• Dotter64
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-03 09:11
[/quote]
En BBC wordt nog uit “kijk- en luistergeld” betaald dus zijn ze streng op distributie. In de UK stream je via de iPlayer die de rechten controleert.
[quote]

Will ik best geloven, maar als je het met de sateliet uit de lucht plukt, betaal je ook niets

• Dotter64
  • Registratie: Augustus 2020
Ondertussen volgen de gebeurtenissen elkaar op

kreeg een aanbod om de komende maanden gratis BBC pakket te kijken en een uurtje later de melding dat deze wijziging reden kan zijn om de dienst tv kijken op te zeggen en dat kan kosteloos,

de algemene voorwaarden zijn ook niet helder, zoals eerder hier vermeld : is het een dienst of een onderdeel van een totaal pakket of ,,,,,,,,,,,,,,,
Strontvlieg schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:47:
[...]

Even naar de algemene voorwaarden gekeken. Die zijn apart voor diensten via de kabel. De voorwaarden beschrijven ook internet via de kabel, terwijl dat hier via de glasvezel loopt. Dat lijkt dus te rammelen. TV kijken via de glasvezel lijkt me hierom dus een andere dienst.

Ik heb eerder al begrepen dat als ik iets aan het abonnement wijzig dat ook de glasvezel meteen wordt overgezet op een andere techniek, waar ook weer een ander glasvezel modem bijhoort en werkzaamheden in de wijkkast.

Ik denk dat de strategie is om klanten gedoseerd over te brengen naar de nieuwe diensten. Anders dan krijgen ze misschien te veel pieken in het leveren van decoders en modems en werkzaamheden bij het omzetten in de wijkkasten. Dit doen ze door de prijs steeds verder te verhogen om je langzaam uit te roken. Klanten die klagen worden op de nieuwe producten gewezen. Ik krijg ook wel eens telefoontjes van Delta.
Maar goed ik merk het wel. Als het te duur wordt en ik me ook uitgerookt voel dan ga ik om me heen kijken. Kijken via de COAX gaat ook weer niet ten koste van alles. Maar dan ook geen reden meer om bij Delta te blijven.
Klopt niet helemaal, nieuwe klanten krijgen de nieuwe veel lagere basisprijzen op glasvezel.
De grap is dat wanneer je overstapt op glasvezel van Delta de basistarieven juist goedkoper zijn en je instapt met een actietarief voor 1 a 2 jaar en je een hele tijd gebakken zit. Het glas kan ook halfvol zijn en dat mis ik een beetje in jouw reacties.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjakie0101 op 11-03-2026 08:26 ]

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

.
Dotter64 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:30:
[/quote]
En BBC wordt nog uit “kijk- en luistergeld” betaald dus zijn ze streng op distributie. In de UK stream je via de iPlayer die de rechten controleert.
[quote]

Will ik best geloven, maar als je het met de sateliet uit de lucht plukt, betaal je ook niets
Niet mee eens, om sateliet te kunnen ontvangen moet je in elk geval de apparatuur ook aanschaffen.
Dat kost ook geld. Ergens moet het signaal van A naar B en daar betaal je voor. Delta moet ook investeringen doen om BBC uit de sateliet te plukken en via de infrastructuur in strak beeld weer via jou decoder op je televisie te krijgen. Los van licenties en dat zit tegenwoordig anders in elkaar vanwege de Brexit.

[ Voor 198% gewijzigd door Sjakie0101 op 11-03-2026 08:29 ]

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-03 22:32

D4NG3R

kiwi

:)

Wat is hier de ervaring qua verlengen via de klantenservice?

Het 'standaard' verlengaanbod is euhm.. bedroevend te triest voor woorden. 6 maanden lang de reguliere prijs voor nieuwe klanten, alle extra voordelen voor nieuwe klanten daar nog even naast gelaten. 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 11-03-2026 08:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Bellen en aangeven dat het elders fors goedkoper is en of ze een mooi aanbod kunnen doen voor 1 a 2 jaar omdat je toch wel graag bij Delta wil blijven. Meestal wanneer je dan het aanbod doorrekent ben je net zo goedkoop uit als het aanbod elders, of het scheelt een paar tientjes. Je moet het dan wel doorrekenen naar wat je betaald over 24 maanden en goed vergelijken. Dus niet TV Extra vergelijken met een aanbod elders zonder Videoland en ESPN bijvoorbeeld,

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-03 22:32

D4NG3R

kiwi

:)

Daar hoef ik niet al te moeilijk voor te rekenen, enkel een halve gig internet. ;)

De huidige prijs van €51,50 per maand is gewoon absurd.. Nieuwe klanten lappen daar alleen al zonder korting maar €42,50 per maand voor.

Wat geven ze je als standaard verlengdeal? De helft van je contract korting de normale nieuwprijs.

Ik ga even rondkijken hoe duur het bij de concurrentie is voordat ik Delta bel.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Met alleen internet is het gemakkelijk vergelijken inderdaad.

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-03 17:48
D4NG3R schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:26:
Wat is hier de ervaring qua verlengen via de klantenservice?
Ik heb net gebeld omdat ik per 1 april €2,50 meer zou moeten betalen (inflatiecorrectie) en een upgrade van 1 Gbit/s naar 2.5 Gbit/s zou krijgen, waar ik niet zoveel aan heb. Het is me gelukt om langs de chatbot te komen en een medewerker te spreken. Het was een aardige puzzel voor hem, maar ik krijg nu weer 1 Gbit/s voor de nieuwe lagere prijs (€67 per maand, Zakelijk Pro met vast IP adres) en bij een tweejarig contract weer drie maanden gratis.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:44

Punkrocker

Mostly harmless

Donnu schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:42:
[...]

Ik neem aan dat de prijs van het Delta basispakket daalt zodra de BBC zenders eruit zijn gehaald?
_O- _O-

Nee, we krijgen er wel een berg bagger voor terug op tv en radio. Q nusic kijk live, Love Nature, het foute uur,.... Enz

"What do you get if you multiply six by nine..."

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:24
Tijd voor een rant van een nieuwe klant van Delta! :+

Na jaren klant te zijn geweest bij Odido, puur voor glasvezel internet, ben ik gaan kijken of het niet goedkoper kon. Goede aanbieding bij Delta gezien, dus daar voor gekozen. Besloten om op 27 februari de overstap te maken want dat kwam handig uit met moment dat ik zelf de installatie kon doen.

Dus op vrijdag 27 februari in de ochtend geen internet. Want Odido vond het een goed idee om dat midden in de nacht stop te zetten. Oké, niet heel klantvriendelijk, maar goed. De installatie van de Delta modem was redelijk straightforward, al vond ik het boekje niet heel duidelijk. Maar oude apparatuur van Odido eruit, nieuwe van Delta erin, en klaar. Wifi-SSID en wachtwoord aangepast naar wat het daarvoor ook was, en internet werkte al vrij vlot.

Vervolgens iedere dag wel een paar keer gehad dat internet spontaan wegviel. Als in, het hele wifi-netwerk. Ik in de meterkast kijken, knippert het Power-lampje. Dus een volledige reboot. 5 minuten later werkt alles wel weer, maar gewoon irritant, want de ene keer zat er uren tussen, en soms was het kort na elkaar mis.

5 Ghz netwerk maar even uitgezet, want ik zag verschillende errors en meldingen in de logs. Vooral 2 die iedere 3 minuten terugkwamen:

12.03.2026 14:21:55 Error DHCPC WAN DHCP client (2) failed
12.03.2026 14:21:54 Error DHCPC WAN DHCP client (3) failed

Maar doordat de modem volledig reboot zijn er geen logs van voor de uitval. Dus of dit ook de oorzaak is, who knows.

Maandag 2 maart in de avond na het werk na 2x uitval in een half uur (wat 3x in het uur werd) toch maar eens de klantenservice benaderd. Hé, via Whatsapp, dat gaat vast lekker snel....

Niet zo snel dus, want op 3 maart in de middag kreeg ik eens een reactie met wat vragen. Of ik bekabelde apparaten los kon koppelen en het dan in de gaten kon houden. Oké, er stond een netwerkschijf verbonden, dus die eraf gehaald.

Ook dat was niet de oplossing. Nog Whatsapp-brichten gestuurd op donderdag en vrijdag op momenten dat het uitgevallen was, maar geen respons.

Op zaterdag maar eens de klantenservice via de chat benaderd. Daar leek zowaar een technisch kundig persoon te zitten. Voerde een wijziging in IP en DHCP door, maar ook dat hielp niet, dezelfde avond ook weer uitval.

Zondag weer contact via chat. Er moest toch echt een monteur naar kijken. Gelukkig kon ik een afspraak maken voor maandagochtend, wat gelukkig goed uitkwam omdat ik toch thuis aan het werk zou zijn. Zelf op zondag nog eens een factory reset gedaan, maar dezelfde avond weer uitval.

Monteur is er mooi op tijd (al is dat niet moeilijk in een tijdsvak van 4 uur). Probleem uitgelegd, maar hij vervangt enkel het glasvezelkabeltje naar de modem en doet een factory reset voor hij weer vertrekt. Hij raadde nog wel aan om een wifi-versterker als 'last resort' te overwegen. Leuk, maar het bereik is prima in huis. Uiteraard komen we de dag niet zonder uitval door.

Op dinsdag kwam er plots antwoord via Whatsapp op de eerdere berichten. Of ik de SONOS speaker los kon koppelen, want het was bij hun een bekende stoorzender. Nou had ik de SONOS pas een paar dagen in huis, daarvoor was het probleem er ook al. Nog wel op geantwoord dat ik niet denk dat het van de SONOS komt en dat de modem het probleem lijkt te zijn, maar geen respons. Dus in de middag maar weer de chat opgestart. Mogelijke oplossing volgens deze medewerker? Een nieuwe stroomadapter. Oké.... we proberen het. Die kwam per post mijn kant op, moest ik dan de oude maar mee vervangen.

Woensdagmiddag, de adapter is binnen. Ik braaf de adapters vervangen (die er wel ietsje anders uitzien)... maar die avond gewoon weer uitval.

Dus vandaag maar weer de chat geopend. Een signaaltechnicus gaat erin duiken en neemt binnen 3 dagen contact met mij op.

Hopelijk gebeurd dat nog voor het weekend, maar we zijn nu dus bijna 2 weken klant bij Delta en hebben nog niet 1 dag ongestoord kunnen genieten van het snelste internet...

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Als je Nokia router regelmatig reboot zal die wel defect zijn, dat is niet normaal namelijk. Zo zou ik het dus ook bij Delta aangeven; apparaat herstart regelmatig, ik denk dat die stuk is, adapter is al vervangen.

[ Voor 40% gewijzigd door bjusterbaarlik op 12-03-2026 16:24 ]

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:51

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Ik heb dat wegvallen iedere dag, en ook altijd zo rond dezelfde tijd. Eerst rond 10:40 een maand lang, en daarna (en nu nog steeds) rond 17:40. Duurt fractie van een seconde....

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4, HP Z1 G1i.

• SkyR
Ik heb een Sagemcom, maar het is dus ook niet op vaste tijden. Lijkt echt compleet willekeurig - en dus ook niet alleen even de internetverbinding, maar die modem die compleet uitvalt.

Inmiddels per sms en e-mail melding gehad dat het niet op afstand verholpen kon worden en dat er een monteur moet komen.

Ben benieuwd of die dan eindelijk gewoon een nieuwe modem mee gaat nemen 😂

• PatSurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12:49
Ook paar maanden Delta met Wifi7 router en paar extenders. Exact hetzelfde probleem.

Minimaal dagelijks maar soms meerdere keren per dag even een internet hickup. Guidion langs geweest en die konden niets doen. Enkel aangeven dat ik moest testen door alle kabels van de router te halen en kijken of het dan nog gebeurt. En ja het gebeurt nog. Zit bedraad op de router met enkel een laptop, het TV kastje bedraad en 1 wifi exterder bedraad.

Ook bedraad op de router heb ik het probleem van het wegvallen van internet. Dat sluit dus uit dat het een Wifi probleem is. (Al ging de streaming radio die op wifi zat ook uit, leek wel dat de wifi nog steeds verbinden was enkel geen internet)

Lijkt ook op vaste tijdstippen te zijn...ga ik nu nog even op letten.
Ook rebooten hielp niet van de router...

Wacht nu ook op een monteur met meer kennis.

Moet wel zeggen dat ik tot nu toe snel en netjes geholpen ben. Je kunt Delta prima bereiken (Via chat) en afspraak met Guidion kon volgende dag al. Nu ook netjes op de hoogte gehouden van volgende stappen in dit meer complexe probleem. Dat is met Ziggo niet beter of hetzelfde.

[ Voor 14% gewijzigd door PatSurf op 14-03-2026 16:39 ]

De router van Delta of je eigen Router? Heb je de eigen router al eens een firmwareupdate gegeven?

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:11
Die micro onderbrekingen waren voor ons onder meer een reden om over te stappen naar KPN. Daar nooit problemen gehad. Om financiële redenen nu weer terug bij Delta. De overstap verliep dit keer vlekkeloos. Hopelijk blijven we verschoond van moeilijk traceerbaar technisch ongemak.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• Zota
  • Registratie: Januari 2002
Ik gebruik een Apple TV met de Delta app om tv te kijken. Alleen moet ik die bijna dagelijks opnieuw inloggen. Zijn er meer mensen die daar last van hebben? Iemand die hier een oplossing voor weet?

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Iemand hier een idee hoe ik multi-link (MLO) aan zet op de wifi 7 router?
ProfaNe schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:47:
Iemand hier een idee hoe ik multi-link (MLO) aan zet op de wifi 7 router?
Ben je bekend met: https://www.rtings.com/router/learn/research/wifi-7-mlo ? Zo nee, in het kort: ga er maar vanuit dat er helemaal geen MLO op zit in de zin van dat er echt bandbreedte wordt verdeeld. De spec is te breed in wat MLO zou kunnen zijn en vervolgens "moet" het maar een heel klein beetje zijn dat helemaal geen voordeel geeft in real life (lees: er wordt misschien over meerdere banden een verbinding in leven gehouden zodat die sneller kan switchen tussen banden als dat nodig is (afhankelijk van bereik), maar er wordt geen bandbreedte gedeeld over meerdere banden).

Nog los van dat er ook apparaten zijn met een wifi 7 sticker (niet te verwarren met een "WI-FI CERTIFIED 7" sticker dat het officiele ding is) die niet eens voldoen aan het minimale om daadwerkelijk aan wifi 7 te voldoen. Maar geen idee of de Nokia Sagemcom router in die categorie valt, hopelijk niet.

Edit:
That was stupid. Ik dacht het wel maar typte het blijkbaar niet :F

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 15-03-2026 14:10 ]

RobertMe schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:09:
[...]
Nog los van dat er ook apparaten zijn met een wifi 7 sticker (niet te verwarren met een "WI-FI CERTIFIED 7" sticker dat het officiele ding is) die niet eens voldoen aan het minimale om daadwerkelijk aan wifi 7 te voldoen. Maar geen idee of de Nokia router in die categorie valt, hopelijk niet.
Sagemcom

RIPE Atlas probe: 1005104

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:09:
[...]

Ben je bekend met: https://www.rtings.com/router/learn/research/wifi-7-mlo ? Zo nee, in het kort: ga er maar vanuit dat er helemaal geen MLO op zit in de zin van dat er echt bandbreedte wordt verdeeld. De spec is te breed in wat MLO zou kunnen zijn en vervolgens "moet" het maar een heel klein beetje zijn dat helemaal geen voordeel geeft in real life (lees: er wordt misschien over meerdere banden een verbinding in leven gehouden zodat die sneller kan switchen tussen banden als dat nodig is (afhankelijk van bereik), maar er wordt geen bandbreedte gedeeld over meerdere banden).

Nog los van dat er ook apparaten zijn met een wifi 7 sticker (niet te verwarren met een "WI-FI CERTIFIED 7" sticker dat het officiele ding is) die niet eens voldoen aan het minimale om daadwerkelijk aan wifi 7 te voldoen. Maar geen idee of de Nokia router in die categorie valt, hopelijk niet.
Bedankt voor de info, ik was hier al bang voor. Jammer dat het zo groots vermeld staat op de Delta site.

Het gaat idd om de sagecom maar dat zal het verschil niet maken @ernstoud

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:15
Zota schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:08:
Ik gebruik een Apple TV met de Delta app om tv te kijken. Alleen moet ik die bijna dagelijks opnieuw inloggen. Zijn er meer mensen die daar last van hebben? Iemand die hier een oplossing voor weet?
Zelfde setup, maar geen last van.

• Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17:08
Heb je Apple tv speler de laatste software versie?

• PatSurf
PatSurf schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:34:
Ook paar maanden Delta met Wifi7 router en paar extenders. Exact hetzelfde probleem.

Minimaal dagelijks maar soms meerdere keren per dag even een internet hickup. Guidion langs geweest en die konden niets doen. Enkel aangeven dat ik moest testen door alle kabels van de router te halen en kijken of het dan nog gebeurt. En ja het gebeurt nog. Zit bedraad op de router met enkel een laptop, het TV kastje bedraad en 1 wifi exterder bedraad.

Ook bedraad op de router heb ik het probleem van het wegvallen van internet. Dat sluit dus uit dat het een Wifi probleem is. (Al ging de streaming radio die op wifi zat ook uit, leek wel dat de wifi nog steeds verbinden was enkel geen internet)

Lijkt ook op vaste tijdstippen te zijn...ga ik nu nog even op letten.
Ook rebooten hielp niet van de router...

Wacht nu ook op een monteur met meer kennis.

Moet wel zeggen dat ik tot nu toe snel en netjes geholpen ben. Je kunt Delta prima bereiken (Via chat) en afspraak met Guidion kon volgende dag al. Nu ook netjes op de hoogte gehouden van volgende stappen in dit meer complexe probleem. Dat is met Ziggo niet beter of hetzelfde.
Hickups zijn minimaal 1x per dag rond dezelfde tijd. Heel vreemd. Nu 3 dagen rond 15:30. Gebruik verder enkel Delta router/extenders.

• SkyR
Bij mij is het probleem, zo lijkt nu, gelukkig verholpen. Vrijdagochtend om 8 uur belletje of die middag de monteur van RE-NET langs kon komen. Ja hoor, ik zat toch ziek thuis. Iets na half 10 oproep van een onbekend 06-nummer. De monteur, of het ook eerder kon, ze waren in de buurt. Geen probleem!

Vriendelijke meneer, gewezen naar de meterkast waar de modem ook hangt. Het probleem nog even een keer uitgelegd. Hij eerst even het glasvezel signaal testen met een meter. Een collega van hem stond bij de verdeler in de buurt, die kreeg nog even een belletje of hij het aan die kant kon ontkoppelen om de verbinding te verifiëren. Signaal weg, klopt. Weer hersteld en toen was met bevestiging van het goede signaal en daarna kort overleg van de monteur met iemand van de Delta klantenservice het wel duidelijk: de modem zelf vertoont kuren, die moet vervangen worden.

Had volgens mij al een week duidelijk zijn als er goed geluisterd was naar waar er exact gebeurde met de modem, maar goed.

Helaas had de monteur dit nieuwe type modem nog niet in zijn bus, die had 'ie nog niet eerder gezien. Maar de klantenservice ging ervoor zorgen dat het verzonden werd.

En inderdaad, zaterdagochtend de nieuwe modem in huis. Zelfde type. En inmiddels zijn we 2 dagen verder, zie ik dat ook in de uptime in de backend van de modem, zonder enige problemen. Geen uitval.

Dus gelukkig, 2 weken en 1 dag nadat we klant geworden zijn, nu internet zonder problemen.

PS. De DHCP client (2) en (3) errors blijken onschuldig en verklaarbaar: dat is voor telefoon en televisie, wat ik niet afneem, en dus als error terugkomt.

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Morgen ook maar weer eens bellen dan. Ben wel "blij" dat ik dus niet de enige ben.

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 15:40
Ik heb een nieuw huis op het oog O+ Eentje die nog geen glasvezel heeft, waar KPN geen plannen heeft, maar Delta wel als ik de postcode check doe.

Dat is natuurlijk mega vaag: gaat volgende week de stoep open? volgende maand? volgend jaar? Weet iemand of dat met iets meer detail te achterhalen valt? (of als jij toevallig toegang tot het Delta planningssysteem hebt, zou je eens willen kijken naar 9871 PE in Stroobos, Friesland?)

Toch wel bijna eerste levensbehoefte als je IT'er bent :P

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ligt de glasvezel net al in de stoep en wordt die naar binnen gebracht als je een abonnement afsluit?

https://www.deltanetwerk.nl/

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:15
Ik heb dus Nokia XS-010X-Q gekocht, echter ontbreekt dit omhulsel.

Die ik nu gebruik kan ik toch helemaal niet losmaken? En heb je uiteraard zo omhulsel nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Yer-aMGOS3Uv__yususBqRzNBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNyez7jOn9MssScFhPiAw5HV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VDFkaCdr7oxtQM9-9eujCdFkb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClAvrIwqBB208izE8a1d9EMW.jpg?f=fotoalbum_large

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-03 22:43
Wat zit er aan de andere kant van dit draadje? Als het ook een groene stekker is kun je die gewoon in jouw eigen Nokia steken.

• Amdwarrior
peewee. schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:00:
Wat zit er aan de andere kant van dit draadje? Als het ook een groene stekker is kun je die gewoon in jouw eigen Nokia steken.
Zit helaas vast in Nokia modem/router.

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-03 22:43
Is dat zo? Kun je aan de onderkant die schroef eens uitdraaien? Ik dacht bij mijn meegeleverde Nokia (van Delta) ook dat die kabel vast in het modem zat, maar had met mijn neus gekeken (nogmaals bedankt @schenk )

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:50
Amdwarrior schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Zit helaas vast in Nokia modem/router.
Bij de Nokia 2426 is het 1 schroefje en kan de zwarte onderkant los.

De attema schuiflade kun je met een platte schroevendraaier voorzichtig uitelkaar halen. Wel even foto maken en op dezelfde manier weer insteken. Die schuiflade heb ik een monteur ook eens in 1 ruk zien lostrekken en er een nieuwe kabel in zien doen.
Wees voorzichtig met de glasvezelkabel. Deze is zeer gevoelig voor buiging/breuk.

• Amdwarrior
yeahbaby schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:35:
[...]

Bij de Nokia 2426 is het 1 schroefje en kan de zwarte onderkant los.

De attema schuiflade kun je met een platte schroevendraaier voorzichtig uitelkaar halen. Wel even foto maken en op dezelfde manier weer insteken. Die schuiflade heb ik een monteur ook eens in 1 ruk zien lostrekken en er een nieuwe kabel in zien doen.
Wees voorzichtig met de glasvezelkabel. Deze is zeer gevoelig voor buiging/breuk.
Ik heb helaas de Nokia XS-2426G-B. . Lol verkeerd gelezen en zie inderdaad schroefje aan onderkant zitten

[ Voor 6% gewijzigd door Amdwarrior op 18-03-2026 12:09 ]

Sinds een week of twee heb ik grote delen van de dag hoge latency naar mijn VM’s in de Oracle Cloud. Ligt niet aan deze kant, latency naar alle andere locaties en SpeedTests, iPerf tests e.d. zijn goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIgSidwCg4gQ_oVKd83NICjVkC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fieKsQqAbebjbRApF2lZEXh1.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij zag ik die nikhef.openpeering voordat deze ellende begon niet. Daar begint de hoge latency. Normaal was een super stabiele 6 ms.

Ik gebruik die VM om een eigen dedicated iPerf3 server te hebben maar testen nu naar deze VM gaan door deze latency niet goed meer.

Kan er zelf niets aan doen uiteraard maar ik ben wel benieuwd of meer Tweakers hier routering zien via nikhef.openpeering met hoge latency.

[ Voor 141% gewijzigd door ernstoud op 19-03-2026 17:39 ]

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:46
Ik kreeg vandaag een mail van Delta, dat ze een speciale update hebben voor de deco's. Is het verstandig die update te installeren?

https://www.delta.nl/klan...deco-m5-mesh-wifi-punten/

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Is geen speciale update, die updates komen regelmatig. De update waar hier over gesproken wordt geeft de update voor automatische updates, ipv alleen handmatig. Handmatig wordt het zelden gedaan bij de gemiddelde gebruiker. Dus is een goede keuze van TP Link lijkt mij. Wat betreft de updates, ze lossen bugs op, security issues en zorgen ook voor betere prestaties. Dus ja installeer ze maar.

• jaaoie17
bjusterbaarlik schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:00:
Is geen speciale update, die updates komen regelmatig. De update waar hier over gesproken wordt geeft de update voor automatische updates, ipv alleen handmatig. Handmatig wordt het zelden gedaan bij de gemiddelde gebruiker. Dus is een goede keuze van TP Link lijkt mij. Wat betreft de updates, ze lossen bugs op, security issues en zorgen ook voor betere prestaties. Dus ja installeer ze maar.
Ik update ook wel als er een update is,maar morgen komt er een update specifiek voor Delta klanten. Is het beter deze te negeren?

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Aha niet echt gelezen. Wel bijzonder omdat de Deco M5 nooit Delta specifieke software had. De X20 had dat wel, die kwam met een speciale Delta firmware vanuit verpakking. Maar is dus alleen interessant als je wil dat Delta de mogelijkheid krijgt om dingen over de WiFi uit te lezen. Als je dat niet interesseert of wil, dan kun je hem idd wel overslaan.

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-03 08:35
Delta ahead in five provinces, Co-
Winner in Overijssel and Zuid-Holland

The company reports 1.1 million homes “connected“
and customer base of approx. 600,000

https://static1.squarespa...k+Test+NL+02_2026+fin.pdf

Dus Delta wordt meer gezien als regionale provider

Uitslagen op pagina 7 van de pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Mapje op 21-03-2026 08:35 ]

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:53
Mapje schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:09:
Delta ahead in five provinces, Co-
Winner in Overijssel and Zuid-Holland

The company reports 1.1 million homes “connected“
and customer base of approx. 600,000

https://static1.squarespa...k+Test+NL+02_2026+fin.pdf

Dus Delta wordt meer gezien als regionale provider

Uitslagen op pagina 7 van de pdf
Terwijl Odido, in de .pdf als één van de drie 'hoofdproviders', gebruik maakt van Delta glas op veel plekken.

• PatSurf
PatSurf schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:40:
[...]
Hickups zijn minimaal 1x per dag rond dezelfde tijd. Heel vreemd. Nu 3 dagen rond 15:30. Gebruik verder enkel Delta router/extenders.
Weer stap verder. Delta expert is geweest. Alles ok. Signalen ok, sterkte ok, geen storende zaken in de meterkast...ofwel. Geen oplossing.

Probleem is er echter nog steeds dus zelf maar de stoute schoenen aan getrokken:
- Netwerk monitoring programme gemaakt (met Claude.ai)
- Deze runt al 3 dagen
- Zeer gedetailleerde inzichten
- En vermoedelijke oorzaak gevonden

Verkregen inzichten :
1-Ont/Modem/Router lampjes zoals deze moeten zijn
2-Verbinding niet onderbroken (Was ook niet in de logging van Delta te zien...die gaf aan dat verbinding al meer dan 7 dagen actief was)
3-15:30 nog steeds PS5/Programma op laptop/streaming media speaker crashed

Nu komt ie:
4-Alle TCP actieve tunnels worden gereset (NAT STATE FLUSH)
5-in deze periode van flush kan je wel nieuwe sessie starten...dus internet is gewoon beschikbaar.
Heb dit nu 2 dagen gemeten.

Wat ik nu nog niet weet is of dit aan de router ligt of iets in het Delta netwerk.

Ga denk ik als volgende stap de router uit zetten en op een heel ander tijdstip weer eens aan zetten. Wellicht komt de flush dan op een ander tijdstip voor! Als dat zo is dan is de router de oorzaak van dit probleem!

Als het 15:30 blijft kan het nog 2 dingen zijn:
Of ergens in het Delta netwerk
Of een vast configureert tijdstip in de router

Any comments?

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

PatSurf schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:36:
[...]

Weer stap verder. Delta expert is geweest. Alles ok. Signalen ok, sterkte ok, geen storende zaken in de meterkast...ofwel. Geen oplossing.

Probleem is er echter nog steeds dus zelf maar de stoute schoenen aan getrokken:
- Netwerk monitoring programme gemaakt (met Claude.ai)
- Deze runt al 3 dagen
- Zeer gedetailleerde inzichten
- En vermoedelijke oorzaak gevonden

Verkregen inzichten :
1-Ont/Modem/Router lampjes zoals deze moeten zijn
2-Verbinding niet onderbroken (Was ook niet in de logging van Delta te zien...die gaf aan dat verbinding al meer dan 7 dagen actief was)
3-15:30 nog steeds PS5/Programma op laptop/streaming media speaker crashed

Nu komt ie:
4-Alle TCP actieve tunnels worden gereset (NAT STATE FLUSH)
5-in deze periode van flush kan je wel nieuwe sessie starten...dus internet is gewoon beschikbaar.
Heb dit nu 2 dagen gemeten.

Wat ik nu nog niet weet is of dit aan de router ligt of iets in het Delta netwerk.

Ga denk ik als volgende stap de router uit zetten en op een heel ander tijdstip weer eens aan zetten. Wellicht komt de flush dan op een ander tijdstip voor! Als dat zo is dan is de router de oorzaak van dit probleem!

Als het 15:30 blijft kan het nog 2 dingen zijn:
Of ergens in het Delta netwerk
Of een vast configureert tijdstip in de router

Any comments?
Welke router heb jij? Gebruik zelf (helaas) die Delta Sagemcom wifi7 router met DMZ naar mijn UDM-SE...

Het zit soms in kleine dingen. Zelfs een firmware-update van de router kan al helpen

• Ilankroon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:50
Sjakie0101 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:45:
Het zit soms in kleine dingen. Zelfs een firmware-update van de router kan al helpen
Ik had hetzelfde, na een harde reset was probleem verholpen...

• PatSurf
Stormtrooper schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Welke router heb jij? Gebruik zelf (helaas) die Delta Sagemcom wifi7 router met DMZ naar mijn UDM-SE...
Delta Fiber Wifi 7 Router
Sagecom software versie: SGQA530001E00P

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

PatSurf schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:03:
[...]

Delta Fiber Wifi 7 Router
Sagecom software versie: SGQA530001E00P
Hier dezelfde router en versie van firmware. Ga dat ding maar eens een hard reset geven, kijken wat er daarna gebeurt om 17:40 🤪

• jaaoie17
bjusterbaarlik schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:35:
Aha niet echt gelezen. Wel bijzonder omdat de Deco M5 nooit Delta specifieke software had. De X20 had dat wel, die kwam met een speciale Delta firmware vanuit verpakking. Maar is dus alleen interessant als je wil dat Delta de mogelijkheid krijgt om dingen over de WiFi uit te lezen. Als je dat niet interesseert of wil, dan kun je hem idd wel overslaan.
Ze kunnen verder niet zien wat je doet toch?

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:58
Ik ben momenteel aan het onderzoeken hoe ik mijn netwerk kan verbeteren.
Zowel een Genexis Platinum als Titanium modem hangen paraat in de meterkast..
Op dit moment draait de Platinum nog als router, maar het plan is om over te stappen naar de Titanium (bridge/passthrough) en de routing volledig door UniFi te laten doen.

Huidige setup:
- UniFi controller draait in Docker
- 3x UniFi AP (U7 Lite, U7 Pro, AC)
- USW Lite 16 PoE

Wat ik zoek:
- meer inzicht in netwerkverkeer (bijv. per-client statistics / logging)
- mogelijkheid om later VPN (site-to-site) te gebruiken
- UniFi controller centraliseren op de gateway
- DHCP server (De DHCP van de platinum volstaat niet voor mij)

Beoogde setup:
Glasvezel → Genexis Titanium → UniFi Gateway → USW → AP’s / clients

Twijfel zit vooral in de keuze van de gateway:
- Cloud Gateway Ultra
- Cloud Gateway Max
- Cloud Gateway Fiber

Ik neig zelf naar de Max vanwege headroom en uitbreidbaarheid, maar vraag me af of dat in de praktijk ook de beste keuze is in deze situatie.

Zijn er mensen met vergelijkbare DELTA + UniFi setups die hier ervaring mee hebben, en wat zouden jullie aanraden?

NB: TV (IPTV) werkt bij mij al via de UniFi switch met IGMP snooping, dus dat lijkt geen blocker.
Kalipeen schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:48:
Op dit moment draait de Platinum nog als router, maar het plan is om over te stappen naar de Titanium (bridge/passthrough) en de routing volledig door UniFi te laten doen.

Huidige setup:
- USW Lite 16 PoE

Wat ik zoek:

Beoogde setup:

- Cloud Gateway Ultra
- Cloud Gateway Max
- Cloud Gateway Fiber

Ik neig zelf naar de Max vanwege headroom en uitbreidbaarheid, maar vraag me af of dat in de praktijk ook de beste keuze is in deze situatie.

Zijn er mensen met vergelijkbare DELTA + UniFi setups die hier ervaring mee hebben, en wat zouden jullie aanraden?

NB: TV (IPTV) werkt bij mij al via de UniFi switch met IGMP snooping, dus dat lijkt geen blocker.
Ik kan je niet echt helpen omdat ik de genoemde apparatuur niet goed ken, maar er zullen zeker Tweakers antwoorden geven.

Let wel op dat je een router aanschaft met een 10 Gbps. SFP+ cage. Want je gaat ergens dit jaar over op XGS-PON. Daarop heeft Delta nog steeds geen bridge mogelijkheid, dan is het dus zaak een eigen oplossing te hebben. Een losse ONT of een SFP.

In de lagere abonnementen tot 1 Gbps. krijg je op XGS-PON wel de Nokia ONT en een router die dan ongebruikt in de kast kan.

Alle info dan hier: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

• Kalipeen
@ernstoud
Ik heb al veel gelezen, en zie door alle glazen het glas niet meer ;-)
Ik dacht nl. dat ik al op XGS-PON zat?
En de Titanium is toch wel degelijk een bridge? Daarom heb ik juist de downgrade getest van de Platinum naar de Titanium. Dat werkte prima, WAN IP werd gewoon doorgeven naar mijn laptop die aangesloten was op de Titanium.
Overigens nu weer terug gezet naar de Platinum.
Kalipeen schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:06:
@ernstoud
Ik heb al veel gelezen, en zie door alle glazen het glas niet meer ;-)
Ik dacht nl. dat ik al op XGS-PON zat?
Nee. Zowel de Genexis Platinum als de Titanium zijn AON devices.

Ik had een Platinum en ben vorig jaar zomer omgezet naar XGS-PON.
En de Titanium is toch wel degelijk een bridge? Daarom heb ik juiste de downgrade getest van de Platinum naar de Titanium. Dat werkte prima, WAN IP werd gewoon doorgeven naar mijn laptop die aangesloten was op de Titanium.
Overigens nu weer terug gezet naar de Platinum.
Ja, de Titanium is een bridge. Of eigenlijk een half bridge want IPTV en VoIP worden er wel op gerouteerd.

Huidige setup:
- USW Lite 16 PoE

Wat ik zoek:

Beoogde setup:

- Cloud Gateway Ultra
- Cloud Gateway Max
- Cloud Gateway Fiber

Wellicht dat je vraag beter past in [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie ?

Verder eens met @ernstoud. AON zal vast een aflopende zaak zijn. En als je mogelijk nu of tzt de NTU / ONT wilt omzeilen kun je weer beter voor de Fiber gaan. Dat is de enige van die drie met SFP+, waar je nu een relatief simpele BiDi SFP(+) module, die op de juiste golflengtes werkt, in zou kunnen stoppen en als je over gaat naar XGS-PON daar een (veel duurdere) XGS-PON SFP+ module in kunnen doen (die geschikt is voor het Delta netwerk + ook bij Dleta laten registeren, op AON is dat niet nodig).

V.w.b. je opmerking met IPTV. Als zoals @ernstoud aangeeft de Titanium nog steeds specifieke afhandeling v.w.b. IPTV doet kan het zo zijn dat je dat dus ook nog steeds nodig hebt als je volledig over zou gaan op een eigen router. Alleen IGMP snooping op de switches zal in ieder geval niet de volledige oplossing zijn. Maar ik dacht dat Delta uberhaupt gewoon unicast gebruikte en er technisch dus geen verschil zit in of je, via Delta, live TV kijkt of dat je naar Netflix / ... (of NLZiet / ...) zit te kijken. Maar als IGMP snooping nodig is dan is het sowieso multicast.
RobertMe schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:41:
[...]

Wellicht dat je vraag beter past in [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie ?

Verder eens met @ernstoud. AON zal vast een aflopende zaak zijn. En als je mogelijk nu of tzt de NTU / ONT wilt omzeilen kun je weer beter voor de Fiber gaan. Dat is de enige van die drie met SFP+, waar je nu een relatief simpele BiDi SFP(+) module, die op de juiste golflengtes werkt, in zou kunnen stoppen en als je over gaat naar XGS-PON daar een (veel duurdere) XGS-PON SFP+ module in kunnen doen (die geschikt is voor het Delta netwerk + ook bij Dleta laten registeren, op AON is dat niet nodig).

V.w.b. je opmerking met IPTV. Als zoals @ernstoud aangeeft de Titanium nog steeds specifieke afhandeling v.w.b. IPTV doet kan het zo zijn dat je dat dus ook nog steeds nodig hebt als je volledig over zou gaan op een eigen router. Alleen IGMP snooping op de switches zal in ieder geval niet de volledige oplossing zijn. Maar ik dacht dat Delta uberhaupt gewoon unicast gebruikte en er technisch dus geen verschil zit in of je, via Delta, live TV kijkt of dat je naar Netflix / ... (of NLZiet / ...) zit te kijken. Maar als IGMP snooping nodig is dan is het sowieso multicast.
Bij de huidige infra, en ook al bij de Platinum, gaat IPTV over je normale internet VLAN 100. Alleen voor VoIP heb je nog een apart VLAN en moet je als je een ONT of SFP gaat gebruiken een ATA hebben en wat moeite doen om het aan de gang te krijgen via het opvragen van de SIP gegevens e.d., maar ook daar is hier en op Discord ervaring mee. Dus dat kan.

ernstoud schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:17:
Alleen voor VoIP heb je nog een apart VLAN en moet je als je een ONT of SFP gaat gebruiken een ATA hebben en wat moeite doen om het aan de gang te krijgen via het opvragen van de SIP gegevens e.d., maar ook daar is hier en op Discord ervaring mee. Dus dat kan.
De makkelijkste en goedkoopste oplossing is natuurlijk overstappen :Y) Bij CheapConnect betaal je €9 per jaar (bij Delta vast meer per maand) en max iets van 5,x cent per belminuut (naar mobiel, naar vast maar 2,x cent), en geen starttarief (bij Ziggo betaalde je paar jaar terug 14 cent per minuut naar vast en mobiel + 14 cent starttarief, en dat is niet lager geworden. Waarbij toentertijd Deltas haalbaarheidsonderzoek voor mij de conclusie gaf dat 1. Delta om en nabij net zo duur was; 2. CheapConnect vele malen goedkoper als beide was; en de investering in een VOIP dect basisstation binnen 1 jaar terug verdiend zou puur aan abo (/"abo", CheapConnect is "prepaid") kosten nog zonder de besparing aan gesprekken).

En uiteraard heb je dan volledige vrijheid en hoef je niet een ISP om de inloggegevens te "smeken". (+ kun je telefoon ook op mobiel ontvangen etc etc als je dat zou willen).

Edit:
En zelf nooit geprobeerd. Maar volgens mij kan ik nu met VOIP dect basisstation met twee handsets (die niet vervangen hoefde te worden) ook twee gelijktijdige gesprekken voeren, over dezelfde "lijn". Als je VOIP met een ATA gebruikt (en dan alsnog naar een soortgelijk basisstation) gaat dat weer niet? (Gezien er maar één gesprek kan over dat koper kabeltje? Anders zou je ISDN nodig hebben? :p).

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 27-03-2026 23:38 ]

RobertMe schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:32:
[...]
En zelf nooit geprobeerd. Maar volgens mij kan ik nu met VOIP dect basisstation met twee handsets (die niet vervangen hoefde te worden) ook twee gelijktijdige gesprekken voeren, over dezelfde "lijn". Als je VOIP met een ATA gebruikt (en dan alsnog naar een soortgelijk basisstation) gaat dat weer niet? (Gezien er maar één gesprek kan over dat koper kabeltje? Anders zou je ISDN nodig hebben? :p).
De meeste ATA’s hebben 2 of meer RJ11 poorten. En bellen tussen de poorten kan ook, dus interne gesprekken. Of bij Delta meer dan 1 gesprek “naar buiten” kan en of je meer dan 1 nummer kunt krijgen weet ik eigenlijk niet.

• Kalipeen
Bedankt @ernstoud en @RobertMe

Door jullie feedback en door de opkomende migratie naar XGS-PON is het nu niet slim om mijn eigen infra ingrijpend te veranderen. Alles werkt nu gewoon prima, de Unifi gateway gaat me niet veel brengen. Ik had voor de Ubiquiti Cloud Gateway Max gegaan overigens.

Nog een leuk detail, ik heb via de chat gratis bridge bij Delta besteld (Titanium) en gisteren kreeg ik een grote doos. met 2 X een Titanium en 2 X een platinum, ik heb geen idee wat ze dachten bij de verzendafdeling.
De rest gaat allemaal retour vandaag.
Kalipeen schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:12:
Bedankt @ernstoud en @RobertMe

Door jullie feedback en door de opkomende migratie naar XGS-PON is het nu niet slim om mijn eigen infra ingrijpend te veranderen. Alles werkt nu gewoon prima, de Unifi gateway gaat me niet veel brengen. Ik had voor de Ubiquiti Cloud Gateway Max gegaan overigens.

Nog een leuk detail, ik heb via de chat gratis bridge bij Delta besteld (Titanium) en gisteren kreeg ik een grote doos. met 2 X een Titanium en 2 X een platinum, ik heb geen idee wat ze dachten bij de verzendafdeling.
De rest gaat allemaal retour vandaag.
Ze dachten zeker “een brug is tussen twee devices” :o .

• PatSurf
Stormtrooper schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:15:
[...]

Hier dezelfde router en versie van firmware. Ga dat ding maar eens een hard reset geven, kijken wat er daarna gebeurt om 17:40 🤪
Harde reset, clean geconfigureerd, nog steeds dropouts. Wel andere tijden nu.
Wordt nieuwe router...ben benieuwd of het dan opgelost is.

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:40

Huidige setup:
- USW Lite 16 PoE

Wat ik zoek:

Beoogde setup:

- Cloud Gateway Ultra
- Cloud Gateway Max
- Cloud Gateway Fiber

Hier een vergelijking wat betreft de 3 gateways, https://ui.com/cloud-gateways/compact
Ben je bv veel applicaties nodig, snelheid boven de 1000/1000, sfp enz. enz.
Ik draai al een poosje met de Ultra naar volle tevredenheid, die heeft alleen de Network applicatie.
Het is ook de goedkoopste, misschien een goede om mee te starten mede omdat er heel vaak van alles nieuw erbij komt.
In combinatie met de titanium in bridge kan dat perfect. Zelf heb ik de platinum gehad, en dat ging ook perfect in dmz met oa een usg3p, usg 4p, udr, en ucg ultra.
Pagina: 1 ... 136 137 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.