Dat stond in het persbericht; dat alle bestaande infra eind 2022 ook XGS-PON wordt.
Heb jij nog een andere bron?
Persoonlijk geloof ik daar namelijk niets van. Er zijn in 2020/2021 veel nieuwe buitengebieden door Delta Fiber voorzien. Die infra wordt denk ik niet een jaar later al vervangen; de optische splitters/concentrators (heet dat zo?) plaatsen in de POP's en alle eindgebebruikers apparatuur vervangen lijkt me een behoorlijke investering.
Stel 100.000 abonnees afgelopen twee jaar, kostprijs Genexis 7840 schat ik op EUR 50,- dat is dus alleen al EUR 5 miljoen afschrijven op apparatuur die net max. 2 jaar in gebruik is (hier pas 11 maanden).
En dan dus 100.000 keer een Nokia XGS-PON router aan de abonnees verstrekken, nog een keer ettelijke miljoenen. En een helpdesk die natuurlijk gek wordt van die vervanging met alle problemen bij mensen die opeens alle settings weer kwijt zijn.
Dan nieuw beheer inrichten, want al het Delta/Caiway beheer met GAPS moet ook vervangen, ik denk dat Nokia daar oplossingen voor heeft maar licenties, mensen opleiden etc. kost ook weer een duit.
Alle bestaande POP's ombouwen of de splitters in wijken in de grond plaatsen... enorme kosten.
Het lijkt me voor Delta Fiber een veel beter scenario om de komende jaren de inspanningen en het geld vooral in nieuwe gebieden te steken en niet in infra vervangen die net opgeleverd is.
Bovendien; hoeveel abonnees zullen meer dan 1Gbps wensen? Die snelheid is natuurlijk een mooi aanbod voor mensen die nu glasvezel geleverd gaan krijgen, maar bestaande abonnees? Ik gebruik Caiway Gigasnel (ZZP) zakelijk een gebruik echt die snelheid niet. Wel leuk voor de heb...

maar mijn prive lijn van KPN en t-mobile (4G voor Thuis) is iets van 80 Mbps. en "voelt" net zo snel als de Caiway glasvezel. (Nou ja; door de veel lagere latency laden webpagina's sneller, vooruit.)