Raindeer schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:33:
Ik zou daar best aan mee willen werken. Een van de dingen die ik nu het fijnst vind aan Stadia is dat ik op zoveel verschillende plekken kan gamen. Ik stond laatst op een parkeerplaats voor een zwembad, terwijl mijn zoon een zwemtraining had. Ik kon over een wifi hotspot van mijn telefoon en KPN 4G zonder noemenswaardige problemen RDR2 spelen. Een heel enkele keer had ik wat vertraging, maar voor het grootste deel van de tijd draaide het goed op HD en kon ik niet heel veel verschil ontdekken met het gamen thuis.
Er zijn best nog dingen die verbeterd kunnen worden, zoals de manier waarop family sharing geactiveerd wordt, maar de basis doet het. Mensen die nu klagen op fora over problemen met streaming en latency blijken eigenlijk allemaal problemen in hun device/netwerk/internet uplink te hebben die niet aan Stadia liggen. Het is wat dat betreft de ideale verklikker voor als er iets brak is ergens in je setup.
Die laatste zin slaat de spijker op zijn kop; de ervaring op Stadia is zeer afhankelijk van de kwaliteit van je thuis netwerk. De 2,4 GHz band is eigenlijk altijd een no-go, een goedwerkend 5 GHz netwerk of beter nog een kabel is een vereiste om goed te kunnen gamen. Ook gezinsamenstelling kan voor problemen zorgen; als er veel verkeer naast de Stadia stream is kan dit ook voor hickups zorgen.
Verder is de kracht van Stadia, dat het op tal van apparaten en browsers werkt ook wel een valkuil; de beste ervaring geeft toch een bedraad aangesloten CCU met de Stadia controller; op andere apparatuur kan, afhankelijk van het apparaat en de gekozen browser de ervaring sterk onderling verschillen, zelfs op hetzelfde netwerk (ondersteunt de hardware VP9? staat de locatievoorziening uit? draaien er plugins die roet in het eten gooien? is de wifi ontvanger brak? etc, etc, ...). In combinatie met eventuele problemen in het thuisnetwerk kan het lastig zijn om de oorzaak (snel) te vinden en op te lossen.
Hieruit volgen denk ik ook de 'twee kampen', de haters die geen optimaal thuisnetwerk of apparatuur hebben en dus zullen aangeven dat Stadia niet werkt (voor hun) en de fanboys die alles bekabeld hebben en voor wie het super werkt. Ik laat de groep haters die enkel haten door online opinies na te praten hier even buiten beschouwing; deze groep lijkt de laatste maanden ook minder actief te zijn gelukkig.
Als afsluiter, de game librarie die op voorhand als groot nadeel werd genoemd is nu eigenlijk geen issue meer. Die groeit nog met de week en er komen diverse titles bij van AAA titels tot kleinere indie titels. Nog niet alle grote studios hebben iets aangekondigd (ik kijk naar jullie, WB, ik hoop nog steeds op Hogwarts Legacy voor Stadia), maar ik zie de toekomst in ieder geval rooskleurig in.
-- Edit --
Ik ben ook Founder en heb sinds het begin een Pro abonnement. Ik schaar mijzelf onder het fanboy kamp, maar zie ook zeker nog verbetering die doorgevoerd kunnen worden. Ik zou ook graag een item zien over Stada een jaar na de launch en wil hier best aan meewerken door mijn ervaring te delen.
[
Voor 5% gewijzigd door
bakkerjangert op 05-01-2021 15:16
]