OttiglioM schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:05:
Nu lees ik hier veel over de bridge modus. Het lijkt me toch een beetje dat hierbij het paard (deels) achter de wagen gespannen wordt. Je eigen modem/router van keuze rechtstreeks op de fiber lijkt me de meest voor de hand liggen de route. Wat is de reden dat dit niet gedaan wordt? Mag het niet (van delta) of kan het (technisch) niet? En we krijgen toch begin 2022 het recht op vrije modemkeuze?
Nu is er iemand in mijn buurt die zijn Fritzbox rechtstreeks op de deltafiber heeft aangesloten. Het genesis modem alleen gebruikt voor de activatie en daarna de Fritzbox er op. Een kleine aanpassing in het Fritzbox menu en een aangepast kabeltje naar de FTU waren voldoende. Deze buur gebruikt alleen internet. Geen telefonie en TV.
Iemand enig idee of dit op de langere termijn problemen met de ISP (delta) kan opleveren. Anders ga ik dit ook doen. Kan ik mijn geliefde Fritzbox gewoon blijven gebruiken. En dat scheelt een hoop bijkomend gesodemieter met mijn min of meer gedwongen overstap van XS4all naar delta.
Je kunt prima, met de juiste SFP, een andere all-in-one router gebruiken voor internet en TV. In feite biedt de Titanium-22 in bridge mode niet veel functionaliteit meer dan een media converter glas/RJ-45 van een paar tientjes. Bij beiden moet er een eigen router/accesspoint achter.
Ik denk dat je de vragen van mensen over de bridge mode moet zien vanwege de wens om meer eigen controle te willen over wat er op de lijn gebeurt. Dat kan het beste met een media converter of de Titanium-22, een losse router zoals de ubiquity EdgeRouter (de X versie kan rechtstreeks met de SFP aan het glas) en een of meerdere accesspoints. Maar vereist wel netwerk kennis.
Voordeel m.i. van een Fritzbox t.o.v. de Genexis Platinum is de betere WiFi en in principe net iets meer beheermogelijkheden.
Besef wel dat zonder de door Caiway/Delta geleverde apparatuur, er dus ook geen beheer is door hen. Bij eventuele problemen sta je dus alleen, de servicedeskmedewerker kan dan niets doen. Zover ik kan zien bestaat beheer vanuit Caiway/Delta via het protocol TR-69 elke 4 uur kijken of een firmware update nodig is, of de SIP daemon actief is e.d., niet veel meer. Dus daar mis je niets aan.
Alles zonder de Genexis Platinum biedt geen telefonie omdat de SIP gegevens door Delta/Caiway niet vrijgegeven worden.
Wel zou ik bij het aansluiten van een ander dan de Genexis doosjes, erg goed willen weten wat bijvoorbeeld een Fritzbox aan firewalling doet. Alles van buiten moet echt dicht; ik zie duizenden portscans per dag uit Rusland, China en het Oostblok. Wordt allemaal geblokkeerd, dat moet je Fritzbox ook doen. Ik weet niet of AVM dat goed documenteert. Kun je tegenwoordig nog naar de Linux shell met een Fritzbox? Vanuit de shell - mits met root rechten - is volledig beheer mogelijk.
Persoonlijk zie ik het nut van een Fritzbox niet bij mij. Heb zelf volledig root shell beheer van de Platinum en WiFi staat uit. Meer heb ik niet nodig en zo werkt telefonie ten minste.