AdoDenHaag schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:13:
[...]
De Smartbox wordt uitsluitend verstrekt aan klanten in Zeeland die nog via coax zijn aangesloten. Ik heb hier inmiddels tien keer over gebeld met DELTA. Hoe dan ook: glasvezelklanten krijgen hem niet — ook niet met een Unlimited-pakket (welke ik nota bene wél heb afgesloten).
De
Amigo Amino Aria 7x is een ramp: traag, ouderwetse IR-afstandsbediening (serieus, uit het jaar 2000?) en de beeldkwaliteit is om te huilen (maar dat zal op de Smartbox hetzelfde zijn, denk ik (zelfde streams?).
Edit: ik heb de Amino Aria 7X, niet de Amigo uiteraard.
Hier kijken we tegenwoordig uitsluitend via een Thomson Google TV (handige afstandsbediening met nummerknoppen, ideaal voor de main-tv) en een Apple TV. De algemene indruk hier thuis: de Delta TV-app ziet er beter uit qua beeldkwaliteit dan wat het oude Aria 7x kastje liet zien, die staat inmiddels met pensioen in de doos.
De Aria 7x gaf ook regelmatig rare kuren: soms wel geluid maar geen beeld of UI, en dat was dan alleen te fixen door de stekker eruit te trekken.
Qua bitrate lijken de streams overigens niet heel ver uit elkaar te liggen. De Delta TV-app zit rond de 9 Mbps, terwijl de Multicast-stream op de Aria 7x iets boven de 10 Mbps zat. Dat is wel lager dan de ±14 Mbps die ik me van Ziggo herinner.
De verklaring voor het betere beeld ligt volgens mij vooral in de upscaling. De Philips OLED’s uit 2018 en 2021 hier in huis hebben (denk ik) matige upscalers, maar zodra ze een 4K-signaal krijgen (zoals via de Google TV of Apple TV) ziet het er meteen een stuk scherper en rustiger uit. De Aria 7x blijft steken op 1080p, wat gewoon minder fraai oogt op een groot 4K-paneel.
Ik heb Delta al meerdere keren gezegd: fix eerst je tv-product voordat je met WiFi 7-modems komt voor gigabit-klanten. Een vriend van me met een oude Nokia-modem haalt met WiFi 6 gewoon 1,8 Gbps, maar de tv-ervaring blijft wel ruk ondertussen! Dat lijkt me een betere prioriteit dan weer een nieuw modem pushen terwijl de tv-dienst nog steeds ruk is!
Zowel de Google TV als de Apple TV zijn hier gewoon via wifi aangesloten, en dat loopt verbazingwekkend goed. Waar het beeld bij de Aria 7x regelmatig vastliep, kun je hiermee gerust meer dan 12 uur achter elkaar tv kijken zonder één hapering.
[
Voor 4% gewijzigd door
TomSt op 24-10-2025 19:34
]