• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Donstil schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:23:
[...]

De context van de quote is hier niet zo belangrijk. Het gaat erom dat wij als consumenten helemaal niet altijd weten wat goed voor ons is of wat we echt willen, dat heeft het verleden al zo vaak bewezen.

De tijd zal het leren. We zien over 5 jaar wel weer wie er gelijk had. Ik zou mijn geld niet durven zetten op “er is geen markt voor stadia want we hebben consoles en de pc” in ieder geval.
De context is precies van belang, compleet totaal niet te vergelijken situatie.

Ik hoef er ook geen geld op te zetten, ik ben geen verliezer als het een succes wordt, leven gaat gewoon rustig door en dat ding doet lekker z'n ding, tot de volgende opstaat met een nieuw idee.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:40:
[...]

Ik hoef er ook geen geld op te zetten, ik ben geen verliezer als het een succes wordt, leven gaat gewoon rustig door en dat ding doet lekker z'n ding, tot de volgende opstaat met een nieuw idee.
Quote gaat dan ook niet om de situatie maar om hoe “consumenten” er (vaak) over denken.

Geld erop zetten is verder figuurlijk uiteraard. ik zou dat niet zo letterlijk nemen als dat je nu doet.

[ Voor 34% gewijzigd door Donstil op 10-10-2019 20:56 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:36
Donstil schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:23:
[...]

De context van de quote is hier niet zo belangrijk. Het gaat erom dat wij als consumenten helemaal niet altijd weten wat goed voor ons is of wat we echt willen, dat heeft het verleden al zo vaak bewezen.

De tijd zal het leren. We zien over 5 jaar wel weer wie er gelijk had. Ik zou mijn geld niet durven zetten op “er is geen markt voor stadia want we hebben consoles en de pc” in ieder geval.
tuurlijk is martk voor Stadia. Streaming is de toekomst daarom zijn microsoft en sony daar ook mee bezig

• Donstil
  • Niet online
mark777 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:05:
[...]

tuurlijk is martk voor Stadia. Streaming is de toekomst daarom zijn microsoft en sony daar ook mee bezig
Sony is er niet echt mee bezig toch? Althans alleen met oude titels.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Donstil schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:17:
[...]

Sony is er niet echt mee bezig toch? Althans alleen met oude titels.
Nee ze zijn alleen maar de eerste van de grote jongens die het aanbiedt, inclusief downloads. Voor de rest zijn ze er niet echt mee bezig. :')

https://www.playstation.c...station-now/ps-now-games/

• dunpealhunter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-06 22:03
Weet er iemand wanneer het bedrag van 129 euro wordt ingehouden op je creditcard?

Ik neem aan ergens deze maand Oktober, aangezien de Red Dead Redemption gepland staat voor 5 November. En als ik naar mijn order kijk staat dat het pakket in November wordt verstuurd.

Als ik ongeveer weet wanneer het bedrag wordt ingehouden kan ik er een beetje rekening mee houden.

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-10 15:28
Op het moment dat het verscheept wordt. Google maakt echt veel te weinig bekend dus hier is weinig concreets over te zeggen behalve dat het in november is.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:20
Het schijnt ook te verschillen (per persoon/land). Ik zag iemand op Reddit waarbij het geld al ingehouden was.

• pilon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 12:27
Een goede samenvatting van hoe alles moet gaan werken:

[YouTube: What is Stadia and How It Works - Everything You Need To Know Before Launch]

• Rudemir
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-06 16:54
19 November verschijnt de Stadia volgens hun Facebook pagina.

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:41
Nog steeds geen info over de prijzen van games?

• SultanYasin
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-09 09:36
Heeft iemand een buddy pass die hij/zij nog niet kwijt heeft kunnen raken? Tegen een vergoeding zou ik 'm heel graag willen overnemen! :)

• bram1984
Eigenlijk niks wat we niet al wisten. Ik ben ontzettend benieuwd naar alle reviews/bevindingen hier en hoe dit gaat werken als de massa zich erop stort.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:49
Ook maar 1 besteld.
PS4 en Switch gebruik ik nauwelijks meer, maar dit ziet dr wel geinig uit, benieuwd hoe goed t werkt.

[ Voor 47% gewijzigd door matthijst op 15-10-2019 21:14 ]

Haters everywhere but I don’t really care

• Shiny Disco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:05
Stomme vraag misschien maar kan ik gewoon met een Chromecast , een Macbook waar de Chrome browser op draait en een abonnement ook gebruik maken van Stadia?

• bram1984
Shiny Disco schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:03:
Stomme vraag misschien maar kan ik gewoon met een Chromecast , een Macbook waar de Chrome browser op draait en een abonnement ook gebruik maken van Stadia?
Dat kun je toch wel op de Stadia website vinden?

• barrymossel
Shiny Disco schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:03:
Ik neem aan dat je bedoelt zonder Founders of Premiere Edition? Ik denk het niet.

Maar lees deze eens door: https://support.google.com/stadia/answer/9338946?hl=nl
Welke Chromecast-apparaten werken met Stadia?
Bij de lancering in november werkt alleen de Google Chromecast Ultra met Stadia. Je hebt ook een Stadia-controller en toegang tot Stadia nodig om te kunnen spelen met Chromecast. Je kunt in de toekomst meer aankondigingen verwachten van apparaten die met Stadia werken.
En de kleine lettertjes hier: https://store.google.com/product/stadia
De code die nodig is voor toegang tot Stadia wordt verstuurd op het moment van verzending van uw Premiere Edition pakket.
---edit---
En lees deze eens: https://www.reddit.com/r/...adia_at_launch_without_a/

[ Voor 24% gewijzigd door barrymossel op 16-10-2019 09:11 . Reden: toevoeging ]

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:50

Sagat

Is pappa x2!

SinergyX schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:40:
[...]

Het leuke vind ik wel dat dit idd het eerste grote nieuwe idee is in jaren, zelfs decennia? Het hoort wat mij betreft in het rijtje VR of 3d accelaratiekaarten, of misschien zelfs meer lan gaming en online gaming.

Maar goed, je kan erover discusieren of VR een succes is, zonder de verkoopcijfers te weten zou ik dat toch ontkennend beantwoorden, en de psp go leek mij ook een logisch idee, en die is ook keihard geflopt.

Maar ben het eens met de stelling dat er uiteindelijk wel een ander idee komt op dit gebied mocht stadia het niet redden, net zoals de eerste smartphone van ms flopte en een jaar later iphone komt en ontploft :)

10 second ninja DONE

• bram1984
Sagat schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:48:
[...]

Het leuke vind ik wel dat dit idd het eerste grote nieuwe idee is in jaren, zelfs decennia? Het hoort wat mij betreft in het rijtje VR of 3d accelaratiekaarten, of misschien zelfs meer lan gaming en online gaming.

Maar goed, je kan erover discusieren of VR een succes is, zonder de verkoopcijfers te weten zou ik dat toch ontkennend beantwoorden, en de psp go leek mij ook een logisch idee, en die is ook keihard geflopt.

Maar ben het eens met de stelling dat er uiteindelijk wel een ander idee komt op dit gebied mocht stadia het niet redden, net zoals de eerste smartphone van ms flopte en een jaar later iphone komt en ontploft :)
PS Now (een veelvoud in aanbod ten opzichte van de games op Stadia), Shadow, Jump, Vortex, GeForce Now, Playkey, Parsec. Allemaal streaming diensten die al bestaan. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar hoezo is dit het eerste grote nieuwe idee in jaren?

• mark777
[...]

Yep streaming wordt de volgende doorbraak in gaming als je het mij vraagt. Door wie en hoe weet ik ook niet als Stadia het niet wordt dan wel microsoft of Sony of iemand anders.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Dat klinkt altijd snel als het verhaal van 3D, VR, 4k/HDR, 144hz (of hoger), is het echt een doorbraak of meer een vorm van transitie? Zoals PC -> console, mediabox -> smartTV, film downloaden -> streamen.

Streaming is net als VR geen 'nieuw' ding ondanks veel het als zo proberen te verkopen, dat het nu allemaal iets beter geoptimaliseerd is (van RDP naar shield naar dedicated) dan jaren geleden.

Het is dan natuurlijk ook nog 'hip' dingen een flop te noemen als het geen miljoenen weet te bereiken, maar als een game (service, whatever) een solide playerbase weet te behalen, noem ik het nog steeds een succes.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:32:
[...]

Dat klinkt altijd snel als het verhaal van 3D, VR, 4k/HDR, 144hz (of hoger), is het echt een doorbraak of meer een vorm van transitie? Zoals PC -> console, mediabox -> smartTV, film downloaden -> streamen.

Streaming is net als VR geen 'nieuw' ding ondanks veel het als zo proberen te verkopen, dat het nu allemaal iets beter geoptimaliseerd is (van RDP naar shield naar dedicated) dan jaren geleden.

Het is dan natuurlijk ook nog 'hip' dingen een flop te noemen als het geen miljoenen weet te bereiken, maar als een game (service, whatever) een solide playerbase weet te behalen, noem ik het nog steeds een succes.
Ik gebruik al een tijd Geforce Now, prachtig concept maar helaas met veel beperkingen. Je krijgt geen eigen pc, je kan dus nooit mods installeren voor je games. Latency is voor fps/racing games echt te hoog en waar ik mij het meest aan stoor is het verlies in kwaliteit (je merkt dat je aan het streamen bent).

Ik moet nog maar zien of Stadia dit beter gaat doen, ik ga pas volledig over naar streaming als ik 4K 60 FPS kan spelen waarbij je niets inlevert op beeldkwaliteit door het streamen zelf.

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:34
bram1984 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:21:
[...]

PS Now (een veelvoud in aanbod ten opzichte van de games op Stadia), Shadow, Jump, Vortex, GeForce Now, Playkey, Parsec. Allemaal streaming diensten die al bestaan. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar hoezo is dit het eerste grote nieuwe idee in jaren?
Het nieuwe eraan is dat je zonder serieuze investering toegang krijgt tot goede games met goede graphics. Bevalt het niet? Dan zet je het pro abbo stop en kan je aangeschafte games blijven spelen.

Hiermee wordt volgens mij een enorme markt aangeboord die zich eerder beperkte tot een beetje gamen op de tablet of smartphone.

Zelf wil ik kunnen gamen terwijl mijn vrouw naar suffe tv programma’s kijkt; ik wil me niet afzonderen in een aparte ruimte. Daardoor is mijn gamen beperkt tot mobiele apparaten (telefoon, ipad, laptop, switch) en voor al deze apparaten geldt dat de graphics teleurstellend zijn. Met stadia is dat dus verleden tijd. Als Google regelmatig goede titels weggeeft in het pro abonnement, is de kans groot dat ik daar jarenlang voor wil blijven betalen; anders koop ik enkele goede titels en stap ik naar de gratis variant van stadia. (Ik begrijp het verdienmodel van de gratis versie nog niet)

• Sagat

Sagat

Is pappa x2!

bram1984 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:21:
[...]

ps now: maar op 1 platform (nog...in het verleden ook ps3 en vita..not sure) en niet seamless swappen tussen omgevingen
shadow: je krijgt een vm voor je geld, behalve streaming techniek niet te vergelijk als total package
jump/vortex/playkey: ken ik niet
parsec: zie shadow (al hoewel ik die ook niet heel goed ken)

geforce now: deze komt dan het dichtste in de buurt, maar ook die heeft volgens mij niet het unique selling point van stadia in de seamless transition naar andere devices.

Vandaar ook mijn smart phone voorbeeld, de iphone was ook geen nieuw idee, maar wel de uitvoering die populair werd. PS now is volgens mij ook niet heel erg populair 'bij ons' in het ps4 topic.
en dat geld eigenlijk ook voor de andere voorbeelden die je noemt, met de disclaimer dat dat uiteraard mijn inschatting is, is heb geen jaarcijfers om dit te onderbouwen :)

10 second ninja DONE

• Jackson6
  • Niet online
Ik kan dus ook een Chromecast Ultra kopen, een subscription nemen en dan gewoon met m'n Xbox One controller gaan spelen?

• bram1984
burnedhardware schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:39:
[...]

Het nieuwe eraan is dat je zonder serieuze investering toegang krijgt tot goede games met goede graphics. Bevalt het niet? Dan zet je het pro abbo stop en kan je aangeschafte games blijven spelen.

Hiermee wordt volgens mij een enorme markt aangeboord die zich eerder beperkte tot een beetje gamen op de tablet of smartphone.

Zelf wil ik kunnen gamen terwijl mijn vrouw naar suffe tv programma’s kijkt; ik wil me niet afzonderen in een aparte ruimte. Daardoor is mijn gamen beperkt tot mobiele apparaten (telefoon, ipad, laptop, switch) en voor al deze apparaten geldt dat de graphics teleurstellend zijn. Met stadia is dat dus verleden tijd. Als Google regelmatig goede titels weggeeft in het pro abonnement, is de kans groot dat ik daar jarenlang voor wil blijven betalen; anders koop ik enkele goede titels en stap ik naar de gratis variant van stadia. (Ik begrijp het verdienmodel van de gratis versie nog niet)
Ik twijfel er niet aan dat PS Now binnen niet al te lange tijd ook naar tablets en wellicht smart TV's gaat komen, maar qua kosten is het maar net hoe je het bekijkt. Je betaalt bij Google gewoon je games full priced. Voor één zo'n game neem je een jaar lang PS Now af en kun je onbeperkt alle games uit het gigantische aanbod streamen. Of je neemt een maand of 3 maanden. Bevalt het niet, dan ben je niet meteen 60 piek kwijt.
Sagat schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:46:
[...]

ps now: maar op 1 platform (nog...in het verleden ook ps3 en vita..not sure) en niet seamless swappen tussen omgevingen
shadow: je krijgt een vm voor je geld, behalve streaming techniek niet te vergelijk als total package

geforce now: deze komt dan het dichtste in de buurt, maar ook die heeft volgens mij niet het unique selling point van stadia in de seamless transition naar andere devices.

Vandaar ook mijn smart phone voorbeeld, de iphone was ook geen nieuw idee, maar wel de uitvoering die populair werd. PS now is volgens mij ook niet heel erg populair 'bij ons' in het ps4 topic.
en dat geld eigenlijk ook voor de andere voorbeelden die je noemt, met de disclaimer dat dat uiteraard mijn inschatting is, is heb geen jaarcijfers om dit te onderbouwen :)
PS Now werkt op PC en PS4, dus 2 platformen. Bovendien kan je ook je eigen PS4 games naar je iPad en iPhone streamen via Remote Play.

Shadow vind ik juist mooi: je krijgt inderdaad een VM en je kan alles installeren wat je wilt. Gewoon Steam of EGS.

Ik ben het met je eens dat op andere devices verder spelen nog relatief uniek is, als je remote play niet meetelt (dat doet in principe wel hetzelfde), maar of dat nu een enorme markt gaat aanboren, dat vraag ik me af. PS Now is "bij ons" niet populair omdat je gewoon met lag zit en de instabiliteit die de meeste internetverbindingen hebben zorgen gewoon niet voor een soepele ervaring (artefacten, haperingen etc.).

Leuk dat je RDR2 straks op je telefoon kan spelen in de trein, maar zie je dat nu echt massaal gebeuren? Je hebt dan sowieso een controller nodig om fatsoenlijk te kunnen spelen. Binnenshuis kan het dus al met de applicaties van Sony en Microsoft. Dan zie ik een stuk meer heil in een dienst als Apple Arcade. Gewoon kleinere snellere games die je kunt downloaden binnen je abonnement en even tussendoor kan doen. Als je een big budget AAA titel in volle glorie wilt doen, dan wil je die toch het liefst op je dikke TV spelen, lijkt me.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:46
[...]

Hoe belangrijk is die seamless transition?
Kan me niet voorstellen dat je aan het gamen bent en weg moet en denkt ik ga op mijn mobiel wel verder.
Ik heb de switch en daar heb ik ook nooit gehad dat ik blij was dat ik al spelend het huis verlaat ofzo.

Voor de rest ben ik het wel met je eens dat google mogelijk een hele mooie oplossing heeft gemaakt. Zelf blijf ik wel huiverig voor alle games, maar voor casual spelen en kids zal het prima zijn. Alleen dat geroep dat consoles en pc's ten einde zijn lijkt me wel wat voorbarig.

Kan je strak VR aansluiten op je chromecast?
Kan je race rig aansluiten?
Hoe gaat het met mods?
Etc.

En ik ben heel benieuwd hoelang na de release er daadwerkelijk te spelen is, want iedereen gaat tegelijk testen en proberen dus ik gok dat dit wel voor issues gaat zorgen.

Maar 19 Nov gaan we het zien en ik hoop echt dat ze het heel goed voor elkaar hebben.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Doet me denken aan 'WoW was first MMO' principe, technisch onjuist, maar Blizzard was de eerste die er een commercieel succes van wist te maken. Google heeft een bereik dat factor 10 is dan Sony en MS bij elkaar (en factor 100 voor overige streamdiensten), gooi er nog wat exclusieve shit overheen. Andere kant, ik heb geen idee wat YouTube Premium (red? weet ik hoe dat heet) doet tegen bv een Spotify, en ze hebben genoeg producten/services gehad die het niet hebben gehaald.

Ok, populariteit op dit fora is natuurlijk ook geen maatstaaf, Warframe is 1 van de meest succesvolle F2P games en hier totaal niet interessant, om een voorbeeld te nemen.

Mij blijft het basisprincipe nog steeds hangen, het ecosysteem. Ik durfde makkelijk een gok te maken om naast PC een PS te hebben, zelfs een XB360 om nieuw ecosysteem 'op te bouwen' (games, vriendjes, etc), maar Stadia.. niet zo zeer.

• Sagat

Sagat

Is pappa x2!

kneusteun schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:57:
[...]

Hoe belangrijk is die seamless transition?
Kan me niet voorstellen dat je aan het gamen bent en weg moet en denkt ik ga op mijn mobiel wel verder.
Ik heb de switch en daar heb ik ook nooit gehad dat ik blij was dat ik al spelend het huis verlaat ofzo.
Ik hoor dat idd ook maar weinig, wel regelematig over mensen die de tv moeten delen of die niet op zolder willen gamen terwijl vrouw (of man natuurlijk)lief benenden alleen zit. Verder kan ik me voor mensen die veel in het ov zitten ook wel iets voor verzinnen, al hoewel je in dat scenario wel zit met bandbreedte en datalimieten.
Voor de rest ben ik het wel met je eens dat google mogelijk een hele mooie oplossing heeft gemaakt. Zelf blijf ik wel huiverig voor alle games, maar voor casual spelen en kids zal het prima zijn. Alleen dat geroep dat consoles en pc's ten einde zijn lijkt me wel wat voorbarig.
is het ook, maar kan heet snel gaan, kijk naar mp3's en streamen van films.
Kan je strak VR aansluiten op je chromecast?
Kan je race rig aansluiten?
Hoe gaat het met mods?
Etc.
Ze moeten ergens beginnen, mocht het een succes worden dan geloof ik wel dat ze deze zaken gaan tackelen. Alleen wat gaat het kosten, dat weet je maar nooit.
En ik ben heel benieuwd hoelang na de release er daadwerkelijk te spelen is, want iedereen gaat tegelijk testen en proberen dus ik gok dat dit wel voor issues gaat zorgen.
Zal in het begin niet heel veel te kiezen zijn, en dat is bij console releases doorgaans niet anders, even dan BC niet meegerekend.
En dat gezegd hebbende ik geloof dat er toch wel al iets van 20 titels oid aangekondigd waren, dat ik ook weer niet heel weinig. Maar goed aangekondigd zal wsl niet gelijk zijn aan speelbaar bij launch, echter ik geloof dat ook dit heel snel opgelost wordt. over 1 of 2 maanden zal het aanbod absoluut uitgebreid zijn, helemaal als de 'samenwerkingen' dan beschikbaar zijn.
Maar 19 Nov gaan we het zien en ik hoop echt dat ze het heel goed voor elkaar hebben.
Same here, lekker hier reacties lezen + news, twitter etc, dan merken we het vanzelf wel.
bram1984 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:57:
[...]
Ik twijfel er niet aan dat PS Now binnen niet al te lange tijd ook naar tablets en wellicht smart TV's gaat komen, maar qua kosten is het maar net hoe je het bekijkt. Je betaalt bij Google gewoon je games full priced. Voor één zo'n game neem je een jaar lang PS Now af en kun je onbeperkt alle games uit het gigantische aanbod streamen. Of je neemt een maand of 3 maanden. Bevalt het niet, dan ben je niet meteen 60 piek kwijt.
Probleem hierbij is dat ps now, doorgaans iets oudere games heeft, ik geloof dat dit recentelijk wel is aangevuld met wat toppers (oa god of war toch?).
Verder werkte bij mij het in house streamen via playstation dramatisch. Al vaker gezegd dat waar shadow voor mij prima speelbaar is, dat ps stream niet speelbaar was, maar goed apples en peren want, andere isp, andere nw apparatuur zelfs ander huis in andere stad. Maar op basis van wat ik hoor en lees hebben de meeste mensen gelijksoortige ervaringen, dus vandaar ook niet veel noodzaak gehad om het opnieuw te testen.
[...]
PS Now werkt op PC en PS4, dus 2 platformen. Bovendien kan je ook je eigen PS4 games naar je iPad en iPhone streamen via Remote Play.

Shadow vind ik juist mooi: je krijgt inderdaad een VM en je kan alles installeren wat je wilt. Gewoon Steam of EGS.
Shadow IS mooi ;) helemaal als je al een bestaande pc library hebt. Maar als je nieuwe games moet kopen zal het niet zo veel uitelkaar liggen denk ik, helemaal als je (zoals ikzelf ;) ) nogal een korte aandachtsspanne hebt en veel games wil proberen, dan is een stadia abbo wellicht voordeliger of iig interessanter.
Ik ben het met je eens dat op andere devices verder spelen nog relatief uniek is, als je remote play niet meetelt (dat doet in principe wel hetzelfde), maar of dat nu een enorme markt gaat aanboren, dat vraag ik me af. PS Now is "bij ons" niet populair omdat je gewoon met lag zit en de instabiliteit die de meeste internetverbindingen hebben zorgen gewoon niet voor een soepele ervaring (artefacten, haperingen etc.).

Leuk dat je RDR2 straks op je telefoon kan spelen in de trein, maar zie je dat nu echt massaal gebeuren? Je hebt dan sowieso een controller nodig om fatsoenlijk te kunnen spelen. Binnenshuis kan het dus al met de applicaties van Sony en Microsoft.
Zie stukje hierboven :)
Dan zie ik een stuk meer heil in een dienst als Apple Arcade. Gewoon kleinere snellere games die je kunt downloaden binnen je abonnement en even tussendoor kan doen. Als je een big budget AAA titel in volle glorie wilt doen, dan wil je die toch het liefst op je dikke TV spelen, lijkt me.
Voor ALLEEN onderweg is apple arcade zeker interessanter, er zijn echter ook veel mensen die niet van ' simpele pixel meuk' of 'ouwe troep' houden, dan is wederom stadia interessant.
disclaimer, ik ben zelf dol op ouwe troep, zie retro topic :+

Maar ik ga maar afsluiten met mijn stokpaardje. Stadia zal absoluut niet voor iedereen zijn, maar (en dat zie je ook terug in de mensen hier de intersse hebben en/of gaan proberen) het heeft genoeg om toch de intresse op te wekken. Het kan over 3 maanden klaar zijn, het zou ook kunnen dat we geen ps6 meer krijgen omdat stadia alles biedt en meer.

En nee, dat geloof ik zelf niet, denk dat er genoeg mensen zijn die fanatiek zijn en geen lag willen en daarom niet willen streamen, maar ik geloof wel dat het iets is wat over 1 a 2 jaar nog bestaat, en dan met een aandeel dat echt wel serieus te noemen valt, wsl geen markleider, maar misschien het percentage wat xbox nu heeft? zou maar zo kunnen.

[ Voor 44% gewijzigd door Sagat op 16-10-2019 15:26 ]

10 second ninja DONE

• barrymossel
Jackson6 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:49:
Ik kan dus ook een Chromecast Ultra kopen, een subscription nemen en dan gewoon met m'n Xbox One controller gaan spelen?
Nope. Met (de huidige) Chromecast (Ultra) kun je voorlopig alleen de Stadia controller gebruiken.

En waarschijnlijk kun je niet zomaar in 2019 een subscription nemen.

• SultanYasin
Iemand al een idee over hoe duur de games worden?

• barrymossel
SultanYasin schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:20:
Iemand al een idee over hoe duur de games worden?
Normale prijs.

• SultanYasin
Dank.
Hoop dat crossplay dan zo snel mogelijk, mogelijk is. Helemaal met een spel als Football Manager lijkt me dat niet moeilijk. :)

• Sagat

Sagat

Is pappa x2!

Voor de geintresseerden, deze maand in edge een artikel over stadia. Via readly kan je dit ook lezen en dit kan je volgens mij nog steeds een maandje gratis uit proberen.

10 second ninja DONE

• bram1984
De Stadia controller is niet volledig wireless te gebruiken op launch. Alleen als je via Chromecast speelt.

https://www.theverge.com/...mecast-ultra-cloud-gaming
You’ll probably be plugging in Google’s wireless Stadia controller when the cloud gaming service launches on November 19th. While it’ll work wirelessly while playing Stadia on a Chromecast Ultra, you’ll have to plug in a USB-C cable to use it with computers or phones at launch, Google tells The Verge.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

SultanYasin schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:42:
[...]

Dank.
Hoop dat crossplay dan zo snel mogelijk, mogelijk is. Helemaal met een spel als Football Manager lijkt me dat niet moeilijk. :)
-Google Stadia Will Have Cross-Platform Play, Cross-Saves
-Destiny 2 will be its "own ecosystem", and will not support crossplay of any kind with PC
-We support developers who want to enable cross-platform play
Van 'wel' tot inmiddels 'naja, als developer het wil'. Geluk kan je hebben als games gewoon 'x86 Windows' based draaien, dat ze bv bij FIFA deze als 'PC' zien.

Enige optie wat je kan halen is dat ze misschien voor een cloud-save kan werken met PC games, maar heb je geen kloot aan als je de game 2x moet kopen.

• SultanYasin
SinergyX schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:30:
[...]

-Google Stadia Will Have Cross-Platform Play, Cross-Saves
-Destiny 2 will be its "own ecosystem", and will not support crossplay of any kind with PC
-We support developers who want to enable cross-platform play
Van 'wel' tot inmiddels 'naja, als developer het wil'. Geluk kan je hebben als games gewoon 'x86 Windows' based draaien, dat ze bv bij FIFA deze als 'PC' zien.

Enige optie wat je kan halen is dat ze misschien voor een cloud-save kan werken met PC games, maar heb je geen kloot aan als je de game 2x moet kopen.
Klopt helemaal. Ik heb het Football Manager gevraagd, en die reageerden met 'nog niet', wat hint op een toekomstige ja. Maar wel jammer dat die niet direct mogelijk is. Uiteraard met alle games.

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heb erg zin in RDR2 via Stadia in een stille woonkamer. Omdat de PS4 Pro steeds zijn jet engine aan zet, neemt dit heel erg mijn game beleving weg. Zit namelijk in een kleine studio en kan de PS4 niet in een andere kamer oid neerzetten. Alleen al voor deze reden en het feit dat ik RDR2 waarschijnlijk op 60 FPS kan spelen, wordt Stadia een heel leuk alternatief!

• mark777
JDFS schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:06:
Heb erg zin in RDR2 via Stadia in een stille woonkamer. Omdat de PS4 Pro steeds zijn jet engine aan zet, neemt dit heel erg mijn game beleving weg. Zit namelijk in een kleine studio en kan de PS4 niet in een andere kamer oid neerzetten. Alleen al voor deze reden en het feit dat ik RDR2 waarschijnlijk op 60 FPS kan spelen, wordt Stadia een heel leuk alternatief!
je kan je PS ook in de koelkast zetten :P
JDFS schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:06:
Dat vind ik best een goed argument. Heb er zelf ook last van bij mijn Pro, helemaal als vrouw en kinderen naar bed zijn en ik nog even kan gamen met het geluid op lager volume. En überhaupt zijn dat de spaarzame momenten waarop ik nog game. De rest van de dag is de tv bezet en er staat dan wel een tv op zolder, maar ik heb lang niet altijd zin om daar te gaan zitten.

Ik zit er daarom over te denken om mijn PS4 Pro te koop te zetten. Elk jaar als er een nieuwe generatie verschijnt, verkoop ik de oude. Het is nu nog wel wat vroeg om de PS4 te verkopen, maar dat schept mooi de gelegenheid om tegen een relatief kleine investering de Stadia een jaartje aan de tand te voelen en nu bovendien nog een redelijk prijs voor de Pro+VR-headset en games te krijgen.

Ik ben alleen nog heel benieuwd naar de mogelijkheden om randapparatuur aan te sluiten. Op zolder heb ik bijvoorbeeld een Playseat met Thrustmaster T300, schakelbak en 3 pedalen. Gaan dergelijke setups straks ook nog werken?

Verder ben ik erg benieuwd naar de prijzen. Ik koop nu nog maar zelden full priced games, maar gaat Stadia straks ook met aanbiedigen komen?

Er zijn nog flink wat vraagtekens...

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-11 14:05
Jackson6 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:49:
Nee, maar wel met je Xbox one controller op je laptop spelen :-)

• barrymossel
KlaasjeNL schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:09:
[...]

Verder ben ik erg benieuwd naar de prijzen. Ik koop nu nog maar zelden full priced games, maar gaat Stadia straks ook met aanbiedigen komen?

Er zijn nog flink wat vraagtekens...
Ik vermoed dat ze beginnen met hoofdprijzen. Maar naarmate games ouder worden, zullen ze ook wel in prijs dalen. Ook zullen er aanbiedingen zijn.

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-11 14:05
Er wordt veel vergeleken met PS Now en Xcloud, Geforce Now en xcloud. In deze reacties mis ik iedere keer een begrip dat Stadia niet alleen een streaming platform is. Het is een hele omgeving waar je je systeem op kunt bouwen. Waarom is dat anders? Bij standaard game streamen van PS en Xbox worden er letterlijk PS en XBox systemen in een rack geplaatst en daar mag je dan op spelen. De output is niet anders dan wat er zou gebeuren bij je thuis. Kan de PS4 het niet, dan kan PS Now het ook niet. Dat maakt het voor streamen ook moeilijker, want de game is ontwikkeld met lokale latency in het achterhoofd en gaat daarna pas encoden voor het streamen. Dit is bij Stadia totaal anders.

Bij Stadia krijgt de developer een hele cloud wolk met blades tot zijn beschikking. Hij kan daaruit verschillende resources halen. Dat begint er al mee dat ie beter geheugen en processing power tot zijn beschikking heeft. Maar het gaat dieper. Hij kan de hele backend van de game, de servers voor de multiplayer enzo op een Google Cloud omgeving bouwen. Dat zien we nu nog niet bij de eerste games, maar dat zal steeds meer het geval zijn bij games die voor het platform gebouwd zijn. Ik denk bv aan Orcs must die, waar veel meer vijanden mogelijk zijn. Dit maakt de hele interactie ook anders.

• barrymossel
Raindeer schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:51:
Er wordt veel vergeleken met PS Now en Xcloud, Geforce Now en xcloud. In deze reacties mis ik iedere keer een begrip dat Stadia niet alleen een streaming platform is. Het is een hele omgeving waar je je systeem op kunt bouwen. Waarom is dat anders? Bij standaard game streamen van PS en Xbox worden er letterlijk PS en XBox systemen in een rack geplaatst en daar mag je dan op spelen. De output is niet anders dan wat er zou gebeuren bij je thuis. Kan de PS4 het niet, dan kan PS Now het ook niet. Dat maakt het voor streamen ook moeilijker, want de game is ontwikkeld met lokale latency in het achterhoofd en gaat daarna pas encoden voor het streamen. Dit is bij Stadia totaal anders.

Bij Stadia krijgt de developer een hele cloud wolk met blades tot zijn beschikking. Hij kan daaruit verschillende resources halen. Dat begint er al mee dat ie beter geheugen en processing power tot zijn beschikking heeft. Maar het gaat dieper. Hij kan de hele backend van de game, de servers voor de multiplayer enzo op een Google Cloud omgeving bouwen. Dat zien we nu nog niet bij de eerste games, maar dat zal steeds meer het geval zijn bij games die voor het platform gebouwd zijn. Ik denk bv aan Orcs must die, waar veel meer vijanden mogelijk zijn. Dit maakt de hele interactie ook anders.
Goed dat je dit aanhaalt. Hier ook zo mooi getoond:

---edit---

offtopic:
Slightly offtopic: zojuist Geforce Now geïnstalleerd en wat games gespeeld. Als Stadia daarop lijkt (en ik vermoed dat het beter gaat zijn), dan heb ik niks te klagen. Zelfs zonder muis (maar met mousepad) is het prima te spelen. Ik merk geen verschil met een gewone PC of console. Niet dat ik zoveel heb gegamed de afgelopen jaren, maar toch.
Ik geloof dat cloud gaming de toekomst gaat zijn. In welke vorm dan ook.

[ Voor 12% gewijzigd door barrymossel op 18-10-2019 16:41 . Reden: toevoeging ]

• Donstil
  • Niet online
Ik heb vandaag eens een proefabonnement(je) genomen op PlayStation Now. Behalve dat het natuurlijk allemaal oude meuk is werkt dit al behoorlijk goed zeg.

Net even Wolfenstein gespeeld, je ziet dat het een stream is uiteraard maar verder merkte ik het eigenlijk niet.

Als Sony het al best goed voor elkaar heeft dan moet Google dat toch helemaal lukken zou je zeggen. Daar heb ik in ieder geval meer vertrouwen in als het aankomt op services.

• barrymossel
Donstil schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:44:
Net even Wolfenstein gespeeld, je ziet dat het een stream is uiteraard maar verder merkte ik het eigenlijk niet.
Hoe zag je dat dan? Bij Geforce Now kon ik niks merken eerlijk gezegd, behalve een keer een halve seconden wat artifacts en een keer dat er wat haperde, maar dat leek eerder aan de hardware in het serverpark te liggen...

• bram1984
barrymossel schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:57:
[...]

Hoe zag je dat dan? Bij Geforce Now kon ik niks merken eerlijk gezegd, behalve een keer een halve seconden wat artifacts en een keer dat er wat haperde, maar dat leek eerder aan de hardware in het serverpark te liggen...
Artefacts en haperingen zijn juist kenmerken van een verbinding die op dat moment even instabiel is en inkakt. Die hebben weinig met hardware te maken. Ik heb dat lokaal in ieder geval nog nooit gezien. Wel regelmatig via Plex en Remote Play (allen streaming).

Welke games hebben jullie geprobeerd?

• Donstil
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:57:
[...]

Beetje Netflix tegen BR rip denk ik. Ziet er goed uit maar je kunt wel zien dat de bitrate lager is dan bij locale play. Of je dat ook nog merkt als je in de game zit en niet zoals ik nu aan het testen ben is nog maar de vraag natuurlijk.

• barrymossel
Donstil schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 20:14:
[...]

Beetje Netflix tegen BR rip denk ik. Ziet er goed uit maar je kunt wel zien dat de bitrate lager is dan bij locale play. Of je dat ook nog merkt als je in de game zit en niet zoals ik nu aan het testen ben is nog maar de vraag natuurlijk.
Ah inderdaad. Dat is dus het enige waar ik bang voor ben...
Vandaag toch maar de premiere edition besteld. Zat bij de founders edition al hevig te twijfelen, maar vond die midnight blue controller eigenlijk niet zo mooi. Vanmorgen mailtje dat m'n PS Plus abonnement op 22 november afloopt. Leek mij een prima moment om Stadia te testen. En dan ergens begin 2020 bepalen of ik de PS4 verkoop of toch weer Plus aanschaf.

• Corvo
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-11 23:29
Ik was Google Stadia, tot deze week, helemaal uit het oog verloren.
Tevens had ik voor mijn Xbox de nieuwe Elite2 controller op pre-order... en dat terwijl ik met mijn spaarzame game momenten de Elite1 controller verre van versleten heb.

Zoals gezegd, Stadia uit het oog verloren en eigenlijk best enthousiast erover. Dus ik heb maar toegegeven aan mijn innergeek en de Elite2 controller pre-order geannuleerd en daarvoor in de plaats een Premiere Edition pre-order geplaatst. Ik kan niet wachten tot volgende maand.

Verder hoop ik dat "Star Wars Jedi: Fallen Order" ook snel voor Stadia wordt aangekondigd.
(Stiekem geldt dat wel voor alle Singleplayer games: In mijn game groepje ben ik de enige met Stadia, dus multiplayer zal sowieso voor lange tijd nog op Xbox plaats vinden.)

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:48
Is er eigenlijk al iets bekend over party options met voice chat etc overkoepelend met stadia? Niks over gehoord of gezien nog

Playstation 5

• mark777
Stylze schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:35:
Is er eigenlijk al iets bekend over party options met voice chat etc overkoepelend met stadia? Niks over gehoord of gezien nog
niet bekend maar ik gebruik de discord app voor chatfunctie ;)

• catchingfire
  • Laatst online: 29-10 20:32
Wat is nu hét voordeel om nu de premiere edition van Stadia te scoren ipv even af te wachten hoe de reviews uitpakken? Kan me niet voorstellen dat ze na de introductie stoppen met aanbiedingen want dan lijkt me het lastig om wat marktaandeel te krijgen.

Verwijderd

catchingfire schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:11:
Wat is nu hét voordeel om nu de premiere edition van Stadia te scoren ipv even af te wachten hoe de reviews uitpakken? Kan me niet voorstellen dat ze na de introductie stoppen met aanbiedingen want dan lijkt me het lastig om wat marktaandeel te krijgen.
Zo zit ook, wou de founders edition preorderen, helaas te laat.. en nu tich een beetje in afwachtende fase. Straks is het niet wat ik wil.... we wachten af

• Jackson6
  • Niet online
barrymossel schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:36:
[...]

Nope. Met (de huidige) Chromecast (Ultra) kun je voorlopig alleen de Stadia controller gebruiken.

En waarschijnlijk kun je niet zomaar in 2019 een subscription nemen.
Waar staat dat?

Ik ben van plan een 4K monitor te kopen en via Windows/Chrome te spelen met een Xbox One controller.

Op de launchdatum een 4K abbo nemen kan dus niet?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

catchingfire schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:11:
De chromecast+controller denk ik? De Chromecast is al 79 euro, 3 maanden gratis is 30 euro, controller heb je dan voor een 20 euro.

Maar de Premiere editie blijft doorlopen tot ergens volgend jaar (of zolang voorraad strekt), dus die kan je ook na launch gewoon nog kopen, afhankelijk van de reviews, al weet ik niet of daar nog een buddy pass bij zit.

Secondair kan je het hele zooitje doorschuiven en via die buddy pass die 3 maanden zelfs meegeven, heb je in principe geen verlies terwijl je zelf met die 3 maanden door kan spelen op windows+xbox, dat je dus zo'n setje koopt met 2 mensen.

edit
Only Founder's Edition includes the Buddy Pass
Dus geen Buddy in de premiere edition, dat geval zou ik toch reviews afwachten, neem aan dat er tzt genoeg buddy passes in de verkoop gaan van alle Founders editions.

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 21-10-2019 12:17 ]

• barrymossel
Jackson6 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:02:
[...]

Waar staat dat?

Ik ben van plan een 4K monitor te kopen en via Windows/Chrome te spelen met een Xbox One controller.

Staat nergens letterlijk volgens mij. Maar dit insinueert het wel enigszins:
Play Stadia in November with the Founder's Edition. Get access to Stadia at launch. Enjoy three months of Stadia Pro for yourself without charge
Op Reddit doen ze overigens of het een gegeven is.
Jackson6 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:02:
[...]

Waar staat dat?

In de FAQ staat dit:
Which Chromecast devices are compatible with Stadia?
For launch in November, only the Google Chromecast Ultra will be compatible with Stadia, and you will also need a Stadia Controller and access to Stadia to play with Chromecast. Stay tuned for future announcements regarding additional device compatibility.
Je hebt dus in elk geval de controller nodig. Dan zou je kunnen denken: Ik koop alleen een controller. Kijk je in de store bij een losse controller, dan wordt dit aangegeven:
Je kunt niet meteen via Stadia spelen met alleen het kopen van de Stadia-controller. Koop de Stadia-controller alleen apart als je al toegang tot Stadia hebt via de Founder's Edition en een tweede controller wilt, of als je toegang hebt via een Buddy Pass en de Stadia-controller wilt gebruiken.
Lijkt mij dus dat het niet mogelijk is om zonder Founder's Edition (of de Premiere Edition?) in november te kunnen instappen.

• Jackson6
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 16:41:
[...]

In de FAQ staat dit:

[...]

Je hebt dus in elk geval de controller nodig. Dan zou je kunnen denken: Ik koop alleen een controller. Kijk je in de store bij een losse controller, dan wordt dit aangegeven:

[...]

Lijkt mij dus dat het niet mogelijk is om zonder Founder's Edition (of de Premiere Edition?) in november te kunnen instappen.
Dan wacht ik wel even, de premiere edition is ook nog te koop na de releasedatum??

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:12

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Lekker overzichtelijk allemaal :).

Ben benieuwd naar de eerste hands in ervaring in de praktijk door onze tweakers. :p

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

Jackson6 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 16:46:
[...]

Dan wacht ik wel even, de premiere edition is ook nog te koop na de releasedatum??
Dat is de vraag. De oplage is niet bekend, dus blijft het een gok.

Ik ben overigens wel benieuwd of de controllers ook als Windows controller te gebruiken zijn. Dat maakt de drempel om een Premiere Edition te kopen ook al een stuk lager. Zo'n Chromecast Ultra kan iedereen wel gebruiken of doorverkopen.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

KlaasjeNL schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 16:41:
[...]

Buddy pass, daarmee kan het prima.

• bakkerjangert
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:46
SinergyX schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:00:
[...]

Buddy pass, daarmee kan het prima.
Dat is nog maar de vraag. Google geeft aan de buddy pass binnen 6 maanden na verzending van het pakket toe te sturen. Zie ook https://www.google.com/ur...whdh5WFxg3lmFaxft&ampcf=1.

Was mij ook al opgevallen toen ik mijn preorder van de founders edition deed, maar die site is inmiddels niet meer bereikbaar en vervangen door de première edition. Vandaar mijn link naar een derde partij.

Edit: schijnbaar is er de intentie de buddy pass 2 weken na launch te versturen. Zie de link in de post van ulTimaS hieronder. Dank voor de aanvullende info.

[ Voor 9% gewijzigd door bakkerjangert op 22-10-2019 08:33 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

bakkerjangert schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:22:
[...]

Dat is nog maar de vraag. Google geeft aan de buddy pass binnen 6 maanden na verzending van het pakket toe te sturen. Zie ook https://www.google.com/ur...whdh5WFxg3lmFaxft&ampcf=1.

Was mij ook al opgevallen toen ik mijn preorder van de founders edition deed, maar die site is inmiddels niet meer bereikbaar en vervangen door de première edition. Vandaar mijn link naar een derde partij.
Dat zal mij niet verbazen, voorbeeld dat ik geef heeft als resultaat dat er 2 man kunnen spelen voor de prijs van 1 (1 via cast/controller, de ander via buddy/chrome/xbox controller), is commercieel natuurlijk niet zo slim als launch product :P

• Jamuraan123
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-11 05:25
Iedereen die de Google Stadia nu heeft besteld of gaat bestellen wordt een beta tester. De controller gaat niet draadloos werken, alleen via Chromecast Ultra draadloos en ook als je geen wifi hebt gaat het niet werken. Dus als je telefoon of tablet LTE en de snelheid aan kan je niet Google Stadia spelen.

De advertentie die ze lieten zien werkt Google Stadia via alle apparaten en schermen, maar dit gaat nog niet werken op launch dag.

Wel een beetje jammer dat Google dingen beloofd maar nog niet gaat werken op launch dag. Ik wacht rustig af, ik heb eigenlijk gezegd nu veel meer hogere verwachting voor de Playstation 5 dan Google Stadia.

• ulTimaS
  • Laatst online: 15-09 19:25

ulTimaS

Mayhaps

bakkerjangert schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:22:
[...]

Er is in een Interview met John Justice (VP of Product bij Stadia) aangegeven dat ze aimen de buddy pass binnen twee weken na launch te versturen.

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-10 17:13
KlaasjeNL schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:00:

Ik ben overigens wel benieuwd of de controllers ook als Windows controller te gebruiken zijn. Dat maakt de drempel om een Premiere Edition te kopen ook al een stuk lager. Zo'n Chromecast Ultra kan iedereen wel gebruiken of doorverkopen.
Ja, via USB. Google medewerkers hebben aangegeven (op Reddit) dat de controller gewoon als USB-hid controller herkend wordt en gebruikt kan worden.
Sahi_NL schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:41:
[...]

Ja, via USB. Google medewerkers hebben aangegeven (op Reddit) dat de controller gewoon als USB-hid controller herkend wordt en gebruikt kan worden.
Dat is goed om te weten. Het schijnt uit hands-on ervaringen een behoorlijk goede controller te zijn. Eigenlijk is 129 euro voor een goede controller, een Chromecast Ultra en 3 maanden gamen inclusief Destiny 2 en mogelijk nog andere games best een goede deal. Een XBOne-controller kost je immers al snel 55 euro, een CC Ultra 75 euro en Destiny 2 15 euro. Dus 145 euro. En dan krijg je nog 3 maanden toegang tot een online service waar je in geval van een Xbox of PS ook voor betaalt + je hebt direct toegang tot krachtige hardware zonder eerst flink te moeten investeren.

Uiteindelijk moet nog blijken hoe een en ander in praktijk werkt, maar opgeteld zou je kunnen stellen dat er niet eerder een "console" is geweest met zo'n lage instapdrempel. Bovendien blijft de hardware bruikbaar voor andere toepassingen als Stadia een fiasco wordt.

• ulTimaS
  • Laatst online: 15-09 19:25

ulTimaS

Mayhaps

KlaasjeNL schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:22:
[...]

Dat is goed om te weten. Het schijnt uit hands-on ervaringen een behoorlijk goede controller te zijn. Eigenlijk is 129 euro voor een goede controller, een Chromecast Ultra en 3 maanden gamen inclusief Destiny 2 en mogelijk nog andere games best een goede deal. Een XBOne-controller kost je immers al snel 55 euro, een CC Ultra 75 euro en Destiny 2 15 euro. Dus 145 euro. En dan krijg je nog 3 maanden toegang tot een online service waar je in geval van een Xbox of PS ook voor betaalt + je hebt direct toegang tot krachtige hardware zonder eerst flink te moeten investeren.

Uiteindelijk moet nog blijken hoe een en ander in praktijk werkt, maar opgeteld zou je kunnen stellen dat er niet eerder een "console" is geweest met zo'n lage instapdrempel. Bovendien blijft de hardware bruikbaar voor andere toepassingen als Stadia een fiasco wordt.
Mee eens en met de full release in 2020 is de drempel nog lager. In principe hoef je dan alleen maar de game te kopen en je kan in ieder geval spelen op een laptop of PC (mits je genoegen neemt met 1080p@60).

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-10 14:32
Stadia heeft wel een lage instapdrempel, maar de totale kosten lijken mij wel hoger uit te komen.

Kijkend naar de totale kosten en de games die je ervoor krijgt ben ik nog niet overtuigd dat stadia zo'n goede deal is. Overweeg dan ook mijn founders editie te cancelen.

Uitgaande van de levensduur van 7 jaar voor de huidige xbox (playstation is ruwweg vergelijkbaar neem ik aan:

Stadia bij 7 jaar gebruik = 969 euro
Geclaimde games in library = ~ 84 games
(want aanschaf = 129 euro, Abonnement = 10/mnd met ~1/maand, 1 game/mnd)
- minder games per maand
- voorlopig alleen games die ook op pc te vinden zijn
- Geen excusives games verwacht de komende jaren
- mogelijke lag in online games
- weinig titels t.o.v. overige consoles
- Nog geen familyshare (support voor gelijktijdig gamen met gezinslid lijkt niet aannemelijk)
+ games speelbaar met zowel controller als Muis+keyboard
+ Nu al (bijna) beschikbaar
+ Word vermoedelijk voortschrijdend geupdate om meer services en performance te geven.

Xbox bij 7 jaar gebruik = 920 euro
Geclaimde games in library = 252 games
(uitgaande van aanschaf = 500, abonnement 35euro/jaar, 2-4 games/mnd)
+ Ook bruikbaar als smartTV met zeer veel apps
+ Zeer veel games beschikbaar
+ ultimate prijs meeberekend, want claimbaar voor 35 euro/jaar (gold is zelfde prijs en bevat minder)
+ meer dan 100 games speelbaar uit variërende lee library
+ exclusives vanaf dag 1 ook (gratis) speelbaar
+ met family share zijn alle games gelijktijdig speelbaar op twee consoles (ook online met elkaar).
- Kans op defecten na 2 jaar
- Mogelijk luider
- goede kans dat er iedere 3 a 4 jaar nieuw hardware nodig is voor betere graphics
- beperkte opslag ruimte
- diverse games ook installeerbaar op pc.
- niet speelbaar met muis en keyboard
- Nog niet beschikbaar of eerst oud model kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door 2green op 22-10-2019 22:28 ]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:14
Komen er in die 7 jaar niet veel meer games bij in de library voor Stadia?

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 13:29

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:08:
precies dit, plus zijn berekening klopt ook niet.

ten eerste gebruik van stadia is 0€ + aanschaf game.
of 12*10*7=840 euro over die 7 jaar
of als je inderdaad die 129 wilt meerekenen dan ook 3 maanden minder rekenen dus dan kom je uit op
129+(10*9)+(6*10*12)=
129+90+720=939

En nu komt de maar, daar krijg je de optionele controller en chromecast ultra bij (die moeten dus eigenlijk van de prijs af)

Game library is een bullshit reden aangezien toen de xbox net op de markt kwam had deze 28 games.
het kan zijn dat stadia nu vanwege de library reden niks voor jou is. maar het is geen reden om het direct af te zweren.

Daarbij is family sharing ook aangekondigd.

Ik wil stadia niet de hemel in prijzen en ik ben zeker ook nog skeptisch, maar ik vind de "haat" die het concept krijgt onterecht

[ Voor 10% gewijzigd door PaRaDoX4 op 22-10-2019 12:21 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• 2green
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:08:
Je kunt ongeveer 1 game per maand claimen, dus heb ik 7 x 12 gedaan.

Tenzij je bedoelt het aantal games dat beschikbaar komt voor stadia om te kopen, die is uiteraard hoger, maar komt voor de xbox ook veel hoger uit (een paar duizend dacht ik).

• 2green
PaRaDoX4 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:20:
[...]

precies dit, plus zijn berekening klopt ook niet.

ten eerste gebruik van stadia is 0€ + aanschaf game.
of 12*10*7=840 euro over die 7 jaar
of als je inderdaad die 129 wilt meerekenen dan ook 3 maanden minder rekenen dus dan kom je uit op
129+(10*9)+(6*10*12)=
129+90+720=939

en nu komt de maar, daar krijg je de optionele controller en chromecast ultra bij (die moeten dus eigenlijk van de prijs af)

game library is een bullshit reden aangezien toen de xbox net op de markt kwam had deze 28 games.
het kan zijn dat stadia nu vanwege de library reden niks voor jou is. maar het is geen reden om het direct af te zweren
Je uitgangspunten kloppen niet waardoor je nu onterecht claimt dat mijn berekening niet klopt.

Ik heb het tenslotte over abonnementskosten en vergelijk dus nu met de pro versie. De onbetaalde versie is trouwens niet eens beschikbaar of bekend wanneer die komt en overweeg ik dus ook niet om te annuleren ;)

Maar ik reserveer de ruimte om fout te zitten qua berekening ;)

Familysharing erkende ik reeds, maar betwijfel ik of het mogelijk wordt om gelijktijdig op twee schermen te spelen.

De optionele controller en chromecast moeten niet van de prijs af, want bij de xbox zit ook een xbox en controller.

Hoeveel games stadia nu heeft is geen bulshit reden, zeker niet omdat het nu om een nieuw gelanceerd platform gaat en niet om een volgende generatie van een bestaand en bewezen platform. Maar iedere zijn eigen criteria. Het is voor mij een minnetje, niet een reden om stadia af te wijzen trouwens.

zo heb ik bij de xbox ook minnetjes gezet.

de drie maand in mindering brengen van stadia is trouwens wel een goed punt, zal ik verwerken als ik terug ben.

[ Voor 62% gewijzigd door 2green op 22-10-2019 12:32 ]

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:12

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Het is niet heel zinvol om kosten te vergelijken tussen de Stadia en normale consoles, want als het je echt om de kosten te doen is moet je lekker bij consoles blijven en games fysiek kopen en weer verkopen.

Zelf koop ik alles digitaal, maar dat is een bewuste keuze die ik maak voor o.a. het gebruiksgemak.

Ik denk dan ook dat de kosten van Stadia nooit een doorslaggevende factor kan zijn om juist voor de Stadia te kiezen.

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• yvdb
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 17:15
Als we er ook vanuit gaan dat Stadia na 7 jaar ook de mooiere graphics kan tonen ten opzichten van een 7jaar oude xbox is voor mij de keuze snel gemaakt.

Ik ga het mee maken :)

[ Voor 7% gewijzigd door yvdb op 22-10-2019 13:09 ]

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

2green schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:22:
[...]

....

De optionele controller en chromecast moeten niet van de prijs af, want bij de xbox zit ook een xbox en controller.
...
Ik had iets genuanceerder mogen schrijven, ik klinkt nu wel heel aanvallend zie ik. 8)7

Enfin, De xbox komt uiteraard met een xbox en een controller. Zonder deze objecten kan je ook helemaal niks met het apparaat.
echter met stadia is de chromecast en controller ect optioneel.

Laat ik het zo zeggen. Als geld een reden is om te kiezen voor een apparaat, dan is het mogelijk om de founder editie met controller en cc aan te schaffen en deze direct bij binnenkomst weer te verkopen en nog steeds gebruik kunnen maken van het stadia platform.

Dus nog altijd als je appels met appels wilt vergelijken dan bij beide ook de accessoires eraf. (de meegeleverde xboxcontroller is geen accessoire in deze)

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-10 23:28
2green schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:35:
Stadia heeft wel een lage instapdrempel, maar de totale kosten lijken mij wel hoger uit te komen.

Kijkend naar de totale kosten en de games die je ervoor krijgt ben ik nog niet overtuigd dat stadia zo'n goede deal is. Overweeg dan ook mijn founders editie te cancelen.

Uitgaande van de levensduur van 7 jaar voor de huidige xbox (playstation is ruwweg vergelijkbaar neem ik aan:

- minder games per maand
- Nog geen familyshare (support voor gelijktijdig gamen met gezinslid lijkt niet aannemelijk)

+ ultimate prijs meeberekend, want claimbaar voor 35 euro/jaar (gold is zelfde prijs en bevat minder)
+ met family share zijn alle games gelijktijdig speelbaar op twee consoles (ook online met elkaar).
- Mogelijk luider
- goede kans dat er na 3 a 4 jaar een snellere versie komt
- beperkte opslag ruimte
Tja dit is inderdaad appels met peren vergelijken.
Dan moet je ook de stroomkosten van de Xbox nog eens meetellen, neem aan dat dat na 7 jaar ook een aardig bedrag is.
Zo zullen er nog wel meer factoren zijn.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

PaRaDoX4 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:20:
[...]
Game library is een bullshit reden aangezien toen de xbox net op de markt kwam had deze 28 games.
het kan zijn dat stadia nu vanwege de library reden niks voor jou is. maar het is geen reden om het direct af te zweren.
Is gewoon een valide reden, console heeft 100% kans AAA titels te krijgen die voor console komen, PC idem. Fifa2020? BF5? Diablo? Black Desert? World of Warcraft? MSFS? MK11? Xbox had maar 28 games, maar elke game die zou komen, kwam gewoon op Xbox (minus exclusives). Maar waar is die 100% garantie van Stadia? Destiny is leuk en mag een AAA game zijn, maar is ook gewoon een flop.

Natuurlijk, 2020 ziet er goed uit met Uplay, paar grote nieuwe titels, ze hebben behoorlijk wat jongens aan boord (waaronder EA), maar met de PS5 en de XBOX2 voor volgend jaar, hetzelfde jaar dat Stadia moet bewijzen.. misschien grappig genoeg om de tijd te overbruggen tot de nieuwe consoles er zijn.
mytheory schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:34:
[...]
Tja dit is inderdaad appels met peren vergelijken.
Dan moet je ook de stroomkosten van de Xbox nog eens meetellen, neem aan dat dat na 7 jaar ook een aardig bedrag is.
Zo zullen er nog wel meer factoren zijn.
Dat is ergens 20 euro per jaar, als jij op je cheapo-laptop of PC stadia gaat spelen, wordt dat margewerk.

[ Voor 17% gewijzigd door SinergyX op 22-10-2019 13:40 ]

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-10 17:13

<knip>
Ik neem aan dat je de ultimate prijs met deze truuk bereikt: 3 jaar Gold aanschaffen en dan upgraden naar ultimate voor 1 euro?

Dat kan maximaal 36 maanden zie ik..

Dan ben je nog 4*12* €12,99 (de nomale Ultimate prijs) = €632,52 vergeten in je berekening?

[ Voor 14% gewijzigd door Sahi_NL op 22-10-2019 13:52 . Reden: Quote verbeterd. ]

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:41
Koop gewoon lekker het product waar jij fan van bent en wat je makkelijk vindt in gebruik.
€100 meer of minder gaat het verschil niet maken op 7 jaar tijd

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:56
Vergeet ook niet dat je geen hardware bezit waardoor het ook niet kapot kan gaan. In wezen werkt het áltijd (mits er internet is, 99,% van de tijd :) )

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03:30
Het zal toch gewoon per consument verschillen. De een zal een streamingdienst handig vinden om af en toe een game te spelen, terwijl een ander liever een console aanschaft. Ze kunnen in mijn ogen prima naast elkaar bestaan en mogelijk resulteert het in een nog grotere groep gamers, wat betekent dat ontwikkelaars kunnen werken met hogere budgetten en dat komt de markt alleen maar ten goede. Momenteel wordt het wel heel zwart-wit bekeken. Ik heb een pc en PS4, maar als Google een vette exclusieve AAA-game gaat ontwikkelen dan ga ik die zeker ook proberen.

• bram1984
Tomino schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:13:
Vergeet ook niet dat je geen hardware bezit waardoor het ook niet kapot kan gaan. In wezen werkt het áltijd (mits er internet is, 99,% van de tijd :) )
Je hebt een PC, telefoon, TV of tablet nodig + in sommige gevallen een Chromecast en controller. Kan allemaal stuk hoor. ;)

Ik ben vooral heel erg benieuwd hoe diensten als PS Now en vooral GamePass zich de komende tijd ontwikkelen. Vooral GamePass is een bizarre dienst als je kijkt wat het kost en welke titels er meteen op dag 1 beschikbaar zijn. Ik lees net bijvoorbeeld dat iemand voor 1 Euro Gears 5 op zowel Xbox als PC heeft gespeeld. In februari komt daar de nieuwe Ori bij voor nog 1 Euro en binnenkort ook The Outer Worlds en daarnaast heeft hij voor dit geld ook Shadow of the Tomb Raider en Metro Exodus gespeeld. Games heeft hij niet los moeten kopen en ook nog eens kunnen downloaden om lokaal te kunnen spelen.

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-10 15:28
Begint hier een beetje op een console war discussie te lijken...
SmooK schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:44:
Inderdaad, maar dat krijg je natuurlijk snel als een nieuwe speler de gevestigde orde aanvalt. Ik denk dat de impact van een dienst als Stadia nu nog wordt onderschat. Ik ben een gamer in hart en nieren, schaf bijna elke generatie alle consoles aan, maar ben ook reuze benieuwd naar Stadia. Kostentechnisch ontloopt het elkaar niet zoveel. Zoals iemand al opmerkte stelt 100 euro op 7 jaar niks voor. Wat naar mijn verwachting niet zal meevallen is het grafische verschil tussen games op Stadia en op een console na 3 tor 5 jaar.

Het zou mij niets verbazen als we over een jaar of 10 a 20 met enige verbazing terugkijken naar een tijdperk waarin we nog een console onder de tv hadden staan. Net zoals mijn dochter van 5 niet weet wat een videotheek is en ik 4 verhuisdozen met dvd's op zolder heb staan. Net zoals Netflix het filmlandschap heeft veranderd denk ik dat Stadia de potentie heeft om het gamelandschap te veranderen.

Er zijn al eerder diensten geweest als Onlive, maar die waren te vroeg. Bovendien heb je dan het niet over een gigant als Google. Ik lees bijvoorbeeld dat belangrijke exclusives ontbreken. Dat is niet helemaal waar, want Google is zelf ook bezig met de ontwikkeling van eigen games en heeft genoeg geld om een grote studio of exclusives te kopen.

Het zal er uiteindelijk van afhangen of Stadia werkt. Doet het dat, dan valt de impact niet te onderschatten.

• mark777

- minder games per maand

- Mogelijk luider
- goede kans dat er na 3 a 4 jaar een snellere versie komt
- beperkte opslag ruimte
Heb niet zoveel verstand van xbox maar volgens mij kan hij nog geen 4k games afspelen en Stadia wel. Dus dat is in het voordeel van Stadia! :)

Verwijderd

XboX One X kan makkelijk 4K afspelen. Heb zel een XboX one X gehad, die deed dat tenminste wel.

• 2green
mark777 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:27:
[...]

Heb niet zoveel verstand van xbox maar volgens mij kan hij nog geen 4k games afspelen en Stadia wel. Dus dat is in het voordeel van Stadia! :)
Terechte opmerking ging onbewust uit van de komende versie in mijn overweging merk ik.

Maar je opmerking vertaald mogelijk goed ook naar mijn negatieve opmerking over dat xbox mogelijk tussentijds een snellere versie krijgt, samen met dat er vaak meerdere reviesies komen om lawaai en defecten te verhelpen.
En stadia levert NU natuurlijk al 4K (zonder raytracing), dat zal ik als + punt erbij zetten dat had ik er reeds bij staan zie ik net.

Zie trouwens zeker wel de voordelen in van stadia, probeer alleen voor mijzelf een compleet beeld te krijgen van de pro's en cons. Niet zozeer vanwege de aanschaf prijs, maar eerder vanwege de prijs voor extra content en controllers. Hoop uit te komen op 1 console (vervanger), naast onze pc + steam link.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vooralsnog is het niet bekend of alle games ook 4K kunnen draaien, en gezien de specs die ze eerder gaven, weet ik niet of ze dat ook halen bij bepaalde games. Wordt natuurlijk een heel ander verhaal als ze elke stream voorzien van een 2080 Ti :P
⁵Spelervaring en -functies (inclusief 4K, HDR, 60 FPS en 5.1 surround sound) zijn service-, netwerk-, apparaat- en spelafhankelijk en zijn mogelijk niet voor alle spellen in alle regio's beschikbaar.
Bedoel, 4k RDR2 op max settings met raytracing.. voor 10tje in de maand is dat een koopje :D

• 2green
Sahi_NL schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:45:
[...]

Ik neem aan dat je de ultimate prijs met deze truuk bereikt: 3 jaar Gold aanschaffen en dan upgraden naar ultimate voor 1 euro?

Dat kan maximaal 36 maanden zie ik..

Dan ben je nog 4*12* €12,99 (de nomale Ultimate prijs) = €632,52 vergeten in je berekening?
Dit abonnement kun je inderdaad door 3 jaar gold aan te schaffen omzetten naar ultimate.

Je kunt ook maximaal drie jaar aan lidmaatschappen stapelen, dus meer dan dat kun je niet ineens omzetten.

Echter kun je het truukje herhalen met een willekeurig nieuw account en deze share met jezelf en nog iemand (console toekennen aan dat account of automatisch opstarten met dat account).

Maar... je weet natuurlijk niet hoe lang dit mogelijk blijft, al zal microsoft met de concurentie van stadia en sony niet veel leuks willen weghalen om spelers aan te trekken en behouden.
Anton.net schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:05:
Koop gewoon lekker het product waar jij fan van bent en wat je makkelijk vindt in gebruik.
€100 meer of minder gaat het verschil niet maken op 7 jaar tijd
Dat probeer ik juist te voorkomen in dit geval, want dan heb ik straks mijn kast volstaan met stadia, playstation, xbox en steam controllers. (die laatste twee heb ik trouwens al). Niet bepaald een hoge WAF ;)
Gewoon een goede discussie over pros en cons. Zie alleen constructieve reacties, tenzij je mijn reacties bedoeld natuurlijk, dan hoor ik graag waardoor ik dat beeld schep.
[b]SinergyX in "[Google Stadia] Algemene ervaringen topic"
Bedoel, 4k RDR2 op max settings met raytracing.. voor 10tje in de maand is dat een koopje :D
Tot voor kort was ik overtuigd dat stadia dit zou leveren, maar door het ingetrokken berichtje over RDR2 op 4K twijfel ik nu ook.

Zou wel een vet verkoop argument zijn inderdaad!
PaRaDoX4 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:18:
[...]

Ik had iets genuanceerder mogen schrijven, ik klinkt nu wel heel aanvallend zie ik. 8)7

Enfin, De xbox komt uiteraard met een xbox en een controller. Zonder deze objecten kan je ook helemaal niks met het apparaat.
echter met stadia is de chromecast en controller ect optioneel.

Laat ik het zo zeggen. Als geld een reden is om te kiezen voor een apparaat, dan is het mogelijk om de founder editie met controller en cc aan te schaffen en deze direct bij binnenkomst weer te verkopen en nog steeds gebruik kunnen maken van het stadia platform.

Dus nog altijd als je appels met appels wilt vergelijken dan bij beide ook de accessoires eraf. (de meegeleverde xboxcontroller is geen accessoire in deze)
Ik ga een heel stuk mee in je overweging, maar dan zou ik ook een pc/laptop met muis en keyboard moeten toevoegen aan stadia. Je blijft tenslotte een input device en stream ontvangend apparaat nodig hebben.

Dus ik blijf erbij dat de chromecast + controller een eerlijke vergelijking geeft.

[ Voor 59% gewijzigd door 2green op 23-10-2019 11:34 ]

• bram1984
@2green Je weet dat je je laatste post kan aanpassen? ;)
KlaasjeNL schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:07:
[...]

Inderdaad, maar dat krijg je natuurlijk snel als een nieuwe speler de gevestigde orde aanvalt. Ik denk dat de impact van een dienst als Stadia nu nog wordt onderschat. Ik ben een gamer in hart en nieren, schaf bijna elke generatie alle consoles aan, maar ben ook reuze benieuwd naar Stadia. Kostentechnisch ontloopt het elkaar niet zoveel. Zoals iemand al opmerkte stelt 100 euro op 7 jaar niks voor. Wat naar mijn verwachting niet zal meevallen is het grafische verschil tussen games op Stadia en op een console na 3 tor 5 jaar.

Het zou mij niets verbazen als we over een jaar of 10 a 20 met enige verbazing terugkijken naar een tijdperk waarin we nog een console onder de tv hadden staan. Net zoals mijn dochter van 5 niet weet wat een videotheek is en ik 4 verhuisdozen met dvd's op zolder heb staan. Net zoals Netflix het filmlandschap heeft veranderd denk ik dat Stadia de potentie heeft om het gamelandschap te veranderen.

Er zijn al eerder diensten geweest als Onlive, maar die waren te vroeg. Bovendien heb je dan het niet over een gigant als Google. Ik lees bijvoorbeeld dat belangrijke exclusives ontbreken. Dat is niet helemaal waar, want Google is zelf ook bezig met de ontwikkeling van eigen games en heeft genoeg geld om een grote studio of exclusives te kopen.

Het zal er uiteindelijk van afhangen of Stadia werkt. Doet het dat, dan valt de impact niet te onderschatten.
Ik zie Google eigenlijk niet als een partij die de gevestigde orde aanvalt en dat hoeft ook verder niet. Een streaming platform met voornamelijk multiplatform titels heeft ook geen schijn van kans om als echte uitdager te zien. Ze bieden eerder een compleet nieuw manier van spelen (verder gaan waar je bent gebleven op ieder device in huis) welke er naast zou kunnen bestaan. En al eeder gezegd: ik zie Stadia sowieso niet succesvol worden zoals ze de dienst nu gaan aanbieden (helemaal niet vs. diensten als xCloud en PS Now die je daadwerkelijk laten downloaden). Als ik de polls op ResetEra zie, dan ben ik daar ook niet de enige in. Sommige mensen gaan zelfs zo ver dat ze verwachten dat Google er binnen een paar jaar de stekker uit trekt.

Het zou mij zeer verbazen als we over 20 jaar zo terugkijken. Internet snelheden en vooral stabiliteit zijn ook over 20 jaar nog lang niet op het niveau om streaming volledig hardware over te kunnen laten nemen, verwacht ik. Maar ik hoop dat ik hierin ongelijk krijg. Volgens mij vergeten we hier al snel dat we in Nederland enorm bevoorrecht zijn met ons internet. We staan standaard in de top 10 van landen met het snelste/beste internet ter wereld. Zie bijvoorbeeld onderstaande link. Pak bijvoorbeeld even de UK, best een groot en ontwikkeld gaming land in Europa (een van, zo niet de grootste); die staan op een schamele 34e plek. Daar gaat een game streaming dienst een stuk minder voet aan de grond krijgen.

https://www.swedishnomad.com/fastest-internet-in-the-world/
mark777 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:27:
[...]

Grapje toch? 4K is de meest geschreeuwde marketing term deze generatie. Ik denk overigens ook niet dat de mainstream zich heel druk maakt om 4K. Het is niet voor niets dat de normale X1 en PS4 nog steeds meer verkopen dan de enhanced versies. En als je 4K wilt, zit je alsnog aan een abo vast boven op de licenties die je wilt aanschaffen.

• Sagat

Sagat

Is pappa x2!

Laten we hier dan met zijn allen op letten, het is een nieuwe dienst dus vergelijken is dan logisch, maar probeer het zinvol te houden, en gewoon objectief dingen te benoemen, dan hoeven zaken ook niet uit de hand te lopen. Ik vind het tot nu toe een prima discussie

@2green
Zoals @bram1984 al aangaf voeg je post aub even samen, ik zal daarna je lege posts dan weghalen.

=========

ot:
Hoewel ik inzie dat idd internet infra een probleem kan zijn en dat we met zijn allen nog moeten gaan meemaken hoe lag gaat zijn voor de gemiddelde persoon (kan me voorstellen dat er altijd mensen zijn die stadia via brakke/oude wifi apparatuur gaan proberen.......) zie ik toch absoluut een markt voor dit. Ik zie erg veel overeenkomsten met muziek (fysieke media - mp3 - streaming) en films (fysiek -> downloads -> streaming) hier bij gaming zijn ' we' natuurlijk ook aan het overstappen, bij pc zal 99% van de games niet meer op fysieke media komen, en bij consoles meen ik ergens gelezen te hebben dat de omzet van digitale games inmiddels ook hoger is dan fysiek.

Dat is dit gewoon een logische eerste stap.
Ik vermoed dat lag voor de majority van zowel games als gamers acceptable te maken is, en dat de netwerk infra issues wellicht afgevangen zal worden via 5g. Ik kan me voorstellen dat er al mensen zijn die geen vast internet meer hebben maar alles doen via hun mobiele abbo aangevuld met wifi waar mogelijk.

Uiteindelijk zullen er abbonnementen komen (combi wellicht......5g met stadia/netflix en spotify ofzo en dan vrijwel onbeperkt data verbruik?) waarmee je dan goed zou kunnen werken.

Maar we gaan het meemaken, volgende maand gaat het los en ik hou het zeker in de gaten :)

10 second ninja DONE

• bram1984
@Sagat Ik zie ook zeker overeenkomsten, echter ook een groot wezenlijk verschil, en dat is dat muziek en films een hele passieve manier van mediaconsumptie zijn. Geen probleem als je stream eerst even 5 minuten moet bufferen en daarna om de 10 minuten een kleine hickup vertoont. Liever niet, maar je kan nog er in principe nog gewoon naar kijken cq. luisteren (het gebeurt bij mij niet vaak, maar het komt nog steeds voor dat ik zo nu en dan met Netflix een kleine buffer krijg tijdens het kijken). Bij gaming moet het echter wel flawless zijn. Inputlag laat ik even in het midden (daar heb ik al genoeg over gezegd), maar die kleine buffertjes kunnen de ervaring natuurlijk compleet vernaggelen. En die zijn er nog steeds, ook met goede verbindingen.

• Sagat

Sagat

Is pappa x2!

bram1984 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:27:
@Sagat Ik zie ook zeker overeenkomsten, echter ook een groot wezenlijk verschil, en dat is dat muziek en films een hele passieve manier van mediaconsumptie zijn. Geen probleem als je stream eerst even 5 minuten moet bufferen en daarna om de 10 minuten een kleine hickup vertoont. Liever niet, maar je kan nog er in principe nog gewoon naar kijken cq. luisteren (het gebeurt bij mij niet vaak, maar het komt nog steeds voor dat ik zo nu en dan met Netflix een kleine buffer krijg tijdens het kijken). Bij gaming moet het echter wel flawless zijn. Inputlag laat ik even in het midden (daar heb ik al genoeg over gezegd), maar die kleine buffertjes kunnen de ervaring natuurlijk compleet vernaggelen. En die zijn er nog steeds, ook met goede verbindingen.
offtopic:
Shadow is geen stadia vandaar ot maar.....
ik heb zowel doom (sp) als sf4 (mp) gespeeld via stadia, en relatief kort, n=1 etc etc.....nog steeds op basis van die techniek heb ik vertrouwen dat het goed genoeg gaat zijn voor de massa, en voor de meeste genres.
Helemaal als een relatief klein clubje van shadow het al kan, dan kunnen de miljoenen van google ook dat evenaren'

Dat gezegd hebbende, we moeten afwachten hoe het gaat zijn, maar ik heb er dus vertrouwen in dat stadia voor veel mensen heel goed gaat bevallen, wellicht muv een opstart fase van 1-2 dagen icm hoge drukte,, hoewel dat in theorie met cloud prima op te vangen moet zijn.

En al vaker gezegd, net zoals je bij muziek fans mensen hebt die vinyl fijner vinden dan streaming, en 4k bluray fijner dan streaming, zo zul je met gaming ook mensen houden die ' ouderwets' gamen zullen blijven verkiezen boven stadia. En dat is ook prima, ik ben nu al multiplatform gamer, en een platform erbij vind ik niet erg. En ook genoeg mensen die merken trouw zijn, of iig voorkeur hebben. Tsja die kopen het dan niet (of niet gelijk >:) ).

Waarbij ik dan ook wel weer opmerk dat ik de ' stekker eruit' kans toch ik hoger acht bij google dan een sony/ms/nintendo......maar ook daar weet ik, als ik iets digitaal koop, heb ik echt niet de garantie dat ik het levenslang kan spelen, maar zelfs je fysieke media heeft niet het eeuwige leven, dus ja, dat is te overzien.
Maar gevolg, bij twijfel zal ik absoluut dan eerder bij de gevestigde namen kopen dan bij stadia.
Ik ben daar vast niet de enige in, dus ook geen twijfel dat er echt wel leuke deals/aanbieding etc komen.

mocht ik stadia zelf nemen, dan zal ik fighting games, shmups en iets als een guitar hero nog altijd liever non streaming doen. Maar kan me voorstellen dat als tekken 7 (of een theoretische deel 8, al hoewel de serie officieel klaar is geloof ik) in mijn stadia uplay abbo valt, dat ik die dan iig even ga proberen. En ja misschien zelfs stadia dan als main platform ervoor. Ik ben (helaas) niet zo goed dat ik op de frame nauwkeurig speel.....maar dat gezegd hebbende, ben het wel met je eens dat als je een paar keer op het verkeerde moment een lag spike hebt, ja dan gaat het spelplezier snel naar beneden, maar goed zulke dingen ook wel is meegemaakt met pc gaming en console mp gaming.........

nog een paar weekjes, want ik ben heel erg benieuwd naar zowel de ervaringen hier als op twitter en yt van de' influencers' (wat een :r term is dat) en pro gamers enzo.....

10 second ninja DONE

• 2green
Sagat schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:33:
[...]

@2green
Zoals @bram1984 al aangaf voeg je post aub even samen, ik zal daarna je lege posts dan weghalen.
Done, mijn overige reacties kunnen verwijderd worden.

• Corvo
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-11 23:29
Sagat schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:46:
[...]
En al vaker gezegd, net zoals je bij muziek fans mensen hebt die vinyl fijner vinden dan streaming, en 4k bluray fijner dan streaming, zo zul je met gaming ook mensen houden die ' ouderwets' gamen zullen blijven verkiezen boven stadia. En dat is ook prima, ik ben nu al multiplatform gamer, en een platform erbij vind ik niet erg. En ook genoeg mensen die merken trouw zijn, of iig voorkeur hebben. Tsja die kopen het dan niet (of niet gelijk >:) ).

Waarbij ik dan ook wel weer opmerk dat ik de ' stekker eruit' kans toch ik hoger acht bij google dan een sony/ms/nintendo......maar ook daar weet ik, als ik iets digitaal koop, heb ik echt niet de garantie dat ik het levenslang kan spelen, maar zelfs je fysieke media heeft niet het eeuwige leven, dus ja, dat is te overzien.
Maar gevolg, bij twijfel zal ik absoluut dan eerder bij de gevestigde namen kopen dan bij stadia.
Ik ben daar vast niet de enige in, dus ook geen twijfel dat er echt wel leuke deals/aanbieding etc komen.
[...]
Ja precies, dat kan gewoon prima naast elkaar bestaan. Zoals het dan ook bij mij thuis al zal zijn.
Ik ben en blijf enthousiast over Stadia en hoop dat blijkt dat het kan slagen, en dan snel genoeg de games die daar binnen beschikbaar zijn snel toenemen.

V.w.b. je "stekker eruit" vrees, he-le-maal mee eens. Hoeveel van die proef balonnen heeft Google al afgeschoten? (denk nu even aan Google+, Picasa, Hangouts...)

...

Gezien ik vorige week pas heb gepreordered en dan het nieuwsbericht "Stadia bestellers kunnen wellicht niet meteen spelen bij release" lees, dan vrees ik dat ik in het begin mijn 'Stadia honger' zal moeten stillen via hierzo, Twitter, etc. :/ helaas..

• Sagat

Sagat

Is pappa x2!

Corvo schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:38:
[...]

Ja precies, dat kan gewoon prima naast elkaar bestaan. Zoals het dan ook bij mij thuis al zal zijn.
Ik ben en blijf enthousiast over Stadia en hoop dat blijkt dat het kan slagen, en dan snel genoeg de games die daar binnen beschikbaar zijn snel toenemen.

V.w.b. je "stekker eruit" vrees, he-le-maal mee eens. Hoeveel van die proef balonnen heeft Google al afgeschoten? (denk nu even aan Google+, Picasa, Hangouts...)

...

Gezien ik vorige week pas heb gepreordered en dan het nieuwsbericht "Stadia bestellers kunnen wellicht niet meteen spelen bij release" lees, dan vrees ik dat ik in het begin mijn 'Stadia honger' zal moeten stillen via hierzo, Twitter, etc. :/ helaas..
Tsja is stadia in het begin nog gelocked aan chromecast en standaard controller? Zo ja dan is het klaar, maar anders zou je zelf een tijdelijke CC kunnen kopen en die weer doorverkopen (of houden voor 2e tv ofzo) en een controller erbij nemen. Gezien het ' controller moet over wifi' verhaal vrees ik echter ook voor het 'klaar' (of even geduld hebben, klinkt iets vriendelijker :) ) scenario.

10 second ninja DONE

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Corvo schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:38:
[...]

Wees niet bang, Tweakers heeft zijn info van the verge. Dat artikel van the verge is al een paar keer ontkracht.

zelfs als je cc en controller vertraagd is kun je gewoon spelen. je krijgt je pass via mail op de 19e.
klikkerdeklik

Weer een perfect voorbeeld van een nieuwssite met slechte info die ook het gerucht: "netflix voor games" de wereld in hebben geholpen

[ Voor 10% gewijzigd door PaRaDoX4 op 23-10-2019 13:06 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 191 Laatste

Let op:
De stekker ging er op 18 januari 2023 uit.

Converteer je Stadia controller naar Bluetooth met de browsertool:
https://stadia.google.com/controller/

(Beschikbaar tot 31 december 2023)

Mooi overzicht van alternatieven: https://hackmd.io/@christopherklay/BkWVFJlNj
Topics voor alternatieven voor Stadia:
> Het grote cloud gaming topic
> [NVIDIA Geforce NOW] Ervaringen & Discussie
> [XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie
> [PS+] Playstation Plus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord