• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:27

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:28:
Je kunt veel verwachten, maar of het zo werkt zul je moeten nalezen in de duizenden pagina’s standaarden voor XGS-PON fiber.
Je kunt het hopelijk toch wel met mij eens zijn dat een systeem dat na een storing afhankelijk is van een reset door een gebruiker om weer terug online te komen, een bijzonder slecht ontworpen systeem is, of niet?
Hoe weet je dat?
Omdat ik in de afgelopen 15 jaar toch noch toe, nog nooit een pfSense router heb hoeven resetten om hem weer online te brengen. De WAN interface down-en en weer up brengen is vaak alles wat nodig is. En ja, als aan de provider-kant alles is gereset, en de router is daarvan niet op de hoogte gesteld, omdat het DHCP protocol daar niet in voorziet en de ONT gewoon de link up houdt, dan is dit wat je krijgt.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

lier schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:29:
... maar ik zou er toch echt niet aan moeten denken dat mijn ONT door Delta gemanaged wordt.
Dan heb ik slecht nieuws voor je.
MindBender schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:43:
[...]

Je kunt het hopelijk toch wel met mij eens zijn dat een systeem dat na een storing afhankelijk is van een reset door een gebruiker om weer terug online te komen, een bijzonder slecht ontworpen systeem is, of niet?
Ik vermoed maar zo (en ik heb ook die duizenden pagina’s standaard documentatie niet gelezen) dat in de OMCI beheer laag en tussen een Nokia OLT en een Nokia ONT alles automagisch goed kan komen na downtime.

Maar tussen twee verschillende leveranciers?

En je blijft er vanuit gaan dat hier de Zaram SFP een reset moet krijgen. Ik betwijfel dat want deze SFP doet dat zelf iedere keer na een aantal minuten als er een storing is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suDQmCXq0Hi0WSrpKtpsqGBX5gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXmPsYeqleA7PSKSsb9QqONk.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, we weten niet wat er aan de hand is. En wat de oplossing is. En of de buurman dat gaat redden.

En een beetje gechargeerd; Je kunt het hopelijk toch wel met mij eens zijn dat een gebruiker die er op vertrouwt dat een systeem dat na een storing afhankelijk is van een reset door de leverancier om weer terug online te komen, een te hoog vertrouwen in techniek door de gebruiker betekent, of niet?

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 16-07-2026 18:11 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:02:
Ik vermoed maar zo (en ik heb ook die duizenden pagina’s standaard documentatie niet gelezen) dat in de OMCI beheer laag en tussen een Nokia OLT en een Nokia ONT alles automagisch goed kan komen na downtime.
Tja, inderdaad: Als je ONT een integraal deel uitmaakt van je router, zijn er natuurlijk meer mogelijkheden om een eventuele PON link failure out-of-band door te geven aan de router. Over de Ethernet verbinding tussen de WAN NIC op de router en de Ethernet NIC op de ONT - of dat nou echt Ethernet of alleen een MII link is - is er geen protocol dat dat zou signaleren, behalve misschien LLF, maar daar ben ik niet bekend mee.
En je blijft er vanuit gaan dat hier de Zaram SFP een reset moet krijgen. Ik betwijfel dat want deze SFP doet dat zelf iedere keer na een aantal minuten als er een storing is:
Het blijkt tòch een Zaram probleem te zijn. De buurman heeft in eerste instantie de router gereset. Met de reset knop, dus geen power-cycle voor de SFP+ modules. Dat hielp helaas niet. We kwamen pas weer online nadat ik heb geïnstrueerd had de Zaram even uit te pluggen en weer terug te steken. We zijn in elk geval weer online!
En een beetje gechargeerd; Je kunt het hopelijk toch wel met mij eens zijn dat een gebruiker die er op vertrouwt dat een systeem dat na een storing afhankelijk is van een reset door de leverancier om weer terug online te komen, een te hoog vertrouwen in techniek door de gebruiker betekent, of niet?
Chargeren mag natuurlijk; Dat doe ik zelf ook. Het overkoepelende probleem dat ik probeerde bloot te leggen, is dat we ons na 30 jaar breedbandinternet nog steeds laten afschepen met ‘je router resetten’, al dan niet aangevuld met VooDoo engineering als ‘een minuut de stekker eruit laten’. En dat terwijl routers alleen maar betrouwbaarder zijn geworden. Helaas blijkt het door allerlei neveneffect vaak nog te werken ook, maar het wordt toch echt we tijd dat dit probleem ook echt wordt opgelost.
MindBender schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:39:
[...]

Het blijkt tòch een Zaram probleem te zijn. De buurman heeft in eerste instantie de router gereset. Met de reset knop, dus geen power-cycle voor de SFP+ modules. Dat hielp helaas niet. We kwamen pas weer online nadat ik heb geïnstrueerd had de Zaram even uit te pluggen en weer terug te steken. We zijn in elk geval weer online!
Dit probleem hebben sommige Unifi routers ook, dat je de SFP eruit en er weer in moet doen om verbinding te krijgen. Er gaat dan wat fout tussen de cage in de router en SFP op de Serdes bus. Bij andere routers heb ik dit nooit gehoord. Nu dus n=2. En in die gevallen gaat een KVM dus ook niet helpen.

Enfin, je bent weer online. Top. Handige buurman!
Het overkoepelende probleem dat ik probeerde bloot te leggen, is dat we ons na 30 jaar breedbandinternet nog steeds laten afschepen met ‘je router resetten’, al dan niet aangevuld met VooDoo engineering als ‘een minuut de stekker eruit laten’.
Eens. Geldt overigens voor veel electronica maar de ICT sector maakt het wel erg bont. Als je PC kuren hebt rest alleen een power cycle. Kun je nog een crash dump maken, kun je daar ook niets mee. Midden jaren 80 (ja, opa hier) werkte ik bij Philips in Apeldoorn aan een tool voor de P4000 mini computer om crash dumps goed te analyseren. Werkte geweldig. Veertig jaar later bij PC’s nog steeds geen enkel hulpmiddel.

Fijne vakantie verder!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:06:
Dit probleem hebben sommige Unifi routers ook, dat je de SFP eruit en er weer in moet doen om verbinding te krijgen. Er gaat dan wat fout tussen de cage in de router en SFP op de Serdes bus. Bij andere routers heb ik dit nooit gehoord. Nu dus n=2. En in die gevallen gaat een KVM dus ook niet helpen.
In al die jaren is dit misschien de tweede keer dat dit gebeurde. Misschien een keer meer, maar ik heb niet altijd zin op het helemaal te analyseren, en dan schakel ik uit luiheid de router maar even uit en weer in. Over het algemeen is het dus rock-solid. Jammer alleen dat het deze keer nèt gebeurde toen ik niet thuis was. Met zoveel toeval in de lucht zou ik eigenlijk meteen een staatslot moeten kopen.
Fijne vakantie verder!
Dank je.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 16:53
Flesdop schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:34:
[...]

Zojuist gebeld met de klantenservice en ze kunnen max 5 euro korting geven voor 18 maanden, ik ga op zoek naar een andere leverancier 8)7 Ik had alles van Delta, internet, gas en licht, straks niks meer...
Ik ga naar Odido die bieden ze in Twente aan. Anders betaal ik na de 2 jaar 35 euro per maand actie incl tv pakket meer dan 80 euro. Verlengaanbod inderdaad tientje korting, alleen jammer dat de 500mbit lijn voor mij 51 euro kost en voor een nieuwe klant 42,50. Tot zover het tientje.. Bij Odido 6 maanden korting en 12 maanden gratis ESPN. En als het goed is nog 5 tientjes cashback

De wijzen komen uit het Oosten!

Je hebt ook gebeld? Ziggo gaat ook nog een alternatief zijn. Wanneer je belt krijg je meestal wel een goed bod.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:25

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb vandaag voor de tweede keer gebeld, de korting ging voor acht maanden wel ietsje omhoog, maar het verschil in tarieven mocht hij niks aan doen, dat was van hogeraf zo bepaald. Wat betekent dat een nieuwe klant 52,50 voor 1Gb glasvezel betaalt zonder korting, en ik 59,51...

Dat is dus een heel stuk minder scheutig dan ze vorig jaar waren, en buiten de korting om schiet het hanteren van dit soort verschil in tarieven voor bestaande en nieuwe klanten mij gewoon in het verkeerde keelgat. Ik denk dat ik na weet ik hoeveel jaar klant van caiway/delta te zijn geweest ook maar eens ga kijken of het gras aan de overkant groener is :/

Hier stond een dode link.

Ziggo, Odido (qua tv minder) en Solcon zijn goede alternatieven tegenwoordig.

Wi je ene goed tv-product dan kom je al snel bij Ziggo uit. Solcon heeft nog geen Androidboxen oid.

Ga je voor alleen internet dan heb je keuze voldoende.

[ Voor 14% gewijzigd door Sjakie0101 op 24-07-2026 09:49 ]

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:25

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ziggo levert nog niet over Delta netwerk. "Binnenkort" heb ik vaker gehoord, daar ga ik geen rekening mee houden :)

Hier stond een dode link.

strandbal schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:59:
Ziggo levert nog niet over Delta netwerk. "Binnenkort" heb ik vaker gehoord, daar ga ik geen rekening mee houden :)
De eerste tests vinden al plaats. Dus dit gaat niet lang meer duren.

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:31
Na de zomer dus :)

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-07 08:14

bloody

0.000 KB!!

Ja, maar het gebied waar ik woon staat er niet bij. Dus ik denk toch maar richting Solcon..

nope

bloody schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:11:
[...]

Ja, maar het gebied waar ik woon staat er niet bij. Dus ik denk toch maar richting Solcon..
Heb je een Ziggo coax aansluiting? Zo nee, dan is de theorie dat je Ziggo op Delta glasvezel kunt afnemen. Maar als je al coax van Ziggo hebt kun je in ieder geval sowieso geen glasvezel over Delta krijgen bij Ziggo.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-07 08:14

bloody

0.000 KB!!

RobertMe schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:22:
[...]

Heb je een Ziggo coax aansluiting? Zo nee, dan is de theorie dat je Ziggo op Delta glasvezel kunt afnemen. Maar als je al coax van Ziggo hebt kun je in ieder geval sowieso geen glasvezel over Delta krijgen bij Ziggo.
Nope, geen coax hier (niets)

nope

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
bloody schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:43:
[...]

Nope, geen coax hier (niets)
Je kunt gewoon op de site van Ziggo een postcode check doen.

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07 19:22

rvk

Ik denk dat die levering via Delta maar zeer beperkt is (in voorgedefinieerd gebieden en niet zomaar overal waar wel Delta ligt en geen coax).

Hoe gaan ze dat daar overigens doen? Met een converter naar DOCSIS signaal? Zo doen ze dat bv in Waalre bij WeConnect Waarle wel. Daar krijg je dan ook geen symmetrische snelheid zoals normaal. Kun je je afvragen of dat een voordeel is.
rvk schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:13:
Ik denk dat die levering via Delta maar zeer beperkt is (in voorgedefinieerd gebieden en niet zomaar overal waar wel Delta ligt en geen coax).

Hoe gaan ze dat daar overigens doen? Met een converter naar DOCSIS signaal? Zo doen ze dat bv in Waalre bij WeConnect Waarle wel. Daar krijg je dan ook geen symmetrische snelheid zoals normaal. Kun je je afvragen of dat een voordeel is.
Gewoon XPS-PON. Is in het Ziggo Glasvezel topic al voorbij gekomen (waar ook pilot deelnemers hebben gepost). Ziggo levert in beperkte mate ook zelf al over "eigen" glasvezel, ook via XGS-PON. En in Edam-Volendam is de infra van de gemeente en die zijn 1 of 2 jaar terug ook overgestapt op glasvezel waar Ziggo dus ook al hun diensten levert via glasvezel (op basis van XGS-PON).

Maar Ziggo heeft ook eens een (eigen) experiment gehad met FttH met daar dan weer een glasvezel naar coax / Docsis converter en dan een standaard Docsis modem. Waarbij ze dus de apparatuur vanuit de straatkast naar de woning verplaatsen, maar verder dus de zelfde technieken aanhielden (RFoG, Radio Frequency over Glass). Maar dat experiment zijn ze dan weer mee gestopt en overgestapt op XGS-PON. Of / dat ze nog via die techniek leveren "waar het als test is ingevoerd" weet ik niet, maar zou mij ook niks verbazen.
rvk schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:13:

Ziggo gaat leveren op het DFN netwerk, daar waar ze geen coax leveren.

Wil je Ziggo over glasvezel en heb je al Ziggo coax dan zou je kunnen overwegen de coaxaansluiting weg te laten halen.

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:55:
[...]

Wil je Ziggo over glasvezel en heb je al Ziggo coax dan zou je kunnen overwegen de coaxaansluiting weg te laten halen.
Vertel.

Als ik mijn coax kabel afknip kan ik ineens Ziggo via Delta bestellen?
Nee, je zult Ziggo moeten vragen die aansluiting weg te halen, als je zelf gaat knippen komt dat echt niet door in hun administratieve systemen.

Sjakie0101 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:55:
Wat natuurlijk geen garantie geeft dat ze dan ineens over glasvezel gaan leveren. Die weggehaalde coax opnieuw aansluiten is wellicht goedkoper dan maand in maand uit de lijn van Delta huren (uiteraard heeft Ziggo natuurlijk ook hun kosten om je over coax te bedienen die er ook nog vanaf gaan, but you'll get the point).

Lijkt mij dat ze gewoon kijken naar "kunnen we er evt leveren over coax", de "home passed" variant zeg maar zoals we van glasvezel kennen. Als er een coax aansluiting onder de stoep ligt zal Ziggo vast die gebruiken i.p.v. glasvezel van DFN. En glasvezel van DFN alleen gebruiken in die regio's waar Ziggo geen coax netwerk heeft. En één woning zonder coax is niet "de hele regio".

Waarbij DFN wellicht ook nog eens kosten rekent per PoP waar je actief bent? Volgens mij zijn er wel wat kleine ISPs die in een regio een minimaal aantal aansluitingen willen hebben voordat ze daar gaan leveren. Mogelijk omdat de kosten anders te hoog zijn? Ook al opereren ze dan niet net eigen hardware in het PoP. Kan me zomaar indenken dat een infra boer (DFN / Glaspoort / KPN WBA / ODF) vaste kosten rekent per PoP waar je klanten hebt als huurder. (Al is het maar voor een extra regeltje configuratie, om de ISP "bekend te maken", in de OLT, ook dat moet onderhouden worden)

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Precies het is veel waarschijnlijk dat ze de coax gewoon weer gaan aansluiten. Maar de kans is wel aanwezig dat je aansluitkosten gaat betalen. Het AOP is immers verwijderd en moet weer opnieuw geplaatst worden en de coax moet weer aangesloten worden vanaf het punt waar die nu ligt.

[ Voor 64% gewijzigd door bjusterbaarlik op 24-07-2026 21:12 ]

• Gudgeon
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-07 15:59
Ik heb momenteel een aflopend abonnement bij Delta. Dit contract staat op mijn naam en wordt via mijn rekening betaald.

Ik wil graag gebruikmaken van de huidige welkomstactie voor nieuwe klanten, maar via de retentieafdeling kom ik niet verder.

Als ik mijn adres invul op https://www.delta.nl/bestellen krijg ik niet de actieprijs te zien, maar via een overstapsite als internetten.nl o.i.d. krijg ik dat natuurlijk wel.

Heeft iemand hier recent succesvol het contract op zijn of haar eigen naam beëindigd en vervolgens op hetzelfde adres een nieuw abonnement afgesloten op naam van de partner? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

[ Voor 19% gewijzigd door Gudgeon op 27-07-2026 08:34 ]

Het riekt naar de misdaad, maar dat zijn trucs die tegenwoordig worden ingezet. Maar dat Delta niet de prijzen wil hanteren die instappers voor dezelfde diensten wel betalen riekt ook naar de misdaad.

Maar waarom wacht je niet een maandje? Ziggo komt dan op de glasvezel van Delta. Kijk je eerst of Ziggo een mooi aanbod heeft.

• Gudgeon
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-07 15:59
Sjakie0101 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:34:
Het riekt naar de misdaad, maar dat zijn trucs die tegenwoordig worden ingezet. Maar dat Delta niet de prijzen wil hanteren die instappers voor dezelfde diensten wel betalen riekt ook naar de misdaad.

Maar waarom wacht je niet een maandje? Ziggo komt dan op de glasvezel van Delta. Kijk je eerst of Ziggo een mooi aanbod heeft.
Best een goede tip, maar ik geloof dat Ziggo niet in mijn regio (Nijmegen) gaat aanbieden over het netwerk van Delta.
Sjakie0101 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:34:
Het riekt naar de misdaad, maar dat zijn trucs die tegenwoordig worden ingezet.
Een misdaad?! Dat je iets dat mogelijk tegen de voorwaarden van een bedrijf in gaat doet betekent nog niet dat je een misdadiger bent aka de wet overtreedt.

Daarnaast zijn er ook ISPs / helpdesk van ISPs die zelf dit "trucje" voorleggen.
Ik zei: Het riekt naar de misdaad... Niet mijn woorden verdraaien

@Gudgeon Wanneer je Coax hebt van Ziggo dan gaat Ziggo niet via glasvezel leveren, anders wel

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-07 10:01
Gudgeon schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:30:
Ik heb momenteel een aflopend abonnement bij Delta. Dit contract staat op mijn naam en wordt via mijn rekening betaald.

Ik wil graag gebruikmaken van de huidige welkomstactie voor nieuwe klanten, maar via de retentieafdeling kom ik niet verder.

Als ik mijn adres invul op https://www.delta.nl/bestellen krijg ik niet de actieprijs te zien, maar via een overstapsite als internetten.nl o.i.d. krijg ik dat natuurlijk wel.

Heeft iemand hier recent succesvol het contract op zijn of haar eigen naam beëindigd en vervolgens op hetzelfde adres een nieuw abonnement afgesloten op naam van de partner? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Op zich is het vreemd dat je bij een nieuwe aanvraag niet de actieprijzen krijgt te zien. Dat zou betekenen dat als jouw woning een andere bewoner krijgt deze geen korting kan krijgen. Of die korting is pas te zien als je abonnement is opgezegd.
Vind het geen misdaad, het is een truc die de providers zelf afdwingen met hun gegoochel met de tarieven.
Mocht het zover zijn dan ga ik zeker het aanbod van Ziggo bekijken, vooral ook vanwege mogelijke voordelen voor het aanbod van voetbal en Formule 1.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

JPD68 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:07:
Mocht het zover zijn dan ga ik zeker het aanbod van Ziggo bekijken, vooral ook vanwege mogelijke voordelen voor het aanbod van voetbal en Formule 1.
offtopic:
Ziggo heeft al 4 jaar de rechten voor F1 niet meer. Dan moet je het al puur doen voor de praatprogramma's, die wellicht niet eens de beelden hebben (want die zouden ze dan nog steeds van VP moeten inkopen, en geen idee of ze dat doen).

Edit:
En voetbal zit ook het een en ander bij VP. Maar denk dat Ziggo wel nog iets van een of andere buitenlandse competitie heeft. En Ziggo heeft dan nog iets Europees?

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 27-07-2026 10:43 ]

• JPD68
RobertMe schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:42:
[...]

[ot]Ziggo heeft al 4 jaar de rechten voor F1 niet meer. Dan moet je het al puur doen voor de praatprogramma's, die wellicht niet eens de beelden hebben (want die zouden ze dan nog steeds van VP moeten inkopen, en geen idee of ze dat doen).
Met de overname van de F1 rechten van Viaplay door Videoland komt daar weer verandering in.
Edit:
En voetbal zit ook het een en ander bij VP. Maar denk dat Ziggo wel nog iets van een of andere buitenlandse competitie heeft. En Ziggo heeft dan nog iets Europees?
Ziggo heeft alle rechten op Europees voetbal. ESPN (NL Voetbal) zal bij beide providers ongeveer even duur zijn.

JPD68 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:29:
[...]

Met de overname van de F1 rechten van Viaplay door Videoland komt daar weer verandering in.
Uiteraard. Maar Videoland is geen Ziggo. Dus ook dan zal Ziggo in hun programmering rond de race de beelden moeten inkopen en dat maar in beperkte mate doen.
[...]

Ziggo heeft alle rechten op Europees voetbal. ESPN (NL Voetbal) zal bij beide providers ongeveer even duur zijn.
Maar "Europees voetbal" als in Champions League en zo(?). Want Bundes Liga, Premier League, ... is weer apart. En Ziggo had of heeft daarvan volgens mij ook iets. Maar ViaPlay heeft daarvan ook weer iets.

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:05
RobertMe schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:13:
[...]

Uiteraard. Maar Videoland is geen Ziggo. Dus ook dan zal Ziggo in hun programmering rond de race de beelden moeten inkopen en dat maar in beperkte mate doen.

[...]

Maar "Europees voetbal" als in Champions League en zo(?). Want Bundes Liga, Premier League, ... is weer apart. En Ziggo had of heeft daarvan volgens mij ook iets. Maar ViaPlay heeft daarvan ook weer iets.
ViaPlay heeft premier League, Bundesliga en Ligue1 (=engels, Duits en Frans voetbal), ziggosport heeft al het europese voetbal (champions league, Europa leagues en conference League) en LaLiga (Spanje), serie A(italie) en Portugees voetbal. ESPN heeft de eredivisie en Johan cruijf schaal en de KKD (Nederlands voetbal). Om het allemaal nog comolexer te maken… ViaPlay heeft de rechten van de premier League, op 1 wedstrijd per speelronde na, want die zijn doorverkocht aan Amazon Prime….
Terug naar Delta, daar komen Dreamworks, ESPN-zenders en Love Nature in het basispakket. De prijsverhoging bedraagt 2,50. Via ESPN Compleet en Unlimited Extra ontvangt men de UHD-kanalen.

ESPN Compleet wordt nu 10 euro (wordt goedkoper). Al heb je al alle HD kanalen als basis klant :-). Die 10 euro is dan best veel voor 4 UHD-kanalen.

Bron: www.totaaltv.nl/nieuws/delta-zet-espn-1-tm-4-in-basispakket-abonnement-2-50-euro-duurder/

[ Voor 52% gewijzigd door Sjakie0101 op 27-07-2026 14:00 ]

Sjakie0101 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:59:
Terug naar Delta, daar komen Dreamworks, ESPN-zenders en Love Nature in het basispakket. De prijsverhoging bedraagt 2,50. Via ESPN Compleet en Unlimited Extra ontvangt men de UHD-kanalen.

ESPN Compleet wordt nu 10 euro (wordt goedkoper). Al heb je al alle HD kanalen als basis klant :-). Die 10 euro is dan best veel voor 4 UHD-kanalen.

Bron: www.totaaltv.nl/nieuws/delta-zet-espn-1-tm-4-in-basispakket-abonnement-2-50-euro-duurder/
V.w.b. ESPN dan dezelfde move als wat Ziggo eerder heeft gedaan, en ook daar gepaard met een prijsverhoging van €2,50 (alhoewel je bij Delta dan 2 andere zenders ook nog erbij krijgt. Geen idee of Ziggo die in het basis pakket heeft).

Kanttekening v.w.b. ESPN + UHD is wel dat het om 1080p met HDR gaat, dus geen 4K resolutie.
De definitie van de European Broadcasting Union is dat UHD minimaal 4K óf 1080p met een minimale bitrate van X plus HDR is. Voor ESPN geldt dus dat laatste, hoge bitrate 1080p + HDR. In de beleving van de meeste TV kijkers zal UHD 4k betekenen.
De extra toevoegingen van 2 zenders, waarvan 1 qua inkoop duur (Love Nature) is wel een slimme zet. Zo kan de abonnee niet meteen roepen dat de verhoging (alleen) door de voetbal komt.

DELTA versterkt basispakket met ESPN en nieuw entertainment | DELTA Fiber

Hier de volledige communicatie. Daar ontbreekt weer eens iets. Unlimited Extra heeft ESPN Compleet in zich. Wanneer Compleet met 6 euro wordt verlaagd hoe zit het dan met Unlimited Extra? Die betalen de hoofdprijs en krijgen geen prijsverlaging maar dus een verkapte prijsverhoging?

• Wonderkip
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-07 17:37
Hebben mensen toevallig een 2.5GB abonnement weten te krijgen bij delta?
Wonderkip schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:40:
Hebben mensen toevallig een 2.5GB abonnement weten te krijgen bij delta?
Dat bestaat volgens mij niet. Wel was er ooit 2 Gbps en ik kreeg die snelheid ook toen ik op 1 Gbps van AON naar XGS-PON ging met gelijke prijs.

Waarom wil je 2.5 Gbps? Misschien omdat je 2.5 Gbps. poorten hebt?

• Wonderkip
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-07 17:37
ernstoud schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:11:
[...]

Dat bestaat volgens mij niet. Wel was er ooit 2 Gbps en ik kreeg die snelheid ook toen ik op 1 Gbps van AON naar XGS-PON ging met gelijke prijs.

Waarom wil je 2.5 Gbps? Misschien omdat je 2.5 Gbps. poorten hebt?
Ik denk dat ik ze er even over ga contacten.

Ja, precies. Mijn thuisnetwerk bestaat uit 2,5 apparaten inclusief de benodigde infra daarvoor. Ook icm een zware server lijkt het me af en toe een fijne luxe om te hebben. Maar ik zie dan niet zozeer het nut om over te stappen naar 10G verhoudingsgewijs. Gooi ik 75% weg , al kan ik dan natuurlijk ook een 10g netwerk kaart in m’n pc en server gooien. Maar dan word het weer een investering..

• JPD68
Sjakie0101 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:59:

UHD voegt niet zoveel toe inderdaad. Er zijn alleen een paar momenten dat niet alle wedstrijden worden uitgezonden op de 'TV' kanalen van ESPN, dan is toegang tot de app wel handig. Zover ik weet was er het afgelopen jaar maar 1 UHD kanaal. Heb ESPN als onderdeel van het Entertainment pakket , ben benieuwd wat die prijs gaat doen.
RobertMe schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:13:
Excuses voor de verwarring, ik verwarde Ziggo even met RTL(DPG).

Die prijs gaat slechts met 2,50 omlaag naar 27,50. Unlimited Extra klanten hebben hiermee een verkapte verhoging van 3,50 + de verhoging van 2,50 bij basis. (ESPN Compleet krijgt wel 6 euro korting).

Dit gaat tegen de voorwaarden in die Delta recentelijk heeft aangepast.

• phoney870
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:16
RobertMe schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:47:
Wat Delta doet, de prijsverlaging van 500 vorig jaar, en bestaande klanten de oude prijs laten betalen incl klanten die het pakket aanpassen (bv van 200 of 1000 naar 500) is wel een aardige WTF. Zeker als je het pakket aanpast verwacht je toch dezelfde prijs te krijgen als nieuwe klanten (na de actieperiode). Terwijl klanten met een oud 200 abo nu meer betalen dan nieuwe klanten (na actie) voor 500 8)7 Waarbij die nieuwe klant op geen enkele manier (behalve opzeggen) die lagere prijs kan krijgen.
Mijn buurman heeft het 500 abonnement en zit aan het eind van zijn 2 jarig contract. Aanbod van Delta was via 18 maanden 10 euro korting (via de website).

Ik bel voor mijn buurman met Delta afdeling opzegging / retentie. Heel verhaal dat mijn buurman 51,23 moet betalen voor 500 terwijl klanten sinds december 2025 maar 42,50 betalen. Kon niet veranderd worden. Vervolgens het verlengaanbod wat ik telefonisch kreeg: 12 maanden 10 euro korting. Nog lager dan als ik zelf zou verlengen via de website 8)7

Kon werkelijk niks vanaf. Zelfs nadat ik Ziggo voor mijn buurman had afgesloten nog een keer gebeld, gezegd klant te blijven als het aanbod 18 maanden 10 euro korting is + 42,50 in plaats van 51,23 betalen zoals een groot deel van Delta's klanten doet. Was absoluut niet mogelijk. En ja, overstappen, dan moest ik alle apparatuur terugsturen en een nieuw wifi wachtwoord invoeren, dat was heel veel moeite, ik kon beter blijven.

Nou, overstap naar Ziggo dus definitief. Voor praktisch hetzelfde 500 abonnement bespaart mijn buurman in jaar 1 maar liefst 500 euro en in jaar 2 ook nog eens 120 euro op wat hij bij Delta betaalde.

Ik snap het echt niet, waarom kiest Delta er niet voor om gewoon de 42,50 te vragen, dan was hij klant gebleven. En tot mijn verbazing lees ik in het Ziggo topic hier dat mensen die Ziggo willen opzeggen / bellen naar de retentieafdeling momenteel echt goede aanbiedingen krijgen waardoor ze blijven.
De vraag is of Delta nog wel Detla blijft of dat ze zelf Ziggo gaan worden of overgenomen worden. De CEO heeft het over landelijke dekking... dat gaan ze alleen krijgen door op andere netwerken te komen of door een overname. In elk geval zijn ze slecht bezig waar het gaat om vasthouden van klanten. Overigens krijg je meer korting wanneer je bijvoorbeeld Unlimited Extra hebt, dan kunnen ze meer doen qua kortingen op Videoland etc.

[ Voor 20% gewijzigd door Sjakie0101 op 28-07-2026 11:10 ]

Sjakie0101 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:09:
De vraag is of Delta nog wel Detla blijft of dat ze zelf Ziggo gaan worden of overgenomen worden. De CEO heeft het over landelijke dekking... dat gaan ze alleen krijgen door op andere netwerken te komen of door een overname. In elk geval zijn ze slecht bezig waar het gaat om vasthouden van klanten. Overigens krijg je meer korting wanneer je bijvoorbeeld Unlimited Extra hebt, dan kunnen ze meer doen qua kortingen op Videoland etc.
Denk je echt dat de investeerders achter Vodafone met een schuldenlast die 5 (!) keer de jaarlijkse omzet is, geld op de kapitaalmarkt zullen vinden om Dekta over te nemen? Ik denk van niet. Ziggo heeft genoeg zorgen.

Ik ga hier niet speculeren, daar heeft niemand iets aan.

• phoney870
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:16
Sjakie0101 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:09:
De vraag is of Delta nog wel Detla blijft of dat ze zelf Ziggo gaan worden of overgenomen worden. De CEO heeft het over landelijke dekking...
De nieuwe CEO van Delta komt van Liberty Global (Ziggo) en Liberty Global heeft al aangegeven Delta te willen overnemen, ze zijn ook de partij die de overname kan betalen. De nieuwe CEO zit daar met die reden, Delta verkopen voor een goede prijs en dan heeft Ziggo glasvezeldekking in een groot deel van Nederland. Aangezien Ziggo net Hollandsenieuwe heeft opgericht voor haar internet- en tv diensten zal Delta waarschijnlijk straks Ziggo heten.
Sjakie0101 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:40:
Ik ga hier niet speculeren, daar heeft niemand iets aan.
Tegelijk met jouw post had ik de speculatie al gemaakt, het is wel interessant om in de gaten te houden in ieder geval.

[ Voor 17% gewijzigd door phoney870 op 28-07-2026 11:42 ]

ernstoud schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:34:
[...]

Denk je echt dat de investeerders achter Vodafone met een schuldenlast die 5 (!) keer de jaarlijkse omzet is, geld op de kapitaalmarkt zullen vinden om Dekta over te nemen? Ik denk van niet. Ziggo heeft genoeg zorgen.
LibertyGlobal wil Vodafone uitkopen / is al uit gekocht: review: Vodafone stapt uit VodafoneZiggo: dit weten we (nog niet)

De financiële situatie van Vodafone is dus totaal irrelevant.

Daarnaast heeft LibertyGlobal al eerder aangegeven met twee (grote) Nederlandse glasvezel partijen gesprekken te hebben gevoerd over een overname. Maar die zijn toen stuk gelopen. Betekent uiteraard niet dat er later niet alsnog nieuwe gesprekken plaats vinden (als Liberty hun bod (voldoende) verhoogt zullen er vast nieuwe gesprekken kunnen zijn :+. Zeker gezien Delta ook van een investeringsmaatschappij is die de boel net zo makkelijk verkopen tegen de juiste prijs. En niet zoals KPN "tot het einde der dagen" zelfstandig willen zijn).

• Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 28-07 15:24
phoney870 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:40:
[...]

De nieuwe CEO van Delta komt van Liberty Global (Ziggo) en Liberty Global heeft al aangegeven Delta te willen overnemen, ze zijn ook de partij die de overname kan betalen. De nieuwe CEO zit daar met die reden, Delta verkopen voor een goede prijs en dan heeft Ziggo glasvezeldekking in een groot deel van Nederland. Aangezien Ziggo net Hollandsenieuwe heeft opgericht voor haar internet- en tv diensten zal Delta waarschijnlijk straks Ziggo heten.

[...]

Tegelijk met jouw post had ik de speculatie al gemaakt, het is wel interessant om in de gaten te houden in ieder geval.
Als Ziggo Deltafiber zou kopen, wat doet Ziggo dan met al die coax aansluitingen op de adressen waar tevens glasvezel ligt van Deltafiber? Ik verwacht eerder dat Open Dutch Fiber het glasvezelnet van Deltafiber overneemt.
Donnu schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:57:
[...]

Als Ziggo Deltafiber zou kopen, wat doet Ziggo dan met al die coax aansluitingen op de adressen waar tevens glasvezel ligt van Deltafiber? Ik verwacht eerder dat Open Dutch Fiber het glasvezelnet van Deltafiber overneemt.
Klanten over zetten naar een moderner alternatief?

Wat deed KPN met alle koper-lijnen toen ze Reggifiber etc opkochten? Juist, klanten overzetten en afschakelen die boel.

Of wat deed Caiway / Delta in die gebieden waar ze glasvezel aanlegde maar ook al via coax opereerde? Juist, (uiteindelijk) ook coax afschakelen.

• Donnu
RobertMe schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:25:
[...]

Klanten over zetten naar een moderner alternatief?

Wat deed KPN met alle koper-lijnen toen ze Reggifiber etc opkochten? Juist, klanten overzetten en afschakelen die boel.

Of wat deed Caiway / Delta in die gebieden waar ze glasvezel aanlegde maar ook al via coax opereerde? Juist, (uiteindelijk) ook coax afschakelen.
Dat is wel zo, maar ik heb een Deltafiber aansluiting en een Ziggo coax aansluiting en ik kan nu niet kiezen voor Ziggo op de glasvezel van Deltafiber.
Donnu schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Dat is wel zo, maar ik heb een Deltafiber aansluiting en een Ziggo coax aansluiting en ik kan nu niet kiezen voor Ziggo op de glasvezel van Deltafiber.
Dat lijkt mij, zeker op dit moment, niet heel gek?

Voor Ziggo zullen de kosten lager zijn om over hun eigen, bestaande, netwerk te leveren dan het huren van de aansluitingen bij Delta. Veel kosten die Ziggo maakt/gemaakt heeft zullen immers al zijn afbetaald (denk aan kabels die al 60 jaar in de grond liggen, terwijl Delta de afgelopen jaren miljoenen? aansluitingen heeft gerealiseerd die ook betaald moeten worden). Niet perse heel gek dus dat ze de voorkeur aan het eigen netwerk geven, zit een hogere marge op / "meer winst".

En nu leveren ze formeel natuurlijk nog helemaal niet via Delta Fiber. Er is alleen de pilot. En de keuze voor "alleen waar geen Ziggo is " zal dan zijn gemaakt om daar toch nog een graantje mee te pikken (€1 winst per klant per maand i.p.v. €0 is nog steeds meer door geen aanwezigheid te hebben).
En wellicht misschien, als er voldoende signalen van klanten zijn, dat ze later ook wel ook wel overal gaan leveren? (Gedeeltelijk) dan ook om de leegloop naar glasvezel "want symmetrische snelheden" / "hogere snelheden" / "lagere ping" te stoppen. Waar ze wellicht dan wat extra's voor vragen? Aka hogere prijs ter "compensatie" van de hogere (huur) kosten. Maar anderzijds wil je als grote speler wellicht ook gewoon een eigen netwerk hebben. KPN heeft ook nooit geleverd over de infrastructuur van een ander, en Caiway / Delta denk ik ook niet? Uitzonderingen zoals Edam-Volendam waar de infra van de gemeente is daargelaten. Dus waarom zou Ziggo dan wel over de infra van een ander leveren? Dat ze dat nu gaan doen in gebieden waar ze zelf geen netwerk hebben is al "raar".

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:05
phoney870 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:40:
[...]

[...]

Ik doe ook maar even mee aan het speculeren… Ik geloof niet dat de ACM hier toestemming voor gaat geven, want het schaadt de concurrentie. Er verdwijnt dan een netwerk in alle gebieden waar Ziggo via COAX levert en DELTA via glasvezel. KPN mocht immers ook niet de 200.000 glasvezel-aansluitingen van DELTA overnemen.
Ligt dat niet anders? Het Ziggonetwerk is gesloten. Dus er verdwijnt niets. Ziggo krijgt wel een grotere propositie maar dat hebben ze feitelijk al nu zo al via glasvezel gaan leveren. Dus uit concurrentieoogpunt klopt dat niet. Het feit dat ACM steeds over drie netwerken spreekt is nauwelijks houdbaar. Ik zit in Twente Cogasgebied en heb feitelijk maar 1 netwerk,dat van Delta. KPN koper wil geen hond mere op blaffen.

Sjakie0101 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:41:
Ligt dat niet anders? Het Ziggonetwerk is gesloten. Dus er verdwijnt niets. Ziggo krijgt wel een grotere propositie maar dat hebben ze feitelijk al nu zo al via glasvezel gaan leveren. Dus uit concurrentieoogpunt klopt dat niet. Het feit dat ACM steeds over drie netwerken spreekt is nauwelijks houdbaar. Ik zit in Twente Cogasgebied en heb feitelijk maar 1 netwerk,dat van Delta. KPN koper wil geen hond mere op blaffen.
Ik kan nu kiezen tussen Ziggo en Delta (en ...). Als Ziggo Delta overneemt heb ik dus minder keuze. En Ziggo en Delta zullen dan ook niet meer qua prijs met elkaar concurreren, immers is er dan geen Delta meer.

• Donnu
Je kan ook kiezen voor Solcon op Deltafiber.
RobertMe schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:02:
[...]

Ik kan nu kiezen tussen Ziggo en Delta (en ...). Als Ziggo Delta overneemt heb ik dus minder keuze. En Ziggo en Delta zullen dan ook niet meer qua prijs met elkaar concurreren, immers is er dan geen Delta meer.
Er is voldoende concurrentie op dat netwerk. Delta kan ook een witmerk worden van Ziggo (zoals Caiway dat was voor Delta)

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-07 16:10
Sjakie0101 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:36:
[...]

Er is voldoende concurrentie op dat netwerk. Delta kan ook een witmerk worden van Ziggo (zoals Caiway dat was voor Delta)
Niet overal helaas, hier ligt ook delta fiber maar buiten Delta zelf zijn er inmiddels eigenlijk geen andere opties meer over (regio Nijmegen).
Sjakie0101 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:36:
[...]

Dat er concurrentie op dat netwerk is betekent niet dat er écht concurrentie is. Immers bepaalt Delta, voor een deel, de prijs. Immers zal geen ISP onder de kostprijs gaan leveren. Dus stel Delta Fiber vraagt dezelfde (ex BTW) prijs voor de lijn huur als dat Delta de ISP een pakket aan de klant aan verkoopt dan kan die concurrent alleen concurreren op het product / ervaring / ... maar niet op prijs. Wat je nu ook al enigszins ziet dus, want bv Odido heeft "per regio" andere prijzen, afhankelijk van of het dus via ODF, KPN WBA, Glaspoort of Delta Fiber gaat. En ja, stel Ziggo zou het overnemen kan dat vrijwillig of verplicht nog steeds als een open netwerk zijn, maar Ziggo bepaalt dan dus nog steeds de lijnhuur prijs waarmee ze échte concurrentie "kunnen tegen werken". Wat dus ook een van de argumenten is geweest van de ACM waarom Ziggo het netwerk niet hoefde open te stellen, er is concurrentie van bv KPN (toen DSL vs coax, nu dan glasvezel incl uberhaupt al "infrastructuur", laat staan dat er vele ISPs zijn die over al die kabels kunnen).

En zie bv dus ook de oprichting van de joint venture, Vodafone moest hun Vodafone Thuis, glasvezel, tak verkopen, wat toen dus naar T-Mobile is gegaan. En Vodafone Thuis was toen waarschijnlijk een veeel kleinere speler dan wat Delta nu is. En dat vond de ACM al niet okay omdat het concurrentie weg nam.
Pagina: 1 ... 138 139 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.