Acties:
  • 0 Henk 'm!
tfmvdbroek schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:58:
Heeft er iemand ervaring met het direct aansluiten van Delta XGS-PON op een UDMP?

Heb wel SFP modules/fibers voorbij zien komen voor 1G, maar ga er vanuit dat Delta SFP+ gebruikt voor hun nieuwe 8Gig abbo? Wellicht zijn de twee golflengtes ook anders?
Weet je wel zeker dat je XGS-PON krijgt? Dat wordt nog maar beperkt uitgerold. En kun je niet zelf activeren lijkt me. Volgens wat berichten hier krijg je dan een Nokia router waar je niet bij de SFP kan komen, zo die er al in zit…

Deze dus:

https://www.delta.nl/medi...-2426g-a-r1b2-website.pdf

Interne foto’s:

https://fccid.io/2ADZRXS2...s/Internal-Photos-5099007

Je kunt dus niet bij de SFP komen. Pech.

Wel zie ik een serial port… dat opent mogelijkheden voor de echte tweaker. >:)

[ Voor 20% gewijzigd door ernstoud op 08-12-2021 16:50 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagl0r
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 21:43
Heeft iemand werkende thuisserver? Mijn FileZilla Server en OpenVPN over poorten in de 5xxx en 6xxx range werken niet meer sinds de overstap van Caiway naar Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:29
eagl0r schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:24:
Heeft iemand werkende thuisserver? Mijn FileZilla Server en OpenVPN over poorten in de 5xxx en 6xxx range werken niet meer sinds de overstap van Caiway naar Delta.
5 thuis servers en totaal geen issues sinds ik van Caiway naar Delta ging. Maar ik gebruik dan wel een melkpak modem + een eigen router. Zal ongetwijfeld verschil maken. Moest alleen in mijn VPN settings op mijn clients mijn public IP adres wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-06 10:01
eagl0r schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:24:
Bij bij werkt het wel. Ging ook van caiway naar Delta. Gebruik wel die oude versie van filezilla server. Bij die nieuwe versie kreeg ik niks voor elkaar. Volgens mij negeert die oude versie ook vpn verbindingen. Gebruik verder die Genexis Platinum.

[ Voor 4% gewijzigd door jaaoie17 op 09-12-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagl0r
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 21:43
Thanks. Heb er dieper naar gekeken en het werkt weer. De FileZilla Server was nog van voor de oorlog, misschien iets met een oude TLS versie, de nieuwste doet het wel. Het probleem bij OpenVPN was dat je handmatig https:// moet invullen, de webserver redirect je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 09:21
MightyPig schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:59:
[...]

Bij mij in het dorp (Harmelen) is dat ook gebeurd, zojuist even gekeken wie zich ingeschreven had, en voor een totaal van 72 huizen zijn er maar 7 ingeschreven, dus ik ben helaas bang dat wij geen glasvezel gaan krijgen van Delta.
In Harmelen heeft Delta het ook gered, ze gaan glasvezel aanleggen.

https://www.deltafibernetwerk.nl/gebieden/harmelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 03:38
Brooky schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:31:
[...]

In Harmelen heeft Delta het ook gered, ze gaan glasvezel aanleggen.

https://www.deltafibernetwerk.nl/gebieden/harmelen/
Gefeliciteerd!

Wat ik merkwaardig vind is dat ze in Harmelen toch bij iedereen de glasvezel tot in huis gaan brengen, ook bij degenen die geen abonnement hebben genomen. Dat is tijdens het spel de regels veranderen. })

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shmp
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-06 07:10
Roetzen schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:02:
[...]

Gefeliciteerd!

Wat ik merkwaardig vind is dat ze in Harmelen toch bij iedereen de glasvezel tot in huis gaan brengen, ook bij degenen die geen abonnement hebben genomen. Dat is tijdens het spel de regels veranderen. })
Ik snap zoiezo niet waarom mensen ervan af zien om glasvezel naar binnen te brengen. Meestal zonder kosten. Maakt je huis alleen maar aantrekkelijker voor eventuele verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
Roetzen schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:02:
[...]

Gefeliciteerd!

Dat is geen nieuws op zich in het verleden gebeurde dat ook ,zelfs als het benodigde inschrijvingen niet werd behaald voor aanleg glasvezel kreeg iedereen toch de aansluiting met of geen abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
shmp schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:29:
[...]

Ik snap zoiezo niet waarom mensen ervan af zien om glasvezel naar binnen te brengen. Meestal zonder kosten. Maakt je huis alleen maar aantrekkelijker voor eventuele verkoop.
De doelgroep weigeraars is maar betrekkelijk klein ondanks dat het je niets kost die aansluiting tot aan de voordeur.
Bepaalde groep mensen vinden het niet noodzakelijk en willen geen gat in de tuin en bepaalde mensen hebben een afkeer tegen nieuwe technologie laat staan eigenwijs gedrag die je niet kunt overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
J.E. Weinor schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:39:
[...]

De doelgroep weigeraars is maar betrekkelijk klein ondanks dat het je niets kost die aansluiting tot aan de voordeur.
Bepaalde groep mensen vinden het niet noodzakelijk en willen geen gat in de tuin en bepaalde mensen hebben een afkeer tegen nieuwe technologie laat staan eigenwijs gedrag die je niet kunt overtuigen.
Een gat in de tuin? Dat is al jaren niet meer zo, glasvezel wordt door je tuin “geschoten” tot aan de aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:30:
[...]

Een gat in de tuin? Dat is al jaren niet meer zo, glasvezel wordt door je tuin “geschoten” tot aan de aansluiting.
Er zal toch nog steeds een "gat" gegraven moeten worden om hem weer boven te krijgen natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bluewalk schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:55:
[...]

Er zal toch nog steeds een "gat" gegraven moeten worden om hem weer boven te krijgen natuurlijk :P
Nee, paar tegels uit de grond, en anders komen de draden weer netjes boven de zwarte grond bij de aansluiting. Zo ging het hier tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:59:
[...]

Nee, paar tegels uit de grond, en anders komen de draden weer netjes boven de zwarte grond bij de aansluiting. Zo ging het hier tenminste.
Is ook een gat toch? :+
Maar idd, twee tegels en 50cm diep graven was alles hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bluewalk schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:09:
[...]

Is ook een gat toch? :+
Maar idd, twee tegels en 50cm diep graven was alles hier.
Alles werd hier netjes achtergelaten en opgeleverd. Maar geen wild gegraaf in de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Sjakie0101 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:30:
[...]

Ja zeker wordt er een gat gegraven in de tuin je denkt toch niet dat de glasvezelkabel de woning in wordt geschoten.

Trouwen ik heb het ook niet over een sleuf graven door je tuin dat werd in begin wel gedaan later is er andere technologie op toegepast wat ook minder kans op gas/water lekkage tot gevolg had en sneller in de aanleg en minder last van de werkzaam haden die bewoners ondervinden tijdens werkzaamheden.

9 jaar terug werd het al toegepast in 1 dag aantal woningen in de straat tegels er uit uit gleuf graven glasvezel er in glasvezel naar de woning schieten waar punt gat werd gegraven tot ergens bij de voordeur, de tegels er in op de stoep evt. bij je woning en klaar geen dag langer.
Later werd pas de aansluiting in de woning gerealiseerd als je een abonnement nam niet eerder. op dit punt kan het nu wel anders zijn geregeld dat je direct al de aansluiting in de woning krijgt met wel of geen abonnement.

Wat ook is glasvezel wordt op bepaalde diepte door je tuin geschoten dat is verplicht met grondkabels bij ons ligt de glas vezel op ongeveer 60 a 80 cm diep door de tuin vanaf de straat kant.

[ Voor 8% gewijzigd door J.E. Weinor op 11-12-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
J.E. Weinor schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:10:
[...]

Ja zeker wordt er een gat gegraven in de tuin je denkt toch niet dat de glasvezelkabel de woning in wordt geschoten.

Trouwen ik heb het ook niet over een sleuf graven door je tuin dat werd in begin wel gedaan later is er andere technologie op toegepast wat ook minder kans op gas/water lekkage tot gevolg had en sneller in de aanleg en minder last van de werkzaam haden die bewoners ondervinden tijdens werkzaamheden.

9 jaar terug werd het al toegepast in 1 dag aantal woningen in de straat tegels er uit uit gleuf graven glasvezel er in glasvezel naar de woning schieten waar punt gat werd gegraven tot ergens bij de voordeur, de tegels er in op de stoep evt. bij je woning en klaar geen dag langer.
Later werd pas de aansluiting in de woning gerealiseerd als je een abonnement nam niet eerder. op dit punt kan het nu wel anders zijn geregeld dat je direct al de aansluiting in de woning krijgt met wel of geen abonnement.

Wat ook is glasvezel wordt op bepaalde diepte door je tuin geschoten dat is verplicht met grondkabels bij ons ligt de glas vezel op ongeveer 60 a 80 cm diep door de tuin vanaf de straat kant.
Er word niet gegraven in de tuin. Daar zit Henk en Karen niet op te wachten.
Er word gewoon naast de muur bij je voordeur een paar stenen er uit getrokken, een gat gegraven, geboord in de muur van je kruipruimte en dan word ie vanaf de weg er gewoon ingeschoten. Daarna in de kruipruimte richting de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Tux3.14 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:47:
[...]

Er word gewoon naast de muur bij je voordeur een paar stenen er uit getrokken, een gat gegraven, geboord in de muur van je kruipruimte en dan word ie vanaf de weg er gewoon ingeschoten. Daarna in de kruipruimte richting de meterkast.
Je zegt het zelf een gat gegraven daar heb ik het ook steeds over toch beter lezen, heb nergens gezegd door de tuin graven of sleuf graven.

Dat de werkwijze nu iets ander gaat zal best kunnen direct de woning in plaats buiten de woning.
Maar je verhaal klinkt wel vreemd dat vanaf de straat indirect de woning in de kruipruimte wordt ingeschoten, ze schieten de kabel toch niet indirect de kruipruime in, het laatste stukje door de funderingsmuur is toch een handmatige handeling de kruipruimte in en vandaar uit richting meterkast of de plek die je zelf aangeeft.

Kan me ook niet voorstellen dat er een gat door de muur wordt geboord en vanaf de straat de kabel door de tuin wordt geschoten en precies door het gat wat geboord is de kruipruimte in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
J.E. Weinor schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:58:
[...]

Je zegt het zelf een gat gegraven daar heb ik het ook steeds over toch beter lezen, heb nergens gezegd door de tuin graven of sleuf graven.

Dat de werkwijze nu iets ander gaat zal best kunnen direct de woning in plaats buiten de woning.
Maar je verhaal klinkt wel vreemd dat vanaf de straat indirect de woning in de kruipruimte wordt ingeschoten, ze schieten de kabel toch niet indirect de kruipruime in, het laatste stukje door de funderingsmuur is toch een handmatige handeling de kruipruimte in en vandaar uit richting meterkast of de plek die je zelf aangeeft.

Kan me ook niet voorstellen dat er een gat door de muur wordt geboord en vanaf de straat de kabel door de tuin wordt geschoten en precies door het gat wat geboord is de kruipruimte in gaat.
Lees de eerste zin van je vorige post nog is een keer rustig door ;)
En daarna die van mij, want wat er in je laatste stuk staat beweer ik nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier in buitengebied een brede sleuf aan de voorzijde van de woning gegraven van een meter of tien door het grind waar normaal onze auto’s staan. Dit om de vezel verder in de straat te brengen, andere kant van de weg kon niet want daar staan bomen.

Vanaf dat punt naar de woning deels gegraven omdat het apparaat waar ze mee schieten natuurlijk wel de grond in moet, en 5 meter verder beplanting weg gehaald en een groot gat gegraven om de muur van de kelder bloot te leggen. Gaatje geboord, vezel er door etc.

Dus best veel gegraven maar de diverse ploegen die dat doen hebben het redelijk netjes dicht gemaakt, grind weer terug geharkt etc. Je ziet er niets van.

Grappig was wel dat de werklui gewoon de losgetrokken planten gewoon op de aarde terug legden. Het zijn natuurlijk geen tuinmannnen. Geen ramp, hebben we zelf gedaan, half uurtje werk.

Zoals hierboven allemaal geschetst is denk in stad en rijtjeshuis, in buitengebied wordt wel degelijk overal flink gegraven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Tux3.14 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:29:
[...]

Lees de eerste zin van je vorige post nog is een keer rustig door ;)
En daarna die van mij, want wat er in je laatste stuk staat beweer ik nergens.
Je suggereert in je reactie wel dat de kabel tijdens het schieten ook direct daarna de woning wordt gevoerd. Ik ken geen enkele aannemer die dat zo doet, of het nou Delta, KPN Netwerk of T-Mobile is. Normaal zijn die twee dingen altijd gescheiden. Kabel onder de tuin door schieten en het ontvangstgat weer dicht maken. Kabel stukje uit laten steken en pas weken (tot enkele maanden) later met een nieuw team de kabel door de fundering naar binnen brengen en meteen afwerken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:23
Barre73 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:04:
[...]

Je suggereert in je reactie wel dat de kabel tijdens het schieten ook direct daarna de woning wordt gevoerd. Ik ken geen enkele aannemer die dat zo doet, of het nou Delta, KPN Netwerk of T-Mobile is. Normaal zijn die twee dingen altijd gescheiden. Kabel onder de tuin door schieten en het ontvangstgat weer dicht maken. Kabel stukje uit laten steken en pas weken (tot enkele maanden) later met een nieuw team de kabel door de fundering naar binnen brengen en meteen afwerken.
Exact op deze manier is dat gebeurd hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Yep. Zo ging het. Er zat een maand of twee tussen graven tot aan de weg en het schieten naar het huis. Sprietje uit de grond bij huis. Twee maanden later vezel ingeblazen, paar weken later graven en gat boren door keldermuur en afwerken. Allemaal verschillende teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

Ja daar ging ik ook vanuit op de op de reactie, heb mijn post terug gelezen en het ging om een gat graven in de tuin daar begon het mee, toen kwam het schieten vanuit de straat de kruipruimte in, :? :)

Wondere glasvezel leggers en dat door een gaatje van wat zal het zijn 16mm normale elektrabuis in doorsnee, alleen de grondboor is al dikker die door de tuin gaat de grond grond in.

Als ik het zo lees wordt het nu op de zelfde manier als 9 jaar terug ook gedaan door KPN alleen het laatste stuk de woning in later of direct daar kan anders zijn ligt denk ik hoe ze te werk gaan zal wel verschil zitten in de infra.

KPN (Reggefiber) heeft al jaren ervaring met aanleg glasvezel, en als ik me herinner was Reggefiber als eerste begonnen in Nederland met aanleg, maar niet helemaal zeker of er voor Reggefiber een partij was die glasvezel aanlegde in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
[...]

Nope, dat suggereer ik niet. Ik zeg dat men enkel in de muur bij je voordeur graaft. Dus waar zeg ik dat het gelijk de woning in word geschoten? ;) Zoals je zelf aangeeft komt er eerst een sprietje uit en gaat ie daarna de woning in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:36
Ik ben nieuw in dit topic en op het gebied van glasvezeldiensten. Delta Fiber is in onze regio dit jaar begonnen met een campagne voor glasvezel en heeft op zeker ogenblik besloten alle huishoudens aan te sluiten.

Ik ben nu eens aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, maar ik loop tegen een discrepantie in de informatievoorziening aan, die ik met wat zoeken in dit topic nog niet heb kunnen oplossen
Vanuit de campagne word je iedere keer naar de URL gavoorglasvezel.nl geleid, die dan op de website van Delta Fiber uitkomt. Als je daar een abbonnement wil kiezen, kom je op https://www.deltafibernetwerk.nl/glasvezelvergelijken/ uit. Echter, de informatie die daar voor Delta staat, lijkt niet te kloppen met wat op Delta.nl te vinden is.
  • Via de vergelijker, staat er een prijs voor 1 Gb Internet + TV van € 80 p/m:
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqBFrwBQaw211Mj6szfI_nujp74=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rkYjbpd0eDT2gRf03q3TcydV.png?f=user_large
    Terwijl als je op Delta.nl het equivalent configureert (na invullen van postcodecheck), kost het nog maar € 67,50
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y45r2h8s0DUyXs9CXscL5pKYHa8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TSvaalnUHOAAST33VsMhUP37.png?f=user_large
    Mis ik hier iets?
  • In de vergelijker wordt bij Delta nergens uitdrukkelijk de TV app genoemd, terwijl die er wel lijkt te zijn. In de zenderlijstjes wordt vervolgens gesproken over "thuis via de app" kunnen kijken, terwijl hier: https://www.delta.nl/televisie/tv-app/ wordt gesuggereerd dat je door de hele EU via de app kan kijken.
Iemand enig idee wat hier nu waarheid is?

Overigens, naar aanleiding van enkele posts hierboven over de fysieke aansluiting: wij hebben hier geen kruipruimte en bij navraag bij het "glasvezel informatiepunt" dat Delta in ons dorp heeft opgezet, werd mij vermeld dat ze dan de glasvezelkabel "langs de bestaande coax" de meterkast in zouden brengen. Ik heb het nog nooit gecheckt, maar ik neem dan aan dat de coax hier door een buis binnenkomt en dat ze door die buis dan ook de glasvezel naar binnen trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjoop1985 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:18:
… ik neem dan aan dat de coax hier door een buis binnenkomt en dat ze door die buis dan ook de glasvezel naar binnen trekken?
Welkom.

Ik denk van niet. Die coax aansluiting zal eigendom zijn van de aanbieder en dan mag Delta daar niets mee doen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tux3.14 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:41:
[...]

Nope, dat suggereer ik niet. Ik zeg dat men enkel in de muur bij je voordeur graaft. Dus waar zeg ik dat het gelijk de woning in word geschoten? ;) Zoals je zelf aangeeft komt er eerst een sprietje uit en gaat ie daarna de woning in.
Lees het zelf nog een keer terug zou ik zeggen:

Je zegt dus wel meer dan alleen dat gat graven. En je suggereert door de manier van schrijven dat het in 1 keer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Barre73 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:46:
[...]

Lees het zelf nog een keer terug zou ik zeggen:

Je zegt dus wel meer dan alleen dat gat graven. En je suggereert door de manier van schrijven dat het in 1 keer gebeurt.
Nope, dat maak jij er van. Ik zeg niet dat het in 1 keer gebeurd. Kan ook over meerdere keren verspreid worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
ernstoud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:00:
Lijkt me dat alles wat hierover gezegd kan worden nu wel gezegd is toch?
Jep :Y
Laten we maar weer on-topic gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
ernstoud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:35:
[...]

Welkom.

Ik denk van niet. Die coax aansluiting zal eigendom zijn van de aanbieder en dan mag Delta daar niets mee doen lijkt me.
Ook al was coax wel eigendom van Delta; de coax kabels vanuit de straat in de woning zijn zo mega stug dat het gewoon lastig word om in dezelfde buis nog naast coax een extra extra (glas)draad er bij naast te trekken.
Ik weet trouwens ook niet of dat wel 'mag', vanwege kleurcodes bij die bij kabel en kabel buizen gehanteerd worden. Ik weet zo niet welke kleur glas hanteert, maar blauw is volgens mij de telefoonkabel, groen voor coax etc. Lijkt me niet echt handig om in een groene buis dan fiber er bij door heen te drukken omdat dit in de toekomst nog wel is verwarring kan creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tux3.14 De mantelbuis van Delta Fiber is oranje.

Edit: groen dus 8)7

My bad.

[ Voor 26% gewijzigd door ernstoud op 11-12-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
ernstoud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:42:
Hier is ‘ie zo groen als Kermit de kikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De mantelbuizen in de woning naar de meterkast hebben soms iets andere kleuren. Blauw is telecom, groen is coax (geel is gas, etc..)
En nee, formeel mag Delta niet zonder overleg met de coax eigenaar die buis gebruiken, ook al is het de buis in de woning zelf.
In de praktijk echter gebeurt het uiteraard wel en kraait er geen haan naar. Die buis is meestal 40mm dus ook al zit er een coaxkabel in, dan nog past dat meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:04
Barre73 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:47:
De mantelbuizen in de woning naar de meterkast hebben soms iets andere kleuren. Blauw is telecom, groen is coax (geel is gas, etc..)
En nee, formeel mag Delta niet zonder overleg met de coax eigenaar die buis gebruiken, ook al is het de buis in de woning zelf.
In de praktijk echter gebeurt het uiteraard wel en kraait er geen haan naar. Die buis is meestal 40mm dus ook al zit er een coaxkabel in, dan nog past dat meestal wel.
Ik heb zelfs een transparante mantelbuis :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e345zO_pmVlj4LTS9JAlAXsuQlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXPw8yDyC7TMOZUt7mIbKJXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnQGUhhJZwT3u-bYYd1PQFCznbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJiQQsbUFjxQtbfQQhDhlUUI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
ernstoud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:42:

Edit: groen dus 8)7

My bad.
Hier is ie geel, zowel de buis als kabel :+
Kennelijk heeft glasvezel geen standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tux3.14 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:30:
[...]

Hier is ie geel, zowel de buis als kabel :+
Kennelijk heeft glasvezel geen standaard.
In de NEN 2768 norm voor meterkasten (die kleuren die ik noemde zijn bij nieuwere woningen) is blauw voor Telecom. Dat kan KPN koper of een glasvezel zijn. Geen CAI want die heeft dus een eigen buis.

Edit: mijn fout. De buis voor Telecom en Cai mag gewoon grijs zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52E59RP0JAeKa0eOz9oCATuEp5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQNsRY9yHkReBlt8xhoYdKor.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ik ben nieuw in dit topic en op het gebied van glasvezeldiensten. Delta Fiber is in onze regio dit jaar begonnen met een campagne voor glasvezel en heeft op zeker ogenblik besloten alle huishoudens aan te sluiten.

Ik ben nu eens aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, maar ik loop tegen een discrepantie in de informatievoorziening aan, die ik met wat zoeken in dit topic nog niet heb kunnen oplossen
Vanuit de campagne word je iedere keer naar de URL gavoorglasvezel.nl geleid, die dan op de website van Delta Fiber uitkomt. Als je daar een abbonnement wil kiezen, kom je op https://www.deltafibernetwerk.nl/glasvezelvergelijken/ uit. Echter, de informatie die daar voor Delta staat, lijkt niet te kloppen met wat op Delta.nl te vinden is.
    [Afbeelding]
    Terwijl als je op Delta.nl het equivalent configureert (na invullen van postcodecheck), kost het nog maar € 67,50
    [Afbeelding]
    Mis ik hier iets?
  • In de vergelijker wordt bij Delta nergens uitdrukkelijk de TV app genoemd, terwijl die er wel lijkt te zijn. In de zenderlijstjes wordt vervolgens gesproken over "thuis via de app" kunnen kijken, terwijl hier: https://www.delta.nl/televisie/tv-app/ wordt gesuggereerd dat je door de hele EU via de app kan kijken.

Overigens, naar aanleiding van enkele posts hierboven over de fysieke aansluiting: wij hebben hier geen kruipruimte en bij navraag bij het "glasvezel informatiepunt" dat Delta in ons dorp heeft opgezet, werd mij vermeld dat ze dan de glasvezelkabel "langs de bestaande coax" de meterkast in zouden brengen. Ik heb het nog nooit gecheckt, maar ik neem dan aan dat de coax hier door een buis binnenkomt en dat ze door die buis dan ook de glasvezel naar binnen trekken?
Vreemd dat de coax kabel bij jouw dan in de meterkast ergens zit volgens Delta normaal zit de coaxkabel in de woonkamer in de muur de aansluitdoos tv/radio een opbouw doos kan ook nog aangezien je aangaf geen kruipruimte hebt dan is het wel een heel oude woning.

Kan ook zijn dat je meterkast in de hal aan de woonkamer kant zit en daar ergens de coax is doorgevoerd naar woonkamer kan een witte of groene kabel zijn.

Maar glasvezel door bestaande leiding trekken waar al coax kabel in zit nee dat doen ze niet, en volgens mij mogen ze dat niet, wat ze wel doen zonder fundering is van binnen uit schuins naar beneden naar buiten een gat boren dan kom onder je ruim onder bestrating uit van je buiten muur.

Je vaste aansluit punt glasvezel in de woning hoef niet in de meterkast gelegd te worden je kunt zelf aan geven waar ze naar binnen moeten op een gunstige plek die jouw het beste uit komt, niet alle situatie is even makkelijk en gunstig vooral met oude woningen, en een modem met wifi in de meterkast is helemaal niet gunstig en vandaar uit weer een kabel trekken naar je tv ontvanger.

Dan moet je weer alle extra's bij nemen als alles in de meterkast zit in plaats van de modem in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-06 12:43
Nu het toch over buizen gaat even een vraag: nu de drempel in Driebergen is gehaald zal er hopelijk ergens volgend jaar een fiber ons huis in komen. Ik wil deze graag doorgetrokken hebben naar een specifieke plek bij mijn patch panel. Heeft het zin om zelf een loze buis te monteren die de kabelboer hier dan voor kan gebruiken of mag/wil deze dat niet? En is dan 5/8" voldoende of 3/4"? Moet ik rekening houden met bochten? Ik leg dit namelijk liever zelf netjes aan dan een haastige aannemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tyson69 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:15:
Nu het toch over buizen gaat even een vraag: nu de drempel in Driebergen is gehaald zal er hopelijk ergens volgend jaar een fiber ons huis in komen. Ik wil deze graag doorgetrokken hebben naar een specifieke plek bij mijn patch panel. Heeft het zin om zelf een loze buis te monteren die de kabelboer hier dan voor kan gebruiken of mag/wil deze dat niet? En is dan 5/8" voldoende of 3/4"? Moet ik rekening houden met bochten? Ik leg dit namelijk liever zelf netjes aan dan een haastige aannemer.
Als jij een buis klaarmaakt vanaf de fundering naar de plek die jij wil denk ik dat ze dat heel fijn vinden. En als je daar een trekkoord in aanbrengt om te gebruiken, helemaal...
Bochten: max 45 graden.
Diameter: 25mm zou nog fijner zijn.. (wordt ook vaak gebruikt als buisje in de tuin bij het schieten).

NB: als je het perfect wil doen, zoek dan op waar de gasbuis je woning binnen komt. En ga daar minimaal één meter naast zitten voor de plek waar je die buis laat beginnen/uitkomen. Buiten markeren en als de schouwer langskomt kan je die plek aanwijzen als de plek waar ze naartoe moeten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
tyson69 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:15:
Ik heb dat besproken met de mannen van BAM die op 11 november met een busje op de Traay stonden bij het glasvezel informatie punt. Mijn situatie is namelijk ook niet standaard. Mij huis dateert van voor de tijd dat er meterkasten waren. Ik heb geen meterkast. Ik heb tussen de twee door schuifdeuren gescheiden woonkamerdelen een driehoekige kast waarvan ik het bovenste deel gepromoveerd heb tot telecomruimte. Daar komen de telefoonkabel en de coax van Ziggo in uit en daar hangt mijn telefooncentrale, de kabelversterker en het kabelmodem. Daar wil ik dan uiteraard ook de FTU hebben. Geen enkel probleem is mij verzekerd. de glasvezelkabel kan vanaf de voorgevel door de kruipruimte naar die kast gebracht worden. Het kwam er op neer dat bijna alles kan en de details kunnen als het aan de orde is met de schouwer besproken worden. De glasvezelkabel is 7 mm dik, dus 16 mm buis (=5/8) is ruim voldoende. Ja, je mag zelf een loze buis leggen voor dat doel. Maar houdt er wel rekening mee dat die glasvezelkabel erg stug is. Je krijgt het niet of heel moeilijk door een normale bocht die de electricien gebruikt voor 16 mm buis. Je moet de bochten veel ruimer nemen. Ik heb hier een stukje liggen, dat mag je wel even vasthouden om een indruk te krijgen wat mogelijk is qua buigstraal. Maar je kan het tzt ook gewoon met de schouwer bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoop1985
J.E. Weinor schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:12:
[...]
Vreemd dat de coax kabel bij jouw dan in de meterkast ergens zit volgens Delta normaal zit de coaxkabel in de woonkamer in de muur de aansluitdoos tv/radio een opbouw doos kan ook nog aangezien je aangaf geen kruipruimte hebt dan is het wel een heel oude woning.
Vreemd? Het is al jaren de norm dat het AOP in de meterkast zit... Ik heb hiervoor in nieuwbouw (bj. 2012 en 2016) gewoond en daar zat AOP in de meterkast. Huidige huis is uit '94. Het jongste huis van mensen in mijn kennissenkring waar ik van weet dat het AOP in de woonkamer zit is uit 1981... Hetzelfde geldt (volgens mij) voor kruipruimtes - juist in oudere woningen een noodzaak vanwege de houten draagconstructies onder de vloeren, maar niet meer standaard in nieuwere huizen.
J.E. Weinor schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:12:
Kan ook zijn dat je meterkast in de hal aan de woonkamer kant zit en daar ergens de coax is doorgevoerd naar woonkamer kan een witte of groene kabel zijn.

Maar glasvezel door bestaande leiding trekken waar al coax kabel in zit nee dat doen ze niet, en volgens mij mogen ze dat niet, wat ze wel doen zonder fundering is van binnen uit schuins naar beneden naar buiten een gat boren dan kom onder je ruim onder bestrating uit van je buiten muur.

Je vaste aansluit punt glasvezel in de woning hoef niet in de meterkast gelegd te worden je kunt zelf aan geven waar ze naar binnen moeten op een gunstige plek die jouw het beste uit komt, niet alle situatie is even makkelijk en gunstig vooral met oude woningen, en een modem met wifi in de meterkast is helemaal niet gunstig en vandaar uit weer een kabel trekken naar je tv ontvanger.

Dan moet je weer alle extra's bij nemen als alles in de meterkast zit in plaats van de modem in de woonkamer.
Sorry, je advies is vast goedbedoeld, maar je geeft antwoord op allerlei vragen die ik niet gesteld heb en doet allemaal incorrecte aannames over hoe mijn woning eruit ziet, waar mijn AOP zit en waarom ik mijn modem in de woonkamer zou moeten zetten (over mijn lijk)...

Ik weet waar mijn huidige Ziggo-aansluiting binnenkomt en daar, nergens anders, wil ik ook de glasvezel naar binnen hebben. Mijn huis is projectbouw, dus de situatie is voor de hele straat hetzelfde en ik durf er geld op te zetten dat er in Nederland nog duizenden van dit soort huizen neergezet zijn. Vandaar ook mijn vraag hier, omdat ik vast niet de enige zal zijn zonder kruipruimte.

Het informatiepunt vertelde mij dat ze de glasvezel in voorkomende gevallen "langs de bestaande coax" de meterkast in brengen en ik vroeg of er hier iemand was die wist hoe dat dan werkt en of dat mogelijk gewoon door dezelfde mantelbuis getrokken werd.

Om het dan nog een beetje ontopic wat betreft Delta te houden, mocht iemand een idee hebben wat hier aan de hand is, hou ik me aanbevolen:
    [Afbeelding]
    [Afbeelding]
    Mis ik hier iets?
Dat vraagstuk vind ik eigenlijk belangrijker dan hoe ze de kabel binnenkrijgen, want als ze hem niet binnenkrijgen zoals ik dat wil, blijf ik mooi bij Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-06 10:53
Coax (de grondkabel) zit over het algemeen niet in een buis maar los in de grond.

Het gat in de gevel waar de coax door binnenkomt is soms ruim zodat het buisje voor de glasvezel er zonder boren bij kan.Als Delta ook eigenaar van de coax is is dat een optie, anders niet.

Het is wel handig om te controleren hoe je coax in de meterkast komt voordat de schouw is zodat je kunt aangeven waar ze je huis binnen moeten komen.

[ Voor 3% gewijzigd door esky op 12-12-2021 11:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
esky schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:18:
[...]

Coax (de grondkabel) zit over het algemeen niet in een buis maar los in de grond.

Het gat in de gevel waar de coax door binnenkomt is soms ruim zodat het buisje voor de glasvezel er zonder boren bij kan.Als Delta ook eigenaar van de coax is is dat een optie, anders niet.

Het is wel handig om te controleren hoe je coax in de meterkast komt voordat de schouw is zodat je kunt aangeven waar ze je huis binnen moeten komen.
Dat ligt echt helemaal aan de bouwperiode. Sinds medio jaren 90 is er al een meterkast norm waarbij het verplicht is voor de bouwer om 5 mantelbuizen in de fundering te trekken. Van meterkastvloer naar de voorzijde van de woning zodat de nutspartijen deze kunnen gebruiken om van buitenaf snel in de meterkast te komen met de kabels of leidingen.

En ik heb hier al eerder aangegeven: die mantelbuis van telecom of Cai wordt veel gebruikt in de glasvezel aanleg bij bestaande woningen. Mag dat? Nee, niet altijd.
Gebeurt het toch? Ja hoor...
Kraait er een haan naar? Nee, nooit.

Mantelbuis van electra, gas of water gebruiken is wel echt een no-go...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
Een reply waar ik iets mee kan ;) Net nog eens gecheckt en de situatie hier is waarschijnlijk zoals jij beschrijft (bj. 1994). Zoals genoemd heb ik geen kruipruimte en vanuit de meterkast gaan alle nutsvoorzieningen, inclusief de Ziggo kabel, gewoon recht omlaag de grond in. Er gaat niks "door een gevel". Dus het zal inderdaad zo zijn dat alles via mantelbuizen door de fundering komt. De mantelbuizen kan ik niet zien zitten, maar op de bodem van de meterkast ligt een laag zand, dus ik vermoed dat daaronder ergens die mantelbuizen uitkomen.

Zoals ik al eerder zei kon ik me al niet voorstellen dat dit zo ongewoon is aangezien deze woning gewoon een project-2-onder-1-kapper is met tientallen identieke woningen eromheen en waarschijnlijk duizenden vergelijkbare woningen in de rest van het land. Bovendien zie je dit ook vaak bij nieuwbouw percelen als de funderingen gestort zijn, zo'n "bosje" nutsvoorzieningen dat uit de grond komt waar de meterkast moet komen.

Jouw post geeft me het vertrouwen dat het dan wel goed zal komen.

Nu nog ff mijn issue met de prijsstelling uitvogelen, maar volgens mij heeft dat te maken met de wijzigingen die Delta dit jaar in de pakketten heeft doorgevoerd en dat dat nog niet in die vergelijker zit. De vergelijker vermeldt ook nog steeds het 400mbps abonnement dat niet meer bestaat (overgegaan is naar 1Gbps, zo je wilt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjoop1985 schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:27:
Nu nog ff mijn issue met de prijsstelling uitvogelen, maar volgens mij heeft dat te maken met de wijzigingen die Delta dit jaar in de pakketten heeft doorgevoerd en dat dat nog niet in die vergelijker zit. De vergelijker vermeldt ook nog steeds het 400mbps abonnement dat niet meer bestaat (overgegaan is naar 1Gbps, zo je wilt)
Dat zal het wel zijn. Het aanbod dat ik medio 2018 kreeg via glasvezelbuitenaf.nl was in januari 2021 toen eindelijk de glasvezel live werd, ook niet meer juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Vraagje: zijn er meer gebieden met Ziggo kabel waar Delta een vraagbundeling voor glasvezel doet?
Ik las namelijk dat Delta nu in Bodegraven een vraagbundeling gaat beginnen en daar hebben ze coax van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
Er zijn heel veel van dat soort gebieden. Hier in Driebergen is de campagne net afgelopen.

https://www.deltafibernetwerk.nl/gebieden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 15:21

rCk

Interessant dat het hier ook gaat over hoe men de glasvezel naar binnen gaat brengen, in onze gemeente gaat Delta ook aan de gang. We gaan binnenkort verhuizen naar Made (zijn nu nog druk bezig met renoveren)

Momenteel hebben we een coax kabel liggen en al een abonnement bij Ziggo.
De coax komt links in de hoek achter de open haard binnen (A). De meterkast zit/komt rechts ( B ), zoals je wel kunt zien. Alle ethernet die we naar de woonkamer (access point, tv, playstation, access point boven, garage) die hebben we ook door de plafonds getrokken, dus het mooiste is om daar de aansluiting van glasvezel ook te ontvangen.

Dit is tevens de voorzijde vd woning bij de voortuin. We hebben echter geen kruipruimte. Is het zo dat ze deze dan gewoon via de meterkast dmv een lange boor evt naar buiten kunnen laten schieten?

Ik ben benieuwd of iemand daar dan ook meer ervaring mee heeft, want ik heb het idee dat een loket van de regio hier geen duidelijk (technisch) beeld op kan scheppen.

Ergens jammer dat we nu juist met onze voorzetwanden en plafonds rekening gehouden hebben met de coax door het plafond naar de TV en via een wanddoos mooi naar buiten komt, maar goed, als je alles vooraf weet :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sEhliYQ1k_QIz2i9x5mTTYs9HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDIMMyexhwED8JqALWcLsscu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rCk ” Dit is tevens de voorzijde vd woning bij de voortuin. We hebben echter geen kruipruimte. Is het zo dat ze deze dan gewoon via de meterkast dmv een lange boor evt naar buiten kunnen laten schieten? ”

Bij mij zit de Delta NTU in een kleine opkamer. Vezel gaat daaruit recht naar beneden de kelder in van waaruit ze een gaatje door de keldermuur naar buiten op voldoende diepte geboord hebben. Die boor was wel een meter lang. Direct vanuit de opkamer naar buiten wilden ze niet doen omdat dan aan de buitenzijde de kabel langs de muur had gemoeten.

Bij jou is dat dus wel iets wat bij de schouwing duidelijk moet worden, hoe gaat de vezel de grond in…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
rCk schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:49:
Dit is tevens de voorzijde vd woning bij de voortuin. We hebben echter geen kruipruimte. Is het zo dat ze deze dan gewoon via de meterkast dmv een lange boor evt naar buiten kunnen laten schieten?
Tijdens de schouw kan je aangeven waar je de aansluiting wilt hebben. Vanuit de meterkast naar buiten boren lijkt me geen probleem tenzij je een buitenmuur van een meter dik hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:49
Interessant dat het hier ook gaat over hoe men de glasvezel naar binnen gaat brengen, in onze gemeente gaat Delta ook aan de gang. We gaan binnenkort verhuizen naar Made.
[…]
Vandaag nog gebeld naar Delta Fiber Network, houdt er maar rekening mee dat het 4e kwartaal 2022 wordt voordat je een werkende internetverbinding hebt in Made. Ik heb vandaag maar een Ziggo aansluiting besteld. De Sprinters actie is verlengd dus heb nu 8 maanden actiekorting.

[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 14-12-2021 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Interessant dat het hier ook gaat over hoe men de glasvezel naar binnen gaat brengen, in onze gemeente gaat Delta ook aan de gang. We gaan binnenkort verhuizen naar Made (zijn nu nog druk bezig met renoveren)

Momenteel hebben we een coax kabel liggen en al een abonnement bij Ziggo.
De coax komt links in de hoek achter de open haard binnen (A). De meterkast zit/komt rechts ( B ), zoals je wel kunt zien. Alle ethernet die we naar de woonkamer (access point, tv, playstation, access point boven, garage) die hebben we ook door de plafonds getrokken, dus het mooiste is om daar de aansluiting van glasvezel ook te ontvangen.

Ik ben benieuwd of iemand daar dan ook meer ervaring mee heeft, want ik heb het idee dat een loket van de regio hier geen duidelijk (technisch) beeld op kan scheppen.

Ergens jammer dat we nu juist met onze voorzetwanden en plafonds rekening gehouden hebben met de coax door het plafond naar de TV en via een wanddoos mooi naar buiten komt, maar goed, als je alles vooraf weet :9

[Afbeelding]
Jammer dat er geen foto van de meterkast zelf in de woning is moeilijk te zien hoeveel ruimte er is rond de gasmeter waar ze evt. kunnen boren naar buiten met rekening houdend van de bestaande leidingen.

De watermeter zit ook niet op de plek meterkast? of elders in de woning Hal voorraadkast onder trap/kelder bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

robertwebbe schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:09:
[...]

Vandaag nog gebeld naar Delta Fiber Network, houdt er maar rekening mee dat het 4e kwartaal 2022 wordt voordat je een werkende internetverbinding hebt in Made. Ik heb vandaag maar een Ziggo aansluiting besteld. De Sprinters actie is verlengd dus heb nu 8 maanden actiekorting.
Bedankt voor je reactie! Goed te weten. Voorlopig zit ik nog goed bij Ziggo, ik ben benieuwd hoeveel snelheid we daar krijgen (zouden moeten krijgen 300mb/30mb). In mijn vorige woning zat ik daar standaard op. Eerst maar weer eens verbinding maken eerdaags. Binnenkort het nieuwe Ubiquiti spul maar eens installeren :9~

Jij woont dan ook in Made, of?
J.E. Weinor schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:18:
[...]

Jammer dat er geen foto van de meterkast zelf in de woning is moeilijk te zien hoeveel ruimte er is rond de gasmeter waar ze evt. kunnen boren naar buiten met rekening houdend van de bestaande leidingen.

De watermeter zit ook niet op de plek meterkast? of elders in de woning Hal voorraadkast onder trap/kelder bijv.
Hierbij foto van de meterkast. Wat betreft de ruimte met betrekking tot de gasmeter etc dat zal moeten wijzen bij de schouwing, dat is iets wat ik niet gezien heb.
De watermeter zit in de hal (rechts van de meterkast), onderaan de trap.

Fijn te lezen dat je het allemaal wel aardig goed kan aangeven bij de schouwing, daar voorzie ik vrij weinig problemen mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63wpBVB5afvCsEkMVOiKRYvx0YU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/VESG7mJ7xMWkf3rtj8tXHZi1.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
rCk schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:48:
[...]

Bedankt voor je reactie! Goed te weten. Voorlopig zit ik nog goed bij Ziggo, ik ben benieuwd hoeveel snelheid we daar krijgen (zouden moeten krijgen 300mb/30mb). In mijn vorige woning zat ik daar standaard op. Eerst maar weer eens verbinding maken eerdaags. Binnenkort het nieuwe Ubiquiti spul maar eens installeren :9~

Jij woont dan ook in Made, of?

[...]

Hierbij foto van de meterkast. Wat betreft de ruimte met betrekking tot de gasmeter etc dat zal moeten wijzen bij de schouwing, dat is iets wat ik niet gezien heb.
De watermeter zit in de hal (rechts van de meterkast), onderaan de trap.

Fijn te lezen dat je het allemaal wel aardig goed kan aangeven bij de schouwing, daar voorzie ik vrij weinig problemen mee.

[Afbeelding]
De glasvezel naar binnen gebeurd vaak op vloerhoogte schuin naar beneden naar buiten als er ruimte zit onder de gasmeter en geen leiding in de weg zit kan dat. het gat wat ze boren zal vast niet meer zijn dan 12mm. met lange boor.

Of je boort zelf alvast een gat naar buiten wat het beste uitkomt ook een gat graven kant meter kast buiten evt. of er geen leidingen lopen de gas hoofdleiding zit vaak vrij diep in de grond zo diep hoef je niet te graven.
En als de glasvezel wordt aangelegd is het een kwestie gewoon doorvoeren, ander voordeel je kunt er al vast op voorbereiden met evt. verdere aanleg in je woning

En anders nemen ze een andere andere plek op vloerhoogte in woonkamer/hal kelder/voorraadkast onder trap etc. maar weer gehannes met kabels verlengen naar tv etc. wat weer in het zicht komt.
Ik zeg maar zo hoe minder kabels je ziet hoe mooier het is afgewerkt en het liefst helemaal geen kabels meer kunnen zien.

Zo te zien is het bij jou de meterkast het mooiste punt, zie je ook niks van de glasvezel aansluit punt en modem. maar de schouwer kan het beter beoordelen vaak blijven ze weg van de meter kast als ze buiten naar de woning schieten door de grond wegens de leidingen.

• rCk

rCk

J.E. Weinor schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:03:
[...]

De glasvezel naar binnen gebeurd vaak op vloerhoogte schuin naar beneden naar buiten als er ruimte zit onder de gasmeter en geen leiding in de weg zit kan dat. het gat wat ze boren zal vast niet meer zijn dan 12mm. met lange boor.

Of je boort zelf alvast een gat naar buiten wat het beste uitkomt ook een gat graven kant meter kast buiten evt. of er geen leidingen lopen de gas hoofdleiding zit vaak vrij diep in de grond zo diep hoef je niet te graven.
En als de glasvezel wordt aangelegd is het een kwestie gewoon doorvoeren, ander voordeel je kunt er al vast op voorbereiden met evt. verdere aanleg in je woning

En anders nemen ze een andere andere plek op vloerhoogte in woonkamer/hal kelder/voorraadkast onder trap etc. maar weer gehannes met kabels verlengen naar tv etc. wat weer in het zicht komt.
Ik zeg maar zo hoe minder kabels je ziet hoe mooier het is afgewerkt en het liefst helemaal geen kabels meer kunnen zien.

Zo te zien is het bij jou de meterkast het mooiste punt, zie je ook niks van de glasvezel aansluit punt en modem. maar de schouwer kan het beter beoordelen vaak blijven ze weg van de meter kast als ze buiten naar de woning schieten door de grond wegens de leidingen.
Klopt, dat is ook het doel. We hebben met de opzet vd renovatie vd woning ook ervoor gezorgd dat alle kabels die we nodig hebben ook via het plafond en de wanden lopen.

Naar de TV lopen coax, luidsprekerkabel, ethernet kabels en komen netjes uit de wand met stekkertjes. Dus de meterkast is veruit de beste optie. We gaan het wel zien.

Gisteren Caiway aangevraagd (500/500 en interactieve tv), zoals ik hier eerder begreep hebben we nog even voor het werkend is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-06 20:31
Hier is de glasvezel binnengebracht en doorgemeten in juli van dit jaar. Maar nog steeds geen actieve aansluiting. Het wachten is op het activeren van de pop. In 2019 begon bij ons in het dorp de inschrijving. Geduld is een schone zaak. Mijn meterkast moet nog even wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVyWJ2Qc60slgbh0E-kPKAKMKDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9aq4uNdSEvz2xJt54cIz8RB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
@fishb Daar sta ik toch wel van te kijken. Heb je op de website deltafibernetwerk.nl wel een geplande opleverdatum staan? Hier is maart dit jaar begonnen met de aanleg en verwachte opleverdatum staat op maart '22. Afmontage in de meterkast is hier ook al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-06 20:31
@Blaffeh. Communicatie is niet hun sterkste punt. Op de website staat nog steeds Juni 2021 (zie screenshots). Servicedesk medewerkers kunnen ook niet meer vertellen als dat het "binnenkort" komt of we komen erop terug. Begin deze week eindelijk weer eens een nieuwsbrief ontvangen waar ze nu begin 2022 noemen. Dus we wachten maar af. Gelukkig werkt Ziggo prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGWiRxibdXYor4IDnEp8_lLw6TE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ru4rDO63WpjOZn3upLrbnWSG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
@fishb Bij mij staat in dat overzichtje dat bovengronds verdeelpunt wel afgevinkt, en toch staat er in de nieuwsbrief dat dat pas in januari het geval is. Da's inderdaad beroerde communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.P!nk
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:12
Vraagje: hebben jullie ervaring met een delta modem (genexis platinum 7840) in combinatie met een netgear orbi router + antennes? Recent verhuisd en er ligt hier glasvezel maar ik ga een Mesh systeem toevoegen voor een betere dekking. Jullie ervaring en is dit te doen? (Lees dat bridge mode niet mogelijk is op genexis en volgens mij is dit wel nodig)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr.P!nk schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:10:
Vraagje: hebben jullie ervaring met een delta modem (genexis platinum 7840) in combinatie met een netgear orbi router + antennes? Recent verhuisd en er ligt hier glasvezel maar ik ga een Mesh systeem toevoegen voor een betere dekking. Jullie ervaring en is dit te doen? (Lees dat bridge mode niet mogelijk is op genexis en volgens mij is dit wel nodig)

Alvast bedankt!
Inderdaad kan de Genexis 7840 niet geleverd worden als bridge. Dus met een router er achter krijg je o.a. dubbele NAT. Als je dat niet wilt dan moet je een router rechtstreeks op de vezel met een SFP of media converter plaatsen. Genoeg info in dit forum, of in de Caiway fora, vooral in deel 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
  • Laatst online: 13:17
psy schreef op zondag 4 juli 2021 @ 23:37:
Inmiddels hebben wij ook het volgende bericht gekregen:

DELTA Fiber Netwerk start direct na de zomer 2021 met de aanleg van glasvezel in het Land van Swentibold!

knip

Eens even een update van dit geweldige project van Delta. Eerst zouden ze direct na de zomer beginnen. Daarna voor het einde van het jaar en nu is het al een tijdje erg stil.

Even een beetje achtergrond:
Begin van het jaar heeft Delta aangekondigd dat ze glas wilden leggen in de kerkdorpen van de gemeente Sittard-Geleen. (Dus niet in Sittard en Geleen zelf.) Vandaar dat men gekozen heeft voor deze naam, omdat dit gebied zo wel eens wordt genoemd. Het refereert naar een middeleeuwse koning, die onder andere hier land had. Ze zijn hier een campagne gestart en hebben heel voortvarend te werk gegaan. Van de gemeente had ik inmiddels al gehoord dat er nog geen vergunningen en zo waren. De gemeente heeft Delta ook gevraagd om te stoppen met werven totdat alles rond was, maar daar heeft Delta geen gehoor aan gegeven. De gemeente was overigens met een andere provider (E-fiber in gesprek). Ik heb hier Delta tijdens een voorlichtingsbijeenkomst op gewezen, maar zij verzekerden mij dat het zo goed als rond was en dat zij aan alle eisen van de gemeente konden voldoen. Een paar weken later hebben ze ook heel mooi een persbericht de deur uit gedaan dat alles rond was en dat ze na de zomer zouden beginnen. Van de gemeente hoorde ik overigens dat het nog niet rond was.
En zo zitten we nu op 20 december. Nog steeds is er geen groen licht van de gemeente, die wel hebben aangegeven dat E-fiber mag gaan aanleggen. Ik neem het Delta kwalijk dat ze hier verenigingen en bedrijven voor zich aan het werk hebben gezet om abonnementen te verkopen (deze kregen hier geld voor), terwijl ze zelf niets voor elkaar hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:08

psy

feuniks schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:13:
[...]

Eens even een update van dit geweldige project van Delta. Eerst zouden ze direct na de zomer beginnen. Daarna voor het einde van het jaar en nu is het al een tijdje erg stil.

Begin van het jaar heeft Delta aangekondigd dat ze glas wilden leggen in de kerkdorpen van de gemeente Sittard-Geleen. (Dus niet in Sittard en Geleen zelf.) Vandaar dat men gekozen heeft voor deze naam, omdat dit gebied zo wel eens wordt genoemd. Het refereert naar een middeleeuwse koning, die onder andere hier land had. Ze zijn hier een campagne gestart en hebben heel voortvarend te werk gegaan. Van de gemeente had ik inmiddels al gehoord dat er nog geen vergunningen en zo waren. De gemeente heeft Delta ook gevraagd om te stoppen met werven totdat alles rond was, maar daar heeft Delta geen gehoor aan gegeven. De gemeente was overigens met een andere provider (E-fiber in gesprek). Ik heb hier Delta tijdens een voorlichtingsbijeenkomst op gewezen, maar zij verzekerden mij dat het zo goed als rond was en dat zij aan alle eisen van de gemeente konden voldoen. Een paar weken later hebben ze ook heel mooi een persbericht de deur uit gedaan dat alles rond was en dat ze na de zomer zouden beginnen. Van de gemeente hoorde ik overigens dat het nog niet rond was.
En zo zitten we nu op 20 december. Nog steeds is er geen groen licht van de gemeente, die wel hebben aangegeven dat E-fiber mag gaan aanleggen. Ik neem het Delta kwalijk dat ze hier verenigingen en bedrijven voor zich aan het werk hebben gezet om abonnementen te verkopen (deze kregen hier geld voor), terwijl ze zelf niets voor elkaar hadden.
Ik vond het ook al oorverdovend stil.

Overigens vind ik E-fiber wel een beter aanbod hebben.
Voor 35 euro internet-only al 1 Gbit/s... bij Delta zit je dan al op 50 euro per maand.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 09:10

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

Ik denk dat de gemeente dit niet vol kan houden als Delta door wil zetten.
Voor glasvezel geldt een gedoogplicht.
Maar dat is verder natuurlijk nogal off-topic hier.

[ Voor 42% gewijzigd door jvhaarst op 20-12-2021 21:44 ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:28
[...]

Dat belooft niks goeds voor m’n ouders in Schinnen. Zal eens die pop-up winkel binnenlopen voor info hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
@jvhaarst Een aantal jaren geleden is er ook eens sprake geweest van de aanleg van glasvezel. Dat is toen gestruikeld op een harde eis van de gemeente om alle woningen (dus ook de buitengebieden) de mogelijkheid te geven glasvezel te nemen. De toenmalige partij (en ik weet niet meer wie dat was. Het is al even geleden) wilde alleen de kernen doen. Ik heb het idee dat diezelfde eis er nu weer ligt met het verschil dat Delta juist alleen het buitengebied en de kleinere kernen wil doen. Ze hebben het over iets van 9000 aansluitingen en ze willen dat binnen een half jaar afronden, terwijl E-Fiber het in twee jaar wil doen. De hele gemeente zijn bijna 45.000 huishoudens. Ik denk dat hier ook het "probleem" voor Delta met betrekking tot de gedoogplicht om de hoek komt kijken. Ik ben geen jurist en ik heb niet alle informatie, maar zoals ik het lees, moet een B&W wel een instemmingsbesluit nemen en mogen ze daar voorwaarden aan verbinden. Ik denk dat Delta niet aan die voorwaarden kan of wil voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
Incognitum schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:56:
[...]

Dat belooft niks goeds voor m’n ouders in Schinnen. Zal eens die pop-up winkel binnenlopen voor info hierover.
Schinnen, dat valt toch tegenwoordig onder de gemeente Beekdaelen? Een oom uit Nuth had daar ook een brief over gekregen. Ik wilde daar ook nog even naar kijken. Je kunt inderdaad naar die pop-up winkel gaan, maar hou er rekening mee dat daar alleen mensen zitten van of namens Delta. Je zou ook eens bij de gemeente kunnen navragen of die al wat van Delta gehoord hebben en zo ja of er al een instemmingsbesluit is genomen of dat dat nog moet gebeuren. Ik zie in iBabs (de overheidsapp waar gemeenten o.a. notulen en besluiten in kunnen zetten) in ieder geval niets staan over glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thundie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23
Gemeente Beekdaelen heeft zelf al akkoord gegeven dat Delta aan de gang kan / mag gaan. Echter Delta moet wel een bepaald percentage halen. Wat blijkt dat ze dat voor de 1e fase gehaald hebben.

https://www.delta.nl/internet/glasvezel/doenrade-amstenrade-oirsbeek/

https://www.beekdaelen.nl...Doenrade%20en%20Oirsbeek.

[ Voor 23% gewijzigd door Thundie op 21-12-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psy schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:35:
[...]

Ik vond het ook al oorverdovend stil.

Overigens vind ik E-fiber wel een beter aanbod hebben.
Voor 35 euro internet-only al 1 Gbit/s... bij Delta zit je dan al op 50 euro per maand.
Delta is 45 euro de eerste 12 maanden. Ik zie dat het internet steeds goedkoper aan het worden is.
Snelheden schuiven in rap tempo op. Delta beweegt daar ook wel weer in mee.
Het zotte is dat je daar nu behoorlijke prijsverlagingen ziet ipv verhogingen.

Caiway komt begin 2022 met zijn nieuwe proporsitie, wie weet is Caiway ook weer goedkoper.
Het tv product zorgt de afgelopen jaren juist voor prijsverhogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 14:12
Ik heb even een vraagje, misschien weet iemand dit, ik heb vluchtig gezocht in dit topic maar ik kon het niet vinden. In Vlissingen is de straat nu open geweest, en de Delta heeft glas afgemonteerd in de meterkast, alles is keurig uitgevoerd overigens. Nu was de monteur die het geheel kwam afmonteren een zzp-er die voor zowel KPN als Delta werkt. Hij vertelde dat Delta inderdaad 2 vezels per woning aanbied en dat ze er één voor andere providers beschikbaar stellen, en dat KPN hier geen gebruik van wil maken.
Dit kan ik nog wel begrijpen maar andersom betaald de Delta wel aan KPN om gebruik van hun netwerk te maken in Brabant. Beetje jammer dan dat de straat hier straks weer open moet voor KPN, maar ik snap hoe concurrentie werkt.

Maar wat ik interessanter vond (en hier komt de vraag) is dat de monteur vertelde dat Delta een glaskabel per woning naar de wijkcentrale trekt, en dat KPN met een soort doorlas systeem werkt, waarbij ze van woning naar woning gaan. Dit zou storing gevoeliger zijn, als ik hem goed begreep kon iemand een heel blok zonder internet zetten als hij iets doms deed in zijn eigen meterkast. Weet iemand hoe dit ongeveer in elkaar steekt, want het klinkt alsof KPN dan inferieur is aan Delta wat techniek betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pindakaasman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:04: :'(

Maar wat ik interessanter vond (en hier komt de vraag) is dat de monteur vertelde dat Delta een glaskabel per woning naar de wijkcentrale trekt, en dat KPN met een soort doorlas systeem werkt, waarbij ze van woning naar woning gaan. Dit zou storing gevoeliger zijn, als ik hem goed begreep kon iemand een heel blok zonder internet zetten als hij iets doms deed in zijn eigen meterkast. Weet iemand hoe dit ongeveer in elkaar steekt, want het klinkt alsof KPN dan inferieur is aan Delta wat techniek betreft.
De nieuwste techniek die KPN gebruikt, en Delta ook in een aantal nieuwe gebieden, heet XGS-PON. Daarbij wordt op een bepaald punt, bij de POP of dichter bij de abonnees, het signaal op de hoofdvezel optisch gesplitst. Denk aan een prisma waarin wit licht in de afzonderlijke kleuren gesplitst wordt. Omdat dan alle abonnee signalen op 1 vezel zitten wordt er encryptie toegepast. Het eindpunt bij de abonnee moet dus voorzien worden van een code om te decrypten.

Gaat nu een abonnee rommelen, bijvoorbeeld oude apparatuur op de vezel plaatsen dan verstoort dat alle abonnees op die lijn, 32, 64 of meer.

De monteur heeft dus gelijk maar ook Delta past deze techniek al toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
ernstoud schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:30:
[...]

De nieuwste techniek die KPN gebruikt, en Delta ook in een aantal nieuwe gebieden, heet XGS-PON. Daarbij wordt op een bepaald punt, bij de POP of dichter bij de abonnees, het signaal op de hoofdvezel optisch gesplitst. Denk aan een prisma waarin wit licht in de afzonderlijke kleuren gesplitst wordt. Omdat dan alle abonnee signalen op 1 vezel zitten wordt er encryptie toegepast. Het eindpunt bij de abonnee moet dus voorzien worden van een code om te decrypten.

Gaat nu een abonnee rommelen, bijvoorbeeld oude apparatuur op de vezel plaatsen dan verstoort dat alle abonnees op die lijn, 32, 64 of meer.

De monteur heeft dus gelijk maar ook Delta past deze techniek al toe.
Oké dan ben ik blij dat Delta dat niet doet in mijn wijk. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Weet je ook wat het verschil is in maximale snelheid tussen één kabel per adres en het optisch splitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pindakaasman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:04:
Ik heb even een vraagje, misschien weet iemand dit, ik heb vluchtig gezocht in dit topic maar ik kon het niet vinden. In Vlissingen is de straat nu open geweest, en de Delta heeft glas afgemonteerd in de meterkast, alles is keurig uitgevoerd overigens. Nu was de monteur die het geheel kwam afmonteren een zzp-er die voor zowel KPN als Delta werkt. Hij vertelde dat Delta inderdaad 2 vezels per woning aanbied en dat ze er één voor andere providers beschikbaar stellen, en dat KPN hier geen gebruik van wil maken.
Dit kan ik nog wel begrijpen maar andersom betaald de Delta wel aan KPN om gebruik van hun netwerk te maken in Brabant. Beetje jammer dan dat de straat hier straks weer open moet voor KPN, maar ik snap hoe concurrentie werkt.
Kan je dat toelichten? Waar betaalt Delta aan KPN voor gebruik van het KPN netwerk? Bij mijn weten nergens namelijk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pindakaasman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:05:
[...]

Oké dan ben ik blij dat Delta dat niet doet in mijn wijk. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Weet je ook wat het verschil is in maximale snelheid tussen één kabel per adres en het optisch splitsen?
Ja wel hoor. Dat doet Delta ook in jouw wijk. Alleen zit die splitter dan in de wijkcentrale die ze ergens hebben geplaatst.

Het is nog wat ingewikkelder. KPN bouwt tegenwoordig netwerken waarbij elke woning een eigen vezel heeft naar een straatkast (700 woningen per kast). Daar worden die vezels verbonden aan splitters (of combiners als je de andere kant op denkt) en dan gaan die signalen gecombineerd over 48 vezels naar de wijkcentrale.

Delta legt aparte vezels aan per woning tot aan de wijkcentrale en zet daar die splitters/combiners neer.

Precies dezelfde techniek, andere keuze. De keuze van KPN is goedkoper (want minder kabels nodig en minder wijkcentrales). Maar wat bij KPN niet meer kan is een operator die eigen apparatuur plaatst in de wijkcentrale en zo de vezels van woning 1 voorziet van signaal terwijl een andere operator zoals Delta de vezels van woning 2 en 3 voorziet van een ander eigen signaal.

Bij KPN kan maar 1 operator licht zetten op de vezels omdat deze vanuit die wijkcentrale al gecombineerd worden in 48 vezels. Die ene operator is uiteraard KPN zelf en providers moeten dan gewoon hun diensten bij KPN inkopen.

Qua snelheid geen verschil. XGS-PON heeft een maximaal snelheid van 10 Gbit per poort, te verdelen over een X aantal aansluitingen. Die X bepaalt de operator zelf. Bij Delta zal dat ook rond de 32 klanten zijn per 10 Gbit net als je bij andere partijen ziet.
Als in de praktijk blijkt dat teveel klanten tegelijk gebruik maken van hun bandbreedte en daardoor hun abonnementsnelheid niet halen, kan je die verdeling terug brengen naar 16 bijvoorbeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Barre73 op 22-12-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
Barre73 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:18:
[...]

Kan je dat toelichten? Waar betaalt Delta aan KPN voor gebruik van het KPN netwerk? Bij mijn weten nergens namelijk..
In Brabant volgens de monteur die ik in de opening post benoemde.
Als de beste man tegen mij gelogen heeft ben ik verkeerd geïnformeerd, maar hij leek zijn weetje wel te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
Barre73 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:23:
[...]

Ja wel hoor. Dat doet Delta ook in jouw wijk. Alleen zit die splitter dan in de wijkcentrale die ze ergens hebben geplaatst.

Het is nog wat ingewikkelder. KPN bouwt tegenwoordig netwerken waarbij elke woning een eigen vezel heeft naar een straatkast (700 woningen per kast). Daar worden die vezels verbonden aan splitters (of combiners als je de andere kant op denkt) en dan gaan die signalen gecombineerd over 48 vezels naar de wijkcentrale.

Delta legt aparte vezels aan per woning tot aan de wijkcentrale en zet daar die splitters/combiners neer.

Precies dezelfde techniek, andere keuze. De keuze van KPN is goedkoper (want minder kabels nodig en minder wijkcentrales). Maar wat bij KPN niet meer kan is een operator die eigen apparatuur plaatst in de wijkcentrale en zo de vezels van woning 1 voorziet van signaal terwijl een andere operator zoals Delta de vezels van woning 2 en 3 voorziet van een ander eigen signaal.

Bij KPN kan maar 1 operator licht zetten op de vezels omdat deze vanuit die wijkcentrale al gecombineerd worden in 48 vezels. Die ene operator is uiteraard KPN zelf en providers moeten dan gewoon hun diensten bij KPN inkopen.

Qua snelheid geen verschil. XGS-PON heeft een maximaal snelheid van 10 Gbit per poort, te verdelen over een X aantal aansluitingen. Die X bepaalt de operator zelf. Bij Delta zal dat ook rond de 32 klanten zijn per 10 Gbit net als je bij andere partijen ziet.
Als in de praktijk blijkt dat teveel klanten tegelijk gebruik maken van hun bandbreedte en daardoor hun abonnementsnelheid niet halen, kan je die verdeling terug brengen naar 16 bijvoorbeeld.
Duidelijk, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pindakaasman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:05:
[...]

Dat heeft geen enkel gevolg. De snelheid is zelfs bij de nieuwere technieken nog veel hoger, denk aan 10 en 25 GBps. Dat splitsen lijkt een extra barrière maar transmissie via licht heeft geen enkele last van bewerkingen, zolang de golflengte goed is en de sterkte boven het minimum is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:27:
[...]

Dat heeft geen enkel gevolg. De snelheid is zelfs bij de nieuwere technieken nog veel hoger, denk aan 10 en 25 GBps. Dat splitsen lijkt een extra barrière maar transmissie via licht heeft geen enkele last van bewerkingen, zolang de golflengte goed is en de sterkte boven het minimum is.
Alles is een extra barrière. Die splitter geeft wel extra demping, bijvoorbeeld omdat er een connectie of een las bij de ingang en de uitgang zit. Reken op een paar dB.
Maar aan de andere kant... Dat is vooraf bekend dus de maximale afstand tussen de actieve poort in de centrale en jouw woning wordt onder het maximum gehouden (circa 7,5 km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
Ik vind het allemaal machtig interessant. De informatie op de website van je provider is toch altijd vrij beperkt.
Momenteel zit ik nog op de coax kabel met zowel internet als TV ik lees op het Delta forum dat het beeld en geluid gewoon beter is via coax (cammodule in je TV) dan via glas (IPTV kastje). Dus ik wacht het allemaal maar even af nog. Ik denk ook dat ik de KPN af ga bellen, voor mij hoeven ze de straat niet weer open te breken, en weer een gat boren in mijn huis, ik doe het wel via de Delta.
Pindakaasman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:48:
Ik vind het allemaal machtig interessant. De informatie op de website van je provider is toch altijd vrij beperkt.
Momenteel zit ik nog op de coax kabel met zowel internet als TV ik lees op het Delta forum dat het beeld en geluid gewoon beter is via coax (cammodule in je TV) dan via glas (IPTV kastje). Dus ik wacht het allemaal maar even af nog. Ik denk ook dat ik de KPN af ga bellen, voor mij hoeven ze de straat niet weer open te breken, en weer een gat boren in mijn huis, ik doe het wel via de Delta.
Het beeld op IPTV is rete strak, gelijk aan COAX.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pindakaasman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:48:
Voordat je dat laatste doet: bedenk dat je niet weet hoe het over een paar jaar is. En mocht je huis een keer gaan verkopen (je weet nooit) dan is het fijner als de glasvezelaansluiting er al wel is in plaats van niet.
Op dit moment is het kosteloos (ik neem aan dat ze aan het graven zijn in jouw wijk), later niet meer.

Dus mijn advies: Laat die aansluiting gewoon maken, dat gat komt toch onder de grond en wordt water-en gasdicht afgewerkt. Kost je 1 keer een uurtje thuisblijven voor de afspraak en daarna hoef je er niks mee te doen. Maar hebben is hebben.

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-06 08:05
In Zeeland wordt glasvezel in het jaar 2022 weer verder uitgebreid

https://www.delta.nl/internet/glasvezel/zeeland/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkfNl4-WGahi0uxMS-kLa7rcLPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V3tZRqUjWOL4zziLDR7a5KE7.jpg?f=user_large

• Heelgoed
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-06 21:34
[...]

Eens even een update van dit geweldige project van Delta....

...ze zelf niets voor elkaar hadden.
Ai... Lijkt als twee druppels water op de gang van zaken bij ons, Gelderland midden-oost. Mooie verhalen, andere aanbieder haakt af omdat gras voor de voeten is weggemaaid, moeite om vergunningen rond te krijgen. Na drie jaar nog geen zicht op aansluiting. Afgelopen jaar helemaal niks zichtbaars meer gebeurt (afgezien van ronkende reclames op tv). Het coronabeleid is een stralend voorbeeld van snel en slagvaardig handelen in vergelijking met Delta. Ondertussen is er een lokaal initiatief om een andere partij te interesseren. Lijkt me lastig, maar Delta wordt niet meer serieus genomen.
Heelgoed schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:14:
[...]

Ai... Lijkt als twee druppels water op de gang van zaken bij ons, Gelderland midden-oost. Mooie verhalen, andere aanbieder haakt af omdat gras voor de voeten is weggemaaid, moeite om vergunningen rond te krijgen. Na drie jaar nog geen zicht op aansluiting. Afgelopen jaar helemaal niks zichtbaars meer gebeurt (afgezien van ronkende reclames op tv). Het coronabeleid is een stralend voorbeeld van snel en slagvaardig handelen in vergelijking met Delta. Ondertussen is er een lokaal initiatief om een andere partij te interesseren. Lijkt me lastig, maar Delta wordt niet meer serieus genomen.
Tja, hier op Veluwe Oost duurde het van juni 2018 tot januari 2021. En niet altijd is dat de schuld van Delta Fiber. Je wilt niet weten wat er aan overleg en inzet van derde partijen allemaal komt kijken. En dan dus nog Corona. En partijen zoals KPN die denk ik veel installateurs inzetten waardoor die vijver ook leger wordt.

• Heelgoed
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-06 21:34
ernstoud schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:30:
[...]
En niet altijd is dat de schuld van Delta Fiber.
Absoluut. Maar ze zijn wel verantwoordelijk voor hun communicatie over het project. Bij ons begon het (uit het blote hoofd) ergens najaar 2018 en is er eind 2021 nog geen zicht op afronding. Al die tijd is er amper gecommuniceerd. En als er een bericht kwam, was het er eentje uit de categorie zoethoudertje, zoals "we verwachten komend half jaar de eerste aansluitingen". Zo langzamerhand vraag je dan toch af of het incompetentie is, immers, die vertragingen die je noemt moeten zij als ze verstand van projectvoering hebben ook kunnen inschatten, zeker op termijn van het komende half jaar, of moedwillig pappen en nathouden. In beide gevallen lijkt me "Delta wordt niet meer serieus genomen" een te verdedigen standpunt.
Heelgoed schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:33:
[...]

Absoluut. Maar ze zijn wel verantwoordelijk voor hun communicatie over het project. Bij ons begon het (uit het blote hoofd) ergens najaar 2018 en is er eind 2021 nog geen zicht op afronding. Al die tijd is er amper gecommuniceerd. En als er een bericht kwam, was het er eentje uit de categorie zoethoudertje, zoals "we verwachten komend half jaar de eerste aansluitingen". Zo langzamerhand vraag je dan toch af of het incompetentie is, immers, die vertragingen die je noemt moeten zij als ze verstand van projectvoering hebben ook kunnen inschatten, zeker op termijn van het komende half jaar, of moedwillig pappen en nathouden. In beide gevallen lijkt me "Delta wordt niet meer serieus genomen" een te verdedigen standpunt.
Ja, met dat gebrek aan communicatie heb je direct een punt. Dat was bij onze 2,5 jaar die er over heen ging ook totaal afwezig. Op de website voor glasvezel buitenaf stond weinig nieuws anders dan dat men bezig was met graven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenryBeuks
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-11-2022
Heb nu sinds een maand glasvezel van Deltafiber hier op het dorp. Ik wilde zo graag weg bij Ziggo over de coax dat ik niet kon wachten op de monteur van Delta glasvezel en e.e.a. zelf aangesloten heb incl. het gratis meegeleverde TP Link Deco meshsysteem. Fluitje van een cent. Bedraad snelheden up- en down ca. 940 mbits. Via de Wifi door het meshsysteem down afhankelijk waar je staat 250-750 mbits en up ruim 900 mbits.Snelheden waar ik bij Ziggo alleen over kon dromen, zeker qua upload. Delta TV is dik in orde en de Delta TV app voor de GSM ook en WEBTV voor de PC ook. Per saldo kom ik nog stuk goedkoper uit ook dan bij Ziggo. Dik tevreden dus, ga zeker niet terug naar de ouderwetse coax van Ziggo, die de boel neppen met hun Gigabit internet waarmee je alleen down gigabit krijgt maar up armzalige 50 mbits voor een hoofdprijs, heb dus nu bijna 20 x zo snel. KPN hoeft hier in de toekomst ook niet meer te komen met glasvezel, want het Deltafiber netwerk hier wordt terwijl het pas net draait hier volgend jaar al geupgrade naar XPON (nu GPON) met snelheden van liefst 8 Gigabits. Kortom ook in de toekomst zit ik met Delta glasvezel goed! Zeker geen spijt van! :)

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
HenryBeuks schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:00:
Heb nu sinds een maand glasvezel van Deltafiber hier op het dorp. Ik wilde zo graag weg bij Ziggo over de coax dat ik niet kon wachten op de monteur van Delta glasvezel en e.e.a. zelf aangesloten heb incl. het gratis meegeleverde TP Link Deco meshsysteem.
Hoi, welk meegeleverd Deco systeem kreeg je erbij? Misschien de oude p7, p9 of de moderne x20? Dank je

[ Voor 3% gewijzigd door RoRoNL op 23-12-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:40
Zojuist nieuws dat Delta in Oisterwijk alle woningen gaat aansluiten:
https://www.deltafibernetwerk.nl/gebieden/oisterwijk/

Was wat verschillende communicatie tussen Delta en gemeente, of de insteek was dat iedereen aangesloten zou worden of alleen de 25%+ aanmeldingen (en wat andere gedoetjes), maar dit is een mooie uitkomst. Vanaf het voorjaar gaat de schop in de grond, hopelijk schiet het daarna ook een beetje op.

* Zwartoog kijkt al sinds 1999 uit naar glasvezel. Voor Cistron zat ik toen net te ver weg :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-06 17:39

Beaves

Usque ad Finem

Ook een beetje powerplay vanuit Delta, dat ging in Best (waar ik eerst woonde) ook zo met wat toen nog onsbrabantnet heette en nu KPN is. Daar moest zelfs 75% van de bewoners zich inschrijven als ik me niet vergis. Ik heb toen niet ingeschreven omdat ik gratis internet van de zaak had, maar we kregen uiteindelijk ook voor niets de vezel in huis.

Wel goed nieuws natuurlijk :) Ben heel benieuwd hoe snel de uitrol gaat en hoeveel gasleidingen ze dit keer gaan raken :X

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb nu sinds een maand glasvezel van Deltafiber hier op het dorp. Ik wilde zo graag weg bij Ziggo over de coax dat ik niet kon wachten op de monteur van Delta glasvezel en e.e.a. zelf aangesloten heb incl. het gratis meegeleverde TP Link Deco meshsysteem. Fluitje van een cent. Bedraad snelheden up- en down ca. 940 mbits. Via de Wifi door het meshsysteem down afhankelijk waar je staat 250-750 mbits en up ruim 900 mbits.Snelheden waar ik bij Ziggo alleen over kon dromen, zeker qua upload. Delta TV is dik in orde en de Delta TV app voor de GSM ook en WEBTV voor de PC ook. Per saldo kom ik nog stuk goedkoper uit ook dan bij Ziggo. Dik tevreden dus, ga zeker niet terug naar de ouderwetse coax van Ziggo, die de boel neppen met hun Gigabit internet waarmee je alleen down gigabit krijgt maar up armzalige 50 mbits voor een hoofdprijs, heb dus nu bijna 20 x zo snel. KPN hoeft hier in de toekomst ook niet meer te komen met glasvezel, want het Deltafiber netwerk hier wordt terwijl het pas net draait hier volgend jaar al geupgrade naar XPON (nu GPON) met snelheden van liefst 8 Gigabits. Kortom ook in de toekomst zit ik met Delta glasvezel goed! Zeker geen spijt van! :)
KPN heeft nu al overal XGS-PON waar de afgelopen anderhalf jaar netwerken zijn aangelegd. Dus dat argument vervalt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

... want het Deltafiber netwerk hier wordt terwijl het pas net draait hier volgend jaar al geupgrade naar XPON (nu GPON) met snelheden van liefst 8 Gigabits.
Dat stond in het persbericht; dat alle bestaande infra eind 2022 ook XGS-PON wordt.

Heb jij nog een andere bron?

Persoonlijk geloof ik daar namelijk niets van. Er zijn in 2020/2021 veel nieuwe buitengebieden door Delta Fiber voorzien. Die infra wordt denk ik niet een jaar later al vervangen; de optische splitters/concentrators (heet dat zo?) plaatsen in de POP's en alle eindgebebruikers apparatuur vervangen lijkt me een behoorlijke investering.

Stel 100.000 abonnees afgelopen twee jaar, kostprijs Genexis 7840 schat ik op EUR 50,- dat is dus alleen al EUR 5 miljoen afschrijven op apparatuur die net max. 2 jaar in gebruik is (hier pas 11 maanden).

En dan dus 100.000 keer een Nokia XGS-PON router aan de abonnees verstrekken, nog een keer ettelijke miljoenen. En een helpdesk die natuurlijk gek wordt van die vervanging met alle problemen bij mensen die opeens alle settings weer kwijt zijn.

Dan nieuw beheer inrichten, want al het Delta/Caiway beheer met GAPS moet ook vervangen, ik denk dat Nokia daar oplossingen voor heeft maar licenties, mensen opleiden etc. kost ook weer een duit.

Alle bestaande POP's ombouwen of de splitters in wijken in de grond plaatsen... enorme kosten.

Het lijkt me voor Delta Fiber een veel beter scenario om de komende jaren de inspanningen en het geld vooral in nieuwe gebieden te steken en niet in infra vervangen die net opgeleverd is.

Bovendien; hoeveel abonnees zullen meer dan 1Gbps wensen? Die snelheid is natuurlijk een mooi aanbod voor mensen die nu glasvezel geleverd gaan krijgen, maar bestaande abonnees? Ik gebruik Caiway Gigasnel (ZZP) zakelijk een gebruik echt die snelheid niet. Wel leuk voor de heb... ;) maar mijn prive lijn van KPN en t-mobile (4G voor Thuis) is iets van 80 Mbps. en "voelt" net zo snel als de Caiway glasvezel. (Nou ja; door de veel lagere latency laden webpagina's sneller, vooruit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:48:
[...]

Dat stond in het persbericht; dat alle bestaande infra eind 2022 ook XGS-PON wordt.

Heb jij nog een andere bron?
MijnDELTA voor Middelburg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqIAxMN4r0APbpRK0GjDpJidN8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ATMAG2ZXdG1lr4yT9xXBUHB8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Barre73 In februari wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en daar zit standaard al KPN glasvezel in, koper wordt volgens mij nergens meer aangelegd. In het dorp (Made, Noord-Brabant) zijn nu alleen de laatste 3 nieuwbouw projecten standaard van KPN glasvezel voorzien. Maar ik was verbaasd om te zien dat ik maximaal 1 Gbit kon krijgen dus blijkbaar nog GPON. Delta gaat binnenkort beginnen met de rest van het dorp en daar kon ik wel direct XGS-PON bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergeet het maar voor bestaande klanten. Ik geloof er niets van en zeker niet in 2022. Dus nu bestel je 1Gbps en dan een jaar later wordt het XGS-PON? Nope, gaat niet gebeuren.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 24-12-2021 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@ernstoud Ik las je betoog. Maar ik las een tijdje terug ergens (weet even niet meer precies waar) dat er geen enkele investering meer wordt gedaan door fabrikanten aan de ontwikkeling van AON apparatuur, het zal dus op maximaal 1 Gbps blijven hangen. Alle ontwikkelingen zitten nu op PON. Volgens mij betalen de netwerkaanbieders ook jaarlijkse licentiekosten voor apparatuur en zien fabrikanten het liefst dat iedereen zo snel mogelijk omgaat naar PON. Volgens mij krijgen fabrikanten zelfs hele aantrekkelijke aanbiedingen als ze willen ‘upgraden’. Fabrikanten hoeven dan geen tijd meer te besteden aan de ‘oude meuk’.

AON netwerken worden dus wereldwijd omgezet naar PON door in de POP alle aansluitingen op PON splitters te zetten. Zoals je zelf al schreef moeten dan ook alle ONT’s vervangen worden maar vermoedelijk is de deal aantrekkelijk genoeg. En natuurlijk willen alle aanbieders het liefst die hogere snelheden kunnen roepen in de marketing uitingen, dat is ook wat waard.

Ik zie het dus nog wel gebeuren dat bestaande AON netwerken binnen enkele jaren allemaal PON zijn. Er zit dan alleen nog verschil in de aanleg van het netwerk. KPN legt 1 fiber aan en splitst in de wijk en Delta legt er 2 aan en splitst in de POP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:03:
@ernstoud Ik las je betoog. Maar ik las een tijdje terug ergens (weet even niet meer precies waar) dat er geen enkele investering meer wordt gedaan door fabrikanten aan de ontwikkeling van AON apparatuur, het zal dus op maximaal 1 Gbps blijven hangen. Alle ontwikkelingen zitten nu op PON. Volgens mij betalen de netwerkaanbieders ook jaarlijkse licentiekosten voor apparatuur en zien fabrikanten het liefst dat iedereen zo snel mogelijk omgaat naar PON. Volgens mij krijgen fabrikanten zelfs hele aantrekkelijke aanbiedingen als ze willen ‘upgraden’. Fabrikanten hoeven dan geen tijd meer te besteden aan de ‘oude meuk’.

AON netwerken worden dus wereldwijd omgezet naar PON door in de POP alle aansluitingen op PON splitters te zetten. Zoals je zelf al schreef moeten dan ook alle ONT’s vervangen worden maar vermoedelijk is de deal aantrekkelijk genoeg. En natuurlijk willen alle aanbieders het liefst die hogere snelheden kunnen roepen in de marketing uitingen, dat is ook wat waard.

Ik zie het dus nog wel gebeuren dat bestaande AON netwerken binnen enkele jaren allemaal PON zijn. Er zit dan alleen nog verschil in de aanleg van het netwerk. KPN legt 1 fiber aan en splitst in de wijk en Delta legt er 2 aan en splitst in de POP.
Natuurlijk is PON de toekomst. Net als elektrisch autorijden, maar dat betekent niet dat iedereen in korte tijd de bestaande auto moet afschrijven. Ik zie echt niet gebeuren dat in het komend jaar de hier net gelegde infra aangepast wordt. Economische waanzin. Nieuwe technologie is natuurlijk in het begin ook duur. Denk niet dat Nokia het voor niets weg geeft… We gaan het zien.

Pagina: 1 ... 22 ... 122 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.