Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:52

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Bobbreede
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:57

Bobbreede

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-04 18:36

Kiwi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AVtoFzaHzh1jkp1pPFT2uZr2/full.jpg

Inhoudsopgave

Welkom

Welkom in het Google Stadia - Algemene ervaringen topic

Op 19 maart 2019 is de Google Stadia onthuld op het GDC in San Francisco. Google Stadia is een dienst waarbij games gestreamd kan worden naar jouw apparaat, zodat jij geen zware pc of gameconsole nodig hebt en toch de game op high-end kwaliteit kan spelen.

Algemene ervaringen zijn er nu nog niet echt, maar een eerste indruk wel. En daar kan in dit topic over gediscussieerd worden.

Meer info:
- https://stadia.com

Geïnteresseerd als ontwikkelaar in Stadia:
- https://stadia.dev

UPDATE: Google Stadia stopt per ingang van 2023.
nieuws: Google stopt met Stadia en gaat hard- en softwareaankopen volledig te...

Onthulling

[YouTube: Stadia Official Reveal: The Future of Gaming from Google]

Recap van de aankondiging:
[YouTube: Official Stadia GDC 2019 Announcement Recap]

Bekijk de volledige persconferentie hier terug.

Prijzen

Bij de prijzen voor Google Stadia moet rekening gehouden worden met twee kostenposten:
De eerste is het abonnement waar een gratis en een betaalde variant van zijn.

Stadia Pro
Stadia Base
Prijs
€10,- per maand
Gratis
Resolutie
tot 4K
tot 1080p
Framesnelheid
tot 60fps
tot 60fps
Geluid
5.1 Surround
Stereo
Games aanschaffen
Ja, met korting
Ja
Gratis games
Ja
Nee
Beschikbaar
19 november
Eerste kwartaal 2020

De tweede is het aanschaffen van de games zelf. Deze zullen vergelijkbaar geprijsd zijn als bij andere aanbieders. Daarnaast zullen er speciale korting voor Pro abonnees zijn, en krijgen Pro abonnees ongeveer maandelijks een gratis game. Deze game blijft voor altijd gekoppeld aan jouw account maar zal alleen speelbaar zijn met een Pro abonnement.

Momenteel is Stadia alleen verkrijgbaar in de Pro variant, en alleen in combinatie met de Founders Edition of de Premiere Edition. Deze bevatten 3 maanden Stadia Pro, een Stadia controller, een Chromecast Ultra en een aantal extra's. Beide kosten 129 euro echter is de Founders Edition al uitverkocht.

De Founders Edition bevat een limited edition Night Blue controller, een Buddy Pass waarmee 3 maanden Stadia Pro aan iemand gegeven kan worden en de mogelijkheid om je nickname te reserveren.
De Premiere Edition bevat de Clearly White controller.

Er is ook de mogelijkheid om extra controllers te bestellen, deze kosten 69 euro en zijn beschikbaar in de kleuren Wasabi, Clearly White en Just Black.

Games

De volgende games zijn bevestigd om naar Google Stadia te komen, waarbij de vetgedrukte games vanaf de release (19 november) te spelen zullen zijn, de rest zal later dit jaar beschikbaar komen.
Launch Day Lineup
  • Assassin’s Creed Odyssey
  • Attack on Titan 2: Final Battle
  • Borderlands 3
  • Darksiders Genesis
  • Destiny 2: The Collection
  • Dragonball Xenoverse 2
  • Farming Simulator 19
  • Final Fantasy 15
  • Football Manager 2020
  • Ghost Recon Breakpoint
  • Grid
  • Gylt
  • Just Dance 2020
  • Kine
  • Metro Exodus
  • Mortal Kombat 11
  • NBA 2K20
  • Rage 2
  • Red Dead Redemption 2
  • Rise of the Tomb Raider
  • Samurai Shodown
  • Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition
  • Thumper
  • Tomb Raider: Definitive Edition
  • Trials Rising
  • Wolfenstein Youngblood
Overzicht van releases en aanbiedingen van Stadia games:
StadiaDB

Reviews

Tweakers heeft Google Stadia intensief getest. De review video vind je hieronder:

Hopelijk komt er binnenkort een vervolg!

FAQ

Q: Help, mijn beeld is wazig! Hoe kan ik de beeldkwaliteit aanpassen?
A: Bij sommige games kan dat ingame. Zoals bij Cyberpunk 2077. Daar heb je in game de 'high framerate mode' (1080p 60fps) of de 'visuals' mode (4k 30fps)
Ook kan je door middel van een plug-in de codec en resolutie forceren.
Geschikte plug-ins zijn:
Stadia+
Meer info
Stadia Enhanced
Meer info
VP9 is dan de meest geschikte codec om zo'n goed mogelijke beeldkwaliteit te krijgen.
Kleine kanttekening: Het kan zijn dat je apparaat geen hardwarematige VP9 decoding ondersteunt. Het is te forceren met Stadia+, de CPU neemt het softwarematige decoden dan op zich, en dat gaat niet altijd snel genoeg. Dus VP9 forceren kan, maar wel 'YMMV'.
A: Wat soms ook kan helpen is het wissen van cache in je browser en de Hardware versnelling gebruiken indien beschikbaar (hardware accelerator).
A: Ook kan je je Dpi instellingen of tekst scaling in Windows 10 controleren. Zie stappenplan hieronder.
  • Windows 10
  • Instellingen
  • Systeem
  • Beeldscherm
  • Geavanceerde schaalinstellingen
  • Uit
Bron

Q: Is mijn pc/laptop/gpu geschikt voor VP9?
A:
• Check daarvoor chrome://gpu door dit in te voeren in je Chrome adresbalk. Of edge://gpu/ in de adresbalk van de Edge browser
• Scrol naar beneden tot Video Acceleration Information
• Als daar staat Decode VP9, dan ondersteunt jouw apparaat VP9 hardware decoding

Let wel: Je hebt een Pro abonnement nodig om in 4k te kunnen gamen!

Q: Ik heb geen creditcard, nu kan ik geen Stadia account aanmaken?!
A: Jawel, dat kan je wel :) Door via de Stadia app op je Android telefoon een account aan te maken en daar een PayPal rekening aan toe te voegen. Ook kan je aankopen doen d.m.v. je Play Store tegoed.
A: Ook kan je de payment methode voor het account aanmaken skippen door bijvoorbeeld de link naar de gratis variant van Destiny 2 te volgen en daar met je zojuist aangemaakte account in te loggen.

Q: Problemen met je creditcard betaling via ICS?
A: Let er op dat je browser pop-ups toe staat.

Q: Kan ik mijn Stadia controller opstarten zonder dat direct mijn Chromecast Ultra (ccu) ook opstart?
A: Ja dat kan, dit door de knop in te houden totdat hij twee keer knippert.

Als aanvulling: Als je je controller aanzet trilt hij, even later nog een keer. Hij maakt dan verbinding met de ccu en start zo stadia op. Voor velen is dit de meest gebruikte methode om te gamen (via de ccu).
Soms wil je op een ander device gamen. Je opent dan het stadia scherm via Chrome of via de Android app. Je klikt op het controller icoon en ziet daar de koppelcode.
Zet de controller aan en stop met drukken tot je de eerste tril gevoelt hebt, druk meteen de koppelcode in en de controller verbindt direct met je sessie die je wil opstarten. Dit gaat veel sneller dan wachten tot stadia vraagt of je een controller wil koppelen.

Q: Waar staat #dadia voor? :)
A: #dadia is een samenvoeging van de woorden 'dads' en 'Stadia'
''Papa’s met weinig tijd om te gamen''

Troubleshooting infographic
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/oajzpqsdzjw41.png

Tweakers Community

Userlist
Benieuwd wie er allemaal op Google Stadia zitten?

Hieronder staat een lijst waarop je kunt zien welke Tweakers op Stadia zitten en wat hun Stadia gebruikersnaam is. Ook een link waarbij je zelf jouw naam eraan kunt toevoegen.
NOTE: Alleen voor Tweakers-members!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Discord kanaal
Of wil je gewoon lekker chatten met andere Tweakers die op Stadia zitten? Bezoek dan één van de onderstaande Discord kanalen:

Tweakers Discord
https://discord.gg/tweakers

Google Stadia Nederland Discord
https://discord.gg/BaD88VTfSm

Links

Google Stadia:
Homepage
Developers site
PlayStadia, een Nederlandse website met alles over Google Stadia

Extern:
StadiaDB - Overzicht van releases en aanbiedingen van Stadia games.

Op Tweakers:
- nieuws: Gamestreamplatform Google Stadia ondersteunt 4k met 60fps en komt dit...

Stadia stopt. Blijf verbonden!!!

Helaas, Google Stadia stopt per ingang van 2023. Om toch verbonden te blijven, heeft @Linksquest een Google lijst aangemaakt waarin we met elkaar verbonden kunnen blijven, de lijst kun je invullen via https://forms.gle/sNNRq2DmEQWMYK59A

Nakijken kan via https://docs.google.com/s...cV1I9HzI/edit?usp=sharing

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 222% gewijzigd door Zeror op 01-10-2022 13:22 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 15:46

Denko

|{ing Øf ßlitz

Top, ik vroeg me al af waar het topic bleef ;)

Hij staat in de bookmarks, bedankt!

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edzeau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-03 14:09
Ben erg benieuwd naar de uitwerking van deze Stadia. Het klinkt fantastisch, maar ik ben vooral erg benieuwd of dit de vervanger zal zijn voor mijn PS4. Het idee van moeiteloos overal kunnen gamen spreekt mij erg aan, maar altijd een internetverbinding nodig hebben is juist een dikke min wat mij betreft.

Daarnaast ben ik erg benieuwd of ze ergens nog een afweging maken tussen controller- en tb/m-gamers. Ik zal dit topic in ieder geval goed in de gaten houden, leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Edzeau schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:21:
Daarnaast ben ik erg benieuwd of ze ergens nog een afweging maken tussen controller- en tb/m-gamers. Ik zal dit topic in ieder geval goed in de gaten houden, leuk!
Ze noemden wel dat cross-platform gaming wel heel belangrijk punt voor ze is. Dus daaruit zou ik denken dat ze die afweging niet maken.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:36
Stadia ziet er op zich goed uit maar net als met alle Google diensten is het maar de vraag hoe lang het duurt voordat ze de stekker er alweer uittrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-05-2024
Kotaku heeft net een interview gehouden met de projectleider van Stadia, waarin hij heel veel vragen beantwoordt. Als je stadia op een tv wil spelen, dan heb je een chromecast nodig (of een smart tv met google ondersteuning) en je moet de controller van Google gebruiken.

Als je op een pc speelt, dan werken andere controllers ook.

Link naar het interview:
https://kotaku.com/google...-our-questions-1833422137

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edzeau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-03 14:09
Zeror schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:29:
[...]

Ze noemden wel dat cross-platform gaming wel heel belangrijk punt voor ze is. Dus daaruit zou ik denken dat ze die afweging niet maken.
Zou voor mij een flinke aderlating zijn, op PS4 zie ik helaas ook steeds meer tb/m-spelers, en die zijn logischerwijs ook een stuk sneller en dus beter in shooters. Die twee werelden zijn in mijn ogen niet te vergelijken en dus te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Edzeau schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:36:
[...]

Zou voor mij een flinke aderlating zijn, op PS4 zie ik helaas ook steeds meer tb/m-spelers, en die zijn logischerwijs ook een stuk sneller en dus beter in shooters. Die twee werelden zijn in mijn ogen niet te vergelijken en dus te combineren.
Mits de community groot genoeg is neem ik aan dat als er een verschil is tussen TB/M of controller er wel 2 " pools" ontstaan, vooral bij shooters etc. Bij een rocket league oid maakt het niks uit lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:59
Digital Foundry heeft onmiddellijk na de aankondiging een aantal artikels en een video online gezet.

Google Stadia specs: is this our first taste of next-gen?

Google Stadia hands-on: streaming analysis and controller impressions

En Eurogamer interview
The big interview: Phil Harrison and Majd Bakar on Google Stadia

Ik heb zelf helaas nog geen tijd gehad om door het meeste materiaal te gaan. De tech is in ieder geval interessant, en ik zie wel hoe Google succes kan hebben met het business model (YouTube werkt als een trojaans paard voor de streaming service). De grote verschillen in kwaliteit van internetconnecties zelfs binnen één land gaan echter nog steeds een uitdaging vormen.

Persoonlijk blijf ik echter liever bij dedicated devices, en vertrouw ik ook Google niet helemaal wat betreft de langetermijnsvisie voor het platform. Ook vind ik het vrij frappant dat Google een aankondiging doet zonder ook maar een enkele eigen game te tonen, maar bon.

Het gaat in ieder geval interessant worden met twee grote spelers op het bord.

[ Voor 4% gewijzigd door JackAvery op 20-03-2019 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Game starten op ieder apparaat met een enkele klik op een link is een cool truukje, maar in het geheel lijkt me dit toch absoluut geen praktische oplossing. Je bent afhankelijk van een goede, stabiele internetverbinding (toegegeven, geen groot probleem in de benelux), en je hebt sowieso een stevige hoeveelheid lag. Zelfs in de demo die ze in de persvoorstelling gaven zag je zichtbare vertraging tussen de acties op kb+muis en ingame, en dat is dan ongetwijfeld met servers letterlijk 10 meter van hen vandaan.

Games as a service is een interessante toekomst. Gamen op ieder apparaat ook. Maar dan zie ik het liever gebeuren zoals Microsoft het aan wil pakken: Met streaming-only als een optie, maar ook met de mogelijkheid om gewoon vanaf je eigen apparaten te streamen. Xbox One en Steam doen dit al, en dat werkt donders goed.

*edit*
En Doom Eternal via online streaming spelen? Nee bedankt :X

[ Voor 8% gewijzigd door boe2 op 20-03-2019 12:05 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ze hebben het voordeel, ze zijn Google dus veel pakken het op als 'de eerste' (zoveel 'simpele gamers' kennen de overige streamdiensten niet), maar heb toch m'n grote twijfels.

Game starten bij een link, als game geprepareerd zijn hiervoor is dat vrij simpel, marketingstrucje dat je bij latere games niet meer ziet (veel hebben verplichte intro's of mainscreens).

Latency is nog wel het grootste probleem (zeker op de wifi apparaten), naast aanbod van games en natuurlijk multiplayer pool (komen ze bij PC, of console? Of zelfs eigen pool?).

Vervolgens 'je hebt geen sterke PC of console meer nodig', maar wat doe je met die games die er niet in zitten? Dus je hebt alsnog een flinke PC nodig voor die specifieke games, wat voegt dit dan nog toe?

Ze zijn groot, dus ze hebben een voorsprong op de andere streamers, gooi even een flinke zak geld rond om alle YouTube streamers/channels flink te laten promoten, aan de man brengen zal niet al te moeilijk zijn voor Google. Maar lange termijn? Verwacht ik net zoveel als alle andere streamdiensten.. leuk, maar verre van volledig en allemaal 'net niet'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:20
Laat ik als Ex Playstation TV gebruiker maar gelijk even melden dat ik zeer sceptisch ben over de performance online. En dan met name voor snelle shooters.

Heb 2 jaar geleden een Playstation TV kastje gekocht om soms beneden op de grote tv te kunnen gamen terwijl de PS4 boven op zolder stond. De performance en input lag was om te janken. Spellen als Pro Evolution Soccer en Star Wars Battlefront waren onspeelbaar.

Hoe gaat Google dit dan oplossen en wat voor internetverbinding moet je hebben liggen om dit een beetje fatsoenlijk te kunnen spelen? Ik ben zelf zeer gevoelig voor lag :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34
SinergyX schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:01:

Latency is nog wel het grootste probleem (zeker op de wifi apparaten)
Waarom denk je dat dit zo'n groot probleem zal zijn :? Menig persoon gamed met z'n PS4 of Xbox ook op WiFi en zelfs online shooters spelen dan prima. En dan heb je het over controller -> console -> internet, ipv controller -> internet.
Vervolgens 'je hebt geen sterke PC of console meer nodig', maar wat doe je met die games die er niet in zitten? Dus je hebt alsnog een flinke PC nodig voor die specifieke games, wat voegt dit dan nog toe?
Wat het toevoegt? Gemak.

Als je geen sterke PC hebt, dan kan je toch de Stadia-games spelen. Heb je wel een sterke PC, dan kan je Stadia-games spelen zonder ze te moeten downloaden en installeren (zeker de eerste keer scheelt je dat al snel een uur, dat noem ik niet niks). En de games die niet op Stadia staan, die kan je dan op je eigen PC spelen.

Het is niet dat je naast Stadia niks anders kan gebruiken, hè? Je kan prima meerdere platformen (PC, PS4, Xbox, Stadia) naast elkaar gebruiken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hahn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:06:
[...]

Waarom denk je dat dit zo'n groot probleem zal zijn :? Menig persoon gamed met z'n PS4 of Xbox ook op WiFi en zelfs online shooters spelen dan prima. En dan heb je het over controller -> console -> internet, ipv controller -> internet.
Je snapt toch wel dat streamen ook het beeld vertraging oploopt? 80ms update van locaties van je tegenstander is compleet wat anders dan 80ms vertraging op het beeld dat je ziet.
Wat het toevoegt? Gemak.

Als je geen sterke PC hebt, dan kan je toch de Stadia-games spelen. Heb je wel een sterke PC, dan kan je Stadia-games spelen zonder ze te moeten downloaden en installeren (zeker de eerste keer scheelt je dat al snel een uur, dat noem ik niet niks). En de games die niet op Stadia staan, die kan je dan op je eigen PC spelen.
Lekker tegenstrijdig wat je nu zegt he? :D

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-04 19:58
Voor mij als vader van gezin met 2 jonge kinderen die regelmatig gamen, en ik zelf af en toe, lijkt me dit een prima concept. Lage investering, maandelijkse (vaste) prijs. Geen verouderende hardware....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 08:13

DarkSide

theres no place like ::1

Vlassie1980 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:05:
Laat ik als Ex Playstation TV gebruiker maar gelijk even melden dat ik zeer sceptisch ben over de performance online. En dan met name voor snelle shooters.

Heb 2 jaar geleden een Playstation TV kastje gekocht om soms beneden op de grote tv te kunnen gamen terwijl de PS4 boven op zolder stond. De performance en input lag was om te janken. Spellen als Pro Evolution Soccer en Star Wars Battlefront waren onspeelbaar.

Hoe gaat Google dit dan oplossen en wat voor internetverbinding moet je hebben liggen om dit een beetje fatsoenlijk te kunnen spelen? Ik ben zelf zeer gevoelig voor lag :')
Ook benieuwd naar.
Al schijnt de latency tov de beta al erg verbeterd te zijn.
En komt deze nu ongeveer overeen met met het spelen van een console op een TV.

Nu is dit TV afhankelijk. En "echte" gamers hebben denk ik een monitor/pc setup.

Maar als ik mijn PS4 de deur uit zou kunnen doen. Om zo dezelfde kwaliteit er voor terug te krijgen. Dan maakt het zeker wel een kans.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
SinergyX schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:08:
[...]

Je snapt toch wel dat streamen ook het beeld vertraging oploopt? 80ms update van locaties van je tegenstander is compleet wat anders dan 80ms vertraging op het beeld dat je ziet.
Heb je die 80ms ergens vandaan of is dit een gok?
[...]

Lekker tegenstrijdig wat je nu zegt he? :D
Ik volg je niet, wat is er tegenstrijdig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neolite
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-04 23:41

neolite

Immer kritisch

De zoveelste partij die hier serieus werk van probeert te maken. Het is niet alsof ze er geen potentie in zien. Maar er zijn wel twee serieus uitdagingen die al deze partijen hebben natuurlijk. Latency en aanbod.

Google heeft zoals aangegeven een eigen softwareomgeving draaien waar games geschikt voor gemaakt dienen te worden. Afhankelijk van hoe makkelijk dit is en of Google hier uitgevers voor gaat betalen is dit wel of geen probleem.

Maar met name Latency gaat een uitdaging zijn voor Google. Zoals ik het begrepen heb willen ze alles via de datacenters laten lopen. Dit zou betekenen dat er een minimale input lag gaat ontstaan die je niet kunt mitigeren omdat dit fysiek niet mogelijk is. Dan gaan we dus van Datacenter --> ISP --> Router --> Chromecast --> Router --> ISP --> Datacenter. Hier zit toch echt onvermijdelijk inputlag indien alles via het datacenter moet lopen.

Het alternatief is Project Xcloud van Microsoft. In combinatie met een console van Microsoft die een aantal lokale berekeningen op zich neemt en vervolgens een groot aantal via de datacenters van Microsoft zelf laat lopen. Hierdoor kun je de inputgevoelige delen van een spel lokaal laten lopen en het overige via datacenters. Het nadeel is dat je hier een console voor nodig hebt, maar de vrijheid om het alsnog via een telefoon met de nodige inputlag te laten lopen bestaat dan ook nog steeds. Een beetje best of both worlds idee.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Edzeau schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:36:
[...]

Ik denk dat Google het verschil tussen een mobile speler en een desktop speler niet merkbaar wil maken. Misschien hebben daar wel tools voor ontwikkeld om dat mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neolite

neolite

Immer kritisch

Hahn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:09:
[...]
Heb je die 80ms ergens vandaan of is dit een gok?
User inputlag ≠ server latency

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
neolite schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:12:
[...]

User inputlag ≠ server latency
Waarom quote je mij? Ik zei dat niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

DarkSide schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:09:
[...]
Ook benieuwd naar.
Al schijnt de latency tov de beta al erg verbeterd te zijn.
En komt deze nu ongeveer overeen met met het spelen van een console op een TV.
Enorme drogreden. Het komt overeen met gamen op sommige modellen van televisies met ALLE beeldverbeteraars aangeschakeld:
- Gamen op een tv met al die zooi enabled IS gewoon schurftvervelend. Het is absoluut geen argument.
- De delay op je tv is puur lokaal, je input is wel direct. Met streaming loopt je input zelf ook een hoop extra delay op, en DAT maakte services zoals onlive en PSNow zo vervelend met snelle games.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:57
emil_406 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:09:
Voor mij als vader van gezin met 2 jonge kinderen die regelmatig gamen, en ik zelf af en toe, lijkt me dit een prima concept. Lage investering, maandelijkse (vaste) prijs. Geen verouderende hardware....
Ik denk dat die kosten heel erg gaan tegenvallen, helemaal wanneer je de nieuwste games wilt spelen. In mijn ogen zijn veel mensen toch al naïef om te verwachten dat er een abonnement komt om alle games te spelen voor een bedrag van 20 euro. Kijk alleen al naar de prijzen van Xbox Game Pass en EA Access Premier, dan zit je al op 25 euro per maand en dat zijn nog games die lokaal kunnen worden gespeeld. We houden dan nog niet eens rekening met andere grote uitgevers zoals Take-Two, Ubisoft, Capcom en ik zal er ongetwijfeld nog een paar vergeten. Zij hebben geen interesse om hun eigen producten te kannibaliseren in ruil voor een paar centen van Google.

[ Voor 40% gewijzigd door NotSoSteady op 20-03-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neolite

neolite

Immer kritisch

Hahn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:13:
[...]

Waarom quote je mij? Ik zei dat niet ;)
Is meer een algemene reactie op wat je stelt. Klopt namelijk niet. De latency waar men hier op doelt is de user inputlag en deze is ook bij consoles niet van toepassing doordat de berekeningen lokaal gebeuren. Waar jij naar refereert is de server latency en dat is hier niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmavdv
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:38
NotSoSteady schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:15:
[...]

Ik denk dat die kosten heel erg gaan tegenvallen, helemaal wanneer je de nieuwste games wilt spelen.
Aangezien Google dit product waarschijnlijk toch aan de man wil krijgen kan ik me niet voorstellen dat de prijs niet toegankelijk gaat zijn. Gezien de grote integratie met youtube zou het me niet verbazen als dit ook een soort module wordt binnen een abonnement, net als Youtube premium is van Youtube music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

80ms inputlag is -veel-. Ervan uitgaande dat je input iedere frame gepolled wordt heb je 16ms voor 60fps, 33 voor 30.

[ Voor 3% gewijzigd door boe2 op 20-03-2019 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Emmavdv schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:18:
[...]

Aangezien Google dit product waarschijnlijk toch aan de man wil krijgen kan ik me niet voorstellen dat de prijs niet toegankelijk gaat zijn. Gezien de grote integratie met youtube zou het me niet verbazen als dit ook een soort module wordt binnen een abonnement, net als Youtube premium is van Youtube music.
De dienst misschien zelf niet, echter zullen consumenten nog steeds de portemonnee moeten trekken voor de nieuwste games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
NotSoSteady schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:25:
[...]

De dienst misschien zelf niet, echter zullen consumenten nog steeds de portemonnee moeten trekken voor de nieuwste games.
Is dat een aanname of heb je dat ergens gelezen? Het zou best een vast bedrag per maand kunnen zijn voor alles. Net zoals YouTube Red/Premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan mij best voorstellen als Google voor Stadia het volgende doet:
- Gratis: kleine games ter kennismaking met Stadia
- Subscription: De grotere titels incl. de premium titels in o.a. Play Store.
- Per Title Payment: AAA titels als Assassins Creed, Doom etc.. waar je een vast bedrag aan uitgeeft bovenop het subscription of buiten het subscription.

[ Voor 3% gewijzigd door Zeror op 21-03-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Hahn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:27:
[...]

Is dat een aanname of heb je dat ergens gelezen? Het zou best een vast bedrag per maand kunnen zijn voor alles. Net zoals YouTube Red/Premium.
Dat zou kunnen, in een perfecte wereld. Misschien voor wat overjarige titels, niet de nieuwste games. Uitgevers zijn druk bezig met hun eigen diensten, waarom zouden ze alles onder 1 dienst willen brengen.

[ Voor 21% gewijzigd door NotSoSteady op 20-03-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
NotSoSteady schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:29:
[...]

Dat zou kunnen, in een perfecte wereld. Misschien voor wat overjarige titels, niet de nieuwste games.
Als dat volgens jou een perfecte wereld is, dan denk ik dat we een perfecte wereld gaan krijgen :+ Zo werkt PlayStation Now ook namelijk. Maar we gaan het zien.
Uitgevers zijn druk bezig met hun eigen diensten, waarom zouden ze alles onder 1 dienst willen brengen.
Ze hebben letterlijk alleen Assassins Creed laten zien, we weten niks van andere partijen. Ik denk dat Stadia veel meer een verzameling zal worden van wat minder grote titels en misschien indie studio's.

[ Voor 29% gewijzigd door Hahn op 20-03-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
NotSoSteady schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:15:
[...]

Ik denk dat die kosten heel erg gaan tegenvallen, helemaal wanneer je de nieuwste games wilt spelen. In mijn ogen zijn veel mensen toch al naïef om te verwachten dat er een abonnement komt om alle games te spelen voor een bedrag van 20 euro. Kijk alleen al naar de prijzen van Xbox Game Pass en EA Access Premier, dan zit je al op 25 euro per maand en dat zijn nog games die lokaal kunnen worden gespeeld. We houden dan nog niet eens rekening met andere grote uitgevers zoals Take-Two, Ubisoft, Capcom en ik zal er ongetwijfeld nog een paar vergeten. Zij hebben geen interesse om hun eigen producten te kannibaliseren in ruil voor een paar centen van Google.
Ik denk dat ik nu nog in de categorie "Ik hoef niet de nieuwste games" val. Mijn kinderen ook (nog) niet. Dat is de reden dat we nu een Xbox met gamepass hebben. Ik denk dat dit er juist een alternatief voor is, met als voordelen het multiplatform en onafhankelijkheid van de hardware (deels).

Wanneer mijn kinderen groter zijn is het voordeel dat ze juist wél kunnen beschikken over de nieuwste games, terwijl er niet altijd meteen een investering in hardware nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Hahn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:33:
[...]

Als dat volgens jou een perfecte wereld is, dan denk ik dat we een perfecte wereld gaan krijgen :+ Zo werkt PlayStation Now ook namelijk. Maar we gaan het zien.
Welke nieuwe games kun je daar spelen dan? Correct, niet een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
NotSoSteady schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:34:
[...]

Welke nieuwe games kun je daar spelen dan? Correct, niet een.
En welke games zijn er bevestigd voor Stadia? Correct, één. Wat zegt dat over alle andere grote games? Nobody knows!

Laten we even kappen met allerlei aannames te presenteren als feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-04 15:33
Nog een voordeel lijkt te zijn dat multiplayer in hetzelfde huis/locatie goed ondersteund wordt. Je kunt je hier voorstellen dat je twee kids hebt die beide op een TV spelen, zonder dat je twee PS4's hoeft te kopen. Je kunt je kind ook een controller meegeven en het werkt ook bij Opa en Oma.

Enige wat je nodig hebt is 50mbps om 2 gamers tegelijk te ondersteunen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• neolite

neolite

Immer kritisch

Console van ongeveer €400 die 7 jaar mee gaat is per maand ongeveer €5. Daar komen de jaarlijkse kosten van PSN of XLive bij van €60 per jaar, dus zit je op een maandbedrag van €10 aan hardwarekosten + onlinemogelijkheden. Dit is dus wat iedere console game standaard al kwijt is om te kunnen gamen zonder de aanschafprijs van games.

Pak je een gemiddelde prijs van een mid-range gaming pc, volgens Tweakers zelf is dat €1000. De gemiddelde levensduur is ongeveer 5 jaar bij een gaming pc, dan gaat er al snel een nieuwe videokaart in van €300 om de 7 jaar te halen die je met een console ook doet. Kortom, €1300 over 7 jaar is €15 per maand om te kunnen gamen op een eigen pc.

Dus je betaald gemiddeld €10 p/m voor console en €15 p/m voor een eigen desktop. Hier komt de aanschaf van games nog bovenop. Stel je koopt 3 AAA titels van €50 stuk en 5 kleinere titels van €20 stuk, lijkt mij niet onredelijk, komt er dus nog een bedrag van €250 p/j bij, omgerekend is dit €20 p/m. Dus, om in console kwaliteit te kunnen gamen zit je op €30 p/m aan kosten voor de gemiddelde gamer. Bij een Desktop is dit zelfs €35 p/m om te kunnen gamen.

Een prijs voor het gebruik van de Google Stadia dienst van tussen de €10 en €15 is helemaal niet onredelijk en daarnaast geeft de dienst een gegarandeerde frame-rate en resolutie die met de consoles en mid-range desktop buiten bereik liggen. Indien ze de user input lag op orde weten te krijgen dat deze vrijwel niet meer merkbaar is, we zien daar morgen in de presentatie van Project X Cloud waarschijnlijk iets meer van, is dit eigenlijk helemaal geen gek idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
neolite schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:39:
Console van ongeveer €400 die 7 jaar mee gaat is per maand ongeveer €5. Daar komen de jaarlijkse kosten van PSN of XLive bij van €60 per jaar, dus zit je op een maandbedrag van €10 aan hardwarekosten + onlinemogelijkheden. Dit is dus wat iedere console game standaard al kwijt is om te kunnen gamen zonder de aanschafprijs van games.

Pak je een gemiddelde prijs van een mid-range gaming pc, volgens Tweakers zelf is dat €1000. De gemiddelde levensduur is ongeveer 5 jaar bij een gaming pc, dan gaat er al snel een nieuwe videokaart in van €300 om de 7 jaar te halen die je met een console ook doet. Kortom, €1300 over 7 jaar is €15 per maand om te kunnen gamen op een eigen pc.

Dus je betaald gemiddeld €10 p/m voor console en €15 p/m voor een eigen desktop. Hier komt de aanschaf van games nog bovenop. Stel je koopt 3 AAA titels van €50 stuk en 5 kleinere titels van €20 stuk, lijkt mij niet onredelijk, komt er dus nog een bedrag van €250 p/j bij, omgerekend is dit €20 p/m. Dus, om in console kwaliteit te kunnen gamen zit je op €30 p/m aan kosten voor de gemiddelde gamer. Bij een Desktop is dit zelfs €35 p/m om te kunnen gamen.

Een prijs voor het gebruik van de Google Stadia dienst van tussen de €10 en €15 is helemaal niet onredelijk en daarnaast geeft de dienst een gegarandeerde frame-rate en resolutie die met de consoles en mid-range desktop buiten bereik liggen. Indien ze de user input lag op orde weten te krijgen dat deze vrijwel niet meer merkbaar is, we zien daar morgen in de presentatie van Project X Cloud waarschijnlijk iets meer van, is dit eigenlijk helemaal geen gek idee.
Je moet wel ongelooflijk naïef zijn om te verwachten dat je met Google Stadia voor een bedrag van 10 of 15 euro toegang krijgt tot de nieuwste games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
NotSoSteady schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:41:
[...]

Je moet wel ongelooflijk naïef zijn om te verwachten dat je met Google Stadia voor een bedrag van 10 of 15 euro toegang krijgt tot de nieuwste games.
Nogmaals: welke 'nieuwste games'? Waar haal je vandaan dat Stadia bomvol zal zitten met de nieuwste triple A games? Dat is een aanname die jij doet.

Mijn verwachting is dat Stadia ergens rond de €10 tot €20 per maand zal gaan kosten, en een aardig aanbod van games aan zal bieden, maar zeker geen tientallen van de nieuwste €60-games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Hahn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:42:
[...]

Nogmaals: welke 'nieuwste games'? Waar haal je vandaan dat Stadia bomvol zal zitten met de nieuwste triple A games? Dat is een aanname die jij doet.

Mijn verwachting is dat Stadia ergens rond de €10 tot €20 per maand zal gaan kosten, en een aardig aanbod van games aan zal bieden, maar zeker geen tientallen van de nieuwste €60-games.
Als iemand een vergelijking maakt met games die 60 euro kosten, dan is het niet bepaald vreemd dat ik zeg dat het totaal niet reëel is dat Stadia hetzelfde aanbod zal bieden voor een lager bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmavdv
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:38
[...]

We hebben geen idee aangezien het niet aangekondigd is, dus het lijkt me onnodig een gedachte als naïef te bestempelen. Wat namelijk ook mee zal wegen is de manier waarop google hier geldt aan wil gaan verdienen. Willen ze nog meer gegevens van je verzamelen om op die manier nóg betere advertenties en dergelijke te verkopen? Of willen ze winst maken op de games zelf? Als je bedenkt dat in fysieke winkels marges op dit soort producten voor de betreffende winkel al rond de 50% zitten vaak, en ook nog allemaal andere partijen als distributeurs winst moeten maken, dan is wat er uiteindelijk naar de ontwikkelaar gaat helemaal niet zo heel veel geld. Als je die schakel er vantussen haalt kan de prijs, ook van de nieuwste games, ontzettend omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
NotSoSteady schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:45:
[...]

Als iemand een vergelijking maakt met games die 60 euro kosten, dan is het niet bepaald vreemd dat ik zeg dat het totaal niet reëel is dat Stadia hetzelfde aanbod zal bieden voor een lager bedrag.
Je bent nogal extreem in hoe je het uitdrukt. "ongelooflijk naïef", "totaal niet reëel", terwijl niemand weet hoe het precies gaat werken of wat erin gaat zitten.

Ik denk dat er zeker wel een paar triple A-games op zullen komen, maar je punt dat het aanbod hetzelfde zal zijn zoals neolite schetst, dat verwacht ik ook niet, dat ben ik met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:42

Player1S

Probably out in the dark

Heb me er niet volledig in verdiept maar zie toch wel 2 redelijke bottlenecks.

1: het is streaming dus latency. Hier al genoeg vermeld. IMHO, als streaming een haalbare kaart was hadden MS en Sony hier ook al wel op ingezet lijkt me.

2: Het draait op Linux. Veel AAA games doen het hier (nog) niet op dus moet men weer een platform toevoegen aan de ontwikkeling (PS4, XONE, PC en in sommige gevallen Switch).
Nu acht ik Google wel in staat om zak geld te sturen met een verzoek om ook naar de Stadia te porten.
Dit blijven ze echter niet eeuwig doen dus kan het zomaar een Wii U verhaal worden waar veel 3rd party ontwikkelaars langzaam begonnen af te haken.

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
[...]

Waarom niet? Ik denk dat het vooral gebaseerd is op het Netflix principe. Daar heb je voor een relatief laag bedrag ook toegang tot 1000en (nieuwe) series en films.

Ik koop nooit games, maar ik neem waarschijnlijk wel een abo op Stadia zodra het beschikbaar is. En ik denk miljoenen minder actieve gamers wereldwijd met mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
emil_406 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:50:
[...]

Waarom niet? Ik denk dat het vooral gebaseerd is op het Netflix principe. Daar heb je voor een relatief laag bedrag ook toegang tot 1000en (nieuwe) series en films.

Ik koop nooit games, maar ik neem waarschijnlijk wel een abo op Stadia zodra het beschikbaar is. En ik denk miljoenen minder actieve gamers wereldwijd met mij.
Onzin. Het is niet voor niets dat Netflix miljarden spendeert om hun eigen content te produceren, omdat al hun partners plannen hebben om eigen diensten op te zetten. Kijk bijvoorbeeld naar Disney+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neolite

neolite

Immer kritisch

@Hahn
neolite schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:10:
Google heeft zoals aangegeven een eigen softwareomgeving draaien waar games geschikt voor gemaakt dienen te worden. Afhankelijk van hoe makkelijk dit is en of Google hier uitgevers voor gaat betalen is dit wel of geen probleem.
Ik dacht ik pak mijn eigen reactie er even bij van een stuk terug. Het blijft uiteraard puur speculatief.

@Player1S

Microsoft heeft Project X Cloud en die hebben morgen een presentatie over de dienst. Deze is al een tijd aangekondigd en Microsoft zet hier wel degelijk vol op in in combinatie met haar eigen Azure cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
neolite schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:55:
@Hahn

[...]

Ik dacht ik pak mijn eigen reactie er even bij van een stuk terug. Het blijft uiteraard puur speculatief.
Waar is dit precies een reactie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Emmavdv schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:46:
[...]

We hebben geen idee aangezien het niet aangekondigd is, dus het lijkt me onnodig een gedachte als naïef te bestempelen. Wat namelijk ook mee zal wegen is de manier waarop google hier geldt aan wil gaan verdienen. Willen ze nog meer gegevens van je verzamelen om op die manier nóg betere advertenties en dergelijke te verkopen? Of willen ze winst maken op de games zelf? Als je bedenkt dat in fysieke winkels marges op dit soort producten voor de betreffende winkel al rond de 50% zitten vaak, en ook nog allemaal andere partijen als distributeurs winst moeten maken, dan is wat er uiteindelijk naar de ontwikkelaar gaat helemaal niet zo heel veel geld. Als je die schakel er vantussen haalt kan de prijs, ook van de nieuwste games, ontzettend omlaag.
Die diensten zijn er nu al en als je die bedragen gaat samenvoegen, dan kom je op een bedrag uit dat ver boven de door jou genoemde bedragen ligt. Bovendien pakken retailers geen 50 procent op een game, dat is feitelijk onjuist. Ik verwacht eerder dat je per uitgever een abonnement kan aanschaffen, zoals EA Access Premier waar je voor 15 euro per maand alle EA-games kan spelen. Ik vind het overigens geen slecht idee, maar het lijkt me voornamelijk een ideale dienst voor consumenten die af en toe even zin hebben om te gamen.

[ Voor 4% gewijzigd door NotSoSteady op 20-03-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Laatst online: 22:42

Player1S

Probably out in the dark

neolite schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:55:
@Hahn

@Player1S

Microsoft heeft Project X Cloud en die hebben morgen een presentatie over de dienst. Deze is al een tijd aangekondigd en Microsoft zet hier wel degelijk vol op in in combinatie met haar eigen Azure cloud.
Daar is toch al over gesproken sinds de aankondiging van de One en Crackdown 3 zou daar geweldig gebruik van maken toch?
Zoals hier ook al werd geschreven is dat niet volledig cloudbased. Wat in de cloud gebeurd heeft geen last van beetje latency.

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neolite

neolite

Immer kritisch

Hahn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:56:
[...]

Waar is dit precies een reactie op?
Op de beschikbaarheid van AAA games en het overige aanbod.
Player1S schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:58:
[...]

Daar is toch al over gesproken sinds de aankondiging van de One en Crackdown 3 zou daar geweldig gebruik van maken toch?
Zoals hier ook al werd geschreven is dat niet volledig cloudbased. Wat in de cloud gebeurd heeft geen last van beetje latency.
Nee, Project X Cloud staat los van Crackdown 3. Beiden maken gebruik van de Azure cloud en dat is waar de vergelijking ook stopt.

[ Voor 54% gewijzigd door neolite op 20-03-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Mij spreekt dit gigantisch aan!!

Uiteindelijk zijn voor mij de games bepalend op welke platform ik te vinden ben.

Maar het feit dat ik nooit meer hoef te upgraden of een console ergens moet hebben staan..

Gewoon lekker op ieder scherm in huis kunnen gamen.. weekendje weg, gewoon lekker controller mee.
Op het werk in de pauze ff.
Ik zie het helemaal zitten.

Liefst voor een mooi bedrag gewoon toegang tot een volledige library van games (zal wel niet :P).

Ik zou er iig best wat latency voor willen tolereren, al kan dat ook allemaal prima meevallen.

Maargoed met een paar "aardige" games zal dit niet van de grond komen.. ze zullen exclusives van het Sony niveau moeten gaan hebben wil het een succes gaan worden.

Als iemand het kan zal het Google zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:20
Player1S schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:50:

1: het is streaming dus latency. Hier al genoeg vermeld. IMHO, als streaming een haalbare kaart was hadden MS en Sony hier ook al wel op ingezet lijkt me.
Sony heeft al een poging gedaan met de Playstation TV waarbij je kon streamen vanaf je PS4.
--> Big fail (Been there done that)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
neolite schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:02:
[...]

Op de beschikbaarheid van AAA games en het overige aanbod.
Oké :) Wat betreft hoe makkelijk het is om ervoor te ontwikkelen: tijdens de presentatie zei Ubisoft dat het 'slechts een paar weken' kostte om Assassins Creed ervoor geschikt te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

emil_406 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:50:
[...]

Nieuw =! AAA, klein maar belangrijk verschil.

AAA games moet je zien als TGT, Games of Thrones, dat niveau van 'unieke' series zal je nooit zien op Netflix, die blijven bij hun eigen uitgever (of platform). EA heeft z'n gamepass, die gaat diezelfde games ook niet zomaar op een andere service gooien, Xbox game pass, same story. Daarna, wat doe je met ingame aankopen in zo'n game?

Nee, zoveel praktische vragen en problemen, zal best z'n markt vinden, maar het neerzetten als PC/console vervanger is enkel grappig om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neolite

neolite

Immer kritisch

Vlassie1980 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:04:
[...]

Sony heeft al een poging gedaan met de Playstation TV waarbij je kon streamen vanaf je PS4.
Sony heeft geen directe toegang tot de servermogelijkheden die Microsoft en Google hebben. Waar Sony in de consolemarkt een stevige concurrent is voor Microsoft is er hier amper sprake van een eerlijke vergelijking. Wat Sony zou kunnen doen is de ervaring die men inmiddels heeft met streaming toepassen met het huren van bijvoorbeeld servers van AWS. Het blijft een 3rd party oplossing, maar het zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
SinergyX schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:18:
[...]

Nieuw =! AAA, klein maar belangrijk verschil.

AAA games moet je zien als TGT, Games of Thrones, dat niveau van 'unieke' series zal je nooit zien op Netflix, die blijven bij hun eigen uitgever (of platform). EA heeft z'n gamepass, die gaat diezelfde games ook niet zomaar op een andere service gooien, Xbox game pass, same story. Daarna, wat doe je met ingame aankopen in zo'n game?

Nee, zoveel praktische vragen en problemen, zal best z'n markt vinden, maar het neerzetten als PC/console vervanger is enkel grappig om te zien.
Maar het gros van de gebruikers wil niet altijd AAA. Die zijn tevreden met het aanbod van Netflix. Dat zal straks met Stadia ook zo zijn. De meeste gebruikers zullen tevreden zijn met datgene dat Google aanbied. De gebruikers die wél AAA games willen spelen zullen dat op hun high-end game-pc blijven doen. Of op een van de consoles die ze bezitten.

De meeste gebruikers hebben geen high-end game PC of een nieuwste generatie console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Streamen op een Xbox gaat over het algemeen wel goed, je moet wel bedraad zitten of een sterk signaal hebben.

Ik denk overigens als Google dit goed uitvoerd dat MS/Sony/Nintendo echt wel een groot probleem hebben, de drempel word gewoon veel lager en je hoeft geen eens een dure console meer aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

emil_406 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:23:

Maar het gros van de gebruikers wil niet altijd AAA. Die zijn tevreden met het aanbod van Netflix. Dat zal straks met Stadia ook zo zijn. De meeste gebruikers zullen tevreden zijn met datgene dat Google aanbied. De gebruikers die wél AAA games willen spelen zullen dat op hun high-end game-pc blijven doen. Of op een van de consoles die ze bezitten.

De meeste gebruikers hebben geen high-end game PC of een nieuwste generatie console.
Daarom zeg ik ook, het is geen vervanger. Tuurlijk zal het zijn plekje vinden (niet in caliber van Netflix, al blijft het aardig voorbeeld), ze gooien er gewoon nog een vracht aan Play games bij (die moeten toch doodsimpel om te zetten te zijn), zal best z'n plekje vinden zoals YouTube premium (red?) of Utomik.
neolite schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:18:
[...]
Sony heeft geen directe toegang tot de servermogelijkheden die Microsoft en Google hebben. Waar Sony in de consolemarkt een stevige concurrent is voor Microsoft is er hier amper sprake van een eerlijke vergelijking. Wat Sony zou kunnen doen is de ervaring die men inmiddels heeft met streaming toepassen met het huren van bijvoorbeeld servers van AWS. Het blijft een 3rd party oplossing, maar het zou kunnen.
Ik denk dat je in verwarring bent met Playstation Now :P Dat was de streaming dienst (cloud PS3 en vita games), Playstation TV was Now, maar ook direct streamen van je PS4 naar die box, een remote play box zegmaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Rev! schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:24:
Streamen op een Xbox gaat over het algemeen wel goed, je moet wel bedraad zitten of een sterk signaal hebben.

Ik denk overigens als Google dit goed uitvoerd dat MS/Sony/Nintendo echt wel een groot probleem hebben, de drempel word gewoon veel lager en je hoeft geen eens een dure console meer aan te schaffen.
Microsoft zit al in het zelfde vaarwater. Heeft dezelfde diensten. Nintendo heeft er geen moeite mee zijn games uit te brengen op andere platformen. Daar zit ook de meeste winst in. Niet in de Hardware. En Sony heeft gewoon een enorme fanbase die alles met de naam Playstation kopen.

Uiteindelijk doet het platform er niet toe. Het draait allemaal om het game aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 11:39

-SaveMe-

-klik-

Seth_Chaos schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:38:
[...]

Uiteindelijk doet het platform er niet toe. Het draait allemaal om het game aanbod.
Niet helemaal. In de jaren 90 werd Microsoft uitgelachen om hun uitspraak dat Windows (95) hét gaming platform zou worden, En kijk nu eens ... :9

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
-SaveMe- schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:40:
[...]

Niet helemaal. In de jaren 90 werd Microsoft uitgelachen om hun uitspraak dat Windows (95) hét gaming platform zou worden, En kijk nu eens ... :9
Als het game aanbod zou verschuiven naar een ander platform, dan verliest Windows veel van zijn gebruikers. Met cloud gaming wordt gamen steeds meer platform onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Laatst online: 22:46
Player1S schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:50:

In essentie komen diensten als PlayStation Now of GeForce Now op hetzelfde neer maar technisch verschillen ze van elkaar en daar lijkt Google zich ook te willen onderscheiden. Google beschikt over veel expertise op gebied van streaming en ze beschikken over een eigen hoogwaardige infrastructuur, iets dat Sony of nVidia niet hebben. Google kan in dat opzicht verder gaan wat optimaliseren en reduceren van de latency betreft dan veel van de bestaande diensten. Geen idee of het daadwerkelijk een groot verschil gaat maken maar we gaan het vanzelf zien.

Het zal niet voor niets zijn geweest dat ze een third person spel als Assassins Creed voor de beta gebruikt hebben omdat dat soort games zich aardig goed lenen om te streamen en je weinig last hebt van de latency. Voor competitieve shooters als Quake of CS:GO kan het een ander verhaal zijn maar dat is voorlopig nog koffiedik kijken hoe goed dat gaat werken met Stadia.
2: Het draait op Linux. Veel AAA games doen het hier (nog) niet op dus moet men weer een platform toevoegen aan de ontwikkeling (PS4, XONE, PC en in sommige gevallen Switch).
Nu acht ik Google wel in staat om zak geld te sturen met een verzoek om ook naar de Stadia te porten.
Dit blijven ze echter niet eeuwig doen dus kan het zomaar een Wii U verhaal worden waar veel 3rd party ontwikkelaars langzaam begonnen af te haken.
Denk niet dat Linux een grote belemmering hoeft te zijn. In de presentatie kwam al voorbij dat o.a. Unreal Engine en Unity Stadia gaan ondersteunen dus gameontwikkelaars die gebruik maken van die engines hoeven zelf geen extra werk te doen om hun spel werkend te krijgen. Voor gameontwikkelaars die hun eigen engine bouwen zal het meer werk opleveren. Maar sls je hoort dat Ubisoft maar een aantal weken nodig had om AC te porten dan lijkt het nog mee te vallen (echter is 'een aantal weken' redelijk vaag zonder er bij te zeggen hoeveel man er aan gewerkt hebben c.q. hoeveel manuren er in zijn gaan zitten). Misschien dat Google gebruik kan maken van het werk dat Valve doet met Proton/DXVK om Windows-games op Linux aan de praat te krijgen. Zou de stap voor ontwikkelaars kleiner maken, alle kleine beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neolite

neolite

Immer kritisch

SinergyX schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:34:
Ik denk dat je in verwarring bent met Playstation Now :P Dat was de streaming dienst (cloud PS3 en vita games), Playstation TV was Now, maar ook direct streamen van je PS4 naar die box, een remote play box zegmaar :P
Vergelijkbaar met de Steamlink? Daar zit ook voldoende input lag op om het direct weer uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
[...]

Dat hangt natuurlijk ook af van je eigen netwerk. Ik vind PlayStation Remote best goed werken als ik eerlijk ben, net als Steam Link. Het hangt in mijn ogen vooral af van de game die je speelt, want hoe sneller de gameplay des te groter het probleem. Een racegame lijkt me echt verschrikkelijk, omdat je heel precies moet zijn tijdens het remmen en insturen. Iedere vertraging kost je tijd, terwijl je een avonturengame op een wat relaxter tempo speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik ben op bepaalde gebieden overtuigend en op bepaalde gebieden totaal niet. Om met het positieve te beginnen:

- Upgradebare hardware, games hoeven niet gelimiteerd te worden aan oude hardware zoals bij Consoles het geval kan zijn.

- Doordat alle hardware in een datacenter staat kan dit voor een grote boost in de online game ervaring zorgen, online matches worden niet meer gebottlenecked door de gene met de slechtste internet. Zoals in de presentatie gezegd werd, in theorie zou dit battle royal games mogelijk kunnen maken met 1000 spelers zonder lag.

- Groot marketing voordeel, door het game content platform dichter te verbinden met youtubers.

Nadelen:
- Ik denk dat de doelgroep die thuis echt een geschikt netwerk heeft om Stadia in optimaal te ervaren te klein is. In Nederland hebben we het aardig goed voor elkaar, maar zelfs in Amerika hebben ze hun internet netwerken gemiddeld niet goed voor elkaar.

- De content, Google heeft dus net 1 studio opgericht tegen over Sony en Microsoft die er beide volgens mij 13 hebben. Ze moeten dus content opkopen van third parties. Games moeten ook speciaal geport worden naar het platform toe.

- Youtubers een nog grotere invloed geven in de game markt maak ik mij nog het meest zorgen om. Natuurlijk geweldige marketing voor Google, maar als gamer ben ik bang dat dit straks alleen nog maar meer minecraft en Fortnite achtige games gaat opleveren. Ik vind het al zorgelijk genoeg dat mensen blindeling de mening van een schreeuwende gast opvolgt die maar wat in het rond zit te lullen.

Daarnaast hebben Nvidia en Playstation al een streaming platform en komen ook EA, Microsoft, Amazon en Vorizon met eentje. Wat betekend dat content waarschijnlijk wordt opgedeeld in een stuk van 6 abonnement diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-04 21:10
Vraag is waaraan dat ligt ? Mogelijk is de PSTV gewoon veel te licht hiervoor.
Sowieso moet je niet vergelijken met lokale remote play, maar moet je vergelijken met PlayStation Now, dat volgens mij gewoon een identieke service is aan Stadia. Van wat ik er van gehoord heb, valt dat heel goed mee, al denk ik ook niet dat je er timing critical games mee moet gaan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zvennn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 12:52
Wat ik mij ook enigzins kan indenken is dat als Google steeds meer first party games zal gaan afleveren als deze trein op gang is gekomen, en ze ook daar invloed kunnen uitoefenen op marketing strategieën. Dat biedt voor Google de mogelijkheid om games in te gaan zetten als extra advertising platform. Sluikreclame in gaming in het kwadraat. (of nog niet eens 'sluik', dat je tijdens het 'laden' even een berichtje van een sponsor voorbij ziet komen)

Dus naast dat de gamingexperience en -performance nog maar moet blijken dat het goed is, de prijs nog naar wens is, je hopelijk niet lastig gevallen wordt door advertising tijdens je games, of advertising op basis van je Stadia-gebruik.

Ik zal denk ik wel eerst de kat uit de boom kijken en afwachten wat er allemaal gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135195

Interessant idee maar:

1. ik heb geen zin in nóg weer een abonnement erbij dus tenzij je games per stuk kan aanschaffen hoeft het van mij niet;

2. nog niemand over gehoord maar in ben een pure PC-gamer (heb geen console) en nog specifieker een pure simmer (vliegen, rijden, etc.) en zeg nou zelf: wat is een sim zonder mods? Ik heb niet het idee dat Stadia wat kan met (freeware community) mods... Vraag me ook af hoe het met payware addons/DLC zit... Tenzij ze daar een geniaal idee voor hebben is dat nóg een reden om Stadia te skippen: ik speel bar weinig out-of-the-box-games.

Maar alsnog een interessant concept om in de gaten te houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:20
Tot in hoeverre kan je dit vergelijken met iets als Parsec? De ervaringen die ik daarmee heb zijn namelijk toch vrij goed. Ik stream de game en speel lokaal, vriend speelt game vanaf mijn pc op 50+ km afstand en we zaten zonder problemen bijvoorbeeld FIFA te spelen met weinig latency of input issues.

Als dit qua performance een beetje in de buurt komt, heeft het denk ik behoorlijke potentie. Moet je internetverbinding wel stabiel zijn natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Anoniem: 135195 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:10:
Interessant idee maar:

1. ik heb geen zin in nóg weer een abonnement erbij dus tenzij je games per stuk kan aanschaffen hoeft het van mij niet;

2. nog niemand over gehoord maar in ben een pure PC-gamer (heb geen console) en nog specifieker een pure simmer (vliegen, rijden, etc.) en zeg nou zelf: wat is een sim zonder mods? Ik heb niet het idee dat Stadia wat kan met (freeware community) mods... Vraag me ook af hoe het met payware addons/DLC zit... Tenzij ze daar een geniaal idee voor hebben is dat nóg een reden om Stadia te skippen: ik speel bar weinig out-of-the-box-games.

Maar alsnog een interessant concept om in de gaten te houden. ;)
Ik gok dat dit ook niet echt gericht is op de gemiddelde gamer die op dit moment al 1500+ euro aan gaming apparatuur heeft staan. Dit is meer voor mensen zoals ik. Ik vind het mooi om te zien, ik heb een 4K HDR tv etc etc. Maar wel 1 laptop uit het jaar kruik op de keukentafel en een pc boven met 8Gb ram en een videokaart uit een pak cornflakes. Ik kan dan bijvoorbeeld een maandje gamen op 4K resolutie etc zonder het kopen bizarre hardware.

Begrijp me goed, het KAN heel goed wat jij omschrijft. Maar ik neem aan dat dit een soort VDI omgeving wordt waarbij je als het ware een desktop huurt met s-m-l specs bijvoorbeeld. Verdere customisation betwijfel ik dat ze gaan doen, puur om het simpel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Laatst online: 00:28

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Het staat of valt voor mij met de playability van games in relatie tot de latency. Ik houd voornamelijk van uitdagende games met strakke controls. In games als Hollow Knight, Dead Cells, Trials, Cuphead, etc moet je het hebben van timing. Timing is key. Als ik bijvoorbeeld een dergelijk spel via Stadia zou spelen en ik in een boss battle net een fractie vertraging heb of een wat minder scherp beeld zie vanwege compressie, dan is het voor mij een nutteloze service.

En verder zie ik het nut niet van het on the fly moeten gamen op allerlei verschillende schermen. Ik heb een leuke setup met mijn X en een mooie tv. Daar wil ik op gamen en niet op een tabletje of een telefoon. Misschien ouderwets, maar het zij zo :P.

Ik ben misschien ook geen gemiddelde gamer die wellicht 5 spellen in een jaar speelt. Dat doe ik in een kleine maand… Dus het aanbod moet voor mij ook volledig zijn. Anders zit ik dadelijk alsnog opgescheept met vele verschillende diensten en abonnementen.

Ik wacht wel lekker af waar MS mee gaat komen. :)

Gamertag: VAS taijyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieuwevolger
Ik denk eigenlijk ook niet dat het aanschaffen van hardware ooit een bottleneck was voor gamers. Sony en Microsoft verkopen z’n 150 miljoen consoles samen plus nog al die game pc’s. Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre een 200-400 euro aanschaf voor een console (waar je 7 jaar mee kan) een bottleneck is als die gene wel 15-20 euro per maand ervoor over heeft voor een abbonement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roark2520
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-10-2024
In vind het vooral belangrijk dat ik mijn eigen games erop kan zetten. Dus ik koop een spel uit eender welke store en dan wil ik dat kunnen spelen via hun servers. Geen netflix catalogus waar ge de spellen uit de voorraad moet spelen, maar dat ge echt kunt kiezen welk spel.

Ik ben redelijk kieskeurig. Ik speel niet zo heel veel verschillende spellen, maar de spellen die ik speel die speel ik voor honderden uren. Dus als er 1 van die spellen ontbreekt uit de catalogus is dat natuurlijk een groot probleem. Omdat ik ieder spel zo lang speel, wil ik het ook niet huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Laatst online: 00:34
Ik denk dat je het meer moet zien als iets wat naast de huidige consoles en dergelijke zal bestaan, net zoals Youtube naast Netflix en Blurays bestaat. De hardcore gamers en games die low latency vereisen zullen gewoon nog consoles en PC's gebruiken. Dit lijkt me meer voor de enorme groep mensen die geen game hardware kopen, maar wel een potje Fortnite oid zullen spelen als dat met een klik kan op hun huidige apparaten. Net zoals de groep mensen die geen DS/Vita hebben maar wel op hun mobiel spelen. Dat is een enorme markt.

Verwacht verder dat het grotendeels gewoon gratis zal zijn. Dus free to play games, korte challenges in bestaande games (bijvoorbeeld een kwartiertje spelen met een ad ervoor) of bijvoorbeeld een potje FIFA. Voor meer premium ervaringen de mogelijkheid om games te huren, aan te schaffen of een abo te nemen. Of gewoon het freemium model wat prima kan bij MMO games.

Als je ziet hoeveel mensen er meer casual games als Fortnite en Minecraft spelen, dan moet die markt helemaal enorm zijn als er geen drempels meer zijn om aan te beginnen. Als 5G straks gemeengoed is dan kan het helemaal een vogelvlucht nemen.

Verder zijn er natuurlijk ook flinke voordelen met dat alle clients gesynced zijn (dus de online wereld die kan veranderen), geen cheaters etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

uchiha tijntje schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:42:
Het staat of valt voor mij met de playability van games in relatie tot de latency. Ik houd voornamelijk van uitdagende games met strakke controls. In games als Hollow Knight, Dead Cells, Trials, Cuphead, etc
Sja, zolang internetlijnen onderhevig zijn aan de wetten van de fysica, gaat je latency nimmernooit laag genoeg zijn voor dit soort platformers. Hetzelfde voor snelle shooters en souls-like games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Laatst online: 00:28

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

BarôZZa schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:00:
Verwacht verder dat het grotendeels gewoon gratis zal zijn. Dus free to play games, korte challenges in bestaande games (bijvoorbeeld een kwartiertje spelen met een ad ervoor) of bijvoorbeeld een potje FIFA. Voor meer premium ervaringen de mogelijkheid om games te huren, aan te schaffen of een abo te nemen. Of gewoon het freemium model wat prima kan bij MMO games.

Als je ziet hoeveel mensen er meer casual games als Fortnite en Minecraft spelen, dan moet die markt helemaal enorm zijn als er geen drempels meer zijn om aan te beginnen. Als 5G straks gemeengoed is dan kan het helemaal een vogelvlucht nemen.
The horror... Nog meer f2p games... met achterlijke grinds en lootboxes. Not my cup of tea :)

Gamertag: VAS taijyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 135195 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:10:
Opzich een hele interessante vraag.

Zoals ik het de uitleg van Stadia nu begrijp wordt er een gamesessie d.m.v. een instantie van een bepaalde game gekoppeld aan jouw account zodat je jij op elk moment en op 'elk apparaat met scherm' kunt connecten met jouw instantie op Stadia.
Het lijkt eigenlijk een beetje op wat je bijvoorbeeld met iets als Virtualbox doet om virtueel een ander OS te draaien. Dat is in feite ook een instantie van gebruiksessie op basis van een image. Die image veranderd niet, jouw sessie veranderd wel. Zo zal het, denk ik, ook gaan bij Stadia, maar dan wordt die instantie dus naar jouw apparaat gestreamed.
Ik denk dat het best mogelijk moet zijn om wijzigingen aan deze sessie aan te kunnen brengen door bijv. het toevoegen van mods, texture packs etc.... Wanneer je jouw sessie dan dus beëindigd, zijn al jouw wijzigingen ook weg. Nogmaals de image van de game blijft onveranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-04 17:34

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Ik ben wel erg enthousiast, op basis van wat ze nu hebben laten zien. Uiteraard was dit de GDC, dus (nog) niet erg gericht op consumenten/gamers, maar ik zie zeker potentie.
Scheelt me een PC-upgrade :)

Het feit dat ze o.a. Jade Raymond hebben binnengehaald, geeft wel aan dat Google dit als een serieuze markt ziet, waar ze in willen investeren. Dit gaat wel verder dan de standaard f2p games/meuk, en Google beseft echt wel dat ze ook de grote, nieuwe AAA-titels binnen moeten halen om Stadia tot een succes te maken.

Qua kosten zeg ik €14,99/maand: €10 voor de gameslibrary (en vergelijkbaar met de Xbox Game Pass), €4,99 voor het platform.

[ Voor 11% gewijzigd door Thrace Grumble op 20-03-2019 16:38 ]

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
Geforce Now is de service als je alleen de games wilt spelen die je al gekocht hebt op bijvoorbeeld Steam, ik denk dat je bij Stadia op het verkeerde addres daarvoor bent.

Daarnaast verwacht ik wel mag abbonement gebaseerd gamen populair wordt, dit de weg vrij zet voor meer microtransacties. Waarschijnlijk verdienen straks publishers minder geld per verkoop voor een game, maar dit wordt gecompenseerd dat meer mensen de game spelen. Een grote playerbase is perfect als je geld wilt verdienen met microtransacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 18:26
Nieuwevolger schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:37:
Geforce Now is de service als je alleen de games wilt spelen die je al gekocht hebt op bijvoorbeeld Steam, ik denk dat je bij Stadia op het verkeerde addres daarvoor bent.
Geforce Now is een abonnementsdienst waarmee je games kunt streamen naar je PC, Mac of Nvidea Shield.

https://www.nvidia.com/nl-nl/geforce/products/geforce-now/
Je favoriete games worden sneller geladen en worden bijgewerkt met de meest recente patches, wanneer je games streamt in de GeForce NOW-cloudservice.
Best vergelijkbaar met Google Statia dus..

Al hoewel.. Ik kan daar online niets meer van terug vinden op dit moment. Ik weet wel zeker dat het dat was, want ik heb dat na aanschaf van mijn Shield een maand lang gratis geprobeerd, en heb toen Tomb Raider uitgespeeld en met mijn vriendin LEGO Harry Potter gespeeld zonder dat ik die games in mijn bezit had.

Je kunt er inderdaad ook reeds gekochte games mee streamen vanaf je PC, maar het is mee dan dat.

[ Voor 17% gewijzigd door TheFes op 20-03-2019 16:49 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
Volgens mij kan je alleen nog gekochte games spelen op geforce now, de games die je bij het abbonement kreeg hebben ze opgedoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 18:26
Nieuwevolger schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:56:
Volgens mij kan je alleen nog gekochte games spelen op geforce now, de games die je bij het abbonement kreeg hebben ze opgedoekt.
Het lijkt er op inderdaad.. Dan baseerde ik mij op oude informatie..

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
TheFes schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:42:
[...]

Geforce Now is een abonnementsdienst waarmee je games kunt streamen naar je PC, Mac of Nvidea Shield.

https://www.nvidia.com/nl-nl/geforce/products/geforce-now/

[...]

Best vergelijkbaar met Google Statia dus..

Al hoewel.. Ik kan daar online niets meer van terug vinden op dit moment. Ik weet wel zeker dat het dat was, want ik heb dat na aanschaf van mijn Shield een maand lang gratis geprobeerd, en heb toen Tomb Raider uitgespeeld en met mijn vriendin LEGO Harry Potter gespeeld zonder dat ik die games in mijn bezit had.

Je kunt er inderdaad ook reeds gekochte games mee streamen vanaf je PC, maar het is mee dan dat.
GeForce Now heeft geen games. Dat was in het begin het geval.
Speel games uit je huidige verzameling of koop nieuwe voor nog meer gameplezier. Speel geselecteerde games gratis met GeForce NOW op SHIELD, kies uit je eigen verzameling pc-games, of koop nieuwe games bij de digitale winkel van je voorkeur, zoals Steam® en Uplay™. En het allerbeste? Er worden constant nieuwe games toegevoegd voor oneindig veel digitaal vermaak.
Ze maakten overigens in 2017 bekend dat je 20 uur kan gamen voor $25 (GTX 1060) of 10 uur bij het gebruik van de GTX 1080.

[ Voor 4% gewijzigd door NotSoSteady op 20-03-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Laatst online: 00:34
uchiha tijntje schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:04:
[...]

The horror... Nog meer f2p games... met achterlijke grinds en lootboxes. Not my cup of tea :)
Ook niet mijn cup of tea, maar GaaS is nu eenmaal booming. En juist bij F2P draait het om het verlagen van de instapdrempel. Daar wil je zoveel mogelijk gamers hebben en Stadia kan ideaal zijn daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noway
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
als dit gaat werken dan krijg ik toch een nare nasmaak ervan want......dit is ook weer een rede dat de internet giganten hun prijs nog verder gaan opvoeren { wat al hoog is }

want met deze techniek zal je toch snelle lijn nodig hebben of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

noway schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:15:
als dit gaat werken dan krijg ik toch een nare nasmaak ervan want......dit is ook weer een rede dat de internet giganten hun prijs nog verder gaan opvoeren { wat al hoog is }

want met deze techniek zal je toch snelle lijn nodig hebben of niet?
De goedkoopste internetverbinding is waarschijnlijk al zat. 25Mbit werdt in de beta verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Risce
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-03 16:19
Heel veel mensen maken hier de vergelijking met cloud streaming, maar dat is niet de essentie van Stadia heb ik het gevoel. Ja, je speelt in de Cloud, maar vanwege het ecosysteem van Google services is er wel echt een toevoeging om voor dit platform te kiezen.

Het is inderdaad waar dat Stadia vraagt om een port naar het systeem. Misschien valt of staat het succes wel met de vraag of grote ontwikkelaars hier aan mee willen doen. Maar ik denk dat het antwoord daarop 'Ja' zal zijn. Immers, het soort games wat nu geld opbrengt is uitstekend geschikt voor een continue leven binnen het YouTube/LiveStream/Community ecosysteem wat (alleen) Google biedt.

Superinteressante ontwikkeling dit en ik ben heel benieuwd wat Google in de zomer gaat vertellen, met name over het abonnements/lidmaatschap model om de games te kunnen spelen en natuurlijk naar de releases.

Theorie: Ja. Praktijk...uh. Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Denko schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:46:
De goedkoopste internetverbinding is waarschijnlijk al zat. 25Mbit werdt in de beta verteld.
4k op 60fps is 10Gbps, natuurlijk zal dat wel zwaar compressed worden (hmm 60 fps 4k compressie real-time, ok) dus lever je zwaar aan beeldkwaliteit in. Eigenlijk al zo veel dat je beter gewoon 1080p op 30fps kan doen bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04 17:03

bbr

Silence is but another sound

Kan dan wel 60fps zijn, maar ik maak me toch wel het meeste zorgen om de input/movement lag.

Listen to the voices in your head.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
Nieuwevolger schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:58:
Ik denk eigenlijk ook niet dat het aanschaffen van hardware ooit een bottleneck was voor gamers. Sony en Microsoft verkopen z’n 150 miljoen consoles samen plus nog al die game pc’s. Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre een 200-400 euro aanschaf voor een console (waar je 7 jaar mee kan) een bottleneck is als die gene wel 15-20 euro per maand ervoor over heeft voor een abbonement.
Wat een bottleneck voor de consoles kan worden zijn de steeds grotere wordende games en bijbehorende updates. Neem als voorbeeld RDR 2, de PS4 was bijna anderhalf uur bezig met installeren vanaf een fysieke schijf voordat ik kon beginnen met spelen. En dan reken ik nog de day one patch niet mee.

Naarmate de distributie meer digitaal gaat en de spellen steeds groter worden is er ook wel wat voor te zeggen dat zodra je op een knop drukt vrijwel direct in het spel zit dat up-to-date is en niet op updates hoeft te wachten of naar laadschermen zit te kijken. Maar aan de andere kant heeft dat weinig meerwaarde als de latency niet op orde is.

Denk dat dit soort streaming diensten meer richten op de casual gamer die incidenteel een game spelen en dat dedicated hardware voor de fanatieke gamers is of gamers met een slechte internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 22:07
Jorick schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 22:12:
[...]

Wat een bottleneck voor de consoles kan worden zijn de steeds grotere wordende games en bijbehorende updates. Neem als voorbeeld RDR 2, de PS4 was bijna anderhalf uur bezig met installeren vanaf een fysieke schijf voordat ik kon beginnen met spelen. En dan reken ik nog de day one patch niet mee.

Naarmate de distributie meer digitaal gaat en de spellen steeds groter worden is er ook wel wat voor te zeggen dat zodra je op een knop drukt vrijwel direct in het spel zit dat up-to-date is en niet op updates hoeft te wachten of naar laadschermen zit te kijken. Maar aan de andere kant heeft dat weinig meerwaarde als de latency niet op orde is.

Denk dat dit soort streaming diensten meer richten op de casual gamer die incidenteel een game spelen en dat dedicated hardware voor de fanatieke gamers is of gamers met een slechte internetverbinding.
Deels is die installatie tijd natuurlijk ook een gevolg van het gebruik van een optische speler. Heb jij bijvoorbeeld een 1gbit verbinding, dan is het theoretisch binnen circa 20 minuten mogelijk om de RDR2 download versie binnen te halen.

En dat is nog slechts 1 gbit, 10 gbit verbindingen zijn voor sommige consumenten ook reeds beschikbaar. En bijvoorbeeld Ziggo heeft eerder het doel gesteld voor 1 gbit kabelinternet voor hun gehele dekking voor eind 2020, en zelfs 5 gbit binnen Utretcht.

Internetsnelheden is echt nog wel winst te behalen. En de push hiertoe wordt langzaam aan weer wat groter nu dat er steeds meer digitale media wordt geconsumeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
Maar dan is de vraag wat willen “casuals” dan, in mijn ogen willen die vooral games als apex, fifa, fortnite, pubg, cod, gta en minecraft spelen. Wat als de helft niet beschikbaar wordt op stadia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
psychodude schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 22:30:
[...]

Deels is die installatie tijd natuurlijk ook een gevolg van het gebruik van een optische speler. Heb jij bijvoorbeeld een 1gbit verbinding, dan is het theoretisch binnen circa 20 minuten mogelijk om de RDR2 download versie binnen te halen.

En dat is nog slechts 1 gbit, 10 gbit verbindingen zijn voor sommige consumenten ook reeds beschikbaar. En bijvoorbeeld Ziggo heeft eerder het doel gesteld voor 1 gbit kabelinternet voor hun gehele dekking voor eind 2020, en zelfs 5 gbit binnen Utretcht.

Internetsnelheden is echt nog wel winst te behalen. En de push hiertoe wordt langzaam aan weer wat groter nu dat er steeds meer digitale media wordt geconsumeerd.
Snellere internetverbindingen zijn zeker welkom want daar lijkt de afgelopen jaren een beetje de klad in de ontwikkeling te zitten. Het gemiddelde in Nederland ligt zo rond de 30mbit wat niet echt riant is als je straks games van 100GB+ moet downloaden of games in 4K HDR op 120 FPS wil streamen.
Nieuwevolger schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 22:45:
Maar dan is de vraag wat willen “casuals” dan, in mijn ogen willen die vooral games als apex, fifa, fortnite, pubg, cod, gta en minecraft spelen. Wat als de helft niet beschikbaar wordt op stadia.
Wat niet is kan nog komen hé. Zijn al aardig wat ontwikkelaars bezig met Stadia maar dat heeft wat tijd nodig voordat we resultaten zien. De dienst is nog niet beschikbaar dus ze hebben nog even om aan het aanbod te werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Jorick op 20-03-2019 23:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raindeer
Ik heb een analyse geschreven van Google Stadia, interconnectie, caches, datacenters en effecten op telcos. https://medium.com/@rudol...5f63a5846f5700339961406c1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-04 08:31
DarkSide schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:09:
[...]

Maar als ik mijn PS4 de deur uit zou kunnen doen. Om zo dezelfde kwaliteit er voor terug te krijgen. Dan maakt het zeker wel een kans.
Maar wat als Sony en MS hun exclusives niet op Google Stadia beschikbaar stellen? Ruil je die PS4 dan nog steeds in? Voor wat games van Google zelf (en die moeten zich eerst nog maar eens bewijzen), 3rd party uitgevers (EA, Ubisoft, etc) en indies?

Ok, dat zijn dan nog heel veel games, maar ik heb een PS4 gekocht voor Uncharted, Last of Us, KillZone en Horizon Zero Dawn...
Raindeer schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 00:43:
Ik heb een analyse geschreven van Google Stadia, interconnectie, caches, datacenters en effecten op telcos. https://medium.com/@rudol...5f63a5846f5700339961406c1
Leuk artikel en ik maak er uit op dat je er erg enthousiast over bent. Ik zie iig weinig scepsis terug in je artikel.
Maar goed, 1 ding waar je het niet over hebt, zoals ik hierboven ook al aangeef: content

Ik zie niet in waarom ik (41 jaar en al 25 jaar gamer op voornamelijk pc) Google Stadia zou moeten gaan gebruiken. De doelgroep zal liggen bij 6,7,8 tot 15 jarigen, die voornamelijk Apex, Fortnite, etc spelen. Als mijn zoon die leeftijd krijgt en hij zou willen gamen, dan mag tie op mijn pc/PS4 spelen, maar ik betwijfel of ik dan nog apart Google Stadia voor hem aanschaf.

[ Voor 43% gewijzigd door DeerDitch op 21-03-2019 09:14 ]

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bleulabel
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-03-2022
Ik moet het eerst zien.

Google heeft vaker grote 1 April grappen uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
DeerDitch schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 08:42:
[...]

Leuk artikel en ik maak er uit op dat je er erg enthousiast over bent. Ik zie iig weinig scepsis terug in je artikel.
Maar goed, 1 ding waar je het niet over hebt, zoals ik hierboven ook al aangeef: content

Ik zie niet in waarom ik (41 jaar en al 25 jaar gamer op voornamelijk pc) Google Stadia zou moeten gaan gebruiken. De doelgroep zal liggen bij 6,7,8 tot 15 jarigen, die voornamelijk Apex, Fortnite, etc spelen. Als mijn zoon die leeftijd krijgt en hij zou willen gamen, dan mag tie op mijn pc/PS4 spelen, maar ik betwijfel of ik dan nog apart Google Stadia voor hem aanschaf.
Je mist een paar dingen. De gaming markt is 140 miljard. De helft daarvan is mobiel. De andere helft is pc en console, waarbij console veel groter is dan PC. De grootste barrière om in te stappen zijn de prijs van een console.. Er zijn veel transactiekosten voordat je kunt gaan gamen. Op mobiel is dat al veel simpeler en dus is dat nu al de helft van de markt. Dit ondanks dat veel high price titels er niet op beschikbaar zijn. De conclusie die ik vanuit een economische blik dan trek is dat meer mensen willen gamen dan de consolemarkt nu mogelijk maakt. De kosten om te beginnen op Cloud gaming zijn veel lager in geld en tijd. Als je dan ook nog meeneemt dat een hoop consoles niets staan te doen gedurende een groot deel van de week. Er is dus een mogelijkheid voor grote verlaging van kosten industriebreed.

En dan hebben we het nog niet over de verbetering van werken voor developers. Je zit minder met de beperkingen van de console.. dat zal developers trekken.

Al met al, je gaat denken dat Google of Microsoft hier een succes van moet kunnen maken, omdat allerlei financiële en transactiekosten verlaagd worden.

Maar goed, het moet wel werken... Je kunt nog zulke mooie techniek hebben, als de games onspeelbaar zijn dan stopt alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trenjeska
  • Laatst online: 08-04 18:18

trenjeska

there can be only one (WC)

Zeror schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:29:
Ik kan mij best voorstellen als Google voor Stadia het volgende doet:
- Gratis: kleine games ter kennismaking met Stadia
- Subscription: De grotere titels incl. de premium titels in o.a. Play Store.
- Per Title Payment: AAA titels als Assassins Creed, Doom etc.. waar je een vast bedrag aan uitgeeft bovenop het subscription.
Maar waarom zou ik voor een singleplayer game én een abbonnement aanhouden én een éénmalig extra bedrag betalen?
Zodra mijn aboonnement afloopt, kan ik niet meer bij MIJN game waarvoor ik betaald heb. (als ik ergens een éénmalig bedrag voor moet betalen om het te verkrijgen, is het van mij).
Ze houden dus mijn aanschaffen in gijzeling door te eisen dat ik een maandelijks bedrag blijf betalen.
Nee dank je.

njiestnag Trenjeska! (of zo iets)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

DeerDitch schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 08:42:

Ik denk vooral dat de doelgroep is mensen die ooit een pc/ps4 hadden en eigenlijk geen zin hebben in het gezeik wat er met een ps4/switch/pc komt. Ik speel eigenlijk heel zelden nog, pak em beet 1x per 2 a 3 weken ongeveer. Dat betekend dat elke keer als ik de ps4 aandoe er wel 1 firmware upgrade/game update is. Ik ga hem ook niet 3 weken standby laten staan voor het geval dat. Dat komt neer dat mijn percentage wachten op installs en gamen bijna 50/50 is.

Daarnaast zijn er aardig wat pc games die ik zou willen spelen, maar voor die paar keer dat ik tijd/zin heb ga ik geen 1500-2000 euro neerleggen voor een pc. Dan is dit voor mij ideaal. Betaal 20 piek oid voor een maandje, game lekker op 1080P/4K zonder gezeik, en weer verder. Voor de gemiddelde 8-16 jarige koop je dan gewoon een console, lijkt me dat die het veeeeel meer gaan gebruiken dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-04 08:31
Denko schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:31:
[...]

Ik denk vooral dat de doelgroep is mensen die ooit een pc/ps4 hadden en eigenlijk geen zin hebben in het gezeik wat er met een ps4/switch/pc komt. Ik speel eigenlijk heel zelden nog, pak em beet 1x per 2 a 3 weken ongeveer. Dat betekend dat elke keer als ik de ps4 aandoe er wel 1 firmware upgrade/game update is. Ik ga hem ook niet 3 weken standby laten staan voor het geval dat. Dat komt neer dat mijn percentage wachten op installs en gamen bijna 50/50 is.

Daarnaast zijn er aardig wat pc games die ik zou willen spelen, maar voor die paar keer dat ik tijd/zin heb ga ik geen 1500-2000 euro neerleggen voor een pc. Dan is dit voor mij ideaal. Betaal 20 piek oid voor een maandje, game lekker op 1080P/4K zonder gezeik, en weer verder. Voor de gemiddelde 8-16 jarige koop je dan gewoon een console, lijkt me dat die het veeeeel meer gaan gebruiken dan ik.
Precies, ik denk ook dat dat de doelgroep is. Maar dat zet toch geen zoden aan de dijk voor Google? De grootste groep gamers zit op console/pc - de jeugd tot 21? jaar. Daar zie ik alleen degene die werken een abo nemen (vanaf 15 jaar). De jongste zullen bij ouders moeten gaan zeuren. Dus ja, dan is het een investering van 1x 400 euro (zeg voor een periode van 5 jaar) = 7 euro/maand + spelletjes = 10 euro/maand
voor een console (zijn ±4 spellen, maar kerst/verjaardags/sint geven ook nog wel eens wat)
Als Google het voor die prijs zou doen, dan geef ik het nog wel een kans. Niet als je voor een goede speelervaring ook nog eens 20 euro meer moet gaan betalen voor beter upload/download!

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

DeerDitch schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:54:
[...]

Precies, ik denk ook dat dat de doelgroep is. Maar dat zet toch geen zoden aan de dijk voor Google? De grootste groep gamers zit op console/pc - de jeugd tot 21? jaar. Daar zie ik alleen degene die werken een abo nemen (vanaf 15 jaar). De jongste zullen bij ouders moeten gaan zeuren. Dus ja, dan is het een investering van 1x 400 euro (zeg voor een periode van 5 jaar) = 7 euro/maand + spelletjes = 10 euro/maand
voor een console (zijn ±4 spellen, maar kerst/verjaardags/sint geven ook nog wel eens wat)
Als Google het voor die prijs zou doen, dan geef ik het nog wel een kans. Niet als je voor een goede speelervaring ook nog eens 20 euro meer moet gaan betalen voor beter upload/download!
Ik zou het met je eens zijn als de gemiddelde 8-10 jarige niet al een duurdere telefoon/tablet heeft als ik. Tevens zijn abbonomenten met "gratis" telefoons ook super populair. Dus ik denk dat de markt hiervoor redelijk groot is. Elke ouder krijgt straks de keuze van bijvoorbeeld 500 euro voor een nieuwe ps5, of 20 euro per maand en een gratis joystick bij aanschaf van een jaar bijvoorbeeld.
En dan heb je voor die 500 euro nog geen games! #winstpakker. Ik zeg niet dat het zo gebeurt, maar ik kan mij goed voorstellen dat dat zo kan gaan.

Pagina: 1 2 ... 191 Laatste

Let op:
De stekker ging er op 18 januari 2023 uit.

Converteer je Stadia controller naar Bluetooth met de browsertool:
https://stadia.google.com/controller/

(Beschikbaar tot 31 december 2023)

Mooi overzicht van alternatieven: https://hackmd.io/@christopherklay/BkWVFJlNj
Topics voor alternatieven voor Stadia:
> Het grote cloud gaming topic
> [NVIDIA Geforce NOW] Ervaringen & Discussie
> [XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie
> [PS+] Playstation Plus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord