Nieuwbouw is anders. Vaak op een PoP die al eerder is geplaatst met AON. Bijvoorbeeld bij jou met 1 PoP voor alle drie de projecten. Of een gecombineerde FttH/VDSL kast (kan alleen met AON).robertwebbe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:34:
@Barre73 In februari wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en daar zit standaard al KPN glasvezel in, koper wordt volgens mij nergens meer aangelegd. In het dorp (Made, Noord-Brabant) zijn nu alleen de laatste 3 nieuwbouw projecten standaard van KPN glasvezel voorzien. Maar ik was verbaasd om te zien dat ik maximaal 1 Gbit kon krijgen dus blijkbaar nog GPON. Delta gaat binnenkort beginnen met de rest van het dorp en daar kon ik wel direct XGS-PON bestellen.
Wat ombouw van AON naar GPON betreft: dat duurt bij KPN nog wel even... Je kan je geld maar 1 keer uitgeven en momenteel gaat zoveel mogelijk naar de nieuwe uitrol van gebieden. Bestaande gebieden kunnen tot 1 Gbit en dat is voor de komende jaren even genoeg. Die 8 Gbit van Delta is ook gewoon een publiciteitsstunt en niet erg zinnig in een FttH netwerk. Nu of de komende drie tot 5 jaar.
@ernstoud Om over te schakelen naar PON hoef je niks opnieuw te leggen of te graven. Alleen de apparatuur/switches in de PoPs en bij de klant vervangen. En die apparatuur kent een afschrijftermijn van 5 jaar. Dus dat valt wel mee qua kosten.
Delta bouwt ook gewone point to point netwerken zoals al jaren gebeurt met AON, alleen dan nu met PON splitters in de PoP.
KPN bouwt daarentegen momenteel wel netwerken met splitters in de PoP èn in de wijk (nu nog bovengronds, later ooit ook ondergronds).
[ Voor 17% gewijzigd door Barre73 op 24-12-2021 23:38 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.