• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:55
Het compleet uit het niets opbouwen van een AAA-game titel kost ontzettend veel geld en jaren aan ontwikkelingstijd. Zie bv. hoe het oorspronkelijk gecrowdfunde Star Citizen na al die jaren nog steeds in a alpha status zit, terwijl er al ruim meer dan 300 miljoen dollar in gestoken is.

Dat doe je als bedrijf alleen wanneer je verwacht die kosten ook weer terug te verdienen. Een Stadia-exclusive game op AAA-game niveau is gewoon financieel niet haalbaar. Het bereik is te laag als je alleen op Stadia je game kunt verkopen. Voor Sony en Microsoft speelt dan nog wel een ander belang, namelijk het verkopen van hun console en achterliggende platform. Voor hen zijn exclusives een manier om klanten naar hun console te trekken. Maar dat is voor Stadia geen haalbare methode.

De beste manier voor Stadia om spelers (klanten) te houden is juist de gewilde 3rd party games aan te trekken, en er voor zorgen dat het voor een klant waarde heeft om een Pro abonnement te nemen. De gratis Basic klanten leveren Stadia geen geld op. Die kosten alleen geld.

En uiteindelijk zal Stadia, zoals al eerder is aangegeven, inderdaad het meeste geld verdienen aan het verkopen / licenseren van het Stadia platform aan andere bedrijven, en de Youtube integratie waar ze juist weer verdienen aan de advertentie inkomsten daar.

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Haay schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:59:
De gratis Basic klanten leveren Stadia geen geld op. Die kosten alleen geld.
Dit is, volledig los van het nieuws van de sluiting van de game studies, precies waarom ik heel erg voorzichtig zou zijn met spellen aanschaffen op stadia. Google is geen liefdadigheidsinstelling, dus op een bepaald moment moet het of toch geld gaan kosten, of de stekker wordt eruit getrokken.

Kortom, op stadia beter geen backlog van games (a la steam), maar beter alleen kopen wat je ook daadwerkelijk op korte termijn veel speelt, zodat je je geld eruit hebt mocht google stoppen.

• JackP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-12-2025
Allemaal meningen van mensen die ik hier nog nooit gezien heb, lekker boeiend...

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:50
JackP schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:11:
Allemaal meningen van mensen die ik hier nog nooit gezien heb, lekker boeiend...
So true

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat zie je ook op de frontpage, allemaal mensen (lees: console gamers) die even komen vertellen hoe het allemaal werkt.

Ik hoop dat deze stap betekent dat er meer tijd en energie gestoken wordt in het brengen van third-party titels naar Stadia. Wat mij betreft veel belangrijker dan een eigen titel ontwikkelen.

• 12345j
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-01-2022
Ik begrijp dat mensen zeggen, ze stoppen met eigen games ontwikkelen, niet met Stadia. Maar heel eerlijk, zo begint het afbouwen altijd.

Het is duidelijk afbouwen want de game studios bestonden nog maar kort, je kunt mij niet vertellen dat ze nu ineens tot inzicht komen dan een game ontwikkelen duur is, dat wisten ze uiteraard ook toen ze ermee begonnen. Wat wel veranderd kan zijn is dat ze toen grote toekomstplannen voor Stadia hadden, en dat ze die hebben bijgesteld.

Ik blijf nog even pro aanhouden, maar als Google niet met positieve berichten komt komende tijd stop ik daar ook een tijdje mee, ik heb pro nu ook deels om het platform te steunen.

• Tenktenk
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:47
12345j schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:18:
Ik begrijp dat mensen zeggen, ze stoppen met eigen games ontwikkelen, niet met Stadia. Maar heel eerlijk, zo begint het afbouwen altijd.

Het is duidelijk afbouwen want de game studios bestonden nog maar kort, je kunt mij niet vertellen dat ze nu ineens tot inzicht komen dan een game ontwikkelen duur is, dat wisten ze uiteraard ook toen ze ermee begonnen. Wat wel veranderd kan zijn is dat ze toen grote toekomstplannen voor Stadia hadden, en dat ze die hebben bijgesteld.

Ik blijf nog even pro aanhouden, maar als Google niet met positieve berichten komt komende tijd stop ik daar ook een tijdje mee, ik heb pro nu ook deels om het platform te steunen.
Met die gedachte speel ik ook mbt. PRO. Maar ik moet je zeggen dat ik gisteren me 2 uurtjes prima heb vermaakt met Lara Croft.. Ik heb niet altijd behoefte aan zo'n AAA-game. Ik begon gisteren eerst met wat side-missies in Cyberpunk, maar na 3x op mijn bek geslagen te zijn en "geld" moeten inleveren had ik het wel weer gehad.. Soms wil ik gewoon een "spelletje" doen als Dadia waarbij je niet verdwaald in allerlei opties, menu's :) en verhaalstructuren.. Als ik dan zo'n straight forward schiet en puzzel game kan oppakken en nog een paar uurtjes kan doen deze maand ben ik alweer tevreden... Ik denk dat ik dan zonder PRO zo'n spel niet zo snel zou kopen..

• nrr92
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-01 22:03
Gaat Stadia stoppen? Nu nog niet in ieder geval. Zodra die beslissing wordt genomen zullen we het wel vrij snel weten.

Het stoppen met eigen games is een vreemde beslissing. Er is immers niks veranderd. Vanaf dag 1 weet je dat eigen games investeringen zijn voor de lange termijn die op korte termijn enkel geld kosten. En vanaf dag 1 weet je dat dit een uiterst risicovolle strategie is (kort gezegd: nieuw platform, nieuwe games, geen zekerheden). Het lijkt er dus vooral op dat het oorspronkelijke idee niet klopte.

Het is voor mij om die reden een teken aan de wand. Dat zeg ik niet omdat ik geloof dat 1st party games essentieel zijn voor Stadia. Dat zeg ik omdat ik, zoals ik al eerder in dit topic heb omschreven, niet begrijp wat ze willen met Stadia. Nu ik Stadia een tijdje heb gebruikt en met dit nieuws durf ik het zelfs nog harder te benoemen: Ik heb de indruk dat er te weinig visie achter Stadia zit.

Technisch is het echt geweldig. Dat vind ik in ieder geval terwijl ik ook concurrenten zoals Shadow en Geforce Now heb geprobeerd. Maar het product Stadia is slecht. Er zit geen logica achter. Dat zie je ook al met het bestaan van Ubisoft+ en Stadia Pro naast elkaar. Een aantal eigenaardigheden van Stadia Pro (te veel om op te noemen). Maar ook het nalaten om echt door te pakken na de Cyberpunk deal. Waarom heeft bijvoorbeeld Fifa nog steeds geen officiële release datum? Waarom weten ze het niet voor elkaar te krijgen om de hype vast te houden door grote nieuwe titels aan te kondigen?

Juist dat laatste is zorgelijk. Ze stoppen met 1st party games maar naar mening is het op dit moment ook met de 3th party games nog slecht geregeld. Er is een gebrek aan grote titels, een gebrek aan releasedatums, een gebrek aan aankondigingen, een gebrek aan nieuwe games (dus geen ports) en een gebrek aan online spelers. Als ze dat allemaal op orde hadden dan was de beslissing om 1st party games te stoppen ook niet zo zorgelijk geweest. Die was dan wellicht zelfs toe te juichen.

Overigens vind ik ook, dat op het moment dat je deze beslissing neemt, je het aan jezelf verplicht bent om dan ook een aantal aankondigingen te kunnen doen die een echte wow-factor hebben. Bijvoorbeeld een deal met een uitgever. Of bijvoorbeeld de aankondiging van AAA games die tegelijk met andere platformen gereleaset worden. Nu je dat niet doet is een dergelijke aankondiging enkel een botte bijl in het vertrouwen van je klanten en je partners.

Al met al denk ik dat Stadia technisch gezien enorm potentieel heeft. Alle cloudgamingdiensten zijn nog niet echt geweldig wat mij betreft. Maar Stadia had (of heeft) juist de potentie om hierboven uit te stijgen. Maar ik vrees dat product Stadia het niet gaat redden (frustrerend |:( ). Ik zelf zal daarom vanaf nu ook niet meer geld spenderen tenzij er echt een topgame is die ik hoe dan ook wil spelen.

• HugovB
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-03-2025
Exocet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:16:
[...]

Dat zie je ook op de frontpage, allemaal mensen (lees: console gamers) die even komen vertellen hoe het allemaal werkt.

Ik hoop dat deze stap betekent dat er meer tijd en energie gestoken wordt in het brengen van third-party titels naar Stadia. Wat mij betreft veel belangrijker dan een eigen titel ontwikkelen.
Het staat letterlijk in dat artikel dat Harrison nu gaat focussen op het binnenhalen van AAA titels. Stuk haalbaarder dan er zelf 1 bouwen met 0 ervaring en 2021 concurrentie. Het is niet meer 2001 met een enorme open markt.

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-10-2025
Die al 30 jaar gamen en elke verandering in de industrie hebben doorgemaakt, en daarnaast ook al 20 jaar Google producten gebruiken en precies weten hoe dat bedrijf gerund wordt.

Ik vond (ed: vind) Stadia echt mega interessant qua potentie maar gezien de betrokkenheid van Google en hun staat van dienst, business model en überhaupt het feit dat ze 0 affiniteit hebben met gaming is voor mij genoeg om er ver weg van te blijven. YouTube Music is ook zo'n enorm faal product dat nog niet in de schaduw van Apple Muziek en Spotify mag staan, en dat is typisch voor bijna alles van Google.

Juist investeren in eigen content is een signaal dat ze het serieus nemen, en het feit dat ze na amper 1 jaar alweer de stekker uit trekken (ze zien het zo goed als zeker als een kostenpost of kwam erachter dat het niet zo makkelijk was) zegt genoeg. Microsoft stampt studios uit de grond, neemt Bethesda over en doet dezelfde dingen die Google doet, echter hebben zij wel een legacy van 20-jaar met Xbox. Waarom zou ik dan mijn geld bij Google investeren, een advertentiebedrijf. Ik kan mijn Xbox games uit 2001 nog altijd spelen op mijn Xbox Series X. Hoe zit dat over 5 jaar met games die ik in Stadia aanschaf?

Oftewel, over 5 jaar beoordeel ik het weer opnieuw maar dan staat ook Stadia op Killed by Google.

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-01 14:43
Beetje logisch, niet? Ikzelf heb Stadia Pro (weliswaar 3 maanden gratis), en het gaf mij ook even een koude douche na het lezen van dat persbericht. Je denkt toch 2x na wanneer je 69 euro neerlegt voor een AAA game op het platform. Wie weet ben je zo je geld kwijt binnen de kortste tijd.

Overigens, het is niet omdat iemand Stadia niet heeft, dat hij de technologie en het business model niet volgt. Ik vind zelf dat deze mensen er een betere en neutralere kijk hebben op het hele plaatje. Tuurlijk zijn er Dadia's die super tevreden zijn want hey, je hoeft niet te betalen voor het te gebruiken. En als je betaalt, dan ben je soms weleens zoet met enkel de gratis Pro games.

Alleszins, ik hoop dat Stadia wel verder gaat maar tegelijkertijd - hoe hard het ook klinkt - het zou mij niet verbazen dat ze plots de boel sluiten. :/

• JackP
sohus schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:53:
[...]

Ik vond (ed: vind) Stadia echt mega interessant qua potentie maar gezien de betrokkenheid van Google en hun staat van dienst, business model en überhaupt het feit dat ze 0 affiniteit hebben met gaming is voor mij genoeg om er ver weg van te blijven.
Prima!

• sohus
HugovB schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:40:
[...]

Het staat letterlijk in dat artikel dat Harrison nu gaat focussen op het binnenhalen van AAA titels. Stuk haalbaarder dan er zelf 1 bouwen met 0 ervaring en 2021 concurrentie. Het is niet meer 2001 met een enorme open markt.
While the games development division is shuttering, the cloud streaming service Google Stadia will continue to operate, as will the monthly Stadia Pro subscription service. Google says it plans to start offering the Stadia tech to publishers, with Harrison now focusing on pursuing these partnerships.

"Having games streamed to any screen is the future of this industry, and we'll continue to invest in Stadia and its underlying platform to provide the best cloud gaming experience for our partners and the gaming community," Harrison said. "This has been the vision of Stadia since the beginning."
Dat staat er helemaal niet. Hij gaat Stadia technologie aanbieden aan partners, dat is iets heel anders. Leest toch echt meer als dat hij de faillissement uitverkoop gaat uitvoeren van de inboedel.

Geef hem nog maximaal een jaar in zijn rol. Maar wie weet verbaasd Google mij. Ik vind een bedrijf dat continu de stekker uit alles trekt een enorme afknapper. Was vroeger echt groot Google fan. Maar mijn tijd en geld is kostbaar en geen zin om dat in een bodemloze put te storten als er prima alternatieven zijn die al 20+ jaar meedraaien in de industrie. Google als game streaming provider voegt niks toe en is overbodig.

[ Voor 13% gewijzigd door sohus op 02-02-2021 09:59 ]

• JackP
We hebben hier geen glazenbollen nodig. Ik zie enkel sceptici die elke vorm van "negatieve" publiciteit aangrijpen om hun al lang gevormde mening te versterken

[ Voor 4% gewijzigd door JackP op 02-02-2021 10:00 ]

• jmignolet
JackP schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:59:
[...]

We hebben hier geen glazenbollen nodig. Ik zie enkel sceptici die elke vorm van "negatieve" publiciteit aangrijpen om hun al lang gevormde mening te versterken
Sorry, ik heb waarschijnlijk de TS gemist waarin staat 'enkel positieve reacties op deze topic, graag'.
Bedoeling is hier toch om onze mening te uiten? Ja, sommige gaan hier een beetje over en zitten Stadia te bashen, maar we mogen toch ook eens een kritieke blik hebben op deze situatie?

Of moeten we voor de duizendste keer aanhoren dat FIFA 21 toch weleens op Stadia mag komen? Jezus, man. :/

• Safri7879
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-10-2025
Al dit gespeculeer zou snel stoppen als Google gewoon eens een duidelijke roadmap laat zien.

• JackP
jmignolet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:02:
[...]

Sorry, ik heb waarschijnlijk de TS gemist waarin staat 'enkel positieve reacties op deze topic, graag'.
Bedoeling is hier toch om onze mening te uiten? Ja, sommige gaan hier een beetje over en zitten Stadia te bashen, maar we mogen toch ook eens een kritieke blik hebben op deze situatie?

Of moeten we voor de duizendste keer aanhoren dat FIFA 21 toch weleens op Stadia mag komen? Jezus, man. :/
Nee hoor, dat heb je niet gemist. Dat staat er namelijk niet. Hoor het graag als je iets toe te voegen hebt, dan heb ik daar ook weer mijn mening over.

• JackP
Safri7879 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:02:
Al dit gespeculeer zou snel stoppen als Google gewoon eens een duidelijke roadmap laat zien.
Helemaal mee eens!

• jmignolet
JackP schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Nee hoor, dat heb je niet gemist. Dat staat er namelijk niet. Hoor het graag als je iets toe te voegen hebt, dan heb ik daar ook weer mijn mening over.
Nou, welkom op het Stadia topic.

• Speculaes
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-01 18:50
sohus schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:57:
[...]

[...]

Dat staat er helemaal niet. Hij gaat Stadia technologie aanbieden aan partners, dat is iets heel anders. Leest toch echt meer als dat hij de faillissement uitverkoop gaat uitvoeren van de inboedel.
'and we’ll continue to bring new titles from third parties to the platform. ' Bron: https://blog.google/produ...orm-and-winding-down-sge/

Laatste alinea.
jmignolet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:07:
[...]

Nou, welkom op het Stadia topic.
Ach je bent van harte welkom, het is alleen opvallend dat als er negatief nieuws is over Stadia ineens dit forum volloopt met mensen die (ogenschijnlijk) alleen komen om te genieten van dat negatieve sfeertje. Als je daar niet bijhoort: ben oprecht benieuwd naar je positieve of negatieve ervaringen in het gebruik van Stadia. Dat verzandt namelijk niet zo snel in welles/nietes. Ook voelt het dan wat minder alsof we op het schoolplein in elkaar geslagen moeten worden omdat we fan zijn van de verkeerde club ofzo.

• H-Alien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06-2025

H-Alien

aka Schenk

[...]

[...]

Hangt er maar net vanaf hoe je het leest. Aanbieden aan kan betekenen:

1) Kijk ik heb hier een prima werkend platform, perfect om jullie games op te promoten en verkopen.
2) Kijk ik heb hier een prima werkend platform, kopen? Ik doe toch geen snars meer met de techniek.

Jij lijkt optie 2 te lezen, ik denk eerder dat het optie 1 is. Beide kunnen waarheid zijn. We wachten af, qua communicatie had het misschien anders gekund. That's life, ik maak me er iig niet druk om. De techniek werkt voor velen van ons echt prima en heeft t.o.v. andere partijen die "streamen" echt een paar usp's in handen . Grootste manco blijft aanbod van games op korte termijn, ik hoop/vermoed dan ook dat er nu bewust gekozen wordt voor optie 1 ten koste van eigen game studio wat langer de tijd nodig heeft om van de grond te komen.

En nu snel weer even een kwartiertje Savage planet spelen, the 4th best planet exploration game :)

[ Voor 20% gewijzigd door H-Alien op 02-02-2021 10:22 ]

www.simsport-racing.com

• Tuktop
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:38
Dit nieuws is inderdaad koren op de molen van de gloom&doom-denkers. Laten we ze die lol gewoon even gunnen. Persoonlijk snap ik niet waarom je je zo druk zou maken om een platform waar je geen heil in ziet, maar whatever floats your boat.

Denk dat we dit nieuws gewoon moeten incasseren 'as is'. Jammer dat er geen (grote) first party games aan gaan komen waarbij Stadia echt kan laten zien waar het uniek in is. Maar aan de andere kant: hopen dat ze 3rd party developers nu beter kunnen ondersteunen en overtuigen om hun games naar Stadia te brengen.

• jmignolet
jmignolet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Beetje logisch, niet? Ikzelf heb Stadia Pro (weliswaar 3 maanden gratis), en het gaf mij ook even een koude douche na het lezen van dat persbericht. Je denkt toch 2x na wanneer je 69 euro neerlegt voor een AAA game op het platform. Wie weet ben je zo je geld kwijt binnen de kortste tijd.
Ht87 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:15:
[...]
Ach je bent van harte welkom, het is alleen opvallend dat als er negatief nieuws is over Stadia ineens dit forum volloopt met mensen die (ogenschijnlijk) alleen komen om te genieten van dat negatieve sfeertje. Als je daar niet bijhoort: ben oprecht benieuwd naar je positieve of negatieve ervaringen in het gebruik van Stadia. Dat verzandt namelijk niet zo snel in welles/nietes. Ook voelt het dan wat minder alsof we op het schoolplein in elkaar geslagen moeten worden omdat we fan zijn van de verkeerde club ofzo.
Hoezo, welkom? Ik ben lid. Ik speel Stadia regelmatig. Ik volg deze topic ook regelmatig, maar ik post weinig tot niets. Maar het is in mijn ogen zeer makkelijk om de 'bekende' mensen in deze topic te verdedigen en hier ook enkel te bashen op mensen die een kritieke blik hebben op de situatie.

Een negatief persbericht trekt nu eenmaal meer volk naar dat specifiek topic om er een discussie mee te starten. Ik kan mij gewoon moeilijk inbeelden dat je dat niet kan verwachten, lol.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit bericht verontrust mij eigenlijk niet zo. Ik heb geen Stadia genomen voor Googles eigen games. Waar ik nog steeds vertrouwen in heb is dat nieuwe of bestaande grote games wel op het platform komen (GTA 5 en/of 6).

Verder ben ik er redelijk van overtuigd dat Google niet zomaar zal stoppen met Stadia. Vooral niet omdat de meeste gebruikers hardware hebben aangeschaft speciaal voor Stadia (Controller/CCU). Die zullen dan gecompenseerd moeten worden. Net als voor de aangeschafte games die niet meer te gebruiken zijn. Dat zal zelfs Google niet zomaar doen. Iig niet op korte termijn.
Tuktop schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:18:
...

Denk dat we dit nieuws gewoon moeten incasseren 'as is'. Jammer dat er geen (grote) first party games aan gaan komen waarbij Stadia echt kan laten zien waar het uniek in is. Maar aan de andere kant: hopen dat ze 3rd party developers nu beter kunnen ondersteunen en overtuigen om hun games naar Stadia te brengen.
Op zich hoeft Stadia niet perse nu al first party developers te hebben om te laten zien wat Stadia echt kan. Dat mag ook later.

Voor mij persoonlijk is Stadia goed genoeg als ze kunnen laten zien dat je met de hoogste PC settings kan spelen met het gemak van een console maar zonder updates en met minimale laadtijden.

Dat je nog veel meer vernuftige dingen kan doen met CloudGaming hoeft niet nu al.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• nrr92
Speculaes schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:09:
[...]

'and we’ll continue to bring new titles from third parties to the platform. ' Bron: https://blog.google/produ...orm-and-winding-down-sge/

Laatste alinea.
Maar wat staat daar nu eigenlijk concreet behalve dat ze doorgaan met het toevoegen van games?

Dat hele bericht bestaat voornamelijk uit de concrete aankondiging dat ze stoppen met eigen games en zelfs het een en ander opdoeken. Verder is het aangevuld met een hele hoop vage intenties die niks (nieuws) zeggen.

• Haay
Ik begrijp heel goed het algemene sentiment wanneer het over Google en z'n producten gaat. Ikzelf was vanaf het prille begin een groot fan van Google+ en vond de opzet en uitwerking, zeker in het begin, zo veel beter dan Facebook! Heb toen enthousaist mensen overgehaald om ook een account op Google+ te maken en er actief op te worden. Helaas wist Google niet precies wat ze nu wilden met het Google+ platform, veranderden ze de focus meerdere keren, gingen van alle Google diensten verplicht via Google+ integreren (fout! nooit gebruikers dwingen tot iets wat ze niet willen, dan verlies je ze!) tot weer alles uit elkaar trekken, en uiteindelijk als gefaald platform de stekker eruit.

Nu ben ik sinds de Cyberpunk 2077 deal een enthousiaste en erg tevreden gebruiker van Stadia. Heb behalve Cyberpunk 2077 nog een paar games gekocht: Jedi: Fallen Order, Get Packed (voor couch co-op) en Ghost Recon Breakpoint. Die games, met uitzondering van Cyberpunk 2077, wel allemaal met dikke korting. Tot nu toe vind ik het Pro abonnement van een tientje per maand de prijs waard. Ik krijg er een mooie selectie van gratis Pro games voor waar ik al heel veel game-uren ingestoken heb! Ik heb games gespeeld waar ik ooit wel eens van gehoord had, maar die ik anders nooit gespeeld zou hebben: Sniper Elite 4, Steamworld games, Submerged, Hitman, Ghost Recon, Everspace, Ary, Journey t.t. Savage Planet... Daarbij kunnen mijn twee kinderen (14 en 11) nu al die Pro grames ook spelen op hun gratis accounts via de Family Library. :) Voor die €10 per maand geeft dat ons een hoop spel plezier!

Maar gezien mijn eerdere ervaring met Google+ in het achterhoofd zal ik niet snel een AAA-game voor volledig bedrag op Stadia kopen. En zelfs in een aanbieding zal ik daar nog over aarzelen. Zo zou ik heel graag Red Dead Redemption 2 willen spelen. Zou ik voor €40 op Stadia kunnen kopen. Maar ... Voor dezelfde prijs kan ik het ook op de PC kopen, voor in m'n Steam library. En dan heb ik wel meer zekerheid dat ik die game over een paar jaar nog steeds kan spelen. Bij Stadia is die garantie er niet. En als Google t.z.t. de stekker uit Stadia mocht trekken, dan ben ik m'n Cyberpunk 2077 game ook kwijt.

Dit gevoel dat ik nu over Stadia heb, waarbij ik nog steeds enthousiast ben over het platform en hoe ik erop kan spelen, maar wel terughoudend met aankopen van games ben, zal nu door heel veel Stadia gamers gedeeld worden. En dat is geen goed sentiment voor de toekomst van Stadia also platform...

• Speculaes
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-01 18:50
En agh misschien gaat de stekker eruit. Krijgen we in ieder geval ons geld terug? https://www.bbc.com/news/technology-53581762 ;)
jmignolet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:20:
[...]

[...]

Hoezo, welkom? Ik ben lid. Ik speel Stadia regelmatig. Ik volg deze topic ook regelmatig, maar ik post weinig tot niets. Maar het is in mijn ogen zeer makkelijk om de 'bekende' mensen in deze topic te verdedigen en hier ook enkel te bashen op mensen die een kritieke blik hebben op de situatie.

Een negatief persbericht trekt nu eenmaal meer volk naar dat specifiek topic om er een discussie mee te starten. Ik kan mij gewoon moeilijk inbeelden dat je dat niet kan verwachten, lol.
Oh kom op, je post zelf sarcastisch: "welkom op het stadia topic". Daar reageer ik op.
Tof dat je vaker op stadia zit, je lijkt dan te weten waar je t over hebt. Doe wat vaker je zegje zou ik zeggen, dan krijgen mensen hier ook wat minder t idee dat ze zich moeten verdedigen ofzo, t klinkt allemaal een beetje vijandig snap je? Bedoel niet per definitie jouw posts, maar wel die van de laatste 12 uur hier.

• Tuktop
Jasphur schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Op zich hoeft Stadia niet perse nu al first party developers te hebben om te laten zien wat Stadia echt kan. Dat mag ook later.

Voor mij persoonlijk is Stadia goed genoeg als ze kunnen laten zien dat je met de hoogste PC settings kan spelen met het gemak van een console maar zonder updates en met minimale laadtijden.

Dat je nog veel meer vernuftige dingen kan doen met CloudGaming hoeft niet nu al.
Denk dat we het met elkaar eens zijn, hoor. Meer dan jammer vind ik het niet. En inderdaad, er komen voorzichtig aan ook 3rd party games met Stadia-specifieke features zoals State Share en Stream Connect.

Misschien waren de 1st party game studios wel onnodige ballast en heeft Google middels 'cut your losses' een betere en duurzamere focus aangebracht voor Stadia.

• JackP
jmignolet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:20:
[...]

[...]

Dus je post niets, behalve bij negatieve persberichten om vervolgens verontwaardigd te reageren op de aantijging dat je een sensatiezoeker of ramptoerist bent? lol :)

• nrr92
Palomar schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:21:
Verder ben ik er redelijk van overtuigd dat Google niet zomaar zal stoppen met Stadia. Vooral niet omdat de meeste gebruikers hardware hebben aangeschaft speciaal voor Stadia (Controller/CCU). Die zullen dan gecompenseerd moeten worden. Net als voor de aangeschafte games die niet meer te gebruiken zijn. Dat zal zelfs Google niet zomaar doen. Iig niet op korte termijn.
Ik wil niet te veel gaan speculeren. Maar dit is echt heel simpel op te lossen door een soort van sterfhuisconstructie te maken. Geen nieuwe games, geen ontwikkelingen, servers blijven nog voor X periode online.

Maar sowieso worden dit soort keuzes niet gemaakt op die manier. Als het niet winstgevend is of geen toekomstperspectief heeft stoppen ze sowieso. Als ze willen stoppen dan gaat dat gewoon gebeuren. Vervolgens kijkt men wel hoe men dit zo effectief mogelijk kan doen (compenseren, sterfhuis, verkopen, weggeven, onderbrengen bij andere dienst).

• 12345j
Helemaal stoppen met Stadia zal wellicht niet snel gebeuren, maar ik ben wel bang dat ze de focus gaan verleggen.

Hoe groot is namelijk de kans dat ze de techniek als een 'White label' gaan aanbieden.

Ze kunnen wellicht dik geld verdienen wanneer Epic/Blizzard/Ubisoft enz allemaal hun eigen streaming platform opzetten, met de techniek van Stadia.

Dit is het scenario waar ik het meest bang voor ben. Want dan gaan ze mogelijk niet meer enorm investeren in de front-end en game bibliotheek.
12345j schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:42:
Helemaal stoppen met Stadia zal wellicht niet snel gebeuren, maar ik ben wel bang dat ze de focus gaan verleggen.

Hoe groot is namelijk de kans dat ze de techniek als een 'White label' gaan aanbieden.

Ze kunnen wellicht dik geld verdienen wanneer Epic/Blizzard/Ubisoft enz allemaal hun eigen streaming platform opzetten, met de techniek van Stadia.

Dit is het scenario waar ik het meest bang voor ben. Want dan gaan ze mogelijk niet meer enorm investeren in de front-end en game bibliotheek.
Dit is wel interessant hoe je t stelt, wellicht zou Stadia op termijn dan wel het stream platform kunnen zijn, maar dan als publicatie platform, een 'Netflix of games' is dan wellicht toch een optie? Zou ik ook niet per definitie negatief tegenover staan. Al denk ik niet dat grote uitgevers hierom staan te springen helaas...

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online

Nog helemaal niet over nagedacht maar daar zou Stadia inderdaad een goed pilot voor geweest zijn. Dat zou wel erg zonde zijn want dan ga je ook naar een systeem toe waarbij je meerdere aanbieders en abonnementen gaat krijgen.

Ik denk wel dat ze met stadia de ambitie hadden om 3rd party games naar binnen te halen maar als je ziet hoe langzaam ze de grotere titels toe voegen dan denk ik dat ze zich vooral daar op verkeken hebben. Geen idee of dit dan bij Google ligt of bij de ontwikkelaars of een combinatie / contracten, het maakt ook niet veel uit, eindresultaat is dat de recentere titels niet op stadia beschikbaar zijn. Het voorbeeld FIFA word vaak aangehaald maar die had er natuurlijk max 1 maand na de release moeten zijn.

Maar... Ik ben nog steeds erg positief over de huidige setup van Stadia dus ik hoop dat dit gewoon langzaam door zal blijven gaan tot er een goed alternatief is. Hoe fijn is het dat je je controller aanzet en vrijwel op ieder scherm direct aan de gang kan (tv / telefoon / laptop / tablet.)

[ Voor 6% gewijzigd door forzav op 02-02-2021 11:02 ]

• RoCoStr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-01 01:25
En ik maar denken dat dit topic ging over de algemen ervaringen van Stadia....lijkt nu meer over Google zelf te gaan.

Gister weer heerlijk genoten hoor en vanavond wellicht weer. Los van het nog beperkte aanbod aan recente AAA-games, kan de rest van de kritiek beter terecht in een Algemene ervaringen topic van Google.

Wat mij betreft kunnen we weer on topic. Iemand nog dikke lag ervaren? Uit de bocht gevlogen met F1 of juist foutloos genoten van leuke content? Iemand nog tips en tweaks?

• Schmitzel
RoCoStr schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:04:
En ik maar denken dat dit topic ging over de algemen ervaringen van Stadia....lijkt nu meer over Google zelf te gaan.

Gister weer heerlijk genoten hoor en vanavond wellicht weer. Los van het nog beperkte aanbod aan recente AAA-games, kan de rest van de kritiek beter terecht in een Algemene ervaringen topic van Google.

Wat mij betreft kunnen we weer on topic. Iemand nog dikke lag ervaren? Uit de bocht gevlogen met F1 of juist foutloos genoten van leuke content? Iemand nog tips en tweaks?
Het zal allemaal wel loslopen, iedereen wil graag zijn/haar zegje doen, en dat mag uiteraard.

Ontopic: Gisteren weer een heerlijke Stadia sessie gehad hoor, 2 uurtjes The Division 2 New York gespeeld, blijft lekker: geen geluid van een blazende console/geen upgrades downloaden, 4k, 5.1 enz enz enz enz
RoCoStr schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:04:

Strak plan, ik wil de state shares van de verschillende hitmans die stadia zelf postte bij de wekelijkse update eens proberen, benieuwd hoe dat werkt!

Via deze link voor wie Hitman 1 en 2 heeft (zijn beide pro games) https://community.stadia....adia-Pro-games/ba-p/51953

[ Voor 12% gewijzigd door Ht87 op 02-02-2021 11:17 ]

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-01 07:17
[...]

[...]

Geef hem nog maximaal een jaar in zijn rol. Maar wie weet verbaasd Google mij. Ik vind een bedrijf dat continu de stekker uit alles trekt een enorme afknapper. Was vroeger echt groot Google fan. Maar mijn tijd en geld is kostbaar en geen zin om dat in een bodemloze put te storten als er prima alternatieven zijn die al 20+ jaar meedraaien in de industrie. Google als game streaming provider voegt niks toe en is overbodig.
Het klinkt totaal niet als de uitverkoop van de boedel na een faillissement. Het klinkt eerder als het paaien van ontwikkelaars om games te ontwikkelen voor een platform met unieke, haast oneindige mogelijkheden. Iets waar de eigen studio's niet/onvoldoende in slagen/slaagden.

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:55
Ik vind game studios die gelinkt zijn aan console bouwers helemaal niet positief. Als ik Last of Us wil spelen dan moet ik een Playstation hebben. Dan maar niet. Ik wil zelf kunnen kiezen waarop ik het speel. In die zin is het positief dat er niet nog een studio bijkomt die zich op 1 platform richt.

• ikbenerniet
  • Laatst online: 20:00
...

...
Zoiets is hier inmiddels een paar keer genoemd, en dat is denk ik ook wel een aannemelijke optie voor de grote spelers en de MMO's. Ik zit alleen niet te wachten op 10 verschillende apps en 10 verschillende abonnementen, hopelijk blijft dit wel gewoon binnen het Stadia ecosysteem.

Integratie van Ubisoft+ wordt al een lange tijd over gesproken(inmiddels beschikbaar voor Stadia USA), maar dat heeft nu wel een Ubisoft account etc. nodig. Als dit netjes te integreren is, en de keuze op een U+ sub-abo of losse aankopen gewoon mogelijk is, dan is dat een stuk beter dan 10 verschillende platformen o.b.v. Stadia technieken.

• sohus
H-Alien schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:16:
[...]
Jij lijkt optie 2 te lezen, ik denk eerder dat het optie 1 is. Beide kunnen waarheid zijn. We wachten af, qua communicatie had het misschien anders gekund. That's life, ik maak me er iig niet druk om. De techniek werkt voor velen van ons echt prima en heeft t.o.v. andere partijen die "streamen" echt een paar usp's in handen . Grootste manco blijft aanbod van games op korte termijn, ik hoop/vermoed dan ook dat er nu bewust gekozen wordt voor optie 1 ten koste van eigen game studio wat langer de tijd nodig heeft om van de grond te komen.
De oplossing is simpel: stoppen met Linux en gewoon Windows Azure servers draaien op AWS of Azure, zodat alle games zonder veel aanpassingen werken en slechts een configuratie profiel nodig hebben. Dit is wat Amazon met Luna doet. Google heeft het zichzelf gewoon onnodig moeilijk gemaakt en ze proberen allerlei zaken te forceren... het is Valve niet gelukt om alles naar Linux te krijgen dus waarom Google wel?

Dus ja, er is zeker nog hoop, maar niet als ze op de bestaande weg verder gaan. Een model waarbij je games van andere stores kan spelen via Stadia + de abo dienst met 2 games gratis (al dan niet in hun eigen store) heeft nog een kleine kans van slagen, maar ik geloof gewoon niet dat Google echt bereid is om zeg maar 20 miljard in deze business te investeren de komende 5 jaar. Als dat wel zo is dan is het onvermijdelijk dat ze een grote publisher over moeten gaan nemen, net als Microsoft dat met Bethesda deed.

Verwijderd

Wat ik oprecht niet begrijp is dat iedereen in de toekomst redeneert.
Google trekt ooit de stekker er ongetwijfeld uit, net zoals ik vrij zeker ben dat bijvoorbeeld Spotify ook geen eeuwig leven zal hebben.
Ik koop games om er op dit moment maximaal van te genieten.
Van mijn hele 100+ game library op Steam speel ik maar 1 spel en van al die andere games zitten er misschien een handjevol bij die ik mogelijk nog wel een keer ga spelen (misschien, ooit, misschien ook niet).
Op Stadia speel ik twee games die ik niet op andere platformen heb, werkt fantastisch.
Maar ik verwacht dat ik die games wel zat ben voordat Google uberhaupt die stekker eruit trekt.
Die games "verlies" ik niet omdat ik dan allang weer door ben naar een andere game.
En de investering die ik gedaan heb in de controller + chromecast zijn het nu al waard geweest omdat ik er nu plezier uit heb gehaald.

Sommige mensen lijken zo bang om iets te verliezen dat ze vergeten om er op dit moment gewoon van te genieten.
Als Stadia, Steam of welk platform dan ook ermee kapt staat er wel weer een nieuw platform op.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:02
FIFA21 komt 17 maart uit voor Stadia!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pukson schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:34:
Bron?
Misschien leuk van Tweakers om dat nu op de FrontPage te melden :P :+

• Qws
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-01 17:56

Qws

2 weken geleden heeft LG gezegd dat Stadia op hun TVs wordt gepre-installed.

Elke week/maand krijgen we nieuwe games op Stadia en Stadia+.

En Google plaats een bericht dat Stadia zal stoppen met eigen games maken en dat ze de focus gaan leggen op 3rd party games (iets wat de meeste Stadia spelers juist willen zien)... en opeens out-of-nowhere heb je mensen die roepen dat Stadia dood is, omdat ze niet meer lezen dan de titel van hun favoriete Youtuber of een Reddit post. Niet eens weten dat Stadia+ een optionele abonnement is.

Ik heb niet Stadia gekozen omdat ik games wil spelen die gemaakt zijn door Google. Ik heb Stadia gekozen omdat ik makkelijk grote toffe games kan streamen naar mijn PC, laptop, phone, TV zonder dat ik zorgen hoef te maken of ik wel de hardware/opslagruimte heb..

• Tuktop
Qws schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:49:
2 weken geleden heeft LG gezegd dat Stadia op hun TVs wordt gepre-installed.

Elke week/maand krijgen we nieuwe games op Stadia en Stadia+.

En Google plaats een bericht dat Stadia zal stoppen met eigen games maken en dat ze de focus gaan leggen op 3rd party games (iets wat de meeste Stadia spelers juist willen zien)... en opeens out-of-nowhere heb je mensen die roepen dat Stadia dood is, omdat ze niet meer lezen dan de titel van hun favoriete Youtuber of een Reddit post. Niet eens weten dat Stadia+ een optionele abonnement is.

Ik heb niet Stadia gekozen omdat ik games wil spelen die gemaakt zijn door Google. Ik heb Stadia gekozen omdat ik makkelijk grote toffe games kan streamen naar mijn PC, laptop, phone, TV zonder dat ik zorgen hoef te maken of ik wel de hardware/opslagruimte heb..
Hear, hear! Vergeet trouwens ook niet dat al die actieve 'told you so'-haat-achtige berichten in de basis vaak voortkomen uit een gevoel van bedreiging of iets dergelijks. Waarom zou je je er anders zo druk over maken? Als je er echt niet in zou geloven, zoals bijvoorbeeld Tell Sell-producten, zou het behoorlijk zonde van je tijd en energie zijn om je druk te maken over een product op het Tell Sell-forum. Laat het dan lekker voor wat het is.

Het is sowieso een beetje kansloos om binnen de game-community op elkaars platform te gaan zitten zeuren, laat iedereen lekker spelen wat, waar, wanneer en waarop men wil.

• Schmitzel
Nice, kunnen ze gelijk aan de slag met Fifa22, wellicht dat die gelijk mee kan met de releases op andere platform.

Prijsstelling zal wel net zo zijn als NFL Madden 21, rond de 3 tientjes, gelijk in de uitverkoopbak.
sohus schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:58:
[...]

De oplossing is simpel: stoppen met Linux en gewoon Windows Azure servers draaien op AWS of Azure, zodat alle games zonder veel aanpassingen werken en slechts een configuratie profiel nodig hebben. Dit is wat Amazon met Luna doet. Google heeft het zichzelf gewoon onnodig moeilijk gemaakt en ze proberen allerlei zaken te forceren... het is Valve niet gelukt om alles naar Linux te krijgen dus waarom Google wel?

Dus ja, er is zeker nog hoop, maar niet als ze op de bestaande weg verder gaan. Een model waarbij je games van andere stores kan spelen via Stadia + de abo dienst met 2 games gratis (al dan niet in hun eigen store) heeft nog een kleine kans van slagen, maar ik geloof gewoon niet dat Google echt bereid is om zeg maar 20 miljard in deze business te investeren de komende 5 jaar. Als dat wel zo is dan is het onvermijdelijk dat ze een grote publisher over moeten gaan nemen, net als Microsoft dat met Bethesda deed.
Was het niet zo dat het poorten naar Stadia juist makkelijker zou moeten gaan ivm hun Linux met Vulkan API landschap? En dat dat 1 van de reden was waarom een extern bedrijf zo'n dijk van een poort van Cyberpunk 2077 kon wegzetten op de Stadia servers?

• jmignolet
Ik heb zonet Journey to the savage planet uitgeprobeerd en draait lekker. Behoorlijk onder de indruk.

Ik speel voornamelijk F1 2020 en daar merk ik af en toe stutters, vooral wanneer er plots iets 'onverwachts' gebeurd op de track. Het is te zeggen, als je een melding krijgt dat e.g. Verstappen uit de race ligt, en zit ie op de kant, dan verschijnt zijn wagen uiteraard op mijn scherm en dat zorgt dan net voor een letterlijke 'stop' in het beeld, en dan gaat ie weer verder. Al een paar keer dus flashback moeten gebruiken omdat ik gewoon het rempunt mis.

Dan vraag ik mij af: zijn AAA games zoals AC of RDR2 meer richting Journey to the savage planet? Ik kan mij wel inbeelden dat daar minder verversingssnelheid voor nodig is gezien je op een trager tempo door de map heen loopt/wandelt. Zo ja, dan is dit wel top ofcourse.

Edit: speel op LAN, voornamelijk enkel op browser + ps4 controller bekabeld.

[ Voor 4% gewijzigd door jmignolet op 02-02-2021 14:15 ]

• 12345j
Verwijderd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:27:
Wat ik oprecht niet begrijp is dat iedereen in de toekomst redeneert.
Google trekt ooit de stekker er ongetwijfeld uit, net zoals ik vrij zeker ben dat bijvoorbeeld Spotify ook geen eeuwig leven zal hebben.
Ik koop games om er op dit moment maximaal van te genieten.
Van mijn hele 100+ game library op Steam speel ik maar 1 spel en van al die andere games zitten er misschien een handjevol bij die ik mogelijk nog wel een keer ga spelen (misschien, ooit, misschien ook niet).
Op Stadia speel ik twee games die ik niet op andere platformen heb, werkt fantastisch.
Maar ik verwacht dat ik die games wel zat ben voordat Google uberhaupt die stekker eruit trekt.
Die games "verlies" ik niet omdat ik dan allang weer door ben naar een andere game.
En de investering die ik gedaan heb in de controller + chromecast zijn het nu al waard geweest omdat ik er nu plezier uit heb gehaald.

Sommige mensen lijken zo bang om iets te verliezen dat ze vergeten om er op dit moment gewoon van te genieten.
Als Stadia, Steam of welk platform dan ook ermee kapt staat er wel weer een nieuw platform op.
Hier ben ik het wel mee eens. Ik geniet volop van Stadia! en vind het nog steeds een goede prijs-kwaliteitverhouding onafhankelijk van de toekomst.

maaaaar, omdat ik er zo van geniet zou ik het wel heeeeel jammer vinden als ze het al binnen 2 jaar zou afbouwen!

(ik heb alleen wel Baldur's gate EA gekocht, maar ik denk dat Larian die vast wel omzet naar een PC licentie mocht stadia omvallen, dus maak me niet heel druk)
jmignolet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:14:
Ik heb zonet Journey to the savage planet uitgeprobeerd en draait lekker. Behoorlijk onder de indruk.

Ik speel voornamelijk F1 2020 en daar merk ik af en toe stutters, vooral wanneer er plots iets 'onverwachts' gebeurd op de track. Het is te zeggen, als je een melding krijgt dat e.g. Verstappen uit de race ligt, en zit ie op de kant, dan verschijnt zijn wagen uiteraard op mijn scherm en dat zorgt dan net voor een letterlijke 'stop' in het beeld, en dan gaat ie weer verder. Al een paar keer dus flashback moeten gebruiken omdat ik gewoon het rempunt mis.

Dan vraag ik mij af: zijn AAA games zoals AC of RDR2 meer richting Journey to the savage planet? Ik kan mij wel inbeelden dat daar minder verversingssnelheid voor nodig is gezien je op een trager tempo door de map heen loopt/wandelt. Zo ja, dan is dit wel top ofcourse.

Edit: speel op LAN, voornamelijk enkel op browser + ps4 controller bekabeld.
Ik heb behoorlijk wat uurtjes in onder andere F1 en rdr2 zitten en speel de laatste tijd veel Hitman. Bij F1 heb ik heel af en toe een stutter. Bij rdr2 en Hitman echt zelden tot nooit dat het mij is opgevallen. Denk dat het met F1 wat gevoeliger is omdat het meteen betekent dat je ronde verknald is.
Overigens loont het de moeite om een stadia controller aan te schaffen, die verbind met wifi en dat is met streaming wel echt een verschil. Ik merk iig hier in huis duidelijk verschil in input lag als ik met de ps4 controller op m'n laptop zit.
Ben heel benieuwd, zou een hele slimme pro game zijn nu denk ik. (Of hoop ik dat gewoon als zuinige Nederlander :9 )

• jmignolet
Ht87 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:48:
[...]

Ik heb behoorlijk wat uurtjes in onder andere F1 en rdr2 zitten en speel de laatste tijd veel Hitman. Bij F1 heb ik heel af en toe een stutter. Bij rdr2 en Hitman echt zelden tot nooit dat het mij is opgevallen. Denk dat het met F1 wat gevoeliger is omdat het meteen betekent dat je ronde verknald is.
Overigens loont het de moeite om een stadia controller aan te schaffen, die verbind met wifi en dat is met streaming wel echt een verschil. Ik merk iig hier in huis duidelijk verschil in input lag als ik met de ps4 controller op m'n laptop zit.
Ok dat is wel goed om te horen. Ik heb nog in de woonkamer een PS4 Pro van mijn schoonbroer geleend maar die zou inmiddels verkocht zijn. Dus ik denk idd dat er een Stadia controller + CCU in huis zal komen. :)

Ik spreek niet enkel negatief over Stadia, zie je? :> :*)
jmignolet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:05:
[...]

Haha touché
nieuws: SEGA brengt PS4-game Judgement naar next-genconsoles en Stadia

Alweer een exclusive die open gaat, gisteren mlb ook (niet naar stadia dan helaas, maar toch).

• JackP
jmignolet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:05:
[...]

Fifa is aangekondigd zeker, geintje hoor.
Wie zei ook alweer dat Stadia moest stoppen met hun Linux omgevingen en moesten overstappen naar Windows, want Linux is moeilijk? :P :+

Uit dit artikel: nieuws: SEGA brengt PS4-game Judgement naar next-genconsoles en Stadia
Judgement, een spin-off van de Yakuza-games, verschijnt op 23 april voor de next-genconsoles en Google Stadia. Het gaat om een remaster van de game die in 2019 exclusief voor de PlayStation 4 verscheen. Een reguliere pc-versie komt er niet.
Correctie: bovenstaamde komt door een exclusiviteits deal vanuit Stadia. Niet vanuit de techniek

[ Voor 9% gewijzigd door Jasphur op 03-02-2021 07:12 ]

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Schmitzel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Nice, kunnen ze gelijk aan de slag met Fifa22, wellicht dat die gelijk mee kan met de releases op andere platform.

Prijsstelling zal wel net zo zijn als NFL Madden 21, rond de 3 tientjes, gelijk in de uitverkoopbak.
Nu nog FM2021 voor een uitverkoopprijs, tenminste daar zit ik op te wachten.

• justVR
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05-2024
Net nieuw op Stadia en eigenlijk vanaf de eerste minuut 'hooked'!
Heb een 30 Mbit/s verbinding en speel via een Chromecast Ultra. Eigenlijk tot nu toe geen issues oid. Het draait super!

Ik snap dat de echte gamer AA titels wil zien, maar voor casual gamers is Stadia echt perfect! Games zoals Sniper Elite, Hitman en F1 2020 zijn voor mij al voldoende om de €9.99 per maand te verantwoorden. En de paar games die je elke maand kunt claimen als Pro member zijn mooi meegenomen.

• Makie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-01 15:32
A new week means more to play on Stadia. Get ready for Epistory – Typing Chronicles, available to buy right now in the Stadia store. Use the power of words to defeat enemies, solve puzzles, and explore a brilliantly creative RPG adventure. This is a game you’ll definitely want to play with your keyboard. Get it today for $14.99 USD.

Grab your free Stadia Pro games now

Have you claimed your free February Stadia Pro games yet? Don’t wait! Get Journey to the Savage Planet: Employee of the Month Edition, Lara Croft and the Guardian of Light, and Enter the Gungeon today and keep them as long as you stay a Stadia Pro member.

Not a member? Try Stadia Pro free for a month to instantly play these three new games... and many more.

Play Farming Simulator 19 for free this weekend

If you’re a Stadio Pro member, you can get a taste of life on the farm this weekend for free. From 9 AM PT Thursday February 4 to 11 AM PT Monday February 8, try Farming Simulator 19. Play all you want over the weekend, and if you like what you see, purchase it any time in the Stadia store.

Ubisoft family games sale is happening right now

Now’s the best time to buy some of the best family games available on Stadia. Get ready to challenge everybody in your home to UNO®, Just Dance® 2020, Monopoly, and more. Save now in the Stadia store when you buy:

Family Feud for $24.59 USD or $20.09 USD for Stadia Pro members
Just Dance® 2020 for $37.49 USD or $29.99 USD for Stadia Pro members
Just Dance® 2021 for $37.49 USD or $29.99 USD for Stadia Pro members
Monopoly for $15.99 USD or $9.99 USD for Stadia Pro members
UNO® for $5.49 USD or $3.99 USD for Stadia Pro members
Special Stadia Pro member discounts

Stadia Pro subscribers can save this week with exclusive Stadia store prices – click here to see all of today’s Stadia Pro deals.

This week’s deals in the Stadia store

Everybody can save on select Stadia games right now. Check out the savings in the Stadia store.

That’s everything for this week. Be sure to subscribe to Stadia’s YouTube, Twitter, Facebook, and Instagram for more updates, and see you on Stadia!

______

By: Stadia Team

Bron: https://community.stadia....re-and-Farming/ba-p/52617

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:53
Heh, wil net stadia F12020 op mijn Chromecast opstarten, maar krijg een melding dat ik mijn account moet vernieuwen?

Klik in de app op je avatar, tik onder 'vrienden en privacy' op 'toegang vernieuwen'.

Alleen die optie zie ik helemaal niet in mijn stadia app??

Edit: gevonden, op privacy klikken en dan helemaal onderaan, heel eind scrollen, staat een knopje vernieuwen... Lekker duidelijk :')

[ Voor 20% gewijzigd door kepler op 02-02-2021 20:41 ]

• RoCoStr
Toch Far Cry 5 nog maar even binnengesleept tijdens de sale...loopt morgenochtend af. Heb 1, 2 en 3 gespeeld. Voor 4 had ik de hardware niet in huis maar die leek erg op 3 begreep ik.

Nu dus op naar deel 5! Zin in!
@RoCoStr Laat even weten wat je er van vindt. Ik heb nog nooit een FarCry gespeeld. Misschien toch maar eens oppakken

nietorigineel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:11:
[...]

Nu nog FM2021 voor een uitverkoopprijs, tenminste daar zit ik op te wachten.
Ja bizar dat die er niet is, 2020 werkte echt perfect op stadia (even los van de afwezigheid van mods). Volgens de twitter van FM komt hij er al maanden aan... Raar!

• Haay
RoCoStr schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:24:
Toch Far Cry 5 nog maar even binnengesleept tijdens de sale...loopt morgenochtend af. Heb 1, 2 en 3 gespeeld. Voor 4 had ik de hardware niet in huis maar die leek erg op 3 begreep ik.

Nu dus op naar deel 5! Zin in!
Heb zelf Far Cry 1 uitgespeeld. Was destijds echt een openbaring voor me! Far Cry 2 (in de Savanne van Afrika) ben ik na ongeveer een derde in de game mee gestopt. Werd me te repetitief. Far Cry 3 heb ik ook gespeeld, maar niet aan toegekomen het uit te spelen. Vond het wel weer leuker dan deel 2. Daarna niet meer verder gespeeld.
Topic warning moet nog aangepast worden :D Cyberpunkactie is allang verlopen

• RubenDJ
  • Laatst online: 19:16
Gisterenavond nog even wat tijd gevonden om als Tomb Raider fan de nieuwe Lara Croft and the Guardian of Light uit te proberen dus ik denk ik ga er eens lekker voor zitten met mijn koptelefoon (in de controller) maar werd negatief verrast door de slechte geluidskwaliteit. Haperingen en vervormd geluid all over the place. Headset eruit, geen probleem. Paar andere spellen geprobeerd, zelfde issue.

Na wat googlen kom ik er al snel achter dat dit een heel bekend issue is wat al dateert uit 2019 waar nog geen oplossing voor is. Naast de stotteringen in het beeld wat kennelijk door velen normaal wordt gevonden vind ik dit toch echt weer een groot minpunt.

Hebben degenen die hier samen TD2 spelen met de headset er geen last van of wordt het geaccepteerd? Of sluiten jullie de headset anders aan via een reciever ofzo?

Dit icm de berichten van de laatste dagen lijkt het er echt op dat Stadia nog lang niet volwassen is als platform en door Google echt als een soort proefballon gezien wordt. Het haalt het gewoon bij lange na niet met de ervaring op mijn pc. Ik laat mijn gratis pro maand in ieder geval verlopen en voorlopig komt er geen verlenging.

specs

• Tuktop
RubenDJ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:06:
Gisterenavond nog even wat tijd gevonden om als Tomb Raider fan de nieuwe Lara Croft and the Guardian of Light uit te proberen dus ik denk ik ga er eens lekker voor zitten met mijn koptelefoon (in de controller) maar werd negatief verrast door de slechte geluidskwaliteit. Haperingen en vervormd geluid all over the place. Headset eruit, geen probleem. Paar andere spellen geprobeerd, zelfde issue.

Na wat googlen kom ik er al snel achter dat dit een heel bekend issue is wat al dateert uit 2019 waar nog geen oplossing voor is. Naast de stotteringen in het beeld wat kennelijk door velen normaal wordt gevonden vind ik dit toch echt weer een groot minpunt.

Hebben degenen die hier samen TD2 spelen met de headset er geen last van of wordt het geaccepteerd? Of sluiten jullie de headset anders aan via een reciever ofzo?

Dit icm de berichten van de laatste dagen lijkt het er echt op dat Stadia nog lang niet volwassen is als platform en door Google echt als een soort proefballon gezien wordt. Het haalt het gewoon bij lange na niet met de ervaring op mijn pc. Ik laat mijn gratis pro maand in ieder geval verlopen en voorlopig komt er geen verlenging.
Jammer dat het bij jou niet lekker loopt. De stotteringen in beeld herken ik totaal niet. Dat is ook niet iets wat als normaal wordt gezien of geaccepteerd. Als je thuisnetwerk in orde is en de snelheid voldoende, zou je een 100% vloeiende ervaring moeten hebben. Bij TD2 merk ik op de PC via Chrome daadwerkelijk geen verschil met de native game client (behalve dat het er via Stadia mooier uitziet omdat m'n PC TD2 niet in hoge settings kan draaien).

Bij het geluid via de headset in de controller hoor ik heel af en toe een kraakje, ik vind dat dat nog wel beter moet maar een storend niveau haalt het bij mij niet.

Zit je wel op 5ghz en is je netwerk verder in orde?

[ Voor 3% gewijzigd door Tuktop op 03-02-2021 12:25 ]

RubenDJ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:06:

Mijn ervaring met headset is dat het via de pc beter werkt om de koptelefoon direct in je desktop/laptop te pluggen. Via de CCU of mobiel heb ik geen enkel probleem met het geluid..

edit: Stotteringen in het beeld worden overigens niet als normaal gezien, als je dat hebt denk ik dat beide problemen (beeld en geluid) ergens in je verbinding zit. Bij de TS staan een paar tips/tricks over hoe je je verbinding snel kunt optimaliseren, dat zou ik eerst een testen (misschien heb je dat al gedaan hoor), wie weet is het iets simpels.

[ Voor 10% gewijzigd door Ht87 op 03-02-2021 12:26 . Reden: toevoeging ]

• JackP
Mijn ervaring met beeld en geluid, ook HS via de controller, is prima.

• RubenDJ
Tuktop schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:14:
[...]

Jammer dat het bij jou niet lekker loopt. De stotteringen in beeld herken ik totaal niet. Dat is ook niet iets wat als normaal wordt gezien of geaccepteerd. Als je thuisnetwerk in orde is en de snelheid voldoende, zou je een 100% vloeiende ervaring moeten hebben. Bij TD2 merk ik op de PC via Chrome daadwerkelijk geen verschil met de native game client (behalve dat het er via Stadia mooier uitziet omdat m'n PC TD2 niet in hoge settings kan draaien).

Bij het geluid via de headset in de controller hoor ik heel af en toe een kraakje, ik vind dat dat nog wel beter moet maar een storend niveau haalt het bij mij niet.

Zit je wel op 5ghz en is je netwerk verder in orde?
Ik had 'm ook al in mijn andere post gezet maar dit is hoe mijn 50/50 glasvezel verbinding bekabeld presteert:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/10770903070.png

En dit is via wifi op de telefoon (gewoon 2.4Ghz, want 5Ghz is overrated en geeft alleen maar problemen met switchen):
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/a/6998752137.png

Ik denk dan ook niet dat het daaraan ligt. Ik gebruik gewoon een standaard Experiabox v10a. Mijn netwerk is ook prima in orde al gebruik ik dus geen 5Ghz. Als de headset unplug heb ik nergens last van en de vele topics op internet geven aan dat het een issue is met de firmware van de controller maar dat Google het niet kan en/of wil fixen.
JackP schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:23:
[...]
Mijn ervaring met beeld en geluid, ook HS via de controller, is prima.
Ik snap dat het subjectief is, maar ik heb het hier echt over het verschil tussen prima en perfect. Voor de meesten zal 'prima' voldoende zijn. Op de PC ben ik 'perfect' gewend. Alles daaronder ervaar ik dus als niet optimaal. Ik ben blijkbaar wat meer gevoelig daarvoor dan de meesten. Ik zie het ook meteen als een spel of bijv een film niet vloeiend loopt of de fps/verversingssnelheid niet klopt terwijl andere mensen die hetzelfde zien, er geen last van hebben.

specs

• KlaasjeNL
RubenDJ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:42:
[...]

En dit is via wifi op de telefoon (gewoon 2.4Ghz, want 5Ghz is overrated en geeft alleen maar problemen met switchen)
Ik denk dat je "overvol" in plaats van "overrated" bedoelt. 5Ghz heeft een minder groot bereik, maar heeft hogere snelheden en een minder volle frequentie, waardoor de verbinding een stuk stabieler is. Mogelijk heeft de Experiabox problemen met schakelen tussen beide netwerken, maar dan doe je er beter aan om een degelijke AP aan te sluiten dan 5Ghz uit te schakelen.

Met andere woorden: Je maximale snelheid kan via 2.4Ghz wel voldoende zijn, maar kan in praktijk flink schommelen tijdens het spelen, waardoor je die haperingen ervaart. Bekabeld spelen is altijd beter, maar dan nog zal je Stadia-controller draadloos verbinding maken wanneer je via een CCU speelt. Uiteindelijk doe je er sowieso beter aan om een 5Ghz-band te gebruiken.

• RubenDJ
KlaasjeNL schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Ik denk dat je "overvol" in plaats van "overrated" bedoelt. 5Ghz heeft een minder groot bereik, maar heeft hogere snelheden en een minder volle frequentie, waardoor de verbinding een stuk stabieler is. Mogelijk heeft de Experiabox problemen met schakelen tussen beide netwerken, maar dan doe je er beter aan om een degelijke AP aan te sluiten dan 5Ghz uit te schakelen.

Met andere woorden: Je maximale snelheid kan via 2.4Ghz wel voldoende zijn, maar kan in praktijk flink schommelen tijdens het spelen, waardoor je die haperingen ervaart. Bekabeld spelen is altijd beter, maar dan nog zal je Stadia-controller draadloos verbinding maken wanneer je via een CCU speelt. Uiteindelijk doe je er sowieso beter aan om een 5Ghz-band te gebruiken.
Ik heb heel aardige buren die met z'n allen op dezelfde default kanalen zitten waardoor mijn wifi de gebruikte kanalen niet hoeft te delen.

Maar bedankt voor je reactie, ik zal het wel eens gaan proberen wanneer ik weer tijd/zin heb. De vele topics op reddit die hierover lopen bieden helaas niet veel hoop aangezien veel mensen er al heel veel tijd in hebben gestopt (waaronder extreme wifi tuning) zonder resultaat.

specs

• JackP
[...]

Ik had 'm ook al in mijn andere post gezet maar dit is hoe mijn 50/50 glasvezel verbinding bekabeld presteert:
[Afbeelding]

En dit is via wifi op de telefoon (gewoon 2.4Ghz, want 5Ghz is overrated en geeft alleen maar problemen met switchen):
[Afbeelding]

Ik denk dan ook niet dat het daaraan ligt. Ik gebruik gewoon een standaard Experiabox v10a. Mijn netwerk is ook prima in orde al gebruik ik dus geen 5Ghz. Als de headset unplug heb ik nergens last van en de vele topics op internet geven aan dat het een issue is met de firmware van de controller maar dat Google het niet kan en/of wil fixen.

[...]

Ik snap dat het subjectief is, maar ik heb het hier echt over het verschil tussen prima en perfect. Voor de meesten zal 'prima' voldoende zijn. Op de PC ben ik 'perfect' gewend. Alles daaronder ervaar ik dus als niet optimaal. Ik ben blijkbaar wat meer gevoelig daarvoor dan de meesten. Ik zie het ook meteen als een spel of bijv een film niet vloeiend loopt of de fps/verversingssnelheid niet klopt terwijl andere mensen die hetzelfde zien, er geen last van hebben.
Ik heb geen ervaring met PC gamen, wel console, ps3/4/5. Mijn ervaring met beeld en geluid is vergelijkbaar met die op mijn consoles. Of dat perfect is zou ik niet kunnen zeggen...

Je opmerking over 5ghz is niet waar. 5ghz werkt in 99% van de gevallen beter dan 2ghz. Als je daar inhoudelijk op in wilt gaan, pm :)

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11-2025
[b]Just Dance® 2020 for $37.49 USD or $29.99 USD for Stadia Pro members
Just Dance® 2021 for $37.49 USD or $29.99 USD for Stadia Pro members
Monopoly for $15.99 USD or $9.99 USD for Stadia Pro members
Hoe werkt dit met Stadia?

• Tuktop
Wat is je vraag precies?

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:13
Je gebruikt een telefoon in je hand als 'controller'. Die telefoon registreert de bewegingen.
[...]
Ik heb de laatste paar pagina's veel onzin gelezen, maar dit is denk ik toch de grootste. Maar om nog even inhoudelijk te reageren:

1. Zorg dat de SSID van je 2,4 en 5GHZ anders zijn (evt met 5GHZ erachter).
2. Zorg dat je binnen goed bereik van je router zit, als je punt 1 goed hebt, switch je alleen als je te slecht bereik hebt.
3. Al eerder benoemd: Zorg voor een goede router. De KPN experiabox is er daar niet 1 van.

[ Voor 57% gewijzigd door Sahi_NL op 03-02-2021 16:01 ]

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11-2025
Sahi_NL schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:56:Je gebruikt een telefoon in je hand als 'controller'. Die telefoon registreert de bewegingen.[...]
Bedankt. Reden dat ik dit vraag is dat mijn dochter wel eens filmpjes van Just Dance via Youtube afspeelt op de TV en dan mee danst. Interactief is dat natuurlijk veel leuker, maar met een flinke telefoon in de hand lijkt me dat niet echt ideaal, maar een alternatief is er natuurlijk ook niet.

• KlaasjeNL
coazter schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:10:
[...]

Bedankt. Reden dat ik dit vraag is dat mijn dochter wel eens filmpjes van Just Dance via Youtube afspeelt op de TV en dan mee danst. Interactief is dat natuurlijk veel leuker, maar met een flinke telefoon in de hand lijkt me dat niet echt ideaal, maar een alternatief is er natuurlijk ook niet.
Een alternatief is gewoon mee laten dansen zonder telefoon. Mijn dochters van 3 en 6 zouden erin trappen. Die dansen nu ook mee met filmpjes van Just Dance op Youtube en hebben geen idee dat het geen spelletje is.

• ikbenerniet
  • Laatst online: 20:00
Sahi_NL schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:56:
[...]

Je gebruikt een telefoon in je hand als 'controller'. Die telefoon registreert de bewegingen.

[...]

Ik heb de laatste paar pagina's veel onzin gelezen, maar dit is denk ik toch de grootste. Maar om nog even inhoudelijk te reageren:

2. Zorg dat je binnen goed bereik van je router zit, als je punt 1 goed hebt, switch je alleen als je te slecht bereik hebt.
3. Al eerder benoemd: Zorg voor een goede router. De KPN experiabox is er daar niet 1 van.
Nou onzin is het niet als connection losses hebt omdat je controller wisselt tussen 2.4 en 5GHZ. Dit had ik zelf ook met de Horizon box van ziggo. Er is een reden dat de SSID's apart noemen zo vaak genoemd voor troubleshooting bij Stadia, dus dat is inderdaad een goede stap om te nemen.

• KlaasjeNL
RubenDJ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:02:
[...]

Ik heb heel aardige buren die met z'n allen op dezelfde default kanalen zitten waardoor mijn wifi de gebruikte kanalen niet hoeft te delen.

Maar bedankt voor je reactie, ik zal het wel eens gaan proberen wanneer ik weer tijd/zin heb. De vele topics op reddit die hierover lopen bieden helaas niet veel hoop aangezien veel mensen er al heel veel tijd in hebben gestopt (waaronder extreme wifi tuning) zonder resultaat.
Zelfde kanalen hoeft niet eens altijd het enige probleem te zijn. De frequentie an sich is gewoon erg vol en daardoor storingsgevoelig. Je doet er verstandig aan om een losse AP aan te schaffen en de 5ghz-frequentie een eigen naam/ssid te geven.

Zelf maak ik hier naar volle tevredenheid gebruik van Ubiquiti AP's. Die zijn stabiel, betaalbaar, eenvoudig te installeren, maar hebben ook flink wat mogelijkheden om alles naar eigen smaak in te richten, mocht je dat willen. Wifi op de Xperiabox heb ik helemaal uitgezet.

• RubenDJ
Sahi_NL schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:56:

Bedankt voor het compliment, maar waarom toch altijd meteen dingen als onzin bestempelen. Ik heb 5Ghz expres uitgezet omdat ik in mijn specifieke situatie problemen ervaar als het aan staat. Apparaten die soms geen wifi hebben, de hele tijd wisselen van wlan, moet ik weer handmatig instellen etc. De Experiabox kan geen ander SSID aan het 5Ghz wlan geven helaas. Met 5Ghz uit heb ik geen enkel probleem. Alle devices hebben altijd een prima snelle verbinding en nooit gezeur. Dus zet ik 5Ghz uit.

Waarom zou ik dan weer honderden euro's moeten steken in een nieuwe router of accesspoints? En dan alleen om misschien een algemeen bekend probleem met Stadia te kunnen tackelen waarvan bekend is dat 5Ghz niets uitmaakt?

Ik zou zeggen kijk eens wat verder dan je eigen neus lang is.

/offtopic

specs

RubenDJ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:39:
[...]

Bedankt voor het compliment, maar waarom toch altijd meteen dingen als onzin bestempelen. Ik heb 5Ghz expres uitgezet omdat ik in mijn specifieke situatie problemen ervaar als het aan staat. Apparaten die soms geen wifi hebben, de hele tijd wisselen van wlan, moet ik weer handmatig instellen etc. De Experiabox kan geen ander SSID aan het 5Ghz wlan geven helaas. Met 5Ghz uit heb ik geen enkel probleem. Alle devices hebben altijd een prima snelle verbinding en nooit gezeur. Dus zet ik 5Ghz uit.

Waarom zou ik dan weer honderden euro's moeten steken in een nieuwe router of accesspoints? En dan alleen om misschien een algemeen bekend probleem met Stadia te kunnen tackelen waarvan bekend is dat 5Ghz niets uitmaakt?

/offtopic
Lijkt me idd dat t in jouw specifieke situatie niet een optimaal netwerk is voor Stadia. Dus ik snap wel dat je niet alles om wil gooien idd. Je zou nog iets kunnen doen met powerline adapters, maar of dat nou zoveel meer goeds zou doen weet ik ook niet... Misschien toch investeren in een Xbox of PS5? Of gamepc :9

• RoCoStr
Haay schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Heb zelf Far Cry 1 uitgespeeld. Was destijds echt een openbaring voor me! Far Cry 2 (in de Savanne van Afrika) ben ik na ongeveer een derde in de game mee gestopt. Werd me te repetitief. Far Cry 3 heb ik ook gespeeld, maar niet aan toegekomen het uit te spelen. Vond het wel weer leuker dan deel 2. Daarna niet meer verder gespeeld.
Herkenbaar! Ik heb mij ook door deel 2 heen moeten worstelen, heeft geen goede indruk achter gelaten. Deel 3 was daarentegen weer volop genieten!

• KlaasjeNL
[...]

/offtopic
Elke situatie is inderdaad anders. Maar het is zonde om uitgerekend 5ghz uit te moeten schakelen om beide probleemloos wifi te ervaren. Je gebruikt dan namelijk nooit de volledige potentieel van je glasvezelnetwerk. 2.4ghz zal best werken, maar een goedwerkend 5ghz-netwerk werkt gewoon sneller en stabieler.

Overigens hoef je geen honderden euro's te investeren. De volgende AP is in alle opzichten al beter dan je experiabox, voor 5ghz, maar ook voor 2.4ghz. En dus niet alleen voor Stadia, maar ook bij andere wifi-toepassingen zul je er profijt van hebben:

https://tweakers.net/pric...ite-1-pack/specificaties/

• JackP
@RubenDJ Ik zou er eens iemand naar laten kijken die er verstand van heeft (dat is niet vervelend bedoeld). Als je 2ghz al ok vind werken zal een goed ingericht 5ghz netwerk helemaal super zijn :)

[ Voor 8% gewijzigd door JackP op 03-02-2021 18:38 ]

• Albert020
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:03
Heb je ten alle tijden een controller nodig als je via een iPad Stadia speelt ?

[ Voor 74% gewijzigd door Albert020 op 03-02-2021 20:44 ]

• KlaasjeNL
Albert020 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:56:
Heb je ten alle tijden een controller nodig als je via een iPad Stadia speelt ?
Ja, of een toetsenbord+muis. Vooralsnog heb je geen touch-gamepad op de iPad.

:X

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:57
[...]

/offtopic
Het algemeen bekend probleem wat je beschrijft is anders prima op te lossen met de voorstellen van de anderen hier. Het probleem dat je hebt hebben vele andere hier ook niet. Met een 5Ghz verbinding gaat het hoogst waarschijnlijk beter, maar het minste wat je kunt doen is het proberen in plaats van de aangedragen oplossingen af te doen als 'dat werkt toch niet'.

De reden dat het als onzin wordt bestempeld is dezelfde reden als de laatste zin in je post; je speelt het zelf ook op de man, gooit de aangedragen oplossingen weg zonder het te proberen en legt het probleem buiten jezelf, bij Google. Wil je wel geholpen worden? Of kom je enkel om te klagen?

Persoonlijk had ik ook wel last van disconnects van de controller en haperingen in het beeld als iemand anders de Wifi gebruikte in huis. Toen ik de 5Ghz een andere SID heb gegeven dan de 2.4Ghz waren beide problemen weg.
KlaasjeNL schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 06:52:
[...]

Werkt toetsenbord+muis op de iPad? Met bluetooth oid? Ik heb alleen een toetsenbord zonder muis, dat is iig geen aanrader ;)

• RubenDJ
Bedankt voor de tips allemaal, gisteravond toch weer even geprobeerd met 5Ghz enabled en in eerste instantie inderdaad drama. Daarna op de Experiabox 2.4Ghz uitgezet en wat schetst mijn verbazing: het is echt een heel stuk beter. Een heel incidenteel tikje af en toe maar inderdaad niet meer storend. Heb in ieder geval kunnen genieten van de ervaring!

Blijkbaar is 5Ghz toch niet zo overrated :+ Maar gecombineerd met 2.4Ghz niet bruikbaar in mijn situatie. Ik ga de komende dagen eens alleen de 5Ghz gebruiken, kijken of dat volstaat. De controller wordt uitsluitend gebruikt in de woonkamer ongeveer 5 meter met 1 gipsmuur/deur van Experiabox vandaan en met een snelle check lijken andere apparaten redelijke verbinding te hebben. Ik heb overigens op mijn kantoor op zolder nog een Experia Wifi staan, die kreeg ik kado van KPN omdat daar de wifi ondermaats was (die van de Experiabox is inderdaad matig). Daar stond overigens de 5Ghz wel aan zag ik :F Helaas is daar de 2.4Ghz niet uit te schakelen zo te zien. Maar gelukkig pakt de Stadia controller de 5Ghz blijkbaar.

De reden dat ik sceptisch ben is dat 5Ghz eigenlijk alleen optimaal werkt als je je in hetzelfde vertrek bevindt als het AP en dat 2.4Ghz gewoon beter is als je niet meerdere AP's gebruikt. Aangezien ik hier in huis alles wat een ethernetpoort heeft bekabeld heb aangesloten (dus ook de CCU die ik voor Stadia gebruik) gebruik ik de wifi alleen voor 2 telefoons en 1 tablet. Wij zitten niet de hele dag te internetten op onze telefoons, op 2,4Ghz wlan opent mijn nieuws app ook instant en worden mijn whatsapp berichtjes ook instant verstuurd. De tablet gebruikt ons zoontje vaak zat voor netflix/disney+ en hij heeft nog nooit moeten wachten tot een filmpje gestart is. Ook het intensieve schoolwerk van de laatste tijd werkt uitmuntend op 2.4Ghz. Voor de CCU hebben we jaren netflix etc via een oude chromecast op 2.4Ghz gekeken en dat heeft nog nooit gehaperd.

Omdat iets ouder is, hoeft het nog niet slechter te zijn. Ja 5Ghz heeft een grotere bandbreedte en is dus sneller in optimale condities, maar daar staat tegenover dat het bereik van 2.4Ghz veel groter is. 1 of 2 muren ertussen en 5Ghz zakt als een kaartenhuis in elkaar. Een van de grootste verbeteringen van Wifi 6 is dat het de 2.4Ghz en 5Ghz band combineert om zo de voor- en nadelen van beide op te vangen en dat je geen losse SSID's meer nodig hebt.
Maar dat zit helaas pas in de Experiabox v12 en ik heb een v10a. Voor normaal consumententgebruik is dat gewoon een prima router.

specs

• willem100
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-06-2023

willem100

Stadia: Wil123#2834

KlaasjeNL schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 06:52:
[...]

Jawel, sommige spellen hebben dat ingebouwd.
In stadia hoofdmenu kan je gewoon touch gebruiken van je iPad, sommige games hebben touch controller ingebouwd, bijv The Division 2. Het werkt redelijk.
Fijn objectief stuk over het sluiten van de Stadia Game Studio in de podcast. geek: Tweakers Podcast #150 - Politieke beschouwingen, Stadia-keuzes en mmWav...

RubenDJ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:17:
Bedankt voor de tips allemaal, gisteravond toch weer even geprobeerd met 5Ghz enabled en in eerste instantie inderdaad drama. Daarna op de Experiabox 2.4Ghz uitgezet en wat schetst mijn verbazing: het is echt een heel stuk beter. Een heel incidenteel tikje af en toe maar inderdaad niet meer storend. Heb in ieder geval kunnen genieten van de ervaring!

Blijkbaar is 5Ghz toch niet zo overrated :+ Maar gecombineerd met 2.4Ghz niet bruikbaar in mijn situatie. Ik ga de komende dagen eens alleen de 5Ghz gebruiken, kijken of dat volstaat. De controller wordt uitsluitend gebruikt in de woonkamer ongeveer 5 meter met 1 gipsmuur/deur van Experiabox vandaan en met een snelle check lijken andere apparaten redelijke verbinding te hebben. Ik heb overigens op mijn kantoor op zolder nog een Experia Wifi staan, die kreeg ik kado van KPN omdat daar de wifi ondermaats was (die van de Experiabox is inderdaad matig). Daar stond overigens de 5Ghz wel aan zag ik :F Helaas is daar de 2.4Ghz niet uit te schakelen zo te zien. Maar gelukkig pakt de Stadia controller de 5Ghz blijkbaar.
(knip)
Toffe reactie, fijn dat het beter werkt! Soms wil KPN (zeker als je vaste klant bent) wel eens wat extra AP's in bruikleen geven om je verbinding te optimaliseren. Wie weet kost t je dan niks en heb je overal 5gzh op topniveau ;)

• dfluonia
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik heb ook die experiabox V10a. Om 2.4 en 5ghz van elkaar te scheiden kan je een guest ssid aanmaken, en dan bij de guest ssid 5ghz uitzetten en bij je standaard ssid 2.4 ghz uitzetten.

• KlaasjeNL
Ht87 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:07:
[...]

Werkt toetsenbord+muis op de iPad? Met bluetooth oid? Ik heb alleen een toetsenbord zonder muis, dat is iig geen aanrader ;)
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Heb niet zoveel met Apple. Als je wil gamen op een iPad, ga je maar lekker aan de slag met Apple Arcade. >:) ;)
Pagina: 1 ... 97 ... 192 Laatste

Let op:
De stekker ging er op 18 januari 2023 uit.

Converteer je Stadia controller naar Bluetooth met de browsertool:
https://stadia.google.com/controller/

(Beschikbaar tot 31 december 2023)

Mooi overzicht van alternatieven: https://hackmd.io/@christopherklay/BkWVFJlNj
Topics voor alternatieven voor Stadia:
> Het grote cloud gaming topic
> [NVIDIA Geforce NOW] Ervaringen & Discussie
> [XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie
> [PS+] Playstation Plus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord