaar kan gaan duren. Aanmelden is al mogelijk. Ik denk dat ik me bij Tweak ga aanmelden, dat aanbod is gewoon té interessant. Hoe lang het dan daadwerkelijk gaat duren zien we dan wel weer.
410 per jaar alleen internet (dan 34 p/mnd)
440 per jaar internet & bellen (36,70 p/mnd)
Ziggo hou ik apart aan voor TV, ik wil DVB-C niet kwijt (ook hier nog steeds 5 smartcards, al wordt dat dan wel 4 stuks).
Zelfs met deze ongebruikelijke combinatie ben ik dan nog nét iets goedkoper uit als bij Ziggo met 300/30.
En van Delta helemaal niets meer gehoord. Die zouden onderhand al begonnen moeten zijn???
Ik weet nog niet wat ik doe. Ik heb ook Tweak als idee, maar lees er wel de nodige problemen over. Ziggo hou ik in ieder geval voor mijn vijf smartcards. Misschien zelfs een kleine Internet bundel om een backup te hebben. Ik werk sinds Corona veel thuis en een tweede lijn is wellicht handig. Mijn router ondersteunt in ieder geval twee WAN poorten.
Ze zijn daadwerkelijk in het dorp Born begonnen. Maar hier nog geen brief gehad dat ze hier in de wijk gaan beginnen.feuniks schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:29:
[...]
Ik heb het boekje van E-Fiber ook gezien. Ik heb trouwens begrepen dat ze inmiddels in Born zijn begonnen en ze gemiddeld een straat per week willen doen. Ik heb daar overigens nog niets van gezien, maar ik weet niet waar ze precies aan het graven zijn. Ik weet ook niet of ze echt Born bedoelen of de oude gemeente Born. In het laatste geval zouden ze ook in de andere kerkdorpen van de oude gemeente bezig zijn.
Ik weet nog niet wat ik doe. Ik heb ook Tweak als idee, maar lees er wel de nodige problemen over. Ziggo hou ik in ieder geval voor mijn vijf smartcards. Misschien zelfs een kleine Internet bundel om een backup te hebben. Ik werk sinds Corona veel thuis en een tweede lijn is wellicht handig. Mijn router ondersteunt in ieder geval twee WAN poorten.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ok? Poort 1 was dan IPTV maar dat (VLAN101) is dan nu ook op poort 4.
Anyways, my bad. Poort 4 blijkbaar. De poort naast de TEL aansluitingen.
Anoniem: 1728972
Moet voor de bridge, ( eerdere vraag ) De utp in poort 4? Of toch gewoon 1.ernstoud schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:33:
[...]
Ok? Poort 1 was dan IPTV maar dat (VLAN101) is dan nu ook op poort 4.
Anyways, my bad. Poort 4 blijkbaar. De poort naast de TEL aansluitingen.
Jij hebt toch een platinum?Anoniem: 1728972 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:40:
[...]
Moet voor de bridge, ( eerdere vraag ) De utp in poort 4? Of toch gewoon 1.
Op dit moment heb ik nog helemaal niks

Kreeg te horen dat ik eerst het platinum ding kreeg, & daarmee kon activeren.
Erna kon ik de titanium krijgen,
( Op dit moment probeer ik gewoon info te vinden wat ik moet doen als… )
BVD.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1728972 op 22-01-2022 19:56 ]
Ik heb inderdaad ook de glasvezel gids ontvangen. Ik woon in Born en heb contact opgenomen met Zener voor meer info mbt de planning. Zener gaf aan eerst bezig te zijn met het verdeelpunt. Het duurt "nog wel even" (precieze indicatie konden ze nog niet geven) voordat ze aan de straten zouden beginnen. Tot aan het moment dat ze klaar waren in de straat, zouden we nog een abonnement kunnen afsluiten. Wanneer bekend is wanneer de straat gedaan wordt komt nog een flyer.psy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:45:
@Phusebox @feuniks @pdukers @RoyPh
Is bij jullie het boekje van E-Fiber ook in de bus gevallen?
Zij zeggen dat ze in 2022 gaan beginnen met de aanleg in Sittard-Geleen en omstreken, en dat dit 2,5 jaar kan gaan duren. Aanmelden is al mogelijk. Ik denk dat ik me bij Tweak ga aanmelden, dat aanbod is gewoon té interessant. Hoe lang het dan daadwerkelijk gaat duren zien we dan wel weer.
410 per jaar alleen internet (dan 34 p/mnd)
440 per jaar internet & bellen (36,70 p/mnd)
Ziggo hou ik apart aan voor TV, ik wil DVB-C niet kwijt (ook hier nog steeds 5 smartcards, al wordt dat dan wel 4 stuks).
Zelfs met deze ongebruikelijke combinatie ben ik dan nog nét iets goedkoper uit als bij Ziggo met 300/30.
En van Delta helemaal niets meer gehoord. Die zouden onderhand al begonnen moeten zijn???
Aangezien Delta fiber klanten gelokt heeft met mooie beloftes (die dus niet waargemaakt worden) ben ik de opties aan het bekijken om alsnog de overeenkomst met Caiway te laten ontbinden.
Afgelopen week heb ik ook de mail met prijsverhoging gekregen. Het antwoord van Caiway hierop was dat de verhoging minder dan 1,9% was en dat de verhoging (ik heb internet only, waarbij de verhoging 1% is) geen reden is om het contract te ontbinden.
Daarnaast blijkt Delta nog niet begonnen is (dit werd bevestigd door de helpdesk medewerker van Caiway). Op mijn vraag of ze de beloofde leverdatum van "medio 2022" konden waarmaken was het antwoord dat dit een indicatie was en geen belofte. Aangezien er geen andere datum gecommuniceerd is, voldoen ze niet aan de regels van het ACM. Ik ben nog aan het uitzoeken wat dan de precieze vervolgstappen zijn. Ik heb al contact gehad met het ACM. Ik ben nog aan het nakijken of dit nu betekent dat ze moeten leveren binnen 1 jaar na het afsluiten van het contract (wat voor mij betekent voor 6 juli) of dat het contract nu al ontbonden kan worden.
Volgens het ACM mag Delta bij het niet halen van de leverdatum een nieuw voorstel doen. Ik heb dan echter het recht daar niet mee akkoord te gaan en de overeenkomst kan dan kosteloos onderbroken worden.
Ik heb vooral moeite met de werkwijze van Delta. Het lokken van mensen met korte levertijden voordat ze zelf hun zaakjes op orde hebben en vervolgens zonder communicatie deze beloftes niet nakomen. E-fiber geeft een veel betrouwbare indruk (ze voeren pas campagne als ze kunnen beginnen). Ik zou graag internet only van Tweak afnemen (410 euro per jaar), maar eerst duidelijkheid krijgen over de overeenkomst met Caiway....
Sorry voor het enigszins off topic bericht, aangezien ik een overeenkomst heb met Caiway als provider op het Delta fiber netwerk, maar voor mensen in onze regio die Delta als provider gekozen hebben is het een vergelijkbare situatie denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door RoyPh op 22-01-2022 20:22 ]
Off topic : Heb je extra functionaliteit van ze nodig ?Gé Brander schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:25:
[...]
Ik heb bij eigennummer.nl mijn twee telefoonnummers gestald
Bij cheapconnect kost het stallen (en gesprekken ontvangen) van je nummer maar 9 euro/jaar ipv 5/maand
If you don’t have enough time, stop watching TV.
Wifimodem= maakt niet uit, werkt als routerAnoniem: 1728972 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:40:
[...]
Moet voor de bridge, ( eerdere vraag ) De utp in poort 4? Of toch gewoon 1.
Melkpak bridgemodem = poort 2, maar ook op iedere op het modem aangesloten switch of router
[ Voor 10% gewijzigd door Sjakie0101 op 22-01-2022 23:27 ]
MelkpakSjakie0101 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:27:
[...]
Wifimodem= maakt niet uit, werkt als router
Melkpak bridgemodem = poort 2, maar ook op iedere op het modem aangesloten switch of router
Dat scheelt inderdaad. Maar was al zakelijk klant van ze dus wilde het aantal leveranciers en bedrijven die ik ken minimaliseren. Misschien zakelijk en privé eens overstappen naar een ander. Geen problemen met cheapconnect?jvhaarst schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:46:
[...]
Off topic : Heb je extra functionaliteit van ze nodig ?
Bij cheapconnect kost het stallen (en gesprekken ontvangen) van je nummer maar 9 euro/jaar ipv 5/maand
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Kijk hier om zelf je mening te vormen : [CheapConnect VOIP] Ervaringen & Discussie
If you don’t have enough time, stop watching TV.
Heeft het Titanium model nou wel of geen Router Functie?,
“Medewerkers “ Van Delta zijn er behoorlijk vaag over wat nou wel en niet.
BVD.
“Medewerkers “ Van Delta zijn er behoorlijk vaag over wat nou wel en niet.
Zie hier:Anoniem: 1728972 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:34:
Heeft het Titanium model nou wel of geen Router Functie?,
“Medewerkers “ Van Delta zijn er behoorlijk vaag over wat nou wel en niet.BVD.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70321264
Er komen over de vezel vier VLANs binnen.
VLAN1 is het beheer netwerk van Delta/Caiway in een 10.x.y.z domein.
VLAN100 is internet met een publiek IP adres
VLAN101 is IPTV in een 172.x.y.z domein
VLAN102 is VoIP in een 172.x.y.z. domein
De Titanium “bridged” VLAN100 naar ethernet poort 1 of 4 (ik dacht 1 maar een paar posts terug is 4 genoemd) en VLAN102 naar de twee tel poorten naast poort 4.
Verkeer op VLAN101 is zover ik begrepen heb sinds geruime tijd (ook?) op VLAN100 aanwezig en hoeft niet meer apart getagged te worden op de router die je gaat gebruiken.
Of je dit routeren of bridgen noemt is semantiek denk ik.
Maar in de zin van een router die internet verkeer routeert van/naar meerdere ethernet poorten; dat doet een Titanium dus niet. Je hebt 1 ethernet poort met internet en moet zelf dat verkeer op die poort met NAT routeren.
Dankje voor uw reactie.ernstoud schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:34:
[...]
Zie hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70321264
Er komen over de vezel vier VLANs binnen.
VLAN1 is het beheer netwerk van Delta/Caiway in een 10.x.y.z domein.
VLAN100 is internet met een publiek IP adres
VLAN101 is IPTV in een 172.x.y.z domein
VLAN102 is VoIP in een 172.x.y.z. domein
De Titanium “bridged” VLAN100 naar ethernet poort 1 of 4 (ik dacht 1 maar een paar posts terug is 4 genoemd) en VLAN102 naar de twee tel poorten naast poort 4.
Verkeer op VLAN101 is zover ik begrepen heb sinds geruime tijd (ook?) op VLAN100 aanwezig en hoeft niet meer apart getagged te worden op de router die je gaat gebruiken.
Of je dit routeren of bridgen noemt is semantiek denk ik.
Maar in de zin van een router die internet verkeer routeert van/naar meerdere ethernet poorten; dat doet een Titanium dus niet. Je hebt 1 ethernet poort met internet en moet zelf dat verkeer op die poort met NAT routeren.
https://www.omroepzeeland...amma/zeeland-nu/370059803
Einde van het filmpje, keuze uit 10 providers.
Waar hebben we dat eerder gehoord? Oh ja in Twente….
Bleken er ook zakelijke tussen te zitten:
Weserve
kliksafe
Delta Zakelijk
HeldenvanNu
Blijft over:
Delta en Caiway (1 pot nat)
Solcon
Het nog niet bevestigde Freedom
Er zal dus nog een provider bijkomen…. Maar het houdt nog niet over.
Einde van het filmpje, keuze uit 10 providers.
Waar hebben we dat eerder gehoord? Oh ja in Twente….
Bleken er ook zakelijke tussen te zitten:
Weserve
kliksafe
Delta Zakelijk
HeldenvanNu
Blijft over:
Delta en Caiway (1 pot nat)
Solcon
Het nog niet bevestigde Freedom
Er zal dus nog een provider bijkomen…. Maar het houdt nog niet over.
Komt er dan IPv6? Want dat is wel een sine de qua non voor Freedom.
Bedankt voor dit bericht.RoyPh schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:20:
[...]
Sorry voor het enigszins off topic bericht, aangezien ik een overeenkomst heb met Caiway als provider op het Delta fiber netwerk, maar voor mensen in onze regio die Delta als provider gekozen hebben is het een vergelijkbare situatie denk ik.
Ik ben ook woonachtig in Born en had mij vorig jaar al vroeg bij Delta (Caiway) aangemeld voor een glasvezelaansluiting. Het ziet ernaar uit dat Delta nog geen vergunning heeft voor de aanleg, dus dit zal nog wel even op zich laten wachten, als het al gaat gebeuren.
Ook ik wil graag mijn contract met Caiway ontbinden en me bij Tweak aansluiten. Maar als ik jou goed begrijp moeten we nog even afwachten, helaas.
Hallo,
Ik heb hier al eens de vraag gesteld of je de humax 5200 aan de kant kunt zetten als je iptv van delta neemt.
Het antwoord was toen volmondig “ja”.
Maar nu het volgende: ik heb een sony str100 analoge radio tuner. Deze kan ik toch aan de delta iptv box aansluiten via de humax . Dus iptv box ——-> humax——->sony tuner. In dat geval hoef ik de tv niet aan te doen om een radiozender te kiezen en te luisteren, en de radiozender te kiezen met de humax. !?
Ik heb hier al eens de vraag gesteld of je de humax 5200 aan de kant kunt zetten als je iptv van delta neemt.
Maar nu het volgende: ik heb een sony str100 analoge radio tuner. Deze kan ik toch aan de delta iptv box aansluiten via de humax . Dus iptv box ——-> humax——->sony tuner. In dat geval hoef ik de tv niet aan te doen om een radiozender te kiezen en te luisteren, en de radiozender te kiezen met de humax. !?
Afgelopen weekend heb ik hier niet meer verder naar gekeken. Ik heb wel nog het gesprek met de helpdesk teruggeluisterd (ik had dit gesprek opgenomen). Helaas hebben ze daarbij niet letterlijk gezegd dat ze niet kunnen leveren. Ze waren alleen heel stellig in het feit dat "medio 2022" alleen een indicatie was en geen belofte (en dat daar dus geen rechten aan ontleend kunnen worden). Maar ook dat is een relevant statement: dat betekent dus dat er geen leverdatum gecommuniceerd is.Kriss1981 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:19:
[...]
Bedankt voor dit bericht.
Ik ben ook woonachtig in Born en had mij vorig jaar al vroeg bij Delta (Caiway) aangemeld voor een glasvezelaansluiting. Het ziet ernaar uit dat Delta nog geen vergunning heeft voor de aanleg, dus dit zal nog wel even op zich laten wachten, als het al gaat gebeuren.
Ook ik wil graag mijn contract met Caiway ontbinden en me bij Tweak aansluiten. Maar als ik jou goed begrijp moeten we nog even afwachten, helaas.
Volgens het ACM (link) moet in de overeenkomst een leverdatum gecommuniceerd zijn. Dit is niet gebeurt. Er staat ook dat de provider me binnen een jaar persoonlijk moet informeren of de afgesproken leverdatum haalt. Is dat niet het geval, mag de provider een nieuw voorstel doen. Ik heb dan de keuze om hiermee akkoord te gaan, maar ik mag dan ook het contract beëindigen indien niet akkoord.
Aangezien er geen leverdatum is gecommuniceerd, is de situatie iets anders (zie link). Deze brief beschrijft dat een contract een leverdatum moet bevatten.
Verder staat ook in deze brief (die gericht is aan de glasvezel diensten):U moet als aanbieder van glasvezeldiensten de consument bij het afsluiten van het contract
duidelijk informeren over:
- het feit dat de levering in verband met een vraagbundelingstraject niet per direct
plaatsvindt,
- het moment waarop de consument de levering wel kan verwachten door het vermelden
van een leverdatum,
- de eventuele wijziging van de leverdatum,
- het feit dat de levering mogelijk helemaal geen doorgang vindt als het percentage beoogde
aansluitingen in het vraagbundelingstraject onverhoopt niet gehaald wordt,
- de rechten die de consument heeft op grond van de wet.
Deze informatie moet ook opgenomen worden in het contract. Het moet de consument duidelijk zijn
dat hij door instemming met het contract zich voor een duidelijk aangegeven periode verbindt aan
één bepaalde aanbieder. Daarnaast moet de consument door de aanbieder tussentijds
geïnformeerd worden over de stand van zaken met betrekking tot de verwachte leverdatum.
Uit de algemene voorwaarden die ik van Caiway heb gekregen bij het afsluiten van het contract:Wat zijn uw verantwoordelijkheden?
De ACM wijst u erop dat het uw eigen verantwoordelijkheid is ervoor te zorgen dat uw contracten
aan de geldende regels voldoen. Indien dit niet het geval is, dan volgt uit de wet dat uw contracten,
voor zover die buiten de verkoopruimte zijn afgesloten, nietig zijn. Bij overeenkomsten op afstand
kan dat afhankelijk van de inbreuk meerdere gevolgen hebben (bijvoorbeeld nietigheid,
vernietigbaarheid, ontbinding of verlenging van de bedenktijd).
Mijns inziens probeert Caiway hiermee de verantwoordelijkheid bij de consument te leggen wanneer een termijn ontbreekt (waarbij ze blijkbaar verwachten dat ze dan alsnog het recht hebben om een levertijd te geven). Er staat ook niet gedefinieerd wat "redelijk" is. Volgens mij is dit conflicterend met de regels van het ACM (die duidelijk aangeven dat het de verantwoordelijkheid van de aanbieder is om ervoor te zorgen dat het contract aan de regels voldoet).Artikel 3
Levering
3.1 Caiway zal zich inspannen om de Dienst of Zaak te leveren binnen 30 dagen na het
sluiten van de Overeenkomst, tenzij een andere termijn is bepaald, zoals in het geval van
vraagbundelingstrajecten en/of de uitrol van elektronische communicatienetwerken.
Als er geen andere termijn is bepaald en de levertijd langer duurt dan 30 dagen,
kunt u Caiway een herinnering sturen, in gebreke stellen en verzoeken om alsnog te
leveren binnen een redelijke termijn. Als Caiway vervolgens niet binnen de gestelde
redelijke termijn levert, heeft u het recht om de Overeenkomst te ontbinden. Alle al
betaalde bedragen worden in dat geval terugbetaald. Iedere andere of verdergaande
aansprakelijkheid is uitgesloten. Zie ook artikel 15 in dit verband
Ik ga dit nog verder oppakken (tijd om dit te doen is echter bij mij even het grootste probleem). Wanneer ik meer info heb, zal ik het hier delen (en wanneer iemand anders hier meer info over heeft of dit al gedaan heeft, houd ik me natuurlijk ook aanbevolen).
Ik heb op de website van Sittard Geleen gezocht op informatie mbt glasvezel. De laatste communicatie die ik kon vinden was een brief van het College aan de raad (link). Deze brief is 13 juli in de raadsvergadering behandeld (als onderdeel van de ingekomen stukken). De overeenkomst met E-Fiber is eind juli getekend.
De brief vermeld dat de gemeente eisen stelt mbt "kwaliteit en onkostenvergoeding voor het leggen van kabels in openbare grond" en dat andere partijen ook een voorstel kunnen indienen om aan diezelfde voorwaarden te voldoen. Ik heb echter geen informatie kunnen terugvinden over de status van Delta hierover.
Ga binnenkort verhuizen naar een (buiten) gebied van Delta, waar op dit moment al een glasvezel ligt bij de stoep.
Huidige bewoners hebben het niet laten aansluiten, en begreep dat er nu kosten bij komen;
- Vastrecht (€1600 eenmalig of € 13.21 per maand)
- Aansluitkosten ( +- € 950)
Volgens Delta ben ik te laat met opgeven om in aanmerking te komen voor geen aansluitkosten.
Wij gaan straks 500M buiten de bebouwde kom wonen, en op dit moment wordt er in de bebouwde kom glasvezel aangelegd.
Ik vroeg of ik dan niet meegenomen kon worden, en zo mijn aansluitkosten te verlagen gezien de "aannemer" er nu toch al is?
Volgens de mevrouw van Delta is de aannemer "in een ander gebied", en kan "volgens het systeem" niet.
Zou het zin hebben de "aannemer" op locatie te vragen naar de mogelijkheden?
Of gewoon pech, en volle mep betalen
Huidige bewoners hebben het niet laten aansluiten, en begreep dat er nu kosten bij komen;
- Vastrecht (€1600 eenmalig of € 13.21 per maand)
- Aansluitkosten ( +- € 950)
Volgens Delta ben ik te laat met opgeven om in aanmerking te komen voor geen aansluitkosten.
Wij gaan straks 500M buiten de bebouwde kom wonen, en op dit moment wordt er in de bebouwde kom glasvezel aangelegd.
Ik vroeg of ik dan niet meegenomen kon worden, en zo mijn aansluitkosten te verlagen gezien de "aannemer" er nu toch al is?
Volgens de mevrouw van Delta is de aannemer "in een ander gebied", en kan "volgens het systeem" niet.
Beetje onduidelijke vraag. Op de Amino Aria van Delta/Caiway zit een 3.5 mm. plug voor audio out, via een geschikt kabeltje heb ik dat in mijn Denon versterker zitten en kan ik dus de ter beschikking gestelde radiozenders luisteren via de versterker en bedienen met de geleverde AB. De tuner heb ik weggedaan.fmrama schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:19:
Hallo,
Is dat wat je bedoelt?
"Nee" heb je en "ja" kun je krijgen, maar de kans op "ja" lijkt me heel klein. De aannemer die daar nu aan het werk is hoeft niet eens dezelfde te zijn als die Delta gecontracteerd heeft voor het gebied waar jij nu zitPurpleBlue schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:22:
Klopt, ga er maar eens heen dan :-)Roetzen schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:56:
[...]
"Nee" heb je en "ja" kun je krijgen, maar de kans op "ja" lijkt me heel klein. De aannemer die daar nu aan het werk is hoeft niet eens dezelfde te zijn als die Delta gecontracteerd heeft voor het gebied waar jij nu zit
Overigens;
Er moet nog e.e.a. verbouwd worden.
Mag je die kabel eigenlijk ook zelf naar binnen brengen? (gezien mijn grond)
We horen wel hoe het afloopt.
De kabel zelf naar binnen brengen zou ik niet doen zonder overleg. Als je hem beschadigd krijg je waarschijnlijk de rekening. En als je er toch voor moet betalen, laat zij dan ook het werk maar doen...Overigens;
Er moet nog e.e.a. verbouwd worden.
Mag je die kabel eigenlijk ook zelf naar binnen brengen? (gezien mijn grond)
Mss een beetje verwarrend idd, met tuner bedoel ik de tunner/versterker (reciever). (Ik heb dus geen losse tuner en losse versterker)ernstoud schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:48:
[...]
Beetje onduidelijke vraag. Op de Amino Aria van Delta/Caiway zit een 3.5 mm. plug voor audio out, via een geschikt kabeltje heb ik dat in mijn Denon versterker zitten en kan ik dus de ter beschikking gestelde radiozenders luisteren via de versterker en bedienen met de geleverde AB. De tuner heb ik weggedaan.
Is dat wat je bedoelt?
En de bedoeling is dan min of meer zoals jij dat gedaan hebt. Maar dan radio luisteren zonder de tv aan te hoeven zetten. De humax zou dan nodig zijn om het digitale signaal om te zetten naar analoog. En op de display van de humax de zenderinfo beschikbaar. De sony is niet digitaal.
[ Voor 19% gewijzigd door fmrama op 25-01-2022 14:39 ]
Met het voorbehoud natuurlijk dat je wellicht nu op de analoge tuner naar zenders luistert die Delta niet digitaal aanbiedt? Dan zou je de tuner voor die zenders moeten houden, of - indien die zenders dat aanbieden - digitaal via internet moeten beluisteren.fmrama schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:25:
[...]
Mss een beetje verwarrend idd, met tuner bedoel ik de tunner/versterker (reciever). (Ik heb dus geen losse tuner en losse versterker)
En de bedoeling is dan min of meer zoals jij dat gedaan hebt. Dus radio luisteren zonder de tv aan te hoeven zetten. De humax zou dan nodig zijn om het digitale signaal om te zetten naar analoog. De sony is niet digitaal.
En uit jouw reactie maak ik dus nu op dat , wanneer de sony reciever het begeeft, ik alleen een versterker nodig heb. Tuner is overbodig geworden, Iets om even te onthouden.
Bedankt
Hier het overzicht van Delta: https://www.delta.nl/televisie/zenderoverzicht/
Hier in Simpelveld willen ze ook gaan aanleggen. Ze zijn in ieder geval flink campagne aan het voeren. Maar ik vertrouw het voor geen cent. Volgens mij loopt alleen de marketingafdeling als een tierelier, de rest staat nog op de standbystand.
Ik heb vanochtend gechat met een echte medewerker van Delta Glasvezel. Deze zegt eigenlijk op iedere vraag dat zij geen partij zijn - omdat Delta de internetprovider (of enige andere internetprovider) met de consument de overeenkomst aangaat. Op de website van Delta de provider kun je alleen chatten met een robot die echt helemaal van niks weet of Facebooken (heb ik niet) of bellen.
De simpele vragen die ik heb:
- als ik nu een contract afsluit hoe lang zit er dan aan vast?
Op de website staat daarover eens helemaal niks! Regulier consumentenrecht is 12 maanden, maar ik heb geen zin gezeik achteraf omdat ergens in kleine letters stond dat het voor 36 is of zoiets stoms. Want ik ben van plan om als ik overga Ziggo aan te houden totdat de internetverbinding stabiel is en ik weet of ik en de rest van het gezin Ziggo TV wel kunnen missen. Of daarna zsm weer Delta opzeggen natuurlijk.
- Als de levering langer duurt dan verwacht, kan ik dan ontbinden?
Daar gaat het hele verhaal van @RoyPh over. Wat natuurlijk prima is, maar ook hier geldt dat ik geen zin heb in gezeik om mijn recht te moeten halen. En er is dus geen mogelijkheid om van Delta een geschreven antwoord te krijgen... Slim van ze.
Ik ben me dus nu aan het afvragen of het me gezeik wel waard is om een hogere uploadsnelheid te krijgen. Of dat ik (misschien tegen beter weten in) moet wachten tot een nieuwe glasvezelboer langskomt.
Hier zou een handtekening kunnen staan.
Ik heb de handleiding van de humax er nog eens bijgehaald. En m.i. gaat mijn idee niet werken. Er zit een audio aansluiting te weinig op. Dus iptv ontvanger audio uit —->humax audio In—->>>humax audio uit—-> sony reciever. Gaat helaas niet, omdat er geen humax audio uit is.ernstoud schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:40:
[...]
Met het voorbehoud natuurlijk dat je wellicht nu op de analoge tuner naar zenders luistert die Delta niet digitaal aanbiedt? Dan zou je de tuner voor die zenders moeten houden, of - indien die zenders dat aanbieden - digitaal via internet moeten beluisteren.
Hier het overzicht van Delta: https://www.delta.nl/televisie/zenderoverzicht/
Dus het wordt dan van de iptv ontvanger rechtstreeks naar de sony reciever. Dan dus geen zenderinfo als de tv uit is. Is op zich nog niet zo’n ramp. Meestal gaat de radio in het weekend even naar een andere zender. En maandag weer terug voor de rest van de week.
Ik luister op mijn Denon receiver via internetradio (Tunein). Heb je een receiver die ook zoiets ondersteunt? Veel makkelijker dan via een STB het audiosignaal doorlussen, want 9 van de 10x moet dan idd de tv aan staan. Van radiozender wisselen kan bij mij via de HEOS app.fmrama schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:25:
[...]
Mss een beetje verwarrend idd, met tuner bedoel ik de tunner/versterker (reciever). (Ik heb dus geen losse tuner en losse versterker)
Correctie:
Ik begrijp nu wat je bedoelt.
de sony heeft geen ingang voor internetradio.
Het gaat dan ook wel lukken. De delta tv box rechtstreeks aan de sony,
Ik begrijp nu wat je bedoelt.
de sony heeft geen ingang voor internetradio.
Het gaat dan ook wel lukken. De delta tv box rechtstreeks aan de sony,
[ Voor 28% gewijzigd door fmrama op 25-01-2022 17:17 ]
Ik krijg een nieuwe IPTV ontvanger van Caiway, bijgevoegd 'Gewoon duidelijk' brochure zonder enige reden of verklaring. Helpdesk is totaal onbenullig. Heeft deze switch wellicht te maken met het XGS-PON protocol dat Delta wil uitrollen? Anders is dit een ongehoorde verspilling van resources, koper, kabels, kartonnen dozen en distributie, en mijn tijd.
buitenwesten
Iets aan het abonnement veranderd? Ik veranderde de snelheid, dat was volgens Caiway een nieuw abonnement en dus kreeg ik een nieuwe STB. Merkwaardig maar het zij zo.buitenwesten schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:45:
Ik krijg een nieuwe IPTV ontvanger van Caiway, bijgevoegd 'Gewoon duidelijk' brochure zonder enige reden of verklaring. Helpdesk is totaal onbenullig. Heeft deze switch wellicht te maken met het XGS-PON protocol dat Delta wil uitrollen? Anders is dit een ongehoorde verspilling van resources, koper, kabels, kartonnen dozen en distributie, en mijn tijd.
Nope. Freedom zegt zelf in onderhandeling te zijn.
Ipv6 kan ik niets over zeggen.
Dat zeiden ze ook tegen mij toen ik in september aan ze vroeg of en een kans was dat ze hier in Driebergen mee zouden doen.Dus dat zegt eigenlijk niks.Sjakie0101 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:07:
[...]
Nope. Freedom zegt zelf in onderhandeling te zijn.
Zonder IPv6 doet Freedom niet mee.Ipv6 kan ik niets over zeggen.
Ik heb een flex abbo afgesloten, dat is minimaal 1 jaar conform hun algemene voorwaarden, daarna is het maandelijks opzegbaar.Patrick_6369 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:45:
[...]
Hier in Simpelveld willen ze ook gaan aanleggen. Ze zijn in ieder geval flink campagne aan het voeren. Maar ik vertrouw het voor geen cent. Volgens mij loopt alleen de marketingafdeling als een tierelier, de rest staat nog op de standbystand.
Ik heb vanochtend gechat met een echte medewerker van Delta Glasvezel. Deze zegt eigenlijk op iedere vraag dat zij geen partij zijn - omdat Delta de internetprovider (of enige andere internetprovider) met de consument de overeenkomst aangaat. Op de website van Delta de provider kun je alleen chatten met een robot die echt helemaal van niks weet of Facebooken (heb ik niet) of bellen.
Op de website staat daarover eens helemaal niks! Regulier consumentenrecht is 12 maanden, maar ik heb geen zin gezeik achteraf omdat ergens in kleine letters stond dat het voor 36 is of zoiets stoms. Want ik ben van plan om als ik overga Ziggo aan te houden totdat de internetverbinding stabiel is en ik weet of ik en de rest van het gezin Ziggo TV wel kunnen missen. Of daarna zsm weer Delta opzeggen natuurlijk.
Daar gaat het hele verhaal van @RoyPh over. Wat natuurlijk prima is, maar ook hier geldt dat ik geen zin heb in gezeik om mijn recht te moeten halen. En er is dus geen mogelijkheid om van Delta een geschreven antwoord te krijgen... Slim van ze.
Ik ben me dus nu aan het afvragen of het me gezeik wel waard is om een hogere uploadsnelheid te krijgen. Of dat ik (misschien tegen beter weten in) moet wachten tot een nieuwe glasvezelboer langskomt.
Voorwaarden staan op hun site
https://www.delta.nl/klantenservice/algemene-voorwaarden/
Toen ik eerder vandaag lang het glasvezelinformatiepunt in Driebergen liep zag ik dat het gesloten is. Er stond een klein vrachtwagentje voor de deur en bijna alles was al ingeladen. Er was iemand bezig de stikkers van de ramen en de voorgevel te verwijderen.Einde oefening dus.
Wel slordig dat de website nog vermeld dat ze weer open zijn...
Wel slordig dat de website nog vermeld dat ze weer open zijn...
Zelf twijfel ik sterk om over te stappen, of beter gezegd, Delta heeft keurige specificaties, maar het hangt op blocker.
Op snelheid en prijs ben ik absoluut te porren voor Delta. Scheelt een een slordige 25eu/maand. Maar zolang ik opgenomen beelden niet gegarandeerd door kan skippen. We kijken zelden live tv. We kijken eigenlijk alleen maar Videoland / Netflix / eerder opgenomen programma's. Enige uitzondering is F1, maar die gaat er komend jaar af.
De telefonische support bevestigde mij dat dit klopt.Maar nog aan de telefoon, nog online is te vinden bij welke programma's dit van toepassing is.
Op snelheid en prijs ben ik absoluut te porren voor Delta. Scheelt een een slordige 25eu/maand. Maar zolang ik opgenomen beelden niet gegarandeerd door kan skippen. We kijken zelden live tv. We kijken eigenlijk alleen maar Videoland / Netflix / eerder opgenomen programma's. Enige uitzondering is F1, maar die gaat er komend jaar af.
De telefonische support bevestigde mij dat dit klopt.Maar nog aan de telefoon, nog online is te vinden bij welke programma's dit van toepassing is.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Daarom vroeg ik laatst al kan er iemand een recent filmpje maken van de mogelijkheden vwb de delta tv box zoals vooruitspoelen van opnames. Zodat we niet constant dezelfde vraag hoeven te stellen over het vooruitspoelen/skippen._Apache_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:25:
Zelf twijfel ik sterk om over te stappen, of beter gezegd, Delta heeft keurige specificaties, maar het hangt op blocker.
Wie?
Ik woon ook in Simpelveld en heb de gok gewaagd. Contract is duidelijk voor 1 jaar, daarna maandelijks opzegbaar. Ik stap helemaal van Ziggo af en ga voor tv naar NLziet, ik hoef geen coax meer, ik kijk ook niet veel tv. Enige waar ik wel benieuwd naar ben is of ik bridge mode ga krijgen of mijn eigen unifi router mag gebruiken. Bridge modus zou moeten kunnen volgens de helpdesk maar ik krijg daar geen schriftelijke bevestiging van. Ik heb op advies van de helpdesk wel een businesspack erbij genomen (1e jaar gratis, daarna 6,95 p. Maand). Hiermee zou je een genexis modem moeten krijgen dat in bridge modus kan. Na een jaar zeg je businesspack op, maar kun je modem denk ik houden. De enige onzekerheid is het type aansluiting: wat ga je krijgen: xgs-pon? Dan krijg je een Nokia modem en heb je geen bridge modus. Volgens de Delta helpdesk was dat niet het geval, maar ik heb mijn twijfels aangezien DFN heeft aangegeven dat alle nieuwe aansluitingingen XGS-PON zijn.Patrick_6369 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:45:
[...]
Dit soort vragen ga je echter niet beantwoord krijgen via de helpdesk, dus ik waag de gok. Met al dat thuiswerken ga ik heel blij worden van 1G upload. Het is een flexpakket, dus ik kan ook nog altijd de snelheid omlaag schroeven, of tv erbij pakken. In het allerergste geval hou ik voor een jaar ziggo ernaast. Kostentechnisch niet heel gunstig, maar als ik het niet probeer kom ik sowieso niet van ziggo af was mijn idee.
Ziggo zeg ik ook pas op als alles gereed is uiteraard.
[ Voor 4% gewijzigd door copywrong1982 op 26-01-2022 21:07 ]
Zie voor doorspoel mogelijkheden :_Apache_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:25:
https://www.zeelandnet.nl...tspoelen/page2#post211297
Verhelderend, dank! Ik ga even in overleg met Mevr ApacheMapje schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:10:
[...]
Zie voor doorspoel mogelijkheden :
https://www.zeelandnet.nl...tspoelen/page2#post211297
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
door training kon ik vanmorgen pas gaan, echter zijn ze al klaar met werkzaamheden, en was er niemand te vinden in de omgevingRoetzen schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:07:
[...]
We horen wel hoe het afloopt.
[...]
De kabel zelf naar binnen brengen zou ik niet doen zonder overleg. Als je hem beschadigd krijg je waarschijnlijk de rekening. En als je er toch voor moet betalen, laat zij dan ook het werk maar doen...
Als ik ga vragen of ik het zelf mag doen, zegt "miep" aan de telefoon dat het niet is toegestaan. Die kijken niet verder dan hun boekje is mijn ervaring
Afgezien van het denigrerende “miep” denk ik dat ze volledig gelijk heeft. Die glasvezel is niet jouw eigendom. Er zijn strikte eisen aan het leggen van de glasvezel qua diepte e.d., het zou een potje worden als iedereen dat zelf gaat doen. Bovendien wat bereik je er mee? Als er geen opdracht is voor aanleg dan wordt de andere kant toch niet op een poort gezet. Je hebt de Attema FTU niet, de splicing tools niet, de cleaning tools niet etc.PurpleBlue schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:55:
[...]
door training kon ik vanmorgen pas gaan, echter zijn ze al klaar met werkzaamheden, en was er niemand te vinden in de omgeving
Als ik ga vragen of ik het zelf mag doen, zegt "miep" aan de telefoon dat het niet is toegestaan. Die kijken niet verder dan hun boekje is mijn ervaring
Er komt in de maand februari 2022 een UHD kanaal van Eurosport voor de Olympische winterspelen.
Gaat Delta dit ook doorgeven?
Mooie vraag voor Bordewolf op Zeelandnet aan de TV engineer aldaar.dolopfriet schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:52:
Er komt in de maand februari 2022 een UHD kanaal van Eurosport voor de Olympische winterspelen.
Dank voor de link. Wel bijzonder dat communicatie via chat e.d. nodig is voor SIP en XGS-PON. Daarvoor lijkt de mijn.delta omgeving toch veel geschikter. Komt wellicht op termijn.Mapje schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:35:
Vrije modemkeuze Delta :
https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/
Grappig dat SIP accounts eindigen op caiw.net bij Delta.
Merkwaardig dat een 10 km. SFP aangeraden wordt; in het Genexis 7840 modem zit een 20 km. exemplaar.
Was duidelijk een haastklus... wat een spelfouten op die pagina's:
- "MijnDelya" .... oi, als je zelfs fouten maakt in je bedrijfsnaam
- moet gerouteerd te worden (2x)
- SIP Proxy = Of voice.caiw.net (vermoedelijk een foute opmaak van de tabel)
- "<via mijn pagina zelf invullen>" - welke mijn pagina???
- "Notsupported" i.p.v. "Not supported"
- RTP packetsize : 20ms ??? een grootte in milliseconden?
- "<<zelfinvullen>>" i.p.v. <zelf invullen>
- "dat je dan DFN modem"...
- dubbel stuk tekst onder eigen TV-ontvangstapparatuur
- "footsprints".... zal wel footprint(s) bedoeld worden?
Kleine dingetjes maar je bent auditor of niet
[ Voor 53% gewijzigd door ernstoud op 27-01-2022 16:37 ]
Voor de mensen die Delta hebben aangesloten waar de aansluitingen nog moeten worden gemaakt in het dorp / stad. Wat is jullie ervaring qua tijdspanne van het beginnen van de werkzaamheden tot de daadwerkelijke oplevering?
Ik wil namelijk het opzeggen van de huidige provider zo efficiënt mogelijk plannen t.o.v. het actief worden van de Delta verbinding. Ik probeer zo te voorkomen om een maand dubbel te betalen, dat zou zonde zijn. Ik heb liever een weekje geen internet dan een maand voor niks Ziggo betalen.
Ik heb al even geïnformeerd bij Delta maar daar krijg je wat nietszeggende antwoorden.
Ik wil namelijk het opzeggen van de huidige provider zo efficiënt mogelijk plannen t.o.v. het actief worden van de Delta verbinding. Ik probeer zo te voorkomen om een maand dubbel te betalen, dat zou zonde zijn. Ik heb liever een weekje geen internet dan een maand voor niks Ziggo betalen.
Ik heb al even geïnformeerd bij Delta maar daar krijg je wat nietszeggende antwoorden.
En Caiway:Mapje schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:35:
Vrije modemkeuze Delta :
https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze
Uiteraard zelfde info.
In dit topic lees ik nogal wisselende ervaringen van 6 maanden na einde vraagbundeling tot meer dan een jaar na einde vraagbundeling. Je huidige provider is na het eerste jaar maandelijks opzegbaar dus ik zou met opzeggen wachten tot je nieuwe provider op het Delta netwerk je een datum kan geven.VulcanRaven schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:26:
Voor de mensen die Delta hebben aangesloten waar de aansluitingen nog moeten worden gemaakt in het dorp / stad. Wat is jullie ervaring qua tijdspanne van het beginnen van de werkzaamheden tot de daadwerkelijke oplevering?
Liever een paar weken dubbel betalen dan een paar weken geen internet...
Dan ben je er wel erg vroeg bij… tussen start van de werkzaamheden en operationeel internet in huis zat bij mij anderhalf jaar. Als je bij de huidige provider per maand kunt opzeggen zou ik dat doen als de glasvezel in huis werkend opgeleverd is, dus dat de monteur het licht heeft getest. Uiteraard aangenomen dat je dan een abonnement hebt bij Delta. Dan kan het een week of twee duren voordat je de apparatuur hebt.VulcanRaven schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:26:
Ik vind het grappig dat je zo lang van te voren zekerheid wil terwijl je aan de andere kant een week zonder internet accepteert
*knip*. Maak de volgende keer gewoon een TR aan.dolopfriet schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:52:
[ Voor 73% gewijzigd door rens-br op 28-01-2022 07:27 ]
Poeh. Technisch verhaal. Ik heb onder meer de keuze tussen een 1000Mb/s en 8000Mb/s aansluiting. (die laatste is nog een wassen neus begrijp ik al). Dat is dan waarschijnlijk XGSPON, of kan dat ook p2p zijn?Mapje schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:35:
Vrije modemkeuze Delta :
Kan iemand die termen vertalen naar gewone(re) mensen taal?
Als het xgspon/pon is kan ik dan een mediaconverter aansluiten en mijn eigen Fritz als Router?
Nu maar hopen dat Delta hier de 20% haalt.
[ Voor 5% gewijzigd door ahbart op 27-01-2022 17:51 ]
P2P (ook AON genoemd) betekent dat er van jouw huis een vezel loopt naar de POP (Point Of Presence, zo’n gebouwtje in de wijk of langs de weg). Dus point 2 point.ahbart schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:38:
[...]
Poeh. Technisch verhaal. Ik heb onder meer de keuze tussen 1000Mb/s en 8000Mb/s. (die laatste is nog een wassen neus begrijp ik al). Dat is dan waarschijnlijk XGSPON, of kan dat ook p2p zijn?
Kan iemand die termen vertalen naar gewone(re) mensen taal?
Als het xgspon/pon is kan ik dan een mediaconverter aansluiten en mijn eigen Fritz als Router?
Bij PON is ergens onderweg, in de straat, wijk, of zelfs in de POP het licht op jouw vezeltje en die van 31 of 63 anderen optisch (met prisma’s) samengevoegd op 1 “hoofd”vezel.
Op zich betekent PON niet dat er meer mogelijk is qua snelheid maar deze technologie heeft door de besparingen in het vezel uitrollen wel voordelen en is dus de basis geworden voor de ontwikkelingen in de technologie, eerst GPON en nu XGS-PON. Gewoon nieuwe, betere technieken met snelheden voorbij 20 Gbps.
Bij Delta/Caiway zal het aanbod van hogere snelheden dan 1Gbps XGS-PON zijn. Maar in de de nieuwe gebieden zal op XGS-PON infrastructuur door Delta/Caiway best wel een aanbod komen van snelheden lager of van 1Gbps. Dus de snelheid die je kiest bij een nieuwe aansluiting betekent niet dat je daaruit kunt zien of het P2P of XGS-PON is. Het zou goed zijn als de providers dat er goed duidelijk bij gaan zetten want het maakt een groot verschil als je zelf apparatuur gaat aanschaffen.
Op dit moment geldt dat als je een Nokia modem ontvangt bij het abonnement het XGS-PON betreft. Genexis modem is P2P.
Voor XGS-PON is nog heel weinig consumenten apparatuur te krijgen, ik ken alleen de nieuwere AVM Fritzbox types.
Media converters voor XGS-PON ken ik wel maar ik zie ze niet los te koop.
Oke, Hartelijk dank. Dat snap ik nu. Aangezien Delta van plan is te gaan aanleggen, kan ik redelijk aannemen dat dit Pon is dus. Maar ik wacht wel even wat ik zal ontvangen.ernstoud schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:53:
[...]
P2P (ook AON genoemd) betekent dat er van jouw huis een vezel loopt naar de POP (Point Of Presence, zo’n gebouwtje in de wijk of langs de weg). Dus point 2 point.
.....
Media converters voor XGS-PON ken ik wel maar ik zie ze niet los te koop.
Super nieuws ! Alleen even een zoektocht naar de juiste spullen, als ik het goed begrijp is dus “ Op dit moment geldt dat als je een Nokia modem ontvangt bij het abonnement het XGS-PON betreft. Genexis modem is P2P.“ P2P AON op basis van het geleverde Delta-Modem, Het zou dan een modem moeten zijn die AON ondersteund ?
Als je nu een Genexis 7840 of een Titanium (22/24/42) hebt van Delta dan heb je AON.Anoniem: 1728972 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:16:
Super nieuws ! Alleen even een zoektocht naar de juiste spullen, als ik het goed begrijp is dus “ Op dit moment geldt dat als je een Nokia modem ontvangt bij het abonnement het XGS-PON betreft. Genexis modem is P2P.“ P2P AON op basis van het geleverde Delta-Modem, Het zou dan een modem moeten zijn die AON ondersteund ?
Heb je een Nokia (type XS-2426G-A) dan heb je XGS-PON.
Ga je een abonnement afsluiten in een bestaand Delta gebied dan zal dat AON zijn. Betreft het nieuwe aanleg dan zal dat vrijwel zeker XGS-PON zijn (zeker in Zeeland). Maar Delta kan dat beter beantwoorden.
AON = Active Optical Network, huidige Delta/Caiway netwerk
GPON = Gigabit Passive Optical Network (niet bij Delta/Caiway, vooral KPN gebruikt dit al enige tijd)
XGS-PON = sterk verbeterde versie van GPON (zover ik weet loopt Delta/Caiway daarmee voorop)
ernstoud schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:26:
[...]
Als je nu een Genexis 7840 of een Titanium (22/24/42) hebt van Delta dan heb je AON.
Ga je een abonnement afsluiten in een bestaand Delta gebied dan zal dat AON zijn. Betreft het nieuwe aanleg dan zal dat vrijwel zeker XGS-PON zijn (zeker in Zeeland). Maar Delta kan dat beter beantwoorden.
GPON = Gigabit Passive Optical Network (niet bij Delta/Caiway, vooral KPN gebruikt dit al enige tijd)
XGS-PON = sterk verbeterde versie van GPON, zover ik weet loopt Delta/Caiway daarmee voorop)
Het AON / PON verhaal moet je tegenwoordig splitsen in 2 delen, de aanleg van het netwerk en de aansluiting op het netwerk.
Zover ik begrepen heb legt Delta 2 fibers AON (point to point) aan tussen een pand en hun POP en wordt 1 van de fibers in de POP aangesloten op een PON splitter.
De 2e fiber is standaard niet in gebruik maar kan gebruikt worden voor verhuur aan een derde partij (die apparatuur in hun POP kan plaatsen), een extra aansluiting of in het geval er schade is aan de 1e fiber.
Het voordeel van pas PON aansluiten in de POP ten opzichte van ‘onderweg’ is dat ze dan flexibeler zijn met de configuratie. Stel dat het heel druk is op een segment, dan kunnen ze makkelijker even splitsen. Of een toekomstige upgrade van hardware, is natuurlijk een stuk makkelijker dan op verschillende plekken buiten.
KPN heeft de POP splitters wel buiten op straat staan.
Zover ik begrepen heb legt Delta 2 fibers AON (point to point) aan tussen een pand en hun POP en wordt 1 van de fibers in de POP aangesloten op een PON splitter.
De 2e fiber is standaard niet in gebruik maar kan gebruikt worden voor verhuur aan een derde partij (die apparatuur in hun POP kan plaatsen), een extra aansluiting of in het geval er schade is aan de 1e fiber.
Het voordeel van pas PON aansluiten in de POP ten opzichte van ‘onderweg’ is dat ze dan flexibeler zijn met de configuratie. Stel dat het heel druk is op een segment, dan kunnen ze makkelijker even splitsen. Of een toekomstige upgrade van hardware, is natuurlijk een stuk makkelijker dan op verschillende plekken buiten.
KPN heeft de POP splitters wel buiten op straat staan.
[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 27-01-2022 19:36 ]
Ik snap je punt van "miep" wel, en ik wil het zeker niet over een kam scheren, maar ze denken vaak niet verder dan het software pakket dat ze voor zich hebben is mijn ervaring. Daarnaast heb ik ook ervaren dat ze niet echt bereid zijn mee te denken met mijn vraagstuk.ernstoud schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:14:
[...]
Afgezien van het denigrerende “miep” denk ik dat ze volledig gelijk heeft. Die glasvezel is niet jouw eigendom. Er zijn strikte eisen aan het leggen van de glasvezel qua diepte e.d., het zou een potje worden als iedereen dat zelf gaat doen. Bovendien wat bereik je er mee? Als er geen opdracht is voor aanleg dan wordt de andere kant toch niet op een poort gezet. Je hebt de Attema FTU niet, de splicing tools niet, de cleaning tools niet etc.
Wat betreft de kabel zelf leggen;
Het gaat mij puur om het van de stoep, naar de meterkast brengen van de kabel. Persoonlijk heb ik daar ervaring mee, en snap ook dat dat niet iets iets wat iedereen kan/wil doen. Voor het aansluiten is inderdaad speciale tooling voor die ik niet heb.(dat wil en mag ik idd niet zelf doen) Aansluitkosten zal ik dus zoizo hebben, maar wellicht dat ik heet iets scheelt doordat graafwerkzaamheden door een aannemer vermeden kan worden.
Ik zal nu dan AON hebben, heb al jaren Caiway/Delta glasvezel. Betekent dit dan ook dat ik geen 8Gb snelheid zou kunnen krijgen? Als ik check bij Delta, krijg ik wel te zien dat dit in 2022 leverbaar zal zijn.ernstoud schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:26:
[...]
Als je nu een Genexis 7840 of een Titanium (22/24/42) hebt van Delta dan heb je AON.
XGS-PON = sterk verbeterde versie van GPON (zover ik weet loopt Delta/Caiway daarmee voorop)
Ja, dan word je volgens mij omgezet naar XGS-PON en gok dat ze daar de tweede vezel voor gaan gebruiken zodat de klant niet dagen down is (monteur voor het omprikken en hardware via de post).MasterMaceMichu schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:14:
[...]
Ik zal nu dan AON hebben, heb al jaren Caiway/Delta glasvezel. Betekent dit dan ook dat ik geen 8Gb snelheid zou kunnen krijgen? Als ik check bij Delta, krijg ik wel te zien dat dit in 2022 leverbaar zal zijn.
Kan daar overigens erg weinig over terugvinden op de Delta site.
Ja, je hebt dan AON met max 1 Gbps (netto rond de 940Mbps). Ik heb al in eerdere posts geopperd dat ik betwijfel of dit jaar elke aansluiting omgezet zal worden, die investering is te groot en niet lonend. Hoeveel mensen zullen de meerprijs voor een 8Gbps gaan betalen?MasterMaceMichu schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:14:
[...]
Ik zal nu dan AON hebben, heb al jaren Caiway/Delta glasvezel. Betekent dit dan ook dat ik geen 8Gb snelheid zou kunnen krijgen? Als ik check bij Delta, krijg ik wel te zien dat dit in 2022 leverbaar zal zijn.
We gaan het zien.
Wat een stelletje !@#$%^&* bij Delta. Ik heb er echt een uur over gedaan om iemand op de chat te krijgen en zover te krijgen om een ticket aan te maken om mijn SIP gegevens te krijgen voor mijn PtP glasvezel abo. Om de een of andere onduidelijke reden willen ze het merk, model, serienummer en MAC adres van je modem hebben, maar ze kunnen niet aangeven wat ze bedoelen met modem. Ik heb een paar keer moeten uitleggen dat de glasvezel direct uit de FTU mijn switch in gaat en toen kreeg ik uiteindelijk nog een keer de vraag "U gebruikt ons modem niet?". Ik begon mijn chat een half uur daarvoor letterlijk met "Ik gebruik mijn eigen apparatuur op de glasvezel...", dus nee ik heb die troep van jullie nooit gebruikt (dat laatste heb ik niet gestuurd maar alleen gedacht).
Man, man, man...
Uiteindelijk het merk/model van mijn switch gegeven en gewoon wat random hoofdletters en getallen als serienummer. Ben benieuwd of ik nu SIP gegevens in mijn mail krijg.
Man, man, man...
Uiteindelijk het merk/model van mijn switch gegeven en gewoon wat random hoofdletters en getallen als serienummer. Ben benieuwd of ik nu SIP gegevens in mijn mail krijg.
Het is een compleet nieuw onderwerp voor de meeste helpdesk medewerkers. Wij Tweakers zijn ons al maanden aan het inlezen en weten precies waar het om gaat. Dat zal niet alleen bij Delta het geval zijn maar ook bij andere aanbieders.
Over een paar maanden is het gewoon business as usual en zal het proces waarschijnlijk beter lopen.
Over een paar maanden is het gewoon business as usual en zal het proces waarschijnlijk beter lopen.
Waarom zouden ze “merk, model, serienummer en MAC adres van je modem” willen weten? Ze kunnen er helemaal niets mee. Wellicht het MAC adres om iets aan te koppelen ter verificatie of authorisatie?MischaBoender | IA schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:40:
Wat een stelletje !@#$%^&* bij Delta. Ik heb er echt een uur over gedaan om iemand op de chat te krijgen en zover te krijgen om een ticket aan te maken om mijn SIP gegevens te krijgen voor mijn PtP glasvezel abo. Om de een of andere onduidelijke reden willen ze het merk, model, serienummer en MAC adres van je modem hebben, maar ze kunnen niet aangeven wat ze bedoelen met modem. Ik heb een paar keer moeten uitleggen dat de glasvezel direct uit de FTU mijn switch in gaat en toen kreeg ik uiteindelijk nog een keer de vraag "U gebruikt ons modem niet?". Ik begon mijn chat een half uur daarvoor letterlijk met "Ik gebruik mijn eigen apparatuur op de glasvezel...", dus nee ik heb die troep van jullie nooit gebruikt (dat laatste heb ik niet gestuurd maar alleen gedacht).
Man, man, man...
Duister.
Zie een paar berichten hierboven.
<<<<<>>>>>
Wil je een eigen modem gebruiken en heb je een COAX of XGSPON (Nokia modem) glasvezel verbinding? Dan zullen wij je in stap 3 ondersteunen deze modem te activeren. Dit doe je door het MAC adres en serienummer via de chat door te geven waarna wij aan de slag gaan om jouw modem op het netwerk te activeren. Dit kan tot 1 werkdag duren. Binnenkort kan dit ook via MijnDelta zonder onderbreking van diensten. Hou deze pagina in de gaten voor het laatste nieuws.
<<<<<>>>>>
Wil je een eigen modem gebruiken en heb je een COAX of XGSPON (Nokia modem) glasvezel verbinding? Dan zullen wij je in stap 3 ondersteunen deze modem te activeren. Dit doe je door het MAC adres en serienummer via de chat door te geven waarna wij aan de slag gaan om jouw modem op het netwerk te activeren. Dit kan tot 1 werkdag duren. Binnenkort kan dit ook via MijnDelta zonder onderbreking van diensten. Hou deze pagina in de gaten voor het laatste nieuws.
Ja, ik heb ook werkelijk geen idee waarom. Paar keer gevraagd, maar ik kreeg alleen "dat moeten we registreren". Zal inderdaad wel ergens in een instructie staan dat ze dat moeten vragen. Maar uiteindelijk hebben ze alleen het merk/model van mijn switch en de uitkomst van een password generator als serienummer gekregen (en geen MAC adres).ernstoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:52:
[...]
Waarom zouden ze “merk, model, serienummer en MAC adres van je modem” willen weten? Ze kunnen er helemaal niets mee. Wellicht het MAC adres om iets aan te koppelen ter verificatie of authorisatie?
Duister.
Mocht dit een reactie op mij zijn, ik maak geen gebruik van COAX of XGSPON maar het oude, vertrouwde PtP glasvezel.fmrama schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:56:
Zie een paar berichten hierboven.
<<<<<>>>>>
Enig pluspuntje van Delta is dat de 1Gbit verbinding niet heel duur is en ze op dit moment ook daadwerkelijk 1Gbit leveren bij mij. Fast.com test komt zelfs op 1.1Gbit
Grappig.
Het viel me op in de specs van Delta en Caiway dat er bij VoIP voor RTP Packet Size gesproken wordt over 20ms. Dat is uiteraard onzin. Een grootte van een packet druk je uit in bits of bytes, niet in een tijdseenheid.
Er is hier sprake van een technische fout. Bedoeld wordt de “Packetization Time”. Die bij vrijwel elke VoIP instelling standaard op 20ms moet staan.
Ziggo duidt dit goed, t-mobile noemt de hele instelling niet en KPN maakt dezelfde fout als Delta/Caiway. Het zal toch niet zou zijn dat Delta/Caiway voor de te verstrekken gegevens stiekem gekeken heeft hoe KPN dit deed
?
Het viel me op in de specs van Delta en Caiway dat er bij VoIP voor RTP Packet Size gesproken wordt over 20ms. Dat is uiteraard onzin. Een grootte van een packet druk je uit in bits of bytes, niet in een tijdseenheid.
Er is hier sprake van een technische fout. Bedoeld wordt de “Packetization Time”. Die bij vrijwel elke VoIP instelling standaard op 20ms moet staan.
Ziggo duidt dit goed, t-mobile noemt de hele instelling niet en KPN maakt dezelfde fout als Delta/Caiway. Het zal toch niet zou zijn dat Delta/Caiway voor de te verstrekken gegevens stiekem gekeken heeft hoe KPN dit deed
Waarschijnlijk hebben ze bij delta servicedesk zelf iets gehoord van “ we moeten iets activeren bij eigen modem, dus vraag maar het mac adres ed, als iemand met een eigen modem belt……” . Dan is erg bij sommige gelijk paniek bij de servicedesk, want ze moeten iets nieuws doen.
Overigens is mijn melding ter info voor het algemene nut. 😉
Overigens is mijn melding ter info voor het algemene nut. 😉
Ik haal gemiddeld 942/934 down/up met Ookla Speedtest CLI, bekabeld aan het modem, Windows 10, Realtek Ethernet.MischaBoender | IA schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:04:
[...]
Mocht dit een reactie op mij zijn, ik maak geen gebruik van COAX of XGSPON maar het oude, vertrouwde PtP glasvezel.
Enig pluspuntje van Delta is dat de 1Gbit verbinding niet heel duur is en ze op dit moment ook daadwerkelijk 1Gbit leveren bij mij. Fast.com test komt zelfs op 1.1Gbit
Fast.com geeft soms idiote waardes. Meer dan ongeveer 940Mbps is technisch onmogelijk. Op veel plaatsen is de berekening te vinden, bijvoorbeeld op:
https://www.gigabit-wirel...oughput-gigabit-ethernet/
“The default Gigabit Ethernet has a potential frame throughput of 81000 per second and therefore a high throughput for actual data (about 118 MB/s), giving efficiency of 94%, or 940Mbps.”
Wat mij op valt in de Caiway pagina :dat er gesproken wordt over XGSPON
Betekent dit dat Caiway dit ook krijgt (gaat leveren) ?
Verder staat er ook een vermelding over Docsis 3.1 wat ze volgens mij nog niet hebben.
Verder staat er ook een vermelding over Docsis 3.1 wat ze volgens mij nog niet hebben.
Het zijn ook idiote waardes en je hebt er ook alleen wat aan als je gaat vergelijken met andere verbindingen. Speedtest aanbieders onderling vergelijken heeft geen zin.ernstoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:16:
[...]
Ik haal gemiddeld 942/934 down/up met Ookla Speedtest CLI, bekabeld aan het modem, Windows 10, Realtek Ethernet.
Fast.com geeft soms idiote waardes. Meer dan ongeveer 940Mbps is technisch onmogelijk. Op veel plaatsen is de berekening te vinden, bijvoorbeeld op:
“The default Gigabit Ethernet has a potential frame throughput of 81000 per second and therefore a high throughput for actual data (about 118 MB/s), giving efficiency of 94%, or 940Mbps.”
Jij hebt het over de default potential frame throughput en die zit inderdaad op zo'n 940Mbps. Zou je jumbo frames kunnen doen op je internet dan zou je nog hoger kunnen gaan. Maar ook die 940Mbps zegt niet zo heel erg veel als je wil weten hoe snel je een bestand binnen kunt halen. IP headers, PPPoE, protocol overhead, etc, spelen ook allemaal mee.
Fast.com gebruikt een of andere omreken tabel en waarschijnlijk kom ik daar uit op 1001Mbps wat ze dan afronden naar 1.1Gbps. Vond het in ieder geval een leuk marketing trucje van NetFlix
Caiway levert op plekken waar Delta een 8Gbit pakket levert een 1,5Gbit XGS-PON pakket voor €59,50 per maand.Mapje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:35:
Wat mij op valt in de Caiway pagina :dat er gesproken wordt over XGSPON
Zijn er nog plekken met caiway coax waar geen planen voor glasvezel zijn?
Thanks! Nou, we gaan het hier meemaken dan hoe het gaat werken. Duurt nog even, dus hopelijk tegen die tijd genoeg info of (en zo ja) je de fiber zo in je UDM Pro kan proppen, net als nu met mijn huidige lijn.ernstoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:31:
[...]
Ja, je hebt dan AON met max 1 Gbps (netto rond de 940Mbps). Ik heb al in eerdere posts geopperd dat ik betwijfel of dit jaar elke aansluiting omgezet zal worden, die investering is te groot en niet lonend. Hoeveel mensen zullen de meerprijs voor een 8Gbps gaan betalen?
We gaan het zien.
Voor 1 Gbps per UTP aansluiting is het best lonend, ieder device kun je het maximum geven ipv dat ze van elkaar afhankelijk zijn, de vraag is wel wie er op zit te wachten.ernstoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:31:
[...]
Ja, je hebt dan AON met max 1 Gbps (netto rond de 940Mbps). Ik heb al in eerdere posts geopperd dat ik betwijfel of dit jaar elke aansluiting omgezet zal worden, die investering is te groot en niet lonend. Hoeveel mensen zullen de meerprijs voor een 8Gbps gaan betalen?
We gaan het zien.
Ach ja, Gates vond ooit 640Kb. geheugen genoeg.Sjakie0101 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:31:
[...]
Voor 1 Gbps per UTP aansluiting is het best lonend, ieder device kun je het maximum geven ipv dat ze van elkaar afhankelijk zijn, de vraag is wel wie er op zit te wachten.
Heb je tieners in huis met veel game/video, een HD 4K of meer TV in meerdere kamers, thuiswerkers etc…. Dan nog lijkt mij 8 Gbps overkill.
En nergens toegelicht (soms spreekt op het KPN forum een technicus wel eens over 25-50Gbps) is hoe groot de uplink eigenlijk is… honderden huishoudens op een POP met 8Gbps…
Ik heb ooit met Erlang formules (zie Wikipedia: Wachtrijtheorie) de bezetting van telefoonlijnen moeten berekenen, zou leuk zijn om dat eens voor de bandbreedte van zo’n POP te doen. Hoeveel % van de vezels trekken op een bepaald moment (worst case, Formule 1 via IPTV of zoiets) welke bandbreedte… hoe gegarandeerd is die 8Gbps dan bij een uplink de POP uit van zeg 50Gbps in het gunstigste scenario.
Ik hoef je niet uit te leggen dat men het script moet volgen?MischaBoender | IA schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:40:
Man, man, man...
Verder weet ik dat de trainingen weer gestart zijn, maar even een groep van ongeveer 80 medewerkers bijscholen doe je niet zomaar (en de groepsgrote wordt ook nog beperkt vanwege de COVID-19 maatregelen)
Het script gaat uit van apparatuur dat door DFN geleverd is en er zijn momenteel 5 modellen die actief ondersteunt worden (afkomstig van verschillende merken).ernstoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:52:
[...]
Waarom zouden ze “merk, model, serienummer en MAC adres van je modem” willen weten? Ze kunnen er helemaal niets mee. Wellicht het MAC adres om iets aan te koppelen ter verificatie of autorisatie?
Duister.
Als je apparaat gebruikt dat door DFN geleverd is, kan de medewerker via een tool het modem uitlezen (firmware, up/down link, enz)
Sleutelveld? MAC-adres
Speedtest.net is de tool welke de voorkeur heeft (helaas weet niet elke medewerker dit)ernstoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:16:
[...]
Ik haal gemiddeld 942/934 down/up met Ookla Speedtest CLI, bekabeld aan het modem, Windows 10, Realtek Ethernet.
Rondom Naaldwijk helaas. Er moet nog serieus veel werk verzet worden voordat er een switch kan plaatsvinden van Coax naar Fiber.esky schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:37:
[...]
Caiway levert op plekken waar Delta een 8Gbit pakket levert een 1,5Gbit XGS-PON pakket voor €59,50 per maand.
Zijn er nog plekken met caiway coax waar geen planen voor glasvezel zijn?
Dat proces kan je overigens wel versnellen door met een idiote grote lijst met handtekeningen aan te komen zetten. Staat op een lager pitje vanwege de kosten baten analyse
[ Voor 43% gewijzigd door D_Jeff op 28-01-2022 22:02 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Een klein beetje zelf nadenken lijkt me toch ook wel onderdeel van zo'n functie... Mijn vraag heeft namelijk echt helemaal niets met modems, routers, mac adressen of wat dan ook te maken. Maar ja, probeer dat maar eens uit te leggen. En na een half uur wordt dat dan wel een beetje frusterend.D_Jeff schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:37:
[...]
Ik hoef je niet uit te leggen dat men het script moet volgen?
Verder weet ik dat de trainingen weer gestart zijn, maar even een groep van ongeveer 80 medewerkers bijscholen doe je niet zomaar (en de groepsgrote wordt ook nog beperkt vanwege de COVID-19 maatregelen)
[...]
Het script gaat uit van apparatuur dat door DFN geleverd is en er zijn momenteel 5 modellen die actief ondersteunt worden (afkomstig van verschillende merken).
Als je apparaat gebruikt dat door DFN geleverd is, kan de medewerker via een tool het modem uitlezen (firmware, up/down link, enz)
Sleutelveld? MAC-adres
Wij kiezen waarschijnlijk ook voor delta glasvezel. Heel speciek vraagje voor wat betreft aanleg:
Naar ons huis loopt een lege blauwe kpn buis (voor telefoon neem ik aan). Deze wordt echter niet gebruikt. Mag delta (/ kan ik delta monteur vragen) om glasvezeldraden hier doorheen te schieten?? Dit scheelt mogelijk wat graafwerk en dan wordt die buis weer nuttig gebruikt.....
Naar ons huis loopt een lege blauwe kpn buis (voor telefoon neem ik aan). Deze wordt echter niet gebruikt. Mag delta (/ kan ik delta monteur vragen) om glasvezeldraden hier doorheen te schieten?? Dit scheelt mogelijk wat graafwerk en dan wordt die buis weer nuttig gebruikt.....
Die buis is speciaal aangelegd als loze leiding voor zaken zoal Glasvezel. Ik zou niet weten waarom DFN dit niet mag gebruiken?jvdberg81 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:56:
Wij kiezen waarschijnlijk ook voor delta glasvezel. Heel speciek vraagje voor wat betreft aanleg:
Die loze leiding is jouw/verhuurders eigendom, niet die van KPN(-Netwerk)
Zoals sommigen hier zoveel mogelijk HD zenders willen, hebben anderen het liefst heul veul bandbreedte....Sjakie0101 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:31:
[...]
Voor 1 Gbps per UTP aansluiting is het best lonend, ieder device kun je het maximum geven ipv dat ze van elkaar afhankelijk zijn, de vraag is wel wie er op zit te wachten.
Een vraag waarop ik het antwoord niet direct vinden kan en waar de klantenservice van Delta me ook niet mee kan helpen en me verwijst naar de klantenservice van Delta Fiber Network (enkel geopend op kantoortijden):
Wij zijn augustus vorig jaar verhuisd naar een adres in Middelburg (bebouwde kom, geen buitengebied). In de staat/wijk ligt al glasvezel, maar de woning is nog niet voorzien van een aansluiting. Er is enkel een coax aansluiting in de meterkast.
Als we zouden overstappen op glasvezel, worden er dan nog aparte aansluitkosten gerekend om de aansluiting van de woning op de glasvezel in de straat/wijk te realiseren? Mocht niemand het antwoord hebben, dan probeer ik komende week de klantenservice van DFN wel te bellen…
Wij zijn augustus vorig jaar verhuisd naar een adres in Middelburg (bebouwde kom, geen buitengebied). In de staat/wijk ligt al glasvezel, maar de woning is nog niet voorzien van een aansluiting. Er is enkel een coax aansluiting in de meterkast.
Als we zouden overstappen op glasvezel, worden er dan nog aparte aansluitkosten gerekend om de aansluiting van de woning op de glasvezel in de straat/wijk te realiseren? Mocht niemand het antwoord hebben, dan probeer ik komende week de klantenservice van DFN wel te bellen…
Als er al glasvezel ligt, krijg je aansluitkosten. Dit zal graven tot aan de deur zijn, en naar binnenbrengen van de kabel.LaborGardens schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:50:
Een vraag waarop ik het antwoord niet direct vinden kan en waar de klantenservice van Delta me ook niet mee kan helpen en me verwijst naar de klantenservice van Delta Fiber Network (enkel geopend op kantoortijden):
Ook voor het aansluiten in de woning/wijkcentrale.
Mij is niet helemaal duidelijk of dit onder 1 noemer "aansuitkosten" valt, of dat dit verschillende kostenposten zijn. Hier ben ik zelf ook mee bezig dit duidelijk te krijgen.
Ik ga ook wel verder met het proberen duidelijk te krijgen. Op zich is het wel vreemd dat een maat van me in een andere wijk, vorige zomer kostenloos is voorzien van glasvezelaansluiting in huis. Hij heeft niet eens een glasvezel abo afgenomen en is ook niet van plan over te stappen op glas. Dus iemand die het niet wil, krijgt het gratis en iemand die wel wil, moet waarschijnlijk betalen om aangesloten te worden als de woning in het verleden (door andere bewoners en Delta) niet al is aangesloten...PurpleBlue schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:34:
[...]
Als er al glasvezel ligt, krijg je aansluitkosten. Dit zal graven tot aan de deur zijn, en naar binnenbrengen van de kabel.
Ook voor het aansluiten in de woning/wijkcentrale.
Mij is niet helemaal duidelijk of dit onder 1 noemer "aansuitkosten" valt, of dat dit verschillende kostenposten zijn. Hier ben ik zelf ook mee bezig dit duidelijk te krijgen.

@LaborGardens Sommige gemeentes hebben een rechtzaak gevoerd tegen DFN en deze gewonnen door de gemeentes (beloven maar zo enorm traag zijn dat het irritant werd). Als compensatie is door DFN kostenloos aangelegd in de betreffende gemeentes.
Hier in het Cogasgebied is gewoon iedereen aangesloten. Bewoners de keuze laten is erg vreemd,D_Jeff schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:26:
@LaborGardens Sommige gemeentes hebben een rechtzaak gevoerd tegen DFN en deze gewonnen door de gemeentes (beloven maar zo enorm traag zijn dat het irritant werd). Als compensatie is door DFN kostenloos aangelegd in de betreffende gemeentes.
Cogas is dan ook weer een verhaal van "zelf begonnen, samenwerking, overname" (en zo zijn er nog een 3 tal plekken in NL).Sjakie0101 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:00:
[...]
Hier in het Cogasgebied is gewoon iedereen aangesloten. Bewoners de keuze laten is erg vreemd,
Klinkt krom maar bedenk dat de eerdere aanleg een gepland proces was, zeg maar een fabrieksmatig proces. Bij latere aansluitingen moet er apart voor jou nu van alles ingezet worden, een graafploeg (2 man), wellicht met een grondboor, een monteur die de FTU monteert en test (waarbij tegelijkertijd in de POP ook een monteur moet zijn), de patch in de POP moet aangebracht worden en dit alles vereist bij DFN een planner.LaborGardens schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:22:
[...]
Ik ga ook wel verder met het proberen duidelijk te krijgen. Op zich is het wel vreemd dat een maat van me in een andere wijk, vorige zomer kostenloos is voorzien van glasvezelaansluiting in huis. Hij heeft niet eens een glasvezel abo afgenomen en is ook niet van plan over te stappen op glas. Dus iemand die het niet wil, krijgt het gratis en iemand die wel wil, moet waarschijnlijk betalen om aangesloten te worden als de woning in het verleden (door andere bewoners en Delta) niet al is aangesloten...
Nu wil ik niet suggereren dat de prijs die daarvoor dan genoemd wordt correct is. Er zal een behoorlijke component in zitten om mensen te bewegen de eerste keer direct voor de aanleg te kiezen.
Ik denk dat je van DFN kosten tussen de €500 en €1000 te horen krijgt. Hier in buitengebied Veluwe geldt zo’n tarief nu, uiteraard los van de afkoop vastrecht (€1000).
Kosteloos als in…?D_Jeff schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:26:
Volgens mij is aanleg nl. altijd kosteloos. Alleen betaal je (hier, glasvezel buitenaf gebied) of €13 per maand of €1000 ineens vastrecht.
Dat begrijp ik allemaal wel. Het is alleen zo dat ze hier blijkbaar bij de eerste wijken als volgt opereerden: neem nu glasvezel en betaal niks voor aansluiting of betaal later wel voor aansluiting als je alsnog glasvezel abo wil. Dan sloten ze enkel huizen aan van mensen die echt gelijk glasvezel gingen afnemen en lieten ze huizen van glasvezel weigeraars liggen.ernstoud schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:07:
[...]
Klinkt krom maar bedenk dat de eerdere aanleg een gepland proces was, zeg maar een fabrieksmatig proces. Bij latere aansluitingen moet er apart voor jou nu van alles ingezet worden, een graafploeg (2 man), wellicht met een grondboor, een monteur die de FTU monteert en test (waarbij tegelijkertijd in de POP ook een monteur moet zijn), de patch in de POP moet aangebracht worden en dit alles vereist bij DFN een planner.
Nu wil ik niet suggereren dat de prijs die daarvoor dan genoemd wordt correct is. Er zal een behoorlijke component in zitten om mensen te bewegen de eerste keer direct voor de aanleg te kiezen.
Ik denk dat je van DFN kosten tussen de €500 en €1000 te horen krijgt. Hier in buitengebied Veluwe geldt zo’n tarief nu, uiteraard los van de afkoop vastrecht (€1000).
Bij de laatste paar wijken in de stad hier hebben ze hoe dan ook alle huizen aangesloten, of je nu glasvezel ging afnemen of niet.
Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.