Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-04 19:46
Nox schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:36:
[...]

Tja, als de splitters bovengronds waren en er ruimte in de kasten is kan dat nog wel een paar partijen toelaten, handig is het niet maar ook in een pop is beperkte ruimte.
Volgens Iljitsch van Beijnum legt KPN de splitters in de grond. Dat kan omdat ze passief zijn en geen onderhoud vereisen. *1)

http://www.iljitsch.com/2...zel-fiber-to-my-home.html

Dus bij dat netwerk is er in elk geval geen mogelijkheid van dark fiber vanaf de meterkast van de klant tot aan een punt waar een concurrerende provider zijn eigen apparatuur kan plaatsen.

Hoe dat hier met Delta Fiber zit is me nog niet duidelijk. Ik vrees dat het plaatsen van eigen apparatuur niet kan, anders zou er wel iemand IPv6 kunnen leveren. Er zijn hier komende week twee infomatieavonden van Delta Fiber. Ik zal wat vragen gaan stellen. Al verwacht ik eerlijk gezegd niet dat ik antwoorden krijg...

*1) Ik moet nog zien dat die dingen daar 10 jaar, laat staan 30 jaar, blijven zitten zonder dat er ooit een paar opgegraven moeten worden omdat er toch iets aan gesleuteld moet worden, maar dat terzijde...

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-04 14:31
Roetzen schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:16:
[...]
Hoe dat hier met Delta Fiber zit is me nog niet duidelijk. Ik vrees dat het plaatsen van eigen apparatuur niet kan, anders zou er wel iemand IPv6 kunnen leveren. Er zijn hier komende week twee infomatieavonden van Delta Fiber. Ik zal wat vragen gaan stellen. Al verwacht ik eerlijk gezegd niet dat ik antwoorden krijg...
In de presentaties van Delta (ik kan even geen link vinden) hebben ze het over passieve splitters onder de grond.
Eigenlijk is Open Dutch Fiber de enige partij die ik het over aon tot de centrale en daar pon heb gehoord bij nieuwe projecten. KPN heeft dat wel gedaan in overgangsgebieden tussen de tijd dat ze aon aanlegden en ze volledig op pon waren overgestapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roetzen schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:16:
[...]

Volgens Iljitsch van Beijnum legt KPN de splitters in de grond. Dat kan omdat ze passief zijn en geen onderhoud vereisen. *1)

Dus bij dat netwerk is er in elk geval geen mogelijkheid van dark fiber vanaf de meterkast van de klant tot aan een punt waar een concurrerende provider zijn eigen apparatuur kan plaatsen.

*1) Ik moet nog zien dat die dingen daar 10 jaar, laat staan 30 jaar, blijven zitten zonder dat er ooit een paar opgegraven moeten worden omdat er toch iets aan gesleuteld moet worden, maar dat terzijde...
KPN legt absoluut geen splitters in de grond maar die zitten in straatkasten.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04 15:05

Nox

Noxiuz

Sjakie0101 schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:19:
[...]

Hangt af van de grootte van de straatkasten. Maar in Twente zitten de splitters/switches in de POPs.
En straatkasten aanpassen kan ook nog altijd.
Ja, maar handig is het niet. Al zie ik als ik google vaak wel straatkasten waar ruimte is dus dat scheelt :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
Barre73 schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:35:
[...]

KPN legt absoluut geen splitters in de grond maar die zitten in straatkasten.
Tja,Iiljitsch beweert wat anders en die ken ik als iemand die niet zo maar wat roept. Ik ga er van uit dat hij uit eigen waarneming spreekt.
Het mooie van GPON is dat de splitters passief zijn: er zit geen electronica in en ze hebben geen stroom nodig, in tegenstelling tot de kabelkastjes langs de muren in de straten, waar versterkers in zitten die met enige regelmaat bijgesteld moeten worden. De GPON-splitters hebben geen onderhoud nodig en verdwijnen dus in een doos onder de stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:19
Roetzen schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:19:
[...]

Tja,Iiljitsch beweert wat anders en die ken ik als iemand die niet zo maar wat roept. Ik ga er van uit dat hij uit eigen waarneming spreekt.

[...]

Barre73 weet echt wel waar die over spreekt zie oo kpn netwerk topic. splitters bij gpon/xgs pon zitten bij kpn altijd in straatkasten. of in de pop afhankelijk hoe netwerk opgebouwd is

enige wat in de grond ligt zijn DP daar zitten 48 of 96 huizen op aangesloten :)

[ Voor 4% gewijzigd door jopoh op 19-09-2021 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:59
jopoh schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:22:
[...]

Barre73 weet echt wel waar die over spreekt zie oo kpn netwerk topic. splitters bij gpon/xgs pon zitten bij kpn altijd in straatkasten. of in de pop afhankelijk hoe netwerk opgebouwd is

enige wat in de grond ligt zijn DP daar zitten 48 of 96 huizen op aangesloten :)
Ja volgens mij ook in mijn gemeente staat in elke wijk een popup daar loopt de bundels glasvezel ven elke woning afzonderlijk naar toe naar toe en zijn genummerd,

Tijdens het aanleggen in de straat leggen ze ze geen 1 glasvezel maar bundels kabels zitten er wel 100 aan en elke kabel ging vanuit de bundel naar de voordeur.

Maar splitters in de grond niet gezien in de wijk, wat ik wel heb gezien is de glasvezelkabel verlengen aan elkaar gelast of hoe ze dat ook noemen met een speciaal apparaat dat wel in de grond ging.

Het zal wel te maken hebben met de afstand popup naar een woning in de wijk en op die rollen glasvezel zal wel bepaalde lengtes op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:36
J.E. Weinor schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:42:
[...]

Ja volgens mij ook in mijn gemeente staat in elke wijk een popup daar loopt de bundels glasvezel ven elke woning afzonderlijk naar toe naar toe en zijn genummerd,

Tijdens het aanleggen in de straat leggen ze ze geen 1 glasvezel maar bundels kabels zitten er wel 100 aan en elke kabel ging vanuit de bundel naar de voordeur.

Maar splitters in de grond niet gezien in de wijk, wat ik wel heb gezien is de glasvezelkabel verlengen aan elkaar gelast of hoe ze dat ook noemen met een speciaal apparaat dat wel in de grond ging.

Het zal wel te maken hebben met de afstand popup naar een woning in de wijk en op die rollen glasvezel zal wel bepaalde lengtes op zitten.
Dat klopt inderdaad. KPN gebruikt inderdaad bundels. Vanuit daar gaan ze met een ‘kastje’ (geen versterker / switch oid) naar de voordeur. Zelf regelmatig gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:19:
[...]

[...]

@Barre73 is een insider, in zijn antwoord heb ik iets meer vertrouwen

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Dank u dank u .
Ik hoef geen gelijk te hebben maar die "splitter" die in dat artikel wordt genoemd is in werkelijkheid een distributiepunt. Een kleine zwarte box onder de grond waarin meestal max 48 dikkere grondkabels vanuit woningen samenkomen. In die box worden ze gelast op 48 aparte vezels in een "voedingskabel". Die voedingskabel gaat naar de PoP (in een ouder netwerk) of naar een straatkast (in een nieuw netwerk. In die PoP of straatkast worden die 48 vezels vastgemaakt op 48 poortjes. Dus tot dat moment heb je nog steeds je eigen vezel. Dit wordt zo gedaan omdat het onmogelijk zou zijn om honderden of duizenden van die huiskabels in de sleuf te hebben. Die 48 vezelige kabel is heel dun en kent bijna geen bescherming. Maar omdat ie zo dun is kan deze door een klein buisje in een grotere buiskabel. Daarmee is ie toch ruim voldoende beschermd.
Dat maakt het mogelijk om voor zoveel woningen glasvezel te leggen.
Delta doet precies hetzelfde.

Wat splitters betreft: zie het KPN Netwerk topic en dan de eerste post waarin een en ander staat uitgelegd over dat splitters in de PoP kunnen zitten of zelfs in een straatkast.
Ondergronds kan zeker wel en wordt in de rest van de wereld ook wel gedaan. Maar hier nog niet omdat de techniek voor de aanleggende en leverende partijen nog te nieuw is om er vanuit te gaan dat alles in 1 keer goed gaat. Dan kan je voorlopig beter een kastje van 90 bij 120 cm plaatsen waar je makkelijk bij kan, dan om de haverklap weer te moeten graven op dezelfde plek.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
Barre73 schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:47:
Ik hoef geen gelijk te hebben maar die "splitter" die in dat artikel wordt genoemd is in werkelijkheid een distributiepunt. Een kleine zwarte box onder de grond waarin meestal max 48 dikkere grondkabels vanuit woningen samenkomen. In die box worden ze gelast op 48 aparte vezels in een "voedingskabel".
Aha. Dank voor de uitleg. Dan heeft Iljitsch dus verkeerd geïnterpreteerd wat hij heeft gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-04 12:43
DELTA Fiber is er zelf vrij duidelijk over. In het persbericht waarin ze XGS-PON aankondigen geven ze aan dat netwerk gewoon P2P blijft, dus geen overstap naar P2MP netwerken:

Aan de manier van aanleggen verandert verder niets. Elke woning krijgt vanuit de wijkcentrale een unieke glasvezelkabel aangelegd.
https://www.deltafiberned...ezel-opmaat-naar-25-gbps/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Barre73 schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:47:
Dank u dank u .
<knip>
Delta doet precies hetzelfde.
</knip>
Correct :D

Hier inderdaad ook gezien, vanuit het huis een eigen kabel naar het EVP (deze ligt in een straat verder). In dat EVP werden beide fibers van elke woning gelast op een 96 aderige "voedingskabel" (elke woning heeft twee fibers). Deze voedingskabel werd door een huls heengeschoten direct naar het pop dus ik heb een directe fiber naar het POP.
Het EVP ligt hier in heel de stad onder de grond, dus geen kastjes boven de grond. Het (oude?) netwerk is hier afgelopen januari opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:10
Nou, de eerste ervaring is ruk....Gisteravond om 20.00 heeft Caiway de stekker eruit getrokken en vandaag....nog geen aansluiting die werkt bij Delta.

De online chat werkt alleen als je kiest dat je in Zeeland woont en die kunnen niks, De 'klantenservice' opent pas om 9 uur.

De sales medewerker had expliciet bevestigd dat nieuwe lijnen vóór 8 uur 's ochtends worden geactiveerd, want "Nu met Corona en thuiswerken, kun je natuurlijk niet zonder internet..."

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
MasterMaceMichu schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:14:
Nou, de eerste ervaring is ruk....Gisteravond om 20.00 heeft Caiway de stekker eruit getrokken en vandaag....nog geen aansluiting die werkt bij Delta.

De online chat werkt alleen als je kiest dat je in Zeeland woont en die kunnen niks, De 'klantenservice' opent pas om 9 uur.

De sales medewerker had expliciet bevestigd dat nieuwe lijnen vóór 8 uur 's ochtends worden geactiveerd, want "Nu met Corona en thuiswerken, kun je natuurlijk niet zonder internet..."
Balen als het is beloofd om voor 8 uur geactiveerd zijn, dat ze het niet nakomen. Ik zou dan zelf even op een 4G hotspot verder werken. Ben benieuwd hoe lang het nog duurt. Over 2 weken gaan ze bij mij ook de boel omzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-04 15:14

lier

MikroTik nerd

MasterMaceMichu schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:14:
Heb je de Delta apparatuur aangesloten? En wat is exact het probleem....lukt het activeren niet? Heb deze ervaring nog niet eerder gelezen (terwijl er toch voldoende mensen zijn die de overstap gemaakt hebben).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Laatst online: 23:10
Ben inmiddels in de lucht. Helpdesk opent pas om 9 uur.

Bleek dat 'de andere internetprovider' de producten nog niet van de lijn had gehaald. Dit terwijl gisteravond het signaal van Caiway wel gewoon stopte.

Was dus een administratief dingetje. Wel mooi dat de helpdesk medewerker het een paar keer had over hoe slecht het overstappen geregeld is en dat de oude internet provider z'n zaakjes toch maar eens op orde moest hebben.

Nadat alles werkte, toch maar even gezegd dat die oude provider Caiway is.....Toen kwam er alleen een 'Oh....';)

Nadat de Genexis signaal doorgaf en m'n laptop kon verbinden dmv een UTP kabel, de glasvezel kabel uit de Genexis getrokken en in de UDM Pro en hoppa, 942Mbps up en down!

Nu wachten op de upgrade naar 8Gb....

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 22:46
Iemand die iets kan zeggen over hoe "vast" het niet-vaste-IP adres is bij Delta? Net als bij anderen, dus zolang je de router niet (langdurig) uit zet blijft deze hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilankroon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:51
Heb al meer dan een jaar een Delta fiber abonnement en sindsdien zelfde ip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-04 16:38
MasterMaceMichu schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:39:
Bleek dat 'de andere internetprovider' de producten nog niet van de lijn had gehaald. Dit terwijl gisteravond het signaal van Caiway wel gewoon stopte.

Was dus een administratief dingetje. Wel mooi dat de helpdesk medewerker het een paar keer had over hoe slecht het overstappen geregeld is en dat de oude internet provider z'n zaakjes toch maar eens op orde moest hebben.

Nadat alles werkte, toch maar even gezegd dat die oude provider Caiway is.....Toen kwam er alleen een 'Oh....';)
Soortgelijke ervaring hier. Alleen betrof het geen overstap maar een "gloednieuwe" oplevering op een nog "maagdelijke" fiber.

Omdat het hele voortraject al onheilspellend verliep heb ik de monteur het maar laten doen. Terwijl het voor doe-het-zelvers een kind kan de was doen aanpak zou moeten zijn.

En ja hoor, ook bij de monteur liep het vast. Het geïnstalleerde gloednieuwe modem ging contact maken met online i.p.v. delta. Hoe online op mijn fiber kon zitten als isp i.p.v. delta wil ik graag nog een keer uitgelegd hebben maar dat kan voorlopig wel even wachten. Er zijn momenteel urgentere zaken.

Grappig is dat de monteur van eenzelfde soort helpdesk gebruik moet maken als de gebruiker. "er zijn nog drie wachtende voor u". Autoriteit heeft de monteur wel want hij kreeg de isp binnen 15 minuten overgezet. Dus we hoefden er niet een hele nacht overheen te laten gaan. Werkend internet heb ik nog steeds niet. Omdat de genexis zich onomkeerbaar "gepaird' had met online i.p.v. delta. Tenminste, dat is de verklaring waarmee de monteur onverrichter zake de woning verlaten heeft. Het wachten is op een gloednieuw "onbesmet" modem dat opgestuurd zou worden. Het is er nog steeds niet. Evenmin zijn er signalen dat het onderweg zou zijn.

Het voorgaande is de inleiding op mijn grootste probleem met delta: De afhankelijkheid en daarmee samenhangend de werkwijze van de klantenservice. De individuele medewerkers treft weinig blaam. Die doen hun best het probleem te (h)erkennen en op te lossen. Maar er werken binnen de delta structuur vele linkerhanden die niet weten wat de rechterhanden doen. Of omgekeerd. Heel frustrerend. Voor zowel de klanten als de helpdeskmedewerkers.

Op 3 september heb ik telefonisch de bestelling gedaan. Tot op heden heb ik nog geen overkomst ontvangen. Daar heb ik al drie keer over gebeld. Met de vraag of ze die per omgaande even toe konden mailen. "Daar kunnen wij niet bij. Maar binnen twee dagen heeft u het." Niet dus.

Ondanks dat ik bij de bestelling zeer expliciet heb aangeven geen gebruik te maken van de overstapservice en zelf het tijdstip te kiezen en de noodzakelijke stap te doen was een dag na de mislukte oplevering mijn vaste nummer bij xs4all toch uit de lucht. XS4all heeft het terug kunnen porteren maar het kost wel een dag. Ik ben een van de weinigen die nog veel gebruik maakt van het vaste voip telefoonnet. Anders was het niet zo'n ramp. Mijn ervaring met delta is helaas "ruk". Ik hoop dat ik er nog eens anders over ga denken.

Gelukkig draait mijn account bij XS4all nog als vanouds. Die ga ik nog een tijdje aanhouden. Die dubbele kosten neem ik dan even voor lief. Intussen heb ik besloten beter op mijn bloeddruk te gaan letten. En de boel de boel te laten totdat er weer eens een signaal van delta komt. Omtrent het vervolg. Ik heb zo'n vermoeden dat dat eerstvolgende signaal via een incasso op mijn bankrekening zal zijn. Ik denk dat dat onderdeel bij delta heel strak en functionerend in hun voordeel georganiseerd zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:48

RobertowNL

For your gear!

Bereid je maar voor; ik heb een keer of 5 moeten bellen voordat ik een nieuw modem kreeg. Omdat er nog een andere gekoppeld was (van Caiway). Toen ik de juiste medewerker trof was het overigens binnen een dag geregeld.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Sjakie0101 schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:23:
[...]

Yep beide kan volgens mij. Overstap: voor zover ik weet max 1 dag zonder internet, maar wat ik hoor wordt je 's nachts overgezet (dus modem van caiway de dag ervoor eraf halen) en de volgende dag werkt alles met een uitloop tot 12:00 's middags
Ik kreeg een nieuwe modem als installatie pakket op het nieuwe adres geen overname maar nieuwe aanvraag Delta, paar weken later via mail van Delta of ik de modem terug wil sturen met ticket :? pardon.

Stuur niks terug maar dit was niet het enig euvel wat ik ben tegen aangekomen bij Delta een puinhoop :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
J.E. Weinor schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:34:
[...]

Ik kreeg een nieuwe modem als installatie pakket op het nieuwe adres geen overname maar nieuwe aanvraag Delta, paar weken later via mail van Delta of ik de modem terug wil sturen met ticket :? pardon.

Stuur niks terug maar dit was niet het enig euvel wat ik ben tegen aangekomen bij Delta een puinhoop :X
Ik ga niet af op individuele gevallen. Tot nu toe alles netjes ontvangen, alleen nog geen modem dat in bridge kan. Daar ga ik rustig nog een keer voor bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Beetje rare procedure bij Delta betreft het krijgen van een simpele modem in bridge modus ipv een alles-in-1 modem.

In 1 van mijn vorige posts had ik al aangegeven dat ik een Delta 1Gbps abonnement i.c.m. het business pakket heb afgenomen, inclusief overstap service (vanaf Caiway). 4 oktober moet mijn abonnement bij Caiway stoppen en gaat mijn nieuwe contract met Delta in.
Vandaag contact gehad met de Delta klanten service om toch even navraag te doen welke modem ik krijg, want het liefst heb ik geen alles-in-1 doos maar gewoon een normale modem. Moet zeggen dat ik goed te woord ben gestaan en ben geholpen. Wat mij echter verbaasde is dat zij standaard altijd de alles-in-1 modem opsturen. Pas als ik deze heb ontvangen kan ik een aanvraag doen voor een normale modem, daarna moet ik de alles-in-1 modem retour sturen en krijg ik een normale modem. Ik vroeg of het niet makkelijker was om gelijk een bridge modem op te sturen ipv een alles-in-1 modem. Maar dat kon niet; want procedure zegt nee :| Snap wel dat de beste man aan de telefoon daar niks aan kan doen, maar echt efficient is dat niet. Voor zowel de klant als Delta niet.

Voor de rest lijkt alles tot nu toe wel goed te verlopen; ondertussen heb ik de opzeggings brief van Caiway al ontvangen, is de alles-in-1 modem al opgestuurd en ligt er een verzoek bij een monteur om mij te bellen over een installatie afspraak. Dat laatste had ik afgewezen, omdat ik de boel zelf het liefst aansluit (stelt ook niks voor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tux3.14 schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:39:
Beetje rare procedure bij Delta betreft het krijgen van een simpele modem in bridge modus ipv een alles-in-1 modem.

Ik vroeg of het niet makkelijker was om gelijk een bridge modem op te sturen ipv een alles-in-1 modem. Maar dat kon niet; want procedure zegt nee :| Snap wel dat de beste man aan de telefoon daar niks aan kan doen, maar echt efficient is dat niet. Voor zowel de klant als Delta niet.
Volgens mij is dat omdat je met de Platinum 7840, het alles-in-1 “modem” (tussen haakjes want het is niet echt een modem maar een media converter, router en - slecht - access point) de glasvezel eenmalig moet activeren. Dan worden in het netwerk jouw diensten geactiveerd. Volgens mij werkt dat niet meer die eerste keer met de Titanium.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
ernstoud schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:52:
[...]

Volgens mij is dat omdat je met de Platinum 7840, het alles-in-1 “modem” (tussen haakjes want het is niet echt een modem maar een media converter, router en - slecht - access point) de glasvezel eenmalig moet activeren. Dan worden in het netwerk jouw diensten geactiveerd. Volgens mij werkt dat niet meer die eerste keer met de Titanium.
Mij werd vertel dat als ik eenmaal de 7840 binnen heb (dat moet ergens deze week zijn), 'm vooral in de doos moet laten en gelijk moest aanmelden voor het omwisselen.
Bij Caiway heb ik ook de Titanium, wat ik mij er van herinner kreeg ik daar een paar jaar geleden ook een activatie pagina in beeld. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Tux3.14 schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:39:

In 1 van mijn vorige posts had ik al aangegeven dat ik een Delta 1Gbps abonnement i.c.m. het business pakket heb afgenomen, inclusief overstap service (vanaf Caiway). 4 oktober moet mijn abonnement bij Caiway stoppen en gaat mijn nieuwe contract met Delta in.
Vandaag contact gehad met de Delta klanten service om toch even navraag te doen welke modem ik krijg, want het liefst heb ik geen alles-in-1 doos maar gewoon een normale modem. Moet zeggen dat ik goed te woord ben gestaan en ben geholpen. Wat mij echter verbaasde is dat zij standaard altijd de alles-in-1 modem opsturen. Pas als ik deze heb ontvangen kan ik een aanvraag doen voor een normale modem, daarna moet ik de alles-in-1 modem retour sturen en krijg ik een normale modem. Ik vroeg of het niet makkelijker was om gelijk een bridge modem op te sturen ipv een alles-in-1 modem. Maar dat kon niet; want procedure zegt nee :| Snap wel dat de beste man aan de telefoon daar niks aan kan doen, maar echt efficient is dat niet. Voor zowel de klant als Delta niet.

Voor de rest lijkt alles tot nu toe wel goed te verlopen; ondertussen heb ik de opzeggings brief van Caiway al ontvangen, is de alles-in-1 modem al opgestuurd en ligt er een verzoek bij een monteur om mij te bellen over een installatie afspraak. Dat laatste had ik afgewezen, omdat ik de boel zelf het liefst aansluit (stelt ook niks voor).
Installatie monteur moet je niet willen wordt gedaan door een extern bedrijf niet door Delta zelf.
Het installeren stelt niets voor via mobiel telefoon duurt nog geen 5 min.om de modem te activeren daarna kun je de tv activeren via menu van de ontvanger code invoeren in menu en klaar alles werkt.
Zelfs een leek kan het installeren de uitleg modem installeren wordt stap voor stap duidelijk aangegeven.

Doe je het via de monteur installeren gaat wel 2 weken overheen je krijgt melding via mail om een afspraak te maken dan ben je gemiddeld 2 weken verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:29
J.E. Weinor schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:59:
[...]

Installatie monteur moet je niet willen wordt gedaan door een extern bedrijf niet door Delta zelf.
Het installeren stelt niets voor via mobiel telefoon duurt nog geen 5 min.om de modem te activeren daarna kun je de tv activeren via menu van de ontvanger code invoeren in menu en klaar alles werkt.
Zelfs een leek kan het installeren de uitleg modem installeren wordt stap voor stap duidelijk aangegeven.

Doe je het via de monteur installeren gaat wel 2 weken overheen je krijgt melding via mail om een afspraak te maken dan ben je gemiddeld 2 weken verder.
Heb op 1 september aanvraag gedaan dat ik 1 oktober over wou stappen, maar ik kan gewoon die monteur op 1 oktober regelen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Sjakie0101 schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:03:
[...]
Ik ga niet af op individuele gevallen. Tot nu toe alles netjes ontvangen, alleen nog geen modem dat in bridge kan. Daar ga ik rustig nog een keer voor bellen.
Meestal gaat het wel goed hoor. Dat hoor ik van alle nieuwe aansluitingen rondom mij. Doorgaans loopt de installatie trein heel gesmeerd. De helpdesk neemt vlot op en kan je met eenvoudige problemen (bijv. "wat moet ik waar invoeren") adequaat en efficiënt helpen.

Maaaaaaarrrrr..... als er een storing buiten deze gebaande paden optreedt, dan ben je aan de goden overgeleverd. En krijgt zo'n installatie procedure nachtmerrieachtige eigenschappen. Toezeggingen doen die vervolgens niet worden uitgevoerd, daar schiet niemand wat mee op. En het wordt dan zo'n eindeloze herhaling van zetten.Trial and error is ook een methode. Misschien moet ik het nog tig keer proberen. En heb ik dan ook zoveel geluk als @RobertowNL, die al na de vijfde keer de juiste medewerker heeft getroffen :)

Inmiddels alle gevoerde gesprekken met tijd, gespreksduur en een samenvatting van de inhoud in een soort zwartboek genoteerd. Anders verlies ik zelf ook nog het overzicht. Alleen verzuimd naar de naam van de medewerkers te vragen. Ik dacht niet dat zoiets nodig zou zijn. Vandaag ga ik maar weer eens bellen. Ik houd jullie op de hoogte.

[ Voor 0% gewijzigd door OttiglioM op 21-09-2021 10:50 . Reden: type ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morgen krijg ik het juiste modem. Ik werd nu naar de juiste afdeling doorverbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Mazzelpik :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:50
Hier ook al alles ruim een week in huis: Kamai 7X, Platinum én Titanium. Volgende week wordt de boel geactiveerd. De helpdesk voor de particulieren kunnen blijkbaar geen toezeggingen doen voor een Titanium. Dat moet volgens mij door de helpdesk voor zakelijke abonnementen gedaan worden. Bel daar eens mee: 0118 - 22 55 55

[ Voor 47% gewijzigd door consono_md110 op 21-09-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
jaaoie17 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:17:
[...]

Heb op 1 september aanvraag gedaan dat ik 1 oktober over wou stappen, maar ik kan gewoon die monteur op 1 oktober regelen hoor.
Rare reactie :) zit wel een maand tussen logisch dat je een afspraak kunt maken op je gewenste datum van 1 oktober.

Het ging er mij om dat het wel 2 weken kan duren voordat er een monteur komt de een wil sneller gebruik maken dan de ander en ligt ook aan de situatie van geheel in afhandeling, dan is de snelste weg zelf installeren voordeel er van je hoeft geen dag of middag vrij te nemen voor de afspraak en kun je zelf bepalen welk tijdstip je het zelf installeert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
consono_md110 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:42:
Hier ook al alles ruim een week in huis: Kamai 7X, Platinum én Titanium. Volgende week wordt de boel geactiveerd. De helpdesk voor de particulieren kunnen blijkbaar geen toezeggingen doen voor een Titanium. Dat moet volgens mij door de helpdesk voor zakelijke abonnementen gedaan worden. Bel daar eens mee: 0118 - 22 55 55
Klopt, ik kwam bij de zakelijke afdeling uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
J.E. Weinor schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:42:
[...]

Rare reactie :) zit wel een maand tussen logisch dat je een afspraak kunt maken op je gewenste datum van 1 oktober.

Het ging er mij om dat het wel 2 weken kan duren voordat er een monteur komt de een wil sneller gebruik maken dan de ander en ligt ook aan de situatie van geheel in afhandeling, dan is de snelste weg zelf installeren voordeel er van je hoeft geen dag of middag vrij te nemen voor de afspraak en kun je zelf bepalen welk tijdstip je het zelf installeert :P
Ga hem wel zelf installeren, maar wil die monteur als plan b gebruiken. Maakt dat wat uit als die monteur toch voor niks komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
jaaoie17 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:48:
[...]

Ga hem wel zelf installeren, maar wil die monteur als plan b gebruiken. Maakt dat wat uit als die monteur toch voor niks komt.
Denk het wel als je de afspraak hebt staan met de monteur en je installeert het zelf voor de afspraak laat je de monteur als het ware voor niets komen, het bedrijf kan je de kosten in rekening brengen ondanks dat de installatie gratis is, kijk de voorwaarden van het bedrijf op na en anders de afspraak annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
J.E. Weinor schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:54:
[...]

Denk het wel als je de afspraak hebt staan met de monteur en je installeert het zelf voor de afspraak laat je de monteur als het ware voor niets komen, het bedrijf kan je de kosten in rekening brengen ondanks dat de installatie gratis is, kijk de voorwaarden van het bedrijf op na en anders de afspraak annuleren.
Kan er niks over vinden in de voorwaarden. Het ging mij meer om als er toch iets mis gaat dat ik die monteur als backup heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jaaoie17 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:30:
[...]

Kan er niks over vinden in de voorwaarden. Het ging mij meer om als er toch iets mis gaat dat ik die monteur als backup heb.
Ik weet niet hoe dat werkt bij sommige mensen, maar als je toch onzeker bent, laat die monteur komen en laat hem het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30
Heeft iemand hier misschien ervaring met het aansluiten van een Delta Genexis Platinum op een DKT Comega FTU (RENDO Fiber / Glasvezel de Wolden)? Ik probeer een familielid nu op afstand te helpen met het aansluiten, maar kan het zijn dat de SFP connector uit de Genexis te dik is voor de FTU (SC/APC connector volgens de DKT Comega site)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eTYRywdU8VrGFzk07fD-1yp9tQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9xoVBiE15XSFJAVjXpIaA9IE.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Sirhc_95 op 21-09-2021 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sirhc_95 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:23:
Heeft iemand hier misschien ervaring met het aansluiten van een Delta Genexis Platinum op een DKT Comega FTU (RENDO Fiber / Glasvezel de Wolden)? Ik probeer een familielid nu op afstand te helpen met het aansluiten, maar kan het zijn dat de SFP connector uit de Genexis te dik is voor de FTU (SC/APC connector volgens de DKT Comega site)?

[Afbeelding]
Lijkt me dat de groene APC connector die aan het Genexis modem vast zit in de groene connector van dat DKT doosje moet passen. Maar waarom zit daar ook een blauwe UPC connector op?

De connector (UPC, blauwe) die in de SFP van een Genexis 7840 zit moet in de router, niet in de glasvezel grondplaat.

Hier zie je hoe dat aan een Caiway/Delta modem zit: https://systemx.io/blog/2...-the-delta-caiway-router/

Maar wat wil je bereiken? Die Platinum gaat wellicht helemaal niet werken aan een andere ISP dan waarvoor hij geleverd is. Zeker niet als hij bij een andere ISP al van een configuratie is voorzien. Wellicht terug naar de fabrieksinstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:58:
[...]

Klopt, ik kwam bij de zakelijke afdeling uit.
Hoe kan dat nu eigenlijk dat Delta een zakelijk pakket optie aan particulieren aanbiedt? Hoe zit dat dan met KVK en BTW e.d.?

Tip; let op de kleine lettertje bij zakelijk afgesloten abonnementen. Consumentenrecht is dan niet van toepassing dus opzeggen werkt soms niet, verlengen mag stilzwijgend etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
ernstoud schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:45:
[...]

Lijkt me dat de groene APC connector die aan het Genexis modem vast zit in de groene connector van dat DKT doosje moet passen. Maar waarom zit daar ook een blauwe UPC connector op?

De connector (UPC, blauwe) die in de SFP van een Genexis 7840 zit moet in de router, niet in de glasvezel grondplaat.

Hier zie je hoe dat aan een Caiway/Delta modem zit: https://systemx.io/blog/2...-the-delta-caiway-router/

Maar wat wil je bereiken? Die Platinum gaat wellicht helemaal niet werken aan een andere ISP dan waarvoor hij geleverd is. Zeker niet als hij bij een andere ISP al van een configuratie is voorzien. Wellicht terug naar de fabrieksinstellingen?
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Betreft een nieuwe Delta aansluiting, volgens mij is de FTU afwijkend omdat Delta later op dit netwerk gekomen is. Door verhuizing is er nu helemaal geen internet alleen kon de monteur de komende week nog niet komen. Vandaar had mijn familielid zelf een poging gewaagd. We gaan het proberen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustVodka
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-03 16:50
ernstoud schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:48:
[...]
Hoe kan dat nu eigenlijk dat Delta een zakelijk pakket optie aan particulieren aanbiedt? Hoe zit dat dan met KVK en BTW e.d.?

Tip; let op de kleine lettertje bij zakelijk afgesloten abonnementen. Consumentenrecht is dan niet van toepassing dus opzeggen werkt soms niet, verlengen mag stilzwijgend etc.
Business Pack is een selecteerbare optie bij het flex pakket. Hierbij krijg je, vast ip, zakelijke helpdesk, btw gespecificeerde factuur, etc. Geen btw en kvk nummer nodig.
(Kvk etc had je vroeger wel nodig om zakelijk abo af te sluiten bij Zeelandnet/Delta)
Opzeggen is het zelfde als bij particulier abo... Na 12 maanden maandelijks opzegbaar.
Business Pack flex optie kan je na 12 maanden ook weer gewoon maandelijks uitzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JustVodka schreef op woensdag 22 september 2021 @ 00:28:
[...]

Business Pack is een selecteerbare optie bij het flex pakket. Hierbij krijg je, vast ip, zakelijke helpdesk, btw gespecificeerde factuur, etc. Geen btw en kvk nummer nodig.
(Kvk etc had je vroeger wel nodig om zakelijk abo af te sluiten bij Zeelandnet/Delta)
Opzeggen is het zelfde als bij particulier abo... Na 12 maanden maandelijks opzegbaar.
Business Pack flex optie kan je na 12 maanden ook weer gewoon maandelijks uitzetten.
En het belangrijkste is dat wanneer jij Zakelijk uit zet, je bridge-modem blijft bestaan en niet terug hoeft naar Delta.

Verder is er nieuws over het stereogeluid op de decoders: alle kanalen gaan binnenkort naar 256Kbps AAC.
Dolby is men ook volop mee in ontwikkeling en komt daarna.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:32
Zijn er hier al tweakers met een XGS-PON 8 Gig Delta abonnement?
Ik kan het nu aanvragen en dan wordt het waarschijnlijk eind 2021 opgeleverd.

Ze zetten op hun website 'íeder zijn eigen Gig'. Maar nu zie ik hoe ze het doen:
Router poort 1: 2.5 Gbps
Router poort 2: 1 Gbps
Router poort 3: 1 Gbps
Router poort 4: 1 Gbps
Wifi: max 2.5 Gbps

Ik vermoed dat ze allemaal aparte VLAN's hebben aangemaakt waardoor je dus een gefragmenteerd product krijgt, toch? Of lul ik nu maar wat?

Ik heb een Ubiquiti Dream Machine Pro met een 10G WAN aansluiting. Kan ik het dan wel via een SPF module invoeren? Gezien de vrije modemkeuze zal Delta volgens mij wel SPF mdoules moeten gaan ondersteunen gezien dit een actief component is. Nokia biedt deze ook aan als ONT: https://www.nokia.com/networks/products/fiber-ont/.
robertwebbe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:29:
Zijn er hier al tweakers met een XGS-PON 8 Gig Delta abonnement?
Ik kan het nu aanvragen en dan wordt het waarschijnlijk eind 2021 opgeleverd.

Ze zetten op hun website 'íeder zijn eigen Gig'. Maar nu zie ik hoe ze het doen:
Router poort 1: 2.5 Gbps
Router poort 2: 1 Gbps
Router poort 3: 1 Gbps
Router poort 4: 1 Gbps
Wifi: max 2.5 Gbps

Ik vermoed dat ze allemaal aparte VLAN's hebben aangemaakt waardoor je dus een gefragmenteerd product krijgt, toch? Of lul ik nu maar wat?

Ik heb een Ubiquiti Dream Machine Pro met een 10G WAN aansluiting. Kan ik het dan wel via een SPF module invoeren? Gezien de vrije modemkeuze zal Delta volgens mij wel SPF mdoules moeten gaan ondersteunen gezien dit een actief component is. Nokia biedt deze ook aan als ONT: https://www.nokia.com/networks/products/fiber-ont/.
Het misverstand dat je 8 Gbps in zijn geheel over de lijn krijgt is al eerder aan de orde geweest. Inderdaad krijg je per poort een max snelheid zoals hierboven genoemd. Je hebt qua downloaden of wat je ook doet van elkaar geen last. Iedere poort heeft zijn eigen snelheid doe doorgegeven wordt aan het gekoppelde apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
Sjakie0101 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:33:
[...]

Het misverstand dat je 8 Gbps in zijn geheel over de lijn krijgt is al eerder aan de orde geweest. Inderdaad krijg je per poort een max snelheid zoals hierboven genoemd. Je hebt qua downloaden of wat je ook doet van elkaar geen last. Iedere poort heeft zijn eigen snelheid die doorgegeven wordt aan het gekoppelde apparaat.
Maar heb je dan nog wel een LAN waarbij alle apparaten elkaar kunnen zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:38:
[...]

Maar heb je dan nog wel een LAN waarbij alle apparaten elkaar kunnen zien?
Natuurlijk. Dat is de functie van een router. De implementatie van de verdeling van bandbreedte over poorten heet ook wel Quality of Service. Wordt ook gebruikt om telefoon over internet niet te storen als zoonlief de nieuwste Call of Duty download.

Sjakie0101 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:23:
[...]

En het belangrijkste is dat wanneer jij Zakelijk uit zet, je bridge-modem blijft bestaan en niet terug hoeft naar Delta.
Dat had ik begrepen, maar het blijft me verbazen dat bij een ISP een consument een zakelijke optie kan aanschaffen zonder bewijs dat het voor zakelijk gebruik is. Bij Vodafone, t-mobile en KPN is dat beslist wel zo.

ernstoud schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:09:
[...]

Dat had ik begrepen, maar het blijft me verbazen dat bij een ISP een consument een zakelijke optie kan aanschaffen zonder bewijs dat het voor zakelijk gebruik is. Bij Vodafone, t-mobile en KPN is dat beslist wel zo.
Het kost extra. Nee, een bewijs is niet noodzakelijk. Alleen bij Delta is het 1 jaar gratis.
Daarnaast is dit het advies van Delta om een modem in bridge geleverd te krijgen.
Sjakie0101 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:12:
[...]

Het kost extra. Nee, een bewijs is niet noodzakelijk. Alleen bij Delta is het 1 jaar gratis.
Daarnaast is dit het advies van Delta om een modem in bridge geleverd te krijgen.
Er is denk ik sprake van een marketing kreet “zakelijk”. Want het is dus een levering van een “zakelijke” optie bovenop een levering aan een consument. Dat kan volgens mij conform de Belastingdienst helemaal niet. En voor Delta betekent het een internet abo met consumentenrecht met een optie onder zakelijk recht.

Ik vermoed dus dat het in de boekhouding van Delta gewoon als levering aan een particulier staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
ernstoud schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:40:
[...]

Er is denk ik sprake van een marketing kreet “zakelijk”. Want het is dus een levering van een “zakelijke” optie bovenop een levering aan een consument. Dat kan volgens mij conform de Belastingdienst helemaal niet. En voor Delta betekent het een internet abo met consumentenrecht met een optie onder zakelijk recht.

Ik vermoed dus dat het in de boekhouding van Delta gewoon als levering aan een particulier staat.
Precies dat. Het had ook ipv Business pakket iets van ''Internet XXL voor veeleisende Tweakers'' kunnen heten ;) Mooie marketing dus.

Ik heb het zelf ook genomen, puur voor de garantie dat je altijd een vast IP adres hebt. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik in de 6 jaar dat ik bij Caiway zit mijn IP maar 2 keer is veranderd, maar vind het wel een fijne gedachte dat ik vanaf nu altijd een vaste heb. Ik werk praktisch alleen vanuit huis en heb thuis ook de nodige IT hobby apparatuur staan zoals wat servertjes bijvoorbeeld. Je ziet ook al ISP's verschijnen (zoals Starlink) die je wel een IPv4 adres geven, maar dat is bijvoorbeeld een IP uit de 10.x of 172.x range. Mobiele telefoon providers doen dat ook, veel in de 172 reeks. Daarachter zit een NAT naar een 'echt' IPv4 adres, maar die deel je dus met heel veel gebruikers. Allemaal veroorzaakt door een te kort aan IPv4 adressen. Ik wil de garantie hebben dat het mij niet gaat gebeuren :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:33:
[...]

Het misverstand dat je 8 Gbps in zijn geheel over de lijn krijgt is al eerder aan de orde geweest. Inderdaad krijg je per poort een max snelheid zoals hierboven genoemd. Je hebt qua downloaden of wat je ook doet van elkaar geen last. Iedere poort heeft zijn eigen snelheid doe doorgegeven wordt aan het gekoppelde apparaat.
Het 'misverstand' is eerder rechtgezet, en toch maak je het wederom onduidelijk.

Je krijgt wel in 1 keer alles over 1 glas lijn binnen en als jij een device aansluit dat die snelheid aankan, kan je dat ook op 1 poort zetten.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:29:
Ja hoor, dat kan, een paar pagina's terug vind je de technische details.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Diederik schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:31:
[...]

Ja hoor, dat kan, een paar pagina's terug vind je de technische details.
Maar niet bij XGS-PON toch? Daar is bij mij nog onduidelijkheid over :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
@Diederik @bluewalk @stormfly
Inderdaad, dat is volgens mij het verhaal voor AON (actief / point to point). Bij PON (passive / point to multipoint) krijg je te maken met filtering en decodering. Dat kan ook in een SPF geregeld worden maar dan dient Delta dit wel te ondersteunen. Gezien Nokia ze heeft en er vanaf begin 2022 modemkeuze geldt voor actieve netwerk elementen zullen ze dit toch echt moeten gaan ondersteunen. Als ze moeilijk gaan doen kun je altijd nog even herinneren aan het traject dat die ene Ziggo klant startte bij de Geschillencommissie Telecommunicatiedienst.

• markmart33
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-04 08:19
Voor de mensen die bang zijn voor de overzet perikkelen van Caiway naar Delta, wellicht kan ik die geruststellen met mijn positieve ervaring.
Gisteravond even na 21:00 verbrak de verbinding, hierop heb ik gelijk de nieuwe modem aangesloten.
Nog geen internet maar dat lijkt mij normaal.
Om 0:15 moest ik er uit voor het toilet, gelijk even gekeken of het lampje op de modem nu wel brande, en ja inderdaad.
Meteen even de laptop aangesloten en gelijk verbinding, aanmelden hoefde dus niet.
Hierop gelijk zeg maar het melkpak aangesloten en na een herstart van mijn router werkte dat ook allemaal.
Moet alleen tv nog testen, kwam niet verder dan het inlog scherm maar dat heb ik vanmorgen even aangezet maar had geen tijd meer.
Wat ik enigzins vreemd vind, dat als ik kijk wat mijn ip is via een website dat mijn provider nog Caiway zou zijn.
Maar al met al ben ik dik tevreden met minimale offline.

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:11
apart dat ik niks kan bestellen terwijl het wel in de krant staat(bestel voor 27 sept en betaal geen aansluitkosten). Hierover gebeld met Delta Fiber Netwerk, maar niks meer te weten gekomen.

• bluewalk
  • Niet online
markmart33 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:56:
Wat ik enigzins vreemd vind, dat als ik kijk wat mijn ip is via een website dat mijn provider nog Caiway zou zijn.
Maar al met al ben ik dik tevreden met minimale offline.
Yep hier Delta klant in Zeeland en mijn "provider" is ook Caiway :F. Het glas stuk van Delta Fiber is onder water gewoon Caiway, dat bevestigde meerdere personen binnen Delta mij ook.

• OttiglioM
OttiglioM schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:51:
[...]
Grappig is dat de monteur van eenzelfde soort helpdesk gebruik moet maken als de gebruiker. "er zijn nog drie wachtende voor u". Autoriteit heeft de monteur wel want hij kreeg de isp binnen 15 minuten overgezet. Dus we hoefden er niet een hele nacht overheen te laten gaan. Werkend internet heb ik nog steeds niet. Omdat de genexis zich onomkeerbaar "gepaird' had met online i.p.v. delta. Tenminste, dat is de verklaring waarmee de monteur onverrichter zake de woning verlaten heeft. Het wachten is op een gloednieuw "onbesmet" modem dat opgestuurd zou worden. Het is er nog steeds niet. Evenmin zijn er signalen dat het onderweg zou zijn.
Het vervolg: Soms wordt een deel van de problematiek opgelost door niets te doen. Na een klein weekje wachten op het nieuwe modem dat nog in geen velden of wegen te bekennen was heb ik mijn zwartboek gedetailleerd opgesteld. Ik stond voor de telefoon stond moed te verzamelen voor het tigste gesprek met de klantenservice en kreeg ineens nog een heldere ingeving. Laat ik de boel nog eens een keer via de stekker resetten. Baat het niet dan schaadt het niet. Tot mijn stomme verbazing komt het modem op gang met alle ledjes in de goede stand.... Kennelijk moet er dus toch een nacht overheen gaan voordat de omzetting actief is. De monteur had toch duidelijk met de technische helpdesk overlegd en daaruit was de conclusie gekomen dat het modem geblokkeerd was en dat alleen een nieuwe ons uit de brand kon helpen. Ik geloofde te heilig in de onvoorwaardelijke deskundigheid van deze combi.

400/400 met een kleine surplus over het ethernet. Rond de 50/50 over de deco M5 wifi. Niets meer aan doen, zou je zeggen. Ware het niet dat de DECO app mij geen hoofdmenu toont waarin ik het wifi wachtwoord kan wijzigen. De app wil alleen maar een nieuwe installatie doen en loopt daar vervolgens op vast omdat de lampjes al groen zijn en niet blauw gaan knipperen zoals bij een verse installatie.

Ik heb al met een Zeeuws Meisje contact hierover gehad. Mijn android opnieuw opstarten hielp niet. De boel resetten gaat ook niet. Inmiddels een piepklein resetknop (= gaatje) ontdekt die Zeeuws Meisje ook niet kon vinden/aanwijzen. Dat maar eens gaan proberen.

- wordt vervolgd -
OttiglioM schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:46:
[...]

400/400 met een kleine surplus over het ethernet. Rond de 50/50 over de deco M5 wifi. Niets meer aan doen, zou je zeggen.

Inmiddels een piepklein resetknop (= gaatje) ontdekt die Zeeuws Meisje ook niet kon vinden/aanwijzen. Dat maar eens gaan proberen.
50/50 over WiFi is toch niet optimaal. Ik heb hier met gigabit 400/400 door een dikke muur op 5GHz via een Apple TimeCapsule als AP op de Genexis. Als je verder tevreden bent niets meer aan doen, maar er zit meer in.

En dat reset knopje zal echt wel werken denk ik.

• OttiglioM
ernstoud schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:21:
[...]
50/50 over WiFi is toch niet optimaal. Ik heb hier met gigabit 400/400 door een dikke muur op 5GHz via een Apple TimeCapsule als AP op de Genexis. Als je verder tevreden bent niets meer aan doen, maar er zit meer in.
Het reset knopje werkte en na schone installatie kom ik nu in het hoofdmenu :)

Op zich zouden de omstandigheden hier ideaal moeten zijn voor wifi. Houtskeletbouw. Buitengebied met andere wifi stations op ruime afstand.

De deco app biedt twee vormen van testen.

1. Routerinstellingen/Internetsnelheid testen is inderdaad 400/400
2. Decolab/wifi-diagnose zit gemiddeld rond de 100/100. Dat is al meer dan de 50/50 die ik met externe test sites over de wifi kon meten. Opvallend is dat het wifi signaal sterk wisselt met de omgeving. Te midden van mijn bureau met monitor eiland wordt het van heel sterk in een keer heel zwak.

[ Voor 0% gewijzigd door OttiglioM op 23-09-2021 14:11 . Reden: type ]

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:36
J.E. Weinor schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:59:
[...]
Nou dan is het momenteel erg rustig :)

Ik heb mij maandag aangemeld bij Delta en vandaag een mail gekregen van Guidion. Ik kan het morgen al laten aansluiten!

Probleempje is dat de 2 weken nog niet voorbij zijn en ik geen installatie pakket heb…
ernstoud schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:21:
[...]

Welk modem heb je er aan gehangen in eerste instantie? Het Melkpak of hetbwifimodem?
Sjakie0101 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:40:
[...]

Welk modem heb je er aan gehangen in eerste instantie? Het Melkpak of hetbwifimodem?
Ik heb nog steeds de Platinum 7840 als router in gebruik. De WiFi daarvan is totaal ruk, kwam niets door de genoemde muur de woonkamer in. Dus WiFi uitgezet en er die Apple TC naast en dat werkt prima voor mij. Heb er daarvan ooit een paar nieuw gekocht voor een goede prijs. Bevatten 3Gb. storage en de WiFi is door 6 antennes echt heel goed.

En bonus; ze zijn met een kleine hack te benaderen via SSH, er draait NetBSD op. Voor een nerd als mijzelf mooi speelgoed.

Heb hier allerlei glasvezel kabeltjes, SFP’s, een ubiquity EdgeRouter X etc., maar omdat ik de Genexis 7840 logisch “open” gemaakt heb, heb ik er monitoring van de firewall en bandbreedte etc op en USB werkt; kortom voldoende eigen beheer waardoor ik geen behoefte zie om nu nog aan de gang te gaan met een andere router. Ik heb zelfs de op MP gekochte Titanium-22 na mijn experimenten weg gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kooskabelloos
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-04 05:28
@Sjakie0101 kleine nuance, alleen RTL en Viacom zenders kun je bij opnames niet spoelen, sbs zenders bij opnames wel 😉.
Zoeken op alle playout platformen ok? Binnenkort ook maar eens de zenders in de app doorlopen. Weet dat ik meelees. Thanks voor de feedback. Appreciated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
Weet iemand hoe het bij Delta en Caiway zit met geblokkeerde poorten? Zijn er poorten geblokkeerd? Bijv poort 25?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 07:05
Roetzen schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:33:
Weet iemand hoe het bij Delta en Caiway zit met geblokkeerde poorten? Zijn er poorten geblokkeerd? Bijv poort 25?
Gebruik je toch gewoon 587

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wurtel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-02 15:58
Ik heb de laatste 10 pagina's doorgelezen.

Wat ik nog nergens gelezen heb is of Delta bereid is om een reverse DNS naam aan je IP adres te hangen (dat heb ik nu wel op mijn Solcon abonnement). Dat zou best bij de "zakelijke" extra's mogen horen, vind ik. Ook dat in- en uitgaande port 25 verbindingen toegelaten worden.

Als ik kijk wat ik voor Solcon betaal (en wat ik er voor krijg) en wat 1Gb bij Delta kost, dan wordt het wel erg interessant om over te stappen. Ik moet wel zeggen dat Solcon uiterst stabiel is gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of een poort naar buiten benaderbaar is kun je zo testen:

curl portquiz.net:25

Geen curl op je PC, dan:

$ telnet portquiz.net 80
Trying ...
Connected to portquiz.net.
Escape character is '^]'.

$ nc -v portquiz.net 80
Connection to portquiz.net 80 port [tcp/daytime] succeeded!

$ curl portquiz.net:80
Port 80 test successful!
Your IP: 91.141.211.2

$ wget -qO- portquiz.net:80
Port 80 test successful!
Your IP: 91.141.211.2

# For Windows PowerShell users
PS C:\> Test-NetConnection -InformationLevel detailed -ComputerName portquiz.net -Port 80

Bij mij is poort 25 (Caiway) naar buiten gewoon mogelijk. Poort 25 is SMTP dus als je email wilt doen via poort 25 moet je wel credentials en SSL etc. toepassen. Zie Caiway/Delta support pagina's:

https://www.delta.nl/zake...e_controleer-instellingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-04 15:14

lier

MikroTik nerd

Ja! Nee! Nee!

;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Overduidelijk dat Caiway en Delta gewoon dezelfde firma's zijn waar mensen zitten die voor beide merken werkzaamheden doen. Ik heb 2 dozen ontvangen met modems. De alles-in-1 modem kwam in een doos van Delta. De Titanium modem kreeg ik van Delta in een Caiway doos :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tux3.14 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:10:
Overduidelijk dat Caiway en Delta gewoon dezelfde firma's zijn waar mensen zitten die voor beide merken werkzaamheden doen. Ik heb 2 dozen ontvangen met modems. De alles-in-1 modem kwam in een doos van Delta. De Titanium modem kreeg ik van Delta in een Caiway doos :P
Wel in de juiste doos retourneren hoor! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:50
Maakt geen hout uit, het enige verschil in het adres is de naam. De spullen gaan naar hetzelfde Antwoordnummer :)
Voor de interne verwerking vinden ze het denk ik wel prettig als je de juiste doos/label gebruikt :+

[ Voor 31% gewijzigd door consono_md110 op 24-09-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
ernstoud schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:55:
[...]

Of een poort naar buiten benaderbaar is kun je zo testen:

curl portquiz.net:25
Als je de aansluiting al hebt..

Maar die heb ik dus nog niet. Delta Fiber is hier campagne aan het voeren om 25% van de huishoudens te krijgen. Voordat ik beslis of ik mee doe, zoek ik antwoorden op vragen waar de verkoopjongens meestal omheen draaien.
Duidelijke antwoorden. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
ernstoud schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:11:
[...]

Wel in de juiste doos retourneren hoor! ;)
Wat gebeurt er als je niet retourneert? Bij ziggo destijds deed ik dat nooit en heb er ook niet wat over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaaoie17 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:08:
[...]

Wat gebeurt er als je niet retourneert? Bij ziggo destijds deed ik dat nooit en heb er ook niet wat over gehoord.
In de algemene voorwaarden staat dat dan de kostprijs in rekening gebracht wordt. Of dat gebeurt is mij niet bekend. Meer dan een paar tientjes zijn deze devices sowieso niet waard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sirhc_95
ernstoud schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:45:
[...]

Nogmaals hartelijk dank voor je hulp! De clou was inderdaad om het plastic gedeelte van de Genexis kabel door te schuiven richting modem, daarna meteen verbinding terwijl de installatie volgens de Delta helpdesk met dit DKT doosje alleen door een monteur zou kunnen. Die kon overigens pas 12 oktober komen, dus dit is wel ideaal :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sirhc_95 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:04:
[...]

Nogmaals hartelijk dank voor je hulp! De clou was inderdaad om het plastic gedeelte van de Genexis kabel door te schuiven richting modem, daarna meteen verbinding terwijl de installatie volgens de Delta helpdesk met dit DKT doosje alleen door een monteur zou kunnen. Die kon overigens pas 12 oktober komen, dus dit is wel ideaal :*)
Mooi! Veel plezier ermee.

• J.E. Weinor
jaaoie17 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:08:
[...]

Nee bij Ziggo einde tijdperk ook nooit ingeleverd ook geen rekening ontvangen, toen overgegaan Vodafone glasvezel op KPN netwerk voor 1 jaar ook nooit ingeleverd ook geen rekening en nu zit ik op het KPN glasvezel alweer ruim een jaar of 6.

Over Delta glasvezel geen ervaring hoe het beleid is geregeld en streng hier in is wegens niet inleveren apparatuur.

Kreeg wel een mail van Delta om de modem alweer in te leveren + ticket maar dat ga ik niet doen, is niet voor mij deze aansluiting bij Delta glasvezel maar voor mijn moeder die in de verzorging zit en pas is aangesloten op nieuw adres en werkt tot nu toe goed, in deze topic is het een of ander over gezegd.
J.E. Weinor schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:35:
[...]

Nee bij Ziggo einde tijdperk ook nooit ingeleverd ook geen rekening ontvangen, toen overgegaan Vodafone glasvezel op KPN netwerk voor 1 jaar ook nooit ingeleverd ook geen rekening en nu zit ik op het KPN glasvezel alweer ruim een jaar of 6.

Over Delta glasvezel geen ervaring hoe het beleid is geregeld en streng hier in is wegens niet inleveren apparatuur.

Kreeg wel een mail van Delta om de modem alweer in te leveren + ticket maar dat ga ik niet doen, is niet voor mij deze aansluiting bij Delta glasvezel maar voor mijn moeder die in de verzorging zit en pas is aangesloten op nieuw adres en werkt tot nu toe goed, in deze topic is het een of ander over gezegd.
Bij Ziggo waren de modems vaak afgeschreven en aan vervanging toe. De oude konden vaak in de prullemand. De modems van Delta worden volop gebruikt en dus ook opnieuw ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
Een kennis van mij enkele maanden geleden geholpen met de overstap van Ziggo naar KPN glasvezel. Die vond het ook teveel moeite om het Connectbox modem en de mediabox XL terug te sturen via de toegezonden retourdoos. Maar hij heeft wel een factuur gehad. De kosten die ze berekenen zijn hier te vinden. En die heeft hij ook niet betaald en nu worden hem ook nog extra incassokosten berekend. En toen pas ging die betalen. Ik had alles klaargezet in de retourdozen voor hem, hij hoefde ze alleen nog maar even weg te brengen… Deze houding kost hem nu uiteindelijk €250.

Moraal van dit verhaal: Ziggo berekent tegenwoordig wel deze kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
Zojuist nog even bij de Delta winkel hier in het dorp geweest en daar gevraagd of het mogelijk was om, als mijn 8 Gb/s aansluiting volgend jaar wordt opgeleverd, om een SPF module te krijgen in plaats van de standaard router. De man die ik sprak was erkende direct dat dit voor hem een te technisch inhoudelijke vraag was en hij heeft hier een service ticket aangemaakt. Ik moest hem nog wel even dicteren wat mijn vraag nu concreet is en heb hem er ook direct bij laten zetten "gezien er in 2022 vrije modemkeuze is voor actieve netwerkcomponenten".

Hij was wel benieuwd wat de meerwaarde daarvan is dus dat heb ik hem uitgelegd. Zijn antwoord was hij wist dat er begin volgend jaar een nieuw type media converter komt welke een 10Gbit ethernetaansluiting heeft. @Houtenklaas

Vervolgens heb ik hem ook gevraagd of hij wist hoe het netwerk werd aangelegd en deze vraag kon hij wel beantwoorden, hij was kortgeleden naar een tech sessie geweest en daar werd verteld dat alle nieuwe netwerken AON / point to point worden aangelegd en in de centrale op een PON-splitter worden aangesloten. Dit biedt Deta dan altijd de mogelijkheid om de glasvezel te verhuren aan een andere provider.

Naast al deze vreugdevolle informatie was er helaas toch nog een teleurstelling. Het hele netwerk zal in één keer voor de hele gemeente geactiveerd worden en niet per wijk. En dat gaat nog wel 6 tot 9 maanden duren voordat het feestijke moment gaat plaatsvinden.
robertwebbe schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:58:

Zijn antwoord was hij wist dat er begin volgend jaar een nieuw type media converter komt welke een 10Gbit ethernetaansluiting heeft.
Die bestaan al enige tijd hoor: https://www.fs.com/de-en/products/101478.html

• robertwebbe
Ja maar dan geleverd door Delta zelf (waarschijnlijk op verzoek).

[ Voor 48% gewijzigd door robertwebbe op 25-09-2021 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen
robertwebbe schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:58:
Zojuist nog even bij de Delta winkel hier in het dorp geweest en daar gevraagd of het mogelijk was om, als mijn 8 Gb/s aansluiting volgend jaar wordt opgeleverd, om een SPF module te krijgen in plaats van de standaard router. De man die ik sprak was erkende direct dat dit voor hem een te technisch inhoudelijke vraag was en hij heeft hier een service ticket aangemaakt. Ik moest hem nog wel even dicteren wat mijn vraag nu concreet is en heb hem er ook direct bij laten zetten "gezien er in 2022 vrije modemkeuze is voor actieve netwerkcomponenten".
Opmerkelijk. Ik kom net terug van een bezoekje aan het Delta Glasvezel Informatiepunt in mijn dorp. Ik stelde een soortgelijke vraag, namelijk of ik mijn eigen glasvezelmodem kan en mag aansluiten. Met verwijzing naar de beleidsregel handhaving eindapparaten die onlangs door de ACM is gepubliceerd en die eind januari 2022 van kracht wordt.

Hij had ook nog niet van die regel gehoord, maar met de zoektermen die ik hem influisterde had hij binnen 30 seconden genoeg gevonden om hem er van te overtuigen dat ik die regel niet uit mijn duim zoog. Hij heeft ook een service ticket aangemaakt. :)
Naast al deze vreugdevolle informatie was er helaas toch nog een teleurstelling. Het hele netwerk zal in één keer voor de hele gemeente geactiveerd worden en niet per wijk. En dat gaat nog wel 6 tot 9 maanden duren voordat het feestijke moment gaat plaatsvinden.
Mijn dorp (Driebergen) is zeker wat groter dan het jouwe want hier gaat het wel per wijk. Welke wijk het eerste aan de beurt zal zijn was nog niet bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@Roetzen Mooi dat er dan nu 2 tickets over dit onderwerp zijn aangemaakt.

Wellicht kunnen andere tweakers met een Delta winkel in het dorp ook een dergelijke vraag gaan stellen. Pas als er voldoende aandacht voor is, gaan ze het serieus nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen
robertwebbe schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:28:
@Roetzen Mooi dat er dan nu 2 tickets over dit onderwerp zijn aangemaakt.

Wellicht kunnen andere tweakers met een Delta winkel in het dorp ook een dergelijke vraag gaan stellen. Pas als er voldoende aandacht voor is, gaan ze het serieus nemen.
En voor wie er dan toch is: vraag meteen ook even naar IPv6, want dat schiet ook nog niet echt op...

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:47
Roetzen schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:23:

Mijn dorp (Driebergen) is zeker wat groter dan het jouwe want hier gaat het wel per wijk. Welke wijk het eerste aan de beurt zal zijn was nog niet bekend.
Interessant! Hoop dat ze met Driebergen-Noord beginnen O-)

• Roetzen
tyson69 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:12:
[...]

Interessant! Hoop dat ze met Driebergen-Noord beginnen O-)
Dan zou ik ook aan de goede kant zitten. Ik ving na afloop van de informatieavond van donderdag in de wandelgangen op dat er mogelijk vier PoPs komen. Als de oost-west scheiding dan door de Bosstraat gaat lopen en als één van die PoPs bij het KPN gebouw aan de Cathatarijnestraat komt te staan en ze vanaf daar beginnen, zit ik helemaal goed. :)

Maar ja, eerst moet die 25% gehaald worden...

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-04 18:06
Roetzen schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:43:
[...]
Maar ja, eerst moet die 25% gehaald worden...
Mijn woonplaats kent 4565 huishoudens volgens het CBS. Delta gaf een drempel aan van 1/3e van de huishoudens voordat ze de aanleg zouden starten. Wat blijkt nu; er is 1 POP neergezet voor het hele dorp en daar komen volgens hun eigen nieuwsberichten "bijna 600 klanten hun aansluiting op" in mijn woonplaats. En als ik zo om mij heen kijk wie daadwerkelijk de vezel naar de gevel krijgt dan kan ik me goed indenken dat het inderdaad niet meer dan dat is.

You do the math.

• Roetzen
@Blaffeh
Tja, 3x600 is aanzienlijk minder dan 4565. Wel dapper dat ze er met zo weinig inschrijvingen toch aan beginnen. Hier zijn er naar verluid 8255 huishoudens. We gaan het zien...

Roetzen schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 23:15:
@Blaffeh
Tja, 3x600 is aanzienlijk minder dan 4565. Wel dapper dat ze er met zo weinig inschrijvingen toch aan beginnen. Hier zijn er naar verluid 8255 huishoudens. We gaan het zien...
Eenmaal aangelegd gaan er wel meer volgen. Qua internet gaat er niets boven glasvezel en tv product van Ziggo heeft veel te weinig HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:47
Roetzen schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 23:15:
@Blaffeh
Kan me niet voorstellen dat ze bij 15% niet gaan graven.
Werd er in Nieuw-Salem nog wat verteld over de te gebruiken techniek? Mannetje in de winkel vertelde dat ze in jan/feb willen beginnen met graven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
tyson69 schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:01:
[...]

Kan me niet voorstellen dat ze bij 15% niet gaan graven.
Dat gaan we dan zien.
Werd er in Nieuw-Salem nog wat verteld over de te gebruiken techniek? Mannetje in de winkel vertelde dat ze in jan/feb willen beginnen met graven
Ik heb opgevangen dat er van iedere huisaansluiting een kabeltje met twee fibers naar een zogenaamd Eind Verdeel Punt gaat. Dat is een doos die in de grond gaat waar die 96 fibertjes opgelast worden op een "voedingskabel" met 96 fibers. Die gaat naar het PoP. In het PoP is ruimte voor derden om eigen apparatuur te plaatsen en op de tweede fiber naar de FTU van de klant aan te sluiten. Delta maakt zelf gebruik van de XSG-PON techniek. Daarbij worden 32 huishoudens door splitter/combiners op een poort aangesloten.

Als het allemaal doorgaat worden de eerste aansluitingen tweede kwartaal 2022 opgeleverd en de laatsten medio 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Vraag mij af betreft de HD zenders is er bij Delta ook HD glas met een hogere bitrate wat het beeld nog weer iets scherper maakt afhankelijk van welk tv die je hebt.

KPN glasvezel heeft deze toevoeging wel op bepaalde zenders en ziet degelijk verschil tussen HD en HD glas zenders op een oled scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
J.E. Weinor schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:27:
Vraag mij af betreft de HD zenders is er bij Delta ook HD glas met een hogere bitrate wat het beeld nog weer iets scherper maakt afhankelijk van welk tv die je hebt.

KPN glasvezel heeft deze toevoeging wel op bepaalde zenders en ziet degelijk verschil tussen HD en HD glas zenders op een oled scherm.
De “basiszenders” hebben een hogere bitrate 10 Mbits/sec. De overige HD zenders zijn zeer goed van beeld en retestrak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
Nu lees ik hier veel over de bridge modus. Het lijkt me toch een beetje dat hierbij het paard (deels) achter de wagen gespannen wordt. Je eigen modem/router van keuze rechtstreeks op de fiber lijkt me de meest voor de hand liggen de route. Wat is de reden dat dit niet gedaan wordt? Mag het niet (van delta) of kan het (technisch) niet? En we krijgen toch begin 2022 het recht op vrije modemkeuze?

Nu is er iemand in mijn buurt die zijn Fritzbox rechtstreeks op de deltafiber heeft aangesloten. Het genesis modem alleen gebruikt voor de activatie en daarna de Fritzbox er op. Een kleine aanpassing in het Fritzbox menu en een aangepast kabeltje naar de FTU waren voldoende. Deze buur gebruikt alleen internet. Geen telefonie en TV.

Iemand enig idee of dit op de langere termijn problemen met de ISP (delta) kan opleveren. Anders ga ik dit ook doen. Kan ik mijn geliefde Fritzbox gewoon blijven gebruiken. En dat scheelt een hoop bijkomend gesodemieter met mijn min of meer gedwongen overstap van XS4all naar delta.
Pagina: 1 ... 14 ... 119 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.