418O2 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:24:
[...]
Ik heb ook stadia, maar in dit topic is wel een heel erg hallelujah sfeertje terwijl er echt wel wat aan te merken is op stadia
En de term dadia vind ik echt om te kotsen. Alsof iedere stadia gebruiker een man is en kinderen heeft (in dit topic)
Ik voel mij aangesproken. Ik ben een man met kinderen en ben deels verantwoordelijk voor de introductie en het gebruik van deze term in dit topic. Hoewel ik mij niet snel ergens aan stoor, kan ik mij voorstellen dat een ander zich wel aan deze term stoort. Of dat het mogelijk zelfs gevoelig ligt.
Zoals @Tweakjur aangeeft, is het een beeldende term die duidelijk laat zien voor welke doelgroep Stadia een uitkomst biedt. Dat kan ook een man of vrouw zonder kinderen zijn die af en toe een spelletje speelt, maar het is lastig om een term te verzinnen die dat allemaal omvat. Er wordt ook wel van Stadians gesproken, wat dan weer een stuk breder is.
Toch denk ik dat een substantieel deel van de gebruikers - en dan vooral die van het eerste uur - uit mannen met jonge kinderen bestaat. Jongeren zullen er met name in het begin minder interesse in hebben gehad. Populaire games als CoD, Fortnite of Minecraft ontbraken/ontbreken immers. En vaak zullen ze al een console in huis hebben of vrienden met een console.
Dan zijn er nog de niet-gamers. Die hebben nooit van Stadia gehoord, laat staan dat ze opeens beginnen met gaming bij zo'n nieuwe dienst.
Wat overblijft zijn grotendeels mannen die zijn opgegroeid met games, in het verleden game-pc's of consoles hebben gehad, maar er gewoon niet meer veel aan toe komen. Een deel van die mannen is wellicht vrijgezel en geeft elke generatie alsnog stug geld uit aan een nieuwe console, ongeacht of men er tijd voor heeft om er gebruik van te maken. Een anderen deel van die groep bestaat uit mannen voor wie Stadia een extreem lage drempel biedt om weer te gaan gamen, ondanks een drukke baan, gezin etc. De term Dadia is dan snel van toepassing.
Uiteindelijk zal het vermoedelijk ook die groep zijn die het afgelopen jaar een ambassadeur is geweest voor Stadia. Naarmate Stadia succesvoller wordt, zal die term ook steeds meer verwateren. Nog even doorbijten dus.

Tot die tijd mag jij een Dudia zijn.